MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 172 (XVI) - Nr. 228 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Marti, 16 martie 2004
SUMAR
HOTĂRÂRI ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
266.
- Hotărâre privind participarea echilibrată a femeilor si a bărbatilor în
cadrul echipelor de experti trimise în misiune la Comisia Europeană
267.
- Hotărâre privind instituirea Sistemului de clasificare a carcaselor de
porcine, bovine si ovine
275.
- Hotărâre privind finantarea proiectului “Publicarea unui supliment despre
România în cotidianul spaniol ABC” din fondurile pentru promovarea imaginii
externe a României
278.
- Hotărâre pentru abilitarea Ministerului Sănătătii de a efectua licitatii
pentru achizitionarea de servicii privind reabilitarea si modernizarea
echipamentelor radiologice ELTEX 400 si a instalatiilor de tip ISM
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
109.-
Ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Control al Exporturilor pentru
aprobarea Normelor metodologice privind controlul respectării dispozitiilor
Legii nr. 56/1997 pentru aplicarea prevederilor Conventiei privind interzicerea
dezvoltării, producerii, stocării si folosirii armelor chimice si distrugerea
acestora, republicată
3.330.
- Ordin al ministrului educatiei, cercetării si tineretului privind
modificarea si completarea anexei la Ordinul ministrului educatiei si
cercetării nr. 4.638/2001 pentru aprobarea Normelor metodologice privind
scolarizarea copiilor lucrătorilor migranti si asigurarea personalului didactic
calificat
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind participarea echilibrată a femeilor si a
bărbatilor în cadrul echipelor de experti trimise în misiune la Comisia
Europeană
În temeiul art.
108 din Constitutia României, republicată, si al art. 21 din Legea nr.
202/2002 privind egalitatea de sanse între femei si bărbati,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - Prezenta
hotărâre se aplică la desemnarea de către autoritătile administratiei publice
centrale, locale sau de către alte institutii publice a echipelor de experti
care sunt trimise în misiune la Comisia Europeană sau participă la lucrări
organizate si desfăsurate sub egida Comisiei Europene.
Art. 2. - (1)
Participarea echilibrată a femeilor si a bărbatilor în cadrul delegatiilor,
misiunilor, comisiilor sau a altor echipe de experti trimise în misiune la
Comisia Europeană se asigură prin desemnarea expertilor, astfel încât cel putin
40% din numărul membrilor echipei să fie persoane de acelasi sex.
(2) Autoritătile
administratiei publice centrale sau locale ori alte institutii publice care
desemnează participanti conform alin. (1) au obligatia de a aplica această
prevedere în termen de cel mult 3 ani de la data intrării în vigoare a
prezentei hotărâri.
Art. 3. - Pentru
desemnarea expertilor se utilizează aceleasi criterii de competentă pentru
selectie atât pentru expertii bărbati, cât si pentru expertii femei.
Art. 4. - (1)
Pentru echipele de experti a căror componentă a fost stabilită anterior
intrării în vigoare a prezentului act normativ, aplicarea prevederilor art. 2
alin. (1) se realizează în termen de 3 ani de la data intrării în vigoare a
prezentei hotărâri, prin înlocuirea treptată a expertilor suprareprezentati.
(2) Pentru
selectia noilor experti desemnati se utilizează criterii de competentă identice
cu cele aplicate la selectarea expertilor înlocuiti.
Art. 5. - (1)
Ministerul Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei, Ministerul Integrării
Europene si Comisia consultativă interministerială în domeniul egalitătii de
sanse între femei si bărbati elaborează anual un raport comun privind stadiul
de aplicare a prevederilor prezentei hotărâri.
(2) Primul raport
comun se elaborează la 3 ani de la data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri.
(3) Raportul comun
se elaborează pe baza datelor care sunt furnizate de către autoritătile care au
numit echipele de experti si cuprinde referiri la domeniile de participare la
actiunile desfăsurate sub egida Comisiei Europene, numărul de misiuni totale si
pe domenii, numărul de experti participanti, cu evidentierea numărului de femei
si de bărbati, precum si concluzii si recomandări privind participarea
echilibrată a femeilor si bărbatilor în cadrul delegatiilor, misiunilor,
comisiilor sau al altor echipe de experti trimise în misiune la Comisia
Europeană.
(4) Raportul se aprobă
prin ordin comun al ministrului muncii, solidaritătii sociale si familiei si al
ministrului integrării europene, care se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Art. 6. - (1) În
cazul în care autoritătile administratiei publice centrale sau locale ori alte
institutii publice desemnează, pentru participare la misiuni la Comisia
Europeană, echipe de experti, fără respectarea prevederilor prezentei hotărâri,
acestea elaborează pentru fiecare misiune memorandumuri de motivatie pe care le
transmit Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei si Ministerului
Integrării Europene.
(2) Memorandumurile de motivatie trebuie să cuprindă domeniul de colaborare, denumirea actiunii, motivatia participării echipei de experti, criteriile de competentă pentru selectionarea expertilor, motivatia dezechilibrului dintre numărul de femei si cel de bărbati din componenta echipei de experti desemnate.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Elena
Dumitru
Ministrul
integrării europene,
Alexandru
Fărcas
Ministrul
administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministrul
delegat pentru administratia publică,
Gabriel
Oprea
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 26 februarie 2004.
Nr. 266.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind instituirea Sistemului de clasificare a
carcaselor de porcine, bovine si ovine
În temeiul art.
108 din Constitutia României, republicată, si al art. 2 alin. (2) din Legea nr.
778/2001 privind organizatiile interprofesionale pe produse agroalimentare,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - (1) Se
instituie Sistemul de clasificare a carcaselor de porcine, bovine si ovine,
denumit în continuare Sistem de clasificare, în scopul garantării unei
plăti echitabile crescătorilor de animale si stimulării procesului de
ameliorare a raselor de animale pentru obtinerea de carcase de calitate
superioară.
(2) Sistemul de
clasificare departajează carcasele în functie de diferitele clase de calitate
si corelează plata animalelor diferentiat, în conformitate cu această
clasificare.
(3) Functionarea
Sistemului de clasificare este asigurată de către:
a) Comisia de
clasificare a carcaselor de porcine, bovine si ovine, denumită în continuare Comisie
de clasificare;
b) agentii de
clasificare;
c) clasificatori.
Art. 2. -
Definirea termenilor specifici utilizati este prevăzută în anexa care face
parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 3. - (1) Se
înfiintează Comisia de clasificare care conduce si gestionează Sistemul de
clasificare si asigură aplicarea acestuia.
(2) Comisia de
clasificare este o organizatie cu personalitate juridică, fără scop lucrativ,
de interes public, cu finantare proprie, formată din reprezentanti ai
Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului, ai patronatelor si ai
organizatiilor profesionale pe produs sau grupe de produse din toate
sectoarele.
Art. 4. - Comisia
de clasificare are următoarele atributii principale:
a) administrează
si implementează Sistemul de clasificare;
b) elaborează
proiectele de acte normative în domeniul clasificării;
c) organizează
programe de formare profesională pentru ocupatia de clasificator si examenele
pentru absolvirea acestora, în conditiile prevăzute de legislatia în vigoare
privind formarea profesională a adultilor;
d) stabileste
nivelul de referintă pentru carcasa din fiecare specie;
e) elaborează
grila de preturi pentru carcasele din fiecare specie, în functie de calitatea
acestora;
f) prestează
servicii în domeniul său de activitate si încasează taxe destinate acoperirii
cheltuielilor proprii de organizare si functionare, cu respectarea prevederilor
legale;
g) prezintă
Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului lista cu
clasificatorii si agentiile de clasificare care îndeplinesc conditiile pentru acordarea
atestatului, respectiv autorizatiei de clasificare, însotită de documente care
atestă acest lucru;
h) prezintă
Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului propunerile de
suspendare si/sau retragere a atestatului/autorizatiei de clasificare;
i) rezolvă
contestatiile care apar la clasificare, conform statutului si prevederilor
legale;
j) monitorizează
activitatea de clasificare si prezintă Ministerului Agriculturii, Pădurilor,
Apelor si Mediului rapoarte asupra stadiului de implementare.
Art. 5. -
Structura, componenta si ponderea de participare la Comisia de clasificare, pe
categorii de membri, sunt următoarele:
a) reprezentanti
ai crescătorilor de porcine, bovine sau ovine, ai asociatiilor acestora si ai
organizatiilor profesionale pe produs sau grupe de produse - 44%;
b) reprezentanti
ai patronatelor si ai organizatiilor profesionale pe produs sau grupe de
produse ale procesatorilor de carne - 40%;
c) reprezentanti
ai comerciantilor - 8%;
d) reprezentanti
ai Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului - 8%.
Art. 6. -
Atributiile, modul de organizare si functionare, precum si alte reglementări
specifice privind Comisia de clasificare se stabilesc în statutul propriu,
aprobat prin ordin al ministrului agriculturii, pădurilor, apelor si mediului.
Art. 7. - (1)
Atestatul de clasificator este acordat persoanelor fizice care au urmat un
program de formare profesională pentru această ocupatie, organizat în tară, sau
care au dobândit calificarea de clasificator în străinătate si aceasta a fost
recunoscută în România, conform legislatiei în vigoare.
(2) Conditiile si
procedura pentru eliberarea atestatului de clasificator se stabilesc de către
Comisia de clasificare si se aprobă prin ordin al ministrului agriculturii,
pădurilor, apelor si mediului.
(3) Autorizatia
pentru efectuarea clasificării carcaselor se acordă agentiilor de clasificare
în conformitate cu conditiile stabilite de către Comisia de clasificare si
aprobate prin ordin al ministrului agriculturii, pădurilor, apelor si mediului.
(4) Comisia de
clasificare emite atestatul de clasificator si autorizatia de clasificare, în
urma analizei îndeplinirii tuturor conditiilor pentru acordarea acestora.
Art. 8. - (1)
Clasificatorii trebuie să realizeze clasificarea în unităti de abatorizare, în
conformitate cu normele tehnice pentru fiecare specie.
(2) Înregistrarea
rezultatelor clasificării se face de către clasificatori în raportul de
clasificare, al cărui model se aprobă prin ordin al ministrului agriculturii,
pădurilor, apelor si mediului. Raportul de clasificare se întocmeste în două
exemplare, unul pentru proprietarul animalelor sau reprezentantul legal al
acestuia si unul pentru unitatea de abatorizare.
(3) Lista cu
clasificatorii autorizati, precum si formularultip pentru atestatul de
clasificator se aprobă prin ordin al ministrului agriculturii, pădurilor,
apelor si mediului.
Art. 9. - (1)
Clasificarea carcaselor se realizează de către agentiile de clasificare pe baza
unui tarif de clasificare pentru fiecare animal, plătit de către unitătile de
abatorizare. Tarifele se stabilesc prin negociere între părti si se comunică
Comisiei de clasificare.
(2) Lista cu
agentiile de clasificare autorizate, precum si formularul-tip pentru
autorizatia de clasificare se aprobă prin ordin al ministrului agriculturii,
pădurilor, apelor si mediului.
(3) În cazul în
care pentru efectuarea clasificării sunt necesare echipamente, agentiile de
clasificare sunt obligate să utilizeze echipamentele omologate în România.
Lista echipamentelor omologate, precum si formulele pentru etalonare vor fi
aprobate prin ordin al ministrului agriculturii, pădurilor, apelor si mediului.
(4) Normele
tehnice de clasificare a carcaselor pentru fiecare specie, respectiv clasele de
calitate, criteriile de evaluare a calitătii, metodele de clasificare, precum
si modul de comercializare a animalelor în functie de această clasificare se
aprobă prin ordine ale ministrului agriculturii, pădurilor, apelor si mediului.
Art. 10. - (1)
Agentiile de clasificare au obligatia de a vira lunar către Comisia de
clasificare o cotă procentuală din tariful de clasificare, stabilită de către
aceasta în statut, pentru a asigura acoperirea cheltuielilor proprii de
organizare si functionare.
(2) Agentiile de
clasificare au obligatia de a transmite lunar Comisiei de clasificare date
complete privind rezultatele clasificării.
Art. 11. - (1)
Comisia de clasificare desemnează persoanele care verifică, prin sondaj sau la
cerere, corectitudinea clasificării carcaselor.
(2) Rezultatele
verificărilor privind corectitudinea clasificării carcaselor sunt comunicate
Comisiei de clasificare. În cazul în care verificarea s-a făcut la cerere,
Comisia de clasificare comunică acest rezultat părtilor interesate.
(3) În cazul în
care, ca urmare a verificărilor, Comisia de clasificare constată nereguli în
functionarea echipamentelor utilizate la clasificare sau în activitatea
clasificatorului, aceasta va aplica agentiei de clasificare sanctiuni în
conformitate cu legislatia în vigoare.
Art. 12. -
Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului este abilitat să
sprijine activitatea, organizarea si functionarea Comisiei de clasificare si
promovează, la propunerea acesteia, politici si programe în domeniul Sistemului
de clasificare.
Art. 13. -
Activitatea de clasificare a carcaselor în unitătile de abatorizare, precum si
sistemul de comercializare a animalelor în functie de această clasificare se
aplică diferentiat, în functie de specie, în conformitate cu normele tehnice de
clasificare a carcaselor.
Art. 14. - Pe data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Ordinul ministrului
agriculturii, alimentatiei si pădurilor nr.
337/2002 privind constituirea Comisiei de lucru pentru introducerea
sistemului de plată a porcilor în corelatie cu calitatea carcaselor si în
conformitate cu legislatia Uniunii Europene, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 610 din 16 august 2002, Ordinul ministrului
agriculturii, alimentatiei si pădurilor nr.
598/2002 privind constituirea Comisiei de lucru în vederea stabilirii
grilei de clasificare a carcaselor de bovine, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 951 din 24 decembrie 2002, si Ordinul ministrului
agriculturii, alimentatiei si pădurilor nr.
599/2002 privind constituirea Comisiei de lucru în vederea stabilirii
grilei de clasificare a carcaselor de ovine, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 951 din 24 decembrie 2002.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul
agriculturii, pădurilor, apelor si mediului,
Petre
Daea,
secretar de
stat
Ministrul
muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Elena
Dumitru
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 26 februarie 2004.
Nr. 267.
ANEXĂ
DEFINIREA
termenilor
specifici utilizati în Sistemul de clasificare a carcaselor de porcine, bovine
si ovine
1. Sectoare -
domeniile de activitate componente ale pietei cărnii: productie, procesare,
comercializare.
2. Clasificator
- persoană fizică atestată să efectueze clasificarea carcaselor.
3. Agentie de
clasificare - persoană juridică autorizată pentru efectuarea clasificării
carcaselor.
4. Grila de
preturi - conventie comercială care stabileste diferentele de pret fată de
pretul corespunzător unui anumit nivel de referintă al carcasei, stabilită de
Comisia de clasificare.
5. Carcasă -
corpul întreg al unui animal sacrificat, după scurgerea sângelui, eviscerare si
îndepărtarea pielii, în cazul bovinelor si ovinelor, sau a părului, în cazul
porcinelor, acesta rămânând întreg ori tăiat de-a lungul liniei mediane,
prezentat diferentiat în functie de specie.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind finantarea proiectului “Publicarea unui
supliment despre România în cotidianul spaniol ABC” din fondurile pentru
promovarea imaginii externe a României
Având în vedere
prevederile art. III alin. (11) lit. d) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
163/2001 privind reglementarea unor măsuri financiare, aprobată cu modificări
si completări prin Legea nr.
364/2002,
în temeiul art.
108 din Constitutia României, republicată,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - Se
aprobă finantarea proiectului “Publicarea unui supliment despre România în
cotidianul spaniol ABC”.
Art. 2. - (1)
Finantarea proiectului prevăzut la art. 1, aprobat prin Hotărârea Consiliului
interministerial pentru imagine externă nr. 7 din 4 martie 2004, se asigură
prin suplimentarea bugetului Ministerului Afacerilor Externe cu suma de 2
miliarde lei si diminuarea corespunzătoare a bugetului Secretariatului General
al Guvernului, de la capitolul 72.01 “Alte actiuni”, subcapitolul 13 “Programe
de informare si prezentare a imaginii României”, titlul “Transferuri”.
(2) Finantarea se face pe bază de contract de finantare încheiat între Ministerul Afacerilor Externe si Gruppo Editorial Madrid Cibeles din Spania, cu plata în avans, în cuantum de 30%, pentru realizarea proiectului.
Art. 3. - Cu
sumele rămase neutilizate se diminuează bugetul Ministerului Afacerilor Externe
si se suplimentează bugetul Secretariatului General al Guvernului la capitolul
72.01 “Alte actiuni”, subcapitolul 13 “Programe de informare si prezentare a
imaginii României”, titlul “Transferuri”, până la data de 10 decembrie 2004.
Art. 4. -
Ministerul Finantelor Publice este autorizat să introducă modificările ce
rezultă din aplicarea prevederilor prezentei hotărâri în bugetele
Secretariatului General al Guvernului si Ministerului Afacerilor Externe pe
anul 2004.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
afacerilor externe,
Mircea
Geoană
Ministrul
pentru coordonarea
Secretariatului
General al Guvernului,
Eugen
Bejinariu
Ministrul finantelor
publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 4 martie 2004.
Nr. 275.
pentru abilitarea Ministerului Sănătătii de a
efectua licitatii pentru achizitionarea de servicii privind reabilitarea si
modernizarea echipamentelor radiologice ELTEX 400 si a instalatiilor de tip ISM
În temeiul art. 108
din Constitutia României, republicată, si al art. 35 alin. (4) si (5) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurări
sociale de sănătate, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - (1) Se
abilitează Ministerul Sănătătii, ca autoritate organizatoare, să efectueze
licitatii pentru achizitionarea de servicii privind reabilitarea si
modernizarea echipamentelor radiologice ELTEX 400 si a instalatiilor de tip
ISM, în numele si pentru unitătile sanitare cu paturi din reteaua proprie, în
limita sumelor cu această destinatie aprobate în bugetul acestora, în
conformitate cu prevederile legale privind achizitiile publice.
(2) Unitătile
sanitare cu paturi încheie contracte de achizitie publică pentru serviciile de
reabilitare si modernizare a echipamentelor radiologice ELTEX 400 si a
instalatiilor de tip ISM aflate în dotare, la preturile rezultate prin
licitatiile organizate conform prevederilor alin. (1).
Art. 2. - După
punctul 69 al alineatului (1) al articolului 3 din Hotărârea Guvernului nr.
743/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Sănătătii,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 490 din 8 iulie 2003,
cu modificările si completările ulterioare, se introduce un nou punct, punctul
70, cu următorul cuprins:
“70. organizează licitatii pentru achizitionarea de servicii privind reabilitarea si modernizarea echipamentelor radiologice ELTEX 400 si a instalatiilor de tip ISM, în numele si pentru unitătile sanitare cu paturi care au în dotare aparatura respectivă, din reteaua proprie.”
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
sănătătii,
Ovidiu
Brînzan
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 4 martie 2004.
Nr. 278.
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL AFACERILOR EXTERNE
AGENTIA NATIONALĂ DE CONTROL AL EXPORTURILOR
pentru aprobarea Normelor metodologice privind
controlul respectării dispozitiilor Legii nr. 56/1997 pentru aplicarea
prevederilor Conventiei privind interzicerea dezvoltării, producerii, stocării
si folosirii armelor chimice si distrugerea acestora, republicată
În conformitate cu
dispozitiile art. 5 alin. (2) si alin. (6) lit. a), c), h) si k), precum si ale
art. 61 din Legea nr.
56/1997 pentru aplicarea prevederilor Conventiei privind interzicerea
dezvoltării, producerii, stocării si folosirii armelor chimice si distrugerea
acestora, republicată,
presedintele
Agentiei Nationale de Control al Exporturilor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se
aprobă Normele metodologice privind controlul respectării dispozitiilor Legii
nr. 56/1997 pentru aplicarea prevederilor Conventiei privind interzicerea
dezvoltării, producerii, stocării si folosirii armelor chimice si distrugerea
acestora, republicată, prevăzute în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. -
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Presedintele
Agentiei Nationale de Control al Exporturilor,
Nineta
Bărbulescu,
secretar de
stat
Bucuresti, 3 martie 2004.
Nr. 109.
ANEXĂ
NORME
METODOLOGICE
privind
controlul respectării dispozitiilor Legii nr. 56/1997 pentru aplicarea
prevederilor Conventiei privind interzicerea dezvoltării, producerii, stocării
si folosirii armelor chimice si distrugerea acestora, republicată
CAPITOLUL I
Art. 1. - (1) În
conformitate cu dispozitiile art. 5 din Legea nr.
56/1997 pentru aplicarea prevederilor Conventiei privind interzicerea
dezvoltării, producerii, stocării si folosirii armelor chimice si distrugerea
acestora, republicată, denumită în continuare lege, Agentia Natională de
Control al Exporturilor, denumită în continuare ANCEX, asigură controlul
producerii, folosirii, importului si exportului de substante chimice toxice si
precursori ai acestora, precum si al instalatiilor relevante prevăzute de
Conventia privind interzicerea dezvoltării, producerii, stocării si folosirii
armelor chimice si distrugerea acestora, denumită în continuare
Conventie, astfel încât activitătile respective să se
desfăsoare în conformitate cu dispozitiile legii.
(2) Prezentele
norme metodologice sunt elaborate cu respectarea prevederilor Ordonantei
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările ulterioare,
în ceea ce priveste constatarea si sanctionarea contraventiilor.
(3) Prezentele
norme metodologice stabilesc obiectivele, precum si modul de desfăsurare a
controlului asupra îndeplinirii dispozitiilor legii.
(4) Controlul,
conform alin. (1), se asigură prin:
a) monitorizarea
datelor de productie, prelucrare, consum, import si export pentru instalatiile
si substantele prevăzute de lege, în baza declarării acestora;
b) inspectiile la
fata locului la companiile/societătile, platformele, instalatiile,
laboratoarele si obiectivele în legătură cu substantele înscrise în liste,
precum si la instalatiile relevante, prevăzute de Conventie.
Art. 2. - (1)
Scopul controlului îl constituie verificarea respectării legii si a legislatiei
secundare, după cum urmează:
a) Normele
metodologice de declarare a substantelor chimice înscrise în lista nr. 1 din
anexa nr. 1 la Legea nr.
56/1997 pentru aplicarea prevederilor Conventiei privind interzicerea
dezvoltării, producerii, stocării si folosirii armelor chimice si distrugerea
acestora, republicată, si de autorizare a instalatiilor pentru producerea
acestor substante;
b) Normele
metodologice de întocmire si transmitere a declaratiilor anuale industriale
prevăzute de Legea nr.
56/1997 pentru aplicarea prevederilor Conventiei privind interzicerea
dezvoltării, producerii, stocării si folosirii armelor chimice si distrugerea
acestora, republicată;
c) Ghidul de
desfăsurare a inspectiilor internationale ale Organizatiei pentru Interzicerea
Armelor Chimice.
(2) Substantele
chimice înscrise în listele din anexa nr. 1 la lege, fiind considerate, după
caz, produse militare sau cu dublă utilizare, conform art. 21 alin. (1) din
lege, la controlul activitătilor de comert exterior cu aceste substante se va
urmări si modul de respectare a prevederilor legislatiei din domeniul
controlului exporturilor de produse si tehnologii militare sau cu dublă
utilizare aplicabile acestora, după cum urmează:
a) Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 158/1999 privind
regimul exporturilor si importurilor de produse strategice;
b) Legea nr.
387/2003 privind regimul de control al exporturilor de produse si
tehnologii cu dublă utilizare.
Art. 3. - În
cadrul activitătilor de control prin inspectii la fata locului, membrii echipei
de control vor manifesta deplină corectitudine si impartialitate.
CAPITOLUL II
Obiectivele
si desfăsurarea controlului prin monitorizarea datelor de productie,
prelucrare, consum, import si export, transmise prin declaratiile anuale
Art. 4. - În
conformitate cu dispozitiile art. 7-14 din lege, la ANCEX trebuie să fie transmise
următoarele declaratii:
a) de la
instalatii si/sau laboratoare pentru producerea substantelor înscrise în lista
nr. 1 din anexa nr. 1 la lege:
- declaratii
anuale detaliate cu privire la activitătile desfăsurate în anul calendaristic
precedent: până la 1 februarie;
- declaratii
anuale detaliate cu privire la activitătile prevăzute pentru anul calendaristic
următor: până la 1 septembrie;
b) de la
persoanele care detin si utilizează substante chimice înscrise în lista nr. 1
din anexa nr. 1 la lege:
- declaratii
anuale detaliate cu privire la activitătile desfăsurate în anul calendaristic
precedent: până la 1 februarie;
c) de la
persoanele care desfăsoară programe pentru scopuri de protectie:
- informatii
privind programele prevăzute pentru anul calendaristic următor: până la 1
octombrie;
d) de la
persoanele care importă sau exportă substante chimice înscrise în lista nr. 1
din anexa nr. 1 la lege:
- declaratia
prealabilă: cu cel putin 60 de zile înainte de efectuarea operatiunii.
Pentru saxitoxină,
transferată în scopuri medicale, în cantităti de 5 mg sau mai mici, declaratia
se face în perioada transferului;
- declaratie
detaliată cu privire la operatiunile efectuate în anul calendaristic precedent:
până la 1 februarie;
e) de la platforme
cuprinzând una sau mai multe instalatii care au produs, prelucrat sau consumat
în anul calendaristic precedent ori care anticipează că vor produce, prelucra
sau consuma în anul calendaristic următor substante chimice înscrise în lista
nr. 2 din anexa nr. 1 la lege, peste următoarele praguri cantitative:
- 0,5 kg pentru BZ
(nr. crt. 3);
- 50 kg pentru
amiton (nr. crt. 1) si PFIB (nr. crt. 2);
- 500 kg pentru
precursori (nr. crt. 4-14):
- declaratii
anuale cu privire la activitătile desfăsurate în anul calendaristic precedent:
până la 1 februarie;
- declaratii
anuale cu privire la activitătile prevăzute pentru anul calendaristic următor:
până la 1 septembrie;
f) de la
persoanele care au importat sau exportat substante chimice înscrise în lista
nr. 2 din anexa nr. 1 la lege:
- declaratii
anuale cu privire la operatiunile desfăsurate în anul calendaristic precedent:
până la 1 februarie;
g) de la platforme
cuprinzând una sau mai multe instalatii care au produs în anul calendaristic
anterior ori se anticipează că vor produce în anul calendaristic următor mai
mult de 20 tone dintr-o substantă înscrisă în lista nr. 3 din anexa nr. 1 la
lege:
- declaratii
anuale cu privire la activitătile desfăsurate în anul calendaristic precedent:
până la 1 februarie;
- declaratii
anuale cu privire la activitătile prevăzute pentru anul calendaristic următor:
până la 1 septembrie;
h) de la
persoanele care au importat sau exportat substante chimice înscrise în lista
nr. 3 din anexa nr. 1 la lege:
- declaratii
anuale cu privire la activitătile desfăsurate în anul calendaristic precedent:
până la 1 februarie;
i) de la platforme
care au produs prin sinteză în anul calendaristic precedent mai mult de 100
tone substante organice definite, neînscrise în liste, cu exceptia platformelor
care produc în exclusivitate explozivi sau hidrocarburi:
- declaratii
anuale cu privire la activitătile desfăsurate în anul calendaristic precedent:
până la 1 februarie;
j) de la platforme
cuprinzând una sau mai multe instalatii care au produs fiecare prin sinteză în
cursul anului calendaristic precedent mai mult de 10 tone dintr-o substantă
organică definită, neînscrisă în liste si care contine elementele fosfor, sulf
sau fluor (numită substantă PSF):
- declaratii
anuale cu privire la activitătile desfăsurate în anul calendaristic precedent:
până la 1 februarie;
k) de la
persoanele care detin substante pentru combaterea dezordinilor publice, în
situatia modificării elementelor din declaratia initială:
- declaratie cu
modificările la declaratia initială: cu 60 de zile înainte ca acestea să devină
efective.
Art. 5. -
Activitatea de analiză a declaratiilor transmise ANCEX se execută în cadrul
Directiei produse si tehnologii cu dublă utilizare si vizează următoarele
obiective:
a) dacă acestea au
fost întocmite si transmise la termen si în conformitate cu prevederile
Normelor metodologice de întocmire si transmitere a declaratiilor anuale
industriale prevăzute de Legea nr.
56/1997 pentru aplicarea prevederilor Conventiei privind interzicerea
dezvoltării, producerii, stocării si folosirii armelor chimice si distrugerea
acestora, republicată, si ale Normelor metodologice de declarare a substantelor
chimice înscrise în lista nr. 1 din anexa nr. 1 la Legea nr.
56/1997 pentru aplicarea prevederilor Conventiei privind interzicerea
dezvoltării, producerii, stocării si folosirii armelor chimice si distrugerea
acestora, republicată, si de autorizare a instalatiilor pentru producerea
acestor substante, în conformitate cu prevederile acestei legi;
b) concordanta
dintre activitătile specificate în declaratia cu privire la activitătile
prevăzute si cele desfăsurate, consemnate în ultima declaratie;
c) încadrarea
tipurilor si cantitătilor produse de substante chimice în lista nr. 1 din anexa
nr. 1 la lege, în limitele prevăzute în autorizatia de functionare;
d) concordanta
datelor de import/export raportate în declaratiile anuale cu cele din licente
si, după caz, declaratii vamale, factura externă, nota de intrare-receptie,
documentele de transport international, actualitatea datelor generale de identificare
a companiei/societătii, platformei, instalatiei, inclusiv a celor referitoare
la persoana de contact si înlocuitorul acesteia.
Art. 6. - (1) În
situatia în care la analiza declaratiilor se identifică unele neclarităti sau
neconcordante, se solicită clarificările necesare din partea persoanei juridice
controlate, prin persoana de contact. Dacă neclaritătile sau neconcordantele
persistă, precum si atunci când declaratiile au fost transmise cu întârziere,
faptă care constituie contraventie, se execută un control prin inspectie la
fata locului, conform prevederilor cap. III, urmând a se stabili măsurile
si/sau sanctiunile corespunzătoare.
(2) După
elucidarea tuturor neclaritătilor si neconcordantelor, declaratiile primite la
ANCEX reprezintă baza întocmirii, în cadrul Directiei produse si tehnologii cu
dublă utilizare, a declaratiilor nationale ce se transmit la Organizatia pentru
Interzicerea Armelor Chimice, denumită în continuare OIAC.
(3) După
terminarea fiecărei etape de analizare a declaratiilor, până la 30 martie si,
respectiv, 30 octombrie, Directia produse si tehnologii cu dublă utilizare
întocmeste un raport cu concluziile rezultate din această activitate si
propunerile corespunzătoare. Raportul se prezintă spre aprobare presedintelui
ANCEX.
CAPITOLUL III
Domeniile
si obiectivele controlului prin inspectii
Art. 7. - (1) Fac
obiectul verificării în vederea autorizării si verificărilor sistematice
următoarele instalatii:
a) instalatia
unică la scară redusă pentru producerea substantelor înscrise în lista nr. 1
din anexa nr. 1 la lege;
b) instalatia pentru
producerea substantelor înscrise în lista nr. 1 din anexa nr. 1 la lege, în
scopuri de protectie;
c) instalatii
si/sau laboratoare pentru producerea substantelor înscrise în lista nr. 1 din
anexa nr. 1 la lege, pentru scopuri de cercetare, medicale sau farmaceutice.
(2) La verificarea
în vederea autorizării instalatiilor mentionate la alin. (1) se va urmări, în
principal:
a) conformitatea
datelor înscrise în dosarul de autorizare cu situatia de la fata locului;
b) dacă instalatia
si/sau laboratorul corespund prevederilor legii în privinta tipului respectiv
de instalatie/laborator;
c) dacă aplicarea
normelor specifice privind evidenta operatiunilor cu substante chimice înscrise
în lista nr. 1 din anexa nr. 1 la lege, elaborate în conformitate cu
prevederile art. 16 alin. (2) lit. a) din lege, asigură excluderea oricăror
posibilităti de sustragere si de folosire în alte scopuri decât cele
neinterzise a substantelor înscrise în lista nr. 1 din anexa nr. 1 la lege.
(3) La
verificările sistematice ale instalatiilor mentionate la alin. (1) se va urmări
dacă:
a) autorizatia de
functionare este în termenul de valabilitate aprobat;
b) declaratiile
privind cantitătile de substante chimice produse sunt corecte si dacă nu au
fost depăsite cantitătile prevăzute în autorizatia de functionare;
c) cantitatea
produsă din fiecare substantă si cantitatea totală detinută sau prevăzută a fi
detinută la sfârsitul anului calendaristic corespund nivelurilor maxime
înscrise în autorizatia de functionare;
d) s-au produs si
alte substante chimice înscrise în lista nr. 1 din anexa nr. 1 la lege, în
afara celor prevăzute în autorizatia de functionare;
e) sunt respectate
conditiile stabilite la art. 17 alin. (2) din lege referitoare la vasele de
reactie de la instalatia unică la scară redusă;
f) este asigurată
respectarea normelor specifice privind evidenta operatiunilor efectuate cu
substante chimice înscrise în lista nr. 1 din anexa nr. 1 la lege, în vederea
excluderii oricăror posibilităti de sustragere ori de folosire a acestor
substante în scopuri interzise.
Art. 8. - La
verificările instalatiilor si/sau laboratoarelor care detin si utilizează
substante chimice înscrise în lista nr. 1 din anexa nr. 1 la lege pentru
scopuri neinterzise se va urmări dacă:
a) declaratiile
privind substantele chimice detinute sunt corecte;
b) au fost
întocmite norme specifice privind evidenta operatiunilor efectuate cu substante
chimice înscrise în lista nr. 1 din anexa nr. 1 la lege, în vederea excluderii
oricăror posibilităti de sustragere ori de folosire a acestor substante în
scopuri interzise, si dacă au fost supuse spre aprobare ANCEX;
c) evidenta
operatiunilor efectuate cu substante chimice înscrise în lista nr. 1 din anexa
nr. 1 la lege este corectă si în conformitate cu normele specifice.
Art. 9.-(1) La
verificarea activitătilor companiilor/societătilor care importă sau exportă
substante chimice înscrise în lista nr. 1 din anexa nr. 1 la lege se va urmări
dacă operatiunile efectuate s-au desfăsurat în conformitate cu dispozitiile
legii si ale Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 158/1999.
(2) În plus, fată
de obiectivul prevăzut la alin. (1), se verifică dacă:
a) a fost
transmisă la ANCEX declaratia prealabilă asupra operatiunii, cu cel putin 60 de
zile înainte de efectuarea acesteia, cu exceptia transferurilor de saxitoxină
în cantităti de 5 miligrame sau mai mici, destinată scopurilor medicale, care
se declară înaintea efectuării operatiunii;
b) concordă datele
din declaratia prealabilă cu cele din declaratia anuală si cu cele din
autorizatiile, licentele si, după caz, declaratiile vamale, factura externă,
nota de intrare-receptie, documentele de transport international;
c) declaratiile
anuale au fost întocmite si transmise la termen si în conformitate cu
prevederile legii si ale Normelor metodologice de declarare a substantelor
chimice înscrise în lista nr. 1 din anexa nr. 1 la Legea nr.
56/1997 pentru aplicarea prevederilor Conventiei privind interzicerea
dezvoltării, producerii, stocării si folosirii armelor chimice si distrugerea
acestora, republicată, si de autorizare a instalatiilor pentru producerea
acestor substante.
Art. 10. - La
verificarea activitătilor companiilor/societătilor, platformelor care produc,
prelucrează sau consumă substante chimice înscrise în lista nr. 2 din anexa nr.
1 la lege, peste pragurile prevăzute de lege, mentionate la art. 4 lit. e) din
prezentele norme metodologice, se va urmări:
a) dacă
declaratiile anuale au fost întocmite si transmise la termen si în conformitate
cu prevederile legii si ale Normelor metodologice de întocmire si transmitere a
declaratiilor anuale industriale prevăzute de Legea nr.
56/1997 pentru aplicarea prevederilor Conventiei privind interzicerea
dezvoltării, producerii, stocării si folosirii armelor chimice si distrugerea
acestora, republicată;
b) concordanta
datelor din declaratiile anuale cu datele din evidentele de productie ale
instalatiilor/sectiilor si ale companiei/societătii, platformei;
c) inexistenta
situatiilor de deturnare a substantelor chimice înscrise în lista nr. 2 din
anexa nr. 1 la lege pentru alte scopuri decât cele neinterzise;
d) absenta
oricărei substante chimice înscrise în lista nr. 1 din anexa nr. 1 la lege, cu
exceptia situatiilor în care compania/societatea, platforma detine o instalatie
autorizată pentru producerea unor astfel de substante;
e) dacă în
documentele de livrare a substantelor chimice către beneficiarii din tară s-a
făcut mentiunea că acestea se supun prevederilor legii.
Art. 11. - (1) La
verificarea activitătilor companiilor/societătilor care importă sau exportă
substante chimice înscrise în lista nr. 2 din anexa nr. 1 la lege se va urmări
dacă operatiunile efectuate s-au desfăsurat în conformitate cu dispozitiile
legii si, după caz, ale Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 158/1999
sau ale Legii nr.
387/2003.
(2) În plus, fată
de obiectivul prevăzut la alin. (1), se verifică:
a) concordanta
datelor de import/export raportate în declaratiile anuale cu
autorizatiile/certificatele de înregistrare, licentele, declaratiile vamale,
factura externă, nota de intrare-receptie, documentele de transport
international;
b) dacă
declaratiile anuale au fost întocmite si transmise la termen în conformitate cu
prevederile legii si ale Normelor metodologice de întocmire si transmitere a
declaratiilor anuale industriale prevăzute de Legea nr.
56/1997 pentru aplicarea prevederilor Conventiei privind interzicerea
dezvoltării, producerii, stocării si folosirii armelor chimice si distrugerea
acestora, republicată.
Art. 12. - La
verificarea activitătilor companiilor/societătilor, platformelor care produc
substante chimice înscrise în lista nr. 3 din anexa nr. 1 la lege, peste 20
tone pe an, se va urmări:
a) dacă
declaratiile anuale au fost întocmite si transmise în conformitate cu
prevederile legii si ale Normelor metodologice de întocmire si transmitere a
declaratiilor anuale industriale prevăzute de Legea nr.
56/1997 pentru aplicarea prevederilor Conventiei privind interzicerea
dezvoltării, producerii, stocării si folosirii armelor chimice si distrugerea
acestora, republicată;
b) concordanta
datelor din declaratiile anuale cu datele din evidentele de productie ale
instalatiilor/sectiilor si ale companiei/societătii, platformei;
c) absenta
oricărei substante chimice înscrise în lista nr. 1 din anexa nr. 1 la lege, cu
exceptia situatiilor în care compania/societatea, platforma detine o instalatie
autorizată pentru producerea unor astfel de substante;
d) dacă în
documentele de livrare a substantelor către beneficiarii din tară s-a făcut
mentiunea că acestea se supun prevederilor legii.
Art. 13. - (1) La
verificarea activitătilor companiilor/societătilor care importă sau exportă
substante chimice înscrise în lista nr. 3 din anexa nr. 1 la lege se va urmări
dacă operatiunile efectuate s-au desfăsurat în conformitate cu dispozitiile
legii si ale Legii nr.
387/2003.
(2) În plus, fată
de obiectivul prevăzut la alin. (1), se verifică:
a) concordanta
datelor de import/export raportate în declaratiile anuale cu cele din
certificatele de înregistrare, licentele si, după caz, din declaratiile vamale,
facturile externe, notele de intrare-receptie, documentele de transport
international;
b) dacă
declaratiile anuale au fost întocmite si transmise la termen în conformitate cu
prevederile legii si ale Normelor metodologice de întocmire si transmitere a
declaratiilor anuale industriale prevăzute de Legea nr.
56/1997 pentru aplicarea prevederilor Conventiei privind interzicerea
dezvoltării, producerii, stocării si folosirii armelor chimice si distrugerea
acestora, republicată.
Art. 14. - La
companiile/societătile, platformele care produc prin sinteză mai mult de 100
tone pe an de substante organice definite, neînscrise în liste, cu exceptia
celor care produc în exclusivitate explozivi sau hidrocarburi, precum si la
companiile/societătile, platformele care cuprind una sau mai multe instalatii
care produc fiecare mai mult de 10 tone pe an de substante organice definite
neînscrise în liste si care contin elementele fosfor, sulf sau fluor, numite
substante PSF, se verifică:
a) dacă
declaratiile anuale au fost întocmite si transmise la termen în conformitate cu
prevederile legii si ale Normelor metodologice de întocmire si transmitere a
declaratiilor anuale industriale prevăzute de Legea nr.
56/1997 pentru aplicarea prevederilor Conventiei privind interzicerea
dezvoltării, producerii, stocării si folosirii armelor chimice si distrugerea
acestora, republicată;
b) concordanta
datelor din declaratiile anuale cu datele nr. 1 din evidentele de productie ale
instalatiilor/sectiilor si ale companiei/societătii, platformei;
c) absenta
oricărei substante chimice înscrise în lista nr. 1 din anexa nr. 1 la lege, cu
exceptia situatiilor în care compania/societatea, platforma detine o instalatie
autorizată pentru producerea unor astfel de substante.
Art. 15. - La
companiile/societătile, platformele specificate la art. 10, 12 si 14 se va
urmări si modul în care acestea sunt pregătite să asigure primirea echipelor de
inspectie internationale ale OIAC, situatie în care au următoarele obligatii:
a) să asigure,
contra cost, mijloacele si serviciile necesare echipei de inspectie, transport
local, comunicatii cu OIAC, interpretare, spatii de lucru, cazare, masă,
asistentă medicală si alte servicii;
b) să asigure
prevenirea divulgării de informatii si date cu caracter secret, care nu au
legătură cu obiectul inspectiei;
c) să asigure
hărti, planuri sau scheme cu indicarea obiectivelor relevante pentru obiectul
inspectiei;
d) să întocmească,
în limba română si în limba engleză, instructajul premergător inspectiei;
e) să fie în
măsură să permită echipei de inspectie internationale aplicarea procedurilor de
supraveghere a traficului vehiculelor, prevăzute de Conventie.
Art. 16. - În
afara obiectivelor de control specifice diferitelor companii/societăti,
platforme, instalatii, precizate la art. 7-15, corpul de control mai execută
următoarele activităti:
a) verifică dacă
conducătorii persoanelor juridice respective au desemnat personalul din
subordine însărcinat cu aplicarea prevederilor legii, persoana de contact cu
ANCEX si înlocuitorul acesteia si dacă le-au stabilit atributii specifice;
b) identifică
eventualele situatii de nerespectare a prevederilor legii si ale normelor
metodologice de aplicare a acesteia, conform art. 2 alin. (1), si stabileste
sau propune măsurile corespunzătoare.
CAPITOLUL IV
Etapele si
desfăsurarea controlului prin inspectii
Art. 17. -
Pregătirea controlului prin inspectii cuprinde următoarele activităti:
a) stabilirea
echipei de control;
b) redactarea si aprobarea
documentelor necesare desfăsurării controlului si a mandatului echipei de
control (anexa nr. 3);
c) redactarea si
transmiterea faxului sau a notei telefonice către persoana juridică ce urmează
a fi controlată, cu cel putin 24 de ore înainte de începerea controlului, în
functie de complexitatea acestuia;
d) cunoasterea
documentară a activitătilor persoanei juridice ce urmează a fi controlată si
pregătirea actelor normative si a documentelor ce vor fi folosite de echipa de
control;
e) întocmirea
documentelor de deplasare;
f) solicitarea de
participare la control, după caz, cu aprobarea presedintelui ANCEX, a unor
experti de la alte institutii abilitate.
Art. 18. -
Desfăsurarea activitătii de control prin inspectii cuprinde următoarele etape:
a) întâlnirea de
deschidere;
b) controlul
propriu-zis;
c) finalizarea
activitătii de control;
d) analizarea cu
reprezentantii persoanei juridice controlate a constatărilor, concluziilor si
măsurilor preconizate;
e) întocmirea
actelor de control.
Art. 19. - La
întâlnirea de deschidere cu participarea directorului/managerului, a persoanei
de contact si a altor persoane desemnate, se execută următoarele activităti:
a) prezentarea
membrilor echipei de control, a mandatului de control si a documentelor de
identitate;
b) informare
asupra tematicii controlului;
c) prezentarea
reprezentantilor persoanei juridice controlate si a unei informări referitoare
la situatia instalatiei sau domeniului care face obiectul controlului;
d) înregistrarea
în registrul unic de control, în conformitate cu prevederile Legii nr.
252/2003;
e) reamintirea
drepturilor ce revin persoanelor controlate [anexa nr. 1a)] si a obligatiilor
ce revin acestora conform art. 27 din lege [anexa nr. 1b)];
f) stabilirea
programului de desfăsurare a activitătii si a persoanelor ce vor fi consultate.
Art. 20. -
Controlul propriu-zis cuprinde următoarele activităti:
a) verificarea
documentelor si a registrelor (evidentelor) de productie;
b) verificarea
instructajului premergător inspectiei si a modului de prezentare a acestuia la
platformele/instalatiile inspectabile OIAC;
c) vizitarea
spatiilor de productie, instalatiilor, spatiilor de depozitare a materiilor
prime si a produselor finite;
d) executarea
verificărilor specifice activitătilor desfăsurate de persoana juridică
controlată, conform cap. III;
e) solicitarea
efectuării unor analize în laboratorul platformei sau a recoltării de probe,
dacă se consideră necesar;
f) executarea, la
solicitarea echipei de control, a unor operatiuni tehnologice, dacă acestea
sunt necesare edificării în legătură cu obiectivele controlului;
g) executarea de
fotografii sau înregistrări video, dacă echipa de control consideră necesar. În
acest caz, câte un set de fotografii/înregistrări video va fi preluat de echipa
de control, iar un alt set va rămâne la persoana juridică controlată.
Art. 21. - În
cazul efectuării de analize în laboratorul platformei, acestea se vor desfăsura
în prezenta unui membru al echipei de control.
Art. 22. - În
cazul recoltării unor probe pentru analize la un laborator desemnat de ANCEX,
operatiunea va fi efectuată de o persoană care deserveste instalatia, în
prezenta unui membru al echipei de control. Se vor recolta două probe identice
ce se sigilează de echipa de control;
una se preia de
echipă, alta rămâne în păstrare la instalatie până la comunicarea aprobării
raportului cu rezultatele controlului.
Art. 23. -
Finalizarea activitătii de control constă în concretizarea constatărilor si,
după caz, a propunerilor de măsuri pentru conformarea cu dispozitiile legii si
ale normelor metodologice de aplicare.
Art. 24. - (1)
Analiza, cu reprezentantii persoanei juridice controlate, a constatărilor si a
măsurilor preconizate se face în scopul clarificării tuturor aspectelor
obiectivului de control.
(2) În cadrul
activitătii desfăsurate conform alin. (1) se vor analiza si punctele de vedere
si argumentele prezentate de reprezentantii persoanei juridice controlate.
(3) În urma
analizei, pe baza datelor, documentelor si argumentelor prezentate de
reprezentantii persoanei juridice controlate, dacă este cazul, echipa de
inspectie poate reevalua constatările si recomandările.
Art. 25. - (1)
Întocmirea actelor de control reprezintă înscrierea sintezei constatărilor si
recomandărilor făcute, pe baza însusirii acestora de către fiecare membru al
echipei de control.
(2) Actele de
control pe care le întocmeste echipa de control la sediul persoanei juridice
controlate sunt:
a) procesul-verbal
de control;
b) procesul-verbal
de constatare a contraventiei, în situatia în care s-au constatat încălcări ale
legii care, potrivit prevederilor acesteia, constituie contraventie, la care se
anexează înstiintarea de plată;
c) procesul-verbal
de ridicare de documente în original, fotografii, înregistrări video si probe
recoltate pentru analiză.
Art. 26. - (1)
Procesul-verbal de control va consemna denumirea persoanei juridice controlate
si reprezentantii legali ai acesteia care au participat la control, cu
mentionarea functiilor, compunerea echipei de control, perioada controlului si
perioada controlată, obiectivul controlului conform mandatului de control,
constatările si măsurile preconizate.
(2)
Procesul-verbal de control întocmit conform anexei nr. 4 se semnează pe fiecare
pagină atât de membrii echipei de control, cât si de managerul/directorul,
persoana de contact si, eventual, de alti reprezentanti ai persoanei juridice
controlate care au participat la activitatea de control si se stampilează pe
fiecare pagină cu stampila persoanei juridice controlate.
Art. 27. - (1)
Faptele care constituie contraventii, conform dispozitiilor art. 53 din lege,
si cuantumul amenzilor sunt prezentate în anexa nr. 2.
(2) Contraventiile
se constată si se aplică de către corpul de control al ANCEX si se consemnează
în procesul-verbal de constatare a contraventiei.
(3) Stabilirea
cuantumului amenzii contraventionale între limitele prevăzute de lege se face
tinându-se seama de gravitatea faptei, cu acordul presedintelui ANCEX.
Art. 28. - (1)
Procesul-verbal de constatare a contraventiei, întocmit în conformitate cu
dispozitiile cap. II din Ordonanta Guvernului nr.
2/2001, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările ulterioare, va cuprinde denumirea, sediul,
numărul de înmatriculare la registrul comertului si codul fiscal ale persoanei
juridice controlate, datele de identificare a persoanei care o reprezintă,
consemnarea fidelă a faptelor constatate, documentele si stările de fapt din
care rezultă situatiile respective, precizările, observatiile si eventualele
obiectii ale reprezentantului legal al persoanei juridice controlate, limitele
amenzii prevăzute de lege si cuantumul amenzii aplicate, posibilitatea
achitării pe loc sau în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii
procesului-verbal de constatare a contraventiei a jumătate din minimul amenzii prevăzute
în lege.
(2)
Procesul-verbal de constatare a contraventiei se întocmeste conform anexei nr.
5, în două exemplare înregistrate la ANCEX, se semnează pe fiecare pagină de
membrii echipei de control ca agenti constatatori si de reprezentantul legal al
persoanei juridice controlate, care va aplica stampila companiei pe fiecare
pagină a acestuia.
(3) Înstiintarea
de plată conform anexei nr. 6 va cuprinde cuantumul amenzii aplicate, suma ce
se poate achita în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii
procesului-verbal de constatare a contraventiei si termenul de depunere a
chitantei de plată.
(4) Un exemplar al
procesului-verbal de constatare a contraventiei, împreună cu înstiintarea de
plată, rămâne la reprezentantul legal al persoanei juridice controlate,
făcându-se mentiune despre aceasta în cuprinsul său. Al doilea exemplar se
preia de către echipa de control.
Art. 29. -
Procesul-verbal de ridicare de documente în original, fotografii, înregistrări
video si probe recoltate pentru analiză se încheie în două exemplare, semnate
de membrii echipei de control, de reprezentantul legal al persoanei juridice
controlate, se stampilează si se înregistrează la sediul persoanei juridice
controlate. Un exemplar se preia de echipa de control si cel de-al doilea
exemplar rămâne la sediul persoanei juridice controlate.
CAPITOLUL V
Valorificarea
activitătii de control prin inspectie
Art. 30. - După
revenirea echipei de control la sediul ANCEX, aceasta întocmeste următoarele
documente:
a) raportul de
control;
b) nota de
constatare, numai în situatia în care realitatea faptelor, stărilor sau
situatiilor constatate urmează a fi stabilită de organul de urmărire penală.
Art. 31. - (1)
Raportul de control se întocmeste de către echipa de control în termen de cel
mult 3 zile lucrătoare de la data întoarcerii din activitatea de control.
(2) În continutul
raportului de control se mentionează:
a) numărul
mandatului si obiectivele controlului, conform acestuia;
b) componenta
echipei de control;
c) persoana
juridică controlată;
d) reprezentantii
persoanei juridice controlate (conducătorul companiei, persoana de contact,
alti reprezentanti care au participat la activitatea de control);
e) perioada
desfăsurării controlului si perioada controlată;
f) rezultatele
controlului, concluziile si măsurile stabilite/propuse;
g) prezentarea în
detaliu a faptelor ce reprezintă încălcări ale dispozitiilor legii si care
constituie contraventii sau infractiuni si, după caz, cuantumul amenzii
aplicate.
(3) Raportul de
control mai poate cuprinde propuneri referitoare la:
a) eliberarea
autorizatiei de functionare a instalatiei si/sau a laboratorului pentru
producerea substantelor chimice înscrise în lista nr. 1 din anexa nr. 1 la
lege, atunci când controlul prin verificare s-a făcut în urma unei cereri de
autorizare;
b) continuarea
documentării asupra unor aspecte constatate si rămase de clarificat la sediul
ANCEX sau de către alte organe abilitate;
c) extinderea
controlului si la alte societăti/platforme;
d) valorificarea
concluziilor controlului în cadrul ANCEX pentru îmbunătătirea normelor
metodologice de aplicare a prevederilor legii si a activitătilor de
implementare a Conventiei;
e) sesizarea
Ministerului Public, în cazul constatării unor încălcări ale dispozitiilor
legii, care pot constitui infractiuni.
(4) La raportul de
control se anexează procesul-verbal de control întocmit conform art. 26 si,
după caz, procesul-verbal de constatare a contraventiei conform art. 29 si/sau
proiectul notei de constatare întocmite conform art. 32.
(5) Raportul de
control se prezintă spre aprobare presedintelui ANCEX.
Art. 32. - (1)
Nota de constatare reprezintă un document unilateral întocmit de ANCEX în care
se consemnează, în detaliu, faptele, stările si situatiile a căror realitate
urmează să fie stabilită de organul de urmărire penală.
(2) Întocmirea
notei de constatare se face cu respectarea concluziilor si propunerilor din
raportul de control aprobat de presedintele ANCEX.
(3) Nota de constatare
aprobată de presedintele ANCEX se transmite Ministerului Public, în aplicarea
dispozitiilor art. 59 alin. (1) din lege, conform cărora urmărirea penală se
efectuează în mod obligatoriu de procuror.
CAPITOLUL VI
Dispozitii
finale
Art. 33. - Anexele
nr. 1-6 fac parte integrantă din prezentele norme metodologice.
ANEXA Nr. 1a)
la normele metodologice
În cazul
efectuării activitătilor de control, persoanele controlate au următoarele
drepturi:
1. Control prin
monitorizarea datelor de productie, prelucrare, consum, import si export în
baza declarării acestora
a) să furnizeze,
din proprie initiativă, în termen de cel mult 10 zile de la trimiterea
declaratiilor, date suplimentare pentru completarea unor date din acestea;
b) să transmită,
din proprie initiativă, în termen de cel mult 10 zile de la trimiterea
declaratiilor, declaratii rectificative pentru corectarea unor date;
c) să participe la
lămurirea unor aspecte neclare din declaratiile transmise;
d) să facă
propuneri privind perfectionarea procedurilor de întocmire si transmitere a
declaratiilor, în conditiile legii.
2. Control prin
inspectii la fata locului
a) să asiste, prin
persoana de contact si alte persoane desemnate, la toate activitătile de
control;
b) să protejeze
documentele si informatiile cu caracter confidential, inclusiv instalatiile si
echipamentele care nu au legătură cu scopul controlului;
c) să furnizeze
date si documente pentru lămurirea aspectelor constatate si dovedirea
respectării prevederilor legii si ale normelor metodologice de aplicare a acestora;
d) să păstreze
câte un set din fotografiile, înregistrările video si probele recoltate pentru
analize, privind elemente relevante din instalatii, până la elucidarea tuturor
aspectelor legate de acestea;
e) să ia
cunostintă anterior semnării despre rezultatele controlului si să formuleze
obiectii cu privire la continutul actului de control;
f) să detină câte
un exemplar din procesul-verbal de control si, după caz, din procesul-verbal de
constatare a contraventiei;
g) să facă
plângere împotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei si de
aplicare a sanctiunii, în termen de 15 zile de la primirea acestuia;
h) să facă
propuneri pentru perfectionarea procedurilor de control, în conditiile legii.
ANEXA Nr. 1b)
la normele metodologice
persoanelor
controlate, în conformitate cu dispozitiile art. 27 din Legea nr. 56/1997
pentru aplicarea prevederilor Conventiei privind interzicerea dezvoltării,
producerii, stocării si folosirii armelor chimice si distrugerea acestora,
republicată
Art. 27. - În cazul
efectuării activitătilor de control, prin inspectii la fata locului, persoanele
controlate au următoarele obligatii:
a) prezintă
echipei de inspectie datele necesare desfăsurării inspectiei, referitoare la
caracteristicile platformei sau instalatiei, activitătile desfăsurate, măsurile
de sigurantă, administrative si de logistică;
b) execută, la
cerere, operatiuni tehnologice în instalatia controlată;
c) pun, la cerere,
la dispozitia inspectorilor, documentatii relevante pentru scopul inspectiei;
d) permit
inspectorilor să solicite personalului platformei sau al instalatiei
informatiile necesare stabilirii faptelor relevante pentru obiectivul
inspectiei, putând obiecta la întrebările considerate nerelevante fată de acest
obiectiv;
e) pun la dispozitie
echipamentul de protectie necesar desfăsurării inspectiei sau permit folosirea
echipamentului adus de echipa de inspectie, dacă acesta corespunde specificului
instalatiei;
f) asigură
instalarea si functionarea aparaturii si sistemelor de supraveghere continuă,
pe care le pun la dispozitie sau care sunt aduse de echipa de inspectie;
g) permit, la
solicitarea inspectorilor, fotografierea si/sau înregistrarea video, de către
reprezentantii lor sau ai Agentiei, a unor elemente relevante din instalatie, cu
respectarea prevederilor legale privind măsurile de manipulare a
înregistrărilor, în conformitate cu caracterul secret al acestora;
h) asigură, la
cererea si în prezenta inspectorilor, recoltarea de probe si analizarea
acestora, dacă dispun de conditiile necesare; retin mostre din probele luate si
permit transferul probelor pentru analize chimice la laboratoare desemnate de
Agentie sau de Organizatie;
i) participă la
prezentarea, de către echipa de inspectie, a rezultatelor preliminare ale
inspectiei, contribuie la clarificarea eventualelor neconcordante si solicită
furnizarea, în scris, de către echipa de inspectie, a rezultatelor preliminare,
a listei probelor luate si a documentelor retinute.
ANEXA Nr. 2
la normele metodologice
FAPTELE
care
constituie contraventii si cuantumurile amenzilor conform dispozitiilor art. 53
din Legea nr. 56/1997 pentru aplicarea prevederilor Conventiei privind
interzicerea dezvoltării, producerii, stocării si folosirii armelor chimice si
distrugerea acestora, republicată
Art. 53. - (1)
Constituie contraventii si se sanctionează următoarele fapte:
a) transmiterea
declaratiilor si notificărilor prevăzute la art. 7-14 cu întârziere de până la
30 de zile, cu amendă de la 100.000.000 lei la 300.000.000 lei;
b) transmiterea
declaratiilor prevăzute la art. 7-14 cu întârziere de peste 30 de zile, precum
si transmiterea de date incomplete sau în neconcordantă cu activitatea
desfăsurată, cu amendă de la 300.000.000 lei la 500.000.000 lei;
c) neîndeplinirea
obligatiei de a transmite declaratiile conform prevederilor prezentei legi,
dacă aceasta nu aduce prejudicii grave îndeplinirii obligatiilor României către
Organizatie, cu amendă de la 500.000.000 lei la 1.000.000.000 lei;
d) refuzul de a
permite accesul membrilor corpului de control al Agentiei la obiectivele si
instalatiile care fac obiectul prezentei legi, împiedicarea în orice mod a
acestora de a-si exercita atributiile legale, precum si ascunderea unor date si
informatii relevante referitoare la acestea, cu amendă de la 500.000.000 lei la
1.000.000.000 lei;
e) neîndeplinirea
obligatiei stabilite potrivit dispozitiilor art. 16 alin. (2) de întocmire a
normelor specifice privind evidenta operatiunilor efectuate cu asemenea
substante si păstrarea în deplină sigurantă a acestora, precum si încălcarea
acestor norme, cu amendă de la 150.000.000 lei la 500.000.000 lei;
f) netransmiterea,
la solicitarea în scris a Agentiei, a documentelor, datelor si informatiilor
solicitate, la termenele stabilite, cu amendă de la 50.000.000 lei la 200.000.000
lei.
(2) Sanctiunile
contraventionale pot fi aplicate si persoanelor juridice.
(3) Constatarea
contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de către corpul de control al
Agentiei.
(4)
Contravenientul poate achita, pe loc sau în termen de cel mult 48 de ore de la
data încheierii procesului-verbal ori, după caz, de la data comunicării
acestuia, jumătate din minimul amenzii prevăzute la alin. (1), agentul
constatator făcând mentiune despre această posibilitate în procesul-verbal.
ANEXA Nr. 3
la normele metodologice
Agentia Natională de Control al Exporturilor
Nr. ....../............
În conformitate cu
dispozitiile art. 25 din Legea nr. 56/1997 pentru aplicarea prevederilor
Conventiei privind interzicerea dezvoltării, producerii, stocării si folosirii
armelor chimice si distrugerea acestora, republicată, echipa de control,
compusă din:
1. …. - seful
echipei de control, legitimatia ANCEX nr. ......;
2. …. - membru,
legitimatia ANCEX nr. ......;
3. …. - membru,
legitimatia ANCEX nr. ......,
este împuternicită
să verifice modul de aplicare si de respectare a dispozitiilor legii mentionate
la: .................................., cu sediul în ........................,
începând cu data de ............... .
Alte precizări privind obiectivele controlului: ......
În conformitate cu
dispozitiile art. 26 alin. (2) din legea mentionată, echipa de control are
acces neîngrădit la toate obiectivele, instalatiile, echipamentele, documentele
si informatiile necesare pentru verificarea modului de respectare a
prevederilor Conventiei si ale legii.
Presedintele
ANCEX,
....................
ANEXA Nr. 4
la normele metodologice
Agentia Natională de Control al Exporturilor
PROCES - VERBAL
DE CONTROL
Încheiat astăzi,
.................., ora ......, în localitatea ....................., cu ocazia
controlului efectuat în baza Mandatului de control nr. ...... din .......... la
......................................................, (denumirea persoanei juridice controlate) cu sediul în .................................................,
str. ................................................. nr. ..., sectorul/judetul
........................, înregistrată la registrul comertului la nr.
........................................, cod fiscal ...................................,
reprezentată de ....................................................., în
calitate de ....................................., legitimat/legitimată cu
C.I.(B.I.) seria ...... nr. ................, eliberat/eliberată de ......................
la data de ................, CNP ..................................... .
La activitatea de
control, din partea persoanei juridice controlate au mai participat următoarele
persoane (cu mentionarea functiei): ..............................................................................
Echipa de control
a ANCEX a fost compusă din:
....................................................
- seful echipei de control;
....................................................
- membru;
....................................................
- membru.
Perioada
controlului ................................................................
Perioada
controlată ..................................................................
Obiectivele
controlului conform mandatului de control: ....................................................
..........................
Constatări:
Echipa de control, semnături Şeful echipei:
Membru: Membru |
Reprezentantii unitătii controlate,
semnături Directorul/managerul: Persoana de contact: Alte persoane desemnate: L.S. |
Recomandări:
Alte mentiuni:
1. Prin semnarea
procesului-verbal de control se recunoaste restituirea originalelor documentelor
puse la dispozitie echipei de control ANCEX.
2. Cu ocazia
controlului au fost/nu au fost efectuate ......... înregistrări fotografice sau
video.
Un set al
înregistrărilor fotografice sau video a fost depus si înregistrat la sediul
persoanei juridice controlate.
3. Cu ocazia
controlului au fost/nu au fost recoltate probe pentru analize la un laborator desemnat
de ANCEX.
4. Procesul-verbal
de control are ........ file, ................ anexă/anexe, continând un număr de
.............. file, a fost încheiat în 2 exemplare, dintre care un exemplar
s-au retinut de către ANCEX. Procesul-verbal de control a fost înregistrat la
sediul persoanei juridice controlate cu nr. ...... din ............ .
Echipa de
control |
Reprezentantii
persoanei juridice controlate |
||||
Prenumele si
numele |
Functia |
Semnătura |
Prenumele si
numele |
Functia |
Semnătura |
|
|
|
|
Directorul/ managerul: |
|
|
|
|
|
Persoana de contact: |
L.S. |
Sediul: Palatul
Parlamentului, Calea 13 Septembrie nr. 1-3, Corp A1, sector 5, Bucuresti Tel.:
021-311 20 83, Fax: 021-311 12 65 Website: www.ancex.ro si www.export-control.ro
ANEXA Nr. 5
la normele metodologice
Agentia Natională de Control al Exporturilor
Nr. ... din ......
de
constatare a contraventiei
Încheiat astăzi,
.............., ora ........., în localitatea ..........................., cu
ocazia controlului efectuat în baza Mandatului de control nr. ........ din
.................... al presedintelui Agentiei Nationale de Control al
Exporturilor (ANCEX) la
..............................................................................,
cu sediul în ................................., str.
................................ nr. ......, sectorul/judetul .............. .
Agenti
constatatori:
............................,
legitimatie ANCEX nr. ........;
............................,
legitimatie ANCEX nr. ........;
............................,
legitimatie ANCEX nr. ....... .
Descrierea
faptelor
..........................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................
.
Faptele au fost
săvârsite la data de ................., în locul
....................................... si înconformitate cu prevederile Legii
nr. 56/1997 pentru aplicarea prevederilor Conventiei privind interzicerea
dezvoltării, producerii, stocării si folosirii armelor chimice si distrugerea
acestora,
republicată, constituie contraventii
prevăzute la art. ................... .
Agenti
constatatori, ........................ (semnătura) |
Reprezentant
contravenient, ........................ (semnătura) |
Martor, ........................ (semnătura) |
De săvârsirea
acestor fapte se face vinovat contravenientul
..............................................., cu sediul în localitatea
........................................, str. .............................
nr. ........., sectorul/judetul ............................, înregistrat la
registrul comertului la nr. ....... din ............., având codul fiscal/CUI
nr. ...................................., reprezentat prin
............................................., având functia de
.......................... la ...............................................,
născut la data de ..................., în localitatea
..................................., sectorul/judetul
............................, fiul lui ..................... si al
......................., domiciliat în localitatea ..........................,
sectorul/judetul .........................., str.
........................................ nr. ....., bl. ....., sc. ....., ap.
....., legitimat cu C.I.(B.I.) seria .......... nr. .....................,
eliberat/eliberată la data de ................, de către
......................................, CNP
............................................... .
Pentru faptele
constatate, care reprezintă contraventii, se aplică următoarele sanctiuni:
....................................... (se înscriu limitele prevăzute de lege si cuantumul amenzii aplicate
pentru fiecare contraventie) în
sumă totală de .............
(................................................................), conform
art. 53 alin. (1) lit. ......... din Legea nr. 56/1997 pentru aplicarea
prevederilor Conventiei privind interzicerea dezvoltării, producerii, stocării
si folosirii armelor chimice si distrugerea acestora, republicată, care se
varsă în contul nr. 20.22.01.03 deschis la trezoreria teritorială a
Ministerului Finantelor Publice.
Conform art. 53
alin. (4) din Legea nr. 56/1997 pentru aplicarea prevederilor Conventiei
privind interzicerea dezvoltării, producerii, stocării si folosirii armelor
chimice si distrugerea acestora, republicată, în termen de 48 de ore de la
încheierea prezentului proces-verbal contravenientul poate achita jumătate din
minimul amenzii în sumă de .......................
(.............................).
Dovada achitării
se va depune la sediul ANCEX din Bucuresti, Calea 13 Septembrie nr. 1Đ3, corp
A1, etaj III, sectorul 5, în termen de 15 zile de la data comunicării
prezentului proces-verbal.
În caz contrar, se
va proceda la executare silită, conform prevederilor legale.
Alte mentiuni:
Contravenientul
are următoarele obiectii:
......................................................................................................................
Contravenientul
a primit înstiintarea de plată pentru suma de
..........................................................(............................................................)
lei.
Contravenientul/reprezentantul
legal nu a semnat procesul-verbal din cauză că (refuză, nu poate, nu este de
fată) ............................................................. .
Sediul: Palatul
Parlamentului, Calea 13 Septembrie nr. 1-3, Corp A1, sector 5, Bucuresti Tel.:
021-311 20 83, Fax: 021-311 12 65 Website: www.ancex.ro si www.export-control.ro
MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETĂRII SI
TINERETULUI
privind modificarea si completarea anexei la
Ordinul ministrului educatiei si cercetării nr. 4.638/2001 pentru aprobarea
Normelor metodologice privind scolarizarea copiilor lucrătorilor migranti si
asigurarea personalului didactic calificat
În temeiul
prevederilor art. 4 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr.
508/2001 privind accesul la învătământul obligatoriu din România al
copiilor lucrătorilor migranti proveniti din statele membre ale Uniunii
Europene, modificată si completată prin Hotărârea Guvernului nr.
1.420/2002, ale Legii învătământului nr. 84/1995,
republicată, cu modificările si completările ulterioare, ale Legii nr. 128/1997
privind Statutul personalului didactic, cu modificările si completările
ulterioare, ale Hotărârii Guvernului nr.
741/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Educatiei,
Cercetării si Tineretului, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul
educatiei, cercetării si tineretului emite prezentul ordin.
Art. I. - Anexa la Ordinul ministrului educatiei si
cercetării nr.
4.638/2001 pentru aprobarea Normelor metodologice privind scolarizarea
copiilor lucrătorilor migranti si asigurarea personalului didactic calificat,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 687 din 30 octombrie
2001, se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art. 1. - (1)
Lucrătorii migranti care au în întretinere copii în vârstă de până la 18 ani au
dreptul să solicite inspectoratelor scolare judetene, respectiv Inspectoratului
Scolar al Municipiului Bucuresti, înscrierea acestora în învătământul general
obligatoriu.
(2) Înscrierea
copiilor lucrătorilor migranti în învătământul general obligatoriu se
realizează după recunoasterea de către Ministerul Educatiei, Cercetării si
Tineretului a studiilor efectuate anterior, fără examene de diferente.
(3) Copiii lucrătorilor
migranti care au cunostinte suficiente de limba română pot fi înscrisi direct
în învătământul general obligatoriu, fără a urma cursuri de limba română, după
evaluarea conform art. 3 alin. (2).
(4) La solicitarea
scrisă a părintilor, copiii lucrătorilor migranti pot fi înscrisi direct în
învătământul general obligatoriu, urmând în paralel cursuri de limba română.
Art. 2. - (1) În
vederea scolarizării, copiii lucrătorilor migranti au dreptul să urmeze fără
taxă un curs de initiere în limba română.
(2) Cursul
mentionat la alin. (1) este organizat pe durata unui an scolar în clase/grupe
pe categorii de vârstă: 6-12 ani, 12-14/15 ani si 15-18 ani.
(3) Cererile de
înscriere la cursul de învătare a limbii române se depun de regulă în perioada
1-15 august la sediul inspectoratelor scolare judetene, respectiv al
Inspectoratului Scolar al Municipiului Bucuresti.
(4) În perioada de
învătare a limbii române copiii lucrătorilor migranti pot participa, cu acordul
directorului scolii la care urmează să fie integrati, la unele activităti
didactice cu caracter teoretic, practic si ludic, fără ca prezenta lor să fie
înregistrată în documente oficiale.
Art. 3. - (1) La
sfârsitul cursului de initiere/învătare a limbii române elevii sunt supusi unei
evaluări finale.
(2) Testul se
desfăsoară în perioada 1-15 iunie si are în vedere verificarea următoarelor
competente:
a) întelegerea
semnificatiei globale a unui mesaj oral;
b) construirea
orală a unor enunturi logice pe o temă dată;
c) citirea unui
text si desprinderea semnificatiei globale;
d) scrierea
corectă a unor enunturi.
(3) Comisia de
evaluare este alcătuită din directorul scolii la care urmează să fie
repartizati elevii, un profesor de limba română, un învătător si un psiholog
scolar, numiti prin decizie a inspectorului scolar general.
Art. 4. - (1) În
raport cu rezultatele obtinute la evaluarea finală, vârsta candidatului si
studiile anterioare echivalate de către Ministerul Educatiei, Cercetării si
Tineretului, comisia de evaluare recomandă înscrierea în anul de studiu
corespunzător din cadrul învătământului obligatoriu.
(2) În cazul în
care după o perioadă se constată o evidentă inadaptare scolară a elevului ca
urmare a neatingerii standardelor sau a necunoasterii limbii române, directorul
scolii poate decide, cu acordul părintilor, trecerea acestuia într-o clasă
inferioară celei frecventate până atunci sau chiar retrimiterea la cursurile de
învătare a limbii române.
În cazul în care
copilul nu promovează datorită cunostintelor insuficiente de limba română,
cursurile de initiere în limba română pot fi urmate în paralel cu celelalte
cursuri, pentru o perioadă de timp necesară îmbunătătirii cunostintelor de
limba română.
Art. 5. - (1)
Cursurile de initiere în limba română sunt predate de profesori de limba română
după un curriculum adaptat, elaborat de Consiliul National pentru Curriculum.
(2) Retributia
profesorilor care predau cursurile de initiere se face, în conditiile legii,
prin cumul sau plată cu ora.
(3) Ministerul
Educatiei, Cercetării si Tineretului asigură formarea initială si continuă a
personalului didactic care predă limba română ca limbă oficială a statului
român, pe perioada anului pregătitor.
(4) Ministerul
Educatiei, Cercetării si Tineretului, prin Directia educatie continuă, formarea
si perfectionarea personalului didactic si de cercetare, asigură în perioada
cursurilor de pregătire pentru obtinerea gradelor didactice, desfăsurate de
către universităti, pregătirea specifică a personalului didactic care predă
limba română ca limbă străină, pe perioada unui an pregătitor.
Art. 6. - (1)
Ministerul Educatiei, Cercetării si Tineretului stabileste măsurile necesare
pentru predarea limbii materne si a culturii tării de origine, pe întreaga
durată a învătământului obligatoriu, în colaborare cu autoritătile similare din
statele de origine ale lucrătorilor migranti.
(2) Ministerul
Educatiei, Cercetării si Tineretului comunică inspectoratelor scolare judetene,
respectiv Inspectoratului Scolar al Municipiului Bucuresti, măsurile stabilite
în conformitate cu prevederile alin. (1) si urmăreste punerea lor în practică.
Art. 7. -
Finantarea pe durata învătământului obligatoriu se asigură potrivit
prevederilor legale privind finantarea învătământului preuniversitar de stat.”
Art. II. - Actualul ordin se publică în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
Art. III. - Prezentul ordin transpune Directiva
Consiliului 77/486/CEE din 25 iulie 1977 privind scolarizarea copiilor
lucrătorilor migranti, publicată în Jurnalul Oficial al Comunitătilor Europene
(JOCE) nr. L 199 din 6 august 1977.
Art. IV. - Directia generală pentru învătământ
preuniversitar, Directia generală buget finante, Directia generală pentru
integrare europeană si relatii internationale, Directia educatie continuă,
formarea si perfectionarea personalului didactic si de cercetare,
inspectoratele scolare judetene, respectiv Inspectoratul Scolar al Municipiului
Bucuresti si unitătile de învătământ preuniversitar vor duce la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
Ministrul
educatiei, cercetării si tineretului,
Alexandru
Athanasiu
Bucuresti, 1 martie 2004.
Nr. 3.330.