MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 172
(XVI) - Nr. 933 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Miercuri,
13 octombrie 2004
SUMAR
REPUBLICĂRI
Legea
nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de constructii
REPUBLICĂRI
privind autorizarea executării lucrărilor de
constructii
*) Republicată în temeiul art. II alin. (1)
din Legea nr. 199/2004
pentru modificarea si completarea Legii nr.
50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de constructii, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 487 din 31 mai 2004, dându-se
textelor o nouă numerotare.
Legea nr.
50/1991 a fost republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
3 din 13 ianuarie 1997 si a mai fost modificată prin:
- Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
231/2000 pentru modificarea si completarea Legii nr.
50/1991 privind autorizarea executării constructiilor si unele măsuri
pentru realizarea locuintelor, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 612 din 29 noiembrie 2000, respinsă prin Legea nr.
413/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 402 din
20 iulie 2001;
- Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
295/2000 pentru suspendarea aplicării sau abrogarea unor ordonante si
ordonante de urgentă ale Guvernului, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 707 din 30 decembrie 2000, aprobată prin Legea nr.
109/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 157 din
29 martie 2001;
- Legea nr.
350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 373 din 10 iulie 2001;
- Legea nr.
453/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr.
50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de constructii si unele
măsuri pentru realizarea locuintelor, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 431 din 1 august 2001, rectificată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 712 din 8 noiembrie 2001;
- Ordonanta Guvernului nr.
5/2002 pentru modificarea si completarea art. 4 din Legea nr.
50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de constructii,
republicată, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 70 din
31 ianuarie 2002, aprobată prin Legea nr.
455/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 504 din
12 iulie 2002;
- Ordonanta Guvernului nr.
36/2002 privind impozitele si taxele locale, republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 10 septembrie 2002, abrogată prin
Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003;
- Legea nr.
401/2003 pentru modificarea si completarea Legii nr.
50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de constructii, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 749 din 27 octombrie 2003.
CAPITOLUL I
Autorizarea
executării lucrărilor de constructii
Art. 1. - (1)
Executarea lucrărilor de constructii este permisă numai pe baza unei
autorizatii de construire sau de desfiintare. Autorizatia de construire sau de
desfiintare se emite la solicitarea detinătorului titlului de proprietate
asupra unui imobil - teren si/sau constructii - ori a altui act care conferă
dreptul de construire sau de desfiintare, în conditiile prezentei legi.
(2) Constructiile
civile, industriale, inclusiv cele pentru sustinerea instalatiilor si
utilajelor tehnologice, agricole sau de orice altă natură se pot realiza numai
cu respectarea autorizatiei de construire, emisă în conditiile prezentei legi,
si a reglementărilor privind proiectarea si executarea constructiilor.
Art. 2. - (1) Autorizatia
de construire constituie actul de autoritate al administratiei publice
locale pe baza căruia se asigură aplicarea măsurilor prevăzute de lege,
referitoare la amplasarea, proiectarea, executarea si functionarea
constructiilor.
(2) Autorizatia de
construire se emite în temeiul si cu respectarea prevederilor documentatiilor
de urbanism, avizate si aprobate potrivit legii.
(3) Autorizatiile
de construire pentru retele magistrale, căi de comunicatie, amenajări pentru
îmbunătătiri funciare, retele de telecomunicatii ori alte lucrări de
infrastructură, care se execută în extravilanul localitătilor, se emit cu
respectarea planurilor de amenajare a teritoriului, avizate si aprobate
potrivit legii.
(4) Prin exceptare
de la prevederile alin. (2) se pot emite autorizatii de construire si fără
documentatii de amenajare a teritoriului si de urbanism aprobate, pentru:
a) lucrări de
modificare, de reparare, de protejare, de restaurare si de conservare a
clădirilor de orice fel, cu conditia mentinerii aceleiasi functiuni, a
suprafetei construite la sol si a volumetriei acestora;
b) lucrări de
reparare privind căi de comunicatie, dotări tehnico-edilitare si altele
asemenea, fără modificarea traseului si, după caz, a functionalitătii acestora;
c) lucrări de
reparare privind împrejurimi, mobilier urban, amenajări de spatii verzi,
parcuri si grădini publice, piete pietonale si celelalte lucrări de amenajare a
spatiilor publice;
d) lucrări de
cercetare si de prospectare a terenurilor - foraje si excavări -, necesare în
vederea efectuării studiilor geotehnice, exploatărilor de cariere,
balastierelor, sondelor de gaze si petrol, precum si altor exploatări;
e) organizarea de
tabere de corturi.
Art. 3. -
Autorizatia de construire se eliberează pentru:
a) lucrări de
construire, reconstruire, consolidare, modificare, extindere, schimbare de
destinatie sau de reparare a constructiilor de orice fel, precum si a
instalatiilor aferente acestora, cu exceptia celor prevăzute la art. 11;
b) lucrări de
construire, reconstruire, extindere, reparare, consolidare, protejare,
restaurare, conservare, precum si orice alte lucrări, indiferent de valoarea
lor, care urmează să fie efectuate la constructii reprezentând monumente
istorice, inclusiv la cele din zonele lor de protectie, stabilite potrivit
legii;
c) lucrări de
construire, reconstruire, modificare, extindere, reparare, modernizare si
reabilitare privind căi de comunicatie, inclusiv lucrări de artă, retele si
dotări tehnicoedilitare, lucrări hidrotehnice, amenajări de albii, lucrări de
“mbunătătiri funciare, lucrări de instalatii de infrastructură, noi capacităti
de producere, transport, distributie a energiei electrice si/sau termice,
precum si de reabilitare si retehnologizare a celor existente;
d) împrejmuiri si
mobilier urban, amenajări de spatii verzi, parcuri, piete si alte lucrări de
amenajare a spatiilor publice;
e) lucrări de
foraje si excavări necesare în vederea efectuării studiilor geotehnice,
prospectiunilor geologice, exploatărilor de cariere, balastiere, sonde de gaze
si petrol, precum si alte exploatări de suprafată sau subterane;
f) lucrări,
amenajări si constructii cu caracter provizoriu necesare în vederea organizării
executiei lucrărilor de bază, dacă nu au fost autorizate o dată cu acestea;
g) organizarea de
tabere de corturi, căsute sau de rulote;
h) lucrări de
constructii cu caracter provizoriu: chioscuri, tonete, cabine, spatii de
expunere situate pe căile si spatiile publice, corpuri si panouri de afisaj,
firme si reclame, precum si anexele gospodăresti ale exploatatiilor agricole
situate în extravilan;
i) cimitire - noi
si extinderi.
Art. 4. -
Autorizatiile de construire se emit de presedintii consiliilor judetene, de
primarul general al municipiului Bucuresti sau de primari, după cum urmează:
a) de presedintii
consiliilor judetene, cu avizul primarilor, pentru:
1. investitiile
care se aprobă de Guvern;
2. investitiile
care se realizează în extravilanul comunelor, inclusiv anexele gospodăresti ale
exploatatiilor agricole mai mari de 50 m2;
3. investitiile
care se amplasează pe terenuri care depăsesc limita unei unităti
administrativ-teritoriale;
4. lucrări la
constructii reprezentând monumente istorice, inclusiv la cele din zonele lor de
protectie, aflate în teritoriul administrativ al judetului, cu avizul prealabil
al Ministerului Culturii si Cultelor;
b) de primarii municipiilor
sau oraselor, pentru constructiile si lucrările de orice fel din intravilanul
si extravilanul acestora, cu exceptia celor prevăzute la lit. a);
c) de primarul
general al municipiului Bucuresti, cu avizul primarilor de sectoare, pentru:
1. investitiile
care se amplasează pe terenuri care depăsesc limita administrativ-teritorială a
unui sector si cele care se realizează în extravilan;
2. lucrări la
constructii reprezentând monumente istorice, cu avizul prealabil al
Ministerului Culturii si Cultelor;
3. lucrări de
modernizări, reabilitări, extinderi de retele edilitare municipale, de
transport si de distributie, pentru: apă/canal, gaze, electrice, termoficare,
comunicatii - inclusiv fibră optică, precum si lucrări de modernizări si/sau
reabilitări de străzi;
d) de primarii
sectoarelor municipiului Bucuresti, pentru toate categoriile de constructii si
amenajări urbanistice din cadrul sectoarelor, cu exceptia celor prevăzute la
lit. a) pct. 1 si 2 si la lit. c);
e) de primarii
comunelor, pentru locuinte individuale si anexele gospodăresti ale acestora,
precum si cu avizul structurilor de specialitate din cadrul consiliilor
judetene, pentru celelalte constructii si lucrări executate în intravilanul
localitătilor, cu exceptia celor prevăzute la lit. a).
Art. 5. - (1) În
vederea simplificării procedurii de autorizare, emitentul autorizatiei are
obligatia să organizeze structuri de specialitate, în vederea emiterii
acordului unic, respectiv a obtinerii, în numele solicitantului, a avizelor
legale necesare autorizării, pentru:
a) racordarea la
retelele de utilităti, în conditiile impuse de caracteristicile si de
amplasamentul retelelor de transport energetic sau tehnologic din zona de
amplasament;
b) racordarea la
reteaua căilor de comunicatii;
c) prevenirea si
stingerea incendiilor, apărarea civilă,
protectia mediului
si a sănătătii populatiei.
(2) Pentru
asigurarea functionării structurilor de specialitate, consiliile judetene si
locale pot stabili taxe pe tipuri de lucrări, în raport cu numărul de avize necesare,
în conditiile legii.
Art. 6. - (1) Certificatul
de urbanism este actul de informare prin care autoritătile prevăzute la
art. 4, în conformitate cu prevederile planurilor urbanistice si ale
regulamentelor aferente acestora ori ale planurilor de amenajare a
teritoriului, după caz, avizate si aprobate potrivit legii, fac cunoscute
solicitantului elementele privind regimul juridic, economic si tehnic al
terenurilor si constructiilor existente la data solicitării si stabilesc
cerintele urbanistice care urmează să fie îndeplinite în functie de specificul
amplasamentului, precum si lista cuprinzând avizele si acordurile legale,
necesare în vederea autorizării.
(2) Certificatul
de urbanism se emite de autoritătile prevăzute la art. 4, abilitate să
autorizeze lucrările de constructii, si se eliberează solicitantului în termen
de cel mult 30 de zile de la data înregistrării cererii, entionându-se în mod obligatoriu scopul
emiterii acestuia.
(3) Certificatul
de urbanism se semnează de către presedintele consiliului judetean sau de
primar, după caz, de secretar si de arhitectul-sef sau de către persoana cu
responsabilitate în domeniul amenajării teritoriului si urbanismului din
aparatul propriu al autoritătii administratiei publice emitente,
responsabilitatea emiterii acestuia revenind semnatarilor, potrivit
atributiilor stabilite conform legii.
(4) În vederea
eliberării certificatului de urbanism solicitantul - orice persoană fizică sau
juridică interesată - se va adresa autoritătilor prevăzute la art. 4 cu o cerere
care va cuprinde atât elementele de identificare a imobilului pentru care se
solicită certificatul de urbanism, cât si elementele care definesc scopul
solicitării.
(5) Certificatul
de urbanism nu conferă dreptul de a executa lucrări de constructii.
(6) Certificatul
de urbanism se emite, potrivit legii, si în vederea concesionării de terenuri,
a adjudecării prin licitatie a proiectării lucrărilor publice în faza “Studiu
de fezabilitate” si pentru cereri în justitie si operatiuni notariale privind
circulatia imobiliară atunci când operatiunile respective au ca obiect
împărteli ori comasări de parcele solicitate în scopul realizării de lucrări de
constructii, precum si constituirea unei servituti de trecere cu privire la un
imobil. Operatiunile juridice mentionate se efectuează numai în baza
certificatului de urbanism, iar nerespectarea acestor prevederi se sanctionează
cu nulitatea actului.
Art. 7. - (1)
Autorizatia de construire se emite în cel mult 30 de zile de la data
înregistrării cererii, pe baza documentatiei depuse la autoritătile prevăzute
la art. 4, care va cuprinde:
a) certificatul de
urbanism;
b) dovada titlului
asupra terenului si/sau constructiilor;
c) proiectul
pentru autorizarea executării lucrărilor de constructii;
d) avizele si
acordurile legale necesare, stabilite prin certificatul de urbanism;
e) dovada privind
achitarea taxelor legale.
(2) Proiectul
pentru autorizarea executării lucrărilor de constructii este extras din
proiectul tehnic si se elaborează în conformitate cu continutul-cadru prevăzut
în anexa nr. 1, în concordantă cu cerintele certificatului de urbanism, cu
continutul avizelor si al acordurilor cerute prin acesta, si se întocmeste, se
semnează si se verifică, potrivit legii.
(3) În situatia
depunerii unei documentatii tehnice incomplete, aceasta se restituie
solicitantului în termen de 5 zile de la data înregistrării, cu mentionarea în
scris a elementelor necesare în vederea completării acesteia.
(4) Executarea
lucrărilor de constructii se poate face numai pe baza proiectului tehnic si a
detaliilor de executie.
(5) Autoritatea
emitentă a autorizatiei de construire stabileste o perioadă de valabilitate de
cel mult 12 luni de la data emiterii, interval în care solicitantul este
obligat să înceapă lucrările. În această situatie, valabilitatea autorizatiei
se extinde pe toată durata de executie a lucrărilor prevăzute prin autorizatie,
în conformitate cu proiectul tehnic.
(6) Neînceperea
lucrărilor ori nefinalizarea acestora în termenele stabilite conduce la
pierderea valabilitătii autorizatiei, fiind necesară emiterea unei noi
autorizatii de construire. În situatia în care caracteristicile nu se schimbă
fată de autorizatia initială, se va putea emite o nouă autorizatie de
construire, fără a fi necesar un nou certificat de urbanism.
(7) Prin exceptie
de la prevederile alin. (6), în cazul justificat în care lucrările de
constructii nu pot fi începute ori nu pot fi executate integral la termenul
stabilit, investitorul poate solicita autoritătii emitente prelungirea
valabilitătii autorizatiei cu cel putin 15 zile înaintea expirării acesteia.
Prelungirea valabilitătii autorizatiei se poate acorda o singură dată si pentru
o perioadă nu mai mare de 12 luni.
(8) Investitorul
are obligatia să înstiinteze autoritatea emitentă a autorizatiei de construire,
precum si inspectoratul teritorial în constructii asupra datei la care vor
începe lucrările autorizate. În caz contrar, dacă constatarea faptei de
începere a lucrărilor fără înstiintare s-a făcut în termenul de valabilitate a
autorizatiei, data începerii lucrărilor se consideră ca fiind ziua următoare
datei de emitere a autorizatiei.
(9) O dată cu
depunerea cererii de emitere a autorizatiei de construire solicitantul are
obligatia să prezinte o declaratie pe propria răspundere din care să rezulte că
imobilul - teren si/sau constructii - nu face obiectul unui litigiu aflat pe
rolul unei instante judecătoresti. În caz contrar documentatia se restituie
solicitantului, care o va depune spre autorizare numai după solutionarea
definitivă în instantă a litigiului.
(10) Prin exceptie
de la prevederile alin. (9), lucrările de consolidare la clădirile multietajate
încadrate prin raport de expertiză tehnică în clasa I de risc seismic si care
prezintă pericol public se autorizează în regim de urgentă, în conditiile
prevăzute la alin. (16), chiar în situatia existentei unor litigii aflate pe
rolul instantelor judecătoresti.
(11) În conditiile
prezentei legi nu se emit autorizatii provizorii.
(12) Autorizatiile
de construire/desfiintare se emit numai pe baza unei documentatii complete, în
conformitate cu continutul-cadru prevăzut în anexa nr. 1, cu exceptia
situatiilor prevăzute la alin. (16).
(13) Autorizatia
de construire se semnează de presedintele consiliului judetean sau de primar,
după caz, de secretar si de arhitectul-sef sau de persoana cu responsabilitate
în domeniul amenajării teritoriului si urbanismului din aparatul propriu al
autoritătii administratiei publice emitente, responsabilitatea emiterii
autorizatiilor revenind semnatarilor, potrivit atributiilor stabilite conform
legii.
(14) Valabilitatea
autorizatiei se mentine în cazul schimbării investitorului, înaintea
finalizării lucrărilor, cu conditia respectării prevederilor acesteia si a
transcrierii actelor care conferă dreptul de construire.
(15) În situatia
în care în timpul executiei lucrărilor, si numai în perioada de valabilitate a
autorizatiei de construire, survin modificări de temă privind constructia
autorizată, care conduc la necesitatea modificării acesteia, titularul are
obligatia de a solicita o nouă autorizatie, potrivit legii. Pentru obtinerea
noii autorizatii de construire solicitantul va depune o documentatie, elaborată
cu conditia încadrării noilor propuneri în prevederile documentatiilor de
urbanism aprobate si numai în limitele avizelor si acordurilor obtinute pentru
autorizatia initială. Nu este necesară emiterea unui nou certificat de
urbanism.
(16) Autorizatia
de construire pentru lucrările de interventie de primă necesitate în cazuri de
avarii, accidente tehnice, calamităti ori alte evenimente cu caracter
exceptional, inclusiv la constructiile prevăzute la art. 3 lit. b), se emite
imediat de către autoritatea administratiei publice abilitată, conform legii,
urmând ca documentatia legală necesară să fie definitivată pe parcursul sau la
încheierea executării lucrărilor, cu respectarea avizelor legale.
(17) Primăriile
pot dezafecta constructiile, proprietate a unitătii administrativ-teritoriale,
aflate în stare avansată de degradare si care pun în pericol siguranta publică,
cu exceptia constructiilor monument istoric, pe bază de autorizatie de
desfiintare emisă în conditiile alin. (16), cu obligatia de a se întocmi
documentatii specifice în conformitate cu prevederile cuprinse în anexa nr. 1.
(18) Taxa pentru
eliberarea autorizatiei de construire se calculează potrivit legii.
(19) Taxa pentru
prelungirea valabilitătii autorizatiei de construire se calculează la 30% din
valoarea initială a taxei de autorizare.
(20) Institutiile
abilitate prin lege să emită avize si acorduri în vederea autorizării
lucrărilor de constructii, altele decât cele prevăzute la art. 5 alin. (1), au
obligatia emiterii acestora în termen de maximum 15 zile de la data
înregistrării cererii/documentatiei, după caz, direct structurilor organizate
de consiliile judetene si locale sau, după caz, solicitantului.
Art. 8. - (1)
Demolarea, dezafectarea ori dezmembrarea, partială sau totală, a constructiilor
si instalatiilor aferente constructiilor, a instalatiilor si utilajelor
tehnologice, inclusiv elementele de constructii de sustinere a acestora,
închiderea de cariere si exploatări de suprafată si subterane, precum si a
oricăror amenajări se fac numai pe baza autorizatiei de desfiintare obtinute în
prealabil de la autoritătile prevăzute la art. 4.
(2) Autorizatia de
desfiintare se emite în aceleasi conditii ca si autorizatia de construire, în
conformitate cu prevederile planurilor urbanistice si ale regulamentelor
aferente acestora, potrivit legii, cu exceptiile prevăzute la art. 11.
Art. 9. - (1)
Proiectele pentru autorizarea executării lucrărilor de constructii, precum si
proiectele tehnice, pe baza cărora se întocmesc acestea, se elaborează de
colective tehnice de specialitate, se însusesc si se semnează de cadre tehnice
cu pregătire superioară numai din domeniul arhitecturii, constructiilor si
instalatiilor pentru constructii, astfel:
a) de arhitect cu
diplomă recunoscută de statul român, pentru proiectarea părtii de arhitectură
pentru obiective de investitii cuprinse la toate categoriile de importantă a
constructiilor supraterane si a celor subterane;
b) de ingineri
constructori si de instalatii, cu diplomă recunoscută de statul român, pentru
părtile de inginerie în domeniile specifice, pentru obiective de investitii
cuprinse la toate categoriile de importantă a constructiilor supraterane si
subterane, precum si la instalatiile aferente acestora;
c) de conductor
arhitect, urbanist si/sau de subinginer de constructii, cu diplomă recunoscută
de statul român, pentru clădiri de importantă redusă si aflate în afara zonelor
protejate, stabilite conform legii.
(2) Prevederile
alin. (1) se aplică si pentru documentatia de executie.
(3) Semnarea
documentatiilor de către persoanele prevăzute la alin. (1) angajează
răspunderea acestora în conditiile legii.
Art. 10. - Pentru
autorizarea executării lucrărilor de constructii în zonele asupra cărora s-a
instituit, potrivit legii, un anumit regim de protectie prevăzut în planurile
de amenajare a teritoriului si în documentatiile de urbanism aprobate, se va
proceda după cum urmează:
a) în ansamblurile
de arhitectură, în rezervatiile de arhitectură si de urbanism, în cazul
siturilor arheologice, al parcurilor si grădinilor monument istoric, cuprinse
în listele aprobate potrivit legii, precum si în cazul lucrărilor de orice
natură în zonele de protectie a monumentelor, solicitantul va obtine avizul
comun al Ministerului Culturii si Cultelor si al Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului, potrivit competentelor specifice;
b) în cazul
lucrărilor de interventii asupra constructiilor monumente istorice, pe lângă
avizul Ministerului Culturii si Cultelor se vor obtine avizele specifice
cerintelor de calitate a constructiilor, potrivit prevederilor legale;
c) în zonele
naturale protejate, stabilite potrivit legii, în zonele de sigurantă si
protectie ale amenajărilor hidrotehnice de interes public, precum si în alte
arii protejate solicitantul va obtine avizul Ministerului Mediului si
Gospodăririi Apelor si al Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării
Rurale;
d) în zonele de sigurantă
si de protectie a infrastructurilor de transport de interes public, precum si
în zonele aferente construirii căilor de comunicatie, stabilite prin
documentatiile de amenajare a teritoriului si/sau de urbanism, se va obtine si
autorizatia Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, conform
prevederilor legale;
e) în zonele unde
s-a instituit alt tip de restrictie solicitantul va obtine avizul organismelor
competente.
Art. 11. - (1) Se
pot executa fără autorizatie de construire următoarele lucrări care nu modifică
structura de rezistentă, caracteristicile initiale ale constructiilor sau
aspectul arhitectural al acestora:
a) reparatii la
împrejmuiri, acoperisuri, învelitori sau terase, atunci când nu se schimbă
forma acestora si materialele din care sunt executate;
b) reparatii si
înlocuiri de tâmplărie interioară si exterioară, dacă se păstrează forma,
dimensiunile golurilor si tâmplăriei;
c) reparatii si
înlocuiri de sobe de încălzit;
d) zugrăveli si
vopsitorii interioare;
e) zugrăveli si
vopsitorii exterioare, dacă nu se modifică elementele de fatadă si culorile
clădirilor;
f) reparatii la
instalatiile interioare, la bransamentele si racordurile exterioare, de orice
fel, aferente constructiilor, în limitele proprietătii, montarea sistemelor
locale de încălzire si de preparare a apei calde menajere cu cazane omologate,
precum si montarea aparatelor individuale de climatizare si/sau de contorizare
a consumurilor de utilităti;
g) reparatii si
înlocuiri la pardoseli;
h) reparatii si
înlocuiri la finisaje interioare si exterioare - tencuieli, placaje, altele
asemenea -, la trotuare, la ziduri de sprijin si la scări de acces, fără
modificarea calitătii si a aspectului elementelor constructive;
i) lucrări de
întretinere la căile de comunicatie si la instalatiile aferente;
j) lucrări de
investigare, cercetare, expertizare, conservare si restaurare a componentelor
artistice ale constructiilor prevăzute la art. 3 lit. b), cu avizul
Ministerului Culturii si Cultelor si al autoritătii administratiei publice
judetene sau locale, după caz;
k) lucrări de
foraje si sondaje geotehnice pentru constructii de importantă normală sau
redusă, situate în afara zonelor de protectie instituite pentru zăcăminte
acvifere;
l) lucrări de
constructii funerare subterane si supraterane, cu avizul administratiei
cimitirului.
(2) Se pot executa
fără autorizatie de construire si lucrări pentru amplasarea de tonete, pupitre
acoperite sau închise, destinate difuzării si comercializării presei, cărtilor
si florilor, care sunt amplasate direct pe sol, fără fundatii si platforme,
precum si fără racorduri si/sau bransamente la utilităti urbane, cu exceptia
energiei electrice.
(3) Dacă lucrările
prevăzute la alin. (1), cu exceptia celor prevăzute la lit. e) si j), se
execută la constructiile mentionate la art. 3 lit. b), este obligatorie
emiterea autorizatiei de construire.
Art. 12. - (1)
Autorizatiile de construire sau de desfiintare, emise cu încălcarea
prevederilor legale, pot fi anulate de către instantele de contencios
administrativ, potrivit legii. Anularea autorizatiilor de construire sau de
desfiintare poate fi cerută, în conditiile legii, si de către prefect, inclusiv
la sesizarea expresă a organelor de control ale Inspectoratului de Stat în
Constructii.
(2) Prin
introducerea actiunii autorizatia de construire sau de desfiintare se suspendă
de drept si, pe cale de consecintă, instanta va dispune oprirea lucrărilor până
la solutionarea în fond a cauzei.
CAPITOLUL II
Art. 13. - (1) Terenurile
apartinând domeniului privat al statului sau al unitătilor
administrativ-teritoriale, destinate construirii, pot fi vândute, concesionate
ori închiriate prin licitatie publică, potrivit legii, în conditiile
respectării prevederilor documentatiilor de urbanism si de amenajare a
teritoriului, aprobate potrivit legii, în vederea realizării de către titular a
constructiei.
(2) Terenurile
apartinând domeniului public al statului sau al unitătilor
administrativ-teritoriale se pot concesiona numai în vederea realizării de
constructii sau de obiective de uz si/sau de interes public, cu respectarea
documentatiilor de urbanism aprobate potrivit legii.
(3) Concesionarea
se face pe bază de oferte prezentate de către solicitanti, cu respectarea
prevederilor legale, urmărindu-se valorificarea superioară a potentialului
terenului.
Art. 14. - Până la
reglementarea prin lege a situatiei juridice, nu pot face obiectul concesiunii
terenurile libere de constructii, aflate în administrarea consiliilor locale si
care pot fi revendicate de fostii proprietari.
Art. 15. - Prin
exceptie de la prevederile art. 13 alin. (1), terenurile destinate construirii
se pot concesiona fără licitatie publică, cu plata taxei de redeventă stabilite
potrivit legii, ori pot fi date în folosintă pe termen limitat, după caz, în
următoarele situatii:
a) pentru
realizarea de obiective de utilitate publică sau de binefacere, cu caracter
social, fără scop lucrativ, altele decât cele care se realizează de către
colectivitătile locale pe terenurile acestora;
b) pentru
realizarea de locuinte de către Agentia Natională pentru Locuinte, potrivit
legii;
c) pentru realizarea de locuinte pentru tineri până la împlinirea vârstei de 35 de ani;
d) pentru
strămutarea gospodăriilor afectate de dezastre, potrivit legii;
e) pentru
extinderea constructiilor pe terenuri alăturate, la cererea proprietarului sau
cu acordul acestuia;
f) pentru lucrări
de protejare ori de punere în valoare a monumentelor istorice si de
arhitectură, cu avizul comun al Ministerului Culturii si Cultelor si al
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, atunci când terenul
se află în zona de protectie a acestora.
Art. 16. - (1)
Terenurile prevăzute la art. 13, ce fac obiectul licitatiei, se aduc la
cunostintă publică de către primarii unitătilor administrativ-teritoriale unde
sunt situate, printr-o publicatie afisată la sediul acestora si tipărită în cel
putin două ziare de largă circulatie, cu minimum 20 de zile înainte de data
licitatiei.
(2) Publicatiile
privind licitatia vor cuprinde data si locul desfăsurării acesteia, suprafata
si destinatia terenului, stabilite prin documentatiile de urbanism, precum si
taxa anuală minimală de redeventă.
(3) Oferta
solicitantilor va fi însotită de un studiu de prefezabilitate sau de fezabilitate,
după caz, cuprinzând în mod obligatoriu elementele tehnice necesare pentru
caracterizarea functionalitătii si a capacitătii constructiei, a gradului de
ocupare a terenului, precum si a celorlalte elemente cuprinse în certificatul
de urbanism. Nu vor fi acceptate decât oferte care corespund prevederilor
documentatiilor de urbanism, aprobate potrivit legii.
(4) Licitatia se
efectuează, în conditiile legii, de comisiile instituite în acest scop, prin
hotărâre a consiliilor locale si/sau judetene, respectiv a Consiliului General
al Municipiului Bucuresti, în conformitate cu competentele de autorizare
stabilite la art. 4. Comisiile functionează la sediul consiliilor locale în a
căror rază administrativ-teritorială sunt situate terenurile.
Art. 17. - Limita
minimă a pretului concesiunii se stabileste, după caz, prin hotărârea
consiliului judetean, a Consiliului General al Municipiului Bucuresti sau a
consiliului local, astfel încât să asigure recuperarea în 25 de ani a pretului
de vânzare al terenului, în conditii de piată, la care se adaugă costul
lucrărilor de infrastructură aferente.
Art. 18. -
Terenurile prevăzute la art. 13, ce se concesionează pentru realizarea de
locuinte si spatii construite asociate acestora, în functie de prevederile
regulamentelor locale de urbanism, aprobate potrivit legii, vor avea
următoarele suprafete:
a) în localitătile
urbane:
1. până la 450 m2 pentru
un apartament într-o clădire cu parter sau parter si etaj;
2. până la 300 m2 pentru
un apartament într-o clădire cu parter si etaj, cu două apartamente;
3. până la 250 m2 pentru
un apartament, în cazul clădirilor cu parter si mai multe etaje, având cel mult
6 apartamente;
4. pentru
clădirile cu mai mult de 6 apartamente, suprafata de teren va fi stabilită
potrivit documentatiilor de urbanism;
b) în localitătile
rurale, până la 1.000 m2 pentru o locuintă.
Art. 19. - Pentru
realizarea unei case de vacantă se poate concesiona un teren în suprafată de
până la 250 m2.
Art. 20. -
Împotriva licitatiei, până la momentul adjudecării, se va putea face
contestatie, de către orice persoană interesată, la judecătoria în a cărei rază
teritorială are loc licitatia. Contestatia suspendă desfăsurarea licitatiei
până la solutionarea sa definitivă.
Art. 21. - Pe baza
procesului-verbal de adjudecare a licitatiei sau a hotărârii consiliului local,
respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucuresti, pentru situatiile
prevăzute la art. 15, se va încheia actul de concesiune, care se va înregistra
de către concesionar în evidentele de publicitate imobiliară, în termen de 10
zile de la data adjudecării sau emiterii hotărârii.
Art. 22. -
Concesionarea terenurilor prevăzute la art. 13-19 se face în conformitate cu
prevederile legii, durata acesteia fiind stabilită de către consiliile locale,
consiliile judetene, respectiv de Consiliul General al Municipiului Bucuresti,
în functie de prevederile documentatiilor de urbanism si de natura
constructiei.
Art. 23. - (1)
Intravilanul localitătilor se stabileste prin planurile generale de urbanism -
PUG -, aprobate potrivit legii.
(2) Ulterior
aprobării Planului General de Urbanism - PUG - pot fi introduse în intravilanul
localitătilor si unele terenuri din extravilan, numai în conditii temeinic
fundamentate pe bază de planuri urbanistice zonale - PUZ -, aprobate potrivit
legii.
(3) Terenurile
destinate construirii se scot din circuitul agricol, temporar sau definitiv,
potrivit legii.
CAPITOLUL III
Răspunderi
si sanctiuni
Art. 24. - (1)
Constituie infractiuni următoarele fapte:
a) executarea,
fără autorizatie de construire sau de desfiintare, ori cu nerespectarea
prevederilor acesteia, a lucrărilor prevăzute la art. 3 lit. b);
b) continuarea
executării lucrărilor după dispunerea opririi acestora de către organele de
control;
c) întocmirea ori
semnarea proiectelor tehnice, precum si a proiectelor pentru autorizarea
executării lucrărilor de constructii pentru alte specialităti decât cele
certificate prin diplomă universitară, în conditiile prevăzute la art. 9.
(2) Infractiunile
prevăzute la alin. (1) se pedepsesc cu închisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu
amendă de la 1.000.000 lei la 50.000.000 lei.
Art. 25. - În
cazul săvârsirii faptelor prevăzute la art. 24, organele de control prevăzute
de prezenta lege, care au constatat fapta, sunt obligate să sesizeze organele
de urmărire penală.
Art. 26. - (1)
Constituie contraventii următoarele fapte, dacă nu au fost săvârsite în astfel
de conditii încât, potrivit legii, să fie considerate infractiuni:
a) executarea sau
desfiintarea, totală ori partială, fără autorizatie a lucrărilor prevăzute la
art. 3, cu exceptia celor mentionate la lit. b), de către investitor si
executant;
b) executarea sau
desfiintarea, cu nerespectarea prevederilor autorizatiei si a proiectului
tehnic, a lucrărilor prevăzute la art. 3, cu exceptia celor prevăzute la lit.
b), de către investitor si executant;
c) aprobarea
furnizării de utilităti urbane, ca urmare a executării de lucrări de
bransamente si racorduri la retele pentru constructii noi neautorizate;
d) mentinerea după
expirarea termenului prevăzut prin autorizatie sau după terminarea lucrărilor
autorizate ori adaptarea în alte scopuri fată de cele prevăzute în autorizatie
a constructiilor, lucrărilor si amenajărilor cu caracter provizoriu;
e) neaducerea
terenului la starea initială de către investitor, după terminarea lucrărilor
prevăzute la art. 3 lit. c), precum si nerealizarea lucrărilor de curătare,
amenajare ori degajare, după caz, a amplasamentului si/sau a terenurilor
adiacente ocupate temporar pe durata executiei, o dată cu încheierea lucrărilor
de bază;
f) împiedicarea
ori sustragerea de la efectuarea controlului, prin interzicerea accesului
organelor de control abilitate sau prin neprezentarea documentelor si a actelor
solicitate;
g) neanuntarea
datei începerii lucrărilor de constructii autorizate, în conformitate cu
prevederile art. 7 alin. (8), precum si depăsirea termenului legal prevăzut la
art. 7 alin. (1);
h) emiterea de
certificate de urbanism incomplete ori cu date eronate, care nu contin lista
cuprinzând avizele si acordurile legale necesare în raport cu obiectivul de
investitii, sau eliberarea acestora cu depăsirea termenului legal;
i) emiterea de
autorizatii de construire/desfiintare:
- în lipsa unui
drept real asupra imobilului, care să confere dreptul de a solicita autorizatia
de construire/desfiintare;
- în lipsa sau cu
nerespectarea prevederilor documentatiilor de urbanism, aprobate potrivit
legii;
- în baza unor
documentatii incomplete sau elaborate în neconcordantă cu prevederile
certificatului de urbanism, ale Codului civil, ale continutului-cadru al
proiectului pentru autorizarea executării lucrărilor de constructii, care nu
contin avizele si acordurile legale necesare sau care nu sunt verificate
potrivit legii;
- în lipsa
expertizei tehnice privind punerea în sigurantă a întregii constructii, în
cazul lucrărilor de consolidare;
- în baza altor
documente decât cele cerute prin prezenta lege;
j) neorganizarea
si neexercitarea controlului privind disciplina în autorizarea si executarea
lucrărilor de constructii de către compartimentele abilitate din cadrul
aparatului propriu al consiliilor judetene si al primăriilor, în unitătile lor
administrativ-teritoriale, potrivit prevederilor art. 27 alin. (3) si (4),
precum si neurmărirea modului de îndeplinire a celor dispuse de Inspectoratul
de Stat în Constructii, potrivit dispozitiilor art. 29 alin. (3);
k) neîndeplinirea,
la termenul stabilit, a măsurilor dispuse de Inspectoratul de Stat în
Constructii la controlul anterior;
l) refuzul
nejustificat sau obstructionarea sub orice formă a accesului persoanelor fizice
sau al reprezentantilor persoanelor juridice la documentele prevăzute la art.
34 alin. (7);
m) depăsirea
termenului de 15 zile pentru emiterea avizelor si acordurilor necesare în
vederea autorizării lucrărilor de constructii, conform prevederilor art. 7
alin. (20).
(2) Contraventiile
prevăzute la alin. (1), săvârsite de persoanele fizice sau juridice, se
sanctionează cu amendă, după cum urmează:
- de la 10.000.000
lei la 100.000.000 lei, cele de la lit. a);
- de la 30.000.000
lei la 75.000.000 lei, cele de la lit. f);
- de la 30.000.000
lei la 40.000.000 lei, cele de la lit. c);
- de la 20.000.000
lei la 75.000.000 lei, cele de la lit. b), d) si e);
- de la 10.000.000
lei la 30.000.000 lei, cele de la lit. h) si i);
- de la 10.000.000
lei la 25.000.000 lei, cele de la lit. j) si k);
- de la 10.000.000
lei la 20.000.000 lei, cele de la lit. l) si m);
- de 10.000.000
lei, cele de la lit. g).
(3) Cuantumul
amenzilor se actualizează anual prin hotărâre a Guvernului.
(4) Sanctiunea amenzii
poate fi aplicată si reprezentantului persoanei juridice.
(5) Sanctiunea
amenzii pentru faptele prevăzute la alin. (1) lit. h) si i) se aplică
functionarilor publici responsabili de verificarea documentatiilor care stau la
baza emiterii certificatelor de urbanism si a autorizatiilor de construire sau
de desfiintare, precum si semnatarilor, potrivit atributiilor stabilite conform
legii.
Art. 27. - (1)
Organele de control ale consiliilor judetene si ale primăriilor au obligatia de
a urmări respectarea disciplinei în domeniul autorizării executării lucrărilor
în constructii în cadrul unitătilor lor administrativteritoriale, potrivit
competentelor de emitere a autorizatiilor de construire/desfiintare.
(2) Arhitectul-sef
al judetului si personalul împuternicit al compartimentului de specialitate din
subordinea acestuia urmăresc respectarea disciplinei în domeniul autorizării
executării lucrărilor de constructii pe teritoriul administrativ al judetului,
precum si respectarea disciplinei în urbanism si amenajarea teritoriului legată
de procesul de autorizare a constructiilor.
(3) Contraventiile
prevăzute la art. 26 alin. (1), cu exceptia celor de la lit. h) - m), se
constată si se sanctionează de către organele de control ale consiliilor locale
ale municipiilor, sectoarelor municipiului Bucuresti, oraselor si comunelor,
pentru faptele săvârsite în unitatea lor administrativ-teritorială sau, după
caz, în teritoriul administrativ al sectoarelor municipiului Bucuresti,
potrivit competentelor de emitere a autorizatiilor de construire/desfiintare.
(4) Contraventiile
prevăzute la art. 26 alin. (1) lit. h), i) si j) se constată si se sanctionează
de către organele de control ale consiliului judetean, pentru faptele săvârsite
pe teritoriul judetului respectiv, si, după caz, de către cele ale municipiului
Bucuresti.
(5)
Procesele-verbale de constatare a contraventiilor, încheiate de organele de
control ale administratiei publice locale, se înaintează, în vederea aplicării
sanctiunii, sefului compartimentului care coordonează activitatea de amenajare
a teritoriului si de urbanism sau, după caz, presedintelui consiliului judetean
ori primarului unitătii administrativ-teritoriale în a cărei rază s-a săvârsit
contraventia.
(6) Contraventiile
privind executarea sau desfiintarea constructiilor fără autorizatii, prevăzute
la art. 26 alin. (1) lit. a), c) si e), pot fi constatate si de organele de
politie.
Procesul-verbal de
constatare a contraventiei se trimite de îndată autoritătii administratiei
publice pe teritoriul căreia s-a săvârsit contraventia, care va aplica
sanctiunea potrivit legii.
Art. 28. - (1) O
dată cu aplicarea amenzii pentru contraventiile prevăzute la art. 26 alin. (1)
lit. a) si b) se dispune oprirea executării lucrărilor, precum si, după caz,
luarea măsurilor de încadrare a acestora în prevederile autorizatiei sau de
desfiintare a lucrărilor executate fără autorizatie ori cu nerespectarea
prevederilor acesteia, într-un termen stabilit în procesul-verbal de constatare
a contraventiei.
(2) Decizia
mentinerii sau a desfiintării constructiilor realizate fără autorizatie de
construire sau cu nerespectarea prevederilor acesteia se va lua de către
autoritatea administratiei publice competente, pe baza planurilor urbanistice
si a regulamentelor aferente, avizate si aprobate în conditiile legii, sau,
după caz, de instantă.
Pentru lucrări ce
se execută la clădirile prevăzute la art. 3 lit. b) este necesar avizul
Ministerului Culturii si Cultelor.
(3) Măsura desfiintării constructiilor se aplică si în situatia în care, la expirarea termenului de intrare în legalitate stabilit în procesul-verbal de constatare a contraventiei, contravenientul nu a obtinut autorizatia necesară.
Art. 29. - (1)
Controlul statului în amenajarea teritoriului, urbanism si autorizarea
executării lucrărilor de constructii se exercită de Inspectoratul de Stat în
Constructii, pe întregul teritoriu al tării, si de inspectoratele teritoriale
ale acestuia, care dispun măsurile si sanctiunile prevăzute de prezenta lege.
(2) Inspectoratul
de Stat în Constructii si inspectoratele teritoriale pot dispune oprirea
executării lucrărilor de construire sau de desfiintare, după caz, atunci când
constată că acestea se realizează cu încălcarea dispozitiilor legale, a
cerintelor privind asigurarea calitătii în constructii, fără proiect tehnic ori
pe baza unor autorizatii nelegal emise.
(3) Inspectoratul
de Stat în Constructii si inspectoratele teritoriale încunostintează
autoritatea administratiei publice pe teritoriul căreia s-a efectuat controlul
asupra constatărilor si măsurilor dispuse. În această situatie organele de
control ale consiliilor judetene sau locale, după caz, au obligatia să
urmărească modul de conformare privind cele dispuse de Inspectoratul de Stat în
Constructii.
Art. 30. - (1)
Cheltuielile pentru controlul statului în amenajarea teritoriului, urbanism si
autorizarea executării lucrărilor de constructii se suportă de către
investitori, în valoare echivalentă cu o cotă de 0,1% din valoarea lucrărilor
autorizate, cu exceptia celor prevăzute la art. 3 lit. b) si a lăcasurilor de
cult.
(2) Virarea
sumelor stabilite conform dispozitiilor alin. (1) se face în contul
inspectoratelor teritoriale în constructii, judetene, respectiv al municipiului
Bucuresti, după caz, o dată cu transmiterea înstiintării privind data începerii
lucrărilor, astfel cum se prevede la art. 7 alin. (8).
Întârzierea la
plată a cotei prevăzute la alin. (1) se penalizează cu 0,15% pe zi de
întârziere, fără a se depăsi suma datorată. Disponibilitătile la finele anului
din veniturile extrabugetare se reportează în anul următor si au aceeasi
destinatie.
(3) Cota stabilită
la alin. (1) se aplică si diferentelor rezultate din actualizarea valorii
lucrărilor autorizate, care se face o dată cu receptia la terminarea
lucrărilor.
Art. 31. - Dreptul
de a constata contraventiile si de a aplica amenzile prevăzute la art. 26 se
prescrie în termen de 2 ani de la data săvârsirii faptei.
Art. 32. - (1) În
cazul în care persoanele sanctionate contraventional au oprit executarea
lucrărilor, dar nu s-au conformat în termen celor dispuse prin procesul-verbal
de constatare a contraventiei, potrivit prevederilor art. 28 alin. (1), organul
care a aplicat sanctiunea va sesiza instantele judecătoresti pentru a dispune,
după caz:
a) încadrarea
lucrărilor în prevederile autorizatiei;
b) desfiintarea
constructiilor realizate nelegal.
(2) În cazul
admiterii cererii, instanta va stabili termenele limită de executare a
măsurilor prevăzute la alin. (1).
(3) În cazul
nerespectării termenelor limită stabilite, măsurile dispuse de instantă, în
conformitate cu prevederile alin. (2), se vor duce la îndeplinire prin grija
primarului, cu sprijinul organelor de politie, cheltuielile urmând să fie
suportate de către persoanele vinovate.
(4) În situatiile
prevăzute la art. 24 organele de control vor putea cere instantei să dispună,
prin hotărârea de condamnare, măsurile mentionate la alin. (1). Organele de
control pot cere organelor de urmărire penală sesizate si, după caz, instantei
să dispună ca măsură provizorie, pe tot parcursul procesului penal, oprirea
executării lucrărilor.
(5) Persoanele
care au beneficiat de subventie pentru construirea unei locuinte si pentru care
s-a dispus măsura prevăzută la alin. (1) lit. b) vor restitui subventiile
primite, cu plata dobânzilor legale pentru perioada în care le-au folosit.
Art. 33. - (1)
Prin derogare de la prevederile art. 32, constructiile executate fără
autorizatie de construire pe terenuri apartinând domeniului public sau privat
al statului, al judetelor, oraselor sau comunelor vor putea fi desfiintate pe
cale administrativă de către autoritatea administratiei publice locale
competentă, fără sesizarea instantelor judecătoresti si pe cheltuiala
contravenientului.
(2) Pentru
realizarea prevederilor alin. (1) consiliile locale comunale, orăsenesti,
municipale ori judetene, după caz, pot contracta efectuarea acestor servicii cu
societăti comerciale, în conditiile legii.
Art. 34. - (1)
Studiile de teren si documentatiile elaborate pentru realizarea investitiilor
de orice fel, a elementelor de infrastructură, de gospodărie comunală, precum
si a lucrărilor de amenajare a teritoriului si de urbanism - studii si proiecte
de sistematizare elaborate înainte de 1990 la comanda fostelor consilii
populare sau a altor institutii ale statului - sunt si rămân proprietate
publică a judetului sau a municipiului Bucuresti.
(2) În întelesul
prezentei legi, prin studiile si documentatiile mentionate la alin. (1) se
întelege exemplarul-martor compus din piesele scrise: tema de proiectare,
memorii generale si pe specialităti, breviare de calcul, avizele si acordurile
obtinute, precum si piesele desenate.
(3) Arhivele
cuprinzând studiile si documentatiile mentionate la alin. (1), intrate, la
constituire, în patrimoniul societătilor comerciale înfiintate pe structura
fostelor unităti de proiectare judetene si din municipiul Bucuresti, se
gestionează, potrivit legii, de către consiliile judetene, respectiv de
Primăria Municipiului Bucuresti.
(4) Inventarierea
arhivelor se face de către comisii constituite în acest scop prin hotărâri ale
consiliilor judetene, respectiv ale Consiliului General al Municipiului
Bucuresti.
(5) Refuzul
inventarierii si/sau al predării studiilor si documentatiilor se sanctionează
potrivit prevederilor Legii Arhivelor Nationale nr. 16/1996, cu modificările
ulterioare.
(6) În situatia
refuzului predării arhivelor, consiliile judetene si/sau Primăria Municipiului
Bucuresti, după caz, se vor adresa instantelor judecătoresti, care vor
solutiona cererile în procedură de urgentă, potrivit legii. Actiunea în
instantă este scutită de taxa de timbru.
(7) Accesul
persoanelor fizice sau al reprezentantilor persoanelor juridice la arhivele
cuprinzând documentatiile prevăzute la alin. (1), precum si la documentatiile
de urbanism elaborate ulterior acestora si gestionate de administratiile
publice locale, în vederea întocmirii documentatiilor de executie, se
stabileste prin hotărâre a consiliului judetean, respectiv a Consiliului
General al Municipiului Bucuresti.
Art. 35. - (1) În
conditiile prezentei legi, descrierea faptei ce constituie contraventie se face
cu indicarea locului, datei si orei constatării, în conformitate cu
dispozitiile art. 31.
(2) Împotriva
procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei se poate face
plângere în termen de 15 zile de la data înmânării sau comunicării acestuia.
Plângerea suspendă executarea sanctiunii amenzii, dar nu suspendă măsura de
oprire a executării lucrărilor, dispusă o dată cu aplicarea sanctiunii
contraventionale, în conditiile art. 28 alin. (1) si ale art. 29 alin. (2).
(3) În măsura în
care prin prezenta lege nu se dispune altfel, sunt aplicabile prevederile
Ordonantei Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobată cu modificări
si completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările ulterioare, cu exceptia dispozitiilor art. 28 si
29.*)
*) Art. 35, fost art. 30, modificat prin Legea
nr.
453/2001 si Legea nr.
401/2003, era alcătuit din 4 alineate.
Alin. (4), al cărui continut era: “(4) În
măsura în care prin prezenta lege nu se dispune altfel, sunt aplicabile
prevederile Legii nr. 32/1968.”, nu a fost modificat sau abrogat expres prin
Legea nr.
401/2003.
Alin. (3) al art. 35, asa cum a fost modificat
prin Legea nr.
401/2003, a preluat prevederile alin. (4), însă cu trimitere la Ordonanta
Guvernului nr.
2/2001.
Alin. (4) al art. 35 nu este inclus în forma
republicată, aplicarea acestui text încetând o dată cu abrogarea Legii nr.
32/1968 prin Ordonanta Guvernului nr.
2/2001.
CAPITOLUL IV
Art. 36. - (1)
Persoanele fizice si juridice, care beneficiază de teren în conditiile
prezentei legi, sunt obligate să solicite emiterea autorizatiei de construire
si să înceapă constructia în termen de cel mult un an de la data obtinerii
actului de concesionare a terenului.
(2) În caz de
încălcare a obligatiei prevăzute la alin. (1) concesionarea îsi pierde
valabilitatea.
Art. 37. - (1)
Persoanele fizice si juridice care realizează lucrări de constructii în
conditiile prezentei legi au obligatia de a executa integral lucrările până la
termenul prevăzut în autorizatie.
(2) Lucrările de
constructii autorizate se consideră finalizate dacă s-au realizat toate
elementele prevăzute în autorizatie si dacă s-a efectuat receptia la terminarea
lucrărilor, în conditiile legii, emiterea autorizatiei de functionare fiind conditionată
de existenta procesului-verbal de receptie. Efectuarea receptiei la terminarea
lucrărilor este obligatorie si în situatia realizării lucrărilor în regie
proprie.
(3) La terminarea
lucrărilor, beneficiarul autorizatiei de construire are obligatia să
regularizeze taxa pentru autorizatia de construire, potrivit legii.
(4) O dată cu
regularizarea taxei prevăzute la alin. (3), beneficiarii autorizatiilor de
construire vor regulariza si celelalte cote prevăzute de lege.
(5) Constructiile
executate fără autorizatie de construire sau cu nerespectarea prevederilor
acesteia, precum si cele care nu au efectuată receptia la terminarea
lucrărilor, potrivit legii, nu se consideră finalizate si nu pot fi intabulate
în cartea funciară. În această situatie se aplică în continuare sanctiunile
prevăzute de lege.
Art. 38. - (1)
Sunt de utilitate publică lucrările privind constructiile care nu mai pot fi
finalizate conform prevederilor autorizatiei de construire, inclusiv terenurile
aferente acestora.
(2) În vederea realizării
lucrărilor prevăzute la alin. (1), autoritatea administratiei publice locale pe
teritoriul căreia se află constructiile va aplica prevederile Legii nr. 33/1994
privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, iar imobilele pot fi
trecute din proprietatea publică în proprietatea privată si valorificate, în
conditiile legii.
Art. 39. - Toate
constructiile proprietate particulară, realizate în conditiile prezentei legi,
se declară, în vederea impunerii, la organele financiare teritoriale sau la
unitătile subordonate acestora, după terminarea lor completă si nu mai târziu
de 15 zile de la data expirării termenului prevăzut în autorizatia de
construire.
Art. 40. - (1) În
cazul când într-o clădire se realizează mai multe apartamente si suprafete locative
cu altă destinatie, proprietarii acestora dobândesc si o cotă-parte de
proprietate asupra tuturor părtilor de constructie si instalatii, precum si
asupra tuturor dotărilor care, prin natura lor, nu se pot folosi decât în
comun, indiferent de tronsonul, scara sau etajul la care este situată
proprietatea lor.
(2) O dată cu
dreptul de proprietate asupra constructiilor, în situatia celor realizate în
clădiri cu mai multe apartamente, proprietarul dobândeste si o cotă-parte din
dreptul de concesiune asupra terenului apartinând domeniului privat al statului
sau al unitătilor administrativteritoriale.
(3) Cotele-părti
prevăzute la alineatele precedente se determină proportional cu suprafata
construită a locuintelor, a caselor de vacantă ori a suprafetelor cu altă
destinatie din clădire, după caz.
Art. 41. - Dreptul
de concesiune asupra terenului se transmite în caz de succesiune sau de
înstrăinare a constructiei pentru a cărei realizare acesta a fost constituit.
În aceleasi
conditii se transmite si autorizatia de construire.
Art. 42. - (1)
Autorizatia de construire pentru lucrările de interventie în scopul asigurării
cerintelor de rezistentă, stabilitate si sigurantă în exploatare a
constructiilor asupra cărora au intervenit factori distructivi de origine naturală
sau umană se emite pentru consolidarea întregii constructii.
(2) Emiterea
autorizatiei de construire în vederea executării lucrărilor de interventie
pentru consolidarea constructiilor cu destinatia de locuinte, a monumentelor
istorice înscrise în listele oficiale, indiferent de proprietar, cu exceptia
celor în care se desfăsoară activităti comerciale, precum si a lăcasurilor de
cult este scutită de taxa de autorizare.
Art. 43. -
Autorizarea constructiilor cu caracter militar se face în conditiile stabilite
de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului împreună cu
ministerele si celelalte organe de specialitate ale administratiei publice
centrale interesate.
Art. 44. - (1) În
conditiile prezentei legi, în vederea realizării unui cadru legislativ unitar
privind autorizarea lucrărilor de constructii, toate reglementările tehnice -
norme, normative, instructiuni -, cu aplicabilitate în domeniul constructiilor
si urbanismului, elaborate de ministere si de alte organe centrale, se transmit
în mod obligatoriu spre avizare Ministerului Transporturilor, Constructiilor si
Turismului.
(2) Ministerele si
celelalte organe centrale care au elaborat reglementări tehnice, potrivit
prevederilor alin. (1), au obligatia de a le transmite Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului, în vederea avizării în termen de 30 de zile de la
data publicării prezentei legi, sub sanctiunea încetării aplicabilitătii
acestora.
Art. 45. - (1) În
termen de 60 de zile de la publicarea prezentei legi, consiliile judetene,
Consiliul General al Municipiului Bucuresti, precum si consiliile locale
municipale, orăsenesti si ale sectoarelor municipiului Bucuresti vor organiza,
în cadrul aparatului propriu, structuri de specialitate pentru îndeplinirea
atributiilor aflate în responsabilitatea arhitectului-sef, functionar public cu
functie de conducere, seful compartimentului/structurii de specialitate, cu
atributii în domeniul urbanismului, amenajării teritoriului si autorizării
executării lucrărilor de constructii, si pentru:
a) avizarea
documentatiilor de amenajare a teritoriului si urbanism, precum si eliberarea
certificatelor de urbanism;
b) obtinerea
avizelor solicitate prin certificatul de urbanism, necesare în vederea emiterii
acordului unic;
c) întocmirea si
eliberarea autorizatiei de construire/desfiintare;
d) organizarea si
exercitarea controlului propriu privind disciplina în constructii.
(2) Consiliul local al comunei poate organiza structuri de specialitate la nivelul aparatului propriu, în conditiile prevăzute la alin. (1), în baza unei hotărâri adoptate în acest sens.
(3) Structurile de
specialitate constituite în cadrul consiliilor judetene acordă asistentă
tehnică de specialitate, analizează si avizează documentatiile depuse pentru
certificatele de urbanism si autorizatiile de construire din competenta de
emitere a primarilor comunelor care nu au constituite structuri de
specialitate, în conditiile prevederilor alin. (2) si ale art. 4 alin. (1) lit.
d), la cererea acestora.
(4) În cazul în
care, din cauza lipsei de specialisti, nu se pot constitui structurile de
specialitate prevăzute la alin. (1) la nivelul oraselor sau al municipiilor se
vor aplica în mod corespunzător prevederile alin. (3).
(5) Functia de
arhitect-sef, prevăzută la alin. (1), se înscrie în nomenclatorul functiilor de
conducere din cadrul aparatului propriu al consiliilor judetene si locale si se
echivalează după cum urmează:
a) sef de
departament sau director general, pentru arhitectul-sef al municipiului
Bucuresti, respectiv pentru arhitectul-sef al judetului, arhitectii-sefi ai
municipiilor, precum si ai sectoarelor municipiului Bucuresti;
b) sef serviciu,
pentru arhitectii-sefi ai oraselor;
c) sef birou,
pentru persoanele cu responsabilitate în domeniul amenajării teritoriului,
urbanismului si al autorizării executării lucrărilor de constructii din cadrul
primăriilor de comună, sefi ai structurilor de specialitate organizate la
nivelul acestora, în conditiile prevăzute la alin. (2).
(6) Pentru
constituirea băncii de date, toti posesorii de retele tehnico-edilitare supra-
si subterane sunt obligati ca, în termen de 60 de zile de la intrarea în
vigoare a prezentei legi, să transmită administratiei publice judetene si a
municipiului Bucuresti planurile cadastrale cuprinzând traseele retelelor existente
pe teritoriul judetului si al localitătilor, respectiv al municipiului
Bucuresti.
Art. 46. - Prin
hotărâre a Guvernului, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a
prezentei legi, se constituie Comisia Interministerială pentru Zone Construite
Protejate, pentru emiterea avizului comun al Ministerului Culturii si Cultelor
si al Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, prevăzut la
art. 10 alin. (1) lit. a) si la art. 15 lit. f).
Art. 47. - Anexa
nr. 1 privind continutul-cadru al proiectului pentru autorizarea lucrărilor de
constructii si anexa nr. 2 privind definirea unor termeni de specialitate
utilizati în cuprinsul legii fac parte integrantă din prezenta lege.
Art. 48. - Pe data
intrării în vigoare a prezentei legi, Legea nr. 4/1973 privind dezvoltarea
constructiei de locuinte si vânzarea de locuinte din fondul de stat către
populatie, publicată în Buletinul Oficial nr. 46 din 31 martie 1973, Hotărârea
Consiliului de Ministri nr. 880 din 16 iulie 1973 pentru stabilirea măsurilor
de executare a dispozitiilor Legii nr. 4/1973 privind dezvoltarea constructiei
de locuinte, vânzarea de locuinte din fondul de stat către populatie si
construirea de case de odihnă proprietate personală, publicată în Buletinul
Oficial nr. 108 din 20 iulie 1973, Decretul nr. 144/1958 privind reglementarea
eliberării autorizatiilor de construire, reparare si desfiintare a
constructiilor, precum si a celor referitoare la înstrăinările si mpărtelile
terenurilor cu sau fără constructii, publicat în Buletinul Oficial nr. 15 din
29 martie 1958, Decretul nr. 545/1958 privind reglementarea amplasării
constructiilor, precum si a trecerii în proprietatea statului a terenurilor si
constructiilor necesare efectuării unor lucrări sau unor actiuni de interes de
stat, publicat în Buletinul Oficial nr. 41 din 30 decembrie 1958, Hotărârea
Consiliului de Ministri nr. 2.490/1969 privind stabilirea si sanctionarea
contraventiilor la normele privind amplasarea si autorizarea construirii,
reparării si desfiintării constructiilor si a altor lucrări, publicată în
Buletinul Oficial nr. 158 din 31 decembrie 1969, precum si orice alte
dispozitii contrare prezentei legi se abrogă.
ANEXA Nr. 1
CONTINUTUL-CADRU
al
proiectului pentru autorizarea executării lucrărilor de constructii
Proiectul pentru
autorizarea executării lucrărilor de constructii se elaborează de proiectanti
autorizati, persoane fizice sau juridice, în conditiile prevederilor art. 9 din
prezenta lege, si este extras din proiectul tehnic întocmit conform prevederilor
legale în vigoare, în concordantă cu cerintele certificatului de urbanism, cu
continutul avizelor si al acordurilor cerute prin acesta.
Proiectul pentru
autorizarea executării lucrărilor de constructii se întocmeste pentru:
- autorizarea
executării lucrărilor de construire - P.A.C.;
- autorizarea
executării lucrărilor de desfiintare - P.A.D.;
- autorizarea
executării organizării lucrărilor - P.O.E.
Continutul-cadru
al proiectului pentru autorizarea executării lucrărilor de constructii cuprinde
opisul pieselor scrise si desenate, necesar a fi prezentate spre autorizare.
În situatii cu
totul exceptionale, în functie de complexitatea investitiei supuse autorizării,
structurile de specialitate constituite potrivit prezentei legi vor putea cere
prin certificatul de urbanism si alte elemente tehnice cu rol de precizare
suplimentară, care să fie cuprinse în cadrul Proiectului pentru autorizarea
executării lucrărilor de constructii - P.A.C./P.A.D.
A. Proiectul
pentru autorizarea executării lucrărilor de construire - P.A.C.
I. Piese
scrise
1. Lista si
semnăturile proiectantilor
Se completează cu
numele în clar si calitatea proiectantilor, precum si cu partea din proiect
pentru care răspund.
2. Memoriu
2.1. Date
generale:
Descrierea
lucrărilor care fac obiectul proiectului pentru autorizarea lucrărilor de
constructii, făcându-se referiri la:
- amplasamentul,
topografia acestuia, trasarea lucrărilor;
- clima si
fenomenele naturale specifice;
- geologia si
seismicitatea;
- categoria de
importantă a obiectivului.
2.2. Memorii pe
specialităti
Descrierea
lucrărilor de:
- arhitectură;
- structură;
- instalatii;
- dotări si
instalatii tehnologice, după caz;
- amenajări
exterioare si sistematizare verticală.
2.3. Date si
indici care caracterizează investitia proiectată, cuprinsi în anexa la cererea
pentru autorizare:
- suprafetele -
construită desfăsurată, construită la sol si utilă;
- înăltimile
clădirilor si numărul de niveluri;
- volumul
constructiilor;
- procentul de
ocupare a terenului - P.O.T.;
- coeficientul de
utilizare a terenului - C.U.T.
2.4. Devizul
general al lucrărilor, întocmit în conformitate cu prevederile legale în
vigoare
2.5. Anexe la
memoriu
2.5.1. Studiul
geotehnic
2.5.2. Referatele
de verificare a proiectului, în conformitate cu legislatia în vigoare privind
calitatea în constructii, întocmite de verificatori atestati de Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si Turismului si agreati de investitor.
2.5.3. Fise
tehnice necesare obtinerii avizelor în vederea emiterii acordului unic din
competenta emitentului autorizatiei, potrivit legii, cerute prin certificatul
de urbanism.
2.5.4.
Documentatiile specifice necesare pentru obtinerea, prin grija emitentului
autorizatiei, a avizelor si acordurilor privind prevenirea si stingerea
incendiilor, apărarea civilă, protectia mediului si a sănătătii populatiei.
2.5.5. Avize
specifice cerute prin certificatul de urbanism, ca urmare a conditiilor
speciale de amplasament sau a functionalitătii investitiei, obtinute în
prealabil de solicitant - avizul Ministerului Transporturilor, Constructiilor
si Turismului, Ministerului Culturii si Cultelor, Ministerului Apărării
Nationale, Ministerului Administratiei si Internelor, Serviciului Român de
Informatii, al altor organisme ale administratiei centrale sau ale serviciilor
descentralizate ale acestora, după caz, conform reglementărilor legale în
vigoare.
2.5.6. Acordul
vecinilor, conform prevederilor legale în vigoare, exprimat în formă autentică,
pentru constructiile noi, amplasate adiacent constructiilor existente sau în
imediata lor vecinătate - si numai dacă sunt necesare măsuri de interventie
pentru protejarea acestora -, pentru lucrări de constructii necesare în vederea
schimbării destinatiei în clădiri existente, precum si în cazul amplasării de
constructii cu altă destinatie decât cea a clădirilor învecinate.
II. Piese
desenate
1. Planuri
generale
1.1. Plan de
încadrare în teritoriu
- plansă pe suport
topografic vizat de oficiul judetean de cadastru, geodezie si cartografie*),
întocmită la scările 1:10.000, 1:5.000, 1:2.000 sau 1:1.000, după caz
*) Conform art. 3 din Legea cadastrului si a
publicitătii imobiliare nr.
7/1996, astfel cum a fost modificat prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
41/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 509 din
7 iunie 2004, s-a înfiintat Agentia Natională de Cadastru si Publicitate
Imobiliară în subordinea Ministerului Administratiei si Internelor, prin
reorganizarea Oficiului National de Cadastru, Geodezie si Cartografie, iar
oficiile judetene de cadastru, geodezie si cartografie si al municipiului
Bucuresti s-au reorganizat în oficii de cadastru si publicitate imobiliară la
nivelul fiecărui judet si în municipiul Bucuresti.
Agentia Natională de Cadastru si Publicitate
Imobiliară a fost organizată si functionează în temeiul Hotărârii Guvernului
nr. 1.210/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 718
din 9 august 2004.
1.2. Plan de
situatie
- privind
amplasarea obiectivelor investitiei – plansă pe suport topografic vizat de
oficiul judetean de cadastru, geodezie si cartografie, întocmită la scările
1:2.000, 1:1.000, 1:500, 1:200 sau 1:100, după caz, prin care se precizează:
- parcela
cadastrală pentru care a fost emis certificatul de urbanism, descrisă prin
totalitatea elementelor topografice determinante pentru suprafata, lungimea
laturilor, unghiuri, inclusiv pozitia si înăltimea la coamă a calcanelor
limitrofe, precum si pozitia reperelor fixe si mobile de trasare;
- amplasarea
tuturor constructiilor care se vor mentine, se vor desfiinta sau se vor
construi;
- cotele
constructiilor proiectate si mentinute, pe cele trei dimensiuni (cotele ±0,00;
cote de nivel; distante de amplasare; axe; cotele trotuarelor, aleilor,
platformelor etc.);
- denumirile si
destinatiile fiecărui corp de constructie;
- sistematizarea
pe verticală a terenului si modul de scurgere a apelor pluviale;
- accesele pietonale si carosabile din incintă si clădiri, plantatiile prevăzute.
1.3. Planul
privind constructiile subterane
Va cuprinde
amplasarea acestora, în special a retelelor de utilităti urbane din zona
amplasamentului: trasee, dimensiuni, cote de nivel privind pozitionarea
căminelor - radier si capac -, si va fi redactat la scara 1:500.
În cazul lipsei
unor retele publice de echipare tehnicoedilitar ă se vor indica instalatiile
proprii prevăzute prin proiect, în special cele pentru alimentare cu apă si
canalizare.
2. Planse pe
specialităti
2.1. Arhitectură
Piesele desenate
de arhitectură vor cuprinde plansele principale privind arhitectura fiecărui
obiect, redactate la scara 1:50 sau 1:100, după cum urmează:
- planurile cotate
ale tuturor nivelurilor subterane si supraterane, cu indicarea functiunilor,
dimensiunilor si a suprafetelor;
- planurile
acoperisurilor - terasă sau sarpantă -, cu indicarea pantelor de scurgere a
apelor meteorice si a modului de colectare a acestora, inclusiv indicarea
materialelor din care se execută învelitorile;
- sectiuni
caracteristice - în special pe linia de cea mai mare pantă, acolo unde este
cazul -, care să cuprindă cota ±0,00, cotele tuturor nivelurilor, înăltimile
determinante ale acoperisului - cotele la coamă si la cornisă -, fundatiile
clădirilor învecinate la care se alătură constructiile proiectate;
- toate fatadele,
cu indicarea materialelor si finisajelor, inclusiv culorile, cotate si cu
indicarea racordării la nivelul terenului amenajat;
- în situatia
integrării constructiilor într-un front existent, se va prezenta si
desfăsurarea stradală prin care se va arăta modul de integrare a acestora în
tesutul urban existent.
2.2. Structura
2.2.1. Planul
fundatiilor
Se redactează la
scara 1:50 si va releva:
- modul de
respectare a conditiilor din studiul geotehnic;
- măsurile de
protejare a fundatiilor clădirilor învecinate, la care se alătură constructiile
proiectate.
2.2.2. Detalii de
fundatii
2.2.3. Proiect de
structură complet
Se prezintă pentru
constructii cu mai multe subsoluri si cel putin 10 niveluri.
2.3. Instalatii
2.3.1. Schemele
instalatiilor
Se prezintă
parametrii principali si schemele functionale ale instalatiilor proiectate.
2.4. Dotări si
instalatii tehnologice
În situatia în
care investitia urmează să functioneze pe baza unor dotări si instalatii
tehnologice, determinante pentru configuratia planimetrică a constructiilor, se
vor prezenta:
2.4.1. Desene de
ansamblu
2.4.2. Scheme ale
fluxului tehnologic
Fiecare plansă
prezentată în cadrul sectiunii II “Piese desenate” va avea în partea dreaptă
jos un cartus, care va cuprinde: numele firmei sau al proiectantului
elaborator, numărul de înmatriculare sau numărul autorizatiei, după caz, titlul
proiectului si al plansei, numărul proiectului si al plansei, data elaborării,
numele, calitatea si semnătura elaboratorilor si ale sefului de proiect.
B. Proiectul
pentru autorizarea executării lucrărilor de desfiintare - P.A.D.
I. Piese
scrise
1. Lista si
semnăturile proiectantilor
Se completează cu
numele în clar si calitatea proiectantilor, precum si cu partea din proiect
pentru care răspund.
2. Memoriu
2.1. Date generale
Descrierea
constructiei care urmează să fie desfiintată:
- scurt istoric:
anul edificării, mesteri cunoscuti, alte date caracteristice;
- descrierea structurii,
a materialelor constituente, a stilului arhitectonic;
- mentionarea si
descrierea elementelor patrimoniale sau decorative care urmează a se preleva;
- fotografii color
- format 9 x 12 cm - ale tuturor fatadelor, iar acolo unde este cazul se vor
prezenta desfăsurări rezultate din asamblarea mai multor fotografii;
- descrierea
lucrărilor care fac obiectul proiectului pentru autorizarea lucrărilor de
desfiintare.
2.2. Fise tehnice
cuprinzând elementele de aviz necesare emiterii acordului unic, obtinute prin
grija emitentului autorizatiei si cerute prin certificatul de urbanism.
II. Piese
desenate
1. Plan de
încadrare în teritoriu
- plansă pe suport
topografic vizat de oficiul judetean de cadastru, geodezie si cartografie,
întocmită la scările 1:10.000, 1:5.000, 1:2.000 sau 1:1.000, după caz.
2. Plan de
situatie a imobilelor
- plansă pe suport
topografic vizat de oficiul judetean de cadastru, geodezie si cartografie,
întocmită la scările 1:2.000, 1:1.000, 1:500, 1:200 sau 1:100, după caz, prin
care se precizează:
- parcela
cadastrală pentru care a fost emis certificatul de urbanism;
- amplasarea
tuturor constructiilor care se vor mentine sau se vor desfiinta;
- modul de
amenajare a terenului după desfiintarea constructiilor;
- sistematizarea
pe verticală a terenului si modul de scurgere a apelor pluviale;
- plantatiile existente si care se mentin după desfiintare.
Pe plansă se vor
indica în mod distinct elementele existente, cele care se desfiintează si cele
propuse – plan de situatie, constructii noi sau umpluturi de pământ, plantatii
etc., după caz.
3. Planul
privind constructiile subterane
Va cuprinde
amplasarea acestora, în special a retelelor de utilităti urbane din zona
amplasamentului: trasee, dimensiuni, cote de nivel privind pozitionarea căminelor
- radier si capac -, si va fi redactat la scara 1:500.
În cazul lipsei
unor retele publice de echipare tehnicoedilitar ă se vor indica instalatiile
proprii, în special cele pentru alimentare cu apă si canalizare.
4. Releveul
constructiilor care urmează să fie desfiintate
Plansele se vor
redacta la o scară convenabilă - 1:100 sau 1:50 - care să permită evidentierea
spatiilor si a functiunilor existente, cu indicarea cotelor, suprafetelor si a
materialelor existente:
- planurile
tuturor nivelurilor si planul acoperisului;
- principalele
sectiuni: transversală, longitudinală, alte sectiuni caracteristice, după caz;
- toate fatadele.
În situatia în
care desfiintarea necesită operatiuni tehnice complexe, se va prezenta si
proiectul de organizare a lucrărilor.
Fiecare plansă
prezentată în cadrul sectiunii II “Piese desenate” va avea în partea dreaptă
jos un cartus care va cuprinde: numele firmei sau al proiectantului elaborator,
numărul de înmatriculare sau numărul autorizatiei, după caz, titlul proiectului
si al plansei, numărul proiectului si al plansei, data elaborării, numele,
calitatea si semnătura elaboratorilor si ale sefului de proiect.
C. Proiectul de
organizare a executiei lucrărilor - P.O.E.
Proiectul de
organizare a executiei lucrărilor - P.O.E. - este necesar în toate cazurile în
care se realizează o investitie. În situatia în care acesta nu se prezintă
împreună cu proiectul pentru autorizarea executării lucrărilor de constructii,
se va obtine o autorizatie de construire separată de cea pentru investitia
propriu-zisă.
Proiectul de
organizare a executiei lucrărilor trebuie să cuprindă descrierea tuturor
lucrărilor provizorii pregătitoare si necesare în vederea asigurării
tehnologiei de executie a investitiei, atât pe terenul aferent investitiei, cât
si pe spatiile ocupate temporar în afara acestuia, inclusiv cele de pe domeniul
public, după cum urmează:
I. Piese
scrise
1. Lista si
semnăturile proiectantilor
Se completează cu
numele în clar si calitatea proiectantilor, precum si cu partea din proiect
pentru care răspund.
2. Memoriu
Acesta va
cuprinde:
- descrierea
lucrărilor provizorii: organizarea incintei, modul de amplasare a
constructiilor, amenajărilor si depozitelor de materiale;
- asigurarea si
procurarea de materiale si echipamente;
- asigurarea racordării
provizorii la reteaua de utilităti urbane din zona amplasamentului;
- precizări cu
privire la accese si împrejmuiri;
- precizări
privind protectia muncii.
Elementele tehnice
de avizare privind racordarea provizorie la utilitătile urbane din zonă, necesare
în vederea obtinerii acordului unic, se vor prezenta în cadrul fiselor tehnice
întocmite în Proiectul pentru autorizarea executării lucrărilor de constructii
- P.A.C. sau P.A.D., după caz.
II. Piese
desenate
Plan general
a) la lucrările de
mai mare amploare se redactează o plansă realizată conform planului de situatie
privind amplasarea obiectivelor investitiei, cuprinzând amplasamentul
investitiei si toate amenajările si constructiile provizorii necesare
realizării acesteia;
b) la lucrările de
mai mică amploare elementele de organizare a executiei lucrărilor vor putea fi
prezentate si în planul de situatie privind amplasarea obiectivelor investitiei
al proiectului pentru autorizarea executării lucrărilor de constructii.
Fiecare plansă
prezentată în cadrul sectiunii II “Piese desenate” va avea în partea dreaptă
jos un cartus, care va cuprinde: numele firmei sau al proiectantului
elaborator, numărul de înmatriculare sau numărul autorizatiei, după caz, titlul
proiectului si al plansei, numărul proiectului si al plansei, data elaborării,
numele, calitatea si semnătura elaboratorilor si ale sefului de proiect.
ANEXA Nr. 2
DEFINIREA
unor
termeni de specialitate utilizati în cuprinsul legii
- Acord unic
Documentul cu valoare
de aviz conform, necesar pentru elaborarea si emiterea autorizatiei de
construire/desfiintare, întocmit în baza concluziilor si propunerilor rezultate
ca urmare a examinării si aprobării documentatiilor tehnice depuse în vederea
autorizării, însumând conditiile si recomandările formulate prin:
a) avizele si
acordurile pentru utilităti urbane privind racordarea obiectivului si a
organizării executiei lucrărilor la retelele de utilităti urbane (apă/canal,
electricitate, gaze, termoficare, telecomunicatii, salubritate, transport
urban);
b) avizele si
acordurile specifice privind prevenirea si stingerea incendiilor, apărarea
civilă, protectia mediului si a sănătătii populatiei.
Acordul unic se
elaborează de structurile de specialitate constituite sub autoritatea
administratiei publice locale, în conditiile prevederilor art. 5 alin. (1).
- Autorizatia
de construire/desfiintare
Actul de
autoritate al administratiei publice locale - consilii judetene si consilii
locale municipale, orăsenesti si comunale -, pe baza căruia se pot realiza
lucrări de constructii.
Procedura de
emitere a autorizatiei de construire/desfiintare este reglementată prin
prezenta lege si prin normele metodologice elaborate de Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
- Anexe
gospodăresti
Constructiile cu
caracter definitiv sau provizoriu, menite să adăpostească activităti specifice,
complementare functiunii de locuire, care, prin amplasarea în vecinătatea
locuintei, alcătuiesc împreună cu aceasta o unitate functională distinctă.
În categoria
anexelor gospodăresti, de regulă în mediul rural, sunt cuprinse: bucătării de
vară, grajduri pentru animale mari, pătule, magazii, depozite si altele
asemenea. În mod similar, sunt asimilabile notiunii de anexe gospodăresti si
garajele, serele, piscinele si altele asemenea.
- Anexe
gospodăresti ale exploatatiilor agricole
Constructiile
situate în zone izolate în extravilan si îndepărtate de localitatea de
resedintă a lucrătorilor agricoli, menite să adăpostească masini agricole,
utilaje, mici ateliere, scule, alte bunuri ale acestora, inclusiv animale,
precum si spatii pentru cazare temporară pe timpul campaniilor agricole.
- Avizare/aprobare
Avizare - procedura de analiză si de exprimare a
punctului de vedere al unei comisii tehnice din structura ministerelor, a
administratiei publice locale ori a altor organisme centrale sau teritoriale
interesate, având ca obiect analiza solutiilor functionale, a indicatorilor
tehnicoeconomici si sociali ori a altor elemente prezentate prin documentatiile
de amenajare a teritoriului si urbanism sau prin proiectul pentru autorizarea
executiei lucrărilor de constructii - extras din proiectul tehnic (P.Th.) pe
baza căruia se vor executa lucrările.
Avizarea se
concretizează printr-un act (aviz favorabil sau nefavorabil) care are caracter
tehnic de obligativitate. Aprobare - optiunea forului deliberativ al
autoritătii competente de însusire a propunerilor din documentatiile prezentate
si sustinute de avizele tehnice favorabile, prealabil emise. Prin actul de
aprobare se conferă documentatiilor putere de aplicare, constituindu-se astfel
ca temei juridic în vederea realizării programelor de dezvoltare teritorială si
urbanistică, precum si al autorizării lucrărilor de executie a obiectivelor de
investitii.
- Clădiri de
importantă redusă
Constructii cu
functii obisnuite, cu un grad de risc scăzut, care afectează un număr redus de
oameni:
a) clădiri de
locuit cu S+P+1E, cu maximum 6 apartamente, inclusiv anexele gospodăresti ale
acestora;
b) clădiri pentru
învătământ cu cel mult 4 unităti functionale;
c) dispensare
comunale fără stationar;
d) sedii
administrative în mediul rural: primării, posturi de politie, cooperative de
credit rural, biblioteci, oficii postale si altele asemenea;
e) clădiri pentru
comert si alimentatie publică, cu o suprafată de până la 200 m2 si
cu deschideri până la 6 m;
f) hale si
ateliere pentru activităti mestesugăresti care nu generează vibratii, cu o
suprafată de până la 200 m2 si deschideri până la 6 m;
g) dependinte si anexe gospodăresti: garaje, bucătării de vară, grajduri, suri si altele asemenea;
h) constructii cu
caracter provizoriu.
- Constructii
cu caracter provizoriu
Constructiile
autorizate ca atare, indiferent de natura materialelor utilizate, care, prin
specificul functiunii adăpostite ori datorită cerintelor urbanistice impuse de
autoritatea publică, au o durată de existentă limitată, precizată si prin
autorizatia de construire.
De regulă,
constructiile cu caracter provizoriu se realizează din materiale si alcătuiri
care permit demontarea rapidă în vederea aducerii terenului la starea initială
(confectii metalice, piese de cherestea, materiale plastice ori altele
asemenea) si sunt de dimensiuni reduse. Din categoria constructiilor cu
caracter provizoriu fac parte: chioscuri, tonete, cabine, locuri de expunere
situate pe căile si în spatiile publice, corpuri si panouri de afisaj, firme si
reclame, copertine, pergole ori altele asemenea. În sensul prezentei legi
realizarea constructiilor provizorii se autorizează în aceleasi conditii în
care se autorizează constructiile definitive.
- Constructii
speciale
Constructiile cu
caracter militar care se autorizează în conditiile prevăzute la art. 43.
- Documentatiile
de amenajare a teritoriului si de urbanism
Ansamblurile de
documente scrise si desenate, referitoare la un teritoriu definit, prin care se
analizează situatia existentă si se stabilesc obiectivele, actiunile si
măsurile de dezvoltare pe o perioadă determinată.
Structura
documentatiilor de amenajare a teritoriului si de urbanism cuprinde:
a) planurile de
amenajare a teritoriului;
b) planurile
urbanistice;
c) regulamentele
locale de urbanism.
Definirea si
continutul-cadru al documentatiilor de amenajare a teritoriului si de urbanism
se fac prin legea amenajării teritoriului si urbanismului.
- Drept de
executie a lucrărilor de constructii
Dreptul real sau,
după caz, dreptul de creantă privind imobilul, care conferă titularului dreptul
de a obtine, potrivit legii, din partea autoritătii competente, autorizatia de
construire sau de desfiintare. Dovada dreptului asupra imobilului se face prin
actul, denumit titlu, prin care se atestă dreptul de proprietate (precum
contractul de vânzare-cumpărare, de schimb, de donatie, certificatul de
mostenitor, actul administrativ de restituire, hotărâre judecătorească) sau
printr-un contract de concesiune, contract de cesiune, contract de comodat.
Emiterea autorizatiei de construire în baza unui contract de închiriere se
poate face numai pentru constructii cu caracter provizoriu si cu acordul expres
al proprietarului de drept.
- Firma
Elementul
constructiv aplicabil pe clădire sau independent, pe care se inscriptionează
date de identificare a unei institutii publice, societăti comerciale, fundatii,
denumirea comercială, obiectul de activitate sau orice alt text specific, sub
care o persoană fizică sau juridică îsi exercită activitatea într-o clădire sau
într-o incintă.
- Instalatii
aferente constructiilor
Totalitatea
conductelor si echipamentelor care asigură utilitătile necesare functionării
constructiilor, situate în interiorul limitei de proprietate, de la
bransament/racord (inclusiv) la utilizatori, indiferent dacă acestea sunt sau
nu încorporate în constructie. Instalatiile aferente constructiilor se
autorizează împreună cu acestea sau, după caz, separat.
- Intravilanul
localitătii
Teritoriul care
constituie o localitate se determină prin Planul urbanistic general (PUG) si
cuprinde ansamblul terenurilor de orice fel, cu/fără constructii, organizate si
delimitate ca trupuri independente, plantate, aflate permanent sub ape, aflate
în circuitul agricol sau având o altă destinatie, înăuntrul căruia este permisă
realizarea de constructii, în conditiile legii.
Intravilanul se
poate dezvolta prin extinderea în extravilan numai pe bază de planuri
urbanistice zonale (PUZ), legal aprobate, integrându-se ulterior în Planul
urbanistic general (PUG) al localitătii.
- Extravilanul
localitătii
Teritoriul cuprins
între limita intravilanului si limita administrativ-teritorială a unitătii de
bază (municipiu, oras, comună), înăuntrul căruia autorizarea executării
lucrărilor de constructii este restrictionată, în conditiile prezentei legi.
- Împrejmuiri
Constructiile
definitive sau provizorii, cu rolul de a delimita suprafete, arii sau parcele
asupra cărora există forme de proprietate, executate pentru protectie împotriva
intruziunilor, realizate din diferite materiale - beton,
cărămidă, piatră,
lemn, metal, inclusiv sârmă ghimpată întinsă pe bulumaci -, ori prin plantii
specifice.
- Lucrări de
constructii
Operatiunile
specifice prin care:
- se realizează
constructii de orice fel - civile, industriale, agrozootehnice, edilitare
subterane si aeriene, căi de comunicatii, lucrări ingineresti, de artă etc.;
- se desfiintează
astfel de constructii prin demolare, dezmembrare, dinamitare etc.
- Lucrări de
modificare
Lucrări de
interventii asupra elementelor constructive, structurale si/sau nestructurale,
având ca efect modificarea (totală sau în parte) a acestora, privind:
- modificarea
planimetriei interioare sau exterioare; - modificarea volumetriei.
În toate cazurile este
necesară emiterea unei autorizatii de construire, cu respectarea prevederilor
legale privind calitatea în constructii pentru care legea prevede emiterea
autorizatiei de construire.
- Lucrări
specifice la căile de comunicatie, care nu necesită autorizatie de construire
Lucrările de
întretinere care nu necesită proiect si deviz general, constând dintr-un
complex de lucrări care se execută în mod permanent, în vederea mentinerii
constructiilor-instalatiilor în conditii tehnice corespunzătoare desfăsurării
continue, confortabile si în deplină sigurantă a circulatiei, la nivelul
traficului maxim.
- Mobilier
urban
Elementele
functionale si/sau decorative amplasate în spatiile publice care, prin
alcătuire, aspect, amplasare, conferă personalitate aparte zonei sau
localitătii. Prin natura lor piesele de mobilier urban sunt asimilate
constructiilor dacă amplasarea lor se face prin legare constructivă la sol
(fundatii platforme de beton, racorduri la utilităti urbane, cu exceptia
energiei electrice), necesitând emiterea autorizatiei de construire. Fac parte
din categoria mobilier urban: jardiniere, lampadare, bănci, bazine, pavaje
decorative, pergole, cabine telefonice si altele asemenea.
- Parcelare
Operatiunea de
proiectare urbanistică prin care se determină divizarea uneia sau mai multor
proprietăti funciare distincte, destinate construirii, în scopul atribuirii,
concesionării sau vânzării loturilor rezultate.
- Proiect
tehnic (P.Th.)
Documentatia -
piese scrise si desenate -, care cuprinde solutiile tehnice si economice de
realizare a obiectivului de investitii si pe baza căreia se execută lucrările
autorizate.
- Proiect
pentru autorizarea executării lucrărilor de constructii
Proiectul pentru
autorizarea executării lucrărilor de constructii, necesar emiterii autorizatiei
de construire, este extras din proiectul tehnic (P.Th.) si se elaborează în
conditiile prevederilor prezentei legi si în conformitate cu continutul-cadru
cuprins în anexa nr. 1.
- Receptia
lucrărilor
Receptia
lucrărilor constituie o componentă a sistemului calitătii în constructii si
este actul prin care se certifică finalizarea lucrărilor executate în
conformitate cu prevederile proiectului tehnic si cu detaliile de executie.
Receptia
lucrărilor de constructii de orice categorie si de instaltii se efectuează atât
la lucrări noi, cât si la interventii în timp asupra constructiilor existente,
conform legii.
Receptia
lucrărilor de constructii se realizează în două etape, potrivit prevederilor
legale în vigoare, după cum urmează:
- receptia la
terminarea lucrărilor;
- receptia finală.
- Schimbare
de destinatie
În întelesul
prevederilor art. 3, este necesară emiterea unei autorizatii de construire
si/sau de desfiintare, după caz, numai în situatia în care pentru realizarea
schimbării de destinatie a spatiilor sunt necesare lucrări de constructii
pentru care legea prevede emiterea autorizatiei de construire.
- Zone
protejate
Teritoriile
delimitate geografic, în cuprinsul cărora se află elemente sau ansambluri ale
patrimoniului natural sau cultural cu valoare deosebită. În raport cu natura
elementelor de patrimoniu, zonele protejate sunt:
a) zone naturale
protejate, instituite pentru protejarea si punerea în valoare a patrimoniului
natural cu valoare deosebită;
b) zone construite
protejate, instituite pentru salvarea, protejarea si punerea în valoare a
patrimoniului construit, cu valoare istorică, culturală sau memorialistică
deosebită.
NOTĂ:
Reproducem mai jos
prevederile art. III din Legea nr.
453/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr.
50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de constructii si unele
măsuri pentru realizarea locuintelor, ale art. II alin. (2) si ale art. III din
Legea nr.
401/2003 pentru modificarea si completarea Legii nr.
50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de constructii si ale
art. II alin. (2) din Legea nr.
199/2004 pentru modificarea si completarea Legii nr.
50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de constructii, care nu
sunt încorporate în textul republicat al Legii nr.
50/1991:
- art. III din
Legea nr.
453/2001:
“Art. III. - Pe
data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă: anexa la Legea nr.
50/1991, republicată, art. 8 alin. 5 si pct. 8 lit. j) din anexa nr. II la
Legea protectiei mediului nr. 137/1995, republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 70 din 17 februarie 2000, precum si referirile la
obligativitatea emiterii acordului de mediu pentru lucrările de
constructii-montaj din cuprinsul legii, din actele de aplicare a acesteia, precum
si orice alte dispozitii contrare prevederilor prezentei legi.”;
- art. II alin.
(2) si art. III din Legea nr.
401/2003:
“(2) În termen de
60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si Turismului va modifica normele metodologice
de aplicare a Legii nr.
50/1991, republicată, cu modificările si completările ulterioare, inclusiv
cu cele aduse prin prezenta lege, care vor include formularele, procedura de
autorizare si continutul documentatiilor necesare acestei proceduri. În acelasi
termen se vor efectua operatiunile de preluare, predare-primire a studiilor de
teren si a documentatiilor prevăzute la art. I pct. 23 [alin. (1) al art. 291],
prin proces-verbal încheiat între părti după inventarierea arhivelor mentionate
la art. I pct. 23 [art. 291 alin. (3)], fără a mai fi nevoie de punerea
în întârziere.
Art. III. - La
data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă litera c) a articolului 48
din Legea nr.
422/2001 privind protejarea monumentelor istorice.”;
- art. II alin.
(2) din Legea nr.
199/2004:
“(2) În termen de
30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului va modifica Normele metodolgoice de aplicare a
Legii nr.
50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de constructii, republicată,
cu modificările si completările ulterioare, aprobate prin Ordinul ministrului
lucrărilor publice, transporturilor si locuintei nr.
1.943/2001, cu modificările ulterioare.”