MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 172
(XVI) - Nr. 231 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Marti, 16 martie 2004
SUMAR
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia
nr. 45 din 3 februarie 2004 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38 si 62 din Legea nr. 521/2002
privind regimul de supraveghere si autorizare a productiei, importului si
circulatiei unor produse supuse accizelor, cu modificările si completările
ulterioare
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
338.
- Ordin al ministrului finantelor publice privind aprobarea Metodologiei de
solutionare a deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu
optiune de rambursare
Rectificări
la:
- Hotărârea
Guvernului nr. 263/2004
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 3
februarie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 38 si 62 din Legea nr. 521/2002 privind regimul de
supraveghere si autorizare a productiei, importului si circulatiei unor produse
supuse accizelor, cu modificările si completările ulterioare
Nicolae Popa -
presedinte
Costică Bulai -
judecător
Nicolae Cochinescu
- judecător
Constantin Doldur
- judecător
Kozsokár Gábor -
judecător
Petre Ninosu -
judecător
Lucian Stângu -
judecător
Serban Viorel
Stănoiu - judecător
Ioan Vida -
judecător
Paula C. Pantea -
procuror
Ioana Marilena
Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38 si 62
din Legea nr.
521/2002 privind regimul de supraveghere si autorizare a productiei,
importului si circulatiei unor produse supuse accizelor, cu modificările si
completările ulterioare, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Iugani
Prest” - S.R.L. din Brăila în Dosarul nr. 5.569/2003 al Judecătoriei Brăila.
La apelul nominal
se constată lipsa părtilor, fată de care procedura de citare este legal
îndeplinită.
Cauza fiind în
stare de judecată, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, ca devenită inadmisibilă,
apreciind că, ulterior sesizării Curtii Constitutionale, prin art. 298 alin.
(1) pct. 11 din Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal, Legea nr.
521/2002 privind regimul de
supraveghere si autorizare a productiei, importului si circulatiei unor produse
supuse accizelor, cu modificările si completările ulterioare, a fost abrogată
în întregime, dispozitiile legale criticate nefiind preluate în noua
reglementare.
CURTEA,
având în vedere
actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea
din 4 septembrie 2003, pronuntată în Dosarul nr. 5.569/2003, Judecătoria
Brăila a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 38 si 62 din Legea nr.
521/2002 privind regimul de
supraveghere si autorizare a productiei, importului si circulatiei unor produse
supuse accizelor, cu modificările si completările ulterioare. Exceptia a fost ridicată de Societatea
Comercială “Iugani Prest” - S.R.L. din Brăila într-o cauză civilă având ca
obiect solutionarea unei plângeri contraventionale introduse de autorul
exceptiei împotriva unui proces-verbal de constatare si sanctionare a unei
contraventii, emis de Garda Financiară – Sectia Brăila.
În motivarea
exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine că dispozitiile legale criticate sunt
neconstitutionale, contravenind art. 16 alin. (1) din Constitutie, deoarece
toate celelalte categorii de agenti economici decât cea prevăzută în art. 38
din Legea nr.
521/2002 nu sunt obligate să obtină
autorizatia prevăzută de lege. În ceea ce priveste dispozitiile art. 62 din
Legea nr.
521/2002, sustine că acestea
reglementează situatii produse în trecut, încălcând astfel principiul
neretroactivitătii legii, consacrat de art. 15 alin. (2) din Constitutie.
Judecătoria
Brăila opinează în sensul că
exceptia de neconstitutionalitate ridicată este neîntemeiată, întrucât prin
dispozitiile legale criticate nu se produce “o discriminare a agentilor
economici care îsi desfăsoară activitatea comercială în acest domeniu. Astfel,
conditionarea obtinerii autorizatiei pentru comercializarea produselor supuse
accizelor de plata obligatiilor bugetare la zi este stipulată pentru toti
agentii economici care produc si importă produsele ce formează obiectul de
reglementare al acestei legi”. De asemenea, nu se poate primi sustinerea
privind retroactivitatea dispozitiilor art. 62, deoarece obligatia agentilor de
a obtine autorizatia de comercializare este instituită pentru activitatea
desfăsurată după intrarea în vigoare a legii.
Potrivit
dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată, întrucât, în ceea ce priveste critica
de retroactivitate a legii, asa cum a statuat Curtea Constitutională prin
Decizia nr.
330/2001, o lege nu retroactivează atunci când modifică pentru viitor o
stare de drept născută anterior si nici atunci când suprimă producerea în
viitor a efectelor unei situatii juridice constituite sub imperiul legii vechi,
pentru că în aceste cazuri legea nouă nu face altceva decât să refuze
supravietuirea legii vechi si să reglementeze modul de actiune în timpul
următor intrării ei în vigoare, adică în domeniul ei propriu de aplicare. În
ceea ce priveste pretinsa încălcare a art. 16 alin. (1) din Constitutie,
apreciază că acest text nu se referă la persoanele juridice, ci numai la cele
fizice.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicată, precum si celor
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei
de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 38 si 62 din Legea nr.
521/2002 privind regimul de
supraveghere si autorizare a productiei, importului si circulatiei unor produse
supuse accizelor, cu modificările si completările ulterioare (publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 571 din 2 august 2002), dispozitii
care au următorul continut:
- Art. 38: “Agentii
economici nu vor fi autorizati în situatia în care:
a)
înregistrează obligatii fiscale restante fată de bugetul de stat. Nu se
consideră obligatii fiscale restante fată de bugetul de stat sumele pentru care
agentii economici au obtinut înlesniri la plata acestora, potrivit
reglementărilor legale;
b)
administratorul si/sau directorul executiv al agentului economic care solicită
autorizare a suferit condamnări pentru nerespectarea prevederilor prezentei
legi;
c)
administratorul si/sau directorul executiv este functionar public sau ocupă o
altă functie incompatibilă cu functia de gestionar sau de administrator;
d) utilajele
ori instalatia de producere a alcoolului, a distilatelor sau a băuturilor
alcoolice distilate provine, direct sau indirect, de la agenti economici care
înregistrează datorii fiscale restante reprezentând accize;
e) utilajele
ori instalatia de producere a alcoolului, a distilatelor sau a băuturilor
alcoolice distilate provine de la agenti economici ce nu pot fi identificati si
verificati de organele de control, pentru a se stabili realitatea si
legalitatea tranzactiei, precum si obligatiile fiscale generate de aceasta.”;
- Art. 62: “(1)
Agentii economici care detin autorizatii de comercializare valabile pe toată
perioada de desfăsurare a activitătii, eliberate anterior intrării în vigoare a
prezentei legi, au obligatia ca până la data de 15 noiembrie 2002 să prezinte
aceste autorizatii organelor emitente în vederea anulării si emiterii unor noi autorizatii.
După data de 15 noiembrie 2002 autorizatiile eliberate anterior datei de
intrare în vigoare a prezentei legi sunt nule de drept.
(2) Eliberarea
noilor autorizatii se face cu plata taxei aferente si în conditiile prevăzute
în prezenta lege.”
În sustinerea
exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia apreciază că prin
dispozitiile legale criticate sunt încălcate prevederile constitutionale ale
art. 15 alin. (2), art. 16 alin. (1) si ale art. 41 alin. (1), care, în urma
revizuirii si republicării Constitutiei României în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003, au devenit art. 15 alin.
(2), art. 16 alin. (1) si art. 44 alin. (1), având următorul continut:
- Art. 15 alin.
(2): “Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale sau
contraventionale mai favorabile.”;
- Art. 16 alin.
(1): “Cetătenii sunt egali în fata legii si a autoritătilor publice, fără
privilegii si fără discriminări.”;
- Art. 44 alin.
(1): “Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra statului, sunt
garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege.”
De asemenea,
autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine si încălcarea prevederilor
art. 1 din primul Protocol la Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale, prevederi care au următorul continut: “Orice
persoană fizică sau juridică are dreptul la respectarea bunurilor sale. Nimeni
nu poate fi lipsit de proprietatea sa decât pentru cauză de utilitate publică
si în conditiile prevăzute de lege si de principiile generale ale dreptului
international.
Dispozitiile
precedente nu aduc atingere dreptului statelor de a adopta legile pe care le
consideră necesare pentru a reglementa folosinta bunurilor conform interesului
general sau pentru a asigura plata impozitelor ori a altor contributii, sau a
amenzilor.”
Examinând exceptia
de neconstitutionalitate, Curtea retine următoarele:
Ulterior sesizării
Curtii Constitutionale prin Încheierea din 4 septembrie 2003, Legea nr.
521/2002 privind regimul de
supraveghere si autorizare a productiei, importului si circulatiei unor produse
supuse accizelor, cu modificările si completările ulterioare, a fost abrogată
prin prevederile art. 298 alin. (1) pct. 11 din Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003 si care a intrat în vigoare la 1
ianuarie 2004, dispozitiile legale criticate nefiind preluate în noua
reglementare.
Având în vedere
dispozitiile art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, potrivit cărora “Curtea Constitutională decide asupra
exceptiilor [...] privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a
unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonantă în vigoare [...]”, Curtea
urmează a respinge exceptia de neconstitutionalitate ridicată, ca devenită
inadmisibilă.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, republicată, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al
art. 23 si al art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992,
republicată,
CURTEA
În numele
legii
DECIDE:
Respinge, ca
devenită inadmisibilă, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
38 si 62 din Legea nr.
521/2002 privind regimul de
supraveghere si autorizare a productiei, importului si circulatiei unor produse
supuse accizelor, cu modificările si completările ulterioare, exceptie ridicată
de Societatea Comercială “Iugani Prest” - S.R.L. din Brăila în Dosarul nr.
5.569/2003 al Judecătoriei Brăila.
Definitivă si
obligatorie.
Pronuntată în
sedinta publică din data de 3 februarie 2004.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ.
dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
privind aprobarea Metodologiei de solutionare a
deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu optiune de
rambursare
În temeiul art. 10
alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr.
1.574/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor
Publice si a Agentiei Nationale de Administrare Fiscală,
în temeiul art.
149 alin. (5) din Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal si al art. 77 alin. (2) din Ordonanta
Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală,
ministrul
finantelor publice emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se
aprobă Metodologia de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxă pe
valoarea adăugată cu optiune de rambursare, prevăzută în anexa*) care face
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. -
Metodologia prevăzută la art. 1 se aplică începând cu deconturile cu sume
negative de taxă pe valoarea adăugată cu optiune de rambursare, aferente lunii
ianuarie 2004, cu termen de depunere până la data de 25 februarie 2004.
Art. 3. -
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, si intră
în vigoare la data publicării.
Art. 4. - (1) La
data intrării în vigoare a prezentului ordin se înfiintează compartimentele de
analiză a deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu optiune
de rambursare, în limita numărului de posturi aprobate.
(2)
Compartimentele prevăzute la alin. (1) se înfiintează la nivelul fiecărei
structuri operative ca serviciu, birou sau compartiment, în functie de numărul
de plătitori de taxă pe valoarea adăugată înregistrati.
Art. 5. - Directia
generală de gestiune a impozitelor si contributiilor, Directia generală de
colectare a creantelor bugetare si Directia generală de inspectie fiscală din
cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscală, Directia generală a
tehnologiei informatiei din cadrul Ministerului Finantelor Publice, Directia
generală de administrare a marilor contribuabili, precum si directiile generale
ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti vor lua măsuri
pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 26 februarie 2004.
Nr. 338.
ANEXĂ
METODOLOGIA
DE SOLUTIONARE A DECONTURILOR
CU SUME NEGATIVE
DE TAXĂ PE VALOAREA ADĂUGATĂ CU OPTIUNE DE RAMBURSARE
|
La art. 5 alin. (1)
din Hotărârea Guvernului nr.
263/2004 privind indexarea pensiilor din sistemul public de pensii, a
pensiilor militare de stat si a unor venituri ale populatiei începând cu luna
martie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 205 din
9 martie 2004, se face următoarea rectificare:
- în loc de: “…conform
prevederilor art. 75 alin. (1) si (3) …” se va citi: “… conform
prevederilor art. 76 alin. (1) si (3) …”.