MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 172
(XVI) - Nr. 262 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Joi, 25 martie 2004
SUMAR
LEGI SI
DECRETE
48. - Lege privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 184/2002 pentru modificarea si completarea Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, precum si pentru stabilirea unor măsuri pentru accelerarea aplicării acesteia si a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au apartinut cultelor religioase din România, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 501/2002
145.
- Decret pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 184/2002 pentru modificarea si completarea Legii nr. 10/2001
privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6
martie 1945 - 22 decembrie 1989, precum si pentru stabilirea unor măsuri pentru
accelerarea aplicării acesteia si a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au apartinut cultelor
religioase din România, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
501/2002
49.
- Lege pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 117/2003
privind preluarea activitătii jurisdictionale si a personalului instantelor
Curtii de Conturi de către instantele judecătoresti
146.
- Decret privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 117/2003 privind preluarea activitătii jurisdictionale si a
personalului instantelor Curtii de Conturi de către instantele judecătoresti
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia
nr. 73 din 26 februarie 2004 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 29 din Legea nr. 64/1995 privind
procedura reorganizării judiciare si a falimentului, republicată, cu
modificările si completările ulterioare
HOTĂRÂRI ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
352.
- Hotărâre privind aprobarea activitătilor si amplasamentelor punctelor de
lansare ale Unitătii-pilot de combatere a căderilor de grindină Prahova si ale
Unitătii de combatere a căderilor de grindină Moldova 1, precum si a unor
măsuri pentru etapa a V-a - 2004 a Programului de realizare a Sistemului
national antigrindină si de stimulare a precipitatiilor
LEGI SI
DECRETE
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA
DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 184/2002 pentru modificarea si completarea Legii nr. 10/2001
privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6
martie 1945 - 22 decembrie 1989, precum si pentru stabilirea unor măsuri pentru
accelerarea aplicării acesteia si a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au apartinut cultelor
religioase din România, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
501/2002
Parlamentul
României adoptă prezenta
lege.
Art. I. - Se aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr.
184 din 12 decembrie 2002 pentru modificarea si completarea Legii nr.
10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, precum si pentru stabilirea unor
măsuri pentru accelerarea aplicării acesteia si a Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr.
94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au apartinut cultelor
religioase din România, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
501/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 929 din
18 decembrie 2002, cu următoarele modificări si completări:
1. La titlul I
articolul I, punctele 2 si 3 se abrogă.
2. La titlul I
articolul I punctul 5, alineatul (3) al articolului 51 va avea următorul
cuprins:
“(3) Restituirea
pretului actualizat plătit de chiriasii ale căror contracte de
vânzare-cumpărare, încheiate cu eludarea prevederilor Legii nr. 112/1995,
cu modificările si completările ulterioare, au fost desfiintate prin hotărâri
judecătoresti definitive si irevocabile se face de către Ministerul Finantelor
Publice din fondul extrabugetar constituit în temeiul art. 13 alin. 6 din Legea
nr. 112/1995,
cu modificările ulterioare.”
3. La titlul I,
articolul II se abrogă.
4. La titlul
II, articolul II se completează cu alineatele (4) si (5) cu următorul cuprins:
“(4) În situatia
cetătenilor străini si apatrizilor care au dobândit un drept de folosintă
special asupra unor terenuri în conditiile alin. (1), dreptul de folosintă
astfel dobândit se converteste, la cerere, în drept de proprietate, după
obtinerea cetăteniei române de către persoanele respective.
(5) Dispozitiile
alin. (1), (2) si (3) nu se aplică în cazul persoanelor prevăzute la art. 2
alin. (2) din Legea nr.
10/2001, cu modificările ulterioare.”
Art. II. - Dreptul la actiune prevăzut la titlul II
art. VI alin. (4) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
184/2002 se poate exercita si în termen de 6 luni de la data intrării în
vigoare a prezentei legi.
Art. III. - Legea nr.
10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 75 din 14 februarie 2001, cu modificările ulterioare,
inclusiv cu cele aduse prin prezenta lege, va fi republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
Această lege a fost adoptată
de Camera Deputatilor si de Senat în sedinta comună din 2 martie 2004, cu
respectarea prevederilor art. 76 alin. (1) din Constitutia României,
republicată.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR VALER
DORNEANU |
PRESEDINTELE
SENATULUI NICOLAE
VĂCĂROIU |
Bucuresti, 23 martie 2004.
Nr. 48.
pentru promulgarea Legii privind aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 184/2002 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate
în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, precum si pentru
stabilirea unor măsuri pentru accelerarea aplicării acesteia si a Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care
au apartinut cultelor religioase din România, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 501/2002
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se
promulgă Legea privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
184/2002 pentru modificarea si completarea Legii nr.
10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, precum si pentru stabilirea unor
măsuri pentru accelerarea aplicării acesteia si a Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr.
94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au apartinut cultelor
religioase din România, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
501/2002, si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
Bucuresti, 22 martie 2004.
Nr. 145.
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA
DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 117/2003 privind preluarea activitătii jurisdictionale si a
personalului instantelor Curtii de Conturi de către instantele judecătoresti
Parlamentul
României adoptă prezenta
lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr.
117 din 24 octombrie 2003 privind preluarea activitătii jurisdictionale si
a personalului instantelor Curtii de Conturi de către instantele judecătoresti,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 752 din 27 octombrie
2003, cu următoarele modificări si completări:
1. La articolul
2, alineatul (1) litera c) va avea următorul cuprins:
“c) dosarele
aflate pe rolul Sectiei jurisdictionale a Curtii de Conturi si al completului
în compunerea prevăzută la art. 56 din Legea nr. 94/1992
privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi, republicată, cu
modificările si completările ulterioare, se preiau de Înalta Curte de Casatie
si Justitie.”
2. Alineatul
(2) al articolului 5 va avea următorul cuprins:
“(2) Propunerea de
numire se face de către Consiliul Superior al Magistraturii, după examinarea
îndeplinirii cerintelor prevăzute de lege pentru ocuparea functiei de
judecător, pe baza dosarului profesional, în termen de 60 de zile de la data
intrării în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante de urgentă.”
3. Alineatele
(2) si (3) ale articolului 7 vor avea următorul cuprins:
“(2) Cheltuielile
de personal aferente personalului prevăzut la art. 5 si 6 se asigură de către
Curtea de Conturi pentru judecătorii financiari si judecătorii financiari
inspectori în functie, până la numirea acestora ca judecători la instantele
judecătoresti prevăzute la art. 2 sau până la încetarea mandatului acestora
conform legii, iar pentru magistratii-asistenti, grefierii si
arhivarii-registratori, până la data trecerii acestora la instantele judecătoresti. Ministerul
Justitiei va asigura cheltuielile de personal aferente personalului preluat de
la Curtea de Conturi, prin diminuarea bugetului aprobat Curtii de Conturi si
majorarea corespunzătoare a bugetului propriu.
(3) Se abilitează
Ministerul Justitiei, Înalta Curte de Casatie si Justitie si Curtea de Conturi,
cu avizul Ministerului Finantelor Publice, să introducă modificările
corespunzătoare în structura posturilor si a cheltuielilor cu salariile.”
4. Articolul 8
va avea următorul cuprins:
“Art. 8. -
Procurorii financiari vor fi preluati de Ministerul Public potrivit procedurii
prevăzute la art. 5. Procurorii financiari vor continua să functioneze în
cadrul Curtii de Conturi si să exercite atributiile prevăzute de Legea nr. 94/1992,
republicată, cu modificările si completările ulterioare, în conditiile art. 3
si 4 din prezenta ordonantă de urgentă.”
5. La articolul
9, după alineatul (2) se introduce un alineat nou, alineatul (3), cu următorul
cuprins:
“(3) Personalul
preluat de la Curtea de Conturi va desfăsura activitatea de judecată în sediile
actuale ale Curtii de Conturi numai în cauzele rezultate din activitatea Curtii
de Conturi.”
6. Articolul 10
va avea următorul cuprins:
“Art. 10. - Se
autorizează Ministerul Finantelor Publice să introducă modificări în structura
bugetelor aprobate pe anul 2003 Curtii de Conturi, Ministerului Justitiei si
Înaltei Curti de Casatie si Justitie, pe baza propunerilor ordonatorilor
principali de credite.”
Această lege a
fost adoptată de Senat în sedinta din 23 februarie 2004, cu respectarea
prevederilor art. 76 alin. (1) din Constitutia României, republicată.
p.
PRESEDINTELE SENATULUI,
GHEORGHE
BUZATU
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 24 februarie 2004, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (1) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR,
VALER
DORNEANU
Bucuresti, 23 martie 2004.
Nr. 49.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 117/2003 privind preluarea
activitătii jurisdictionale si a personalului instantelor Curtii de Conturi de
către instantele judecătoresti
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se
promulgă Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
117/2003 privind preluarea activitătii jurisdictionale si a personalului
instantelor Curtii de Conturi de către instantele judecătoresti si se dispune
publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
Bucuresti, 22 martie 2004.
Nr. 146.
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 26
februarie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 29 din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizării
judiciare si a falimentului, republicată, cu modificările si completările
ulterioare
Nicolae Popa -
presedinte
Costică Bulai -
judecător
Nicolae Cochinescu
- judecător
Constantin Doldur
- judecător
Kozsokár Gábor -
judecător
Petre Ninosu -
judecător
Serban Viorel
Stănoiu - judecător
Florentina Baltă -
procuror
Ioana Marilena
Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 29 din
Legea nr. 64/1995
privind procedura reorganizării judiciare si a falimentului, republicată, cu
modificările si completările ulterioare, exceptie ridicată de Societatea
Comercială “Onedil” - S.A. din Onesti în Dosarul nr. 5.250/2003 al Tribunalului
Bacău - Sectia comercială si de contencios administrativ.
La apelul nominal
se constată lipsa părtilor, fată de care procedura de citare este legal
îndeplinită.
Presedintele
dispune a se face apelul si în Dosarul nr. 474C/2003, care are ca obiect
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 29 alin. (1) din Legea nr. 64/1995,
republicată, cu modificările si completările ulterioare, exceptie ridicată de
Societatea Comercială “Lactoval” - S.R.L. din Suceava în Dosarul nr. 14/F/2003
al Tribunalului Suceava - Sectia comercială si de contencios administrativ.
La apelul nominal
se constată lipsa părtilor, fată de care procedura de citare este legal
îndeplinită.
Curtea, din
oficiu, pune în discutie conexarea dosarelor sus-mentionate, având în vedere
continutul similar al exceptiilor ridicate. Reprezentantul Ministerului Public
arată că este de acord cu conexarea.
Curtea, în temeiul
dispozitiilor art. 16 din Legea nr. 47/1992,
republicată, si ale art. 164 alin. 1 si 2 din Codul de procedură civilă,
dispune conexarea Dosarului nr. 474C/2003 la Dosarul nr. 445C/2003, care este
primul înregistrat.
Cauza fiind în
stare de judecată, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind neîntemeiată,
apreciind că dispozitiile criticate nu contravin prevederilor constitutionale,
invocând în acest sens jurisprudenta Curtii Constitutionale, si anume Decizia
nr. 202/2000.
CURTEA,
având în vedere
actele si lucrările dosarelor, constată următoarele:
Prin Încheierea
din 8 septembrie 2003, pronuntată în Dosarul nr. 5.250/2003 si prin Încheierea
din 30 septembrie 2003, pronuntată în Dosarul nr. 14/F/2003, Tribunalul
Bacău - Sectia comercială si de contencios administrativ si, respectiv,
Tribunalul Suceava - Sectia comercială si de contencios administrativ au
sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 29 din Legea nr.
64/1995 privind procedura reorganizării judiciare si a falimentului,
republicată, cu modificările si completările ulterioare, respectiv a art. 29
alin. (1) din aceeasi lege.
Exceptiile au fost
ridicate de Societatea Comercială “Onedil” - S.A. din Onesti si, respectiv, de
Societatea Comercială “Lactoval” - S.R.L. din Suceava în cadrul unor cauze
comerciale având ca obiect cererile de deschidere a procedurii falimentului
acestora.
În motivarea
exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin că dispozitiile legale criticate sunt contrare
prevederilor art. 41 alin. (1) si (2) teza întâi, art. 49, art. 134 alin. (2)
lit. a) si ale art. 135 alin. (6) din Constitutie, întrucât creează un regim
preferential unor categorii de creditori în detrimentul altora si, evident, “cu
încălcarea drepturilor debitorului”. Procedura specială de executare silită,
prevăzută de Legea nr.
64/1995, încalcă dreptul de proprietate al debitorului, în special dreptul
de dispozitie. Consideră că prin restrângerea exercitiului dreptului
debitorului de a-si conduce activitatea si de a-si administra bunurile “sunt
afectate implicit si principiile constitutionale ale libertătii comertului si
inviolabilitătii proprietătii, operând o indisponibilizare abuzivă a bunurilor,
care afectează în esentă dreptul de proprietate al debitorului”. De asemenea,
se arată că dispozitiile art. 29 alin. (1) din Legea nr. 64/1995 încalcă
dreptul de proprietate al debitorului, deoarece orice creditor care are o
creantă certă, lichidă si exigibilă, are posibilitatea de a trece peste vointa
debitorului de a utiliza propriul patrimoniu după cum consideră de cuviintă.
Prin omiterea unor situatii de fortă majoră ce au determinat pieirea bunului
sau imposibilitatea utilizării conform scopului si care ar fi condus la
exonerarea obligatiei de plată a debitorului, textul de lege criticat nu
asigură garantarea dreptului de proprietate si nesocoteste obligatia statului
de a asigura libertatea comertului, creând posibilitatea introducerii fără
restrictii a unor cereri de lichidare a comerciantilor, cu consecinta
eliminării acestora din viata economică.
Tribunalul
Bacău - Sectia comercială si de contencios administrativ (judecătorul-sindic) apreciază că dispozitiile art. 29 din Legea nr. 64/1995 sunt
constitutionale.
Valorificarea
bunurilor din patrimoniul debitorului, în faza de lichidare, se face în baza
unor dispozitii legale, iar nu la întâmplare, această formă de executare silită
înscriindu-se în sfera limitărilor si restrictiilor prevăzute de lege cu
privire la exercitiul dreptului de proprietate.
Tribunalul
Suceava - Sectia comercială si de contencios administrativ (judecătorul-sindic)
apreciază că dispozitiile
art. 29 alin. (1) din Legea nr. 64/1995 trebuie
coroborate cu prevederile introductive ale Legii nr. 64/1995, care
consfintesc conditiile necesare privitoare la debitor pentru a putea fi
deschisă procedura prevăzută de acest act normativ. Se apreciază că este
necesar ca persoana să se afle în sinsolventă”, stare ce nu trebuie confundată
cu simplul refuz al unor plăti, în baza unor exceptii pe care debitoarea le
socoteste, cu bună-credintă, întemeiate [art. 29 alin. (2) din Legea nr. 64/1995]. Astfel,
debitoarea are posibilitatea contestării atât a pretinsei stări de insolventă
invocate de creditor, cât si posibilitatea invocării exceptiilor pe care se întemeiază
neexecutarea obligatiei de plată. În ceea ce priveste încălcarea dispozitiilor
referitoare la libertatea comertului, se apreciază că Legea nr. 64/1995, în
ansamblul său, are ca scop asanarea relatiilor de afaceri si păstrarea în acest
mediu doar a comerciantilor care dovedesc adaptarea la economia de piată.
Potrivit
dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul consideră că exceptia de
neconstitutionalitate ridicată nu este întemeiată, prevederile constitutionale
invocate nefiind încălcate. Arată, în acest sens, că procedura reglementată de
Legea nr. 64/1995
“reprezintă un mijloc de constrângere a debitorului care nu si-a executat de
bunăvoie obligatiile de plată, procedură care încetează în cazul în care
creantele au fost acoperite în totalitate”. Executarea silită a bunurilor
debitorului se înscrie în sfera limitărilor si restrictiilor prevăzute de lege
cu privire la exercitiul dreptului de proprietate, acest drept consacrat de
art. 44 si 136 din Constitutia republicată nefiind atins în esenta sa. Totodată
arată că dispozitiile art. 29 alin. (1) din Legea nr. 64/1995 trebuie
coroborate cu prevederile art. 2 din Legea nr. 64/1995, care
consfintesc conditiile necesare privitoare la debitor pentru a putea fi
deschisă procedura reorganizării judiciare si a falimentului. Introducerea
cererii de deschidere a procedurii prevăzute de Legea nr. 64/1995 nu
determină în mod automat restrângerea exercitiului unor drepturi ale
debitorului sau executarea silită a debitorului, ci este începutul unei
proceduri de reorganizare judiciară administrată de judecătorul-sindic, prin
care dreptul de proprietate al debitorului nu este afectat în nici un fel. De
asemenea, arată că dispozitiile constitutionale referitoare la libertatea
comertului nu sunt încălcate, deoarece scopul Legii nr. 64/1995 este
tocmai instituirea unei proceduri pentru plata pasivului debitorului aflat în
încetare de plăti, precum si păstrarea în cadrul mediului de afaceri doar a
comerciantilor care dovedesc adaptarea la economia de piată. Prin instituirea
textului de lege criticat se realizează respectarea întocmai a obligatiei statului
de a asigura libertatea comertului, protectia concurentei loiale, precum si
crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de
protectie.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat Curtii Constitutionale punctele lor de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului, rapoartele
întocmite de judecătorii-raportori, concluziile procurorului, dispozitiile
legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile
Legii nr.
47/1992, republicată, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor
art. 146 lit. d) din Constitutia republicată, precum si celor ale art. 1 alin.
(1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei
de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 29 din Legea nr. 64/1995 privind
procedura reorganizării judiciare si a falimentului, republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 608 din 13 decembrie 1999, dispozitii care
au fost modificate prin art. I pct. 30 din Ordonanta Guvernului nr.
38/2002 (publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 95 din 2
februarie 2002), aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
82/2003 (publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 194 din
26 martie 2003), dispozitii care au următorul continut:
- Art. 29: “(1)
Orice creditor care are o creantă certă, lichidă si exigibilă poate introduce
la tribunal o cerere împotriva unui debitor care, timp de cel putin 30 de zile,
a încetat plătile, în următoarele conditii:
a) dacă creanta
izvorăste din raporturi de muncă sau raporturi obligationale civile, creanta
trebuie să aibă un cuantum superior valorii însumate a 6 salarii medii pe
economie, stabilite în conditiile legii si calculate la data formulării cererii
introductive;
b) în celelalte
cazuri creanta trebuie să aibă un cuantum superior echivalentului în lei al
sumei de 5.000 euro, calculat la data formulării cererii introductive;
c) în cazul
unui creditor care detine creante din ambele categorii mentionate la lit. a) si
b), cuantumul total al creantelor trebuie să fie superior valorii însumate a 6
salarii medii pe economie, stabilite în conditiile legii si calculate la data
formulării cererii introductive.
(2) Simplul
refuz al unor plăti, în baza unor exceptii pe care debitorul le socoteste, cu
bună-credintă, întemeiate, nu constituie o dovadă a stării de insolventă.
(3) Camerele de
comert si industrie teritoriale si asociatiile cooperatiste teritoriale,
respectiv natională, vor putea introduce cerere împotriva debitorului care,
potrivit datelor de care acestea dispun, se află într-o situatie notorie de
insolventă.”
În sustinerea
exceptiei de neconstitutionalitate, autorii acesteia apreciază că dispozitiile
legale criticate contravin prevederilor constitutionale ale art. 41 alin. (1)
si alin. (2) teza întâi, art. 49, art. 134 alin. (2) lit. a) si ale art. 135
alin. (6), dispozitii care, în urma revizuirii si republicării Constitutiei
României în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie
2003, au devenit art. 44 alin. (1) si alin. (2) teza întâi, art. 53, art. 135
alin. (2) lit. a), respectiv art. 136 alin. (5), având următorul continut:
- Art. 44 alin.
(1) si alin. (2) teza întâi: “(1) Dreptul de proprietate, precum si
creantele asupra statului, sunt garantate.
Continutul si
limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege.
(2)
Proprietatea privată este garantată si ocrotită în mod egal de lege, indiferent
de titular. [...]”;
- Art. 53: “(1)
Exercitiul unor drepturi sau al unor libertăti poate fi restrâns numai prin
lege si numai dacă se impune, după caz, pentru: apărarea securitătii nationale,
a ordinii, a sănătătii ori a moralei publice, a drepturilor si a libertătilor cetătenilor;
desfăsurarea instructiei penale; prevenirea consecintelor unei calamităti
naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav.
(2)
Restrângerea poate fi dispusă numai dacă este necesară într-o societate
democratică. Măsura trebuie să fie proportională cu situatia care a
determinat-o, să fie aplicată în mod nediscriminatoriu si fără a aduce atingere
existentei dreptului sau a libertătii.”;
- Art. 135 alin.
(2) lit. a): “Statul trebuie să asigure:
a) libertatea
comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil pentru
valorificarea tuturor factorilor de productie;”;
- Art. 136 alin.
(5): “Proprietatea privată este inviolabilă, în conditiile legii organice.”
Examinând exceptia
de neconstitutionalitate, Curtea retine că dispozitiile art. 29 din Legea nr. 64/1995,
republicată, cu modificările si completările ulterioare, fac parte din cap. III
“Procedura”, sectiunea 1 “Cererile introductive”, subsectiunea 2
“Cererile creditorilor ori ale camerelor de comert si industrie teritoriale”
si prevăd conditiile în care un creditor poate introduce la tribunalul în a
cărui rază teritorială îsi are sediul debitorul o cerere de deschidere a
procedurii reorganizării judiciare sau a falimentului unui debitor persoană
juridică.
Scopul Legii nr. 64/1995 privind
procedura reorganizării judiciare si a falimentului este, potrivit art. 2 din
aceeasi lege, republicată, instituirea unei proceduri pentru plata pasivului
debitorului în încetare de plăti, fie prin reorganizarea întreprinderii si
activitătii acestuia sau prin lichidarea unor bunuri din averea lui până la
acoperirea pasivului, fie prin faliment.
Procedura reorganizării
judiciare si a falimentului reglementată de Legea nr. 64/1995 este una
specială, prin care nu se urmăreste, ca în dreptul comun, stabilirea existentei
unui drept de creantă si a obligatiei corelative de plată, ci executarea unor
creante certe, lichide si exigibile fată de un debitor care nu numai că nu-si
îndeplineste de bună voie obligatia de plată, ci se află, timp de cel putin 30
de zile, în încetare de plată, deci în stare de insolventă.
Astfel, Curtea
retine că dreptul formulării cererii introductive pentru declansarea procedurii
reorganizării judiciare si a falimentului a fost conditionat de caracterul
creantelor si de cuantumul minim al acestora, pentru a împiedica abuzul de drept
prin formularea unor cereri, în cadrul procedurii speciale, pentru orice
creantă si în orice valoare nesemnificativă. Ca atare, contrar sustinerilor
autorilor exceptiei, numai creditorii care îndeplinesc toate conditiile
prevăzute de dispozitiile art. 29 din Legea nr. 64/1995,
republicată, pot formula în fata instantei de judecată o cerere de deschidere a
procedurii reorganizării judiciare sau a falimentului unui debitor care, de
asemenea, se încadrează în conditiile prevăzute de aceleasi dispozitii legale.
Astfel, pentru a se putea cere deschiderea procedurii reorganizării judiciare
sau a falimentului, creditorul trebuie să aibă o creantă certă, lichidă si
exigibilă, în cuantum superior echivalentului în lei al sumei de 5.000 euro,
calculat la data formulării cererii introductive, iar debitorul trebuie să fi
încetat plătile timp de cel putin 30 de zile.
Totodată, Curtea
retine că procedura prevăzută de Legea nr. 64/1995 a fost
instituită de legiuitor ca un mijloc de constrângere a debitorului care nu si-a
îndeplinit obligatiile de plată de bunăvoie, iar dreptul de proprietate si
prerogativele sale, în special dreptul de dispozitie, trebuie exercitate în
conditiile legii, cu respectarea drepturilor creditorilor.
Având în vedere
acestea, Curtea constată că dreptul de proprietate privată, prevăzut de art. 44
alin. (1) si alin. (2) teza întâi si de art. 136 alin. (5), nu este încălcat prin
dispozitiile legale criticate.
Cu privire la
pretinsa încălcare a art. 135 alin. (2) lit. a) din Constitutia republicată,
Curtea constată că si această sustinere este nefondată, întrucât scopul Legii nr. 64/1995 fiind
tocmai instituirea unei proceduri pentru plata pasivului debitorului aflat în
încetare de plăti, prin dispozitiile criticate se realizează respectarea
întocmai a obligatiei statului de a asigura libertatea comertului, protectia concurentei
loiale, precum si crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor
factorilor de productie.
Tinând cont de
toate aceste considerente, nu se poate sustine o încălcare a prevederilor art.
53 din Constitutia republicată, referitoare la restrângerea exercitiului unor
drepturi sau al unor libertăti.
De asemenea,
Curtea retine că dispozitiile legale criticate reprezintă norme de procedură,
or, potrivit prevederilor art. 126 alin. (2) din Constitutia republicată, “Competenta
instantelor judecătoresti si procedura de judecată sunt prevăzute numai prin
lege”, legiuitorul fiind în drept să stabilească o procedură specială,
derogatorie de la dreptul comun, în considerarea unor situatii speciale.
Referitor la
continutul actual al dispozitiilor legale criticate, Curtea s-a mai pronuntat
prin Decizia nr.
341 din 5 decembrie 2002, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 15 din 13 ianuarie 2003, statuând că acestea sunt
constitutionale. Neexistând elemente noi de natură a determina reconsiderarea
jurisprudentei Curtii, considerentele si solutia acestei decizii îsi păstrează
valabilitatea si în prezenta cauză.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutia republicată, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), art.
23 si al art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992,
republicată,
CURTEA
În numele
legii
DECIDE:
Respinge exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 29 din Legea nr. 64/1995 privind
procedura reorganizării judiciare si a falimentului, republicată, cu
modificările si completările ulterioare, exceptie ridicată de Societatea
Comercială “Onedil” - S.A. din Onesti în Dosarul nr. 5.250/2003 al Tribunalului
Bacău - Sectia comercială si de contencios administrativ si de Societatea Comercială
“Lactoval” - S.R.L. din Suceava în Dosarul nr. 14/F/2003 al Tribunalului
Suceava – Sectia comercială si de contencios administrativ.
Definitivă si
obligatorie.
Pronuntată în
sedinta publică din data de 26 februarie 2004.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ.
dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Ioana
Marilena Chiorean
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind aprobarea activitătilor si amplasamentelor
punctelor de lansare ale Unitătii-pilot de combatere a căderilor de grindină
Prahova si ale Unitătii de combatere a căderilor de grindină Moldova 1, precum
si a unor măsuri pentru etapa a V-a - 2004 a Programului de realizare a
Sistemului national antigrindină si de stimulare a precipitatiilor
În temeiul art.
108 din Constitutia României, republicată,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - Se
aprobă activitătile si amplasamentele punctelor de lansare ale Unitătii-pilot
de combatere a căderilor de grindină Prahova si ale Unitătii de combatere a
căderilor de grindină Moldova 1, ce se finantează de la bugetul de stat, pentru
etapa a V-a - 2004 a Programului de realizare a Sistemului national
antigrindină si de stimulare a precipitatiilor, prevăzute în anexa care face
parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Sumele
pentru finantarea activitătilor etapei a V-a - 2004 a Programului de realizare
a Sistemului national antigrindină si de stimulare a precipitatiilor, prevăzute
în anexă, se asigură din fondurile alocate cu această destinatie din bugetul
pentru anul 2004 al Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului.
Art. 3. - (1)
Unitatea-pilot de combatere a căderilor de grindină Prahova va avea în anul
2004 un număr de 8 posturi pentru functiile operationale, ce vor fi ocupate de
personal contractual, în conditiile legii.
(2) Posturile se
asigură din numărul maxim aprobat pentru Ministerul Agriculturii, Pădurilor,
Apelor si Mediului, prin Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr.
507/2003.
Art. 4. - (1)
Unitatea-pilot de combatere a căderilor de grindină Prahova va functiona fără
personalitate juridică, în subordinea Directiei pentru Agricultură si
Dezvoltare Rurală Prahova.
(2) Regulamentul
de organizare si functionare, organigrama si statul de functii ale acesteia se
aprobă prin ordin al ministrului agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale.
Art. 5. - Pe data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă art. 3 din Hotărârea
Guvernului nr.
254/2003 privind aprobarea activitătilor si amplasamentelor punctelor de
lansare ale Unitătii-pilot de combatere a căderilor de grindină Prahova, pentru
etapa a IV-a - 2003 a Programului de realizare a Sistemului national
antigrindină si de stimulare a precipitatiilor, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 191 din 26 martie 2003.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul
agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale,
Petre
Daea,
secretar de
stat
Ministrul
mediului si gospodăririi apelor,
Speranta
Maria Ianculescu
Ministru de
stat, ministrul economiei si comertului,
Dan Ioan
Popescu
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 18 martie 2004.
Nr. 352.
ANEXĂ
ACTIVITĂTILE
SI AMPLASAMENTELE
punctelor
de lansare ale Unitătii-pilot de combatere a căderilor de grindină Prahova si
ale Unitătii de combatere a căderilor de grindină Moldova 1 din cadrul
Programului de realizare a Sistemului national antigrindină si de stimulare a
precipitatiilor
Etapa a
V-a – 2004
Nr. crt. |
Denumirea
activitătii |
Fonduri pentru
finantarea activitătilor (milioane
lei) |
Termenul
final de realizare |
Unitatea
executantă |
Unitatea
beneficiară |
Observatii |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. |
Rachete antigrindină si de radiosondaj
pentru tragerile efectuate de Unitatea-pilot de combatere a căderilor de
grindină Prahova |
9.000 |
octombrie 2004 |
Societatea Comercială “Electromecanica Ploiesti” - S.A. |
Societatea Comercială “Electromecanica Ploiesti” - S.A. |
|
2. |
Tehnologie de combatere a căderilor de
grindină (omologare) |
3.000 |
octombrie 2004 |
Societatea Comercială “Electromecanica
Ploiesti” - S.A., Directia pentru Agricultură si Dezvoltare Rurală Prahova si
Compania Natională “Institutul National de Meteorologie, Hidrologie si
Gospodărire a Apelor” - S.A. |
Directia pentru Agricultură si Dezvoltare Rurală Prahova |
Continuarea activitătii din 2003 |
3. |
Exploatarea operatională a Unitătii-pilot
de combatere a căderilor de grindină Prahova (testări pentru
omologare) |
9.000 |
aprilie-septembrie 2004 |
Directia pentru Agricultură si Dezvoltare Rurală Prahova, Societatea Comercială “Electromecanica
Ploiesti” - S.A. si Compania Natională “Institutul National de Meteorologie,
Hidrologie si Gospodărire a Apelor” - S.A. |
Directia pentru Agricultură si Dezvoltare Rurală Prahova |
Continuarea activitătii din 2003 |
4. |
Finalizarea Unitătii-pilot de combatere a
căderilor de grindină Prahova: |
23.500 |
iulie 2004 |
Directia pentru Agricultură si Dezvoltare Rurală Prahova, Societatea
Comercială “Electromecanica Ploiesti” - S.A. |
Directia pentru Agricultură si Dezvoltare Rurală Prahova |
Continuarea activitătii din 2003 |
|
- constructii, implementarea radarului MRL
5, documentatii de exploatare, dotare; |
9.860 |
iulie 2004 |
Directia pentru Agricultură si Dezvoltare
Rurală Prahova |
Directia pentru Agricultură si Dezvoltare Rurală Prahova |
Continuarea activitătii din 2003 |
|
- finalizarea executiei si dotarea
punctelor de lansare; extindere cu punctele de lansare Provita de Jos, Băicoi
si Vărbilău |
13.640 |
septembrie 2004 |
Societatea Comercială “Electromecanica Ploiesti” - S.A. |
Directia pentru Agricultură si Dezvoltare Rurală Prahova |
Continuarea activitătii din 2003 |
5. |
Proiecte de executie pentru Unitatea de
combatere a căderilor de grindină Moldova 1 (punct de comandă multifunctional – partial si 10 puncte de
lansare: Cotnari-Catalina si Hodora, Deleni, Ruginoasa, Coarnele Caprei, Aroneanu, Miroslava, Tomesti, Stănilesti
si Husi) |
3.000 |
octombrie 2004 |
Contractant si Societatea Comercială
Electromecanica Ploiesti” - S.A. |
Directia pentru Agricultură si Dezvoltare Rurală Iasi |
|
6. |
Cercetarea mijloacelor tehnologice de
stimulare a precipitatiilor - modele experimentale |
460 |
decembrie 2004 |
Societatea Comercială “Electromecanica
Ploiesti” - S.A. |
Directia pentru Agricultură si Dezvoltare Rurală Prahova |
|
|
Total general fonduri solicitate pentru 2004: |
47.960 |
|
|
|
|