MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 172
(XVI) - Nr. 1.121 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Luni, 29
noiembrie 2004
SUMAR
LEGI SI
DECRETE
511.
- Legea bugetului de stat pe anul 2005
957.
- Decret pentru promulgarea Legii bugetului de stat pe anul 2005
HOTĂRÂRI ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
2.000.
- Hotărâre pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 402/2004 privind
organizarea si functionarea Ministerului Integrării Europene
CAMERA
DEPUTATILOR |
SENATUL |
bugetului de stat pe anul 2005
Parlamentul
României adoptă prezenta
lege.
CAPITOLUL I
Dispozitii
generale
Art. 1. - Obiectul
prezentei legi îl constituie stabilirea volumului veniturilor si a structurii
acestora, pe capitole si subcapitole, al cheltuielilor pe destinatii si pe
ordonatori principali de credite pentru bugetul de stat, bugetele Fondului
national unic de asigurări sociale de sănătate, creditelor externe, fondurilor
externe nerambursabile, precum si pentru sumele alocate din venituri proprii,
pentru anul 2005.
Art. 2. - (1)
Sinteza bugetului de stat pe anul 2005, detaliată la venituri pe capitole si
subcapitole, iar la cheltuieli, pe părti, capitole, subcapitole, titluri,
articole si alineate, după caz, este prevăzută în anexa nr. 1.
(2) Bugetul de
stat pe anul 2005 se stabileste la venituri în sumă de 357.366,6 miliarde lei,
iar la cheltuieli în sumă de 387.955,2 miliarde lei, cu un deficit de 30.588,6
miliarde lei.
(3) Sinteza
cheltuielilor bugetare pe anul 2005, pe surse de finantare, cu detalierea pe
capitole, subcapitole, titluri, articole si alineate, după caz, este prevăzută
în anexa nr. 2.
(4) Bugetele
ordonatorilor principali de credite si anexele la acestea sunt prevăzute în
anexa nr. 3*).
(5) Se interzic
retinerea si utilizarea de către ordonatorii de credite finantati integral din
bugetul de stat a oricăror venituri proprii care nu sunt prevăzute în anexe la bugetele
ordonatorilor principali de credite.
*) Anexa nr. 3 se publică ulterior în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.121 bis în afara abonamentului,
care se poate achizitiona de la Centrul pentru relatii cu publicul al Regiei
Autonome “Monitorul Oficial”, Bucuresti, sos. Panduri nr. 1.
CAPITOLUL II
Structura
si regimul veniturilor bugetare
Art. 3. -
Impozitele, taxele, contributiile si celelalte venituri ale bugetului de stat,
ale bugetelor locale si ale bugetului Fondului national unic de asigurări
sociale de sănătate, pe anul 2005, de orice natură si provenientă, se încasează
în conformitate cu prevederile legale în vigoare, precum si potrivit
dispozitiilor prezentei legi.
Art. 4. -
Inspectia fiscală pentru stabilirea debitelor suplimentare aferente anilor
precedenti, în vederea urmăririi si încasării acestora, în limita perioadei de
prescriptie, se efectuează potrivit prevederilor cuprinse în actele normative
în vigoare la data operatiunilor supuse inspectiei fiscale.
Art. 5. -
Impozitele, care se cuprind la capitolul “Impozitul pe venit”, restante la data
de 31 decembrie 1999 si neîncasate până la data de 31 decembrie 2004, se
încasează începând cu anul 2005 la aceleasi bugete si subdiviziuni la care au
fost datorate, iar la bugetele locale se încasează la capitolul “Impozite si
taxe de la populatie”, subcapitolul “Alte impozite si taxe de la populatie”.
Art. 6. -
Veniturile bugetului de stat pe anul 2005 sunt în sumă de 357.366,6 miliarde
lei si se prezintă astfel:
- miliarde lei -
VENITURI - TOTAL 357.366,6
din care:
Venituri curente
356.158,6
din acestea:
a) venituri
fiscale: 336.119,6
- impozite directe
75.238,1
din care:
- impozitul pe
profit 60.710,0
- impozitul pe
salarii si venit 76.887,0
- cote si sume
defalcate din impozitul pe venit pentru bugetele locale (se scad) -69.718,9
- alte impozite
directe 6.540,0
- contributii
820,0
- impozite
indirecte 260.881,5
din care:
- taxa pe valoarea
adăugată 126.692,5
- taxa pe valoarea
adăugată încasată 186.094,0
- sume defalcate
din taxa pe valoarea adăugată pentru bugetele locale (se scad) -59.401,5
- accize 97.733,0
- taxe vamale
16.752,0
- alte impozite
indirecte 19.704,0
b) venituri
nefiscale 20.039,0
Venituri din
capital 1.133,0
Încasări din
rambursarea împrumuturilor acordate 75,0
CAPITOLUL III
Regimul si
destinatiile cheltuielilor bugetare
Art. 7. -
Cheltuielile bugetului de stat pe anul 2005, în sumă de 387.955,2 miliarde lei,
în structură economică se prezintă astfel:
- miliarde lei -
CHELTUIELI - TOTAL 387.955,2
din care:
1. Cheltuieli
curente 322.530,9
din acestea:
a) cheltuieli de
personal 61.710,1
b) cheltuieli
materiale si servicii 46.314,3
- miliarde lei -
c) subventii
26.903,4
d) prime 1.800,0
e) transferuri
150.731,5
f) dobânzi
aferente datoriei publice si alte cheltuieli 34.801,7
g) rezerve 269,9
2. Cheltuieli de
capital 28.837,7
3. Împrumuturi
acordate 129,2
4. Rambursări de
credite, plăti de dobânzi si comisioane la credite 36.457,4 din acestea:
a) Rambursări de
credite externe si plăti de dobânzi si comisioane la credite externe
contractate de ordonatorii de credite 36.135,5
- rambursări de
credite externe 24.066,6
- plăti de dobânzi
si comisioane 12.068,9
b) Rambursări de
credite interne si plăti de dobânzi si comisioane aferente acestora 321,9
- rambursări de
credite interne 101,7
- plăti de dobânzi
si comisioane 220,2
Art. 8. - (1)
Ordonatorii principali de credite au obligatia să se încadreze în cheltuielile
de personal, numărul maxim de posturi si în structura posturilor, mentionate
pentru fiecare în anexa nr. 3, prin stabilirea si comunicarea numărului de
posturi, salariilor de bază, indemnizatiilor de conducere si a celorlalte
elemente ale sistemului de salarizare, prevăzute de lege, ordonatorilor
secundari, iar acestia ordonatorilor tertiari de credite bugetare.
(2) Guvernul poate
aproba prin hotărâre redistribuiri de posturi si fondurile aferente acestora
între bugetele ordonatorilor principali de credite, în vederea întăririi
structurilor cu atributii în cadrul procesului de pregătire a aderării României
la Uniunea Europeană.
(3) Pentru
aplicarea prevederilor alin. (2) ordonatorii principali de credite, cu avizul
Ministerului Finantelor Publice, sunt autorizati să introducă modificările
corespunzătoare în anexele la bugetele acestora privind numărul maxim de
posturi si fondul aferent salariilor de bază si cheltuielile cu salariile pe
anul 2005.
(4) În bugetul
Ministerului Finantelor Publice – Actiuni generale sunt prevăzute si sumele
aferente cresterilor salariale ce se vor acorda în anul 2005 în conditiile
stabilite prin lege, cu exceptia celor aferente Senatului si Camerei
Deputatilor, precum si ale personalului Ministerului Apărării Nationale, care
vor acorda cresterile salariale din bugetele aprobate acestora. Aceste sume se
repartizează pe ordonatori principali de credite în cursul anului prin hotărâre
a Guvernului, în functie de executia bugetară si de necesitătile de finantare.
(5) Plata
premiului anual aferent anului 2005 pentru personalul din institutiile publice,
indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv activitătile de
pe lângă unele institutii publice finantate integral din venituri proprii, se
efectuează din prevederile bugetare pe anul 2006, începând cu luna ianuarie
2006.
(6) Din
prevederile bugetare aprobate pentru anul 2005 institutiilor publice mentionate
la alin. (5) se asigură plata premiului anual aferent anului 2004.
(7) Aplicarea
prevederilor din actele normative în vigoare referitoare la primele ce se
acordă cu ocazia plecării în concediul de odihnă, precum si a celor ale art. 32
alin. (2) din Legea nr.
188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicată, cu modificările
ulterioare, se suspendă până la data de 31 decembrie 2005.
Art. 9. - (1)
Cheltuielile pentru deplasări, detasări, transferări, prevăzute în bugetele
ordonatorilor principali de credite pe anul 2005, nu pot fi majorate, în
conditiile legii, prin virări de credite bugetare de la alte articole de
cheltuieli.
(2) În cursul anului, cu aprobarea ordonatorului principal de credite, se pot efectua virări de credite bugetare de la un alineat la altul, în limita sumelor totale prevăzute cu această destinatie si în conditiile legislatiei în vigoare.
Art. 10. - În
vederea monitorizării cheltuielilor de personal prevăzute în bugetul de stat pe
anul 2005, ordonatorii principali de credite bugetare au următoarele obligatii:
a) vor prezenta
Ministerului Finantelor Publice, în termen de 30 de zile de la data publicării
prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I, situatia privind
repartizarea pe fiecare lună a cheltuielilor de personal aprobate, având în
vedere asigurarea conditiilor de desfăsurare a activitătii, potrivit
atributiilor stricte ale acestora, până la sfârsitul anului;
b) vor asigura ca
drepturile stabilite si plătile de casă aferente cheltuielilor de personal,
cumulate de la începutul anului, să nu depăsească sumele repartizate potrivit
prevederilor lit. a) pentru perioada respectivă;
c) vor raporta
lunar plătile de casă aferente cheltuielilor de personal, la datele si în
structura stabilite prin ordin al ministrului finantelor publice, care va fi
emis în termen de 20 de zile de la data publicării prezentei legi în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 11. - (1)
Cheltuielile pentru autoritătile publice, care se finantează de la bugetul de
stat pe anul 2005, se stabilesc în sumă de 26.543,5 miliarde lei, din care:
16.340,7 miliarde lei cheltuieli de personal, 6.381,7 miliarde lei cheltuieli
materiale si servicii, 64,1 miliarde lei subventii de la buget pentru
institutii publice, 1.240,9 miliarde lei transferuri, 1.844,0 miliarde lei
cheltuieli de capital si 672,1 miliarde lei rambursări de credite, plăti de
dobânzi si comisioane aferente acestora.
(2) Cheltuielile
pentru autoritătile publice sunt în sumă de 1.700,7 miliarde lei pentru Camera
Deputatilor, 818,3 miliarde lei pentru Senat, 154,2 miliarde lei pentru
Administratia Prezidentială, 80,1 miliarde lei pentru Curtea Constitutională,
693,1 miliarde lei pentru Curtea de Conturi, 8.099,7 miliarde lei pentru
autoritatea judecătorească, 41,1 miliarde lei pentru Consiliul Legislativ, 38,0
miliarde lei pentru Avocatul Poporului, 88,6 miliarde lei pentru Consiliul
National pentru Studierea Arhivelor Securitătii, 234,0 miliarde lei pentru
Consiliul Concurentei, 69,2 miliarde lei pentru Consiliul National al
Audiovizualului, 14.526,5 miliarde lei pentru administratia publică centrală,
din care 1.592,6 miliarde lei pentru Secretariatul General al Guvernului, 544,2
miliarde lei pentru Cancelaria Primului- Ministru si 12.389,7 miliarde lei
pentru ministere si celelalte autorităti ale administratiei publice centrale de
specialitate.
(3) Administratia
Prezidentială poate să deconteze, în limitele prevăzute de dispozitiile legale,
cheltuielile de transport, cazare si alte cheltuieli pentru membrii
delegatiilor oficiale, reprezentantii unor institutii si reprezentantii
mass-media, care nu sunt salariatii Administratiei Prezidentiale si care îl
însotesc pe Presedintele României în vizitele pe care le efectuează în
străinătate, de la titlul “Cheltuieli materiale si servicii”, articolul “Alte
cheltuieli”. Cheltuielile aferente deplasărilor efectuate de personalul
Administratiei Prezidentiale se suportă de la acelasi articol de cheltuieli.
Administratia Prezidentială poate solicita institutiilor reprezentate în
delegatiile oficiale conduse de Presedintele României, care se deplasează în
străinătate, decontarea cheltuielilor de transport ce le revin din costul total
al prestatiilor realizate cu aeronavele speciale avute la dispozitie.
(4) Cheltuielile
de întretinere si reparatii ale bunurilor din patrimoniul administrat de Camera
Deputatilor, repartizate în scopul exercitării mandatului de către deputati în
circumscriptiile electorale, sunt cuprinse în
bugetul Camerei Deputatilor la titlul “Cheltuieli materiale si
servicii”.
(5) Cheltuielile
pentru exploatarea si întretinerea Clubului Parlamentarilor Români si a
cabinetului medical din cadrul Camerei Deputatilor se suportă din bugetul
acesteia. Cheltuielile pentru exploatarea si întretinerea cabinetului medical
din cadrul Senatului se suportă din bugetul acestuia.
(6) Bugetul de
venituri si cheltuieli pentru activitătile desfăsurate pe lângă Camera
Deputatilor si finantate integral din venituri proprii este prevăzut în anexa
la bugetul Camerei Deputatilor.
(7) În anul 2005
se constituie, la dispozitia procurorului general al Parchetului de pe lângă
Înalta Curte de Casatie si Justitie, un depozit în valoare de 10,0 miliarde lei
pentru actiuni privind organizarea de flagranturi, în lei sau valută, după caz.
(8) Sumele
constituite potrivit prevederilor alin. (7) sunt prevăzute la titlul
“Cheltuieli materiale si servicii” în bugetul ordonatorului principal de
credite bugetare, iar modul de gestionare si utilizare a acestor sume se va
stabili prin ordin al procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta
Curte de Casatie si Justitie.
(9) Din sumele
prevăzute la titlul “Cheltuieli materiale si servicii” în bugetul
Secretariatului General al Guvernului din bugetul de stat pe anul 2005 se
acoperă cheltuielile necesare derulării contractului comercial de închiriere de
licente referitor la produsele Microsoft încheiat între Guvernul României si
Fujitsu Siemens Computers Gmbh Austria.
Art. 12. - (1)
Cheltuielile pentru apărare, ordine publică si sigurantă natională, care se
finantează de la bugetul de stat pe anul 2005, se stabilesc în sumă de 86.901,7
miliarde lei, din care 33.898,4 miliarde lei cheltuieli de personal, 25.605,6
miliarde lei cheltuieli materiale si servicii, 3.948,7 miliarde lei subventii
de la buget pentru institutii publice, 2.549,1 miliarde lei transferuri,
11.493,3 miliarde lei cheltuieli de capital si 9.406,6 miliarde lei rambursări
de credite, plăti de dobânzi si comisioane aferente acestora.
(2) Cheltuielile
pentru apărare natională se stabilesc în sumă de 42.627,7 miliarde lei.
(3) Cheltuielile
pentru ordine publică si sigurantă natională se stabilesc în sumă de 44.274,0
miliarde lei.
(4) În cursul anului 2005, în vederea asigurării necesarului de politisti de frontieră, numărul maxim de posturi aprobate pentru Ministerul Administratiei si Internelor se majorează cu 1.400 de posturi.
(5) Pentru aplicarea
prevederilor alin. (4) se autorizează Ministerul Administratiei si Internelor,
cu avizul Ministerului Finantelor Publice, să introducă modificările
corespunzătoare în anexele la bugetul acestuia privind numărul maxim de posturi
si fondul aferent salariilor de bază si cheltuielile cu salariile.
(6) În anul 2005
se constituie, la dispozitia Directiei generale de combatere a crimei
organizate si antidrog din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor, un
depozit în valoare de 10,0 miliarde lei pentru actiuni privind organizarea de
flagranturi, în lei sau în valută, după caz.
(7) Sumele
constituite potrivit prevederilor alin. (6) sunt prevăzute la titlul
“Cheltuieli materiale si servicii” în bugetul ordonatorului principal de
credite bugetare, iar modul de gestionare si utilizare a acestor sume se va
stabili prin ordin al ministrului administratiei si internelor.
Art. 13. - (1)
Cheltuielile social-culturale care se finantează de la bugetul de stat pe anul
2005 se stabilesc în sumă de 109.513,6 miliarde lei, din care: 4.724,2 miliarde
lei cheltuieli de personal, 9.017,3 miliarde lei cheltuieli materiale si
servicii, 4.801,5 miliarde lei subventii de la buget pentru institutii publice,
80.728,5 miliarde lei transferuri, 3.435,7 miliarde lei cheltuieli de capital
si 6.806,4 miliarde lei rambursări de credite, plăti de dobânzi si comisioane
aferente acestora.
(2) Cheltuielile
social-culturale pe capitole de cheltuieli sunt în sumă de 23.329,9 miliarde
lei pentru învătământ, 15.177,9 miliarde lei pentru sănătate, 8.579,4 miliarde
lei pentru cultură, religie si actiuni privind activitatea sportivă si de
tineret si 62.426,4 miliarde lei pentru asistentă socială, alocatii, pensii,
ajutoare si indemnizatii.
(3) Sumele pentru
sprijinirea organizatiilor cetătenilor apartinând minoritătilor nationale,
pentru finantarea de proiecte si programe interetnice si de combatere a
intolerantei si pentru proiecte de comunicare, informare publică si promovarea
intereselor românesti peste hotare, precum si pentru finantarea unor actiuni cu
caracter socialcultural sunt prevăzute în anexa la bugetul Secretariatului
General al Guvernului, iar modul de repartizare si utilizare a acestora se
aprobă prin hotărâre a Guvernului.
(4) Suma pentru
sprijinirea activitătilor românilor de pretutindeni este prevăzută în anexa la
bugetul Cancelariei Primului-Ministru, iar modul de repartizare si de utilizare
a acesteia se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
(5) Sumele de la
bugetul de stat destinate Comitetului Olimpic Român sunt prevăzute în anexa la
bugetul Cancelariei Primului-Ministru.
(6) Guvernul poate
garanta credite externe, în limita a 150 milioane dolari S.U.A., contractate de
către institutiile de învătământ superior pe seama veniturilor proprii, pe bază
de proiecte, în limita plafonului anual de îndatorare externă si a capacitătii
financiare a institutiilor contractante de a acoperi serviciul datoriei publice
externe, în conditiile legii.
(7) Din bugetul
Ministerului Educatiei si Cercetării se finantează si programul privind dotarea
institutiilor de învătământ preuniversitar de stat cu obiecte de inventar de
natura mobilierului scolar. Aceste bunuri se transferă unitătilor beneficiare
pe bază de protocol.
(8) Cheltuielile
pentru pregătirea personalului în institutiile militare de învătământ se
suportă de către ordonatorii principali de credite care au în subordine astfel
de unităti de învătământ, indiferent de institutiile publice de apărare, ordine
publică si sigurantă natională din care face parte personalul militar
scolarizat.
(9) În bugetul
Ministerului Sănătătii este prevăzută si suma de 2.278,7 miliarde lei,
reprezentând transferuri de la bugetul de stat către bugetul Fondului national
unic de asigurări sociale de sănătate pentru finantarea programului privind
compensarea în proportie de 90% a medicamentelor acordate pensionarilor în
tratamentul ambulatoriu.
(10) În bugetul
Ministerului Sănătătii este cuprinsă si suma de 3.767.400 mii lei pentru
Societatea Natională de Cruce Rosie din România.
(11) Taxele
postale percepute în anul 2005 de Compania Natională “Posta Română” - S.A.
pentru prestatiile reprezentând plata la domiciliul beneficiarilor a
drepturilor de pensii, alocatii de stat pentru copii, alocatii de încredintare
si plasament familial, alocatii complementare, drepturilor acordate persoanelor
cu handicap potrivit legii, precum si a altor drepturi de asistentă socială nu
pot depăsi 1,35% din valoarea sumelor plătite.
(12) Din bugetul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, de la capitolul “Asistentă socială, alocatii, pensii, ajutoare si indemnizatii”, titlul “Cheltuieli materiale si servicii”, se finantează cheltuielile aferente gratuitătilor si reducerilor la transportul pe calea ferată, metrou, auto si naval, de care beneficiază, în conditiile legii, persoanele ale căror drepturi sunt stabilite prin Legea recunostintei fată de eroii-martiri si luptătorii care au contribuit la victoria Revolutiei române din decembrie 1989 nr. 341/2004, cu modificările si completările ulterioare, prin Legea nr. 44/1994 privind veteranii de război, precum si unele drepturi ale invalizilor si văduvelor de război, republicată, cu completările ulterioare, prin Legea nr. 147/2000 privind reducerile acordate pensionarilor pentru transportul intern, cu modificările ulterioare, precum si prin Ordonanta Guvernului nr. 112/1999 privind călătoriile gratuite în interes de serviciu si în interes personal pe căile ferate române, republicată.
(13) Sumele
prevăzute în bugetul Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei ca
transferuri din bugetul de stat către bugetele locale pentru finantarea
drepturilor acordate persoanelor cu handicap sunt repartizate pe judete si
sectoare ale municipiului Bucuresti, conform anexei la bugetul acestui
minister.
(14) Numărul maxim
de posturi pentru personalul clerical care beneficiază la salarizare de
sprijinul statului, potrivit legii, este cel prevăzut în anexa la bugetul Ministerului
Culturii si Cultelor.
(15) Pentru
sprijinirea asezămintelor Bisericii Ortodoxe Române din afara granitelor, care
desfăsoară activităti deosebite în vederea mentinerii identitătii lingvistice,
culturale si religioase a românilor din afara granitelor, în special activităti
adresate tinerilor, se alocă de la bugetul de stat o sumă reprezentând
echivalentul în lei al sumei de 55.000 euro lunar.
(16) În anul 2005
se acordă un număr de 40 de contributii pentru personalul neclerical trimis să
deservească asezămintele din străinătate ale Bisericii Ortodoxe Române.
(17) În bugetul
Ministerului Culturii si Cultelor, la titlul “Cheltuieli materiale si
servicii”, este cuprinsă si suma de 71,0 miliarde lei, care se va utiliza
pentru finantarea actiunilor aferente programului prioritar “Sibiu, capitala
culturală a Europei”.
Art. 14. - (1)
Cheltuielile pentru servicii si dezvoltare publică, locuinte, mediu si ape,
care se finantează de la bugetul de stat pe anul 2005, se stabilesc în sumă de
10.445,1 miliarde lei, din care: 431,3 miliarde lei cheltuieli de personal,
274,8 miliarde lei cheltuieli materiale si servicii, 11,3 miliarde lei
subventii de la buget pentru institutii publice, 2.113,3 miliarde lei
transferuri, 4.205,7 miliarde lei cheltuieli de capital si 3.408,7 miliarde lei
rambursări de credite, plăti de dobânzi si comisioane aferente acestora.
(2) Cheltuielile
pentru servicii si dezvoltare publică, locuinte, mediu si ape, pe capitole de
cheltuieli, sunt în sumă de 7.105,8 miliarde lei pentru servicii si dezvoltare
publică si locuinte si 3.339,3 miliarde lei pentru mediu si ape.
Art. 15. - (1)
Cheltuielile din bugetul de stat pentru actiuni economice se stabilesc în sumă
de 91.505,2 miliarde lei, din care: 1.950,8 miliarde lei cheltuieli de
personal, 3.791,5 miliarde lei cheltuieli materiale si servicii, 17.851,1
miliarde lei subventii, 1.800,0 miliarde lei prime, 42.786,2 miliarde lei
transferuri, 7.342,1 miliarde lei cheltuieli de capital si 15.983,5 miliarde
lei rambursări de credite, plăti de dobânzi si comisioane aferente acestora.
(2) Cheltuielile
pentru actiuni economice, pe capitole de cheltuieli, sunt în sumă de 10.239,1
miliarde lei pentru industrie, 25.822,1 miliarde lei pentru agricultură si
silvicultură, 37.229,3 miliarde lei pentru transporturi si comunicatii si
18.214,7 miliarde lei pentru alte actiuni economice.
(3) Cheltuielile
destinate stimulării productiei de export si a exportului, în sumă de 3.430,0
miliarde lei, se vor utiliza pentru: acordarea de bonificatii de dobândă la
exportul de produse cu ciclu scurt si mediu de fabricatie si la exportul de
obiective complexe si produse cu ciclu lung de fabricatie; garantii la
creditele acordate pentru productia de export, precum si la exportul de
obiective complexe si produse cu ciclu lung de fabricatie; asigurarea si
reasigurarea creditelor de export pe termen scurt, mediu si lung, a garantiilor
la exportul de obiective complexe si produse cu ciclu lung de fabricatie;
asigurarea si reasigurarea investitiilor române în străinătate.
(4) Sumele prevăzute
în bugetul Ministerului Administratiei si Internelor ca transferuri din bugetul
de stat către bugetele locale pentru retehnologizarea centralelor termice si
electrice de termoficare se repartizează pe judete, pe unităti
administrativ-teritoriale si obiective prin ordin al ministrului, pe baza
programelor de modernizare si retehnologizare prezentate de autoritătile
administratiei publice locale.
(5) Capitalul
social initial al Fondului national de garantare a creditelor pentru
întreprinderile mici si mijlocii în anul 2005 se majorează cu suma de 288,0
miliarde lei.
(6) În bugetul
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, la titlul
“Transferuri”, articolul “Transferuri consolidabile”, este cuprinsă si suma de
400,0 miliarde lei, care se va utiliza pentru finantarea lucrărilor aferente
străzilor care se vor amenaja în perimetrele destinate constructiilor de
cvartale de locuinte noi, construite prin Agentia Natională pentru Locuinte în
localitătile rurale si urbane.
(7) Repartizarea pe judete pentru comune si orase, precum si pe municipii a transferurilor din bugetul de stat către bugetele locale pentru străzile care se vor amenaja în perimetrele destinate constructiilor de cvartale de locuinte noi, construite prin Agentia Natională pentru Locuinte în localitătile rurale si urbane, se face de către Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului tinând cont de proiectele aflate în executie, de termenele de finalizare ale acestora, precum si de cele nou-promovate.
Art. 16. - (1) În
bugetul Ministerului Economiei si Comertului, la titlul “Subventii”, este
cuprinsă si suma de 1.000,0 miliarde lei pentru achitarea datoriilor restante
si curente către Societatea Comercială de Distributie si Furnizare a Energiei
Electrice “Electrica” - S.A., reprezentând contravaloarea energiei electrice
consumate în sectorul minier.
(2) În bugetul
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, la titlul
“Subventii”, este cuprinsă si suma de 1.200,0 miliarde lei, care reprezintă
contravaloarea energiei electrice pentru functionarea transportului feroviar
public de călători.
(3) Cu suma de
1.200,0 miliarde lei, prevăzută la alin. (2), Societatea Natională de Transport
Feroviar de Călători “C.F.R. Călători” - S.A. achită Companiei Nationale de Căi
Ferate “C.F.R.” - S.A. tariful de utilizare a infrastructurii feroviare
publice, care, la rândul ei, achită către Societatea Comercială de Distributie
si Furnizare a Energiei Electrice “Electrica” - S.A. contravaloarea energiei
electrice consumate.
(4) Cu sumele
încasate potrivit alin. (1) si (3) Societatea Comercială de Distributie si
Furnizare a Energiei Electrice “Electrica” - S.A. achită contravaloarea
energiei electrice furnizate de către Societatea Natională “Nuclearelectrica” -
S.A., care, la rândul ei, îsi va achita datoriile la Fondul de risc pentru
garantii de stat pentru împrumuturi externe.
Art. 17. -
Operatiunile efectuate de agentii economici prevăzuti la art. 16 se derulează
prin conturi distincte, deschise pe seama acestora la unitătile Trezoreriei
Statului.
Art. 18. - (1) În
completarea subventiilor acordate unor agenti economici aflati sub autoritatea
sau în coordonarea Ministerului Economiei si Comertului si Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului se scutesc la plată, în limita
unui plafon maxim aprobat, obligatiile acestora către bugetul de stat, bugetul
asigurărilor sociale de stat, bugetul Fondului national unic de asigurări
sociale de sănătate si bugetul asigurărilor pentru somaj pentru exercitiul
financiar al anului 2005, inclusiv accesoriile aferente acestora, cu exceptia
obligatiilor datorate pentru retinerile la sursă.
(2) Agentii
economici care beneficiază de prevederile alin. (1), precum si plafoanele până
la care se scutesc obligatiile se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, după
aplicarea prevederilor art. 19.
(3) Sumele ce se
scutesc la plată, conform prevederilor alin. (1), în limita plafoanelor
aprobate prin hotărâre a Guvernului, conform prevederilor alin. (2), se
stabilesc si se dau la scădere lunar pe baza obligatiilor înregistrate în
evidentele contabile ale agentilor economici respectivi si declarate la
organele fiscale competente, urmând a se regulariza, până la închiderea
exercitiului financiar-contabil, respectiv până la depunerea situatiilor
financiare anuale, pe baza unui document de verificare întocmit de organele
fiscale teritoriale competente, la sediul social al debitorilor.
(4) Societatea
Natională de Transport Feroviar de Călători “C.F.R. Călători” - S.A. se scuteste
de la plata tarifului de utilizare a infrastructurii, datorat Companiei
Nationale de Căi Ferate “C.F.R.” - S.A., în limita obligatiilor acestei
companii, aprobate conform prevederilor alin. (2).
Art. 19. -
Facilitătile prevăzute la art. 18 si fondurile alocate prin prezenta lege, care
sunt de natura ajutorului de stat, se acordă cu respectarea legislatiei în
domeniul ajutorului de stat, după autorizarea acestora de către Consiliul
Concurentei.
Art. 20. - (1)
Cheltuielile pentru alte actiuni, care se finantează de la bugetul de stat pe
anul 2005, se stabilesc în sumă de 14.418,6 miliarde lei, din care: 4.364,7
miliarde lei cheltuieli de personal, 1.243,4 miliarde lei cheltuieli materiale
si servicii, 226,7 miliarde lei subventii, 7.886,9 miliarde lei transferuri,
516,8 miliarde lei cheltuieli de capital si 180,1 miliarde lei rambursări de
credite, plăti de dobânzi si comisioane la credite.
(2) Cheltuielile
pentru alte actiuni, pe capitole de cheltuieli, sunt în sumă de 7.227,4
miliarde lei pentru cercetare stiintifică si 7.191,2 miliarde lei pentru alte
actiuni.
Art. 21. - La
partea de cheltuieli a bugetului de stat se stabilesc si se utilizează, pe bază
de hotărâri ale Guvernului:
a) Fondul de
rezervă bugetară la dispozitia Guvernului, în sumă de 169,9 miliarde lei, care
se foloseste pentru finantarea unor cheltuieli urgente sau neprevăzute apărute
în timpul exercitiului bugetar;
b) Fondul de
interventie la dispozitia Guvernului, în sumă de 100,0 miliarde lei, care se
utilizează pentru finantarea unor actiuni urgente în vederea înlăturării
efectelor unor calamităti naturale si sprijinirii persoanelor fizice
sinistrate.
Art. 22. - În anul
2005, din bugetul de stat se vor acorda împrumuturi în sumă de 129,2 miliarde
lei, din care: 100,0 miliarde lei pentru finalizarea unor obiective aprobate
prin conventii bilaterale si acorduri interguvernamentale, 5,8 miliarde lei
pentru persoanele care beneficiază de statutul de refugiat si protectie
umanitară conditionată si 23,4 miliarde lei microcredite acordate persoanelor
fizice care desfăsoară activităti pe cont propriu, aducătoare de venituri, în
vederea întretinerii materiale.
Art. 23. - Din
bugetul de stat se alocă transferuri către bugetul asigurărilor sociale de stat
în sumă de 11.734,6 miliarde lei, din care: 11.626,6 miliarde lei pentru
echilibrare si 108,0 miliarde lei reprezentând contributii pentru biletele de
odihnă destinate salariatilor din institutiile publice, asigurati în sistemul
public de pensii.
CAPITOLUL IV
Art. 24. -
Deficitul bugetului de stat se stabileste în sumă de 30.588,6 miliarde lei.
Art. 25. - (1)
Cheltuielile pentru dobânzile aferente datoriei publice se stabilesc în sumă de
34.801,7 miliarde lei, din care:
a) 11.371,0 miliarde
lei dobânzi aferente datoriei publice interne;
b) 10.729,2
miliarde lei dobânzi, comisioane si alte costuri aferente datoriei publice
externe, care, potrivit reglementărilor legale, se plătesc de la bugetul de
stat;
c) 2.243,9
miliarde lei cheltuieli ocazionate de emisiunea si plasarea titlurilor de stat
si de riscul garantiilor acordate de stat în conditiile legii;
d) 9.057,6
miliarde lei diferente de curs aferente datoriei publice externe, în care sunt
incluse si diferentele de curs nefavorabile aferente rambursării ratelor si
dobânzilor scadente la împrumuturile externe contractate pentru sustinerea
balantei de plăti si pentru ajustare structurală;
e) 1.000,0
miliarde lei diferente de curs aferente datoriei publice interne;
f) 400,0 miliarde
lei comisioane percepute la decontarea operatiunilor prin contul curent general
al Trezoreriei Statului de către Banca Natională a României si/sau agentul său
mandatat pentru administrarea sistemului de plăti.
(2) În
cheltuielile pentru datoria publică se cuprind si cheltuielile ocazionate de
stabilirea riscului de tară (rating) de către agentiile specializate, în anul
2005, inclusiv comisioanele bancare sau alte cheltuieli aferente, precum si
eventualele diferente din anii anteriori.
(3) Guvernul, prin
Ministerul Finantelor Publice, este autorizat să contracteze împrumuturi de
stat pentru finantarea si refinantarea deficitelor bugetului de stat din anii
anteriori si din anul 2005, până la nivelul înregistrat la finele fiecărui an.
CAPITOLUL V
Dispozitii
referitoare la bugetele locale
Art. 26. - (1) Din
impozitul pe venit încasat la bugetul de stat se stabilesc sume defalcate
pentru bugetele locale, reprezentând 21.374,9 miliarde lei, din care: a)
6.145,4 miliarde lei pentru asigurarea ajutorului social si a ajutorului pentru
încălzirea locuintei cu lemne, cărbuni si combustibili petrolieri, potrivit
legii, care sunt prevăzute în anexa nr. 4;
b) 3.241,5
miliarde lei pentru sustinerea sistemului de protectie a persoanelor cu
handicap;
c) 1.031,7
miliarde lei pentru finantarea institutiilor de cultură descentralizate
începând cu anul 2002 si plata contributiilor pentru personalul neclerical
angajat în unitătile de cult din tară, conform Ordonantei Guvernului nr.
82/2001 privind stabilirea unor forme de sprijin financiar pentru unitătile
de cult apartinând cultelor religioase recunoscute din România, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr.
125/2002. Sumele pentru asigurarea contributiilor pentru personalul
neclerical se includ în bugetul propriu al judetului, respectiv al municipiului
Bucuresti, iar plata se face prin centrele de cult de care apartine acesta.
Institutiile de cultură care au trecut în finantarea autoritătilor
administratiei publice locale începând cu anul 2002 sunt prevăzute în anexa nr.
5 la Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr.
507/2003;
d) 10.956,3
miliarde lei pentru echilibrarea bugetelor locale ale comunelor, oraselor,
municipiilor si judetelor, care se repartizează pe unităti
administrativ-teritoriale, potrivit prevederilor Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr.
45/2003 privind finantele publice locale, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr.
108/2004, cu modificările ulterioare.
(2) Sumele
defalcate din impozitul pe venit prevăzute la alin. (1) lit. b)-d) sunt
prevăzute în anexa nr. 5.
(3) Pentru
criteriul “Capacitatea financiară” prevăzut la art. 29 alin. (3) lit. a) si
alin. (5) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
45/2003, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
108/2004, cu modificările ulterioare, se utilizează formula prevăzută în
anexa nr. 6.
(4) Sumele
prevăzute la alin. (1) lit. a) si b) se repartizează pe comune, orase, municipii,
sectoare ale municipiului Bucuresti de către consiliul judetean, respectiv de
către Consiliul General al Municipiului Bucuresti, prin hotărâre, după
consultarea primarilor si cu asistenta tehnică de specialitate a directiei
generale a finantelor publice si a directiei pentru dialog, familie si
solidaritate socială, în functie de numărul de beneficiari de ajutor social si
ajutor pentru încălzirea locuintei si, respectiv, de numărul asistentilor
personali ai persoanelor cu handicap grav.
(5) Ministerul
Finantelor Publice este autorizat să aprobe redistribuirea, în cadrul aceluiasi
judet sau al municipiului Bucuresti, a sumelor aprobate prin anexele nr. 4 si 5
pentru asigurarea ajutorului social, ajutorului pentru încălzirea locuintei cu
lemne, cărbuni si combustibili petrolieri si pentru sustinerea sistemului de
protectie a persoanelor cu handicap, la propunerea consiliilor judetene,
respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucuresti.
Art. 27. - (1)
Sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru subventionarea energiei
termice livrate populatiei, totalizând 4.975,1 miliarde lei, sunt prevăzute în
anexa nr. 7, iar repartizarea acestora pe unităti administrativ-teritoriale se
face potrivit prevederilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
81/2003 pentru modificarea unor reglementări privind acordarea de ajutoare
pentru încălzirea locuintei si asigurarea fondurilor necesare în vederea
furnizării energiei termice si gazelor naturale pentru populatie, precum si
unele măsuri pentru întărirea disciplinei financiare, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr.
525/2003.
(2) Sumele
defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru retehnologizarea, modernizarea
si dezvoltarea sistemelor centralizate de producere si distributie a energiei
termice, totalizând 2.450,4 miliarde lei, se vor repartiza pe unităti administrativ-teritoriale,
prin hotărâre a Guvernului, în conditiile prevederilor art. 2 alin. (2) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
48/2004 pentru adoptarea unor măsuri privind furnizarea energiei termice
populatiei, pentru încălzirea locuintei si prepararea apei calde de consum,
prin sisteme publice centralizate de alimentare cu energie termică, aprobată cu
modificări prin Legea nr.
430/2004.
Art. 28. - (1)
Sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată, destinate finantării
cheltuielilor institutiilor de învătământ preuniversitar de stat, inclusiv
pentru drepturile privind acordarea de produse lactate si de panificatie pentru
elevii din clasele I-IV din învătământul de stat, pentru copiii prescolari din
grădinitele de stat cu program normal de 4 ore, creselor, centrelor judetene si
locale de consultantă agricolă, precum si pentru sustinerea sistemului de
protectie a copilului, totalizând 49.676,0 miliarde lei, sunt prevăzute în
anexele nr. 8, 8a) si 8b).
(2) Sumele
defalcate din taxa pe valoarea adăugată, destinate finantării cheltuielilor
privind drumurile judetene si comunale, totalizând 2.300,0 miliarde lei, sunt
prevăzute în anexa nr. 9.
(3) Repartizarea
sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată, destinate finantării
cheltuielilor institutiilor de învătământ preuniversitar de stat, creselor si
centrelor judetene si locale de consultantă agricolă pe comune, orase,
municipii, judete si sectoarele municipiului Bucuresti, se face de către
consiliul judetean, respectiv de către Consiliul General al Municipiului
Bucuresti, prin hotărâre si cu asistenta tehnică de specialitate a directiei
generale a finantelor publice si, după caz, a inspectoratului scolar judetean
sau al municipiului Bucuresti.
(4) Repartizarea
sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată, destinate finantării
cheltuielilor cu drumurile judetene si comunale, pe unităti
administrativ-teritoriale, se face, de regulă, în functie de lungimea acestora,
prin hotărâre, de către consiliul judetean.
(5) Pentru
finantarea cheltuielilor prevăzute la art. 26-28, pe lângă sumele defalcate din
unele venituri ale bugetului de stat, autoritătile administratiei publice
locale pot aloca si sume din bugetele locale ale acestora.
(6) Numărul maxim
de posturi finantate pentru personalul neclerical din unitătile de cult este
prevăzut în anexa nr. 10.
(7) Din bugetele
locale se finantează si cheltuielile aferente facilitătilor de transport
feroviar pe liniile interne pentru personalul didactic preuniversitar, potrivit
prevederilor art. 107 alin. (4) din Legea nr.
128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificările si
completările ulterioare.
Art. 29. - (1) În
anul 2005 se acordă transferuri de la bugetul de stat către bugetele locale
pentru investitii finantate partial din împrumuturi externe la a căror
realizare contribuie si Guvernul, potrivit legii, în sumă de 1.700,0 miliarde
lei.
(2) Ministerul
Finantelor Publice repartizează transferurile respective pe judete si pe
municipiul Bucuresti si, în cadrul acestora, pe unităti administrativ-teritoriale,
pentru finantarea unor proiecte de investitii care beneficiază de împrumuturi
externe, potrivit acordurilor de împrumut încheiate cu organismele financiare
internationale.
(3) Ordonatorii
principali de credite ai bugetelor locale, care beneficiază de transferuri din
bugetul de stat pentru investitii finantate partial din împrumuturi externe, au
obligatia să analizeze lunar executia lucrărilor de investitii si, în situatia
constatării de fonduri disponibile, să propună Ministerului Finantelor Publice
reîntregirea transferurilor de la bugetul de stat, prevăzute în pozitie
globală.
Art. 30. -
Categoriile de venituri si cheltuieli aferente bugetelor locale pe anul 2005
sunt prevăzute în anexa nr. 11.
CAPITOLUL VI
Dispozitii referitoare la bugetul Fondului national unic de asigurări sociale de sănătate
Art. 31. - (1)
Veniturile si cheltuielile bugetului Fondului national unic de asigurări
sociale de sănătate pe anul 2005, constituit în baza prevederilor Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr.
150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurări
sociale de sănătate, cu modificările si completările ulterioare, sunt prevăzute
în anexa nr. 12.
(2) Prevederile
art. 8-10 se aplică si bugetului Fondului national unic de asigurări sociale de
sănătate.
Art. 32. - Sinteza
cheltuielilor spitalelor si ale celorlalte unităti sanitare publice cu paturi
pe anul 2005, finantate pe bază de contracte încheiate cu casele de asigurări
de sănătate, în conditiile prevederilor Ordonantei Guvernului nr.
59/2004 privind măsuri de întărire a disciplinei financiareconomice în
sistemul sanitar, cu modificările ulterioare, sunt prevăzute în anexa la
bugetul Fondului national unic de asigurări sociale de sănătate.
Art. 33. - (1) Se
autorizează Casa Natională de Asigurări de Sănătate să angajeze cheltuieli si
să efectueze plăti din bugetul Fondului national unic de asigurări sociale de
sănătate pe anul 2005, după încheierea executiei trimestriale, în limita
veniturilor acestui buget ce depăsesc pe trimestrul I, semestrul I si,
respectiv, 9 luni, 25%, 50% si, respectiv, 75% din prevederile anuale aprobate.
(2) Plafoanele
maxime în limita cărora se aplică prevederile alin. (1) se stabilesc de către
Casa Natională de Asigurări de Sănătate, cu avizul Ministerului Finantelor Publice.
CAPITOLUL VII
Responsabilităti
în aplicarea legii
Art. 34. -
Guvernul poate aproba prin hotărâre modificări în structură si între
ordonatorii principali de credite, cu încadrarea în nivelul total al
cheltuielilor din credite externe prevăzute în anexa nr. 2, în functie de
derularea programelor de împrumut extern, aprobate potrivit legii.
Art. 35. - Se
interzice ordonatorilor principali de credite redistribuirea creditelor
bugetare de la obiectivele de investitii în continuare, respectiv de la obiectivele
de investitii noi, la pozitia “Alte cheltuieli de investitii”, cuprinse în
programele de investitii publice, anexă la bugetele acestora.
Art. 36. - (1) În
bugetele ordonatorilor principali de credite sunt prevăzute, după caz, si
sumele reprezentând contributia Guvernului României la realizarea programelor
si proiectelor cu finantare internatională.
(2) Ordonatorii
principali de credite au obligatia ca, în cadrul creditelor bugetare aprobate
pe anul 2005, să asigure integral si cu prioritate fondurile necesare
reprezentând componenta locală aferentă derulării programelor si proiectelor cu
finantare internatională, precum si fondurile necesare finantării
angajamentelor asumate prin documentele de pregătire a aderării României la
Uniunea Europeană.
(3) Se interzice
ordonatorilor principali de credite să efectueze virări de credite bugetare de
la titlul “Transferuri”, alineatele “Transferuri din bugetul de stat către
bugetul Fondului national unic de asigurări sociale de sănătate reprezentând
contributia datorată de persoanele care satisfac serviciul militar în termen”
si “Transferuri din bugetul de stat către bugetul Fondului national unic de
asigurări sociale de sănătate reprezentând contributia datorată de persoanele
care execută o pedeapsă privativă de libertate sau arest preventiv” la
celelalte alineate si articole de cheltuieli ale aceluiasi capitol sau la alte
capitole bugetare, cu exceptia celor efectuate între aceste alineate de
cheltuieli.
(4) Se interzice
ordonatorilor principali de credite să efectueze virări de credite bugetare de
la titlul “Transferuri”, alineatele “Programe cu finantare rambursabilă”,
“Programe comunitare”, “Programe cu finantare nerambursabilă”, “Programe ISPA”
si “Programe SAPARD” la celelalte alineate si articole de cheltuieli ale
aceluiasi capitol sau la alte capitole bugetare.
(5) Din sumele
prevăzute în bugetele ordonatorilor principali de credite la alineatele
“Programe comunitare”, “Programe cu finantare nerambursabilă”, “Programe ISPA”
si “Programe SAPARD” pentru cofinantarea actiunilor se pot efectua cheltuieli
curente si de capital pentru derularea corespunzătoare a obiectivelor cuprinse
în aceste programe.
(6) Sumele
reprezentând contributia Guvernului la realizarea obiectivelor de investitii cu
finantare externă de la titlul “Cheltuieli de capital” nu pot fi redistribuite
la alte obiective de investitii.
Art. 37. - (1)
Sumele destinate plătii cotizatiilor si contributiilor la organisme
internationale, aprobate potrivit prevederilor legale, inclusiv plătii
eventualelor comisioane bancare percepute de băncile străine corespondente ale
Băncii Nationale a României pentru efectuarea transferurilor valutare aferente,
sunt prevăzute în bugetele ordonatorilor principali de credite la titlul
“Transferuri”. Contributia României la organisme financiar-bancare
internationale, stabilită potrivit dispozitiilor legale în vigoare, se asigură
din bugetul Ministerului Finantelor Publice.
(2) În vederea
asigurării plătii la scadentă a cotizatiilor si contributiilor la organisme
internationale, la organisme financiar-bancare internationale, pentru programe
comunitare, a rambursărilor de credite externe, a plătilor de dobânzi si a
comisioanelor aferente acestora, precum si pentru derularea corespunzătoare a
programelor cu finantare rambursabilă si a programelor cu finantare
nerambursabilă, ordonatorii principali de credite pot efectua, în conditiile
prevederilor Legii nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificările
ulterioare, virări de credite bugetare de la celelalte titluri de cheltuieli
din cadrul aceluiasi capitol sau de la alte capitole, după caz, în cursul
întregului an.
(3) Se interzice
ordonatorilor principali de credite să efectueze virări de credite bugetare de
la titlul “Rambursări de credite, plăti de dobânzi si comisioane la credite” la
celelalte titluri de cheltuieli din cadrul aceluiasi capitol sau la alte
capitole bugetare, precum si între alineatele articolelor de cheltuieli
“Rambursări de credite externe si plăti de dobânzi si comisioane la creditele
externe contractate de ordonatorii de credite” si, respectiv, “Rambursări de
credite interne si plăti de dobânzi si comisioane aferente acestora”.
Art. 38. - (1) În
termen de 15 zile de la data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al
României, Partea I, Guvernul va aproba bugetele de venituri si cheltuieli pe
anul 2005 ale regiilor autonome, societătilor si companiilor nationale,
societătilor comerciale subventionate de la bugetul de stat, la propunerea
ministerelor si a altor organe centrale coordonatoare, precum si bugetele de
venituri si cheltuieli pe anul 2005 ale societătilor comerciale cu capital de
stat, care au această prevedere în actul constitutiv.
(2) În cadrul
termenului prevăzut la alin. (1) se aprobă si bugetele de venituri si
cheltuieli ale institutelor nationale de cercetare-dezvoltare.
(3) Cheltuielile
social-culturale, inclusiv cele suportate din transferuri pentru protectia
socială, acordate de la bugetul de stat, se prevăd la nivelul aprobat de către
Guvern, în bugetele de venituri si cheltuieli ale regiilor autonome,
societătilor si companiilor nationale, precum si ale societătilor comerciale
subventionate de la bugetul de stat sau care primesc transferuri de la bugetul
de stat.
CAPITOLUL
VIII
Art. 39. - (1)
Regia Autonomă “Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat” va suporta
din veniturile proprii diferenta dintre sumele cuvenite pe bază de contract de
prestări de servicii cu Senatul, Camera Deputatilor, Administratia
Prezidentială, Guvernul României si Curtea Constitutională pentru plata
activitătii de reprezentare si protocol si cheltuielile înregistrate efectiv de
regie. Diferenta respectivă, suportată de regie, este deductibilă la calculul
profitului impozabil.
(2) Cheltuielile
suportate de Regia Autonomă “Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat”,
în conditiile legii, pentru asigurarea administrării, păstrării integritătii si
protejării imobilului “Palat Elisabeta” din domeniul public al statului sunt
deductibile la calculul profitului impozabil.
(3) Cheltuielile
suportate din veniturile proprii ale Regiei Autonome “Administratia
Patrimoniului Protocolului de Stat”, în conditiile reglementărilor legale,
aferente producerii si emiterii permiselor de sedere temporară/permanentă
pentru cetătenii străini, sunt deductibile la calculul profitului impozabil.
Art. 40. - În
bugetele institutiilor publice, indiferent de sistemul de finantare si de
subordonare, inclusiv ale activitătilor finantate integral din venituri
proprii, înfiintate pe lângă unele institutii publice, cu exceptia
institutiilor finantate integral din venituri proprii, nu se pot aproba sume
pentru acordarea tichetelor de masă, întrucât în buget nu sunt prevăzute sume
cu această destinatie.
Art. 41. -
Veniturile încasate de Ministerul Finantelor Publice din comercializarea
formularelor cu regim special pentru produsele accizate, în conformitate cu
Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările si completările ulterioare,
Hotărârea Guvernului nr.
44/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr.
571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările ulterioare, si Ordinul
ministrului finantelor publice nr.
759 bis/2003 privind comercializarea produselor supuse autorizării, precum
si soldul constituit la 31 decembrie 2004 din vânzarea formularelor tipizate,
potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 7/1995 privind stabilirea
regimului unor formulare tipizate din domeniul financiar, republicată, si
Hotărârii Guvernului nr. 831/1997 pentru aprobarea modelelor formularelor
comune privind activitatea financiară si contabilă si a normelor metodologice
privind întocmirea si utilizarea acestora, se folosesc pentru finantarea
următoarelor cheltuieli:
a) prestări de
servicii privind distribuirea si primirea corespondentei cu contribuabilii
persoane fizice si juridice;
b) prestări de
servicii aferente restituirii, prin mandat postal, a diferentelor de impozit pe
venit, precum si finantarea altor activităti privind administrarea acestui
impozit;
c) achizitionarea
de autovehicule pentru desfăsurarea activitătii, precum si pentru acoperirea
cheltuielilor de întretinere si functionare a acestora;
d) achizitionarea
de echipamente, tehnică de calcul si software specializat aferent, de birotică
si consumabile necesare pentru evidenta formularelor tipizate si acoperirea
cheltuielilor cu service-ul acestora, precum si pentru administrarea
impozitului pe venit;
e) construirea,
amenajarea, închirierea si/sau cumpărarea de spatii pentru depozitarea
formularelor tipizate, precum si alte cheltuieli asimilate investitiilor la
spatiile ocupate cu această activitate în sediile unitătilor teritoriale,
respectiv extinderi, transformări, modernizări, consolidări.
Art. 42. - (1)
Cheltuielile privind despăgubirile, inclusiv cele provenite din aplicarea
legislatiei privind creantele fiscale administrate de Ministerul Finantelor
Publice, alte daune stabilite ca fiind datorate de Ministerul Finantelor
Publice, în nume propriu sau în reprezentarea interesului statului, pe baza
hotărârilor definitive ale instantelor judecătoresti, precum si obligatiile
bănesti ale statului român, născute din aplicarea Conventiei europene a
drepturilor omului si constatate prin acorduri de solutionare amiabilă, prin
decizii ale Comitetului Ministrilor al Consiliului Europei si hotărâri ale
Curtii Europene a Drepturilor Omului, se acoperă de către Ministerul Finantelor
Publice, pe bază de documente legale, din sumele prevăzute cu această
destinatie în bugetul de stat pe anul 2005.
(2) Din sumele
prevăzute în bugetul Ministerului Finantelor Publice pentru despăgubiri civile,
precum si pentru cheltuieli judiciare si extrajudiciare derivate din actiuni în
reprezentarea intereselor statului, potrivit dispozitiilor legale, se asigură
si fondurile necesare în vederea aplicării:
a) Legii nr. 9/1998
privind acordarea de compensatii cetătenilor români pentru bunurile trecute în
proprietatea statului bulgar în urma aplicării Tratatului dintre România si
Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, republicată;
b) Legii nr.
290/2003 privind acordarea de despăgubiri sau compensatii cetătenilor
români pentru bunurile proprietate a acestora, sechestrate, retinute sau rămase
în Basarabia, Bucovina de Nord si Tinutul Herta, ca urmare a stării de război
si a aplicării Tratatului de Pace între România si Puterile Aliate si Asociate,
semnat la Paris la 10 februarie 1947, cu modificările ulterioare;
c) Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr.
190/2000 privind regimul metalelor pretioase, aliajelor acestora si
pietrelor pretioase în România, republicată.
(3) Din sumele prevăzute în bugetul Ministerului Finantelor Publice pentru despăgubiri civile, cheltuieli judiciare si extrajudiciare derivate din actiuni în reprezentarea intereselor statului, potrivit dispozitiilor legale, precum si pentru aplicarea Legii nr. 9/1998, republicată, se asigură, la solicitarea Secretariatului General al Guvernului, respectiv a Cancelariei Primului-Ministru, fondurile necesare în vederea suportării cheltuielilor judiciare si extrajudiciare derivate din actiuni în care Guvernul României este parte si, respectiv, aplicării Legii nr. 9/1998, republicată. Pe măsura necesitătilor de finantare, se autorizează Ministerul Finantelor Publice să introducă modificările corespunzătoare în bugetul de stat si în bugetele celor trei ordonatori principali de credite în scopul asigurării creditelor bugetare în limita cărora vor fi efectuate plătile.
Art. 43. - (1)
Obligatiile datorate bugetului de stat, cu exceptia impozitului pe venituri din
salarii, scadente până la data de 30 noiembrie 2005 si neachitate până la
această dată de către agentii economici distribuitori de carburanti si
lubrifianti, stabiliti prin ordin al presedintelui Administratiei Nationale a
Rezervelor de Stat, al ministrului administratiei si internelor, al
directorului Serviciului Român de Informatii si al directorului Serviciului de
Protectie si Pază, cu avizul Ministerului Finantelor Publice, se sting prin
compensare cu contravaloarea carburantilor si lubrifiantilor livrati de acestia
până la data de 15 decembrie 2005 Administratiei Nationale a Rezervelor de Stat
în limita sumei de până la 1.076,0 miliarde lei, Ministerului Administratiei si
Internelor în limita sumei de până la 780,0 miliarde lei, Serviciului Român de
Informatii în limita sumei de până la 100,0 miliarde lei, precum si Serviciului
de Protectie si Pază în limita sumei de până la 20,0 miliarde lei.
(2) Taxa pe
valoarea adăugată deductibilă din facturile fiscale ale agentilor economici
distribuitori de carburanti si lubrifianti va fi înregistrată în evidentele
Administratiei Nationale a Rezervelor de Stat ca neexigibilă până la scoaterea
din rezerva de stat a carburantilor si lubrifiantilor acumulati în conditiile
prevederilor alin. (1).
(3) Ministerul
Finantelor Publice este autorizat să elaboreze precizări metodologice pentru
aplicarea prevederilor alin. (1), în termen de 30 de zile de la data publicării
prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 44. - (1)
Institutiile si autoritătile publice centrale si locale care au în administrare
hoteluri, case de odihnă si de oaspeti, baze de odihnă, tratament si alte
asemenea unităti vor asigura finantarea cheltuielilor curente si de capital
pentru respectivele unităti exclusiv din veniturile proprii ale acestora.
(2) Ordonatorii de
credite nu vor putea finanta nici o activitate legată de administrarea
unitătilor prevăzute la alin. (1) din sume alocate de la bugetul de stat,
bugetele locale si bugetul Fondului national unic de asigurări sociale de
sănătate.
Art. 45. - Din sumele
prevăzute în bugetul Ministerului Finantelor Publice, din bugetul de stat pe
anul 2005, se acoperă cheltuielile necesare derulării contractului semnat de
Ministerul Finantelor Publice cu SWIFT SCRL Belgia, inclusiv derulării
contractelor viitoare cu furnizorii de comunicatii agreati de SWIFT-Equant si
Infonet, în vederea participării Trezoreriei Statului la Sistemul Electronic de
Plăti administrat de Societatea de Transfer de Fonduri si Decontări TransFonD -
S.A.
Art. 46. - La o
posibilă rectificare a bugetului de stat pe anul 2005, din eventualele surse
suplimentare se vor aloca, cu prioritate, fonduri pentru finantarea actiunilor
de învătământ si sănătate.
Art. 47. - Anexele
nr. 1-12*) fac parte integrantă din prezenta lege.
Această lege a
fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 65
alin. (2) si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR VALER
DORNEANU |
PRESEDINTELE
SENATULUI NICOLAE
VĂCĂROIU |
Bucuresti, 22 noiembrie 2004.
Nr. 511.
|
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
pentru promulgarea Legii bugetului de stat pe anul
2005
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se
promulgă Legea bugetului de stat pe anul 2005 si se dispune publicarea acestei
legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
Bucuresti, 22 noiembrie 2004.
Nr. 957.
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
pentru
modificarea Hotărârii Guvernului nr. 402/2004 privind organizarea si functionarea
Ministerului Integrării Europene
În temeiul art.
108 din Constitutia României, republicată,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Articol unic. - Hotărârea Guvernului nr.
402/2004 privind organizarea si functionarea Ministerului Integrării
Europene, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 267 din 26
martie 2004, se modifică după cum urmează:
1. La articolul
3 alineatul (1) litera f), punctele 2 si 13 vor avea următorul cuprins:
“2. asigură
coordonarea metodologică a elaborării planurilor de dezvoltare regională si a
documentelor comune de programare pentru programele de cooperare
transfrontalieră;
.............................................................................................
13. auditează
gestionarea fondurilor constituite în conditiile art. 10 alin. (1) din Legea nr.
315/2004 privind dezvoltarea regională în România, potrivit atributiilor ce
îi revin în utilizarea fondurilor alocate de la bugetul de stat pentru dezvoltare
regională, precum si în calitatea sa de agentie de implementare a programului
PHARE - Coeziune economică si socială; avizează statutul de organizare si
functionare al agentiilor pentru dezvoltare regională si al birourilor
regionale pentru cooperare transfrontalieră în vederea asigurării
managementului administrativ, tehnic si financiar al programelor de cooperare
transfrontalieră;”.
2. Alineatul
(1) al articolului 19 va avea următorul cuprins:
“Art. 19. - (1) În
structura Ministerului Integrării Europene se organizează Autoritatea de
management pentru Programul operational regional, Unitatea natională de sprijin
pentru programele INTERREG si Autoritatea de management pentru noul instrument
de vecinătate.”
3. Alineatul
(3) al articolului 19 va avea următorul cuprins:
“(3) Atributiile
pentru Unitatea natională de sprijin pentru programele INTERREG si pentru
Autoritatea de management pentru noul instrument de vecinătate vor fi stabilite
prin hotărâre a Guvernului.”
4. Anexa nr. 1
se modifică si se înlocuieste cu anexa la prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul
integrării europene,
Andrei
Popescu,
secretar de
stat
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 16 noiembrie 2004.
Nr. 2.000.
ANEXĂ1)
(Anexa nr. 1
la Hotărârea Guvernului nr. 402/2004)