MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P
A R T E A I
Anul
172 (XVI) - Nr. 885 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Marti, 28 septembrie 2004
SUMAR
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
1.491. - Hotărâre pentru
aprobarea Regulamentului-cadru privind structura organizatorică, atributiile,
functionarea si dotarea comitetelor si centrelor operative pentru situatii de
urgentă
1.492. - Hotărâre privind principiile de organizare, functionarea
si atributiile serviciilor de urgentă profesioniste
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
1.186. - Ordin al ministrului sănătătii pentru aprobarea
Normelor metodologice privind verificarea îndeplinirii criteriilor de
acceptabilitate pentru instalatiile radiologice
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru aprobarea
Regulamentului-cadru privind structura organizatorică, atributiile, functionarea
si dotarea comitetelor si centrelor operative pentru situatii de urgentă
În
temeiul art. 108 din Constitutie, republicată, si al art. 17 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr.
21/2004 privind Sistemul National de Management al Situatiilor de Urgentă,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Art.
1. - Se aprobă Regulamentul-cadru privind structura organizatorică,
atributiile, functionarea si dotarea comitetelor si centrelor operative pentru
situatii de urgentă, denumit în continuare regulamentul-cadru, prevăzut
în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art.
2. - Constituirea structurilor prevăzute în regulamentulcadru prevăzut la art.
1 se face în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri.
Art.
3. - Răspunderea pentru aplicarea prevederilor regulamentului-cadru revine,
potrivit competentelor legale, ministrilor, conducătorilor institutiilor
publice centrale, prefectilor si primarilor, după caz.
Art.
4. - (1) Structura organizatorică, atributiile, functionarea si dotarea
centrelor operationale pentru situatii de urgentă se stabilesc în cuprinsul
actelor normative care reglementează organizarea si functionarea
Inspectoratului General pentru Situatii de Urgentă si a serviciilor publice
comunitare pentru situatii de urgentă.
(2) La
60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă:
a)
Hotărârea Guvernului nr. 438/1996 privind aprobarea Regulamentului de
organizare si functionare a Comisiei centrale pentru prevenirea si apărarea
împotriva efectelor seismice si alunecărilor de teren, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 125 din 17 iunie 1996, cu modificările
ulterioare;
b)
Hotărârea Guvernului nr. 210/1997 privind aprobarea Regulamentului de
organizare si functionare a Comisiei Centrale pentru Apărarea împotriva
Inundatiilor, Fenomenelor Meteorologice Periculoase si Accidentelor la
Constructii Hidrotehnice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 103 din 28 mai 1997, cu modificările ulterioare;
c)
Hotărârea Guvernului nr. 639/1997 privind aprobarea Regulamentului de
organizare si functionare a Comisiei centrale pentru incendii în masă,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 283 din 20 octombrie
1997;
d)
Hotărârea Guvernului nr.
674/2002 privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a
Comisiei centrale pentru explozii mari la suprafată si în subteran, accidente
chimice si avarii deosebit de grave la conducte magistrale si urbane, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 516 din 17 iulie 2002;
e)
Hotărârea Guvernului nr.
967/2003 privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a
Comisiei centrale pentru asistentă medicală de urgentă în caz de dezastre si
epidemii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 625 din 1
septembrie 2003, cu modificările ulterioare, precum si orice alte prevederi
contrare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministru
de stat, ministrul administratiei si internelor,
Marian
Florian Săniută
Ministrul
delegat pentru administratia publică,
Gheorghe
Emacu
p.
Ministrul apărării nationale,
Sorin
Encutescu,
secretar
de stat
Ministrul
agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale,
Petre
Daea
Ministrul
sănătătii,
Ovidiu
Brînzan
Ministrul
comunicatiilor si tehnologiei informatiei,
Silvia
Adriana Ticău
Ministrul
mediului si gospodăririi apelor,
Speranta
Maria Ianculescu
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 9 septembrie 2004.
Nr. 1.491.
ANEXĂ
REGULAMENT-CADRU
privind
structura organizatorică, atributiile, functionarea si dotarea comitetelor si
centrelor operative pentru situatii de urgentă
CAPITOLUL
I
Dispozitii
generale
Art. 1.
- Comitetele si centrele operative pentru situatii de urgentă sunt organisme si
structuri abilitate în managementul situatiilor de urgentă, care, potrivit
legii, se constituie pe niveluri sau domenii de competentă si fac parte din
Sistemul National de Management al Situatiilor de Urgentă, denumit în
continuare Sistem National.
Art.
2. - (1) Comitetele pentru situatii de urgentă sunt:
a)
Comitetul National pentru Situatii de Urgentă, denumit în continuare Comitet
National;
b)
comitetele pentru situatii de urgentă, constituite la ministere si la alte
institutii publice centrale, denumite în continuare comitete ministeriale;
c)
Comitetul Municipiului Bucuresti pentru Situatii de Urgentă, denumit în
continuare Comitetul Municipiului Bucuresti;
d)
comitetele judetene pentru situatii de urgentă, denumite în continuare comitete
judetene;
e)
comitetele locale pentru situatii de urgentă, la nivelul sectoarelor
municipiului Bucuresti, municipiilor, oraselor si al comunelor, denumite în
continuare comitete locale.
(2)
Centrele operative pentru situatii de urgentă, denumite în continuare centre
operative, sunt:
a)
centre operative cu activitate permanentă la nivelul ministerelor si al
institutiilor publice centrale;
b)
centre operative cu activitate temporară la celelalte ministere si institutii
publice centrale cu atributii de prevenire si gestionare a situatiilor de
urgentă, precum si la sectoarele municipiului Bucuresti, în municipii, orase si
comune.
Art.
3. - Prevederile prezentului regulament-cadru se aplică comitetelor si
centrelor operative prevăzute la art. 2, cu exceptia Comitetului National.
Art.
4. - (1) Comitetele pentru situatii de urgentă sunt organisme
interinstitutionale de sprijin al managementului situatiilor de urgentă.
(2)
Comitetul ministerial se constituie prin ordin al ministrului, respectiv al
conducătorului institutiei publice centrale.
(3)
Comitetul Municipiului Bucuresti si comitetul judetean se constituie prin ordin
al prefectului.
(4)
Comitetul local se constituie prin dispozitie a primarului, cu avizul
prefectului.
Art.
5. - (1) Centrele operative cu activitate permanentă sunt structuri
tehnico-operative de specialitate, care se constituie în cadrul aparatului
propriu al unor ministere si institutii publice centrale cu atributii si
functii de sprijin complexe în prevenirea si gestionarea situatiilor de urgentă
si îndeplinesc functiile prevăzute la art. 13 alin. (3) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr.
21/2004 privind Sistemul National de Management al Situatiilor de Urgentă,
în vederea îndeplinirii permanente a functiilor de monitorizare, evaluare,
înstiintare, prealarmare, alertare si coordonare tehnică operatională a
interventiilor în situatii de urgentă, în domeniile de competentă ale
ministerelor si institutiilor publice centrale respective.
(2)
Ministerele si institutiile publice centrale la care se constituie centre
operative cu activitate permanentă sunt prevăzute în anexa nr. 1 la prezentul
regulament-cadru.
(3)
Centrele operative cu activitate permanentă organizează si asigură
secretariatele tehnice permanente ale comitetelor ministeriale respective.
Art.
6. - (1) Centrele operative cu activitate temporară sunt structuri
tehnico-administrative înfiintate în scopul îndeplinirii functiilor specifice
pe durata stării de alertă, în cazul situatiilor de urgentă, precum si pe
timpul unor exercitii, aplicatii si antrenamente pentru pregătirea răspunsului
în astfel de situatii.
(2)
Centrele prevăzute la alin. (1) se constituie din personalul aparatului propriu
al unor ministere si institutii publice centrale, altele decât cele prevăzute
în anexa nr. 1, ori din personalul aparatului propriu al autoritătilor
administratiei publice locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, ale
oraselor si comunelor, precum si la structurile teritoriale subordonate,
coordonate ori de sub autoritatea institutiilor prevăzute la art. 5. La nivelul
municipiului Bucuresti, atributiile centrului operativ se exercită de către centrul
operational din structura inspectoratului pentru situatii de urgentă.
(3)
Centrele operative cu activitate temporară asigură si organizează
secretariatele tehnice ale comitetelor pentru situatii de urgentă, constituite
de autoritătile publice centrale sau locale prevăzute la alin. (2).
Art.
7. - Centrele operative permanente si temporare se constituie prin ordin al
ministrului/conducătorului institutiei publice centrale sau prin dispozitie a
primarului, după caz.
Art.
8. - La stabilirea structurii organizatorice, a atributiilor, modului de
functionare si a dotării componentelor Sistemului National prevăzute la art. 2
se aplică principiile managementului situatiilor de urgentă prevăzute de lege.
CAPITOLUL
II
Structuri organizatorice si functionarea acestora
Art.
9. - (1) Comitetele pentru situatii de urgentă au în componentă un presedinte,
un vicepresedinte, membri si consultanti.
(2)
Presedintele comitetului pentru situatii de urgentă este ministrul, conducătorul
institutiei publice centrale, prefectul sau primarul, după caz.
(3)
Vicepresedintele comitetului pentru situatii de urgentă este, de regulă, un
secretar de stat, un adjunct al conducătorului institutiei publice centrale,
presedintele consiliului judetean, primarul general sau un viceprimar, după
caz.
(4)
Membrii comitetului pentru situatii de urgentă sunt:
a) în
comitetul ministerial: persoane cu functii de conducere din aparatul propriu si
din unele institutii si unităti aflate în subordinea ministerului sau
institutiei publice centrale ori sub autoritatea acestora;
b) în
Comitetul Municipiului Bucuresti: viceprimarii de sectoare, sefii de servicii
publice deconcentrate, descentralizate si de gospodărire comunală, conducători
ai unor institutii, regii autonome si societăti comerciale, ai agentilor
economici care, prin specificul activitătilor desfăsurate, constituie factori
de risc potential generatori de situatii de urgentă;
c) în
comitetul judetean: sefii de servicii deconcentrate, descentralizate si de
gospodărire comunală, conducători ai unor institutii, regii autonome si
societăti comerciale, ai agentilor economici care, prin specificul
activitătilor desfăsurate, constituie factori de risc potential generatori de
situatii de urgentă;
d) în
comitetul local: secretarul comunei, orasului, municipiului ori ai sectoarelor
municipiului Bucuresti, după caz, si reprezentanti ai serviciilor publice si ai
principalelor institutii si agenti economici din unitatea
administrativteritorial ă respectivă, precum si manageri sau conducători ai
agentilor economici, filialelor, sucursalelor ori punctelor de lucru locale
care, prin specificul activitătii, constituie factori generatori de situatii de
urgentă.
(5)
Consultanti în comitetele pentru situatii de urgentă sunt:
a)
experti si specialisti din aparatul propriu al autoritătilor administratiei
publice, care constituie comitetele, sau din institutii si unităti în
subordine;
b)
reprezentanti ai altor ministere, institutii si servicii publice cu atributii
în domeniu, manageri ai societătilor comerciale si regiilor autonome care
desfăsoară activităti în domeniul de competentă respectiv, cooptati în
comitetele ministeriale la solicitarea presedintilor comitetelor respective.
Art.
10. - (1) Comitetele pentru situatii de urgentă se întrunesc semestrial si ori
de câte ori situatia o impune, la convocarea presedintelui.
(2)
Sedintele comitetelor pentru situatii de urgentă se desfăsoară în prezenta
majoritătii membrilor sau a înlocuitorilor desemnati.
(3)
Hotărârile comitetelor pentru situatii de urgentă se adoptă cu votul a două
treimi din numărul membrilor prezenti, cu exceptia punerii în aplicare a
planului de evacuare, care se face în baza deciziei presedintelui comitetului.
(4)
Consultantii nu au drept de vot.
(5)
Comitetele pentru situatii de urgentă îsi desfăsoară activitatea pe baza
planurilor anuale elaborate de secretariatele tehnice permanente.
Art.
11. - Persoanele din componenta comitetului pentru situatii de urgentă au
următoarele obligatii principale:
a)
presedintele: convoacă întrunirea comitetului, stabileste ordinea de zi si
conduce sedintele acestuia; semnează hotărârile, planurile, programele,
regulamentele si măsurile adoptate; semnează avizele, acordurile,
împuternicirile, protocoalele si proiectele de acte normative;
îl
informează operativ pe presedintele comitetului ierarhic superior;
b)
vicepresedintele îndeplineste obligatiile presedintelui în lipsa acestuia,
precum si pe cele ce îi revin ca membru al comitetului;
c)
membrii: participă la sedintele comitetului; prezintă informări si puncte de
vedere; îi informează operativ pe conducătorii institutiilor si unitătilor pe
care le reprezintă asupra problemelor dezbătute, concluziilor rezultate,
hotărârilor si măsurilor adoptate si urmăresc aplicarea acestora în sectoarele
de competentă; mentin permanent legătura cu centrele operative corespondente;
d)
consultantii: participă la sedintele comitetului; îi consiliază pe membrii
acestora asupra problemelor tehnice si de specialitate; asigură documentarea
tehnică de specialitate.
Art.
12. - (1) Centrele operative cu activitate permanentă sunt conduse nemijlocit
de sefii acestora si au în compunere compartimente adecvate exercitării, în
domeniile de competentă ale ministerelor si institutiilor publice centrale
respective, a functiilor prevăzute la art. 5 alin. (1), precum si a
atributiilor secretariatelor tehnice permanente ale comitetelor ministeriale.
Numărul de posturi aferent centrelor operative cu activitate permanentă poate
fi de maximum 20 de posturi, în raport cu sarcinile ce revin ministerului sau
institutiei, si se asigură prin redistribuirea personalului.
(2)
Centrele operative cu activitate permanentă se încadrează cu personal
specializat pe tipurile de riscuri repartizate pentru gestionare, precum si în
comunicatii, informatică si relatii publice.
(3)
Activitatea operatională a centrelor operative prevăzute la alin. (2) se
desfăsoară permanent, pe criteriul “24h/24h”, în ture sau pe schimburi. Prin exceptie,
în functie de natura si tipul riscurilor gestionate, conducătorul institutiei
pe lângă care functionează centrul operativ poate aproba ca activitatea
operatională a acestuia să se desfăsoare cu respectarea programului normal de
lucru, potrivit legii.
(4)
Dimensionarea centrelor operative cu activitate permanentă se face în raport cu
natura, frecventa si gravitatea riscurilor majore repartizate pentru
coordonarea gestionării, precum si cu complexitatea functiilor de sprijin
îndeplinite de ministerul sau institutia publică centrală respectivă.
CAPITOLUL
III
Atributii
Art.
13. - (1) Comitetele ministeriale, comitetele judetene, respectiv al
municipiului Bucuresti, si comitetele locale îndeplinesc atributiile prevăzute
la art. 21-24 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
21/2004.
(2)
Comitetele sectoarelor municipiului Bucuresti îndeplinesc atributiile
comitetelor locale.
(3)
Pentru îndeplinirea atributiilor legale specialistii cooptati în cadrul
comitetelor judetene se pot constitui în grupuri de suport tehnic, coordonate
de un membru al comitetului.
Art.
14. - Centrele operative cu activitate permanentă îndeplinesc atributiile
prevăzute la art. 27 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
21/2004.
Art.
15. - Centrele operative cu activitate temporară, în timpul functionării,
îndeplinesc atributiile stabilite potrivit art. 27 alin. (2) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr.
21/2004.
Art.
16. - Atributiile specifice ale comitetelor si centrelor operative prevăzute la
art. 13-15 se prevăd în regulamentele de organizare si functionare proprii
institutiilor respective, în raport cu specificul situatiilor de urgentă
gestionate si al functiilor de sprijin pe care le îndeplinesc, avizate si
aprobate conform Ordonantei de urgentă nr. 21/2004.
Art.
17. - Documentele si baza de date referitoare la situatiile de urgentă detinute
de centrele operative se gestionează astfel:
a) la
cele cu activitate permanentă, de către personalul propriu;
b) la
cele cu activitate temporară, de către persoane anume desemnate de conducătorul
institutiei din cadrul aparatului propriu al autoritătilor care le-au
constituit.
Art.
18. - Centrele operative asigură secretariatele tehnice permanente ale
comitetelor si îndeplinesc următoarele atributii specifice:
a)
asigură convocarea comitetelor pentru situatii de urgentă si transmiterea
ordinii de zi;
b)
primesc si pregătesc materialele pentru sedintele comitetelor pentru situatii
de urgentă si le prezintă presedintilor si membrilor acestor comitete;
c)
execută lucrările si operatiunile de secretariat pe timpul sedintelor;
d)
asigură redactarea hotărârilor adoptate, precum si a proiectelor de ordine sau
dispozitii, pe care le prezintă spre aprobare;
e)
difuzează la componentele Sistemului National si la autoritătile interesate
documentele emise de comitetele respective privind activitatea preventivă si de
interventie;
f)
întocmesc informări periodice privind situatia operativă sau stadiul
îndeplinirii hotărârilor adoptate;
g)
întocmesc proiecte de comunicate de presă;
h)
urmăresc realizarea suportului logistic pentru desfăsurarea sedintelor
comitetelor pentru situatii de urgentă;
i)
gestionează documentele comitetelor pentru situatii de urgentă;
j)
asigură punctul de contact cu secretariatul tehnic permanent din cadrul
Inspectoratului General pentru Situatii de Urgentă;
k)
îndeplinesc alte sarcini stabilite de comitete, de presedintii acestora, de
sefii centrelor operationale sau de sefii centrelor operative permanente
respective.
Art. 19.
- Pe timpul îndeplinirii atributiilor de serviciu personalul centrelor
operative este învestit cu exercitiul autoritătii publice.
Art.
20. - Coordonarea tehnică si de specialitate a centrelor operative se
realizează, potrivit legii, de către Inspectoratul General pentru Situatii de
Urgentă, care asigură si mentinerea permanentă a fluxului informational cu
acestea.
Art.
21. - Pentru prevenirea si gestionarea unor riscuri majore, comitetele pentru
situatii de urgentă pot initia si elabora programe locale, zonale sau
nationale, care se aprobă de organele abilitate.
CAPITOLUL
IV
Dotarea
Art.
22. - (1) Lucrările comitetelor pentru situatii de urgentă se desfăsoară în
spatii special amenajate prin grija autoritătilor administratiei publice
centrale sau locale care le-au constituit.
(2)
Spatiile de lucru vor fi echipate cu mobilier, aparatură si echipament de
comunicatii, echipament de comunicatii speciale si de cooperare, informatică si
birotică, corespunzător componentei comitetului respectiv si atributiilor
acestuia.
(3)
Aparatura si echipamentul de comunicatii si informatică prevăzute la alin. (2),
exceptând echipamentul de comunicatii speciale si de cooperare, se conectează
cu centrul operativ corespondent si fac parte din sistemul de comunicatii, de
prelucrare automată si stocare a datelor necesare functionării Sistemului
National.
(4)
Comitetele pentru situatii de urgentă se asigură cu spatii destinate
conferintelor si comunicatelor de presă, de regulă cele utilizate în mod curent
pentru astfel de activităti de către autoritătile si institutiile în cauză.
Art.
23. - (1) Lista cuprinzând dotările principale necesare desfăsurării
activitătii comitetelor si centrelor operative pentru situatii de urgentă este
prevăzută în anexa nr. 2 la prezentul regulament-cadru.
(2)
Dotările pentru spatiile de lucru ale comitetelor si pentru mass-media se
asigură de către autoritătile administratiei publice centrale sau locale care
le-au constituit.
(3)
Dotările pentru centrele operative se asigură de către autoritătile administratiei
publice centrale si locale care le-au constituit.
(4)
Costurile lucrărilor de telecomunicatii speciale vor fi suportate de către
autoritătile administratiei publice centrale sau locale în conditiile alin. (2)
si (3).
Art.
24. - Fondurile bănesti pentru realizarea dotărilor necesare fiecărui minister
sau fiecărei institutii publice centrale sau locale cu atributii în aplicarea
prevederilor prezentei hotărâri se asigură din bugetele alocate annual acestora
cu această destinatie.
Art.
25. - Anexele nr. 1 si 2 fac parte integrantă din prezentul regulament-cadru.
ANEXA Nr. 1
la regulamentul-cadru
MINISTERELE
SI INSTITUTIILE PUBLICE CENTRALE
la
care se constituie centre operative pentru situatii de urgentă cu activitate
permanentă*)
1.
Ministerul Administratiei si Internelor**)
2.
Ministerul Apărării Nationale
3.
Ministerul Afacerilor Externe
4.
Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului
5.
Ministerul Economiei si Comertului
6.
Ministerul Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale
7. Ministerul
Mediului si Gospodăririi Apelor
8.
Ministerul Sănătătii
9.
Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei
10.
Serviciul Român de Informatii
11.
Serviciul de Telecomunicatii Speciale
12.
Serviciul de Protectie si Pază
13.
Oficiul Central de Stat pentru Probleme Speciale
*) Centrele operative pentru
situatii de urgentă pot functiona ca structuri distincte în cadrul altor centre
sau compartimente cu atributii asemănătoare sau complementare.
**) La Ministerul Administratiei
si Internelor activitătile specifice centrului operativ se îndeplinesc de către
centrul operational national din structura Inspectoratului General pentru
Situatii de Urgentă.
ANEXA Nr. 2
la regulamentul-cadru
LISTA
cuprinzând
dotările principale necesare desfăsurării activitătii comitetelor si centrelor
operative pentru situatii de urgentă
A.
Comitetele pentru situatii de urgentă
1.
Mobilier: birouri, scaune, dulapuri, masă de consiliu
2.
Aparate radio si TV color
3.
Mijloace de comunicatii si informatice
4. Aparatură
de multiplicat documente
5.
Hărti ale României si judetelor, planul municipiului Bucuresti
6.
Hărti si planuri topografice si cadastrale
7.
Mijloace tehnice de asigurare a iluminatului de sigurantă pentru continuarea
lucrului
8.
Mijloace individuale de protectie, de iluminat, de prim ajutor si de p.s.i.
9.
Colectii de norme, normative si alte acte normative specifice
10.
Planuri si programe specifice
11.
Rechizite si consumabile pentru tehnoredactare si multiplicare
12.
Echipamente de comunicatii speciale si de cooperare
B.
Centre operative
Nr. crt. |
MIJLOACE
SI MATERIALE |
Ministeriale |
Locale |
|
Permanente |
Temporare |
Temporare |
||
1. |
Mobilier: birouri, scaune,
fiset, masă de consiliu |
x |
x |
x |
2. |
Aparate radio |
x |
x |
x |
3. |
Aparate TV color |
x |
|
|
4. |
Mijloace de comunicatii: |
|
|
|
|
a) telefoane fixe |
x |
x |
x |
|
b) telefoane mobile |
x |
x |
x |
|
c) fax |
x |
x |
x |
|
d) radiotelefoane fixe |
x |
x |
x |
|
e) radiotelefoane portabile |
x |
x |
x |
|
f) modem Internet |
x |
x |
x |
|
g) echipament de videoconferintă |
x |
|
|
|
h) dispecerat de urgentă |
x |
x |
|
|
i) receptor pe unde scurte |
x |
x |
x |
5. |
Mijloace informatice: |
|
|
|
|
a) statii de lucru |
x |
x |
x |
|
b) software |
x |
x |
x |
|
c) servere |
x |
x |
|
6. |
Hărti digitale |
x |
x |
|
7. |
Hărti ale: |
|
|
|
|
a) României si Europei |
x |
|
|
|
b) judetelor |
x |
x |
x |
8. |
Planuri cadastrale |
|
|
x |
9. |
Planuri de situatie ale
localitătilor si constructiilor, cuprinzând retelele si instalatiile cu apă,
gaze, energie electrică si canalizare |
|
|
x |
10. |
Mijloace tehnice de asigurare a
iluminatului de sigurantă pentru continuarea lucrului |
x |
x |
x |
11. |
Mijloace individuale de
protectie, de iluminat, de prim ajutor si de p.s.i. |
x |
x |
x |
12. |
Colectii de norme, normative si
alte acte normative specifice |
x |
x |
x |
13. |
Planuri si programe specifice |
x |
x |
x |
14. |
Bază de date privind situatiile
de urgentă |
x |
x |
X |
15. |
Aparatură de multiplicat
documente |
x |
x |
x |
16. |
Rechizite si consumabile pentru
tehnoredactare si multiplicare |
x |
x |
x |
NOTĂ: În functie de necesităti,
prezenta anexă se completează cu alte categorii de bunuri materiale utile
îndeplinirii atributiilor specifice, în raport cu extinderea competentelor.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind principiile de
organizare, functionarea si atributiile serviciilor de urgentă profesioniste
În
temeiul art. 108 din Constitutie, republicată, si al art. 6 alin. (1) din
Ordonanta Guvernului nr.
88/2001 privind înfiintarea, organizarea si functionarea serviciilor
publice comunitare pentru situatii de urgentă, aprobată cu modificări prin
Legea nr.
363/2002, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
CAPITOLUL
I
Dispozitii
generale
Art.
1. - Serviciile de urgentă profesioniste, constituite ca servicii publice
deconcentrate în subordinea Inspectoratului General pentru Situatii de Urgentă,
se înfiintează, în fiecare judet si la nivelul municipiului Bucuresti, în
scopul managementului situatiilor de urgentă pe tipurile de risc din
competentă.
Art.
2. - (1) Serviciile de urgentă profesioniste functionează ca inspectorate, cu
personalitate juridică, în subordinea Inspectoratului General pentru Situatii
de Urgentă, denumit în continuare Inspectoratul General.
(2)
Inspectoratele sunt structuri specializate, destinate să execute misiuni de
prevenire, monitorizare si gestionare a situatiilor de urgentă.
(3)
Inspectoratele fac parte din fortele de protectie ale Sistemului de securitate
si apărare natională si din subsistemul local de management al situatiilor de
urgentă.
(4)
Activitatea inspectoratelor, ca servicii publice deconcentrate ale Ministerului
Administratiei si Internelor în teritoriu, este coordonată de prefect.
CAPITOLUL
II
Principii
de organizare si functionare
Art.
3. - (1) Organizarea si functionarea inspectoratelor se bazează pe principiile
legalitătii, autonomiei, împărtirii administrativ-teritoriale, deconcentrării
si descentralizării responsabilitătii, corelării cerintelor si resurselor,
cooperării si solidaritătii, în vederea:
a)
pregătirii preventive si protectiei prioritare a populatiei;
b)
realizării conditiilor necesare supravietuirii în situatii de urgentă;
c)
participării la protectia valorilor culturale, arhivistice, de patrimoniu si a
bunurilor materiale, precum si a mediului;
d)
desfăsurării pregătirii profesionale a personalului organismelor specializate
si serviciilor de urgentă;
e)
organizării si executării interventiei operative pentru limitarea si
înlăturarea efectelor situatiilor de urgentă;
f)
constituirii rezervelor de resurse financiare si tehnicomateriale specifice.
(2)
Aplicarea principiilor prevăzute la alin. (1) vizează următoarele obiective:
a)
timpul de răspuns si operativitatea permanentă;
b)
supletea organizatorică;
c)
capacitatea de răspuns credibilă;
d)
restructurarea si modernizarea serviciilor de urgentă profesioniste;
e)
parteneriatul operational intensificat;
f)
interventia graduală;
g)
interoperabilitatea la nivel local, zonal, regional si international;
h)
managementul integrat al serviciilor de urgentă profesioniste;
i)
participarea cu resurse a comunitătilor locale.
Art.
4. - În cadrul inspectoratelor se constituie si functionează ca structuri
specializate:
a)
centrul operational judetean, respectiv al municipiului Bucuresti, care
îndeplineste permanent functiile de monitorizare, evaluare, înstiintare,
avertizare, prealarmare, alertare si coordonare tehnică operatională a
interventiilor pentru gestionarea situatiilor de urgentă;
b)
inspectia de prevenire, care îndeplineste, la nivelul judetului, respectiv al
municipiului Bucuresti, functiile de reglementare, avizare/autorizare,
informare publică, îndrumare si control privind prevenirea situatiilor de
urgentă, precum si pregătirea populatiei privind comportarea în situatii de urgentă;
c)
grupuri de prevenire si interventie, detasamente, detasamente speciale, sectii,
statii, pichete, echipe si echipaje, ca structuri de interventie de pompieri,
de protectie civilă si securitate civilă si mixte; în cadrul
structurilor
de interventie se constituie un număr variabil de echipe si echipaje
specializate pe tipuri de interventii;
d)
structuri de suport logistic;
e)
alte structuri functionale;
f)
garda de interventie a subunitătii specializate, constituită din echipajele si
personalul operativ care execută serviciul permanent în aceeasi tură.
Art.
5. - La dimensionarea structurilor specializate si compartimentelor functionale
ale inspectoratelor se au în vedere, cumulativ, următoarele elemente:
a)
tipurile de risc gestionate si frecventa lor de manifestare;
b)
suprafata unitătii/unitătilor administrativ-teritoriale din sfera de competentă
si potentialul economic al acesteia/acestora;
c)
densitatea populatiei;
d)
volumul si complexitatea atributiilor stabilite în competentă;
e)
necesarul de înzestrare cu mijloace tehnice si performantele acestora, în
raport cu timpii de răspuns;
f)
caracterul operativ, tehnic sau administrativ al atributiilor si activitătilor;
g)
nivelul de pregătire necesar si nevoile de specializare ale personalului;
h) necesitatea
asigurării operativitătii permanente.
Art.
6. - (1) Inspectoratul îsi îndeplineste misiunile specifice într-o portiune din
teritoriul national, denumită zonă de competentă, care coincide, de
regulă, cu teritoriul judetului.
(2) Zonele
de competentă, denumirile inspectoratelor si sediile acestora sunt prezentate
în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
(3)
Pentru situatiile de urgentă care impun concentrări masive de forte si mijloace
de interventie, inspectoratele stabilesc din timp nevoile estimate si solicită
în sprijin grupări operative ori subunităti specializate, care vor actiona
temporar în afara zonelor de competentă.
(4) În
situatii de urgentă inspectoratul poate actiona temporar si în afara zonelor de
competentă. Compunerea si valoarea grupărilor operative si aliniamentele până
la care acestea pot actiona în afara zonelor de competentă se stabilesc prin
documente operative aprobate de inspectorul general al Inspectoratului General,
denumit în continuare inspector general.
(5)
Pentru grupurile de interventie se stabilesc zone de responsabilitate aprobate
de seful inspectoratului.
Art.
7. - (1) Inspectoratul este condus de seful inspectoratului, numit în
conditiile legii, la propunerea prefectului.
(2)
Seful inspectoratului are calitatea de ordonator tertiar de credite.
(3) În
exercitarea atributiilor sale seful inspectoratului emite ordine.
(4)
Seful inspectoratului răspunde de aplicarea legii în domeniul de competentă si
asigură executarea dispozitiilor organelor ierarhice, precum si a celor date de
prefect în baza prevederilor art. 24 din Legea nr.
340/2004 privind institutia prefectului.
Art.
8. - (1) Seful inspectoratului este ajutat de un prim-adjunct si un adjunct,
numiti prin ordin al inspectorului general.
(2)
Prim-adjunctul sefului inspectoratului coordonează nemijlocit centrul
operational.
(3)
Adjunctul sefului inspectoratului este seful inspectiei de prevenire.
(4) În
absenta sefului inspectoratului conducerea se asigură de prim-adjunctul
prevăzut la alin. (1) ori de altă persoană desemnată de acesta.
Art.
9. - (1) În raport cu natura riscurilor si frecventa lor de manifestare se
constituie subunităti specializate de pompieri, de protectie civilă si mixte.
(2)
Pentru fiecare subunitate se stabileste un raion de interventie pe principiul
timpului de răspuns.
(3)
Raioanele de interventie pot depăsi limitele zonei de competentă numai pentru
nevoi operative.
(4)
Conducerea subunitătii specializate se asigură de către comandantul acesteia,
ajutat de un adjunct, după caz.
(5)
Echipajele, echipele si personalul operativ care execută serviciul permanent în
aceeasi tură constituie garda de interventie.
(6)
Garda de interventie este condusă nemijlocit de seful acesteia.
Art.
10. - (1) Organigrama si statul de organizare ale inspectoratelor judetene se
elaborează de Inspectoratul General si se aprobă prin ordin al ministrului
administratiei si internelor, contrasemnat de ministrul delegat pentru
administratia publică.
(2) Regulamentul de organizare si
functionare al inspectoratului se aprobă de către inspectorul general.
CAPITOLUL
III
Atributii
Art.
11. - Inspectoratul îndeplineste următoarele atributii principale:
a) planifică
si desfăsoară inspectii, controale, verificări si alte actiuni de prevenire
privind modul de aplicare a prevederilor legale si stabileste măsurile necesare
pentru cresterea nivelului de securitate al cetătenilor si bunurilor;
b)
elaborează studii, prognoze si analize statistice privind natura si frecventa
situatiilor de urgentă produse si propune măsuri în baza concluziilor rezultate
din acestea;
c)
desfăsoară activităti de informare publică pentru cunoasterea de către cetăteni
a tipurilor de risc specifice zonei de competentă, măsurilor de prevenire,
precum si a conduitei de urmat pe timpul situatiilor de urgentă;
d)
participă la elaborarea reglementărilor specifice zonei de competentă si
avizează dispozitiile în domeniul prevenirii si interventiei în situatii de
urgentă, emise de autoritătile publice locale si cele
deconcentrate/descentralizate;
e)
emite avize si autorizatii, în conditiile legii;
f)
monitorizează si evaluează tipurile de risc;
g)
participă la elaborarea si derularea programelor pentru pregătirea
autoritătilor, serviciilor de urgentă voluntare si private, precum si a
populatiei;
h)
organizează pregătirea personalului propriu;
i)
execută, cu forte proprii sau în cooperare, operatiuni si activităti de
înstiintare, avertizare, alarmare, alertare, recunoastere, cercetare, evacuare,
adăpostire, căutare, salvare, descarcerare, deblocare, prim ajutor sau
asistentă medicală de urgentă, stingere a incendiilor, depoluare, protectie
N.B.C. si decontaminare, filtrare si transport de apă, iluminat, asanare de
munitie neexplodată, protectie a bunurilor materiale si valorilor din
patrimoniul cultural, acordare de sprijin pentru supravietuirea populatiei
afectate si alte măsuri de protectie a cetătenilor în caz de situatii de
urgentă;
j)
controlează si îndrumă structurile subordonate, serviciile publice si private
de urgentă;
k)
participă la identificarea resurselor umane si materialelor disponibile pentru
răspuns în situatii de urgentă si tine evidenta acestora;
l)
stabileste conceptia de interventie si elaborează/coordonează elaborarea
documentelor operative de răspuns;
m)
avizează planurile de răspuns ale serviciilor de urgentă voluntare si private;
n)
planifică si desfăsoară exercitii, aplicatii si alte activităti de pregătire,
pentru verificarea viabilitătii documentelor operative;
o)
organizează banca de date privind interventiile, analizează periodic situatia
operativă si valorifică rezultatele;
p)
participă cu grupări operative/solicită sprijinul grupărilor operative
stabilite si aprobate pentru/la interventii în zona/în afara zonei de
competentă;
q)
participă la actiuni de pregătire si interventie în afara teritoriului
national, în baza acordurilor la care statul român este parte;
r)
participă la cercetarea cauzelor de incendiu, a conditiilor si împrejurărilor
care au determinat ori au favorizat producerea accidentelor si dezastrelor;
s)
stabileste, împreună cu organele abilitate de lege, cauzele probabile ale
incendiului;
t)
controlează respectarea criteriilor de performantă, stabilite în conditiile
legii, în organizarea si dotarea serviciilor voluntare si private, precum si
activitatea acestora;
u)
constată si sanctionează, prin personalul desemnat, încălcarea dispozitiilor
legale din domeniul de competentă;
v)
desfăsoară activităti privind solutionarea petitiilor în domeniul specific;
w)
organizează concursuri profesionale cu serviciile voluntare si private, precum
si actiuni educative cu cercurile tehnico-aplicative din scoli;
x)
asigură informarea organelor competente si raportarea actiunilor defăsurate,
conform reglementărilor specifice;
y)
încheie, după terminarea operatiunilor de interventie, documentele stabilite
potrivit regulamentului prevăzut la art. 13;
z)
îndeplineste alte sarcini stabilite prin lege.
Art.
12. - Inspectoratul asigură planificarea si mobilizarea resurselor proprii la
instituirea măsurilor exceptionale prevăzute de lege, precum si la declararea
stărilor de mobilizare si război.
Art.
13. - Planificarea, organizarea si desfăsurarea activitătilor de prevenire si
interventie se realizează potrivit regulamentelor elaborate de Inspectoratul
General, aprobate de ministrul administratiei si internelor si contrasemnate de
ministrul delegat pentru administratia publică.
Art. 14.
- (1) Pentru identificarea si evaluarea tipurilor de risc specifice zonei de
competentă, precum si pentru stabilirea măsurilor din domeniul prevenirii si
interventiei, inspectoratul elaborează “Schema cu riscurile teritoriale din
zona de competentă”, în baza structurii de principiu stabilite de Inpectoratul
General.
(2) Pe
baza schemei cu riscurile teritoriale, prevăzută la alin. (1), consiliile
locale întocmesc si aprobă “Planul de analiză si acoperire a riscurilor” în
unitătile administrativteritoriale.
(3)
Pentru conducerea actiunilor de interventie se elaborează planuri specifice,
conform reglementărilor interne emise de Inspectoratul General.
Art.
15. - (1) Pentru îndeplinirea atributiilor specifice, inspectoratul colaborează
cu autoritătile administratiei publice locale, cu celelalte structuri
deconcentrate ale Ministerului Administratiei si Internelor, unităti ale
armatei, serviciile voluntare si private, serviciile descentralizate, filialele
locale ale Societătii Nationale de Cruce Rosie, mass-media, precum si cu alte
asociatii, fundatii si organizatii neguvernamentale care activează în domeniul
specific.
(2)
Inspectoratele colaborează cu servicii si organizatii locale de profil din alte
state, pe baza acordurilor, întelegerilor si programelor, stabilite potrivit
dispozitiilor legale.
Art.
16. - (1) Centrul operational organizează si asigură secretariatul tehnic
permanent al comitetului pentru situatii de urgentă.
(2)
Centrul operational se încadrează cu personal specializat pe tipuri de riscuri,
precum si cu specialisti în comunicatii, informatică si în alte domenii de
activitate, conform cerintelor operative.
(3)
Activitatea centrului operational se desfăsoară permanent. Personalul execută
serviciul în ture, pe schimburi sau cu program normal, potrivit legii.
(4) În
raport cu natura riscurilor si cu frecventa lor de manifestare, precum si cu
datele geografice si demografice, centrul operational se încadrează cu un număr
de personal cuprins între 25 si 60 de specialisti în domeniu.
Art.
17. - Centrul operational are următoarele atributii principale:
a)
efectuează activităti de analiză, evaluare si sinteză referitoare la situatiile
de urgentă din competentă;
b)
monitorizează evolutia situatiilor de urgentă si informează operativ, când este
cazul, presedintele comitetului pentru situatii de urgentă si celelalte
organisme abilitate să întreprindă măsuri cu caracter preventiv ori de
interventie, propunând, în conditiile legii, instituirea stării de alertă;
c)
elaborează conceptia specifică privind planificarea, pregătirea, organizarea si
desfăsurarea actiunilor de răspuns, precum si conceptia de actiune în situatii
de urgentă, conform reglementărilor interne, emise în baza răspunderilor
privind tipurile de risc gestionate si functiile de sprijin îndeplinite;
d)
face propuneri comitetului pentru situatii de urgentă, respectiv Comitetului
National, prin Inspectoratul General, privind activitatea preventivă si de
interventie în situatii de urgentă;
e)
urmăreste aplicarea prevederilor regulamentului privind gestionarea situatiilor
de urgentă si a planurilor de interventie/cooperare specifice tipurilor de
riscuri;
f)
asigură transmiterea operativă a deciziilor, dispozitiilor si ordinelor si
urmăreste mentinerea legăturilor de comunicatii cu Centrul Operational National,
centrele operative cu functionare permanentă, cu alte organisme implicate în
gestionarea situatiilor de urgentă, precum si cu fortele proprii aflate în
îndeplinirea misiunilor;
g)
centralizează solicitările privind necesarul de resurse pentru îndeplinirea
functiilor de sprijin, premergător si în timpul situatiilor de urgentă, si le
înaintează organismelor abilitate să le solutioneze;
h)
asigură transmiterea mesajelor de înstiintare primite către structurile din
subordine, cele cu care colaborează si către autoritătile locale;
i)
evaluează consecintele probabile ale surselor de risc;
j)
gestionează baza de date referitoare la situatiile de urgentă date în
competentă;
k)
desfăsoară activităti în domeniul primirii si acordării asistentei
internationale, al medicinii de urgentă a dezastrelor, al asistentei
psihologice si religioase;
l)
îndeplineste alte atributii, conform reglementărilor interne, emise în baza
prevederilor legale.
CAPITOLUL
IV
Personalul
inspectoratelor pentru situatii de urgentă si atributiile acestuia
Art.
18. - La data înfiintării inspectoratelor personalul actual încadrat în
brigăzile/grupurile de pompieri si în inspectoratele judetene de protectie
civilă, precum si în celelalte unităti sau institutii de pompieri si protectie civilă
se preia prin transfer în conditiile legii, cu încadrarea în numărul maxim de
posturi aprobat Ministerului Administratiei si Internelor si unitătilor din
subordinea sa, în compartimentele functionale si în structurile specializate
ale inspectoratelor.
Art.
19. - (1) Personalul inspectoratului provine din institutii de învătământ
aflate în subordinea/coordonarea Inspectoratului General, alte institutii cu
profil adecvat, acreditate potrivit legii, precum si din institutii
specializate din străinătate.
(2) În
raport cu nevoile, pot fi încadrati si alti specialisti cu studii
corespunzătoare din alte domenii de activitate.
(3) În
baza planului de profesionalizare, inspectoratul asigură formarea si încadrarea
personalului necesar pentru înlocuirea esalonată a militarilor în termen.
Art.
20. - (1) Personalul inspectoratului cu atributii de îndrumare si control,
precum si cel de interventie sunt învestiti cu exercitiul autoritătii publice.
(2) În
raport cu atributiile specifice, personalul prevăzut la alin. (1) are
următoarele drepturi si obligatii:
a) să
efectueze inspectii si controale privind modul de respectare si aplicare a
normelor legale în materie;
b) să
elibereze/anuleze avize si autorizatii sau să propună, motivat, eliberarea si
anularea avizelor si autorizatiilor, potrivit legii;
c) să
îndrume si să controleze modul de pregătire a populatiei si salariatilor pentru
gestionarea situatiilor de urgentă;
d) să
organizeze si să conducă exercitii, aplicatii si alte activităti de pregătire
la institutii publice si agenti economici;
e) să
solicite de la persoanele fizice si juridice datele, informatiile si
documentele necesare îndeplinirii atributiilor legale;
f) să
stabilească restrictii sau să interzică orice operatiuni sau lucrări, în scopul
prevenirii unor situatii de urgentă;
g) să
sesizeze, în conditiile prevăzute de lege, organele competente despre
infractiunile constatate în exercitarea atributiilor de serviciu;
h) să
constate si să sanctioneze contraventiile, potrivit competentei prevăzute de
lege;
i) să
dispună, în îndeplinirea atributiilor de serviciu, potrivit legii, sistarea
unor activităti, a lucrărilor de constructii sau oprirea functionării ori
utilizării constructiilor sau amenajărilor;
j) să
participe la coordonarea si conducerea interventiilor în situatii de urgentă;
k) să
dispună restrângerea utilizării clădirilor incendiate, avariate ori amenintate,
inclusiv evacuarea persoanelor si animalelor din acestea, precum si a folosirii
terenurilor din vecinătatea imobilelor respective;
l) să
dispună, în conditiile legii, încetarea activitătii obiectivelor din subordinea
institutiilor publice ori a altor organizatii si/sau a agentilor economici,
demolarea totală sau partială a constructiilor afectate grav, precum si a celor
vecine, dacă există pericol de agravare a consecintelor unor situatii de
urgentă;
m) să
utilizeze, potrivit legii, gratuit apa, indiferent de sursa din care provine;
n) să
se deplaseze cu autospecialele si mijloacele tehnice din dotare la locul
interventiei, pe drumuri care nu sunt deschise circulatiei publice ori pe
terenuri, indiferent de forma de proprietate, dacă cerintele de operativitate
si de lucru impun aceasta;
o) să
solicite organelor abilitate oprirea ori limitarea traficului public în zona
desfăsurării operatiunilor de interventie;
p) să
intre, pentru îndeplinirea atributiilor specifice, în orice incintă a
organismelor si organizatiilor, institutiilor si agentilor economici;
q) să
intre, în conditiile prevăzute de lege, pentru îndeplinirea atributiilor
specifice, în locuintele persoanelor fizice, la solicitarea sau cu
consimtământul acestora, în conditiile prevăzute de lege. În cazul în care se
impune înlăturarea unor factori de risc, care prin iminenta amenintării lor pot
declansa o situatie de urgentă, consimtământul nu este necesar;
r) să
solicite sprijinul autoritătilor publice, mijloacelor de informare în masă si
cetătenilor pentru luarea măsurilor urgente în vederea prevenirii, limitării
sau înlăturării unor pericole iminente ce pot provoca situatii de urgentă;
s) să
stabilească, împreună cu organele abilitate de lege, cauzele probabile ale
producerii situatiilor de urgentă si să participe, la cererea acestora, la
identificarea si stabilirea factorilor de risc si împrejurărilor care au
generat unele situatii de urgentă.
(3) În
exercitarea drepturilor si obligatiilor prevăzute la alin. (2), personalul
desemnat îsi face cunoscută calitatea prin prezentarea legitimatiei de serviciu
sau de control si a ordinului de serviciu/misiune.
CAPITOLUL
V
Asigurarea
materială
Art. 21.
- (1) Pentru îndeplinirea atributiilor stabilite prin lege, inspectoratele
utilizează mijloace tehnice specifice si de altă natură.
(2)
Înzestrarea, dotarea si asigurarea cu mijloacele prevăzute la alin. (1) se fac
pe baza tabelelor de înzestrare si a normelor tehnice întocmite si aprobate
potrivit competentelor.
Art.
22. - (1) Exploatarea, mentenanta, scoaterea din functiune, declasarea si
casarea mijloacelor tehnice specifice se realizează în baza normelor tehnice
aprobate de inspectorul general.
(2) Pentru
celelalte mijloace, exploatarea, mentenanta, scoaterea din functiune,
declasarea si casarea se realizează conform reglementărilor în vigoare.
CAPITOLUL
VI
Dispozitii
finale
Art.
23. - (1) Inspectoratele sunt continuatoare ale traditiilor si faptelor de arme
ale pompierilor militari si protectiei civile.
(2)
Drapelele de luptă ale marilor unităti/unitătilor de pompieri militari se
preiau de inspectorate, fără a se modifica înscrisurile de pe acestea.
(3) La
profesionalizare drapelele de luptă ale institutiilor prevăzute la alin. (2)
devin drapele ale traditiilor, care se păstrează si se utilizează conform
reglementărilor în vigoare.
Art.
24. - La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea
Guvernului nr. 637/1997 privind aprobarea zonelor de competentă ale brigăzilor
si grupurilor de pompieri militari, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 282 din 17 octombrie 1997.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministru
de stat, ministrul administratiei si internelor,
Marian
Florian Săniută
Ministrul
delegat pentru Administratia publică,
Gheorghe
Emacu
Ministrul
muncii, solidaritătii sociale si familiei
Dan
Mircea Popescu
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 9 septembrie 2004.
Nr. 1.492.
ANEXĂ*)
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL SĂNĂTĂTII
pentru aprobarea
Normelor metodologice privind verificarea îndeplinirii criteriilor de
acceptabilitate pentru instalatiile radiologice
În
temeiul prevederilor Hotărârii Guvernului nr.
743/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Sănătătii, cu
modificările si completările ulterioare,
văzând
Referatul de aprobare nr. OB. 10.687/2004 al Directiei generale farmaceutice,
inspectia de farmacie si aparatură medicală si Avizul favorabil nr. 11.766/LB
din 13 septembrie 2004 al Comisiei Nationale pentru Controlul Activitătilor
Nucleare,
ministrul
sănătătii emite
următorul ordin:
Art.
1. - (1) Se aprobă Normele metodologice privind verificarea îndeplinirii
criteriilor de acceptabilitate pentru instalatiile radiologice, criterii prevăzute
în anexa nr. 5 la Normele privind radioprotectia persoanelor în cazul
expunerilor medicale la radiatii ionizante, aprobate prin Ordinul ministrului
sănătătii si familiei si al presedintelui Comisiei Nationale pentru Controlul
Activitătilor Nucleare nr.
285/79/2002.
(2)
Normele metodologice prevăzute la alin. (1) sunt cuprinse în anexa care face
parte integrantă din prezentul ordin.
Art.
2. - Statia de Verificare si Întretinere a Aparaturii Medicale va duce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art.
3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
sănătătii,
Ovidiu
Brînzan
Bucuresti, 21 septembrie 2004.
Nr. 1.186.
ANEXĂ
NORME
METODOLOGICE
privind
verificarea îndeplinirii criteriilor de acceptabilitate pentru instalatiile
radiologice
A.
Prevederi generale
1.
Procedura pentru îndeplinirea criteriilor de acceptabilitate pentru
instalatiile radiologice, prevăzute în anexa nr. 5 la Normele privind
radioprotectia persoanelor în cazul expunerilor medicale la radiatii ionizante,
aprobate prin Ordinul ministrului sănătătii si familiei si al presedintelui
Comisiei Nationale pentru Controlul Activitătilor Nucleare nr.
285/79/2002, asigură ca toate instalatiile radiologice puse în functiune în
România să respecte cerintele cuprinse în anexa nr. 5 la normele mentionate mai
sus si să îndeplinească prevederile art. 28 din Legea nr.
176/2000 privind dispozitivele medicale.
Prezentele
norme metodologice stabilesc conditiile conform cărora se execută verificarea
la punerea sau repunerea în functiune si verificarea periodică a dispozitivelor
medicale cu radiatii ionizante în scopul supravegherii în utilizare, astfel
încât acestea să îsi mentină nivelul de performantă conform scopului propus.
2. În
sensul prezentelor norme metodologice se definesc următorii termeni:
a) înregistrare
la locul de utilizare reprezintă o procedură de certificare specifică, prin
care se confirmă asigurarea calitătilor initiale si de securitate, precum si
nivelul de performantă, conform scopului propus, aplicabilă următoarelor
categorii de dispozitive medicale:
- noi,
achizitionate de utilizatorul final din altă sursă decât de la reprezentantul
autorizat în România pentru firma producătoare;
-
realizate în regim de unicat;
-
second hand (la mâna a doua);
-
provenite din donatii, reconditionări, transferări sau reconfigurări;
b) dispozitiv
medical reconditionat - dispozitiv medical folosit, ale cărui performante
au fost restaurate printr-o interventie tehnică de amploare;
c) dispozitiv
medical reconfigurat - dispozitiv medical folosit, a cărui configuratie a
fost modificată prin adăugarea sau înlocuirea uneia ori mai multor părti
(componente si/sau subansambluri);
d) dispozitiv
medical “ca nou” - dispozitiv medical folosit, care formează subiectul unei
operatiuni industriale ce implică modificări substantiale cu scopul adaptării
acestuia la progresul tehnic si al obtinerii unor performante identice sau
similare cu ale dispozitivelor medicale existente pe piată la momentul
respectiv;
e) supraveghere
în utilizare - ansamblu de măsuri prin care se asigură si se confirmă
siguranta în functionare si performantele, conform scopului propus, pe toată
durata de exploatare a dispozitivului medical, precum si detectarea
incidentelor în utilizare.
B.
Conditii administrative pentru utilizarea dispozitivelor medicale cu
radiatii ionizante si a echipamentelor de radioprotectie
3.
Dispozitivele medicale cu radiatii ionizante care se pot utiliza în România
trebuie să îndeplinească una dintre următoarele conditii:
a) să
fie un dispozitiv medical nou si furnizorul acestuia să prezinte certificatul
de înregistrare la Ministerul Sănătătii si autorizatia de securitate
radiologică emisă de Comisia Natională pentru Controlul Activitătilor Nucleare
– denumită în continuare CNCAN -, ambele documente în termen de
valabilitate;
b) să
fie un dispozitiv medical “ca nou” (reconditionat total) si furnizorul acestuia
să prezinte certificatul de înregistrare la Ministerul Sănătătii si autorizatia
de securitate radiologică emisă de CNCAN, ambele documente în termen de
valabilitate;
c) să
fie un dispozitiv medical second hand care a obtinut certificatul de
înregistrare la locul de utilizare, emis de Statia de Verificare si Întretinere
a Aparaturii Medicale - denumită în continuare SVIAM -, si autorizatia
de securitate radiologică emisă de CNCAN, ambele documente în termen de
valabilitate;
d) să
fie un dispozitiv medical nou care a fost achizitionat de utilizatorul final
din altă sursă decât de la reprezentantul autorizat în România pentru firma
producătoare, care a obtinut certificatul de înregistrare la
locul
de utilizare, emis de SVIAM, si autorizatia de securitate radiologică emisă de
CNCAN, ambele documente în termen de valabilitate;
e) să
fie un dispozitiv medical realizat în regim de unicat, care a obtinut
certificatul de înregistrare la locul de utilizare, emis de SVIAM, si
autorizatia de securitate radiologică emisă de CNCAN, ambele documente în
termen de valabilitate;
f) să
fie un dispozitiv medical provenit din donatie, care a obtinut certificatul de
înregistrare la locul de utilizare, emis de SVIAM, si autorizatia de securitate
radiologică, emisă de CNCAN, ambele documente în termen de valabilitate;
g) să
fie un dispozitiv medical reconditionat, transferat sau reconfigurat, care a
obtinut certificatul de înregistrare la locul de utilizare, emis de SVIAM, si
autorizatia de securitate radiologică emisă de CNCAN, ambele documente în
termen de valabilitate.
C.
Înregistrarea la locul de utilizare
4.
Pentru dispozitivele medicale mentionate la pct. 3 lit. c)-g), SVIAM emite
certificatul de înregistrare la locul de utilizare, în urma aplicării
procedurii de verificare la locul de utilizare.
5. În
cadrul procedurii de verificare la locul de utilizare:
a) se
verifică dispozitivul medical conform documentatiei însotitoare pentru a se
constata dacă îsi mentine nivelul de performantă initial, conform scopului
propus;
b) se
verifică dacă dispozitivul medical îndeplineste cerintele esentiale prevăzute
în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 190/2003 privind stabilirea
conditiilor de introducere pe piată si de utilizare a dispozitivelor medicale;
c) se
verifică dacă dispozitivul medical îndeplineste criteriile de acceptabilitate
pentru instalatiile radiologice, prevăzute în anexa nr. 5 la Normele privind
radioprotectia persoanelor în cazul expunerilor medicale la radiatii ionizante,
aprobate prin Ordinul ministrului sănătătii si familiei si al presedintelui
Comisiei Nationale pentru Controlul Activitătilor Nucleare nr.
285/79/2002.
6. În
urma verificării la locul de utilizare SVIAM CERT, organism de certificare
recunoscut de Ministerul Sănătătii si desemnat de CNCAN, emite:
a)
certificatul de conformitate pentru produs unicat;
b)
certificatul de înregistrare la locul de utilizare;
c)
raportul de încercare pentru dispozitivul medical verificat.
7.
Pentru initierea procedurii de înregistrare la locul de utilizare utilizatorul
trebuie să îndeplinească următoarele conditii:
a) să
completeze o cerere-tip în care se solicită înregistrarea la locul de
utilizare;
b) să
prezinte autorizatia de import emisă de CNCAN pentru dispozitivul medical cu
radiatii ionizante, dacă este cazul;
c) să
prezinte autorizatia de amplasare si constructie sau certificatul de
înregistrare, emise de CNCAN, pentru spatiul în care se montează dispozitivul
medical cu radiatii ionizante, dacă este cazul;
d) să
prezinte autorizatia de detinere emisă de CNCAN, dacă este cazul;
e) să
prezinte actul de constituire a firmei;
f) să
prezinte avizul de liberă practică, dacă este cazul;
g) să
prezinte actul de provenientă a dispozitivului medical (nu este necesar pentru
echipamentele de radioprotectie);
h) să prezinte
un certificat de uzură pentru dispozitivele medicale mai vechi de 8 ani;
i)
dispozitivul medical cu radiatii ionizante trebuie să fie montat de o firmă de
service specializată, care trebuie să aibă aviz de functionare emis de
Ministerul Sănătătii si să fie autorizată de către CNCAN pentru tipul de
instalatie radiologică pe care îl pune în functiune.
8.
După expirarea termenului de valabilitate a certificatului de înregistrare la
locul de utilizare dispozitivul medical cu radiatii ionizante intră în
programul de supraveghere în utilizare, urmând a fi supus verificărilor
periodice.
D.
Punerea în functiune a dispozitivelor medicale cu radiatii ionizante
9.
Punerea în functiune a tuturor dispozitivelor medicale cu radiatii ionizante se
face de către firme de service specializate, care trebuie să aibă aviz de
functionare emis de Ministerul Sănătătii si să fie autorizate de către CNCAN
pentru tipul de instalatie radiologică pe care îl pun în functiune.
10.
Firma de service trebuie să întocmească un raport de verificare după montare.
Încercările
necesare procesului de verificare se efectuează de către firma de service
conform procedurilor proprii, cuprinse în documentatia tehnică de avizare a
Ministerului Sănătătii si de autorizare a CNCAN.
Valorile
înscrise în raportul de verificare după montare trebuie să reprezinte valori de
bază care trebuie să fie luate în considerare la verificările periodice
ulterioare.
11.
După fiecare interventie de reparare si/sau schimbare de componente asupra
dispozitivelor medicale cu radiatii ionizante, firma de service va efectua
încercările necesare si va emite un raport de verificare.
E.
Verificarea mentinerii functionării dispozitivelor medicale cu radiatii
ionizante în limitele admise de criteriile de acceptabilitate
12.
Asigurarea mentinerii functionării dispozitivelor medicale cu radiatii
ionizante în limitele admise de criteriile de acceptabilitate se face, conform
Legii nr.
176/2000, de către utilizator, prin supraveghere în timpul utilizării
dispozitivelor medicale, respectiv prin întocmirea si îndeplinirea unui grafic
de verificări periodice.
13.
Verificările periodice se execută de către firme de service specializate, care
trebuie să aibă aviz de functionare emis de Ministerul Sănătătii si să fie
autorizate de către CNCAN pentru tipul de instalatie radiologică pe care îl
verifică.
14.
Verificările periodice se execută anual pentru aparatele care au o vechime mai
mică de 10 ani si semestrial pentru aparatele care au o vechime mai mare de 10
ani.
Încercările
necesare procesului de verificare se efectuează de către firma de service
conform procedurilor proprii cuprinse în documentatia tehnică de avizare a
Ministerului Sănătătii si de autorizare a CNCAN.
Firmele
de service vor întocmi după fiecare verificare un raport de verificare
periodică. Raportul de verificare periodică va fi întocmit în 3 exemplare care
se vor distribui câte unul la beneficiar, la SVIAM si la firma de service.
15.
Verificarea periodică a echipamentelor de radioprotectie se execută anual de
către SVIAM. SVIAM va întocmi după fiecare verificare un raport de încercare.
Raportul de încercare va fi întocmit în 3 exemplare care se vor distribui câte
unul la beneficiar, la CNCAN si la SVIAM.
16.
Verificarea periodică efectuată la 5 ani de la punerea în functiune a
aparatului, necesară titularului pentru prelungirea autorizatiei de functionare
emise de CNCAN, va fi efectuată de firma de service împreună cu SVIAM, care are
calitatea de organism tehnic al structurii de specialitate din Ministerul
Sănătătii. În acest mod se controlează atât functionarea dispozitivului
medical, cât si modul cum îsi îndeplineste sarcinile firma de service.
După
această verificare SVIAM va întocmi un raport de încercare. Raportul de
încercare va fi întocmit în 4 exemplare care se vor distribui câte unul la
beneficiar, la firma de service contractantă care este verificată, la CNCAN si
la SVIAM.
Costurile participării SVIAM la aceste verificări vor fi suportate în mod egal de către titularul de autorizatie si de către firma de service autorizată, contractantă, care este verificată.