MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 172
(XVI) - Nr. 1.002 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Luni, 1
noiembrie 2004
SUMAR
LEGI SI
DECRETE
415.
- Lege privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 51/2004 pentru
modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 15/2002 privind
introducerea tarifului de utilizare a retelei de drumuri nationale din România
785.
- Decret pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonantei Guvernului
nr. 51/2004 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 15/2002
privind introducerea tarifului de utilizare a retelei de drumuri nationale din
România
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia
nr. 319 din 14 septembrie 2004 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV pct. 3 din Ordonanta Guvernului
nr. 18/1994 privind măsuri pentru întărirea disciplinei financiare a agentilor
economici, aprobată cu modificări prin Legea nr. 12/1995, cu modificările
ulterioare
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
690.
- Ordin al ministrului de stat, ministrul economiei si comertului, pentru
aprobarea bugetului de venituri si cheltuieli pe anul 2004 al Institutului
National de Cercetare-Dezvoltare pentru Chimie si Petrochimie - ICECHIM
Bucuresti
738.
- Ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului pentru
aprobarea reglementării tehnice “Metodologie privind calculul sistemelor de
protectie seismică pasivă. Clădiri autoadaptabile la solicitări seismice”,
indicativ MP-036-04
CAMERA
DEPUTATILOR
|
SENATUL
|
privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr.
51/2004 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 15/2002
privind introducerea tarifului de utilizare a retelei de drumuri nationale din
România
Parlamentul
României adoptă prezenta
lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanta Guvernului nr.
51 din 23 iulie 2004 pentru modificarea si completarea Ordonantei
Guvernului nr.
15/2002 privind introducerea tarifului de utilizare a retelei de drumuri
nationale din România, adoptată în temeiul art. 1 pct. I.26 din Legea nr.
291/2004 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 680 din 28 iulie 2004, cu
următoarele modificări si completări:
1. La articolul
I punctul 1, litera a) a alineatului (1) si alineatele (2), (7), (8) si (11)
ale articolului 1 vor avea următorul cuprins:
“a) vehicul -
orice autovehicul rutier înmatriculat, având cel putin două axe, sau un
ansamblu format dintr-un autovehicul si semiremorca ori remorcile tractate de
acesta; ................................................................................................
(2) Începând cu
data de 1 iulie 2002 se introduce tariful de utilizare a retelei de drumuri
nationale din România, denumit în continuare tarif de utilizare, aplicat
tuturor utilizatorilor români si străini pentru toate vehiculele înmatriculate
care sunt folosite pe reteaua de drumuri nationale din România si structurat în
functie de perioada de parcurs si de stationare, de încadrarea în clasa de
emisii poluante (EURO), de masa totală maximă autorizată (MTMA) si de numărul
de axe, după caz.
................................................................................................
(7) Tariful de
utilizare este structurat în functie de durata de utilizare a retelei de
drumuri nationale din România, astfel: o zi, 7 zile, 30 de zile, 6 luni si 12
luni. Durata de utilizare cuprinde durata de parcurs, precum si durata de
stationare.
(8) Tariful de
utilizare se aplică în mod nediscriminatoriu pentru utilizatorii români si
străini ai retelei de drumuri nationale din România, aflată în administrarea
Companiei Nationale de Autostrăzi si Drumuri Nationale din România - S.A.
................................................................................................
(11) În cazul
radierii din circulatie a vehiculului, utilizatorului român i se va returna, la
cererea scrisă a acestuia, de către Compania Natională de Autostrăzi si Drumuri
Nationale din România - S.A., contravaloarea tarifului de utilizare,
corespunzătoare perioadei de neutilizare.”
2. La articolul
I punctul 3, articolul 3 va avea următorul cuprins:
“Art. 3. - Sunt
exceptate de la plata tarifului de utilizare vehiculele detinute în proprietate
de unitătile Ministerului Apărării Nationale, de unitătile Ministerului
Administratiei si Internelor, de serviciile de ambulantă, de serviciile publice
comunitare pentru situatii de urgentă, astfel cum au fost reglementate în
Ordonanta Guvernului nr.
88/2001 privind înfiintarea, organizarea si functionarea serviciilor
publice comunitare pentru situatii de
urgentă, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
363/2002, cu modificările si completările ulterioare, vehiculele folosite
exclusiv în transportul public local de persoane prin servicii regulate, precum
si vehiculele detinute în proprietate de Compania Natională de Autostrăzi si
Drumuri Nationale din România - S.A.”
3. La articolul
I punctul 5, articolul 5 va avea următorul cuprins:
“Art. 5. -
Utilizatorii străini vor achita tariful de utilizare în functie de durata de
utilizare a retelei de drumuri nationale din România, astfel: o zi, 7 zile, 30
de zile, 6 luni si 12 luni.”
4. La articolul
I punctul 6, alineatul (3) al articolului 6 va avea următorul cuprins:
“(3) Este
obligatorie păstrarea rovinietelor aplicate vizibil pe partea interioară a
parbrizului pentru vehiculele înmatriculate, pe toată perioada de utilizare a
retelei de drumuri nationale din România.”
5. La articolul
I punctul 7, articolul 7 va avea următorul cuprins:
“Art. 7. - (1)
Responsabilitatea achitării tarifului de utilizare în ceea ce priveste tipul si
valabilitatea rovinietei revine în exclusivitate, în cazul utilizatorilor
români, detinătorilor mentionati în certificatul de înmatriculare, iar în cazul
utilizatorilor străini, aceasta revine în exclusivitate conducătorului auto al
vehiculului.
(2) Valabilitatea
rovinietei este determinată de încadrarea în durata de utilizare si în
criteriile de acordare.”
6. La articolul
I punctul 8, articolul 8 va avea următorul cuprins:
“Art. 8. - (1) Fapta de a circula fără a
detine rovinietă valabilă constituie contraventie si se sanctionează cu amendă.
(2) Cuantumul
amenzilor contraventionale prevăzute la alin. (1) este prevăzut în anexa nr. 3.
(3) Sumele
încasate în urma aplicării amenzilor se fac venit la bugetul de stat în
proportie de 75%, diferenta de 25% revenind, ca venituri extrabugetare,
Companiei Nationale de Autostrăzi si Drumuri Nationale din România - S.A. sau
Ministerului Administratiei si Internelor, după caz.
(4)
Contravenientii au obligatia ca în termen de 72 de ore de la aplicarea amenzii
contraventionale să achite tariful de utilizare.
(5) Conducătorilor
vehiculelor înmatriculate în alte state li se vor aplica amenzi
contraventionale numai în punctele de control pentru trecerea frontierei de
stat, la iesirea din România.
(6) O dată cu
aplicarea amenzii contraventionale, conducătorilor vehiculelor înmatriculate în
România, care circulă fără a avea rovinietă valabilă, li se retine certificatul
de înmatriculare a vehiculului până la prezentarea dovezii de achitare a
tarifului de utilizare.
(7) Depăsirea
termenului de valabilitate a rovinietei pentru un utilizator străin poate fi
motivată în cazul blocării fortuite a unui vehicul din cauza unor calamităti
naturale, a unui accident sau a retinerii conducătorului vehiculului de către
autoritătile în drept. În aceste cazuri utilizatorul străin va prezenta
reprezentantilor Companiei Nationale de Autostrăzi si Drumuri Nationale din
România - S.A. din agentiile din punctele de control al trecerii frontierei, la
iesirea din tară, documente justificative încheiate de organele politiei rutiere,
organele judecătoresti si, în plus, dacă este cazul, dovada reparării
vehiculului într-un atelier de reparatie atestat de Regia Autonomă «Registrul Auto Român». Dovada blocării
fortuite a vehiculului sau a retinerii conducătorului vehiculului nu scuteste
utilizatorul străin de plata tarifului de utilizare a infrastructurii de
transport rutier pe întreaga perioadă cuprinsă între data intrării si data
iesirii din România, ci justifică neaplicarea amenzii contraventionale.”
7. La articolul
I punctul 9, litera c) a articolului 9 va avea următorul cuprins:
“c) politia
rutieră, în situatia când efectuează controlul existentei rovinietei valabile,
fără personalul mentionat la lit. a) si b);”
8. La articolul
I punctul 12, alineatele (2)-(4) ale articolului 12 se abrogă.
9. La articolul
I punctul 12, după alineatul (5) al articolului 12 se introduce alineatul (6)
cu următorul cuprins:
“(6) În cazul
lipsei rovinietei din motive justificate, dovada achitării tarifului de
utilizare se poate face cu documentul original de plată a acestuia.”
10. La
articolul I, punctul 16 se abrogă.
Această lege a
fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 si
ale art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR VALER
DORNEANU |
p.
PRESEDINTELE SENATULUI, DORU
IOAN TĂRĂCILĂ |
Bucuresti, 18 octombrie 2004.
Nr. 415.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
pentru promulgarea Legii privind aprobarea
Ordonantei Guvernului nr. 51/2004 pentru modificarea si completarea Ordonantei
Guvernului nr. 15/2002 privind introducerea tarifului de utilizare a retelei de
drumuri nationale din România
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se
promulgă Legea privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr.
51/2004 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 15/2002
privind introducerea tarifului de utilizare a retelei de drumuri nationale din
România si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
Bucuresti, 15 octombrie 2004.
Nr. 785.
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 14
septembrie 2004
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV pct. 3 din Ordonanta Guvernului
nr. 18/1994 privind măsuri pentru întărirea disciplinei financiare a agentilor
economici, aprobată cu modificări prin Legea nr. 12/1995, cu modificările
ulterioare
Ioan Vida -
presedinte
Nicolae Cochinescu
- judecător
Aspazia Cojocaru -
judecător
Constantin Doldur
- judecător
Acsinte Gaspar -
judecător
Kozsokár Gábor -
judecător
Petre Ninosu -
judecător
Ion Predescu -
judecător
Serban Viorel
Stănoiu - judecător
Aurelia Popa -
procuror
Mihai Paul Cotta -
magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV pct. 3
din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind măsuri pentru întărirea
disciplinei financiare a agentilor economici, aprobată cu modificări prin Legea
nr. 12/1995, cu modificările ulterioare, exceptie ridicată de Societatea
Comercială “IUS” - S.A. Brasov în Dosarul nr. 6.990/2003 al Judecătoriei
Brasov. La apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de care procedura de
citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca inadmisibilă, arătând că ordonanta criticată a fost
abrogată. Or, conform art. 29 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, Curtea Constitutională decide asupra dispozitiilor
legale dintr-o ordonantă în vigoare.
CURTEA,
având în vedere
actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea
din 7 octombrie 2003, pronuntată în Dosarul nr. 6.990/2003, Judecătoria
Brasov a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. IV pct. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind
măsuri pentru întărirea disciplinei financiare a agentilor economici, aprobată
cu modificări prin Legea nr. 12/1995, cu modificările ulterioare, exceptie
ridicată de Societatea Comercială “IUS” - S.A. Brasov.
În motivarea
exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine, în esentă, că textul criticat încalcă
dispozitiile constitutionale ale art. 134, devenit, după republicarea
Constitutiei, art. 135, privind economia, potrivit cărora România are economie
de piată, iar statul are obligatia să asigure libertatea comertului, protectia
concurentei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor
factorilor de productie.
Judecătoria
Brasov apreciază că exceptia
este neîntemeiată, arătând totodată că actul normativ respectiv a fost abrogat.
Potrivit
prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată
presedintilor celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul consideră că exceptia este inadmisibilă,
conform dispozitiilor art. 23 alin. (6) din Legea nr.
47/1992 [text anterior republicării din 16 iulie 2004 a legii].
Totodată, Guvernul
arată că, anterior abrogării textului criticat, Curtea, prin mai multe decizii,
a respins exceptii de neconstitutionalitate având acelasi obiect.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea
de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr.
47/1992, republicată, retine următoarele:
Curtea
Constitutională este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din
Constitutie, republicată, precum si celor ale art. 1 alin. (2), art. 2, 3, 10
si 29 din Legea nr.
47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicată.
Obiectul exceptiei
de neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulată, îl constituie
prevederile art. IV pct. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind măsuri
pentru întărirea disciplinei financiare a agentilor economici, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 28 din 28 ianuarie 1994, aprobată
prin Legea nr. 12/1995, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 27 din 7 februarie 1995.
Curtea
Constitutională, examinând exceptia ridicată, constată că actul normativ
criticat pentru neconstitutionalitate nu mai era în vigoare la data ridicării
exceptiei.
Prin art. II al
Ordonantei Guvernului nr.
34/2003 privind măsuri în domeniul disciplinei financiar-valutare a
agentilor economici, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
62 din 1 februarie 2003, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
237/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 403 din
10 iunie 2003, a fost abrogată Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind măsuri
pentru întărirea disciplinei financiare a agentilor economici, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 12/1995, cu modificările ulterioare.
În aceste conditii,
în cauza de fată devin incidente dispozitiile art. 29 alin. (1) si (6) din
Legea nr.
47/1992, republicată.
În conformitate cu
prevederile art. 29 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, “Curtea Constitutională decide asupra exceptiilor
ridicate în fata instantelor judecătoresti sau de arbitraj comercial privind
neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o
lege sau dintr-o ordonantă în vigoare [...]”, iar potrivit art. 29 alin.
(6) din Legea nr.
47/1992, republicată, dacă exceptia este contrară prevederilor alin. (1),
această situatie constituie o cauză de inadmisibilitate a exceptiei, pe care o
poate constata si instanta de judecată [care, în cauză, însă, nu a dispus
respingerea exceptiei ca inadmisibilă, ci a sesizat Curtea Constitutională].
De altfel, Curtea
Constitutională, prin Decizia nr.
132 din 3 aprilie 2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 251 din 11 aprilie 2003, având de solutionat o exceptie de
neconstitutionalitate cu acelasi obiect ca si în cauza de fată, a constatat că
actul normativ care cuprindea textul criticat a fost abrogat si, în consecintă,
a respins ca devenită inadmisibilă exceptia de neconstitutionalitate.
Potrivit
considerentelor expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4)
din Constitutie, republicată, precum si al art. 1-3, art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr.
47/1992, republicată,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În numele
legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind
inadmisibilă, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV pct. 3
din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind măsuri pentru întărirea
disciplinei financiare a agentilor economici, aprobată cu modificări prin Legea
nr. 12/1995, cu modificările ulterioare, exceptie ridicată de Societatea
Comercială “IUS” - S.A. Brasov în Dosarul nr. 6.990/2003 al Judecătoriei
Brasov.
Definitivă si
general obligatorie.
Pronuntată în
sedinta publică din data de 14 septembrie 2004.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ.
dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul
Cotta
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL ECONOMIEI SI COMERTULUI
pentru aprobarea bugetului de venituri si
cheltuieli pe anul 2004 al Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru
Chimie si Petrochimie - ICECHIM Bucuresti
În temeiul Legii nr.
292/2002 privind stabilirea modalitătilor de aprobare a bugetelor de
venituri si cheltuieli ale institutelor nationale de cercetare-dezvoltare, în
conformitate cu prevederile art. 24 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr.
57/2002, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
324/2003, si ale Ordonantei Guvernului nr.
48/2004 privind rectificarea bugetului de stat pe anul 2004 si în baza
prevederilor Hotărârii Guvernului nr.
738/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Economiei si
Comertului, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul de
stat, ministrul economiei si comertului, emite următorul ordin:
Art. 1. - Se
aprobă bugetul de venituri si cheltuieli pe anul 2004 al Institutului National
de Cercetare-Dezvoltare pentru Chimie si Petrochimie - ICECHIM Bucuresti, care
îsi desfăsoară activitatea în coordonarea Ministerului Economiei si Comertului,
în conformitate cu indicatorii prevăzuti în anexa care face parte integrantă
din prezentul ordin.
Art. 2. - (1)
Nivelul cheltuielilor totale aferente veniturilor totale prevăzute în bugetul
de venituri si cheltuieli al institutului national de cercetare-dezvoltare
prevăzut la art. 1 reprezintă limite maxime si nu poate fi depăsit decât în
cazuri justificate si numai cu aprobarea Ministerului Economiei si Comertului,
cu avizul Ministerului Finantelor Publice si al Ministerului Muncii,
Solidaritătii Sociale si Familiei.
(2) În cazul în
care în executie se înregistrează depăsiri sau nerealizări ale veniturilor
aprobate, Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Chimie si Petrochimie
- ICECHIM Bucuresti va efectua cheltuieli în functie de realizarea veniturilor,
cu încadrarea în indicatorii de eficientă aprobati.
Art. 3. -
Nerespectarea prezentului ordin atrage răspunderea contraventională în
conditiile legii.
Art. 4. - Directia
generală buget, economico-financiar si administrativ va comunica bugetul de
venituri si cheltuieli Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru
Chimie si Petrochimie - ICECHIM Bucuresti, pentru ducerea la îndeplinire a
prevederilor acestuia.
Art. 5. -
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul
de stat, ministrul economiei si comertului,
Andrei
Grigorescu,
secretar de
stat
Bucuresti, 4 octombrie 2004.
Nr. 690.
ANEXĂ1)
MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI
TURISMULUI
pentru aprobarea reglementării tehnice
“Metodologie privind calculul sistemelor de protectie seismică pasivă. Clădiri
autoadaptabile la solicitări seismice”, indicativ MP-036-04
În temeiul
prevederilor art. 38 alin. 2 din Legea nr. 10/1995
privind calitatea în constructii, cu modificările ulterioare, ale art. 2 pct.
45 si ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr.
412/2004 privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului,
având în vedere
Procesul-verbal de avizare nr. 14 din 16 iunie 2003 al Comitetului tehnic CT-S4
- Risc seismic, actiuni si siguranta constructiilor,
ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului emite următorul ordin:
Art. 1. - Se
aprobă reglementarea tehnică “Metodologie privind calculul sistemelor de
protectie seismică pasivă.
Clădiri
autoadaptabile la solicitări seismice”, indicativ MP-036-04, elaborată de
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare în Constructii si Economia
Constructiilor - INCERC, Filiala Iasi, prevăzută în anexa*) care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. -
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 3. - Directia
tehnică va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
p. Ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului,
Traian
Panait,
secretar de
stat
Bucuresti, 19 aprilie 2004.
Nr. 738.
*) Anexa se publică ulterior în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 1.002 bis în afara abonamentului, care se
poate achizitiona de la Centrul pentru relatii cu publicul al Regiei Autonome
“Monitorul Oficial”, Bucuresti, sos. Panduri nr. 1, si se mai publică si în
Buletinul Constructiilor, editat de Institutul National de Cercetare-Dezvoltare
în Constructii si Economia Constructiilor - INCERC Bucuresti.