MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 172
(XVI) - Nr. 869 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 23
septembrie 2004
SUMAR
LEGI SI
DECRETE
364.
- Lege privind organizarea si functionarea politiei judiciare
690.
- Decret pentru promulgarea Legii privind organizarea si functionarea
politiei judiciare
HOTĂRÂRI ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
1.433.
- Hotărâre privind aprobarea structurii organizatorice, a numărului maxim
de posturi si a Regulamentului de organizare si functionare ale Oficiului Român
pentru Adoptii
1.434.
- Hotărâre privind atributiile si Regulamentulcadru de organizare si
functionare ale Directiei generale de asistentă socială si protectia copilului
1.436.
- Hotărâre pentru defalcarea pe categorii de cheltuieli a taxei unice si
fixe aferente serviciilor efectuate de Oficiul Român pentru Adoptii în
îndeplinirea procedurii de adoptie internatională pe teritoriul României
1.473.
- Hotărâre pentru aprobarea Memorandumului de întelegere dintre Ministerul
Administratiei si Internelor din România si Ministerul de Interne si al
Relatiilor Nationale din Regatul Tărilor de Jos si Ministerul Justitiei din
Regatul Tărilor de Jos în domeniul afacerilor interne, semnat la Haga la 21
aprilie 2004
Memorandum de
întelegere între Ministerul Administratiei si Internelor din România si
Ministerul de Interne si al Relatiilor Nationale din Regatul Tărilor de Jos si
Ministerul Justitiei din Regatul Tărilor de Jos în domeniul afacerilor interne
LEGI SI
DECRETE
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA
DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind organizarea si functionarea politiei
judiciare
Parlamentul
României adoptă prezenta
lege.
Art. 1. - Politia
judiciară este organizată si functionează în cadrul structurilor specializate
ale Ministerului Administratiei si Internelor.
Art. 2. - (1)
Politia judiciară este constituită din ofiteri si agenti de politie,
specializati în efectuarea activitătilor de constatare a infractiunilor, de
strângere a datelor în vederea începerii urmăririi penale si de cercetare
penală.
(2) Ofiterii si
agentii specializati prevăzuti la alin. (1) au calitatea de organe de cercetare
ale politiei judiciare.
(3) Ca organe de
cercetare ale politiei judiciare functionează lucrători specializati din
Ministerul Administratiei si Internelor anume desemnati de ministrul
administratiei si internelor, cu avizul favorabil al procurorului general al
Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casatie si Justitie, si îsi desfăsoară
activitatea sub autoritatea procurorului general al Parchetului de pe lângă
Înalta Curte de Casatie si Justitie sau sunt desemnati si functionează în alt
mod, potrivit unor legi speciale.
(4) Parchetele de
pe lângă instantele judecătoresti conduc si supraveghează activitatea de
cercetare penală a politiei judiciare.
(5) Politia
judiciară a Parchetului National Anticoruptie se organizează si functionează
potrivit legii speciale a Parchetului National Anticoruptie.
Art. 3. - (1)
Politistii care nu fac parte din politia judiciară au dreptul si obligatia de a
efectua orice act de constatare a săvârsirii infractiunilor, conform legii.
(2) Politistii
prevăzuti la alin. (1) au obligatia de a încunostinta de îndată procurorul sau
organele de cercetare ale politiei judiciare cu privire la constatarea
săvârsirii infractiunilor si de a le înainta, totodată, actele de constatare.
Art. 4. - Organele
de cercetare ale politiei judiciare sunt organizate si functionează în
structura Inspectoratului General al Politiei Române, Inspectoratului General
al Politiei de Frontieră Române si a unitătilor teritoriale ale acestora.
Art. 5. - În
desfăsurarea celorlalte activităti profesionale decât cele conduse si
controlate, potrivit legii, de către procuror, politistii din cadrul politiei
judiciare se subordonează ofiterilor ierarhici numiti potrivit normelor de
competentă aprobate prin ordin al ministrului administratiei si internelor.
Art. 6. - (1)
Numirea, promovarea si eliberarea politistilor în/din functiile structurilor
politiei judiciare se fac potrivit normelor de competentă aprobate prin ordin
al ministrului administratiei si internelor, cu avizul procurorului general al
Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casatie si Justitie.
(2) Pentru
neîndeplinirea sau îndeplinirea necorespunzătoare de către lucrătorii politiei
judiciare a obligatiilor ce le revin în activitatea desfăsurată în calitatea de
organ de cercetare penală al politiei judiciare, procurorul general al
Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casatie si Justitie poate propune
ministrului administratiei si internelor eliberarea din functia de lucrător de
politie judiciară.
Art. 7. - (1)
Pentru faptele de indisciplină săvârsite de organele de cercetare penală ale
politiei judiciare, procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte
de Casatie si Justitie poate solicita ministrului administratiei si internelor
declansarea cercetării prealabile pentru angajarea răspunderii disciplinare.
(2) Procedura
cercetării prealabile se reglementează prin ordin al ministrului administratiei
si internelor.
Art. 8. - (1)
Organele de cercetare ale politiei judiciare îsi desfăsoară activitatea sub
conducerea, supravegherea si controlul procurorului, fiind obligate să ducă la
îndeplinire dispozitiile acestuia.
(2) Sefii
ierarhici pot da politistilor care fac parte din politia judiciară dispozitii
si îndrumări în efectuarea activitătilor de constatare a infractiunilor si de
strângere a datelor în vederea identificării autorilor infractiunilor si
începerii urmăririi penale.
(3) Organele
ierarhic superioare ale politistilor care fac parte din politia judiciară nu
pot să dea îndrumări sau dispozitii privind cercetarea penală, procurorul fiind
singurul competent în acest sens.
Art. 9. - (1)
Lucrătorii de politie judiciară din structurile teritoriale îsi îndeplinesc
atributiile, în mod nemijlocit, sub autoritatea si controlul prim-procurorilor
parchetelor de pe lângă judecătorii si tribunale, corespunzător arondării
acestora.
(2) Procurorii
generali ai parchetelor de pe lângă curtile de apel îsi exercită autoritatea si
controlul nemijlocit asupra lucrătorilor de politie judiciară din
circumscriptia curtii de apel.
(3) Procurorul
general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casatie si Justitie îsi
exercită autoritatea si controlul direct sau prin procurori desemnati asupra
organelor de politie judiciară din întregul teritoriu.
Art. 10. -
Lucrătorilor politiei judiciare li se aplică prevederile Statutului
politistului si ale celorlalte acte normative în vigoare care reglementează
activitatea structurilor din care fac parte.
Această lege a
fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 si
ale art. 76 alin. (1) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR VALER
DORNEANU |
PRESEDINTELE
SENATULUI NICOLAE
VĂCĂROIU |
Bucuresti, 15 septembrie 2004.
Nr. 364.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
pentru promulgarea Legii privind organizarea si
functionarea politiei judiciare
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se
promulgă Legea privind organizarea si functionarea politiei judiciare si se dispune
publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
Bucuresti, 14 septembrie 2004.
Nr. 690.
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
privind aprobarea structurii organizatorice, a
numărului maxim de posturi si a Regulamentului de organizare si functionare ale
Oficiului Român pentru Adoptii
În temeiul art. 108
din Constitutie, republicată, si al art. 11 alin. (1) din Legea nr.
274/2004 privind înfiintarea, organizarea si functionarea Oficiului Român
pentru Adoptii,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - Se
aprobă structura organizatorică si Regulamentul de organizare si functionare
ale Oficiului Român pentru Adoptii, prevăzute în anexele nr. 1 si 2 care fac
parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Numărul
maxim de posturi al Oficiului Român pentru Adoptii este de 20, exclusiv
demnitarul.
Art. 3. - Prezenta
hotărâre intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2005.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Dan Mircea
Popescu
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
p. Secretarul
de stat al Autoritătii Nationale
pentru
Protectia Copilului si Adoptie,
Vali Sonia
Botezatu
Bucuresti, 2 septembrie 2004.
Nr. 1.433.
Numărul maxim de posturi = 20 (exclusiv
demnitarul)
ANEXA Nr. 2
REGULAMENT
de
organizare si functionare al Oficiului Român pentru Adoptii
CAPITOLUL I
Dispozitii
generale
Art. 1. - (1)
Oficiul Român pentru Adoptii, denumit în continuare Oficiul, este organ
de specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridică,
în subordinea Guvernului.
(2) Sediul
Oficiului este în municipiul Bucuresti.
Art. 2. - (1)
Oficiul coordonează si supraveghează activitătile de adoptie si realizează
cooperarea internatională în domeniul adoptiei.
(2) Oficiul este
autoritatea centrală română însărcinată să ducă la îndeplinire obligatiile
prevăzute în Conventia asupra protectiei copiilor si cooperării în materia
adoptiei internationale, încheiată la Haga la 29 mai 1993, ratificată prin
Legea nr. 84/1994, denumită în continuare Conventia de la Haga.
(3) Oficiul are
rolul de a duce la îndeplinire obligatiile asumate de statul român în materia
adoptiei prin conventiile si tratatele internationale la care România este
parte, de a pune în aplicare si de a urmări si asigura aplicarea unitară a
legislatiei în domeniul adoptiei.
CAPITOLUL II
Secretarul
de stat
Art. 3. - (1)
Secretarul de stat conduce întreaga activitate a Oficiului, pe care îl
reprezintă în raporturile cu Guvernul, cu Secretariatul General al Guvernului,
cu ministerele, cu alte autorităti ale administratiei publice centrale sau
locale, cu alte institutii publice si cu persoane fizice ori juridice, române
sau străine.
(2) Secretarul de
stat este ordonator secundar de credite.
(3) În exercitarea
atributiilor sale secretarul de stat emite ordine si instructiuni.
(4) Secretarul de
stat răspunde în fata Guvernului pentru întreaga activitate a Oficiului.
Art. 4. - (1)
Secretarul de stat al Oficiului îndeplineste următoarele atributii principale:
a) reprezintă
Oficiul în raporturile cu persoanele juridice române si străine în domeniul
adoptiei;
b) fundamentează
si elaborează propuneri pentru bugetul propriu si răspunde, potrivit legii, de
executia acestuia, fiind ordonator secundar de credite;
c) colaborează cu
institutiile de specialitate pentru formarea si perfectionarea pregătirii
profesionale a personalului din cadrul Oficiului;
d) ia măsuri
pentru editarea, dacă este cazul, a unor publicatii de specialitate si de
informare;
e) asigură
cooperarea între autoritătile administratiei publice locale si autoritătile
administratiei publice centrale cu atributii în domeniul adoptiei;
f) analizează
fisele posturilor de conducere, stabilind atributiile, sarcinile si limitele de
competentă ale acestora;
g) se preocupă
pentru asigurarea unui cadru unitar al managementului activitătilor prin
adoptie, prin integrarea acestor activităti în sistemul de servicii si
institutii organizat de autoritătile administratiei publice locale.
(2) Secretarul de
stat îndeplineste si alte atributii specifice domeniului de activitate al
Oficiului, stabilite prin acte normative sau prin decizii ale
primului-ministru.
CAPITOLUL III
Secretarul
general
Art. 5. - (1)
Secretarul general este înalt functionar public, subordonat secretarului de
stat, numit prin concurs sau examen, pe criterii de profesionalism.
(2) Secretarul
general asigură stabilitatea functionării Oficiului, continuitatea conducerii
si realizarea legăturilor functionale dintre structurile Oficiului, având în
subordine sefii compartimentelor din structura institutiei.
(3) Secretarul
general este, de regulă, coordonatorul colectivului de lucru care are drept
obiectiv principal initierea actelor normative.
Art. 6. -
Secretarul general are următoarele atributii principale:
a) prezintă
propuneri de măsuri necesare pentru aplicarea si respectarea actelor normative
în domeniul adoptiei;
b) elaborează,
împreună cu compartimentele de specialitate, proiecte de avize la actele
normative initiate de ministere si de alte organe ale administratiei publice
centrale;
c) analizează
lucrările elaborate în cadrul directiilor de specialitate si, dacă este cazul,
le prezintă spre aprobare secretarului de stat;
d) propune
secretarului de stat măsuri pentru a asigura buna organizare si functionare a
serviciilor/compartimentelor de specialitate;
e) urmăreste
realizarea corectă si la termenele stabilite a tuturor activitătilor si
sarcinilor stabilite de secretarul de stat;
f) realizează
legăturile functionale cu omologii săi din ministere si alte organe de
specialitate ale administratiei publice centrale;
g) propune si
coordonează diferite programe de specializare în vederea cresterii gradului de
profesionalism al personalului Oficiului;
h) îndeplineste
orice alte atributii stabilite de lege sau primite de la secretarul de stat.
CAPITOLUL IV
Conducătorii
structurilor/compartimentelor
Art. 7. - Sefii
structurilor din cadrul Oficiului au următoarele atributii:
a) organizează
sau, după caz, coordonează si controlează realizarea corectă si în termen a
activitătilor si sarcinilor stabilite de secretarul de stat sau de secretarul
general, de către personalul din subordine;
b) răspund de
încărcarea echilibrată cu sarcini a salariatilor, elaborează proiectele fiselor
posturilor pentru fiecare salariat si evaluează activitatea profesională a personalului
din subordine;
c) asigură ca
activitatea structurilor pe care le coordonează să se desfăsoare organizat, pe
baza unui program de activitate;
d) urmăresc
cunoasterea legislatiei aplicabile domeniului administratiilor de către
personalul din subordine si actionează pentru respectarea acesteia;
e) participă la
elaborarea sau, după caz, realizează lucrări de complexitate sau importantă
deosebită, corespunzătoare functiei în care sunt încadrati;
f) repartizează
spre rezolvare corespondenta si celelalte lucrări care intră în atributiile
compartimentului pe care îl conduc si dau îndrumările în vederea rezolvării
acestora în termenul stabilit de către conducerea Oficiului;
g) semnează,
potrivit competentelor stabilite pe linie ierarhică, lucrările si corespondenta
realizate în cadrul structurii respective;
h) urmăresc
elaborarea în termen a studiilor, sintezelor, rapoartelor, metodologiilor,
proiectelor de acte normative si a tuturor celorlalte lucrări repartizate de
secretarul de stat sau de secretarul general;
i) stabilesc, în
limita competentelor acordate, relatii de colaborare cu serviciile publice
specializate pentru protectia copilului sau cu organismele private autorizate
să desfăsoare activităti în domeniul adoptiei;
j) programează
concediile de odihnă pentru salariatii din subordine si urmăresc efectuarea
acestora;
k) asigură, în
conformitate cu legislatia în vigoare, respectarea normelor de disciplină de
către salariatii din subordine si fac propuneri secretarului de stat pentru
salariatii care au săvârsit abateri disciplinare;
l) răspund în fata
secretarului de stat sau a secretarului general pentru activitatea desfăsurată.
CAPITOLUL V
Serviciul
economic, juridic si resurse umane
Art. 8. - (1)
Serviciul economic, juridic si resurse umane are în componenta sa
Compartimentul financiarcontabilitate, Compartimentul juridic si Compartimentul
resurse umane si administrativ si are următoarele atributii principale:
a) gestionează
fondurile din bugetul Oficiului si bunurile acestuia, potrivit legii;
b) îndeplineste
toate atributiile privind sistemul de salarizare, indemnizatii si alte drepturi
bănesti ale angajatilor Oficiului;
c) realizează si
coordonează, sub îndrumarea secretarului general al Oficiului, politicile
generale de management al resurselor umane, în cadrul acestuia;
d) administrează
bunurile proprietate publică si privată aflate în patrimoniul Oficiului
potrivit prevederilor legale.
(2) Compartimentul
financiar-contabilitate are următoarele atributii principale:
a) stabileste
necesarul de cheltuieli materiale pentru întocmirea proiectului de buget anual
si a rectificărilor acestuia, pentru activitatea Oficiului;
b) primeste,
analizează si întocmeste necesarul fizic si valoric al lucrărilor de investitii
si dotări ce se înscriu în bugetul Oficiului;
c) urmăreste
angajarea patrimonială a Oficiului, în baza aprobării conducerii acestuia, cu
avizul Compartimentului juridic, întocmeste si verifică balanta de venituri si
cheltuieli a Oficiului, darea de seamă contabilă si raportul explicativ;
d) asigură
schimbul permanent de date si informatii cu structurile de resort din cadrul
Ministerului Finantelor Publice;
e) întocmeste
notele contabile pentru operatiunile specifice si fisele de conturi, analizează
si urmăreste soldurile conturilor si întocmirea specificatiilor de cont pentru
conturile specifice si propune conducerii Oficiului declansarea inventarierii
anuale a patrimoniului acestuia, compară rezultatele inventarierii faptice cu
cele scriptice din contabilitate si valorifică inventarierea si înregistrează
în contabilitate rezultatele inventarierii, conform procesuluiverbal întocmit
de comisia de inventariere a patrimoniului, stabilită prin ordin al
secretarului de stat;
f) recuperează
eventualele pagube constatate conform procesului-verbal întocmit de comisia de
inventariere a patrimoniului, analizează si avizează propunerile privind
scoaterea din functiune a mijloacelor fixe si clasarea sau declasarea
celorlalte dotări si materiale, conform propunerilor făcute de cei în drept;
g) întocmeste
lunar, trimestrial si anual executia bugetară si asigură raportarea acesteia si
realizează defalcarea pe trimestre a cheltuielilor bugetare, initiază si
urmăreste derularea procedurilor de achizitii si întocmeste contracte si
verifică bonitatea;
h) urmăreste încadrarea
în plătile programate si tine evidenta creditelor externe în baza documentelor
de fundamentare transmise de personalul angajat pentru derularea acestor
credite, asigură gestionarea fondurilor speciale;
i) acordă viza de
control financiar preventiv în conformitate cu ordinul emis de secretarul de
stat, întocmeste si tine evidenta ordonantărilor angajamentelor de plată ale
Oficiului si întocmeste bugetul de venituri si cheltuieli al Oficiului;
j) deschide lunar
creditele bugetare si fondurile speciale, conform normelor legale, cu
încadrarea în bugetul aprobat, si asigură schimbul permanent de date si
informatii cu structurile de resort din cadrul Ministerului Finantelor Publice;
k) întocmeste
statele de plată pentru personalul Oficiului, preluând de la Compartimentul
resurse umane si administrativ toate documentele necesare, asigură plata
efectivă a drepturilor de personal pentru Oficiu si efectuează, dacă este
cazul, retinerile din salariu, cu avizul juridic, dacă este cazul, si tine
evidenta veniturilor lunare ale personalului;
l) asigură
efectuarea vărsămintelor la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de
stat, la terti si alte obligatii;
m) întocmeste
titluri executorii, în conditiile legii, cu avizul Compartimentului juridic, si
urmăreste recuperarea prejudiciilor aduse Oficiului, asigură ridicarea si
depunerea de numerar;
n) asigură
ridicarea si depunerea documentelor de decontare bancară, întocmeste fisele
individuale de salarii si fisele fiscale, întocmeste raportări statistice
specifice si monitorizarea drepturilor salariale;
o) acordă viza de
control financiar preventiv în conformitate cu ordinul emis de conducerea
Oficiului si obtine viza de control financiar delegat de la Ministerul
Finantelor Publice, conform prevederilor legale.
(3) Compartimentul
financiar-contabilitate îndeplineste si alte atributii specifice stabilite de
conducerea Oficiului.
(4) Compartimentul
juridic are următoarele atributii principale:
a) efectuează
studii, analize si documentatii privind oportunitatea initierii sau modificării
unor acte normative, în raport cu fenomenele ce apar în aplicarea
reglementărilor legale în vigoare;
b) participă la
elaborarea proiectelor de acte normative în domeniul adoptiei;
c) face propuneri
pentru solutionarea unor probleme rezultate din aplicarea legislatiei în
domeniul adoptiei;
d) avizează, din
punct de vedere al tehnicii legislative si al corelării cu prevederile altor
reglementări, toate proiectele de acte normative initiate de către ministere si
organe centrale care au ca obiect reglementarea unor aspecte legate de domeniul
de activitate al Oficiului;
e) avizează
legalitatea contractelor civile si comerciale prin care este angajată
răspunderea patrimonială a Oficiului;
f) asigură
reprezentarea Oficiului în raporturile cu instantele judecătoresti de drept
comun si contencios administrativ;
g) participă la
organizarea si urmărirea actiunilor de informare privind legislatia în domeniul
adoptiei, prin instruiri, simpozioane, mass-media;
h) oferă
consultantă juridică în domeniul adoptiei persoanelor fizice si juridice
interesate si rezolvă orice alte lucrări cu caracter juridic.
(5) Compartimentul
resurse umane si administrativ are următoarele atributii principale:
A. în domeniul
resurselor umane:
a) gestiunea
curentă a resurselor umane si a functiilor publice, managementul resurselor
umane în conditii de eficientă, formarea si perfectionarea personalului,
întocmirea documentelor pentru încadrarea personalului;
b) întocmirea
documentelor date în competenta sa si difuzarea acestora la compartimentele
interesate, stabilirea drepturilor de spor de vechime pentru toti salariatii
Oficiului;
c) întocmirea
contractelor individuale de muncă, păstrarea si completarea la zi a carnetelor
de muncă, precum si a dosarelor personale ale fiecărui salariat;
d) derularea
procedurilor în vederea transferării personalului, întocmirea ordinelor de
încetare a raporturilor de serviciu sau a raporturilor de muncă si difuzarea
acestora la compartimentele interesate, întocmirea si păstrarea la zi a
statului de functii si de personal al Oficiului;
e) transmiterea
documentatiei pentru evaluarea performantelor profesionale individuale,
înregistrarea în evidente si înaintarea spre plată Compartimentului
financiarcontabilitate a drepturilor bănesti, în cazul concediilor medicale,
stabilirea drepturilor de concediu de odihnă, precum si a altor concedii
prevăzute de legislatia în vigoare si evidenta efectuării acestora;
B. în domeniul
administrativ:
a) asigură
evidenta declaratiilor pe baza cărora se acordă deducerile personale
suplimentare, întocmirea dosarelor de pensionare pentru limită de vârstă,
pentru invaliditate sau de urmas, întocmirea fisei colective de prezentă,
păstrarea evidentei orelor prestate peste programul de lucru;
b) întocmirea si
eliberarea legitimatiilor de serviciu, de acces, precum si păstrarea evidentei
acestora, eliberarea de documente privind statutul de salariat, solicitate de
salariatii Oficiului, întocmirea si tinerea evidentei fiselor fiscale pentru
toti salariatii Oficiului.
(6) Compartimentul
resurse umane si administrativ îndeplineste si alte atributii stabilite de
conducerea Oficiului.
(7) Compartimentul
resurse umane si administrativ, în domeniul administrativ, are următoarele
atributii:
a) urmăreste
contractele cu furnizorii, realizarea obiectivelor acestora, cu respectarea
prevederilor legale privind achizitiile de bunuri;
b) derulează
planul de aprovizionare al Oficiului privind obiectivele de investitii si
aprovizionare curentă cu bunuri si contractele de servicii, asigură gestionarea
materialelor consumabile procurate;
c) întocmeste
fisele de magazie si cele de inventar, face propuneri de casare si declasare a
dotărilor si materialelor, conform prevederilor legale;
d) organizează si
supraveghează modul de întrebuintare a bunurilor mobile si imobile aflate în
patrimoniul Oficiului, a gestiunii materialelor si întocmeste documentatia
necesară, urmăreste si vizează justificarea cheltuielilor efectuate pentru
activitatea de transport a Oficiului (folosirea autoturismelor din dotarea
Oficiului);
e) confirmă pentru
plată facturile primite pentru serviciile prestate Oficiului de către
furnizorii directi, întocmeste si fundamentează anual propunerile pentru
reparatii capitale si curente în cadrul Oficiului;
f) organizează si
supraveghează efectuarea si întretinerea curăteniei în sediul Oficiului si pe
căile de acces, amenajează spatii din incinta Oficiului pentru actiuni de
protocol, asigură protectia muncii conform prevederilor legale în vigoare,
pentru aparatul de lucru al Oficiului, îndeplinind toate formalitătile
necesare, întocmeste necesarul de rechizite si materiale pentru compartimentele
Oficiului;
g) întocmeste
notele de intrare-receptie pentru achizitiile Oficiului si asigură semnarea
acestora de cei în drept, operează bonurile de materiale, centralizează
consumurile pe fiecare sortiment si le predă la Compartimentul
financiar-contabilitate împreună cu procesele-verbale de predare-primire;
h) înregistrează
mijloacele fixe si obiectele de inventar în registrul de inventar si
completează fisele de inventar pe locuri de folosintă si persoane.
(8) Compartimentul
resurse umane si administrativ îndeplineste si alte atributii stabilite de
conducerea Oficiului.
CAPITOLUL VI
Biroul de evidentă a adoptiei
Art. 9. - (1)
Biroul de evidentă a adoptiei are următoarele atributii principale:
a) asigură
verificarea respectării termenelor, procedurilor si documentelor prevăzute de
legislatia în vigoare privind adoptia;
b) asigură
constituirea evidentei cererilor persoanelor sau familiilor care doresc să
adopte;
c) întocmeste si
actualizează Registrul national pentru adoptii;
d) asigură si
urmăreste aplicarea prevederilor din Legea nr.
273/2004 privind regimul juridic al adoptiei;
e) verifică dacă
adoptatul va beneficia în tara străină de garantiile si normele echivalente
celor existente în cazul unei adoptii nationale;
f) comunică
directiilor generale de asistentă socială si protectia copilului lista
centralizată la nivel national a persoanelor sau familiilor adoptatoare
atestate si înscrise în Registrul national pentru adoptii;
g) urmăreste
evolutia copilului si a relatiilor dintre acesta si părintele sau părintii săi
adoptivi prin intermediul autoritătii centrale competente sau organizatiei
acreditate ori autorizate din statul de domiciliu al părintilor adoptivi;
h) întocmeste
certificatul care atestă că adoptia este conformă cu normele impuse de
Conventia de la Haga;
i) centralizează
si expediază comisiei pentru protectia copilului competente rapoartele de
urmărire postadoptie a copiilor adoptati;
j) sprijină
adoptatul în obtinerea informatiilor vizând identitatea părintilor firesti, în
conditiile legii.
(2) Biroul
prevăzut la alin. (1) execută orice alte atributii primite de la conducerea
Oficiului, pe linie ierarhică.
CAPITOLUL VII
Auditor
Art. 10. -
Auditorul functionează în directa subordine a secretarului de stat al Oficiului
si exercită auditul intern asupra tuturor activitătilor desfăsurate sau
coordonate direct de Oficiu, inclusiv asupra utilizării de către terti,
indiferent de natura juridică a acestora, a fondurilor publice gestionate de
acestia din urmă, în baza unei finantări realizate de către Oficiu.
Art. 11. - (1)
Principalele atributii ale auditorului sunt:
a) elaborează
proiectul planului anual de audit intern;
b) efectuează
activităti de audit intern pentru a evalua dacă sistemele de management
financiar si control ale Oficiului sunt transparente si sunt conforme cu
normele de legalitate, regularitate, economicitate, eficientă si eficacitate;
c) elaborează
raportul anual al activitătii de audit intern;
d) raportează
secretarului de stat identificarea unor nereguli sau eventuale prejudicii;
e) auditează, cel
putin o dată la 3 ani, fără a se limita la acestea, următoarele: angajamente
bugetare si legale din care derivă direct sau indirect obligatii de plată,
inclusiv din fondurile comunitare, plătile asumate prin angajamente bugetare si
legale, inclusiv din fondurile comunitare, vânzarea, gajarea, concesionarea sau
închirierea de bunuri din domeniul privat al statului ori al unitătilor
administrativteritoriale, concesionarea sau închirierea de bunuri din domeniul
public al statului ori al unitătilor administrativteritoriale, constituirea
veniturilor publice, respectiv modul de autorizare si stabilire a titlurilor de
creantă, precum si a facilitătilor acordate la încasarea acestora, alocarea
creditelor bugetare, sistemul contabil si fiabilitatea acestuia, sistemul de
luare a deciziilor, sistemele de conducere si control, precum si riscurile
asociate unor astfel de sisteme, sistemele informatice.
(2) Auditorul
îndeplineste si alte atributii stabilite de secretarul de stat al Oficiului.
CAPITOLUL
VIII
Dispozitii
finale
Art. 12. -
Prezentul regulament va fi adus la cunostintă tuturor salariatilor, prin grija
conducătorilor structurilor din cadrul Oficiului.
Art. 13. -
Programul de lucru al Oficiului se stabileste prin ordin al secretarului de
stat al Oficiului.
Art. 14. -
Atributiile si răspunderile specifice functiilor din cadrul Oficiului se
stabilesc prin fisa postului, corespunzătoare fiecărei functii, care se aprobă
prin ordin al secretarului de stat al Oficiului.
Art. 15. -
Personalul Oficiului are obligatia de a declara, pe propria răspundere, că atât
el, cât si rudele sale până la gradul III, nu lucrează în cadrul fundatiilor
sau asociatiilor, al căror obiect de activitate vizează protectia si promovarea
adoptiei.
Art. 16. -
Personalul Oficiului are obligatia de a lua la cunostintă si de a respecta
prevederile prezentului regulament, precum si ale regulamentului de ordine
interioară, care se aprobă prin ordin al secretarului de stat al Oficiului în
termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
privind atributiile si Regulamentul-cadru de
organizare si functionare ale Directiei generale de asistentă socială si
protectia copilului
În temeiul art. 108
din Constitutie, republicată, si al art. 105 alin. (5) din Legea nr.
272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - Se
aprobă Regulamentul-cadru de organizare si functionare a Directiei generale de
asistentă socială si protectia copilului, denumită în continuare Directia
generală, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta
hotărâre.
Art. 2. - Directia
generală este institutia publică cu personalitate juridică, înfiintată în
subordinea consiliului judetean, respectiv a consiliului local al sectorului
municipiului Bucuresti, prin comasarea serviciului public de asistentă socială
si a serviciului public specializat pentru protectia copilului de la nivelul
judetului, respectiv al sectorului municipiului Bucuresti, prin preluarea, în
mod corespunzător, a atributiilor si functiilor acestora.
Art. 3. - Directia
generală realizează la nivel judetean, respectiv la nivelul local al
sectoarelor municipiului Bucuresti, măsurile de asistentă socială în domeniul
protectiei copilului, familiei, persoanelor singure, persoanelor vârstnice,
persoanelor cu handicap, precum si a oricăror persoane aflate în nevoie.
Art. 4. - (1) Prin
hotărâre a consiliului judetean, respectiv a consiliului local al sectorului
municipiului Bucuresti, se înfiintează Directia generală si se aprobă structura
organizatorică, numărul de personal, precum si finantarea acestei directii.
(2) Consiliile
judetene, respectiv consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti,
aprobă, prin hotărâre, regulamentul de organizare si functionare a Directiei
generale, pe baza prevederilor regulamentului-cadru aprobat prin prezenta
hotărâre.
(3) Atributiile
Directiei generale, prevăzute în regulamentul-cadru, se completează cu alte
atributii, în functie de caracteristicile sociale ale unitătilor
administrativteritoriale si ale subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale
municipiului Bucuresti.
Art. 5. - (1)
Consiliile judetene, respectiv consiliile locale ale sectoarelor municipiului
Bucuresti, înfiintează Directia generală prin reorganizarea serviciilor publice
cu atributii în domeniul asistentei sociale si protectiei copilului, aflate în
subordine, si, după caz, a compartimentelor din aparatul propriu existent în
cadrul acestora.
(2) Personalul
serviciilor publice reorganizate potrivit alin. (1) se preia de către Directia
generală si se consideră transferat, în conditiile legii.
Art. 6. - (1)
Patrimoniul serviciilor publice reorganizate potrivit art. 5 alin. (1),
stabilit pe baza bilantului contabil încheiat la data de 31 decembrie 2004, se
preia, pe bază de protocol de predare-preluare, de către Directia generală, în
termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
(2) În conditiile
legii, Directia generală va prelua toate drepturile si va respecta toate
obligatiile serviciilor publice reorganizate potrivit art. 5 alin. (1),
potrivit reglementărilor legale sau contractuale.
(3) Directia
generală asigură, în conditiile legii, continuitatea proiectelor în derulare
initiate de serviciile publice reorganizate conform art. 5 alin. (1).
Art. 7. - (1) În
termen de cel mult un an de la reorganizarea Directiei generale, se va asigura
încadrarea în totalitate a acesteia cu personal de specialitate cu diverse
calificări, care are competente, responsabilităti si atributii specifice
domeniului de activitate.
(2) În aplicarea
prevederilor alin. (1) conducătorul Directiei generale întocmeste necesarul de
personal de specialitate si solicită institutiilor si organizatiilor
specializate formarea si perfectionarea personalului existent, în conditiile
legii.
Art. 8. -
Finantarea Directiei generale se asigură din bugetele locale ale judetelor,
respectiv din bugetele locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti.
Art. 9. - Pe data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă:
a) prevederile
art. 1 referitoare la serviciul public de asistentă socială de la nivelul
judetelor, cuprinse în Regulamentul-cadru de organizare si functionare a
serviciului public de asistentă socială, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
90/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 81 din 7
februarie 2003, cu modificările ulterioare;
b) Hotărârea
Guvernului nr.
117/1999 pentru aprobarea Normelor metodologice si a măsurilor tranzitorii
de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 26/1997
privind protectia copilului aflat în dificultate, precum si a Metodologiei de
coordonare a activitătilor de protectie si de promovare a drepturilor copilului
la nivel national, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
105 din 12 martie 1999, cu modificările ulterioare, precum si orice alte
dispozitii contrare.
Art. 10. -
Prezenta hotărâre intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2005.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Dan Mircea
Popescu
Ministru de
stat, ministrul administratiei si internelor,
Marian
Florian Săniută
Ministrul
delegat pentru administratia publică,
Gheorghe Emacu
Ministrul
educatiei si cercetării,
Alexandru Athanasiu
Ministrul
sănătătii,
Ovidiu
Brînzan
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
p. Secretarul
de stat al Autoritătii Nationale
pentru
Protectia Copilului si Adoptie,
Vali Sonia
Botezatu
Bucuresti, 2 septembrie 2004.
Nr. 1.434.
ANEXĂ
de
organizare si functionare a Directiei generale de asistentă socială si
protectia copilului
Art. 1. - (1)
Directia generală de asistentă socială si protectia copilului, denumită în
continuare Directia generală, are rolul de a asigura la nivel judetean,
respectiv la nivelul sectoarelor municipiului Bucuresti, aplicarea politicilor
si strategiilor de asistentă socială în domeniul protectiei copilului,
familiei, persoanelor singure, persoanelor vârstnice, persoanelor cu handicap,
precum si a oricăror persoane aflate în nevoie.
(2) În vederea
realizării atributiilor prevăzute de lege Directia generală îndeplineste, în
principal, următoarele functii:
a) de strategie,
prin care asigură elaborarea strategiei de asistentă socială, a planului de
asistentă socială pentru prevenirea si combaterea marginalizării sociale,
precum si a programelor de actiune antisărăcie, pe care le supune spre aprobare
consiliului judetean, respectiv consiliului local al sectorului municipiului
Bucuresti;
b) de coordonare a
activitătilor de asistentă socială si protectie a copilului la nivelul
judetului, respectiv al sectorului municipiului Bucuresti;
c) de administrare
a fondurilor pe care le are la dispozitie;
d) de colaborare
cu serviciile publice deconcentrate ale ministerelor si institutiilor care au
responsabilităti în domeniul asistentei sociale, cu serviciile publice locale
de asistentă socială, precum si cu reprezentantii societătii civile care
desfăsoară activităti în domeniu;
e) de executie,
prin asigurarea mijloacelor umane, materiale si financiare necesare pentru
implementarea strategiilor cu privire la actiunile antisărăcie, prevenirea si
combaterea marginalizării sociale, precum si pentru solutionarea urgentelor
sociale individuale si colective la nivelul judetului, respectiv al sectoarelor
municipiului Bucuresti;
f) de reprezentare
a consiliului judetean, respectiv a consiliului local al sectorului
municipiului Bucuresti, pe plan intern si extern, în domeniul asistentei
sociale si protectiei copilului.
(3) Structura
organizatorică, numărul de personal si bugetul Directiei generale se aprobă
prin hotărâre a consiliului judetean, respectiv a consiliului local al
sectorului municipiului Bucuresti, astfel încât functionarea acesteia să
asigure îndeplinirea atributiilor ce îi revin potrivit legii.
Art. 2. - Directia
generală îndeplineste următoarele atributii principale:
a) în domeniul
protectiei persoanei adulte:
1. completează
evaluarea situatiei socioeconomice a persoanei adulte aflate în nevoie, a
nevoilor si resurselor acesteia. Asigură furnizarea de informatii si servicii
adecvate în vederea refacerii si dezvoltării capacitătilor individuale si ale
celor familiale necesare pentru a depăsi cu forte proprii situatiile de
dificultate, după epuizarea măsurilor prevăzute în planul individualizat
privind măsurile de asistentă socială;
2. acordă
persoanei adulte asistentă si sprijin pentru exercitarea dreptului său la
exprimarea liberă a opiniei;
3. depune
diligente pentru clarificarea situatiei juridice a persoanei adulte aflate în
nevoie, inclusiv pentru înregistrarea tardivă a nasterii acesteia;
4. verifică si
reevaluează trimestrial si ori de câte ori este cazul modul de îngrijire a
persoanei adulte în nevoie pentru care s-a instituit o măsură de asistentă
socială într-o institutie, în vederea mentinerii, modificării sau revocării măsurii
stabilite;
5. asigură
măsurile necesare pentru protectia în regim de urgentă a persoanei adulte
aflate în nevoie, inclusiv prin organizarea si asigurarea functionării în
structura proprie a unor centre specializate;
6. depune
diligentele necesare pentru reabilitarea persoanei adulte conform planului
individualizat privind măsurile de asistentă socială;
7. îndeplineste
orice alte atributii prevăzute de lege;
b) în domeniul
protectiei drepturilor copilului:
1. întocmeste
raportul de evaluare initială a copilului si familiei acestuia si propune
stabilirea unei măsuri de protectie specială;
2. monitorizează
trimestrial activitătile de aplicare a hotărârilor de instituire a măsurilor de
protectie specială a copilului;
3. identifică si
evaluează familiile sau persoanele care pot lua în plasament copilul;
4. monitorizează
familiile si persoanele care au primit în plasament copii, pe toată durata
acestei măsuri;
5. identifică,
evaluează si pregăteste persoane care pot deveni asistenti maternali
profesionisti, în conditiile legii;
încheie contracte
individuale de muncă si asigură formarea continuă de asistenti maternali
profesionisti atestati; evaluează si monitorizează activitatea acestora;
6. acordă
asistentă si sprijin părintilor copilului separat de familie, în vederea
reintegrării în mediul său familial;
7. reevaluează,
cel putin o dată la 3 luni si ori de câte ori este cazul, împrejurările care au
stat la baza stabilirii măsurilor de protectie specială si propune, după caz,
mentinerea, modificarea sau încetarea acestora;
8. îndeplineste
demersurile vizând deschiderea procedurii adoptiei interne pentru copiii aflati
în evidenta sa;
9. identifică
familiile sau persoanele cu domiciliul în România care doresc să adopte copii;
evaluează conditiile materiale si garantiile morale pe care acestea le prezintă
si eliberează atestatul de familie sau de persoană aptă să adopte copii;
10. monitorizează
evolutia copiilor adoptati, precum si a relatiilor dintre acestia si părintii
lor adoptivi; sprijină părintii adoptivi ai copilului în îndeplinirea
obligatiei de a-l informa pe acesta că este adoptat, de îndată ce vârsta si
gradul de maturitate ale copilului o permit;
11. îndeplineste
orice alte atributii prevăzute de lege;
c) alte atributii:
1. coordonează si
sprijină activitatea autoritătilor administratiei publice locale din judet în
domeniul asistentei sociale si protectiei copilului;
2. coordonează
metodologic activitatea de prevenire a separării copilului de părintii săi,
precum si cea de admitere a adultului în institutii sau servicii, desfăsurate
la nivelul serviciilor publice de asistentă socială;
3. acordă
asistenta tehnică necesară pentru crearea si formarea structurilor comunitare
consultative ca formă de sprijin în activitatea de asistentă socială si
protectia copilului;
4. evaluează si
pregăteste persoane, identificate de serviciul public local de asistentă
socială, care pot deveni asistenti personali ai persoanei cu handicap, si
supraveghează activitatea acestor asistenti;
5. colaborează cu
organizatiile neguvernamentale care desfăsoară activităti în domeniul
asistentei sociale si protectiei copilului sau cu agenti economici prin
încheierea de conventii de colaborare cu acestia;
6. dezvoltă
parteneriate si colaborează cu organizatii neguvernamentale si cu alti reprezentanti
ai societătii civile în vederea acordării si diversificării serviciilor sociale
si a serviciilor pentru protectia copilului, în functie de nevoile comunitătii
locale;
7. colaborează pe
bază de protocoale sau conventii cu celelalte directii generale, precum si cu
alte institutii publice din unitatea administrativ-teritorială, în vederea
îndeplinirii atributiilor ce îi revin, conform legii;
8. asigură la
cerere consultantă de specialitate gratuită privind acordarea serviciilor,
măsurilor si prestatiilor de asistentă socială si protectia copilului;
colaborează cu alte institutii responsabile pentru a facilita accesul
persoanelor la aceste drepturi;
9. propune
consiliului judetean, respectiv consiliului local al sectorului municipiului
Bucuresti, înfiintarea, finantarea, respectiv cofinantarea institutiilor
publice de asistentă socială, precum si a serviciilor pentru protectia
copilului;
10. prezintă anual
sau la solicitarea consiliului judetean, respectiv a consiliului local al
sectorului municipiului Bucuresti, rapoarte de evaluare a activitătilor
desfăsurate;
11. asigură
acordarea si plata drepturilor cuvenite, potrivit legii, persoanelor cu
handicap;
12. sprijină si
dezvoltă un sistem de informare si de consultantă accesibil persoanelor
singure, persoanelor vârstnice, persoanelor cu handicap si oricăror persoane
aflate în nevoie, precum si familiilor acestora, în vederea exercitării tuturor
drepturilor prevăzute de actele normative în vigoare;
13. actionează
pentru promovarea alternativelor de tip familial la protectia
institutionalizată a persoanelor în nevoie, inclusiv îngrijirea la domiciliu;
14. organizează
activitatea de selectare si angajare a personalului din aparatul propriu si
institutiile/serviciile din subordine, de evaluare periodică si de formare
continuă a acestuia;
15. asigură
serviciile administrative si de secretariat ale comisiei pentru protectia
copilului, respectiv ale comisiei de expertiză medicală a persoanelor adulte cu
handicap;
16. îndeplineste
orice alte atributii prevăzute în acte normative sau stabilite prin hotărâri
ale consiliului judetean, respectiv ale consiliului local al sectorului
municipiului Bucuresti.
Art. 3. - (1)
Structura organizatorică orientativă necesară pentru asigurarea functionării
Directiei generale este următoarea:
1. compartimentul
pentru îngrijire de tip familial în domeniul asistentei sociale a persoanelor
adulte;
2. compartimentul
pentru îngrijire de tip familial în domeniul protectiei copilului;
3. compartimentul
pentru îngrijire de tip rezidential în domeniul asistentei sociale a
persoanelor adulte;
4. compartimentul
pentru îngrijire de tip rezidential în domeniul protectiei copilului;
5. compartimentul
de interventie în regim de urgentă în domeniul asistentei sociale a persoanelor
adulte; în cadrul acestuia se organizează si functionează telefonul pentru
semnalarea cazurilor de urgentă ale persoanelor adulte;
6. compartimentul
de interventie în situatii de abuz, neglijare, trafic si migratie;
7. compartimentul
de interventie în regim de urgentă în domeniul protectiei copilului; în cadrul
acestuia se organizează si functionează “telefonul copilului”;
8. compartimentul
de evaluare a copilului care săvârseste fapte penale si nu răspunde penal;
9. compartimentul
de evaluare complexă a copilului cu dizabilităti;
10. compartimentul
de evaluare si monitorizare în domeniul asistentei sociale si protectiei
copilului;
11. compartimentul
strategii, programe, proiecte în domeniul asistentei sociale si protectiei
copilului;
12. compartimentul
antisărăcie si prevenire a marginalizării sociale;
13. secretariatul
comisiei pentru protectia copilului;
14. secretariatul
comisiei de expertiză medicală a persoanelor adulte cu handicap;
15. compartimentul
resurse umane;
16. compartimentul
economic si financiar-contabil;
17. compartimentul
tehnic, achizitii publice si administrativ;
18. compartimentul
juridic si contencios;
19. compartimentul
audit;
20. compartimentul
de relatii cu publicul.
(2) În vederea
exercitării si realizării atributiilor ce îi revin Directia generală va asigura
încadrarea cu prioritate a personalului cu studii socioumane.
(3) În vederea
exercitării si realizării atributiilor Directiei generale, consiliul judetean,
respectiv consiliul local al sectorului municipiului Bucuresti, poate aproba
organizarea si a altor compartimente decât cele prevăzute la alin. (1),
asigurând resursele necesare functionării acestora.
Art. 4. - (1)
Conducerea Directiei generale se asigură de directorul general, în cazul în
care acesta este functionar public, sau, după caz, de directorul executiv si de
colegiul director.
(2) Directorul
general sau, după caz, directorul executiv al Directiei generale este ajutat de
cel putin 2 directori adjuncti, dintre care unul coordonează activitătile din
domeniul protectiei persoanelor adulte, iar unul coordonează activitatea de
protectie a drepturilor copilului.
Art. 5. - (1)
Postul de director general sau, după caz, de director executiv, precum si
postul de director adjunct ai Directiei generale se ocupă prin concurs sau,
după caz, prin examen, în conditiile legii.
(2) Candidatii
pentru ocuparea posturilor de director general sau, după caz, de director
executiv si director adjunct ai Directiei generale trebuie să fie absolventi cu
diplomă de licentă ai învătământului universitar de lungă durată sau absolventi
ai învătământului postuniversitar, în domeniul stiintelor socioumane, juridice,
administrative sau economice, si să aibă o vechime în specialitate de cel putin
5 ani.
(3) Comisia de
examinare este numită de presedintele consiliului judetean, respectiv de
primarul sectorului municipiului Bucuresti. Din comisia de examinare, care
verifică îndeplinirea conditiilor de participare la concurs si competenta
profesională a candidatilor pentru ocuparea postului de director general sau,
după caz, de director executiv, fac parte, în mod obligatoriu, câte un
reprezentant al Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei,
Autoritătii Nationale pentru Protectia Drepturilor Copilului, Autoritătii
Nationale pentru Persoanele cu Handicap, Ministerului Administratiei si
Internelor si, după caz, al Agentiei Nationale a Functionarilor Publici.
Presedintele comisiei este secretarul general al judetului, respectiv
secretarul sectorului municipiului Bucuresti.
(4) Concursul
constă în mod obligatoriu si din prezentarea si sustinerea unui referat
cuprinzând analiza sistemului de asistentă socială si protectia copilului din
unitatea sau, după caz, subdiviziunea administrativteritorial ă respectivă,
precum si propuneri de restructurare sau, după caz, de dezvoltare a acestui
sistem.
Art. 6. - Colegiul
director al Directiei generale este compus din directorul general sau, după
caz, directorul executiv, directorii adjuncti, personalul de conducere din
cadrul Directiei generale, precum si 3 consilieri judeteni ori, după caz,
locali, având cu precădere studii socioumane, propusi de presedintele
consiliului judetean sau, după caz, de primarul sectorului municipiului
Bucuresti. Presedintele colegiului director este secretarul general al
judetului, respectiv secretarul sectorului municipiului Bucuresti. În situatia
în care presedintele colegiului director nu îsi poate exercita atributiile,
acestea sunt exercitate de către directorul general sau, după caz, de
directorul executiv al Directiei generale.
Art. 7. - (1)
Organizarea, functionarea si atributiile colegiului director se stabilesc prin
regulamentul de organizare si functionare a Directiei generale.
(2) Colegiul
director se întruneste în sedintă ordinară trimestrial, la convocarea
directorului general sau, după caz, a directorului executiv, precum si în
sedintă extraordinară, ori de câte ori este necesar, la cererea directorului
general sau, după caz, a directorului executiv, a presedintelui colegiului
director sau a unuia dintre directorii adjuncti.
(3) La sedintele
colegiului director pot participa, fără drept de vot, presedintele consiliului
judetean, membrii comisiei pentru protectia copilului si alti consilieri
judeteni, respectiv primarul sectorului municipiului Bucuresti, si alti
consilieri locali, precum si alte persoane invitate de membrii colegiului
director.
(4) Colegiul
director îndeplineste următoarele atributii principale:
a) analizează si
controlează activitatea Directiei generale; propune directorului general sau,
după caz, directorului executiv măsurile necesare pentru îmbunătătirea
activitătilor Directiei generale;
b) avizează
proiectul bugetului propriu al Directiei generale si contul de încheiere a
exercitiului bugetar;
c) avizează
proiectul strategiei si rapoartelor elaborate de directorul general sau, după
caz, de directorul executiv al Directiei generale, potrivit art. 8 alin. (3)
lit. d) si e); avizul este consultativ;
d) propune
consiliului judetean, respectiv consiliului local al sectorului municipiului
Bucuresti, modificarea structurii organizatorice si a regulamentului de
organizare si functionare ale Directiei generale, precum si rectificarea
bugetului, în vederea îmbunătătirii activitătii acesteia;
e) propune
consiliului judetean, respectiv consiliului local al sectorului municipiului
Bucuresti, înstrăinarea mijloacelor fixe din patrimoniul Directiei generale,
altele decât bunurile imobile, prin licitatie publică organizată în conditiile
legii;
f) propune
consiliului judetean, respectiv consiliului local al sectorului municipiului
Bucuresti, concesionarea sau închirierea de bunuri ori servicii de către
Directia generală, prin licitatie publică organizată în conditiile legii;
g) întocmeste si
propune spre avizare, respectiv aprobare, potrivit legii, statul de functii,
precum si premierea si sporurile care se acordă la salariul personalului
Directiei generale, cu încadrarea în resursele financiare alocate de consiliul
judetean, respectiv de consiliul local al sectorului municipiului Bucuresti, în
conditiile legii.
(5) Colegiul
director îndeplineste si alte atributii stabilite de lege sau prin hotărâre a
consiliului judetean, respectiv a consiliului local al sectorului municipiului
Bucuresti.
(6) Sedintele
colegiului director se desfăsoară în prezenta a cel putin două treimi din
numărul membrilor săi si a presedintelui. În exercitarea atributiilor ce îi
revin colegiul director adoptă hotărâri cu votul majoritătii membrilor
prezenti.
Art. 8. - (1)
Directorul general sau, după caz, directorul executiv al Directiei generale
asigură conducerea executivă a acesteia si răspunde de buna ei functionare în
îndeplinirea atributiilor ce îi revin. În exercitarea atributiilor ce îi revin
directorul general sau, după caz, directorul executiv emite dispozitii.
(2) Directorul
general sau, după caz, directorul executiv reprezintă Directia generală în
relatiile cu autoritătile si institutiile publice, cu persoanele fizice si
juridice din tară si din străinătate, precum si în justitie.
(3) Directorul
general sau, după caz, directorul executiv îndeplineste, în conditiile legii,
următoarele atributii principale:
a) exercită
atributiile ce revin Directiei generale în calitate de persoană juridică;
b) exercită
functia de ordonator secundar de credite;
c) întocmeste
proiectul bugetului propriu al Directiei generale si contul de încheiere a
exercitiului bugetar, pe care le supune avizării colegiului director si
aprobării consiliului judetean, respectiv consiliului local al sectorului
municipiului Bucuresti;
d) elaborează si
supune aprobării consiliului judetean, respectiv consiliului local al
sectorului municipiului Bucuresti, proiectul strategiei anuale, pe termen mediu
si lung, de restructurare, organizare si dezvoltare a sistemului de asistentă
socială si protectie a drepturilor copilului, având avizul colegiului director
si al comisiei;
e) elaborează
proiectele rapoartelor generale privind activitatea de asistentă socială si
protectie a drepturilor copilului, stadiul implementării strategiilor prevăzute
la lit. d) si propunerile de măsuri pentru îmbunătătirea acestei activităti, pe
care le prezintă spre avizare colegiului director si apoi comisiei pentru
protectia copilului;
f) aprobă statul
de personal al Directiei generale; numeste si eliberează din functie personalul
din cadrul Directiei generale, potrivit legii; elaborează si propune spre
aprobare consiliului judetean, respectiv consiliului local al sectorului
municipiului Bucuresti, statul de functii al Directiei generale, având avizul
colegiului director;
g) controlează
activitatea personalului din cadrul Directiei generale si aplică sanctiuni
disciplinare acestui personal;
h) constată
contraventiile si propune aplicarea sanctiunilor prevăzute la art. 135 din
Legea nr. 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului;
i) este
vicepresedintele comisiei pentru protectia copilului si reprezintă Directia
generală în relatiile cu aceasta;
j) asigură
executarea hotărârilor comisiei pentru protectia copilului.
(4) Directorul
general sau, după caz, directorul executiv îndeplineste si alte atributii
prevăzute de lege sau stabilite prin hotărâre a consiliului judetean, respectiv
a consiliului local al sectorului municipiului Bucuresti.
(5) În absenta
directorului general sau, după caz, a directorului executiv, atributiile
acestuia se exercită de unul dintre directorii adjuncti, desemnat prin
dispozitie a directorului general sau, după caz, a directorului executiv, în
conditiile prevăzute de regulamentul de organizare si functionare a Directiei
generale.
Art. 9. - Numirea,
eliberarea din functie si sanctionarea disciplinară a directorului general sau,
după caz, a directorului executiv al Directiei generale se fac la propunerea
presedintelui consiliului judetean, respectiv a primarului sectorului
municipiului Bucuresti, prin hotărâre a consiliului judetean, respectiv a
consiliului local al sectorului municipiului Bucuresti.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru defalcarea pe categorii de cheltuieli a
taxei unice si fixe aferente serviciilor efectuate de Oficiul Român pentru
Adoptii în îndeplinirea procedurii de adoptie internatională pe teritoriul
României
În temeiul art. 108
din Constitutie, republicată, si al art. 67 din Legea nr.
273/2004 privind regimul juridic al adoptiei,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - O dată
cu depunerea cererii de adoptie internatională, bunicul, respectiv bunicii
adoptatori vor achita o taxă unică si fixă reprezentând contravaloarea
cheltuielilor ocazionate de efectuarea de către Oficiul Român pentru Adoptii a
tuturor serviciilor aferente îndeplinirii procedurii de adoptie internatională
pe teritoriul României.
Art. 2. - (1)
Cheltuielile ocazionate de efectuarea de către Oficiul Român pentru Adoptii a
tuturor serviciilor aferente îndeplinirii procedurii de adoptie internatională
pe teritoriul României au în vedere următoarele costuri:
a) costurile
notificărilor autoritătilor centrale si organismelor private străine,
ambasadelor, consulatelor, altor institutii si autorităti publice române si
străine, persoanelor fizice sau juridice române si străine privind fiecare fază
si informatie referitoare la procedura de adoptie internatională;
b) costurile
privitoare la eliberarea si circuitul documentelor privind copilul adoptabil:
certificat de nastere, certificat medical, dovada adoptabilitătii, raport
psihomedico-social, alte acte emise de directia generală de asistentă socială
si protectia copilului în cursul procedurii de adoptie internatională;
c) costurile
taxelor si onorariilor plătite pentru traducerea autorizată si legalizarea
documentelor prevăzute la lit. a) si b), precum si taxele postale privind
corespondenta cu autoritătile centrale si organismele private străine, cu
ambasade, consulate, alte institutii si autorităti publice române si străine, persoane
fizice sau juridice române si străine.
(2) Taxa unică si
fixă se stabileste pe baza costurilor maxime prevăzute la alin. (1), prin ordin
al conducătorului Oficiului Român pentru Adoptii.
Art. 3. - (1)
Plata sumei mentionate la art. 1 va fi efectuată prin transfer bancar în contul
Oficiului Român pentru Adoptii.
(2) După
confirmarea transferului, Oficiul Român pentru Adoptii va începe desfăsurarea
demersurilor privind adoptia internatională.
Art. 4. - Taxa
percepută de Oficiul Român pentru Adoptii va fi făcută venit la bugetul de stat
în termen de 5 zile lucrătoare de la încasarea acesteia.
Art. 5. - Prezenta
hotărâre intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2005.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Dan Mircea
Popescu
Ministrul
afacerilor externe,
Mircea
Geoană
Ministru de
stat, ministrul administratiei si internelor,
Marian
Florian Săniută
Ministrul
delegat pentru administratia publică,
Gheorghe
Emacu
Ministrul
finantelor publice,
Mihai Nicolae
Tănăsescu
p. Secretarul
de stat al Autoritătii Nationale
pentru
Protectia Copilului si Adoptie,
Vali Sonia
Botezatu
Bucuresti, 2 septembrie 2004.
Nr. 1.436.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru aprobarea Memorandumului de
întelegere dintre Ministerul Administratiei si Internelor din România si
Ministerul de Interne si al Relatiilor Nationale din Regatul Tărilor de Jos si
Ministerul Justitiei din Regatul Tărilor de Jos în domeniul afacerilor interne,
semnat la Haga la 21 aprilie 2004
În temeiul art.
108 din Constitutie, republicată, si al art. 20 din Legea nr.
590/2003 privind tratatele,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Articol unic. - Se
aprobă Memorandumul de întelegere dintre Ministerul Administratiei si
Internelor din România si Ministerul de Interne si al Relatiilor Nationale din
Regatul Tărilor de Jos si Ministerul Justitiei din Regatul Tărilor de Jos în
domeniul afacerilor interne, semnat la Haga la 21 aprilie 2004.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministru de
stat, ministrul administratiei si internelor,
Marian
Florian Săniută
Ministrul
afacerilor externe,
Mircea
Geoană
Ministrul
finantelor publice,
Bucuresti, 9 septembrie 2004.
Nr. 1.473.
între
Ministerul Administratiei si Internelor din România si Ministerul de Interne si
al Relatiilor Nationale din Regatul Tărilor de Jos si Ministerul Justitiei din
Regatul Tărilor de Jos în domeniul afacerilor interne
Ministerul
Administratiei si Internelor din România si Ministerul de Interne si al
Relatiilor Nationale din Regatul Tărilor de Jos si Ministerul Justitiei din
Regatul Tărilor de Jos, denumite în continuare părti,
convinse de
importanta unei cooperări politienesti fructuoase având ca scop realizarea unui
singur spatiu european de libertate, securitate si justitie,
dorind să extindă
cooperarea bilaterală si multilaterală în domeniul de aplicare a legii, ordinii
si sigurantei publice si al pregătirii politiei,
exprimându-si
dorinta fermă de a coopera pe mai departe în domeniul managementului
crizelor/înlăturării dezastrelor si al serviciilor de pompieri,
având în vedere
reglementările bilaterale si multilaterale de cooperare în vigoare, potrivit
specificului lor de activitate,
luând în
considerare mecanismele de cooperare prezente si viitoare din cadrul
Consiliului Europei, Uniunii Europene si al altor organizatii internationale,
au convenit
următoarele:
ARTICOLUL 1
Scop si
obiective
Părtile vor promova cooperarea bilaterală în materie, potrivit specificului lor de activitate. Obiectivul principal este intensificarea cooperării în domeniul aplicării legii, prevenirii infractionalitătii, al ordinii si sigurantei publice si cresterea nivelului de pregătire al politiei atât la nivel national, cât si european.
ARTICOLUL 2
Domenii de
cooperare
În baza
prezentului memorandum de întelegere, denumit în continuare memorandum, cooperarea
dintre părti va include următoarele:
a) schimbul de
informatii si expertiză, în perspectiva aderării României la Uniunea Europeană,
în scopul îmbunătătirii activitătii în domeniul afacerilor interne;
b) schimbul de
informatii, know-how si experti la nivelul structurilor cu atributii în
dezvoltarea cooperării bilaterale, precum si schimbul de expertiză referitor la
relatiile dintre politie si cetăteni;
c) formularea,
implementarea si evaluarea proiectelor politienesti comune în următoarele
domenii:
- raportul dintre
politie si cetăteni (politia de proximitate);
- lupta împotriva
crimei organizate;
- activitatea
politienească în marile orase;
- lupta împotriva
traficului de fiinte umane si împotriva contrabandei cu persoane;
- pregătirea
cadrelor politienesti, incluzând schimbul de experientă între institutiile
responsabile cu pregătirea personalului politiei;
d) schimbul de
informatii, know-how si expertiză, având drept scop promovarea si implementarea
standardelor de etică profesională în rândul functionarilor publici;
e) cresterea
gradului de securizare a documentelor de identitate si de călătorie, precum si
a datelor cu caracter personal, pentru prevenirea falsului de identitate si a
substitutiei de persoane.
ARTICOLUL 3
Modalităti
de implementare
1. Părtile vor
conveni asupra unor programe specifice de cooperare pe care urmează să le
aprobe în termen de sase (6) luni de la intrarea în vigoare a prezentului
memorandum.
2. În cadrul
programelor de cooperare părtile vor specifica modalitătile de finantare a
implementării acestora.
3. Cheltuielile
aferente implementării programelor de cooperare vor fi suportate de fiecare
parte, dacă nu se decide altfel.
4. Pentru a
încuraja dezvoltarea cooperării, părtile vor depune toate diligentele pentru
identificarea altor surse de finantare.
5. Pentru a evalua
gradul de îndeplinire a prevederilor acestui memorandum, părtile vor desemna
puncte nationale de contact în cadrul ministerelor mentionate în anexă si vor
organiza reuniuni anuale.
ARTICOLUL 4
Autoritătile
responsabile cu implementarea
1. Părtile vor
desemna reprezentanti oficiali pentru elaborarea programelor de cooperare si
îsi vor notifica reciproc coordonatele acestora (nume, prenume, institutie,
număr de telefon si de fax si adresa de e-mail).
2. În termen de
treizeci (30) de zile de la intrarea în vigoare a prezentului memorandum,
părtile se vor informa reciproc, pe cale diplomatică, cu privire la
autoritătile competente desemnate, responsabile cu aplicarea acestuia, aria de
competentă a fiecărei autorităti competente, coordonatele acestora (nume,
prenume, institutie, număr de telefon si de fax si adresa de e-mail), precum si
orice alte detalii relevante.
3. Orice
modificare intervenită în ceea ce priveste coordonatele reprezentantilor
oficiali desemnati va fi notificată celeilalte părti.
ARTICOLUL 5
1. Prezentul
memorandum este încheiat pentru o perioadă de trei (3) ani si va intra în
vigoare în termen de treizeci (30) de zile de la primirea ultimei notificări
schimbate de părti, pe canale diplomatice, prin care se informează reciproc cu
privire la îndeplinirea procedurilor legale interne cerute pentru intrarea lui
în vigoare.
2. Părtile pot
conveni eventualele amendamente la prezentul memorandum, cu consimtământul
scris al celor două părti, acestea urmând a intra în vigoare conform procedurii
prezentate în paragraful 1.
3. Fiecare parte
poate denunta prezentul memorandum si programele de cooperare, prin notificarea
celeilalte părti, în scris, pe canale diplomatice. Denuntarea va deveni
efectivă în termen de treizeci (30) de zile de la data primirii unei astfel de
notificări.
4. Cooperarea va
fi evaluată în decursul a sase (6) luni de la încetarea prezentului memorandum.
Semnat la Haga la
21 aprilie 2004, în două exemplare originale, fiecare în limbile olandeză,
română si engleză, toate textele fiind egal autentice. În cazul în care vor
exista diferente de interpretare, textul în limba engleză va prevala.
Pentru Ministerul
Administratiei si Internelor din România, Ioan Rus |
Pentru Ministerul
de Interne si al Relatiilor Nationale din Regatul
Tărilor de Jos si
Ministerul Justitiei din Regatul Tărilor de Jos, Johan
Remkes |
1. Pentru partea română: Directia generală de integrare europeană si
relatii internationale Domnul Corneliu Alexandru, director general Adresă: Str. Eforie nr. 3-5, sectorul 3, Bucuresti Telefon: 0040 21 312 41 02 Fax: 0040 21 314 74 22 E-mail: DIRI@mi.ro |
2. Pentru partea olandeză: Directia generală pentru ordine si
sigurantă publică, Ministerul de Interne si al Relatiilor
Nationale Doamna Lidewijde Ongering, director general Adresă: Postbus 20011 2500 EA DEN HAAG Telefon: 0031 70 426 73 74 Fax: 0031 70 363 91 53 E-mail: Karel.schuurman@minbzk.nl Directia generală pentru afaceri
internationale si imigrare, Ministerul Justitiei Domnul Rob Visser, director general Adresă: Postbus 20301 2500, EH DEN HAAG Telefon: 0031 70 370 6504 E-mail: r.van.der.veer@minjus.nl |