MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 172
(XVI) - Nr. 214 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Joi, 11 martie 2004
SUMAR
LEGI SI
DECRETE
25. - Lege pentru
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 96/2003 privind protectia
maternitătii la locurile de muncă
92.
- Decret privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 96/2003 privind protectia maternitătii la locurile de muncă
28.
- Lege privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 108/2003
pentru desfiintarea închisorii contraventionale
95.
- Decret pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 108/2003 pentru desfiintarea închisorii contraventionale
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia
nr. 57 din 17 februarie 2004 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 47^1 din Legea nr.
137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării, cu
modificările ulterioare
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
172/113.
- Ordin al ministrului sănătătii si al presedintelui Casei Nationale de
Asigurări de Sănătate pentru aprobarea derulării programelor si subprogramelor
de sănătate finantate din bugetul de stat si din bugetul Fondului national unic
de asigurări sociale de sănătate în anul 2004
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA
DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 96/2003 privind protectia maternitătii la locurile de muncă
Parlamentul
României adoptă prezenta
lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr.
96 din 14 octombrie 2003 privind protectia maternitătii la locurile de
muncă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 750 din 27
octombrie 2003, cu următoarele modificări si completări:
1. La articolul
11, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
“(2) Cuantumul
indemnizatiei prevăzute la alin. (1) este egal cu 75% din media veniturilor
lunare realizate în ultimele 10 luni anterioare datei din certificatul medical,
pe baza cărora se datorează contributia individuală de asigurări sociale.”
2. La articolul
11, după alineatul (2) se introduce alineatul (21) cu următorul cuprins:
“(21)
În situatia în care nu se îndeplineste conditia de la alin. (2) privind
stabilirea cuantumului indemnizatiei, pentru acordarea acesteia, întregirea
perioadei de 10 luni se face avându-se în vedere salariul minim brut pe economie,
corespunzător perioadei creditate.”
3. La articolul
11, după alineatul (3) se introduce alineatul (31) cu următorul cuprins:
“(31)
La stabilirea drepturilor de asigurări sociale prevăzute de Legea nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale, cu
modificările si completările ulterioare, se utilizează cuantumul indemnizatiei
de risc maternal.”
4. Articolul 15
va avea următorul cuprins:
“Art. 15. -
Angajatorii au obligatia de a acorda salariatelor gravide dispensă pentru
consultatii prenatale în limita a maximum 16 ore pe lună, în conditiile
prevăzute la art. 2 lit. f), în cazul în care investigatiile se pot efectua
numai în timpul programului de lucru, fără diminuarea drepturilor salariale.”
5. La articolul
17, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
“Art. 17. - (1)
Angajatorii sunt obligati să acorde salariatelor care alăptează, în cursul
programului de lucru, două pauze pentru alăptare de câte o oră fiecare, până la
împlinirea vârstei de un an a copilului. În aceste pauze se include si timpul
necesar deplasării dus-întors de la locul în care se găseste copilul.”
6. La articolul
20, alineatele (1)-(3) vor avea următorul cuprins:
“Art. 20. - (1)
Salariatele prevăzute la art. 2 lit. c)-e) nu pot desfăsura muncă în conditii
cu caracter insalubru sau greu de suportat.
(2) În cazul în
care o salariată care desfăsoară în mod curent muncă cu caracter insalubru sau
greu de suportat se încadrează în prevederile art. 2 lit. c)-e), angajatorul
are obligatia ca, pe baza solicitării scrise a salariatei, să o transfere la un
alt loc de muncă, cu mentinerea salariului de bază brut lunar.
(3) Denumirea si
enumerarea muncilor cu caracter insalubru sau greu de suportat la care face
referire alin. (1) sunt stabilite prin normele de aplicare a prezentei
ordonante de urgentă.”
7. Articolul 21
va avea următorul cuprins:
“Art. 21. - (1)
Este interzis angajatorului să dispună încetarea raporturilor de muncă sau de
serviciu în cazul:
a) salariatei
prevăzute la art. 2 lit. c)-e), din motive care au legătură directă cu starea
sa;
b) salariatei care
se află în concediu de risc maternal;
c) salariatei care
se află în concediu de maternitate;
d) salariatei care
se află în concediu pentru cresterea copilului în vârstă de până la 2 ani sau,
în cazul copilului cu handicap, în vârstă de până la 3 ani;
e) salariatei care
se află în concediu pentru îngrijirea copilului bolnav în vârstă de până la 7
ani sau, în cazul copilului cu handicap, în vârstă de până la 18 ani.
(2) Interdictia
prevăzută la alin. (1) lit. b) se extinde, o singură dată, cu până la 6 luni
după revenirea salariatei în unitate.
(3) Dispozitiile
alin. (1) nu se aplică în cazul concedierii pentru motive ce intervin ca urmare
a reorganizării judiciare sau a falimentului angajatorului, în conditiile
legii.”
8. La articolul
27 alineatul (2), litera b) va avea următorul cuprins:
“b) personalul împuternicit din casele judetene
de pensii si alte drepturi de asigurări sociale, pentru contraventiile la
dispozitiile prevăzute la art. 11;”
9. Articolul 31
va avea următorul cuprins:
“Art. 31. - În
termen de 30 de zile de la publicarea legii de aprobare a prezentei ordonante
de urgentă, Ministerul Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei si Ministerul
Sănătătii vor elabora normele de aplicare a prezentei ordonante de urgentă,
care se aprobă prin hotărâre a Guvernului.”
Această lege a
fost adoptată de Senat în sedinta din 16 februarie 2004, cu respectarea prevederilor
art. 76 alin. (1) din Constitutia României, republicată.
p.
PRESEDINTELE SENATULUI,
RADU
VASILE
Această lege a
fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 17 februarie 2004, cu
respectarea prevederilor art. 76 alin. (1) din Constitutia României,
republicată.
p.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
Bucuresti, 5 martie 2004.
Nr. 25.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 96/2003 privind protectia maternitătii
la locurile de muncă
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se
promulgă Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
96/2003 privind protectia maternitătii la locurile de muncă si se dispune
publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
Bucuresti, 4 martie 2004.
Nr. 92.
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA
DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 108/2003 pentru desfiintarea închisorii contraventionale
Parlamentul
României adoptă prezenta
lege.
Articol unic. - Se
aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
108 din 24 octombrie 2003 pentru desfiintarea închisorii contraventionale,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 747 din 26 octombrie
2003.
Această lege a
fost adoptată de Senat în sedinta din 12 februarie 2004, cu respectarea
prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicată.
p. PRESEDINTELE
SENATULUI,
DAN MIRCEA
POPESCU
Această lege a
fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 17 februarie 2004, cu
respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia României,
republicată.
p.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL
HREBENCIUC
Bucuresti, 5 martie 2004.
Nr. 28.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
pentru promulgarea Legii privind
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 108/2003 pentru desfiintarea
închisorii contraventionale
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se
promulgă Legea privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
108/2003 pentru desfiintarea închisorii contraventionale si se dispune
publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
Bucuresti, 4 martie 2004.
Nr. 95.
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 17
februarie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 47^1 din
Legea nr. 137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării, cu
modificările ulterioare
Nicolae Popa -
presedinte
Costică Bulai -
judecător
Nicolae Cochinescu
- judecător
Constantin Doldur
- judecător
Kozsokár Gábor -
judecător
Petre Ninosu -
judecător
Serban Viorel
Stănoiu - judecător
Lucian Stângu -
judecător
Ioan Vida -
judecător
Florentina Baltă -
procuror
Mihaela Senia
Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 471 din
Legea nr.
137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării, cu
modificările ulterioare, exceptie ridicată de Societatea de Investitii
Financiare BANAT-CRISANA - S.A. din Arad în Dosarul nr. 2.181/C/2003 al Curtii
de Apel Oradea - Sectia comercială si de contencios administrativ.
La apelul nominal
lipsesc părtile, procedura de citare fiind legal îndeplinită.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate, arătând că textul de lege criticat a mai făcut obiectul
controlului de constitutionalitate ca urmare a sesizării Curtii de către
acelasi autor în aceeasi cauză, astfel încât în spetă operează autoritatea de
lucru judecat a Deciziei nr.
370/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 790 din
10 noiembrie 2003, prin care s-a constatat constitutionalitatea art. 47^1 din
Legea nr.
137/2002, cu modificările ulterioare.
CURTEA,
având în vedere
actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin Încheierea
din 2 septembrie 2003, pronuntată în Dosarul nr. 2.181/C/2003, Curtea de
Apel Oradea – Sectia comercială si de contencios administrativ a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 471 din Legea nr.
137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării, cu
modificările ulterioare, exceptie
ridicată de Societatea de Investitii Financiare BANAT-CRISANA - S.A. din Arad.
În motivarea
exceptiei de neconstitutionalitate se arată că dispozitiile art. 47^1 din Legea nr.
137/2002, cu modificările ulterioare, care exceptează operatiunile de
majorare a capitalului social efectuate în conformitate cu prevederile acestei
legi de la procedura reglementată de Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
28/2002, introduc un regim discriminatoriu în favoarea actionarilor
cumpărători, care, astfel, îsi majorează cota de detinere în detrimentul
celorlalti actionari, însusindu-si în mod necuvenit diferenta rezultată din
reevaluarea societătii, la un pret de subscriere redus la valoarea nominală a
unei actiuni. Întrucât contractul de privatizare nu poate crea o situatie
privilegiată unor actionari în detrimentul celorlalti, orice majorare de
capital efectuată numai în favoarea unui actionar este păgubitoare pentru
ceilalti, având consecintă asupra cotei de actiuni detinute, participării la
profit si privitor la eventualele drepturi realizate din dizolvarea si
lichidarea societătii, ceea ce contravine art. 41 alin. (2) din Constitutie.
Curtea de Apel
Oradea - Sectia comercială si de contencios administrativ apreciază exceptia de neconstitutionalitate
ca fiind neîntemeiată.
Potrivit
dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Guvernul arată că dispozitiile art. 47^1 din
Legea nr.
137/2002, cu modificările ulterioare, care exceptează operatiunile de
majorare a capitalului la societătile comerciale aflate în proces de
privatizare de la aplicarea dispozitiilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
28/2002, aprobată cu modificări prin Legea nr.
525/2002, dispozitii ce constituie dreptul comun pentru societătile
comerciale detinute public, nu contravin prevederilor art. 16 alin. (1) si (2)
din Constitutie, întrucât, pe de o parte, principiul egalitătii în fata legii
si a autoritătilor publice nu este incident în ceea ce priveste relatiile
dintre actionarii unei societăti comerciale, iar pe de altă parte, aplicarea
unui regim juridic diferentiat este impusă de interesul general, care primează
în situatia societătilor comerciale aflate în proces de privatizare, cu privire
la care legiuitorul a înteles să adopte norme derogatorii de la dreptul comun
în vederea accelerării privatizării.
Referitor la
încălcarea dispozitiilor art. 41 alin. (2) din Constitutie, se arată că trebuie
avut în vedere faptul că, potrivit alin. (1) al aceluiasi articol, continutul
si limitele dreptului de proprietate sunt stabilite de lege. Or, în cazul de
fată, legiuitorul a înteles să stabilească regimul juridic al majorării
capitalului social, în considerarea accelerării procesului privatizării si a
interesului statului pentru diminuarea rapidă a participatiei sale la capitalul
societătilor comerciale, în concordantă cu reglementarea cadrului juridic
necesar consolidării economiei de piată.
Prin urmare, se
apreciază că exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 47^1 din
Legea nr.
137/2002 este neîntemeiată.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea
Constitutională este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din
Constitutia României, republicată, ale art. 1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23
din Legea nr.
47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu
care a fost sesizată.
Obiectul exceptiei
de neconstitutionalitate îl constituie art. 47^1 din Legea nr.
137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 215 din 28 martie 2002, cu
modificările ulterioare. Textul legal criticat a fost introdus prin Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr.
208/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 961 din
28 decembrie 2002, aprobată cu modificări prin Legea nr.
540/2003, si ulterior modificat prin Ordonanta Guvernului nr.
36/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 90 din
31 ianuarie 2004, si are următorul continut:
- Art. 47^1:
“Sunt exceptate de la prevederile Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
28/2002 privind valorile mobiliare, serviciile de investitii financiare si
pietele reglementate, aprobată cu modificări prin Legea nr.
525/2002, cu modificările ulterioare, operatiunile de majorare a
capitalului social efectuate în conformitate cu prevederile art. 14 si 22 din
prezenta lege, precum si cele efectuate în conformitate cu prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 25/2002 privind unele măsuri de urmărire a executării
obligatiilor asumate prin contractele de privatizare a societătilor comerciale,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
506/2002, cu modificările si completările ulterioare.”
Autoarea exceptiei
sustine că dispozitiile legale criticate încalcă prevederile art. 16 alin. (1)
si (2) si art. 41 alin. (2) teza întâi din Constitutia României, care, ulterior
sesizării, a fost revizuită prin Legea nr.
429/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 758 din
29 octombrie 2003, republicată de Consiliul Legislativ, în temeiul art. 152 din
Constitutie, în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 767 din 31
octombrie 2003, cu reactualizarea denumirilor si dându-se textelor o nouă
numerotare. După republicare, textele constitutionale invocate au următoarea
numerotare si continut:
- Art. 16 alin.
(1) si (2): (1) Cetătenii sunt egali în fata legii si a autoritătilor
publice, fără privilegii si fără discriminări.
(2) Nimeni nu
este mai presus de lege.”;
- Art. 44 alin.
(2) teza întâi: “Proprietatea privată este garantată si ocrotită în mod egal
de lege, indiferent de titular.”
Examinând exceptia
de neconstitutionalitate ridicată, Curtea Constitutională constată că
dispozitiile criticate au mai fost supuse controlului de constitutionalitate în
raport cu aceleasi norme constitutionale. Astfel, prin Decizia nr.
370/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 790 din
10 noiembrie 2003, Curtea s-a pronuntat asupra constitutionalitătii
dispozitiilor legale criticate.
Cu acel prilej s-a
retinut că, “în cazul societătilor comerciale la care statul sau o autoritate a
administratiei publice locale este actionar sau asociat, s-a prevăzut
exceptarea de la prevederile Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
28/2002 [...], ceea ce nu încalcă principiul egalitătii în drepturi,
prevăzut de art. 16 alin. (1) si (2) din Constitutie, întrucât nu instituie
discriminări între investitoriicumpărători ai actiunilor societătilor în cauză
si investitoriiactionari ai acestora. Exceptarea prevăzută de lege, introdusă
prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
208/2002, reprezentând o optiune a legiuitorului pentru societătile
comerciale vizate - la care statul sau o autoritate a administratiei publice
locale este actionar sau asociat -, are în vedere, în mod evident, accelerarea
procesului de privatizare, obiectiv de necontestat interes general [...]
Curtea retine că
prevederile criticate nu încalcă nici principiul ocrotirii egale a proprietătii
private, indiferent de titular, prevăzut de art. 41 alin. (2) teza întâi din
Constitutie. Majorarea capitalului social al unei societăti comerciale pe calea
votului adunării generale extraordinare nu contravine textului constitutional
mentionat. În spetă nu a operat vreun transfer de proprietate. În cazul
analizat nu se pune problema ocrotirii mai ferme a dreptului de proprietate al
statului si unitătilor administrativ-teritoriale, ci a satisfacerii interesului
general al accelerării privatizării societătilor comerciale.”
Pe de altă parte,
Curtea constată că Decizia nr. 370/2003 are autoritate de lucru judecat,
obiectul, cauza si părtile fiind aceleasi atât în ce priveste exceptia
anterioară, cât si prezenta exceptie. Astfel, autorul exceptiei de neconstitutionalitate este acelasi - Societatea de
Investitii Financiare BANAT-CRISANA - S.A., exceptia fiind reiterată în cadrul
aceluiasi proces, de această dată în fata instantei de control judiciar,
respectiv Curtea de Apel Oradea, după ce, initial, fusese invocată în fata
Tribunalului Satu Mare.
Prin urmare, sub
acest aspect exceptia de fată este inadmisibilă, în spetă găsindu-si aplicare
autoritatea de lucru judecat.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutia republicată, al art. 1-3, art. 13 alin. (1) lit. A.c),
precum si al art. 23 si art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată,
CURTEA
În numele
legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind
inadmisibilă, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 47^1 din
Legea nr.
137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării, cu
modificările ulterioare, exceptie ridicată de Societatea de Investitii
Financiare BANAT-CRISANA - S.A. din Arad în Dosarul nr. 2.181/C/2003 al Curtii
de Apel Oradea - Sectia comercială si de contencios administrativ.
Definitivă si
obligatorie.
Pronuntată în
sedinta publică din data de 17 februarie 2003.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ.
dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Mihaela
Senia Costinescu
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL SĂNĂTĂTII Nr. 172 din
18 februarie 2004 |
CASA NATIONALĂ DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE Nr. 113 din
18 februarie 2004 |
pentru aprobarea derulării programelor si
subprogramelor de sănătate finantate din bugetul de stat si din bugetul
Fondului national unic de asigurări sociale de sănătate în anul 2004
În temeiul Legii
bugetului de stat pe anul 2004 nr.
507/2003, al Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurări
sociale de sănătate, cu modificările ulterioare, al Hotărârii Guvernului nr.
743/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Sănătătii, cu
modificările si completările ulterioare, al Hotărârii Guvernului nr.
1.498/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea continuitătii tratamentului
bolnavilor cuprinsi în programele de sănătate finantate din bugetul
Ministerului Sănătătii si din bugetul Fondului national unic de asigurări
sociale de sănătate,
văzând Referatul de aprobare nr. OB.
1.591/2004,
ministrul
sănătătii si presedintele
Casei Nationale de Asigurări de Sănătate emit următorul ordin:
Art. 1. - (1) Se
aprobă derularea programelor si subprogramelor de sănătate finantate din
bugetul de stat prin Ministerul Sănătătii si din bugetul Fondului national unic
de asigurări sociale de sănătate, gestionat de presedintele Casei Nationale de
Asigurări de Sănătate, în anul 2004.
(2) Se aprobă
Normele metodologice de organizare, finantare si monitorizare a programelor si
subprogramelor de sănătate finantate din bugetul de stat si din bugetul Fondului
national unic de asigurări sociale de sănătate, raportarea si controlul
indicatorilor specifici, în anul 2004, cuprinse în anexa nr. I.
SECTIUNEA I
Prevederi
referitoare la subprograme si interventii finantate din bugetul de stat
Art. 2. - (1) Subprogramele
si interventiile de sănătate finantate din bugetul de stat, gestionate de
Ministerul Sănătătii, obiectivele si activitătile aferente, indicatorii fizici,
de eficientă si de rezultate sunt cuprinsi la pct. II/1-II/3 din anexa nr. II.
(2) Programele de
sănătate derulate de Societatea Natională de Cruce Rosie din România se
finantează în cadrul Programului de administratie sanitară si politici de
sănătate, prevăzut în bugetul Ministerului Sănătătii, si sunt cuprinse la pct.
II/4 din anexa nr. II. Societatea Natională de Cruce Rosie din România
monitorizează, controlează si este responsabilă de derularea programelor
respective, în conditiile legii.
(3) Din sumele
aprobate pentru Programul de administratie sanitară si politici de sănătate se
efectuează cheltuieli de personal, materiale si servicii, subventii pentru
institutii publice, transferuri, cheltuieli de capital, rambursări de credite,
plăti de dobânzi si comisioane la credite aferente Ministerului Sănătătii si
unor unităti sanitare.
(4) Modificarea
sumelor aferente subprogramelor sau interventiilor de sănătate, a structurii si
indicatorilor, pe parcursul finantării acestora, în functie de necesităti, se
efectuează de către directiile coordonatoare, la propunerea fundamentată a
ordonatorilor de credite, pe baza referatului aprobat de ministrul sănătătii
sau de înlocuitorii acestuia, după caz, cu respectarea prevederilor legale.
(5) Unitătile
sanitare prin care se derulează subprogramele si interventiile de sănătate
finantate din bugetul de stat sunt nominalizate la pct. 1 din anexa nr. IV.
Art. 3. - (1)
Ministerul Sănătătii, prin directiile coordonatoare de programe, contractează,
în sistem direct, cu unitătile din coordonarea sau de sub autoritatea sa
realizarea unor studii, activităti de formare a personalului medical, campanii
de informare, educare, comunicare (IEC) si alte activităti prevăzute în
programele de sănătate.
(2) Directiile
coordonatoare de programe, la încheierea contractelor cu institutiile
mentionate la alin. (1), vor preciza activitătile, sumele aferente fiecărei
activităti din contract, termenele si modul de raportare si valorificare a
rezultatelor acestora.
Art. 4. - (1)
Coordonatorii nationali de programe de sănătate, respectiv subprograme, sunt
directorii directiilor de specialitate din cadrul Ministerului Sănătătii.
(2) Coordonatorii
nationali pot elabora norme tehnice, aprobate prin ordin al ministrului
sănătătii.
(3) Coordonatorii
locali sunt responsabilii de subprograme de sănătate si medicii inspectori de
asistentă a mamei si copilului din cadrul directiilor de sănătate publică
judetene si a municipiului Bucuresti, nominalizati prin decizie a consiliului
de administratie.
(4) Coordonatorii
nationali si coordonatorii locali din cadrul directiilor de sănătate publică
pot propune ministrului sănătătii măsuri de sistare a finantării subprogramelor
sau interventiilor de sănătate în situatia în care institutiile cu
responsabilităti nu îndeplinesc atributiile ce le revin în derularea acestora.
Art. 5. - Sumele
aferente finantării programelor de sănătate gestionate de Ministerul Sănătătii
se alocă lunar directiilor de sănătate publică teritoriale, institutiilor
subordonate si, pe bază contractuală, institutiilor aflate în coordonarea sau
sub autoritatea sa, după caz.
Art. 6. - Realizarea
indicatorilor specifici programelor de sănătate prevăzuti si aprobati prin
legea bugetară anuală se raportează de către coordonatorii nationali, potrivit
normelor legale, si modul de realizare este supus controlului organelor
abilitate în acest sens.
Art. 7. - (1)
Pentru realizarea unor activităti specifice programelor de sănătate, din
fondurile alocate de la titlul 38 “Transferuri” unitătile sanitare pot finanta
si cheltuieli de personal aferente personalului ce urmează a fi încadrat cu
contract individual de muncă pe durată determinată sau cu timp partial de
muncă, potrivit legii.
(2) Activitătile
pentru care se utilizează personalul prevăzut la alin. (1) sunt următoarele:
a) coordonarea si
implementarea programelor sau subprogramelor, precum si a celor destinate
grupurilor cu risc crescut de îmbolnăvire, grupurilor sociale minoritare sau
dezavantajate din punct de vedere al conditiilor economico-sociale;
b) educarea pentru
sănătate, pe grupe de populatie cu risc de îmbolnăvire;
c) promovarea
sănătătii femeii si copilului la nivel comunitar prin asistenti medicali si
mediatori sanitari;
d) efectuarea
screeningului pentru grupele de populatie incluse în program sau subprogram,
după caz;
e) formarea
personalului;
f) informarea,
educarea si acordarea de consultatii în probleme specifice privind promovarea
unui comportament sănătos;
g) realizarea
lucrărilor legate de sistemul informational clinic si logistic al retelei;
h) primirea,
centralizarea si raportarea datelor pentru monitorizarea activitătilor si indicatorilor
programelor, precum si a calitătii managementului;
i) coordonarea
centrelor de consiliere pentru renuntarea la fumat;
j) logistica
aprovizionării si distribuirii contraceptivelor, a preparatelor de fier si
calciu pentru femei gravide si copii prin reteaua de asistentă medicală
ambulatorie, primară sau direct către grupuri vulnerabile de populatie;
k) coordonarea
activitătii de transplant de organe si tesuturi;
l) realizarea
lucrărilor de secretariat în cadrul comisiilor de specialitate ale Ministerului
Sănătătii, legate de implementarea programelor si, respectiv, a subprogramelor
de sănătate.
Art. 8. - (1) În
sumele prevăzute pentru finantarea programelor si, respectiv, a subprogramelor
de sănătate se cuprind si cheltuielile ocazionate de monitorizarea si controlul
acestora.
(2) În cadrul
Programului de prevenire si control al bolilor netransmisibile se cuprind si
cheltuielile aferente organizării transportului în cazuri speciale si cu
aeronave.
(3) În cadrul
subprogramului Preventie si control în diabet si alte boli de nutritie, pentru
monitorizarea calitătii managementului si standardizarea metodologiei la nivel
national, se organizează un nucleu tehnic la Institutul de Diabet, Nutritie si
Boli Metabolice “Prof. dr. N. Paulescu”.
(4) Indicatorii Programului
de sănătate a copilului si familiei se raportează Unitătii de management al
programelor de sănătate a femeii, copilului si familiei, unitate finantată din
fondurile alocate acestui program, care asigură coordonarea tehnică a acestuia,
potrivit Ordinului ministrului sănătătii si familiei nr. 109/2002 pentru
aprobarea structurilor de coordonare, monitorizare si evaluare a programelor de
sănătate a femeii, copilului si familiei.
Art. 9. -
Contraceptivele achizitionate prin licitatie la nivel national de către
Institutul de Sănătate Publică Bucuresti din fondurile alocate Programului de
sănătate a copilului si familiei se acordă fără plată, prin cabinetele de
planificare familială si prin cabinetele medicilor de familie inclusi în
program, următoarelor categorii de persoane:
somere, eleve si studente, persoane care fac
parte din familii beneficiare de ajutor social, femei cu domiciliul stabil în
mediul rural, femei care efectuează un avort, la cerere, într-o unitate
sanitară publică, precum si alte persoane fără venituri care dau declaratie pe
propria răspundere în acest sens.
Art. 10. - Din
bugetul Ministerului Sănătătii se asigură fondurile necesare pentru transportul
de organe si transportul personalului specializat pentru transplant de organe,
precum si pentru realizarea infrastructurii necesare operării si hangarării
elicopterului al cărui operator medical este Institutul Clinic Fundeni
Bucuresti.
SECTIUNEA a
II-a
Prevederi
referitoare la subprogramele de sănătate finantate din Fondul national unic de
asigurări sociale de sănătate
Art. 11. - (1)
Subprogramele de sănătate finantate din Fondul national unic de asigurări
sociale de sănătate, sumele aferente acestora, scopul, obiectivele, indicatorii
fizici si de eficientă sunt cuprinsi în anexa nr. III.
(2) Unitătile
sanitare prin care se derulează subprogramele de sănătate prevăzute la alin.
(1) sunt nominalizate de ministerele în subordinea cărora functionează si sunt
precizate la pct. 2 din anexa nr. IV.
Art. 12. - (1)
Sumele alocate din bugetul Fondului national unic de asigurări sociale de
sănătate pentru finantarea subprogramelor de sănătate se utilizează pentru
asigurarea în spital si în ambulatoriu a unor medicamente si materiale sanitare
specifice unor boli cu consecinte grave asupra stării de sănătate a populatiei.
(2) Casa Natională
de Asigurări de Sănătate va evalua numărul de bolnavi tratati, corespunzător
nivelului sumelor aferente medicamentelor si materialelor sanitare ce se
achizitionează pentru subprogramele de sănătate.
(3) Numărul de bolnavi
tratati în cadrul programelor de sănătate finantate din Fondul national unic de
asigurări sociale de sănătate se raportează caselor de asigurări de sănătate
si, respectiv, Casei Nationale de Asigurări de Sănătate, pe baza evidentei
tehnico-operative conduse la nivelul unitătilor sanitare si al cabinetelor
medicale acreditate, prin care se derulează aceste subprograme.
(4) În cazul
subprogramelor de sănătate pentru care achizitia medicamentelor si/sau
materialelor sanitare specifice nu se face prin licitatie la nivel national,
finantarea acestora din Fondul national unic de asigurări sociale de sănătate
se efectuează lunar de către casele de asigurări de sănătate, în cadrul
fondurilor aprobate pentru cheltuieli materiale si prestări de servicii cu caracter
medical, din bugetul caselor de asigurări de sănătate.
(5) Casele de
asigurări de sănătate răspund de asigurarea, urmărirea si controlul utilizării
fondurilor aprobate pentru derularea subprogramelor de sănătate finantate din
bugetul Fondului national unic de asigurări sociale de sănătate, de
monitorizarea, analiza si controlul subprogramelor de sănătate finantate din
bugetul Fondului national unic de asigurări sociale de sănătate, de
monitorizarea, analiza si controlul indicatorilor raportati de unitătile
sanitare prin care se derulează subprogramele de sănătate.
(6) Casele de
asigurări de sănătate vor raporta lunar Casei Nationale de Asigurări de
Sănătate utilizarea sumelor contractate potrivit destinatiei acestora, precum
si numărul de bolnavi tratati si costul mediu/bolnav.
Art. 13. - (1)
Unitătile sanitare apartinând ministerelor cu retea sanitară proprie pot derula
programe, respectiv subprograme de sănătate finantate din bugetul Fondului
national unic de asigurări sociale de sănătate.
(2) Unitătile
sanitare prin care se derulează programe, respectiv subprograme de sănătate se
nominalizează de ministerele în subordinea cărora functionează.
Art. 14. - (1)
Achizitia, în conditiile legii, a unor medicamente si/sau materiale sanitare
specifice ce se acordă în spital si în ambulatoriu se efectuează prin licitatie
la nivel national pentru următoarele subprograme de sănătate:
- Supravegherea si
controlul infectiei HIV/SIDA;
- Supravegherea si
controlul tuberculozei;
- Prevenirea si
combaterea bolilor cardiovasculare;
- Preventie si
control în patologia oncologică;
- Preventie si
control în diabet si alte boli de nutritie;
- Profilaxie în
patologia psihiatrică si psihosocială;
- Preventie în
patologia nefrologică si dializă.
(2) Pentru
subprogramele de sănătate pentru care nu se organizează licitatie la nivel
national, achizitionarea medicamentelor si materialelor sanitare specifice se
face, în conditiile legii, de către unitătile sanitare care derulează
subprogramele respective.
(3) Procedura de
achizitie publică prin licitatie la nivel national se organizează de Ministerul
Sănătătii cu participarea Casei Nationale de Asigurări de Sănătate.
(4) Până la
efectuarea licitatiei la nivel national, în anul 2004, aprovizionarea cu
medicamente si/sau materiale sanitare specifice ce se acordă în spital si în
ambulatoriu se efectuează potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr.
1.498/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea continuitătii
tratamentului bolnavilor cuprinsi în programele de sănătate finantate din bugetul
Ministerului Sănătătii si din bugetul Fondului national unic de asigurări
sociale de sănătate.
(5) Repartizarea
medicamentelor si materialelor sanitare specifice aferente subprogramelor de
sănătate prevăzute la alin. (1) se face pe baza contractelor încheiate între
Casa Natională de Asigurări de Sănătate, în calitate de achizitor, si
furnizorii de medicamente si materiale sanitare specifice adjudecate prin
licitatiile nationale.
Art. 15. -
Modificarea sumelor aferente subprogramelor de sănătate, a structurii si
indicatorilor, pe parcursul derulării finantării acestora, în functie de
necesităti, se efectuează, la propunerea fundamentată a ordonatorilor de
credite, prin ordin comun al ministrului sănătătii si al presedintelui Casei
Nationale de Asigurări de Sănătate.
Art. 16. -
Directiile generale si directiile de specialitate din Ministerul Sănătătii si
Casa Natională de Asigurări de Sănătate, directiile de sănătate publică si
casele de asigurări de sănătate, precum si unitătile sanitare vor duce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 17. - Anexele
nr. I-IV*) fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 18. -
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
sănătătii, Ovidiu
Brînzan |
Presedintele
Casei Nationale de Asigurări de Sănătate, Cristian
Celea |
*) Anexele nr. I-IV se publică ulterior în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 214 bis în afara abonamentului, care se poate achizitiona de la Centrul pentru relatii cu publicul al Regiei Autonome “Monitorul Oficial”, Bucuresti, sos. Panduri nr. 1.