MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 173
(XVII) - Nr. 358 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Miercuri,
27 aprilie 2005
SUMAR
HOTĂRÂRI ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
321.
- Hotărâre privind evaluarea si gestionarea zgomotului ambiental
335.
- Hotărâre pentru modificarea pct. 1 din anexa la Hotărârea Guvernului nr.
997/2004 privind transmiterea fără plată a unor bunuri din proprietatea privată
a Companiei Nationale de Căi Ferate “C.F.R.” - S.A. în proprietatea privată a
statului si în administrarea Clubului Sportiv “Rapid”
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind evaluarea si gestionarea zgomotului
ambiental
În temeiul art.
108 din Constitutia
României, republicată, al art. 4 lit. f) din Legea protectiei mediului nr.
137/1995, republicată, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - (1)
Prezenta hotărâre abordează unitar, la nivel national, evitarea, prevenirea sau
reducerea efectelor dăunătoare provocate de zgomotul ambiental, inclusiv a
disconfortului, prin implementarea următoarelor măsuri:
a) determinarea
expunerii la zgomotul ambiental, prin întocmirea hărtilor de zgomot;
b) punerea la
dispozitie publicului a informatiilor privind zgomotul ambiental si efectele
sale;
c) adoptarea, pe
baza datelor din hărtile de zgomot, a planurilor de actiune, având ca scop
prevenirea si reducerea zgomotului ambiental, acolo unde este cazul, în special
a nivelurilor de expunere, care pot avea efecte dăunătoare asupra sănătătii
umane.
(2) Planurile de
actiune se elaborează pentru prevenirea cresterii sau reducerea nivelurilor
zgomotului ambiental, acolo unde acesta depăseste limitele maxim admise, si
pentru a mentine calitatea mediului din punct de vedere al zgomotului
ambiental, acolo unde acesta are niveluri acceptabile.
(3) Prezenta
hotărâre reprezintă cadrul general pentru dezvoltarea măsurilor de reducere a
zgomotului emis de sursele majore, în special de vehiculele rutiere, feroviare
si de infrastructura acestora, aeronavele, echipamentele industriale si
mecanismele mobile.
Art. 2. - (1)
Prevederile prezentei hotărâri vizează zgomotul ambiental la care este expusă
populatia, în special din:
a) zonele urbane
construite, mai ales pentru cele construite pe verticală;
b) parcurile si
grădinile publice;
c) zonele
linistite din aglomerări si din spatiile deschise;
d) apropierea
unitătilor de învătământ, a spitalelor si a altor clădiri si zone sensibile la
zgomot.
(2) Prevederile prezentei
hotărâri nu vizează zgomotul ambiental generat de:
a) persoana
expusă;
b) activitătile
casnice;
c) vecini;
d) activitătile de
la locul de muncă si din interiorul mijloacelor de transport în comun;
e) activitătile
militare din zonele militare.
Art. 3. - În
întelesul prezentei hotărâri, definitiile termenilor folositi sunt prevăzute în
anexa nr. 1.
Art. 4. - (1)
Autoritătile administratiei publice locale elaborează, potrivit prevederilor
prezentei hotărâri, hărtile de zgomot pentru aglomerările aflate în
administrarea lor, hărtile strategice de zgomot si planurile de actiune
aferente acestora.
(2) În
conformitate cu prevederile art. 6 alin. 2 din Legea protectiei mediului nr.
137/1995, republicată, cu modificările si completările ulterioare, autoritătile
administratiei publice locale prevăd, din bugetul local, fonduri necesare
realizării hărtilor de zgomot, hărtilor strategice de zgomot si planurilor de
actiune, astfel: a) începând cu anul 2006, numai pentru aglomerările cu mai
mult de 250.000 de locuitori;
b) începând cu
anul 2011, pentru toate aglomerările.
(3) Unitătile
aflate sub autoritatea sau în subordinea autoritătii publice centrale pentru
transporturi, constructii si turism, care au în administrare infrastructuri
rutiere, feroviare sau aeroportuare, elaborează, potrivit prevederilor
prezentei hotărâri, hărtile de zgomot pentru căile ferate, drumurile si
aeroporturile aflate în administrarea lor, hărtile strategice de zgomot si
planurile de actiune aferente acestora, din domeniul propriu de activitate.
(4) Unitătile care
aplică dispozitiile prevăzute la alin. (3), precum si limitele de competentă
ale acestora se stabilesc prin ordin al ministrului transporturilor,
constructiilor si turismului, în termen de 3 luni de la data intrării în
vigoare a prezentei hotărâri.
(5) Autoritătile
administratiei publice locale si unitătile prevăzute la alin. (1) si (3)
înaintează autoritătii regionale pentru protectia mediului un exemplar din
hărtile de zgomot, hărtile strategice de zgomot si planurile de actiune,
însotite, după caz, de toate informatiile suplimentare solicitate de
autoritătile publice regionale pentru protectia mediului.
Art. 5. - (1) În
vederea analizării, verificării si aprobării hărtilor de zgomot, a hărtilor
strategice de zgomot si a planurilor de actiune, precum si a informatiilor
suplimentare prevăzute la art. 4 alin. (5) se organizează la nivel regional o
comisie tehnică, denumită în continuare comisia.
(2) Comisia
analizează si verifică, în principal, următoarele aspecte:
a) modalitătile de
măsurare si calcul ale indicatorilor Lzsn si Lnoapte, conform anexei nr. 2;
b) respectarea
metodelor de evaluare a indicatorilor de zgomot, conform anexei nr. 3;
c) respectarea
cerintelor minime privind hărtile strategice de zgomot si planurile de actiune,
conform prevederilor anexelor nr. 5 si 6;
d) respectarea
cerintelor anexei nr. 7 privind informatiile principale transmise autoritătilor
publice regionale pentru protectia mediului.
(3) Comisia este
condusă de directorul executiv al autoritătii publice regionale pentru
protectia mediului si include în mod obligatoriu reprezentanti ai: autoritătii
publice centrale pentru transporturi, constructii si turism, autoritătilor
publice locale pentru protectia mediului, directiilor de sănătate publică, ai
autoritătilor prevăzute la art. 4 alin. (5).
Art. 6. - (1)
Autoritătile publice regionale pentru protectia mediului au următoarele
responsabilităti:
a) îndrumă
autoritătile si unitătile mentionate la art. 4 alin. (1) si (3) în vederea
realizării obligatiilor ce le revin din aplicarea prevederilor prezentei
hotărâri;
b) identifică
aglomerările, căile ferate, drumurile si aeroporturile aflate pe teritoriul lor
de competentă, conform prevederilor prezentei hotărâri;
c) solicită, după
caz, autoritătilor administratiei publice locale si unitătilor prevăzute la
art. 4 alin. (3) informatii suplimentare;
d) asigură
functionarea comisiei;
e) transmit
Agentiei Nationale pentru Protectia Mediului un exemplar aprobat al hărtilor de
zgomot, hărtilor strategice de zgomot si planurilor de actiune;
f) centralizează
la nivel regional si transmit Agentiei Nationale pentru Protectia Mediului si
autoritătii publice centrale pentru protectia mediului informatiile principale,
conform prevederilor anexei nr. 7.
(2) Agentia
Natională pentru Protectia Mediului are următoarele responsabilităti:
a) centralizează,
la nivel national, datele referitoare la identificarea aglomerărilor, căilor
ferate, drumurilor si aeroporturilor, precum si hărtile de zgomot, hărtile
strategice de zgomot si planurile de actiune;
b) elaborează, pe
baza centralizării planurilor de actiune, proiectul privind Planul national de
actiune pentru reducerea nivelurilor de zgomot si îl transmite autoritătii
publice centrale pentru protectia mediului;
c) centralizează
la nivel national si transmite autoritătii publice centrale pentru protectia
mediului informatiile principale conform anexei nr. 7;
d) pune la dispozitie publicului, inclusiv prin intermediul tehnologiilor informationale disponibile, informatii privind hărtile de zgomot, hărtile strategice de zgomot si planurile de actiune conform prevederilor legislatiei în vigoare referitoare la accesul liber la informatia privind mediul, precum si prevederilor anexelor nr. 5 si 6; informatiile trebuie să fie clare, coerente, accesibile si însotite de un rezumat al celor mai importante aspecte furnizate.
(3) Autoritatea
publică centrală pentru protectia mediului are următoarele responsabilităti:
a) emite ghiduri
privind metodele de evaluare a indicatorilor de zgomot conform prevederilor
anexei nr. 3, prin ordin comun al ministrului mediului si gospodăririi apelor,
al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului, al ministrului
sănătătii si al ministrului administratiei si internelor, în termen de 9 luni
de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri;
b) elaborează
reglementări privind valorile limită corespunzătoare indicatorilor Lzsn,
Lnoapte si, după caz, Lzi si Lseară, pentru zgomotul produs de traficul rutier,
traficul feroviar, traficul aerian din preajma aeroporturilor si pentru
zgomotul produs în zonele cu activităti industriale care se aprobă prin ordin
comun al ministrului mediului si gospodăririi apelor, al ministrului sănătătii,
al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului, al ministrului
administratiei si internelor, în termen de 12 luni de la data intrării în
vigoare a prezentei hotărâri.
(4) Prin ordin
comun al ministrului mediului si gospodăririi apelor, al ministrului sănătătii,
al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului, al ministrului
administratiei si internelor se aprobă Planul national de actiune pentru
reducerea nivelurilor de zgomot, elaborat conform alin. (2) lit. b), până la
data de 30 decembrie 2008.
Art. 7. - (1) Indicatorii
de zgomot utilizati la nivel national sunt Lzsn si Lnoapte, definiti la pct. 1
si 2 din anexa nr. 2.
(2) În completarea
indicatorilor Lzsn si Lnoapte se pot utiliza indicatori suplimentari de zgomot,
potrivit pct. 3 din anexa nr. 2.
Art. 8. - (1)
Valorile indicatorilor Lzsn si Lnoapte se determină conform metodelor
provizorii de evaluare prevăzute în anexa nr. 3.
(2) Efectele
dăunătoare se evaluează prin intermediul relatiilor doză-efect, conform
metodelor de evaluare a efectelor dăunătoare prevăzute în anexa nr. 4.
Art. 9. - (1)
Autoritătile publice regionale pentru protectia mediului identifică
aglomerările cu mai mult de 250.000 de locuitori, drumurile principale cu un
trafic mai mare de 6.000.000 de treceri de vehicule/an, căile ferate principale
cu un trafic mai mare de 60.000 de treceri de trenuri/an si aeroporturile mari
si comunică aceste informatii Agentiei Nationale pentru Protectia Mediului.
(2) Agentia
Natională pentru Protectia Mediului transmite autoritătii publice centrale
pentru protectia mediului situatia centralizată a informatiilor prevăzute la
alin. (1), până la data de 30 iunie 2005. După această dată transmiterea se
realizează o dată la 5 ani.
Art. 10. - (1)
Autoritătile administratiei publice locale si unitătile prevăzute la art. 4
alin. (3) elaborează hărtile strategice de zgomot privind situatia anului
calendaristic precedent pentru toate aglomerările având mai mult de 250.000 de
locuitori, drumurile principale cu un trafic mai mare de 6.000.000 de treceri
de vehicule/an, căile ferate principale cu un trafic mai mare de 60.000 de
treceri de trenuri/an si pentru aeroporturile mari.
(2) Hărtile
strategice de zgomot prevăzute la alin. (1) se supun aprobării comisiei până la
data de 30 aprilie 2007.
Art. 11. - (1)
Autoritătile publice regionale pentru protectia mediului identifică toate
aglomerările, drumurile principale si căile ferate principale aflate pe
teritoriul lor de competentă si comunică Agentiei Nationale pentru Protectia
Mediului aceste informatii.
(2) Agentia
Natională pentru Protectia Mediului transmite autoritătii publice centrale
pentru protectia mediului situatia centralizată a informatiilor prevăzute la
alin. (1), până la data de 31 octombrie 2008. După această dată transmiterea se
realizează o dată la 5 ani.
Art. 12. - (1)
Autoritătile administratiei publice locale si unitătile prevăzute la art. 4
alin. (3) elaborează hărtile strategice de zgomot prezentând situatia anului
calendaristic precedent, pentru toate aglomerările, drumurile principale si
căile ferate principale.
(2) Hărtile
strategice de zgomot prevăzute la alin. (1) se supun aprobării comisiei până la
data de 30 aprilie 2012.
După această dată
aprobarea se realizează o dată la 5 ani. Art. 13. - (1) Hărtile strategice de
zgomot, aprobate potrivit art. 10 alin. (2) si art. 12 alin. (2), se
reactualizează si se revizuiesc, după caz, cel putin o dată la 5 ani.
(2) Întocmirea
hărtilor strategice de zgomot trebuie să respecte cerintele minime prevăzute în
anexa nr. 5.
(3) Elaborarea
hărtilor strategice de zgomot din zona de frontieră se face prin cooperare cu
autoritătile competente din statele vecine.
Art. 14. - (1)
Autoritătile administratiei publice locale si unitătile prevăzute la art. 4
alin. (3) elaborează planurile de actiune pentru gestionarea zgomotului si a
efectelor acestuia, inclusiv măsurile de reducere a zgomotului, după caz,
pentru:
a) aglomerările
având mai mult de 250.000 de locuitori;
b) zonele
limitrofe drumurilor principale cu un trafic mai mare de 6.000.000 de treceri de
vehicule/an, căilor ferate principale cu un trafic mai mare de 60.000 de
treceri de trenuri/an si aeroporturilor mari.
(2) Planurile de
actiune prevăzute la alin. (1) trebuie să respecte cerintele minime prevăzute
în anexa nr. 6.
(3) Planurile de
actiune prevăzute la alin. (1) lit. b) trebuie să protejeze zonele linistite
din aglomerări împotriva cresterii nivelului de zgomot.
(4) Măsurile de
reducere a zgomotului trebuie să cuprindă prioritătile identificate prin
depăsirea oricărei valori limită si se aplică celor mai importante zone
stabilite prin hărtile strategice de zgomot.
(5) Planurile de
actiune prevăzute la alin. (1) se supun aprobării comisiei până la data de 18
mai 2008.
(6) Elaborarea
planurilor de actiune din zona de frontieră se realizează prin cooperare cu
autoritătile competente din statele vecine.
Art. 15. - (1)
Autoritătile administratiei publice locale si unitătile prevăzute la art. 4
alin. (3) elaborează planuri de actiune ce cuprind măsuri prioritare de
reducere a oricărei valori limită care este depăsită, pentru toate
aglomerările, drumurile principale si căile ferate principale identificate.
(2) Planurile de
actiune prevăzute la alin. (1) se supun aprobării comisiei până la data de 18
mai 2013.
(3) Autoritătile
administratiei publice locale si unitătile prevăzute la art. 4 alin. (3)
reactualizează si revizuiesc cel putin o dată la 5 ani, după data aprobării,
planurile de actiune prevăzute la art. 14 alin. (5), precum si la fiecare
modificare relevantă a situatiei existente privind nivelul de zgomot.
Art. 16. - (1)
Autoritătile administratiei publice locale si unitătile prevăzute la art. 4
alin. (3) trebuie să asigure consultarea, participarea si informarea publicului
prin:
a) participarea si
consultarea efectivă a acestuia, încă din faza de initiere, la elaborarea,
analiza si revizuirea planurilor de actiune;
b) luarea în
considerare a rezultatelor activitătilor prevăzute la lit. a);
c) aducerea la
cunostintă a deciziilor luate.
(2) Pentru
consultarea, participarea si informarea publicului se fixează intervale de timp
limită corespunzătoare, cu scopul de a asigura luarea deciziei într-o perioadă
rezonabilă.
Art. 17. - (1)
Anexele nr. 1-7 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
(2) Prezenta
hotărâre transpune Directiva nr. 2002/49/CE privind evaluarea si gestionarea
zgomotului ambiental, publicată în Jurnalul Oficial al Comunitătilor Europene
(JOCE) nr. L 189 din 18 iulie 2002.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul
mediului si gospodăririi apelor,
Constantin
Popescu,
secretar de
stat
Ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului,
p. Ministrul
sănătătii,
Ioan
Roman,
secretar de
stat
Ministrul
administratiei si internelor,
Vasile
Blaga
Ministrul
integrării europene,
Ene Dinga
Ministrul
finantelor publice,
Ionel
Popescu
Bucuresti, 14 aprilie 2005.
Nr. 321.
1. Aeroport
mare - aeroport civil având mai mult de 50.000 de miscări pe an (o miscare însemnând
o decolare sau o aterizare), cu exceptia celor executate exclusiv pentru
antrenament cu aeronave usoare.
2. Aglomerare -
o parte a unui teritoriu cu o populatie al cărei număr depăseste 100.000 de
locuitori si cu o densitate a populatiei necesară îndeplinirii conditiilor de
zonă urbană.
3. Cale ferată
principală - cale ferată cu un trafic mai mare de 30.000 de treceri ale
trenurilor anual.
4. Disconfort -
stare neplăcută generată de zgomotul ambiental, determinată prin anchete de
teren si/sau semnalată de public.
5. Drum
principal - drum de interes international, national sau judetean cu un
trafic mai mare de 3 milioane de treceri ale vehiculelor anual.
6. Efecte
dăunătoare - efecte negative asupra sănătătii umane.
7. Evaluare -
orice metodă utilizată pentru calculul, estimarea, prognozarea sau măsurarea
valorii indicatorului de zgomot ori a efectelor dăunătoare ale acestuia.
8. Hartă de
zgomot - cartarea, pentru o anumită zonă, a datelor privind situatiile
existente sau prognozate referitoare la zgomot, în functie de un indicator de
zgomot, si care evidentiază depăsirile valorilor limită în vigoare, numărul
persoanelor afectate dintr-o anumită zonă ori numărul de locuinte expuse la
anumite valori ale indicatorului de zgomot.
9. Hartă
strategică de zgomot - o hartă concepută pentru evaluarea globală a
expunerii la zgomotul provenit din surse diferite într-o zonă dată sau pentru a
stabili previziuni generale pentru zona respectivă.
10. Indicator
de zgomot - parametru fizic pentru descrierea zgomotului ambiental, în
relatie directă cu efectele nedorite ale acestuia.
11. Lnoapte (indicator
de zgomot pentru noapte) - indicator de zgomot asociat disconfortului din
timpul noptii, când se poate produce tulburarea somnului, a cărui valoare se calculează
conform anexei nr. 2.
12. Lseară (indicator
de zgomot pentru seară) - indicator de zgomot asociat disconfortului din timpul
serii, a cărui valoare se calculează conform anexei nr. 2.
13. Lzi (indicator
de zgomot pentru zi) - indicator de zgomot asociat disconfortului din timpul
zilei, a cărui valoare se calculează conform anexei nr. 2.
14. Lzsn (indicator
de zgomot pentru zi-seară-noapte) - indicator de zgomot asociat disconfortului
general, pe o durată de 24 de ore, a cărui valoare se calculează conform anexei
nr. 2.
15. Planificare
acustică - gestionarea zgomotului în perspectivă, prin planificarea
măsurilor de: amenajare a teritoriului, ingineria transporturilor, planificare
a traficului, reducere prin măsuri de izolare acustică, controlul si reducerea
zgomotului la sursă etc.
16. Planuri de
actiune - planuri destinate gestionării problemei zgomotului si efectelor
acestuia, incluzând măsuri de diminuare, după caz.
17. Public -
una sau mai multe persoane fizice ori juridice, inclusiv asociatiile sau
fundatiile.
18. Relatia
doză-efect - relatia dintre valoarea unui indicator de zgomot si un efect
dăunător.
19. Valoare
limită - o valoare a Lzsn sau Lnoapte ori, după caz, Lzi sau Lseară,
stabilită potrivit art. 8 alin. (1) din hotărâre, a cărei depăsire determină
aplicarea măsurilor de reducere a nivelurilor de zgomot; valorile limită sunt
egale sau diferite în functie de:
a) tipul
zgomotului ambiental - zgomot de trafic (rutier, feroviar sau aerian), zgomot
industrial etc.;
b) sensibilitatea
la zgomot a populatiei;
c) situatii
existente si situatii noi (unde intervine o schimbare privind sursa de zgomot
sau utilizarea ariilor învecinate).
20. Zgomot
ambiental - ansamblul sunetelor nedorite, inclusiv dăunătoare, rezultate
din activitătile umane, inclusiv cele provocate de mijloacele de transport,
traficul rutier, feroviar, aerian si cele provenite din amplasamentele unde se
desfăsoară activităti industriale prevăzute în anexa nr. 1 la Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr.
34/2002 privind prevenirea, reducerea si controlul integrat al poluării,
aprobată cu modificări prin Legea nr.
645/2002.
21. Zonă
linistită într-o aglomerare - zonă delimitată de către autoritătile
competente, care nu este expusă unei valori a indicatorului Lzsn sau a vreunui
alt indicator de zgomot, mai mare decât valoarea limită în vigoare, indiferent
de sursa de zgomot.
22. Zonă
linistită în spatiu deschis - o zonă delimitată de către autoritătile
competente, care nu este expusă la zgomotul provenit din trafic, industrie sau
activităti recreative.
ANEXA Nr. 2
1. Definirea
nivelului zi-seară-noapte Lzsn
1.1. Nivelul de
zgomot zi-seară-noapte în decibeli (dB) se defineste prin următoarea relatie:
unde:
a) Lzi este
nivelul mediu de presiune sonoră, ponderat A, în interval lung de timp, conform
definitiei din SR ISO 1996-2:1995, determinat pentru suma perioadelor de zi
dintr-un an;
b) Lseară este
nivelul mediu de presiune sonoră, ponderat A, în interval lung de timp, conform
definitiei din SR ISO 1996-2:1995, determinat pentru suma perioadelor de seară
dintr-un an;
c) Lnoapte este
nivelul mediu de presiune sonoră, ponderat A, în interval lung de timp, conform
definitiei din SR ISO 1996-2:1995, determinat pentru suma perioadelor de noapte
dintr-un an.
Ziua are 12 ore,
seara are 4 ore si noaptea are 8 ore, pentru toate sursele de zgomot analizate.
Intervalele orare ale acestora sunt: 07,00-19,00; 19,00-23,00 si 23,00-07,00,
ora locală.
Se iau în calcul
un an reprezentativ în ceea ce priveste emisia de zgomot si un an mediu în
privinta conditiilor meteorologice.
Se ia în
considerare zgomotul incident, ceea ce înseamnă că nu se tine cont de zgomotul
reflectat de fatada unei constructii. În general, acest aspect implică o
corectie de 3 dB în cazul unei măsuri la care ar putea interveni zgomotul
reflectat.
1.2. Alegerea
pozitiei punctului de evaluare a Lzsn se face în functie de scopul urmărit,
astfel:
a) pentru calculul
necesar realizării hărtilor strategice de zgomot, în legătură cu expunerea la
zgomot în interiorul sau în exteriorul clădirilor, punctele de evaluare se
situează la 4,0 ± 0,2 m deasupra nivelului solului si la fatada cea mai expusă,
prin fatada cea mai expusă se întelege peretele exterior dinspre sursa
sonoră specifică si cel mai apropiat de aceasta; pentru alte scopuri se pot
alege si alte pozitii ale punctului de măsurare;
b) pentru
măsurările necesare realizării hărtilor strategice de zgomot, în legătură cu
expunerea la zgomot în interiorul sau în exteriorul clădirilor, pot fi alese
înăltimi diferite, dar niciodată mai mici de 1,5 m deasupra nivelului solului,
iar rezultatele măsurărilor se corectează pentru înăltimea de 4 m;
c) pentru alte
scopuri, cum ar fi planificarea si zonarea acustică, pot fi alese alte
înăltimi, dar acestea nu pot fi mai mici de 1,5 m deasupra nivelului solului,
ca de exemplu, pentru:
- zone rurale cu
case cu un singur etaj;
- proiect de
măsuri locale în vederea reducerii impactului sonor asupra clădirilor locuite;
- realizarea unei
hărti de zgomot detaliate într-o arie limitată, prezentând expunerea la zgomot
pentru fiecare locuintă.
2. Definirea
indicatorului de zgomot pentru perioada de noapte Lnoapte
Indicatorul de
zgomot pentru perioada de noapte
Lnoapte este
nivelul mediu de presiune sonoră, ponderat A, în interval lung de timp, conform
definitiei din SR ISO 1996-2:1995, determinat pentru suma perioadelor de noapte
dintr-un an mediu, unde durata noptii este de 8 ore, în conformitate cu
definitia dată la pct. 1.
Se ia în calcul un
an reprezentativ în ceea ce priveste emisia de zgomot si un an mediu în
privinta conditiilor meteorologice.
Se ia în
considerare zgomotul incident, conform precizării de la pct. 1.
Alegerea pozitiei
punctului de evaluare este aceeasi ca pentru Lzsn.
3. Indicatori
suplimentari de zgomot
În completare fată
de Lzsn si Lnoapte si, unde este cazul, Lzi si Lseară, este avantajoasă
folosirea unor indicatori de zgomot speciali si a unor valori limită
corespunzătoare, în următoarele situatii:
a) când sursa de
zgomot considerată emite o perioadă scurtă de timp (de exemplu, mai putin de
20% din timp, raportat la suma perioadelor de zi dintr-un an sau la suma
perioadelor de seară dintr-un an ori la suma perioadelor de noapte dintr-un
an);
b) când numărul
evenimentelor sonore, în cursul uneia sau mai multor perioade considerate, este
foarte mic (de exemplu, mai putin de un eveniment sonor pe oră).
Evenimentul
sonor este definit ca un
zgomot care durează mai putin de 5 minute (cum este, de exemplu, zgomotul
produs la trecerea unui tren sau a unui avion);
c) când
componentele de joasă frecventă a zgomotului sunt importante;
d) când se are în
vedere o protectie suplimentară în timpul zilelor de sfârsit de săptămână sau
într-o perioadă particulară a anului;
e) când se are în
vedere o protectie suplimentară în perioada de zi;
f) când se are în
vedere o protectie suplimentară în perioada de seară;
g) când există o
combinatie a zgomotelor mai multor surse;
h) în cazul unei
zone linistite în câmp deschis;
i) în cazul unui
zgomot continând componente tonale importante;
j) în cazul unui
zgomot cu caracter impulsiv.
Un indicator
suplimentar recomandat este LAmax sau SEL (nivelul de expunere la zgomot)
pentru protectia în perioada de noapte, în cazul unor vârfuri de zgomot
ridicate.
ANEXA Nr. 3
a indicatorilor
de zgomot
1. Introducere
Valorile Lzsn si
Lnoapte se determină atât prin calcul, cât si prin măsurare în punctul de
evaluare. Pentru prognoze sunt aplicabile numai metodele de
calcul.
2. Metode
provizorii de calcul pentru Lzsn si Lnoapte
Metodele
provizorii de calcul respectă recomandarea comunitară privind Liniile
directoare pentru metodele provizorii revizuite de calcul pentru zgomotul
industrial, zgomotul produs de aeronave, de traficul rutier si feroviar si date
privind emisiile asociate.
Până la stabilirea
de către Comisia Europeană a metodelor comune de calcul se aplică următoarele
metode provizorii de calcul:
a) pentru zgomot
industrial: ISO 9613-2: “Acustică - Diminuarea sunetului la propagarea sa în
aer liber, partea a doua: metode generale de calcul”.
Pentru folosirea
ISO 9613-2, datele de intrare privind emisiile se obtin prin măsurările
efectuate în conformitate cu una dintre următoarele metode:
- SR ISO 8297:1999
“Acustică – Determinarea nivelurilor de putere acustică pentru instalatiile
industriale cu multe surse, pentru evaluarea nivelurilor de presiune acustică
în mediul înconjurător - metoda tehnică”;
- SR EN ISO
3744:1997 “Acustică – Determinarea nivelurilor de putere acustică ale surselor
de zgomot utilizând presiunea acustică - metoda tehnică aproximativă, în
conditii asemănătoare de câmp liber, deasupra unui plan reflectant”;
- SR EN ISO
3746:1998 “Acustică – Determinarea nivelurilor de putere acustică ale surselor
de zgomot, cu ajutorul unei suprafete înconjurătoare de măsurare, deasupra unui
plan reflectant”;
b) pentru zgomotul
produs de traficul aerian, rutier si feroviar: până în momentul standardizării
metodelor de calcul de către Comitetul European pentru Standardizare se
utilizează metodele stabilite la art. 6 alin. (3) lit. a) din hotărâre, pe baza
metodelor provizorii practicate la nivel european.
3. Metode
provizorii de măsurare pentru Lzsn si Lnoapte
Metoda de măsurare
pentru Lzsn si Lnoapte se defineste pe baza SR ISO 1996-2:1995 si SR ISO
1996-1:1995.
Datele privind
măsurătorile efectuate la fatadă sau la un alt element reflectant trebuie
corectate pentru a elimina contributia reflexiei acestei fatade sau a
elementului reflectant (în general, în cazul unei măsurători, aceasta implică o
corectie de 3 dB).
ANEXA Nr. 4
METODE DE
EVALUARE
a
efectelor dăunătoare
Relatiile
doză-efect trebuie să fie folosite pentru a evalua efectul zgomotului asupra
populatiei.
Relatiile
doză-efect urmăresc, în special:
- relatia dintre disconfort
si Lzsn pentru zgomotul produs de trafic (rutier, feroviar si aerian) si pentru
zgomotul industrial;
- relatia dintre
tulburarea somnului si Lnoapte pentru zgomotul produs de trafic (rutier,
feroviar si aerian) si pentru zgomotul industrial.
Dacă este necesar,
relatiile specifice doză-efect se prezintă pentru:
- clădiri cu
izolatie specială împotriva zgomotului, astfel cum sunt definite în anexa nr.
7;
- clădiri cu o
fatadă linistită, conform definitiei din anexa nr. 7;
- grupuri
vulnerabile de populatie;
- zgomot
industrial cu componente tonale importante;
- zgomot
industrial cu caracter de impuls si alte cazuri speciale.
ANEXA Nr. 5
CERINTE
MINIME
pentru
elaborarea hărtilor strategice de zgomot
1. O hartă
strategică de zgomot este o reprezentare a informatiilor referitoare la unul
dintre următoarele aspecte:
- starea, din
punct de vedere acustic, existenta, anterioară sau viitoare, în functie de un
indicator de zgomot;
- depăsirea unei
valori limită;
- estimarea numărului
de locuinte, scoli si spitale dintr-o anumită zonă, expuse la anumite valori
ale unui indicator de zgomot;
- estimarea
numărului de persoane stabilite într-o zonă expusă la zgomot.
2. Hărtile
strategice de zgomot pot fi prezentate publicului sub formă de:
- grafice;
- date numerice
organizate în tabele;
- date numerice în
format electronic.
3. Hărtile strategice de zgomot pentru aglomerări trebuie să pună accent pe zgomotul emis de:
- traficul rutier;
- traficul
feroviar;
- aeroporturi;
- zonele
industriale, inclusiv porturi.
4. Hărtile
strategice de zgomot se utilizează:
- pentru a obtine
date care să fie trimise autoritătilor publice regionale pentru protectia
mediului;
- ca o sursă de
informatii pentru cetăteni;
- ca bază pentru
elaborarea planurilor de actiune;
- ca bază de date
în cazul eliberării autorizatiei de constructie si/sau functionare pentru
diferite clădiri cu functiuni ce pot avea impact negativ asupra zgomotului
ambiental al zonei de amplasament;
- ca bază de date
în scopul propunerilor de schimbare a regimului de trafic (rutier, feroviar,
aerian), propuneri ce ar putea avea impact negativ asupra zgomotului ambiental
al zonei de amplasament.
Pentru fiecare
dintre aspectele prevăzute la pct. 1-4 este necesară realizarea unor hărti
diferite de zgomot.
5. Pentru
informarea autoritătilor publice regionale pentru protectia mediului hărtile
strategice de zgomot trebuie să îndeplinească cerintele minime prevăzute la
pct. 1.5, 1.6, 2.5, 2.6 si 2.7 din anexa nr. 7.
6. Pentru
informarea populatiei si pentru realizarea planurilor de actiune trebuie
furnizate cel putin următoarele informatii:
- o prezentare
grafică;
- hărti care să
arate depăsirea unei valori limită;
- hărti
comparative, prin care situatia existentă poate să fie comparată cu diferite
situatii viitoare posibile;
- hărti prezentând
valoarea unui indicator de zgomot, după caz, la o altă înăltime decât cea de 4
m.
7. Hărtile
strategice de zgomot se întocmesc pentru înăltimi de evaluare de 4 m si pentru
valori ale Lzsn si Lnoapte, definite conform anexei nr. 7.
8. În cazul
aglomerărilor se realizează hărti strategice de zgomot separate pentru zgomotul
produs de traficul rutier, de cel feroviar, de zgomotul produs de aeronave si
zgomotul industrial. Se pot adăuga hărti si pentru alte surse de zgomot.
ANEXA Nr. 6
CERINTE
MINIME
pentru
realizarea planurilor de actiune
a) Un plan de
actiune trebuie să cuprindă cel putin următoarele elemente:
1. descrierea
aglomerării, a arterelor rutiere mari, a căilor ferate importante sau a marilor
aeroporturi si a altor surse de zgomot luate în considerare;
2. autoritatea sau
unitatea responsabilă;
3. cadrul legal;
4. valorile limită
utilizate;
5. sinteza
informatiilor obtinute prin hărtile de zgomot;
6. evaluarea
numărului de persoane expuse la zgomot;
7. identificarea
problemelor si situatiilor care necesită îmbunătătiri;
8. sinteza
consultărilor publice organizate;
9. informatii
privind măsurile de reducere a zgomotului, aflate în desfăsurare;
10. informatii
privind proiectele de reducere a zgomotului, aflate în pregătire;
11. actiuni pe
care autoritătile competente intentionează să le ia în următorii 5 ani,
inclusiv orice măsuri pentru protejarea zonelor linistite;
12. strategia pe
termen lung;
13. informatii
financiare (dacă sunt disponibile): bugete, evaluarea cost-eficientă, evaluarea
cost-profit;
14. prognoze
privind evaluarea implementării si a rezultatelor planului de actiune.
b) Măsurile pe
care autoritătile si unitătile responsabile le pot întreprinde sunt, de
exemplu:
1. planificarea
traficului;
2. amenajarea
teritoriului;
3. măsuri tehnice
la nivelul surselor de zgomot;
4. alegerea
surselor mai silentioase;
5. măsuri de
reducere sau blocare a transmiterii zgomotului;
6. introducerea
pârghiilor economice stimulative care să încurajeze diminuarea sau mentinerea
nivelurilor de zgomot, după caz.
Fiecare plan de
actiune trebuie să contină estimări privind reducerea numărului de persoane
afectate (disconfort, tulburarea somnului etc.).
ANEXA Nr. 7
INFORMATII
care se transmit
autoritătii publice pentru protectia mediului
Informatiile
principale care se transmit autoritătii publice pentru protectia mediului sunt
următoarele:
1. Aglomerări
1.1. Scurtă
descriere a aglomerării: localizare, mărime, număr de locuitori
1.2. Autoritatea
responsabilă
1.3. Programele de
reducere a zgomotului aplicate anterior si măsuri curente împotriva zgomotului
1.4. Metodele de
calcul si de măsurare folosite
1.5. Estimarea
numărului de persoane (în sute de locuitori) care trăiesc în locuinte expuse la
fiecare dintre următoarele intervale de valori ale indicatorului Lzsn în
decibeli, la 4 m deasupra nivelului solului pe cea mai expusă fatadă: 55-59*),
60-64*), 65-69*), 70-74, >75.
Estimarea se
realizează separat pentru zgomotul produs de trafic (rutier, feroviar si
aerian) si pentru surse industriale.
Valorile rezultate
se rotunjesc la cea mai apropiată sută (de exemplu, 5.200 pentru valori între
5.150 si 5.249; 100 pentru valori între 50 si 149; 0 pentru valori mai mici de
50).
Informatii referitoare
la numărul de persoane din categoriile prevăzute mai sus, care locuiesc în
clădiri prevăzute cu protectie specială împotriva zgomotului si fatadă
linistită.
1.5.1. Prin protectie
specială împotriva zgomotului se întelege izolarea corespunzătoare a unei
clădiri împotriva unuia sau mai multor tipuri de zgomot ambiental, combinată cu
măsuri de izolare fată de zgomotul produs de propriile instalatii de ventilatie
si conditionare a aerului, care să poată asigura mentinerea nivelului ridicat
de protectie împotriva zgomotului ambiental.
1.5.2. Prin fatadă
linistită se întelege fatada unei clădiri la care valoarea Lzsn la 4 m
deasupra nivelului solului si 2 m de fatadă, pentru zgomotul emis de o sursă
specifică, este mai scăzută cu 20 dB fată de valoarea de la fatada la care Lzsn
are valoarea cea mai mare.
Se precizează
contributiile drumurilor principale, căilor ferate principale si aeroporturilor
mari la rezultatele evaluării conform indicatiilor de mai sus.
1.6. Estimarea
numărului de persoane (în sute de locuitori) care trăiesc în locuinte expuse la
fiecare dintre următoarele intervale de valori ale Lnoapte în decibeli, la 4 m
deasupra nivelului solului pe cea mai expusă fatadă: 45-49*), 50-54*), 55-59*),
60-64*), 65-69*), >70.
Estimarea se
realizează separat pentru zgomotul produs de trafic (rutier, feroviar si
aerian) si pentru surse industriale.
Se furnizează
informatii (dacă sunt disponibile) referitoare la numărul de persoane din
categoriile de mai sus, care locuiesc în clădiri prevăzute cu:
- izolatie
specială împotriva zgomotului, conform pct. 1.5.1;
- fatadă
linistită, conform pct. 1.5.2.
Trebuie, de asemenea,
să se indice care este contributia drumurilor principale, căilor ferate
principale si a aeroporturilor mari la această estimare.
1.7. În cazul
prezentării grafice, hărtile strategice trebuie să cuprindă cel putin curbele
de nivel corespunzătoare la: 60, 65, 70 si 75 dB.
1.8. Un rezumat al
planului de actiune, de maximum 10 pagini si care să acopere toate aspectele
importante cuprinse în anexa nr. 6.
2. Drumuri
principale, căi ferate principale si aeroporturi mari
2.1. Descriere
generală a drumurilor, căilor ferate si aeroporturilor: localizare, mărime si
date despre trafic
2.2. Caracterizarea
împrejurimilor lor: aglomerări, sate, comune sau alte zone rurale, informatii
privind folosirea terenului, alte surse majore de zgomot
2.3. Programe de
reducere a zgomotului realizate anterior si măsuri curente împotriva zgomotului
2.4. Metode de
calcul si de măsurare utilizate
2.5. Numărul total
de persoane estimat (în sute) care trăiesc în afara aglomerărilor, în clădiri
expuse la fiecare dintre intervalele de valori ale Lzsn în decibeli, la 4 m
deasupra nivelului solului si pe cea mai expusă fatadă: 55-59*), 60-64*),
65-69*), 70-74*), >75.
Informatii (dacă
sunt disponibile) referitoare la numărul de persoane din categoriile de mai
sus, care locuiesc în clădiri prevăzute cu:
- izolatie
specială împotriva zgomotului, conform pct. 1.5.1;
- fatadă
linistită, conform pct. 1.5.2.
2.6. Numărul total
de persoane estimat (în sute), care trăiesc în afara aglomerărilor, în clădiri
expuse la fiecare dintre următoarele intervale de valori ale Lnoapte în
decibeli, la 4 m deasupra solului si pe cea mai expusă fatadă: 45-49*),
50-54*), 55-59*), 60-64*), 65-69*), >70.
Informatii (dacă
sunt disponibile) referitoare la numărul de persoane din categoriile de mai
sus, care locuiesc în clădiri prevăzute cu:
- izolatie
specială împotriva zgomotului, conform pct. 1.5.1;
- fatadă
linistită, conform pct. 1.5.2.
2.7. Suprafata
totală (în km2) expusă nivelurilor Lzsn mai mari de 55, 65
si, respectiv, 75 dB. Numărul total de clădiri estimat (în sute) si numărul
total de persoane estimat (în sute), care trăiesc în fiecare dintre aceste
zone.
Aceste valori trebuie să cuprindă si aglomerările.
Hărtile pe care se
reprezintă curbele corespunzătoare nivelurilor de 55 si 65 dB trebuie să
cuprindă informatii privind localizarea satelor, oraselor si aglomerărilor în
cadrul zonelor delimitate de aceste curbe.
2.8. Un rezumat al
planului de actiune, care să nu depăseacă 10 pagini si care să acopere toate
aspectele importante la care se referă anexa nr. 6.
*) Corectia se face astfel: între 0,1-0,5 se
aproximează la valoarea inferioară, iar între 0,6-0,9 se aproximează la
valoarea superioară.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru modificarea pct. 1 din anexa la Hotărârea
Guvernului nr. 997/2004 privind transmiterea fără plată a unor bunuri din
proprietatea privată a Companiei Nationale de Căi Ferate “C.F.R.” - S.A. în
proprietatea privată a statului si în administrarea Clubului Sportiv “Rapid”
În temeiul art. 108
din Constitutia
României, republicată, si al art. 11 lit. m) din Legea nr.
90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului României si a
ministerelor, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Articol unic. - Punctul 1 din anexa “Datele de identificare
a imobilizărilor corporale si necorporale, precum si a investitiilor în curs
care se transmit din proprietatea privată a Companiei Nationale de Căi Ferate
«C.F.R.» - S.A. în proprietatea privată a statului si administrarea Clubului
Sportiv «Rapid»” la Hotărârea Guvernului nr. 997/2004 privind transmiterea fără
plată a unor bunuri din proprietatea privată a Companiei Nationale de Căi
Ferate “C.F.R.” - S.A. în proprietatea privată a statului si în administrarea
Clubului Sportiv “Rapid”, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 623 din 9 iulie 2004, se modifică si va avea următorul cuprins:
“Nr. crt. |
Adresa Imobilizărilor care se transmit |
Persoana juridică de la care se transmit imobilizările |
Persoana juridică la care se transmit imobilizările |
Caracteristicile tehnice ale imobilizărilor |
1. |
Municipiul Bucuresti, calea Giulesti nr. 18, sectorul 6 |
Compania Natională de Căi Ferate «C.F.R.» - S.A. |
Statul român, în administrarea Clubului Sportiv «Rapid» |
Teren în suprafată totală de 36.721 m2, amplasat în apropierea Podului Grant, având următoarele vecinătăti: la sud -
Teatrul Giulesti, la est - zona de cale ferată Bucuresti-Nord, la nord – Consiliul
Local al Sectorului 6 (alee), la vest - Calea Giulesti” |
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului,
Gheorghe
Dobre
Ministrul
finantelor publice,
Ionel
Popescu
Bucuresti, 21 aprilie 2005.
Nr. 335.