MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P
A R T E A I
Anul
172 (XVI) - Nr. 879 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Luni, 27 septembrie 2004
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
1.365. - Ordin al ministrului finantelor publice pentru
aprobarea Deciziei nr. 5 din 22 iulie 2004 a Comisiei fiscale centrale pentru
aprobarea solutiilor privind aplicarea unitară a unor prevederi referitoare la
taxa pe valoarea adăugată si probleme de procedură fiscală
HOTĂRÂRI
ALE CONSILIULUI SUPERIOR AL MAGISTRATURII
Hotărârea nr. 153 din 21 septembrie 2004
Hotărârea nr. 154 din 22 septembrie 2004
Hotărârea nr. 155 din 22 septembrie 2004
Hotărârea nr. 157 din 23 septembrie 2004
Hotărârea nr. 158 din 23 septembrie 2004
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
pentru aprobarea
Deciziei nr. 5 din 22 iulie 2004 a Comisiei fiscale centrale pentru aprobarea
solutiilor privind aplicarea unitară a unor prevederi referitoare la taxa pe
valoarea adăugată si probleme de procedură fiscală
În temeiul art. 10
alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr.
1.574/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor
Publice si a Agentiei Nationale de Administrare Fiscală, cu modificările
ulterioare, în baza prevederilor art. 6 din Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003,
ministrul
finantelor publice emite următorul ordin:
Art.
1. - Se aprobă Decizia nr. 5 din 22 iulie 2004 a Comisiei fiscale centrale
pentru aprobarea solutiilor privind aplicarea unitară a unor prevederi
referitoare la taxa pe valoarea adăugată si probleme de procedură fiscală,
prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art.
2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 16 septembrie 2004.
Nr. 1.365.
DECIZIA
Nr. 5
din
22 iulie 2004 a Comisiei fiscale centrale pentru aprobarea solutiilor privind
aplicarea unitară a unor prevederi referitoare la taxa pe valoarea adăugată si
probleme de procedură fiscală
1. Art.
18 lit. b) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
17/2000, cu modificările si completările ulterioare, art. 22 alin. (4) lit.
b) din Legea nr.
345/2002 privind taxa pe valoarea adăugată, republicată, si art. 145 alin.
(3) lit. a) din Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal
“I.
Orice operatiuni desfăsurate de persoanele impozabile înregistrate ca plătitori
de taxă pe valoarea adăugată sunt supuse legii fiscale, indiferent dacă sunt
obtinute din activităti ce îndeplinesc sau nu îndeplinesc cerintele altor
dispozitii legale.
II.
Această regulă este aplicabilă si în cazul agentilor economici care nu au
detinut autorizatia de valorificare prevăzută de art. 8 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale
reciclabile, republicată, si au comercializat aceste deseuri în tară sau le-au
exportat. Astfel, acestia îsi vor păstra dreptul de deducere a taxei pe
valoarea adăugată aferente cumpărărilor de deseuri si vor fi obligati să
colecteze taxa pe valoarea adăugată pentru livrările în tară, respectiv vor fi
scutiti în conditiile legii pentru operatiunile de export.
III.
Prezenta solutie este aplicabilă atât timp cât legea fiscală nu contine alte
prevederi speciale în ceea ce priveste dreptul de deducere si taxa colectată
pentru anumite livrări de bunuri si servicii.”
2. I. Art.
4 alin. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea
adăugată, republicată, cu modificările ulterioare, si pct. 3.1-3.5 din Normele
pentru aplicarea Ordonantei Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea
adăugată, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.
512/1998; art. 4 alin. 3 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
17/2000 privind taxa pe valoarea adăugată si pct. 3.1-3.5 din Normele de
aplicare a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
17/2000 privind taxa pe valoarea adăugată, aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr.
401/2000; art. 7 din Legea nr.
345/2002 privind taxa pe valoarea adăugată, republicată, si art. 8 din
Normele de aplicare a Legii nr.
345/2002 privind taxa pe valoarea adăugată, aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr.
598/2002, cu modificările ulterioare
“Până
la data de 31 decembrie 2003 serviciile de consultantă în legătură cu un bun
imobil situat în România, efectuate de un prestator din România către un
beneficiar din străinătate, sunt impozabile, respectiv au locul prestării la
locul unde beneficiarul îsi are stabilit sediul activitătii economice sau, în
lipsa acestora, domiciliul ori resedinta sa obisnuită.”
II. Art.
133 alin. (2) lit. a) din Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal
“De la
data de 1 ianuarie 2004, pentru serviciile de consultantă în legătură directă
cu un bun imobil situat în România, efectuate de un prestator din România către
un beneficiar din străinătate, locul prestării este considerat a fi locul unde
este situat bunul imobil.”
3. Art.
5, art. 11 alin. (1) lit. e) si art. 12 din Legea nr.
345/2002 privind taxa pe valoarea adăugată, republicată
“În
perioada 1 iunie 2002-31 decembrie 2003 transportul bunurilor ce urmau a fi
plasate în regim de perfectionare activă nu era scutit de taxa pe valoarea
adăugată.”
4. Art.
147 din Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal si pct. 52 din Normele metodologice de
aplicare a titlului VI din Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.
44/2004
“La
persoanele impozabile înregistrate ca plătitori de T.V.A., inclusiv la cele cu
regim mixt, costurile de achizitie a serviciilor si bunurilor, indiferent dacă
acestea sunt de natura stocurilor sau activelor amortizabile, nu cuprind taxa
pe valoarea adăugată.”
5. Art.
117 alin. (4) din Ordonanta Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, art. 15 alin. (2)
din Ordonanta Guvernului nr.
61/2002 privind colectarea creantelor
bugetare, cu modificările si completările ulterioare, art. 13 si 131 din Ordonanta Guvernului nr.
11/1996 privind executarea creantelor bugetare, coroborate cu prevederile art.
37 si art. 60 alin. (7) din Legea nr.
64/1995 privind procedura reorganizării judiciare si a falimentului, republicată,
cu modificările ulterioare
“După
data deschiderii procedurii de reorganizare judiciară se datorează dobânzi si
penalităti de întârziere până la data deschiderii procedurii de faliment.
Penalitătile
de întârziere si dobânzile, respectiv majorările de întârziere, după caz,
datorate conform prevederilor legale, nu constituie dobânzi sau cheltuieli în
sensul art. 37 din Legea nr.
64/1995.”
6. Art.
121 “Înlesniri la plata obligatiilor fiscale” din Ordonanta Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, coroborat cu
prevederile art. II din Legea nr.
191/2004 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr.
36/2004 pentru modificarea si completarea Legii nr.
137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării
“1.
Aplicarea acestor prevederi se va realiza de organele fiscale teritoriale la
care debitorii sunt înregistrati ca plătitori de impozite si taxe.
2. De
prevederile acestui articol vor beneficia numai societătile comerciale la care
ordinele comune emise în conformitate cu dispozitiile Legii nr.
137/2002, cu modificările si completările ulterioare, erau întocmite la
data intrării în vigoare a Legii nr. 191/2004
privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr.
36/2004 pentru modificarea si completarea Legii nr.
137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării.
3. Sumele rămase de plată din ratele esalonate la data intrării în vigoare a legii, reprezentând dobânzi si penalităti de orice fel, aferente impozitelor si contributiilor sociale cu retinere la sursă, se amână la plată în vederea scutirii până la ultimul termen de plată din esalonările acordate prin ordinele comune, ceea ce înseamnă că debitorii vor achita în continuare numai sumele reprezentând rate din debite si dobânzile pe perioada esalonării.
4. În
situatia în care prin ordinul comun s-au acordat scutiri de impozite, taxe,
contributii si accesorii aferente, precum si esalonări numai pentru accesoriile
aferente impozitelor si contributiilor cu stopaj la sursă, sumele rămase de
plată din ratele esalonate la data intrării în vigoare a legii se scutesc la
plată.
5.
Amânările la plată în vederea scutirii, precum si scutirile de plată se acordă
numai în situatia în care înlesnirile la plată acordate prin ordine comune sunt
respectate la data intrării în vigoare a legii.
6.
Garantiile constituite pentru sumele esalonate la plată rămân neschimbate si se
utilizează conform prevederilor legale mentionate în ordinele comune emise.”
7. Art.
121 “Înlesniri la plata obligatiilor fiscale” din Ordonanta Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, coroborat cu
prevederile art. 222 din
Legea nr.
290/2002 privind organizarea si functionarea unitătilor de
cercetare-dezvoltare din domeniile agriculturii, silviculturii, industriei
alimentare si a Academiei de Stiinte Agricole si Silvice “Gheorghe
Ionescu-Sisesti”, astfel cum a fost introdus prin Legea nr.
147/2004 privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
78/2003 pentru modificarea si completarea Legii nr.
290/2002
“1.
Aplicarea acestor prevederi se va realiza de organele fiscale teritoriale la
care debitorii sunt înregistrati ca plătitori de impozite si taxe.
2.
Sumele ce fac obiectul scutirii sunt cele cuprinse în certificatele de
obligatii bugetare eliberate de organele competente pe baza controlului fiscal.
3. Certificatele de obligatii bugetare să cuprindă obligatiile bugetare datorate, inclusiv dobânzi si penalităti de orice fel, aferente la data intrării în vigoare a Legii nr. 147/2004 si rămase neachitate la data emiterii certificatelor.
4. În
cazul existentei unei esalonări la plată, în certificatele de obligatii
bugetare se cuprind obligatiile bugetare rămase neachitate din esalonare la
data emiterii acestora.
5. Înlesnirile
la plată reglementate de prevederile Legii nr.
147/2004 se acordă numai unitătilor de cercetare-dezvoltare reorganizate ca
institute nationale sau ca institutii publice potrivit art. II din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr.
78/2003. Reorganizarea se va face prin hotărâri ale Guvernului.”
8. Art.
121 “Înlesniri la plata obligatiilor fiscale” din Ordonanta Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, coroborat cu
prevederile art. II din Legea nr.
230/2004 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr.
38/2004 pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr.
57/2002 privind cercetarea stiintifică si dezvoltarea tehnologică
“Ulterior
publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a hotărârilor Guvernului
prin care se nominalizează unitătile de cercetare-dezvoltare beneficiare si
plafonul pentru care se aprobă scutirile la plată, Ministerul Finantelor
Publice va solicita organelor fiscale eliberarea certificatelor de obligatii
bugetare care vor cuprinde obligatiile mentionate mai sus, rămase neachitate la
data emiterii acestora.”
HOTĂRÂRI
ALE CONSILIULUI SUPERIOR
AL
MAGISTRATURII
CONSILIUL
SUPERIOR AL MAGISTRATURII
din
21 septembrie 2004
Având
în vedere dispozitiile art. 155 alin. (2) din Constitutia României,
republicată,
în
temeiul dispozitiilor art. 106 alin. (1) lit. e) din Legea nr.
303/2004 privind statutul magistratilor,
Consiliul
Superior al Magistraturii hotărăste:
Art.
1. - Se aprobă Regulamentul privind modul de desfăsurare a cursurilor de
formare profesională continuă a magistratilor si atestare a rezultatelor
obtinute, anexă la prezenta hotărâre.
Art.
2. - Prezentul regulament se trimite spre publicare în Monitorul Oficial al
României, Partea I, prin grija Secretariatului tehnic.
Secretarul
general al Consiliului Superior al Magistraturii,
judecător
dr. Dan Lupascu
REGULAMENT
privind
modul de desfăsurare a cursurilor de formare profesională continuă a
magistratilor si atestare a rezultatelor obtinute
CAPITOLUL
I
Dispozitii
generale
Art.
1. - (1) Formarea profesională continuă a magistratilor constituie o garantie a
independentei si impartialitătii acestora în exercitarea functiei.
(2)
Responsabilitatea pentru formarea profesională continuă a magistratilor revine
Institutului National al Magistraturii, denumit în continuare Institut, conducătorilor
instantelor sau parchetelor la care acestia îsi desfăsoară activitatea, precum
si fiecărui magistrat, prin pregătire individuală.
Art.
2. - Magistratii au dreptul la un concediu plătit de 10 zile lucrătoare pe an
pentru a participa la cursuri sau alte forme de specializare organizate în tară
sau în străinătate.
Art.
3. - Magistratii în functie au obligatia de a participa, cel putin o dată la 3
ani, la programe de formare profesională continuă organizate de Institut, de
institutii de învătământ superior din tară sau din străinătate ori la alte
forme de perfectionare profesională.
Art.
4. - Formarea profesională continuă trebuie să tină seama de dinamica
procesului legislativ si constă, în principal, în cunoasterea si aprofundarea
legislatiei interne, a documentelor europene si internationale la care România
este parte, a jurisprudentei instantelor judecătoresti si a Curtii
Constitutionale, a jurisprudentei Curtii Europene a Drepturilor Omului si a
Curtii de Justitie a Comunitătilor Europene, a dreptului comparat, a normelor
deontologice ale profesiei de magistrat, precum si în abordarea
multidisciplinară a institutiilor cu caracter de noutate.
Art.
5. - Formarea profesională continuă din fonduri bugetare se realizează atât de
Institut, cât si descentralizat la nivelul curtilor de apel si al parchetelor
de pe lângă curtile de apel.
Art.
6. - Institutul coordonează formarea magistratilor din fonduri bugetare în
conformitate cu programul de formare continuă aprobat de Consiliul Superior al
Magistraturii.
CAPITOLUL
II
Cursurile
de formare profesională continuă organizate de Institut
SECTIUNEA
I
Dispozitii generale
Art. 7. - Institutul organizează atât cursuri generale de formare profesională continuă, cât si cursuri speciale pentru:
a)
magistratii din instantele specializate;
b)
magistratii care au fost numiti în conditiile art. 31 din Legea nr.
303/2004 privind statutul magistratilor;
c)
magistratii care primesc calificativul “satisfăcător” în urma a două evaluări
consecutive sau calificativul “nesatisfăcător”.
SECTIUNEA
a II-a
Organizarea si desfăsurarea cursurilor generale
Art. 8. - (1)
Cursurile de formare profesională continuă se organizează de Institut în baza
unui program anual, aprobat de Consiliul Superior al Magistraturii, la propunerea
consiliului stiintific al Institutului.
(2)
Programul de formare profesională continuă cuprinde domeniile si temele de
formare.
(3)
Cursurile de formare profesională continuă se desfăsoară, de regulă, sub formă
de seminarii, colocvii, mese rotunde sau sesiuni.
Art.
9. - (1) La elaborarea programului anual de formare profesională continuă a
magistratilor, consiliul stiintific va lua în considerare următoarele:
a)
propunerile formatorilor Institutului cu privire la domeniile de formare si
temele ce urmează a fi dezbătute;
b)
propunerile instantelor si ale parchetelor;
c)
propunerile asociatiilor profesionale ale magistratilor;
d)
propunerile altor specialisti din domeniul dreptului;
e)
evaluarea rezultatelor formării profesionale din anii anteriori.
(2)
Programul de formare profesională continuă se transmite, după aprobare, tuturor
magistratilor, în vederea formulării de către acestia a optiunilor de
participare.
(3)
Optiunile magistratilor se fac, de regulă, în anul anterior celui în care se
desfăsoară cursurile de formare si se transmit, prin intermediul conducerii
instantelor si parchetelor, după analizarea lor în colegiul de conducere al
instantei, respectiv parchetului. Analiza optiunilor de participare se face din
punctul de vedere al perioadei de desfăsurare a cursurilor de formare pentru
care se optează.
(4)
Planul de formare rezultat în urma optiunilor magistratilor se comunică
instantelor si parchetelor, pentru a fi avut în vedere la organizarea
activitătilor.
Art.
10. - Activitatea de formare continuă este asigurată de personalul de instruire
al Institutului. Acesta cuprinde judecători si procurori, cadre didactice din
învătământul superior juridic acreditat, alti specialisti români si străini,
precum si personal de specialitate juridică asimilat magistratilor.
Art.
11. - La sfârsitul fiecărei sesiuni de formare, magistratii participanti
completează o fisă de evaluare a dezbaterilor si primesc un atestat de
participare.
Art.
12. - Cursurile de formare continuă se desfăsoară, de regulă, la sediul Institutului
sau la sediul centrelor regionale de pregătire a magistratilor.
SECTIUNEA
a III-a
Organizarea si desfăsurarea cursurilor speciale
Art.
13. - (1) Institutul elaborează programe si organizează cursuri speciale de
formare profesională, astfel:
a) cursuri
pentru magistratii din instantele specializate;
b)
cursuri de 6 luni pentru magistratii care au fost numiti în conditiile art. 31
din Legea nr.
303/2004 privind statutul magistratilor;
c)
cursuri de 3-6 luni pentru magistratii care au primit calificativul
“satisfăcător” în urma a două evaluări consecutive sau calificativul
“nesatisfăcător”.
(2)
Domeniile de formare, tematica, modul de organizare si desfăsurare a cursurilor
prevăzute la alin. (1) se aprobă de consiliul stiintific.
Art.
14. - (1) Cursurile prevăzute la art. 13 alin. (1) lit. b) si c) se încheie
prin sustinerea unui examen.
(2)
Tematica, modul de organizare si desfăsurare, precum si comisiile de examen vor
fi stabilite de consiliul stiintific, la propunerea directorului Institutului.
CAPITOLUL
III
Art. 15. - Institutul
coordonează activitatea de pregătire profesională descentralizată, conform
prevederilor prezentului regulament.
Art.
16. - (1) În cadrul curtilor de apel si parchetelor de pe lângă curtile de apel
se organizează periodic activităti de formare profesională continuă, constând
în consultări, dezbateri, seminarii, sesiuni sau mese rotunde, cu participarea
Institutului.
(2)
Tematica activitătilor de formare organizate potrivit dispozitiilor alin. (1)
se aprobă de Consiliul Superior al Magistraturii.
Art. 17. - (1) Presedintele curtii de apel sau, după caz, procurorul general al parchetului de pe lângă curtea de apel desemnează magistratii care răspund de organizarea activitătii de formare profesională continuă a magistratilor de la curtea de apel si instantele din circumscriptia acesteia, respectiv de la parchetul de pe lângă curtea de apel si parchetele subordonate.
(2)
Lista magistratilor desemnati conform alin. (1) se transmite Consiliului
Superior al Magistraturii spre aprobare.
Art.
18. - Institutul organizează întruniri periodice ale magistratilor desemnati
conform art. 17 în vederea asigurării unei pregătiri uniforme la nivelul
tuturor instantelor si parchetelor.
Art.
19. - În vederea exercitării atributiilor de coordonare prevăzute la art. 6,
magistratii responsabili cu formarea întocmesc si transmit Institutului
planurile privind activitătile de formare din cadrul fiecărei curti de apel si
instantelor din circumscriptia acesteia, respectiv de la parchetele de pe lângă
curtile de apel si parchetele subordonate, după aprobarea acestora de către
presedintele curtii de apel sau, după caz, procurorul general al parchetului de
pe lângă curtea de apel.
CAPITOLUL
IV
Dispozitii
finale
Art. 20. - Prezentul regulament se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
CONSILIUL
SUPERIOR AL MAGISTRATURII
din
22 septembrie 2004
Având
în vedere dispozitiile art. 155 alin. (2) din Constitutia României,
republicată,
în
temeiul dispozitiilor art. 106 alin. (1) lit. f) din Legea nr.
303/2004 privind statutul magistratilor,
Consiliul
Superior al Magistraturii hotărăste:
Art.
1. - Se aprobă Regulamentul privind concursul de promovare în functii de
executie a magistratilor, anexă la prezenta hotărâre.
Art.
2. - Prezentul regulament se trimite spre publicare în Monitorul Oficial al
României, Partea I, prin grija Secretariatului tehnic.
Secretarul
general al Consiliului Superior al Magistraturii,
judecător
dr. Dan Lupascu
ANEXĂ
REGULAMENT
privind
concursul de promovare în functii de executie a magistratilor
CAPITOLUL
I
Dispozitii
generale
Art. 1. - Promovarea
magistratilor în functii de executie, efectiv sau pe loc, la tribunale,
tribunale specializate, curti de apel, parchetele de pe lângă aceste instante,
precum si la Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casatie si Justitie se face
pe bază de concurs, organizat la nivel national, potrivit dispozitiilor legale.
Art.
2. - Concursul de promovare în functii de executie vacante sau pe loc se
organizează pe baza unor criterii obiective de apreciere a performantelor
profesionale ale magistratilor care au vocatie la promovare.
Art.
3. - Concursul de promovare prevăzut la art. 1 se organizează anual sau ori de
câte ori este nevoie de Institutul National al Magistraturii, în baza hotărârii
Consiliului Superior al Magistraturii.
Art.
4. - (1) Consiliul Superior al Magistraturii stabileste pentru fiecare concurs
de promovare numărul de posturi pentru care acesta se organizează. Posturile
vor fi stabilite, distinct, pentru promovare efectivă si, respectiv, pentru
promovare pe loc, pentru fiecare instantă si parchet în parte.
(2)
Promovarea efectivă si promovarea pe loc se vor face în gradul imediat superior
celui pe care îl detine magistratul, până la nivelul curtii de apel pentru
judecători si până la nivelul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casatie
si Justitie pentru procurori.
(3)
Magistratul nu poate sustine simultan concurs pentru promovare efectivă si
promovare pe loc.
(4)
Judecătorii si procurorii pot candida pentru promovare efectivă la oricare
dintre instantele si, respectiv, parchetele imediat superioare pentru care s-au
stabilit posturi vacante, indiferent de instanta sau parchetul la care
functionează.
(5) Nu
pot fi înscrisi la concurs magistratii care au functionat mai putin un an la
instanta sau parchetul inferioare celor pentru care candidează.
CAPITOLUL
II
Conditii
pentru înscrierea la concurs
Art.
5. - (1) Pot participa la concursul de promovare în functii de executie vacante
sau pe loc magistratii care îndeplinesc conditiile de vechime în magistratură
prevăzute la art. 44 alin. (1) lit. a) si c) din Legea nr.
303/2004 privind statutul magistratilor, care în ultimii 3 ani au avut
calificativul “foarte bine” si nu au fost sanctionati disciplinar.
(2)
Îndeplinirea conditiilor prevăzute la alin. (1) se constată prin raportul de
inspectie întocmit de un judecător inspector de la curtea de apel, respectiv de
un procuror inspector de la parchetul de pe lângă această instantă.
(3)
Raportul de inspectie cuprinde si aspecte privind:
a)
numărul si gradul de complexitate a cauzelor solutionate;
b)
solutionarea operativă a cauzelor în raport cu specificul acestora;
c)
procentul hotărârilor desfiintate de instantele de control judiciar pentru
motive imputabile si natura acestora, respectiv infirmările de solutii,
redeschiderile de urmărire penală, concluziile gresite, schimbările de
încadrări juridice, achitările, restituirile dosarelor de instantă la
procurori, apelurile si recursurile nedeclarate sau gresit declarate;
d)
acuratetea, conciziunea, coerenta si fundamentarea corespunzătoare, în fapt si
în drept, a hotărârilor redactate si, respectiv, a lucrărilor întocmite;
e)
îndeplinirea, cu respectarea dispozitiilor legale si a prevederilor
regulamentare, a altor atributii decât cele de judecată;
f)
mentinerea raporturilor de serviciu în limitele dispozitiilor legale;
g)
respectarea principiilor de desfăsurare a procesului;
h)
interesul pentru perfectionarea profesională continuă;
i)
receptivitatea la îmbunătătirea activitătii profesionale;
j)
respectarea normelor Codului deontologic.
(4)
Raportul de inspectie pentru magistratul detasat va avea în vedere si
activitatea desfăsurată de acesta în institutia în care este detasat.
Art.
6. - (1) Pentru participarea la concurs este necesar avizul conform care se
acordă de colegiul de conducere al curtii de apel sau al parchetului de pe
lângă aceasta, iar pentru promovarea la Parchetul de pe lângă
Înalta
Curte de Casatie si Justitie, de către colegiul de conducere al acestuia.
(2)
Pentru magistratii detasati avizul conform se va acorda de aceleasi colegii de
conducere.
(3) La acordarea
avizului prevăzut la alin. (1) vor fi avute în vedere avizele consultative ale
colegiilor de conducere ale instantelor si parchetelor de la care provin
candidatii si, după caz, si ale colegiilor de conducere ale instantelor si
parchetelor superioare.
(4)
Avizul negativ privind participarea la concurs va fi motivat si comunicat
magistratului, în termen de 5 zile de la luarea deciziei.
(5)
Împotriva avizului negativ magistratul poate formula contestatie, care se
depune în termen de 3 zile de la comunicare la curtea de apel sau la parchetul
de pe lângă aceasta. Contestatia va fi înaintată de îndată la Consiliul
Superior al Magistraturii pentru solutionare.
(6)
Contestatia va fi solutionată în termen de 5 zile de la înregistrare de către
sectiile corespunzătoare ale Consiliului Superior al Magistraturii. Rezultatul
va fi comunicat atât contestatorului, cât si colegiului de conducere al curtii
de apel, parchetului de pe lângă aceasta si Parchetului de pe lângă Înalta
Curte de Casatie si Justitie.
Art. 7. - (1) Data organizării concursului, numărul posturilor aprobate pentru promovare efectivă si pentru promovare pe loc, precum si tematica se comunică, cu cel putin 60 de zile înainte, tuturor curtilor de apel si parchetelor de pe lângă acestea, de către Consiliul Superior al Magistraturii. Curtile de apel si parchetele de pe lângă acestea vor comunica de îndată instantelor si parchetelor din circumscriptia lor aceste date. Datele comunicate vor fi publicate pe pagina de Internet a Consiliului Superior al Magistraturii.
(2) În
termen de 10 zile de la comunicarea datei concursului, cei interesati pot
depune cereri la presedintele curtii de apel sau la procurorul general al
parchetului de pe lângă aceasta ori al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de
Casatie si Justitie.
(3) În
termen de 20 de zile de la data expirării termenului prevăzut la alin. (2),
judecătorii inspectori sau, după caz, procurorii inspectori vor întocmi un
raport de inspectie pentru fiecare candidat.
(4) În
termen de 45 de zile de la data anuntării concursului, candidatii vor depune un
studiu de specialitate la curtile de apel si la parchetele de pe lângă acestea,
care va fi înaintat Institutului National al Magistraturii.
Art.
8. - (1) În termen de 30 de zile de la anuntarea concursului, presedintii
curtilor de apel sau procurorii generali ai parchetelor de pe lângă acestea vor
înainta Consiliului Superior al Magistraturii cererea-tip de înscriere la
examen, raportul de inspectie si avizul conform. Cererea-tip va indica felul
promovării, efectivă sau pe loc, si instanta sau parchetul la care se solicită
promovarea.
(2)
Consiliul Superior al Magistraturii va înainta Institutului National al
Magistraturii lista candidatilor care vor participa la concurs.
CAPITOLUL
III
Organizarea
si desfăsurarea concursului
Art.
9. - Concursul constă în sustinerea unei probe scrise si a unei probe orale, cu
caracter teoretic si practic, precum si în elaborarea unui studiu de
specialitate.
Art.
10. - Probele scrise si probele orale cu caracter teoretic si practic se sustin
la una dintre următoarele discipline, în functie de specializarea
magistratului: drept civil, drept penal, drept comercial, drept administrativ,
drept financiar si fiscal, dreptul muncii, dreptul familiei, drept
international privat, precum si, indiferent de specializare, procedura civilă
sau procedura penală.
Art.
11. - (1) Proba scrisă constă într-un subiect teoretic si rezolvarea unei
spete.
(2)
Proba orală constă în răspunsuri la subiectele stabilite de comisie pe biletele
de examen si în rezolvarea unei spete. Magistratii pot să folosească legislatia
atât la probele scrise, cât si la cele orale.
Art.
12. - (1) Studiul de specialitate va aborda probleme ce tin de competenta
instantei sau a parchetului la care magistratul solicită promovarea,
jurisprudenta instantelor judecătoresti si a Curtii Constitutionale,
jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului, jurisprudenta Curtii de
Justitie a Comunitătilor Europene si drept comparat si va avea, obligatoriu,
cel putin 30 de pagini, cu corp de literă 14, la un rând si jumătate, dar nu va
depăsi 50 de pagini.
(2)
Studiul nu poate fi valorificat decât la un singur concurs, sub sanctiunea
excluderii din concurs sau a anulării rezultatului concursului.
Art.
13. - (1) Numărul comisiilor de examinare va fi stabilit de Consiliul Superior
al Magistraturii pentru fiecare concurs, în functie de numărul candidatilor si
de materiile pentru care s-a optat.
(2)
Componenta comisiilor de examinare se aprobă prin hotărâre de către Consiliul
Superior al Magistraturii dintr-o listă de propuneri întocmită de Institutul
National al Magistraturii.
Art.
14. - (1) Din comisia de examinare pentru judecători fac parte 2 judecători de
la Înalta Curte de Casatie si Justitie si un judecător de la curtea de apel,
alta decât cea în care functionează candidatul.
(2)
Din comisia de examinare pentru procurori fac parte 2 procurori de la Parchetul
de pe lângă Înalta Curte de Casatie si Justitie si un procuror de la parchetul
de pe lângă curtea de apel, altul decât cel în care functionează candidatul.
Art.
15. - Probele scrise, probele orale, precum si studiul de specialitate se
apreciază cu note de la 1 la 10.
Nota
acordată la fiecare probă este media aritmetică a notelor acordate de membrii
comisiei.
Art.
16. - (1) Împotriva notării la proba scrisă si la studiul de specialitate
candidatul poate face contestatie în termen de 3 zile de la comunicarea
rezultatelor.
(2)
Contestatiile se solutionează de o comisie formată dintr-un profesor
universitar sau conferentiar de la Institutul National al Magistraturii si 2
judecători de la Înalta Curte de Casatie si Justitie, respectiv 2 procurori de la
Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casatie si Justitie.
(3)
Componenta comisiei de contestatii este aprobată de Consiliul Superior al
Magistraturii, pe baza listei de propuneri întocmite de Institutul National al
Magistraturii.
(4) Cu
prilejul solutionării contestatiei, lucrarea scrisă sau, după caz, studiul de
specialitate va fi reanalizat, candidatul neputând să obtină o notă inferioară
celei acordate initial de comisia de examinare.
(5)
Notarea comisiei de contestatii este definitivă.
Art.
17. - (1) Pentru a participa la proba orală candidatii trebuie să obtină cel
putin media 7 la proba scrisă si, respectiv, la studiul de specialitate.
(2)
Pentru a fi declarati admisi la proba orală candidatii trebuie să obtină cel
putin media 7.
Art.
18. - (1) Rezultatul probei orale este media aritmetică a notelor acordate de
fiecare membru al comisiei de examinare.
(2)
Notarea comisiei la proba orală este definitivă.
Art.
19. - (1) Media generală a concursului este rezultatul mediei aritmetice dintre
notele acordate la proba scrisă, studiul de specialitate si proba orală.
(2)
Ponderea în media generală este 20% studiul de specialitate, 40% proba scrisă
si 40% proba orală.
Art.
20. - Pentru a fi declarat admis la concurs candidatul trebuie să obtină cel
putin media generală 7.
Art. 21. - (1)
Tabelele de clasificare a candidatilor se comunică curtilor de apel sau, după
caz, parchetelor de pe lângă acestea si Parchetului de pe lângă Înalta Curte de
Casatie si Justitie si se prezintă plenului Consiliului Superior al Magistraturii
în vederea promovării.
(2) În
termen de cel mult 30 de zile de la comunicarea rezultatelor, Consiliul
Superior al Magistraturii dispune promovarea magistratilor declarati admisi.
Art.
22. - Promovarea în functii de executie vacante sau pe loc a candidatilor
declarati admisi la concurs se face în ordinea mediilor obtinute, în limita
numărului de posturi aprobate la fiecare instantă sau parchet, în raport de
optiunea magistratilor la data înscrierii la concurs.
Art.
23. - La medii egale au prioritate candidatii care au titlul stiintific de
doctor în drept, vechime mai mare în functia de judecător sau procuror, au
absolvit cursuri postuniversitare si au activitate publicistică în
specialitate.
Art.
24. - Rezultatele concursului pot fi valorificate, pentru promovare efectivă,
într-o perioadă de 6 luni, în cazul vacantării unor posturi la instantele si
parchetele pentru care magistratii au optat la înscriere.
CAPITOLUL
IV
Dispozitii
finale
Art. 25. - Dispozitiile prezentului regulament se aplică în mod corespunzător magistratilor militari si personalului de specialitate juridică asimilat magistratilor.
Art.
26. - Prezentul regulament se publică în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
CONSILIUL
SUPERIOR AL MAGISTRATURII
din
22 septembrie 2004
Având
în vedere dispozitiile art. 155 alin. (2) din Constitutia României,
republicată,
în
temeiul dispozitiilor art. 106 alin. (1) lit. c) din Legea nr.
303/2004 privind statutul magistratilor,
Consiliul
Superior al Magistraturii hotărăste:
Art.
1. - Se aprobă Regulamentul privind examenul de capacitate al magistratilor
stagiari, anexă la prezenta hotărâre.
Art.
2. - Prezentul regulament se trimite spre publicare în Monitorul Oficial al
României, Partea I, prin grija Secretariatului tehnic.
Secretarul
general al Consiliului Superior al Magistraturii,
judecător
dr. Dan Lupascu
REGULAMENT
privind
examenul de capacitate al magistratilor stagiari
CAPITOLUL
I
Art. 1. - Judecătorii
stagiari si procurorii stagiari sunt numiti în functie de către Consiliul
Superior al Magistraturii pe baza rezultatelor obtinute la examenul de
absolvire a Institutului National al Magistraturii.
Art.
2. - (1) Magistratii stagiari efectuează un stagiu de 3 ani, potrivit legii.
(2)
Perioada de stagiu începe din ziua în care magistratii stagiari au fost numiti
pe post.
Art.
3. - În toată perioada de stagiu magistratii stagiari sunt obligati să continue
pregătirea profesională.
Art.
4. - (1) Judecătorii stagiari au dreptul să facă parte din completul de
judecată alături de un judecător inamovibil.
(2)
Procurorii stagiari au dreptul să pună concluzii în instantă, să efectueze si
să semneze acte procedurale, sub coordonarea unui procuror care se bucură de
stabilitate.
Art.
5. - (1) Conducerea judecătoriei si a parchetului de pe lângă aceasta sunt
obligate să asigure conditiile optime pentru desfăsurarea stagiului si
pregătirea magistratilor stagiari, în scopul însusirii cunostintelor teoretice
si practice specifice activitătii pentru care au fost pregătiti.
(2) În
acest scop presedintii judecătoriilor si primprocurorii parchetelor de pe lângă
acestea vor desemna la începutul perioadei de stagiu un judecător, respectiv un
procuror, cu o pregătire profesională temeinică siexperientă, care va coordona
pregătirea magistratilor stagiari.
(3)
Activitatea fiecărui magistrat stagiar va fi analizată lunar. Judecătorul,
respectiv procurorul desemnat, va propune conducerii judecătoriei sau, după
caz, a parchetului de pe lângă aceasta măsurile ce se impun pentru
îmbunătătirea pregătirii profesionale si a activitătii magistratilor stagiari.
(4)
Judecătorul sau procurorul care răspunde de coordonarea magistratului stagiar
întocmeste anual un referat de evaluare privind însusirea de către acesta a
cunostintelor practice specifice activitătii de judecător sau de procuror.
(5)
Rezultatul analizei lunare va fi consemnat în Caietul stagiarului si se va reflecta
în referatul anual de evaluare.
Art.
6. - (1) În vederea prezentării la examenul de capacitate, ultimul referat de
evaluare va cuprinde, în mod obligatoriu, avizul consultativ al presedintelui
curtii de apel sau al procurorului general al parchetului de pe lângă aceasta.
(2)
Constatările din ultimul referat de evaluare vor fi consemnate în Fisa pentru
stagiul de practică a magistratului. În această fisă presedintele judecătoriei
sau, după caz, prim-procurorul parchetului de pe lângă aceasta va mai înscrie
si perioadele de întrerupere a stagiului, determinate de:
a)
starea de sănătate;
b)
concediile de maternitate sau pentru cresterea si îngrijirea copilului în
vârstă de până la 2 ani;
c)
concediile de studii, cu exceptia celor destinate pregătirii pentru profesia de
judecător sau de procuror;
d)
concediile fără plată;
e)
perioada efectuării stagiului militar;
f)
perioada studiilor postuniversitare cu scoatere din activitate, cu precizarea
domeniului de specializare;
g)
alte întreruperi ale activitătii.
(3)
Sunt incluse în perioada de stagiu numai cursurile de pregătire profesională
organizate de Institutul National al Magistraturii.
(4)
Magistratii stagiari au dreptul la concedii de studii de specialitate plătite
pentru pregătirea si sustinerea examenului de capacitate, conform legii.
CAPITOLUL
II
Organizarea
si desfăsurarea examenului de capacitate
Art.
7. - (1) După încheierea perioadei de stagiu, magistratii stagiari sunt
obligati să se prezinte la examenul de capacitate.
(2) În
cazul în care magistratul stagiar este respins la examenul de capacitate, este
obligat să se prezinte la sesiunea următoare.
(3)
Lipsa nejustificată la examenul de capacitate sau respingerea candidatului la
două sesiuni atrage pierderea calitătii de magistrat.
(4) Consiliul Superior al Magistraturii, pentru motive temeinice, la cererea magistratului stagiar, cu avizul conducătorului instantei sau al parchetului la care acesta functionează, poate aproba amânarea examenului de capacitate, dar numai o singură dată.
(5)
Magistratul stagiar care din motive justificate nu s-a prezentat la examenul de
capacitate poate sustine acest examen dacă de la încheierea stagiului până la
data fixată pentru examen nu au trecut mai mult de 2 ani. Dispozitiile alin.
(3) se aplică în mod corespunzător.
(6)
După trecerea termenului de 2 ani, persoanele prevăzute la alin. (5) sunt
obligate să efectueze din nou stagiul, potrivit legii.
Art.
8. - (1) Examenul de capacitate al magistratilor stagiari se organizează anual
de Consiliul Superior al Magistraturii, prin intermediul Institutului National
al Magistraturii.
(2)
Data, locul si modul de desfăsurare a examenului de capacitate se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, precum si pe pagina de Internet
a Consiliului Superior al Magistraturii si pe cea a Institutului National al
Magistraturii, cu cel putin 90 de zile înainte de data stabilită pentru
examenul de capacitate. Pe aceeasi pagină se publică si tematica de examen.
Art.
9. - (1) Înscrierea la examenul de capacitate se face în termen de 60 de zile
de la publicarea datei examenului. Cererea de înscriere se depune la curtea de
apel în circumscriptia căreia functionează magistratul sau la parchetul de pe
lângă aceasta.
(2) La
cererea-tip de înscriere se anexează:
a)
diploma de absolvire a Institutului National al Magistraturii, în copie;
b)
ultimul referat de evaluare, cu avizul consultativ al presedintelui curtii de
apel, respectiv al procurorului general al parchetului de pe lângă această
instantă;
c)
fisa de stagiu.
Art.
10. - Se pot înscrie la examen magistratii stagiari al căror stagiu se va
împlini până în ultima zi a examenului de capacitate.
Art.
11. - Întreruperile de activitate prevăzute la art. 6 alin. (2) vor fi excluse
din perioada de stagiu.
Art.
12. - (1) Examenul de capacitate constă în verificarea cunostintelor teoretice
si practice prin probe scrise si orale.
(2)
Probele teoretice si practice au ca obiect fundamentele constitutionale ale
statului de drept, principiile si institutiile de bază din: dreptul civil,
dreptul procesual civil, dreptul penal, dreptul procesual penal, organizarea
judiciară, dreptul comunitar, jurisprudenta europeană si Codul deontologic al
magistratilor.
Art.
13. - (1) Presedintele Consiliului Superior al Magistraturii numeste comisia de
organizare si supraveghere a examenului de capacitate.
(2)
Comisia prevăzută la alin. (1) verifică îndeplinirea conditiilor de participare
la examen a candidatilor, întocmeste si afisează lista corespunzătoare cu cel
putin 25 de zile înaintea datei examenului.
(3) Candidatii
respinsi pot formula contestatii în termen de 5 zile de la afisare.
(4)
Contestatiile vor fi solutionate prin hotărâre definitivă de comisia prevăzută
la art. 30.
Art.
14. - (1) Comisiile de examinare sunt numite prin hotărâre a plenului Consiliului
Superior al Magistraturii la propunerea Institutului National al Magistraturii,
cu 48 de ore înainte de examen.
(2)
Comisia de examinare pentru judecători este alcătuită din:
- 3
judecători de la Înalta Curte de Casatie si Justitie;
- 3
judecători de la curtile de apel;
- 1 cadru didactic din
învătământul juridic universitar acreditat sau din Institutul National al
Magistraturii.
(3)
Comisia de examinare pentru procurori este alcătuită din:
- 3
procurori de la Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casatie si Justitie;
- 3
procurori de la parchetele de pe lângă curtile de apel;
- 1
cadru didactic din învătământul juridic universitar acreditat sau din
Institutul National al Magistraturii.
Art.
15. - Comisia de examinare va fi prezidată de magistratul de la Înalta Curte de
Casatie si Justitie cu vechimea cea mai mare în functie.
Art.
16. - Probele scrise teoretice constau într-o lucrare scrisă, cu subiecte
comune pentru judecători si procurori, din dreptul civil, dreptul procesual
civil, dreptul penal si dreptul procesual penal.
Art.
17. - Probele scrise practice constau în solutionarea unor spete si întocmirea
unor acte judiciare, distincte pentru judecători si procurori.
Art.
18. - (1) Probele scrise teoretice si practice se vor sustine pe parcursul a
două zile, după următoarea repartizare:
-
prima zi: dreptul civil, dreptul procesual civil, speta si întocmirea de acte
judiciare;
- a
doua zi: dreptul penal, dreptul procesual penal, speta si întocmirea de acte
judiciare.
(2)
Timpul alocat pentru probele scrise este stabilit de comisia de examinare, în
raport de complexitatea subiectelor.
Art.
19. - La rezolvarea spetei este permisă consultarea legislatiei.
Art.
20. - (1) Probele orale teoretice si practice se sustin la următoarele materii:
fundamentele constitutionale ale statului de drept, institutiile de bază din:
dreptul civil, dreptul procesual civil, dreptul penal, dreptul procesual penal,
organizarea judiciară, dreptul comunitar, jurisprudenta europeană si Codul
deontologic al magistratilor.
(2)
Examinarea se face pe bază de bilete care contin atât subiecte teoretice, cât
si subiecte practice.
(3)
Pentru pregătirea subiectelor fiecare candidat va beneficia de un timp de
gândire de 30 de minute.
Art.
21. - (1) Tematica pentru disciplinele care fac obiectul examenului de
capacitate este întocmită de Institutul National al Magistraturii si aprobată
de Consiliul Superior al Magistraturii.
(2)
Tematica va fi transmisă cu cel putin 90 de zile înainte de examen.
Art.
22. - (1) Pentru probele scrise teoretice si practice, comisia de examinare va
stabili, cu 24 de ore înainte de examen, 5 variante de subiecte pentru fiecare
materie, care se pun într-un plic sigilat.
(2) În
ziua examenului, după intrarea candidatilor în sălile de examen, comisia de
examinare va extrage câte un subiect din fiecare plic. Subiectele extrase vor
fi multiplicate si distribuite în fiecare sală de examen.
Art.
23. - Accesul candidatilor în sala de examen este permis numai după legitimarea
acestora.
Art.
24. - Înainte de tratarea subiectelor, candidatii îsi vor scrie numele si
prenumele pe coltul din dreapta sus al primei pagini a lucrării scrise, ce
urmează să fie lipit, după care se aplică stampila Consiliului Superior al
Magistraturii.
Art.
25. - La expirarea timpului stabilit pentru probele scrise, presedintele
comisiei de organizare si supraveghere preia lucrările candidatilor, sub
semnătură, după care le predă presedintelui comisiei de examinare în vederea
numerotării si a repartizării lor membrilor comisiei.
Art.
26. - Orice tentativă de fraudă atrage excluderea candidatului din examen de
către presedintele comisiei de organizare si supraveghere.
Art.
27. - (1) Media probei scrise teoretice este rezultatul mediei aritmetice a
notelor acordate de membrii comisiei de examinare pentru fiecare materie în
parte.
(2)
Media probei scrise practice este rezultatul mediei aritmetice a notelor
acordate de membrii comisiei de examinare pentru fiecare materie în parte.
(3)
Media generală a probei scrise este rezultatul mediei aritmetice dintre media
probei scrise teoretice si media probei scrise practice.
Art.
28. - Notele acordate la probele scrise vor fi trecute, în cifre si litere, în
borderoul de notare, care va fi semnat pe fiecare filă de comisia de examinare.
Art. 29. - (1) Contestatiile cu privire la probele scrise se trimit la Institutul National al Magistraturii, în termen de 72 de ore de la comunicarea rezultatelor, de către candidati, curtile de apel sau parchetele de pe lângă acestea.
(2)
Lucrările cu privire la notarea cărora s-au formulat contestatii vor fi din nou
secretizate, prin lipirea coltului pe care este înscris numele candidatului.
Art.
30. - Comisia de contestatii, numită de plenul Consiliului Superior al
Magistraturii, este formată din 5 membri, dintre care:
- 2
judecători de la Înalta Curte de Casatie si Justitie;
- 1
procuror de la Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casatie si Justitie;
- 2
cadre didactice din învătământul juridic universitar acreditat sau din
Institutul National al Magistraturii.
Art.
31. - La probele scrise si la probele orale candidatii vor fi apreciati cu note
de la 1 la 10.
Art.
32. - (1) Vor fi admisi la proba orală candidatii care au obtinut la proba
scrisă cel putin media 7,00, fără ca la vreuna dintre materii să fi obtinut o
notă mai mică de 5,00.
(2)
Media generală a probelor orale este de cel putin 7,00, fără ca la vreuna
dintre materii candidatul să fi obtinut o medie mai mică de 5,00.
(3)
Notarea la probele orale este definitivă.
(4)
Media generală de promovare a examenului de capacitate este de cel putin 7,00.
Art.
33. - Rezultatele examenului se comunică curtilor de apel si parchetelor de pe
lângă acestea, se afisează la sediul Institutului National al Magistraturii si
se aduc la cunostintă publică pe pagina de Internet a Consiliului Superior al Magistraturii
si pe cea a Institutului National al Magistraturii.
Art. 34. - (1) La terminarea examenului comisia de examinare va întocmi un proces-verbal în care vor fi mentionate conditiile de desfăsurare a examenului, notele obtinute de candidati la probele scrise si orale, media generală pe baza căreia au fost declarati admisi sau respinsi.
(2)
Procesul-verbal va fi semnat de către toti membrii comisiei de examinare.
CAPITOLUL
III
Validarea
examenului de capacitate si repartizarea candidatilor pe posturi
Art. 35. - (1)
Rezultatele examenului de capacitate, procesul-verbal prevăzut la art. 34 alin.
(1) si raportul întocmit de compartimentul de specialitate vor fi înaintate
Consiliului Superior al Magistraturii.
(2)
Consiliul Superior al Magistraturii validează examenul în prima sedintă care
urmează afisării rezultatelor, centralizează rezultatele si întocmeste, în
ordinea mediilor obtinute, tabelul de clasificare a candidatilor, pe baza
căruia vor fi numiti pe posturile vacante.
(3)
Consiliul Superior al Magistraturii poate invalida, în tot sau în parte,
examenul de capacitate în cazurile în care constată că nu au fost respectate
conditiile prevăzute de lege sau regulament cu privire la organizarea
examenului sau că există dovada săvârsirii unor fraude.
(4) În
cazul invalidării rezultatelor, Consiliul Superior al Magistraturii va stabili
o nouă dată pentru sustinerea examenului de capacitate.
Art.
36. - După validarea examenului de capacitate, lista tuturor posturilor vacante
de la judecătorii si parchetele de pe lângă aceste instante se publică, de
îndată, separat pentru judecători si procurori, în Monitorul Oficial al
României, Partea a III-a, si se afisează la sediile instantelor si parchetelor,
prin grija Consiliului Superior al Magistraturii.
Art.
37. - (1) Candidatii declarati admisi la examen au dreptul, în ordinea
mediilor, să-si aleagă posturile, în termen de 15 zile libere de la publicarea
acestora în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a.
(2)
Judecătorii stagiari pot opta numai pentru posturi de judecător, iar procurorii
stagiari, numai pentru posturi de procuror.
Art.
38. - (1) Candidatului care nu si-a exercitat dreptul de alegere în termenul
prevăzut la art. 37 alin. (1) sau care nu poate ocupa nici unul dintre
posturile pentru care a optat i se va propune, din oficiu, un post de către
Consiliul Superior al Magistraturii.
(2)
Refuzul de a accepta propunerea este considerat demisie.
Art.
39. - Repartizarea pe posturi se afisează la sediul Consiliului Superior al
Magistraturii, al instantelor si al parchetelor.
Art.
40. - La medii egale au prioritate la alegerea postului, în ordinea următoare,
candidatul care are titlul de doctor în drept, cel care are o vechime mai mare
în magistratură ori magistratul care functionează la instanta sau parchetul
pentru care a optat.
Art.
41. - (1) În termen de cel mult 3 luni de la data validării examenului de
capacitate, Consiliul Superior al Magistraturii va propune Presedintelui
României numirea în functie a magistratilor care au fost declarati reusiti la examenul
de capacitate.
(2)
Magistratul care a fost respins la două sesiuni sau care în mod nejustificat nu
s-a prezentat la examenul de capacitate pierde calitatea de magistrat din ziua
validării rezultatelor examenului de către Consiliul Superior al Magistraturii.
Art.
42. - Cererile de înscriere la examen însotite de actele prevăzute la art. 9
sau, după caz, cererile de amânare, lucrările scrise, rezultatele finale
obtinute la examenul de capacitate si referatele anuale de evaluare vor fi
păstrate în mapa profesională a magistratului.
Art.
43. - Documentatia privind examenul de capacitate se păstrează la Consiliul
Superior al Magistraturii.
Art.
44. - Prin grija presedintelui curtii de apel sau, după caz, a procurorului
general al parchetului de pe lângă aceasta, prezentul regulament va fi adus la
cunostintă candidatilor la data înscrierii la examen.
Art.
45. - Examenul de capacitate, sesiunea octombrie - decembrie 2004, se va
desfăsura potrivit regulamentului în vigoare la data înscrierii candidatilor la
examen.
Art.
46. - Prezentul regulament se publică în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
CONSILIUL
SUPERIOR AL MAGISTRATURII
din
23 septembrie 2004
Având
în vedere dispozitiile art. 155 alin. (2) din Constitutia României, republicată,
în
temeiul dispozitiilor art. 106 alin. (1) lit. d) din Legea nr.
303/2004 privind statutul magistratilor,
Consiliul
Superior al Magistraturii hotărăste:
Art.
1. - Se aprobă Regulamentul privind organizarea si desfăsurarea concursului de
admitere în magistratură, anexă la prezenta hotărâre.
Art.
2. - Prezentul regulament se trimite spre publicare în Monitorul Oficial al
României, Partea I, prin grija Secretariatului tehnic.
Secretarul
general al Consiliului Superior al Magistraturii,
judecător
dr. Dan Lupascu
REGULAMENT
privind
organizarea si desfăsurarea concursului de admitere în magistratură
CAPITOLUL
I
Art.
1. - (1) Ocuparea posturilor vacante de judecător sau procuror se face prin
concurs organizat de către Consiliul Superior al Magistraturii, prin
intermediul Institutului National al Magistraturii, în conditiile prezentului
regulament.
(2) La
concursul de admitere în magistratură se pot înscrie persoanele care
îndeplinesc conditiile prevăzute la art. 13 alin. (2) lit. a)-d) si art. 31 din
Legea nr.
303/2004 privind statutul magistratilor.
Art. 2.
- Pot fi numiti în magistratură, pe baza concursului prevăzut la art. 1,
personalul de specialitate juridică asimilat magistratilor potrivit Legii nr.
303/2004, precum si avocatii, notarii, asistentii judiciari, consilierii
juridici, persoanele care au îndeplinit functii de specialitate juridică în
aparatul Parlamentului, Administratiei Prezidentiale, Guvernului, Curtii
Constitutionale, Avocatului Poporului, Curtii de Conturi sau al Consiliului
Legislativ, cu o vechime în specialitate de cel putin 5 ani.
CAPITOLUL
II
Organizarea
si desfăsurarea concursului
Art.
3. - (1) Data, locul, modul de desfăsurare a concursului de admitere în
magistratură, cuantumul taxei si lista posturilor vacante scoase la concurs se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, pe pagina de Internet
a Consiliului Superior al Magistraturii si pe pagina de Internet a Institutului
National al Magistraturii si se aduc la cunostintă publică printr-un comunicat
de presă cu cel putin 90 de zile înainte de data stabilită pentru concurs.
(2)
Cererile de înscriere tipizate se elaborează de către Consiliul Superior al
Magistraturii si se trimit tribunalelor si parchetelor de pe lângă acestea o
dată cu tematica concursului.
(3) La
înscriere candidatii primesc cererea tipizată, un exemplar al prezentului
regulament, tematica stabilită pentru concurs si bibliografia.
(4)
Cererile pentru înscrierea la concurs se depun, cu cel putin 60 de zile înainte
de data acestuia, la tribunale sau, după caz, la parchetele de pe lângă
tribunalele în a căror circumscriptie domiciliază candidatii.
(5) La
cererea de înscriere se anexează, în original, următoarele acte: certificatul
de cazier judiciar, declaratie pe proprie răspundere că nu au existat
întreruperi de activitate, curriculum vitae. De asemenea, la cererea de
înscriere se anexează, în copie, următoarele acte: certificatul de nastere,
actul de identitate, diploma de licentă, carnetul de muncă sau alte acte
doveditoare ale vechimii în specialitate.
(6)
Presedintii tribunalelor si prim-procurorii parchetelor de pe lângă tribunale
vor transmite dosarele candidatilor si baza de date, cu cel putin 30 de zile
înainte de data concursului, la Consiliul Superior al Magistraturii.
(7)
Verificarea dosarelor candidatilor si îndeplinirea conditiilor prevăzute la
art. 13 alin. (2) lit. a)-d) si art. 31 din Legea nr. 303/2004 se efectuează de
către comisia de organizare si supraveghere a concursului de admitere.
Art.
4. - Comisia de admitere, formată din comisia de elaborare a subiectelor,
comisia de corectare a lucrărilor si comisia de solutionare a contestatiilor,
este numită prin hotărâre a Consiliului Superior al Magistraturii.
Art.
5. - Examinarea candidatilor se va face prin sustinerea unei probe scrise de
verificare a cunostintelor teoretice si practice la următoarele materii:
a)
drept civil;
b)
drept procesual civil;
c)
drept penal;
d)
drept procesual penal;
e) organizare
judiciară, elemente de drept comparat si jurisprudenta Curtii Europene a
Drepturilor Omului.
Art.
6. - (1) Accesul candidatilor în sălile de concurs se face pe baza listelor
întocmite pentru fiecare sală, a actului de identitate si a legitimatiei de
concurs primite la intrarea în sală. Candidatii vor păstra la vedere actul de
identitate si legitimatia de concurs, pe întreaga durată a desfăsurării
probelor.
(2)
Detinerea oricăror aparate electronice si de comunicare, precum si a oricăror
surse de informare este interzisă în sala de concurs. Încălcarea acestei
dispozitii atrage eliminarea din concurs.
(3)
Candidatii care nu se află în sală în momentul deschiderii plicului cu subiecte
pierd dreptul de a mai sustine concursul.
(4) În
vederea elaborării lucrării scrise, candidatii primesc coli de hârtie tip,
având stampila Consiliului Superior al Magistraturii, si folosesc numai
cerneală sau pix cu pastă de culoare albastră.
(5)
Înainte de comunicarea subiectelor candidatii îsi înscriu numele si prenumele
pe coltul foii ce urmează a fi sigilat.
(6) Ora stabilită de comisia de examinare pentru începerea probei scrise va fi aceeasi pentru toate sălile unde se desfăsoară concursul. Plicurile cu subiectele de concurs vor fi desigilate de delegatul care supraveghează sala de concurs, după verificarea integritătii acestora de către un candidat. Delegatul comunică subiectele si ora exactă de începere si de încheiere a concursului.
(7) Pe
durata desfăsurării probei scrise, în sălile de concurs au acces numai membrii
comisiei de admitere si delegatii care supraveghează desfăsurarea concursului.
Art. 7 - (1) Timpul destinat pentru elaborarea lucrării scrise este cel stabilit de către comisia de elaborare a subiectelor. La expirarea timpului stabilit pentru proba scrisă, candidatul predă lucrarea, sub semnătură, iar delegatul care a supravegheat desfăsurarea concursului mentionează în borderou numărul de pagini al lucrării si aplică stampila Consiliului Superior al Magistraturii.
(2)
Delegatul care a supravegheat desfăsurarea concursului predă lucrările comisiei
de admitere, care le numerotează si le înscrie în borderoul centralizator.
(3)
Pentru fiecare sală de concurs se întocmeste un borderou separat si un
proces-verbal tipizat.
(4) Pe
durata desfăsurării probei scrise este interzisă părăsirea sălii de concurs de
către candidati. Părăsirea temporară a sălii de concurs se face numai în cazuri
exceptionale, cu însotitor.
(5)
Frauda sau tentativa de fraudă, dovedită, atrage eliminarea din concurs. În
aceste cazuri responsabilul de sală consemnează în procesul-verbal faptele si
măsurile luate, iar lucrarea se anulează cu mentiunea “fraudă”.
Procesul-verbal
se comunică presedintelui comisiei de admitere si candidatului.
Art.
8. - (1) Corectarea lucrărilor se face conform baremului stabilit de comisia de
elaborare a subiectelor, pentru fiecare subiect de concurs, barem care se
afisează la sfârsitul probei scrise.
(2)
Lucrarea scrisă se notează cu note de la 1 la 10. Nota finală a lucrării de
concurs o reprezintă media aritmetică a notelor obtinute la fiecare dintre cele
sase materii de concurs.
(3) Pe
timpul corectării coltul sigilat al lucrării nu se deschide. Notele acordate se
înscriu în borderou sub semnătura celor care le-au acordat si pe lucrare, sub
semnătura presedintelui comisiei de corectare, după care se introduc în baza de
date a comisiei de corectare. După efectuarea acestor operatiuni, se desface
coltul sigilat al lucrării si se corelează numărul lucrării cu numele
candidatului.
(4)
Pentru ocuparea unui post vacant de judecător sau procuror, candidatul trebuie
să obtină cel putin media generală 7 (sapte), dar nu mai putin de nota 5
(cinci) la fiecare dintre materiile de concurs.
Art. 9. - (1) Rezultatele concursului se afisează la sediul Consiliului Superior al Magistraturii, tribunalelor si parchetelor de pe lângă acestea si se aduc la cunostintă publică pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii.
(2)
Candidatii nemultumiti de rezultatele concursului pot formula contestatii în
termen de 48 de ore de la afisare.
Contestatiile
se depun la sediile institutiilor prevăzute la alin. (1). Presedintii
tribunalelor si prim-procurorii parchetelor de pe lângă acestea transmit de
îndată contestatiile la Consiliul Superior al Magistraturii. Decizia comisiei
de solutionare a contestatiilor este irevocabilă.
(3) În
vederea solutionării contestatiilor, lucrările scrise se vor renumerota si
resigila, fiind înscrise într-un borderou separat.
Art.
10. - (1) Candidatii declarati admisi vor fi verificati, sub aspectul bunei
reputatii, de către inspectorii judecătoresti din cadrul Consiliului Superior
al Magistraturii si vor fi programati pentru a se prezenta la vizita medicală.
(2)
Candidatii inapti din punct de vedere medical pentru exercitarea functiei,
precum si cei care nu se bucură de o bună reputatie sunt declarati respinsi.
Art.
11. - (1) Tabelul cu rezultatele finale se supune spre validare Consiliului
Superior al Magistraturii în prima sedintă care urmează afisării rezultatelor.
(2)
După validarea concursului de admitere în magistratură, Consiliul Superior al
Magistraturii efectuează repartizarea pe posturi a candidatilor reusiti la
concurs, în ordinea descrescătoare a mediilor obtinute.
Art.
12. - (1) În termen de cel mult 3 luni de la data validării concursului de
admitere în magistratură, Consiliul Superior al Magistraturii propune
Presedintelui României numirea în functia de judecător sau, după caz, de
procuror a candidatilor admisi.
(2)
După numirea în functia de magistrat, persoanele prevăzute la alin. (1) sunt
obligate să urmeze, pe o perioadă de 6 luni, un curs de formare profesională în
cadrul Institutului National al Magistraturii.
Art.
13. - Prezentul regulament se publică în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
CONSILIUL
SUPERIOR AL MAGISTRATURII
din
23 septembrie 2004
Având
în vedere dispozitiile art. 155 alin. (2) din Constitutia României,
republicată,
în
temeiul dispozitiilor art. 106 alin. (1) lit. a) din Legea nr.
303/2004 privind statutul magistratilor,
Consiliul
Superior al Magistraturii hotărăste:
Art.
1. - Se aprobă Regulamentul privind concursul de admitere si examenul de
absolvire a Institutului National al Magistraturii, anexă la prezenta hotărâre.
Art.
2. - Prezentul regulament se trimite spre publicare în Monitorul Oficial al
României, Partea I, prin grija Secretariatului tehnic.
Secretarul
general al Consiliului Superior al Magistraturii,
judecător
dr. Dan Lupascu
ANEXĂ
REGULAMENT
privind
concursul de admitere si examenul de absolvire a Institutului National al
Magistraturii
CAPITOLUL
I
Concursul
de admitere la Institutul National al Magistraturii
SECTIUNEA
I
Dispozitii generale
Art. 1. - Recrutarea
si formarea profesională initială în vederea ocupării functiei de magistrat se
realizează prin Institutul National al Magistraturii.
Art.
2. - La concursul de admitere în Institutul National al Magistraturii au
dreptul să participe persoanele care îndeplinesc conditiile prevăzute la art.
13 alin. (2) din Legea nr.
303/2004 privind statutul magistratilor.
Art.
3. - Cursantii Institutului National al Magistraturii au calitatea de auditor
de justitie.
SECTIUNEA
a II-a
Organizarea concursului
Art.
4. - (1) Concursul de admitere se organizează anual, la data si locul stabilite
de Institutul National al Magistraturii, cu aprobarea Consiliului Superior al
Magistraturii.
(2)
Consiliul Superior al Magistraturii stabileste în fiecare an numărul de cursanti,
în functie de posturile de judecători si procurori vacante, precum si de cele
care vor fi înfiintate.
(3) Tematica, data, locul, modul de desfăsurare a concursului de admitere si numărul de locuri scoase la concurs se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, pe pagina de Internet a Consiliului Superior al Magistraturii si pe cea a Institutului National al Magistraturii, cu cel putin 90 de zile înainte de data stabilită pentru concurs, si se aduc la cunostintă publică printr-un comunicat de presă.
(4)
Cererile de înscriere tipizate se elaborează de Consiliul Superior al
Magistraturii si se înaintează tribunalelor si parchetelor de pe lângă acestea
o dată cu tematica concursului.
(5) La
înscriere candidatii primesc cererea tipizată, un exemplar al prezentului
regulament, precum si tematica stabilită pentru concurs.
(6)
Cererile pentru înscrierea la concurs se depun, cu cel putin 60 de zile înainte
de data acestuia, la tribunalele si parchetele de pe lângă acestea în ale căror
circumscriptii domiciliază candidatii.
(7) La
cererea de înscriere se anexează următoarele acte:
a)
certificat de nastere, în copie;
b)
actul de identitate, în copie;
c)
diploma de licentă sau adeverinta provizorie, în copie;
d)
chitanta de plată a taxei de înscriere;
e)
certificatul de cazier judiciar.
(8)
Cuantumul taxei de înscriere la concurs se stabileste prin hotărâre a
Consiliului Superior al Magistraturii. Taxa se plăteste la casieria
tribunalului sau parchetului la care se face înscrierea. Pentru încasarea taxei
se va utiliza chitantier separat de cel folosit pentru activitatea curentă.
Chitantele se întocmesc în trei exemplare, dintre care originalul si al doilea
exemplar se vor înmâna candidatului. Sumele astfel obtinute se vor vira la
Consiliul Superior al Magistraturii prin ordin de plată.
(9)
Presedintii tribunalelor si prim-procurorii parchetelor de pe lângă acestea vor
transmite dosarele candidatilor, cu cel putin 30 de zile înainte de data
concursului, la Consiliul Superior al Magistraturii.
Art.
5. - (1) Consiliul Superior al Magistraturii numeste la propunerea Institutului
National al Magistraturii comisia de admitere, comisia de elaborare a
subiectelor si comisia de solutionare a contestatiilor.
(2)
Comisia de admitere organizează si supraveghează desfăsurarea concursului si
corectează lucrările.
(3)
Verificarea dosarelor candidatilor si îndeplinirea conditiilor prevăzute la
art. 13 alin. (2) din Legea nr.
303/2004 se realizează de comisia de admitere.
(4)
Candidatii respinsi în urma verificării pot formula contestatii în termen de 5
zile de la afisare.
(5)
Contestatiile vor fi solutionate prin hotărâre definitivă, de comisia de
solutionare a candidatilor.
SECTIUNEA
a III-a
Desfăsurarea concursului
Art.
6. - (1) Examinarea candidatilor se va face prin sustinerea a două probe scrise
de verificare a cunostintelor juridice, prima de tip grilă, eliminatorie, si a
doua cu subiecte de sinteză si cazuri practice, la următoarele materii:
a)
drept civil;
b)
drept procesual civil;
c)
drept penal;
d)
drept procesual penal.
(2)
Întrebările pentru testul grilă si subiectele vor fi stabilite de comisia de
elaborare a subiectelor, care va fi constituită din patru membri, cadre universitare
în învătământul superior acreditat sau din Institutul National al
Magistraturii, specialisti în materiile de concurs.
Art.
7. - (1) Accesul candidatilor în sălile de concurs se face pe baza listelor
întocmite pentru fiecare sală, a actului de identitate si a legitimatiei de
concurs primite la intrarea în sală. Candidatii vor păstra la vedere actul de
identitate si legitimatia de concurs, pe întreaga durată a desfăsurării
probelor.
(2)
Detinerea oricăror aparate electronice si de comunicare, precum si a oricăror
surse de informare este interzisă în sala de concurs. Încălcarea acestei
dispozitii atrage eliminarea din concurs.
(3)
Candidatii care nu se află în sală în momentul deschiderii plicului cu subiecte
pierd dreptul de a mai sustine proba respectivă.
(4) În
vederea elaborării lucrării scrise, candidatii primesc coli de hârtie tip,
având stampila Consiliului Superior al Magistraturii, si folosesc numai
cerneală sau pix de culoare neagră.
(5)
Înainte de comunicarea subiectelor candidatii îsi înscriu numele si prenumele,
judetul de domiciliu si numărul legitimatiei primite la intrarea în sala de
concurs, pe coltul foii ce urmează a fi sigilat.
(6)
Ora stabilită de comisie pentru începerea probei scrise va fi aceeasi pentru
toate sălile unde se desfăsoară concursul.
Art.
8. - (1) Cu o zi înainte de desfăsurarea concursului fiecare dintre membrii
comisiei de elaborare a subiectelor va stabili un set de câte patru variante de
subiecte pentru fiecare materie.
(2) Subiectele vor fi
puse în plicuri separate, sigilate, care vor fi desfăcute în ziua concursului,
după intrarea în sală a candidatilor, în prezenta unor observatori si după
verificarea lor prealabilă de către unul dintre candidati. Despre toate aceste
operatiuni se va face mentiune în procesul-verbal.
(3)
Prin tragere la sorti vor fi stabilite subiectele pentru lucrările scrise, care
vor fi multiplicate si predate delegatilor din sălile de examen.
(4)
Delegatul comunică subiectele, ora când începe si când se încheie proba.
(5) Pe
toată durata desfăsurării probelor scrise, în sălile de concurs au acces numai
membrii comisiei de admitere si delegatii care supraveghează desfăsurarea
concursului.
Art.
9. - (1) Timpul destinat pentru elaborarea lucrărilor scrise este cel stabilit
de către comisia de admitere. La expirarea timpului stabilit pentru proba
scrisă candidatul predă lucrarea, sub semnătură, iar delegatul care a
supravegheat desfăsurarea concursului mentionează în borderou numărul de pagini
al lucrării respective si aplică stampila Consiliului Superior al
Magistraturii.
(2)
Delegatul care a supravegheat desfăsurarea concursului predă lucrările comisiei
de admitere, care le numerotează si le înscrie în borderoul centralizator.
(3)
Pentru fiecare sală de concurs se întocmeste un borderou separat si un proces-verbal
tipizat.
(4) Pe
toată durata desfăsurării probei scrise este interzisă părăsirea sălii de
concurs de către candidati.
Părăsirea
temporară a sălii de concurs se face numai în cazuri exceptionale, cu
însotitor.
(5)
Frauda sau tentativa de fraudă, dovedită, atrage după sine eliminarea din
concurs. În aceste cazuri responsabilul de sală consemnează în procesul-verbal
faptele si măsurile luate, iar lucrarea se anulează cu
mentiunea
“fraudă”. Procesul-verbal se comunică presedintelui comisiei de admitere si
candidatului respectiv.
Art.
10. - (1) Prima probă, eliminatorie, constă în solutionarea unui test grilă cu
100 de întrebări, câte 25 pentru fiecare dintre disciplinele de concurs.
(2)
Lucrările se notează cu “admis” sau “respins”, în functie de punctajul obtinut
de candidat.
(3) La
testul grilă fiecare răspuns corect valorează un punct. Sunt declarati admisi
candidatii care au obtinut minimum 80 de puncte.
(4)
Corectarea lucrărilor la testul grilă se face conform baremului stabilit de
comisia de elaborare a subiectelor, barem care se afisează la sfârsitul probei
eliminatorii.
(5) Pe
timpul corectării coltul sigilat al lucrării nu se deschide. Punctajul obtinut
de candidat se înscrie în borderou si pe lucrare. După efectuarea acestor
operatiuni, se desface coltul sigilat al lucrării si se corelează numărul
lucrării si numărul legitimatiei de concurs cu numele candidatului. Rezultatele
obtinute la proba eliminatorie se afisează la sediul Institutului National al
Magistraturii, al Consiliului Superior al Magistraturii si la sediile
tribunalelor, respectiv ale parchetelor de pe lângă acestea, si se aduc la
cunostintă publică pe pagina de Internet a Consiliului Superior al
Magistraturii si pe cea a Institutului National al Magistraturii.
Art. 11. - (1) Candidatii nemultumiti de punctajul obtinut la proba eliminatorie pot depune contestatie la Consiliul Superior al Magistraturii sau la tribunalele, respectiv parchetele de pe lângă acestea, la care s-au înscris, în termen de 48 de ore de la data afisării rezultatelor. Contestatiile care se depun la tribunale sau parchetele de pe lângă acestea se transmit imediat după înregistrare, prin fax, la Consiliul Superior al Magistraturii.
(2) În
vederea solutionării contestatiilor, coltul lucrării se va sigila din nou.
(3)
Contestatiile se solutionează de către comisia de contestatii numită conform
art. 5 alin. (1), în termen de 3 zile de la expirarea termenului prevăzut la
alin. (1).
Art.
12. - Candidatii declarati admisi la proba tip grilă vor sustine proba a doua,
constând în două lucrări scrise, cu subiecte de sinteză si câte un caz practic,
la drept civil si drept procesual civil, respectiv drept penal si drept
procesual penal. Cele două lucrări se vor sustine în aceeasi zi.
Art.
13. - (1) Corectarea lucrărilor se face conform baremului stabilit de comisia
de elaborare a subiectelor, pentru fiecare subiect de concurs, barem care se
afisează la sfârsitul probei scrise.
(2)
Nota probei a doua o reprezintă media aritmetică a notelor obtinute la fiecare
dintre cele patru materii.
(3) Pe
timpul corectării coltul lucrării nu se desigilează.
Notele
acordate se înscriu în borderou sub semnătura celor care le-au acordat si apoi
pe lucrare, de către presedintele comisiei de admitere, după care se introduc
în baza de date a comisiei de admitere. După efectuarea acestor operatiuni, se
desface coltul sigilat al lucrării si se corelează numărul lucrării cu numele
candidatului.
Art.
14. - (1) Nota lucrării de concurs o reprezintă nota obtinută de candidat la
proba a doua, calculată conform art. 13 alin. (2).
(2) Pe
baza acestei note de la proba a doua se întocmeste tabelul de clasificare a
candidatilor, care se transmite, pentru afisare, la sediul Institutului
National al Magistraturii, la sediul Consiliului Superior al Magistraturii si
la cel al tribunalelor si parchetelor de pe lângă acestea, si se publică pe
pagina de Internet a Consiliului Superior al Magistraturii si pe cea a
Institutului National al Magistraturii.
(3)
Pentru admiterea la Institutul National al Magistraturii, candidatul trebuie să
obtină media generală de cel putin 8 (opt), dar nu mai putin de nota 5 (cinci)
la fiecare dintre materiile de concurs.
(4) Departajarea candidatilor cu note egale se face în ordinea descrescătoare a mediilor de la examenul de licentă si apoi în ordinea descrescătoare a mediilor aritmetice obtinute în facultate la disciplinele de concurs enumerate în art. 6 alin. (1).
Art.
15. - (1) Candidatul nemultumit de notele obtinute la cea de a doua probă poate
depune contestatie în termen de 48 de ore de la data afisării rezultatelor.
Contestatiile se depun la Consiliul Superior al Magistraturii sau la
tribunalele, respectiv parchetele de pe lângă acestea, unde a avut loc
înscrierea. Contestatiile care se depun la tribunale si parchete se transmit imediat
după înregistrare, prin fax, la Consiliul Superior al Magistraturii.
(2)
Contestatiile se solutionează de către comisia de solutionare a contestatiilor.
(3) În
vederea solutionării contestatiilor, lucrările scrise se vor renumerota si
resigila, fiind înscrise într-un borderou separat. Rezultatele în urma
contestatiilor se afisează la sediul Institutului National al Magistraturii, la
sediul Consiliului Superior al Magistraturii si la cel al tribunalelor,
respectiv al parchetelor de pe lângă acestea, si se aduc la cunostintă publică
pe pagina de Internet a Consiliului Superior al Magistraturii si pe cea a
Institutului National al Magistraturii.
(4)
După solutionarea contestatiilor si comunicarea rezultatului examinării
medicale, se întocmeste tabelul cu rezultatele definitive ale candidatilor
înscrisi la concurs, care se afisează la sediul Institutului National al
Magistraturii si se aduc la cunostintă publică pe pagina de Internet a
Consiliului Superior al Magistraturii si pe cea a Institutului National al
Magistraturii.
Art.
16. - (1) Candidatii care sunt admisi vor fi programati pentru a se prezenta la
vizita medicală efectuată de o comisie medicală numită prin ordin comun al
ministrului justitiei si al ministrului sănătătii.
(2)
Consiliul Superior al Magistraturii, prin inspectorii generali, va verifica
îndeplinirea de către candidatii admisi a conditiei bunei reputatii prevăzute
la art. 13 alin. (2) lit. c) din Legea nr.
303/2004.
(3)
Consiliul Superior al Magistraturii validează rezultatele concursului si
hotărăste cu privire la îndeplinirea conditiilor prevăzute la alin. 1 si 2.
(4)
Consiliul Superior al Magistraturii stabileste lista definitivă a candidatilor
declarati admisi la Institutul National al Magistraturii, pe care o comunică
potrivit art. 14 alin. (2).
Art.
17. - Locurile scoase la concurs la Institutul National al Magistraturii vor fi
ocupate, conform art. 16 alin. (4), de candidatii declarati admisi.
CAPITOLUL
II
Examenul
de absolvire a Institutului National al Magistraturii
Art.
18. - (1) La absolvirea Institutului National al Magistraturii auditorii de
justitie sustin un examen care constă în probe scrise, preponderent cu caracter
practic, pentru verificarea însusirii cunostintelor necesare functiei de
judecător sau procuror.
(2)
Disciplinele la care auditorii de justitie sustin examen de absolvire si vor fi
evaluati pe parcursul anului, precum si modalitătile de examinare se stabilesc
de către Consiliul stiintific al Institutului National al Magistraturii.
(3)
Examenul va fi sustinut în fata unei comisii numite de Consiliul Superior al
Magistraturii, la propunerea Institutului National al Magistraturii, formată
din trei membri ai personalului de instruire al acestuia si trei magistrati de
la instante si parchete.
(4)
Rezultatul examenului poate fi contestat în termen de 48 de ore de la afisarea
rezultatelor. Contestatia se solutionează de comisia de contestatie, numită de
Consiliul Superior al Magistraturii, la propunerea Institutului National al
Magistraturii, formată din trei membri, respectiv un reprezentant al
personalului de instruire al acestuia, un judecător si un procuror.
(5)
Pentru absolvirea Institutului National al Magistraturii, candidatul trebuie să
obtină cel putin nota 5 (cinci) la fiecare dintre materiile de examen, media
generală fiind minim 7 (sapte).
(6)
Absolventilor Institutului National al Magistraturii li se eliberează un
atestat în care se mentionează durata cursurilor si media generală obtinută.
Art.
19. - (1) În cazul în care un auditor de justitie nu promovează examenul de
absolvire în prima sesiune, are dreptul să participe la următoarea sesiune
organizată de Institutul National al Magistraturii.
(2)
Absenta nejustificată sau respingerea candidatului la a doua sesiune atrage
pierderea dreptului de a fi numit magistrat. Acesta va fi obligat să restituie
cheltuielile efectuate pe perioada cursurilor.
Art.
20. - (1) Absolventii Institutului National al Magistraturii sunt repartizati
de Consiliul Superior al Magistraturii pe baza rezultatelor obtinute la
absolvire.
(2)
Prin rezultatul obtinut la absolvire se întelege media aritmetică dintre
media primului an de studiu, media celui de-al doilea an de studiu si media de
la examenul de absolvire a Institutului National al Magistraturii.
CAPITOLUL
III
Dispozitii
finale
Art. 21. - Prezentul regulament se va publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.