MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 172
(XVI) - Nr. 1.082 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Luni, 22
noiembrie 2004
SUMAR
LEGI SI
DECRETE
510.
- Lege privind reorganizarea Inspectoratului General pentru Comunicatii si Tehnologia
Informatiei
955.
- Decret pentru promulgarea Legii privind reorganizarea Inspectoratului
General pentru Comunicatii si Tehnologia Informatiei
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia
nr. 361 din 23 septembrie 2004 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 35 pct. 2 lit. b) din Legea
contabilitătii nr. 82/1991, republicată, cu modificările si completările
ulterioare
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
592. - Ordin al
presedintelui Agentiei Nationale de Control al Exporturilor pentru completarea
Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Control al Exporturilor
Strategice si al Interzicerii Armelor Chimice nr. 25/1999 pentru aprobarea
Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 158/1999 privind regimul exporturilor si importurilor de produse
strategice
CAMERA
DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind reorganizarea Inspectoratului General
pentru Comunicatii si Tehnologia Informatiei
Parlamentul
României adoptă prezenta
lege.
CAPITOLUL I
Dispozitii
generale
Art. 1. - Prezenta
lege are ca obiect reorganizarea Inspectoratului General pentru Comunicatii si
Tehnologia Informatiei, denumit în continuare IGCTI, ca institutie
publică autonomă în domeniul radiocomunicatiilor si tehnologiei informatiei,
aflată în subordinea Guvernului.
Art. 2. - (1) În
întelesul prezentei legi, următorii termeni se definesc astfel:
a) atribuirea
unei benzi de frecvente – stabilirea serviciului de radiocomunicatii care
poate utiliza o anumită bandă de frecvente, în conditii specificate;
atribuirile sunt cuprinse în Tabelul national de atribuire a benzilor de
frecvente, denumit în continuare T.N.A.B.F.;
b) alocarea
unei frecvente sau a unui canal radio - nominalizarea utilizatorului sau a
categoriei de utilizatori ai unei frecvente ori ai unui canal radio, într-o
zonă geografică precizată si în conditii specificate;
c) asignarea
unei frecvente sau a unui canal radio - autorizarea din punct de vedere
tehnic a unei statii de radiocomunicatii în vederea utilizării unei frecvente
sau a unui canal radio în conditii specificate;
d) statie de
radiocomunicatii - unul sau mai multe emitătoare ori receptoare sau o
combinatie de emitătoare si receptoare, inclusiv echipamentele accesorii,
necesare pentru asigurarea unui serviciu de radiocomunicatii într-un
amplasament dat sau într-o zonă de deplasare precizată;
e) radiocomunicatii
- comunicatii electronice care se realizează prin intermediul undelor
radio;
f) spectru de
frecvente radio/spectru radio – portiunea spectrului electromagnetic care
cuprinde undele radio ale căror frecvente sunt situate între 9 kHz si 3.000
GHz;
g) serviciu de
radiocomunicatii - transmisia, emisia si/sau receptia de unde radio, în
scopul realizării de radiocomunicatii;
h) echipament
radio - un produs sau o parte componentă relevantă a acestuia, capabil să
comunice prin intermediul emisiei si/sau receptiei undelor radio utilizând
spectrul alocat radiocomunicatiilor;
i) echipament
terminal de telecomunicatii - un produs sau o parte componentă relevantă
din acesta, care permite comunicatia si care este destinat să fie conectat
direct ori indirect prin orice mijloace la interfetele retelelor publice de
comunicatii;
j) compatibilitate
electromagnetică - proprietatea unui dispozitiv, echipament sau sistem de a
functiona satisfăcător în mediul său electromagnetic, fără a introduce el
însusi perturbatii electromagnetice prejudiciabile pentru orice aparat ce se
găseste în acest mediu;
k) aparate -
ansamblul dispozitivelor electrice si electronice împreună cu echipamentele si
instalatiile ce contin componente electrice si/sau electronice;
l) perturbatie
prejudiciabilă - o perturbatie care periclitează functionarea unui serviciu
de radionavigatie sau a altor servicii de radiocomunicatii destinate sigurantei
vietii sau care, în orice mod, afectează grav, obstructionează ori întrerupe
repetat un serviciu de radiocomunicatii, care operează în conformitate cu
dispozitiile legale în vigoare.
(2) În cuprinsul
prezentei legi sunt, de asemenea, aplicabile definitiile relevante prevăzute
la:
a) art. 2 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicatiilor, aprobată
cu modificări si completări prin Legea nr.
591/2002;
b) art. 2 din
Ordonanta Guvernului nr.
34/2002 privind accesul la retelele publice de comunicatii electronice si
la infrastructura asociată, precum si interconectarea acestora, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr.
527/2002;
c) art. 1 din
Legea audiovizualului nr.
504/2002, cu modificările si completările ulterioare.
CAPITOLUL II
Organizarea
si functionarea IGCTI
Art. 3. - (1)
IGCTI se reorganizează si functionează ca institutie publică autonomă în
domeniul radiocomunicatiilor si tehnologiei informatiei, în subordinea
Guvernului, finantată integral din venituri proprii.
(2) IGCTI
administrează spectrul de frecvente radio si monitorizează benzile de frecvente
cu utilizare neguvernamentală.
(3) IGCTI
controlează îndeplinirea cerintelor esentiale de compatibilitate
electromagnetică si de utilizare eficientă a spectrului.
(4) IGCTI operează
la nivel national sistemele informatice ale administratiei publice centrale ce
furnizează servicii destinate guvernării prin mijloace electronice.
(5) IGCTI preia
toate obligatiile asumate anterior reorganizării.
Art. 4. - (1)
Conducerea IGCTI este asigurată de un presedinte si de un vicepresedinte,
numiti prin decizie a primului-ministru.
(2) Presedintele
IGCTI este ordonator principal de credite.
(3) În exercitarea
atributiilor sale presedintele emite decizii.
(4) Deciziile
presedintelui IGCTI, referitoare la administrarea spectrului de frecvente
radio, se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 5. - În
exercitarea atributiilor sale, IGCTI are obligatia să respecte principiile
obiectivitătii, proportionalitătii, transparentei, impartialitătii si
neutralitătii tehnologice.
Art. 6. - (1)
Organizarea si functionarea IGCTI se aprobă prin hotărâre a Guvernului în
termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi si va
cuprinde, pe lângă aparatul central, directii teritoriale, precum si alte
structuri specifice, necesare realizării obiectului său de activitate.
(2) Paza sediului
central si a directiilor teritoriale ale IGCTI se organizează si se efectuează
cu efective de jandarmi.
Art. 7. - (1)
Finantarea cheltuielilor curente si de capital ale IGCTI se asigură din
venituri proprii, care provin din următoarele surse:
a) sumele încasate
de la titularii dreptului de utilizare a spectrului de frecvente radio pentru
utilizarea acestuia;
b) tariful de
înregistrare a Sistemului electronic de achizitii publice;
c) tariful de
reînnoire a înregistrării în Sistemul electronic de achizitii publice;
d) tariful de
utilizare a Sistemului electronic de achizitii publice;
e) tariful de
participare în Sistemul electronic de achizitii publice;
f) tariful de
eliberare a certificatului digital de înregistrare în Sistemul informatic
pentru atribuirea electronică a autorizatiilor de transport rutier
international de marfă;
g) tariful de
reînnoire a certificatului digital de înregistrare în Sistemul informatic
pentru atribuirea electronică a autorizatiilor de transport rutier
international de marfă;
h) donatii, legate
si sponsorizări în conditiile legii;
i) credite interne
si externe contractate în conditiile legii;
j) sumele
provenite din amenzile administrative aplicate conform art. 56 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr.
79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicatiilor, aprobată
cu modificări si completări prin Legea nr.
591/2002, si conform art. 30, 31 si 32 din Legea nr.
608/2001 privind evaluarea conformitătii produselor, cu modificările si
completările ulterioare;
k) venituri
rezultate din certificarea semnăturii electronice;
l) alte venituri
ce se pot realiza în conditiile legii.
(2) Cuantumul
sumelor datorate de către fiecare titular al dreptului de utilizare a
frecventelor radio se stabileste prin decizie cu caracter individual a
presedintelui IGCTI.
(3) Decizia presedintelui
IGCTI prevăzută la alin. (2) constituie titlu de creantă, care devine titlu
executoriu la data la care expiră termenul de plată si se execută conform
Ordonantei Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată.
(4) Pentru
colectarea creantelor IGCTI, organul de executare silită al acestuia, înfiintat
potrivit legii, a cărui conducere este asigurată de către o persoană desemnată
de presedintele IGCTI, este abilitat să instituie măsurile asigurătorii si să
efectueze procedura de executare silită, potrivit Codului de procedură fiscală,
republicat.
(5) În exercitarea
atributiilor sale, organul de executare silită prevăzut la alin. (4) emite acte
administrative cu putere de titlu executoriu, în conditiile Codului de
procedură fiscală, republicat.
(6) Sumele
încasate din sursele prevăzute la alin. (1) se retin integral ca venituri
proprii, cu titlu permanent, la dispozitia IGCTI si vor fi folosite în
conformitate cu prevederile bugetului de venituri si cheltuieli aprobat în
conditiile Legii nr.
500/2002 privind finantele publice, cu modificările ulterioare.
Art. 8. - (1)
Bugetul anual de venituri si cheltuieli al IGCTI se aprobă de către
presedintele acestuia în conditiile art. 16 alin. (1) lit. e) din Legea nr.
500/2002, cu modificările ulterioare.
(2) Excedentul
anual rezultat din executia bugetului de venituri si cheltuieli al IGCTI se
reportează în anul următor.
(3) IGCTI
efectuează operatiunile de plăti si încasări prin unitătile Trezoreriei
Statului.
(4) În vederea
administrării eficiente a resurselor financiare, precum si pentru garantarea
obligatiilor asumate, IGCTI are dreptul să constituie depozite în conditiile
legii.
Art. 9. - (1)
Personalul IGCTI este personal contractual, angajat pe bază de concurs
organizat în conditiile legii, în conformitate cu structura organizatorică.
(2) Salarizarea
personalului IGCTI, inclusiv a presedintelui si a vicepresedintelui acestuia,
se realizează potrivit dispozitiilor legale în vigoare aplicabile institutiilor
publice finantate integral din venituri proprii.
Art. 10. - Pentru
desfăsurarea activitătilor sale, IGCTI utilizează mijloace tehnice specifice,
în conditiile legii.
CAPITOLUL III
Functiile
si atributiile IGCTI
Art. 11. - În
vederea îndeplinirii rolului său, astfel cum este definit la art. 3, IGCTI
îndeplineste următoarele functii:
a) de administrare a
spectrului radio prin planificarea, atribuirea, alocarea benzilor de frecvente,
asignarea si monitorizarea frecventelor radio din benzile de frecvente cu
utilizare neguvernamentală;
b) de gestionare a
benzilor de frecvente radio cu atribuire neguvernamentală conform T.N.A.B.F.,
prin alocarea sau asignarea frecventelor radio, în scopul asigurării unei
utilizări rationale si eficiente a acestora;
c) de elaborare de
proceduri si norme cu caracter tehnic utilizate în activitătile de supraveghere
si control specifice;
d) de participare
în organismele si organizatiile cu activităti la nivel international în
domeniile de activitate ale IGCTI;
e) de supraveghere
si control al respectării de către utilizatorii frecventelor radio a
obligatiilor ce le revin potrivit legii, licentelor de utilizare a frecventelor
radio si licentelor de emisie;
f) de operare la
nivel national a sistemelor informatice ale administratiei publice centrale ce
furnizează servicii publice destinate guvernării prin mijloace electronice.
Art. 12. - În
vederea îndeplinirii functiilor sale, IGCTI are următoarele atributii:
1. elaborarea,
adoptarea si publicarea de norme cu caracter tehnic si administrativ în
domeniul radiocomunicatiilor;
2. punerea la
dispozitie Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei a datelor
necesare în vederea elaborării T.N.A.B.F.;
3. stabilirea prin
decizie a presedintelui IGCTI a sumelor datorate de titularii dreptului de
utilizare a spectrului de frecvente;
4. acordarea
licentelor de utilizare a frecventelor pentru furnizarea de retele si/sau
servicii de comunicatii electronice care utilizează spectrul radio, precum si a
licentelor de emisie;
5. încasarea
sumelor datorate de titularii dreptului de utilizare a spectrului de frecventă;
6. alocarea si
asignarea frecventelor radio în benzile cu atribuire neguvernamentală,
exclusivă sau în partaj, prevăzute în T.N.A.B.F., cu respectarea
reglementărilor tehnice si administrative, nationale si internationale, a
acordurilor si protocoalelor interne sau a acordurilor internationale la care
România este parte, care se referă la utilizarea spectrului radio;
7. analizarea si
expertizarea tehnică a utilizării frecventelor pentru asigurarea compatibilitătii
electromagnetice între statiile si retelele de radiocomunicatii autorizate,
precum si pentru prevenirea aparitiei
perturbatiilor
prejudiciabile, în scopul evaluării posibilitătii de asignare a acestora, în
urma solicitărilor;
8. realizarea
expertizelor tehnice necesare folosirii rationale si eficiente a spectrului
radio;
9. aplicarea
procedurilor de coordonare stabilite prin acorduri internationale pentru
utilizarea frecventelor radio;
10. alocarea si
asignarea codurilor de identificare pentru unele servicii de radiocomunicatii,
certificarea personalului de operare a statiilor de radiocomunicatii, precum si
exercitarea activitătilor de evidentă conexe acestora;
11. asigurarea
evidentei permanente a utilizării frecventelor radio prin asigurarea evidentei asignărilor
de frecvente, întretinerea permanentă a bazelor de date specializate care
formează Registrul national al frecventelor asignate/alocate;
12. monitorizarea
spectrului de frecvente radio cu atribuire neguvernamentală;
13. supravegherea
si controlul respectării obligatiilor cuprinse în licentele de utilizare a
frecventelor sau reglementărilor din domeniul radiocomunicatiilor;
14. urmărirea si
controlul aplicării prevederilor cuprinse în actele normative în vigoare si în
acordurile internationale, în domeniul radiocomunicatiilor, al comunicatiilor
audiovizuale, al echipamentelor radio si al echipamentelor terminale de
comunicatii electronice, inclusiv din punct de vedere al compatibilitătii
electromagnetice, si luarea de măsuri pentru prevenirea, înlăturarea si
sanctionarea nerespectării acestor prevederi, potrivit competentei recunoscute
de acestea;
15. eliberarea de
avize de confirmare a conformitătii cu cerintele esentiale prevăzute de
legislatia aplicabilă, pentru echipamente radio si echipamente terminale de
comunicatii electronice, inclusiv din punct de vedere al compatibilitătii
electromagnetice;
16. eliberarea de
avize necesare obtinerii autorizatiei de construire a pilonilor si clădirilor
care pot afecta functionarea sistemelor de monitorizare ale IGCTI;
17. operarea
Sistemului electronic de achizitii publice, a Sistemului electronic national si
a Sistemului informatic pentru atribuirea electronică a autorizatiilor de
transport international rutier de marfă;
18. poate furniza
semnătură electronică extinsă bazată pe un certificat calificat pentru
administratia publică centrală;
19. asigurarea
recunoasterii în sistemele pe care le operează a oricărei semnături electronice
extinse bazate pe un certificat calificat emis de un furnizor de servicii de certificare
acreditat;
20. exercitarea
altor activităti stabilite în sarcina sa în conformitate cu dispozitiile legale
în vigoare.
Art. 13. - (1) În
vederea îndeplinirii atributiilor sale, IGCTI are dreptul de a achizitiona din
import instalatii, sisteme, echipamente, aparate, autoturisme specifice
desfăsurării obiectului de activitate, precum si alte bunuri necesare
realizării obiectului său de activitate.
(2) În exercitarea
atributiilor sale, IGCTI va fi sprijinit operativ de autoritătile
administratiei publice locale, organele de politie sau de către alte autorităti
publice, în conditiile legii.
(3) Se exceptează
de la supravegherea si controlul efectuate de IGCTI activitătile autoritătilor
publice abilitate din domeniul apărării nationale, al sigurantei nationale si
al ordinii publice.
CAPITOLUL IV
Dispozitii
tranzitorii si finale
Art. 14. - (1)
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicatiilor, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 457 din 27 iunie 2002, aprobată
cu modificări si completări prin Legea nr.
591/2002, se modifică si se completează după cum urmează:
1. În tot
cuprinsul ordonantei de urgentă, cu exceptia art. 8 alin. (1) si (3), art. 9,
art. 13 alin. (4), art. 45 lit. a), art. 46 alin. (1) pct. 21 si 22, precum si
a art. 66 lit. c), d) si e), sintagma “Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei
Informatiei/ministerul de specialitate” se înlocuieste cu abrevierea “IGCTI”.
2. Alineatul
(3) al articolului 62 se abrogă.
3. După
alineatul 62 se introduce articolul 621 cu următorul
cuprins:
“Art. 621. - (1) Până la data de 31 decembrie 2005, IGCTI va analiza si va
revizui toate prevederile care se referă la drepturi de utilizare a
frecventelor si la obligatiile conexe acestora din cadrul licentelor,
autorizatiilor si acordurilor eliberate în temeiul prevederilor Legii
telecomunicatiilor nr.
74/1996, cu modificările ulterioare, si ale legislatiei secundare asociate
pentru a asigura respectarea prevederilor cap. III din prezenta ordonantă de
urgentă, ale Tabelului national de atribuire a benzilor de frecvente si ale
reglementărilor în vigoare elaborate în baza prezentei ordonante de urgentă.
(2) Dreptul de
utilizare a frecventelor radioelectrice si obligatiile conexe acestuia, inclusiv
plata tarifului de utilizare a spectrului, se exercită, respectiv sunt asumate,
în baza prevederilor mentionate la alin. (1) si rămân valabile până la momentul
revizuirii, cu exceptia situatiilor în care titularii acestora renuntă prin
solicitare scrisă la drepturile respective sau nu depun solicitările de
revizuire a drepturilor de utilizare a frecventelor în termenele stipulate în
procedura de emitere a licentelor de utilizare a frecventelor radioelectrice,
prevăzută la art. 21.
(3) Prin
revizuirea licentelor, autorizatiilor si acordurilor eliberate în temeiul
prevederilor Legii nr.
74/1996 se conferă titularului un nou drept de utilizare a frecventelor
radioelectrice, însotit de obligatiile aferente, în conditiile prezentei
ordonante de urgentă.”
(4) În cuprinsul
Legii audiovizualului nr.
504/2002, cu modificările si completările ulterioare, cu exceptia art. 19
alin. (1), art. 67 si a art. 69 alin. (1), sintagma “Ministerul Comunicatiilor
si Tehnologiei Informatiei” se înlocuieste cu abrevierea “IGCTI”.
Art. 15. - La data
intrării în vigoare a prezenei legi se abrogă Hotărârea Guvernului nr.
1.594/2002 privind organizarea si functionarea Inspectoratului General
pentru Comunicatii si Tehnologia Informatiei, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 47 din 28 ianuarie 2003.
Art. 16. - (1) În termen de 90 de zile de
la data intrării în vigoare a prezentei legi, Hotărârea Guvernului nr.
88/2003 privind echipamentele radio si echipamentele terminale de
telecomunicatii si recunoasterea mutuală a conformitătii acestora, cu
modificările si completările ulterioare, Hotărârea Guvernului nr.
497/2003 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piată si de
functionare a aparatelor electrice si electronice din punct de vedere al
compatibilitătii electromagnetice, cu modificările si completările ulterioare,
si Hotărârea Guvernului nr.
744/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Comunicatiilor si
Tehnologiei Informatiei, cu modificările ulterioare, vor fi modificate si
completate corespunzător.
(2) Până la
revizuirea legislatiei secundare, actele normative emise de Ministerul
Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei rămân în vigoare.
(3) Până la
numirea în functie a presedintelui si vicepresedintelui, conducerea IGCTI va fi
asigurată de către persoanele care ocupă în prezent functiile de director
general si director general adjunct.
(4) Personalul
existent la data intrării în vigoare a prezentei legi îsi păstrează drepturile
si obligatiile stabilite prin contractele individuale de muncă si contractele
colective de muncă.
Această lege a fost adoptată de
Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin.
(1) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR VALER
DORNEANU |
PRESEDINTELE
SENATULUI NICOLAE
VĂCĂROIU |
Bucuresti, 17 noiembrie 2004.
Nr. 510.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
pentru promulgarea Legii privind reorganizarea
Inspectoratului General pentru Comunicatii si Tehnologia Informatiei
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele
României decretează :
Articol unic. - Se
promulgă Legea privind reorganizarea Inspectoratului General pentru Comunicatii
si Tehnologia Informatiei si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
Bucuresti, 17 noiembrie 2004.
Nr. 955.
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 23
septembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 35 pct. 2 lit. b) din Legea contabilitătii nr. 82/1991,
republicată, cu modificările si completările ulterioare
Ioan Vida -
presedinte
Nicolae Cochinescu
- judecător
Aspazia Cojocaru -
judecător
Constantin Doldur
- judecător
Acsinte Gaspar -
judecător
Kozsokár Gábor -
judecător
Petre Ninosu -
judecător
Ion Predescu -
judecător
Serban Viorel
Stănoiu - judecător
Ioan Tiucă -
procuror
Claudia Margareta
Nită - magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 35 pct. 2
lit. b) din Legea contabilitătii nr.
82/1991, republicată. Exceptia a fost ridicată de Societatea Comercială
“Rev Inox” - S.A. din Târgu Mures în Dosarul nr. 1.353/2004 al Judecătoriei
Timisoara.
La apelul nominal
se constată lipsa părtilor, fată de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită. Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiată, arătând în acest sens că
dispozitiile de lege criticate nu contravin normelor constitutionale invocate
de autorul exceptiei în motivarea sa.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea
din 18 mai 2004, pronuntată în Dosarul nr. 1.353/2004, Judecătoria Timisoara
a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 35 pct. 2 lit. b) din Legea contabilitătii nr.
82/1991, republicată. Exceptia a fost ridicată de Societatea Comercială
“Rev Inox” - S.A. din Târgu Mures într-o cauză având drept obiect solutionarea
unei plângeri contraventionale formulate de aceasta împotriva procesuluiverbal
de contraventie întocmit de Garda Financiară Timis.
În motivarea
exceptiei se arată că
dispozitiile art. 35 pct. 2 lit. b) din Legea contabilitătii nr.
82/1991, republicată, încalcă
prevederile art. 1 alin. (4), art. 61, 73, 74, 78 si ale art. 139 din
Constitutie, republicată. Textul de lege criticat stabileste anumite categorii
de contraventii în materia contabilitătii, săvârsite prin nerespectarea
reglementărilor emise de Ministerul Finantelor Publice. În opinia autorului
exceptiei aceste dispozitii oferă competentă de legiferare unui organ al
puterii executive, încălcându-se astfel principiul separatiei si echilibrului
puterilor în stat, precum si normele constitutionale referitoare la rolul si
structura Parlamentului, categorii de legi, initiativa legislativă si intrarea
în vigoare a legii. Mai mentionează că textul de lege criticat contravine si
art. 139 din Constitutie, republicată, prin aceea că amenzile sunt aplicate ca
urmare a nerespectării unor ordine emise de Ministerul Finantelor Publice, în
timp ce “amenzile sunt venituri ale bugetului de stat si, prin urmare, se
stabilesc numai prin lege”.
Judecătoria
Timisoara consideră că textul
de lege criticat este în conformitate cu prevederile din Constitutie,
republicată, invocate de autorul exceptiei în motivarea sa. În acest sens,
arată că emiterea de norme de nivel inferior pentru aplicarea si detalierea
prevederilor din Legea contabilitătii este necesară si evidentă, fără a se
prejudicia principiul separatiei puterilor în stat.
Potrivit
prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, modificată si completată prin Legea nr.
232/2004, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si institutiei Avocatul Poporului, pentru
a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate
ridicate.
Guvernul consideră că dispozitiile art. 35 pct. 2 lit.
b) din Legea contabilitătii nr.
82/1991, republicată, nu contravin prevederilor constitutionale invocate de
autorul exceptiei de neconstitutionalitate. Se arată că activitatea de
legiferare poate fi exercitată fie de către autoritatea legiuitoare, care are
competentă exclusivă în domeniu, fie, ca activitate secundară, de către o
autoritate de specialitate, cum este, de exemplu, Ministerul Finantelor
Publice. Se precizează că “normele ce pot fi emise de ministerul în cauză nu
tin loc de reglementare legală, ci vizează aplicarea legii.” În consecintă, se
mai mentionează că în spetă “este vorba despre stricta aplicare si interpretare
a legii”, atributii ce intră în competenta exclusivă a instantelor
judecătoresti.
Avocatul
Poporului apreciază că
exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată. Astfel, în ceea ce
priveste critica de neconstitutionalitate fată de art. 1 alin. (4) si art. 61
din Legea fundamentală, republicată, consideră că “stabilirea prin dispozitiile
de lege criticate a unor categorii de contraventii în materia contabilitătii,
săvârsite prin nerespectarea reglementărilor emise de Ministerul Finantelor
Publice, reprezintă o optiune a legiuitorului”, care corespunde “dreptului
exclusiv al acestuia de a alege solutia de tehnică legislativă necesară redactării
normelor juridice, fără a încălca sub nici un aspect principiul separatiei si
echilibrului puterilor în cadrul democratiei constitutionale.”
Cu referire la
critica fată de normele constitutionale ale art. 73, 74, 78 si 139, apreciază
că acestea nu au incidentă în cauza de fată.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si ale institutiei
Avocatul Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei României republicată, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutia României, republicată, precum si
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicată.
Obiectul exceptiei
de neconstitutionalitate îl constituie prevederile art. 35 pct. 2 lit. b) din
Legea contabilitătii nr.
82/1991, republicată, în temeiul art. III din Ordonanta Guvernului nr.
61/2001, în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 629 din 26 august
2002, modificată prin Ordonanta Guvernului nr.
70/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 773 din
24 august 2004. Aceste dispozitii au următorul continut:
- Art. 35 pct. 2
lit. b): “Constituie contraventii la prevederile prezentei legi următoarele
fapte, dacă nu sunt săvârsite în astfel de conditii încât, potrivit legii, să
fie considerate infractiuni:
(...)
2.
nerespectarea reglementărilor emise de Ministerul Finantelor Publice cu privire
la:
(...)
b) întocmirea
si utilizarea documentelor justificative si contabile pentru toate operatiunile
efectuate, înregistrarea în contabilitate a acestora în perioada la care se
referă, păstrarea si arhivarea acestora, precum si reconstituirea documentelor
pierdute, sustrase sau distruse.”
În opinia
autorului exceptiei de neconstitutionalitate dispozitiile de lege criticate
contravin următoarelor prevederi din Constitutia României, republicată: art. 1
alin. (4) - referitor la principiul separatiei si echilibrului puterilor în
stat; art. 61 - “Rolul si structura Parlamentului”; art. 73 - “Categorii
de legi”; art. 74 - “Initiativa legislativă”; art. 78 - “Intrarea în vigoare a legii” si art.
139 - “Impozite, taxe si alte contributii”.
Din examinarea
exceptiei de neconstitutionalitate, Curtea observă că, în esentă, autorul
critică sanctionarea unor contraventii specifice domeniului contabilitătii,
constând în nerespectarea reglementărilor emise de Ministerul Finantelor
Publice, considerând că prin aceasta se încalcă principiul separatiei si
echilibrului puterilor în stat si sunt eludate atributiile legislative ce
revin, conform Constitutiei României, exclusiv Parlamentului. Cu alte cuvinte,
critica autorului vizează neconstitutionalitatea tehnicii legislative de
reglementare a unei anumite categorii de contraventii din domeniul
contabilitătii, si nu a textului de lege în substanta acestuia.
Curtea
Constitutională constată că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată
si urmează să o respingă pentru următoarele argumente:
Activitatea de
legiferare constituie, conform art. 61 alin. (1) din Constitutia României,
republicată, atributia ce intră în competenta exclusivă a Parlamentului, sens
în care a fost adoptată si Legea contabilitătii nr.
82/1991. Potrivit art. 35 pct. 2 lit. b) din lege, criticat ca fiind
neconstitutional, cuprins în capitolul VI intitulat “Contraventii si
infractiuni”, constituie contraventie, printre altele, si fapta de a nu
respecta reglementările emise de Ministerul Finantelor Publice referitoare la
unele acte în materia contabilitătii. Curtea retine că, potrivit art. 34 si
art. 46 alin. (3) din Legea nr.
90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului României si a
ministerelor, cu modificările si completările ulterioare, fiecare minister, în
exercitarea atributiei de organizare, coordonare si control al aplicării si
executării legilor în domeniul său de activitate, emite, în conditiile legii,
ordine si instructiuni. A fost optiunea legiuitorului de a stabili nivelul
normelor juridice si organul emitent, care, o dată ce nu au fost respectate,
atrag răspunderea contraventională, fără ca prin aceasta să se aducă atingere,
asa cum sustine autorul exceptiei, principiului separatiei si echilibrului
puterilor în cadrul democratiei constitutionale, consacrat de art. 1 alin. (4)
din Constitutia României, republicată.
În consecintă,
prin dispozitiile de lege ce fac obiectul prezentei exceptii de
neconstitutionalitate, iar nu prin acte cu fortă juridică inferioară acesteia,
se sanctionează contraventional, printre altele, si nerespectarea anumitor
reglementări emise de Ministerul Finantelor Publice în domeniul activitătii
contabile. Asa fiind, Curtea constată că art. 35 pct. 2 lit. b) din legea
criticată nu “delegă puteri legislative” unui organ al puterii executive, asa
cum sustine autorul exceptiei, întrucât contraventiile si sanctiunile sunt
stabilite prin lege, iar nu prin reglementări ale unei astfel de autorităti,
cum este, de exemplu, Ministerul Finantelor Publice.
În ceea ce
priveste pretinsa neconstitutionalitate fată de prevederile art. 73, 74, 78 si
ale art. 139 din Constitutia României, republicată, Curtea constată că acestea
nu sunt incidente în cazul exceptiei invocate.
Pentru
considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art.
29 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În numele
legii
DECIDE:
Respinge ca
neîntemeiată exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 35 pct. 2
lit. b) din Legea contabilitătii nr.
82/1991, republicată, cu modificările si completările ulterioare, exceptie
ridicată de Societatea Comercială “Rev Inox” - S.A. din Târgu Mures în Dosarul
nr. 1.353/2004 al Judecătoriei Timisoara. Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în
sedinta publică din data de 23 septembrie 2004.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ.
dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia
Margareta Nită
MINISTERUL AFACERILOR EXTERNE
AGENTIA NATIONALĂ DE CONTROL AL EXPORTURILOR
pentru completarea Ordinului presedintelui
Agentiei Nationale de Control al Exporturilor Strategice si al Interzicerii
Armelor Chimice nr. 25/1999 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare
a prevederilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 158/1999 privind regimul
exporturilor si importurilor de produse strategice
Având în vedere
prevederile art. 21 alin. (3) lit. a) si g) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
158/1999 privind regimul exporturilor si importurilor de produse
strategice,
presedintele
Agentiei Nationale de Control al Exporturilor emite următorul ordin:
Art. I. - Normele metodologice de aplicare a
prevederilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
158/1999 privind regimul exporturilor si importurilor de produse
strategice, aprobate prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Control
al Exporturilor Strategice si al Interzicerii Armelor Chimice nr.
25/1999, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 563 din
18 noiembrie 1999, se modifică după cum urmează
1. La articolul
7, litera d) va avea următorul cuprins:
“d) copia
legalizată a contractului de vânzare-cumpărare (pentru valori mai mari de
200.000 euro sau echivalent) ori copia certificată în conformitate cu
contractul de vânzarecump ărare sau cu ordinul/comanda primit/primită (pentru
valori egale ori mai mici de 200.000 euro sau echivalent).
Conformitatea
copiei cu originalul se realizează de către o persoană autorizată să reprezinte
persoana juridică solicitantă de licentă.”
2. La articolul
8, litera e) va avea următorul cuprins:
“e) copia
legalizată a contractului de vânzare-cumpărare (pentru valori mai mari de
200.000 euro sau echivalent) ori copia certificată în conformitate cu
contractul de vânzarecump ărare ori cu ordinul/comanda transmis/transmisă
(pentru valori egale sau mai mici de 200.000 euro ori echivalent).
Conformitatea copiei cu originalul se realizează de către o persoană autorizată
să reprezinte persoana juridică solicitantă de licentă.”
Art. II. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Presedintele
Agentiei Nationale de Control al Exporturilor,
Nineta
Bărbulescu,
secretar de
stat
Bucuresti, 10 noiembrie 2004.
Nr. 592.