MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 172
(XVI) - Nr. 213 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Joi, 11 martie 2004
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia
nr. 61 din 17 februarie 2004 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 118 alin. 2 din Codul de procedură
civilă
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
168.
- Ordin al ministrului agriculturii, pădurilor, apelor si mediului privind
stabilirea speciilor de animale vii, categoriilor de productie, greutătii
minime si perioadei admise pentru export în anul 2004
172.
- Ordin al ministrului agriculturii, pădurilor, apelor si mediului privind
aprobarea Listei cuprinzând laboratoarele autorizate în vederea executării de
analize pentru vinurile si celelalte băuturi pe bază de must si vin destinate
exportului si pentru vinurile cu denumire de origine controlată, precum si specialistii
împuterniciti să semneze documentele de atestare a calitătii acestor produse
destinate exportului
240.
- Ordin al ministrului sănătătii privind aprobarea Standardelor minimale
pentru acreditarea cabinetelor medicale de medicina muncii si a baremului
minimal de dotare a acestora
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 17
februarie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 118 alin. 2 din Codul de procedură civilă
Nicolae Popa -
presedinte
Costică Bulai -
judecător
Nicolae Cochinescu
- judecător
Constantin Doldur
- judecător
Kozsokár Gábor -
judecător
Petre Ninosu -
judecător
Serban Viorel
Stănoiu - judecător
Lucian Stângu -
judecător
Ioan Vida - judecător
Florentina Baltă -
procuror
Mihaela Senia
Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 118 alin.
2 din Codul de procedură civilă, exceptie ridicată de Răzvan Marius în Dosarul
nr. 7.724/2003 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VI-a comercială.
La apelul nominal
lipsesc părtile, procedura de judecată fiind legal îndeplinită.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate, arătând că textul de lege criticat nu contravine
prevederilor constitutionale invocate, în acest sens existând o constantă
jurisprudentă a Curtii, de exemplu deciziile nr.
128/2002 sau nr.
221/2003. Întrucât nu au apărut elemente noi de natură a justifica schimbarea
acestei jurisprudente, se apreciază că exceptia este neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere
actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin Încheierea
din 1 septembrie 2003, pronuntată în Dosarul nr. 7.724/2003, Tribunalul
Bucuresti - Sectia a VI-a comercială a sesizat Curtea Constitutională cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 118 alin. 2 din Codul de
procedură civilă, exceptie ridicată de Răzvan Marius.
În motivarea
exceptiei de neconstitutionalitate se arată că dispozitiile art. 118 alin. 2 din Codul de procedură civilă
îngrădesc accesul la justitie, întrucât instituie un termen de decădere
arbitrar, de natură să creeze inegalităti de tratament între cetăteni, care se
reflectă în actul de justitie.
Astfel, apar
deosebiri de tratament între persoanele care, desi nu depun întâmpinare, se
prezintă în fata instantelor de judecată neasistate de avocat si pot propune
probe, si cele care se prezintă asistate de avocat, care nu pot propune probe,
tratamentul juridic diferit nefiind justificat dacă se tine seama de principiul
aflării adevărului si de dreptul persoanei la un proces echitabil. De asemenea,
apare discriminatorie conditionarea pârâtului de a propune probe utile
solutionării cauzei, chiar dacă nu a depus întâmpinare, de admiterea
solicitării reclamantului de a administra probe, conditionare justificată de
faptul că astfel nu se pricinuieste amânarea judecării cauzei.
Tribunalul
Bucuresti - Sectia a VI-a comercială apreciază exceptia de neconstitutionalitate ca fiind neîntemeiată,
întrucât nu este îngrădit accesul liber la justitie, ci doar se stabileste un
anumit termen pentru depunerea întâmpinării, în vederea desfăsurării cu
celeritate a judecătii.
Potrivit
dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicată. De asemenea,
în conformitate cu dispozitiile art. 181 din Legea nr. 35/1997,
cu modificările ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al Avocatului
Poporului.
Guvernul arată că instituirea unui termen procedural
este pe deplin justificată de asigurarea unei durate rezonabile a procesului
dedus judecătii, sanctiunea decăderii nefiind de natură a vătăma în vreun fel
drepturile constitutionale ale pârâtului. Prin reglementarea cuprinsă în art.
118 alin. 2 din Codul de
procedură civilă, legiuitorul nu a înteles să stabilească un tratament
discriminatoriu, ci un regim legal diferit, impus de existenta unor situatii
procesuale diferite. Se mai apreciază că reglementarea de către legiuitor a
conditiilor de exercitare a unui drept, subiectiv sau procesual, inclusiv prin
instituirea unor termene, nu constituie o restrângere a exercitiului acestuia.
În ceea ce
priveste dreptul la un proces echitabil, se arată că, asa cum a decis Curtea
Europeană a Drepturilor Omului, statele contractante se bucură de o anumită
marjă de apreciere referitoare la conditiile procedurale ale actiunilor în
justitie, termenele de efectuare a diferitelor acte de procedură sau
sanctiunile pentru nerespectarea acestora.
Avocatul
Poporului apreciază exceptia
ca fiind neîntemeiată, textul de lege criticat contribuind la urgentarea
solutionării cauzei si la prevenirea exercitării abuzive sau cu întârziere a
drepturilor procesuale de către pârât, fără a îngrădi accesul la justitie al
acestuia. Se arată că legea procesuală civilă oferă suficiente garantii care să
asigure dreptul la apărare si egalitatea de tratament a părtilor implicate în
proces.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului
Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992,
republicată, retine următoarele:
Curtea
Constitutională este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din
Constitutia României, republicată, ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si
23 din Legea nr.
47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu
care a fost sesizată.
Obiectul exceptiei
de neconstitutionalitate îl constituie art. 118 alin. 2 din Codul de procedură civilă,
cu modificările ulterioare. Textul legal criticat are următorul continut:
- Art. 118 alin.
2: “Nedepunerea întâmpinării în termenul prevăzut de lege atrage decăderea
pârâtului din dreptul de a mai propune probe si de a invoca exceptii, în afara
celor de ordine publică.”
Autorul exceptiei
sustine că dispozitiile legale criticate încalcă prevederile art. 16 alin. (1),
art. 20 alin. (1), art. 21 si 49 din Constitutia României, care, ulterior
sesizării, a fost modificată si completată prin Legea de revizuire nr.
429/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 758 din
29 octombrie 2003, republicată de Consiliul Legislativ, în temeiul art. 152 din
Constitutie, în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 767 din 31
octombrie 2003, cu reactualizarea denumirilor si dându-se textelor o nouă
numerotare. După republicare, textele constitutionale invocate au următoarea
numerotare si continut:
- Art. 16 alin.
(1): “Cetătenii sunt egali în fata legii si a autoritătilor publice, fără
privilegii si fără discriminări.”;
- Art. 20 alin.
(1): “Dispozitiile constitutionale privind drepturile si libertătile
cetătenilor vor fi interpretate si aplicate în concordantă cu Declaratia
Universală a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate la care
România este parte.”;
- Art. 21 alin.
(1) si (2): “(1) Orice persoană se poate adresa justitiei pentru apărarea
drepturilor, a libertătilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate îngrădi exercitarea
acestui drept”;
- Art. 53: “(1)
Exercitiul unor drepturi sau al unor libertăti poate fi restrâns numai prin
lege si numai dacă se impune,
după caz, pentru: apărarea securitătii nationale,
a ordinii, a sănătătii ori a moralei publice, a drepturilor si a libertătilor
cetătenilor; desfăsurarea instructiei penale; prevenirea consecintelor unei
calamităti naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrângerea
poate fi dispusă numai dacă este necesară într-o societate democratică. Măsura
trebuie să fie proportională cu situatia care a determinat-o, să fie aplicată
în mod nediscriminatoriu si fără a aduce atingere existentei dreptului sau a
libertătii.”
Examinând exceptia
de neconstitutionalitate ridicată, Curtea Constitutională constată că
dispozitiile criticate au mai fost supuse controlului de constitutionalitate
sub aspectul încălcării principiilor constitutionale al garantării liberului
acces la justitie si al dreptului la apărare. Astfel, prin Decizia nr.
128/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 370 din
31 mai 2002, sau prin Decizia nr.
17/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 129 din
27 februarie 2003, Curtea s-a pronuntat asupra constitutionalitătii
dispozitiilor legale criticate.
Cu acest din urmă
prilej, s-a retinut că “textul” de lege dedus controlului relevă o evidentă
utilitate în cadrul procesului civil. Astfel, prin instituirea obligativitătii
întâmpinării, se asigură de plano echilibrul procesual al părtilor în
litigiu, reclamantul având posibilitatea de a cunoaste apărările pârâtului,
precum si probele utilizate în sustinerea lor, posibilitate de care pârâtul
beneficiază prin luarea la cunostintă a actiunii introductive a reclamantului.
Pe de altă parte,
textul criticat contribuie la urgentarea solutionării cauzei si la prevenirea
exercitării abuzive sau cu întârziere a drepturilor procesuale, instanta fiind
în măsură de a cunoaste, încă de la început, cadrul procesual, iar reclamantul
îsi poate pregăti apărările, în cunostintă de cauză, în raport de sustinerile
pârâtului, cuprinse în întâmpinare.
Instituirea
obligativitătii depunerii întâmpinării, cu consecinta decăderii pârâtului, în
caz de nerespectare, din dreptul de a mai propune probe si de a invoca
exceptii, în afara celor de ordine publică, se circumscrie domeniului de
reglementare a competentei instantelor si a procedurii de judecată, rezervat,
potrivit art. 125 alin. (3) din Constitutie, legiuitorului ordinar, care a
actionat deci în limitele prerogativelor sale constitutionale.
Dincolo de
utilitatea evidentă a reglementării cuprinse în art. 118 din Codul de procedură civilă,
Curtea nu poate retine încălcarea dreptului la apărare, cu atât mai mult cu cât
alin. (2) al articolului criticat instituie obligatia pentru instanta
judecătorească, în cazul în care pârâtul nu este reprezentat sau asistat de
avocat, de a-i pune în vedere, la prima zi de înfătisare, să arate exceptiile,
dovezile si toate mijloacele sale de apărare, ce vor fi consemnate în
încheierea de sedintă, acordând, la cerere, un termen pentru pregătirea
apărării si depunerea întâmpinării.
Dacă totusi, desi
protejat, în această manieră, împotriva consecintelor prejudiciabile ale propriei
lipse de diligentă sau insuficientei mijloacelor materiale care l-au împiedicat
să apeleze la serviciile unui avocat, pârâtul nu întelege să-si execute
obligatia de depunere a întâmpinării, el îsi asumă, în deplină cunostintă de
cauză, riscurile decurgând din propria sa culpă si, în consecintă, potrivit
unui principiu de aplicatie generală, nemo auditur propriam turpitudinem
allegans, nu poate pretinde încălcarea dreptului său la apărare”.
În ceea ce
priveste încălcarea prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, Curtea
constată că, în măsura în care reglementarea dedusă controlului se aplică
tuturor celor aflati în situatia prevăzută în ipoteza normei legale, fără nici
o discriminare pe considerente arbitrare, critica cu un atare obiect nu este întemeiată.
Exercitarea unui
drept de către titularul său nu poate avea loc decât într-un anumit cadru,
prestabilit de legiuitor, cu respectarea anumitor exigente, cărora li se
subsumează si instituirea unor termene, după a căror expirare valorificarea respectivului
drept nu mai este posibilă. Asa fiind, Curtea constată că, departe de a
constitui o negare a dreptului în sine, asemenea exigente dau expresie ordinii
de drept, absolutizarea exercitiului unui anume drept având consecintă fie
negarea, fie amputarea drepturilor sau intereselor legitime ale altor persoane,
cărora statul este tinut să le acorde ocrotire, în egală măsură, în deplină
concordantă cu dispozitiile art. 53 din Constitutie.
Solutia adoptată
în deciziile anterioare, ca si considerentele pe care aceasta se întemeiază îsi
mentin valabilitatea si în cauza de fată, întrucât nu au apărut împrejurări noi
care să determine schimbarea jurisprudentei Curtii Constitutionale în această
materie.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si art. 147 alin.
(4) din Constitutie, republicată, precum si al art. 1, 2, 3, art. 13 alin. (1)
lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată,
CURTEA
În numele
legii
DECIDE:
Respinge exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 118 alin. 2 din Codul de procedură civilă,
exceptie ridicată de Răzvan Marius în Dosarul nr. 7.724/2003 al Tribunalului
Bucuresti - Sectia a VI-a comercială.
Definitivă si
obligatorie.
Pronuntată în
sedinta publică din data de 17 februarie 2004.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ.
dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Mihaela
Senia Costinescu
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL AGRICULTURII, PĂDURILOR, APELOR SI
MEDIULUI
privind stabilirea speciilor de animale vii,
categoriilor de productie, greutătii minime si perioadei admise pentru export
în anul 2004
Având în vedere
prevederile art. 1 si 2 din Hotărârea Guvernului nr.
463/2002 pentru aprobarea procedurii privind exportul de animale vii,
în temeiul
prevederilor Hotărârii Guvernului nr.
739/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii,
Pădurilor, Apelor si Mediului si al prevederilor Ordonantei Guvernului nr.
42/2004 privind organizarea activitătii veterinare,
ministrul
agriculturii, pădurilor, apelor si mediului emite următorul ordin:
Art. 1. - (1)
Speciile de animale vii, categoriile de productie, greutatea minimă si perioada
admisă pentru export în anul 2004 sunt prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
(2) Nu este admis
la export tineretul ovin, femele, provenit din exploatatiile aflate în
controlul oficial al productiei.
(3) Agentia
Natională pentru Ameliorare si Reproductie în Zootehnie “Prof. dr. G. K.
Constantinescu” va întocmi si va pune la dispozitie celor interesati lista
exploatatiilor de ovine aflate în controlul oficial al productiei.
Art. 2. - Pentru
admiterea exportului de animale vii din categoria celor pentru tăiere: vaci
adulte reformate, tineret bovin, femele peste 18 luni, reformat, ovine adulte
reformate, se va proceda astfel:
a) se constituie
comisii mixte alcătuite din specialisti din cadrul directiilor veterinare si
pentru siguranta alimentelor judetene si a municipiului Bucuresti, după caz,
precum si din cadrul unitătilor de ameliorare si reproductie în zootehnie
judetene, în vederea examinării tehnice, pe specii si categorii, a animalelor
propuse a fi reformate;
b) tabelele cu
animalele, pe specii si categorii, individualizate, propuse pentru reformare,
vor cuprinde pentru fiecare animal cauza reformării. Procesul-verbal de
reformare si tabelele cu animalele reformate vor fi avizate, pe fiecare pagină,
de către directia veterinară si pentru siguranta alimentelor judeteană si a
municipiului Bucuresti, după caz, precum si de către unitatea de ameliorare si
reproductie în zootehnie judeteană.
Art. 3. - Directia
generală de implementare si reglementare din cadrul Ministerului Agriculturii,
Pădurilor, Apelor si Mediului si Agentia Veterinară pentru Siguranta
Alimentelor vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin si îl vor
difuza tuturor celor interesati.
Art. 4. -
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
agriculturii, pădurilor, apelor si mediului,
Ilie Sârbu
Bucuresti, 2 martie 2004.
Nr. 168.
SPECIILE
de animale
vii, categoriile de productie, greutatea minimă si perioada admise pentru
export
A. Animale
pentru tăiere
Specia si
categoria |
Greutatea
minimă în viu - kg/animal |
||
pentru
tările membre ale Uniunii Europene |
pentru tări
terte |
||
Bovine |
- tineret bovin mascul |
400 |
400 |
|
- tineret bovin, femele peste 18 luni,
reformat |
380 |
380 |
|
- vaci adulte reformate |
400 |
400 |
|
- cabaline adulte reformate |
400 |
400 |
Ecvidee |
|
|
|
- asini adulti |
|
150 |
150 |
- tineret ovin |
|
12 |
20 |
Ovine - berbeci adulti reformati*) |
|
45 |
45 |
- oi adulte reformate*) |
|
30 |
30 |
- tineret caprin |
|
15 |
20 |
Caprine - tapi adulti reformati*) |
|
40 |
40 |
- capre adulte reformate*) |
|
30 |
30 |
Porcine - porci grasi |
|
100 |
100 |
*) Exportul este permis în perioada 1 mai-31
octombrie. |
|||
B. Animale de crestere sau îngrăsare |
|||
Bovine |
- tineret bovin mascul |
230 |
270 |
|
- boi |
550 |
550 |
Bubaline |
- bivoli |
430 |
430 |
Ovine |
- tineret ovin |
12 |
20 |
Caprine |
- tineret caprin |
15 |
20 |
Porcine |
- porci grasi |
15 |
15 |
Ecvidee |
- cabaline |
400 |
400 |
- asini 150 150 |
|
|
|
Fazani |
|
fără
greutate minimă |
fără
greutate minimă |
Iepuri |
|
fără
greutate minimă |
fără
greutate minimă |
MINISTERUL AGRICULTURII, PĂDURILOR, APELOR SI
MEDIULUI
privind aprobarea Listei cuprinzând laboratoarele
autorizate în vederea executării de analize pentru vinurile si celelalte
băuturi pe bază de must si vin destinate exportului si pentru vinurile cu
denumire de origine controlată, precum si specialistii împuterniciti să semneze
documentele de atestare a calitătii acestor produse destinate exportului
Având în vedere
prevederile art. 72 alin. (2) si ale art. 111 lit. h) din Normele metodologice
de aplicare a Legii viei si vinului în sistemul organizării comune a pietei
vitivinicole nr.
244/2002, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.
1.134/2002,
în temeiul
Hotărârii Guvernului nr.
739/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii,
Pădurilor, Apelor si Mediului, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul
agriculturii, pădurilor, apelor si mediului emite următorul ordin:
Art. 1. - Se
aprobă Lista cuprinzând laboratoarele autorizate în vederea executării de
analize pentru vinurile si celelalte băuturi pe bază de must si vin destinate
exportului si pentru vinurile cu denumire de origine controlată, precum si
specialistii împuterniciti să semneze documentele de atestare a calitătii
acestor produse destinate exportului, indicativul stampilei si zona de
exercitare a acestei activităti, prevăzută în anexa nr. 1.
Art. 2. - Specialistii
împuterniciti să semneze documentele de atestare a calitătii vinurilor pentru
export, prevăzuti în anexa nr. 1, nu pot semna aceste documente dacă ele provin
de la unitătile unde îsi desfăsoară activitatea de bază.
Art. 3. - Se
aprobă modelele de stampilă si de legitimatie ale specialistilor desemnati să
semneze documentele de atestare a calitătii vinurilor si a celorlalte băuturi
pe bază de must si vin destinate exportului, prevăzute în anexele nr. 2 si 3.
Art. 4. - Anexele
nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 5. - Pe data
intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului
agriculturii, alimentatiei si pădurilor nr.
4/2001 privind aprobarea listei cuprinzând laboratoarele autorizate în
vederea executării de analize privind vinurile si celelalte băuturi destinate
exportului si pentru cele cu denumire de origine, precum si specialistii
desemnati să semneze documentele de atestare a calitătii vinurilor si a
celorlalte băuturi provenite din must si vin destinate exportului, indicativul
stampilei si zona de exercitare a acestei activităti, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 78 din 15 februarie 2001.
Ministrul
agriculturii, pădurilor, apelor si mediului,
Ilie Sârbu
Bucuresti, 3 martie 2004.
Nr. 172.
ANEXA Nr. 1
LISTA
cuprinzând
laboratoarele autorizate în vederea executării de analize pentru vinurile si
celelalte băuturi pe bază de must si vin destinate exportului si pentru
vinurile cu denumire de origine controlată, precum si specialistii împuterniciti
să semneze documentele de atestare a calitătii acestor produse destinate
exportului, indicativul stampilei si zona de exercitare a acestei activităti
Laboratorul |
Numele si
prenumele specialistilor |
Indicativul
stampilei |
Judetele în
care se exercită activitatea |
Laboratorul regional pentru controlul
calitătii sI igienei vinului Odobesti, judetul Vrancea Laboratorul de oenologie - Universitatea de
Ştiinte Agricole si Medicină Veterinară Iasi, judetul Iasi |
Cotea V. Valeriu Savin Costică Costache Georgel Toma Adrian Crăciunescu Gheorghe |
Inspector aprobator - 01 Inspector aprobator - 02 Inspector aprobator - 03 Inspector aprobator - 04 Inspector aprobator - 05 |
Iasi, Botosani, Neamt, Vaslui, Bacău, Vrancea, Brăila, Galati |
Laboratorul central pentru controlul
calitătii si igienei vinului Valea Călugărească, judetul Prahova Laboratorul de oenologie - Statiunea de
Cercetare-Dezvoltare Vitivinicolă Murfatlar, judetul Constanta Laboratorul de oenologie - Statiunea de
Cercetare-Dezvoltare Vitivinicolă Stefănesti, judetul Arges Laboratorul de oenologie - Statiunea
Didactică “Banu Mărăcine” - Universitatea din Craiova, judetul Dolj |
Ghita Marin Deaconu Lorena Carapid Paris Vasile Marian Trantu Panait Stoian Viorel Namolosanu Ioan Badea Petre Varaticeanu Gh. Popa Aurel Banita Emilian |
Inspector aprobator - 06 Inspector aprobator - 07 Inspector aprobator - 08 Inspector aprobator - 09 Inspector aprobator - 10 Inspector aprobator - 11 Inspector aprobator - 12 Inspector aprobator - 13 Inspector aprobator - 14 Inspector aprobator - 15 Inspector aprobator - 16 |
Constanta, Tulcea, Călărasi, Ialomita,
Prahova, Buzău, Ilfov, Municipiul Bucuresti, Giurgiu, Teleorman, Arges, Dâmbovita, Dolj, Olt,
Vâlcea, Gorj, Mehedinti |
Laboratorul regional pentru controlul
calitătii si igienei vinului Blaj, judetul Alba Laboratorul de oenologie - Statiunea de
Cercetare-Dezvoltare Vitivinicolă Minis, judetul Arad |
Buia Ioan Danaoaie Florin Iova Gheorghe Szikler Walter Balla Geza |
Inspector aprobator - 17 Inspector aprobator - 18 Inspector aprobator - 19 Inspector aprobator - 20 Inspector aprobator - 21 |
Alba, Mures, Bistrita-Năsăud, Cluj, Sibiu, Timis, Arad, Caras-Severin,
Sălaj, Bihor, Satu Mare |
ANEXA Nr. 2
MODEL DE
STAMPILĂ
pentru
specialistii desemnati să semneze documentele de atestare a calitătii vinurilor
si a celorlalte băuturi pe bază de must si vin destinate exportului
ANEXA Nr. 3
MODEL DE
LEGITIMATIE
pentru
specialistii desemnati să semneze documentele de atestare a calitătii vinurilor
si a celorlalte băuturi pe bază de must si vin destinate exportului
MINISTERUL AGRICULTURII, PĂDURILOR, APELOR SI
MEDIULUI Inspectia
de Stat pentru Controlul Tehnic
Vitivinicol Legitimatie Nr. ......... Inspector aprobator, Numele ........................... Prenumele ....................... Indicativul stampilei ............ |
Inspectorul aprobator este împuternicit să semneze documentele de atestare a calitătii vinurilor si a celorlalte băuturi pe bază de must si vin destinate exportului, conform Ordinului ministrului agriculturii, pădurilor, apelor si mediului nr. 172 din 3 martie 2004. |
Ministrul
agriculturii, pădurilor, apelor si mediului,
.................................................
MINISTERUL SĂNĂTĂTII
privind aprobarea Standardelor minimale pentru
acreditarea cabinetelor medicale de medicina muncii si a baremului minimal de
dotare a acestora
Văzând Referatul de aprobare al Directiei generale sănătate publică si inspectia sanitară de stat OB. 2.253/2004,
având în vedere
prevederile:
- Legii nr. 100/1998 privind
asistenta de sănătate publică, cu modificările si completările ulterioare;
- Legii protectiei
muncii nr.
90/1996, republicată, cu modificările ulterioare;
- Legii nr.
346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă si boli profesionale,
cu modificările si completările ulterioare;
- Legii nr. 677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date,
în temeiul
Hotărârii Guvernului nr.
743/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Sănătătii, cu
modificările si completările ulterioare,
ministrul
sănătătii emite următorul
ordin:
Art. 1. - Se
aprobă Standardele minimale pentru acreditarea cabinetelor medicale de medicina
muncii, prevăzute în anexa nr. 1.
Art. 2. - Se
aprobă Baremul minimal de dotare a cabinetului medical de medicina muncii,
prevăzut în anexa nr. 2.
Art. 3. - Anexele
nr. 1 si 2 fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 4. -
Directiile de specialitate din cadrul Ministerului Sănătătii, directiile de
sănătate publică judetene si a municipiului Bucuresti, comisiile judetene de
acreditare a cabinetelor medicale, precum si celelalte structuri mentionate vor
duce la îndeplinire prezentul ordin.
Art. 5. - La data
intrării în vigoare a prezentului ordin se modifică corespunzător Ordinul
ministrului sănătătii si familiei nr.
153/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice privind înfiintarea,
organizarea si functionarea cabinetelor medicale, publicat în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 353 din 23 mai 2003.
Art. 6. - Prezentul
ordin va intra în vigoare la 60 de zile de la data publicării în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul
sănătătii,
Ovidiu
Brînzan
Bucuresti, 3 martie 2004.
Nr. 240.
ANEXA Nr. 1
STANDARDE
MINIMALE
pentru
acreditarea cabinetelor medicale de medicina muncii
I. Standarde
referitoare la organizare
1. Cabinetul medical
de medicina muncii este organizat în specialitatea medicina muncii conform
reglementărilor legale în vigoare.
2. Cabinetul
medical de medicina muncii are certificat de înregistrare în registrul unic al
cabinetelor medicale, eliberat de directia de sănătate publică, conform
prevederilor legale în vigoare.
3. Cabinetul
medical de medicina muncii are autorizatie sanitară de functionare în vigoare,
conform legii.
4. Cabinetul de
medicina muncii autorizat poate deschide puncte de lucru în întreprinderi.
5. Unitatea mobilă
medicală destinată controlului medical periodic se defineste ca un centru de
examinare screening, dotat cu aparatură autorizată de Ministerul Sănătătii,
care se deplasează la sediul unitătilor pe ai căror angajati îi supraveghează.
6. Cabinetul
medical de medicina muncii are un regulament de organizare si functionare de
care întregul personal a luat cunostintă în scris.
II. Standarde
referitoare la resursele fizice
7. Cabinetul
medical de medicina muncii are un sediu aflat într-un spatiu de care dispune în
mod legal.
8. Materialele
sanitare si aparatele medicale utilizate în cadrul activitătii medicale sunt
înregistrate în inventarul unitătii si depozitate în mod adecvat.
9. Dotarea
minimală a cabinetului medical de medicina muncii este conform baremului
prevăzut în anexa nr. 2 la ordin.
10. La sediul
cabinetului medical de medicina muncii există cel putin un aparat telefonic
functional, care are alocat un număr de apel.
III. Standarde
referitoare la resursele umane
11. Medicii
specialisti de medicina muncii, alt personal cu studii superioare si asistentii
medicali care lucrează în cabinetul medical de medicina muncii au autorizatie
de liberă practică valabilă, conform prevederilor legale.
12. Personalul
angajat care lucrează în cabinetul medical de medicina muncii are contract de
muncă legal.
13. Medicii de
medicina muncii care lucrează în cabinetul medical de medicina muncii sunt
membri ai Colegiului Medicilor din România.
14. Asistentii
medicali care lucrează în cabinetul medical de medicina muncii sunt membri ai
Ordinului Asistentilor Medicali din România.
15. Toate
persoanele care lucrează în cabinetul medical de medicina muncii au fise de
post în care sunt definite atributiile acestora, semnate de persoana în cauză
si aprobate de reprezentantul legal al cabinetului medical.
16. La nivelul
cabinetului medical de medicina muncii trebuie să existe un document intern
prin care patronul cabinetului medical se angajează să respecte independenta
profesională a medicilor de medicina muncii si dreptul de decizie al acestora.
17. Medicii si
asistentele medicale care lucrează în cabinetul medical de medicina muncii au
un program de lucru organizat, la care se face referire expresă în programul
afisat.
18. Pe întreaga
perioadă de lucru în cabinetul medical de medicina muncii lucrează un medic de
medicina muncii titular, precum si alte persoane angajate legal.
19. Personalul
poartă în permanentă un ecuson pe care sunt scrise numele si calificarea
respectivei persoane.
IV. Standarde
functionale generale
20. Cabinetele
medicale de medicina muncii au un program de lucru afisat vizibil. Programul de
lucru poate fi flexibil, adaptându-se solicitărilor beneficiarilor.
21. Atât la
intrarea, cât si în interiorul cabinetului medical de medicina muncii nu
trebuie să existe pericol de accidentare sau de vătămare corporală nici pentru
pacienti, nici pentru personal.
22. Cabinetul
medical de medicina muncii respectă prevederile legale în vigoare, referitoare
la examenele medicale la angajare, controalele medicale de adaptare, periodice,
la reluarea activitătii sau pentru consultatiile spontane.
23. Cabinetul
medical de medicina muncii acordă servicii în mod nediscriminatoriu în limitele
contractului de prestări de servicii încheiat cu angajatorul.
24. Cabinetul
medical de medicina muncii foloseste pentru manevre care implică solutii de
continuitate materiale sanitare sterile de unică folosintă, iar în cazul
instrumentelor refolosibile, le sterilizează în mod adecvat.
V. Standarde
functionale specifice
25. Cabinetul
medical de medicina muncii asigură în principal servicii privind:
- evaluarea
riscurilor privind îmbolnăvirile profesionale;
- monitorizarea
stării de sănătate a angajatilor prin: examene medicale la angajare în muncă,
examen medical de adaptare, examen medical la reluarea activitătii, control
medical periodic;
- comunicarea
existentei riscului de îmbolnăvire profesională către toti factorii implicati
în procesul muncii;
- îndrumarea
activitătii de reabilitare profesională, reconversie profesională, reorientare
profesională în caz de accident de muncă, boală legată de profesie sau după
afectiuni cronice;
- consilierea
angajatorului privind adaptarea muncii si a locului de muncă la caracteristicile
psihofiziologice ale angajatilor;
- consilierea
angajatorului pentru fundamentarea strategiei de securitate si sănătate la
locul de muncă;
- transmiterea la
sistemul informational national a datelor privind accidentele de muncă si
bolile profesionale.
26. Pentru
examinări si evaluări specifice toxicologice, cabinetele de medicina muncii vor
fi abilitate de Ministerul Sănătătii.
27. Cabinetul
medical de medicina muncii asigură îndeplinirea responsabilitătilor specifice
privind declararea bolilor profesionale.
VI. Standarde
referitoare la managementul informatiei
28. Cabinetul
medical de medicina muncii realizează evidenta examenelor medicale de angajare,
controalelor medicale de adaptare si periodice, examenelor medicale la reluarea
activitătii si a consultatiilor spontane, a angajatorilor/angajatilor care au
solicitat aceste servicii medicale, persoanelor care au furnizat serviciile,
precum si momentele când s-au furnizat.
29. Dosarele
medicale de medicina muncii, fisele de expunere la riscuri profesionale si
datele de morbiditate profesională vor fi păstrate la nivelul cabinetelor de
medicina muncii pe perioada prevăzută de legislatia în vigoare.
30. Cabinetul
medical de medicina muncii are un document intern aprobat de reprezentantul
legal, în care se mentionează că întregul personal este obligat să păstreze
confidentialitatea fată de terti (conform reglementărilor în vigoare) privind
rezultatele investigatiilor efectuate în cadrul examenelor medicale de medicina
muncii.
31. Angajatii
cărora li s-au oferit servicii medicale de medicina muncii au acces la toate
informatiile referitoare la starea lor de sănătate si continute în dosarul
medical.
32. Angajatorilor
si angajatilor li se vor transmite fisele de aptitudine.
33. Cabinetul
medical de medicina muncii trebuie să ia măsuri pentru protectia informatiei si
a suportului acesteia împotriva pierderii, degradării si folosirii acesteia de
către persoane neautorizate.
34. În cazul
schimbării furnizorului de servicii de medicina muncii, înregistrările medicale
se vor preda noului cabinet de medicina muncii agreat de angajator.
35. La transferul
în altă unitate angajatului i se vor înmâna copii ale dosarului medical si ale
fisei de expunere la riscuri profesionale, pentru a fi predate la cabinetul de
medicina muncii al unitătii respective.
36. Angajatorii în
procedură de faliment vor informa cabinetul de medicina muncii si vor preda
înregistrările medicale structurilor de medicina muncii din directiile de
sănătate publică judetene sau a municipiului Bucuresti.
37. La
întreruperea temporară sau definitivă a activitătii angajatului, cabinetul de
medicina muncii va preda o copie a dosarului medical al acestuia medicului de
familie.
38. Dosarul
medical este protejat de prevederile legislatiei în vigoare privind secretul
medical si este necomunicabil angajatorului.
VII. Controlul
profesional al activitătii
39. Controlul
profesional al activitătii angajatului se face de către directia de sănătate
publică pe raza căreia functionează structura de medicina muncii.
ANEXA Nr. 2
BAREM
MINIMAL
de dotare
a cabinetului medical de medicina muncii
Dotare minimală:
- canapea pentru
consultatii;
- dulap pentru
instrumente si medicamente;
- stetoscop;
- tensiometru;
- ciocan de
reflexe;
- cântar pentru
adulti;
- taliometru;
- optotip pentru
distantă si aproape.
Optional (în afara
baremului minimal):
-
electrocardiograf;
- audiometru;
- otoscop;
- set de
diapazoane;
- spirometru;
- negatoscop;
- aparatură specifică evaluării factorilor de muncă (sonometru, detectoare portabile de gaze, luxmetru, anemometru, hygrometru, psihrometru, globtermometru, catatermometru etc.).