MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 172
(XVI) - Nr. 243 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Vineri, 19 martie 2004
SUMAR
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia
nr. 93 din 4 martie 2004 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 49 alin. (1) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic
al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 – 22 decembrie 1989
HOTĂRÂRI ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
308.
- Hotărâre privind organizarea si functionarea Agentiei Veterinare si
pentru Siguranta Alimentelor si a unitătilor din subordinea acesteia
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 4 martie
2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 49 alin. (1) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic
al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie
1989
Nicolae Popa -
presedinte
Costică Bulai -
judecător
Nicolae Cochinescu
- judecător
Constantin Doldur
- judecător
Kozsokár Gábor -
judecător
Petre Ninosu -
judecător
Serban Viorel
Stănoiu - judecător
Lucian Stângu -
judecător
Ioan Vida -
judecător
Florentina Baltă -
procuror
Mihaela Senia
Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 49 alin.
(1) din Legea nr.
10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie ridicată de Societatea
Comercială “Farmacia Luiza 2” - S.R.L. în Dosarul nr. 1.368/2003 al
Tribunalului Călărasi.
La apelul nominal
se prezintă autoarea exceptiei, reprezentată prin avocat, precum si partea
Afrodita Ion-Ceară, asistată de avocat, lipsind Cecilia Culea si Serviciul
Public “Centrale Termice si Administrare Fond Locativ” din Călărasi, fată de
care procedura de citare este legal îndeplinită.
Avocatul autoarei
exceptiei sustine neconstitutionalitatea textului de lege criticat, arătând că
acesta creează discriminări între chiriasii imobilelor cu destinatie de
locuinte si cei ai imobilelor având o altă destinatie, întrucât, potrivit art.
49 alin. (1) din Legea nr.
10/2001, acestia din urmă nu beneficiază de dreptul la despăgubire pentru
sporul de valoare adus imobilelor prin îmbunătătirile necesare si utile.
Avocatul părtii
prezente consideră exceptia ca fiind neîntemeiată, deoarece textul de lege
criticat nu contravine prevederilor constitutionale privind dreptul de
proprietate, în spetă fiind aplicabile dispozitiile art. 44 alin. (1) teza
finală, potrivit cărora continutul si limitele acestui drept sunt stabilite
prin lege.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca fiind neîntemeiată, arătând că textele de lege
criticate nu contravin prevederilor constitutionale referitoare la garantarea
dreptului de proprietate privată, întrucât legiuitorul, în temeiul art. 44
alin. (1), a stabilit, potrivit competentei sale constitutionale, limitele
exercitiului acestui drept. De asemenea, nu se poate retine încălcarea art. 16
alin. (1) din Constitutie referitor la egalitatea în drepturi a cetătenilor,
întrucât situatiile juridice diferite ale celor două categorii de chiriasi
implică un tratament diferentiat. În ceea ce îi priveste pe chiriasii imobilelor
având o altă destinatie decât aceea de locuintă, se apreciază că legea nu îi
împiedică să actioneze potrivit dreptului comun pentru a-si recupera
contravaloarea îmbunătătirilor necesare si utile.
CURTEA,
având în vedere
actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin Încheierea
din 5 septembrie 2003, pronuntată în Dosarul nr. 1.368/2003, Tribunalul
Călărasi a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 49 alin. (1) din Legea nr.
10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie ridicată de Societatea
Comercială “Farmacia Luiza 2” - S.R.L.
În motivarea
exceptiei de neconstitutionalitate se arată că art. 49 alin. (1) din Legea nr.
10/2001 încalcă dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutie, acordând
privilegii numai chiriasilor care au ocupat imobile (retrocedate) ce au avut
destinatie de locuinte, instituind astfel o discriminare între acestia si
chiriasii care au ocupat imobile (retrocedate) cu altă destinatie. Asa fiind,
este încălcat si dreptul de proprietate al acestor din urmă chiriasi asupra
sumelor ce reprezintă contravaloarea îmbunătătirilor si reparatiilor aduse
imobilelor.
Tribunalul
Călărasi consideră că
legiuitorul a impus distinctia între cele două categorii de chiriasi “pentru a se
putea compensa efectul profund negativ pe care l-a avut deposedarea cetătenilor
de locuinte comparativ cu deposedarea de spatii cu altă destinatie”, motiv
pentru care apreciază că exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art.
49 alin. (1) din Legea nr.
10/2001 este nefondată.
Potrivit
dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Guvernul arată că prin textul de lege criticat
legiuitorul a vrut să protejeze chiriasii imobilelor cu destinatia de locuintă
care, în majoritatea cazurilor, sunt persoane fizice cu venituri relativ
modeste; închirierea spatiilor cu altă destinatie decât aceea de locuinte se realizează
în considerarea unor scopuri comerciale, de regulă, prin licitatie,
reprezentând o operatiune supusă dreptului comercial. Prin urmare, se retine
că, potrivit jurisprudentei Curtii Constitutionale, instituirea de regimuri
juridice diferite în situatii care impun rezolvări diferite nu poate fi
apreciată drept o încălcare a principiului egalitătii în fata legii,
constitutivă de discriminare.
Referitor la
pretinsa încălcare a prevederilor art. 44 alin. (2) si (8) din Constitutie, se
arată că legiuitorul este liber să opteze în privinta sferei imobilelor si a
persoanelor având calitatea de chiriasi, îndreptătite la despăgubiri pentru
sporul de valoare adus acestor imobile. Textul de lege criticat este redactat
în spiritul art. 44 din Constitutie, potrivit căruia “continutul si limitele
acestor drepturi sunt stabilite de lege”.
Se apreciază, în
consecintă, că exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 49 alin.
(1) din Legea nr.
10/2001 este neîntemeiată.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea
Constitutională este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din
Constitutia României, republicată, ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si
23 din Legea nr.
47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu
care a fost sesizată.
Obiectul exceptiei
de neconstitutionalitate îl constituie art. 49 alin. (1) din Legea nr.
10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 75 din 14 februarie 2001. Textul legal criticat are
următorul continut:
- Art. 49 alin.
(1): “Chiriasii au dreptul la despăgubire pentru sporul de valoare adus
imobilelor cu destinatia de locuintă prin îmbunătătirile necesare si utile.”
Autorul exceptiei
sustine că dispozitiile legale criticate încalcă prevederile art. 16 alin. (1)
si art. 41 alin. (2) si (7) din Constitutie, care ulterior sesizării, a fost
modificată si completată prin Legea de revizuire a Constitutiei României nr.
429/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 758 din
29 octombrie 2003, republicată de Consiliul Legislativ, în temeiul art. 152 din
Constitutie, în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 767 din 31
octombrie 2003, cu reactualizarea denumirilor si dându-se textelor o nouă
numerotare. După republicare, textele constitutionale invocate au următoarea
numerotare si continut:
- Art. 16 alin.
(1): “Cetătenii sunt egali în fata legii si a autoritătilor publice, fără
privilegii si fără discriminări.”;
- Art. 44 alin.
(2) si (8): “(2) Proprietatea privată este garantată si ocrotită în mod egal
de lege, indiferent de titular.
Cetătenii
străini si apatrizii pot dobândi dreptul de proprietate privată asupra
terenurilor numai în conditiile rezultate din aderarea României la Uniunea
Europeană si din alte tratate internationale la care România este parte, pe
bază de reciprocitate, în conditiile prevăzute prin lege organică, precum si
prin mostenire legală. [...]
(8) Averea
dobândită licit nu poate fi confiscată. Caracterul licit al dobândirii se
prezumă.”
Examinând exceptia
de neconstitutionalitate, Curtea retine că, în argumentarea criticii sale,
autorul exceptiei pleacă de la formula utilizată în alin. (1) al art. 49 din
Legea nr.
10/2001, potrivit căreia chiriasii imobilelor cu destinatia de locuintă au
dreptul la despăgubire pentru sporul de valoare adus prin îmbunătătirile
necesare si utile, pentru a conchide, pe cale de interpretare, că, în ceea ce
îi priveste pe chiriasii imobilelor cu altă destinatie, acestia ar fi lipsiti
de un atare drept.
Sustinerea nu
poate fi retinută, întrucât neconstitutionalitatea unei reglementări constituie
o stare intrinsecă a acesteia si nu poate fi dedusă pe calea unei interpretări per
a contrario, operatie care presupune a atribui legiuitorului ceea ce acesta
nu a prevăzut in terminis.
Asa fiind, este de
principiu că într-un stat de drept libertatea constituie regula, iar
interdictia are caracter de exceptie, niciodată aceasta din urmă neputând fi
prezumată sau dedusă din tăcerea legiuitorului, ci trebuie să fie expres
prevăzută în norma legală. Prin urmare, împrejurarea că norma dedusă
controlului nu prevede un drept la despăgubire similar si pentru chiriasii
imobilelor cu altă destinatie decât aceea de locuintă, limitându-se a reitera
doar norma de drept comun privind dreptul la despăgubire pentru o anumită
categorie de chiriasi, nu este susceptibilă de interpretarea pe care întelege
să i-o dea autorul exceptiei, în sustinerea criticii sale. În absenta unei
interdictii exprese, acesti chiriasi au posibilitatea de a solicita si obtine
despăgubiri, potrivit dreptului comun, pentru sporul de valoare al imobilului
rezultat din îmbunătătirile necesare si utile pe care i le-au adus. Chiar dacă
temeiul unei asemenea pretentii rezidă în institutia îmbogătirii fără justă
cauză, fiind deci extrinsec reglementării legale în discutie, o asemenea
împrejurare lipseste de îndreptătire critica de neconstitutionalitate ce i-a
fost adusă. Pentru aceleasi ratiuni, este lipsită de temei calificarea
respectivei reglementări ca fiind discriminatorie si, prin aceasta, în
contradictie cu prevederile art. 16 din Constitutie.
Independent de
aceste consideratii, Curtea observă că neconstitutionalitatea textului de lege
criticat este dedusă nu din continutul acestuia, ci din modul de interpretare
si de aplicare a lui, ceea ce, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992,
republicată, excedează competentei jurisdictionale a instantei constitutionale.
Sub acest aspect, Curtea a statuat în repetate rânduri că nu se poate pronunta
asupra constitutionalitătii interpretării date de o instantă judecătorească,
aceasta constituind un act de aplicare a legii. De altfel, nu intră în
atributiile sale cenzurarea aplicării dispozitiilor legale de către instantele
judecătoresti, controlul judecătoresc realizându-se exclusiv în cadrul căilor
de atac prevăzute de lege. O asemenea ingerintă a Curtii în activitatea de
judecată ar fi neconstitutională, contravenind prevederilor art. 126 din
Constitutia republicată, potrivit cărora justitia se realizează prin Înalta
Curte de Casatie si Justitie si prin celelalte instante judecătoresti stabilite
de lege.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si art. 147 alin.
(4) din Constitutie, republicată, precum si al art. 1, 2, 3, al art. 13 alin.
(1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată,
CURTEA
În numele
legii
DECIDE:
Respinge exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 49 alin. (1) din Legea nr.
10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie ridicată de Societatea
Comercială “Farmacia Luiza 2” - S.R.L. în Dosarul nr. 1.368/2003 al
Tribunalului Călărasi.
Definitivă si
obligatorie.
Pronuntată în
sedinta publică din data de 4 martie 2004.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ.
dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Mihaela
Senia Costinescu
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind organizarea si functionarea Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor si a unitătilor din subordinea acesteia
În temeiul art. 108
din Constitutia României, republicată, si al art. 56 alin. (1) din Ordonanta
Guvernului nr.
42/2004 privind organizarea activitătii veterinare,
Guvernul României
adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1)
Agentia Veterinară si pentru Siguranta Alimentelor, denumită în continuare Agentie,
se organizează si functionează ca organ de specialitate al administratiei
publice centrale si ca autoritate a statului în domeniul veterinar si al
sigurantei alimentelor, institutie publică cu personalitate juridică, în
subordinea Guvernului si în coordonarea directă a primului-ministru.
(2) Sediul
Agentiei este în municipiul Bucuresti, str. Negustori nr. 1B, sectorul 2.
(3) Autoritatea
veterinară si pentru siguranta alimentelor este reprezentată la nivel central
de Agentie, la nivel judetean de directiile veterinare si pentru siguranta
alimentelor si la nivel local de circumscriptiile veterinare si pentru
siguranta alimentelor.
Art. 2. - Pentru
realizarea obiectivelor din domeniul său de activitate Agentia exercită
următoarele functii:
a) de strategie,
prin care se elaborează, în conformitate cu politica Guvernului si cu
tendintele pe plan international, strategia în vederea asigurării si garantării
sănătătii animalelor, sănătătii publice, protectiei animalelor, protectiei
mediului si a sigurantei alimentelor;
b) de
reglementare, prin care se asigură, în conformitate cu strategia adoptată,
realizarea cadrului juridic si elaborarea reglementărilor specifice
activitătilor din domeniul veterinar si al sigurantei alimentelor;
c) de administrare
a structurilor din subordine, prin care se asigură coordonarea si gestionarea
serviciilor pentru care statul este responsabil în domeniul veterinar si al
sigurantei alimentelor;
d) de
reprezentare, prin care se asigură, în numele statului sau al Guvernului
României, reprezentarea pe plan intern si extern în domeniul său de activitate;
e) de autoritate
de stat, prin care se dispune si se asigură supravegherea si controlul
aplicării si respectării reglementărilor în domeniul său de activitate.
Art. 3. - (1) În
exercitarea functiilor prevăzute la art. 2 Agentia are următoarele atributii
principale:
A. În domeniul
veterinar:
a) organizează
activitătile veterinare publice pe întreg teritoriul tării, după o conceptie
unitară, pentru asigurarea sănătătii animalelor, sănătătii publice, protectiei
animalelor, protectiei mediului si a sigurantei alimentelor;
b) conduce
serviciile veterinare de stat si stabileste organizarea si necesitătile de
finantare ale acestora;
c) elaborează
norme veterinare, aprobate prin ordin al presedintelui Agentiei, la propunerea
Directiei generale veterinare, pentru domeniile de competentă ale serviciilor
veterinare, unice si obligatorii pentru toate persoanele fizice si juridice;
d) stabileste
responsabilitătile generale ale medicilor veterinari;
e) stabileste
drepturile si obligatiile medicilor veterinari oficiali;
f) stabileste
drepturile si obligatiile medicilor veterinari de liberă practică împuterniciti
pentru efectuarea unor activităti veterinare publice;
g) participă la
elaborarea sau avizarea conventiilor si acordurilor interguvernamentale privind
colaborarea în domeniul veterinar;
h) răspunde
împreună cu Ministerul Sănătătii de organizarea si aplicarea măsurilor necesare
pentru prevenirea si combaterea bolilor comune omului si animalelor, precum si
pentru siguranta alimentelor de origine animală;
i) organizează,
coordonează, gestionează si controlează activitatea privind identificarea si
înregistrarea animalelor;
j) organizează,
coordonează, gestionează si controlează activitatea posturilor de inspectie la
frontieră;
k) organizează si
asigură functionarea sistemului informatic veterinar national si conectarea
acestuia la sistemul informatic veterinar comunitar;
l) elaborează
regulamentele de organizare si functionare ale serviciilor veterinare de stat
si stabileste atributiile si responsabilitătile acestora;
m) organizează si
controlează activitătile veterinare publice efectuate de medicii veterinari de
liberă practică împuterniciti si controlează activitatea formatiunilor de
asistentă veterinară ce pot functiona în cadrul regiilor autonome, societătilor
nationale, societătilor comerciale, asociatiilor sau societătilor agricole ori
altor structuri similare;
n) stabileste
cerintele veterinare pentru: anuntarea, declararea, notificarea internă si
internatională a oricărei suspiciuni de boală sau îmbolnăvire; producerea,
comercializarea, detinerea si utilizarea substantelor tireostatice, hormonale,
beta agoniste ori a altor substante similare, pentru administrare la animale
producătoare de hrană; supravegherea si monitorizarea unor substante si a
reziduurilor la animale vii, produse si subproduse de origine animală destinate
consumului uman; supravegherea, prevenirea si controlul zoonozelor; producerea,
testarea, autorizarea, prescrierea, utilizarea, importul, comertul, tranzitul
si exportul de furaje medicamentate, aditivi furajeri si de hrană concentrată
pentru animale de companie; inspectii si controale veterinare; organizarea si
functionarea posturilor de inspectie la frontieră, precum si procedurile de
efectuare a acestor inspectii si controale; producerea, testarea, autorizarea,
depozitarea, transportul, comercializarea, utilizarea, importul, tranzitul,
exportul si comertul cu furaje, materii furajere, premixuri, zooforturi,
aditivi furajeri, furaje complete, furaje suplimentare, furaje combinate, alte
materii si produse utilizate în furajarea si nutritia animalelor; producerea, testarea,
autorizarea, depozitarea, transportul, comercializarea, utilizarea, importul,
tranzitul, exportul si comertul cu produse medicinale veterinare;
o) urmăreste
asigurarea unor standarde înalte de securitate a alimentatiei, prin punerea în
practică a unor măsuri specifice care să conducă la diminuarea incidentei si la
eliminarea bolilor transmisibile de la animale la om;
p) elaborează
programele nationale în domeniul veterinar, aprobate prin ordin al
presedintelui Agentiei;
q) controlează
aplicarea normelor veterinare;
r) îndeplineste
orice alte atributii stabilite prin acte normative în domeniul veterinar.
B. În domeniul
sigurantei alimentelor:
a) coordonează
elaborarea si implementarea strategiei si legislatiei privind siguranta
alimentelor;
b) elaborează
norme pentru siguranta alimentelor, aprobate prin ordin al presedintelui
Agentiei, la propunerea Directiei generale pentru siguranta alimentelor, pentru
domeniile de competentă, unice si obligatorii pentru toate persoanele fizice si
juridice;
c) promovează si
coordonează realizarea metodologiilor unitare de evaluare a riscului în
domeniul sigurantei alimentelor;
d) realizează
evaluarea riscului si recomandă autoritătilor competente dispunerea măsurilor
ce se impun atunci când apare o problemă majoră ce poate periclita sănătatea
oamenilor si interesele consumatorilor;
e) coordonează
activitătile de elaborare a codurilor de bună practică si altele asemenea;
f) coordonează
metodologic activitatea de supraveghere si control privind siguranta
alimentelor, de la producerea materiilor prime până la distribuirea alimentelor
către consumator;
g) coordonează
activitatea de standarde, mărci si licente în industria alimentară;
h) asigură
coordonarea elaborării si implementării politicilor guvernamentale în domeniul
sigurantei alimentelor si biotehnologiei;
i) coordonează
identificarea specialistilor în vederea armonizării standardelor românesti cu
cele europene si internationale si cu standardele Codex Alimentarius;
j) coordonează
identificarea specialistilor în vederea participării la actiunile organismelor
si organizatiilor nationale si internationale în domeniul standardizării,
sigurantei si calitătii alimentelor;
k) coordonează
elaborarea cadrului legal privind Sistemul de control al sigurantei si
calitătii alimentelor, compatibil cu cel existent în tările din Uniunea
Europeană;
l) coordonează
metodologic activitatea de control, testare si expertizare a alimentelor, de la
producerea materiilor prime până la distribuirea către consumator;
m) realizează si
valorifică bazele de date proprii prin colectarea, clasificarea, corelarea,
arhivarea si diseminarea informatiilor privind monitorizarea avizelor si a
autorizatiilor privind siguranta alimentelor, acordate de autoritătile publice
cu atributii în acest domeniu, monitorizarea rezultatelor actiunilor de
supraveghere si control privind siguranta alimentelor, precum si a cadrului
legislativ în domeniu, datele statistice, datele privind procesul de
cercetare-dezvoltare;
n) coordonează
activitatea de formare a personalului implicat în realizarea activitătilor de
supraveghere si control din domeniul sigurantei alimentelor;
o) furnizează
avize stiintifice si asistentă tehnică în cazurile prevăzute de legislatia
natională si comunitară, precum si la cerere;
p) reprezintă
punctul national de contact si coordonatorul la nivel national al Sistemului
rapid de alertă - SRA;
q) organizează un
punct permanent de contact pe baza unui “telefon verde”, telefon de urgentă de
la care orice persoană fizică sau juridică poate obtine informatii obiective si
la care aceasta poate prezenta contestatii în domeniul sigurantei alimentelor;
r) îndeplineste
orice alte atributii în domeniul sigurantei alimentelor, precum si în domeniul
reglementării alimentatiei si biotehnologiei.
(2) Agentia
asigură armonizarea cadrului legislativ national cu reglementările din Uniunea
Europeană în domeniul veterinar si al sigurantei alimentelor.
(3) Agentia
elaborează si promovează acte normative în domeniul veterinar si al sigurantei
alimentelor.
(4) Agentia
întreprinde demersurile necesare în vederea obtinerii unor contributii
financiare comunitare pentru unele activităti în domeniul veterinar, în special
pentru implementarea unor prevederi ale legislatiei comunitare.
(5) Agentia poate
contracta servicii de consultantă în domeniul tehnologiei informatiei si
comunicării, relatiilor publice, organizării campaniilor de promovare, educare
si informare referitoare la activitatea specifică, precum si în domeniul
specific de activitate.
(6) Agentia
editează buletine informative si alte publicatii de specialitate, în limita
alocatiilor bugetare.
Art. 4. - (1)
Agentia este condusă de un presedinte cu rang de secretar de stat, numit prin
decizie a primului-ministru.
(2) În exercitarea
atributiilor sale presedintele Agentiei emite ordine si instructiuni. Ordinele
si instructiunile cu caracter normativ se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
(3) Presedintele
Agentiei este ordonator secundar de credite.
(4) Agentia are un
secretar general, înalt functionar public, numit prin decizie a
primului-ministru în conditiile legii, în urma organizării unui concurs.
(5) Secretarul
general exercită atributiile prevăzute de Legea nr. 90/2001 privind organizarea
si functionarea Guvernului României si a ministerelor, cu modificările si
completările ulterioare, si alte atributii stabilite prin ordin al
presedintelui Agentiei.
(6) Presedintele
conduce Agentia si unitătile subordonate, numeste si eliberează din functie
personalul Agentiei si conducerea unitătilor subordonate, în conditiile legii.
(7) Presedintele
reprezintă Agentia în raporturile cu Guvernul, cu ministerele, cu autoritătile
administratiei publice, cu alte autorităti si institutii publice, cu persoanele
fizice si juridice din tară sau din străinătate, precum si în justitie.
Presedintele participă ca invitat la sedintele Guvernului în care se dezbat
probleme din domeniul veterinar si al sigurantei alimentelor.
Art. 5. - (1)
Structura organizatorică a Agentiei este prevăzută în anexa nr. 1. Prin ordin
al presedintelui, în cadrul directiilor generale si al directiilor se pot
organiza în conditiile legii servicii, birouri, compartimente si colective
temporare.
(2) Numărul maxim
de posturi în aparatul propriu al Agentiei este de 296, exclusiv demnitarul.
(3) Personalul din
cadrul Agentiei si al directiilor veterinare si pentru siguranta alimentelor
judetene si a municipiului Bucuresti este format din functionari publici si din
personal contractual.
(4) Salarizarea
personalului din structura Agentiei se face potrivit prevederilor legale
aplicabile salarizării personalului din ministere.
(5) Atributiile si
responsabilitătile directiilor generale, directiilor, birourilor,
compartimentelor si structurilor din cadrul Agentiei, precum si circuitul
intern al documentelor se stabilesc prin regulament intern de organizare si
functionare, care se aprobă prin ordin al presedintelui Agentiei.
Art. 6. - (1)
Unitătile care functionează în subordinea tehnică si administrativă a Agentiei,
precum si numărul maxim de posturi al acestora sunt prevăzute în anexa nr. 2.
(2) Directiile
veterinare si pentru siguranta alimentelor judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, sunt conduse de câte un director executiv medic veterinar, ajutat de
2 directori executivi adjuncti.
(3) Institutele
veterinare sunt conduse de câte un director, ajutat de 2 directori adjuncti.
(4)
Redimensionarea circumscriptiilor veterinare de asistentă teritoriale se face
în functie de complexitatea activitătii si de numărul de animale, la propunerea
directorului general al Directiei generale veterinare din cadrul Agentiei, prin
ordin al presedintelui Agentiei.
(5) Structura
organizatorică si numărul de posturi pentru unitătile subordonate, precum si
atributiile acestora se stabilesc, în conditiile legii, prin regulament intern
de organizare si functionare aprobat prin ordin al presedintelui Agentiei.
(6) Salarizarea
personalului din directiile veterinare si pentru siguranta alimentelor judetene
si a municipiului Bucuresti se face potrivit prevederilor legale aplicabile
personalului din serviciile publice deconcentrate ale ministerelor, iar
salarizarea personalului din cadrul institutelor veterinare centrale se face
potrivit prevederilor legale aplicabile personalului din unitătile bugetare.
Art. 7. - (1) Pe
lângă Agentie functionează Consiliul stiintific, structură fără personalitate
juridică, format din specialisti recunoscuti în domeniile de competentă ale
Agentiei.
(2) Componenta si
Regulamentul de organizare si functionare ale Consiliului stiintific se
stabilesc prin ordin al presedintelui Agentiei.
(3) Consiliul
stiintific se întruneste trimestrial sau ori de câte ori este necesar pentru
examinarea si dezbaterea unor probleme din domeniul veterinar si al sigurantei
alimentelor si prezintă avizele stiintifice la solicitarea Agentiei.
(4) Consiliul
stiintific poate fi consultat de către Agentie cu privire la elaborarea de acte
normative din domeniul său de activitate.
Art. 8. - (1) Pe
lângă Agentie functionează Consiliul consultativ, format din reprezentanti ai
ministerelor si ai societătii civile.
(2) Consiliul
consultativ este prezidat de către presedintele Agentiei.
(3) Consiliul
consultativ se întruneste periodic, la solicitarea presedintelui Agentiei.
(4) Consiliul
consultativ are atributii în stabilirea prioritătilor în ceea ce priveste
cererile de consultări stiintifice privind identificarea, evaluarea si
managementul riscului, precum si al situatiilor de criză.
(5) Componenta si
Regulamentul de organizare si functionare ale Consiliului consultativ se
stabilesc prin ordin al presedintelui Agentiei, la propunerea ministerelor si a
reprezentantilor societătii civile.
(6) Consiliul
consultativ se întruneste pentru examinarea si dezbatarea unor probleme din
domeniul veterinar si al sigurantei alimentelor si prezintă avizele consultative
la solicitarea Agentiei.
Art. 9. - În
cadrul Agentiei - Directia igienă si sănătate publică functionează
Secretariatul operational pentru Codex Alimentarius, ale cărui componentă si
atributii se stabilesc prin ordin al presedintelui Agentiei.
Art. 10. - Agentia
duce la îndeplinire atributiile în mod transparent si face publice avizele
stiintifice, rapoartele de activitate si alte documente de interes public, în
conditiile legii.
Art. 11. - Agentia
asigură, în conditiile legii, accesul la documentele proprii si ia măsuri
pentru ca părtile interesate să primească informatii obiective si accesibile în
domeniul său de activitate.
Art. 12. - (1)
Sistemul rapid de alertă pentru notificarea riscurilor directe sau indirecte
privind sănătatea animalelor, sănătatea publică, protectia animalelor,
protectia mediului sau siguranta alimentelor se organizează sub forma unei
retele care reuneste Ministerul Sănătătii, Ministerul Agriculturii, Pădurilor
si Dezvoltării Rurale, Autoritatea Natională pentru Protectia Consumatorilor si
Agentia Veterinară si pentru Siguranta Alimentelor.
(2) Agentia
reprezintă punctul national de contact si coordonatorul la nivel national al
Sistemului rapid de alertă si al Codex Alimentarius.
Art. 13. - (1)
Finantarea cheltuielilor curente si de capital ale Agentiei si ale unitătilor
din subordinea sa, prevăzute în anexa nr. 2, se asigură din venituri proprii si
din subventii acordate de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului
Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale.
(2) Se autorizează
Ministerul Finantelor Publice să introducă modificările ce decurg din aplicarea
prevederilor Ordonantei Guvernului nr.
42/2004 privind organizarea activitătii veterinare, în structura bugetului
de stat, a bugetului Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale
si a bugetului Ministerului Sănătătii pe anul 2004 si în anexele la acestea, pe
baza protocolului de predare-preluare încheiat în termen de 6 luni de la
intrarea în vigoare a ordonantei mentionate.
(3) Proiectele de
acte normative elaborate de Agentie, care privesc finantarea activitătilor
acesteia, vor fi avizate de Ministerul Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării
Rurale.
(4) Cheltuielile
Agentiei pot include cheltuieli de salarizare, cheltuieli administrative,
achizitii, obligatii contractuale, precum si orice alte cheltuieli prevăzute de
lege, conform Ordonantei Guvernului nr.
42/2004, pentru ducerea la îndeplinire a atributiilor Agentiei, numai cu
respectarea dispozitiilor legale în vigoare si cu încadrarea în bugetul alocat.
(5) În scopul
realizării rolului si atributiilor ce îi revin, Agentia poate beneficia de
consultantă si asistentă tehnică de specialitate din străinătate, precum si de
programe de formare si perfectionare de specialitate a personalului, în limita
fondurilor disponibile, potrivit legii.
Art. 14. - (1)
Agentia are în dotare un număr de două autoturisme, prin transfer de la
Ministerul Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale, pentru transportul
persoanelor din aparatul propriu, 13 autoturisme si 6 autolaboratoare, prin
transfer de la Institutul de Diagnostic si Sănătate Animală, cu un consum lunar
de carburanti stabilit potrivit normativelor în vigoare.
(2) Unitătile care
functionează în subordinea Agentiei, prevăzute în anexa nr. 2, pot utiliza
pentru activităti specifice un număr de autoturisme, conform anexei nr. 3, cu
un consum lunar de carburanti stabilit potrivit normativelor în vigoare pentru
transport de persoane, autolaboratoarele având consum nenormat.
Art. 15. - În
exercitarea atributiilor de serviciu personalul împuternicit al Agentiei poate
dispune punerea sub sechestru veterinar a produselor alimentare
necorespunzătoare, măsuri precum confiscarea, distrugerea, incinerarea
produselor alimentare improprii consumului si tăierea sau uciderea animalelor,
în conditiile legii, conform cerintelor veterinare si pentru siguranta alimentelor.
Art. 16. -
Patrimoniul unitătilor din subordinea Agentiei se preia pe bază de protocol de
predare-preluare încheiat cu Ministerul Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării
Rurale, în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a Ordonantei Guvernului nr.
42/2004, conform bilantului contabil.
Art. 17. - (1) În
numărul maxim de posturi ale Agentiei sunt incluse:
a) 35 de posturi aferente functiilor publice finantate de la bugetul de stat, preluate prin reorganizarea Agentiei Nationale Sanitare Veterinare din cadrul Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului;
b) 14 posturi
aferente functiilor publice finantate de la bugetul de stat, preluate de la
Ministerul Sănătătii;
c) 84 posturi
aferente functiilor publice finantate de la bugetul de stat, preluate de la
Ministerul Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale;
d) 131 de posturi
aferente functiilor publice de la posturile de inspectie la frontieră, preluate
de la Institutul de Diagnostic si Sănătate Animală;
e) 19 posturi
aferente functiilor publice, preluate de la Directia integrare europeană,
programe, relatii internationale, inspectii si controale veterinare de
frontieră din cadrul Institutului de Diagnostic si Sănătate Animală.
(2) Functionarii
publici care ocupă functiile publice aferente posturilor prevăzute la alin. (1)
se consideră transferati în interes de serviciu de la data intrării în vigoare
a prezentei hotărâri.
(3) Personalul
contractual se încadrează în noua structură organizatorică pe baza unui test de
verificare a cunostintelor profesionale, în limita posturilor aprobate.
Posturile rămase
vacante după sustinerea testului vor fi ocupate, în conditiile legii, prin
concurs.
(4) Încadrarea
personalului din cadrul Agentiei, al directiilor veterinare si pentru siguranta
alimentelor judetene si a municipiului Bucuresti si al institutelor veterinare
se va face în conditiile alin. (2) si (3), în termen de 45 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
Art. 18. -
Atributiile prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. B, aferente Serviciului
reglementarea alimentatiei si biotehnologiei al Directiei de productie animală
si industrie alimentară - Directia generală de implementare si reglementare din
cadrul Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale, se preiau de
către Agentie.
Art. 19. - Plata
despăgubirilor prevăzute la art. 26 alin. (6) si (7) din Ordonanta Guvernului nr.
42/2004 se asigură de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului
Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale, titlul “Transferuri”.
Art. 20. -
Contractele de prestări de servicii pentru aplicarea mărcilor auriculare,
precum si pentru alte servicii în domeniul veterinar se încheie conform
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
60/2001 privind achizitiile publice, aprobată cu modificări si completări
prin Legea nr.
212/2002, cu modificările si completările ulterioare.
Art. 21. -
Sintagma “medici veterinari cu atributii de inspector al Politiei Sanitare
Veterinare” din legislatia în vigoare se înlocuieste cu sintagma sinspector al
autoritătii veterinare si pentru siguranta alimentelor”.
Art. 22. - Anexele
nr. 1-3 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul
agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale,
Petre
Daea,
secretar de
stat
Ministrul
muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Elena
Dumitru
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 11 martie 2004.
Nr. 308.
ANEXA Nr. 1*)
A AGENTIEI
VETERINARE SI PENTRU SIGURANTA ALIMENTELOR
ANEXA Nr. 2
UNITĂTI
care
functionează în subordinea Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor
Institutii publice
finantate din subventii acordate de la bugetul de stat si din venituri proprii:
I. Unităti cu
personalitate juridică:
1. Institutul de
Diagnostic si Sănătate Animală;
2. Institutul
pentru Controlul Produselor Biologice si Medicamentelor de Uz Veterinar;
3. Institutul de
Igienă si Sănătate Publică Veterinară;
4. directiile
veterinare si pentru siguranta alimentelor judetene si a municipiului
Bucuresti, inclusiv laboratoarele veterinare de stat.
II. Unităti fără
personalitate juridică:
1.
circumscriptiile veterinare zonale;
2. circumscriptiile
veterinare si pentru siguranta alimentelor;
3. posturile de
inspectie la frontieră.
ANEXA Nr. 3
NORMATIV
de
autovehicule pentru activităti specifice desfăsurate de Agentia Veterinară si
pentru Siguranta Alimentelor si de unitătile din subordine
Nr. crt. |
Denumirea
unitătii |
Nr. maxim de
autovehicule pentru activităti specifice |
|
|
Total |
din care: |
|
||
1. |
Agentia Veterinară si pentru Siguranta
Alimentelor |
21 |
15 autoturisme, din care: |
|
- 6 pentru aparatul central - transport de persoane; - 9 pentru posturile de inspectie la
frontieră (PIF); |
|
|||
6 autolaboratoare, din care: - 3 pentru PIF; - 1 pentru controlul privind siguranta
alimentelor; - 1 pentru controlul privind sănătatea
animală; - 1 pentru controlul privind sănătatea
publică; |
|
|||
2. |
Directiile veterinare si pentru siguranta
alimentelor |
6/unitate |
2 autoturisme, din care: - pentru transport de persoane - conducerea
directiilor veterinare si pentru siguranta alimentelor; - parc comun; |
|
3 autolaboratoare pentru: - recoltare de probe pentru siguranta
alimentelor; - recoltare de probe pentru sănătatea
animală; - controlul laptelui si produselor lactate; 1 autoagregat pentru dezinfectie; |
||||
3. |
Institutul de Diagnostic si Sănătate
Animală |
8 |
2 autoturisme pentru: - transport de persoane pentru interventii
rapide privind suspiciunea unor boli; - transport pentru evaluare veterinară; |
|
6 autolaboratoare pentru: - transport de cadavre; - transport de probe test; - transport de probe de laborator; - decontaminare; - situatii speciale; - autoutilitară pentru transport de
biobază; |
||||
4. |
Institutul de Igienă si Sănătate Publică
Veterinară |
4 |
2 autoturisme pentru: - deplasare pentru control în teritoriu; - transport de mărfuri; |
|
2 autolaboratoare pentru: - recoltare de probe; - examene rapide de laborator în teritoriu; |
||||
5. |
Institutul pentru Controlul Produselor
Biologice si Medicamentelor de Uz Veterinar |
4 |
2 autoturisme pentru: - deplasare pentru controlul în teritoriu
si administratie; - testare clinică în teritoriu; |
|
|
|
|
2 autolaboratoare pentru: - circulatia produselor medicinale în
teritoriu; |
|
- recoltare de probe. |