MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P
A R T E A I
Anul
172 (XVI) - Nr. 1.041 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Miercuri, 10 noiembrie 2004
SUMAR
LEGI
SI DECRETE
446. - Lege pentru ratificarea Acordului dintre Guvernul României
si Cabinetul de Ministri al Ucrainei privind colaborarea în domeniul
transportului feroviar, semnat la Kiev la 21 octombrie 2003
Acord
între Guvernul României si Cabinetul de Ministri al Ucrainei privind
colaborarea în domeniul transportului feroviar
848. - Decret privind promulgarea Legii pentru ratificarea
Acordului dintre Guvernul României si Cabinetul de Ministri al Ucrainei privind
colaborarea în domeniul transportului feroviar, semnat la Kiev la 21 octombrie
2003
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 387 din 30 septembrie 2004 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 318 alin. 1 din Codul de
procedură civilă
Decizia nr. 412 din 12 octombrie 2004 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2781 alin. 7 din Codul de procedură penală
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
1.117. - Ordin al ministrului sănătătii pentru aprobarea
Ghidului privind cererea de autorizare a unui studiu clinic cu un medicament de
uz uman, adresată autoritătii competente, aprobarea unor amendamente importante
si declararea închiderii unui studiu clinic în România
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru ratificarea
Acordului dintre Guvernul României si Cabinetul de Ministri al Ucrainei privind
colaborarea în domeniul transportului feroviar, semnat la Kiev la 21 octombrie
2003
Parlamentul
României adoptă
prezenta lege.
Articol
unic. - Se ratifică Acordul dintre Guvernul României si Cabinetul de Ministri
al Ucrainei privind colaborarea în domeniul transportului feroviar, semnat la
Kiev la 21 octombrie 2003.
Această
lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art.
75 si ale art. 76 alin. (2) din
Constitutia României,
republicată.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR VALER DORNEANU
|
p.
PRESEDINTELE SENATULUI, DORU IOAN TĂRĂCILĂ |
Bucuresti, 1 noiembrie 2004.
Nr. 446.
ACORD
între
Guvernul României si Cabinetul de Ministri al Ucrainei privind colaborarea în
domeniul transportului feroviar
Guvernul
României si Cabinetul de Ministri al Ucrainei, denumite în continuare părti
contractante,
bazându-se
pe principiile de parteneriat egal în drepturi si respect reciproc,
animate
de dorinta comună de a dezvolta colaborarea comună în domeniul transportului
feroviar, în conditii reciproc avantajoase,
recunoscând
importanta exceptională a transporturilor feroviare de călători si de mărfuri
atât în trafic bilateral, cât si în tranzit spre state terte,
dorind
să dezvolte traficul feroviar direct dintre cele două state,
au
convenit următoarele:
ARTICOLUL
1
1.
Părtile contractante colaborează, îsi acordă reciproc asistenta necesară în
scopul dezvoltării în continuare a traficului feroviar între cele două state si
adoptă măsurile necesare de perfectionare a transporturilor internationale
feroviare de călători si de mărfuri.
2.
Fiecare dintre părtile contractante asigură, pe baza legislatiei în vigoare în
statul fiecăreia dintre acestea, în concordantă cu reglementările
internationale, conditiile necesare pentru transportul feroviar fără
impedimente al călătorilor, mărfurilor, bagajelor, bagajelor înregistrate si al
postei, pentru trecerea materialului rulant atât între cele două state, cât si
în tranzit pe teritoriile acestor state spre state terte.
3.
Părtile contractante au convenit să respecte regulile de realizare a
transporturilor feroviare de călători si de mărfuri în vigoare în transportul
feroviar, în conformitate cu acordurile si conventiile internationale în
domeniul transportului feroviar la care cele două state sunt părti.
ARTICOLUL
2
Definirea
termenilor
Termenii
folositi în prezentul acord au următorul înteles:
1. autoritătile
competente ale statelor părtilor contractante:
-
pentru partea română: Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului
din România;
-
pentru partea ucraineană: Ministerul Transporturilor din Ucraina;
2. autoritătile
corespunzătoare ale statelor părtilor contractante - acele autorităti care,
în conformitate cu legislatia statului lor, efectuează tipurile de control
stabilite în punctele de trecere a frontierei de stat pentru traficul feroviar;
3. căile
ferate ale statelor părtilor contractante:
-
pentru partea română: Căile Ferate Române (C.F.R.), reprezentate de Compania
Natională de Căi Ferate “C.F.R.” - S.A.;
-
pentru partea ucraineană: Căile Ferate Ucrainene (UZ), reprezentate de
Administratia de Stat a Transporturilor Feroviare din Ucraina;
4. personalul
de serviciu - personalul căilor ferate ale statelor părtilor contractante,
care îndeplineste nemijlocitsarcinile rezultate din prezentul acord;
5. statia
de frontieră - statia feroviară cea mai apropiată de frontiera de stat,
aflată pe teritoriul statului fiecăreia dintre părtile contractante, în care se
efectuează cel putin una dintre următoarele operatii: predarea si primirea
vagoanelor, mărfurilor, bagajelor si bagajelor înregistrate de către căile
ferate ale statelor părtilor contractante si este admisă îmbarcarea si
debarcarea călătorilor, încărcarea si descărcarea bagajelor;
6. linia
de cale ferată de frontieră - linia de cale ferată între statiile de
frontieră.
ARTICOLUL
3
Liniile
de cale ferată de frontieră si statiile de frontieră
1.
Traficul feroviar între România si Ucraina se derulează prin statiile de
frontieră si liniile de cale ferată de frontieră.
2.
Trecerea frontierei de stat se realizează pe următoarele linii de cale ferată
de frontieră:
-
Vicsani - Vadul Siret;
-
Valea Viseului - Berlebas;
- Câmpulung
la Tisa - Teresva;
-
Halmeu - Deakovo.
3. În
raport cu liniile de cale ferată enumerate la pct. 2, statiile de frontieră
sunt:
-
pentru partea română: Vicsani (Dornesti), Valea Viseului, Câmpulung la Tisa,
Halmeu;
-
pentru partea ucraineană: Vadul Siret, Berlebas, Teresva, Deakovo.
4.
Căile ferate ale statelor părtilor contractante stabilesc tipurile de transport
care se derulează prin punctele de trecere a frontierei de stat deschise pentru
traficul feroviar: călători, bagaje, bagaje înregistrate si mărfuri (inclusiv
transport combinat).
ARTICOLUL
4
Trecerea
trenurilor peste frontiera de stat
1.
Căile ferate ale statelor părtilor contractante trebuie să asigure trecerea
fluentă a trenurilor pe linia de cale ferată de frontieră până la statia de
frontieră situată pe teritoriul statului celeilalte părti contractante.
2. De
regulă, trenurile nu pot opri între statiile de frontieră, cu exceptia
cazurilor în care apar probleme tehnice neprevăzute. În această situatie
trebuie eliminată posibilitatea urcării si coborârii persoanelor în/din
vagoane.
3. Timpul de stationare în statiile de frontieră a trenurilor care circulă peste frontiera de stat este determinat de necesitatea efectuării operatiilor tehnice si comerciale, precum si a controlului de frontieră, vamal si a altor tipuri de control stabilite de legislatia statului fiecăreia dintre părtile contractante.
4.
Circulatia trenurilor ucrainene în tranzit pe sectia de cale ferată română
(frontiera de stat - Valea Viseului - Sighetu Marmatiei - Câmpulung la Tisa -
frontiera de stat) este stabilită prin întelegerea încheiată între căile ferate
ale statelor părtilor contractante.
5.
Părtile contractante trebuie să ia toate măsurile necesare pentru reducerea
stationării trenurilor în statiile de frontieră.
ARTICOLUL
5
Transbordarea
mărfurilor si transpunerea vagoanelor
1.
Transbordarea mărfurilor si transpunerea vagoanelor de pe linie de ecartament
1.520 mm pe linie de ecartament 1.435 mm si invers se efectuează pe teritoriile
statelor ambelor părti contractante, în conformitate cu normele si
reglementările internationale în vigoare.
2.
Locurile unde se efectuează transbordarea mărfurilor si transpunerea vagoanelor
de marfă si de călători se stabilesc de căile ferate ale statelor părtilor
contractante.
ARTICOLUL
6
Măsuri
pentru înlăturarea obstacolelor în derularea traficului feroviar
1.
Căile ferate ale statelor părtilor contractante se informează reciproc, fără
întârziere, cu privire la aparitia obstacolelor în derularea traficului
feroviar între statele părtilor contractante, precum si cu privire la
înlăturarea acestor obstacole.
2.
Obstacolele apărute în derularea transporturilor feroviare la statiile de
frontieră sau pe linia de cale ferată de frontieră se înlătură de către calea
ferată a statului pe teritoriul căruia acestea au apărut.
3.
Căile ferate ale statelor părtilor contractante, de comun acord, îsi acordă
reciproc asistentă în înlăturarea obstacolelor exceptionale si neprevăzute,
prin punerea la dispozitie de mijloace speciale de transport, utilaje,
materiale si personal de serviciu.
4.
Mijloacele de transport de serviciu, materialul rulant special, utilajele si
sculele, piesele de schimb si materialele necesare, utilizate pentru reparatii
si exploatare sau pentru înlăturarea obstacolelor de pe linia de cale ferată de
frontieră în vederea efectuării traficului feroviar de frontieră, sunt supuse
controlului stabilit de legislatia fiecăreia dintre părtile contractante.
Aceste mijloace pot să treacă frontiera de stat fără autorizatii de import sau
export, precum si fără încasarea taxelor vamale si a altor taxe, cu conditia
înapoierii în statul de origine a mijloacelor de transport de serviciu,
materialului rulant, utilajelor, sculelor, precum si a materialelor si pieselor
de schimb care nu au fost folosite conform destinatiei.
ARTICOLUL
7
Reglementarea
problemelor tehnice si de exploatare, a plătilor si decontărilor
1.
Problemele tehnice, de exploatare si de altă natură care rezultă din aplicarea
prezentului acord se reglementează prin acorduri între căile ferate ale
statelor părtilor contractante.
2.
Plătile si decontările pentru transporturile efectuate si serviciile prestate,
precum si compensarea pagubelor materiale provocate se realizează în
conformitate cu acordurile încheiate între căile ferate ale statelor părtilor
contractante.
ARTICOLUL
8
1.
Căile ferate ale statelor părtilor contractante, de comun acord, trimit pe
teritoriul statului fiecăreia dintre părtile contractante personal de serviciu
pentru îndeplinirea sarcinilor care rezultă din aplicarea prezentului acord,
poartă răspunderea pentru activitatea desfăsurată de personalul propriu de
serviciu pe timpul sederii acestuia pe teritoriul statului celeilalte părti
contractante si realizează controlul asupra activitătii acestuia.
2.
Personalul de serviciu al căilor ferate ale statului fiecăreia dintre părtile
contractante:
a) îsi
îndeplineste obligatiile de serviciu pe teritoriul statului celeilalte părti
contractante, în conformitate cu normele si reglementările internationale, cu
acordurile încheiate între căile ferate ale statelor părtilor contractante si
cu instructiunile de serviciu în vigoare;
b) la
intrarea, la iesirea si în timpul sejurului pe teritoriul statului celeilalte
părti contractante, este obligat să respecte legislatia si reglementările în
vigoare ale acelui stat;
c) pe
întreaga perioadă cât se află pe teritoriul statului celeilalte părti
contractante, are dreptul de a purta uniforma si semnele distinctive ale
statului său;
d) în
deplasarea la statia de frontieră a statului celeilalte părti contractante
pentru îndeplinirea sarcinilor de serviciu, beneficiază de dreptul de a
călători gratuit cu trenurile care circulă între statiile de frontieră.
3. De
comun acord, căile ferate ale statelor părtilor contractante îsi asigură
reciproc, în statiile de frontieră, spatiile necesare pentru munca si odihna
personalului de serviciu si stabilesc principiul de decontare reciprocă pentru
utilizarea acestora.
4.
Personalul de serviciu va utiliza în exercitarea atributiilor de serviciu
limbile română si ucraineană sau o limbă de circulatie internatională convenită
de căile ferate ale statelor părtilor contractante.
Fiecare
dintre căile ferate ale statelor părtilor contractante se va îngriji ca
personalul de serviciu care îndeplineste atributiile de serviciu pe teritoriul
statului celeilalte părti contractante să cunoască limba oficială a statului
respectiv.
5.
Părtile contractante vor lua măsurile necesare pentru acordarea asistentei
medicale de urgentă, în mod gratuit, personalului de serviciu al căilor ferate
ale statului unei părti contractante care se află temporar pe teritoriul
statului celeilalte părti contractante si care îsi îndeplineste obligatiile de
serviciu.
ARTICOLUL
9
Trecerea
frontierei de stat de către personalul de serviciu al căilor ferate ale
statelor părtilor contractante
Trecerea
frontierei de stat de către personalul de serviciu al căilor ferate ale statelor
părtilor contractante pentru îndeplinirea sarcinilor care rezultă din prezentul
acord se realizează pe baza documentelor valabile pentru trecerea frontierei de
stat, recunoscute de ambele părti contractante, însotite de tabele nominale.
Părtile
contractante, de comun acord, pot introduce modificări sau completări în ceea
ce priveste modalitatea de trecere a frontierei de stat.
ARTICOLUL
10
Căile
ferate ale statelor părtilor contractante asigură, pe bază de reciprocitate,
legătura telegrafică, telefonică si alte tipuri de comunicatii între
regulatoarele de trafic feroviar si statiile de frontieră ale statelor celor
două părti contractante.
ARTICOLUL
11
Transmiterea
expeditiilor postale
Transmiterea
peste frontiera de stat a expeditiilor postale se realizează în conformitate cu
statutul, conventia si acordurile Uniunii Postale Universale, precum si cu
acordurile încheiate de organele postale corespunzătoare ale statelor părtilor
contractante.
ARTICOLUL
12
Răspunderea
pentru daunele provocate
1. La
stabilirea răspunderii materiale legate de vătămarea sănătătii, bunurilor
cetătenilor, ale personalului de serviciu si proprietarilor mărfurilor, ca
urmare a unor accidente, avarii sau catastrofe produse în timpul procesului de transport,
părtile contractante se conduc după următoarele principii:
a)
dauna provocată sănătătii sau bunurilor personalului de serviciu al căilor
ferate ale statului uneia dintre părtile contractante, ca urmare a unui
accident sau a unei avarii produse în timpul îndeplinirii de către acesta a
obligatiilor de serviciu pe teritoriul statului celeilalte părti contractante,
o compensează calea ferată al cărei salariat este vătămat, în conformitate cu
legile statului său;
b)
răspunderea pentru dauna produsă sănătătii sau bunurilor personalului de
serviciu al căilor ferate ale statului uneia dintre părtile contractante, ca
urmare a unui accident sau a unei avarii pe care a suferit-o acesta pe
teritoriul statului celeilalte părti contractante în afara timpului îndeplinirii
de către acesta a obligatiilor de serviciu, revine, în conformitate cu
legislatia statului său, căii ferate a statului părtii contractante pe
teritoriul statului căreia s-a petrecut accidentul sau avaria;
c)
răspunderea pentru dauna produsă unor terte persoane sau bunurilor acestora, ca
urmare a unui accident sau a unei avarii care a avut loc în timpul procesului
de transport, revine, în conformitate cu legislatia statului său, căii ferate a
statului părtii contractante pe teritoriul statului căreia a avut loc
accidentul sau avaria, dacă nu se stabileste că dauna a apărut ca urmare a unor
împrejurări de fortă majoră sau a intentiei păgubitului.
2.
Răspunderea ce decurge din contractele privind transportul de călători, de
bagaje, bagaje înregistrate si mărfuri se stabileste prin acordurile
internationale care sunt obligatorii pentru căile ferate ale statelor părtilor
contractante.
3. Răspunderea materială reciprocă a căilor ferate ale statelor părtilor contractante se determină după următoarele principii:
a)
calea ferată a statului uneia dintre părtile contractante poartă răspunderea
fată de calea ferată a statului celeilalte părti contractante pentru dauna
produsă ca urmare a vinovătiei personalului său de serviciu, a întretinerii
defectuoase sau a folosirii gresite a constructiilor, instalatiilor si a altor
mijloace tehnice feroviare, a încălcării regulamentelor si regulilor stabilite
pentru desfăsurarea procesului de transport;
b)
calea ferată a statului fiecăreia dintre părtile contractante poartă
răspunderea pentru producerea daunei, proportional cu gradul vinovătiei sale
stabilit în conformitate cu normele si prevederile acordurilor internationale
la care căile ferate ale statelor părtilor contractante sunt părti. În cazurile
în care nu se poate stabili vinovatul, căile ferate ale statelor celor două
părti contractante poartă răspunderea în mod egal;
c)
calea ferată a statului fiecăreia dintre părtile contractante, chemată să facă
compensarea directă a daunei, are dreptul să conteste aceasta fată de calea
ferată a statului celeilalte părti contractante, al cărei personal de serviciu,
din cauza neîndeplinirii sarcinilor directe de serviciu care îi revin, a fost
implicat în cele întâmplate si este recunoscut vinovat;
d)
dauna care a apărut în urma unei împrejurări de fortă majoră nu se compensează
în cazul în care se prezintă documente doveditoare.
ARTICOLUL
13
Solutionarea
litigiilor
Pentru examinarea si solutionarea problemelor legate de îndeplinirea si interpretarea prezentului acord, părtile contractante înfiintează o comisie mixtă pentru trafic feroviar de frontieră, alcătuită din reprezentanti ai autoritătilor competente si ai căilor ferate si, dacă este necesar, reprezentanti ai altor autorităti corespunzătoare interesate ale statelor părtilor contractante.
Modul
de lucru al comisiei mixte se stabileste prin regulamentul adoptat la prima
sedintă.
În
cazul în care apar litigii legate de aplicarea prezentului acord, acestea vor
fi rezolvate prin negocieri în comisia mixtă. În cazul în care nu se ajunge la
o întelegere, litigiile se solutionează prin alte moduri acceptabile pentru
părtile contractante, inclusiv pe căi diplomatice.
ARTICOLUL
14
Modificări
si completări
În
prezentul acord se pot introduce modificări si completări formulate în
protocoale aditionale, care, după aprobarea sau convenirea lor de către părtile
contractante, devin parte integrantă a prezentului acord si intră în vigoare
conform prevederilor art. 15.
ARTICOLUL
15
Intrarea
în vigoare a acordului
Prezentul
acord intră în vigoare după 30 (treizeci) de zile de la primirea, pe căi
diplomatice, a ultimei notificări scrise prin care părtile contractante se informează
reciproc asupra îndeplinirii tuturor procedurilor necesare pentru intrarea
acestuia în vigoare, în conformitate cu legislatia în vigoare a statului
fiecăreia dintre părtile contractante.
ARTICOLUL
16
Valabilitatea
acordului
1.
Prezentul acord este încheiat pentru o perioadă nedeterminată.
2.
Prezentul acord poate fi denuntat în orice moment de către fiecare dintre
părtile contractante. Acordul îsi pierde valabilitatea după trecerea a 6 luni
de la data primirii de către una dintre părtile contractante a notificării
scrise cu privire la denuntarea acestuia, transmisă pe căi diplomatice de către
cealaltă parte contractantă.
3.
Pentru toate obligatiile care decurg din contractele încheiate pe baza
prezentului acord si neîndeplinite până la încetarea valabilitătii acestuia, se
aplică prevederile prezentului acord până la epuizarea lor.
Drept
care subsemnatii, deplin împuterniciti în acest scop de către Guvernul
României, pentru partea română, si Cabinetul de Ministri al Ucrainei, pentru
partea ucraineană, au semnat prezentul acord.
Semnat
la Kiev la 21 octombrie 2003, în două exemplare originale, fiecare în limbile
română, ucraineană si rusă, toate textele fiind egal autentice.
În caz
de divergente în ceea ce priveste interpretarea prevederilor prezentului acord,
textul în limba rusă va prevala.
Pentru
Guvernul României, Traian Panait |
Pentru
Cabinetul de Ministri al Ucrainei, Vladimir Kornienka |
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
privind promulgarea
Legii pentru ratificarea Acordului dintre Guvernul României si Cabinetul de
Ministri al Ucrainei
privind colaborarea în domeniul transportului feroviar, semnat la Kiev la 21 octombrie 2003
În
temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din
Constitutia României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol
unic. - Se promulgă Legea pentru ratificarea Acordului dintre Guvernul României
si Cabinetul de Ministri al Ucrainei privind colaborarea în domeniul transportului
feroviar, semnat la Kiev la 21 octombrie 2003, si se dispune publicarea acestei
legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
Bucuresti, 29 octombrie 2004.
Nr. 848.
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din
30 septembrie 2004
referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a prevederilor art. 318 alin. 1 din Codul de procedură
civilă
Ion
Predescu - presedinte
Nicolae
Cochinescu - judecător
Aspazia
Cojocaru - judecător
Constantin
Doldur - judecător
Kozsokár
Gábor - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Petre
Ninosu - judecător
Serban
Viorel Stănoiu - judecător
Florentina
Baltă - procuror
Mihaela
Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
318 din Codul de procedură
civilă, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Păstorel” - S.R.L. din
Timisoara în Dosarul nr. 11.985/CA/2003 al Tribunalului Timis - Sectia
comercială.
La
apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este legal
îndeplinită.
Reprezentantul
Ministerului Public consideră că exceptia de neconstitutionalitate este
neîntemeiată, invocând în acest sens jurisprudenta Curtii Constitutionale.
Arată că nu au intervenit elemente noi de natură să justifice schimbarea
acestei jurisprudente.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele: Prin Încheierea
din 17 mai 2004, pronuntată în Dosarul nr. 11.985/CA/2003, Tribunalul Timis
- Sectia comercială a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 318 din Codul de procedură civilă, exceptie
ridicată de Societatea Comercială “Păstorel” - S.R.L. din Timisoara într-o
cauză comercială având ca obiect o contestatie în anulare.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine că,
potrivit art. 318 din Codul
de procedură civilă, pot fi atacate cu contestatie numai hotărârile
judecătoresti pronuntate de instantele de recurs, în conditiile în care se pot
produce greseli materiale si cu ocazia solutionării altor actiuni. Consideră că
accesul liber la justitie si dreptul cetăteanului la o justitie echitabilă sunt
două principii constitutionale care, transpuse în practică, trebuie să-i
asigure acestuia atât posibilitatea de a formula actiuni în justitie, cât si de
a promova căi de atac împotriva hotărârilor judecătoresti eronate, în scopul
îndreptării oricăror erori judiciare. Or, arată autorul, pe de o parte, prin
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
58/2003, legiuitorul a abrogat dispozitiile referitoare la promovarea
recursului în anulare în materie civilă, iar, pe de altă parte, victima unei
erori judiciare are limitat accesul în fata Curtii Europene a Drepturilor
Omului, deoarece erorile de drept sau de fapt săvârsite de instantele nationale
nu sunt cenzurate de organele europene de jurisdictie.
În
ceea ce priveste principiul egalitătii cetătenilor în fata legii, autorul
exceptiei sustine că acesta nu este respectat, în conditiile în care numai
persoana nemultumită de o hotărâre pronuntată de instanta de recurs are
posibilitatea de a promova calea extraordinară de atac a contestatiei în
anulare pentru motivele expuse în art. 318 alin. 1 din Codul de procedură civilă,
în vreme ce altor părti care, de asemenea, sunt interesate de îndreptarea unor
greseli materiale ale instantelor nu li se recunoaste dreptul de a contesta
respectivele hotărâri. Asa fiind, este necesar ca dispozitiile art. 318 din Codul de procedură civilă să
se refere nu numai la deciziile pronuntate de instantele de recurs în
solutionarea acestei căi de atac, ci la toate hotărârile judecătoresti
irevocabile.
Tribunalul
Timis - Sectia comercială apreciază că exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 318 din Codul de
procedură civilă este neîntemeiată, întrucât, desi textul de lege criticat
prevede posibilitatea rectificării erorilor materiale si a omisiunilor vădite
din hotărârile judecătoresti pronuntate în recurs, iar nu si pentru alte
hotărâri irevocabile în care, de asemenea, se pot strecura erori materiale si
omisiuni, calea de atac a contestatiei în anulare poate fi extinsă si asupra
deciziilor pronuntate în solutionarea unei contestatii în anulare, eventual
prin exercitarea unei contestatii în anulare speciale, cu respectarea
disopzitiilor art. 321 din Codul
de procedură civilă.
Potrivit
prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată
presedintilor celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul
apreciază
exceptia de neconstitutionalitate ca fiind neîntemeiată. În sustinerea acestui
punct de vedere, arată că stabilirea conditiilor speciale în care calea de atac
a contestatiei în anulare se poate exercita si limitarea admisibilitătii ei
numai la deciziile instantei de recurs nu are nici o legătură cu egalitatea
cetătenilor, întrucât art. 318 alin. 1 din Codul de procedură civilă nu
creează nici o discriminare între acestia si asigură premisele aplicării lui în
mod unitar tuturor cetătenilor aflati în situatii juridice identice, respectiv
titularilor unei hotărâri pronuntate de o instantă de recurs, dacă dezlegarea
dată recursului este rezultatul unei greseli materiale.
Se mai
arată că dispozitiile legale criticate sunt conforme cu art. 126 alin. (2) si
cu art. 129 din Constitutie, republicată, reglementarea dreptului de a exercita
o cale de atac în anumite conditii, precis si limitativ prevăzute de lege,
neafectând nici accesul liber la justitie, cu atât mai mult cu cât stabilirea
unor motive strict determinate sunt de esenta căilor extraordinare de atac. De
altfel, norma de procedură este stabilită tocmai în vederea exercitării în conditiile
legii a dreptului persoanei de a se adresa justitiei pentru apărarea
drepturilor, a libertătilor si a intereselor sale legitime.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la
exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile de lege criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, republicată, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicată, si celor ale art.
1 alin. (2), art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicată.
Analizând
obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, Curtea constată că, desi a fost
sesizată cu dispozitiile art. 318 din Codul de procedură civilă, din
argumentele autorului criticii rezultă că exceptia vizează doar prevederile
alin. 1 al normei procedurale. De altfel, dispozitiile alin. 2 ale art. 318 au
fost abrogate prin art. I pct. 121 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
138/2000 pentru modificarea si completarea Codului de procedură civilă,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 479 din 2 octombrie
2000. Prin urmare, Curtea urmează a se pronunta numai asupra prevederilor art.
318 alin. 1 din Codul de
procedură civilă, care au următorul cuprins: “Hotărârile instantelor de
recurs mai pot fi atacate cu contestatie, când dezlegarea dată este rezultatul
unei greseli materiale, sau când instanta, respingând recursul sau admitându-l
numai în parte, a omis din greseală să cerceteze vreunul dintre motivele de casare.”
În
opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, aceste dispozitii de lege
contravin art. 16 alin. (1) si art. 21 alin. (1), (2) si (3) din Constitutie,
republicată, care au următorul continut:
- Art.
16 alin. (1): “Cetătenii sunt egali în fata legii si a autoritătilor
publice, fără privilegii si fără discriminări”.;
- Art.
21 alin. (1), (2) si (3): “(1) Orice persoană se poate adresa justitiei
pentru apărarea drepturilor, a libertătilor si a intereselor sale legitime.
(2)
Nici o lege nu poate îngrădi exercitarea acestui drept.
(3)
Părtile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor într-un
termen rezonabil.”
De
asemenea, autorul exceptiei apreciază că prevederile art. 318 alin. 1 din Codul de procedură civilă
încalcă si dispozitiile art. 6 alin. 1 din Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale, care au următorul continut:
“Orice persoană are dreptul la judecarea în mod echitabil, în mod public si
într-un termen rezonabil a cauzei sale, de către o instantă independentă si
impartială, instituită de lege, care va hotărî fie asupra încălcării
drepturilor si obligatiilor sale cu caracter civil, fie asupra temeiniciei
oricărei acuzatii în materie penală îndreptate împotriva sa. Hotărârea trebuie
să fie pronuntată în mod public, dar accesul în sala de sedintă poate fi
interzis presei si publicului pe întreaga durată a procesului sau a unei părti
a acestuia în interesul moralitătii, al ordinii publice ori al securitătii
nationale într-o societate democratică, atunci când interesele minorilor sau
protectia vietii private a părtilor la proces o impun, sau în măsura
considerată absolut necesară de către instantă atunci când, în împrejurări
speciale, publicitatea ar fi de natură să aducă atingere intereselor
justitiei.”
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate ridicată, Curtea retine că dispozitiile art.
318 alin. 1 din Codul de
procedură civilă reglementează contestatia în anulare specială, care este o
cale de atac extraordinară, ce se poate exercita în cazurile limitativ
prevăzute de lege numai împotriva hotărârilor pronuntate de instantele de
recurs. Asa cum rezultă în mod univoc din textul de lege criticat, calea
procedurală a contestatiei în anulare specială poate fi utilizată de părtile
care au participat la solutionarea recursului si este limitată la cazurile în
care dezlegarea dată este rezultatul unei greseli materiale sau al omisiunii instantei
de a cerceta vreunul dintre motivele de modificare sau de casare invocate de
recurent. În ceea ce priveste obiectul contestatiei în anulare specială, acesta
este format dintr-o singură categorie de hotărâri, respectiv doar hotărârile
pronuntate de instantele de recurs.
Curtea
constată că pretinsa încălcare a art. 16 din Constitutie, republicată, privind
egalitatea în drepturi a cetătenilor, nu poate fi retinută, deoarece
reglementarea este aplicabilă în cazul tuturor persoanelor aflate în situatia prevăzută
de ipoteza normei, fără nici o distinctie, si anume părtilor care au participat
la solutionarea recursului a cărui dezlegare este rezultatul unei greseli
materiale sau al omisiunii instantei de a cerceta vreunul dintre motivele de
modificare sau de casare.
Textul
de lege criticat nu încalcă nici prevederile art. 21 din Constitutie,
republicată, întrucât, potrivit jurisprudentei constante a instantei
constitutionale, dacă legiuitorul este suveran în a reglementa diferit în
situatii diferite, accesul la o cale ordinară de atac, fără ca prin aceasta să
fie afectat liberul acces la justitie, a fortiori o atare concluzie se
impune atunci când în discutie este accesul la o cale extraordinară de atac,
care, prin definitie, are caracter de exceptie, si deci poate fi valorificată
numai în cazurile expres si limitativ prevăzute de lege, în caz contrar,
existând riscul producerii unor perturbări majore ale stabilitătii si
securitătii raporturilor juridice.
De
altfel, art. 126 alin. (2) din Constitutie, republicată, potrivit căruia “Competenta
instantelor judecătoresti si procedura de judecată sunt prevăzute numai prin
lege”, precum si art. 129, care prevede că, “Împotriva hotărârilor
judecătoresti, părtile interesate si Ministerul Public pot exercita căile de atac,
în conditiile legii”, atribuie exclusiv legiuitorului prerogativa
stabilirii competentei si procedurii de judecată, inclusiv a conditiilor de
exercitare a căilor de atac.
Prin
urmare, departe de a îngrădi drepturi consacrate constitutional, reglementarea
prevăzută de art. 318 alin. 1 din Codul de procedură civilă
constituie o garantie a aplicării principiului prevăzut de art. 6 pct. 1 din
Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale,
privind judecarea unei cauze în mod echitabil si într-un termen rezonabil, în
scopul înlăturării oricăror abuzuri din partea părtilor, prin care s-ar tinde
la tergiversarea nejustificată a solutionării unui proces.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, republicată, precum si al art. 1-3, art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr.
47/1992, republicată,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În
numele legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 318 alin. 1 din Codul de procedură civilă,
exceptie ridicată de Societatea Comercială “Păstorel” - S.R.L. din Timisoara în
Dosarul nr. 11.985/CA/2003 al Tribunalului Timis - Sectia comercială.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 30 septembrie 2004.
PRESEDINTE,
ION
PREDESCU
Magistrat-asistent,
Mihaela
Senia Costinescu
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din
12 octombrie 2004
referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2781 alin.
7 din Codul de procedură penală
Ioan
Vida - presedinte
Nicolae
Cochinescu - judecător
Aspazia
Cojocaru - judecător
Constantin
Doldur - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Kozsokár
Gábor - judecător
Petre
Ninosu - judecător
Ion
Predescu - judecător
Serban
Viorel Stănoiu - judecător
Iuliana
Nedelcu - procuror
Florentina
Geangu - magistrat-asistent
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
2781 alin. 7 din Codul
de procedură penală, ridicată de Eugeniu Trif în Dosarul nr. 41/2004 al
Judecătoriei Alba Iulia.
La
apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Reprezentantul
Ministerului Public, având cuvântul pe fond, pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiată, arătând că textul de lege
criticat nu încalcă prevederile constitutionale invocate de autorul exceptiei.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin
Încheierea din 2 aprilie 2004, pronuntată în Dosarul nr. 41/2004, Judecătoria
Alba Iulia a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 2781 alin.
7 din Codul de procedură penală.
Exceptia a fost
ridicată de petentul Eugeniu Trif într-o cauză având ca obiect plângerea
împotriva Ordonantei nr. 298/P/2003 a Parchetului de pe lângă Tribunalul Alba.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine că textul de lege criticat încalcă dreptul de
acces liber la justitie si dreptul la apărare, prin aceea că nu permite o
probatiune completă, eficientă, cel care a făcut plângerea împotriva
rezolutiilor sau a ordonantelor procurorului de netrimitere în judecată având
dreptul de a depune ca probe, potrivit textului de lege criticat, numai
”înscrisuri noi”.
Judecătoria
Alba Iulia apreciază
că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată. Arată în acest sens că,
prin restrângerea doar la “înscrisuri noi” a mijloacelor de probă admise în
cadrul solutionării unei plângeri împotriva rezolutiei sau a ordonantei
procurorului, nu este încălcat dreptul la apărare si nici accesul liber la
justitie al petentului, având în vedere solutiile care, în conformitate cu
dispozitiile art. 2781 alin. 8 din Codul de procedură penală, pot
fi date de instantă unei astfel de plângeri. Astfel, în ipoteza în care se
constată că urmărirea penală nu este completă, instanta trimite cauza
procurorului în vederea începerii sau a redeschiderii urmăririi penale,
procurorul fiind obligat să se conformeze dispozitiilor date de instantă,
dreptul la apărare al petentului fiind în acest fel garantat.
De
asemenea, atunci când probele existente la dosar nu sunt suficiente pentru
judecarea cauzei, instanta retine cauza spre rejudecare, dispozitiile privind
judecata în primă instantă aplicându-se în mod corespunzător, ceea ce înseamnă
că petentul are posibilitatea de a solicita administrarea oricărei probe pe
care o consideră necesară.
Totodată
se arată că plângerea prevăzută de art. 2781 din Codul de
procedură penală a fost concepută de legiuitor ca o cale de atac în cadrul
căreia instanta analizează legalitatea si temeinicia ordonantei sau a
rezolutiei procurorului, asa încât este firesc ca instanta, cu ocazia
solutionării acesteia, să se raporteze la “lucrările si materialul din dosarul
cauzei” care au fost avute în vedere de către procuror si pe care se întemeiază
solutia.
În
conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată
presedintilor celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
De
asemenea, potrivit dispozitiilor art. 181 din
Legea nr.
35/1997 privind organizarea si functionarea institutiei Avocatul Poporului,
cu modificările ulterioare, a fost solicitat punctul de vedere al acestei
institutii.
Guvernul
apreciază că
textul de lege criticat nu contravine prevederilor constitutionale, respectiv
celor din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale, invocate de autorul exceptiei. Ca urmare, se consideră că
exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată.
Avocatul
Poporului consideră
că dispozitiile legale criticate nu încalcă prevederile constitutionale ale
art. 21, întrucât acestea, reglementând plângerea împotriva rezolutiilor sau a
ordonantelor procurorului de netrimitere în judecată, asigură întocmai accesul
liber la justitie. În ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate formulată
în raport de dispozitiile art. 24 din Constitutie, se apreciază că aceasta este
neîntemeiată, întrucât textul de lege supus controlului de constitutionalitate
acordă părtilor toate garantiile procesuale, inclusiv dreptul de a fi asistate
de un apărător în tot cursul procesului penal. Referitor la prevederile art. 11
si 20 din Constitutie, republicată, invocate de asemenea în motivarea exceptiei
de neconstitutionalitate, se apreciază că acestea nu sunt incidente în cauză.
În
concluzie, Avocatul Poporului consideră că exceptia este neîntemeiată.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la
exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului
Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicată, precum si ale art.
1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicată.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 2781 alin. 7 din Codul
de procedură penală, potrivit cărora: “Instanta, judecând plângerea,
verifică rezolutia sau ordonanta atacată, pe baza lucrărilor si a materialului
din dosarul cauzei si a oricăror înscrisuri noi prezentate.”
Autorul
exceptiei consideră că acest text legal este contrar prevederilor
constitutionale ale art. 11, 20, 21 si 24, care au următorul continut:
- Art.
11 “(1) Statul român se obligă să îndeplinească întocmai si cu bună-credintă
obligatiile ce-i revin din tratatele la care este parte.
(2)
Tratatele ratificate de Parlament, potrivit legii, fac parte din dreptul
intern.
(3)
În cazul în care un tratat la care România urmează să devină parte cuprinde
dispozitii contrare Constitutiei, ratificarea lui poate avea loc numai după
revizuirea Constitutiei.”;
- Art.
20: “(1) Dispozitiile constitutionale privind drepturile si libertătile
cetătenilor vor fi interpretate si aplicate în concordantă cu Declaratia
Universală a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate la care
România este parte.
(2)
Dacă există neconcordante între pactele si tratatele privitoare la drepturile
fundamentale ale omului, la care România este parte, si legile interne, au
prioritate reglementările internationale, cu exceptia cazului în care
Constitutia sau legile interne contin dispozitii mai favorabile.”;
- Art.
21: “(1) Orice persoană se poate adresa justitiei pentru apărarea
drepturilor, a libertătilor si a intereselor sale legitime.
(2)
Nici o lege nu poate îngrădi exercitarea acestui drept.
(3)
Părtile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor într-un
termen rezonabil.
(4)
Jurisdictiile speciale administrative sunt facultative si gratuite.”;
- Art.
24: “(1) Dreptul la apărare este garantat.
(2)
În tot cursul procesului, părtile au dreptul să fie asistate de un avocat, ales
sau numit din oficiu.”
De asemenea,
autorul exceptiei invocă si încălcarea prevederilor art. 7 si 8 din Declaratia
Universală a Drepturilor Omului, referitoare la egalitatea în fata legii,
respectiv la dreptul persoanei la o satisfactie efectivă din partea instantelor
juridice nationale competente împotriva actelor care violează drepturile
fundamentale ce-i sunt recunoscute acesteia prin Constitutie si lege, a
prevederilor art. 6 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale, referitoare la dreptul la un proces echitabil,
precum si a prevederilor art. 14 din Pactul international cu privire la
drepturile civile si politice, care consacră, de asemenea, garantii pentru
realizarea unui proces echitabil.
Examinând
textul de lege criticat prin raportare la prevederile constitutionale si la
reglementările internationale invocate în motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate, Curtea constată că nu există nici o contradictie între
acestea.
Astfel,
limitarea mijloacelor de probă care pot fi administrate la judecarea plângerii
împotriva rezolutiilor sau a ordonantelor procurorului de netrimitere în
judecată, realizată prin dispozitiile art. 2781 alin. 7 din Codul de procedură penală, este
justificată având în vedere natura juridică a acestei plângeri, care nu vizează
judecarea propriu-zisă a cauzei penale, ci constituie un mijloc procedural prin
care se realizează o examinare a rezolutiei sau a ordonantei procurorului
atacate, sub aspectul legalitătii acesteia. Ca urmare, este firesc ca, în
vederea solutionării plângerii, instanta să verifice pe baza lucrărilor si a
materialului existente în dosarul cauzei, care au fost avute în vedere de
procuror la emiterea ordonantei sau a rezolutiei de netrimitere în judecată
atacate, dacă această solutie a fost sau nu dispusă cu respectarea
dispozitiilor legale.
Asa
fiind, nu poate fi primită critica potrivit căreia dispozitiile art. 2781 alin. 7 din Codul
de procedură penală încalcă dreptul de acces liber la justitie, plângerea
reglementată de dispozitiile art. 2781 din Codul de procedură penală fiind,
în sine, o garantie a realizării acestui drept. Stabilirea unor reguli speciale
de procedură în cazul judecării plângerii împotriva rezolutiei sau a ordonantei
procurorului de netrimitere în judecată (cum este si regula potrivit căreia
singurele probe admise sunt înscrisurile noi) este realizată de legiuitor în
exercitarea competentei sale constitutionale si nu încalcă liberul acces la
justitie, Curtea Constitutională statuând în acest sens că “legiuitorul poate
institui, în considerarea unor situatii deosebite, reguli speciale de
procedură, ca si modalitătile de exercitare a drepturilor procedurale,
principiul liberului acces la justitie presupunând posibilitatea neîngrădită a
celor interesati de a utiliza aceste proceduri, în formele si în modalitătile
instituite de lege”. (Decizia Plenului nr. 1 din 8 februarie 1994, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 69 din 16 martie 1994).
Curtea
retine totodată că textul de lege criticat nu aduce atingere dreptului la un
proces echitabil, respectiv dreptului la apărare, asa cum sunt acestea
consfintite de prevederile constitutionale si de reglementările internationale
invocate, câtă vreme petentul are deplina libertate de a demonstra în fata
instantei de judecată nelegalitatea actului atacat, în raport de lucrările si
materialul din dosarul cauzei, precum si posibilitatea prezentării unor probe
suplimentare fată de cele deja administrate, respectiv “înscrisuri noi”.
Faptul
că aceste drepturi fundamentale nu sunt cu nimic îngrădite prin dispozitiile
legale supuse criticilor de neconstitutionalitate rezultă si din reglementarea,
prin dispozitiile art. 2781 alin. 8 din Codul de procedură penală, a
solutiilor ce pot fi date de instantă plângerii împotriva rezolutiilor sau
ordonantelor procurorului de netrimitere în judecată. Astfel, indiferent de
solutia pronuntată, instanta de judecată apreciază si cu privire la probele
administrate în dosarul de urmărire penală, inclusiv sub aspectul dacă acestea
sunt sau nu suficiente pentru a fundamenta solutia organului de cercetare penală.
Admitând plângerea si desfiintând rezolutia sau ordonanta atacată, instanta
poate să dispună fie trimiterea cauzei procurorului “în vederea începerii
sau a redeschiderii urmăririi penale, după caz” [art. 2781 alin. 8 lit. b) din Codul de procedură penală], fie,
atunci când probele existente la dosar sunt suficiente pentru judecarea cauzei,
retinerea cauzei spre judecare, “dispozitiile privind judecarea în primă
instantă si căile de atac, aplicându-se în mod corespunzător”. [art. 2781 alin. 8 lit. b) din Codul de procedură penală]. În ambele
situatii, atât dreptul la apărare, cât si dreptul la un proces echitabil al
petentului sunt pe deplin asigurate, acesta având posibilitatea să se prevaleze
de toate garantiile procesuale ce caracterizează aceste drepturi, inclusiv de
posibilitatea de a solicita administrarea oricărui mijloc de probă prevăzut de
lege. Chiar si în situatia în care instanta, în temeiul art. 2781 alin. 8 lit. a) din Codul de procedură penală, “respinge
plângerea, prin sentintă, mentinând solutia din rezolutia sau ordonanta
atacată”, atât dreptul la apărare, cât si dreptul la un proces echitabil al
petentului sunt garantate prin posibilitatea dată de dispozitiile art. 2781 alin. 10 din Codul de procedură
penală de a ataca, cu recurs, hotărârea instantei de judecată.
De
altfel, Curtea s-a mai pronuntat asupra exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 2781 alin. 7 din Codul de procedură penală prin
Decizia nr.
354 din 23 septembrie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 959 din 19 octombrie 2004, statuând că aceste dispozitii sunt
constitutionale. Atât considerentele, cât si solutia pronuntată în această
decizie îsi păstrează valabilitatea si în cauza de fată, neintervenind elemente
noi de natură să ducă la reconsiderarea jurisprudentei Curtii.
Pentru considerentele arătate, în temeiul
art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicată, precum
si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 alin. (1) din
Legea nr.
47/1992, republicată,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2781 alin. 7 din Codul
de procedură penală, ridicată de Eugeniu Trif în Dosarul nr. 41/2004 al
Judecătoriei Alba Iulia.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 12 octombrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu
ACTE ALE ORGANELOR DE
SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL SĂNĂTĂTII
pentru
aprobarea Ghidului privind cererea de autorizare a unui studiu clinic cu un
medicament de uz uman, adresată autoritătii competente, aprobarea unor
amendamente importante si declararea închiderii unui studiu clinic în România
Având
în vedere prevederile art. 10 alin. (9) din Ordonanta Guvernului nr.
125/1998 privind înfiintarea, organizarea si functionarea Agentiei
Nationale a Medicamentului, aprobată si modificată prin Legea nr.
594/2002, cu modificările si completările ulterioare, prevederile
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
152/1999 privind produsele medicamentoase de uz uman, aprobată si
modificată prin Legea nr.
336/2002, cu modificările si completările ulterioare,
văzând
Referatul de aprobare al Directiei generale farmaceutice, inspectia de farmacie
si aparatură medicală nr. OB 10.140/2004,
în
temeiul Hotărârii Guvernului nr.
743/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Sănătătii, cu
modificările ulterioare,
ministrul
sănătătii emite
următorul ordin:
Art.
1. - Se aprobă Ghidul privind cererea de autorizare a unui studiu clinic cu un
medicament de uz uman, adresată autoritătii competente, aprobarea unor
amendamente importante si declararea închiderii unui studiu clinic în România,
prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art.
2. - La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă orice dispozitie
contrară.
Art.
3. - Agentia Natională a Medicamentului va duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art.
4. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
sănătătii,
Ovidiu
Brînzan
Bucuresti, 8 septembrie 2004.
Nr. 1.117.
privind
cererea de autorizare a unui studiu clinic cu un medicament de uz uman,
adresată autoritătii competente,
aprobarea
unor amendamente importante si declararea închiderii unui studiu clinic în
România
CAPITOLUL
I
Baza
legală
Art.
1. - Prezentul ghid transpune Ghidul CT-04-EN referitor la cererea de autorizare
a unui studiu clinic cu un medicament de uz uman, adresată autoritătii
competente, notificarea unor amendamente importante si declararea închiderii
unui studiu clinic, de aplicare a Directivei 2001/20/CE a Parlamentului
European si a Consiliului din 4 aprilie 2001 privind armonizarea legislatiei,
reglementărilor si măsurilor administrative ale statelor membre, referitoare la
implementarea Regulilor de bună practică în desfăsurarea studiilor clinice
efectuate cu medicamente de uz uman.
Art.
2. - Prezentul ghid contine îndrumări cu privire la formatul si continutul unei
cereri adresate Agentiei Nationale a Medicamentului, autoritatea competentă
(AC) din România pentru:
a)
autorizarea unui studiu clinic privind un medicament de uz uman;
b)
aprobări ale amendamentelor importante propuse;
c)
declararea închiderii studiului clinic.
Art.
3. - Prezentul ghid detaliază prevederi ale Ordinului ministrului sănătătii nr.
615/2004 pentru aprobarea Reglementărilor privind implementarea Regulilor
de bună practică în desfăsurarea studiilor clinice efectuate cu medicamente de
uz uman.
CAPITOLUL
II
Domeniu
de aplicare
Art.
4. - Prevederile prezentului ghid se aplică tuturor medicamentelor investigate,
incluzând următoarele tipuri de produse:
-
produse chimice;
-
produse obtinute prin biotehnologie;
-
produse pentru terapia celulară;
-
produse pentru terapia genică;
-
produse derivate de plasmă;
- alte
produse de extractie;
- medicamente
imunologice (cum sunt: vaccinurile, alergenii, serurile imune);
-
medicamente pe bază de plante (de origine vegetală);
-
produse radiofarmaceutice;
-
produse homeopate.
Art.
5. - Prevederile prezentului ghid sunt obligatorii; exceptiile făcute la prezentele
prevederi trebuie justificate într-o solicitare adresată Agentiei Nationale a
Medicamentului (ANM).
CAPITOLUL
III
Art.
6. - În prezentul ghid sunt valabile definitiile prevăzute în Ordinul
ministrului sănătătii nr.
615/2004.
Art.
7. - Autorizatia pentru un studiu clinic (ASC) emisă de către ANM va fi
valabilă numai pentru studiul clinic respectiv.
Art.
8. - Această autorizatie nu implică aprobarea programului de dezvoltare a
medicamentului investigat.
CAPITOLUL
IV
Formatul
si continutul cererilor si notificărilor
IV.1. Cerere
pentru autorizarea unui studiu clinic
Art.
9. - Sponsorul sau reprezentantul legal al sponsorului în România trebuie să
trimită la ANM o cerere validă pentru autorizare; lista prevăzută în anexa nr.
1 prezintă informatiile esentiale si informatiile specifice pentru România,
care trebuie trimise ca parte a unei cereri valide.
Art.
10. - (1) Sponsorul trebuie să furnizeze ANM o listă cuprinzând autoritătile
competente către care a trimis deja aceeasi cerere, cu detalii ale deciziilor
acestora, atunci când sunt disponibile si o copie cu opinia comisiei de etică
implicate, atunci când este disponibilă.
(2) În
cazul în care o comisie de etică responsabilă pentru formularea unei opinii
unice într-un stat membru emite o opinie nefavorabilă, sponsorul trebuie să
informeze ANM despre aceasta si să transmită la ANM o copie a opiniei
nefavorabile.
Art.
11. - Când este necesar, înainte de a redacta cererea, sponsorul trebuie să
verifice împreună cu ANM cerintele lingvistice în domeniu.
Art. 12. - Dacă solicitantul nu este sponsorul, acesta trebuie să includă în documentatie o scrisoare din partea sponsorului, prin care acesta din urmă să îl autorizeze pe solicitant să actioneze în numele său.
Art.
13. - În cazul în care o cerere nu este validată, ANM va informa solicitantul
si va preciza motivele.
Art.
14. - Sponsorul trebuie să redacteze cererea astfel încât să respecte si
prevederile altor acte normative care sunt legate de studii clinice cu
medicamente investigate (MI).
IV.1.1.
Scrisoare de însotire
Art.
15. - (1) Sponsorul sau reprezentantul său legal în România trebuie să semneze
si să depună împreună cu cererea o scrisoare de însotire; titlul său trebuie să
contină numărul de intrare în baza de date europeană pentru studii clinice
EudraCT, dacă este disponibil, si numărul dat de sponsor protocolului, cu
denumirea studiului.
(2)
Textul trebuie să atragă atentia asupra problemelor speciale legate de cerere,
cum sunt grupele de populatie speciale incluse în studiu, prima administrare la
om a unei substante active noi, MI care sunt deosebite, proiecte speciale de
studiu etc., si să indice unde se află informatiile relevante în cerere.
IV.1.2.
Alocarea numărului EudraCT
Art.
16. - Înainte de a depune cererea la ANM, sponsorul trebuie să obtină, dacă
este aplicabil, un număr EudraCT unic din baza de date EudraCT prin procedura
descrisă în Ghidul privind baza de date europeană pentru studii clinice; acest
număr va identifica protocolul unui studiu care se desfăsoară într-un singur
loc sau în mai multe, în unul sau mai multe state membre ale UE.
Art.
17. - Pentru a obtine automat numărul EudraCT din baza de date, solicitantul trebuie
să furnizeze numai câteva informatii; cu toate acestea, solicitantul trebuie să
completeze toate părtile relevante ale formularului înainte de a trimite
cererea către ANM.
IV.1.3.
Formularul de cerere
Art.
18. - (1) Formularul de cerere poate fi accesat din baza de date EudraCT, prin
Internet, prin procedura descrisă în ghidul referitor la baza de date EudraCT
sau pe pe website-ul ANM.
(2)
Anexa nr. 5 prezintă informatiile necesare pentru a completa formularul.
(3) Formularul
de cerere trebuie să identifice în mod unic studiul clinic, organizatiile si
persoanele-cheie responsabile de coordonarea studiului.
(4)
Unele informatii din formular, cum sunt persoana de contact si numele
investigatorului, vor fi valabile numai într-o singură tară.
(5)
Sponsorul trebuie să tipărească formularul completat, să îl semneze, să îl
dateze si să îl trimită ca parte a cererii către AC din fiecare tară în care
intentionează să desfăsoare studiul.
(6)
Semnătura sponsorului confirmă faptul că acesta este sigur că:
a)
informatiile furnizate sunt complete;
b)
documentele anexate contin o prezentare completă si corectă a informatiilor
disponibile;
c)
după părerea sa, este justificată initierea studiului clinic propus;
d)
orice informatie furnizată atât ANM, cât si comisiei de etică (CE) implicate se
bazează pe aceleasi date.
(7)
Când este cazul, sponsorul va salva datele esentiale sub forma unui fisier XML
si va trimite o copie a acestui fisier XML pe suport electronic, o dată cu
cererea.
IV.1.4.
Protocolul
Art.
19. - (1) Continutul si formatul protocolului trebuie să respecte îndrumările
din Regulile de bună practică în desfăsurarea studiilor clinice efectuate cu
medicamente de uz uman.
(2)
Versiunea trimisă trebuie să includă toate amendamentele autorizate până la
acea dată si o definire a închiderii studiului.
(3)
Protocolul trebuie să fie identificat prin titlu, cod dat de sponsor, specific
pentru toate versiunile, un număr si o dată a versiunii care va fi actualizată
prin includerea amendamentelor si printr-un titlu scurt sau denumire
prescurtată care i-a fost atribuită; trebuie să fie semnat de sponsor si de
investigatorul principal (sau de investigatorul coordonator pentru studiile
multicentrice).
(4)
Protocolul trebuie, de asemenea, să includă:
a)
evaluarea beneficiilor si riscurilor anticipate;
b) o
justificare privind includerea subiectilor care nu sunt apti să îsi exprime
consimtământul în cunostintă de cauză sau a altor populatii speciale;
c) o
descriere a planului de asigurare a oricărui tratament aditional al subiectilor
o dată ce participarea lor la studiu s-a încheiat, dacă acesta diferă de cel
din practica curentă, în functie de conditia patologică a subiectului.
IV.1.5.
Brosura investigatorului
Art.
20. - (1) Continutul si formatul brosurii investigatorului (BI), precum si
procedurile pentru actualizarea acesteia trebuie să respecte îndrumările din
Regulile de bună practică în desfăsurarea studiilor clinice efectuate cu
medicamente de uz uman.
(2)
Brosura investigatorului trebuie să fie redactată utilizându-se toate
informatiile disponibile si dovezi care să sustină motivatia studiului clinic
propus si utilizarea în conditii de sigurantă în cadrul studiului a MI si
trebuie prezentată sub formă de rezumate.
(3)
Dacă MI este comercializat în România si farmacologia sa este bine cunoscută de
către medici, sponsorul poate depune un dosar simplificat al MI (a se vedea
tabelul 1) si se poate să nu fie necesară o BI extinsă.
IV.1.6.
Dosarul medicamentului investigat (DMI)
Art.
21. - (1) DMI trebuie să furnizeze informatii privind calitatea oricărui MI
care va fi utilizat în studiu, inclusiv a produselor de referintă si placebo.
(2)
DMI trebuie, de asemenea, să furnizeze date din studiile nonclinice si din
utilizarea clinică anterioară a MI sau să justifice în cerere motivele pentru
care nu sunt furnizate anumite informatii.
(3)
Solicitantul poate furniza un DMI de sine stătător sau poate apela la BI pentru
referinte privind părtile nonclinice si clinice ale DMI; în acest din urmă caz,
rezumatele informatiilor clinice si nonclinice trebuie să includă date,
preferabil prezentate sub formă de tabele, care să furnizeze suficiente detalii
pentru a permite evaluatorilor să ajungă la o decizie privind toxicitatea
potentială a MI si siguranta utilizării acestuia în studiul clinic propus.
(4)
Dacă există aspecte speciale ale datelor clinice sau nonclinice, care necesită
o explicatie detaliată din partea unui expert sau discutii care reprezintă mai
mult decât cele care sunt incluse de obicei în BI, sponsorul trebuie să depună
informatiile clinice si nonclinice ca parte a DMI.
IV.1.6.1.
Dosarul complet al MI
Art.
22. - (1) Această sectiune indică tipul de informatie stiintifică solicitată
pentru un dosar complet al MI si modul de prezentare a acesteia.
(2)
Sponsorul trebuie să trimită o versiune completă a DMI, în cazul în care nu a
trimis anterior ANM nici o informatie despre produsul chimic sau biologic si nu
poate face referiri la informatii trimise de alt sponsor; aceasta se întâmplă
atunci când sponsorul nu are o autorizatie de punere pe piată pentru MI în
România si ANM nu le-a acordat anterior o ASC si, de asemenea, nu poate face
referiri la informatii relevante din cererea altui sponsor pentru acelasi
produs.
(3) Un
DMI complet trebuie să includă rezumatele informatiilor referitoare la
calitatea, procesul de fabricatie si controlul MI, datele din studiile
nonclinice si din utilizarea clinică.
(4)
Este preferabil ca datele să fie prezentate într-o formă tabelară, însotite de
un text, cât mai scurt posibil, care să sublinieze punctele principale.
(5) În
general, dosarul nu trebuie să fie un document voluminos; cu toate acestea,
pentru studiile cu anumite tipuri de medicamente investigate, se pot face
exceptii prin acord cu ANM.
(6)
Sponsorul trebuie să prefateze DMI cu un cuprins detaliat si un glosar de
termeni.
(7)
Titlurile nu sunt obligatorii, nici nu reprezintă o listă exhaustivă; titlurile
majore sunt prezentate în anexele nr. 1-3, pentru a usura accesul la referinte;
de asemenea, poate fi adăugată o sectiune nouă, dacă nu există un titlu
adecvat.
(8) Cu
toate acestea, poate fi inadecvat sau imposibil să se furnizeze informatii la
toate titlurile pentru toate produsele; dosarul necesar va depinde de mai multi
factori, inclusiv de natura medicamentului, stadiul de dezvoltare, grupa
populatională care trebuie tratată, natura si severitatea afectiunii si natura
si durata expunerii la MI.
(9)
Trebuie furnizată o justificare stiintifică atunci când este necesar să se
omită date din motive care nu sunt evidente.
Art.
23. - (1) Este imposibil să se redacteze ghiduri detaliate pentru toate
situatiile, motiv pentru care se recomandă sponsorilor să utilizeze prezentul
ghid ca punct de pornire în pregătirea datelor care trebuie depuse.
(2) În
plus, mai trebuie respectate alte ghiduri relevante disponibile pe website-ul
ANM la www.anm.ro. IV.1.6.1.1. Date privind
calitatea
Art.
24. - (1) Sponsorul trebuie să trimită rezumate ale datelor chimice,
farmaceutice si biologice ale oricărui MI. (2) Sponsorul trebuie să furnizeze
informatii sub titlurile prevăzute în anexa nr. 2, dacă sunt disponibile.
(3)
Reglementările referitoare la implementarea Regulilor de bună practică în
desfăsurarea studiilor clinice efectuate cu medicamente de uz uman cer
sponsorilor să furnizeze pentru un studiu clinic MI ale căror procese de
fabricatie respectă principiile de bună practică de fabricatie (BPF), stabilite
în anexa nr. 13 la Regulile de bună practică de fabricatie pentru produse
medicamentoase, aprobate prin Ordinul ministrului sănătătii nr.
1.058/2003.
IV.1.6.1.2.
Date de farmacologie nonclinică si toxicologie
Art.
25. - (1) Sponsorul trebuie să trimită rezumate ale datelor de farmacologie
nonclinică si toxicologie pentru oricare MI utilizat în studiile clinice sau să
justifice de ce nu a făcut acest lucru.
(2) De
asemenea, trebuie să furnizeze o listă cu referinte privind studiile conduse si
referinte adecvate din literatură.
(3)
Trebuie să fie disponibile la cerere datele complete din studii si copii ale
referintelor.
(4) În
cazurile în care acest lucru este adecvat, este preferabil ca datele să fie
prezentate într-o formă tabelară, însotite de un text, cât mai scurt posibil,
care să sublinieze punctele principale.
(5)
Rezumatele studiilor desfăsurate trebuie să permită o evaluare a faptului că
studiile sunt adecvate si să arate dacă studiul a fost condus respectându-se un
protocol acceptabil; prin termenul acceptabil se întelege atât
protocoalele în conformitate cu ghidurile relevante, cât si cele care, desi
prezintă deviatii fată de prevederile ghidurilor relevante, conduc la rezultate
concludente si reproductibile.
(6) Sponsorii
trebuie, în măsura posibilitătilor, să furnizeze informatiile nonclinice în DMI
complet sub titlurile prevăzute în anexa nr. 2; titlurile nu sunt obligatorii
si nici nu reprezintă o listă exhaustivă.
(7)
Această sectiune trebuie să ofere o analiză critică a datelor disponibile,
inclusiv justificarea devierilor si omisiunilor fată de prezentul ghid, precum
si o evaluare a sigurantei produsului în contextul studiului clinic propus, mai
curând decât doar un rezumat al studiilor desfăsurate.
Art.
26. - (1) Studiile necesare ca structură de bază pentru partea nonclinică a DMI
complet sunt evidentiate în ghidurile relevante.
(2) În
mod special, solicitantii trebuie să se orienteze după Ghidul privind studiile
de sigurantă nonclinică necesare în vederea efectuării studiilor clinice pentru
evaluarea medicamentelor; acesta si alte ghiduri relevante pot fi accesate pe
site-ul ANM la www.anm.ro.
Art.
27. - (1) Toate studiile trebuie conduse cu respectarea întru totul a
protocoalelor acceptabile în prezent.
(2) În
plus, acestea trebuie să îndeplinească cerintele Reglementărilor privind buna
practică de laborator (BPL), în cazurile în care acest lucru este adecvat.
(3)
Sponsorul trebuie să justifice orice abatere de la Reglementările privind BPL
si să furnizeze o declaratie a statutului BPL al tuturor studiilor.
Art.
28. - (1) Materialul pentru teste utilizat în studiile de toxicitate trebuie să
fie reprezentativ pentru cel propus pentru utilizarea în studiile clinice, în
ceea ce priveste profilele calitative si cantitative ale impuritătilor.
(2)
Pregătirea materialului pentru teste trebuie să fie controlată, prin aceasta
conferindu-se validitate studiului.
IV.1.6.1.3.
Studii clinice anterioare si date privind experienta la om
Art. 29.
- (1) În această sectiune sponsorul trebuie să furnizeze rezumate ale datelor
disponibile din studiile clinice anterioare si din experienta la om cu MI
propuse.
(2)
Sponsorul trebuie, în măsura posibilitătilor, să furnizeze informatii conform
titlurilor prevăzute în anexa nr. 3; titlurile nu sunt obligatorii si nici nu
reprezintă o listă exhaustivă.
(3)
Toate studiile trebuie să fi fost conduse cu respectarea principiilor de bună
practică în studiul clinic (BPSC); aceasta trebuie confirmată de sponsor într-o
declaratie a situatiei privind BPSC în cazul tuturor studiilor si, atunci când
nu este necesar, trebuie să furnizeze o explicatie sau o justificare, dacă
acest lucru este posibil.
(4) Nu
există cerinte speciale pentru datele din studiile clinice care trebuie
furnizate înainte de a se putea acorda o autorizatie pentru studiul clinic;
totusi, solicitantii trebuie să tină cont de ghidurile generale pentru studiile
clinice privind dezvoltarea unui medicament.
IV.1.6.1.4.
Evaluarea de ansamblu a riscurilor si beneficiilor
Art.
30. - (1) Sponsorii trebuie să furnizeze un rezumat al analizelor critice ale
datelor clinice si nonclinice în functie de riscurile potentiale si de
beneficiile studiului propus.
(2)
Textul trebuie să includă, dacă este cazul, informatii despre orice studiu
închis prematur si să precizeze motivele închiderii premature.
(3) În
evaluarea riscurilor previzibile si a beneficiilor anticipate din studiile pe
minori si adulti incapabili trebuie luate în considerare prevederile Regulilor
de bună practică în desfăsurarea studiilor clinice efectuate cu medicamente de
uz uman.
(4)
Scopul testelor de farmacologie nonclinică si toxicitate este de a indica
riscurile prezentate de medicamentele noi.
(5)
Sponsorul trebuie să utilizeze rezultatele relevante farmacologice,
toxicologice si farmacocinetice ca bază de extrapolare, pentru a indica
riscurile posibile la om.
(6) Ca
un ghid referitor la ceea ce poate să apară la om, sponsorul trebuie să
integreze toate datele disponibile, analiza actiunilor farmacologice si toxice
ale MI si să utilizeze rezultatele pentru a sugera mecanismele posibile si
expunerea necesară pentru ca acestea să apară.
(7)
Dacă este cazul, trebuie să prezinte marja de sigurantă exprimată prin expunere
relativă sistemică la MI, preferabil bazându-se pe valorile ariei de sub curba
concentratiei plasmatice în functie de timp si ale concentratiei plasmatice
maxime, mai degrabă decât ca doză administrată; de asemenea, sponsorul trebuie
să comenteze relevanta clinică a oricăror rezultate din studiile clinice si
nonclinice, precum si recomandările pentru monitorizarea ulterioară a efectelor
si sigurantei în studiile clinice.
IV.1.6.2.
DMI
IV.1.6.2.1.
Situatiile în care se utilizează un dosar simplificat al MI
Art.
31. - (1) Poate fi trimis un DMI simplificat dacă informatiile referitoare la
MI au fost evaluate anterior, ca parte a autorizatiei de punere pe piată (APP)
în România sau ca solicitare pentru un studiu clinic adresată ANM.
(2)
Informatia despre placebo poate, de asemenea, să fie furnizată sub formă de DMI
simplificat.
(3)
Textul trebuie să includă un comentariu privind riscurile potentiale si
beneficiile studiilor propuse (a se vedea art. 30).
(4)
Ghidurile pentru tipurile evaluărilor anterioare si ale categoriilor asociate
de informatii necesare sunt prezentate în tabelul de mai jos.
(5)
Pentru referinte la date trimise de alt solicitant, este necesară o scrisoare
de autorizare.
(6) În
plus, poate fi permisă de către ANM, ocazional, depunerea unui DMI adecvat si
adaptat, când acest lucru se justifică si se acceptă înainte de depunerea
cererii.
Tabel
|
Date calitative |
Date nonclinice |
Date clinice |
MI are APP în România si este utilizat în studiu: |
|
|
|
- cu respectarea conditiilor din RCP |
RCP |
RCP |
RCP |
- fără respectarea conditiilor din RCP |
RCP |
DA (dacă este cazul) |
DA |
- cu modificări ale producătorului sau ale procesului de fabricatie
a substantei |
S+P+A |
RCP* |
RCP |
- după ce s-a aplicat procedeul “orb” |
P+A |
RCP |
RCP |
Altă formă farmaceutică sau altă concentratie a MI are
APP în România si: |
|
|
|
- MI este furnizat de detinătorul APP (DAPP)
MI nu are APP în România, dar substanta activă este autorizată în România si: |
P+A |
DA |
DA |
- este furnizată de acelasi producător |
P+A |
DA |
DA |
- este furnizată de alt producător |
S+P+A |
DA |
DA |
MI are o ASC anterioară în România: |
|
|
|
- nu sunt disponibile date noi de la ASC |
NU |
NU |
NU |
- sunt disponibile date noi de la ASC |
Date noi |
Date noi |
Date noi |
MI este placebo |
P+A |
NU |
NU |
NOTĂ:
S: date
despre substanta activă; P: date despre produs; A: anexe ale DMI; RCP:
rezumatul caracteristicilor produsului.
* Când
modificarea procesului de fabricatie a substantei determină formarea unei
substante potential toxice, cum ar fi o nouă impuritate sau un produs de
degradare, ori introduce o nouă materie primă în procesul de fabricatie a unui
produs biologic, pot fi necesare informatii nonclinice suplimentare.
IV.1.6.2.2.
Produse autorizate de punere pe piată
Art.
32. - (1) Sponsorul poate să trimită varianta curentă a RCP ca DMI dacă MI are
autorizatie de punere pe piată în România si este utilizat sub aceeasi formă
farmaceutică, pentru aceleasi indicatii si după o schemă terapeutică ce o
respectă pe cea din RCP.
(2) De
asemenea, este suficient ca, pentru studiile în care se utilizează scheme
terapeutice care nu sunt incluse în RCP, sponsorul să poată demonstra că
informatiile din RCP justifică siguranta noii scheme terapeutice propuse; în
caz contrar, trebuie să trimită date suplimentare clinice si/sau nonclinice
pentru a sustine siguranta utilizării în noua indicatie, noua grupă
populatională si noua schemă de
administrare.
(3)
Dacă solicitantul este detinătorul autorizatiei de punere pe piată si a depus o
variatie la RCP care nu a fost încă autorizată, natura variatiei si motivele
trebuie să fie explicate într-o scrisoare de intentie.
Art.
33. - (1) Există situatii când MI care va fi utilizat în studiul clinic are APP
în România, dar protocolul permite să se utilizeze orice produs comercial având
drept substantă activă MI, care are APP în România; în aceste situatii, se
acceptă ca denumirile comerciale ale MI care se vor utiliza să nu fie
identificate.
(2)
Asemenea situatii pot să apară atunci când:
a) un sponsor
poate dori să desfăsoare un studiu cu o substantă activă disponibilă în România
sub forma mai multor produse cu APP si diferite denumiri comerciale; în acest
caz, protocolul poate defini tratamentul doar în termenii substantei active,
fără a specifica denumirea comercială a fiecărui produs; această situatie are
loc pentru a permite investigatorilor să administreze orice produs comercial
care contine acea substantă activă, cu forma farmaceutică pentru care există
APP în România; pentru a notifica acest aspect, sponsorul trebuie să completeze
sectiunea D1(b) din formularul de cerere, iar în sectiunea D2 trebuie să
furnizeze denumirile uzuale utilizate pentru a descrie produsul în protocol, la
pct. “numele produsului” si denumirea substantei active;
b) un
sponsor poate permite investigatorilor, în cadrul unui studiu multicentric, să
administreze diferite regimuri de MI, de exemplu, grupe de medicamente
antineoplazice, în functie de practica clinică locală, la fiecare centru de
desfăsurare a studiului din România; sponsorul trebuie să definească în
protocol regimurile de tratament acceptabile si să notifice acest lucru prin
completarea sectiunii D1(b), iar în sectiunea D2 trebuie să precizeze denumirea
uzuală utilizată pentru a descrie regimul în protocol, la pct. “numele
produsului” si denumirea fiecărei substante active;
c)
sponsorul poate dori să studieze efectul unui număr de tratamente pentru o
anumită afectiune, fără a specifica MI care trebuie utilizat; pentru aceasta,
sponsorul trebuie să identifice în protocol tratamentul pe baza codului ATC
(nivelul 3-5) si să completeze sectiunile D1(b) si D2 din formularul de cerere.
IV.2. Aprobări
ale amendamentelor
IV.2.1.
Domeniu de aplicare
Art.
34. - (1) Art. 45 din cap. XI “Desfăsurarea unui studiu clinic” din
Reglementările referitoare la implementarea Regulilor de bună practică în
desfăsurarea studiilor clinice efectuate cu medicamente de uz uman, aprobate
prin Ordinul ministrului sănătătii nr.
615/2004, permite introducerea de amendamente în conducerea unui studiu
clinic după începerea acestuia; nu se solicită notificarea amendamentelor mai
putin importante.
(2)
Numai amendamentele importante trebuie aprobate de către ANM si comisiile de
etică implicate.
(3)
Atunci când un sponsor si/sau un investigator trebuie să ia măsuri de sigurantă
urgente pentru a proteja subiectii din studiu de pericolele imediate, art. 45
lit. b) din reglementările prevăzute la alin. (1) le permite să facă acest
lucru înainte de a notifica ANM, dar fiind necesar să se facă notificarea
imediat.
IV.2.2.
Amendamente mai putin importante
Art.
35. - (1) Sponsorul nu trebuie să anunte amendamentele mai putin importante
prin documentatia furnizată ANM sau comisiei de etică.
(2)
Totusi, aceste amendamente trebuie înregistrate si puse la dispozitie la cerere
si pentru inspectie, atât la locul efectuării studiului, cât si la sediul
sponsorului.
IV.2.3.
Amendamente importante (substantiale)
Art.
36. - (1) Amendamentele importante în conducerea studiului clinic pot surveni
din modificări ale protocolului sau din informatii noi referitoare la
documentatia stiintifică pe care se bazează studiul.
(2)
Amendamentele la studiu sunt considerate importante atunci când este posibil să
exercite un impact semnificativ asupra:
a)
sigurantei sau integritătii fizice ori psihice a subiectilor;
b)
valorii stiintifice a studiului;
c)
coordonării sau desfăsurării studiului;
d)
calitătii sau sigurantei oricăror MI utilizate în studiu.
(3) În
toate cazurile, un amendament va fi considerat important doar atunci când sunt
îndeplinite criteriile de mai sus.
(4)
Îndrumările privind ceea ce poate fi considerat amendament important sunt
prezentate în anexa nr. 4; nu toate amendamentele cu aceste aspecte trebuie
notificate, ci numai cele care întrunesc criteriile de mai sus; lista nu este
exhaustivă, un amendament important poate surveni si în alte situatii.
IV.2.4.
Procedura de solicitare de aprobare
Art.
37. - (1) Pentru solicitarea aprobării amendamentelor importante aduse
protocolului sau informatiilor care sustin autorizarea initială a studiului se
utilizează formularul prevăzut în anexa nr. 6.
(2)
Sponsorul trebuie să evalueze dacă un amendament este sau nu important în
functie de fiecare caz, utilizând criteriile prevăzute la art. 36 alin. (2) si
exemplele prevăzute în anexa nr. 4.
(3) În
cazul în care un amendament important afectează mai mult de un protocol pentru
un anumit MI, sponsorul poate să facă o singură solicitare de aprobare către
autoritătile competente implicate, dacă scrisoarea de însotire si cererea de
aprobare a amendamentului includ o listă cu protocoalele afectate si, când este
cazul, cu numerele EudraCT ale acestora.
(4)
Sponsorul sau reprezentantul său legal în România trebuie să trimită o
scrisoare de însotire si să o semneze; titlul acesteia trebuie să contină
numărul EudraCT, dacă este cazul, si codul protocolului dat de sponsor cu
titlul studiului si un număr pentru amendament.
(5)
Textul trebuie să atragă atentia asupra problemelor speciale legate de
amendament si să indice unde se află în cadrul cererii originale informatiile
relevante sau textul.
(6)
Scrisoarea de însotire trebuie să identifice orice informatie neprezentată în
formularul de solicitare de aprobare a amendamentului, care poate avea impact
asupra sigurantei participantilor la studiu.
(7) În
cazul amendamentelor importante care afectează informatiile trimise atât ANM,
cât si comisiei de etică, sponsorul trebuie să trimită solicitările de aprobare
în paralel.
(8)
Pentru amendamentele importante la informatiile evaluate numai de ANM (de
exemplu, date privind calitatea), sponsorul trebuie să trimită amendamentele
doar ANM, dar, de asemenea, trebuie să informeze comisia de etică despre faptul
că a făcut solicitarea de aprobare.
(9) În
mod similar, sponsorul trebuie să informeze ANM cu privire la amendamentele
importante privind informatiile pentru care este responsabilă doar comisia de
etică (de exemplu, dotările pentru studiu); pentru a furniza această
informatie, în general, este suficient să se trimită formularul de solicitare
de aprobare a amendamentului (a se vedea anexa nr. 6) si să se precizeze în
scrisoarea de însotire că este “numai în scop de informare”.
Art.
38. - (1) Când un sponsor propune schimbarea investigatorului coordonator,
schimbarea investigatorului principal al unui loc de desfăsurare a studiului
sau adăugarea unui nou loc de desfăsurare, trebuie să notifice ANM si comisia
de etică; el poate realiza aceasta prin depunerea unei solicitări de aprobare a
unui amendament (a se vedea anexa nr. 6), prin completarea sectiunii F2.
(2)
Investigatorul noului loc de desfăsurare a studiului nu trebuie să includă
subiecti în studiu până când comisia de etică nu si-a exprimat opinia
favorabilă, iar ANM nu a emis autorizatia pentru studiul clinic respectiv.
Art.
39. - (1) Solicitantii trebuie să fie constienti că aceste proceduri sunt
stabilite pentru a furniza o procesare rapidă si eficientă a amendamentelor
importante si, în acest context, este de asteptat că deficientele în
documentatie ar putea determina un refuz al amendamentului.
(2)
Refuzurile nu prejudiciază dreptul solicitantului de a trimite încă o dată
amendamentele.
IV.2.5.
Formatul si continutul solicitării de aprobare a unui amendament
Art.
40. - Solicitarea de aprobare a unui amendament important trebuie să includă
următoarele informatii:
a)
scrisoarea de însotire, care include:
-
motivatia amendamentului, în una sau două propozitii;
- o
scurtă descriere a modificărilor incluse în amendament;
-
numele documentelor modificate;
-
motivul calificării amendamentului ca fiind important;
b)
formularul de solicitare de aprobare (a se vedea anexa nr. 6), care contine:
-
identificarea studiului clinic (titlul, numărul EudraCT, dacă este cazul, codul
dat de sponsor pentru protocol);
-
identificarea sponsorului;
-
identificarea amendamentului (numărul dat de sponsor pentru amendament, data
si/sau versiunea); un amendament se poate referi la mai multe modificări ale
protocolului sau ale documentelor stiintifice care îl sustin;
-
descrierea amendamentului si motivul;
c)
dacă este posibil, un set al documentelor modificate, care să prezinte
formularea anterioară si cea nouă;
d)
noua versiune a documentelor modificate, când este cazul, identificarea
numărului versiunii revizuite si a datelor;
e)
informatii ajutătoare, ce includ:
-
rezumatul datelor, dacă este posibil;
- o
actualizare a evaluării globale privind riscul/beneficiul, când este cazul;
-
posibile consecinte pentru subiectii deja inclusi în studiu;
-
posibile consecinte asupra evaluării rezultatelor;
f) în
cazul în care depunerea initială a fost însotită de fisierul XML si
amendamentul important modifică datele din fisierul XML, sponsorul trebuie să
depună o copie revizuită a fisierului XML o dată cu notificarea amendamentului,
incluzând datele amendate; cererea pentru un amendament important trebuie să
identifice câmpurile care s-au modificat prin anexarea unei versiuni tipărite,
cu respectivele rubrici evidentiate.
IV.2.6.
Implementarea amendamentelor importante
Art.
41. - (1) Sponsorul poate implementa un amendament important dacă opinia
comisiei de etică este favorabilă si dacă a primit aprobarea ANM pentru acel
amendament.
(2)
Pentru amendamentele supuse fie numai comisiei de etică, fie numai ANM,
sponsorul poate implementa amendamentul dacă opinia comisiei de etică este
favorabilă si, respectiv, dacă a primit aprobarea ANM pentru acel amendament.
IV.2.7.
Timpul de răspuns
Art.
42. - (1) Conform prevederilor art. 45 din cap. XI “Desfăsurarea unui studiu
clinic” din Reglementările referitoare la implementarea Regulilor de bună
practică în desfăsurarea studiilor clinice efectuate cu medicamente de uz uman,
aprobate prin Ordinul ministrului sănătătii nr.
615/2004, comisiile de etică trebuie să îsi formuleze opinia asupra
amendamentului important propus, în termen de 35 de zile.
(2) În
termen de 35 de zile ANM trebuie să răspundă la această solicitare de aprobare.
(3) În
cazul în care ANM consultă un grup de lucru sau un comitet conform art. 40
alin. (2) din Reglementările referitoare la implementarea Regulilor de bună
practică în desfăsurarea studiilor clinice efectuate cu medicamente de uz uman,
aprobate prin Ordinul ministrului sănătătii nr.
615/2004, timpul de răspuns poate fi prelungit; în acest caz, ANM trebuie
să comunice sponsorului durata prelungirii.
IV.2.8.
Amendamente urgente
Art.
43. - (1) Art. 45 lit. b) din Reglementările referitoare la implementarea
Regulilor de bună practică în desfăsurarea studiilor clinice efectuate cu
medicamente de uz uman, aprobate prin Ordinul ministrului sănătătii nr.
615/2004, prevede ca sponsorul si investigatorul să ia măsurile
corespunzătoare de urgentă pentru a proteja subiectii împotriva unui risc
imediat, în cazul în care evenimente noi legate de conducerea studiului sau de
dezvoltarea medicamentului investigat pot afecta siguranta subiectilor.
(2) Măsurile
de sigurantă, cum ar fi închiderea temporară a studiului, se pot lua fără
aprobarea anterioară de către ANM.
(3)
Sponsorul trebuie să informeze cât mai curând posibil ANM si comisia de etică
despre noile evenimente, despre măsurile luate si despre planificarea
actiunilor viitoare; aceasta trebuie să se facă telefonic si ulterior prin
raport scris.
(4)
Când sponsorul închide un studiu clinic (opreste recrutarea noilor subiecti
si/sau întrerupe tratamentul subiectilor deja inclusi în studiu), trebuie să
anunte ANM si comisia de etică în termen de 15 zile, prin folosirea
formularului prezentat în anexa nr. 7; studiul nu poate reîncepe decât după
obtinerea opiniei favorabile a comisiei de etică si dacă ANM nu a invocat
motive privind actiunea de respingere a reînceperii studiului.
IV.2.9.
Suspendarea unui studiu de către ANM
Art.
44. - (1) ANM poate suspenda sau interzice un studiu clinic în România dacă are
motive obiective pentru a considera că nu sunt întrunite conditiile prevăzute
la autorizare sau când are dubii privind siguranta în studiul clinic sau
validitatea stiintifică a acestuia.
(2)
Până la îndeplinirea deciziei sale, ANM trebuie să informeze sponsorul, cu
exceptia situatiei în care există un risc iminent, si să ceară opinia
sponsorului si/sau a investigatorului.
(3)
Sponsorul trebuie să investigheze imediat motivele suspendării sau interzicerii
studiului si să întocmească în termen de o săptămână un raport care va cuprinde
problemele sau orice circumstante exceptionale care ar fi putut duce la
neîndeplinirea conditiilor prevăzute.
(4)
Când ANM suspendă un studiu, trebuie să informeze celelalte autorităti
competente, comisiile de etică implicate, EMEA si Comisia Europeană, dacă este
cazul.
(5)
Dacă studiul este închis ca urmare a suspendării, sponsorul trebuie să notifice
ANM printr-o declaratie de închidere a studiului, conform modelului prezentat
în anexa nr. 7.
IV.2.10.
Încălcări ale legislatiei
Art.
45. - (1) În cazul în care ANM are motive obiective pentru a considera că
sponsorul ori investigatorul sau orice altă persoană implicată în conducerea
studiului nu mai îndeplineste obligatiile stabilite, poate stabili o serie de
măsuri ce trebuie îndeplinite de către sponsor pentru a remedia orice abatere
de la obligatiile pe care le are; măsurile trebuie să aibă stabilit un calendar
pentru implementare si o dată la care sponsorul va raporta către ANM progresele
si stadiul de implementare a măsurilor.
(2)
Dacă este cazul, celelalte autorităti competente, comisiile de etică implicate
si Comisia Europeană vor fi informate cu privire la desfăsurarea măsurilor.
(3) În
aceste circumstante, sponsorul trebuie să implementeze imediat setul de măsuri
stabilite de ANM si să raporteze acesteia si comisiei de etică implicate
stadiul de implementare a acestor măsuri în conformitate cu calendarul
stabilit.
IV.3. Declaratia
de închidere a unui studiu clinic
IV.3.1.
Baza legală si domeniul de aplicare
Art.
46. - Art. 45 lit. c) din Reglementările referitoare la implementarea Regulilor
de bună practică în desfăsurarea studiilor clinice efectuate cu medicamente de
uz uman, aprobate prin Ordinul ministrului sănătătii nr.
615/2004, prevede ca sponsorul unui studiu clinic să anunte ANM închiderea
studiului clinic.
IV.3.2.
Procedura pentru declararea închiderii studiului clinic
Art.
47. - (1) Definirea închiderii studiului clinic trebuie prevăzută în protocol
si pentru orice modificare a acesteia, indiferent de motiv, trebuie solicitată
aprobare ca amendament important.
(2) În
majoritatea cazurilor, închiderea studiului clinic va consta în data ultimei
vizite a ultimului pacient participant la studiu; orice exceptie trebuie
justificată în protocol.
(3)
Sponsorul trebuie să facă o declaratie de închidere a studiului clinic,
folosind formularul din anexa nr. 7, în următoarele situatii:
-
studiul se închide pe teritoriul României;
-
studiul s-a închis în toate centrele participante, în toate tările din
interiorul si din afara UE.
(4)
Sponsorul trebuie să anunte închiderea unui studiu clinic în termen de 90 de
zile de la acest moment; dacă un studiu este închis mai devreme, sponsorul
trebuie să anunte ANM în termen de 15 zile si să explice clar motivele.
(5)
Dacă sponsorul decide să nu înceapă sau să nu reînceapă un studiu care a fost
oprit, trebuie să anunte ANM folosind formularul din anexa nr. 7; sponsorul nu
trebuie să depună urgent o notificare, dar trebuie să depună o scrisoare care
să identifice numărul dat de sponsor protocolului, numărul EudraCT, dacă este
cazul, si să furnizeze o explicatie scurtă privind motivele pentru neînceperea
studiului sau pentru închiderea lui.
(6)
Sponsorul trebuie, de asemenea, să furnizeze ANM în termen de un an de la
finalizarea studiului un rezumat al raportului studiului clinic asa cum este
prevăzut prin reglementări si pentru a fi în concordantă cu Regulile de bună
practică în desfăsurarea studiilor clinice efectuate cu medicamente de uz uman.
(7)
Dacă apare un nou eveniment după închiderea studiului, care poate modifica
analiza risc/beneficiu a studiului si care mai poate avea impact asupra
subiectilor studiului, sponsorul trebuie să notifice ANM si să propună un plan
de măsuri.
IV.3.3.
Formatul si continutul declaratiei de închidere a unui studiu clinic
Art.
48. - (1) Declaratia de închidere a unui studiu clinic trebuie să fie
notificată utilizându-se formularul din anexa nr. 7.
(2)
Trebuie furnizate următoarele informatii:
-
numele si adresa sponsorului sau ale reprezentantului său legal în România;
- titlul
studiului;
-
numărul EudraCT, dacă există;
-
codul alocat de sponsor pentru protocol;
- data
închiderii studiului în România;
- data
închiderii studiului în toate centrele participante, în toate tările din
interiorul si din afara Uniunii Europene, când este posibil.
(3)
Dacă studiul este închis mai devreme, raportul de închidere a studiului clinic
trebuie să furnizeze următoarele informatii:
a)
justificarea închiderii premature a studiului sau a suspendării temporare a
acestuia;
b)
numărul de pacienti care primesc încă tratament la momentul închiderii
studiului;
c)
managementul propus pentru pacientii care primesc încă tratament la momentul
închiderii studiului sau al suspendării temporare a acestuia;
d)
consecintele pentru evaluarea rezultatelor.
Art.
49. - Anexele nr. 1-7*) fac parte integrantă din prezentul ghid.