MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 173
(XVII) - Nr. 294 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 7
aprilie 2005
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia
nr. 143 din 15 martie 2005 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 1 alin. (1) lit. b) din Decretul-lege nr. 118/1990 privind
acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de
dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate
în străinătate ori constituite în prizonieri
HOTĂRÂRI ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
254.
- Hotărâre privind aprobarea Programului de actiuni pe anul 2005 pentru
proiectarea si executia lucrărilor de consolidare la clădirile de locuit
multietajate, încadrate prin raport de expertiză tehnică în clasa I de risc
seismic si care prezintă pericol public
258.
- Hotărâre pentru reglementarea parcului auto, precum si a consumului de
carburanti al autoturismelor Ministerului Justitiei, ale unor institutii
subordonate acestuia si ale instantelor judecătoresti
259.
- Hotărâre privind înfiintarea si stabilirea atributiilor Centrului
National pentru Securitate la Incendiu si Protectie Civilă
261.
- Hotărâre privind aprobarea participării României în anul 2005 la
Programul comunitar de actiune pentru combaterea discriminării (2001-2006),
precum si plata contributiei financiare aferente participării în anul 2005 la
acest program
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
21.
- Ordin al presedintelui Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale privind
aprobarea unor licente de concesiune pentru explorare
178/269.-
Ordin al ministrului agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale si al
ministrului mediului si gospodăririi apelor privind prohibitia pescuitului în
anul 2005
279.
- Ordin al ministrului sănătătii pentru aprobarea modalitătii de
implementare a modificărilor la autorizatiile de punere pe piată, aprobate de
Agentia Natională a Medicamentului
280.
- Ordin al ministrului sănătătii pentru aprobarea modului în care se
realizează controlul calitătii medicamentelor si al materiilor prime
281.
- Ordin al ministrului sănătătii pentru aprobarea Normelor referitoare la
calitatea materiilor prime utilizate la producerea medicamentelor românesti de
uz uman
282.
- Ordin al ministrului sănătătii privind aprobarea Normelor de aplicare a
prevederilor Ordinului ministrului sănătătii nr. 1.127/2003 pentru aprobarea
Ghidului referitor la continutul dosarului pentru notificările de tip IA si IB
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 15
martie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1 alin. (1) lit. b) din Decretul-lege nr. 118/1990 privind
acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de
dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate
în străinătate ori constituite în prizonieri
Ion Vida -
presedinte
Nicolae Cochinescu
- judecător
Aspazia Cojocaru -
judecător
Constantin Doldur
- judecător
Acsinte Gaspar -
judecător
Kozsokár Gábor -
judecător
Petre Ninosu -
judecător
Ion Predescu -
judecător
Serban Viorel
Stănoiu - judecător
Aurelia Popa -
procuror
Ingrid Alina Tudora
- magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (1) lit. b) din
Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor
persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6
martie 1945, precum si celor deportate în străinătate ori constituite în
prizonieri, exceptie ridicată de Andrei Dombi în Dosarul nr. 9.890/2004 al
Curtii de Apel Cluj - Sectia comercială si de contencios administrativ.
La apelul nominal
lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza se află în
stare de judecată.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca inadmisibilă, întrucât autorul exceptiei critică modul
în care instanta de judecată a interpretat si a aplicat dispozitiile legale
criticate.
CURTEA,
având în vedere
actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea
din 21 octombrie 2004, pronuntată în Dosarul nr. 9.890/2004, Curtea de Apel
Cluj – Sectia comercială si de contencios administrativ a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
Decretului-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor
persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6
martie 1945, precum si celor deportate în străinătate ori constituite în
prizonieri.
Exceptia a fost
ridicată de Andrei Dombi într-o cauză ce are ca obiect solutionarea recursului
formulat împotriva Sentintei civile nr. 2.028/C din 25 mai 2004, pronuntată în
Dosarul nr. 4.465/2004 al Curtii de Apel Cluj – Sectia comercială si de
contencios administrativ.
Din examinarea încheierii de sesizare si a notelor scrise ale autorului exceptiei reiese că, în concret, critica de neconstitutionalitate vizează dispozitiile art. 1 alin. (1) lit. b) din Decretul-lege nr. 118/1990, referitoare la perioada de timp care constituie vechime în muncă si care se ia în considerare la stabilirea pensiei si a celorlalte drepturi ce se acordă persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, pentru timpul în care acestea au fost private de libertate în locuri de detinere în baza unor măsuri administrative sau pentru cercetări de către organele de represiune.
În motivarea
exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine că dispozitiile legale criticate contravin
art. 52 din Constitutie, precum si reglementărilor internationale cuprinse în
art. 4 pct. 2 si art. 5 pct. 1 si 5 din Conventia pentru apărarea drepturilor
omului si a libertătilor fundamentale. De fapt, critica autorului exceptiei
este îndreptată împotriva modului în care instanta de judecată a aplicat aceste
dispozitii, precizând că instanta de judecată nu a reusit să definească
privarea de libertate în baza unor măsuri administrative si a actionat cu
rea-credintă, neincluzând în sfera măsurilor administrative recrutarea si
încorporarea într-o unitate în vederea supunerii la muncă fortată.
Curtea de Apel
Cluj - Sectia comercială si de contencios administrativ consideră că exceptia de
neconstitutionalitate ridicată este neîntemeiată. În acest sens apreciază că
Decretul-lege nr. 118/1990, cu modificările si completările ulterioare, se
referă la acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice
de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum si celor
deportate în străinătate ori constituite în prizonieri si are un vădit caracter
reparatoriu, definind drepturile ce se cuvin si categoriile de cetăteni care se
bucură de acestea. De asemenea, apreciază că sustinerea autorului exceptiei
privind neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 1 lit. b) din actul normativ
mai sus mentionat, fată de prevederile art. 52 alin. (2) din Constitutie, nu
are suport real, arătând totodată că “este posibil ca modalitătile represiunii
politice să se fi manifestat în mai multe forme cu privire la diferiti
cetăteni, însă legea a circumscris în mod exact categoria persoanelor care
beneficiază de drepturile instituite prin Decretul-lege nr. 118/1990”. Potrivit
prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciază că, în ceea ce priveste exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 lit. b) din Decretul-lege nr.
118/1990, în raport cu prevederile art. 52 din Constitutie, aceasta este
inadmisibilă, întrucât “nu vizează compatibilitatea actului normativ contestat
cu dispozitiile constitutionale, ci interpretarea acestuia de către instanta
sesizată cu actiunea în contencios administrativ introdusă de reclamant”.
Referitor la
sustinerea privind contrarietatea dispozitiilor legale criticate fată de art. 4
si 5 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale, Guvernul consideră că aceasta este neîntemeiată. În final, arată
că dispozitiile art. 1 din Decretul-lege nr. 118/1990 au mai fost supuse
controlului Curtii Constitutionale, care a statuat cu acele prilejuri, prin
decizii precum Decizia nr.
242/2003 si Decizia nr.
303/2003, că acestea sunt constitutionale.
Avocatul
Poporului apreciază că
dispozitiile legale criticate sunt constitutionale. În acest sens arată că nu
poate fi retinută critica de neconstitutionalitate a Decretului-lege nr.
118/1990, fată de art. 52 din Constitutie, întrucât textele legale criticate nu
aduc atingere sub nici un aspect dreptului persoanei vătămate de o autoritate
publică de a obtine, în conditiile legii, recunoasterea dreptului pretins sau a
interesului legitim, anularea actului si repararea pagubei, cu atât mai mult cu
cât dispozitiile Decretului-lege nr. 118/1990 recunosc posibilitatea
persoanelor interesate de a formula contestatie împotriva deciziei emise de
organele competente, potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990.
În ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor
Decretului-lege nr. 118/1990 fată de art. 4 si 5 din Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale, se apreciază că acestea nu
au incidentă în cauză.
Avocatul Poporului
observă că, în realitate, critica autorului exceptiei vizează modul în care
instanta de judecată a aplicat dispozitiile legale criticate, ceea ce
contravine art. 2 alin. (3) din Legea nr.
47/1992, conform căruia Curtea Constitutională nu se poate pronunta asupra
modului de interpretare si aplicare a legii, ci numai asupra întelesului său
contrar Constitutiei.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit în cauză de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională
este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale
art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost
sesizată.
Obiectul exceptiei
de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 1 alin. (1) lit. b)
din Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor
persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6
martie 1945, precum si celor deportate în străinătate ori constituite în
prizonieri, republicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 118 din
18 martie 1998, cu modificările ulterioare, dispozitii care au următorul
continut:
- Art. 1 alin. (1)
lit. b): “(1) Constituie vechime în muncă si se ia în considerare la
stabilirea pensiei si a celorlalte drepturi ce se acordă, în functie de
vechimea în muncă, timpul cât o persoană, după data de 6 martie 1945, pe motive
politice: [...]
b) a fost
privată de libertate în locuri de detinere în baza unor măsuri administrative
sau pentru cercetări de către organele de represiune;”.
În sustinerea
neconstitutionalitătii acestui text de lege, autorul exceptiei invocă
încălcarea prevederilor constitutionale ale art. 52, referitoare la dreptul
persoanei vătămate de o autoritate publică, potrivit cărora:
“(1) Persoana
vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim, de o autoritate
publică, printr-un act administrativ sau prin nesolutionarea în termenul legal
a unei cereri, este îndreptătită să obtină recunoasterea dreptului pretins sau
a interesului legitim, anularea actului si repararea pagubei.
(2) Conditiile
si limitele exercitării acestui drept se stabilesc prin lege organică.
(3) Statul
răspunde patrimonial pentru prejudiciile cauzate prin erorile judiciare.
Răspunderea statului este stabilită în conditiile legii si nu înlătură
răspunderea magistratilor care si-au exercitat functia cu rea-credintă sau
gravă neglijentă.”
De asemenea,
autorul exceptiei invocă si încălcarea dispozitiilor cuprinse în art. 4 pct. 2
si art. 5 pct. 1 si 5 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale, care au următorul continut:
- Art. 4 pct. 2: “Nimeni
nu poate fi constrâns să execute o muncă fortată sau obligatorie.”;
- Art. 5 pct. 1 si
5: “1. Orice persoană are dreptul la libertate si la sigurantă. Nimeni nu
poate fi lipsit de libertatea sa, cu exceptia următoarelor cazuri si potrivit
căilor legale:
a) dacă este
detinut legal pe baza condamnării pronuntate de către un tribunal competent;
b) dacă a făcut
obiectul unei arestări sau al unei detineri legale pentru nesupunerea la o hotărâre
pronuntată, conform legii, de către un tribunal ori în vederea garantării
executării unei obligatii prevăzute de lege;
c) dacă a fost
arestat sau retinut în vederea aducerii sale în fata autoritătii judiciare
competente, atunci când există motive verosimile de a bănui că a săvârsit o
infractiune sau când există motive temeinice de a crede în necesitatea de a-l
împiedica să săvârsească o infractiune sau să fugă după săvârsirea acesteia;
d) dacă este
vorba de detentia legală a unui minor, hotărâtă pentru educatia sa sub
supraveghere sau despre detentia sa legală, în scopul aducerii sale în fata
autoritătii competente;
e) dacă este
vorba despre detentia legală a unei persoane susceptibile să transmită o boală
contagioasă, a unui alienat, a unui alcoolic, a unui toxicoman sau a unui
vagabond;
f) dacă este
vorba despre arestarea sau detentia legală a unei persoane pentru a o împiedica
să pătrundă în mod ilegal pe teritoriu sau împotriva căreia se află în curs o
procedură de expulzare ori de extrădare. [...]
5. Orice
persoană care este victima unei arestări sau a unei detineri în conditii
contrare dispozitiilor acestui articol are dreptul la reparatii.”
Examinând exceptia
de neconstitutionalitate, Curtea constată că, în concret, autorul exceptiei
critică modul în care instanta de judecată a interpretat si a aplicat
dispozitiile legale criticate.
În acest context,
motivul de neconstitutionalitate invocat nu priveste textul de lege ca atare,
ci interpretarea dată acestui text. Cu privire la acest aspect, prin Decizia
nr. 51 din 5 octombrie 1993, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 12 din 19 ianuarie 1994, Curtea Constitutională a statuat că, de
principiu, nu intră în atributiile sale cenzurarea interpretării date de către
instantele judecătoresti unei dispozitii legale, controlul judecătoresc
realizându-se exclusiv în cadrul sistemului căilor de atac prevăzut de lege.
S-a apreciat, de asemenea, că o asemenea ingerintă a Curtii în activitatea de
judecată ar fi neconstitutională, fiind contrară prevederilor art. 126 din
Constitutie, potrivit cărora justitia se înfăptuieste prin Înalta Curte de
Casatie si Justitie si prin celelalte instante judecătoresti stabilite de lege.
Pentru
considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutie, precum si al art. 1-3, art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29
din Legea nr.
47/1992,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În numele
legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (1) lit. b) din
Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor
persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie
1945, precum si celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri,
exceptie ridicată de Andrei Dombi în Dosarul nr. 9.890/2004 al Curtii de Apel
Cluj - Sectia comercială si de contencios administrativ.
Definitivă si
general obligatorie.
Pronuntată în
sedinta publică din data de 15 martie 2005.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ.
dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Ingrid
Alina Tudora
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind aprobarea Programului de actiuni pe anul
2005 pentru proiectarea si executia lucrărilor de consolidare la clădirile de
locuit multietajate, încadrate prin raport de expertiză tehnică în clasa I de
risc seismic si care prezintă pericol public
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, si al art. 6 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr.
20/1994 privind măsuri pentru reducerea riscului seismic al constructiilor
existente, republicată, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - Se
aprobă Programul de actiuni pe anul 2005 pentru proiectarea si executia
lucrărilor de consolidare la clădirile de locuit multietajate, încadrate prin
raport de expertiză tehnică în clasa I de risc seismic si care prezintă pericol
public, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. -
Actiunile pentru proiectarea si executia lucrărilor de consolidare la clădirile
prevăzute în anexă se finantează potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului
nr. 20/1994 privind măsuri pentru reducerea riscului seismic al constructiilor
existente, republicată, cu modificările si completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului,
Gheorghe
Dobre
Ministrul
delegat pentru lucrări publice
si amenajarea
teritoriului,
L.szl.
Borb.ly
Ministrul
administratiei si internelor,
Vasile
Blaga
p. Ministrul
finantelor publice,
Sebastian
Bodu,
secretar de
stat
Bucuresti, 31 martie 2005.
Nr. 254.
ANEXĂ*)
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru reglementarea parcului auto, precum si a consumului
de carburanti al autoturismelor Ministerului Justitiei, ale unor institutii
subordonate acestuia si ale instantelor judecătoresti
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, si al art. 5 alin. (3) si (5) din Ordonanta
Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru
autoritătile administratiei publice si institutiile publice, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 247/2002, cu modificările si
completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - (1)
Parcul auto al Ministerului Justitiei se constituie potrivit normativelor de
cheltuieli privind dotarea cu autoturisme si consumul lunar de carburanti,
prevăzute în anexa nr. 3 la Ordonanta Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea
unor normative de cheltuieli pentru autoritătile administratiei publice si
institutiile publice, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
247/2002, cu modificările si completările ulterioare.
(2) Pentru
activitătile specifice desfăsurate de Ministerul Justitiei si de unele
institutii subordonate acestuia, conform Hotărârii Guvernului nr. 83/2005
privind organizarea si functionarea Ministerului Justitiei, se aprobă parcul
auto al acestora cu un număr de 15 autoturisme, precum si consumul de
carburanti corespunzător.
Art. 2. - (1)
Curtile de apel au în dotare un număr maxim de 5 autoturisme si un consum de
carburanti de maximum 350 litri pe lună pentru fiecare autoturism.
(2) Tribunalele au
în dotare un număr maxim de 4 autoturisme si un consum de carburanti de maximum
300 litri pe lună pentru fiecare autoturism.
(3) Judecătoriile
au în dotare un număr maxim de 2 autoturisme si un consum de carburanti de
maximum 250 litri pe lună pentru fiecare autoturism.
(4) Stabilirea
numărului de autoturisme pentru fiecare instantă se face prin ordin al
ministrului justitiei.
Art. 3. - Numărul
maxim de autoturisme pentru activitătile specifice ale Ministerului Justitiei,
ale unor institutii subordonate acestuia, prevăzute la alin. (2) al art. 1, si
pentru instantele judecătoresti prevăzute la art. 2, precum si consumul maxim
de carburanti pe lună pentru fiecare autoturism sunt cuprinse în anexa care
face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 4. -
Cheltuielile rezultate din aplicarea prezentei hotărâri se suportă din bugetele
anuale aprobate Ministerului Justitiei.
Art. 5. - Pe data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr.
1.557/2003 privind reglementarea parcului auto, precum si a consumului de
carburanti al autoturismelor Ministerului Justitiei, ale unor institutii
subordonate acestuia si ale instantelor judecătoresti, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 22 din 12 ianuarie 2004.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
justitiei,
p. Ministrul
finantelor publice,
Sebastian
Bodu,
secretar de
stat
Bucuresti, 31 martie 2005.
Nr. 258.
ANEXĂ
MIJLOACELE DE
TRANSPORT SI CONSUMUL DE CARBURANTI
pentru
activitătile specifice ale Ministerului Justitiei, ale unor institutii
subordonate acestuia si pentru instantele judecătoresti
Nr. crt. |
Unitatea |
Numărul
maxim de de
autoturisme aprobat |
Consumul
maxim carburanti
pentru un
autovehicul (litri/lună) |
1. |
Ministerul Justitiei: (aparat
propriu) |
12 |
|
|
a) Serviciul de inspectie notarială,
penitenciară si de executare |
2
autoturisme |
350 |
|
b) Serviciul audit public intern |
2
autoturisme |
350 |
|
c) Directia investitii si administrativ - transport persoane (delegatii) |
4
autoturisme 1 microbuz |
350 400 |
|
d) Biroul central de expertize tehnice
judiciare |
1
autoturism |
350 |
|
e) Directia integrare europeană, cooperare euroatlantică
si programe |
1
autoturism |
300 |
|
f) Directia de protectie a victimelor si
reintegrare socială a infractorilor |
1
autoturism |
300 |
|
2. Institutul National de Expertize
Criminalistice |
1
autoturism |
300 |
|
3. Centrul Medical de Diagnostic si
Tratament Ambulatoriu |
1
autoturism |
300 |
|
4. Institutul National de Criminologie |
1
autoturism |
300 |
|
5. Instante judecătoresti: |
|
|
|
a) Curti de apel - 15 |
5 x 15 = 75
autoturisme |
350 |
|
b) Tribunale - 42 |
4 x 42 =
168 autoturisme |
300 |
|
c) Judecătorii - 187 |
2 x 187 =
374 autoturisme |
250 |
NOTĂ:
Nu se consideră
depăsiri la consumul de carburanti normat pe autovehicul consumul care la nivelul
anului se încadrează în limita combustibilului normat în raport cu numărul de
autovehicule aprobat fiecărei unităti.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind înfiintarea si stabilirea atributiilor Centrului
National pentru Securitate la Incendiu si Protectie Civilă
Având în vedere
dispozitiile art. 29 alin. (1) din Regulamentul de organizare si functionare al
Inspectoratului General pentru Situatii de Urgentă, aprobat prin Hotărârea
Guvernului nr. 1.490/2004, în temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
CAPITOLUL I
Art. 1. - Se
înfiintează Centrul National pentru Securitate la Incendiu si Protectie Civilă,
denumit în continuare Centrul National, prin reorganizarea Centrului de
Studii, Experimentări si Specializare pentru Prevenirea si Stingerea
Incendiilor, care se desfiintează.
Art. 2. - Centrul
National, cu sediul în municipiul Bucuresti, este unitatea specializată din
subordinea Inspectoratului General pentru Situatii de Urgentă, abilitată să
efectueze la nivel national:
a) studii,
încercări de laborator si evaluarea conformitătii produselor în domeniul
apărării împotriva incendiilor si protectiei civile;
b) formarea
profesională în ocupatii si functii specifice pompierilor si protectiei civile;
c) formarea,
evaluarea si certificarea competentei profesionale în ocupatii din domeniul
apărării împotriva incendiilor si protectiei civile;
d) atestarea
persoanelor juridice care desfăsoară activităti în domeniul apărării împotriva
incendiilor si protectiei civile.
Art. 3. - Centrul
National preia si gestionează toate documentele, conventiile, contractele si
alte acte similare încheiate de Centrul de Studii, Experimentări si
Specializare pentru Prevenirea si Stingerea Incendiilor, precum si drepturile
si obligatiile care decurg din acestea.
CAPITOLUL II
Atributiile
Centrului National pentru Securitate la Incendiu si Protectie Civilă
Art. 4. - Pentru
realizarea obiectului activitătii pe care o desfăsoară, potrivit legii, Centrul
National are următoarele atributii principale:
a) efectuează
studii, cercetări si experimentări de nivel national în domeniul apărării
împotriva incendiilor si protectiei civile si colaborează, după caz, cu
institute de cercetare-proiectare sau cu agenti economici de profil;
b) efectuează
studii privind unele tipuri de riscuri din domeniul de competentă al Inspectoratului
General pentru Situatii de Urgentă;
c) asigură, în
laboratoare si poligoane de profil, încercarea comportării la foc a produselor
pentru constructii si a altor materiale, studierea, încercarea si
experimentarea produselor, procedeelor si echipamentelor destinate apărării
împotriva incendiilor si protectiei civile;
d) verifică, la
cererea producătorilor, importatorilor sau a utilizatorilor, calitatea
produselor pentru constructii cu rol în securitatea la incendiu, a mijloacelor
de protectie pentru pompieri si a altor mijloace tehnice de apărare împotriva
incendiilor si protectie civilă, confirmând prin rapoarte de încercare
parametrii calitativi în domeniul de competentă;
e) verifică în
domeniul de competentă, în conditiile legii, la solicitarea organelor de
control, parametrii calitativi ai unor materiale si produse prelevate de pe
piată;
f) asigură
certificarea sau, după caz, agrementarea produselor pentru constructii cu rol în
securitatea la incendiu, a mijloacelor de protectie pentru pompieri si a altor
mijloace tehnice de apărare împotriva incendiilor si protectie civilă, prin
organismul de certificare din structură, sub marca de certificare CNSIPC-CERT;
g) elaborează
metodologii, ghiduri, specificatii tehnice privind încercarea comportării la
foc a materialelor si încercarea si experimentarea mijloacelor de protectie
pentru pompieri si a altor mijloace tehnice destinate apărării împotriva
incendiilor si protectiei civile;
h) acordă, la
cerere, conform legii, asistentă tehnică si consultatii de specialitate
persoanelor fizice si juridice în domeniul utilizării produselor, procedeelor
si echipamentelor destinate apărării împotriva incendiilor si protectiei
civile;
i) organizează, în
conditiile legii, cursuri pentru formarea profesională initială si continuă a
personalului de pompieri, iar la cerere, cursuri pentru formarea profesională,
evaluarea competentei profesionale si certificarea pentru ocupatii în domeniul
apărării împotriva incendiilor si protectiei civile, precum si a cadrelor
tehnice cu atributii în domeniul apărării împotriva incendiilor din ministere,
organe ale administratiei publice centrale si alte institutii publice, regii
autonome si societăti comerciale;
j) atestă
persoanele juridice pentru prestarea lucrărilor de termoprotectie si
ignifugare, a celor de verificare, întretinere si reparare a autospecialelor,
utilajelor, instalatiilor si a altor mijloace tehnice destinate apărării
împotriva incendiilor, precum si pentru desfăsurarea altor activităti de
apărare împotriva incendiilor si protectie civilă, stabilite prin lege;
k) participă la
elaborarea si realizarea, în domeniul de competentă, a unor programe comune cu
asociatii profesionale si organisme neguvernamentale cu profil de activitate în
domeniul apărării împotriva incendiilor si protectie civilă;
l) efectuează
încercări si demonstratii practice în poligoanele si statiile de încercări ale
serviciilor de urgentă profesioniste din subordinea Inspectoratului General
pentru Situatii de Urgentă, cu acordul si sprijinul comandantilor acestora si,
după caz, în colaborare cu alte institutii sau agenti economici interesati;
m) participă la
elaborarea proiectelor de acte normative de nivel national, în domeniul de competentă;
n) execută, la cerere, constatări
tehnico-stiintifice si participă, împreună cu organele abilitate prin lege, la
cercetarea cauzelor generatoare si împrejurărilor determinante în producerea
incendiilor si a altor situatii de urgentă din domeniul de competentă;
o) îndeplineste
orice alte atributii stabilite de lege.
CAPITOLUL III
Dispozitii
finale
Art. 5. - (1)
Atributiile Centrului National, prevăzute la art. 4 lit. c), d), e), f), i), j)
si l), reprezintă prestări de servicii care se efectuează contra cost, la
cererea persoanelor fizice si juridice.
(2) Metodologia de
calcul reprezentând contravaloarea serviciilor prestate se stabileste prin
ordin al inspectorului general al Inspectoratului General pentru Situatii de
Urgentă.
Art. 6. - Pentru
produsele certificate potrivit prevederilor art. 4 lit. f), producătorii sau,
după caz, importatorii au dreptul să înscrie pe produs ori pe ambalajul
produsului respectiv marca de certificare CNSIPC-CERT.
Art. 7. - Lista
produselor certificate sau agrementate se publică periodic în revistele de
specialitate ale Inspectoratului General pentru Situatii de Urgentă si, după
caz, ale asociatiilor profesionale si ale altor organisme.
Art. 8. - Centrul
National desfăsoară activităti de colaborare si încheie protocoale de
recunoastere mutuală cu institute, laboratoare si organisme cu obiect de
activitate similar din alte tări si poate reprezenta Inspectoratul General
pentru Situatii de Urgentă, ca membru, în organizatii nationale, europene si
internationale de profil.
Art. 9. -
Regulamentul de organizare si functionare al Centrului National se aprobă prin
ordin al ministrului administratiei si internelor.
Art. 10. - Pe data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr.
1.164/1996 privind functionarea Centrului de Studii, Experimentări si
Specializare pentru Prevenirea si Stingerea Incendiilor, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 303 din 22 noiembrie 1996.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
administratiei si internelor,
Vasile
Blaga
p. Ministrul
finantelor publice,
Sebastian
Bodu,
secretar de
stat
Bucuresti, 31 martie 2005.
Nr. 259.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind aprobarea participării României în anul 2005
la Programul comunitar de actiune pentru combaterea discriminării (2001-2006),
precum si plata contributiei financiare aferente participării în anul 2005 la
acest program
În temeiul art.
108 din Constitutia
României, republicată,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - Se
aprobă participarea României în anul 2005 la Programul comunitar de actiune
pentru combaterea discriminării (2001-2006).
Art. 2. - Se
aprobă plata contributiei financiare a României pe anul 2005 la bugetul Uniunii
Europene, în limita echivalentului în lei al sumei de 140.000 euro, în vederea
participării la programul prevăzut la art. 1.
Art. 3. - Suma
prevăzută la art. 2 se suportă din bugetul Consiliului National pentru
Combaterea Discriminării pe anul 2005 si din fonduri alocate în acest scop prin
Programul national PHARE, astfel:
a) echivalentul în
lei al sumei de 100.000 euro, din bugetul Consiliului National pentru Combaterea
Discriminării pe anul 2005, capitolul 51.01 “Autorităti publice”, titlul 38
“Transferuri”;
b) echivalentul în
lei al sumei de 40.000 euro, din fonduri PHARE.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Presedintele Consiliului
National pentru Combaterea
Discriminării,
Asztalos
Csaba Ferenc
Ministrul
integrării europene,
p. Ministrul
finantelor publice,
Sebastian
Bodu,
secretar de
stat
Bucuresti, 31 martie 2005.
Nr. 261.
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
AGENTIA NATIONALĂ PENTRU RESURSE MINERALE
privind aprobarea unor licente de concesiune
pentru explorare
Având în vedere art. 15 si art. 21 alin. (1) din
Legea minelor nr.
85/2003, cu modificările ulterioare, în temeiul art. 4 alin. (3) din
Hotărârea Guvernului nr.
756/2003 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru
Resurse Minerale,
presedintele
Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se
aprobă licenta de concesiune privind explorarea dioritului din perimetrul
Forotic, judetul Caras-Severin, încheiată între Agentia Natională pentru
Resurse Minerale, în calitate de concedent, si Societatea Comercială “Gabbro” -
S.R.L. Utvin, în calitate de concesionar, prevăzută în anexa nr. 1.
Art. 2. - Se
aprobă licenta de concesiune privind explorarea calcarului industrial si de
constructii din perimetrul Ocna de Fier Nord, judetul Caras-Severin, încheiată
între Agentia Natională pentru Resurse Minerale, în calitate de concedent, si
Societatea Comercială “Gabbro” - S.R.L. Utvin, în calitate de concesionar,
prevăzută în anexa nr. 2.
Art. 3. - Anexele
nr. 1 si 2*) fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 4. -
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Presedintele
Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale,
Gheorghe Buliga
Bucuresti, 14 martie 2005.
Nr. 21.
*) Anexele se comunică titularilor licentelor
de concesiune pentru explorare.
MINISTERUL
AGRICULTURII, PĂDURILOR SI DEZVOLTĂRII RURALE Nr. 178 din
23 martie 2005 |
MINISTERUL
MEDIULUI SI GOSPODĂRIRII APELOR Nr. 269 din
1 aprilie 2005 |
privind prohibitia pescuitului în anul 2005
Având în vedere
prevederile art. 3825 din Legea nr.
192/2001 privind resursele acvatice vii, pescuitul si acvacultura, cu
modificările si completările ulterioare,
în temeiul
Hotărârii Guvernului nr.
155/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii,
Pădurilor si Dezvoltării Rurale, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul
agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale si ministrul mediului si gospodăririi
apelor emit următorul ordin:
Art. 1. - Se
instituie măsuri de prohibitie pentru pescuitul în scop comercial si
recreativ/sportiv al tuturor speciilor de pesti, crustacee, moluste si alte
vietuitoare acvatice, după cum urmează:
a) în apele
colinare, de ses si în Delta Dunării, pe o durată de 60 de zile, în perioada 11
aprilie - 9 iunie inclusiv, cu exceptia celor prevăzute la art. 6 din prezentul
ordin;
b) în Complexul
Razim-Sinoie, lacurile litorale si zona cuprinsă între Marea Neagră si
stăvilarele Periboina si Edighiol, pe o durată de 91 de zile, în perioada 1
aprilie - 30 iunie inclusiv.
c) în Dunăre în
fata gârlelor, canalelor si privalelor de alimentare a băltilor, pe o distantă
de câte 500 m de ambele părti ale gurilor de vărsare, precum si în interiorul
acestora, pe o durată de 93 de zile consecutive, în perioada 15 martie - 15
iunie inclusiv;
d) la gura de
vărsare în Dunăre a râurilor Siret, Ialomita, Arges, Olt si Jiu, pe o distantă
de 1 km de ambele părti ale gurilor si pe cursurile acestor râuri, pe o
distantă de 10 km în amonte de la confluenta cu Dunărea, pe o durată de 123 de
zile, în perioada 1 martie - 1 iulie inclusiv;
e) în fata gurii
Dunării - meleaua Sfântu Gheorghe, până la Ciotic, pe o durată de 122 de zile,
în perioada 1 aprilie - 31 iulie inclusiv, cu exceptia zonei cu regim de
protectie integrală Sacalin-Zătoane, unde pescuitul este interzis în tot timpul
anului;
f) în stufăriile
din Complexul Razim-Sinoie si în fata acestora pe o distantă de 50 m spre larg,
precum si în Lacul Zmeica, în tot timpul anului.
Art. 2. - Se
declară zone de protectie pentru speciile de apă dulce următoarele:
a) Dunărea Veche,
între confluenta cu canalul Sulina, Mm 8+600, si gura canalului Magearu, precum
si între confluenta canalului Olguta cu Dunărea Veche si confluenta Dunărea
Veche cu Canalul Sulina, Mm 13+1.000, pe o durată de 275 de zile, în perioada 1
martie - 30 noiembrie inclusiv, cu exceptia pescuitului recreativ/sportiv care
se va desfăsura în afara perioadei de prohibitie, cu eliberarea în mediul
acvatic a pestelui si a altor vietuitoare acvatice capturate;
b) zona inundabilă
dig - albie minoră a Dunării si a râurilor, pe o durată de 90 de zile, în
perioada 11 aprilie - 9 iulie inclusiv;
c) sectorul
cuprins între confluenta cu canalul Sulina, de la Mm 13+1.000 si până la gura
canalului Magearu, pe Dunărea Veche, în tot timpul anului, cu exceptia
pescuitului recreativ/sportiv care se va desfăsura în afara perioadei de
prohibitie, cu eliberarea în mediul acvatic a pestelui si a altor vietuitoare
acvatice capturate;
d) lacul Gâsca din
Complexul Somova-Parches, în tot timpul anului;
e) lacul Erenciuc,
în tot timpul anului;
f) cursul vechi al
bratului Sfântu Gheorghe din zonele rectificate, în tot timpul anului, cu
exceptia pescuitului recreativ/sportiv care se va desfăsura în afara perioadei
de prohibitie, cu eliberarea în mediul acvatic a pestelui si a altor
vietuitoare acvatice capturate.
Art. 3. - Se
interzice pescuitul unor specii de pesti, după cum urmează:
a) sturionilor si
al scrumbiei de Dunăre, în tot timpul anului, în fata gurilor de vărsare a
Dunării în Marea Neagră, pe o lungime de 5 km spre largul mării si pe un
coridor lat de 2 km, socotit câte 1 km de o parte si de alta a axului bratelor
Sfântu Gheorghe si Sulina. În fata bratului Chilia lătimea coridorului interzis
la pescuit este de 1 km spre sud de axul bratului, iar spre nord, până la
limita apelor teritoriale române;
b) sturionilor, în
zona litorală, pe o durată de 90 de zile, în perioada 15 februarie - 15 mai
inclusiv, cu carmace si ohane;
c) sturionilor, în
tot cursul anului, cu carmace si cărmăcute în senalul Dunării, inclusiv bratele
sale;
d) stiucii, pe o
durată de 40 de zile în perioada 15 februarie - 26 martie în anii 2005 si 2006;
în perioada 11 aprilie - 9 iunie pescuitul stiucii se poate efectua numai cu
folosirea uneltelor de pescuit recreativ/sportiv, utilizându-se doar nălucile
artificiale;
e) păstrăvului
indigen, fântânel si al coregonului, pe o durată de 228 de zile, în perioada 15
septembrie 2005 - 30 aprilie 2006, iar a lipanului, pe o durată de 152 de zile,
în perioada 1 ianuarie - 31 mai în anii 2005 si 2006;
f) speciilor:
văduvită, mihalt, sip si viză, în perioada 11 aprilie 2005 - 9 aprilie 2006
inclusiv.
Art. 4. - În
activitatea de pescuit în scop comercial se interzice folosirea:
a) la pescuitul
marin a avelor de orice tip, ohanelor cu mai mult de un perete de plasă,
setcilor în derivă a căror lungime individuală sau totală este mai mare de 2,5
km, precum si a setcilor de calcan confectionate din fire cu finetea mai mică
de 6.350 m/kg;
b) setcilor si avelor
de orice tip în băltile, lacurile, gârlele si canalele de pe teritoriul
Rezervatiei Biosferei “Delta Dunării”, în perioada 1 iulie - 31 august;
c) setcilor de
scrumbie în perioada 1 august 2005 - 1 martie 2006 inclusiv;
d) setcilor si a
avelor de orice tip în Complexul Razim-Sinoie si în lacurile litorale;
e) traulului în
zona marină sub izobata de 20 m;
f) setcilor si a
avelor tractate în perimetrul Rezervatiei Biosferei “Delta Dunării”;
g) pe Dunăre si pe
bratele sale a uneltelor de pescuit tractate, de tip traul si năvod;
h) uneltelor de
tip prostovol, năpatcă si trandadaie, în perimetrul Rezervatiei Biosferei
“Delta Dunării”, precum si a lăptasului, cu exceptia zonelor de frontieră;
i) năvoadelor în
reteaua de canale, gârle, sahale din perimetrul Rezervatiei Biosferei “Delta
Dunării”;
j) năvoadelor, pe o durată de 154 de zile, în perioada 15 aprilie - 15 septembrie inclusiv, în Delta si în Lunca inundabilă a Dunării, si în perioada 1 aprilie - 1 octombrie în Complexul Razim-Sinoie si în celelalte lacuri litorale;
k) uneltelor de
plasă în râurile si lacurile naturale din zona de munte;
l) aparatelor
hidroacustice de detectie a pestilor, în perimetrul Rezervatiei Biosferei
“Delta Dunării”;
m) uneltelor tip
dragă si traulului de fund, în Marea Neagră.
Art. 5. - Este
interzisă utilizarea uneltelor de pescuit care au dimensiunile ochiurilor de
plasă mai mici de:
a) a = 12 mm,
respectiv 2a = 24 mm, la setcile de oblete în afara perimetrului Rezervatiei
Biosferei “Delta Dunării”; pe teritoriul Rezervatiei Biosferei “Delta Dunării”
setcile de oblete sunt interzise;
b) a = 40 mm,
respectiv 2a = 80 mm, la uneltele de pescuit tip setci si ave;
c) a = 30 mm,
respectiv 2a = 60 mm, la uneltele de pescuit activ pentru scrumbie, inclusiv la
setcile în derivă în Marea Neagră;
d) a = 32 mm,
respectiv 2a = 64 mm, la uneltele tip năvod, vintire si taliene de baltă;
e) a = 20 mm,
respectiv 2a = 40 mm, la uneltele de tip sac la stăvilarele lacurilor litorale;
f) a = 7 mm, respectiv
2a = 14 mm, la camera de prindere a talienelor în zona litoralului românesc al
Mării Negre;
g) a = 180 mm,
respectiv 2a = 360 mm, în afara apelor teritoriale, si 200 mm, respectiv 2a =
400 mm, în apele teritoriale, la setcile de calcan;
h) a = 100 mm,
respectiv 2a = 200 mm, la ohane în Marea Neagră;
i) a = 7 mm,
respectiv 2a = 14 mm, la cămasa traulelor în Marea Neagră;
j) a = 40 mm,
respectiv 2a = 80 mm, la camerele de prindere ale vintirelor si talienelor de
baltă în Complexul Razim-Sinoie si în lacurile litorale;
k) a = 10 mm,
respectiv 2a = 20 mm, la matita năvoadelor de plajă;
l) a = 50 mm,
respectiv 2a = 100 mm, la matita năvoadelor în Complexul Razim-Sinoie.
Art. 6. -
Prohibitia pescuitului în apele curgătoare ce constituie frontieră de stat al
speciilor de pesti, crustacee, moluste si alte vietuitoare acvatice, cu
exceptia sturionilor si a scrumbiei de Dunăre, se stabileste după cum urmează:
1. În apele
fluviului Dunărea si bratele sale:
a) pentru zona de frontieră
cu Ucraina, pe bratul Chilia si golful Musura, de la vărsarea în Marea Neagră
până la Mm 72, pe o durată de 30 de zile, în perioada 11 aprilie - 10 mai
inclusiv;
b) pentru zona de
frontieră cu Republica Moldova, de la Mm 72 până la Gura Prutului, Mm 72,5, pe
o durată de 30 de zile, în perioada 11 aprilie - 10 mai inclusiv;
c) pentru zona de
la Gura Prutului, Mm 72,5, până la Chiciu-Ostrov, km 374,5, pe o durată de 30
de zile, în perioada 11 aprilie - 10 mai inclusiv;
d) pentru zona de
frontieră cu Bulgaria, de la Chiciu-Ostrov, km 374,5, la Gura Timocului, km
845,6, pe o durată de 30 de zile, în perioada 11 aprilie - 10 mai inclusiv;
e) pentru zona de
frontieră cu Uniunea Statală Serbia si Muntenegru, de la Gura Timocului, km
845,6, până la Bazias, km 1.075, pe o durată de 30 de zile, în perioada 11
aprilie - 10 mai inclusiv.
2. În râul
Prut:
a) pentru zona de
frontieră cu Republica Moldova:
- de la confluenta râului Prut cu Dunărea până la barajul Stânca-Costesti, km 574, pe o durată de 60 de zile, în perioada 12 aprilie - 10 iunie inclusiv;
- de la barajul
Stânca-Costesti, km 574, până la km 690, pe o durată de 60 de zile, în perioada
11 aprilie - 9 iunie inclusiv;
b) pentru zona de
frontieră cu Ucraina, pe o durată de 53 de zile, în perioada 30 martie - 21 mai
inclusiv.
3. În râul
Tisa:
- pentru zona de
frontieră cu Ucraina, pe o durată de 53 de zile, în perioada 30 martie - 21 mai
inclusiv.
4. În Marea
Neagră:
a) în marea
teritorială se interzice pescuitul rechinului si al calcanului, pe o durată de
60 de zile, în perioada 11 aprilie - 9 iunie inclusiv;
b) în marea
teritorială si în zona economică exclusivă sunt interzise pescuitul si vânatul
în scop comercial ale delfinilor, în tot timpul anului, mentinându-se
obligativitatea raportării capturilor accidentale de delfini;
c) în marea
teritorială se interzice recoltarea rapanei pe o durată de 60 de zile, în
perioada 1 iulie - 29 august inclusiv, si a midiei fixate pe stânci si diguri,
pe o durată de 90 de zile, în perioada 1 martie - 29 mai inclusiv, în anii 2005
si 2006;
d) în golful
Musura sunt admise în activitatea de pescuit în scop comercial uneltele
traditionale doar cu acordul Administratiei Rezervatiei Biosferei “Delta
Dunării”, exprimat prin autorizatia de mediu.
e) în Rezervatia Stiintifică
Marină Vama Veche - 2 Mai se interzice recoltarea resurselor acvatice în tot
timpul anului.
Art. 7. -
Prohibitia pescuitului sturionilor în anii 2005 si 2006 se stabileste după cum
urmează:
a) în zona
litorală marină până la izobata de 20 m, de la gura de vărsare a bratului
Chilia până la Vama Veche, pe o durată de 90 zile, în perioada 15 februarie -
15 mai;
b) se declară zonă
de protectie a sturionilor sectorul Marea Neagră - km 169 (Brăila), pe o durată
de 40 de zile, în perioada 15 martie - 23 aprilie inclusiv, în anii 2005 si
2006;
c) se declară zonă
de protectie a sturionilor de la km 169 (Brăila) până la Barajul Portile de
Fier II, pe o durată de 40 de zile, în perioada 24 aprilie - 2 iunie inclusiv,
în anii 2005 si 2006;
d) se interzice utilizarea
la pescuitul în scop comercial, în perioadele si zonele mentionate la lit.
a)-e) din prezentul articol, a uneltelor confectionate din plase cu finetea
atei sub 3.000 m/kg.
Art. 8. - Prohibitia pescuitului scrumbiei de Dunăre în anul 2005 se stabileste, pe sectoare, după cum urmează:
a) se declară zonă
de protectie a scrumbiei sectorul de Dunăre si bratele sale de la Marea Neagră
până la Ceatal Chilia, Mm 43, pe o durată de 7 zile, în perioada 11-17 aprilie
inclusiv;
b) în sectorul de
la Ceatal Chilia, Mm 43, până la Vadu Oii, km 238, pe o durată de 20 de zile,
în perioada 13 aprilie - 2 mai inclusiv;
c) în sectorul de
la Vadu Oii, km 238, până la Gura Timocului, km 845,6, pe o durată de 30 de
zile, în perioada 25 aprilie - 24 mai inclusiv.
Art. 9. - (1)
Prevederile prezentului ordin nu se aplică în amenajările piscicole, cu
exceptia celor aflate în Delta Dunării.
(2) În amenajările
piscicole din Delta Dunării se poate pescui în perioada de prohibitie, dacă
administratorii acestor amenajări detin licentă de acvacultură eliberată în
conformitate cu prevederile Ordinului ministrului agriculturii, pădurilor si
dezvoltării rurale nr.
916/2004 privind organizarea si functionarea Registrului unitătilor de
productie din acvacultură si avizul eliberat de Administratia Rezervatiei
Biosferei “Delta Dunării” - Tulcea, în baza următoarelor documente:
- facturi fiscale
de achizitie a materialului piscicol de la societătile de profil autorizate
pentru producerea de material piscicol;
- bilantul
financiar contabil pentru anul 2004;
- facturi privind
consumul energiei electrice utilizate pentru vidarea helesteelor.
Art. 10. -
Nerespectarea prevederilor prezentului ordin se sanctionează potrivit
dispozitiilor Legii nr.
192/2001 privind resursele acvatice vii, pescuitul si acvacultura,
republicată, cu modificările si completările ulterioare, si ale Legii nr.
82/1993 privind constituirea Rezervatiei Biosferei “Delta Dunării”, cu
modificările si completările ulterioare.
Art. 11. - La data
intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului
agriculturii, pădurilor, apelor si mediului nr.
207/2004 privind prohibitia pescuitului în anul 2004, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 308 din 7 aprilie 2004.
Art. 12. - Prezentul
ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p.
Ministrul agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale, Nicolae
Flaviu Lazin, secretar de
stat |
Ministrul
mediului si gospodăririi apelor, Sulfina
Barbu |
MINISTERUL SĂNĂTĂTII
pentru aprobarea modalitătii de implementare a
modificărilor la autorizatiile de punere pe piată, aprobate de Agentia
Natională a Medicamentului
Având în vedere prevederile art. 10 alin. (9) din
Ordonanta Guvernului nr.
125/1998 privind înfiintarea, organizarea si functionarea Agentiei
Nationale a Medicamentului, aprobată si modificată prin Legea nr.
594/2002, cu modificările si completările ulterioare, si ale Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr.
152/1999 privind produsele medicamentoase de uz uman, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr.
336/2002, cu modificările si completările ulterioare,
văzând Referatul
de aprobare al Directiei generale farmaceutice si aparatură medicală nr. M.C.
4.011/2005, în temeiul Hotărârii Guvernului nr.
168/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Sănătătii,
ministrul
sănătătii emite următorul
ordin:
Art. 1. -
Modificările la autorizatiile de punere pe piată, aprobate de Agentia Natională
a Medicamentului cu ocazia reautorizării unui medicament sau cu ocazia
aprobării unei cereri de variatie/notificării unei variatii, trebuie să fie
implementate de detinătorul autorizatiei de punere pe piată în cel mult 6 luni
de la data emiterii documentelor care certifică aprobarea modificărilor
respective.
Art. 2. - O dată
cu distribuirea primei serii de medicamente fabricate în conformitate cu noile
prevederi aprobate de Agentia Natională a Medicamentului, detinătorul
autorizatiei de punere pe piată are obligatia de a informa în scris
distribuitorii în legătură cu modificările intervenite.
Art. 3. - Până la
expirarea termenului de 6 luni prevăzut la art. 1, producătorul poate
comercializa noi serii de medicamente fabricate în conformitate cu prevederile
anterioare emiterii documentelor care certifică aprobarea modificărilor
respective.
Art. 4. - (1)
Seriile de medicamente fabricate în conformitate cu autorizatia de punere pe
piată initială pot să rămână în circuitul terapeutic cel mult 2 ani de la data
emiterii noilor documente, în functie de perioada de valabilitate înscrisă pe
ambalajul produsului fabricat în acord cu autorizatia initială.
(2) După expirarea
perioadei de 2 ani mentionate la alin. (1), detinătorul autorizatiei de punere
pe piată are obligatia de a retrage de pe piată seriile respective de produs.
Art. 5. - Agentia
Natională a Medicamentului, prin Departamentul inspectie farmaceutică, va
verifica respectarea prevederilor prezentului ordin.
Art. 6. - În cazul
nerespectării prevederilor prezentului ordin se vor aplica prevederile art. 100
alin. (1) lit. e) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
152/1999 privind produsele medicamentoase de uz uman, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr.
336/2002, cu modificările si completările ulterioare.
Art. 7. -
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
sănătătii,
Mircea
Cinteză
Bucuresti, 30 martie 2005.
Nr. 279.
MINISTERUL SĂNĂTĂTII
pentru aprobarea modului în care se realizează controlul calitătii medicamentelor si al materiilor prime
Având în vedere prevederile art. 10 alin. (9) din
Ordonanta Guvernului nr.
125/1998 privind înfiintarea, organizarea si functionarea Agentiei
Nationale a Medicamentului, aprobată si modificată prin Legea nr.
594/2002, cu modificările si completările ulterioare, si ale Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr.
152/1999 privind produsele medicamentoase de uz uman, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr.
336/2002, cu modificările si completările ulterioare,
văzând Referatul
de aprobare al Directiei generale farmaceutice si aparatură medicală nr. MC
4.008/2005,
în temeiul
Hotărârii Guvernului nr.
168/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Sănătătii,
ministrul
sănătătii emite următorul
ordin:
Art. 1. - (1)
Medicamentele din import provenind din tări membre ale Schemei de Cooperare a
Inspectiei de Farmacie (PIC/S) sau din Uniunea Europeană, autorizate de punere
pe piată de Agentia Natională a Medicamentului, vor fi comercializate pe
teritoriul României pe baza declaratiei de conformitate si a buletinului de
analiză, emise de producător.
(2) Supravegherea
calitătii medicamentelor prevăzute la alin. (1) se va realiza în acord cu
planul anual de prelevare, elaborat de Agentia Natională a Medicamentului.
Art. 2. -
Medicamentele din import fabricate în tări care nu sunt membre ale Schemei de
Cooperare a Inspectiei de Farmacie sau ale Uniunii Europene, autorizate de
punere pe piată de Agentia Natională a Medicamentului, vor fi analizate de
Agentia Natională a Medicamentului după cum urmează:
a) la
medicamentele de origine biologică, asa cum sunt ele definite în Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr.
152/1999 privind produsele medicamentoase de uz uman, aprobată cu
modificări si cu completări prin Legea nr.
336/2002, cu modificările si completările ulterioare, analiza se va efectua
serie de serie;
b) la
medicamentele, altele decât cele de origine biologică, care prezintă risc
terapeutic crescut (anestezice prin inhalatie, substituenti de plasmă,
perfuzii, substante de contrast, produse radiofarmaceutice, preparatele pe bază
de acizi aminati, de substante antineoplazice, cardiotonice, heparină,
insuline), analiza se va efectua la o serie din 3;
c) la
medicamentele, altele decât cele prevăzute la lit. a) si b), analiza se va
efectua la o serie din 5.
Art. 3. - În cazul
în care Agentia Natională a Medicamentului emite două buletine de analiză
necorespunzătoare pentru un anumit medicament prevăzut la lit. b) si c) ale
art. 2, autoritatea competentă va analiza medicamentul respectiv serie de
serie; schema de control prevăzută la lit. b) si c) ale art. 2 va putea fi
reluată după verificarea a 3 importuri consecutive.
Art. 4. -
Reprezentantele companiilor producătoare ce provin din tări care nu sunt membre
ale Schemei de Cooperare a Inspectiei de Farmacie sau ale Uniunii Europene au
obligatia de a transmite în primele 15 zile ale fiecărui trimestru la Agentia
Natională a Medicamentului situatia privind seriile de medicamente importate în
România.
Art. 5. - (1)
Materiile prime importate de depozitele farmaceutice în scopul utilizării lor
la prepararea produselor magistrale si oficinale trebuie să corespundă
conditiilor tehnice de calitate prevăzute de Normele referitoare la calitatea
materiilor prime utilizate la producerea medicamentelor românesti de uz uman,
aprobate prin Ordinul ministrului sănătătii nr.
281/2005, si trebuie să fie distribuite la depozite cu buletine de analiză eliberate
de Agentia Natională a Medicamentului sau de un laborator de control avizat de
Agentia Natională a Medicamentului.
(2) Fac exceptie
de la această prevedere materiile prime fabricate în tări membre ale Schemei de
Cooperare a Inspectiei de Farmacie sau ale Uniunii Europene si importate în
România.
Art. 6. -
Cheltuielile ocazionate de efectuarea controlului calitătii de către Agentia
Natională a Medicamentului vor fi suportate de către agentii economici
importatori.
Art. 7. -
Costurile analizelor se calculează în conformitate cu tarifele stabilite prin
Hotărârea Consiliului de Administratie al Agentiei Nationale a Medicamentului
în vigoare.
Art. 8. - În cazul
în care în cadrul Agentiei Nationale a Medicamentului nu există posibilităti
tehnice de efectuare a anumitor parametri, solicitantul se va adresa în scris
unui laborator de control avizat de Agentia Natională a Medicamentului sau unei
institutii recomandate de Agentia Natională a Medicamentului, pentru efectuarea
parametrului/parametrilor respectiv/respectivi.
Art. 9. - Ori de
câte ori este necesar, solicitantul are obligatia să furnizeze, o dată cu
probele, impuritătile provenite din sinteză, produsii de degradare si
substantele de referintă prevăzute în monografia si/sau în specificatia de
calitate avizată.
Art. 10. - În
cazul nerespectării prevederilor prezentei hotărâri, se vor aplica prevederile
art. 100 alin. (1) lit. e) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
152/1999, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
336/2002, cu modificările si completările ulterioare.
Art. 11. - La data
intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă orice dispozitie contrară.
Art. 12. -
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
sănătătii,
Mircea
Cinteză
Bucuresti, 30 martie 2005.
Nr. 280.
MINISTERUL SĂNĂTĂTII
pentru aprobarea Normelor referitoare la calitatea
materiilor prime utilizate la producerea medicamentelor românesti de uz uman
Având în vedere prevederile art. 10 alin. (9) din
Ordonanta Guvernului nr.
125/1998 privind înfiintarea, organizarea si functionarea Agentiei
Nationale a Medicamentului, aprobată cu modificări prin Legea nr.
594/2002, cu modificările si completările ulterioare, si ale Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr.
152/1999 privind produsele medicamentoase de uz uman, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr.
336/2002, cu modificările si completările ulterioare,
văzând Referatul
de aprobare al Directiei generale farmaceutice si aparatură medicală nr. M.C.
4.007/2005,
în temeiul
Hotărârii Guvernului nr.
168/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Sănătătii,
ministrul
sănătătii emite următorul
ordin:
Art. 1. - Se
aprobă Normele referitoare la calitatea materiilor prime utilizate la
producerea medicamentelor românesti de uz uman, prevăzute în anexa care face
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Agentia
Natională a Medicamentului va duce la îndeplinire prevederile prezentului
ordin.
Art. 3. - La data
intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului sănătătii
nr.
1.444/2004, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.077
din 19 noiembrie 2004.
Art. 4. -
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
sănătătii,
Mircea
Cinteză
Bucuresti, 30 martie 2005.
Nr. 281.
ANEXĂ
NORME
referitoare
la calitatea materiilor prime utilizate la producerea medicamentelor românesti
de uz uman
Art. 1. -
Calitatea materiilor prime utilizate la fabricarea medicamentelor românesti de uz
uman autorizate de punere pe piată trebuie să fie conformă cu calitatea
aprobată de Agentia Natională a Medicamentului cu ocazia autorizării de punere
pe piată a medicamentelor respective.
Art. 2. - (1)
Calitatea materiilor prime utilizate de producătorii români de medicamente
pentru experimentări în vederea pregătirii documentatiei de autorizare de
punere pe piată trebuie să fie conformă cu prevederile editiei în vigoare a
Farmacopeei Europene.
(2) În cazul în
care Farmacopeea Europeană nu contine monografia respectivă, calitatea materiei
prime trebuie să fie conformă cu prevederile editiei în vigoare a Farmacopeei
Române, ale unei alte farmacopei de circulatie internatională sau ale Dosarului
de bază al materiei prime (Drug Master File) întocmit de producătorul materiei
prime respective în conformitate cu standardele europene.
Art. 3. - (1)
Calitatea materiilor prime distribuite de depozitele farmaceutice si utilizate
la prepararea produselor magistrale si oficinale trebuie să fie conformă cu
prevederile editiei în vigoare a Farmacopeei Europene.
(2) În cazul în
care Farmacopeea Europeană nu contine monografia respectivă, calitatea materiei
prime trebuie să fie conformă cu prevederile editiei în vigoare a Farmacopeei
Române, ale unei alte farmacopei de circulatie internatională sau ale Dosarului
de bază al materiei prime (Drug Master File) întocmit de producătorul materiei
prime respective în conformitate cu standardele europene.
Art. 4. -
Calitatea materiilor prime se demonstrează prin declaratia de conformitate
emisă de producătorul de materie primă si care trebuie să însotească materiile
prime utilizate la producerea medicamentelor românesti de uz uman pe tot
circuitul parcurs de acestea.
MINISTERUL SĂNĂTĂTII
privind aprobarea Normelor de aplicare a
prevederilor Ordinului ministrului sănătătii nr. 1.127/2003 pentru aprobarea
Ghidului referitor la continutul dosarului pentru notificările de tip IA si IB
Având în vedere prevederile art. 10 alin. (9) din
Ordonanta Guvernului nr.
125/1998 privind înfiintarea, organizarea si functionarea Agentiei
Nationale a Medicamentului, aprobată si modificată prin Legea nr.
594/2002, cu modificările si completările ulterioare, si ale Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr.
152/1999 privind produsele medicamentoase de uz uman, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr.
336/2002, cu modificările si completările ulterioare,
văzând Referatul
de aprobare al Directiei generale farmaceutice si aparatură medicală nr. M.C.
4.012/2005,
în temeiul
Hotărârii Guvernului nr. 168/2005 privind organizarea si functionarea
Ministerului Sănătătii,
ministrul
sănătătii emite următorul
ordin:
Art. 1. - Se
aprobă Normele de aplicare a prevederilor Ordinului ministrului sănătătii nr.
1.127/2003 pentru aprobarea Ghidului referitor la continutul dosarului
pentru notificările de tip IA si IB, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 908 din 19 decembrie 2003, prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Agentia
Natională a Medicamentului va duce la îndeplinire prevederile prezentului
ordin.
Art. 3. -
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
sănătătii,
Mircea
Cinteză
Bucuresti, 30 martie 2005.
Nr. 282.
ANEXĂ
NORME
de
aplicare a prevederilor Ordinului ministrului sănătătii nr. 1.127/2003 pentru aprobarea
Ghidului referitor la continutul dosarului pentru notificările de tip IA si IB
Art. 1. - Cererile
de variatii de tip IB/42, referitoare la schimbarea termenului de valabilitate
a produsului finit, însotite de studii de stabilitate efectuate pe serii-pilot,
vor mai fi acceptate de Agentia Natională a Medicamentului doar până la data de
30 iunie 2005.
Art. 2. - Începând cu data de 1 iulie 2005, cererile de variatii mentionate la art. 1 vor fi acceptate de Agentia Natională a Medicamentului doar dacă vor fi însotite de studii de stabilitate efectuate pe serii industriale.