MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P
A R T E A I
Anul
172 (XVI) - Nr. 276 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Marti, 30 martie 2004
SUMAR
HOTĂRÂRI
ALE SENATULUI
12. - Hotărâre privind validarea unui mandat de senator
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 114 din 11 martie 2004 referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32 alin. (1) si (3) din Ordonanta
Guvernului nr. 96/1998 privind reglementarea regimului silvic si administrarea
fondului forestier national, modificată si completată prin Legea nr.
75/2002, republicată
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
412. - Hotărâre privind organizarea si functionarea
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului
HOTĂRÂRI
ALE SENATULUI
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
SENATUL
privind validarea unui
mandat de senator
În
temeiul prevederilor art. 70 alin. (1) din Constitutia României, republicată,
al art. 66 alin. (9) din Legea nr. 68/1992 pentru alegerea Camerei Deputatilor
si a Senatului, cu modificările ulterioare, ale art. 2 si 3 din Legea nr.
115/1996 pentru declararea si controlul averii demnitarilor, magistratilor, a
unor persoane cu functii de conducere si de control si a functionarilor
publici, ale Legii nr.
161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparentei în
exercitarea demnitătilor publice, a functiilor publice si în mediul de afaceri,
prevenirea si sanctionarea coruptiei, cu modificările ulterioare, precum si ale
art. 11 si 179 din Regulamentul
Senatului, republicat, cu modificările si completările ulterioare,
Senatul
adoptă prezenta
hotărâre.
Articol
unic. - Se validează mandatul de senator al domnului Dumitru Nica - Grupul
parlamentar al P.S.D. - în circumscriptia electorală nr. 30 Olt, mandat rămas
vacant ca urmare a demisiei doamnei Rodica Mihaela Stănoiu.
Această
hotărâre a fost adoptată de Senat în sedinta din 25 martie 2004, cu respectarea
prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE
SENATULUI
NICOLAE
VĂCĂROIU
Bucuresti, 25 martie 2004.
Nr. 12.
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din
11 martie 2004
referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32 alin. (1) si (3) din Ordonanta
Guvernului nr. 96/1998 privind reglementarea regimului silvic si administrarea
fondului forestier national, modificată si completată prin Legea nr. 75/2002,
republicată
Nicolae
Popa - presedinte
Costică
Bulai - judecător
Nicolae
Cochinescu - judecător
Constantin
Doldur - judecător
Kozsokár
Gábor - judecător
Petre
Ninosu - judecător
Serban
Viorel Stănoiu - judecător
Lucian
Stângu - judecător
Ioan
Vida - judecător
Iuliana
Nedelcu - procuror
Florentina
Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 31 din
Legea nr.
75/2002 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr.
96/1998 privind reglementarea regimului silvic si administrarea fondului forestier national, exceptie ridicată de
Karetka Mihai-Miklös în Dosarul nr. 668/2003 al Judecătoriei Marghita.
La
apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este legal
îndeplinită.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele acordă cuvântul pe fond.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei ca fiind
nefondată, invocând în acest sens jurisprudenta Curtii Constitutionale
referitoare la prevederile legale criticate.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin
Încheierea din 12 noiembrie 2003, pronuntată în Dosarul nr. 668/2003, Judecătoria
Marghita a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 31 din Legea nr.
75/2002 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr.
96/1998 privind reglementarea regimului silvic si administrarea fondului
forestier national. Exceptia a fost ridicată de Karetka Mihai-Miklös,
inculpat în dosarul mentionat.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine că dispozitiile criticate, ce
incriminează tăierea sau scoaterea din rădăcini, fără drept, de arbori, puieti
sau lăstari, de către proprietari, detinători sau de către oricare altă
persoană, sunt contrare prevederilor art. 41 alin. (1) [în prezent art. 44
alin. (1)] din Constitutie, referitoare la garantarea dreptului de proprietate.
În acest sens arată că a fost trimis în judecată în baza dispozitiilor art. 31
alin. (3) din Legea nr.
75/2002, deoarece a procedat la tăierea unui număr de arbori de pe terenul
aflat în proprietatea sa. Or, fapta de a tăia arbori din pădurea sa este un act
de dispozitie materială asupra bunului pe care îl are în proprietate, asa încât
considerarea acestui act de dispozitie ca fiind infractiune îi limitează
prerogativele dreptului de proprietate.
Judecătoria
Marghita consideră
că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată, deoarece prin această
reglementare s-a avut în vedere ca exercitarea prerogativelor ce decurg din
dreptul de proprietate să nu lezeze interesele generale ale societătii. De
asemenea, instanta precizează că prin art. 35 din Constitutia republicată
statul recunoaste dreptul oricărei persoane la un mediu înconjurător sănătos si
echilibrat ecologic, asigurând cadrul legislativ pentru exercitarea acestui
drept.
În
conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
De
asemenea, potrivit dispozitiilor art. 181 din
Legea nr.
35/1997 privind organizarea si functionarea institutiei Avocatul Poporului,
cu modificările ulterioare, a fost solicitat punctul de vedere al acestei
institutii.
Guvernul
precizează că
textul art. 31, introdus în Ordonanta Guvernului nr. 96/1998 prin Legea nr.
75/2002, a devenit art. 32 după republicarea Ordonantei nr.
96/1998 în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 122 din 26
februarie 2003, păstrându-se însă obiectul exceptiei de neconstitutionalitate.
Cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicată, Guvernul apreciază că
este neîntemeiată. În acest sens arată că dreptul de proprietate asupra
fondului forestier nu poate fi exercitat decât cu respectarea reglementărilor
care îi determină continutul si limitele la care se referă prevederile art. 44
alin. (1) din Constitutie. Ordonanta Guvernului nr.
96/1998 constituie o asemenea reglementare, stabilind obligatiile
proprietarilor de terenuri acoperite cu vegetatie forestieră, obligatii a căror
nerespectare este sanctionată prin dispozitiile criticate de autorul exceptiei
de neconstitutionalitate. În opinia Guvernului, interesele majore de protejare
a mediului înconjurător si a sănătătii populatiei, prin prevenirea tăierii
masive de arbori si a despăduririi terenurilor, impun incriminarea si
sanctionarea faptelor prevăzute în textul criticat, chiar dacă acestea sunt
săvârsite de proprietarii terenurilor forestiere.
Avocatul
Poporului consideră
că exceptia este neîntemeiată, deoarece, potrivit art. 44 alin. (1) din
Constitutie, limitele si continutul dreptului de proprietate sunt stabilite
prin lege, iar conform art. 44 alin. (7) din Constitutie dreptul de proprietate
nu poate fi exercitat decât cu respectarea sarcinilor care, potrivit legii si
obiceiului, revin proprietarului.
Prin
Legea nr.
75/2002 sunt stabilite anumite obligatii în sarcina proprietarilor de
terenuri forestiere, a căror respectare este necesară pentru a preveni tăierile
de arbori si despădurirea terenurilor. Pe cale de consecintă, se impun
incriminarea si sanctionarea faptelor prevăzute în textul de lege criticat,
chiar dacă acestea sunt săvârsite pe terenuri din fondul forestier proprietate
privată, de către proprietarii acestora.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la
exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului
Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicată, precum si ale art.
1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Autorul
exceptiei contestă, astfel cum rezultă din notele scrise depuse la dosarul
instantei de judecată, constitutionalitatea dispozitiilor art. 31 din Legea nr.
75/2002, în realitate pct. 18 din această lege, prin care a fost modificat
art. 31 din Ordonanta Guvernului nr.
96/1998 privind reglementarea regimului silvic si administrarea fondului
forestier national. În baza art. III din Legea nr.
75/2002, Ordonanta Guvernului nr.
96/1998, modificată si completată, a fost republicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 122 din 26 februarie 2003, dându-se textelor o nouă
numerotare, în care art. 31 a devenit art. 32. În consecintă, obiectul exceptiei
de neconstitutionalitate nu îl poate constitui art. 31 din Legea nr.
75/2002, ci art. 32 din Ordonanta Guvernului nr.
96/1998, republicată. Totodată, Curtea constată că, desi este criticat art.
32 din Ordonanta Guvernului nr. 96/1998, în întregul său, din motivarea
exceptiei rezultă că această critică vizează doar prevederile alin. (1) si (3),
celelalte alineate ale aceluiasi articol nefiind incidente în solutionarea
cauzei în care a fost ridicată exceptia.
Dispozitiile
legale considerate ca fiind neconstitutionale au următorul cuprins: “(1)
Tăierea sau scoaterea din rădăcini, fără drept, de arbori, puieti sau lăstari
din fondul forestier national, indiferent de forma de proprietate, de către
proprietari, detinători sau de către oricare altă persoană, dacă valoarea
pagubei este de peste 5 ori mai mare decât pretul mediu al unui metru cub de
masă lemnoasă pe picior sau dacă valoarea este sub această limită, dar fapta a
fost săvârsită de cel putin două ori în interval de 2 ani, se pedepseste cu
închisoare de la 6 luni la 4 ani sau cu amendă. [ ...]
(3)
Când fapta a avut ca urmare o pagubă în valoare de peste 50 de ori mai mare
decât pretul mediu al unui metru cub de masă lemnoasă pe picior, pedeapsa este
închisoarea de la 2 la 7 ani.”
În
sustinerea neconstitutionalitătii acestui text de lege autorul exceptiei invocă
încălcarea dispozitiilor constitutionale ale art. 41 alin. (1) [care, ca urmare
a revizuirii si republicării Constitutiei, au dobândit o nouă numerotare, si
anume art. 44 alin. (1)], potrivit cărora “Dreptul de proprietate, precum si
creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor
drepturi sunt stabilite de lege.”
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate invocată, Curtea constată că aceste critici
nu pot fi retinute, întrucât dispozitiile art. 32 alin. (1) si (3) din
Ordonanta Guvernului nr.
96/1998, modificată si completată prin Legea nr.
75/2002, republicată, nu numai că nu contravin prevederilor art. 44 alin.
(1) din Constitutie, ci, dimpotrivă, constituie o aplicare a acestora.
Astfel,
potrivit textului constitutional invocat de însusi autorul exceptiei, dreptul
de proprietate poate fi limitat, continutul si limitele acestuia stabilindu-se
prin lege.
Referitor
la dreptul de proprietate asupra pădurilor, la continutul si limitele acestui
drept, Codul silvic (Legea nr.
26/1996) a introdus în titlul III, intitulat “Fondul forestier proprietate
privată”, reguli stricte cu privire la obligatiile proprietarilor de păduri si
de alte terenuri din fondul forestier proprietate privată (care fac parte din
fondul forestier national), de gospodărire în conformitate cu regimul silvic si
cu regulile privind protectia mediului, de respectare a prevederilor
amenajamentelor silvice si a permanentei pădurii, de recoltare numai a
arborilor marcati de personalul silvic si alte obligatii. Rezultă că dreptul de
proprietate asupra fondului forestier proprietate privată nu poate fi exercitat
decât cu respectarea acestor dispozitii legale care îi determină continutul si
limitele.
Curtea
observă că obiectul de reglementare al Ordonantei Guvernului nr.
96/1998 are în vedere tocmai stabilirea unor asemenea obligatii în sarcina
proprietarilor de terenuri acoperite cu vegetatie forestieră, a căror
nerespectare este sanctionată de dispozitiile ce fac obiectul criticii de
neconstitutionalitate. Respectarea riguroasă a acestor norme este necesară
pentru a preveni tăierile masive de arbori si despădurirea terenurilor, care ar
avea consecinte grave asupra mediului înconjurător si asupra sănătătii
populatiei. Aceste interese majore impun incriminarea si sanctionarea faptelor prevăzute
în textul de lege criticat, chiar dacă acestea sunt săvârsite de proprietarii
terenurilor forestiere, limitarea în acest mod a dreptului de proprietate
privată fiind în deplină concordantă cu dispozitiile constitutionale invocate
de autorul exceptiei de neconstitutionalitate.
Curtea
mai retine că limitarea dreptului de proprietate asupra terenurilor forestiere,
prin incriminarea tăierii, fără drept, de către proprietari sau de către alte
persoane, a arborilor, puietilor sau lăstarilor, este în acord si cu
prevederile constitutionale ale art. 35, referitoare la dreptul la un mediu
sănătos, potrivit cărora: “(1) Statul recunoaste dreptul oricărei persoane
la un mediu înconjurător sănătos si echilibrat ecologic.
(2)
Statul asigură cadrul legislativ pentru exercitarea acestui drept.
(3)
Persoanele fizice si juridice au îndatorirea de a proteja si a ameliora mediul
înconjurător.”
De
altfel, asupra prevederilor legale criticate Curtea Constitutională s-a mai
pronuntat prin Decizia nr. 158/2000,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 566 din 15 noiembrie
2000, stabilind că acestea sunt constitutionale. Această solutie îsi păstrează
valabilitatea si în cauza de fată, neexistând ratiuni pentru modificarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale, astfel că exceptia de
neconstitutionalitate urmează să fie respinsă.
Pentru
considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutie, republicată, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992,
republicată,
CURTEA
În
numele legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32 alin. (1) si (3) din
Ordonanta Guvernului nr.
96/1998 privind reglementarea regimului silvic si administrarea fondului
forestier national, modificată si completată prin Legea nr.
75/2002, republicată, exceptie ridicată de Karetka Mihai-Mikl.s în Dosarul
nr. 668/2003 al Judecătoriei Marghita.
Definitivă
si obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 11 martie 2004.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof.
univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Florentina
Geangu
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind organizarea si
functionarea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului
În temeiul art. 108
din Constitutia României, republicată, si al art. 40 alin. (1) din Legea nr.
90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului României si a
ministerelor, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Art.
1. - (1) Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului este organ de
specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridică, în
subordinea Guvernului, având sediul în municipiul Bucuresti.
(2)
Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului stabileste politica în
domeniul transporturilor, constructiilor si turismului, la nivel national,
elaborează strategia si reglementările specifice de dezvoltare si de armonizare
a activitătilor de transport, constructii si turism, în cadrul politicii
generale a Guvernului, si îndeplineste rolul de autoritate de stat în domeniul
transporturilor, constructiilor si turismului.
Art.
2. - Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, în calitatea sa
de organ de specialitate al administratiei publice centrale, îndeplineste
următoarele atributii principale:
1.
elaborează si supune spre aprobare cadrul legislativ adecvat domeniului
transporturilor, constructiilor si turismului;
2.
elaborează politica economică în domeniul transporturilor, constructiilor si
turismului;
3.
elaborează politici pentru dezvoltarea transporturilor multimodale si a
transportului combinat;
4.
elaborează si implementează politicile de aplicare a strategiei nationale în
domeniul lucrărilor publice, amenajării teritoriului, locuintei si turismului;
5.
aplică si urmăreste în sectorul transporturilor, constructiilor si turismului
prevederile Acordului european instituind o asociere între România, pe de o
parte, si Comunitătile Europene si statele membre ale acestora, pe de altă
parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993, ratificat prin Legea nr.
20/1993, si strategia natională si sectorială de pregătire a aderării României
la Uniunea Europeană, cu amendamentele ulterioare;
6.
elaborează strategiile de dezvoltare a infrastructurilor, lucrărilor publice,
activitătilor de transport, de turism si locuintelor;
7.
fundamentează si elaborează necesarul de fonduri de la bugetul de stat pentru
domeniile sale de activitate;
8. gestionează
resursele financiare alocate prin bugetul de stat si din creditele externe, în
domeniile sale de activitate;
9.
exercită drepturile si obligatiile statului ca actionar la companiile
nationale, societătile nationale si societătile comerciale aflate sub
autoritatea sa, până la finalizarea procesului de privatizare;
10.
elaborează si pune în aplicare strategiile de privatizare în domeniile sale de
activitate si asigură gestionarea întregului proces de privatizare pentru
unitătile de sub autoritatea sa;
11.
aprobă tarifele percepute pentru eliberarea de autorizatii si licente, precum
si cuantumul redeventelor;
12.
asigură organizarea si dezvoltarea cercetării stiintifice în domeniile
transporturilor, lucrărilor publice, locuintei, amenajării teritoriului,
urbanism, siguranta constructiilor si turism, prin corelare cu programele
nationale de cercetare în aceste domenii;
13.
organizează activitatea pentru constituirea fondului propriu de date statistice
din domeniul transporturilor, constructiilor si turismului, participând la
sistemul informational national si international;
14.
promovează sistemul institutional pentru dezvoltarea pietei libere a
constructiilor, asigură conditiile unui mediu concurential în cadrul fiecărui
mod de transport, precum si între modurile de transport;
15.
elaborează si promovează cadrul legal în vederea stimulării investitiilor cu
capital autohton si străin în domeniile sale de activitate;
16.
asigură conceptia unitară a aplicării politicii nationale de amenajare si
echipare cu lucrări publice a teritoriului national;
17.
initiază si negociază, din împuternicirea Guvernului, încheierea de conventii,
acorduri si alte întelegeri internationale sau propune acestuia întocmirea
formelor de aderare la cele existente si ia măsuri de aplicare a acestora, în
domeniile sale de activitate;
18.
reprezintă interesele statului în cadrul organismelor internationale, pe baza
conventiilor, acordurilor si întelegerilor stabilite, si dezvoltă relatii de
colaborare cu organe si organizatii similare din alte state si cu organisme
internationale interesate de domeniul său de activitate;
19.
sustine promovarea intereselor agentilor economici autohtoni de profil pe
pietele internationale;
20.
avizează si urmăreste realizarea programelor si proiectelor de constructii si
infrastructuri;
21.
asigură administrarea, dezvoltarea si gestionarea infrastructurilor de
transport si a echipamentelor de interes national din sistemul national de
transport;
22.
asigură tuturor utilizatorilor acces egal si nediscriminatoriu la
infrastructurile de transport deschise accesului public;
23.
asigură beneficiarilor de transport dreptul de a alege liber modul de
transport, transportatorul si mijlocul de transport;
24.
sprijină dezvoltarea si functionarea transportului public;
25.
stimulează libera initiativă si asigură autonomia transportatorilor;
26.
concesionează în numele statului, bunurile proprietate publică ori privată a
statului, activitătile si serviciile de interes national din domeniul
transporturilor;
27.
elaborează si supune spre aprobare Guvernului tariful de utilizare a
infrastructurii feroviare si alte tarife care sunt în competenta de aprobare a
Guvernului;
28.
clasifică infrastructurile de transport în conformitate cu standardele
nationale si internationale;
29. stabileste
prin norme un mod unitar de prezentare a sistemului informational privind
transportul public de persoane, în sfera de administrare a infrastructurii de
transport de interes public;
30.
elaborează si supune spre aprobare Guvernului schema retelei nationale de
transport, care are ca obiective asigurarea deplasării persoanelor si a
mărfurilor între toate localitătile tării, precum si conectarea
infrastructurilor nationale de transport la principalele infrastructuri
internationale de transport;
31. încheie,
în numele statului, contracte de activitate cu compania natională care
gestionează infrastructura feroviară, cu societătile nationale si/sau cu
societătile comerciale care efectuează transport feroviar public de călători;
32.
realizează activităti de asigurări de sănătate pentru personalul propriu,
pentru personalul institutiilor publice din subordine, al companiilor
nationale, societătilor nationale, regiilor autonome de sub autoritatea sa,
precum si al societătilor comerciale, care desfăsoară activităti în domeniul
transporturilor aeriene, navale, rutiere, feroviare, cu metroul, lucrări
publice si turism pentru membrii de familie ai acestora, precum si pentru
pensionarii care au lucrat în transporturi si turism si pentru membrii lor de
familie, care folosesc reteaua sanitară proprie;
33.
asigură elaborarea Planului de amenajare a teritoriului national, ca sinteză a
politicilor si planurilor sectoriale si locale de amenajare a teritoriului,
urmărind armonizarea lor, si verifică respectarea prevederilor acestuia, după
aprobare, potrivit legii;
34.
stabileste, împreună cu autoritătile administratiei publice centrale si locale
care au atributii în domeniu, măsuri pentru protejarea zonelor cu valoare
istorică, arhitecturală sau peisagistică, precum si pentru integrarea acestora
în actiunile de modernizare a localitătilor si a zonelor aferente;
35.
colaborează cu consiliile judetene si locale la elaborarea studiilor si
programelor referitoare la dezvoltarea urbană si rurală, la constructia de
locuinte si lucrările tehnico-edilitare, în vederea realizării politicilor
sectoriale din aceste domenii; participă la sustinerea operatiunilor
urbanistice si de amenajare a teritoriului cu caracter pilot;
36.
sprijină si îndrumă autoritătile administratiei publice locale prin activităti
ce privesc strategia, monitorizarea programelor de investitii în infrastructura
urbană, reglementări specifice si politici sectoriale în domeniul serviciilor
de gospodărie comunală, care nu pot fi solutionate la nivelurile de competentă locală;
37.
colaborează cu coordonatorii cadastrului general, stabiliti prin lege, pentru
organizarea si realizarea cadastrului imobiliar-edilitar;
38.
asigură evidenta terenurilor din domeniul privat al societătilor comerciale cu
capital integral sau majoritar de stat si eliberează certificatele de
proprietate, conform legii;
39.
asigură fundamentarea si elaborarea programelor referitoare la îmbunătătirea si
dezvoltarea fondului de lucrări publice si locuinte;
40.
emite avize de specialitate pentru obiectivele de investitii finantate integral
sau partial de la bugetul de stat, de la bugetele locale, din fonduri speciale
si din credite garantate de stat, precum si pentru lucrările de interes
national care sunt finantate din alte surse;
41.
analizează studiile de fezabilitate pentru lucrările publice din competenta de
aprobare a Guvernului si le prezintă Consiliului interministerial de avizare
lucrări publice de interes national si locuinte sociale, sustinând necesitatea,
oportunitatea si eficienta economică a acestora; participă la promovarea pentru
aprobare a lucrărilor avizate, conform legii;
42.
initiază si supune spre aprobare proiecte de acte normative si coordonează
elaborarea de reglementări tehnice în domeniul reducerii riscului seismic al
constructiilor existente, inclusiv a programului pentru educarea populatiei
privind comportarea în caz de seisme;
43.
colaborează, prin serviciile sale publice deconcentrate, cu autoritătile
administratiei publice locale în actiunea de reducere a riscului seismic al constructiilor
existente;
44.
participă la stabilirea măsurilor organizatorice de actionare, pe plan central
si local, în cazurile de seisme sau alunecări de teren, în cadrul sistemului
national de apărare împotriva dezastrelor;
45.
organizează elaborarea, avizarea si aprobarea reglementărilor tehnice si
economice pentru domeniile sale de activitate, precum si documentarea
specialistilor, în conditiile legii; asigură directivarea si asistenta tehnică
pentru implementarea calitătii în constructii, prin reglementări tehnice si
economice, cu participarea specialistilor din cercetare, proiectare, învătământ
superior si executia lucrărilor din domeniile sale de activitate; organizează
controlul privind aplicarea reglementărilor tehnice si economice;
46.
organizează si asigură desfăsurarea activitătii comisiilor de atestare
tehnico-profesională a specialistilor cu activitate în constructii:
verificatori de proiecte, responsabili tehnici cu executia si experti tehnici;
47.
organizează activitatea de agrementare tehnică pentru produse, procedee si
echipamente noi în constructii, precum si activitatea de atestare a masinilor
si a echipamentelor tehnologice de constructii noi;
48.
asigură conditiile pentru aplicarea unitară a sistemului calitătii în
constructii, conform legii;
49.
asigură, potrivit legii, monitorizarea achizitiilor de proiectare si executie a
lucrărilor publice;
50.
poate desemna organisme tehnice specializate pentru: elaborarea si punerea în
aplicare a normelor tehnice si reglementărilor corespunzătoare, asigurarea
pregătirii profesionale si perfectionării personalului din transporturi si
turism, efectuarea certificării si înmatriculării mijloacelor de transport si
asigurarea inspectiei si controlului acestora, în conformitate cu prevederile
legale în vigoare;
51.
îndeplineste functia de autoritate de implementare a proiectelor majore de
infrastructură din domeniul transporturilor;
52.
urmăreste respectarea prevederilor legale privind introducerea pe piată a
produselor pentru constructii prin Centrul de Documentare pentru Constructii,
Arhitectură, Urbanism si Amenajarea Teritoriului - CDCAS Bucuresti;
53.
coordonează programele de asistentă tehnică acordată de Uniunea Europeană,
Organizatia Mondială a Turismului si de alte organisme internationale, precum si
programul de integrare europeană în domeniul turismului.
Art.
3. - În exercitarea atributiilor sale Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului colaborează cu celelalte ministere si organe de
specialitate din subordinea Guvernului, cu autoritătile publice locale si cu
alte organisme interesate.
Art.
4. - (1) În calitatea sa de autoritate de stat în domeniul transporturilor,
constructiilor si turismului, Ministerul Transporturilor, Constructiilor si
Turismului are următoarele atributii principale, pe care le exercită direct sau
prin organisme tehnice specializate, institutii publice subordonate, unităti
care functionează sub autoritatea ori în coordonarea sa sau societăti
comerciale autorizate:
1.
aprobă, potrivit legii, instructiuni si regulamente obligatorii pentru
activitătile specifice feroviare, auto, navale si aeriene;
2.
participă la anchetarea evenimentelor sau accidentelor produse în activitătile
de transport;
3.
elaborează, în conditiile legii, norme de efectuare a transporturilor speciale;
4.
exercită inspectia de stat privind respectarea reglementărilor interne si
internationale în activitătile specifice transporturilor;
5.
acordă, pe bază de reciprocitate, dreptul de utilizare cu plată sau gratuit a
infrastructurilor de transport pentru utilizatorii străini;
6.
emite norme obligatorii de licentiere si autorizare a agentilor economici care
efectuează sau urmează să efectueze activităti de transport ori activităti
specifice sigurantei traficului si stabileste conditiile de acordare, de
suspendare sau de anulare a licentelor si autorizatiilor;
7.
stabileste organizarea regională a transporturilor rutiere, feroviare, navale
si aeriene;
8.
aprobă utilizarea spatiului aerian, a căilor navigabile în apele nationale si
internationale, cu acordul organelor abilitate ale Ministerului Apărării
Nationale si ale Ministerului Administratiei si Internelor;
9.
exercită activitatea de registru, de inspectie de stat si de control în
transporturi;
10.
asigură controlul utilizării resurselor financiare alocate prin bugetul de stat
si a resurselor din credite interne si externe, al stadiului executării fizice
a lucrărilor de infrastructură si al calitătii acestora;
11.
emite norme obligatorii de atestare, certificare, licentiere si brevetare a
personalului care lucrează în transporturi ori care concură la siguranta
traficului si stabileste conditiile de suspendare, de retragere sau de anulare
a atestatelor, certificatelor, licentelor ori brevetelor acordate;
12.
emite norme obligatorii de sigurantă a traficului în transporturile rutiere,
feroviare, navale, aeriene, precum si în transportul multimodal si combinat si
supraveghează respectarea acestora;
13.
autorizează functionarea porturilor, aeroporturilor civile, gărilor si a
autogărilor;
14.
emite norme obligatorii pentru efectuarea transporturilor de mărfuri
periculoase;
15.
certifică starea tehnică a mijloacelor de transport din domeniul civil, în
conformitate cu reglementările nationale si internationale;
16.
asigură certificarea si omologarea de tip sau individuală a mijloacelor de
transport;
17.
gestionează frecventele de comunicatii alocate;
18.
asigură, prin reteaua proprie, controlul medico-sanitar specific sigurantei
circulatiei si navigatiei, precum si controlul sanitar-veterinar specific
tuturor modurilor si activitătilor de transport si emite autorizatii
sanitar-veterinare în toate cazurile în care legea îi recunoaste acest drept;
19.
propune Guvernului, cu avizul Ministerului Apărării Nationale, închiderea unor
linii de cale ferată nerentabile sau mentinerea în exploatare a liniei
respective si regimul exploatării acesteia;
20.
asigură reglementarea si organizarea circulatiei aeronavelor civile în spatiul
aerian national, în colaborare cu organele specializate ale Ministerului
Apărării Nationale;
21.
organizează spatiul aerian national si stabileste principiile si regulile de
folosire a acestuia, împreună cu Ministerul Apărării Nationale, în timp de
pace;
22.
emite reglementări aeronautice specifice privind înmatricularea aeronavelor
civile, eliberarea, suspendarea sau anularea certificatului de înmatriculare;
23.
emite reglementări aeronautice specifice, prin care se stabilesc cerintele
tehnice, operationale si procedurale pentru înfiintarea, functionarea si
dezafectarea aerodromurilor civile;
24.
asigură autorizarea aerodromurilor civile, deschise pentru operarea aeronavelor
civile, din punct de vedere al îndeplinirii cerintelor tehnice, operationale,
de sigurantă a zborului, de securitate aeronautică si de protectie a mediului,
potrivit standardelor internationale acceptate de România;
25.
eliberează licente de lucru agentilor economici care desfăsoară activităti în
perimetrul infrastructurii aeroportuare;
26.
emite reglementări aeronautice privind desfăsurarea activitătilor de transport
aerian public;
27.
restrictionează operarea aeronavelor civile pe aeroporturile din România sau în
spatiul aerian national, după caz, în scopul protectiei mediului;
28.
stabileste aeroporturile din România care, în urma derulării activitătilor
specifice, au un impact semnificativ asupra mediului, în vederea implementării
de programe de protectie a mediului, cu avizul ministerului de resort;
29.
aprobă, la solicitarea administratorului aeroportului, măsuri speciale pentru
operarea aeronavelor civile a căror functionare are impact semnificativ asupra
mediului;
30.
emite reglementările, standardele si procedurile privind evaluarea, auditarea
si autorizarea si/sau licentierea agentilor economici aeronautici civili;
31.
emite permisul de productie pe baza căruia se autorizează productia de serie a
aeronavelor civile si a componentelor acestora;
32.
elaborează Programul national de securitate aeronautică pe baza căruia se
asigură protectia aviatiei civile împotriva actelor de interventie ilicită;
răspunde de dezvoltarea, implementarea si operationalitatea acestui program;
33.
reglementează, organizează si desfăsoară activitătile privind ancheta
administrativă a incidentelor si accidentelor de aviatie civilă;
34.
acordă permisiunea de intrare si de plecare a navelor românesti si străine
în/din porturile civile românesti;
35.
supraveghează si controlează navigatia în apele nationale a navelor sub
pavilion român, precum si a navelor arborând pavilion străin, dar apartinând
unor persoane fizice sau juridice române, în marea liberă;
36.
stabileste, nominal si pe portiuni, apele navigabile ale României; pentru apele
de frontieră va tine seama si de acordurile bilaterale privind regimul
frontierei de stat;
37.
stabileste regulile de navigatie în marea teritorială, în apele interioare si
în porturile românesti, în conformitate cu reglementările nationale si cu
acordurile si conventiile internationale la care România este parte;
38.
acordă dreptul de arborare a pavilionului român sau poate dispune suspendarea
ori retragerea acestui drept;
39.
stabileste, prin regulamentul serviciului la bordul navelor, structura
ierarhiei si atributiile functiilor la bordul navelor;
40.
emite reglementări cu privire la durata si continutul cursurilor de pregătire,
modul de obtinere a brevetelor si certificatelor de capacitate, precum si cu
privire la anularea sau suspendarea certificatelor de capacitate si a
brevetelor dobândite prin examen;
41.
organizează sistemul de salvare pe mare si pe apele interioare navigabile,
împreună cu Ministerul Apărării Nationale si cu Ministerul Administratiei si
Internelor;
42.
stabileste căile navigabile, porturile, radele si bazinele portuare în care
pilotajul este obligatoriu;
43.
stabileste modul de recrutare, scolarizare si brevetare a pilotilor, precum si
efectuarea serviciului de pilotaj maritim si fluvial;
44.
stabileste, cu acordul organelor de grăniceri, locurile de acostare si de
ancorare în afara limitelor porturilor, aflate în apele de frontieră sau în
marea teritorială;
45.
eliberează, printr-o societate de clasificare agreată, certificate de
clasificare a navei si a echipamentelor acesteia, care atestă buna stare de
navigabilitate, cerute de acordurile si de conventiile internationale la care
România este parte;
46.
stabileste conditiile tehnice pe care trebuie să le îndeplinească vehiculele
rutiere, metodologia de omologare pentru circulatie a acestora, precum si
metodologia de inspectie tehnică periodică;
47.
certifică prin omologare sau prin inspectia tehnică periodică, după caz,
încadrarea vehiculelor rutiere în normele tehnice privind siguranta circulatiei
rutiere, protectia mediului si folosinta conform destinatiei;
48.
autorizează statiile de inspectie tehnică, supraveghează si controlează
activitatea acestora si atestă personalul care efectuează inspectia tehnică
periodică;
49.
acreditează institutii publice subordonate, organisme tehnice specializate si
societăti comerciale, autorizate, care să elaboreze si să pună în aplicare
normele tehnice si reglementările specifice transportului rutier si să asigure
inspectia si controlul tehnic de specialitate;
50.
autorizează înfiintarea si functionarea centrelor de pregătire si perfectionare
a personalului din sectorul de transporturi rutiere, cu exceptia celor care
apartin Ministerului Apărării Nationale, Ministerului Administratiei si
Internelor, Serviciului Român de Informatii si altor institutii similare;
51. emite norme metodologice si organizează pregătirea, examinarea si atestarea profesională a instructorilor si a profesorilor necesari în procesul de pregătire si de perfectionare profesională a personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere;
52.
emite norme privind examinarea psihologică medicală în vederea eliberării
permisului de conducere auto, precum si pentru verificările periodice;
53.
asigură prin reteaua sanitară proprie asistenta medicală si psihologică a
personalului din transporturi cu atributii în siguranta circulatiei si a
navigatiei;
54.
autorizează deplasarea pe teritoriul României a mijloacelor de transport
străine si execută controlul acestei activităti, iar pentru transporturile
speciale, strategice, si cu aprobarea Ministerului Apărării Nationale;
55.
stabileste, potrivit legii, norme si normative tehnice obligatorii de
proiectare, constructii, reparare si exploatare a mijloacelor de transport, a
drumurilor, autostrăzilor, porturilor, aeroporturilor, liniilor si statiilor de
cale ferată si de metrou, astfel încât acestea să corespundă si nevoilor de
apărare; asigură supravegherea aplicării acestor norme si autorizează agentii
economici să efectueze astfel de activităti;
56.
stabileste, în conditiile legii, în colaborare cu Ministerul Apărării Nationale
si cu Ministerul Administratiei si Internelor, potrivit reglementărilor interne
si internationale, norme unitare ale activitătilor de interventie, de căutare
si salvare a navelor, aeronavelor, a altor mijloace de transport, precum si a
vietilor omenesti;
57.
asigură buna organizare a activitătilor de supraveghere a traficului, de
cercetare a evenimentelor si a situatiilor de pericol, pentru limitarea sau,
după caz, înlăturarea acestora, solicitând, la nevoie, sprijinul altor
ministere si organe de stat; coordonează sistemul de securitate în transporturi
si activitătile de protectie împotriva actelor de interventie ilicită;
58. controlează
respectarea de către detinătorii de mijloace de transport a normelor privind
calitatea, prevenirea si stingerea incendiilor si protectia mediului, conform
reglementărilor interne si internationale;
59.
coordonează activitătile industriale, de constructii, de cercetare si
proiectare, de sănătate, precum si alte activităti specifice transporturilor si
zonelor libere;
60.
emite norme tehnice pentru constructia, reparatia, întretinerea infrastructurii
si mijloacelor de transport;
61.
elaborează programe de pregătire si de perfectionare pentru personalul de
sigurantă din transporturi si organizează desfăsurarea acestora;
62.
asigură dirijarea aeronavelor în spatiul aerian al României si a navelor în
apele navigabile, în conformitate cu reglementările nationale si
internationale;
63.
editează publicatii de specialitate si de informare specifice domeniilor sale
de activitate;
64.
emite avizele si aprobările de specialitate prevăzute de lege în domeniile sale
de activitate;
65.
asigură secretariatul Consiliului interministerial de avizare lucrări publice
de interes national si locuinte sociale;
66.
asigură secretariatul Centrului national pentru asezări umane (habitat);
67.
asigură secretariatul Comisiei tehnice pentru reducerea riscului seismic al
constructiilor;
68.
asigură secretariatul tehnic permanent al Comisiei centrale specializate pentru
prevenirea si apărarea împotriva efectelor seismelor si alunecărilor de teren;
69.
asigură secretariatul comisiilor pentru efectuarea cercetării prealabile în
vederea declarării utilitătii publice pentru lucrările de interes national,
potrivit legii;
70.
asigură secretariatul Comisiei de agrement tehnic în constructii si al Comisiei
nationale de atestare a masinilor si echipamentelor tehnologice de constructii,
precum si secretariatul Consiliului pentru calitate în constructii;
71.
organizează si realizează activitatea de promovare turistică a României atât pe
piata internă, cât si pe pietele externe, prin activităti specifice de
promovare turistică direct sau prin Autoritatea Natională pentru Turism;
72.
organizează congrese, colocvii, simpozioane si alte actiuni similare, în tară
si în străinătate, în domeniul turismului direct sau prin Autoritatea Natională
pentru Turism;
73.
stabileste orientarea programelor de cercetare, dezvoltare si investitii
publice în turism, la propunerea Autoritătii Nationale pentru Turism;
74.
stabileste politica de promvoare si dezvoltare a turismului, pe baza
programelor anuale de marketing si promovare a turismului si a Programului de dezvoltare
a produselor turistice;
75.
elaborează strategiile de dezvoltare a infrastructurilor de turism;
76.
avizează documentatiile de urbanism privind zonele si statiunile turistice,
precum si documentatiile privind constructiile în domeniul turismului, conform
legii;
77.
coordonează, împreună cu Ministerul Educatiei si Cercetării, procesul de
instruire din institutii de învătământ din domeniul turismului;
78.
coordonează, împreună cu Ministerul Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei,
programe nationale si judetene de reconversie profesională în meseriile
specifice activitătii turistice;
79.
autorizează agentii economici si personalul de specialitate din turism,
respectiv licentierea agentiilor de turism, clasificarea structurilor de
primire turistice, brevetarea personalului de specialitate, prin Autoritatea
Natională pentru Turism;
80.
efectuează controlul calitătii serviciilor din turism, prin Autoritatea
Natională pentru Turism;
81.
aprobă înfiintarea reprezentantelor de promovare turistică în tară si în
străinătate la propunerea Autoritătii Nationale pentru Turism.
(2)
Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului îndeplineste orice
alte atributii stabilite prin acte normative pentru domeniul său de activitate.
Art.
5. - (1) Conducerea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului
este asigurată de ministrul transporturilor, constructiilor si turismului, care
numeste si eliberează din functie personalul acestuia, în conditiile legii.
(2)
Ministrul transporturilor, constructiilor si turismului este ordonator
principal de credite bugetare.
(3)
Ministrul transporturilor, constructiilor si turismului conduce întreaga
activitate a ministerului si îl reprezintă în raporturile cu celelalte
ministere, cu alte autorităti publice si organizatii, precum si cu persoane
juridice si fizice din tară si din străinătate.
(4) În
exercitarea atributiilor sale ministrul transporturilor, constructiilor si
turismului emite ordine si instructiuni.
(5)
Ministrul transporturilor, constructiilor si turismului este ajutat în
activitatea de conducere a ministerului de 4 secretari de stat.
(6)
Secretarii de stat exercită atributiile delegate de ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului.
Art.
6. - În structura organizatorică a Ministerului Transporturilor, Constructiilor
si Turismului se organizează si functionează, în subordinea demnitarului,
cabinetul ministrului.
Art.
7. - (1) În structura organizatorică a Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului, prevăzută în anexa nr. 1, functionează directii
generale si directii. În cadrul acestora, prin ordin al ministrului
transporturilor, constructiilor si turismului, se pot organiza servicii,
birouri, compartimente, precum si colective temporare.
(2)
Corpul de control se organizează la nivel de directie generală.
(3)
Inspectoratul Aviatiei Civile se organizează la nivel de directie.
(4)
Numărul maxim de posturi este de 655, exclusiv demnitarii si posturile aferente
cabinetului ministrului.
Art.
8. - Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, prin Directia
generală relatii financiare externe, îndeplineste si atributiile aferente
Organismului intermediar pentru proiecte de infrastructură din domeniul
transporturilor, finantate prin Fondul de coeziune, precum si ale Autoritătii
de management pentru Programul operational sectorial pentru infrastructură de
transport si energie, care îi revin potrivit reglementărilor în vigoare.
Art.
9. - (1) Răspunderile si atributiile secretarilor de stat se stabilesc prin
ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului.
(2)
Ministrul transporturilor, constructiilor si turismului poate delega o parte
din atributiile sale secretarilor de stat.
Art.
10. - (1) Secretarul general al ministerului este subordonat ministrului
transporturilor, constructiilor si turismului, coordonează buna functionare a
directiilor generale, a directiilor si a activitătilor cu caracter functional
din cadrul ministerului si asigură legătura operativă dintre ministru si
conducătorii tuturor directiilor generale si directiilor din minister si din
unitătile subordonate, fiind ajutat în activitatea sa de 2 secretari generali
adjuncti.
(2)
Secretarul general si secretarii generali adjuncti sunt înalti functionari
publici, numiti conform legii.
Art.
11. - Atributiile, sarcinile si răspunderile secretarului general, ale
secretarilor generali adjuncti si ale directiilor generale si directiilor din
aparatul propriu al Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului
se stabilesc prin regulamentul de organizare si functionare a ministerului,
aprobat prin ordin al ministrului.
Art.
12. - (1) Unitătile aflate în subordinea, în coordonarea si, respectiv, sub
autoritatea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului sunt
prevăzute în anexa nr. 2.
(2)
Structura organizatorică si regulamentul de organizare si functionare ale
unitătilor din subordinea si din coordonarea Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului se aprobă prin ordin al ministrului
transporturilor, constructiilor si turismului, cu exceptia unitătilor pentru
care legea prevede altfel.
(3) Normativele de personal, criteriile de constituire a compartimentelor si statele de functii pentru institutiile publice subordonate, finantate de la bugetul de stat, se stabilesc prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului, în conditiile legii.
(4)
Conducătorii unitătilor prevăzute la alin. (1) sunt numiti si eliberati din
functie prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si
turismului.
Art.
13. - Spatiile si utilitătile detinute de Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului si de Compania Natională de Căi Ferate “C.F.R.” -
S.A. în clădirea “Palat C.F.R.” si în alte clădiri sunt prevăzute în anexa nr.
3.
Art.
14. - Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului are în dotare un
parc auto stabilit conform reglementărilor în vigoare. Pentru activitătile
specifice de inspectie si control, care se desfăsoară pe întregul teritoriu al
tării, pentru activitătile desfăsurate în cadrul programelor PHARE si pentru
transportul delgatiilor, precum si pentru alte activităti specifice, Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si Turismului are un parc de autovehicule
stabilit conform anexei nr. 4.
Art.
15. - Anexele nr. 1-4*) fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art.
16. - Secretariatul Consiliului interministerial pentru siguranta rutieră este
asigurat de Autoritatea Rutieră Română - A.R.R.
Art.
17. - Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea
Guvernului nr.
740/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 496 din 9 iulie 2003, cu modificările si completările ulterioare,
precum si orice alte prevederi contrare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului,
Miron
Tudor Mitrea
Ministrul
muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Elena
Dumitru
p.
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe
Gherghina,
secretar
de stat
Bucuresti, 23 martie 2004.
Nr. 412.