MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 172
(XVI) - Nr. 249 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Luni, 22 martie 2004
SUMAR
LEGI SI
DECRETE
37.
- Lege pentru înfiintarea comunei Bestepe prin reorganizarea comunei
Mahmudia, judetul Tulcea
120.
- Decret privind promulgarea Legii pentru înfiintarea comunei Bestepe prin
reorganizarea comunei Mahmudia, judetul Tulcea
40.
- Lege pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 126/2003
privind operarea, functionarea si finantarea asistentei de urgentă acordate cu
elicopterele achizitionate de Ministerul Sănătătii si repartizate operatorilor
medicali Institutul Clinic Fundeni si Spitalul Clinic Judetean de Urgentă Târgu
Mures
123.
- Decret privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 126/2003 privind operarea, functionarea si finantarea asistentei
de urgentă acordate cu elicopterele achizitionate de Ministerul Sănătătii si
repartizate operatorilor medicali Institutul Clinic Fundeni si Spitalul Clinic
Judetean de Urgentă Târgu Mures
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia
nr. 72 din 26 februarie 2004 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16 alin. (4) si art. 37 alin. (4)
din Legea energiei electrice nr. 318/2003
Decizia
nr. 82 din 2 martie 2004 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 30, 32, 36, art. 52 alin. (1) lit. u) si alin. (2) lit. f),
precum si ale art. 62 din Legea nr.
521/2002 privind regimul de
supraveghere si autorizare a productiei, importului si circulatiei unor produse
supuse accizelor, cu modificările si completările ulterioare
HOTĂRÂRI ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
298.
- Hotărâre privind modificarea si completarea Hotărârii Guvernului nr.
487/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind desemnarea si
notificarea natională a laboratoarelor de încercări, precum si a organismelor
de certificare si de inspectie care realizează evaluarea conformitătii
produselor din domeniile reglementate prevăzute în Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitătii produselor
299.
- Hotărâre privind trecerea unui teren din proprietatea publică a statului
si din administrarea Ministerului Apărării Nationale în proprietatea publică a
municipiului Buzău si în administrarea Consiliului Local al Municipiului Buzău,
judetul Buzău
304.
- Hotărâre pentru aprobarea Acordului comercial dintre Guvernul României si
Guvernul Republicii Kenya, semnat la Nairobi la 17 octombrie 2003
Acord comercial între
Guvernul României si Guvernul Republicii Kenya
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
140.
- Ordin al ministrului economiei si comertului pentru înlocuirea anexei la
Ordinul ministrului economiei si comertului nr. 44/2003 privind aprobarea
Listei organismelor recunoscute care efectuează evaluarea conformitătii
ascensoarelor
LEGI SI
DECRETE
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA
DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru înfiintarea comunei Bestepe prin reorganizarea
comunei Mahmudia, judetul Tulcea
Parlamentul
României adoptă prezenta
lege.
Art. 1. - (1) Se
înfiintează comuna Bestepe, judetul Tulcea, având în componentă satele Bestepe,
Băltenii de Sus si Băltenii de Jos, prin reorganizarea comunei Mahmudia.
(2) Resedinta
comunei Bestepe se stabileste în satul Bestepe.
Art. 2. - (1) În
urma reorganizării prevăzute la art. 1 comuna Mahmudia are în componentă satul
Mahmudia.
(2) Resedinta
comunei Mahmudia rămâne în satul Mahmudia.
Art. 3. - (1) Până
la constituirea, potrivit legii, a autoritătilor administratiei publice locale
în comuna Bestepe, rezolvarea problemelor curente se asigură de doi delegati,
numiti prin ordin al prefectului, cu atributii de primar si viceprimar, precum
si de un secretar numit de prefect, în conditiile legii, care vor reprezenta
autoritătile locale.
(2) Salarizarea
persoanelor prevăzute la alin. (1) se face, potrivit reglementărilor legale în
vigoare, din bugetul comunei Bestepe.
Art. 4. - (1)
Consiliul Judetean Tulcea si delegatii împuterniciti conform prevederilor art.
3 alin. (1), împreună cu Directia Generală a Finantelor Publice a Judetului
Tulcea si cu Consiliul Local al Comunei Mahmudia, repartizează veniturile si
cheltuielile actualului buget al comunei Mahmudia între comunele prevăzute la
art. 1 si 2.
(2) Veniturile si
cheltuielile care, în conditiile legii, revin de drept comunei Bestepe se
administrează si se gestionează prin autoritătile administratiei publice locale
ale acestei noi comune, iar echilibrarea bugetului local se realizează pe seama
sumelor defalcate din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale,
în limita prevederilor aprobate în anul 2003, pe ansamblul judetului Tulcea.
(3) Bugetul comunei
Bestepe pe anul 2004 se elaborează de către delegatii prevăzuti la art. 3 alin.
(1), cu avizul Directiei Generale a Finantelor Publice a Judetului Tulcea.
(4) Operatiunile
de predare-primire se fac pe bază de protocol încheiat între actualul primar al
comunei Mahmudia si delegatul, desemnat prin ordin al prefectului, cu atributii
de primar al comunei Bestepe.
Art. 5. - Până la
noile alegeri locale, autoritătile administratiei publice locale din comuna
Mahmudia functionează în componenta avută la data intrării în vigoare a
prezentei legi.
Art. 6. - Anexa la
Legea nr. 2/1968 privind organizarea administrativă a teritoriului României,
republicată în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 54-55 din 27 iulie 1981, cu
modificările ulterioare, se modifică în mod corespunzător.
Această lege a
fost adoptată de Senat în sedinta din 23 februarie 2004, cu respectarea
prevederilor art. 76 alin. (1) din Constitutia României, republicată.
p.
PRESEDINTELE SENATULUI,
GHEORGHE
BUZATU
Această lege a
fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 24 februarie 2004, cu
respectarea prevederilor art. 76 alin. (1) din Constitutia României,
republicată.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR
VALER
DORNEANU
Bucuresti, 11 martie 2004.
Nr. 37.
privind promulgarea Legii pentru înfiintarea
comunei Bestepe prin reorganizarea comunei Mahmudia, judetul Tulcea
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se
promulgă Legea pentru înfiintarea comunei Bestepe prin reorganizarea comunei
Mahmudia, judetul Tulcea, si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
Bucuresti, 10 martie 2004.
Nr. 120.
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA
DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 126/2003 privind operarea, functionarea si finantarea asistentei
de urgentă acordate cu elicopterele achizitionate de Ministerul Sănătătii si
repartizate operatorilor medicali Institutul Clinic Fundeni si Spitalul Clinic
Judetean de Urgentă Târgu Mures
Parlamentul
României adoptă prezenta
lege.
Articol unic. - Se
aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
126 din 18 decembrie 2003 privind operarea, functionarea si finantarea
asistentei de urgentă acordate cu elicopterele achizitionate de Ministerul
Sănătătii si repartizate operatorilor medicali Institutul Clinic Fundeni si
Spitalul Clinic Judetean de Urgentă Târgu Mures, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 919 din 22 decembrie 2003.
Această lege a
fost adoptată de Senat în sedinta din 9 februarie 2004, cu respectarea
prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicată.
p.
PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN
TĂRĂCILĂ
Această lege a
fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 24 februarie 2004, cu
respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia României,
republicată.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR
VALER
DORNEANU
Bucuresti, 11 martie 2004.
Nr. 40.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 126/2003 privind operarea, functionarea
si finantarea asistentei de urgentă acordate cu elicopterele achizitionate de
Ministerul Sănătătii si repartizate operatorilor medicali Institutul Clinic
Fundeni si Spitalul Clinic Judetean de Urgentă Târgu Mures
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se
promulgă Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
126/2003 privind operarea, functionarea si finantarea asistentei de urgentă
acordate cu elicopterele achizitionate de Ministerul Sănătătii si repartizate
operatorilor medicali Institutul Clinic Fundeni si Spitalul Clinic Judetean de
Urgentă Târgu Mures si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
Bucuresti, 10 martie 2004.
Nr. 123.
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 26
februarie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 16 alin. (4) si art. 37 alin. (4) din Legea energiei
electrice nr. 318/2003
Nicolae Popa -
presedinte
Costică Bulai -
judecător
Nicolae Cochinescu
- judecător
Constantin Doldur
- judecător
Kozsokár Gábor -
judecător
Petre Ninosu -
judecător
Serban Viorel
Stănoiu - judecător
Florentina Baltă -
procuror
Mihaela Senia
Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16 alin.
(4) si art. 37 alin. (4) din Legea energiei electrice nr. 318/2003,
exceptie ridicată de Ionut Mircea Caloian si Mihaela Alina Caloian în Dosarul
nr. 12.794/2002 al Judecătoriei Buzău.
La apelul nominal
se prezintă partea Societatea Comercială “Electrica” - S.A. - Sucursala Buzău,
prin avocat, lipsind autorii exceptiei, fată de care procedura de citare este
legal îndeplinită.
Avocatul părtii
prezente sustine respingerea exceptiei, arătând că textele de lege criticate nu
contravin prevederilor constitutionale referitoare la dreptul de proprietate,
în spetă fiind aplicabile dispozitiile art. 44 alin. (1) teza finală, potrivit
cărora continutul si limitele acestui drept sunt stabilite prin lege. Întrucât
operatiunile de realizare si retehnologizare a capacitătilor energetice care se
execută asupra terenurilor proprietate privată a persoanelor fizice nu au
caracterul unei exproprieri sau nationalizări, invocarea art. 44 alin. (3) nu
are relevantă în solutionarea exceptiei.
În ceea ce
priveste raportarea la art. 53 din Constitutie, se apreciază că restrângerea
adusă dreptului de proprietate privată întruneste cerintele impuse de norma
constitutională, respectiv este prevăzută de lege, este necesară pentru
realizarea activitătilor în domeniul electric si termoelectric, este
proportională cu situatia care a determinat-o si nu are caracter
discriminatoriu, respectând art. 16 din Constitutie. În acest sens se invocă
jurisprudenta Curtii Europene a Dreptului Omului, care subliniază necesitatea
unui echilibru just între cerintele interesului general al comunitătii si
imperativele apărării drepturilor fundamentale ale individului, exemplu fiind
cauza “Sporrong si Lönnroth împotriva Suediei”, 1982.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca fiind neîntemeiată, arătând că textele de lege
criticate nu contravin prevederilor constitutionale referitoare la garantarea
dreptului de proprietate privată, întrucât legiuitorul, în temeiul art. 44
alin. (1), a stabilit niste limite rezonabile ale exercitiului acestui drept în
considerarea interesului public general, restrângeri care nu afectează însăsi
existenta dreptului.
CURTEA,
având în vedere
actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin Încheierea
din 13 octombrie 2003, pronuntată în Dosarul nr. 12.794/2002, Judecătoria
Buzău a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 16 alin. (4) si art. 37 alin. (4) din Legea energiei
electrice nr.
318/2003, exceptie ridicată de Ionut Mircea Caloian si Mihaela Alina
Caloian.
În motivarea
exceptiei de neconstitutionalitate se arată că prevederile art. 37 alin. (4) din Legea nr.
318/2003 reglementează exproprierea gratuită a terenului proprietate
privată, în spetă, proprietatea reclamantilor, dobândită licit, urmând a deveni
proprietatea statului, deoarece este traversată de un cablu subteran ce face
parte din instalatia de distributie a energiei electrice.
În ceea ce
priveste reglementarea prevăzută în art. 16 alin. (4) din Legea nr.
318/2003, se apreciază că, pe de-o parte, dreptul de uz si servitute
atribuit cu titlu gratuit statului îngrădeste dispozitiile constitutionale
referitoare la proprietatea privată, restrângerea exercitării unor drepturi si
egalitatea cetătenilor în fata legii, iar pe de altă parte, folosinta gratuită
a unei proprietăti private înlătură obligatia constitutională la despăgubirea
integrală si justă a persoanei lipsite de prerogativele depline ale dreptului
de proprietate.
Judecătoria
Buzău apreciază că, potrivit
art. 20 din Legea nr.
318/2003, terenurile necesare pentru înfiintarea si functionarea
capacitătii energetice pot fi proprietatea privată a unui tert, a titularului
autorizatiei sau proprietate publică.
În scopul evitării
unor litigii între tertul titular al dreptului de proprietate privată asupra
terenului si titularul autorizatiei, alin. (2) al aceluiasi articol oferă două
posibilităti acestuia din urmă, fie de a initia procedura legală de expropriere
a terenului, dacă se invocă o cauză de utilitate publică, si apoi să solicite
concesionarea acestuia, în conditiile legii, pe durata existentei capacitătii
energetice, fie să cumpere terenul.
Instanta arată că
prevederile art. 37 alin. (4) reiau reglementările din acte normative
anterioare, referitoare la terenurile ocupate de instalatiile de distributie si
transport al energiei electrice, statuând în mod unitar cu privire la
situatiile deja existente la data aparitiei legii.
În ceea ce
priveste dispozitiile art. 16 alin. (4) din Legea nr.
318/2003, se arată că acestea sunt în spiritul si litera Legii
fundamentale, care ocroteste proprietatea privată, indiferent de titular.
În concluzie,
instanta de judecată apreciază exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 16 alin. (4) si art. 37 alin. (4) din Legea energiei
electrice nr. 318/2003
ca fiind nefondată.
Potrivit
dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicată. De asemenea,
în conformitate cu dispozitiile art. 181 din Legea nr. 35/1997, cu
modificările ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al Avocatului
Poporului.
Guvernul apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16 alin. (4) si art. 37 alin. (4)
din Legea energiei electrice nr.
318/2003 este neîntemeiată, întrucât textele de lege criticate fac parte
din reglementările privind regimul juridic al terenurilor pe care sunt amplasate
retelele de distributie a energiei electrice, regim juridic instituit în scopul
asigurării functionării serviciului de interes public national de furnizare a
energiei electrice, în conformitate cu prevederile Constitutiei.
Se arată că
dispozitiile legale criticate nu contravin prevederilor art. 44 si 53 din
Constitutie, deoarece din reglementările cuprinse în art. 16 din Legea nr.
318/2003 rezultă că lucrările de realizare a capacitătilor energetice sunt
de interes public, iar drepturile de uz si de servitute sunt justificate de o
cauză de utilitate publică. De altfel, art. 44 alin. (5) din Legea fundamentală
prevede în mod expres dreptul autoritătilor de a folosi subsolul oricărei
proprietăti imobiliare pentru lucrări de interes general, în conditiile
acordării de despăgubiri proprietarului pentru “daunele aduse solului,
plantatiilor sau constructiilor, precum si pentru alte daune imputabile
autoritătii”, aceste prevederi regăsindu-se în art. 16 al Legii nr.
318/2003.
Se apreciază că,
având în vedere continutul reglementărilor legale criticate, dispozitiile art.
1 alin. (5) si cele ale art. 16 alin. (2) din Constitutie nu sunt incidente în
cauză.
Avocatul
Poporului apreciază că
prevederile art. 16 alin. (4) si art 37 alin. (4) din Legea nr. 318/2003
sunt în conformitate cu dispozitiile art. 44 alin. (1) teza a doua din
Constitutie, potrivit cărora continutul si limitele dreptului de proprietate
sunt stabilite de lege. Astfel, operatiunile de realizare si retehnologizare a
capacitătilor energetice care se execută asupra terenurilor proprietate privată
a persoanelor fizice nu au caracterul unei exproprieri, nationalizări sau unei
treceri silite în proprietatea publică a acestor terenuri, procedura
exproprierii, precum si situatiile în care solicitantul autorizatiei pentru
înfiintarea si functionarea capacitătii energetice poate să cumpere terenul
aflat în proprietatea privată a persoanelor fizice fiind expres prevăzute de
art. 20 din Legea nr.
318/2003.
Pe de altă parte,
restrângerea exercitării dreptului de proprietate privată, reglementată în
textele de lege criticate, îndeplineste conditiile prevăzute în art. 53 alin.
(1) din Constitutie, respectiv este prevăzută de lege, se impune datorită
conditiilor în care se realizează desfăsurarea activitătilor în sectorul
energiei electrice si al energiei termice, este necesară într-o societate
democratică, este proportională cu situatia care a determinat-o, nu are caracter
discriminatoriu si nu aduce atingere existentei dreptului sau a libertătii
cetătenilor.
Se mai arată că
dispozitiile legale supuse controlului de constitutionalitate nu încalcă nici
principiul egalitătii în drepturi a cetătenilor, deoarece nu instituie
diferente de tratament juridic între persoanele aflate în aceeasi situatie, ci,
dimpotrivă, obligatiile si restrictiile prevăzute sunt aplicabile tuturor
proprietarilor, persoane fizice.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului
Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992,
republicată, retine următoarele:
Curtea
Constitutională este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din
Constitutia României, republicată, ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si
23 din Legea nr.
47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu
care a fost sesizată.
Obiectul exceptiei
de neconstitutionalitate îl constituie art. 16 alin. (4) si art. 37 alin. (4)
din Legea energiei electrice nr.
318/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 511 din
16 iulie 2003. Textele legale criticate au următorul continut:
- Art. 16 alin.
(4): “Exercitarea drepturilor de uz si servitute asupra proprietătilor
afectate de capacitătile energetice se realizează cu titlu gratuit pe toată
durata existentei acestora.
Dacă cu ocazia
interventiei pentru retehnologizări, reparatii, revizii, avarii se produc
pagube proprietarilor din vecinătatea capacitătilor energetice, titularii de
licentă au obligatia să plătească despăgubiri în conditiile prezentei legi.”;
- Art. 37 alin.
(4): “Terenurile pe care se situează retelele electrice de distributie
existente la intrarea în vigoare a prezentei legi sunt si rămân în proprietatea
publică a statului.”
Autorii exceptiei
sustin că dispozitiile legale criticate încalcă prevederile art. 16 alin. (1)
si (2), art. 41 alin. (2), (3) si (4), art. 49 alin. (1) si art. 51 din
Constitutie, care, ulterior sesizării, a fost modificată si completată prin
Legea de revizuire a Constitutiei României nr. 429/2003, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 758 din 29 octombrie 2003, republicată de
Consiliul Legislativ, în temeiul art. 152 din Constitutie, în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 767 din data de 31 octombrie 2003, cu reactualizarea
denumirilor si dându-se textelor o nouă numerotare. După republicare, textele
constitutionale invocate au următoarea numerotare si continut:
- Art. 1 alin.
(5): “În România, respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor
este obligatorie.”;
- Art. 16 alin.
(1) si (2): “(1) Cetătenii sunt egali în fata legii si a autoritătilor
publice, fără privilegii si fără discriminări.
(2) Nimeni nu
este mai presus de lege.”;
- Art. 44 alin.
(2), (3) si (5): “(2) Proprietatea privată este garantată si ocrotită în mod
egal de lege, indiferent de titular. Cetătenii străini si apatrizii pot dobândi
dreptul de proprietate privată asupra terenurilor numai în conditiile rezultate
din aderarea României la Uniunea Europeană si din alte tratate internationale
la care România este parte, pe bază de reciprocitate, în conditiile prevăzute
prin lege organică, precum si prin mostenire legală.
(3) Nimeni nu
poate fi expropriat decât pentru o cauză de utilitate publică, stabilită
potrivit legii, cu dreaptă si prealabilă despăgubire. [...]
(5) Pentru
lucrări de interes general, autoritatea publică poate folosi subsolul oricărei
proprietăti imobiliare, cu obligatia de a despăgubi proprietarul pentru daunele
aduse solului, plantatiilor sau constructiilor, precum si pentru alte daune
imputabile autoritătii.”;
- Art. 53 alin.
(1): “Exercitiul unor drepturi sau al unor libertăti poate fi restrâns numai
prin lege si numai dacă se impune, după caz, pentru: apărarea securitătii
nationale, a ordinii, a sănătătii ori a moralei publice, a drepturilor si a
libertătilor cetătenilor; desfăsurarea instructiei penale; prevenirea
consecintelor unei calamităti naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru
deosebit de grav.”
Examinând exceptia
de neconstitutionalitate, Curtea constată că dispozitiile art. 16 alin. (4) din
Legea energiei electrice nr.
318/2003 instituie o sarcină gratuită care grevează proprietătile afectate
de capacităti energetice, pe toată durata existentei acestora. Această sarcină
constă în obligatia detinătorilor cu orice titlu ai acestor terenuri de a
permite interventia titularilor de licentă pentru retehnologizări, reparatii,
revizii sau remedierea avariilor, în baza drepturilor de uz si servitute a
acestora din urmă asupra proprietătilor respective. Aceste drepturi, stabilite
potrivit art. 16 alin. (2) lit. a)-e) din lege, au ca obiect utilitatea
publică, au caracter legal si se exercită pe toată durata existentei
capacitătii energetice sau temporar, cu ocazia lucrărilor de interventie.
Curtea constată
că, în argumentarea criticii sale, autorul exceptiei pleacă de la o premisă
gresită constând în absolutizarea exercitiului prerogativelor dreptului său de
proprietate, făcând abstractie de prevederile art. 44 alin. (1) teza a doua din
Constitutie, potrivit cărora “continutul si limitele acestor drepturi sunt
stabilite de lege”, ca si de acelea ale art. 136 alin. (5) care consacră
caracterul inviolabil al proprietătii private “în conditiile legii
organice”.
Potrivit acestor
dispozitii, legiuitorul ordinar este, asadar, competent să stabilească cadrul
juridic pentru exercitarea atributelor dreptului de proprietate, în acceptiunea
principială conferită de Constitutie, în asa fel încât să nu vină în coliziune
cu interesele generale sau cu interesele particulare legitime ale altor
subiecte de drept, instituind astfel niste limitări rezonabile în valorificarea
acestuia, ca drept subiectiv garantat. Sub acest aspect, Curtea constată că,
prin reglementarea dedusă controlului, legiuitorul nu a făcut decât să dea
expresie acestor imperative, în limitele si potrivit competentei sale
constitutionale.
Chiar dacă prin instituirea
drepturilor de uz si servitute titularul dreptului de proprietate suferă o
îngrădire în exercitarea atributelor dreptului său, având în vedere că pe
această cale se asigură valorificarea fondului energetic - bun public de
interes national -, reglementarea legală în sine nu relevă nici o contradictie
cu art. 44 alin. (3) din Constitutie referitor la expropriere. Astfel,
exercitarea drepturilor de uz si servitute asupra proprietătilor afectate de
capacitătile energetice, cu titlu gratuit pe toată durata existentei acestora,
desi are ca efect lipsirea celor interesati de o parte din veniturile
imobiliare, nu se traduce într-o expropriere formală si nici într-o expropriere
de fapt, ci duce la un control al folosirii bunurilor, ceea ce nu contravine art.
1 din Protocolul nr. 1 la Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale, referitor la protectia proprietătii private. Este
ceea ce a statuat Curtea Europeană a Drepturilor Omului în cauza “Mellacher
si altii împotriva Austriei”, 1989, o spetă referitoare la reglementarea
folosirii bunurilor. De asemenea, în cauza “Sporrong si L.nnroth împotriva
Suediei”, 1982, aceeasi Curte a arătat că, întrucât autoritătile nu au
trecut la exproprierea imobilelor petitionarilor, acestia puteau să-si
folosească bunurile, să le vândă, să le lase mostenire, să le doneze sau să le
ipotecheze. Prin urmare, s-a apreciat că nu se poate asimila situatia cu o
expropriere în fapt, deoarece, chiar dacă dreptul de proprietate a pierdut în
substanta sa, el nu a dispărut.
În ceea ce
priveste art. 37 alin. (4) din Legea energiei electrice nr.
318/2003, Curtea constată că acesta nu consacră trecerea în proprietatea
statului a terenurilor pe care se află retele electrice de distributie, ci
prevede că acestea sunt si rămân în proprietatea publică a statului, instituind
astfel un fine de neprimire a cererilor de retrocedare. Asa fiind,
reglementarea legală în cauză nu relevă nici o contradictie cu alin. (3) al
art. 44 din Constitutie, ci, dimpotrivă, este în deplină concordantă cu art.
136 alin. (2) si (4) din Constitutie, potrivit cărora proprietatea publică
apartine statului si unitătilor administrativ-teritoriale si este inalienabilă.
În ceea ce
priveste situatia în care terenul necesar pentru înfiintarea si functionarea
capacitătii energetice este proprietatea privată a unui tert, Curtea retine că,
potrivit art. 20 din lege, solicitantul autorizatiei de înfiintare poate să
initieze procedura legală de expropriere a terenului, dacă se invocă o cauză de
utilitate publică, si să obtină concesiunea acestuia, în conditiile legii.
Analizând
jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului sub acest aspect, Curtea
Constitutională observă că se lasă statului o marjă mare de apreciere, în
functie de nevoia reală a comunitătii în adoptarea măsurii de privare de
proprietate. În cauza “James si altii împotriva Regatului Unit al Marii
Britanii si Irlandei”, 1986, Curtea Europeană a statuat că nu poate fi
vorba despre o încălcare a dispozitiilor Conventiei pentru apărarea drepturilor
omului si a libertătilor fundamentale, dacă privarea de proprietate a fost
făcută într-un anumit context politic, economic sau social, dacă răspunde unei “utilităti
publice”, asa cum prevede art. 1 din Protocolul nr. 1 la Conventie,
apartinând chiar si unei categorii mai restrânse de persoane, deci si în
situatia în care colectivitatea în ansamblul ei nu utilizează sau nu profită ea
însăsi de bun. În vederea realizării scopului ei legitim, măsura privativă de
proprietate trebuie însă să păstreze un echilibru just între exigentele
interesului general al comunitătii si apărarea drepturilor fundamentale ale
individului. Mai mult, ea trebuie să aibă loc în conditiile prevăzute de legea
internă, care este necesar să fie accesibilă, publică si previzibilă, si să
cuprindă o procedură clară de aplicare. Or, în această materie, legea română
respectă exigentele impuse de prevederile Conventiei pentru apărarea drepturilor
omului si a libertătilor fundamentale.
În ceea ce
priveste critica referitoare la încălcarea prevederilor art. 16 alin. (1) din
Constitutie, Curtea constată că, în măsura în care reglementarea dedusă
controlului se aplică tuturor celor aflati în situatia prevăzută în ipoteza
normei legale, fără nici o discriminare pe considerente arbitrare, critica
având un atare obiect nu este întemeiată.
Curtea constată că
textele de lege deduse controlului nu contravin nici art. 1 alin. (5) din
Constitutie, referitoare la respectarea suprematiei Legii fundamentale si a
legilor, în măsura în care sunt în concordantă cu prevederile constitutionale
de referintă, si nici art. 53 alin. (1), dacă se are în vedere că restrictiile
impuse în valorificarea dreptului de proprietate au ca finalitate ocrotirea
unui interes general.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, republicată, precum si al art. 1-3, al art. 13 alin. (1)
lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată,
CURTEA
În numele
legii
DECIDE:
Respinge exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16 alin. (4) si art. 37 alin. (4)
din Legea energiei electrice nr.
318/2003, exceptie ridicată de Ionut Mircea Caloian si Mihaela Alina
Caloian în Dosarul nr. 12.794/2002 al Judecătoriei Buzău.
Definitivă si
obligatorie.
Pronuntată în
sedinta publică din data de 26 februarie 2004.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ.
dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Mihaela
Senia Costinescu
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 2
martie 2004
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 30, 32, 36, art. 52 alin. (1) lit.
u) si alin. (2) lit. f), precum si ale art. 62 din Legea nr. 521/2002 privind
regimul de supraveghere si autorizare a productiei, importului si circulatiei unor
produse supuse accizelor, cu modificările si completările ulterioare
Nicolae Popa -
presedinte
Costică Bulai -
judecător
Nicolae Cochinescu
- judecător
Constantin Doldur
- judecător
Kozsokár Gábor -
judecător
Petre Ninosu -
judecător
Serban Viorel Stănoiu
- judecător
Lucian Stângu -
judecător
Ioan Vida -
judecător
Florentina Baltă -
procuror
Doina Suliman -
magistrat-asistent sef
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 30, 32,
36, art. 52 alin. (1) lit. u) si alin. (2) lit. f), precum si ale art. 62 din
Legea nr.
521/2002 privind regimul de supraveghere si autorizare a productiei,
importului si circulatiei unor produse supuse accizelor, cu modificările si
completările ulterioare, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Anio Imp
Exp” - S.R.L. din Câmpia Turzii în Dosarul nr. 1.674/2003 al Judecătoriei
Turda.
La apelul nominal
lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul
Ministerului Public, având în vedere că, ulterior sesizării Curtii,
dispozitiile legale criticate au fost abrogate, pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate ca devenită inadmisibilă.
CURTEA,
având în vedere
actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea
din 22 septembrie 2003, pronuntată în Dosarul nr. 1.674/2003, Judecătoria
Turda a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 30, 32, 36, art. 52 alin. (1) lit. u) si alin. (2) lit. f),
precum si ale art. 62 din Legea nr.
521/2002 privind regimul de supraveghere si autorizare a productiei,
importului si circulatiei unor produse supuse accizelor, cu modificările si
completările ulterioare. Exceptia a fost ridicată de Societatea Comercială
“Anio Imp Exp” - S.R.L. din Câmpia Turzii într-o cauză de contencios
administrativ al cărei obiect este plângerea formulată împotriva
Procesului-verbal de contraventie seria D nr. 73.684 din 21 februarie 2003,
încheiat de Garda Financiară Cluj.
În motivarea
exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine, în esentă, că prevederile art. 30, 32, 36,
art. 52 alin. (1) lit. u) si alin. (2) lit. f) si ale art. 62 din Legea nr.
521/2002 contravin dispozitiilor art. 14, art. 15 alin. (1), art. 16 alin.
(1), art. 41 alin. (2), art. 49 si 53 din Constitutie. În acest sens arată că,
potrivit dispozitiilor legale criticate, în cazul în care o societate a depus
documentatia completă pentru autorizare în data de 15 noiembrie 2002,
respectând astfel termenul legal de formulare a cererii de autorizare, aceasta
a fost pusă în situatia fie de a-si înceta activitatea începând cu data de 16
noiembrie 2002, întrucât nu mai era autorizată să desfăsoare activităti de
comercializare a produselor supuse accizării, fie de a functiona fără
autorizatie, “asumându-si riscurile de rigoare, si aceasta în conditiile în
care nu a încălcat nici un text de lege”. Deoarece termenul în care organele
competente trebuiau să emită autorizatia era de 60 de zile de la data depunerii
documentatiei complete, autorul exceptiei consideră că s-a creat “premisa ca o
persoană juridică, respectiv persoanele fizice care au calitatea de
administratori, să fie sanctionată contraventional, respectiv penal, fără a fi
încălcat nici un text de lege”. De asemenea, apreciază că s-a creat o situatie
discriminatorie între diferitele persoane care, desi se supun acelorasi
prevederi legale, “au parte de un tratament diferit, putându-se afla în mod
arbitrar în afara cadrului stabilit de cadrul normativ criticat”, fapt ce este
considerat ca aducând atingere principiilor universalitătii drepturilor si
libertătilor, consacrat în art. 15 alin. (1) din Constitutie, si celui al
egalitătii cetătenilor în fata legii si a autoritătilor publice, fără
privilegii si discriminări, prevăzut în art. 16 alin. (1) din Constitutie. În
continuare, sustine că lipsirea persoanei juridice de capacitatea ei de
exercitiu, prin faptul că autorizatia de a exercita anumite activităti incluse
în obiectul de activitate i-a fost anulată, desi a respectat obligatiile impuse
de lege pentru obtinerea autorizatiei, reprezintă o încălcare a prevederilor
constitutionale ale art. 49 alin. (1) si, pe cale de consecintă, a celor ale
art. 41 alin. (2).
Instanta de
judecată consideră că
exceptia de neconstitutionalitate este întemeiată. În acest sens arată că
“pentru rigurozitate legiuitorul ar fi trebuit să prevadă posibilitatea
emiterii unei autorizatii provizorii pentru persoanele juridice ce au depus
cererea si actele necesare obtinerii autorizatiei pentru comercializarea
băuturilor alcoolice si tutunului în data de 15 februarie 2002, dată când
autorizatiile existente îsi încetau valabilitatea, având în vedere că termenul
pentru emiterea noilor autorizatii este de 60 de zile”. În lipsa unei astfel de
solutii legislative, consideră că “se creează premisa sanctionării persoanei
juridice, desi în fapt nu se face vinovată de lipsa autorizatiei”.
Potrivit
prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată, deoarece textele de lege criticate nu
contravin prevederilor constitutionale invocate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit în
cauză de judecătorul-raportor, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei republicate, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicată, ale art. 1 alin. (1),
art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei
de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 30, 32, 36, art. 52
alin. (1) lit. u) si alin. (2) lit. f) si ale art. 62 din Legea nr.
521/2002 privind regimul de supraveghere si autorizare a productiei,
importului si circulatiei unor produse supuse accizelor, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 571 din 2 august 2002, cu modificările si
completările ulterioare.
Ulterior sesizării
Curtii Constitutionale, acest act normativ a fost abrogat potrivit
dispozitiilor art. 297 si art. 298 alin. (1) pct. 11 din Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003.
Astfel, în
conformitate cu dispozitiile art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992
privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicată,
potrivit cărora Curtea Constitutională nu se poate pronunta decât asupra
dispozitiilor dintr-o lege sau ordonantă în vigoare, exceptia a devenit
inadmisibilă.
Pentru
considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutia republicată, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (1) si (6), al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992,
republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca
devenită inadmisibilă, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
30, 32, 36, art. 52 alin. (1) lit. u) si alin. (2) lit. f), precum si ale art.
62 din Legea nr.
521/2002 privind regimul de supraveghere si autorizare a productiei,
importului si circulatiei unor produse supuse accizelor, cu modificările si
completările ulterioare, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Anio Imp
Exp” - S.R.L. din Câmpia Turzii în Dosarul nr. 1.674/2003 al Judecătoriei
Turda.
Definitivă si
obligatorie.
Pronuntată în
sedinta publică din data de 2 martie 2004.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ.
dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent
sef,
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind modificarea si completarea
Hotărârii Guvernului nr. 487/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice
privind desemnarea si notificarea natională a laboratoarelor de încercări, precum si
a organismelor de certificare si de inspectie care realizează evaluarea
conformitătii produselor din domeniile reglementate prevăzute în Legea nr.
608/2001 privind evaluarea conformitătii produselor
În temeiul art.
108 din Constitutia României, republicată,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. I. - Hotărârea Guvernului nr.
487/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind desemnarea si
notificarea natională a laboratoarelor de încercări, precum si a organismelor
de certificare si de inspectie care realizează evaluarea conformitătii
produselor din domeniile reglementate prevăzute în Legea nr.
608/2001 privind evaluarea conformitătii produselor, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 388 din 6 iunie 2002, se modifică si se
completează după cum urmează:
1. Titlul
hotărârii va avea următorul cuprins:
”HOTĂRÂRE
pentru
aprobarea Normelor metodologice privind desemnarea laboratoarelor de încercări,
precum si a organismelor de certificare si de inspectie care realizează
evaluarea conformitătii produselor din domeniile reglementate prevăzute în
Legea nr.
608/2001 privind evaluarea conformitătii produselor, cu modificările si
completările ulterioare”
2. Articolul
unic va avea următorul cuprins:
“Articol unic. -
Se aprobă Normele metodologice privind desemnarea laboratoarelor de încercări,
precum si a organismelor de certificare si de inspectie care realizează
evaluarea conformitătii produselor din domeniile reglementate prevăzute în
Legea nr.
608/2001 privind evaluarea conformitătii produselor, cu modificările si
completările ulterioare, prevăzute în anexa care face parte integrantă din
prezenta hotărâre.”
3. Titlul
anexei va avea următorul cuprins:
“NORME
METODOLOGICE
privind
desemnarea laboratoarelor de încercări, precum si a organismelor de certificare
si de inspectie care realizează evaluarea conformitătii produselor din
domeniile reglementate prevăzute în Legea nr.
608/2001 privind evaluarea conformitătii produselor, cu modificările si
completările ulterioare”
4. Articolul 1
din anexă va avea următorul cuprins:
“Art. 1. -
Prezentele norme metodologice stabilesc procedura pentru desemnarea
laboratoarelor de încercări, denumite în continuare laboratoare, precum
si a organismelor de certificare si de inspectie care realizează evaluarea
conformitătii produselor, denumite în continuare organisme.”
5. Articolul 3
din anexă va avea următorul cuprins:
“Art. 3. - Poate
fi laborator sau organism desemnat orice persoană juridică ori entitate din
cadrul unei persoane juridice cu sediul în România, care dovedeste că respectă cerintele
prevăzute la art. 14 si 16 din Legea nr.
608/2001 privind evaluarea conformitătii produselor, cu modificările si completările
ulterioare, si poate realiza sarcini specifice conform prevederilor
reglementării tehnice pentru care solicită desemnarea/notificarea.”
6. Articolul 4
din anexă se abrogă.
7. Alineatul
(1) al articolului 5 din anexă va avea următorul cuprins:
“Art. 5. - (1)
Laboratoarele si organismele pot solicita autoritătii competente să fie
desemnate în baza prevederilor reglementării tehnice specifice care impune
interventia unui laborator sau a unui organism desemnat ori, după caz,
notificat.”
8. Articolul 7
din anexă va avea următorul cuprins:
“Art. 7. -
Autoritătile competente emit certificat de recunoastere a laboratorului sau
organismului solicitant care a dovedit conformitatea cu cerintele prezentelor
norme metodologice si stabilesc sarcinile pe care acesta a demonstrat că este
capabil si competent să le realizeze. Modelul certificatului de recunoastere
este prevăzut în anexa nr. 2 la prezentele norme metodologice.”
9. Articolul 8
din anexă va avea următorul cuprins:
“Art. 8. - (1)
Autoritătile competente desemnează prin ordin al ministrului numai laboratoare
si organisme pentru care s-au emis certificate de recunoastere.
(2) În cazuri
motivate, desemnarea poate fi acordată pentru o perioadă limitată; în situatia
acordării desemnării pe termen limitat, autoritatea competentă va decide
ulterior privind prelungirea, limitarea sau retragerea desemnării.
(3) Ordinul
ministrului privind laboratoarele sau organismele desemnate se emite pentru
fiecare reglementare tehnică, cu respectarea prevederilor prevăzute la art. 231 si,
după caz, la art. 24 alin. (2) din Legea nr.
608/2001, cu modificările si completările ulterioare.
(4) În situatia în
care reglementarea tehnică prevede cerinta de notificare a laboratoarelor si
organismelor, notificarea acestora se realizează de către autoritătile
competente, cu respectarea procedurii specifice a Uniunii Europene privind
notificarea, aplicabilă conditiilor în care se realizează notificarea.”
10. După
alineatul (4) al articolului 9 din anexă se introduce un nou alineat, alineatul
(41), cu următorul cuprins:
“(41) În situatia în care suspendarea, limitarea sau retragerea desemnării
priveste un laborator sau organism desemnat care a fost notificat, autoritătile
competente trebuie să actioneze imediat pentru publicarea în Monitorul Oficial
al României, Partea I, a acestei decizii si să informeze statele membre ale
Uniunii Europene si Comisia Europeană în legătură cu acest act, respectând procedura
aplicabilă a Uniunii Europene.”
11. Alineatul
(5) al articolului 9 din anexă va avea următorul cuprins:
“(5) Limitarea,
suspendarea sau retragerea desemnării si, după caz, a notificării unui
laborator sau organism nu afectează rapoartele de încercări sau certificatele
de conformitate emise de către acesta anterior datei la care s-a luat decizia
privind limitarea, suspendarea ori retragerea desemnării sau notificării, până
când se poate dovedi că acestea trebuie retrase.”
12. După
alineatul (5) al articolului 9 din anexă se introduce un nou alineat, alineatul
(6), cu următorul cuprins:
“(6) Retragerea
desemnării atrage anularea certificatului de recunoastere.”
13. Alineatul
(1) al articolului 14 din anexă va avea următorul cuprins:
“Art. 14. - (1) În
situatia în care în cadrul procesului de supraveghere se constată
neconformităti în legătură cu îndeplinirea cerintelor prezentelor norme
metodologice, organismul national de acreditare si laboratorul sau organismul
în cauză stabilesc măsurile necesare si programul pentru eliminarea
neconformitătilor, care se supun avizării autoritătilor competente.”
14. Capitolul
III din anexă va avea următorul cuprins:
“CAPITOLUL
III
Măsuri
tranzitorii
Art. 18. - În
perioada de tranzitie, până la data intrării în vigoare a Protocolului la
Acordul european privind evaluarea conformitătii si acceptarea produselor
industriale, denumit în continuare PECA, sau până la data aderării
României la Uniunea Europeană, pentru domeniile neacoperite de un astfel de
protocol autoritătile competente aprobă prin ordin al ministrului laboratoare
si organisme recunoscute conform prevederilor art. 294 alin.
(2)-(5) din Legea nr.
608/2001, cu modificările si completările ulterioare.
Art. 19. - (1) În
situatia în care reglementarea tehnică prevede, pentru perioada de tranzitie
mentionată la art. 18, înregistrarea laboratorului sau organismului recunoscut
în registrul organismelor recunoscute, solicitarea adresată de către
autoritatea competentă Ministerului Economiei si Comertului, pentru alocarea
numărului de identificare, va contine următoarele informatii:
a) denumirea si
adresa laboratorului sau organismului, după caz;
b) denumirea si
numărul reglementării tehnice, precum si numărul Monitorului Oficial al
României, Partea I, si data la care a fost publicată reglementarea tehnică;
c) produsele sau
grupele de produse care vor fi evaluate;
d) indicarea clară
a procedurii de evaluare sau a sarcinilor în legătură cu aceasta, care urmează
să fie realizată de către laboratorul sau organismul recunoscut;
e) perioada pentru
care se aprobă organismul sau laboratorul recunoscut pentru a opera în domeniul
reglementat.
(2) Ministerul
Economiei si Comertului va asigura ca în registrul organismelor recunoscute
fiecărui laborator sau organism să i se aloce un singur număr de identificare,
indiferent de numărul solicitărilor formulate si numărul domeniilor pentru care
acesta este aprobat.
(3) Autoritătile
competente care au solicitat si au obtinut numărul de identificare prevăzut la
alin. (2) trebuie să publice ordinul de aprobare prevăzut la art. 18 cel târziu
la 3 luni de la data alocării acestui număr; în situatia nerespectării acestei
prevederi, Ministerul Economiei si Comertului retrage numărul de identificare
alocat.
Art. 20. - (1)
Cerintele si responsabilitătile pentru mentinerea calitătii de laborator sau
organism recunoscut, aprobat pentru realizarea unor sarcini privind evaluarea
conformitătii produselor din domeniile reglementate, precum si conditiile si
obligatiile în legătură cu limitarea, suspendarea si retragerea aprobării
laboratoarelor si organismelor recunoscute sunt cele prevăzute la art. 9
aplicabile laboratoarelor si organismelor desemnate, cu exceptia celor
prevăzute la art. 9 alin. (4).
(2) În cazul
limitării, suspendării sau retragerii aprobării unui laborator sau organism
înregistrat în registrul organismelor recunoscute, autoritătile competente
trebuie să informeze Ministerul Economiei si Comertului cu privire la măsura
luată, motivând decizia, în termen de 5 zile lucrătoare de la data emiterii
acesteia.
(3) Numărul de
identificare alocat laboratorului sau organismului a cărui aprobare a fost
retrasă nu va fi alocat unui alt laborator sau organism.
Art. 21. -
Supravegherea laboratoarelor si organismelor recunoscute, aprobate conform
prevederilor art. 18, se realizează cu respectarea prevederilor aplicabile
pentru activitatea de supraveghere a laboratoarelor si organismelor desemnate.
Art. 22. - (1) La
data intrării în vigoare a PECA, care include domenii reglementate în care au
fost aprobate laboratoare si/sau organisme recunoscute sau la data aderării
României la Uniunea Europeană, în situatia în care un astfel de protocol nu a
fost încheiat, ordinele prevăzute la art. 18 se abrogă; abrogarea acestor
ordine nu atrage anularea certificatelor de recunoastere emise în baza
prevederilor prezentelor norme.
(2) Laboratoarele
si organismele recunoscute si aprobate până la termenele prevăzute la alin. (1)
pot face obiectul desemnării si, după caz, al notificării conform cerintelor
reglementărilor tehnice. Rezultatele evaluărilor pe care s-a bazat decizia
privind aprobarea acestor laboratoare si organisme sunt recunoscute.”
15. Articolul
23 din anexă va avea următorul cuprins:
“Art. 23. - (1)
Pentru evaluarea solicitării, acordarea, limitarea, suspendarea si retragerea
desemnării laboratoarelor sau organismelor, autoritătile competente constituie
comisii de recunoastere care îsi desfăsoară activitatea în baza prevederilor
prezentelor norme metodologice si ale propriului regulament de organizare si
functionare.
(2) Componenta
comisiilor de recunoastere, precum si regulamentele de organizare si
functionare prevăzute la alin. (1) se aprobă prin ordin al conducătorului autoritătii
competente.
(3) Comisia de
recunoastere verifică documentele prevăzute la art. 5 alin. (3) si ia decizia
de acceptare sau de respingere a solicitării de desemnare ori, după caz, de
limitare, suspendare sau retragere a desemnării; rezultatul motivat al deciziei
se consemnează într-un registru unic gestionat de comisie.
(4) La solicitarea
autoritătii competente, unul sau mai multi membri ai comisiei de recunoastere
participă, în cadrul echipelor de evaluare ale organismului national de
acreditare, la evaluarea si supravegherea laboratoarelor si organismelor.”
16. După
articolul 24 din anexă se introduce un nou articol, articolul 241, cu următorul cuprins:
“Art. 241.
- În vederea realizării sarcinilor ce-i revin conform prevederilor prezentelor norme
metodologice, organismul national de acreditare elaborează proceduri,
regulamente si instructiuni ce se avizează de către comisiile de recunoastere,
în functie de domeniu.”
17. Anexele nr.
1 si 2 la normele metodologice se înlocuiesc cu anexele nr. 1 si 2 la prezenta
hotărâre.
Art. II. - Hotărârea Guvernului nr.
487/2002, cu modificările si completările aduse prin prezenta hotărâre, va
fi republicată, dându-se textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
economiei si comertului,
Dan Ioan
Popescu
Ministrul
muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Elena
Dumitru
Ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului,
Miron Tudor
Mitrea
Ministrul
sănătătii,
Ovidiu
Brînzan
Ministrul
comunicatiilor si tehnologiei informatiei,
Dan Nica
Bucuresti, 4 martie 2004.
Nr. 298.
ANEXA Nr. 1
(Anexa nr. 1 la normele metodologice)
Modelul cererii de desemnare
Laboratorul/organismul .......................
(denumirea completă, adresa, telefon/fax,
e-mail, cod unic de înregistrare, nr. de
ordine în registrul comertului)
Laboratorul/organismul
2) ..............., având sediul în 3) ..................,
reprezentat prin director/presedinte 4) .....................,
în aplicarea prevederilor art. 5 alin. (1) din Normele metodologice privind
desemnarea laboratoarelor de încercări, precum si a organismelor de certificare
si de inspectie care realizează evaluarea conformitătii produselor din
domeniile reglementate prevăzute în Legea nr. 608/2001 privind evaluarea
conformitătii produselor, cu modificările si completările ulterioare, aprobate
prin Hotărârea Guvernului nr. 487/2002, cu modificările si completările ulterioare,
si ale 5) ........................., solicită
Ministerului 6) ............................. să fie evaluat
în vederea desemnării, în scopul de a realiza testarea/evaluarea conformitătii
pentru grupa de produse 7) ....................... prin 8) ........................ .
Anexăm prezentei
cereri următoarele documente 9) ................................:
……
……
……
Directorul/presedintele
10)
laboratorului/organismului
....................................
1) Numărul/data de înregistrare de către autoritatea competentă.
2) Denumirea completă a laboratorului sau organismului.
3) Adresa completă, codul postal.
4) Numele si prenumele.
5) Articolul, numărul si denumirea completă a reglementării tehnice în baza
prevederilor căreia se realizează evaluarea.
6) Denumirea completă a autoritătii competente responsabile cu
reglementările domeniului în care se solicită evaluarea si desemnarea.
7) Denumirea si codul produselor sau grupelor de produse ce fac obiectul
evaluării, asociate activitătilor CAEN.
8) Denumirea încercărilor sau procedurii de evaluare a conformitătii
produselor ce fac obiectul evaluării.
9) Documentele necesare conform prevederilor art. 5 alin. (3) din normele
metodologice.
10) Numele, prenumele, semnătura si stampila laboratorului sau organismului.
ANEXA Nr. 2
(Anexa nr. 2 la normele metodologice)
Modelul certificatului de recunoastere
Ministerul 1) ....................
Comisia de recunoastere
............................
Nr. ............. /data emiterii
...................
În aplicarea
prevederilor art. 7 din Normele metodologice privind desemnarea laboratoarelor
de încercări, precum si a organismelor de certificare si de inspectie care
realizează evaluarea conformitătii produselor din domeniile reglementate
prevăzute în Legea nr.
608/2001 privind evaluarea conformitătii produselor, cu modificările si
completările ulterioare, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.
487/2002, cu modificările si completările ulterioare, si ca urmare a
cererii de desemnare cu nr. .../..., se emite prezentul certificat de
recunoastere, prin care se atestă că laboratorul/organismul2) ......................., cu sediul în3) .......................,
respectă cerintele minime prevăzute la art. 14 din Legea nr.
608/2001 privind evaluarea conformitătii produselor, cu modificările si
completările ulterioare, si are competenta, capacitatea si aptitudinea de a
realiza sarcinile specifice privind testarea/evaluarea conformitătii produselor
prin4) pentru produsele sau grupa de produse5) ......................., conform prevederilor6) ........................ .
La data retragerii
desemnării laboratorului/organismului prezentul certificat se anulează.
Presedintele 7)
comisiei de
recunoastere
..........................................
1) Denumirea completă a autoritătii competente responsabile cu
reglementarea domeniului în care s-au solicitat evaluarea si desemnarea.
2) Denumirea completă a laboratorului sau organismului.
3) Adresa completă, codul postal.
4) Denumirea testărilor/procedurii de evaluare a conformitătii produselor.
5) Denumirea si codul produselor sau grupei de produse asociate
activitătilor CAEN.
6) Articolul, numărul si denumirea completă a reglementării tehnice în baza
prevederilor căreia se realizează testarea/evaluarea conformitătii produselor
sau grupei de produse.
7) Numele, prenumele, semnătura si stampila autoritătii competente.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind trecerea unui teren din proprietatea
publică a statului si din administrarea Ministerului Apărării Nationale în
proprietatea publică a municipiului Buzău si în administrarea Consiliului Local
al Municipiului Buzău, judetul Buzău
În temeiul art. 108
din Constitutia României, republicată, al art. 9 alin. (1) si al art. 12 alin.
(1) si (2) din Legea nr.
213/1998 privind proprietatea publică si regimul juridic al acesteia, cu modificările
si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - Se
aprobă trecerea unui teren, situat în municipiul Buzău, judetul Buzău,
identificat potrivit anexei care face parte din prezenta hotărâre, din
proprietatea publică a statului si din administrarea Ministerului Apărării
Nationale în proprietatea publică a municipiului Buzău si în administrarea
Consiliului Local al Municipiului Buzău, judetul Buzău.
Art. 2. -
Predarea-preluarea terenului prevăzut la art. 1 se face pe bază de protocol
încheiat între părtile interesate, în termen de 30 de zile de la data intrării
în vigoare a prezentei hotărâri.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministrul
delegat pentru administratia publică,
Gabriel
Oprea
Ministrul
apărării nationale,
Ioan
Mircea Pascu
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 4 martie 2004.
Nr. 299.
ANEXĂ
DATELE DE
IDENTIFICARE
a
terenului care trece din proprietatea publică a statului si din administrarea
Ministerului Apărării Nationale în proprietatea publică a municipiului Buzău si
în administrarea Consiliului Local al Municipiului Buzău, judetul Buzău
Locul unde este situat terenul |
Persoana
juridică de la care se transmite terenul |
Persoana
juridică la care se transmite terenul |
Caracteristicile
tehnice ale terenului |
Codul de
clasificare din
inventarul bunurilor aflate în administrarea
M.Ap.N. care alcătuiesc domeniul public al statului, conform Hotărârii
Guvernului nr. 45/2003 |
Municipiul Buzău |
Statul român - din administrarea
Ministerului Apărării Nationale |
Municipiul Buzău - în administrarea
Consiliului Local al Municipiului Buzău |
Suprafata totală a terenului = 999 m 2 Dimensiuni: 37 x 27 m |
Nr. M.F.P. - 106.968 Cod - 8.29.09 Imobil - 830 |
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru aprobarea Acordului comercial dintre Guvernul
României si Guvernul Republicii Kenya, semnat la Nairobi la 17 octombrie 2003
În temeiul art.
108 din Constitutia României, republicată, si al art. 20 din Legea nr.
590/2003 privind tratatele,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Articol unic. - Se
aprobă Acordul comercial dintre Guvernul României si Guvernul Republicii Kenya,
semnat la Nairobi la 17 octombrie 2003.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
economiei si comertului,
Dan Ioan
Popescu
Ministrul
delegat pentru comert,
Eugen
Dijmărescu
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 4 martie 2004.
Nr. 304.
între
Guvernul României si Guvernul Republicii Kenya
Guvernul României
si Guvernul Republicii Kenya, denumite în continuare părti contractante,
în dorinta de a
promova si de a extinde comertul si cooperarea economică dintre statele lor în
conditii reciproc avantajoase,
având în vedere drepturile
si obligatiile lor internationale, inclusiv drepturile si obligatiile lor ce
decurg din statutul ambelor părti contractante, de membre ale Organizatiei
Mondiale a Comertului,
considerând că
extinderea relatiilor comerciale dintre părtile contractante va contribui la
dezvoltarea economică pe baze reciproc avantajoase,
au convenit
următoarele:
ARTICOLUL 1
În conformitate cu
acest acord si cu legile si reglementările nationale ale celor două state,
părtile contractante vor lua toate măsurile necesare pentru a facilita, întări
si diversifica comertul reciproc, atât în ceea ce priveste exporturile
traditionale, cât si cele potentiale, inclusiv în scopul realizării unei
cresteri sustinute a schimburilor comerciale reciproc avantajoase.
ARTICOLUL 2
Pentru realizarea
obiectivelor prevăzute la art. 1 al acestui acord, cele două părti contractante
vor încuraja si facilita:
a) negocierea si
încheierea contractelor comerciale între persoanele juridice din cele două
state, autorizate conform legislatiei lor nationale să efectueze acte de
comert;
b) schimbul de
reprezentanti, grupuri si delegatii comerciale si tehnice dintre cele două
state;
c) organizarea si
participarea la târguri si expozitii comerciale si la alte activităti
promotionale din domeniul comertului si tehnologiei în fiecare din cele două
state, de către persoanele fizice si/sau juridice ale celuilalt stat.
ARTICOLUL 3
Comertul între
cele două părti contractante se va efectua în baza principiilor tratamentului
natiunii celei mai favorizate si a altor drepturi si obligatii decurgând din
statutul lor de membre ale Organizatiei Mondiale a Comertului sau din acorduri
negociate în cadrul acesteia.
Părtile
contractante convin că tratamentul natiunii celei mai favorizate nu se va
aplica avantajelor si privilegiilor pe care numai una dintre ele le-a acordat
sau pe care le va acorda:
- statelor vecine
în vederea facilitării comertului de frontieră;
- statelor care
sunt membre la o zonă de liber schimb, uniune vamală, uniune economică sau
orice alt acord preferential la care este sau va deveni asociată sau membră si
care îndeplinesc criteriile recunoscute în cadrul acordurilor Organizatiei
Mondiale a Comertului;
- mărfurilor
importate în cadrul programelor de ajutorare acordate de către statele terte
sau institutii si/sau organizatii internationale.
ARTICOLUL 4
Părtile
contractante vor lua măsuri pentru a asigura o protectie adecvată si efectivă a
brevetelor, mărcilor de fabrică, comert si servicii, drepturilor de autor si
topografiilor de circuite integrate, care sunt drepturi de proprietate
intelectuală ale persoanelor fizice si juridice autorizate ale celeilalte părti
contractante, în conformitate cu legislatia specifică în vigoare în fiecare
stat, tinând seama de obligatiile lor în cadrul acordurilor internationale
privind proprietatea intelectuală.
ARTICOLUL 5
În scopul
stimulării schimburilor comerciale reciproce, părtile contractante îsi vor
acorda reciproc, în conformitate cu legislatia lor natională, scutirea de taxe
vamale pentru următoarele bunuri:
a) mostre fără
valoare comercială, materiale publicitare, de reclamă si documentare, cu
respectarea următoarelor conditii:
- să fie trimise
de expeditor către destinatar fără nici un fel de obligatii de plată;
- să nu facă
obiectul unor comercializări ulterioare;
- să nu fie
utilizate pentru prestatii către terti aducătoare de venituri;
- să fie cuprinse
în patrimoniul persoanei fizice si/sau juridice si înregistrate în evidenta
contabilă proprie;
b) bunurile
reparate în străinătate sau bunurile care le înlocuiesc pe cele
necorespunzătoare calitativ, returnate partenerilor externi în perioada de
garantie.
Bunurile scutite
de taxe vamale pot fi folosite numai în scopurile pentru care au fost
importate. La schimbarea destinatiei bunurilor, importatorii sunt obligati să
îndeplinească formalitătile legale privind importul mărfurilor si să achite
taxele vamale de import.
ARTICOLUL 6
Comertul bilateral se va efectua pe baza contractelor comerciale încheiate de către persoanele fizice si/sau juridice autorizate conform legislatiei lor nationale să efectueze acte de comert.
ARTICOLUL 7
Toate valorile
contractelor/facturilor si plătile decurgând din schimburile comerciale si
cooperarea economică dintre părtile contractante vor fi exprimate si,
respectiv, efectuate în moneda liber convertibilă reciproc acceptabilă, cu
respectarea reglementărilor valutare în vigoare în fiecare stat, în momentul
efectuării plătilor.
ARTICOLUL 8
Toate diferendele
care pot apărea între părtile contractante, fie de interpretare, fie de
aplicare a acestui acord, vor fi solutionate prin negocieri între părtile
contractante sau vor fi examinate în cadrul Comisiei mixte guvernamentale
româno-kenyene de cooperare economică si tehnică (denumită în continuare Comisia
mixtă).
ARTICOLUL 9
Pentru facilitarea
dezvoltării comertului bilateral si a relatiilor economice si pentru găsirea de
solutii la problemele ce ar putea să apară pe parcursul evolutiei acestor relatii
între cele două state, părtile contractante sunt de acord să încurajeze si să
dezvolte un dialog strâns si constructiv prin:
a) contacte
corespunzătoare ale misiunilor comerciale dintre Guverne si reprezentantii
comerciali din ambele state;
b) întâlniri
periodice ale reprezentantilor Guvernului, inclusiv sesiuni ale Comisiei mixte.
ARTICOLUL 10
Părtile contractante vor încuraja constituirea de societăti comerciale cu capital mixt, birouri tehnico-comerciale, unităti de service si asistentă tehnică, depozite, în conformitate cu legislatia lor natională.
ARTICOLUL 11
Comisia mixtă,
înfiintată în baza Acordului comercial dintre Guvernul Republicii Socialiste
România si Guvernul Republicii Kenya, semnat la Nairobi la 18 februarie 1983,
îsi va continua activitatea si după încetarea valabilitătii acordului
respectiv.
Prin prezentul
acord părtile convin să examineze în cadrul sesiunilor Comisiei mixte aspectele
legate de schimburile comerciale bilaterale.
Comisia mixtă va
face propuneri si recomandări pentru încurajarea si sprijinirea realizării în
acest domeniu de operatiuni comerciale de interes reciproc între comerciantii
din cele două tări.
ARTICOLUL 12
Prevederile
prezentului acord nu vor limita dreptul fiecărei părti contractante de a aplica
interdictiile sau restrictiile de orice fel care au ca scop protejarea:
a) intereselor
sale esentiale de securitate;
b) sănătătii
publice sau prevenirea bolilor la animale si la plante;
c) mediului
înconjurător;
d) moralitătii
publice;
e) bogătiilor
nationale cu valoare artistică, istorică si arheologică;
f) resurselor
epuizabile.
ARTICOLUL 13
Prezentul acord va intra în vigoare la data ultimei notificări prin care cele două părti contractante si-au comunicat reciproc că procedurile legale pentru intrarea în vigoare a acestuia au fost îndeplinite si va rămâne în vigoare pentru o perioadă initială de 5 ani, după care se va prelungi automat, pe perioade succesive de un an, dacă nici una dintre părtile contractante nu notifică celeilalte în scris, pe cale diplomatică, cu 90 de zile înainte, intentia sa privind încetarea valabilitătii acordului.
ARTICOLUL 14
În cazul încetării
valabilitătii prezentului acord conform art. 13, prevederile sale vor continua
să se aplice obligatiilor contractuale neîndeplinite, asumate în perioada de
valabilitate a acestui acord, până la executarea lor.
La data intrării
în vigoare a acestui acord îsi încetează valabilitatea Acordul comercial dintre
Guvernul Republicii Socialiste România si Guvernul Republicii Kenya, semnat la
Nairobi la 18 februarie 1983.
Cu toate acestea,
dispozitiile acordului respectiv vor continua să se aplice si după expirarea
valabilitătii sale pentru toate contractele sau angajamentele încheiate în baza
sa, dar neexecutate, până la realizarea lor integrală.
Semnat la Nairobi
la 17 octombrie 2003, în câte două exemplare originale, fiecare în limbile
română si engleză, toate textele fiind egal autentice.
În caz de
divergentă de interpretare, textul în limba engleză va prevala.
Pentru
Guvernul României, Adrian
Mitu, subsecretar
de stat Ministerul
Economiei si Comertului |
Pentru
Guvernul Republicii Kenya, Hon. Dr. Mukhisa
Kituyi, M.P., ministru Ministerul
Comertului si Industriei |
ACTE ALE ORGANELOR
DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL ECONOMIEI SI COMERTULUI
pentru înlocuirea anexei la Ordinul ministrului
economiei si comertului nr. 44/2003 privind aprobarea Listei organismelor
recunoscute care efectuează evaluarea conformitătii ascensoarelor
Având în vedere
prevederile art. 11 alin. (1) si ale art. 19 alin. (2) din Hotărârea Guvernului
nr.
439/2003 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piată a
ascensoarelor,
în temeiul
Hotărârii Guvernului nr.
738/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Economiei si
Comertului, cu modificările ulterioare,
ministrul
economiei si comertului emite
următorul ordin:
Art. 1. - Anexa la
Ordinul ministrului economiei si comertului nr.
44/2003 privind aprobarea Listei organismelor recunoscute care efectuează
evaluarea conformitătii ascensoarelor, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 549 din 30 iulie 2003, se înlocuieste cu anexa care
face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. -
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul
economiei si comertului,
Andrei
Grigorescu,
secretar de
stat
Bucuresti, 11 martie 2004.
Nr. 140.
ANEXĂ
LISTA
organismelor
recunoscute care efectuează evaluarea conformitătii ascensoarelor
Denumirea si
adresa organismului |
Nr. de
identificare în Registrul
organismelor recunoscute |
Produsul/grupa
de produse care va fi evaluat/evaluată |
Procedura de
evaluare/ sarcini
specifice |
Hotărârea
Guvernului nr.
439/2003, art. 8 |
ISCIR CERT din cadrul Inspectiei de Stat
pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune si Instalatiilor de
Ridicat (ISCIR), str. Sf. Elefterie nr. 47-49, sectorul 1, Bucuresti |
02 |
Ascensoare si scări mecanice |
- examinare CE de tip - inspectia finală - asigurarea calitătii produsului pentru
ascensoare - asigurarea calitătii productiei - asigurarea totală a calitătii
ascensoarelor |
anexa nr. 4 lit. B anexa nr. 8 anexa nr. 9 anexa nr. 10 anexa nr. 11 |
|
|
Componente de securitate |
- examinare CE de tip - conformitatea cu tipul suplimentat cu
verificări - asigurarea calitătii produsului - asigurarea totală a calitătii |
anexa nr. 4 lit. A anexa nr. 5 anexa nr. 6 anexa nr. 7 |
Societatea Română pentru Asigurarea
Calitătii (SRAC), str. Theodor Burada nr. 6, sectorul 1, Bucuresti |
03 |
Ascensoare si scări mecanice |
- asigurarea calitătii produsului pentru
ascensoare - asigurarea calitătii productiei - asigurarea totală a calitătii
ascensoarelor |
anexa nr. 9 anexa nr. 10 anexa nr. 11 |
|
|
Componente de securitate |
- asigurarea calitătii produsului - asigurarea totală a calitătii |
- asigurarea calitătii produsului - asigurarea totală a calitătii |
NOTĂ:
Aprobarea pentru SRAC este valabilă până la data de 31 decembrie 2004, dată până la care SRAC va fi reevaluat.