MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 172
(XVI) - Nr. 1.009 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Marti, 2
noiembrie 2004
SUMAR
LEGI SI
DECRETE
434.
- Lege pentru modificarea Legii nr. 176/2000 privind dispozitivele medicale
814.
- Decret privind promulgarea Legii pentru modificarea Legii nr. 176/2000
privind dispozitivele medicale
439.
- Lege pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 40/2004
privind unele măsuri pentru valorificarea unitară de către Autoritatea pentru
Valorificarea Activelor Statului a unor creante bancare neperformante asupra
Societătii Comerciale “SIDERCA” - S.A. Călărasi
819.
- Decret privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 40/2004 privind unele măsuri pentru valorificarea unitară de
către Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului a unor creante
bancare neperformante asupra Societătii Comerciale “SIDERCA” - S.A. Călărasi
HOTĂRÂRI ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
1.723.
- Hotărâre privind aprobarea Programului de măsuri pentru combaterea
birocratiei în activitatea de relatii cu publicul
1.736.
- Hotărâre privind aprobarea prealabilă în vederea recunoasterii prin
hotărâre judecătorească a Fundatiei “The Romanian Education Trust”
1.737.
- Hotărâre privind suplimentarea numărului de permise de muncă noi ce pot
fi eliberate străinilor în anul 2004
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru modificarea Legii nr. 176/2000 privind
dispozitivele medicale
Parlamentul
României adoptă prezenta
lege.
Art. I. - Legea nr.
176/2000 privind dispozitivele medicale, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 544 din 2 noiembrie 2000, se modifică după cum urmează:
1. Articolul 1
va avea următorul cuprins:
“Art. 1. - (1)
Prezenta lege stabileste cadrul legal si institutional pentru controlul
dispozitivelor medicale, dispozitivelor medicale implantabile active,
dispozitivelor medicale pentru diagnostic in vitro, puse în functiune si
utilizate, denumite în continuare dispozitive medicale, precum si pentru
controlul activitătilor de comercializare, distributie si de prestări de
servicii în domeniul dispozitivelor medicale.
(2) Prevederile
prezentei legi se aplică si accesoriilor dispozitivelor medicale, atunci când
accesoriile sunt folosite împreună cu un dispozitiv medical pentru a permite
utilizarea acestuia în scopul propus. În sensul prezentei legi, accesoriile
sunt tratate ca dispozitive medicale.”
2. Articolul 2
va avea următorul cuprins:
“Art. 2. - (1)
Termenii folositi în prezenta lege se definesc conform prevederilor art. 4 din
Legea nr.
608/2001 privind evaluarea conformitătii produselor, cu modificările si
completările ulterioare, si potrivit prevederilor art. 2 din Hotărârea
Guvernului nr.
190/2003 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piată si de
utilizare a dispozitivelor medicale, ale art. 2 din Hotărârea Guvernului nr.
344/2004 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piată si/sau de
punere în functiune a dispozitivelor medicale implantabile active si ale art. 2
din Hotărârea Guvernului nr.
798/2003 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piată si de
utilizare a dispozitivelor medicale pentru diagnostic in vitro.
(2) În sensul
prezentei legi, termenul supraveghere în utilizare se defineste ca fiind
ansamblul de măsuri prin care se asigură si se confirmă siguranta în
functionare si performantele, conform scopului propus, pe toată durata de
exploatare a dispozitivului medical si se identifică incidentele în utilizare.”
3. Articolul 3
va avea următorul cuprins:
“Art. 3. - (1)
Activitătile de comercializare, de distributie si de prestări de servicii în domeniul
dispozitivelor medicale se desfăsoară cu respectarea prevederilor prezentei
legi si a normelor metodologice aplicabile, aprobate prin ordin al ministrului
sănătătii.
(2) Activitătile
prevăzute la alin. (1) sunt supuse controlului prin avizare. Exceptie de la
această cerintă fac activitătile care se realizează de către însusi
producătorul dispozitivelor medicale ce fac obiectul acestor activităti.
(3) Avizul
prevăzut la alin. (2) se emite de Ministerul Sănătătii, cu respectarea normelor
metodologice aplicabile, în baza evaluării competentei si a capabilitătii
persoanelor fizice sau juridice, după caz, de a realiza activitătile pentru
care solicită avizul.”
4. Articolul 4
va avea următorul cuprins:
“Art. 4. - (1)
Dispozitivele medicale se comercializează, se distribuie, se instalează si se
întretin, pentru a fi utilizate în conformitate cu scopul propus, numai de
către persoanele fizice sau juridice pentru care s-a emis avizul prevăzut la
art. 3 alin. (2).
(2) Persoanele
fizice si juridice care realizează activitătile prevăzute la art. 3 alin. (1)
si care modifică parametrii functionali ori configuratia dispozitivelor
medicale sunt considerate producători si sunt obligate ca, anterior punerii în
functiune si utilizării dispozitivelor medicale asupra cărora au intervenit, să
supună aceste dispozitive medicale evaluării conformitătii, potrivit cerintelor
conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr.
190/2003, ale Hotărârii Guvernului nr.
798/2003 sau ale Hotărârii Guvernului nr.
344/2004, după caz.”
5. Articolul 5
va avea următorul cuprins:
“Art. 5. -
Dispozitivele medicale puse în functiune si aflate în utilizare se supun, în
conditiile stabilite prin instructiunile aprobate prin ordin al ministrului
sănătătii, următoarelor modalităti de control:
a) verificare
periodică;
b) verificare după
reparare sau modificare;
c) inspectie si
testare inopinată;
d) supraveghere în
utilizare.”
6. Articolul 6
va avea următorul cuprins:
“Art. 6. - (1)
Activitătile de evaluare prevăzute la art. 3 alin. (3), precum si cele de
control prevăzute la art. 5 se realizează de către Oficiul Tehnic de
Dispozitive Medicale, denumit în continuare OTDM, înfiintat prin
reorganizarea Statiei de Verificare si Întretinere a Aparaturii Medicale -
SVIAM, care se desfiintează.
(2) OTDM este
institutie publică, cu personalitate juridică, finantată din venituri proprii,
aflată în coordonarea Ministerului Sănătătii. OTDM asigură existenta
mijloacelor tehnice si realizarea activitătilor ce îi revin conform
prevederilor prezentei legi la nivelul întregii tări.
(3) Sediul OTDM
este în municipiul Bucuresti, bd. Nicolae Titulescu nr. 58, sectorul 1.
(4) Regulamentul
de organizare si functionare al OTDM se aprobă prin hotărâre a Guvernului.”
7. Articolul 7
va avea următorul cuprins:
“Art. 7. - (1) În
aplicarea prevederilor prezentei legi, OTDM are următoarele atributii
principale:
a) elaborează
proceduri tehnice specifice în domeniul dispozitivelor medicale, care se aprobă
prin decizie a directorului OTDM;
b) evaluează
si/sau auditează, la cererea Ministerului Sănătătii, persoanele fizice sau
juridice care solicită avizul prevăzut la art. 3 alin. (3);
c) asigură, prin
examinare si testare, controlul dispozitivelor medicale, în baza normelor
metodologice aprobate prin ordin al ministrului sănătătii;
d) asigură
evaluarea performantelor dispozitivelor medicale, în conditiile prevăzute de
prezenta lege;
e) informează
operativ Ministerul Sănătătii în legătură cu rezultatele
evaluărilor/auditărilor si controalelor realizate conform prevederilor prezentei
legi.
(2) OTDM
desfăsoară si alte activităti, în conditiile legii.”
8. Articolul 8
va avea următorul cuprins:
“Art. 8. -
Dispozitivele medicale second hand (la mâna a doua), precum si
dispozitivele medicale provenite din donatii se pun în functiune si sunt
utilizate numai în urma evaluării performantelor acestora de către OTDM si în
baza avizului eliberat de către acesta.”
9. Articolul 11
va avea următorul cuprins:
“Art. 11. - (1)
Comisia pentru dispozitive medicale împreună cu structura de specialitate
prevăzută la art. 9 alin. (2) organizează desfăsurarea investigatiei clinice pe
subiecti umani a dispozitivelor medicale, potrivit prevederilor reglementărilor
în vigoare.
(2) Componenta,
organizarea si atributiile Comisiei pentru dispozitive medicale se aprobă prin
ordin al ministrului sănătătii.”
10. Articolele
12-15 si capitolele III-V, respectiv articolele 16-23, se abrogă.
11. Articolul
24 va avea următorul cuprins:
“Art. 24. -
Persoanele fizice si persoanele juridice care prestează activitătile prevăzute
la art. 3 alin. (1) sunt obligate ca, anterior prestării acestor activităti, să
solicite avizul prevăzut la art. 3 alin. (3) si să facă cunoscută Ministerului
Sănătătii orice modificare adusă conditiilor care au stat la baza emiterii
acestui aviz.”
12. Articolele
25-27 se abrogă.
13. Articolul
28 va avea următorul cuprins:
“Art. 28. - (1) În
vederea asigurării nivelului de securitate si performantă adecvat scopului
pentru care sunt realizate dispozitivele medicale si a evitării generării de
incidente, utilizatorii au obligatia:
a) de a utiliza
dispozitivele medicale numai în scopul pentru care au fost realizate;
b) de a se asigura
că dispozitivele medicale sunt utilizate numai în perioada de valabilitate a
acestora, când este cazul, si că nu prezintă abateri de la performantele
functionale si de la cerintele de securitate aplicabile;
c) de a aplica un
program de supraveghere a dispozitivelor medicale, care să tină seama de riscul
acestora pentru pacient, de domeniul de utilizare si de complexitatea acestora,
potrivit normelor metodologice în vigoare;
d) de a asigura
verificarea periodică, întretinerea si repararea dispozitivelor medicale;
e) de a comunica producătorilor si Ministerului Sănătătii orice incident survenit în timpul utilizării;
f) de a raporta
Ministerului Sănătătii toate dispozitivele medicale existente în unitate,
înregistrate în evidentele contabile ca mijloace fixe, indiferent de modul de
procurare a acestora, conform normelor metodologice aprobate prin ordin al
minstrului sănătătii;
g) de a asigura un
sistem documentat de evidentă privind dispozitivele medicale utilizate,
reparate si verificate.
(2) Exceptie de la
prevederile alin. (1) fac dispozitivele medicale care se găsesc la utilizator
pentru investigare clinică sau evaluare a performantei în vederea certificării
si care se supun cerintelor reglementărilor prevăzute la art. 11 alin. (1) sau,
după caz, procedurii de evaluare a conformitătii prevăzute în reglementarea
tehnică aplicabilă.”
14. Articolele
29 si 30 se abrogă.
15. Articolul
31 va avea următorul cuprins:
“Art. 31. -
Utilizatorii de dispozitive medicale trebuie să se asigure că pentru
dispozitivele medicale puse în functiune si utilizate se asigură piese de
schimb si că există unităti avizate pentru efectuarea service-ului.”
16. Articolul
32 se abrogă.
17. Articolul
34 va avea următorul cuprins:
“Art. 34. -
Constituie contraventii următoarele fapte si se sanctionează astfel:
a) nerespectarea
prevederilor art. 4 alin. (1), cu amendă de la 25.000.000 lei la 50.000.000
lei, aplicabilă utilizatorilor si prestatorului activitătii neavizate, precum
si anularea dreptului de a se solicita avizul prevăzut la art. 3 alin. (2);
b) nerespectarea
prevederilor art. 4 alin. (2), cu amendă de la 50.000.000 lei la 100.000.000
lei, retragerea avizului prevăzut la art. 3 alin. (2) si a dreptului de a mai
solicita acest aviz;
c) nerespectarea
prevederilor art. 8, cu amendă de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei si
interzicerea utilizării dispozitivului medical până la data obtinerii avizului
prevăzut de prezenta lege;
d) nerespectarea
prevederilor art. 24, cu amendă de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei;
e) nerespectarea
prevederilor art. 28 alin. (1) lit. a)-e), cu amendă de la 25.000.000 lei la
50.000.000 lei;
f) împiedicarea
sub orice formă a persoanelor împuternicite să îsi exercite atributiile
prevăzute în prezenta lege privind controlul dispozitivelor medicale, cu amendă
de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei.”
18. Articolul
35 se abrogă.
19. Articolul
36 va avea următorul cuprins:
“Art. 36. -
Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor contraventionale se fac de
personalul OTDM, împuternicit în acest scop.”
20. Articolul
38 va avea următorul cuprins:
“Art. 38. -
Dispozitiile privind răspunderea contraventională prevăzute de prezenta lege se
completează cu cele ale Ordonantei Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobată cu modificări
si completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările ulterioare.”
21. Articolul
39 va avea următorul cuprins:
“Art. 39. - Datele
înregistrate în conformitate cu prezenta lege vor fi stocate într-o bază de
date organizată si coordonată de Ministerul Sănătătii.”
22. Articolul
40 va avea următorul cuprins:
“Art. 40. -
Normele metodologice si instructiunile aprobate prin ordin al ministrului
sănătătii conform prevederilor prezentei legi se publică în Monitorul Oficial
al României, Partea I.”
23. Articolul
41 va avea următorul cuprins:
“Art. 41. - (1)
Pentru emiterea avizului prevăzut la art. 24 Ministerul Sănătătii percepe o
taxă de 3.000.000 lei.
(2) Cuantumul sumei prevăzute la alin. (1) poate fi modificat periodic prin hotărâre a Guvernului.
(3) Pentru
examinările prevăzute la art. 7 alin. (1) lit. b)-d) OTDM stabileste si
încasează contravaloarea serviciilor fixate pe bază de tarife.”
24. Articolul
43 se abrogă.
25. Articolul
44 va avea următorul cuprins:
“Art. 44. -
Personalul OTDM, împuternicit să exercite activitătile prevăzute la art. 7
alin. (1) lit. b)-d), are drept de acces în toate locatiile unde sunt puse în
functiune si se utilizează dispozitive medicale, precum si în locurile în care
se desfăsoară activitătile prevăzute la art. 3 alin. (1).”
26. Articolele
47 si 48 se abrogă.
27. Anexele nr.
I-XIII se abrogă.
Art. II. - În cuprinsul Legii nr.
176/2000, sintagma punere pe piată se înlocuieste cu sintagma introducere
pe piată.
Art. III. - Regulamentul de organizare si functionare
al Oficiului Tehnic de Dispozitive Medicale se aprobă prin hotărâre a
Guvernului, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi.
Art. IV. - Prezenta lege intră în vigoare la 1
ianuarie 2005.
Art. V. - Legea nr.
176/2000 privind dispozitivele medicale, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 544 din 2 noiembrie 2000, cu modificările aduse prin
prezenta lege, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I,
dându-se textelor o nouă numerotare.
Această lege a
fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 si
ale art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicată.
p.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR, VIOREL
HREBENCIUC |
PRESEDINTELE
SENATULUI NICOLAE
VĂCĂROIU |
Bucuresti, 25 octombrie 2004.
Nr. 434.
privind promulgarea Legii pentru modificarea Legii
nr. 176/2000 privind dispozitivele medicale
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se
promulgă Legea pentru modificarea Legii nr.
176/2000 privind dispozitivele medicale si se dispune publicarea acestei
legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
Bucuresti, 22 octombrie 2004.
Nr. 814.
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 40/2004 privind unele măsuri pentru valorificarea unitară de
către Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului a unor creante
bancare neperformante asupra Societătii Comerciale “SIDERCA” - S.A. Călărasi
Parlamentul
României adoptă prezenta
lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr.
40 din 27 mai 2004 privind unele măsuri pentru valorificarea unitară de
către Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului a unor creante bancare
neperformante asupra Societătii Comerciale “SIDERCA” - S.A. Călărasi, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 492 din 1 iunie 2004, cu
următoarele modificări:
- Articolul 2
va avea următorul cuprins:
“Art. 2. - (1)
Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului este mandatată să plătească
suma de 117,789 miliarde lei Băncii Comerciale Române - S.A. în contul creantei
detinute de aceasta la Societatea Comercială «SIDERCA» - S.A. Călărasi, pe
măsura încasării pretului prevăzut la art. 1 alin. (1). Creanta se va consolida
în valută (EUR), la cursul de la data încheierii contractului de
vânzare-cumpărare.
(2) La data
efectuării plătilor prevăzute la alin. (1) către Banca Comercială Română -
S.A., în limita sumei prevăzute la alin. (1), se anulează de la plată obligatia
Autoritătii pentru Valorificarea Activelor Statului către Trezoreria Statului,
conform indicatorilor de venituri si cheltuieli - transferuri din bugetul de
venituri si cheltuieli al Autoritătii pentru Valorificarea Activelor Statului.”
Această lege a
fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 si
ale art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicată.
p.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR, VIOREL
HREBENCIUC |
PRESEDINTELE
SENATULUI NICOLAE
VĂCĂROIU |
Bucuresti, 25 octombrie 2004.
Nr. 439.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 40/2004 privind unele măsuri pentru
valorificarea unitară de către Autoritatea pentru Valorificarea Activelor
Statului a unor creante bancare neperformante asupra Societătii Comerciale
“SIDERCA” - S.A. Călărasi
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se
promulgă Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
40/2004 privind unele măsuri pentru valorificarea unitară de către Autoritatea
pentru Valorificarea Activelor Statului a unor creante bancare neperformante
asupra Societătii Comerciale “SIDERCA” - S.A. Călărasi si se dispune publicarea
acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 22 octombrie 2004.
Nr. 819.
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind aprobarea Programului de măsuri pentru
combaterea birocratiei în activitatea de relatii cu publicul
În temeiul art.
108 din Constitutia României, republicată,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - Se
aprobă Programul de măsuri pentru combaterea birocratiei în activitatea de
relatii cu publicul, prevăzut în anexa nr. 1, denumit în continuare Program.
Art. 2. - (1)
Ministerele si celelalte autorităti ale administratiei publice centrale si
locale au obligatia aplicării Programului în domeniile proprii de
responsabilitate.
(2) În termen de
15 zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri, autoritătile si
institutiile publice prevăzute la alin. (1) vor elabora planuri de actiune
proprii pentru realizarea măsurilor stabilite în cadrul Programului. Planurile
proprii se aprobă de conducătorul autoritătii sau institutiei publice.
(3) Măsurile pe
termen scurt, prevăzute la cap. A pct. I din Program, se realizează în termen
de maximum 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
(4) Măsurile pe
termen mediu, prevăzute la cap. A pct. II din Program, se realizează până la 1
martie 2005.
(5) Măsurile pe
termen lung, prevăzute la cap. A pct. III din Program, se realizează esalonat,
până la data de 1 iunie 2006.
Art. 3. - (1)
Ministerele si celelalte organe ale administratiei publice centrale vor informa
lunar Guvernul cu privire la stadiul realizării măsurilor prevăzute în Program.
(2) Prefecturile
coordonează actiunile initiate de către autoritătile administratiei publice
locale în aplicarea prezentei hotărâri, precum si de către serviciile publice
deconcentrate, verifică stadiul realizării măsurilor din cadrul Programului si
informează lunar Guvernul cu privire la concluziile rezultate.
Art. 4. - (1)
Nerespectarea prevederilor Programului atrage răspunderea disciplinară sau
contraventională, după caz, a celor vinovati, conform legii.
(2) Constituie
contraventii si se sanctionează, după cum urmează, următoarele fapte:
a) cu amendă de la
15.000.000 lei la 30.000.000 lei, nerespectarea de către autoritătile
administratiei publice, centrale sau locale, a măsurii prevăzute în cap. A pct.
I lit. a) din Program;
b) cu amendă de la
10.000.000 lei la 20.000.000 lei, nerespectarea de către autoritătile
administratiei publice, centrale sau locale, a măsurilor prevăzute în cap. A
pct. I lit. b)-c) si e)-h) si în cap. A pct. II lit. a)-e) din Program;
c) cu amendă de la
1.000.000 lei la 5.000.000 lei, nerespectarea de către personalul destinat să
asigure relatia cu publicul a măsurilor prevăzute în cap. A pct. I lit. d) si
în cap. B din Program.
(3) Constatarea
contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de către personalul de control
anume împuternicit din ministere si alte institutii publice centrale, precum si
de către prefect si persoanele împuternicite de acesta, pentru autoritătile
administratiei publice locale.
(4)
Contraventiilor prevăzute la alin. (2) le sunt aplicabile dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobată cu modificări
si completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările ulterioare.
Art. 5. - În prima
lună a anului primarii comunică fiecărui contribuabil, în scris, principalele
activităti de interes public desfăsurate în anul încheiat, precum si
obiectivele si sarcinile pentru anul în curs, conform modelului prevăzut în
anexa nr. 2.
Art. 6. - Anexele
nr. 1 si 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Seful
Cancelariei Primului-Ministru,
Alin
Teodorescu
p. Ministrul
de stat, ministrul administratiei si internelor,
Toma
Zaharia,
secretar de
stat
Ministrul
delegat pentru administratia publică,
p. Ministrul
finantelor publice,
Gheorghe
Gherghina,
secretar de
stat
Bucuresti, 14 octombrie 2004.
Nr. 1.723.
ANEXA Nr. 1
PROGRAMUL
DE MĂSURI
pentru
combaterea birocratiei în activitatea de relatii cu publicul
A. Autoritătile
administratiei publice centrale si locale vor lua următoarele măsuri:
I. Măsuri pe
termen scurt:
a) programul de
lucru cu publicul se stabileste astfel ca în zilele lucrătoare să se asigure
accesul cetătenilor între orele 9,00 si 17,00 si în cel putin 3 zile pe
săptămână, între orele 9,00 si 19,00, iar sâmbăta, cel putin între orele 9,00
si 14,00. Programul de lucru cu publicul se afisează la loc vizibil;
b) pentru
categoriile de solicitări care presupun completarea unor formulare tipizate, se
afisează modelele de completare a cererilor;
c) numele
persoanelor cu functii de conducere, începând cu cel al conducătorului
unitătii, se afisează în spatiile destinate activitătii cu publicul,
precizându-se programul de audiente al acestora;
d) personalul
destinat să asigure relatia cu publicul face cunoscute datele proprii de
identificare, prin intermediul unui ecuson purtat vizibil asupra sa sau prin
alt mod de afisare. Modelul ecusonului este prezentat în anexa la prezentul
program;
e) punctele de
lucru cu publicul se organizează în locuri usor accesibile, asigurându-se
marcarea acestora, precum si indicarea traseelor de acces;
f) în spatiile
destinate lucrului cu publicul se afisează domeniile de competentă ale
autoritătii sau institutiei publice, prin ordonarea tematicii în functie de
specificul problematicii abordate sau al grupului tintă;
redactarea
articolelor se face cu titluri lizibile, accesibile tuturor categoriilor de
cetăteni;
g) la sediul
serviciilor publice deconcentrate si al autoritătilor administratiei publice
locale de la nivel judetean/municipal se instalează linii telefonice speciale
pentru asigurarea accesului cetătenilor la informatiile de interes public.
Numerele de telefon se mediatizează în mod corespunzător;
h) periodic se
realizează actiuni de mediatizare, inclusiv în mass-media locală, a legislatiei
care reglementează drepturile cetăteanului în relatia cu administratia publică.
II. Măsuri pe
termen mediu:
a) spatiile
destinate activitătii cu publicul se amenajează corespunzător, fără ghisee
opace, cu iluminare suficientă si conditii civilizate de lucru;
b) pentru toate
serviciile publice care intră în competenta autoritătii publice, se asigură în
mod operativ si gratuit imprimatele tip necesare. Imprimatele tip vor cuprinde
si lista exactă a actelor necesar a fi anexate cererii;
c) extinderea
liniilor telefonice tip “linia verde” în scopul oferirii persoanelor fizice a
posibilitătii de a obtine informatii legate de modul de aplicare a legislatiei
specifice fiecărui domeniu de activitate;
d) publicarea si
actualizarea periodică, pe pagina oficială de Internet a autoritătii publice, a
unor materiale cu caracter informativ;
e) facilitarea
adresării în scris, prin comunicarea si mediatizarea adresei de e-mail, pentru
transmiterea solicitărilor si petitiilor.
III. Măsuri pe
termen lung:
a) implementarea
sistemului de management al calitătii, respectiv al procesului de certificare a
calitătii serviciilor - ISO 9001, pentru serviciile către cetăteni;
b) desfăsurarea
relatiilor cu publicul în spatii special destinate, în săli dotate cu mobilier
corespunzător si cu aparatura necesară preluării si înregistrării în format
electronic a cererilor;
c) angajarea de
personal specializat având aptitudinile necesare pentru relatia cu publicul;
d) instalarea unui
număr suficient de roboti telefonici pentru preluarea permanentă a
solicitărilor;
e) introducerea
sau extinderea, după caz, a sistemului Intranet, în vederea eliminării timpilor
morti în cadrul operatiunilor de gestionare si prelucrare a informatiei;
f) introducerea
treptată a programărilor, astfel încât să se prevină aglomerarea sau
suprasolicitarea compartimentelor de lucru cu publicul, precum si a unor
servicii speciale pentru rezolvarea unor cereri cu caracter vădit de urgentă;
g) separarea
functiilor de front-office si back-office ori de câte ori acest lucru este
posibil. Personalul cu atributii în domeniul îndrumării cetăteanului nu va fi
implicat în activităti de prelucrare a informatiilor si de eliberare a
documentelor;
h) preluarea de
către personalul destinat lucrului cu publicul a oricărui tip de solicitare de
competenta autoritătii publice si asigurarea transmiterii acesteia spre
solutionare compartimentelor de specialitate;
i) deschiderea
unor centre de îndrumare pentru cetăteni în municipiile resedintă de judet, în
cadrul cărora urmează a se desfăsura activităti, programe si informări în
vederea familiarizării cetăteanului cu legislatia aplicabilă fiecărui domeniu
de activitate.
IV. Măsuri
pentru îmbunătătirea pregătirii personalului destinat asigurării relatiilor cu
publicul:
a) perfectionarea
pregătirii profesionale si a aptitudinilor de comunicare a personalului de la
ghiseu, prin cursuri de specializare, la începutul activitătii si periodic, cel
putin o dată la doi ani;
b) instituirea
unui sistem permanent de verificare a functionarilor care lucrează cu publicul,
precum si a unui sistem sanctionatoriu pentru nerespectarea legislatiei
incidente fiecărui domeniu de activitate.
B. Obligatii
privind standardul etic al personalului destinat asigurării relatiei cu
publicul:
a) să dea dovadă
de disciplină atât în relatiile cu cetătenii, cât si în cadrul institutiei în
care îsi desfăsoară activitatea;
b) să fie calm,
politicos si respectuos pe întreaga perioadă de realizare a relatiei cu
publicul;
c) să manifeste o
atitudine pozitivă si răbdare în relatia cu cetăteanul;
d) să folosească
un limbaj adecvat si corect din punct de vedere gramatical;
e) să păstreze
confidentialitatea tuturor informatiilor relevante obtinute de la cetătean;
f) să formuleze
răspunsuri legale, complete si corecte si să se asigure că acestea sunt
întelese de cetătean;
g) să îndrume cetăteanul
către serviciul de specialitate în vederea obtinerii de informatii detaliate
care depăsesc competentele structurii de asistentă;
h) să întrerupă
activitatea cu publicul numai în situatia folosirii de către cetătean a unui
limbaj trivial, a formulării de amenintări la adresa sa ori a utilizării de
către cetătean a violentei verbale/fizice.
ANEXĂ
la Program
ECUSON
(model)
ROMÂNIA
Primăria orasului
.......................................................................................
(se înscrie numele localitătii)
Directia/serviciul
........................................................................................
(se mentionează denumirea
structurii)
Loc pentru fotografie |
Domnul/doamna*)
....................................................................... (se înscrie numele angajatului) Functia*)
...................................................................................... (se înscrie functia angajatului) |
L.S. |
|
*) Numele angajatului si, respectiv, denumirea
functiei se înscriu cu majuscule, la dimensiunile si în formatul necesar pentru
a fi usor lizibile.
ANEXA Nr. 2
Scrisoarea
anuală a primarului
(ghid de elaborare)
Stema localitătii |
Primăria orasului
....................................... Cabinetul primarului |
Stimată
doamnă / Stimate domnule,
- Formulă de
felicitare cu ocazia noului an
- Formulă de
multumire pentru sprijinul acordat autoritătii administratiei publice locale în
anul precedent
- Enumerarea
principalelor actiuni de interes public realizate în anul precedent
- Prezentarea
obiectivelor prioritare ale administratiei publice locale pentru anul în curs
- Solicitarea
sustinerii proiectelor ce urmează a fi realizate
- Formula de
încheiere.
NOTĂ:
Scrisorii i se
anexează “Înstiintarea de plată” referitoare la obligatiile fiscale pentru anul
în curs, precum si precizări privind facilitătile la achitarea acestora si
modalitătile de plată.
privind aprobarea prealabilă în vederea
recunoasterii prin hotărâre judecătorească a Fundatiei “The Romanian Education
Trust”
În temeiul art. 108
din Constitutia României, republicată, al art. 43 alin. 2 din Legea nr.
105/1992 cu privire la reglementarea raporturilor de drept international
privat, precum si al art. 76 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr.
26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, cu modificările si
completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - Se
aprobă, în vederea recunoasterii prin hotărâre judecătorească, functionarea pe
teritoriul României, prin intermediul unei reprezentante, a Fundatiei “The
Romanian Education Trust”, persoană juridică de drept privat de nationalitate
britanică, fără scop patrimonial, cu sediul real în 13 Rugby Mansions, Bishop
Kings Road, West Kensington, London W14 8 XD, Regatul Unit al Marii Britanii si
Irlandei de Nord.
Art. 2. - Fundatia
“The Romanian Education Trust” are ca scop acordarea de burse si alte premii în
bani sau asistentă studentilor si absolventilor români care urmează cursuri în
cadrul altor institutii educationale din tările Uniunii Europene si din Elvetia
si care, în alte conditii, ar fi privati de dreptul de a se înscrie în cadrul
unor astfel de institutii educationale pe motive de ordin economic sau din alte
motive.
Art. 3. - În
România Fundatia “The Romanian Education Trust” va functiona prin intermediul
unei reprezentante, cu sediul în municipiul Bucuresti, str. Jean-Louis Calderon
nr. 61, et. 2, ap. 6, sectorul 2.
Art. 4. - Fundatia
“The Romanian Education Trust”, prin reprezentanta sa din România, îsi va
desfăsura activitatea cu respectarea legilor române, după obtinerea hotărârii
judecătoresti de recunoastere si după înscrierea în Registrul asociatiilor si
fundatiilor de la grefa Tribunalului Municipiului Bucuresti.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
educatiei si cercetării,
Alexandru
Athanasiu
p. Ministrul
afacerilor externe,
George
Ciamba,
secretar de
stat
Bucuresti, 21 octombrie 2004.
Nr. 1.736.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind suplimentarea numărului de permise de
muncă noi ce pot fi eliberate străinilor în anul 2004
În temeiul art.
108 din Constitutia României, republicată, si al prevederilor art. 4 din
Hotărârea Guvernului nr.
64/2004 privind stabilirea numărului de permise de muncă ce pot fi
eliberate străinilor în anul 2004,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Articol unic. -
Numărul permiselor de muncă noi, ce pot fi eliberate în anul 2004 străinilor
care doresc să se încadreze în muncă în România, în conformitate cu prevederile
Legii nr.
203/1999 privind permisele de muncă, republicată, se suplimentează cu 600.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Dan Mircea
Popescu
p. Ministrul
de stat, ministrul administratiei si internelor,
Toma
Zaharia,
secretar de
stat
Bucuresti, 21 octombrie 2004.
Nr. 1.737.