MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P
A R T E A I
Anul
172 (XVI) - Nr. 928 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Marti, 12 octombrie 2004
SUMAR
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 340 din 21 septembrie 2004 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 519 alin. 2 si ale art.
521 alin. 1 si 3 din Codul de procedură penală
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
22. - Ordin al presedintelui Autoritătii Nationale de
Reglementare în Domeniul Energiei privind acreditarea unor consumatori finali
de energie electrică drept consumatori eligibili de energie electrică
23. - Ordin al presedintelui Autoritătii Nationale de
Reglementare în Domeniul Energiei privind aprobarea Procedurii de supraveghere
a emiterii garantiilor de origine pentru energia electrică produsă din surse
regenerabile de energie
215. - Ordin al presedintelui Agentiei Nationale pentru
Întreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie pentru aprobarea Procedurii de
implementare a Programului national multianual pe perioada 2002-2005 de
înfiintare si dezvoltare de incubatoare de afaceri
492. - Ordin al ministrului muncii, solidaritătii sociale si
familiei pentru aprobarea Listei organismelor recunoscute care efectuează
evaluarea conformitătii masinilor industriale
688. - Ordin al ministrului de stat, ministrul economiei si
comertului, pentru aprobarea unor măsuri privind recunoasterea în vederea
aprobării sau notificării, după caz, a organismelor care realizează evaluarea
conformitătii instalatiilor de transport pe cablu pentru persoane
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din
21 septembrie 2004
referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 519 alin. 2 si ale art.
521 alin. 1 si 3 din Codul de procedură penală
Ioan
Vida - presedinte
Nicolae
Cochinescu - judecător
Constantin
Doldur - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Kozsokár
Gábor - judecător
Petre
Ninosu - judecător
Ion
Predescu - judecător
Serban
Viorel Stănoiu - judecător
Nicoleta
Grigorescu - procuror
Florentina
Geangu - magistrat-asistent
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
519 alin. 2 si ale art. 521 alin. 1 si 3 din Codul de procedură penală,
exceptie ridicată din oficiu de Judecătoria Slobozia în Dosarul nr. 410/2004.
La
apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este legal
îndeplinită.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere ca inadmisibilă a exceptiei de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 519 alin. 2 din Codul de procedură
penală, fată de prevederile art. 29 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, întrucât acestea nu au legătură cu solutionarea
cauzei deduse judecătii. Cu privire la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 521 alin. 1 si 3 din Codul de procedură penală, pune
concluzii de respingere ca neîntemeiată, întrucât dispozitiile legale criticate
nu contravin prevederilor constitutionale invocate de autoarea exceptiei.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin
Încheierea din 1 martie 2004, pronuntată în Dosarul nr. 410/2004, Judecătoria
Slobozia a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 519 alin. 2 si ale art. 521 alin. 1 si 3 din Codul de procedură penală. Exceptia
a fost ridicată din oficiu de instanta de judecată într-un proces penal având
ca obiect recunoasterea unei hotărâri penale străine.
Cererea
de recunoastere a fost formulată pe cale principală de petentul condamnat Aurel
Moldoveanu.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate Judecătoria Slobozia a arătat că dispozitiile art. 519
alin. 2 din Codul de procedură
penală sunt contrare principiului constitutional potrivit căruia justitia
se realizează prin instantele judecătoresti, înscris în art. 125 alin (1),
întrucât acordă procurorului posibilitatea de a recunoaste o hotărâre penală
străină, atunci când cererea de recunoastere este formulată pe cale
incidentală, iar procesul penal se află în faza de urmărire. În esentă,
instanta a apreciat că operatiunea de recunoastere a hotărârilor judecătoresti
definitive, pronuntate de instantele din străinătate, este o activitate de
realizare a justitiei care este în competenta instantelor judecătoresti si
nicidecum a Ministerului Public.
De
asemenea, instanta a apreciat că prevederile art. 521 alin. 1 din Codul de procedură penală
încalcă art. 21 din Legea fundamentală care statuează liberul acces la
justitie, întrucât condamnatul nu se poate adresa instantei competente cu o
cerere privind recunoasterea hotărârii pronuntate în străinătate împotriva sa.
Astfel, potrivit textului criticat, sesizarea instantei se face, în toate
cazurile, de către procuror, ceea ce înseamnă că singura posibilitate conferită
de lege persoanei condamnate este aceea de a adresa o cerere Ministerului
Public, însă “legea nu prevede procedura de urmat în această situatie si nici
nu garantează că procurorul va da curs favorabil cererii.
Pe de
altă parte, întrucât cererea condamnatului are caracterul unei petitii,
parchetul este obligat să îi dea curs si să o solutioneze, dar nu printr-o
rezolutie sau ordonantă susceptibilă de a fi atacată prin plângere, în
conditiile art. 2781 din Codul de procedură penală.
Solutia procurorului de respingere a petitiei privind sesizarea instantei în
scopul recunoasterii hotărârii penale străine nu poate fi infirmată nici prin
aplicarea art. 275-278 din Codul
de procedură penală, întrucât procedura reglementată de aceste articole se
referă la actele efectuate în cursul urmăririi penale, astfel cum rezultă si
din plasarea acestui articol în cadrul Titlului I – Urmărirea penală”.
În
ceea ce priveste art. 521 alin. 3 din Codul de procedură penală,
instanta a apreciat că dispozitia potrivit căreia instanta substituie o
pedeapsă corespunzătoare potrivit legii penale române “pedepsei neexecutate sau
restului de pedeapsă” aplicate prin hotărârea penală străină ce a făcut
obiectul recunoasterii, contravine art. 123 alin. (1) si (11) si art. 16 alin. (1) din Constitutie. Astfel, în ipoteza
contopirii ulterioare a pedepselor, este evidentă diferenta de tratament
juridic aplicat condamnatilor în străinătate care solicită recunoasterea
hotărârilor penale străine, respectiv persoanelor condamnate în străinătate
care sunt transferate în România pentru executarea pedepsei ori condamnatilor
în România prin mai multe sentinte, întrucât, în cazul acestor ultime categorii
de persoane condamnate, pedepsele se contopesc în integralitatea lor, urmând a
se deduce ceea ce s-a executat. Or, atât timp cât condamnatii se află în
situatii similare, această diferentă de legiferare în raport de art. 20 alin.
(1) lit. b) si art. 22 alin. (1) lit. c) din Legea nr.
756/2001 asupra transferării persoanelor condamnate în străinătate,
respectiv art. 36 si 34 din Codul
penal, este de natură a crea privilegii si discriminări, cu consecinta
încălcării principiului constitutional potrivit căruia justitia se înfăptuieste
în numele legii, este unică, impartială si egală pentru toti.
Mentionăm
că, potrivit Constitutiei republicate, cu actualizarea denumirilor si
renumerotarea textelor, art. 125 alin. (1) a devenit art. 126 alin. (1), iar
dispozitiile art. 123 alin. (1) si (11),
la care face referire instanta, au fost preluate de art. 124 alin. (1) si (2).
În
conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată
presedintilor celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul
arată că
exceptia de neconstitutionalitate privind dispozitiile art. 519 alin. 2 din Codul de procedură penală este
inadmisibilă, aceste prevederi nefiind incidente în cauză, deoarece instanta de
judecată a fost sesizată pe cale principală în vederea recunoasterii unei hotărâri
penale străine - în conditiile art. 521 din Codul de procedură penală, text
care reglementează o procedură distinctă de cea prevăzută de art. 519 alin. 2
din acelasi cod. În ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 521 alin. 1 din Codul
de procedură penală în raport de prevederile art. 21 din Legea
fundamentală, Guvernul apreciază că este neîntemeiată, întrucât legiuitorul
poate institui, în considerarea unor situatii deosebite, reguli speciale de
procedură, inclusiv referitoare la sesizarea instantei. Totodată, consideră că
art. 521 alin. 3 din Codul de
procedură penală nu încalcă nici unul dintre principiile constitutionale,
înscrise în art. 16 alin. (1) si art. 124 alin. (1) si (2), exceptia
referitoare la acest text de lege fiind, de asemenea, neîntemeiată.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la
exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicată, precum si ale art.
1 alin. (2), art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicată.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 519 alin. 2
si ale art. 521 alin. 1 si 3 din Codul
de procedură penală, care au următorul continut:
- Art.
519 alin. 2 (Cazuri de recunoastere a hotărârilor penale sau a altor acte
judiciare străine): “Recunoasterea se poate face pe cale incidentală în
cadrul unui proces penal în curs, de către procuror în faza de urmărire sau de
către instanta de judecată în fata căreia cauza este pendinte.”;
- Art.
521 alin. 1 si 3 (Recunoasterea pe cale principală): “Recunoasterea pe cale
principală a hotărârii judecătoresti si a actelor judiciare străine se face la
sesizarea procurorului, de către judecătoria în a cărei circumscriptie se află
condamnatul. [...]
Instanta,
ascultând concluziile procurorului si declaratiile condamnatului, dacă constată
că sunt întrunite conditiile legale, recunoaste hotărârea penală străină si
actele judiciare străine, iar în cazul când pedeapsa pronuntată prin acea
hotărâre nu a fost executată sau a fost executată numai în parte, substituie
pedepsei neexecutate sau restului de pedeapsă o pedeapsă corespunzătoare
potrivit legii penale române.”
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că solutionarea cauzei
aflate pe rolul instantei judecătoresti nu depinde de prevederile art. 519
alin. 2 din Codul de procedură
penală invocate ca fiind neconstitutionale. Astfel, în cauza de fată
exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicată în cadrul unui litigiu având
ca obiect recunoasterea, pe cale principală, a unei hotărâri penale străine, în
conditiile art. 521 din Codul de
procedură penală. Prin urmare, temeiul de drept al cererii de chemare în
judecată nu atrage exercitarea controlului de constitutionalitate cu privire la
dispozitiile art. 519 alin. 2 din Codul
de procedură penală ce constituie obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate. Astfel fiind, devin aplicabile dispozitiile art. 29
alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, conform cărora Curtea Constitutională decide numai cu
privire la prevederile de lege care au legătură cu solutionarea cauzei, precum
si dispozitiile alin. (6) al aceluiasi articol, conform cărora, dacă sunt
încălcate dispozitiile alin. (1), exceptia de neconstitutionalitate urmează să
fie respinsă ca fiind inadmisibilă. În ceea ce priveste dispozitiile art. 521
alin. 1 din Codul de procedură
penală, Curtea constată că autoarea exceptiei solicită, în realitate,
extinderea dispozitiilor legale criticate si la alte situatii neprevăzute în
text, în sensul adăugării în cuprinsul acestora si a posibilitătii
condamnatului de a se adresa instantei competente cu o cerere privind recunoasterea
hotărârii pronuntate în străinătate împotriva sa. Or, asa după cum Curtea
Constitutională a retinut în mod constant, acceptarea acestei critici ar
echivala cu transformarea instantei de contencios constitutional într-un
legislator pozitiv, ceea ce ar contraveni art. 61 din Constitutie, republicată,
potrivit căruia “Parlamentul este [...] unica autoritate legiuitoare a
tării”. De asemenea, este de observat că, potrivit dispozitiilor art. 2
alin. (3) din Legea nr.
47/1992, republicată, “Curtea Constitutională se pronuntă numai asupra
constitutionalitătii actelor cu privire la care a fost sesizată, fără a putea
modifica sau completa prevederile supuse controlului”. În consecintă,
Curtea Constitutională constată că nu se poate exercita controlul de
constitutionalitate cu privire la prevederile art. 521 alin. 1 din Codul de
procedură penală si că se impune respingerea exceptiei ca fiind inadmisibilă.
Nu
poate fi primită nici critica întemeiată pe sustinerea că dispozitia cuprinsă
în art. 521 alin. 3 din Codul de
procedură penală, potrivit căreia instanta substituie o pedeapsă
corespunzătoare potrivit legii penale române “pedepsei neexecutate sau restului
de pedeapsă” aplicate prin hotărârea penală străină ce a făcut obiectul
recunoasterii, ar contraveni principiilor constitutionale înscrise în art. 16
alin. (1) si art. 124 alin. (1) si (2), deoarece prin dispozitiile art. 521
alin. 3 nu se instituie privilegii sau discriminări si totodată nu se aduce o
atingere activitătii de înfăptuire a justitiei. Încălcarea principiului
egalitătii si nediscriminării s-ar putea pune în discutie numai dacă dispozitia
criticată ar crea discriminări între cetăteni, potrivit criteriilor stabilite
de legiuitorul constituant în art. 4 alin. (2), si anume: rasă, nationalitate,
origine etnică, limbă, religie, sex, opinie, apartenentă politică, avere sau
origine socială, iar în acest context nu se poate sustine că “diferenta de
legiferare” în raport de dispozitiile aplicabile altor categorii de persoane
condamnate instituie privilegii sau discriminări.
Fată
de cele arătate, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutie, republicată, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d)
si al art. 29 din Legea nr.
47/1992, republicată,
CURTEA
În
numele legii
DECIDE:
1.
Respinge, ca fiind inadmisibilă, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 519 alin. 2 si ale art. 521 alin. 1 din Codul de procedură
penală, exceptie ridicată din oficiu de Judecătoria Slobozia în Dosarul nr.
410/2004.
2.
Respinge, ca fiind neîntemeiată, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 521 alin. 3 din Codul
de procedură penală, exceptie ridicată de aceeasi instantă în acelasi
dosar.
Definitivă
si obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 21 septembrie 2004.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof.
univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
AUTORITATEA NATIONALĂ DE
REGLEMENTARE ÎN DOMENIUL ENERGIEI
privind acreditarea unor
consumatori finali de energie electrică drept consumatori eligibili de energie
electrică
În temeiul art. 11
alin. (2) lit. h) din Legea energiei electrice nr.
318/2003, precum si al Hotărârii Guvernului nr.
1.563/2003 pentru majorarea gradului de deschidere a pietei energiei
electrice,
în
conformitate cu prevederile Regulamentului pentru acreditarea consumatorilor
eligibili de energie electrică, aprobat prin Ordinul presedintelui Autoritătii
Nationale de Reglementare în Domeniul Energiei nr.
17/2003, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 398 din 9
iunie 2003,
având
în vedere referatul de aprobare întocmit de Departamentul dezvoltarea pietei de
energie - D.D.P.E., lista consumatorilor eligibili făcută publică prin nota
D.D.P.E. din 8 septembrie 2004, precum si procesul-verbal al sedintei
Comitetului de reglementare al Autoritătii Nationale de Reglementare în
Domeniul Energiei din data de 30 septembrie 2004,
presedintele
Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Energiei emite următorul ordin:
Art.
1. - Se acreditează drept consumatori eligibili de energie electrică Societatea
Comercială Rafinăria “ASTRA ROMÂNĂ” - S.A. Ploiesti si Societatea Comercială
“PETROTEL LUKOIL” - S.A. Ploiesti pentru locul de consum-sediu.
Art.
2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art.
3. - Departamentul dezvoltarea pietei de energie din cadrul Autoritătii
Nationale de Reglementare în Domeniul Energiei va urmări respectarea
prevederilor prezentului ordin.
Presedintele
Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Energiei,
Bucuresti, 30 septembrie 2004.
Nr. 22.
AUTORITATEA NATIONALĂ DE
REGLEMENTARE ÎN DOMENIUL ENERGIEI
privind aprobarea
Procedurii de supraveghere a emiterii garantiilor de origine pentru energia
electrică produsă din surse regenerabile de energie
În temeiul art. 6
alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr.
443/2003 privind promovarea productiei de energie electrică din surse
regenerabile de energie,
având
în vedere referatul de aprobare întocmit de Departamentul dezvoltarea pietei de
energie, precum si procesul-verbal al sedintei Comitetului de reglementare al
Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Energiei din data de 30
septembrie 2004,
presedintele
Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Energiei emite următorul ordin:
Art.
1. - Se aprobă Procedura de supraveghere a emiterii garantiilor de origine
pentru energia electrică produsă din surse regenerabile de energie, prevăzută
în anexa*) care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art.
2. - Pentru energia electrică produsă din surse regenerabile la tarife fixe
stabilite de către Autoritatea Natională de Reglementare în Domeniul Energiei,
garantiile de origine se emit lunar, începând cu luna următoare intrării în
vigoare a tarifelor.
Art.
3. - Producătorii si furnizorii de energie electrică produsă din surse regenerabile,
departamentele si directiile de specialitate din cadrul Autoritătii Nationale
de Reglementare în Domeniul Energiei vor duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin si vor urmări respectarea acestora.
Art.
4. - Prezentul ordin intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2005 si se publică
în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Presedintele
Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Energiei,
Jean
Constantinescu
Bucuresti, 30 septembrie 2004.
Nr. 23.
*) Anexa se face publică pe pagina
de Internet a Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Energiei http://www.anre.ro.
AGENTIA NATIONALĂ PENTRU
ÎNTREPRINDERI MICI SI MIJLOCII SI COOPERATIE
pentru aprobarea
Procedurii de implementare a Programului national multianual pe perioada
2002-2005 de înfiintare si dezvoltare de incubatoare de afaceri
În
temeiul art. 25 din Legea nr.
346/2004 privind stimularea înfiintării si dezvoltării întreprinderilor
mici si mijlocii, art. 3 din Hotărârea Guvernului nr.
1.234/2004 pentru aprobarea Procedurii privind deducerea din venitul anual
global a cheltuielilor pentru reabilitarea locuintei de domiciliu, destinate
reducerii pierderilor de căldură în scopul îmbunătătirii confortului termic, al
art. 4 alin. (1) pct. 12 si al art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr.
753/2003 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru
Întreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie,
presedintele
Agentiei Nationale pentru Întreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie emite prezentul ordin.
Articol
unic. - (1) Se aprobă Procedura de implementare a Programului national
multianual pe perioada 2002-2005 de înfiintare si dezvoltare de incubatoare de
afaceri, prevăzută în anexa*) care face parte integrantă din prezentul ordin.
(2)
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, si
va intra în vigoare la data publicării.
Presedintele
Agentiei Nationale pentru Întreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie,
Eugen
Ovidiu Chirovici
Bucuresti, 28 septembrie 2004.
Nr. 215.
ANEXE
de implementare a Programului national
multianual pe perioada 2002-2005 de înfiintare si dezvoltare de incubatoare de
afaceri
MINISTERUL MUNCII, SOLIDARITĂTII
SOCIALE SI FAMILIEI
pentru aprobarea Listei
organismelor recunoscute care efectuează evaluarea conformitătii masinilor
industriale
Având
în vedere:
- art.
5 alin. (1) din Legea protectiei muncii nr.
90/1996, republicată;
- art.
21 alin. (1) si (3) din Hotărârea Guvernului nr.
119/2004 privind stabilirea conditiilor pentru introducerea pe piată a
masinilor industriale;
- pct.
7 alin. (2) si pct. 16 alin. (1) din Normele metodologice privind recunoasterea
si desemnarea laboratoarelor de încercări, precum si a organismelor de
certificare si de inspectie care realizează evaluarea conformitătii masinilor
industriale, aprobate prin Ordinul ministrului muncii, solidaritătii sociale si
familiei nr.
355/2004,
în
temeiul art. 17 din Hotărârea Guvernului nr.
737/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Muncii,
Solidaritătii Sociale si Familiei, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul
muncii, solidaritătii sociale si familiei emite următorul ordin:
Art.
1. - Se aprobă Lista organismelor recunoscute care efectuează evaluarea
conformitătii masinilor industriale.
Art.
2. - Anexa face parte integrantă din prezentul ordin.
Art.
3. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Dan
Mircea Popescu
Bucuresti, 23 septembrie 2004.
Nr. 492.
ANEXĂ*)
LISTA
organismelor
recunoscute care efectuează evaluarea conformitătii masinilor industriale
MINISTERUL ECONOMIEI SI
COMERTULUI
pentru aprobarea unor
măsuri privind recunoasterea în vederea aprobării sau notificării, după caz, a
organismelor care realizează evaluarea conformitătii instalatiilor de transport
pe cablu pentru persoane
În conformitate cu
prevederile art. 27 din Hotărârea Guvernului nr.
1.009/2004 privind stabilirea conditiilor de punere în functiune a
instalatiilor de transport pe cablu pentru persoane,
în
temeiul Hotărârii Guvernului nr.
738/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Economiei si
Comertului, cu modificările ulterioare,
ministrul
de stat, ministrul economiei si comertului emite următorul ordin:
Art.
1. - Se aprobă Normele metodologice privind recunoasterea în vederea aprobării
sau notificării, după caz, a organismelor care realizează evaluarea
conformitătii instalatiilor de transport pe cablu pentru persoane, prevăzute în
anexa nr. 1.
Art.
2. - (1) Se înfiintează Comisia de recunoastere a organismelor care realizează
evaluarea conformitătii instalatiilor de transport pe cablu pentru persoane,
denumită în continuare Comisia de recunoastere, care functionează în
cadrul Directiei generale politică industrială.
(2)
Regulamentul de organizare si functionare a Comisiei de recunoastere este
prevăzut în anexa nr. 2*).
(3)
Componenta Comisiei de recunoastere este prevăzută în anexa nr. 3*).
Art.
3. - Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art.
4. - Se abrogă Ordinul ministrului industriei si resurselor nr.
123/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice privind desemnarea
organismelor care realizează evaluarea conformitătii instalatiilor de transport
pe cablu pentru persoane, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 201 din 27 martie 2003.
Art.
5. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p.
Ministrul de stat, ministrul economiei si comertului,
Georgeta
Molosaga,
secretar
de stat
Bucuresti, 30 septembrie 2004.
Nr. 688.
*) Anexele nr. 2 si 3 nu se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ele se pun la dispozitie
celor interesati de către Comisia de recunoastere.
NORME
METODOLOGICE
privind
recunoasterea în vederea aprobării sau notificării, după caz, a organismelor
care realizează evaluarea conformitătii instalatiilor de transport pe cablu
pentru persoane
A. Dispozitii
generale
1.
Prezentele norme metodologice stabilesc procedura privind recunoasterea
organismelor care realizează evaluarea conformitătii instalatiilor de transport
pe cablu pentru persoane, denumite în continuare organisme,
conform
prevederilor Hotărârii Guvernului nr.
1.009/2004 privind
stabilirea conditiilor de punere în functiune a instalatiilor de transport pe
cablu pentru persoane.
2.
Poate fi organism recunoscut orice persoană juridică sau entitate din cadrul
unei persoane juridice cu sediul în România, care dovedeste că respectă
cerintele prevăzute la art. 14 si 16 din Legea nr.
608/2001 privind evaluarea conformitătii produselor, cu modificările si
completările ulterioare, si poate realiza sarcini specifice în legătură cu
evaluarea conformitătii instalatiilor de transport pe cablu pentru persoane,
conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr.
1.009/2004, si care
respectă criteriile minime prevăzute în anexa nr. 8 la Hotărârea Guvernului nr.
1.009/2004, precum si
cerintele prevăzute în prezentele norme metodologice.
3.
Organismele recunoscute conform prevederilor prezentelor norme metodologice
îndeplinesc sarcinile prevăzute în Hotărârea Guvernului nr.
1.009/2004.
B. Documentele
solicitate organismelor pentru evaluare în vederea recunoasterii
4.
Cererea de recunoastere se completează de către organism, conform modelului
redat în anexa nr. I la prezentele norme metodologice, si se transmite la
Ministerul Economiei si Comertului - Comisia de recunoastere.
Cererea
de recunoastere trebuie să fie însotită de următoarele documente:
a)
certificatul de înmatriculare la Oficiul National al Registrului Comertului sau
orice act juridic echivalent privind înfiintarea, în copie;
b)
certificatul de acreditare ca organism de evaluare a conformitătii, emis de
către organismul national de acreditare, în copie;
c) asigurarea de răspundere civilă, în copie, pentru cazul în care răspunderea nu revine statului prin lege, însotită de o adresă emisă de societatea de asigurare, prin care să se certifice că polita de asigurare acoperă
despăgubirile
care pot fi solicitate în urma activitătii pentru care se solicită
recunoasterea;
d)
scurtă prezentare a activitătii organismului, din care să rezulte experienta si
abilitătile acestuia în domeniul evaluării instalatiilor de transport pe cablu,
cu indicarea codului si clasei CAEN din care aceste produse fac parte, inclusiv
organigrama organismului;
e)
prezentarea schemei/schemelor de evaluare care se aplică de către organism în
calitate de organism recunoscut, în functie de produs, cu indicarea
procedurilor pe care are capabilitate să le efectueze si a dotărilor de care
dispune, aferente acestora; schema/schemele trebuie să facă referire la
cerintele si la procedura pentru evaluarea conformitătii utilizată;
f)
lista personalului implicat în activitatea de evaluare a conformitătii de care
dispune, cu indicarea experientei si a expertizei acestuia;
g) o
declaratie scrisă, prin care solicitantul este de acord ca organismul national
de acreditare să pună la dispozitie autoritătii competente, la cerere,
documente si informatii în legătură cu acreditarea sa;
h)
raportul întocmit de către organismul national de acreditare, referitor la
acordul privind procedura de evaluare a conformitătii, documentată si aplicată
de către solicitant;
i)
documentele încheiate pentru subcontractarea activitătilor în legătură cu
sarcinile pentru care solicită recunoasterea, în copie, dacă este cazul.
C. Evaluarea
solicitării, acordarea, limitarea, suspendarea sau retragerea recunoasterii
5.
Comisia de recunoastere evaluează solicitarea privind recunoasterea în urma
examinării documentelor prevăzute la pct. 4 si a verificării respectării:
a)
criteriilor minime pentru evaluarea organismelor prevăzute în anexa nr. 8 la
Hotărârea Guvernului nr.
1.009/2004;
b)
prevederilor art. 16 din Legea nr.
608/2001, cu modificările si completările ulterioare;
c)
cerintelor privind competenta tehnică si capabilitatea organismului de a evalua
conformitatea instalatiilor de transport pe cablu pentru persoane si
componentelor de securitate cu cerintele esentiale prevăzute în anexa nr. 2 la
Hotărârea Guvernului nr. 1.009/2004;
d)
sarcinilor în legătură cu procedura/procedurile de evaluare a conformitătii
prevăzută/prevăzute în anexele nr. 5-7 la Hotărârea Guvernului nr.
1.009/2004, pentru care
organismul solicită recunoasterea;
e)
valorii minime a asigurării de răspundere civilă, conform pct. 4 lit. c);
f)
oricăror alte cerinte aplicabile organismelor, conform prezentelor norme
metodologice.
6. În
măsura în care este necesar pentru luarea deciziei privind recunoasterea
organismului, Comisia de recunoastere poate întreprinde orice alte măsuri
pentru informarea sa completă si corectă.
În
vederea luării deciziei, Comisia de recunoastere poate realiza si o evaluare a
solicitantului la sediul acestuia.
Toate
cheltuielile ocazionate de deplasarea Comisiei de recunoastere la sediul
solicitantului (transport, cazare, diurnă) se suportă de către solicitant.
7.1.
Comisia de recunoastere eliberează un certificat de recunoastere organismului
solicitant care a dovedit conformitatea cu cerintele prezentelor norme
metodologice, stabilind scopul si sarcinile pentru care va fi recunoscut, în
termen de 30 de zile de la data înregistrării cererii de recunoastere. Modelul
certificatului de recunoastere este prevăzut în anexa nr. II la prezentele
norme metodologice.
7.2.
În situatia în care organismul nu dovedeste conformitatea cu cerintele
prevăzute în prezentele norme metodologice, Comisia de recunoastere, în termen
de 30 de zile de la data înregistrării cererii de recunoastere, comunică
organismului respingerea motivată a solicitării.
7.3.
Rezultatul evaluării realizate de Comisia de recunoastere si decizia acesteia
se consemnează într-un proces-verbal întocmit si păstrat conform Regulamentului
de organizare si functionare a Comisiei de recunoastere.
8. De
la data aderării României la Uniunea Europeană, conform art. 18 alin. (1) din
Hotărârea Guvernului nr.
1.009/2004, Ministerul
Economiei si Comertului comunică Comisiei Europene si statelor membre ale
Uniunii Europene organismele desemnate conform art. 8 din anexa la Hotărârea
Guvernului nr.
487/2002, cu modificările si completările ulterioare, si sarcinile
specifice pe care acestea le vor executa, precum si numărul de identificare
alocat anterior acestora de Comisie; lista organismelor notificate si numărul
lor de identificare, precum si sarcinile specifice pentru care au fost
notificate se publică în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
9.1.
Până la data aderării României la Uniunea Europeană, Comisia de recunoastere
solicită înscrierea organismului în Registrul organismelor recunoscute.
9.2.
Până la termenele prevăzute la pct. 9.1, lista cuprinzând organismele
recunoscute se aprobă prin ordin al ministrului economiei si comertului si se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, conform prevederilor art.
29 alin. (5)-(7) din Hotărârea Guvernului nr.
1.009/2004.
9.3.
Certificatul de recunoastere dă dreptul organismului recunoscut de a actiona ca
organism aprobat de la data intrării în vigoare a ordinului prevăzut la pct.
9.2.
9.4.
Ordinul prevăzut la pct. 9.2 contine pentru fiecare organism recunoscut
informatii privind denumirea completă, sediul, produsele sau grupele de produse
care se supun evaluării asociate claselor CAEN, procedura/procedurile de
evaluare a conformitătii produselor respective pentru care este recunoscut,
precum si numărul de identificare din Registrul organismelor recunoscute.
9.5.
În cazuri motivate, desemnarea prevăzută la pct. 8 sau aprobarea prevăzută la
pct. 9.2 poate fi acordată pentru o perioadă limitată; în această situatie,
Comisia de recunoastere va decide ulterior privind prelungirea, limitarea sau
retragerea desemnării/aprobării.
9.6.
În termen de 5 zile lucrătoare de la data publicării în Monitorul Oficial al
României, Partea I, a ordinului prevăzut la pct. 9.2, Comisia de recunoastere
solicită organismului desemnat/aprobat stabilirea, împreună cu organismul
national de acreditare, a programului de supraveghere; organismul
desemnat/aprobat va transmite, în copie, programul de supraveghere astfel
convenit Comisiei de recunoastere, în termen de 20 de zile lucrătoare de la
data la care organismul a primit cererea.
10.1.
Comisia de recunoastere poate limita, suspenda sau retrage recunoasterea unui
organism în cazul nerespectării cerintelor care au stat la baza recunoasterii
ori în situatia în care organismul solicită acest lucru.
10.2. Solicitarea organismului privind limitarea, suspendarea sau retragerea recunoasterii trebuie înaintată Comisiei de recunoastere cu minimum 3 luni înainte de încetarea activitătii organismului în cauză.
10.3.
În situatia prevăzută la pct. 10.1, organismul trebuie să asigure predarea,
într-un mod corespunzător, a documentelor si înregistrărilor în legătură cu
evaluările realizate sau în curs de realizare din perioada în care a fost
aprobat conform pct. 9.2 sau notificat conform pct. 8, cu acceptul clientului,
către Comisia de recunoastere sau către un alt organism aprobat ori notificat
din domeniu, după caz, stabilit de Comisia de recunoastere.
10.4.
Decizia privind limitarea, suspendarea sau retragerea aprobării/notificării
determină retragerea recunoasterii prin anularea certificatului de recunoastere
si actualizarea ordinului ministrului economiei si comertului prevăzut la pct.
8, respectiv la pct. 9.2, si, după caz, comunicarea acestei decizii Comisiei
Europene si statelor membre ale Uniunii Europene.
10.5.
Limitarea, suspendarea sau retragerea aprobării ori notificării, după caz, unui
organism nu afectează valabilitatea certificatelor de conformitate emise de
către acesta anterior datei la care s-a luat decizia privind limitarea,
suspendarea sau retragerea aprobării ori notificării organismului, până când se
dovedeste că acestea trebuie retrase.
11.
Organismele pot contesta la instanta judecătorească competentă decizia privind
retragerea aprobării sau notificării, în conformitate cu legislatia în vigoare.
D. Supravegherea
organismelor aprobate sau notificate, după caz
12.1. Organismele aprobate sau notificate trebuie să îndeplinească în mod permanent cerintele si conditiile care au stat la baza deciziei privind recunoasterea lor.
12.2.
Organismele aprobate sau notificate trebuie să facă cunoscute Comisiei de
recunoastere si organismului national de acreditare orice intentie de
modificare a unor documente prevăzute la pct. 4, precum si orice altă măsură ce
se doreste a fi implementată si care ar putea afecta îndeplinirea cerintelor si
respectarea conditiilor în legătură cu recunoasterea, cu cel putin 10 zile
lucrătoare înainte de punerea în aplicare a modificării. Organismele
aprobate/notificate vor comunica totodată si data pentru punerea în aplicare a
modificării.
12.3.
Organismele aprobate sau notificate vor transmite Comisiei de recunoastere
raportul organismului national de acreditare referitor la impactul
modificărilor, dacă acestea afectează conditiile prevăzute la pct. 12.1. În
situatia în care modificările privesc certificatul de înmatriculare la oficiul
registrului comertului, organismul aprobat sau notificat va transmite Comisiei
de recunoastere si copia documentului actualizat.
13.1.
Supravegherea organismelor aprobate sau notificate se realizează de către
organismul national de acreditare în conformitate cu programul de supraveghere
prevăzut la pct. 9.5.
13.2.
În termen de 10 zile lucrătoare de la data încheierii auditului de
supraveghere, organismul aprobat sau notificat va informa Comisia de
recunoastere cu privire la rezultatul auditului de supraveghere, prin
transmiterea raportului complet de audit încheiat de către echipa de evaluare a
organismului national de acreditare.
13.3.
Organismele aprobate sau notificate vor informa Comisia de recunoastere cu
privire la limitarea, suspendarea, retragerea, expirarea acreditării si/sau
reînnoirea acesteia.
14.1.
În caz de existentă a oricărui dubiu privind respectarea cerintelor care au
stat la baza recunoasterii, organismul aprobat sau notificat va transmite, la
solicitarea Comisiei de recunoastere, toate informatiile necesare pentru
clarificarea situatiei apărute. Dacă este cazul, la solicitarea Comisiei de
recunoastere, organismul national de acreditare va realiza un audit de
supraveghere neplanificat la organismul aprobat sau notificat în cauză.
Totodată Comisia de recunoastere poate întreprinde orice alte măsuri necesare
clarificării dubiilor existente.
14.2.
Organismul national de acreditare va transmite Comisiei de recunoastere
raportul si concluziile referitoare la auditul de supraveghere prevăzut la pct.
14.1, în termen de două zile lucrătoare de la finalizarea acestuia.
15.1.
În situatia în care în cadrul procesului de supraveghere se constată
neconformităti fată de cerintele prezentelor norme metodologice, organismul
national de acreditare si organismul aprobat sau notificat în cauză vor stabili
măsurile necesare si programul pentru eliminarea neconformitătilor, care se
aprobă de către Comisia de recunoastere.
15.2.
În functie de natura neconformitătilor, Comisia de recunoastere poate decide ca
pe o perioadă determinată, până la eliminarea neconformitătilor, activitatea
organismului în domeniul în care este recunoscut să fie limitată sau
suspendată.
16.
Organismele aprobate sau notificate trebuie să permită neconditionat accesul
reprezentantilor Comisiei de recunoastere la documente, precum si participarea
la activitătile care privesc încercările si/sau evaluările ce se realizează de
către acestea în legătură cu obiectul aprobării sau notificării si
supravegherii, conform prevederilor prezentelor norme metodologice.
17.
Organismele aprobate sau notificate vor transmite Comisiei de recunoastere în
fiecare an, anterior datei de 1 martie, un raport scris referitor la
activitătile de certificare efectuate în anul calendaristic anterior. Raportul
anual va contine, în principal, informatii privind:
a)
documentele emise, refuzate sau retrase, conform sarcinilor atribuite
organismului ca urmare a aprobării sau notificării;
b)
reclamatiile si apelurile înregistrate împotriva deciziilor organismului
aprobat sau notificat, inclusiv informatii privind negocierile si rezultatele
în legătură cu acestea;
c)
experienta acumulată în urma realizării sarcinilor ce i-au revenit ca urmare a
aprobării sau notificării si propuneri de perfectionare a activitătii;
d)
activitătile subcontractate, subcontractantii si experienta dobândită ca urmare
a subcontractării activitătilor pentru realizarea sarcinilor ce i-au revenit ca
urmare a aprobării sau notificării;
e)
dificultătile întâmpinate în realizarea sarcinilor ce i-au revenit ca urmare a
aprobării sau notificării si măsurile pe care le-a luat pentru eliminarea
acestora sau pe care urmează să le ia în acest scop;
f)
modul de participare la activitătile de standardizare din domeniul pentru care
a fost aprobat sau notificat.
18.
Anexele nr. I si II fac parte integrantă din prezentele norme metodologice.
ANEXA Nr. I
la normele metodologice
Organismul
.................................................................................................
(denumirea
completă, adresa, tel./fax, e-mail, cod unic de înregistrare) |
Nr.
............./data ...................1) |
Organismul2) .......................................,
având sediul în3) .......................................,
reprezentat prin director/presedinte4) ................................................,
în aplicarea prevederilor art. 5 alin. (1) din Normele metodologice privind
desemnarea laboratoarelor de încercări, precum si a organismelor de certificare
si de inspectie care realizează evaluarea conformitătii produselor din domeniile
reglementate prevăzute în Legea nr.
608/2001 privind evaluarea conformitătii produselor, cu modificările si
completările ulterioare, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.
487/2002, cu modificările si completările ulterioare, si ale art. 9 alin.
(3) din Hotărârea Guvernului nr.
1.009/2004 privind stabilirea conditiilor de punere în functiune a instalatiilor de transport pe cablu pentru
persoane, solicită Ministerului Economiei si Comertului – Comisia de
recunoastere să fie evaluat în vederea recunoasterii, în scopul de a realiza
evaluarea conformitătii pentru grupa de produse5) ...................................., prin6) .................................................. .
Anexăm
la prezenta cerere următoarele documente7):
...............................................................................................
.
Directorul/Presedintele
organismului,8)
........................................................
1) Numărul/data de înregistrare la Comisia de recunoastere.
2) Denumirea completă a organismului.
3) Adresa completă, codul postal.
4) Numele si prenumele.
5) Denumirea si codul grupei de produse ce face obiectul
evaluării, asociate activitătilor CAEN.
6) Denumirea procedurilor de evaluare a conformitătii
produselor ce fac obiectul evaluării.
7) Documentele conform prevederilor art. 5 alin. (3) din
Normele metodologice privind desemnarea laboratoarelor de încercări, precum si
a organismelor de certificare si de inspectie care realizează evaluarea
conformitătii produselor din domeniile reglementate prevăzute în Legea nr.
608/2001 privind
evaluarea conformitătii produselor, cu modificările si completările ulterioare,
aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.
487/2002, cu
modificările si completările ulterioare.
8) Numele, prenumele si semnătura directorului/presedintelui si
stampila organismului.
ANEXA Nr. II
la normele metodologice
MINISTERUL ECONOMIEI SI
COMERTULUI
Comisia de recunoastere a
organismelor care realizează evaluarea
conformitătii instalatiilor de
transport pe cablu pentru persoane
Nr.
............/data emiterii .............
În
aplicarea prevederilor art. 7 din Normele metodologice privind desemnarea
laboratoarelor de încercări, precum si a organismelor de certificare si de
inspectie care realizează evaluarea conformitătii produselor din domeniile
reglementate prevăzute în Legea nr.
608/2001 privind
evaluarea conformitătii produselor, cu modificările si completările ulterioare,
aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.
487/2002, cu
modificările si completările ulterioare, si ca urmare a Cererii de recunoastere
înregistrate cu nr. ....../......, se emite prezentul certificat de
recunoastere, prin care se atestă că organismul1).................,
cu sediul în2)...................., respectă
cerintele minime prevăzute la art. 14 din Legea nr.
608/2001, cu
modificările si completările ulterioare, si are competenta, capacitatea si
aptitudinea de a realiza sarcinile specifice privind evaluarea conformitătii
produselor prin3)......................, pentru
produsele sau grupa de produse4)......................,
conform prevederilor aplicabile din Hotărârea Guvernului nr.
1.009/2004 privind
stabilirea conditiilor de punere în functiune a instalatiilor de transport pe
cablu pentru persoane. La data retragerii recunoasterii organismului1)........................ prezentul certificat se anulează.
Presedintele
Comisiei de recunoastere,5)
.........................................................
1) Denumirea completă a organismului.
2) Adresa completă, codul postal.
3) Denumirea procedurii de evaluare a conformitătii produselor.
4) Denumirea si codul produselor sau grupei de produse asociate
activitătilor CAEN.
5) Numele, prenumele, semnătura si stampila autoritătii competente.