MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 172
(XVI) - Nr. 930 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Marti, 12 octombrie 2004
SUMAR
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia
nr. 330 din 16 septembrie 2004 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 30 alin. (2) si ale art. 52 alin.
(1) lit. u) si alin. (2) lit. f) din Legea nr. 521/2002 privind regimul de
supraveghere si autorizare a productiei, importului si circulatiei unor produse
supuse accizelor
Decizia
nr. 333 din 16 septembrie 2004 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 488-493 si ale art. 497 din Codul de
procedură civilă
HOTĂRÂRI ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
1.547.
- Hotărâre privind stabilirea taxelor pentru furnizarea datelor din
Registrul national de evidentă a pasapoartelor simple si din registrele
judetene si al municipiului Bucuresti
1.548.
- Hotărâre pentru modificarea art. 1 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr.
1.584/2002 privind schimbarea destinatiei unei părti dintr-un obiectiv de
investitii situat în municipiul Pascani, judetul Iasi, si trecerea acestuia din
proprietatea publică a statului în proprietatea publică a municipiului Pascani
1.549.
- Hotărâre privind declansarea procedurilor de expropriere a imobilelor
proprietate privată situate pe amplasamentul lucrării “Varianta ocolitoare a
municipiului Pitesti”
1.572.
- Hotărâre privind acordarea unor ajutoare financiare
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
1.470.
- Ordin al ministrului finantelor publice pentru modificarea ordinelor
ministrului finantelor publice nr. 1.262/2004 si nr. 1.263/2004
1.471.
- Ordin al ministrului finantelor publice privind prospectele de emisiune
ale obligatiunilor de stat cu dobândă, aferente lunii octombrie 2004
- Hotărârea
Guvernului nr. 1.533/2004;
- Ordinele
inspectorului de stat sef al Inspectiei de Stat pentru Controlul Cazanelor,
Recipientelor sub Presiune si Instalatiilor de Ridicat nr. 189, 190, 191, 192
si 193/2004
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 16
septembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 30 alin. (2) si ale art. 52 alin. (1) lit. u) si alin. (2)
lit. f) din Legea nr. 521/2002 privind regimul de supraveghere si autorizare a
productiei, importului si circulatiei unor produse supuse accizelor
Ioan Vida -
presedinte
Aspazia Cojocaru -
judecător
Constantin Doldur
- judecător
Acsinte Gaspar -
judecător
Kozsokár Gábor -
judecător
Petre Ninosu -
judecător
Ion Predescu -
judecător
Serban Viorel
Stănoiu - judecător
Aurelia Popa -
procuror
Afrodita Laura
Tutunaru - magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 30 alin.
(2) si ale art. 52 alin. (1) lit. u) si alin. (2) lit. f) din Legea nr.
521/2002 privind regimul de supraveghere si autorizare a productiei,
importului si circulatiei unor produse supuse accizelor, exceptie ridicată de
Societatea Comercială “La Terazza Comprod Service” - S.R.L. Bucuresti în
Dosarul nr. 784/2004 al Judecătoriei Sectorului 2 Bucuresti.
La apelul nominal
lipsesc părtile, fată de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca inadmisibilă, întrucât, potrivit art. 297 si art. 298
alin. (1) pct. 11 din Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal, la data sesizării instantei de contencios
constitutional dispozitiile legale criticate erau abrogate.
CURTEA,
având în vedere
actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea
din 15 martie 2004, pronuntată în Dosarul nr. 784/2004, Judecătoria
Sectorului 2 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 30 alin. (2) si ale art. 52 alin. (1)
lit. u) si alin. (2) lit. f) din Legea nr.
521/2002 privind regimul de supraveghere si autorizare a productiei,
importului si circulatiei unor produse supuse accizelor.
Exceptia a fost
ridicată de Societatea Comercială “La Terazza Comprod Service” - S.R.L.
Bucuresti în dosarul cu numărul de mai sus, având drept obiect solutionarea
unei plângeri contraventionale formulate în contradictoriu cu Garda Financiară
Bucuresti.
În motivarea
exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine că suma supusă confiscării este obtinută din
totalitatea valorilor reprezentând preturile de vânzare cu amănuntul a
băuturilor alcoolice comercializate fără autorizatie. Aceste preturi erau
formate din valoarea de achizitie, T.V.A. si adaosul comercial practicat. În
opinia sa numai adaosul comercial poate fi considerat ca rezultat din
săvârsirea contraventiei. Confiscarea unor sume egale cu valoarea rezultată din
comercializarea produselor respective are ca efect imputarea diferentei dintre
pretul de comercializare si adaosul comercial asupra altor venituri ale
societătii, dobândite licit, cu consecinta directă a atingerii dispozitiei
constitutionale potrivit căreia averea dobândită licit nu poate fi confiscată.
Mai mult decât
atât, aplicarea unei astfel de sanctiuni, nejustificat de mare, nu face decât
să conducă societătile comerciale în cauză spre faliment, creându-se situatii
ce reprezintă o încălcare a prevederilor art. 135 alin. (2) lit. f) din Legea
fundamentală.
Judecătoria
Sectorului 2 Bucuresti opinează
că exceptia este neîntemeiată, deoarece dispozitiile legale atacate se
încadrează în limitele de aplicare ale art. 53 din Constitutie, republicată,
prin care se reglementează sfera de restrângere a exercitiului unor drepturi
sau libertăti. Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, cu modificările si completările ulterioare,
încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două Camere ale
Parlamentului si Guvernului pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, potrivit art. 181 din
Legea nr.
35/1997, cu modificările ulterioare, s-a solicitat si punctul de vedere al
institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul
României apreciază că
exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibilă, deoarece, potrivit art.
298 alin. (1) din Codul fiscal, Legea nr.
521/2002 privind regimul de supraveghere si autorizare a productiei,
importului si circulatiei unor produse supuse accizelor, cu modificările si
completările ulterioare, a fost în mod expres abrogată.
De altfel, fapta
contraventională prevăzută la art. 52 alin. (1) lit. u) din Legea nr.
521/2002 - abrogată - nu a mai fost preluată în Codul fiscal, deoarece
astfel de autorizatii de comercializare nu se mai acordă, fiind supusă
autorizării numai producerea de produse accizabile în cadrul antrepozitului
fiscal. Din acelasi considerent nu a fost preluată nici prevederea cuprinsă în
art. 30 alin. (2) din Legea nr.
521/2002.
Avocatul
Poporului consideră că
exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibilă, întrucât, potrivit art.
297 si art. 298 alin. (1) pct. 11 din Codul fiscal, Legea nr.
521/2002 a fost abrogată expres. Dispozitiile art. 30 alin. (2) si ale art.
52 alin. (1) lit. u) si alin. (2) lit. f) din legea atacată nu au fost preluate
în actul normativ abrogator, solutiile legislative în materia accizelor fiind
diferite fată de cele anterioare.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului
Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională constată că a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicată, ale art. 1 alin.
(2), art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 30 alin. (2) si ale art. 52 alin. (1) lit. u) si alin. (2) lit. f) din Legea nr. 521/2002 privind regimul de supraveghere si autorizare a productiei, importului si circulatiei unor produse supuse accizelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 571 din 2 august 2002, cu modificările si completările ulterioare, care au următorul continut:
- Art. 30 alin.
(2): “Intră, de asemenea, sub incidenta regimului de autorizare agentii
economici care comercializează, în sistem angro sau de alimentatie publică,
produse supuse autorizării.”;
- Art. 52 alin.
(1) lit. u) si alin. (2) lit. f): “(1) Constituie contraventii următoarele
fapte: [...]
u)
comercializarea de produse supuse autorizării fără autorizatie sau fără
aprobarea Ministerului Finantelor Publice, după caz; [...]
(2)
Contraventiile prevăzute la alin. (1) se sanctionează după cum urmează: [...]
f) cu amendă de
la 1 miliard lei la 5 miliarde lei si confiscarea produselor, iar în cazul în
care acestea au fost vândute, cu confiscarea sumelor rezultate din această vânzare
si, după caz, anularea autorizatiilor, pentru cele prevăzute la lit. f), i), j)
si u).”
Autorul exceptiei
de neconstitutionalitate sustine că prin dispozitiile legale criticate sunt
încălcate prevederile constitutionale ale art. 44 alin. (1) teza întâi, alin.
(8) si alin. (9) referitoare la dreptul de proprietate privată si ale art. 135
alin. (2) lit. f) referitoare la economia de piată.
Examinând exceptia
de neconstitutionalitate, Curtea constată că, la data sesizării instantei de
contencios constitutional, dispozitiile art. 30 alin. (2) si ale art. 52 alin.
(1) lit. u) si alin. (2) lit. f) din Legea nr.
521/2002 privind regimul de supraveghere si autorizare a productiei,
importului si circulatiei unor produse supuse accizelor erau abrogate potrivit
art. 297 si art. 298 alin. (1) pct. 11 din Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003.
Prin urmare, în
conformitate cu dispozitiile art. 29 alin. (1) din Legea nr.
47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
republicată, potrivit cărora Curtea nu se poate pronunta decât asupra
dispozitiilor dintr-o lege sau ordonantă în vigoare, exceptia este
inadmisibilă.
Pentru
considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutie, republicată, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 alin.
(1) din Legea nr.
47/1992, republicată,
CURTEA
În numele
legii
DECIDE:
Respinge ca
inadmisibilă exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 30 alin.
(2) si ale art. 52 alin. (1) lit. u) si alin. (2) lit. f) din Legea nr.
521/2002 privind regimul de supraveghere si autorizare a productiei,
importului si circulatiei unor produse supuse accizelor, exceptie ridicată de
Societatea Comercială “La Terazza Comprod Service” - S.R.L. Bucuresti în Dosarul
nr. 784/2004 al Judecătoriei Sectorului 2 Bucuresti.
Definitivă si
obligatorie.
Pronuntată în
sedinta publică din data de 16 septembrie 2004.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ.
dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 16
septembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 488-493 si ale art. 497 din Codul de procedură civilă
Ioan Vida -
presedinte
Aspazia Cojocaru -
judecător
Constantin Doldur
- judecător
Kozsokár Gábor -
judecător
Acsinte Gaspar -
judecător
Petre Ninosu -
judecător
Ion Predescu -
judecător
Serban Viorel
Stănoiu - judecător
Aurelia Popa -
procuror
Mihaela Senia
Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 488-493 si
ale art. 497 din Codul de
procedură civilă, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Turism
Predeal” - S.R.L. în Dosarul nr. 13.744/2003 al Judecătoriei Brasov.
La apelul nominal
lipsesc părtile, procedura de citare fiind legal îndeplinită.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca fiind neîntemeiată, sustinând că autorii exceptiei
critică neexceptarea imobilelor care fac obiectul contractelor de leasing
imobiliar cu clauză irevocabilă de vânzare de la procedura executării silite
imobiliare, respectiv o omisiune legislativă, ceea ce excede competentei Curtii
Constitutionale.
CURTEA,
având în vedere
actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin Încheierea
din 25 martie 2004, pronuntată în Dosarul nr. 13.744/2003, Judecătoria
Brasov a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 488-493 si ale art. 497 din Codul de procedură civilă, exceptie
ridicată de Societatea Comercială “Turism Predeal” - S.R.L.
În motivarea
exceptiei de neconstitutionalitate autorul arată că una dintre procedurile de privatizare a activelor
societătilor comerciale de stat, respectiv transmiterea proprietătii de stat în
proprietatea privată, a constat în încheierea contractelor de leasing imobiliar
cu clauză irevocabilă de vânzare. În temeiul unui asemenea contract,
utilizatorul plăteste pretul de achizitie al imobilului, dobândind posesiunea
si folosinta bunului, deci stăpânind ca un adevărat proprietar, iar prin
executarea contractului, la sfârsitul perioadei sau în orice moment al
executării acestuia, devine proprietar de drept al imobilului.
Autorul exceptiei
apreciază că, întrucât imobilele achizitionate în baza unui contract de leasing
imobiliar cu clauză irevocabilă de vânzare pot fi urmărite de către creditorii
locatorului contractului de leasing în cadrul executării silite imobiliare, se
aduce atingere dispozitiilor constitutionale cuprinse în art. 44 alin. (1), (2)
si (3) si în art. 136 alin. (5), potrivit cărora dreptul de proprietate si
creantele asupra statului sunt garantate, iar proprietatea privată este
garantată si inviolabilă, precum si celor cuprinse în art. 135 alin. (1) si
alin. (2) lit. a), în conformitate cu care economia României este o economie de
piată, bazată pe libera initiativă si concurentă.
Judecătoria
Brasov apreciază că exceptia
de neconstitutionalitate a prevederilor art. 488-493 si ale art. 497 din Codul de procedură civilă
este întemeiată, întrucât acestea dau posibilitate creditorului locatorului de
a urmări silit bunul ce face obiectul contractului de leasing, fără ca
utilizatorul să poată cere, astfel cum se permite dobânditorilor bunurilor
ipotecate urmărite, executarea altor bunuri, potrivit dispozitiilor art. 492
alin. 2 din Codul de
procedură civilă. Mai mult, consecinta acestei executări constă în
pierderea de către utilizator a posesiei si folosintei bunului, dezmembrăminte
ale dreptului de proprietate, precum si în imposibilitatea acestuia de a mai
dobândi bunul. Asa fiind, textele de lege criticate contravin prevederilor
constitutionale privind garantarea dreptului de proprietate privată.
Potrivit
dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată
presedintilor celor două Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru
a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate
ridicată. De asemenea, în conformitate cu dispozitiile art. 181 din
Legea nr.
35/1997, cu modificările ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al
institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul arată că, potrivit contractului de leasing
imobiliar cu clauză irevocabilă de vânzare, până la momentul vânzării,
locatorul rămâne titular al dreptului de proprietate si, ca atare, îsi poate
exercita dreptul de dispozitie asupra bunului. Totodată, imobilul, ca element
al patrimoniului locatorului, dacă nu face parte din categoria bunurilor
neurmăribile, poate fi supus executării silite, în cazurile si în conditiile
prevăzute de dispozitiile legale aplicabile în materie, respectiv art. 488-493
si art. 497 din Codul de
procedură civilă. Asa fiind, textele de lege criticate nu aduc atingere
prevederilor constitutionale referitoare la garantarea dreptului de
proprietate.
Avocatul Poporului
invocă jurisprudenta Curtii
Constitutionale, si anume Decizia nr.
217/2001, prin care s-a statuat că obligatia de natură patrimonială
stabilită în sarcina debitorului este o consecintă a angajării răspunderii
juridice contractuale sau delictuale a acestuia, iar la procedura executării
silite se recurge numai în situatia în care debitorul obligatiei stabilite prin
hotărâre sau titlu executoriu nu execută de bunăvoie prestatia la care este
obligat. Astfel, reglementarea procedurii de executare silită imobiliară,
precum si determinarea obiectului acesteia sunt în deplină concordantă cu
prevederile art. 44 alin. (1) teza a doua din Constitutie, republicată, care,
garantând dreptul de proprietate, prevăd că legea stabileste continutul si
limitele sale.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului
Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr.
47/1992, republicată, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutia României, republicată, ale art.
1 alin. (2), art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
formulată.
Obiectul exceptiei
de neconstitutionalitate îl constituie art. 488-493 si art. 497 din Codul de procedură civilă,
care au următorul continut:
- Art. 488: “Sunt
supuse urmăririi silite imobiliare bunurile imobile.
Pot forma
obiectul urmăririi silite imobiliare si dreptul de uzufruct asupra unui bun
imobil, precum si dreptul de superficie.
Dreptul de
servitute poate fi urmărit silit numai o dată cu fondul dominant căruia îi
profită.”;
- Art. 489: “Urmărirea
imobilelor înscrise în cartea funciară se face pe corpuri de proprietate în
întregimea lor.
Se pot urmări
în mod separat constructiile ce formează o proprietate distinctă de sol,
drepturile privitoare la proprietatea pe etaje sau pe apartamente, precum si
orice alte drepturi privitoare la bunuri pe care legea le declară imobile.”;
- Art. 490: “Urmărirea
silită imobiliară se întinde de plin drept si asupra bunurilor accesorii
imobilului, prevăzute de Codul civil.
Bunurile
accesorii nu pot fi urmărite decât o dată cu imobilul.”;
- Art. 491: “Imobilul
unui minor sau al unei persoane puse sub interdictie nu poate fi urmărit silit
înaintea urmăririi mobilelor sale.
Dispozitiile
alin. 1 nu împiedică executarea silită asupra unui imobil aflat în proprietatea
comună a minorului sau a persoanei puse sub interdictie si a unei persoane cu
capacitate deplină de exercitiu, dacă obligatia prevăzută în titlul executoriu
este comună.”;
- Art. 492: “Creditorul
ipotecar poate urmări în acelasi timp si imobilele neipotecate ale debitorului
său.
În cazul în
care se urmăreste un imobil ipotecat înstrăinat, dobânditorul acestui bun, care
nu este personal obligat pentru creanta ipotecară, poate să ceară instantei de
executare urmărirea altor imobile ipotecate pentru aceeasi obligatie, aflate în
posesiunea debitorului principal. Până la solutionarea cererii urmărirea
imobilului ipotecat este suspendată. Contestatia prin care dobânditorul se
opune la scoaterea la vânzare se va putea face numai în termen de 10 zile de la
comunicarea încheierii biroului de carte funciară prin care s-a dispus notarea
în cartea funciară a somatiei de începere a urmăririi silite.”;
- Art. 493: “Creditorii
personali ai unui debitor coproprietar sau codevălmas nu vor putea să
urmărească partea acestuia din imobilele aflate în proprietate comună, ci vor
trebui să ceară mai întâi împărteala acestora.
Creditorii
personali pot urmări însă cota-parte determinată a debitorului lor din imobilul
aflat în coproprietate, fără a mai fi necesar să ceară împărteala.”;
- Art. 497: “După
întocmirea procesului-verbal de situatie executorul va soma pe debitor că, dacă
nu va plăti, se va trece la vânzarea imobilelor cuprinse în acest
proces-verbal.
Somatia de
plată ce va fi comunicată debitorului va cuprinde pe lângă cele arătate de art.
387 si datele de identificare a imobilului cuprinse în procesul-verbal de
situatie, precum si mentiunea că s-a luat măsura înscrierii în cartea funciară.
Executorul va
lua măsuri ca somatia prevăzută la alin. 1 să fie înscrisă în cartea funciară.
Când se
urmăresc mai multe imobile, înscrise la acelasi sau la birouri de carte
funciară diferite, pentru o creantă garantată cu ipotecă colectivă, somatia se
va înainta biroului de carte funciară la care este înscrisă ipoteca principală,
care, după ce a săvârsit notările prevăzute de lege, va trimite din oficiu o
copie de pe încheierile sale biroului de carte funciară secundară.
Din momentul
notării somatiei în cartea funciară orice act de înstrăinare sau constituire de
drepturi reale cu privire la imobilul urmărit este inopozabil, afară de cazul
în care creditorul sau adjudecatarul s-a declarat de acord cu acel act ori
debitorul sau dobânditorul imobilului a consemnat sumele necesare acoperirii
creantelor ce se urmăresc, inclusiv dobânzile si cheltuielile de executare.”
Autorul exceptiei sustine că dispozitiile legale criticate încalcă următoarele prevederi din Constitutia României, republicată:
- Art. 44 alin.
(1), (2) si (3): “(1) Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra
statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt
stabilite de lege.
(2)
Proprietatea privată este garantată si ocrotită în mod egal de lege, indiferent
de titular. Cetătenii străini si apatrizii pot dobândi dreptul de proprietate
privată asupra terenurilor numai în conditiile rezultate din aderarea României
la Uniunea Europeană si din alte tratate internationale la care România este
parte, pe bază de reciprocitate, în conditiile prevăzute prin lege organică,
precum si prin mostenire legală.
(3) Nimeni nu
poate fi expropriat decât pentru o cauză de utilitate publică, stabilită
potrivit legii, cu dreaptă si prealabilă despăgubire.”;
- Art. 135 alin.
(1) si alin. (2) lit. a): “(1) Economia României este economie de piată,
bazată pe libera initiativă si concurentă.
(2) Statul trebuie
să asigure:
a) libertatea
comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil pentru
valorificarea tuturor factorilor de productie;”;
- Art. 136 alin.
(5): “Proprietatea privată este inviolabilă, în conditiile legii organice.”
Se apreciază că se
încalcă si prevederile art. 1 din Protocolul aditional nr. 1 la Conventia
pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale, care au
următorul cuprins: “Orice persoană fizică sau juridică are dreptul la
respectarea bunurilor sale. Nimeni nu poate fi lipsit de proprietatea sa decât
pentru cauză de utilitate publică si în conditiile prevăzute de lege si de
principiile generale ale dreptului international.”
Autorul exceptiei
consideră că textele de lege criticate încalcă si următoarele prevederi din
Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale:
- Art. 6
paragraful 1: “Orice persoană are dreptul la judecarea în mod echitabil, în
mod public si într-un termen rezonabil a cauzei sale, de către o instantă independentă
si impartială, instituită de lege, care va hotărî fie asupra încălcării
drepturilor si obligatiilor sale cu caracter civil, fie asupra temeiniciei
oricărei acuzatii în materie penală îndreptate împotriva sa. Hotărârea trebuie
să fie pronuntată în mod public, dar accesul în sala de sedintă poate fi
interzis presei si publicului pe întreaga durată a procesului sau a unei părti
a acestuia în interesul moralitătii, al ordinii publice ori al securitătii
nationale într-o societate democratică, atunci când interesele minorilor sau
protectia vietii private a părtilor la proces o impun, sau în măsura
considerată absolut necesară de către instantă atunci când, în împrejurări
speciale, publicitatea ar fi de natură să aducă atingere intereselor
justitiei.”;
- Art. 13: “Orice
persoană, ale cărei drepturi si libertăti recunoscute de prezenta conventie au
fost încălcate, are dreptul să se adreseze efectiv unei instante nationale,
chiar si atunci când încălcarea s-ar datora unor persoane care au actionat în
exercitarea atributiilor lor oficiale.”
Examinând
sustinerile autorului, Curtea constată că neconstitutionalitatea
reglementărilor în cauză este dedusă din împrejurarea că acestea îsi găsesc
aplicare si în cazul imobilelor privitor la care au fost încheiate contracte de
leasing imobiliar cu clauză irevocabilă de vânzare, fără ca beneficiarul
contractului de leasing - utilizatorul să poată cere instantei de executare
urmărirea cu prioritate, în temeiul creantei respective, a altor imobile decât
cele care fac obiectul contractului, aflate în proprietatea debitorului
principal, asemenea dobânditorului unui imobil ipotecat, care nu este personal
obligat pentru creanta ipotecară. În temeiul contractului de leasing imobiliar
cu clauză irevocabilă de vânzare, riscurile si beneficiile aferente dreptului
de proprietate asupra bunului care face obiectul leasingului sunt transferate
utilizatorului la momentul la care contractul de leasing produce efecte,
transferul dreptului de proprietate asupra bunului către utilizator operând la
momentul expirării contractului.
Asa fiind, până la
finalizarea contractului, dreptul de proprietate asupra imobilului obiect al
leasingului face parte integrantă din patrimoniul locatorului, putând fi
urmărit de creditorii acestuia, în realizarea creantelor lor, fără a se putea
sustine că utilizatorului i s-ar încălca în acest mod dreptul de proprietate,
pentru ratiunea evidentă că, atâta vreme cât acest drept nu i-a fost
transferat, nu-l detine ca parte integrantă a patrimoniului său. Realitatea juridică
de necontestat este aceea că, în ceea ce-l priveste, utilizatorul a preluat,
din chiar momentul încheierii contractului de leasing, posesia si folosinta
bunului imobil, pe care le detine, ca titular, pe toată durata contractului,
dar acest fapt nu-i oferă garantiile de care ar beneficia în calitate de
proprietar al bunului, în conditiile în care transferul dreptului de
proprietate asupra sa intervine la un moment ulterior si anume acela al
expirării contractului de leasing, prin efectul încheierii unui contract de
vânzare-cumpărare, în executarea clauzei irevocabile de vânzare, stipulată în
cuprinsul primului contract.
Cu privire la
regimul juridic al imobilului care face obiectul contractului de leasing
imobiliar cu clauză irevocabilă de vânzare, potrivit art. 16 alin. 1 din
Ordonanta Guvernului nr.
51/1997 privind operatiunile de leasing si societătile de leasing, în
vigoare la data încheierii contractului, “contractele de leasing care au ca
obiect utilizarea bunurilor imobile, vor fi înscrise în Cartea funciară -
partea a III-a, din registrul cadastral de publicitate imobiliară de la biroul
judecătoriei în a cărei rază teritorială de activitate este situat bunul
respectiv”. Din cuprinsul acestei dispozitii legale rezultă exigentele de
publicitate imobiliară pe care le implică încheierea unui asemenea contract,
asa încât tertilor să le fie opozabilă situatia juridică astfel creată,
constând în drepturile si obligatiile generate prin contractul de leasing, în
stadiul de executare în care se găsesc la momentul declansării procedurii de
executare silită, ca si obligatia irevocabilă de vânzare asumată de locator.
Prin urmare,
imobilul în cauză, întrucât este parte integrantă a patrimoniului
locatorului-debitor, nu este sustras urmăririi silite din partea creditorilor
săi, care însă îl vor prelua în starea în care se găseste, lor fiindu-le
opozabile atât stadiul de executare a contractului de leasing imobiliar, cât si
obligatia irevocabilă de vânzare a imobilului către utilizator, asumată de
locatorul-debitor. Împrejurarea că nu întotdeauna instantele înteleg să procedeze ca atare constituie o problemă
de interpretare si de aplicare a legii, de competenta lor exclusivă, si nu
oferă temei criticii de neconstitutionalitate a normelor care reglementează
procedura urmăririi silite imobiliare.
Fată de cele
arătate, Curtea constată că dispozitiile art. 488-493 si ale art. 497 din Codul de procedură civilă
sunt în concordantă cu prevederile constitutionale privind îndatorirea
fundamentală a statului de a asigura cadrul favorabil dezvoltării economiei de
piată, bazată pe libera initiativă si concurentă, precum si cu reglementările
internationale cuprinse în art. 6 paragraful 1 si în art. 13 din Conventia
pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale, privind
dreptul persoanei la un proces echitabil, respectiv dreptul de a se adresa
efectiv unei instante nationale.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, republicată, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)
lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr.
47/1992, republicată,
CURTEA
În numele
legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 488-493 si ale art. 497 din Codul de procedură civilă,
exceptie ridicată de Societatea Comercială “Turism Predeal” - S.R.L. în Dosarul
nr. 13.744/2003 al Judecătoriei Brasov.
Definitivă si
obligatorie.
Pronuntată în
sedinta publică din data de 16 septembrie 2004.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ.
dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihaela
Senia Costinescu
privind stabilirea taxelor pentru furnizarea
datelor din Registrul national de evidentă a pasapoartelor simple si din
registrele judetene si al municipiului Bucuresti
În temeiul art.
108 din Constitutia României, republicată, si al art. 15 din Ordonanta
Guvernului nr.
83/2001 privind înfiintarea, organizarea si functionarea serviciilor
publice comunitare pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor simple si
serviciilor publice comunitare regim permise de conducere si înmatriculare a
vehiculelor, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
362/2002, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. -
Comunicarea datelor din Registrul national de evidentă a pasapoartelor simple
si din registrele judetene si al municipiului Bucuresti se face la cerere, în
conditiile legii, si este supusă la plata taxelor de furnizare.
Art. 2. -
Cuantumul taxelor prevăzute la art. 1 este de 220.000 lei/informatie/persoană.
Art. 3. - Taxele
pentru furnizarea datelor din Registrul national pentru evidenta pasapoartelor
simple si din registrele judetene si al municipiului Bucuresti se plătesc
anticipat si se fac venit la bugetul de stat.
Art. 4. - Sumele
achitate cu titlu de taxe pentru furnizarea de date se restituie solicitantilor
când serviciul nu a fost sau nu poate fi prestat.
Art. 5. - Sunt
scutite de la plata taxelor de furnizare solicitările formulate de institutiile
cu atributii în domeniile apărării, ordinii publice, sigurantei nationale,
justitiei, administratiei publice centrale si locale, colectării creantelor
bugetare, protectiei copilului aflat în dificultate si solicitările caselor de
asigurări de sănătate, în scopul exercitării atributiilor legale ale acestora.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministru de
stat, ministrul administratiei si internelor,
Marian
Florian Săniută
Ministrul
delegat pentru administratia publică,
p. Ministrul
finantelor publice,
Gheorghe
Gherghina,
secretar de
stat
Bucuresti, 23 septembrie 2004.
Nr. 1.547.
pentru modificarea art. 1 alin. (1) din Hotărârea
Guvernului nr. 1.584/2002 privind schimbarea destinatiei unei părti dintr-un
obiectiv de investitii situat în municipiul Pascani, judetul Iasi, si trecerea
acestuia din proprietatea publică a statului în proprietatea publică a
municipiului Pascani
În temeiul art. 108
din Constitutia României, republicată, si al art. 9 din Legea nr.
213/1998 privind proprietatea publică si regimul juridic al acesteia, cu
modificările si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Articol unic. - Alineatul (1) al articolului 1 din
Hotărârea Guvernului nr.
1.584/2002 privind schimbarea destinatiei unei părti dintr-un obiectiv de
investitii situat în municipiul Pascani, judetul Iasi, si trecerea acestuia din
proprietatea publică a statului în proprietatea publică a municipiului Pascani,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 32 din 22 ianuarie
2003, se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art. 1. - (1) Se
aprobă schimbarea destinatiei unei părti din obiectivul de investitii
nefinalizat «Casa de cultură Pascani», situat în municipiul Pascani, judetul
Iasi, delimitat potrivit planului nr. 1*) anexat, si transformarea acestuia în
sediu pentru autoritătile administratiei publice locale ale municipiului
Pascani. Restul obiectivului se transformă si va avea destinatia, potrivit
planului nr. 2*) anexat, de «Sală multifunctională, cu anexele aferente, ca
sediu pentru autoritătile administratiei publice locale ale municipiului
Pascani».”
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministru de
stat, ministrul administratiei si internelor,
Marian
Florian Săniută
Ministrul
delegat pentru administratia publică,
Gheorghe
Emacu
p. Ministrul
finantelor publice,
Gheorghe
Gherghina,
secretar de
stat
Bucuresti, 23 septembrie 2004.
Nr. 1.548.
*) Planurile nr. 1 si 2 se comunică
Ministerului Administratiei si Internelor.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind declansarea procedurilor de
expropriere a imobilelor proprietate privată situate pe amplasamentul lucrării
“Varianta ocolitoare a municipiului Pitesti”
În temeiul art. 108
din Constitutia României, republicată, si al art. 4 alin. (1) din Legea nr.
198/2004 privind unele măsuri prealabile lucrărilor de constructie de
autostrăzi si drumuri nationale,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - Se
aprobă amplasamentul lucrării de utilitate publică de interes national
“Varianta ocolitoare a municipiului Pitesti”, prevăzut în anexa nr. 1*).
Art. 2. - (1) Se
aprobă declansarea procedurilor de expropriere a imobilelor proprietate privată
situate pe amplasamentul lucrării prevăzut la art. 1.
(2) Imobilele
supuse exproprierii sunt mentionate în tabelul prevăzut în anexa nr. 2.
Art. 3. - Se
aprobă ca justă despăgubire pentru imobilele ce constituie amplasamentul
lucrării prevăzut la art. 1 suma globală estimată, de 22.735.154.000 lei,
finantată din contributia Guvernului României la împrumutul acordat de Banca
Europeană de Reconstructie si Dezvoltare, în conformitate cu prevederile
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
81/2002 privind ratificarea Acordului de garantie dintre România si Banca
Europeană pentru Reconstructie si Dezvoltare pentru finantarea Proiectului
privind restructurarea sectorului de drumuri si constructia variantei de
ocolire a municipiului Pitesti, semnat la Bucuresti la 31 decembrie 2001,
aprobată prin Legea nr.
567/2002.
Art. 4. -
Planurile de situatie cu amplasamentul lucrării, avizate conform legii,
delimitarea suprafetelor si a constructiilor supuse exproprierii, precum si
tabelul prevăzut în anexa nr. 2 se aduc la cunostintă publică si prin afisare
la sediul consiliilor locale implicate din judetul Arges.
Art. 5. -
Regularizarea documentatiilor cadastrale se va efectua de către expropriator,
pe baza proiectului tehnic si a detaliilor de executie, cu respectarea
reglementărilor în vigoare si fără a fi necesară modificarea prezentei
hotărâri.
Art. 6. - Anexele
nr. 1 si 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
transporturilor, constructiilor
si
turismului,
Miron
Tudor Mitrea
p. Ministrul
finantelor publice,
Gheorghe
Gherghina
secretar de
stat
Bucuresti, 23 septembrie 2004.
Nr. 1.549.
*) Anexa nr. 1 se comunică Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului.
ANEXA Nr. 2*)
TABEL
cu
imobilele proprietate privată situate pe amplasamentul lucrării “Varianta
ocolitoare a municipiului Pitesti”
privind acordarea unor ajutoare financiare
În temeiul art. 108
din Constitutia României, republicată, si al art. 5 alin. (1) lit. e) si alin.
(2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
118/1999 privind înfiintarea si utilizarea Fondului national de
solidaritate, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
366/2001,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Articol unic. - Se
aprobă acordarea unor ajutoare financiare în sumă totală de 7.716 milioane lei,
din credite bugetare aprobate cu această destinatie în bugetul Ministerului
Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei pe anul 2004, familiilor si
persoanelor singure din judetele Arges, Arad, Bacău, Bihor, Bistrita-Năsăud,
Botosani, Brăila, Brasov, Buzău, Călărasi, Caras-Severin, Constanta, Dâmbovita,
Dolj, Galati, Giurgiu, Gorj, Harghita, Hunedoara, Ialomita, Iasi, Ilfov, Mures,
Neamt, Olt, Prahova, Sibiu, Suceava, Vâlcea, Vaslui, Vrancea, Teleorman, Tulcea
si municipiul Bucuresti, prevăzute în anexa*) care face parte integrantă din
prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Dan Mircea
Popescu
p. Ministrul
finantelor publice,
Gheorghe
Gherghina,
secretar de
stat
Bucuresti, 30 septembrie 2004.
Nr. 1.572.
ANEXĂ
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
pentru modificarea ordinelor ministrului
finantelor publice nr. 1.262/2004 si nr. 1.263/2004
În baza Hotărârii
Guvernului nr.
1.574/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor
Publice si a Agentiei Nationale de Administrare Fiscală,
având în vedere
prevederile Legii datoriei publice nr.
81/1999 si ale Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
146/2002 privind formarea si utilizarea resurselor derulate prin trezoreria
statului,
ministrul
finantelor publice emite
următorul ordin:
Art. I. - Ordinul ministrului finantelor publice nr.
1.262/2004 privind prospectul de emisiune al certificatelor de trezorerie
cu dobândă pentru populatie, cod 1084, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 807 din 1 septembrie 2004, îsi prelungeste
aplicabilitatea astfel încât vânzarea certificatelor de trezorerie cu dobândă
pentru populatie se efectuează si în zilele de 5, 6, 7, 8, 12, 13, 14, 15, 19,
20, 21, 22, 26, 27, 28 si 29 octombrie 2004, cu termen de răscumpărare în
zilele de 3, 4, 5, 6, 10, 11, 12, 13, 17, 18, 19, 20, 24, 25, 26 si 27 ianuarie
2005.
Art. II. - Ordinul ministrului finantelor publice nr.
1.263/2004 privind prospectul de emisiune al certificatelor de trezorerie
cu dobândă pentru populatie, cod 1085, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 807 din 1 septembrie 2004, îsi prelungeste aplicabilitatea
astfel încât vânzarea certificatelor de trezorerie cu dobândă pentru populatie
se efectuează si în zilele de 6, 7, 8, 13, 14, 15, 20, 21, 22, 27, 28 si 29
octombrie 2004, cu termen de răscumpărare în zilele de 4, 5, 6, 11, 12, 13, 18,
19, 20, 25, 26 si 27 aprilie 2005.
Art. III. - Operatiunea de vânzare a certificatelor de
trezorerie cu dobândă pentru populatie, cod 1084 si cod 1085, se închide în
ziua de 29 octombrie 2004, la ora 14,00.
Art. IV. - Subscrierile la certificatele de trezorerie
cu dobândă pentru populatie se pot efectua si prin virare de către persoanele
fizice, din conturile curente personale deschise la băncile comerciale si Casa
de Economii si Consemnatiuni - C.E.C. - S.A. în contul curent general al
Trezoreriei Statului.
Art. V. - Dobânda acordată la certificatele de
trezorerie cu dobândă pentru populatie se mentine la 14,5% pe an pentru o
perioadă de subscriere de 90 de zile si la 15% pe an pentru o perioadă de
subscriere de 180 de zile si se calculează după formula:
- pentru certificatele
de trezorerie cu dobândă pentru populatie cu scadenta la 90 de zile,
D = VN x 14,5
x 90/360 x 100;
- pentru
certificatele de trezorerie cu dobândă pentru populatie cu scadenta la 180 de
zile,
D = VN x 15 x
180/360 x 100,
în care:
D - suma dobânzii;
VN - valoarea
nominală a certificatelor de trezorerie.
p. Ministrul
finantelor publice,
Paul
Ichim,
secretar de
stat
Bucuresti, 30 septembrie 2004.
Nr. 1.470.
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
privind prospectele de emisiune ale obligatiunilor
de stat cu dobândă, aferente lunii octombrie 2004
În temeiul
prevederilor Hotărârii Guvernului nr.
1.574/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului
Finantelor Publice si a Agentiei Nationale de Administrare Fiscală, cu
modificările si completările ulterioare,
având în vedere
prevederile Legii datoriei publice nr.
81/1999, ale Regulamentului privind operatiunile cu titluri de stat emise
în formă dematerializată, aprobat prin Ordinul ministrului finantelor publice,
al guvernatorului Băncii Nationale a României si al vicepresedintelui Comisiei
Nationale a Valorilor Mobiliare nr.
875/2001, ale Conventiei nr. 16.813/19/1998 si ale Actului aditional nr.
8.013/1 din 23 iunie 2000, încheiate între Ministerul Finantelor Publice si
Banca Natională a României,
ministrul
finantelor publice emite
următorul ordin:
Art. 1. - În
vederea finantării si refinantării datoriei publice în luna octombrie 2004, se
aprobă prospectele de emisiune anexate ale obligatiunilor de stat în sumă
totală de 1.100 miliarde lei, prevăzute în anexele nr. 1 si 2.
Art. 2. -
Prezentul ordin intră în vigoare la data semnării acestuia.
Art. 3. - Unitatea
de Management a Trezoreriei Statului va duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin. Art. 4. - Anexele nr. 1 si 2 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
p. Ministrul
finantelor publice,
Paul Ichim,
secretar de
stat
Bucuresti, 30 septembrie 2004.
Nr. 1.471.
PROSPECT
DE EMISIUNE
al
obligatiunilor de stat cu dobândă, lansate în luna octombrie 2004
Art. 1. - În vederea
finantării si refinantării datoriei publice interne în luna octombrie 2004,
Ministerul Finantelor Publice anuntă programul emisiunilor obligatiunilor de
stat cu dobândă, astfel:
Cod ISIN |
Data licitatiei |
Data emisiunii |
Data scadentei |
Nr. de zile |
Valoarea
emisiunii - lei - |
RO0406DBN0V1 |
7 octombrie
2004 |
11
octombrie 2004 |
9 octombrie
2006 |
728 |
500.000.000.000 |
RO0407DBN0W8 |
14
octombrie 2004 |
18
octombrie 2004 |
15
octombrie 2007 |
1.092 |
500.000.000.000 |
Ministerul
Finantelor Publice îsi rezervă dreptul ca valorile împrumutate aferente seriei
să fie majorate sau micsorate până la anularea emisiunilor, în functie de
necesitătile de finantare ale contului general al Trezoreriei Statului si de
nivelul ratei dobânzii înregistrate la data licitatiei.
Art. 2. - Metoda
de vânzare este licitatia care va avea loc la datele mentionate în tabelul de
mai sus, iar adjudecarea se va face după metoda cu pret uniform.
Art. 3. - Ofertele
de cumpărare sunt competitive si necompetitive si vor cuprinde:
- în cazul ofertei
de cumpărare competitive, participantul va indica valoarea nominală si rata
dobânzii; se admite defalcarea valorii totale în maximum 5 transe valorice, la
rate diferite ale dobânzii;
- în cazul ofertei
de cumpărare necompetitive, participantul va indica valoarea pe care doreste să
o adjudece la rata dobânzii finale a licitatiei; se admit oferte de cumpărare
necompetitive într-o pondere de 10% din totalul emisiunilor anuntate.
Dobânzile se vor
calcula si se vor plăti anual la datele de:
Cod ISIN |
2005 |
2006 |
2007 |
RO0406DBN0V1 |
10
octombrie |
9 octombrie |
|
RO0407DBN0W8 |
17
octombrie |
16
octombrie |
15
octombrie |
conform următoarei
formule:
D = V x d x
z/365 sau 366,
unde:
D - dobânda
(cuponul);
V - valoarea
nominală totală;
d - rata dobânzii
(exprimată cu două zecimale);
z - numărul de
zile pentru care se calculează dobânda;
366 - zile pentru
an bisect.
Fiecare ofertă va
fi de minimum 100.000.000 lei.
Valoarea nominală
individuală a unei obligatiuni de stat cu dobândă este de 100.000.000 lei.
Art. 4. -
Obligatiunile de stat cu dobândă pot fi cumpărate de către intermediarii pietei
primare, care vor depune oferte atât în cont propriu, cât si în contul
clientilor persoane juridice si fizice.
Obligatiunile de
stat cu dobândă mai sus mentionate nu se adresează persoanelor nerezidente în
România.
Art. 5. - Ofertele
de cumpărare se depun la Banca Natională a României, agentul de plată,
înregistrare si transfer al Ministerului Finantelor Publice, în ziua
licitatiei, până la ora 12,00.
Art. 6. -
Stabilirea rezultatului licitatiei va avea loc în aceeasi zi, la sediul Băncii
Nationale a României, de către Comisia de licitatie constituită în acest scop,
si va fi dat publicitătii.
Art. 7. - Plata
obligatiunilor de stat cu dobândă se va face la data emisiunii, prin debitarea
contului cumpărătorului deschis la Banca Natională a României cu suma
reprezentând valoarea nominală totală a obligatiunilor de stat cu dobândă.
Art. 8. -
Răscumpărarea obligatiunilor de stat cu dobândă se va face la data scadentei,
prin creditarea contului detinătorului cu suma reprezentând valoarea nominală
totală a acestora plus dobânda aferentă. Dacă data la care trebuie efectuată
una dintre plătile aferente titlului de stat este o zi de sărbătoare sau o zi
nelucrătoare, plata se va face în următoarea zi lucrătoare, fără obligarea la
dobânzi moratorii. Titlurile de stat care se regăsesc în această situatie vor
rămâne în proprietatea detinătorului înregistrat si nu pot fi tranzactionate.
Art. 9. - Regimul
fiscal al titlurilor de stat prevăzute la art. 1 este reglementat de legislatia
în vigoare.
ANEXA Nr. 2
PROSPECTUL
DE EMISIUNE
al
obligatiunilor de stat cu dobânda indexată cu indicele preturilor de consum,
lansate în luna octombrie 2004
Art. 1. - În
vederea finantării si refinantării datoriei publice interne în luna octombrie
2004, Ministerul Finantelor Publice anuntă lansarea unei emisiuni de
obligatiuni de stat cu dobânda indexată cu indicele preturilor de consum,
astfel:
Cod ISIN |
Data licitatiei |
Data emisiunii |
Data scadentei |
Nr. de zile |
Valoarea
emisiunii - lei - |
RO0409DBN0X4 |
21
octombrie 2004 |
25
octombrie 2004 |
26
octombrie 2009 |
1.827 |
100.000.000.000 |
Ministerul
Finantelor Publice îsi rezervă dreptul ca valorile împrumutate aferente seriei
să fie majorate sau micsorate până la anularea emisiunii, în functie de
necesitătile de finantare ale contului curent general al Trezoreriei Statului
si de nivelul marjei înregistrate la data licitatiei.
Art. 2. - Metoda de vânzare este licitatia care va avea loc la data mentionată în tabelul de mai sus, iar adjudecarea se va face în functie de nivelul marjei, licitată în formă procentuală, calculată cu două zecimale, de către intermediarii pietei primare, după metoda cu pret uniform.
Art. 3. - Ofertele
de cumpărare sunt competitive si necompetitive si vor cuprinde:
- în cazul ofertei
de cumpărare competitive, participantul va indica numărul titlurilor de stat,
valoarea nominală si nivelul marjei; se admite defalcarea valorii totale în
maximum 5 transe valorice, la rate diferite ale marjei;
- în cazul ofertei
de cumpărare necompetitive, participantul va indica valoarea pe care doreste să
o adjudece la marja finală a licitatiei; se admit oferte de cumpărare
necompetitive într-o pondere de 10% din totalul emisiunilor anuntate.
Dobânzile se vor
calcula si se vor plăti semianual, la datele de 26 aprilie si 26 octombrie
2005, 2006, 2007, 2008 si 2009, conform următoarei formule:
D = V x d x
z/365,
unde:
D - dobânda
(cuponul);
V - valoarea
nominală totală;
z - numărul de
zile pentru care se calculează dobânda;
d - rata dobânzii,
exprimată procentual cu 6 zecimale, pentru fiecare perioadă de calcul a
cuponului, calculată ca produs anualizat al celor 6 indici ai preturilor de
consum lunari din lunile august-ianuarie (pentru cuponul din luna aprilie) si
februarie-iulie (pentru cuponul din luna octombrie) plus o marjă M si se va
determina pentru fiecare perioadă după formula:
d = 365/z [Π
(IPCi/100) - 1] x 100 + M,
unde:
i -
august-ianuarie (pentru cuponul din luna aprilie);
respectiv
i -
februarie-iulie (pentru cuponul din luna octombrie);
IPCi - indicele
preturilor de consum fată de luna precedentă din lunile august-ianuarie (pentru
cuponul din luna aprilie) si februarie-iulie (pentru cuponul din luna
octombrie), publicat de Institutul National de Statistică; va fi luat în
considerare indicele lunar, indiferent de data din luna la care are loc
emisiunea.
Informatii legate
de indicele preturilor de consum pot fi consultate la adresa de Internet http://www.insse.ro/ comr.htm;
M - marja,
exprimată procentual, reprezintă elementul în functie de care se va face
clasificarea ofertelor.
Fiecare ofertă va
fi de minimum 100.000.000 lei.
Valoarea nominală
individuală a unei obligatiuni de stat cu dobânda indexată cu indicele pretului
de consum este de 100.000.000 lei.
Art. 4. -
Obligatiunile de stat cu dobânda indexată cu indicele pretului de consum pot fi
cumpărate de către intermediarii pietei primare, care vor depune oferte atât în
cont propriu, cât si în contul clientilor persoane juridice si fizice.
Obligatiunile de
stat cu dobânda indexată cu indicele pretului de consum nu pot fi cumpărate de
persoanele nerezidente în România.
Art. 5. - Ofertele
de cumpărare se depun la Banca Natională a României, agentul de plată,
înregistrare, transfer si decontare al Ministerului Finantelor Publice, în ziua
licitatiei, până la ora 12,00.
Art. 6. -
Stabilirea rezultatului licitatiei va avea loc în aceeasi zi, la sediul Băncii
Nationale a României, de către Comisia de licitatie constituită în acest scop,
si va fi dat publicitătii.
Art. 7. - Plata
obligatiunilor de stat cu dobânda indexată cu indicele pretului de consum se va
face la data emisiunii, prin debitarea contului cumpărătorului deschis la Banca
Natională a României cu suma reprezentând valoarea nominală totală a acestora.
Art. 8. -
Răscumpărarea obligatiunilor de stat cu dobânda indexată cu indicele pretului
de consum se va face la data scadentei, prin creditarea contului detinătorului
cu suma reprezentând valoarea nominală totală a acestora plus dobânda aferentă.
Dacă data la care trebuie efectuată una dintre plătile aferente titlului de
stat este o zi de sărbătoare sau o zi nelucrătoare, plata se va face în
următoarea zi lucrătoare, fără obligarea la dobânzi moratorii. Titlurile de
stat care se regăsesc în această situatie vor rămâne în proprietatea
detinătorului înregistrat si nu pot fi tranzactionate.
Art. 9. - Regimul
fiscal al titlurilor de stat prevăzute la art. 1 este reglementat de legislatia
în vigoare.
În anexa la
Hotărârea Guvernului nr.
1.533/2004 privind suplimentarea bugetului Ministerului Culturii si
Cultelor pe anul 2004, din Fondul de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului
pe anul 2004, pentru reabilitarea si consolidarea unor lăcasuri de cult,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 883 din 28 septembrie
2004, se fac următoarele rectificări (care nu apartin Redactiei “Monitorul
Oficial”, Partea I):
- la nr. crt. 40,
în loc de: “Parohia Unitariană Tg. Mures, jud. Mures, Eparhia Reformată de
pe lângă Piatra Craiului, 60.000.000” se va citi: “Parohia Unitariană
Tg. Mures, jud. Mures, Eparhia Unitariană Cluj-Napoca, 360.000.000”;
- la nr. crt. 43,
în loc de: “Parohia Unitariană Avrămesti, jud. Harghita, Eparhia Unitariană
Cluj-Napoca, 300.000.000” se va citi: “Parohia Unitariană Avrămesti,
com. Avrămesti, sat Cechesti, jud. Harghita, Eparhia Unitariană Cluj-Napoca,
300.000.000”;
- la nr. crt. 47,
în loc de: “Centrul Eparhial Evanghelic-Lutheran S.P. Cluj-Napoca, jud.
Cluj, Eparhia Unitariană Cluj-Napoca, 150.000.000” se va citi: “Centrul
Eparhial Evanghelic-Lutheran S.P. Cluj-Napoca, jud. Cluj, Eparhia
Evanghelic-Lutheran S.P., 150.000.000”.
La ordinele
inspectorului de stat sef al Inspectiei de Stat pentru Controlul Cazanelor,
Recipientelor sub Presiune si Instalatiilor de Ridicat nr.
189, 190,
191,
192
si 193/2004,
publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 754 si nr. 754 bis
din 19 august 2004, se face următoarea rectificare (care apartine Redactiei
“Monitorul Oficial”, Partea I):
- la semnătura
Inspectorului de stat sef al Inspectiei de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor
sub Presiune si Instalatiilor de Ridicat, în loc de: “Mihai Prisăcariu” se
va citi: “Mihai Prisacariu”.
La Ordinul
inspectorului de stat sef al Inspectiei de Stat pentru Controlul Cazanelor,
Recipientelor sub Presiune si Instalatiilor de Ridicat nr.
193/2004 pentru aprobarea publicării Prescriptiei tehnice NR1-83
“Prescriptii tehnice privind proiectarea, executarea, repararea, exploatarea si
verificarea macaralelor, mecanismelor de ridicat si dispozitivelor auxiliare
destinate să functioneze în cadrul obiectivelor si instalatiilor nucleare”,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 754 si nr. 754 bis din
19 august 2004, se face următoarea rectificare (care apartine Redactiei
“Monitorul Oficial”, Partea I):
- la art. 3 lit. b), în loc de: “în tabelul din anexa 1 pozitia 4 va avea următorul cuprins:” se va citi: “în tabelul din anexa 1 se elimină pozitia 4 care are următorul cuprins:”.