MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 172
(XVI) - Nr. 897 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Vineri, 1
octombrie 2004
SUMAR
HOTĂRÂRI ALE
BIROURILOR PERMANENTE ALE CAMEREI DEPUTATILOR SI SENATULUI
2. -
Hotărâre privind numirea în functiile de adjuncti ai Avocatului Poporului
ORDONANTE SI
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
71.
- Ordonantă de urgentă privind acordarea unor facilităti familiilor de
pensionari
1.550.
- Hotărâre privind efectuarea operatiunilor de evaluare în vederea
recalculării pensiilor din sistemul public, stabilite în fostul sistem al
asigurărilor sociale de stat potrivit legislatiei anterioare datei de 1 aprilie
2001, în conformitate cu principiile Legii nr. 19/2000
1.565. - Hotărâre privind suplimentarea bugetului Cancelariei Primului-Ministru din Fondul de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2004
ACTE ALE
CONSILIULUI CONCURENTEI
240.-
Ordin pentru punerea în aplicare a Regulamentului cu privire la forma,
continutul si alte detalii prevăzute de plângerea privind ajutorul de stat
pretins ilegal
HOTĂRÂRI
ALE BIROURILOR PERMANENTE ALE CAMEREI DEPUTATILOR SI SENATULUI
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA
DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind numirea în functiile de adjuncti ai
Avocatului Poporului
În temeiul
prevederilor art. 11 alin. (1) din Legea nr.
35/1997 privind organizarea si functionarea institutiei Avocatul Poporului,
republicată,
la propunerea
Avocatului Poporului,
cu avizul
comisiilor juridice ale celor două Camere ale Parlamentului,
birourile
permanente ale Camerei Deputatilor si Senatului adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se
numesc în functiile de adjuncti ai Avocatului Poporului doamna Luminita
Gabriela Petrescu, doamna Georgeta Basarabescu si domnul Vasile Burtea.
Această hotărâre
a fost adoptată de birourile permanente ale Camerei Deputatilor si Senatului în
sedinta comună din 22 septembrie 2004.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR VALER
DORNEANU |
PRESEDINTELE
SENATULUI NICOLAE
VĂCĂROIU |
Bucuresti, 22 septembrie 2004.
Nr. 2.
ORDONANTE
SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind acordarea unor facilităti familiilor de
pensionari
Având în
vedere necesitatea adoptării rapide a unui cadru juridic care să permită
familiilor de pensionari să utilizeze în întregime facilitătile de transport pe
calea ferată,
în temeiul art.
115 alin. (4) din Constitutie, republicată,
Guvernul
României adoptă prezenta
ordonantă de urgentă.
Art. 1. -
Pensionarii din sistemul public de pensii, pensionarii din celelalte sisteme
proprii de asigurări sociale, precum si alte categorii de pensionari care
beneficiază de 6 călătorii simple la transportul pe calea ferată, potrivit
legii, pot utiliza pentru efectuarea transportului atât trenuri personale,
trenuri accelarate, cât si trenuri rapide.
Art. 2. - De
facilitătile de transport pe calea ferată prevăzute la art. 1 beneficiază si
sotul sau sotia, după caz, cu încadrare în numărul total de călătorii la care
are dreptul titularul.
Art. 3. - În
termen de 45 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea
I, a prezentei ordonante de urgentă, Ministerul Transporturilor, Constructiilor
si Turismului si Ministerul Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei vor
supune aprobării Guvernului normele metodologice de aplicare si decontare
pentru aceste facilităti.
Art. 4. - (1)
Începând cu anul 2005 se acordă produse alimentare familiilor de pensionari, în
cazul în care nu s-au utilizat tichetele de călătorie pe calea ferată la care
au dreptul.
(2) Prin hotărâre
a Guvernului se va aproba modalitatea de compensare în produse alimentare a
tichetelor de călătorie pe calea ferată neutilizate.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului,
Ileana
Tureanu,
secretar de
stat
Ministrul
muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Dan Mircea
Popescu
p. Ministrul
finantelor publice,
Gheorghe
Gherghina,
secretar de
stat
Bucuresti, 23 septembrie 2004.
Nr. 71.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind efectuarea operatiunilor de evaluare în
vederea recalculării pensiilor din sistemul public, stabilite în fostul sistem
al asigurărilor sociale de stat potrivit legislatiei anterioare datei de 1
aprilie 2001, în conformitate cu principiile Legii nr. 19/2000
În temeiul art.
108 din Constitutie, republicată,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - Începând
cu data de 1 octombrie 2004 pensiile din sistemul public, stabilite în fostul
sistem al asigurărilor sociale de stat potrivit legislatiei anterioare datei de
1 aprilie 2001, vor fi evaluate în vederea recalculării în conformitate cu
principiile Legii nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale,
cu modificările si completările ulterioare.
Art. 2. - (1)
Evaluarea se va efectua prin determinarea punctajului mediu anual aferent
fiecărei pensii aflate în plată sau cuvenite, în conformitate cu prevederile
legale.
(2) Evaluarea
prevăzută la alin. (1) se va realiza în functie de anul înscrierii la pensie,
începând cu cele mai vechi dosare aflate în plată.
Art. 3. -
Metodologia de efectuare a evaluării prevăzute la art. 1 este cuprinsă în anexa
care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 4. - Pe
durata derulării procesului de evaluare si recalculare a pensiilor se
autorizează redistribuirea, în conditiile legii, a unui număr de posturi pentru
casele teritoriale de pensii de la institutiile aflate în subordonarea, sub
autoritatea sau în coordonarea Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale si
Familiei, precum si contractarea unor servicii ce urmează a fi prestate de
către institutele
nationale de cercetare aflate în coordonarea
acestui minister.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Dan Mircea
Popescu
p. Ministrul
finantelor publice,
Gheorghe
Gherghina,
secretar de
stat
Bucuresti, 23 septembrie 2004.
Nr. 1.550.
ANEXĂ
NORME
METODOLOGICE
de
evaluare a pensiilor din sistemul public, stabilite în fostul sistem al
asigurărilor sociale de stat potrivit legislatiei anterioare datei de 1 aprilie
2001, în vederea recalculării în conformitate cu principiile Legii nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale, cu
modificările si completările ulterioare
Art. 1. - (1)
Evaluarea pensiilor din sistemul public, stabilite în fostul sistem al
asigurărilor sociale de stat potrivit legislatiei anterioare datei de 1 aprilie
2001, se efectuează pe baza prevederilor Legii nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări
sociale, cu modificările si completările ulterioare.
(2) Prezentele
norme metodologice reglementează modalitătile de rezolvare unitară a
problemelor care apar ca urmare a unor interpretări diferite ale prevederilor
legale, generate de evolutia în timp a legislatiei de pensii.
Art. 2. - (1) Stagiul
complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual reprezintă
vechimea integrală în muncă prevăzută de legislatia în vigoare la data
deschiderii dreptului la pensia de care persoana beneficiază sau care i se
cuvine la data începerii operatiunilor de evaluare.
(2) Pentru persoanele
ale căror drepturi de pensie s-au deschis anterior datei de 1 iulie 1977, data
intrării în vigoare a Legii nr. 3/1977 privind pensiile de asigurări sociale de
stat si asistenta socială, stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea
punctajului mediu annual pentru toate categoriile de pensii va fi de 20 de ani
pentru femei si de 25 de ani pentru bărbati.
(3) Pentru
persoanele ale căror drepturi de pensie s-au deschis în intervalul 1 iulie 1977
- 31 martie 2001, stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea
punctajului mediu anual va fi cel reglementat de Legea nr. 3/1977.
(4) Pentru
persoanele beneficiare de pensii stabilite în conditii prevăzute de acte
normative cu caracter special, stagiul complet de cotizare utilizat la
determinarea punctajului mediu anual este vechimea în muncă necesară
deschiderii dreptului de pensie prevăzută de aceste acte normative.
Art. 3. - Prin data
deschiderii dreptului la pensie se întelege data la care persoana în cauză
a fost înscrisă la categoria de pensie de care beneficiază sau care i se cuvine
la data începerii operatiunilor de evaluare.
Art. 4. -
Conditiile necesare deschiderii dreptului la pensia de care persoana
beneficiază sau i se cuvine, la data începerii operatiunilor de evaluare, se
consideră îndeplinite.
Art. 5. - Pentru
pensiile provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, care au
suferit schimbări ale categoriei de pensie după data de 1 aprilie 2001, în
conformitate cu prevederile Legii nr.
19/2000, cu modificările si completările ulterioare, nu se vor efectua
operatiunile de evaluare.
Art. 6. -
Determinarea punctajului mediu anual se face pe baza datelor din documentatia
de pensionare aflată în păstrarea casei teritoriale de pensii.
Art. 7. - (1) În
situatia în care în documentatia de pensionare sunt înscrise perioade care
constituie vechime în muncă, fără însă a exista si date referitoare la
salariile avute de persoana în cauză în perioadele respective, casele
teritoriale de pensii vor comunica în scris pensionarului datele care lipsesc,
în vederea completării acestora.
(2) În situatia în
care, în termen de 30 de zile de la comunicare, pensionarul nu prezintă acte
prin care să dovedească salariile avute în perioadele în care documentatia
existentă la casele teritoriale de pensii nu contine informatiile necesare, la
determinarea punctajului mediu anual se vor utiliza salariile minime pe tară,
brute sau nete, după caz, prevăzute pentru acele perioade la
art. 164 si în anexa nr. 7 la Legea nr.
19/2000, cu modificările si completările ulterioare.
Art. 8. - (1) În
situatia în care documentatia de pensie nu se mai află în păstrarea casei
teritoriale de pensii care efectuează plata pensiei, casa teritorială de pensii
va comunica această situatie, în scris, pensionarului, în vederea completării
documentatiei necesare.
(2) Dacă, în
termen de 30 de zile de la comunicare, pensionarul nu prezintă acte prin care
să dovedească elementele necesare evaluării, aceasta se va face pe baza datelor
din fisa de evidentă a drepturilor bănesti ale pensionarului. În acest caz, la
determinarea punctajului mediu anual se utilizează salariile minime pe tară,
brute sau nete, după caz, dintr-o perioadă premergătoare
înscrierii la pensie, egală cu vechimea în
muncă înscrisă în fisa respectivă.
Art. 9. - (1) În
situatiile în care în păstrarea caselor teritoriale de pensii nu se află nici
fisa de evidentă a drepturilor bănesti ale pensionarului sau aceasta nu contine
elementele necesare evaluării, casa teritorială de pensii va comunica această
situatie, în scris, pensionarului, în vederea reconstituirii documentatiei
necesare.
(2) Prezentarea
actelor doveditoare necesare reconstituirii documentatiei de pensii intră în
sarcina pensionarilor în cauză.
Art. 10. - (1) În
situatia pensiilor stabilite prin acte normative individuale până la data de 22
decembrie 1989, ale căror documentatii de pensionare nu contin date referitoare
la vechimea în muncă sau din care rezultă o vechime în muncă mai mică decât
vechimea minimă prevăzută de legea în vigoare la data deschiderii dreptului la
pensie, conditiile de pensionare se consideră îndeplinite, la nivelul vechimii
minime necesare prevăzute de legea în vigoare la data deschiderii dreptului la
pensie, cu mentinerea în plată a pensiilor în cauză, fără a se efectua
determinarea punctajului mediu anual.
(2) În cazul în
care din documentatiile de pensionare rezultă o vechime în muncă egală sau mai
mare decât vechimea în muncă minimă necesară, prevăzută de legea în vigoare de
la data deschiderii dreptului la pensie, punctajul mediu anual se determină
utilizându-se salariile rezultate din documentatia de pensionare sau, în lipsa
acestora, salariile minime pe tară, brute ori nete, după caz, din perioada în
care a fost realizată vechimea în muncă.
(3) În situatia în
care nu este precizată perioada în care a fost realizată vechimea în muncă, se
utilizează salariile minime pe tară, brute sau nete, după caz, dintr-o perioadă
premergătoare deschiderii dreptului la pensie egală cu vechimea în muncă
rezultată din documentatia de pensionare.
Art. 11. - Pentru
pensiile de urmas stabilite în conformitate cu prevederile Decretului-lege nr.
98/1990 privind acordarea unor drepturi personalului din transporturile pe
calea ferată, cu modificările ulterioare, punctajul mediu anual se determină cu
aplicarea prevederilor art. 71 din Legea nr.
19/2000, cu modificările si completările ulterioare.
Art. 12. - În
situatia pensiilor la stabilirea cărora au fost utilizate perioade de vechime
în muncă realizate atât în fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, cât
si în alte sisteme de asigurări sociale, neintegrate în sistemul asigurărilor
sociale de stat, cu exceptia sistemului pensiilor militare, punctajul mediu
anual se determină doar pentru perioadele care au constituit vechime în muncă
în fostul
sistem al asigurărilor sociale de stat.
Art. 13. - Pentru
pensiile stabilite în conformitate cu prevederile Legii nr. 2/1995 privind
pensionarea anticipată, în cazul în care la data începerii operatiunilor de
evaluare nu au fost îndeplinite conditiile pentru eliminarea diminuării
pensiei, cuantumului pensiei stabilite în baza punctajului mediu anual
determinat potrivit prezentelor norme metodologice i se aplică procentul de
diminuare din momentul stabilirii initiale.
Art. 14. - Pentru
persoanele care beneficiază din sistemul public numai de o pensie provenită
dintr-o pensie suplimentară stabilită în baza legislatiei de pensii anterioare
datei de 1 aprilie 2001, punctajul mediu anual se determină prin raportarea
numărului de puncte aferent cresterii care se acordă punctajului anual potrivit
prevederilor art. 165 alin. (1) din Legea nr.
19/2000, cu modificările si completările ulterioare, la vechimea integrală
în muncă prevăzută de legea în vigoare la data deschiderii dreptului la pensie.
Art. 15. - (1) În
situatiile în care, la stabilirea pensiilor provenite din fostul sistem al
asigurărilor sociale de stat, au fost valorificate si perioade de vechime în
serviciu realizate în sistemul pensiilor militare, la determinarea punctajului
mediu anual aferent acestor perioade se utilizează solda de grad, solda de
functie, precum si alte sporuri si indemnizatii pentru care se achita
contributia la pensia suplimentară si care intrau în baza de calcul a pensiei,
conform legislatiei în vigoare la acea dată, dovedite cu acte eliberate de
organele abilitate.
(2) În lipsa
prezentării unor astfel de dovezi, la determinarea punctajului mediu anual se
utilizează salariile minime pe tară, brute sau nete, după caz.
Art. 16. - (1) În
situatia în care o persoană beneficiază de aceeasi categorie de pensii, atât
din fostul sistem de asigurări sociale de stat, cât si din fostul sistem de
asigurări sociale al agricultorilor, pentru determinarea punctajului mediu
anual se iau în calcul atât vechimea în muncă, cât si durata de asigurare
realizată în fostul sistem de pensii pentru agricultori.
(2) În situatia în
care o persoană beneficiază de categorii diferite de pensii, una din fostul
sistem de asigurări sociale de stat si alta din fostul sistem de asigurări
sociale al agricultorilor, operatiunea de evaluare se efectuează numai pentru
pensia stabilită în fostul sistem de asigurări sociale de stat.
(3) Pentru
perioadele de activitate realizate în fostul sistem de asigurări sociale al
agricultorilor, determinarea punctajului mediu anual se face cu respectarea
prevederilor art. 162 din Legea nr.
19/2000, cu modificările si completările ulterioare.
Art. 17. - În
situatia pensiilor de invaliditate, data încadrării în grad de invaliditate,
pentru determinarea stagiului potential acordat, este considerată data
începerii operatiunii de evaluare a pensiilor, iar stagiul complet de cotizare
este cel prevăzut în anexa nr. 3 la Legea nr.
19/2000, cu modificările si completările ulterioare, în raport de data
nasterii.
Art. 18. - (1)
Dacă din documentatia de pensionare rezultă perioade de vechime în muncă
exprimate în săptămâni de cotizare, ca urmare a achitării contributiei către
fostele case de asigurări sociale, aceste perioade se vor transforma în stagiu
de cotizare exprimat în ani si luni de cotizare.
(2) În acest caz,
pentru determinarea punctajului mediu anual se vor utiliza salariile minime pe
tară, brute sau nete, după caz, din perioadele respective.
(3) Dacă din
documentatiile de pensionare nu rezultă localizarea săptămânilor de cotizare în
cadrul anului, acestea vor fi plasate imediat după data de 1 aprilie a anului
respectiv.
Art. 19. - Dacă,
după determinarea punctajului mediu anual în conditiile prevăzute de prezentele
norme metodologice, pensionarul prezintă acte doveditoare, întocmite conform
prevederilor legale în vigoare, din care rezultă stagii suplimentare, salarii
sau sporuri care, potrivit prevederilor Legii nr.
19/2000, cu modificările si completările ulterioare, sunt avute în vedere
la calculul
punctajului mediu anual, acesta se
reevaluează la cerere.
Art. 20. - (1) În
termen de 15 zile de la efectuarea evaluării, casa teritorială de pensii are
obligatia să comunice pensionarului buletinul de calcul cuprinzând punctajul
mediu anual stabilit conform prevederilor Legii nr.
19/2000, cu modificările si completările ulterioare, si ale prezentelor
norme metodologice, precum si elementele care au stat la baza stabilirii
acestuia.
(2) Formatul si
continutul buletinului de calcul se aprobă prin ordin al ministrului muncii,
solidaritătii sociale si familiei si se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind suplimentarea bugetului Cancelariei
Primului-Ministru din Fondul de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului,
prevăzut în bugetul de stat pe anul 2004
În temeiul art.
108 din Constitutie, republicată, al art. 30 alin. (2) din Legea nr.
500/2002 privind finantele publice, cu modificările ulterioare, si al art.
25 lit. a) din Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr.
507/2003, cu modificările ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - Se
aprobă suplimentarea bugetului Cancelariei Primului-Ministru din Fondul de rezervă
bugetară la dispozitia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2004, cu
suma de 2.940,0 milioane lei, destinată sustinerii cheltuielilor aferente
organizării si desfăsurării celui de-al VIII-lea Congres al spiritualitătii
românesti, potrivit devizului prevăzut
în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Se
autorizează Ministerul Finantelor Publice să introducă modificările
corespunzătoare în structura bugetului de stat si în volumul si structura
bugetului Cancelariei Primului-Ministru pe anul 2004.
Art. 3. - Cu
sumele rămase neutilizate se reîntregeste Fondul de rezervă bugetară la
dispozitia Guvernului până la data de 10 decembrie 2004.
PRIM-MINISTRU
Contrasemnează:
Seful
Cancelariei Primului-Ministru,
Alin
Teodorescu
p. Ministrul
finantelor publice,
Gheorghe
Gherghina,
secretar de
stat
Bucuresti, 30 septembrie 2004.
Nr. 1.565.
ANEXĂ
DEVIZ
ESTIMATIV
privind
organizarea celui de-al VIII-lea Congres al spiritualitătii românesti
1. Tipărituri
si lucrări privind imaginea României: 590.000.000 lei
- invitatii,
plicuri, expeditii
- 700 buc. x 8.000
lei/buc. 5.600.000 lei
- ecusoane,
plachete, insigne
- 400 buc. x
100.000 lei/buc. 40.000.000 lei
- diplome de
excelentă si de onoare
- 500 buc. x
10.000 lei/buc. 5.000.000 lei
- “Contributii la
cunoasterea istoriei românilor de pretutindeni” (II) - 1.000 buc. x 240.000
lei/buc. 240.000.000 lei
- “Lucrările
congresului” - 600 buc. x 150.000 lei/buc. 90.000.000 lei
- “Scoala
Ardeleană - 250” - 600 buc. x 150.000 lei/buc. 90.000.000 lei
- program general,
carnet notes, pix
- 600 buc. x
50.000 lei/buc. 30.000.000 lei
- alte publicatii
si tipărituri privind congresul si imaginea României (harta României si a
românilor de pretutindeni, foaie volantă, pliante de prezentare, calendare,
invitatii si programe la expozitii de artă si carte, spectacole, birotică etc.)
90.400.000 lei
2. Cheltuieli
de masă
- 400 persoane x
400.000 lei/persoană/zi x 5 zile 800.000.000 lei
3. Cheltuieli
de cazare
- 400 persoane x
400.000 lei/persoană/zi x 5 nopti 800.000.000 lei
4. Cheltuieli
de transport 615.000.000 lei
a) Închirieri
autocare si microbuze:
Chisinău - Alba
Iulia - Chisinău
Vârset - Alba
Iulia - Vârset
Belgrad - Alba
Iulia - Belgrad
Cernăuti - Alba
Iulia - Cernăuti
Bucuresti - Alba
Iulia - Bucuresti
b) Transport auto
individual (carburanti)
c) Transport tren
si avion (bilete)
5. Expozitii de
documente, fotografii, artă, carte 45.000.000 lei
6. Spectacolele
românilor de pretutindeni 90.000.000 lei
TOTAL: 2.940.000.000 lei
CONSILIUL CONCURENTEI
pentru punerea în aplicare a Regulamentului cu
privire la forma, continutul si alte detalii prevăzute de plângerea privind
ajutorul de stat pretins ilegal
În baza:
- Decretului nr.
57/2004 privind numirea membrilor Plenului Consiliului Concurentei;
- prevederilor
art. 22 alin. (1) si (2) din Legea nr.
143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificările si completările
ulterioare,
având în vedere
avizul favorabil al Consiliului Legislativ,
presedintele
Consiliului Concurentei emite
următorul ordin:
Art. 1. - În urma
adoptării în plenul Consiliului Concurentei se pune în aplicare Regulamentul cu
privire la forma, continutul si alte detalii prevăzute de plângerea privind
ajutorul de stat pretins ilegal, cuprins în anexa care face parte integrantă
din prezentul ordin.
Art. 2. - Compartimentele
de specialitate din cadrul Consiliului Concurentei vor urmări punerea în
aplicare a prevederilor prezentului ordin.
Art. 3. -
Prezentul ordin si regulamentul mentionat la art. 1 vor fi publicate în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Presedintele
Consiliului Concurentei,
Mihai
Berinde
Bucuresti, 27 septembrie 2004.
Nr. 240.
ANEXĂ
REGULAMENT
cu privire
la forma, continutul si alte detalii prevăzute de plângerea privind ajutorul de
stat pretins ilegal
În temeiul art. 28 alin. (1) si (3) din Legea
concurentei nr. 21/1996, cu
modificările si completările ulterioare, si al art. 22 alin. (1) din Legea nr.
143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificările si completările ulterioare,
Consiliul
Concurentei adoptă prezentul
regulament.
Introducere
Elaborarea unui
cadru juridic care reglementează materia ajutorului de stat reprezintă
continuarea armonizării legislatiei românesti cu legislatia europeană, parte a
procesului de aderare a României la Uniunea Europeană.
Scopul notificării si autorizării ajutoarelor de stat acordate de autoritătile publice sau de organismele care administrează surse financiare ale statului este de a urmări măsura în care un ajutor de stat este compatibil cu un mediu concurential normal, într-o economie de piată în care preturile produselor si tarifele serviciilor sunt reglate de cerere si ofertă.
Orice intentie de
a acorda un ajutor de stat nou sau de a modifica un ajutor de stat existent
trebuie să fie notificată Consiliului Concurentei. Fără autorizarea Consiliului
Concurentei nu poate fi acordat nici un ajutor de stat.
Persoanele fizice
si juridice interesate si afectate de acordarea unui ajutor de stat ilegal pot
sesiza Consiliul Concurentei prin întocmirea unei plângeri care să contină
elementele din formularul prevăzut în anexa la prezentul regulament.
CAPITOLUL I
Dispozitii
generale
ARTICOLUL 1
Obiectul si
scopul plângerilor privind acordarea unui ajutor de stat pretins ilegal
(1) Orice intentie
de a acorda un ajutor de stat nou sau de a modifica un ajutor de stat existent
se notifică, potrivit legii, de către furnizorul si initiatorul ajutorului de
stat Consiliului Concurentei.
(2) Un ajutor de
stat nou nu poate fi acordat, iar modificările la un ajutor de stat existent nu
pot fi puse în aplicare până când Consiliul Concurentei nu emite o decizie de
autorizare sau până când ajutorul de stat nu este considerat ca fiind
autorizat.
(3) Conform
prevederilor Legii nr.
143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificările si completările
ulterioare, ajutorul de stat acordat fără să fi fost autorizat de
cătreConsiliul Concurentei sau care a fost acordat după ce a fost notificat,
dar înainte de emiterea unei decizii de către Consiliul Concurentei în termenul
legal, este ajutor de stat ilegal.
CAPITOLUL II
ARTICOLUL 2
Procedura privind sesizarea Consiliului Concurentei cu privire la ajutorul de stat pretins ilegal
(1) Consiliul
Concurentei va analiza cu prioritate orice sesizare, plângere sau informatie,
indiferent de sursa acesteia, privind un ajutor de stat pretins ilegal.
(2) Orice persoană
fizică sau juridică, inclusiv companie, autoritate publică centrală ori locală
interesată, poate informa Consiliul Concurentei cu privire la un ajutor de stat
pretins ilegal sau orice utilizare pretins abuzivă a ajutorului de stat.
(3) La primirea
unei sesizări sau plângeri reclamând un ajutor de stat pretins ilegal,
Consiliul Concurentei examinează dacă aceasta prezintă suficiente temeiuri de
fapt si de drept pentru a justifica deschiderea unei investigatii.
(4) Consiliul
Concurentei va analiza plângerile privind un ajutor de stat pretins ilegal,
prin raportare la prevederile Legii nr. 143/1999, cu modificările si
completările ulterioare.
(5) Dacă plângerea
nu prezintă suficiente temeiuri pentru a declansa o investigatie, Consiliul
Concurentei va comunica reclamantului decizia de respingere, cu precizarea
motivelor, în termen de 30 de zile de la înregistrarea sesizării sau plângerii.
(6) Decizia de
respingere va fi precedată de ascultarea argumentelor reclamantului în fata
Comisiei Consiliului Concurentei.
(7) În cazul în
care plângerea înaintată nu intră sub incidenta legii ajutorului de stat, în
termenul legal Consiliul Concurentei va răspunde în scris în acest sens
autorului plângerii sau sesizării.
ARTICOLUL 3
Exceptii
Prezentul
regulament nu se aplică activitătilor de producere, dezvoltare si
comercializare a produselor agricole, prevăzute în anexa nr. 1 la Regulamentul
privind ajutorul de stat regional, pus în aplicare prin Ordinul presedintelui
Consiliului Concurentei nr.
55/2004, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 340 din
19 aprilie 2004.
CAPITOLUL III
ARTICOLUL 4
Dispozitii
finale
(1) În cazul
sesizării Consiliului Concurentei privind un ajutor de stat pretins ilegal,
procedura de analiză si luare a deciziilor, se aplică în mod corespunzător
dispozitiile Regulamentului de organizare, functionare si procedură al
Consiliului Concurentei, pus în aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului
Concurentei nr.
61/2004, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 288 din 1
aprilie 2004, cu modificările si completările ulterioare.
(2) Prezentul
regulament transpune Formularul comunitar pentru plângerile privind un ajutor
de stat pretins ilegal, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene C nr.
116/3 din 16 mai 2003.
(3) Prezentul
regulament va fi pus în aplicare prin ordin al presedintelui Consiliului
Concurentei si va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(4) Anexa face
parte integrantă din prezentul regulament.
ANEXĂ
la regulament
FORMULAR
cu privire
la continutul plângerii privind un ajutor de stat pretins ilegal
CAPITOLUL I
1. Date si
informatii cu caracter general
1.1. Partea interesată/autoritătile/orice
alte persoane care au formulat plângerea
1.2. Numele,
prenumele, denumirea, persoana de contact, persoana juridică abilitată de către
cel pretins prejudiciat pentru a formula plângerea
1.3. Domiciliul,
sediul
1.4. Telefon, fax,
adresa de e-mail
1.5. Dacă
plângerea a fost formulată de către o întreprindere/companie, se va indica si
domeniul de activitate al acesteia.
1.6. Reclamantul
va prezenta în mod succint modalitătile prin care consideră că a fost afectat
de ajutorul de stat pretins ilegal.
1.7. Se va atasa
procura sau împuternicirea prin care cel prejudiciat este reprezentat.
2. Informatii
privind beneficiarul ajutorului de stat pretins ilegal
2.1. Datele de
identificare a acestuia
2.2. Nivelul la
care ajutorul de stat ilegal a fost acordat:
- central;
- regional;
- alte cazuri.
CAPITOLUL II
1. Informatii
continute de plângere
1.1. Informatii
dacă plângerea este în legătură cu o schemă de ajutor de stat sau un ajutor de
stat individual
1.2. Când a fost
acordat ajutorul de stat sau când a fost implementată schema de ajutor de stat
si care este durata schemei de ajutor de stat
1.3. Sectorul
economic în care se acordă ajutorul de stat pretins ilegal
1.4. Valoarea
ajutorului de stat
1.5. Forma sub
care este acordat ajutorul de stat (împrumut, garantii, reduceri de taxe etc.)
1.6. Indicarea
beneficiarilor. În cazul schemei de ajutor de stat se indică beneficiarii
eligibili a primi ajutor de stat.
Este util să se
transmită cât mai multe informatii posibile, incluzând si o descriere a
domeniului principal de activitate al companiei, firmei care a beneficiat de un
astfel de ajutor de stat ilegal.
1.7.
Scopul/obiectivul pentru acordarea ajutorului de stat.
CAPITOLUL III
1. Temeiul
plângerii
1.1. Detalierea
temeiului plângerii, incluzând totodată si motivele pentru care aceasta a fost
înaintată Consiliului Concurentei
1.2. Precizarea
prevederilor legale încălcate prin acordarea unui astfel de ajutor de stat
ilegal
1.3. Precizarea
modalitătii în care, prin acordarea unui astfel de ajutor de stat ilegal, au
fost afectate mediul concurential normal sau acordurile internationale la care
România este parte
1.4. Prejudiciile
cauzate de acordarea ajutorului de stat.
CAPITOLUL IV
1. Informatii
privind alte proceduri legale
1.1. Informatii privind
sesizarea prealabilă si a altor autorităti legal competente, în vederea
solutionării plângerii
1.2.
Atasarea de copii de pe toate corespondentele purtate cu alte autorităti
publice privind plângerea în cauză.
2. Documente,
acte si alte informatii în completarea plângerii
2.1. Atasarea
oricăror documente, acte, corespondente, în completarea plângerii
2.2. Atasarea de
copii de pe actele normative sau alte acte administrative prin care s-a acordat
ajutorul de stat.
CAPITOLUL V
1. Confidentialitate
1.1. În vederea
asigurării dreptului la apărare al celor vizati, Consiliul Concurentei poate
divulga datele de identificare a reclamantului, precum si documentatia depusă
de către acesta, în completare la plângere.
1.2. În cazul în
care reclamantul nu doreste ca datele de identificare a acestuia, precum si
alte documente să fie divulgate, va preciza în mod clar care sunt elementele de
confidentialitate, precum si motivele pentru care solicită ca acestea să nu fie
făcute cunoscute.
Data si
semnătura
...............................