MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P
A R T E A I
Anul
172 (XVI) - Nr. 871 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Vineri, 24 septembrie 2004
SUMAR
LEGI
SI DECRETE
367. - Lege pentru ratificarea Scrisorii de întelegere dintre
România si Banca Internatională pentru Reconstructie si Dezvoltare privind
acordarea unui avans, în valoare de 2 milioane dolari S.U.A., pentru pregătirea
proiectului “Economia bazată pe cunoastere”, care urmează să fie finantat
printr-un împrumut în valoare de 80 milioane dolari S.U.A., semnată la
Bucuresti la 30 iunie 2004
Scrisoare
de întelegere nr. P4090-RO
695. - Decret privind promulgarea Legii pentru ratificarea
Scrisorii de întelegere dintre România si Banca Internatională pentru
Reconstructie si Dezvoltare privind acordarea unui avans, în valoare de 2
milioane dolari S.U.A., pentru pregătirea proiectului “Economia bazată pe
cunoastere”, care urmează să fie finantat printr-un împrumut în valoare de 80
milioane dolari S.U.A., semnată la Bucuresti la 30 iunie 2004
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 328 din 14 septembrie 2004 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 403 alin. 1 din Codul de
procedură civilă
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
477. - Ordin al ministrului muncii, solidaritătii sociale si
familiei pentru aprobarea Normelor metodologice privind recunoasterea si
desemnarea laboratoarelor de încercări, precum si a organismelor de certificare
si de inspectie care realizează evaluarea conformitătii echipamentelor si
sistemelor protectoare destinate utilizării în atmosfere potential explozive
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru ratificarea
Scrisorii de întelegere dintre România si Banca Internatională pentru
Reconstructie si Dezvoltare privind acordarea unui avans, în valoare de 2
milioane dolari S.U.A., pentru pregătirea proiectului “Economia bazată pe
cunoastere”, care urmează să fie finantat printr-un împrumut în valoare de 80
milioane dolari S.U.A., semnată la Bucuresti la 30 iunie 2004
Parlamentul
României adoptă
prezenta lege.
Art. 1. - Se ratifică
Scrisoarea de întelegere dintre România si Banca Internatională pentru
Reconstructie si Dezvoltare privind acordarea unui avans, în valoare de 2
milioane dolari S.U.A., pentru pregătirea proiectului “Economia bazată pe
cunoastere”, care urmează să fie finantat printr-un împrumut în valoare de 80
milioane dolari S.U.A., semnată la Bucuresti la 30 iunie 2004.
Art.
2. - Avansul va fi utilizat pentru pregătirea proiectului “Economia bazată pe
cunoastere”, respectiv pentru stabilirea managementului financiar, acoperirea
costurilor initiale de înfiintare si functionare a unitătii de management al
proiectului (UMP), incluzând echipament, dotări de birou, vehicule, pregătire,
consultantă, salarii, costuri de auditare si alte costuri necesare, precum si
pentru realizarea unui proiect-pilot de retele electronice ale comunitătilor
locale.
Art.
3. - Prevederile scrisorii de întelegere vor fi aplicate de către UMP
constituită în cadrul Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei
sub directa responsabilitate si coordonare a ministrului comunicatiilor si
tehnologiei informatiei.
Art.
4. - Ministerul Finantelor Publice va încheia cu Ministerul Comunicatiilor si
Tehnologiei Informatiei o conventie prin care va delega acestuia din urmă
întreaga autoritate si responsabilitate în aplicarea prevederilor scrisorii de
întelegere si în realizarea activitătilor de pregătire a proiectului convenit
cu Banca Internatională pentru Reconstructie si Dezvoltare, prin UMP
constituită conform prevederilor art. 3.
Art.
5. - Contributia României la realizarea proiectului, inclusiv impozitele si
taxele plătibile pe teritoriul României, se asigură de la bugetul de stat prin
bugetul Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, din sumele
prevăzute anual cu această destinatie.
Art.
6. - Rambursarea avansului, plata dobânzii, a comisionului de serviciu si a
altor cheltuieli interne si externe aferente se asigură de la bugetul de stat
prin bugetul Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, din sumele
prevăzute anual cu această destinatie.
Art.
7. - Pentru scopurile în care va fi utilizat avansul pentru pregătirea
proiectului “Economia bazată pe cunoastere”, Ministerul Comunicatiilor si
Tehnologiei Informatiei, prin UMP, poate efectua plăti în valută către
rezidenti, contractori/subcontractori români în cadrul contractelor adjudecate
pentru executarea de lucrări, furnizarea de bunuri si servicii, din sumele si
în limita avansului acordat de Banca Internatională pentru Reconstructie si
Dezvoltare.
Art.
8. - (1) Se autorizează Guvernul României, prin Ministerul Finantelor Publice,
ca, de comun acord cu Banca Internatională pentru Reconstructie si Dezvoltare,
să introducă pe parcursul utilizării avansului amendamente la continutul
scrisorii de întelegere, care nu sunt de natură să sporească obligatiile financiare
ale României fată de Banca Internatională pentru Reconstructie si Dezvoltare,
convenite initial între părti.
(2)
Amendamentele la scrisoarea de întelegere, convenite cu Banca Internatională
pentru Reconstructie si Dezvoltare conform alin. (1), se aprobă prin hotărâre a
Guvernului.
Această
lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art.
75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR VALER DORNEANU |
p.
PRESEDINTELE SENATULUI, DORU IOAN TĂRĂCILĂ |
Bucuresti, 15 septembrie 2004.
Nr. 367.
BANCA MONDIALĂ BANCA INTERNATIONALĂ PENTRU
RECONSTRUCTIE SI DEZVOLTARE Asociatia pentru Dezvoltare
Internatională |
1818 H Street N.W. Washington, D.C. 20433 S.U.A. |
(202) 477-1234 Adresa: INTBAFRAD Adresa: INDEVAS |
22 iunie 2004
Excelentei
sale
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Ministrul
finantelor publice
Bucuresti,
România
SCRISOARE
DE ÎNTELEGERE Nr. P4090-RO*)
Ref.:
Avansul pentru pregătirea unui posibil împrumut specific de investitii pentru proiectul
“Economia
bazată pe cunoastere”
Stimate
domn,
Vă
scriu în numele Băncii Internationale pentru Reconstructie si Dezvoltare (BIRD)
pentru a arăta acceptul BIRD de a acorda României (Primitorul) un
avans cu o valoare care nu depăseste 2.000.000 dolari S.U.A. (avansul). Scopul
acestui avans este finantarea anumitor cheltuieli necesare pentru pregătirea
unui proiect care este conceput pentru a sprijini România în accelerarea
participării comunitătilor dezavantajate la dezvoltarea societătii si a economiei
bazate pe cunoastere (Proiectul), pentru realizarea căruia Primitorul a
solicitat BIRD asistentă financiară.
Avansul
este acordat pentru scopurile si conform termenilor si conditiilor stipulate în
anexele nr. I-V la prezenta scrisoare, iar Primitorul, prin prezenta, declară,
prin confirmarea acestei întelegeri, că este autorizat să contracteze, să
utilizeze si să ramburseze avansul în scopul si cu respectarea termenilor si
conditiilor mentionate.
Suma
utilizată din avans va fi purtătoare de dobândă, după cum se precizează în
paragraful 5 din anexa nr. IV la prezenta scrisoare de întelegere “Prevederi
financiare aplicabile avansului pentru pregătirea Proiectului”.
Acordarea
avansului nu constituie si nu presupune un angajament din partea BIRD de a
sprijini finantarea Proiectului pentru pregătirea căruia este acordat avansul.
Vă
rugăm să ne confirmati acordul dumneavoastră privind cele de mai sus, în numele
României, prin semnarea, datarea si retransmiterea către noi a unui exemplar
din această scrisoare. Acest acord va deveni efectiv la data contrasemnării.
Cu
stimă,
Anand
K. Seth,
director
Unitatea
de tară pentru Europa Centrală si de Sud
Regiunea
Europa si Asia Centrală
DE
ACORD:
Mihai
Nicolae Tănăsescu,
ministrul
finantelor publice
Data: 30 iunie 2004
la scrisoarea de întelegere
*) Traducere.
1.
Activitătile necesare pentru finalizarea pregătirii Proiectului pentru care
avansul este acordat sunt următoarele:
achizitionarea de bunuri si
echipamente, de software, servicii de consultantă si lucrări pentru:
(i)
înfiintarea unei unităti de management al proiectului (UMP);
(ii)
realizarea unui proiect-pilot de retele electronice ale comunitătilor locale (RECL).
2.
Cheltuielile care vor fi finantate din avans sunt următoarele:
Nr. |
Categoria |
Suma
din avans (dolari
S.U.A.) |
Procentul
de cheltuieli care
vor fi finantate |
(1) |
Bunuri |
1.050.000 |
100% din cheltuieli externe,
100% din cheltuieli locale (costuri ex factory) si 84% din
cheltuieli locale pentru alte articole procurate local |
(2) |
Servicii
de consultantă |
420.000 |
85% din cheltuieli externe, 75%
din cheltuieli locale |
(3) |
Perfectionarea personalului UMP |
30.000 |
100% |
(4) |
Costuri operationale
suplimentare pentru UMP si RECL |
400.000 |
75% |
(5) |
Lucrări (lucrări civile pentru
RECL) |
100.000 |
80% |
|
TOTAL: |
2.000.000 |
|
În
scopul prezentei anexe, costuri operationale suplimentare înseamnă
costurile rezonabile si necesare acoperirii cheltuielilor administrative, de
functionare, de încadrare cu personal si de întretinere, legate de UMP (care
include închirierea spatiilor pentru birouri si cheltuielile de deplasare) si
de RECL în cadrul bugetului agreat cu BIRD.
3.
Primitorul, prin Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei (MCTI):
va realiza activitătile de pregătire a Proiectului precizate mai sus, cu
diligenta si eficienta corespunzătoare; va asigura cu promptitudine fondurile,
facilitătile, serviciile si alte resurse necesare acestui scop; va transmite
BIRD toate informatiile referitoare la aceste activităti si la utilizarea
sumelor avansului, după cum BIRD le va cere în mod rezonabil; si periodic se va
consulta cu reprezentantii BIRD asupra stadiului si rezultatelor acestor
activităti.
4.
Pentru facilitarea îndeplinirii activitătilor Proiectului, Primitorul, prin
MCTI, poate deschide un cont (contul special) denominat în dolari S.U.A.
la o bancă comercială, conform termenilor si conditiilor precizate în anexa nr.
II la scrisoarea de întelegere. Banca depozitară a contului special va confirma
într-o formă acceptabilă BIRD că fondurile din contul special vor fi
evidentiate distinct ca un depozit special pentru scopurile specifice pentru
care avansul a fost acordat si că fondurile nu vor face obiectul compensării,
confiscării sau sechestrării.
5.
Consultantii acceptati de BIRD vor fi angajati de către Primitor, prin MCTI, în
termenii si conditiile agreate de BIRD, pentru a lucra în UMP, pentru
conceperea unui sistem de management financiar al UMP si pentru întocmirea unui
plan de identificare si specificatii tehnice pentru componenta RECL. În afara
cazurilor în care BIRD decide altfel, selectarea consultantilor se va face în
conformitate cu prevederile anexei nr. III la scrisoarea de întelegere, după
cum aceste prevederi pot fi detaliate în Planul de achizitii prevăzut în anexa
nr. V la scrisoarea de întelegere. Nici o înlocuire a acestor consultanti si
nici o modificare a termenilor si conditiilor în care acestia au fost angajati
nu vor fi efectuate fără acceptul prealabil al BIRD. Cu exceptia cazurilor în
care BIRD nu va conveni altfel, bunurile si lucrările vor fi achizitionate în
conformitate cu prevederile anexei nr. III la scrisoarea de întelegere, după
cum aceste prevederi pot fi detaliate ulterior în Planul de achizitii prevăzut
în anexa nr. V la scrisoarea de întelegere.
6.
Tragerea, utilizarea si rambursarea avansului vor fi efectuate în conformitate
cu “Prevederile financiare aplicabile avansului pentru pregătirea Proiectului” (Prevederi
financiare), precizate în anexa nr. IV la scrisoarea de întelegere.
7.
Avansul va fi purtător de dobândă, asa cum este precizat în paragraful 5 din
Prevederile financiare.
8.
Data de 30 iunie 2005 este, prin prezenta, specificată pentru scopurile
paragrafului 6 din Prevederile financiare. Nici o tragere din avans nu va fi
efectuată după această dată si orice sumă a avansului rămasă netrasă va fi
anulată dacă BIRD nu va stabili o dată ulterioară pentru scopurile paragrafului
6.
9.
Cererile de tragere din avans vor fi semnate în numele Primitorului de către
Excelenta sa domnul Mihai Nicolae Tănăsescu, ministrul finantelor publice, sau
de orice altă persoană care este desemnată în scris de către domnul ministru
Mihai Nicolae Tănăsescu. Specimenele de semnături autorizate ale persoanelor
desemnate vor fi transmise împreună cu prima cerere de tragere.
ANEXA Nr. II
la scrisoarea de întelegere
1.
Pentru scopurile prezentei anexe:
a)
termenul categorii înseamnă categoriile de articole care vor fi
finantate din sumele avansului după cum este specificat în paragraful 2 din
anexa nr. I la scrisoarea de întelegere;
b)
expresia cheltuieli eligibile înseamnă cheltuielile privind costurile
rezonabile ale bunurilor si serviciilor necesare activitătilor de pregătire a
Proiectului, care vor fi finantate din sumele avansului; si
c)
expresia alocatie autorizată înseamnă o sumă echivalentă cu 200.000
dolari S.U.A. care va fi trasă din avans si depusă în contul special de depozit
(contul special) conform paragrafului 3 a) din prezenta anexă.
2.
Plătile din contul special vor fi efectuate exclusiv pentru cheltuieli
eligibile, în conformitate cu prevederile prezentei anexe.
3.
După ce BIRD a primit dovezi satisfăcătoare privind deschiderea corespunzătoare
a contului special, tragerile alocatiei autorizate si tragerile ulterioare
pentru realimentarea contului special vor fi făcute după cum urmează:
a)
Pentru tragerile alocatiei autorizate Primitorul va transmite BIRD o cerere sau
cereri de depunere sau de depuneri care să nu depăsească suma totală a
alocatiei autorizate. Pe baza unei astfel de cereri sau a unor astfel de
cereri, BIRD, în numele Primitorului, va depune în contul special suma din
avans care a fost solicitată de Primitor.
b)
Pentru realimentarea contului special Primitorul va transmite BIRD cereri de
depunere în contul special la intervalele pe care BIRD le va specifica.
c)
Anterior sau în momentul fiecărei astfel de solicitări, Primitorul va transmite
BIRD documente si alte dovezi necesare, conform paragrafului 4 din prezenta
anexă, pentru plata sau plătile pentru care realimentarea este solicitată. Pe
baza fiecăreia dintre aceste cereri, BIRD, în numele Primitorului, va depune în
contul special din sumele avansului acea sumă pe care Primitorul a solicitat-o
si a probat-o prin respectivele documente si alte dovezi că a fost utilizată
din contul special pentru cheltuieli eligibile.
4.
Pentru fiecare plată efectuată de Primitor, prin MCTI, din contul special,
Primitorul, prin MCTI, va furniza BIRD (în momentul în care BIRD va solicita
acest lucru în mod rezonabil) acele documente sau alte dovezi care să probeze
că plătile au fost efectuate exclusiv pentru cheltuieli eligibile.
5.
Fără a contraveni prevederilor paragrafului 3 din prezenta anexă, nu i se va
cere BIRD să efectueze noi depuneri în contul special:
a)
oricând BIRD stabileste că toate tragerile viitoare din avans ar trebui să fie
efectuate direct de Primitor; sau
b) de
îndată ce suma totală trasă din avans este egală cu echivalentul dublului
alocatiei autorizate.
După aceea, tragerea sumelor avansului rămase netrase va urma acele proceduri pe care Banca le va specifica prin notificarea Primitorului. Astfel de trageri ulterioare vor fi efectuate numai după si în măsura în care BIRD va avea convingerea că toate acele sume rămase în depozit în contul special la data acestei notificări vor fi utilizate pentru efectuarea plătilor pentru cheltuieli eligibile.
6. a)
Dacă BIRD stabileste în orice moment că orice plată din contul special:
(i) a
fost efectuată pentru o cheltuială sau într-o sumă neeligibilă, conform paragrafului
2 din prezenta anexă; sau
(ii)
nu a fost justificată prin documente transmise BIRD, Primitorul, imediat după
notificarea BIRD:
1. va
transmite acele dovezi suplimentare pe care BIRD le poate solicita; sau
2. va
depune în contul special (sau, dacă BIRD va solicita, va returna BIRD) o sumă
egală cu valoarea plătii sau a acelei portiuni a acesteia neeligibilă sau
nejustificată.
Dacă
BIRD nu va conveni altfel, BIRD nu va efectua nici un depozit ulterior în
contul special până când Primitorul nu transmite acele dovezi sau nu efectuează
acele depuneri ori nu returnează acele sume, după caz.
b)
Dacă BIRD stabileste în orice moment că orice sumă rămasă în contul special nu
va fi necesară pentru acoperirea unor plăti viitoare pentru cheltuieli
eligibile, Primitorul, imediat după primirea notificării BIRD, va returna BIRD
acea sumă neutilizată.
c)
După notificarea BIRD, Primitorul poate returna BIRD toate sau o parte din
fondurile depozitate în contul special.
d) La
returnarea fondurilor către BIRD, efectuată conform paragrafelor 6 a), b) si c)
din prezenta anexă, acestea vor fi adăugate sumelor netrase din avans.
ANEXA Nr. III
la scrisoarea de întelegere
ACHIZITII
SECTIUNEA
I
Servicii de consultantă
Partea
A: Generalităti
1.
Serviciile de consultantă vor fi achizitionate în conformitate cu prevederile
părtii introductive si ale sectiunii IV din “Ghidul: Selectia si angajarea
consultantilor de către împrumutatii Băncii Mondiale”, publicat de Banca
Mondială în mai 2004 (Ghidul pentru servicii de consultantă), ale
paragrafului 1 din anexa 1 la acesta, anexa 2 la acesta si cu următoarele
prevederi ale acestei sectiuni I.
Partea
B: Selectia bazată pe calitate si cost
1. Cu
exceptia cazului în care partea C a acestei sectiuni nu prevede altfel,
serviciile de consultantă vor fi achizitionate în cadrul contractelor
adjudecate în conformitate cu prevederile sectiunii II ale Ghidului pentru
servicii de consultantă, ale paragrafului 3 din anexa 1 la acesta, ale anexei 2
la acesta si cu prevederile paragrafului 3.15-3.20 din acesta, aplicabile
selectiei consultantilor pe baza calitătii si costului.
2.
Următoarele prevederi se vor aplica serviciilor de consultantă care vor fi
achizitionate în cadrul contractelor adjudecate în conformitate cu prevederile
paragrafului precedent. Lista scurtă a consultantilor pentru serviciile
estimate să coste mai putin decât echivalentul a 200.000 dolari S.U.A. per
contract poate cuprinde în totalitate consultanti locali, în conformitate cu
prevederile paragrafelor 2.6 si 2.7 din Ghidul pentru servicii de consultantă.
Partea
C: Alte proceduri pentru selectia consultantilor
1.
Selectia bazată pe costul cel mai mic
Serviciile
pentru sistemul de management financiar si de audit pot fi achizitionate în
baza contractelor adjudecate în conformitate cu prevederile paragrafelor 3.1 si
3.6 din Ghidul pentru servicii de consultantă.
2.
Selectia bazată pe calificarea consultantilor
Serviciile
pentru identificarea, pregătirea documentelor de licitatii si perfectionarea
personalului pentru RECL, estimate să coste mai putin decât echivalentul a
100.000 dolari S.U.A. per contract, pot fi achizitionate în baza contractelor
adjudecate în conformitate cu prevederile paragrafelor 3.1 si 3.7 din Ghidul
pentru servicii de consultantă.
3.
Consultanti individuali
Serviciile
consultantilor individuali pentru sarcinile care îndeplinesc cerintele
stabilite în paragraful 5.1 din Ghidul pentru servicii de consultantă vor fi
achizitionate în cadrul contractelor adjudecate consultantilor individuali în
conformitate cu prevederile paragrafelor 5.1-5.3 din Ghidul pentru servicii de
consultantă.
Partea
D: Revizuirea selectiei consultantilor de către Bancă
1.
Planificarea selectiei
Anterior
emiterii cererii de propuneri adresate consultantilor, planul propus pentru
selectia consultantilor pentru realizarea activitătilor va fi transmis Băncii
pentru analiză si aprobare, în conformitate cu prevederile paragrafului 1 din
anexa 1 la Ghidul pentru servicii de consultantă. Selectia tuturor serviciilor
de consultantă se va realiza în conformitate cu acest plan de selectie, care va
fi fost aprobat de Bancă, si cu prevederile paragrafului 1 sus-mentionat.
2.
Analiza prealabilă
a)
Referitor la fiecare contract pentru angajarea firmelor de consultantă, al
cărui cost estimat este echivalentul a 100.000 dolari S.U.A. sau mai mult, se
vor aplica procedurile stabilite în paragrafele 2, 3 si 4 din anexa 1 la Ghidul
pentru servicii de consultantă.
b)
Referitor la fiecare contract pentru angajarea consultantilor individuali, al
cărui cost estimat este echivalentul a 50.000 dolari S.U.A. sau mai mult,
calificarea, experienta, termenii de referintă si termenii de angajare ai
consultantilor se vor transmite Băncii spre analiză prealabilă si aprobare.
Contractul va fi adjudecat numai după ce a fost acordată această aprobare.
Acestor contracte li se vor aplica prevederile paragrafului 3 din anexa 1 la
Ghidul pentru servicii de consultantă.
3.
Revizuirea ulterioară
În
ceea ce priveste fiecare contract care nu este guvernat de paragraful 2 din
această parte, se vor aplica procedurile stipulate în paragraful 5 din anexa 1
la Ghidul pentru servicii de consultantă.
SECTIUNEA
II
Achizitia bunurilor si lucrărilor de mică amploare
Bunurile
si lucrările de mică amploare vor fi achizitionate în conformitate cu prevederile
sectiunilor I si II ale “Ghidului: Achizitiile în cadrul împrumuturilor BIRD si
credite AID”, publicat de Bancă în mai 2004 (Ghidul achizitiilor), si cu
următoarele prevederi aditionale:
a)
Bunurile vor fi achizitionate prin contracte adjudecate pe baza procedurilor de
cumpărare, în conformitate cu prevederile paragrafului 3.5 din Ghidul
achizitiilor.
b)
Lucrările vor fi achizitionate în cadrul unor contracte cu sumă globală si
preturi fixe, adjudecate pe baza cotatiilor obtinute de la 3 contractori interni
calificati, ca răspuns la o invitatie scrisă. Invitatia va contine o descriere
detaliată a lucrărilor, incluzând specificatiile de bază, data de finalizare
solicitată si o formă-cadru a contractului acceptabilă Băncii, precum si schite
relevante, după caz. Adjudecarea se va efectua în favoarea contractorului care
oferă pretul cel mai mic pentru lucrările solicitate si care are experienta si
resursele necesare pentru a finaliza cu succes contractul.
c)
Procedurile de revizuire prevăzute în paragraful 5 din anexa 1 la Ghidul
achizitiilor se vor aplica unor astfel de contracte, cu precizarea că termenul propuneri
din acest paragraf 5 va avea întelesul de cotatii.
ANEXA Nr. IV
la scrisoarea de întelegere
1. În
prezenta anexă, termenul Banca Mondială înseamnă Banca Internatională
pentru Reconstructie si Dezvoltare (BIRD).
2.
Banca Mondială va pune la dispozitia Primitorului fonduri care să acopere
cheltuielile specificate în scrisoarea de întelegere. Primitorul va transmite o
cerere scrisă pentru tragerea sumelor, în forma specificată de Banca Mondială.
Cererea:
a) este semnată de către un reprezentant autorizat al Primitorului; si b) este
însotită de documente doveditoare privind cheltuielile efectuate sau, în
eventualitatea în care Banca Mondială va fi de acord, care urmează a fi
efectuate.
3.
Avansul va fi disponibilizat în dolari S.U.A.; totusi Primitorul poate solicita
orice altă valută necesară pentru acoperirea unei cheltuieli care urmează să
fie finantată din avans. În acest caz Banca Mondială va cumpăra acea valută cu
dolari S.U.A.
4.
Tragerile se vor face numai pentru cheltuielile efectuate pentru serviciile
furnizate din sau bunuri produse în tări eligibile, în conformitate cu “Ghidul:
Achizitiile în cadrul împrumuturilor BIRD si credite AID” (Washington, D.C.,
mai 2004).
5. Asa
cum este specificat de către Banca Mondială în scrisoarea de întelegere pentru
avans, pentru sumele din avans trase si nerambursate se datorează dobânda la o
rată calculată si plătită după cum urmează:
(i)
Împrumutatul va plăti dobânda la suma din avans trasă si nerambursată la un
moment dat, pentru fiecare perioadă de dobândă, la o rată variabilă egală cu
suma dintre: (i) LIBOR; plus (ii) marja fixă (rată variabilă).
(ii)
Pentru scopurile prezentei anexe:
A. Perioada
de dobândă reprezintă perioada initială începând din momentul si incluzând
data contrasemnării scrisorii de întelegere de către Primitor, dar excluzând
prima dată de plată a dobânzii care survine imediat după data semnării, si,
după această perioadă initială, fiecare perioadă calculată din momentul si
incluzând o dată de plată a dobânzii, dar excluzând următoarea dată de plată a
dobânzii.
B. Data
de plată a dobânzii înseamnă 15 iunie si 15 decembrie, care din acestea
cade la sau după data contrasemnării scrisorii de întelegere de către Primitor,
la care dobânda este plătibilă.
C. Marja
fixă a Băncii înseamnă marja fixă a Băncii pentru dolari S.U.A., valabilă
la ora 12,01 a.m., ora oficială din Washington, D.C., cu o zi calendaristică
anterioară datei de contrasemnare a scrisorii de întelegere de către Primitor.
D. LIBOR
semnifică, pentru orice perioadă de dobândă, rata oferită pe piata
interbancară din Londra pentru depozitele la 6 luni în dolari S.U.A., exprimată
ca procent pe an, care apare pe pagina Telerate la ora 11,00 a.m., ora Londrei,
la data de restabilire LIBOR pentru perioada de dobândă respectivă. Dacă o
astfel de rată nu apare pe pagina Telerate, Banca va solicita biroului principal
din Londra al celor mai importante patru bănci să furnizeze o cotatie a ratei
la depozitele la 6 luni în dolari S.U.A., oferită către băncile principale pe
piata interbancară din Londra, la aproximativ ora 11,00 a.m., ora Londrei, la
data de restabilire LIBOR pentru perioada de dobândă mentionată. Dacă cel putin
două astfel de cotatii sunt furnizate, rata respectivă pentru perioada de
dobândă mentionată va avea întelesul aritmetic al cotatiei (după cum a fost
stabilită de Bancă). Dacă sunt furnizate mai putin de două cotatii fată de cele
solicitate, rata pentru respectiva perioadă de dobândă va avea întelesul
aritmetic (după cum a fost stabilit de Bancă) al ratelor cotate de patru bănci
importante selectate de Bancă în New York, NY, la aproximativ ora 11,00 a.m.,
ora New York-ului, la data de restabilire LIBOR pentru perioada de dobândă
mentionată pentru împrumuturi în dolari S.U.A. către băncile principale pe o
perioadă de 6 luni. Dacă mai putin de două dintre băncile selectate cotează
astfel de rate, LIBOR, pentru perioada de dobândă respectivă, va fi egală cu
LIBOR valabilă pentru perioada de dobândă imediat anterioară perioadei de
dobândă mentionate.
E. Data
de restabilire LIBOR înseamnă data care cade cu două zile lucrătoare
bancare la Londra anterior primei zile a perioadei de dobândă respective.
F. Zi
lucrătoare bancară la Londra este orice zi în care băncile comerciale sunt
deschise pentru tranzactii generale (incluzând operatiuni în valută si depozite
în valută) la Londra.
G. Pagina
Telerate este pagina 3750 din cadrul Serviciului Telerate Dow Jones, care
afisează LIBOR pentru depozite în dolari S.U.A. (sau oricare altă pagină care
poate înlocui o astfel de pagină pentru un astfel de serviciu sau oricare alt
serviciu, care poate fi selectată de Bancă ca furnizor de informatii, cu scopul
de a afisa ratele sau preturile comparabile cu LIBOR).
6.
Suma trasă din avans împreună cu comisionul de serviciu acumulat la aceasta vor
fi plătite de către Primitor Băncii Mondiale după cum urmează:
a)
Dacă, la data sau înaintea datei convenite în acest scop de către Primitor si
Banca Mondială în scrisoarea de întelegere pentru avans, un împrumut va fi fost
acordat de BIRD sau un credit pentru dezvoltare va fi fost acordat de
Asociatie, în scopul de a contribui la finantarea proiectului pentru pregătirea
căruia a fost acordat avansul, atunci întreaga sumă a avansului trasă si
nerambursată va fi plătită Băncii Mondiale. Această plată va include comisionul
de serviciu acumulat la avans până la data rambursării. Rambursarea va fi
efectuată prin tragerea sumei din acel împrumut sau din acel credit pentru
dezvoltare, în conformitate cu prevederile acordului prin care s-a prevăzut
aceasta, imediat ce acest acord va intra în vigoare.
b)
Dacă până la data mentionată în paragraful a) de mai sus nu va fi acordat un
astfel de împrumut ori un astfel de credit de dezvoltare sau dacă până la o
astfel de dată sau oricând după această dată acordul privind un astfel de
împrumut sau credit de dezvoltare va fi fost terminat fără să fi intrat în
vigoare, atunci:
i(i) dacă suma trasă din avans nu
depăseste 50.000 dolari S.U.A., această sumă va fi rambursată de Primitor
Băncii Mondiale împreună cu comisionul de serviciu acumulat la aceasta până la
data rambursării, la acea dată pe care Banca Mondială o va specifica în
notificarea către Primitor; această dată nu va fi în nici un caz stabilită mai
devreme de 60 de zile de la data transmiterii unei astfel de notificări; si
(ii)
dacă suma trasă din avans va depăsi 50.000 dolari S.U.A., suma totală va fi
plătită de Primitor către Banca Mondială în zece rate semianuale, aproximativ
egale, împreună cu comisioanele de serviciu acumulate pentru suma totală
nerambursată, periodic si în sumele si la datele specificate de Banca Mondială,
printr-o notificare adresată Primitorului; în nici un caz data primei rate nu
va fi stabilită mai devreme de 60 de zile de la data transmiterii unei astfel
de notificări.
7.
Toate plătile către Banca Mondială vor fi efectuate în dolari S.U.A., în
locurile si în conturile pe care Banca Mondială le va specifica.
8.
Banca Mondială, prin notificarea Primitorului, poate suspenda în orice moment
tragerile ulterioare din avans, în cazul în care se va produce unul dintre
următoarele evenimente de suspendare:
a)
fondurile trase nu au fost utilizate pentru scopurile convenite între Primitor
si Banca Mondială;
b)
activitătile de pregătire nu sunt efectuate în conformitate cu standardele sau
metodele convenite între Primitor si Banca Mondială;
c) a
fost suspendat dreptul Primitorului sau al oricărei entităti căreia Banca
Mondială i-a acordat un împrumut cu garantia Primitorului de a efectua trageri
din orice acord de împrumut cu Banca Mondială sau orice acord de credit de
dezvoltare cu Asociatia;
d)
dacă Banca Mondială a decis, în orice moment după consultări cu Primitorul, să
îsi retragă sprijinul pentru Proiect; sau
e)
dacă Primitorul si-a retras solicitarea adresată Băncii Mondiale pentru sprijin
financiar în legătură cu Proiectul.
9.
Conturile si auditul
a)
Primitorul va mentine sau va determina să fie mentinut un sistem de management
financiar, incluzând înregistrări si conturi, si va pregăti declaratiile
financiare într-un format acceptabil Băncii Mondiale, care să reflecte adecvat
operatiunile, resursele si cheltuielile aferente activitătilor, în conformitate
cu practicile contabile internationale.
b)
Primitorul:
(i) va tine înregistrările, conturile si situatiile financiare mentionate în paragraful a) de mai sus si înregistrările si conturile pentru contul special pentru fiecare an fiscal auditat, în concordantă cu standardele de audit acceptabile Băncii Mondiale, aplicate în mod consecvent de auditori independenti acceptabili Băncii Mondiale;
(ii)
va transmite Băncii Mondiale, imediat ce este disponibil, dar în nici un caz nu
mai târziu de 6 luni de la sfârsitul fiecărui an: (A) copii certificate ale
situatiilor financiare mentionate în paragraful a) al acestei sectiuni, pentru
fiecare an auditat, si (B) un punct de vedere privind aceste situatii,
înregistrări si conturi si raportul de audit realizat de către auditorii
mentionati în acel scop si cu acele detalii pe care Banca Mondială le va fi
solicitat în mod rezonabil; si
(iii)
va furniza Băncii Mondiale orice alte informatii referitoare la respectivele
înregistrări si conturi si la auditarea acestora, precum si la auditorii
mentionati, după cum Banca Mondială va solicita în mod rezonabil aceste
informatii periodic.
c)
Pentru toate cheltuielile pentru care s-au făcut trageri din avans pe baza
declaratiei de cheltuieli, Primitorul:
(i) va
tine sau va determina să fie tinute, în conformitate cu paragraful a) de mai
sus, înregistrări si conturi care să reflecte astfel de cheltuieli;
(ii)
va păstra, cel putin un an după ce Banca Mondială a primit raportul de audit
pentru anul fiscal în care ultima tragere din sumele avansului a fost făcută,
toate înregistrările (contracte, comenzi, facturi, note de plată, chitante si
alte documente) care evidentiază astfel de cheltuieli;
(iii)
va permite reprezentantilor Băncii Mondiale să examineze aceste înregistrări;
si
(iv)
se va asigura că aceste înregistrări si conturi sunt incluse în auditul anual
mentionat în paragraful b) de mai sus si că raportul acestui audit contine
opinia separată a auditorilor mentionati asupra faptului că declaratiile de
cheltuieli transmise în timpul anului fiscal, împreună cu procedurile si
controalele interne implicate în pregătirea lor, pot fi luate în considerare
pentru a justifica tragerile respective.
10. În
orice moment după ce tragerile din avans au fost suspendate conform acestor
prevederi, Banca Mondială poate, prin notificarea Primitorului, să anuleze
orice sumă din avans rămasă netrasă.
ANEXA Nr. V*)
la scrisoarea de întelegere
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
privind promulgarea
Legii pentru ratificarea Scrisorii de întelegere dintre România si Banca
Internatională pentru Reconstructie si Dezvoltare privind acordarea unui avans,
în valoare de 2 milioane dolari S.U.A., pentru pregătirea proiectului “Economia
bazată pe cunoastere”, care urmează să fie finantat printr-un împrumut în
valoare de 80 milioane dolari S.U.A., semnată la Bucuresti la 30 iunie 2004
În
temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din
Constitutia României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se
promulgă Legea pentru ratificarea Scrisorii de întelegere dintre România si
Banca Internatională pentru Reconstructie si Dezvoltare privind acordarea unui
avans, în valoare de 2 milioane dolari S.U.A., pentru pregătirea proiectului
“Economia bazată pe cunoastere”, care urmează să fie finantat printr-un
împrumut în valoare de 80 milioane dolari S.U.A., semnată la Bucuresti la 30
iunie 2004, si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
Bucuresti, 14 septembrie 2004.
Nr. 695.
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din
14 septembrie 2004
referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 403 alin. 1 din Codul de
procedură civilă
Ioan
Vida - presedinte
Nicolae
Cochinescu - judecător
Aspazia
Cojocaru - judecător
Constantin
Doldur - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Kozsokár
Gábor - judecător
Petre
Ninosu - judecător
Ion
Predescu - judecător
Serban
Viorel Stănoiu - judecător
Aurelia
Popa - procuror
Doina
Suliman - magistrat-asistent sef
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
403 alin. 1 din Codul de procedură civilă, exceptie ridicată, prin avocat, de
Marian Pavel si Cornelia Pavel în Dosarul nr. 809/2004 al Judecătoriei Focsani.
La
apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este legal
îndeplinită.
Reprezentantul
Ministerului Public, având în vedere jurisprudenta în materie a Curtii
Constitutionale, pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin
Încheierea din 11 mai 2004, pronuntată în Dosarul nr. 809/2004, Judecătoria
Focsani a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 403 alin. 1 din Codul de procedură civilă, exceptie
ridicată, prin avocat, de Marian Pavel si Cornelia Pavel într-o cauză ce are ca
obiect contestatia la executare imobiliară.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorii acesteia sustin că
dispozitiile art. 403 alin. 1 din Codul de procedură civilă încalcă prevederile
art. 21 alin. (1) si (2) din Constitutie, republicată, deoarece conditionarea
admiterii cererii de suspendare a executării silite de depunerea unei cautiuni,
al cărei cuantum este lăsat la libera apreciere a instantei de judecată,
constituie o atingere adusă accesului liber la justitie, drept care trebuie
asigurat nu numai în privinta cererii introductive, ci si cu privire la oricare
dintre cererile pe care părtile litigante le formulează pe parcursul
procesului.
Judecătoria
Focsani apreciază
că exceptia ridicată nu este întemeiată. În acest sens arată că accesul liber
la justitie, garantat de Constitutie, nu înseamnă însă că exercitiul acestui
drept nu poate fi supus nici unei conditionări, având în vedere că “statul este
tinut să ocrotească în egală măsură drepturile si interesele legitime ale
tuturor titularilor”. Scopul conditionării admiterii cererii de suspendare a
executării silite de depunerea unei cautiuni este acela de protejare a
creditorului “împotriva exercitării cu rea-credintă a dreptului de a cere
suspendarea executării silite, asigurându-i-se posibilitatea de a fi despăgubit
într-o asemenea situatie”.
Potrivit
prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea
de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două Camere ale
Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate, iar în conformitate cu art. 181 din Legea nr. 35/1997, cu modificările ulterioare, a fost
solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul
consideră că
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 403 alin. 1 din Codul de
procedură civilă este neîntemeiată, deoarece acestea nu contravin exigentelor
prevederilor constitutionale ale art. 21. În acest sens invocă jurisprudenta în
materie a Curtii Constitutionale.
Avocatul
Poporului apreciază
că argumentele autorilor exceptiei sunt neîntemeiate, întrucât, “potrivit art.
403 alin. 3 din Codul de procedură civilă, încheierea de solutionare a cererii
de suspendare poate fi atacată cu recurs de părtile interesate, acestea
beneficiind astfel de toate garantiile accesului liber la justitie”.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului
Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, republicată, cu modificările si completările
ulterioare, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicată, ale art. 1 alin.
(2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, republicată, să solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 403 alin. 1
din Codul de procedură civilă, potrivit cărora, “Până la solutionarea
contestatiei la executare sau a altei cereri privind executarea silită,
instanta competentă poate suspenda executarea, dacă se depune o cautiune în
cuantumul fixat de instantă, în afară de cazul în care legea dispune altfel”.
În
opinia autorilor exceptiei, dispozitiile legale criticate contravin
prevederilor art. 21 alin. (1) si (2) din Constitutie, republicată, conform
cărora: “(1) Orice persoană se poate adresa justitiei pentru apărarea
drepturilor, a libertătilor si a intereselor sale legitime.
(2)
Nici o lege nu poate îngrădi exercitarea acestui drept.”
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că art. 403 alin. 1 din
Codul de procedură civilă nu contine nici o dispozitie de natură să îngrădească
exercitiul dreptului de acces liber la justitie, al oricărei persoane, pentru
apărarea drepturilor, a libertătilor ori a intereselor sale legitime. Acest
articol reglementează conditiile procedurale de admisibilitate a unui capăt de
cerere intermediar, formulat chiar prin cererea introductivă sau separat.
Textul de lege criticat constituie o normă de procedură, iar, potrivit prevederilor
art. 126 alin. (2) din Constitutie, republicată: “Competenta instantelor
judecătoresti si procedura de judecată sunt prevăzute numai prin lege.”
Constitutia,
consacrând dreptul fundamental de acces liber la justitie, nu interzice
stabilirea prin lege a anumitor conditii, reguli de procedură, în privinta
exercitării acestui drept. Conditionarea suspendării executării silite de
depunerea unei cautiuni, în cuantum stabilit de instanta judecătorească, se
impune pentru prevenirea exercitării abuzive a dreptului de a cere suspendarea
executării, precum si pentru protejarea intereselor legitime ale creditorilor,
legate de executarea cât mai operativă a creantelor lor, stabilite prin titluri
executorii. În acelasi timp, depunerea cautiunii constituie o garantie în
sensul că, în urma respingerii contestatiei la executare, creditorul va putea
cere si obtine despăgubiri pentru pagubele suferite datorită întârzierii
executării silite.
Curtea
apreciază că dispozitiile legale criticate contribuie si la realizarea scopului
urmărit prin prevederile art. 57 din Constitutie, republicată, conform cărora: “Cetătenii
români, cetătenii străini si apatrizii trebuie să-si exercite drepturile si
libertătile constitutionale cu bună-credintă, fără să încalce drepturile si libertătile
celorlalti.”
De
altfel, dispozitiile legale criticate au mai fost supuse controlului de
constitutionalitate prin raportare la aceleasi prevederi constitutionale. În
acest sens sunt, spre exemplu, Decizia nr. 208 din 9 iulie 2002, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 573 din 2 august 2002, Decizia nr.
361 din 30 septembrie 2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 720 din 15 octombrie 2003, si Decizia nr. 227 din 18 mai 2004, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 482 din 28 mai 2004, prin care
Curtea Constitutională a statuat că textul de lege criticat este
constitutional.
Deoarece
nu au intervenit elemente noi care să justifice schimbarea jurisprudentei
Curtii Constitutionale, cele statuate prin deciziile mentionate îsi mentin
valabilitatea si în prezenta cauză.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, republicată, precum si al art. 1, 2, 3, al art. 11 alin.
(1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În
numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 403 alin. 1 din Codul de procedură
civilă, exceptie ridicată de Marian Pavel si Cornelia Pavel în Dosarul nr.
809/2004 al Judecătoriei Focsani.
Definitivă
si obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 14 septembrie 2004.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof.
univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent
sef,
Doina
Suliman
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL MUNCII, SOLIDARITĂTII
SOCIALE SI FAMILIEI
pentru aprobarea
Normelor metodologice privind recunoasterea si desemnarea laboratoarelor de
încercări, precum si a organismelor de certificare si de inspectie care
realizează evaluarea conformitătii echipamentelor si sistemelor protectoare
destinate utilizării în atmosfere potential explozive
Având
în vedere:
- art.
5 alin. (1) din Legea protectiei muncii nr. 90/1996, republicată;
- art.
34 alin. (1) din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitătii produselor,
cu modificările si completările ulterioare;
-
Hotărârea Guvernului nr. 487/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice
privind desemnarea laboratoarelor de încercări, precum si a organismelor de
certificare si de inspectie care realizează evaluarea conformitătii produselor
din domeniile reglementate prevăzute în Legea nr. 608/2001 privind evaluarea
conformitătii produselor, cu modificările si completările ulterioare;
- art.
19 alin. (7) din Hotărârea Guvernului nr. 752/2004 privind stabilirea
conditiilor pentru introducerea pe piată a echipamentelor si sistemelor
protectoare destinate utilizării în atmosfere potential explozive, în temeiul
art. 17 din Hotărârea Guvernului nr. 737/2003 privind organizarea si
functionarea Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei, cu
modificările si completările ulterioare,
ministrul
muncii, solidaritătii sociale si familiei emite următorul ordin:
Art.
1. - Se aprobă Normele metodologice privind recunoasterea si desemnarea
laboratoarelor de încercări, precum si a organismelor de certificare si de
inspectie care realizează evaluarea conformitătii echipamentelor si sistemelor
protectoare destinate utilizării în atmosfere potential explozive, denumite în
continuare norme metodologice, prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art.
2. - (1) În scopul evaluării solicitării si formulării deciziei privind
acordarea, limitarea, suspendarea sau retragerea recunoasterii si desemnării,
se constituie în cadrul Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei
Comisia de recunoastere a laboratoarelor de încercări, precum si a organismelor
de certificare si de inspectie care realizează evaluarea conformitătii
echipamentelor si sistemelor protectoare destinate utilizării în atmosfere
potential explozive, ale cărei componentă si regulament de organizare si
functionare se aprobă prin ordin al ministrului muncii, solidaritătii sociale
si familiei.
(2)
Secretariatul comisiei prevăzute la alin. (1) functionează în cadrul
compartimentului cu atributii în domeniul sănătătii si securitătii în muncă din
cadrul Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei.
Art.
3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Dan
Mircea Popescu
Bucuresti, 14 septembrie 2004.
Nr. 477.
NORME
METODOLOGICE
privind
recunoasterea si desemnarea laboratoarelor de încercări, precum si a
organismelor de certificare si de inspectie care realizează evaluarea
conformitătii echipamentelor si sistemelor protectoare destinate utilizării în
atmosfere potential explozive
A. Dispozitii
generale
1.
Prezentele norme metodologice stabilesc procedura pentru recunoasterea si
desemnarea laboratoarelor de încercări, precum si a organismelor de certificare
si de inspectie care realizează evaluarea conformitătii echipamentelor si
sistemelor protectoare destinate utilizării în atmosfere potential explozive,
denumite în continuare organisme, conform prevederilor Hotărârii
Guvernului nr. 752/2004 privind stabilirea conditiilor pentru introducerea pe
piată a echipamentelor si sistemelor protectoare destinate utilizării în
atmosfere potential explozive.
2.
Poate fi recunoscută si desemnată ca organism orice persoană juridică sau
entitate din cadrul unei persoane juridice cu sediul în România, care dovedeste
că poate realiza sarcini specifice în legătură cu evaluarea conformitătii
echipamentelor si sistemelor protectoare destinate utilizării în atmosfere potential
explozive si care respectă criteriile minime aplicabile organismelor
recunoscute, prevăzute în anexa nr. 11 la Hotărârea Guvernului nr. 752/2004,
precum si cerintele prevăzute de prezentele norme metodologice.
3.
Organismele recunoscute si desemnate conform prevederilor prezentelor norme
metodologice trebuie să îndeplinească, atât în momentul definirii obiectului
recunoasterii si desemnării, cât si pe toată perioada recunoasterii si
desemnării, sarcini în legătură cu evaluarea conformitătii unuia sau mai multor
tipuri de echipamente si sisteme protectoare destinate utilizării în atmosfere
potential explozive, altele decât cele prevăzute la art. 3 din Hotărârea
Guvernului nr. 752/2004.
B. Documentele
solicitate organismelor pentru evaluare în vederea recunoasterii si desemnării
4.
Cererea de recunoastere si desemnare se completează de către solicitant,
conform modelului prezentat în anexa nr. 1, si se transmite la Ministerul
Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei - Comisia de recunoastere a laboratoarelor
de încercări, precum si a organismelor de certificare si de inspectie care
realizează evaluarea conformitătii echipamentelor si sistemelor protectoare
destinate utilizării în atmosfere potential explozive, denumită în continuare Comisia
de recunoastere. Cererea de recunoastere si desemnare trebuie să fie
însotită de următoarele documente:
a)
copie de pe documentele de înfiintare (certificatul de înregistrare la oficiul
registrului comertului, hotărârea Guvernului sau orice act juridic echivalent
privind înfiintarea, codul unic de înregistrare si statutul persoanei
juridice);
b)
organigrama organismului si o scurtă prezentare a activitătii acestuia, din
care să rezulte experienta si competenta în domeniul evaluării conformitătii
echipamentelor si sistemelor protectoare destinate utilizării în atmosfere
potential explozive, pentru care se solicită recunoasterea si desemnarea;
c)
copie de pe certificatul de acreditare a organismului în legătură cu obiectul
recunoasterii si desemnării, emis de către organismul national de acreditare;
d)
copie de pe asigurarea de răspundere civilă, pentru cazul în care răspunderea
nu revine statului prin lege; asigurarea trebuie să includă atât răspunderea
civilă, cât si despăgubirile profesionale;
e)
prezentarea schemei/schemelor de evaluare care se aplică de către organism în
calitate de organism recunoscut si desemnat, în functie de grupele si
categoriile de echipamente si sisteme protectoare destinate utilizării în
atmosfere potential explozive, cu indicarea procedurilor pe care are
capabilitate să le efectueze si a dotărilor de care dispune în acest scop;
schema/schemele trebuie să facă referire la cerintele esentiale de securitate
si sănătate, la standardele si la procedura pentru evaluarea conformitătii
utilizate;
f) raportul
întocmit de către organismul national de acreditare, referitor la acordul
privind procedura de evaluare a conformitătii, documentată si aplicată de către
solicitant si la sistemul de management al calitătii organismului pentru a
evalua conformitatea echipamentelor si sistemelor protectoare destinate
utilizării în atmosfere potential explozive;
g) o
listă a documentelor încheiate pentru subcontractarea activitătilor în legătură
cu sarcinile pentru care solicită recunoasterea si desemnarea si, dacă este
cazul, copii ale acestora si ale modelului contractului de subcontractare a
activitătilor;
h) o
declaratie scrisă, prin care solicitantul este de acord ca organismul national
de acreditare să pună la dispozitie Comisiei de recunoastere, la cerere,
documente si informatii în legătură cu acreditarea sa;
i)
lista personalului implicat în activitatea de evaluare a conformitătii de care
dispune, inclusiv a personalului subcontractant, cu indicarea pregătirii
profesionale, a experientei în domeniu si a atributiilor specifice de evaluare;
j) o
declaratie a conducerii organismului, din care rezultă că sunt însusite si
documentate procedurile de evaluare a conformitătii pentru care se solicită
recunoasterea si desemnarea;
k) o
declaratie a conducerii organismului, din care rezultă că au fost adoptate
măsuri care să asigure păstrarea confidentialitătii si a secretului profesional
cu privire la toate informatiile obtinute în cursul evaluării de către întreg
personalul responsabil pentru îndeplinirea sarcinilor din domeniul
echipamentelor si sistemelor protectoare destinate utilizării în atmosfere
potential explozive;
l) o
declaratie a conducerii persoanei juridice privind crearea conditiilor
referitoare la asigurarea independentei conducerii organismului si a personalului
de certificare fată de toate grupurile ori persoanele direct sau indirect
interesate de echipamentele si sistemele protectoare destinate utilizării în
atmosfere potential explozive, în cauză;
m)
modelul contractului de evaluare încheiat cu solicitantii.
C. Evaluarea
solicitării, acordarea, limitarea, suspendarea si retragerea recunoasterii si
desemnării
5.
Comisia de recunoastere evaluează solicitarea privind recunoasterea si
desemnarea în urma examinării documentelor prevăzute la pct. 4 si a verificării
respectării:
a)
criteriilor minime pentru evaluarea organismelor prevăzute în anexa nr. 11 la
Hotărârea Guvernului nr. 752/2004;
b)
prevederilor art. 14 si 16 din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea
conformitătii produselor, cu modificările si completările ulterioare;
c)
cerintelor privind competenta tehnică si capabilitatea organismului de a evalua
conformitatea echipamentelor si sistemelor protectoare destinate utilizării în
atmosfere potential explozive cu cerintele esentiale prevăzute în anexa nr. 2 la
Hotărârea Guvernului nr. 752/2004 si, dacă este cazul, cu standardele române
care adoptă standardele europene armonizate sau cu alte standarde si
specificatii aprobate de Ministerul Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei,
ale căror prevederi se referă la domeniul echipamentelor si sistemelor
protectoare destinate utilizării în atmosfere potential explozive;
d)
sarcinilor în legătură cu procedura/procedurile de evaluare a conformitătii
prevăzute în anexele nr. 3-9 la Hotărârea Guvernului nr. 752/2004, pentru care
organismul solicită recunoasterea si desemnarea;
e)
valorii minime a asigurării de răspundere civilă;
f)
oricăror alte cerinte aplicabile organismelor, conform prezentelor norme
metodologice.
6. (1) În măsura în care este necesar pentru luarea deciziei privind recunoasterea si desemnarea organismului, Comisia de recunoastere poate întreprinde orice alte măsuri pentru informarea sa completă si corectă.
(2) În
vederea luării deciziei, Comisia de recunoastere poate realiza evaluarea
solicitantului la sediul acestuia.
7. (1)
Comisia de recunoastere emite certificatul de recunoastere organismului
solicitant care a dovedit conformitatea cu cerintele prezentelor norme
metodologice, stabilind scopul si sarcinile pentru care va fi desemnat.
Modelul
certificatului de recunoastere este prevăzut în anexa nr. 2 la prezentele norme
metodologice.
(2)
Desemnarea organismelor pentru care s-au emis certificatele de recunoastere se
face prin ordin al ministrului muncii, solidaritătii sociale si familiei, care
se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) În
cazuri motivate, recunoasterea si desemnarea pot fi acordate pentru o perioadă
limitată; în această situatie, Comisia de recunoastere va decide ulterior
privind prelungirea, limitarea sau retragerea recunoasterii si desemnării.
(4)
Notificarea organismelor se efectuează conform prevederilor mentionate la cap.
IV din Hotărârea Guvernului nr. 752/2004.
(5) În
situatia în care organismul nu dovedeste conformitatea cu cerintele prevăzute
în prezentele norme metodologice, Comisia de recunoastere comunică organismului
respingerea motivată a solicitării.
(6)
Rezultatele evaluării se înregistrează în rapoarte de audit, iar decizia
Comisiei de recunoastere se consemnează într-un proces-verbal întocmit si
păstrat conform Regulamentului de organizare si functionare a Comisiei de
recunoastere.
8. (1)
Comisia de recunoastere poate limita, suspenda sau retrage recunoasterea si
desemnarea unui organism în cazul nerespectării cerintelor care au stat la baza
recunoasterii si desemnării ori în situatia în care organismul solicită acest
lucru.
(2)
Solicitarea organismului privind limitarea, suspendarea sau retragerea
recunoasterii si desemnării trebuie înaintată Comisiei de recunoastere cu
minimum 3 luni înainte de încetarea activitătii organismului în cauză.
(3) În
situatia retragerii recunoasterii si desemnării, organismul trebuie să asigure
predarea într-un mod corespunzător a documentelor si a înregistrărilor în
legătură cu evaluările realizate sau în curs de realizare din perioada în care
a fost recunoscut si desemnat, cu acceptul clientului, către Comisia de
recunoastere sau către un alt organism recunoscut si desemnat, din domeniu,
stabilit de Comisia de recunoastere.
(4) Decizia privind limitarea, suspendarea sau retragerea recunoasterii si desemnării determină actualizarea ordinului ministrului muncii, solidaritătii sociale si familiei prevăzut la pct. 7.2 si, dacă este cazul, informarea corespunzătoare a Comisiei Europene si a statelor membre ale Uniunii Europene.
(5)
Limitarea, suspendarea sau retragerea recunoasterii si desemnării si, după caz,
a notificării unui organism nu afectează valabilitatea certificatelor de
conformitate emise de către acesta anterior datei la care s-a luat decizia
privind limitarea, suspendarea sau retragerea recunoasterii si desemnării ori
notificării organismului, până când se dovedeste că acestea trebuie retrase.
(6)
Retragerea desemnării atrage anularea certificatului de recunoastere.
9.
Organismele pot contesta la instanta judecătorească competentă decizia privind
retragerea recunoasterii si desemnării, în conformitate cu legislatia în
vigoare.
D. Supravegherea
organismelor recunoscute si desemnate
10.
(1) Organismele recunoscute si desemnate trebuie să îndeplinească în mod
permanent cerintele si conditiile care au stat la baza deciziei privind
recunoasterea si desemnarea.
(2)
Organismele recunoscute si desemnate trebuie să facă cunoscut Comisiei de
recunoastere si organismului national de acreditare orice intentie de
modificare a unor documente prevăzute la pct. 4, precum si orice altă măsură ce
se doreste a fi implementată si care ar putea afecta îndeplinirea cerintelor si
respectarea conditiilor în legătură cu recunoasterea si desemnarea, cu cel
putin 10 zile lucrătoare înainte de punerea în aplicare a modificării.
Organismele recunoscute si desemnate vor comunica totodată si data pentru
punerea în aplicare a modificării.
(3)
Organismele recunoscute si desemnate vor transmite Comisiei de recunoastere
raportul organismului national de acreditare referitor la impactul
modificărilor, dacă acestea afectează conditiile prevăzute la pct. 10.1. În
situatia în care modificările privesc certificatul de înmatriculare la oficiul
registrului comertului, organismul recunoscut si desemnat va transmite Comisiei
de recunoastere si copia documentului actualizat.
11.
(1) Supravegherea organismelor recunoscute si desemnate se realizează de către
Comisia de recunoastere si prin organismul national de acreditare.
(2)
Organismele recunoscute si desemnate vor informa Comisia de recunoastere cu
privire la limitarea, suspendarea, retragerea, expirarea acreditării si/sau
reînnoirea acesteia.
12. În
cazul existentei oricărui dubiu privind respectarea cerintelor care au stat la
baza recunoasterii si desemnării, organismul recunoscut si desemnat va
transmite, la solicitarea Comisiei de recunoastere, toate informatiile necesare
pentru clarificarea situatiei apărute. Dacă este cazul, Comisia de recunoastere
va realiza un audit de supraveghere neplanificat la organismul recunoscut si
desemnat în cauză. Totodată Comisia de recunoastere poate întreprinde orice
alte măsuri necesare clarificării dubiilor existente.
13.
(1) În situatia în care în cadrul procesului de supraveghere se constată
neconformităti în legătură cu îndeplinirea cerintelor prezentelor norme
metodologice, Comisia de recunoastere, organismul national de acreditare si
organismul recunoscut si desemnat în cauză vor stabili măsurile necesare si
programul pentru eliminarea neconformitătilor.
(2) În
functie de natura neconformitătilor, Comisia de recunoastere poate decide ca pe
o perioadă determinată, până la eliminarea neconformitătilor, activitatea
organismului în domeniul în care este recunoscut si desemnat să fie limitată
sau suspendată.
14.
Organismele recunoscute si desemnate trebuie să permită neconditionat accesul
reprezentatilor Comisiei de recunoastere la documente, precum si participarea
la activitătile care privesc încercările si/sau evaluările ce se realizează de
către acestea în legătură cu obiectul recunoasterii, desemnării si
supravegherii, conform prevederilor prezentelor norme metodologice.
E. Obligatiile
organismelor recunoscute si desemnate de Ministerul Muncii, Solidaritătii
Sociale si Familiei
15.
(1) Organismele recunoscute si desemnate vor transmite Comisiei de recunoastere
în fiecare an, anterior datei de 1 martie, un raport scris referitor la
activitătile de certificare efectuate în anul calendaristic anterior. Raportul
anual va contine, în principal, informatii privind:
a)
documentele emise, refuzate sau retrase, conform sarcinilor atribuite
organismului ca urmare a recunoasterii si desemnării;
b)
reclamatiile si apelurile înregistrate împotriva deciziilor organismului,
inclusiv informatii privind modul de rezolvare a acestora;
c)
dificultătile întâmpinate în realizarea sarcinilor, măsurile proprii
întreprinse si/sau pe care le propune pentru îmbunătătirea activitătii;
d)
activitătile subcontractante, subcontractantii; măsurile întreprinse si/sau pe
care le propune pentru îmbunătătirea activitătii;
e)
modul de participare la activitătile de standardizare din domeniul în care a
fost recunoscut si desemnat, precum si la activitătile de coordonare la nivel
national a organismelor;
f)
experienta acumulată în urma realizării sarcinilor ce le-au revenit ca urmare a
recunoasterii si desemnării si propuneri de perfectionare a activitătii;
g) echipamentele si sistemele protectoare destinate utilizării în atmosfere potential explozive depistate neconforme ca urmare a activitătilor de evaluare a conformitătii pentru care a fost recunoscut si desemnat.
(2)
Organismele recunoscute si desemnate înaintează Comisiei de recunoastere spre
avizare sau informare procedurile, rapoartele si înregistrările prevăzute în
Normele metodologice privind desemnarea laboratoarelor de încercări, precum si
a organismelor de certificare si de inspectie care realizează evaluarea
conformitătii produselor din domeniile reglementate prevăzute în Legea nr.
608/2001 privind evaluarea conformitătii produselor, cu modificările si
completările ulterioare, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 487/2002, cu
modificările si completările ulterioare.
F. Dispozitii
finale si tranzitorii
16.
(1) Lista cuprinzând organismele recunoscute se aprobă prin ordin al
ministrului muncii, solidaritătii sociale si familiei, care se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I, conform prevederilor art. 19 alin. (8)
din Hotărârea Guvernului nr. 752/2004.
(2)
Comisia de recunoastere solicită Ministerului Economiei si Comertului
înregistrarea organismelor cuprinse în lista prevăzută la alin. (1) în
Registrul organismelor recunoscute, pentru alocarea numărului de identificare,
în conformitate cu prevederile art. 19 alin. (1) din Normele metodologice
privind desemnarea laboratoarelor de încercări, precum si a organismelor de
certificare si de inspectie care realizează evaluarea conformitătii produselor
din domeniile reglementate prevăzute în Legea nr. 608/2001 privind evaluarea
conformitătii produselor, cu modificările si completările ulterioare, aprobate
prin Hotărârea Guvernului nr. 487/2002, cu modificările si completările
ulterioare.
(3)
Ordinul prevăzut la alin. (1) contine pentru fiecare organism recunoscut
informatii privind denumirea completă, sediul, echipamentele si sistemele
protectoare destinate utilizării în atmosfere potential explozive care se supun
evaluării, procedura/procedurile de evaluare a conformitătii echipamentelor si
sistemelor protectoare destinate utilizării în atmosfere potential explozive,
pentru care este recunoscut, precum si numărul de identificare din Registrul
organismelor recunoscute.
(4) În
cazul retragerii recunoasterii unui organism, Comisia de recunoastere va
comunica în termen de 5 zile lucrătoare decizia sa, precum si motivarea
acesteia Ministerului Economiei si Comertului, în vederea retragerii numărului
de identificare acordat.
17.
Organismele recunoscute anterior de Ministerul Muncii, Solidaritătii Sociale si
Familiei pentru certificarea calitătii de securitate a echipamentelor tehnice
pot efectua evaluări ale conformitătii echipamentelor si sistemelor protectoare
destinate utilizării în atmosfere potential explozive, potrivit prevederilor
Hotărârii Guvernului nr. 752/2004, până la termenul de expirare a
certificatelor de recunoastere.
18.
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integrantă din prezentele norme metodologice.
ANEXA Nr. 1
la normele metodologice
Modelul cererii de
recunoastere si desemnare
Organismul
............................................................................................................................................
(denumirea completă,
adresa, telefon/fax, e-mail, cod unic de înregistrare, nr. de ordine în
registrul comertului)
Nr.
... data ......1)
Organismul2) .....................................................................,
având sediul în3) .........................................., reprezentat
prin director/presedinte4)
......................................,
în aplicarea prevederilor art. 5 alin. (1) din Normele metodologice privind
desemnarea laboratoarelor de încercări, precum si a organismelor de certificare
si de inspectie care realizează evaluarea conformitătii produselor din
domeniile reglementate prevăzute în Legea nr. 608/2001 privind evaluarea
conformitătii produselor, cu modificările si completările ulterioare, aprobate
prin Hotărârea Guvernului nr. 487/2002, cu modificările si completările
ulterioare, si ale art. 19 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 752/2004
privind stabilirea conditiilor pentru introducerea pe piată a echipamentelor si
sistemelor protectoare destinate utilizării în atmosfere potential explozive,
solicită Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei - Comisia de
recunoastere si desemnare a laboratoarelor de încercări, precum si a
organismelor de certificare si de inspectie care realizează evaluarea
conformitătii echipamentelor si sistemelor protectoare destinate utilizării în
atmosfere potential explozive să fie evaluat în vederea recunoasterii si
desemnării, în scopul de a realiza testarea/evaluarea conformitătii pentru
grupa/categoria de produse5)
.....................,
prin6) ....................
Anexăm
la prezenta cerere următoarele documente7):
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
Directorul/presedintele8) organismului,
..........................................................
1) Numărul/data de înregistrare la Comisia de recunoastere.
2) Denumirea completă a organismului.
3) Adresa completă, codul postal.
4) Numele si prenumele.
5) Denumirea si codul produselor sau grupelor de produse ce fac
obiectul evaluării, asociate activitătilor CAEN.
6) Denumirea procedurilor de evaluare a conformitătii
produselor ce fac obiectul evaluării.
7) Documentele conform prevederilor lit. B pct. 4 din anexa la
Ordinul ministrului muncii, solidaritătii sociale si familiei nr. 477/2004.
8) Numele, prenumele, semnătura directorului/presedintelui si
stampila organismului.
ANEXA Nr. 2
la normele metodologice
MINISTERUL MUNCII, SOLIDARITĂTII
SOCIALE SI FAMILIEI
Comisia de recunoastere a
laboratoarelor
de încercări, precum si a
organismelor
de certificare si de inspectie
care realizează
evaluarea conformitătii
echipamentelor si
sistemelor protectoare destinate
utilizării în
atmosfere potential explozive
Nr.
....../data emiterii ......
În
aplicarea prevederilor art. 7 din Normele metodologice privind desemnarea
laboratoarelor de încercări, precum si a organismelor de certificare si de
inspectie care realizează evaluarea conformitătii produselor din domeniile
reglementate prevăzute în Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitătii produselor,
cu modificările si completările ulterioare, aprobate prin Hotărârea Guvernului
nr. 487/2002, cu modificările si completările ulterioare, si ca urmare a
cererii de recunoastere si desemnare înregistrate cu nr.
......................./.............., se emite prezentul certificat de
recunoastere, prin care se atestă că organismul1) .....................................................................,
cu sediul în2) ......................................, respectă cerintele
minime prevăzute la art. 14 din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea
conformitătii produselor, cu modificările si completările ulterioare, si are
capacitate, competentă si capabilitate de a realiza sarcinile specifice privind
evaluarea conformitătii produselor prin3) ............................,
pentru produsele sau grupa/categoria de produse4) .............................,
conform prevederilor aplicabile din Hotărârea Guvernului nr. 752/2004 privind
stabilirea conditiilor pentru introducerea pe piată a echipamentelor si sistemelor
protectoare destinate utilizării în atmosfere potential explozive.
La
data retragerii desemnării organismului prezentul certificat se anulează.
Presedintele5) Comisiei de recunoastere,
..............................................................
1) Denumirea completă a organismului.
2) Adresa completă, codul postal.
3) Denumirea procedurii de evaluare a conformitătii produselor
ce fac obiectul evaluării.
4) Denumirea si codul produselor sau grupei de produse asociate
activitătilor CAEN.
5) Numele, prenumele, semnătura si stampila autoritătii competente.