MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 172
(XVI) - Nr. 257 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Marti, 23 martie 2004
LEGI SI
DECRETE
47.
- Lege privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 84/2003
pentru înfiintarea Companiei Nationale de Autostrăzi si Drumuri Nationale din
România - S.A. prin reorganizarea Regiei Autonome “Administratia Natională a
Drumurilor din România”
139.
- Decret pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 84/2003 pentru înfiintarea Companiei Nationale de Autostrăzi si
Drumuri Nationale din România - S.A. prin reorganizarea Regiei Autonome
“Administratia Natională a Drumurilor din România”
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 94 din 4 martie 2004 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 19 alin. (4) din Legea nr. 550/2002 privind vânzarea spatiilor comerciale proprietate privată a statului si a celor de prestări de servicii, aflate în administrarea consiliilor judetene sau a consiliilor locale, precum si a celor aflate în patrimoniul regiilor autonome de interes local
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI
ROMÂNIEI
337.
- Hotărâre privind acordarea unor ajutoare financiare
341.
- Hotărâre privind refinantarea împrumutului contractat de Societatea
Comercială de Producere a Energiei Electrice si Termice “Termoelectrica” - S.A.
Bucuresti în baza Hotărârii Guvernului nr. 250/2001 privind garantarea de către
Ministerul Finantelor Publice a unui împrumut extern contractat de Societatea
Comercială “Termoelectrica” - S.A. sub forma unei emisiuni de obligatiuni
denominate în euro pe piata externă de capital
LEGI SI
DECRETE
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA
DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr. 84/2003 pentru înfiintarea Companiei Nationale de Autostrăzi si Drumuri
Nationale din România - S.A. prin reorganizarea Regiei Autonome “Administratia
Natională a Drumurilor din România”
Parlamentul
României adoptă prezenta
lege.
Art. I. - Se aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr.
84 din 18 septembrie 2003 pentru înfiintarea Companiei Nationale de
Autostrăzi si Drumuri Nationale din România - S.A. prin reorganizarea Regiei
Autonome “Administratia Natională a Drumurilor din România”, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 694 din 3 octombrie 2003, cu
următoarele modificări si completări:
1. Articolul 1
va avea următorul cuprins:
“Art. 1. - (1) Se
înfiintează Compania Natională de Autostrăzi si Drumuri Nationale din România -
S.A., denumită în continuare C.N.A.D.N.R., societate comercială pe
actiuni, cu capital integral de stat, cu sediul în municipiul Bucuresti, bd.
Dinicu Golescu nr. 38, sectorul 1, prin reorganizarea Regiei Autonome
«Administratia Natională a Drumurilor din România», care se desfiintează.
(2) C.N.A.D.N.R.
este persoană juridică română, de interes strategic national cât timp statul
este actionar majoritar, care se organizează si functionează sub autoritatea
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, pe bază de gestiune
economică si autonomie financiară, conform legilor în vigoare si statutului
prevăzut în anexa nr. 1.
(3) C.N.A.D.N.R.
are, la înfiintare, în structura sa 7 subunităti denumite directii regionale de
drumuri si poduri si un centru de studii si cercetare, fără personalitate
juridică.
(4) C.N.A.D.N.R.
poate înfiinta filiale, sucursale, reprezentante, agentii si alte asemenea
subunităti în tară si în străinătate, în conditiile legii si ale statutului.
(5) Filiale ale
C.N.A.D.N.R. pot fi înfiintate la propunerea adunării generale extraordinare a
actionarilor, potrivit legii si statutului, iar actele constitutive ale
unitătilor mentionate la alin. (3) se adoptă prin hotărâri ale acesteia, în
conditiile legii.
(6) C.N.A.D.N.R.
desfăsoară în principal activităti de interes public national în domeniul
administrării drumurilor nationale si autostrăzilor, în conformitate cu
prevederile Ordonantei Guvernului nr.
43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările si
completările ulterioare.”
2. Articolul 2
va avea următorul cuprins:
“Art. 2. - (1)
Capitalul social initial al C.N.A.D.N.R. este de 163.702.200.000 lei si se
constituie prin preluarea patrimoniului Regiei Autonome «Administratia
Natională a Drumurilor din România», în baza situatiei financiare anuale si a
situatiei patrimoniului, întocmite la data de 31 decembrie 2002.
(2) Capitalul
social initial este împărtit în 1.637.022 actiuni nominative, fiecare actiune
având valoarea nominală de 100.000 lei.
(3) Capitalul
social initial este subscris si integral vărsat de statul român, în calitate de
actionar unic, la data constituirii C.N.A.D.N.R.
(4) Actiunile
C.N.A.D.N.R. sunt detinute initial si în totalitate de statul român, care îsi
exercită drepturile si obligatiile prin Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului.
(5)
Predarea-preluarea activului si pasivului între Regia Autonomă «Administratia
Natională a Drumurilor din România», pe de o parte, si C.N.A.D.N.R., pe de altă
parte, se va face pe bază de protocol care se va încheia în termen de cel mult
180 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă.
Dacă valoarea capitalului social stabilită prin protocolul de predare-preluare
va fi diferită de cea prevăzută la alin. (1), se va solicita la oficiul
registrului comertului competent rectificarea cuvenită, în termen de 60 de zile
de la semnarea protocolului.
(6) Actiunile
emise în conditiile legii de C.N.A.D.N.R. pot fi cotate la bursă si
tranzactionate liber pe piata de capital.
(7) C.N.A.D.N.R.
se poate privatiza, în conditiile legii, statul având optiunea de a păstra
pachetul majoritar de actiuni. Privatizarea pachetului majoritar de actiuni se
face prin lege specială.
(8) Pe perioada în
care statul este actionar majoritar, C.N.A.D.N.R. poate vinde sau închiria
active din proprietatea sa, la initiativa consiliului de administratie, cu aprobarea
adunării generale a actionarilor si cu mandatarea specială a reprezentantilor
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului în adunarea generală
a actionarilor.
(9) C.N.A.D.N.R.
poate participa cu capital, în conditiile legii, la constituirea de societăti
comerciale cu obiect de activitate similar sau conex.”
3. Articolul 3
va avea următorul cuprins:
“Art. 3. - (1)
C.N.A.D.N.R. detine în proprietate bunuri imobile si mobile. Bunurile
apartinând proprietătii publice a statului sunt de natura celor prevăzute în
anexa la Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publică si regimul juridic al
acesteia, cu modificările si completările ulterioare, coroborat cu art. 2 alin.
(3) din Ordonanta Guvernului nr.
43/1997, republicată, cu modificările si completările ulterioare.
(2) Bunurile
apartinând proprietătii publice a statului, definite la alin. (1), constituie
elemente ale infrastructurii autostrăzilor si drumurilor nationale si sunt
prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta ordonantă de urgentă.
(3) Elementele
infrastructurii autostrăzilor si drumurilor nationale, prevăzute în anexa nr.
2, se concesionează C.N.A.D.N.R. pe o perioadă de 49 de ani, fără plata
redeventei, prin derogare de la prevederile Legii nr. 219/1998 privind regimul
concesiunilor, pe bază de contract de concesiune încheiat cu Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
(4) În cazul privatizării
a peste 50% din pachetul de actiuni, prevederile si clauzele contractului de
concesiune vor fi modificate în conformitate cu prevederile legale.
(5) Contravaloarea
bunurilor apartinând proprietătii publice a statului nu este inclusă în valoarea
capitalului social al C.N.A.D.N.R.
(6) Bunurile
mobile si imobile apartinând domeniului privat al statului, aflate în
administrarea Regiei Autonome «Administratia Natională a Drumurilor din
România», trec în proprietatea C.N.A.D.N.R. la data înmatriculării sale în
registrul comertului si se regăsesc în capitalul social initial al acesteia.
Contravaloarea terenurilor aflate în proprietatea privată a statului si în
administrarea Regiei Autonome «Administratia Natională a Drumurilor din
România» nu este cuprinsă în capitalul social initial prevăzut la art. 2 alin.
(1). Aceste terenuri vor intra în patrimoniul companiei si se vor reevalua,
potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 834/1991 privind stabilirea si
evaluarea unor terenuri detinute de societătile comerciale cu capital de stat,
cu modificările si completările ulterioare, în termen de un an de la încheierea
protocolului de predare-preluare prevăzut la art. 2 alin. (5), modificându-se
în mod corespunzător capitalul social al C.N.A.D.N.R. Actiunile nou-emise,
aferente modificării capitalului social cu valoarea terenurilor, vor reveni
statului în calitate de actionar unic.
(7) Veniturile
rezultate din exploatarea bunurilor proprietate publică a statului, precum si
tariful de utilizare a autostrăzilor si drumurilor nationale din România, în
lei si în valută, stabilite potrivit legii, constituie venit propriu al
C.N.A.D.N.R.”
4. Alineatele
(1) si (2) ale articolului 4 vor avea următorul cuprins:
“Art. 4. - (1)
C.N.A.D.N.R. are ca obiect principal de activitate:
a) proiectarea,
construirea, modernizarea, reabilitarea, repararea, administrarea, întretinerea
si exploatarea autostrăzilor si drumurilor nationale în scopul desfăsurării
traficului rutier în conditii de sigurantă a circulatiei; codurile aferente
acestor activităti sunt următoarele:
1. cod CAEN 4523 -
constructii de autostrăzi, drumuri, aerodromuri si baze sportive;
2. cod CAEN 4525 -
alte lucrări speciale de constructii;
3. cod CAEN 4521 -
constructii de clădiri si lucrări de geniu;
4. cod CAEN 4511 -
demolarea constructiilor, terasamente si organizare de santiere;
5. cod CAEN 4512 -
lucrări de foraj si sondaj pentru constructii;
6. cod CAEN 4522 -
lucrări de învelitori, sarpante si terase la constructii;
7. cod CAEN 7420 -
activităti de arhitectură, inginerie si servicii de consultantă tehnică legate
de acestea;
b) asigură
implementarea programelor de dezvoltare unitară a retelei de drumuri publice în
concordantă cu strategia Ministerului Transporturilor, Constructiilor si
Turismului, cerintele economiei nationale si cu cele de apărare; codul aferent
acestei activităti este următorul:
- cod CAEN 7513 -
controlul activitătilor economice;
c) activităti
comerciale, industriale, precum si alte activităti necesare îndeplinirii
obiectului său de activitate;
d) încasarea în
punctele de frontieră si în alte puncte a obligatiilor datorate de către
utilizatori pentru folosirea autostrăzilor si drumurilor nationale; codul
aferent acestei activităti este următorul:
- cod CAEN 7513 -
controlul activitătilor economice.
(2) C.N.A.D.N.R.
va putea efectua orice alte operatiuni si activităti legale necesare realizării
obiectului său de activitate stabilit prin statut; codurile aferente acestor
activităti sunt următoarele:
- cod CAEN 2222 -
alte activităti de tipărire n.c.a.;
- cod CAEN 2661 -
fabricarea elementelor din beton pentru constructii;
- cod CAEN 2663 -
fabricarea betonului;
- cod CAEN 2664 -
fabricarea mortarului;
- cod CAEN 2811 -
fabricarea de constructii metalice si părti componente ale structurilor
metalice;
- cod CAEN 4534 -
alte lucrări de instalatii;
- cod CAEN 4544 -
lucrări de vopsitorie, zugrăveli si montări de geamuri;
- cod CAEN 4550 -
închirierea utilajelor de constructii si demolare, cu personal de deservire
aferent;
- cod CAEN 5010 -
comert cu autovehicule;
- cod CAEN 5020 -
întretinerea si repararea autovehiculelor;
- cod CAEN 5030 -
comert cu piese si accesorii pentru autovehicule;
- cod CAEN 5050 -
comert cu amănuntul al carburantilor pentru autovehicule;
- cod CAEN 5151 - comert
cu ridicata al combustibililor solizi, lichizi si gazosi si al produselor
derivate;
- cod CAEN 5153 -
comert cu ridicata al materialului lemnos si de constructii;
- cod CAEN 5157 -
comertul cu ridicata al deseurilor si resturilor;
- cod CAEN 5523 - alte
mijloace de cazare;
- cod CAEN 6023 -
transporturi terestre de călători, ocazionale;
- cod CAEN 6024 -
transporturi rutiere de mărfuri;
- cod CAEN 6312 -
depozitări;
- cod CAEN 6321 -
alte activităti anexe transporturilor terestre;
- cod CAEN 7012 -
cumpărarea si vânzarea de bunuri imobiliare proprii;
- cod CAEN 7020 -
închirierea si subînchirierea bunurilor imobiliare proprii sau închiriate;
- cod CAEN 7121 -
închirierea altor mijloace de transport terestru;
- cod CAEN 7132 -
închirierea masinilor si echipamentelor pentru constructii, fără personal de
deservire aferent;
- cod CAEN 7134 -
închirierea altor masini si echipamente n.c.a.;
- cod CAEN 7230 -
prelucrarea informatică a datelor;
- cod CAEN 7430 -
activităti de testări si analize tehnice;
- cod CAEN 8022 -
învătământ secundar teoretic, tehnic sau profesional.”
5. Articolul 5
va avea următorul cuprins:
“Art. 5. -
Potrivit obiectului său de activitate C.N.A.D.N.R. asigură conditii de
sigurantă a circulatiei pe autostrăzi si drumuri nationale deschise circulatiei
publice, exercitând atributiile care îi revin conform legii.”
6. Articolul 6
va avea următorul cuprins:
“Art. 6. - (1)
C.N.A.D.N.R. are dreptul să utilizeze, în conditiile legii, zona de sigurantă
si zona de protectie a infrastructurii rutiere a autostrăzilor si drumurilor
nationale, în scopul desfăsurării în bune conditii a circulatiei rutiere si al
prevenirii evenimentelor rutiere.
(2) Terenurile
aflate în zona de protectie a autostrăzilor si drumurilor nationale pot fi
ocupate temporar, cu înstiintarea proprietarilor, de C.N.A.D.N.R. în scopul
eliminării consecintelor evenimentelor rutiere. C.N.A.D.N.R., în termen de
maximum 15 zile de la ocuparea terenurilor, va dispune măsurile legale pentru
aducerea acestora la starea initială. În cazul producerii de pagube materiale,
C.N.A.D.N.R. va asigura ca proprietarii să primească, în conditiile legii, o
justă despăgubire.
(3) În vederea
prevenirii si combaterii fenomenului de înzăpezire, pe unele sectoare de
autostrăzi si drumuri nationale C.N.A.D.N.R. poate ocupa temporar, cu materiale
si mijloace specifice, terenuri aflate în vecinătatea acestora si care nu se
află în proprietatea sa; ocuparea temporară se face cu titlu gratuit si cu
înstiintarea prealabilă a proprietarilor. Eliberarea terenurilor ocupate
temporar se va face de către si pe cheltuiala C.N.A.D.N.R. imediat ce dispar
conditiile favorizante aparitiei fenomenului de înzăpezire. În eventualitatea
producerii unor pagube materiale datorită utilizării terenurilor în scopul
anterior mentionat, C.N.A.D.N.R. va oferi proprietarilor despăgubiri în
conditiile legii.
(4) C.N.A.D.N.R.
va actiona, în conditiile legii, pentru interzicerea si eliminarea
constructiilor, instalatiilor, panourilor publicitare si a oricăror alte
obiective amplasate ilegal în zona de sigurantă sau de protectie a
autostrăzilor si drumurilor nationale. Proprietarii acestora vor suporta
integral cheltuielile generate de dezafectare, precum si eventualele pagube
produse, potrivit legii.”
7. Articolul 7
va avea următorul cuprins:
“Art. 7. -
Închiderea definitivă si/sau temporară a circulatiei publice pe autostrăzi si
drumurile nationale, pentru considerente tehnologice sau de sigurantă, precum
si pentru executarea de lucrări ori instituirea de restrictii, se face în baza
unui protocol încheiat între C.N.A.D.N.R. si reprezentantii politiei rutiere,
în conditiile legii.”
8. Articolul 8
va avea următorul cuprins:
“Art. 8. - În
cazul unor calamităti naturale, dezastre sau evenimente rutiere C.N.A.D.N.R. va
actiona în cel mai scurt timp pentru repunerea în functiune a infrastructurii
rutiere a autostrăzilor si drumurilor nationale afectate.”
9. Articolul 9
va avea următorul cuprins:
“Art. 9. - (1)
C.N.A.D.N.R. este administratorul autostrăzilor si drumurilor nationale, în
conditiile contractului de concesiune prevăzut la art. 3, având drepturile,
obligatiile si răspunderile ce îi revin în această calitate, potrivit
reglementărilor interne si actelor juridice internationale la care România este
parte.
(2) C.N.A.D.N.R.,
corespunzător obiectului său de activitate, se substituie Regiei Autonome
«Administratia Natională a Drumurilor din România» si preia toate drepturile si
va fi tinută de toate obligatiile legale si contractuale decurgând din
raporturile juridice ale acesteia cu tertii, inclusiv în litigiile aflate pe
rol la instantele arbitrale, judecătoresti sau cu atributii jurisdictionale,
din contractele si acordurile interne si internationale, precum si din
creditele contractate direct de stat si subîmprumutate către Regia Autonomă
«Administratia Natională a Drumurilor din România» prin acorduri subsidiare.”
10. La
articolul 10, litera a) va avea următorul cuprins:
“a) să asigure punerea în aplicare a
obligatiilor care îi revin din planul de mobilizare;”
11. La
articolul 10, litera b) se abrogă.
12. Articolul
11 va avea următorul cuprins:
“Art. 11. - (1)
Bugetul de venituri si cheltuieli al C.N.A.D.N.R. cuprinde venituri proprii ale
companiei, veni- turi din prestări de servicii si surse de reabilitare a drumurilor
în conformitate cu contractul încheiat cu Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului, alocatii de la bugetul de stat, credite
interne/externe, fonduri externe nerambursabile, alte surse legal constituite
si se aprobă de către Guvern, la propunerea Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului, cu avizul Ministerului Muncii, Solidaritătii
Sociale si Familiei si al Ministerului Finantelor Publice.
(2) Veniturile
C.N.A.D.N.R. se utilizează, potrivit legii, după cum urmează:
a) veniturile
proprii se utilizează, în principal, pentru proiectarea, repararea,
administrarea, întretinerea si exploatarea infrastructurii rutiere, precum si
pentru rambursări de credite, plăti de dobânzi si de comisioane;
b) veniturile din
prestări de servicii cuvenite potrivit prevederilor contractului încheiat cu
Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului si sursele pentru
reabilitarea drumurilor se utilizează pentru proiectarea, repararea,
administrarea, exploatarea, reabilitarea, dezvoltarea, modernizarea, precum si
pentru constructia de noi autostrăzi si drumuri nationale;
c) fondurile
externe nerambursabile se utilizează pentru reabilitarea, dezvoltarea,
modernizarea si constructia de autostrăzi si drumuri nationale, în conformitate
cu prevederile acordurilor de împrumut si ale contractelor de finantare; d)
fondurile din credite interne si externe se utilizează pentru proiectarea,
repararea, întretinerea, exploatarea, reabilitarea, dezvoltarea, modernizarea
si constructia de autostrăzi si drumuri nationale;
e) alocatiile de
la bugetul de stat se utilizează pentru reabilitarea autostrăzilor si
drumurilor nationale, pentru dezvoltarea, modernizarea si constructia de
autostrăzi si drumuri nationale, inclusiv pentru rambursări de credite, de plăti
de dobânzi si de comisioane.”
13. Alineatele
(1) si (4) ale articolului 12 vor avea următorul cuprins:
“Art. 12. - (1)
Crearea de noi bunuri proprietate publică, precum si dezvoltarea si
modernizarea celor existente, în scopul integrării autostrăzilor si drumurilor
nationale din România în sistemul european de transport, se asigură cu
finantare din venituri proprii, din surse pentru reabilitare, din fonduri
externe nerambursabile, din credite interne si externe si, în completare, din
alocatii de la bugetul de stat si din alte surse legal constituite, prin
bugetul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
..................................................................................................
(4) În cazurile în
care interesele de stat impun executarea de către C.N.A.D.N.R. de lucrări sau
prestarea de servicii speciale, sursele de finantare aferente vor fi stabilite
potrivit prevederilor legale.”
14. Alineatele
(1) si (3) ale articolului 14 vor avea următorul cuprins:
“Art. 14. - (1) La
înfiintare, personalul Regiei Autonome «Administratia Natională a Drumurilor
din România» va fi preluat de C.N.A.D.N.R., în conditiile legii.
..................................................................................................
(3) Drepturile de
salarizare si celelalte drepturi de personal, conditiile de muncă, obligatiile
generale si specifice, timpul de muncă si de odihnă, programele de
perfectionare profesională a salariatilor si alte conditii în care se
desfăsoară procesul muncii se stabilesc prin contractul colectiv de muncă la
nivel de unitate, încheiat în conditiile legii, în termen de cel mult 180 de
zile de la data înmatriculării C.N.A.D.N.R. în registrul comertului.”
15. După
articolul 17 se introduce un articol nou, articolul 171, cu următorul cuprins:
“Art. 171. - Anexele nr. 1 si 2 fac parte integrantă din prezenta ordonantă de
urgentă.”
16. După
articolul 18 se introduce articolul 19 cu următorul cuprins:
“Art. 19. - La
data intrării în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante de urgentă,
Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 237 din 29 iunie 1998, cu
modificările si completările ulterioare, se completează după cum urmează:
- După alineatul
(4) al articolului 2 se introduce un alineat nou, alineatul (5), cu următorul
cuprins:
(5) Fac parte din
elementele infrastructurii autostrăzilor si drumurilor nationale apartinând
domeniului public al statului:
1. suprastructura si
infrastructura drumului, situate în cadrul amprizei, si terenul aferent;
2. podurile,
tunelurile, viaductele, pasajele denivelate si alte lucrări de artă, cu terenul
aferent;
3. locurile de
parcare, oprire si stationare, precum si terenurile aferente care apartin
domeniului public al statului;
4. lucrările de
consolidare, de protectie si de apărare si terenul aferent;
5. plantatiile
rutiere si terenul aferent;
6. suprafetele de
teren situate de o parte si de cealaltă a drumului, care formează zonele de sigurantă,
în limitele prevăzute de prezenta ordonantă.”
17. La anexa
nr. 1, alineatul (2) al articolului 3 se abrogă.
18. La anexa
nr. 1, alineatele (3) si (4) ale articolului 3 vor avea următorul cuprins:
“(3) C.N.A.D.N.R.
poate înfiinta filiale, sucursale, reprezentante, agentii si alte asemenea
subunităti în tară si în străinătate, potrivit legii.
(4) Filiale ale
C.N.A.D.N.R. pot fi înfiintate, potrivit legii si statutului, la propunerea
adunării generale extraordinare a actionarilor, iar actele constitutive ale
unitătilor mentionate la alin. (3) se adoptă prin hotărâri ale acesteia, în
conditiile legii.”
19. La anexa
nr. 1, articolul 5 va avea următorul cuprins:
“ARTICOLUL 5
Scopul
Scopul
C.N.A.D.N.R. îl constituie gestionarea, dezvoltarea, administrarea si
exploatarea pe principii comerciale a elementelor infrastructurii rutiere de
autostrăzi si drumuri nationale, pentru desfăsurarea traficului rutier în
conditii de sigurantă a circulatiei, de fluentă si continuitate.”
20. La anexa
nr. 1, alineatele (1) si (3) ale articolului 6 vor avea următorul cuprins:
“(1) C.N.A.D.N.R.
desfăsoară activităti de interes public national si are, în principal, ca
obiect de activitate:
a) proiectarea,
construirea, modernizarea, repararea, administrarea, întretinerea si exploatarea
autostrăzilor si drumurilor nationale;
b) implementarea
programelor de dezvoltare unitară a retelei de drumuri publice în concordantă
cu strategia Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, cu
cerintele economiei nationale si cu cele de apărare;
c) încasarea în
punctele de frontieră si în alte puncte, stabilite conform legii, a
obligatiilor datorate de către utilizatori pentru folosirea autostrăzilor si
drumurilor nationale;
d) emiterea de
acorduri de amplasare, în zona autostrăzilor si drumurilor nationale, pentru
constructii, panouri publicitare, instalatii si alte obiective similare;
e) emiterea de
autorizatii speciale de transport intern;
f) încasarea si
controlul tarifelor de utilizare a autostrăzilor si drumurilor nationale;
g) activităti
comerciale industriale si alte activităti necesare îndeplinirii obiectului său
de activitate.
..................................................................................................
(3) În scopul
realizării obiectului său de activitate C.N.A.D.N.R. desfăsoară următoarele
activităti:
1. elaborează
studii, prognoze si proiecte de strategii pentru dezvoltarea si sistematizarea
retelei de drumuri publice, le supune spre aprobare Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului si urmăreste realizarea acestora
în limitele de competentă acordate potrivit legii;
2. elaborează
programe si strategia de modernizare si dezvoltare a retelei de autostrăzi si
drumuri nationale, tinând seama de programele si strategiile de modernizare si dezvoltare
a retelei de drumuri judetene si comunale, si le supune spre aprobare potrivit
legii;
3. analizează si
face propuneri, în conditiile legii, cu privire la construirea de drumuri noi,
desfiintarea de drumuri, precum si clasarea si declasarea acestora;
4. colaborează cu
organe ale administratiei publice locale în scopul dezvoltării unitare a
întregii retele de drumuri, potrivit nevoilor economiei nationale;
5. întocmeste
programe anuale si de perspectivă a drumurilor nationale, judetene si comunale,
a podurilor si autostrăzilor si le supune spre aprobare Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului;
6. asigură
urmărirea si coordonarea lucrărilor de întretinere, reparare, reabilitare,
modernizare si constructie a drumurilor nationale, precum si executarea si
receptia pe teren a lucrărilor respective;
7. elaborează
norme de consum si norme de stoc pentru materialele specifice sectorului de
drumuri;
8. urmăreste
avizarea si aprobarea documentatiilor tehnice, a exproprierilor, contractarea si
finantarea lucrărilor de investitii si reparatii de autostrăzi si drumuri
nationale;
9. propune norme
tehnice si tehnologii specifice privind constructia, modernizarea, întretinerea
si exploatarea drumurilor publice;
10. emite acorduri
si autorizatii pentru constructii, panouri publicitare, instalatii si alte
obiective similare care se execută în zona autostrăzilor si drumurilor
nationale, în conditiile legii;
11. initiază
actiuni de cooperare tehnico-stiintifică cu firme străine;
12. participă, în
baza mandatului aprobat de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si
Turismului, la consfătuiri si actiuni pe plan international în organismele la
care este afiliată si la alte manifestări internationale organizate pe teme de
autostrăzi si drumuri nationale;
13. tratează
probleme de colaborare tehnico-stiintifică în domeniul drumurilor pe linie
internatională si coordonează realizarea sarcinilor ce îi revin din
întelegerile, conventiile si acordurile internationale;
14. organizează
proceduri de achizitie pentru contractarea lucrărilor, serviciilor si a
produselor necesare în domeniul său de activitate, conform legii;
15. elaborează
documentatii pentru executia de lucrări si pentru exploatarea autostrăzilor;
16. coordonează si
îndrumă din punct de vedere metodologic reteaua de laboratoare din unitătile
proprii pentru realizarea controlului tehnic de calitate a produselor si a
lucrărilor de întretinere si reparare a drumurilor publice, precum si a tuturor
activitătilor pe care le desfăsoară;
17. elaborează
proiectele, programele anuale si de perspectivă pentru cercetarea stiintifică
în sectorul de drumuri publice;
18. elaborează
propuneri cu privire la problemele de standardizare, specifice obiectului de
activitate;
19. asigură
organizarea interventiilor necesare în scopul eliminării operative a avariilor,
restrictiilor sau a altor situatii provocate de calamităti pe autostrăzi si
drumurile nationale;
20. organizează,
îndrumă si controlează aplicarea semnalizării rutiere pe autostrăzi si
drumurile nationale, în conformitate cu normele în vigoare si cu conventiile
internationale, si colaborează cu organele de specialitate ale Ministerului
Administratiei si Internelor pentru asigurarea sigurantei circulatiei pe
drumurile publice;
21. organizează,
într-o conceptie unitară, reteaua de contoare pentru înregistrarea traficului
rutier al autovehiculelor si asigură prelucrarea datelor;
22. execută
expertize tehnice, testări, măsurători si acordă consultantă în domeniile
specifice obiectului său de activitate;
23. participă la
capitalul social al altor societăti comerciale si decide, în conditiile legii,
asocierea cu persoane juridice române sau străine;
24. negociază si
contractează credite cu bănci si cu alte institutii financiare, în conditiile
legii;
25. desfăsoară
activităti de editare, tipărire, difuzare si publicitate, potrivit legii;
26. negociază si
încheie contracte pentru achizitii publice de investitii, bunuri, lucrări si
servicii, precum si pentru valorificarea de active si bunuri, în conditiile
legii;
27. desfăsoară si
alte activităti pentru realizarea scopului si obiectului său de activitate.”
21. La anexa
nr. 1, articolul 7 va avea următorul cuprins:
“ARTICOLUL 7
Proprietatea
publică
C.N.A.D.N.R.
detine în concesiune elementele infrastructurii autostrăzilor si drumurilor
nationale, pe care le administrează, exploatează, întretine si repară în
vederea realizării scopului si obiectului său de activitate si potrivit
prevederilor contractului de concesiune încheiat cu Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului.”
22. La anexa
nr. 1, articolul 8 va avea următorul cuprins:
“ARTICOLUL 8
Capitalul
social
(1)
Capitalul social initial al C.N.A.D.N.R. este de 163.702.200.000 lei si se
constituie prin preluarea patrimoniului Regiei Autonome «Administratia
Natională a Drumurilor din România», în baza situatiei financiare anuale si a
patrimoniului, întocmite la data de 31 decembrie 2002.
(2) Capitalul
social initial va fi modificat, în conditiile legii, în baza protocolului de
predare-preluare.
(3) Capitalul
social initial este împărtit în 1.637.022 actiuni nominative, fiecare actiune
având valoarea nominală de 100.000 lei.
(4) Capitalul
social initial este în întregime subscris si integral vărsat de statul român,
în calitate de actionar unic, la data constituirii C.N.A.D.N.R.
(5) Actiunile
C.N.A.D.N.R. sunt detinute initial si în totalitate de statul român, care îsi
exercită drepturile si obligatiile prin Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului.
(6) C.N.A.D.N.R.
poate fi privatizată în conditiile legii, statul având optiunea de a păstra
pachetul majoritar de actiuni. Privatizarea pachetului majoritar de actiuni se
face prin lege specială.”
23. La anexa
nr. 1, literele c), h) si i) ale alineatului (5) al articolului 14 vor avea
următorul cuprins:
“c) aprobă înfiintarea si desfiintarea de
sucursale, agentii si de alte subunităti fără personalitate juridică;
..................................................................................................
h) aprobă
înfiintarea sau desfiintarea de filiale;
i) aprobă
proiectul contractului de concesiune a retelei de drumuri ce urmează a fi
încheiat cu Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, precum si
modificări ale acestuia;”
24. La anexa
nr. 1, litera j) a alineatului (5) al articolului 14 se abrogă.
25. La anexa
nr. 1, alineatul (1) al articolului 15 va avea următorul cuprins:
“(1) Adunarea
generală extraordinară a actionarilor se convoacă ori de câte ori va fi nevoie
de către presedintele consiliului de administratie sau de către cel desemnat să
îl înlocuiască, precum si la cererea actionarilor care detin cel putin o treime
din participarea la capitalul social sau la cererea cenzorilor.”
26. La anexa
nr. 1, alineatul (3) al articolului 15 se abrogă.
27. La anexa
nr. 1, litera f) a articolului 19 va avea următorul cuprins:
“f) hotărăste cu privire la închirierea
bunurilor proprietate privată a C.N.A.D.N.R., în conditiile legii;”
28. La anexa
nr. 1, litera e) a alineatului (1) al articolului 20 va avea următorul cuprins:
“e) încheie acte juridice în numele si pe seama
C.N.A.D.N.R., potrivit competentelor;”
29. La anexa
nr. 1, alineatul (1) al articolului 30 se abrogă.
30. La anexa
nr. 1, alineatul (1) al articolului 32 va avea următorul cuprins:
“(1) În caz de
dizolvare, C.N.A.D.N.R. va fi lichidată conform prevederilor legale.”
31. Anexa nr. 2
va avea următorul cuprins:
“ANEXA Nr. 2
ELEMENTELE
infrastructurii
autostrăzilor si drumurilor nationale
Reteaua de autostrăzi
si drumuri nationale prevăzută în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 540/2000
privind aprobarea încadrării în categorii functionale a drumurilor publice si a
drumurilor de utilitate privată deschise circulatiei publice, cu modificările
ulterioare, cuprinde următoarele elemente:
1. suprastructura
si infrastructura drumului, situate în cadrul amprizei, si terenul aferent;
2. podurile,
tunelurile, viaductele, pasajele denivelate si alte lucrări de artă, cu terenul
aferent;
3. locurile de
parcare, oprire si stationare, precum si terenurile aferente care apartin
domeniului public;
4. lucrările de
consolidare, de protectie si de apărare si terenurile aferente;
5. plantatiile
rutiere si terenul aferent;
6. suprafetele de
teren situate de o parte si de cealaltă a drumului, care formează zonele de
sigurantă, în limitele prevăzute de Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul
drumurilor, republicată, cu modificările si completările ulterioare.”
Art. II. - Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
84/2003, cu modificările si completările aduse prin prezenta lege, va fi
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o
nouă numerotare.
Această lege a
fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 3 februarie 2004, cu
respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia României,
republicată.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR
VALER
DORNEANU
Această lege a
fost adoptată de Senat în sedinta din 4 martie 2004, cu respectarea
prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE
SENATULUI
NICOLAE
VĂCĂROIU
Bucuresti, 17 martie 2004.
Nr. 47.
pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 84/2003 pentru înfiintarea Companiei Nationale de Autostrăzi si Drumuri Nationale din România - S.A. prin reorganizarea Regiei Autonome “Administratia Natională a Drumurilor din România”
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se
promulgă Legea privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
84/2003 pentru înfiintarea Companiei Nationale de Autostrăzi si Drumuri
Nationale din România - S.A. prin reorganizarea Regiei Autonome “Administratia
Natională a Drumurilor din România” si se dispune publicarea acestei legi în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 15 martie 2004.
Nr. 139.
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 4
martie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 19 alin. (4) din Legea nr. 550/2002 privind vânzarea spatiilor
comerciale proprietate privată a statului si a celor de prestări de servicii,
aflate în administrarea consiliilor judetene sau a consiliilor locale, precum
si a celor aflate în patrimoniul regiilor autonome de interes local
Nicoale Popa - presedinte
Costică Bulai -
judecător
Nicolae Cochinescu
- judecător
Constantin Doldur
- judecător
Kozsokár Gábor -
judecător
Petre Ninosu -
judecător
Serban Viorel
Stănoiu - judecător
Lucian Stângu -
judecător
Ioan Vida -
judecător
Florentina Baltă -
procuror
Mihaela Senia
Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 19 alin.
(4) din Legea nr.
550/2002 privind vânzarea spatiilor comerciale proprietate privată a
statului si a celor de prestări de servicii, aflate în administrarea
consiliilor judetene sau a consiliilor locale, precum si a celor aflate în
patrimoniul regiilor autonome de interes local, exceptie ridicată de Societatea
Comercială “Marexim” - S.R.L. din Reghin în Dosarul nr. 2.165/2003 al
Tribunalului Mures - Sectia comercială si de contencios administrativ.
La apelul nominal
lipsesc părtile, procedura de citare fiind legal îndeplinită.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca fiind neîntemeiată, arătând că textele de lege
criticate nu contravin prevederilor constitutionale referitoare la garantarea
dreptului de proprietate privată, întrucât legiuitorul, în temeiul art. 44
alin. (1), a stabilit niste limite rezonabile ale exercitiului acestui drept în
considerarea interesului public general, restrângeri care nu afectează însăsi
existenta dreptului.
CURTEA,
având în vedere
actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin Încheierea
din 19 septembrie 2003, pronuntată în Dosarul nr. 2.165/2003, Tribunalul
Mures - Sectia comercială si de contencios administrativ a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 19
alin. (4) din Legea nr.
550/2002 privind vânzarea spatiilor comerciale proprietate privată a
statului si a celor de prestări de servicii, aflate în administrarea
consiliilor judetene sau a consiliilor locale, precum si a celor aflate în
patrimoniul regiilor autonome de interes local, exceptie ridicată de
Societatea Comercială “Marexim” - S.R.L. din Reghin.
În motivarea
exceptiei de neconstitutionalitate se arată că prin aplicarea prevederilor art. 19 alin. (4) din Legea nr.
550/2002 se produce o trecere indirectă în proprietatea statului a unor
bunuri dobândite în mod licit de către societatea comercială care a solicitat
cumpărarea imobilului, cu încălcarea dispozitiilor constitutionale care
garantează proprietatea si interzic exproprierea, confiscarea sau alte forme de
trecere în proprietatea statului a bunurilor private, fără o justă si
prealabilă despăgubire. Se arată că persoana juridică în cauză este direct
prejudiciată cu diferenta de bani reprezentând investitiile realizate, care nu
pot fi deduse, statul îmbogătindu-se în mod injust cu aceeasi sumă de bani.
Tribunalul
Mures - Sectia comercială si de contencios administrativ apreciază că investitiile efectuate de către
solicitantul cumpărării spatiilor comerciale au sporit valoarea imobilului, cu
ocazia efectuării raportului de expertiză luându-se în considerare toate
investitiile realizate, iar nu doar o parte din acestea. Astfel, desi valoarea
investitiilor este inclusă în valoarea imobilului, chiriasului nu i se
recunoaste contravaloarea investitiilor mai mari de jumătate din pretul minim
de vânzare al acestuia. Prin urmare, dacă doreste să cumpere imobilul,
chiriasul este obligat să plătească a doua oară pentru investitiile efectuate
de el ce depăsesc jumătate din valoarea imobilului, asa cum aceasta a fost
stabilită prin raportul de evaluare.
Sub acest aspect,
desi, în conformitate cu Legea fundamentală, dreptul de proprietate se exercită
în limitele prevăzute de lege, aceste limite nu pot fi atât de restrictive
încât să determine îngrădirea dreptului însusi. În consecintă, instanta
judecătorească apreciază că exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor
art. 19 alin. (4) din Legea nr.
550/2002 este fondată.
Potrivit
dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Guvernul arată că, în conformitate cu dispozitiile
art. 482 din Codul civil, îmbunătătirile sau investitiile executate de către
locatar asupra imobilului închiriat revin proprietarului imobilului. Se
apreciază că lucrările de investitii efectuate de către locatar nu conferă
acestuia un drept de proprietate asupra imobilului, ci doar un drept de
creantă, la terminarea locatiunii, acesta având posibilitatea de a-si recupera
cheltuielile făcute, potrivit art. 481 din Codul civil.
Se constată că
dispozitiile art. 19 alin. (4) din Legea nr.
550/2002 sunt în concordantă cu prevederile art. 44 alin. (1) teza a doua
din Constitutie, potrivit cărora continutul si limitele dreptului de
proprietate sunt stabilite prin lege. Stabilirea acestei limite constituie o
optiune a legiuitorului, care a avut în vedere faptul că investitiile făcute de
chirias au profitat si profită, în primul rând, acestuia si, în plus, a acordat
anumite facilităti la cumpărarea spatiului, respectiv vânzarea prin negociere
directă si plata în rate.
Se apreciază, în
consecintă, că exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 19 alin.
(4) din Legea nr.
550/2002 este neîntemeiată.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate
la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea
Constitutională este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din
Constitutia României, republicată, ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si
23 din Legea nr.
47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu
care a fost sesizată.
Obiectul exceptiei
de neconstitutionalitate îl constituie art. 19 alin. (4) din Legea nr.
550/2002 privind vânzarea spatiilor comerciale proprietate privată a
statului si a celor de prestări de servicii, aflate în administrarea
consiliilor judetene sau a consiliilor locale, precum si a celor aflate în
patrimoniul regiilor autonome de interes local, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 803 din 5 noiembrie 2002. Textul legal criticat are
următorul continut:
- Art. 19 alin.
(4): “Valoarea investitiilor deduse în conditiile alin. (3) nu poate depăsi
jumătate din valoarea stabilită prin raportul de evaluare.”
Autorul exceptiei
sustine că dispozitiile legale criticate încalcă prevederile art. 41 din
Constitutia României, care, ulterior sesizării, a fost modificată si completată
prin Legea de revizuire nr.
429/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 758 din
29 octombrie 2003, republicată de Consiliul Legislativ, în temeiul art. 152 din
Constitutie, în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 767 din data de 31
octombrie 2003, cu reactualizarea denumirilor si dându-se textelor o nouă
numerotare. După republicare, textul constitutional invocat are următoarea
numerotare si continut:
- Art. 44: “(1)
Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul
si limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege.
(2)
Proprietatea privată este garantată si ocrotită în mod egal de lege, indiferent
de titular. Cetătenii străini si apatrizii
pot dobândi dreptul de proprietate privată asupra terenurilor numai în
conditiile rezultate din aderarea României la Uniunea Europeană si din alte
tratate internationale la care România este parte, pe bază de reciprocitate, în
conditiile prevăzute prin lege organică, precum si prin mostenire legală.
(3) Nimeni nu
poate fi expropriat decât pentru o cauză de utilitate publică, stabilită
potrivit legii, cu dreaptă si
prealabilă despăgubire.
(4) Sunt
interzise nationalizarea sau orice alte măsuri de trecere silită în proprietate
publică a unor bunuri pe baza apartenentei sociale, etnice, religioase,
politice sau de altă natură discriminatorie a titularilor.
(5) Pentru
lucrări de interes general, autoritatea publică poate folosi subsolul oricărei
proprietăti imobiliare, cu obligatia de a despăgubi proprietarul pentru daunele
aduse solului, plantatiilor sau constructiilor, precum si pentru alte daune
imputabile autoritătii.
(6)
Despăgubirile prevăzute în alineatele (3) si (5) se stabilesc de comun acord cu
proprietarul sau, în caz de divergentă, prin justitie.
(7) Dreptul de
proprietate obligă la respectarea sarcinilor privind protectia mediului si
asigurarea bunei vecinătăti, precum si la respectarea celorlalte sarcini care,
potrivit legii sau obiceiului, revin proprietarului.
(8) Averea
dobândită licit nu poate fi confiscată. Caracterul licit al dobândirii se
prezumă.
(9) Bunurile
destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori contraventii pot fi
confiscate numai în conditiile legii.”
Examinând exceptia
de neconstitutionalitate, Curtea retine că, potrivit art. 16 din Legea nr.
550/2002, vânzarea spatiilor comerciale si a celor de prestări de servicii
se face prin negociere directă către comercianti, respectiv prestatorii de
servicii, persoane fizice sau juridice, care le folosesc efectiv la data
intrării în vigoare a legii, în baza unui contract de închiriere, concesiune,
locatie de gestiune, asociere în participatiune sau leasing.
În vederea
vânzării acestor spatii, comisia constituită conform art. 6 din lege stabileste
un pret minim de vânzare pe baza unui raport de evaluare, care va constitui
baza de negociere între părtile contractante. Astfel, după aprobarea cererii de
cumpărare, se va proceda la stabilirea pretului prin negociere directă,
pornindu-se de la pretul minim, la negocieri fiind avută în vedere si dedusă,
pe bază de acte justificative, valoarea investitiilor efectuate de cumpărător,
indiferent de natura acestora, dacă sunt îndeplinite cerintele art. 19 alin.
(3), respectiv dacă investitiile au fost efectuate cu acordul proprietarului
sau al titularului dreptului de administrare a spatiului si au fost executate
pe baza unei autorizatii de construire, în conditiile legii. Potrivit chiar
formulei utilizate de legiuitor, satisfacerea acestor exigente este impusă
pentru ca investitiile efectuate să poată fi deduse, în calculul pretului fiind
luate, potrivit alin. (4), doar acelea care nu depăsesc jumătate din valoarea
stabilită prin raportul de evaluare a spatiului comercial sau de prestări de
servicii.
În conditiile în
care, potrivit jurisprudentei Curtii Constitutionale (exemplu fiind Decizia nr.
70/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 236 din
10 mai 2001) si a Curtii Europene a Drepturilor Omului (cauza “Ex-Regele si
altii împotriva Greciei”, 2000, sau “Beyeler împotriva Italiei”, 2000),
drepturile de creantă, ca element al patrimoniului persoanei, sunt asimilate
dreptului de proprietate si, independent de această asimilare, potrivit art. 44
alin. (1) din Constitutie, creantele asupra statului sunt garantate, Curtea
retine pertinenta invocării prevederilor constitutionale privind garantarea
dreptului de proprietate.
Cu toate acestea,
Curtea constată că în argumentarea criticii sale autorul exceptiei pleacă de la
o premisă gresită constând în absolutizarea exercitiului prerogativelor
dreptului său de proprietate, făcând abstractie de prevederile art. 44 alin.
(1) teza a doua din Constitutie, potrivit căruia “continutul si limitele
acestor drepturi sunt stabilite de lege”, ca si de acelea ale art. 136
alin. (5) care consacră caracterul inviolabil al proprietătii private, “în
conditiile legii organice”.
Potrivit acestor
dispozitii, legiuitorul ordinar este, asadar, competent să stabilească cadrul
juridic pentru exercitarea atributelor dreptului de proprietate, în acceptiunea
principială conferită de Constitutie, în asa fel încât să nu vină în coliziune
cu interesele generale sau cu interesele particulare legitime ale altor
subiecte de drept, instituind astfel niste limitări rezonabile în valorificarea
acestuia, ca drept subiectiv garantat.
Într-adevăr, în
măsura în care, procedând la limitarea valorii investitiilor deductibile la
jumătate din valoarea spatiului comercial sau de prestări de servicii stabilită
prin raportul de evaluare, legiuitorul nu a făcut decât să dea expresie acestor
imperative, în limitele si potrivit competentei sale, norma astfel adoptată
este în deplină concordantă cu prevederile constitutionale.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, republicată, precum si al art. 1, 2, 3, al art. 13 alin.
(1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată,
CURTEA
În numele
legii
DECIDE:
Respinge exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 19 alin. (4) din Legea nr.
550/2002 privind vânzarea spatiilor comerciale proprietate privată a
statului si a celor de prestări de servicii, aflate în administrarea
consiliilor judetene sau a consiliilor locale, precum si a celor aflate în
patrimoniul regiilor autonome de interes local, exceptie ridicată de Societatea
Comercială “Marexim” - S.R.L. din Reghin în Dosarul nr. 2.165/2003 al
Tribunalului Mures – Sectia comercială si de contencios administrativ.
Definitivă si
obligatorie.
Pronuntată în
sedinta publică din data de 4 martie 2004.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ.
dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Mihaela
Senia Costinescu
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind acordarea unor ajutoare financiare
În temeiul art.
108 din Constitutia României, republicată, si al art. 5 alin. (1) lit. e) si
alin. (2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 118/1999 privind
înfiintarea si utilizarea Fondului national de solidaritate, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr.
366/2001, cu modificările ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Articol unic. - Se
aprobă acordarea unor ajutoare financiare în sumă totală de 4.657 milioane lei,
din creditele bugetare aprobate cu această destinatie în bugetul Ministerului
Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei pe anul 2004, familiilor si
persoanelor singure din judetele Alba, Bacău, Bihor, Bistrita-Năsăud, Botosani,
Brăila, Brasov, Caras-Severin, Călărasi, Dâmbovita, Dolj, Galati, Giurgiu,
Gorj, Harghita, Ialomita, Iasi, Ilfov, Maramures, Mures, Neamt, Olt, Prahova,
Sibiu, Suceava, Teleorman, Tulcea, Vaslui, Vrancea si municipiul Bucuresti,
prevăzute în anexa*) care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Elena
Dumitru
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 18 martie 2004.
Nr. 337.
ANEXĂ
|
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind refinantarea împrumutului contractat de Societatea
Comercială de Producere a Energiei Electrice si Termice “Termoelectrica” - S.A.
Bucuresti în baza Hotărârii Guvernului nr. 250/2001 privind garantarea de către
Ministerul Finantelor Publice a unui împrumut extern contractat de Societatea Comercială “Termoelectrica” -
S.A. sub forma unei emisiuni de obligatiuni denominate în euro pe piata externă
de capital
În temeiul art.
108 din Constitutia României, republicată, si al art. 7 alin. (2) lit. d) si
alin. (3) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
146/2002 privind formarea si utilizarea resurselor derulate prin trezoreria
statului, aprobată cu modificări prin Legea nr.
201/2003,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - Se
aprobă acordarea unui împrumut din contul curent general al trezoreriei
statului Societătii Comerciale de Producere a Energiei Electrice si Termice
“Termoelectrica” - S.A. Bucuresti, în valoare de până la 6.700 miliarde lei, în
scopul exclusiv de rambursare a împrumutului contractat de societate în baza
Hotărârii Guvernului nr.
250/2001 privind garantarea de către Ministerul Finantelor Publice a unui
împrumut extern contractat de Societatea Comercială “Termoelectrica” - S.A. sub
forma unei emisiuni de obligatiuni denominate în euro pe piata externă de
capital, precum si a dobânzilor aferente perioadei aprilie 2003 - aprilie 2004.
Art. 2. -
Împrumutul va fi acordat pe o perioadă de până la un an, cu rambursarea si
plata dobânzii la scadentă si cu optiunea împrumutatului de rambursare a
împrumutului înainte de scadentă, la o rată a dobânzii egală cu ultima rată de
dobândă la titlurile de stat cu scadentă la un an, adjudecate la licitatie de
pe piata interban- cară de Ministerul Finantelor Publice în luna martie 2004.
Art. 3. -
Ministerul Finantelor Publice va încheia o conventie cu Societatea Comercială
de Producere a Energiei Electrice si Termice “Termoelectrica” - S.A. Bucuresti,
în care vor fi precizate drepturile si obligatiile părtilor, precum si
conditiile de derulare a împrumutului.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministru de
stat, ministrul economiei si comertului,
Dan Ioan
Popescu
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 18 martie 2004.
Nr. 341.