MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P
A R T E A I
Anul
173 (XVII) - Nr. 699 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Miercuri, 3 august 2005
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 370 din 5 iulie 2005 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 79 alin. (1) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr.195/2002 privind circulatia pe drumurile publice
ORDONANTE
SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
43. – Ordonantă pentru modificarea art. 22 lit. a) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 144/2001
privind îndeplinirea de către cetătenii români, la iesirea din tară, a
conditiilor de intrare în statele membre ale Uniunii Europene si în alte state
si a art. 12 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 65/1997 privind regimul
pasapoartelor în România
778. – Hotărâre privind indexarea indemnizatiei lunare
cuvenite adultilor cu handicap grav si accentuat
781. – Hotărâre privind deschiderea unor puncte de trecere a
frontierei
786. – Hotărâre privind sprijinul direct al statului care se
acordă pentru productia de tutun brut, în anul 2005, în scopul cresterii
productiei si a calitătii tutunului
789. – Hotărâre privind aprobarea volumului maxim de masă
lemnoasă care poate fi recoltată în anul 2006
790. – Hotărâre pentru modificarea art. 1 din Hotărârea
Guvernului nr. 792/2003 privind autorizarea Academiei Române de Aviatie de a
contracta o finantare de tip leasing financiar
794. – Hotărâre privind transmiterea unui imobil, proprietate
publică a statului, din administrarea Ministerului Apărării Nationale în administrarea
Ministerului Administratiei si Internelor, pentru Grupul de Pompieri “Avram
Iancu“ al judetului Cluj
795. – Hotărâre privind trecerea unui imobil din domeniul
public al statului si din administrarea Ministerului Apărării Nationale în
domeniul public al orasului Lipova si în administrarea Consiliului Local al
Orasului Lipova, judetul Arad
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din
5 iulie 2005
referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 79 alin. (1) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile
publice
Ioan
Vida – presedinte
Nicolae
Cochinescu – judecător
Constantin
Doldur – judecător
Acsinte
Gaspar – judecător
Kozsokár
Gábor – judecător
Petre
Ninosu – judecător
Ion
Predescu – judecător
Serban
Viorel Stănoiu – judecător
Iuliana
Nedelcu – procuror
Claudia
Margareta Nită – magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 79 alin.
(1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, exceptie ridicată de Dan
Constantin Neamtu în Dosarul nr. 172/2005 al Tribunalului Brasov – Sectia
penală.
La
apelul nominal răspunde pentru autorul exceptiei avocat Marcela Marinescu, cu
împuternicire avocatială depusă la dosarul cauzei, care, având cuvântul pe
fond, reiterează, în esentă, sustinerile formulate în notele scrise depuse la
dosar si, în plus, sustine faptul că, potrivit prevederilor Legii nr.
47/1992 si ale art. 154 din Constitutie, Curtea Constitutională examinează
constitutionalitatea unor dispozitii legale prin raportare la normele
Constitutiei în vigoare la data sesizării sale, si nu fată de cele în vigoare
la momentul adoptării actului normativ supus controlului de
constitutionalitate. Astfel, afirmă că printr-un act normativ “emis si
modificat ulterior de Guvern, dar neratificat de Parlament“, respectiv prin
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
195/2002, au fost reglementate, la art. 79 alin. (1), o infractiune, precum
si pedeapsa corespunzătoare, fără a fi respectate prevederile art. 73 alin. (3)
lit. h) din Constitutie, potrivit cărora regimul infractiunilor si pedepselor
poate fi reglementat numai prin lege organică; în consecintă, solicită
admiterea exceptiei de neconstitutionalitate.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca neîntemeiată. Arată că examenul de constitutionalitate
extrinsecă a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
195/2002 trebuie în realitate efectuat prin raportare la normele
constitutionale în vigoare la data emiterii actului normativ în discutie,
respectiv la Constitutia din 1991, în forma sa nerevizuită. În acest sens
invocă si jurisprudenta constantă a Curtii Constitutionale, de exemplu Decizia nr. 101/2004.
În ceea ce priveste pretinsa contrarietate a art. 79 alin. (1) din ordonanta
criticată fată de dispozitiile art. 73 alin. (3) lit. h) din Constitutie, se
arată că interdictia reglementării în domeniul legii organice operează numai în
privinta ordonantelor simple, nu si în cea a ordonantelor de urgentă ale
Guvernului, astfel că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin
Încheierea din 4 aprilie 2005, pronuntată în Dosarul nr. 172/2005, Tribunalul
Brasov – Sectia penală a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 79 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 195/2002 privind
circulatia pe drumurile publice. Exceptia a fost ridicată de inculpatul Dan
Constantin Neamtu într-o cauză având ca obiect solutionarea apelului formulat
împotriva unei sentinte penale de condamnare pentru săvârsirea infractiunii
prevăzute de art. 79 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
195/2002.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se arată că Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
195/2002 contravine “art. 72 alin. (3) lit. h) din Constitutie“, referitor
la reglementarea prin lege organică a infractiunilor, pedepselor si a regimului
executării acestora, deoarece dispozitiile de lege criticate prevăd o
infractiune, precum si pedeapsa corespunzătoare acesteia, care puteau fi
reglementate doar prin lege organică. Or, ordonanta criticată este “un act
normativ emis si modificat ulterior de Guvern, neratificat încă de Parlament“,
si care, prin modalitatea de adoptare, nu poate fi inclus în categoria legilor
ordinare sau a celor organice.
Se
mai mentionează faptul că Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
195/2002, “care nu emană de la Parlament“, incriminează fapte care anterior
erau calificate drept contraventii. Astfel, Decretul nr. 328/1966 prevedea ca
infractiune conducerea pe drumurile publice a unui autoturism de către o persoană
având o alcoolemie de peste 1g%, în timp ce, pentru o îmbibatie alcoolică de
1g%, autorul exceptiei a fost trimis în judecată si condamnat în baza art. 79
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
195/2002.
Tribunalul
Brasov – Sectia penală apreciază că exceptia de neconstitutionalitate este întemeiată.
Se arată, pe de o parte, că în temeiul art. 114 din Constitutie, “în cazuri
exceptionale, Guvernul poate adopta ordonante de urgentă“ care intră în vigoare
numai după depunerea lor spre aprobare la Parlament. Chiar si în conditiile
textului constitutional în forma sa revizuită, respectiv a art. 114 alin. (4)1, se apreciază că Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
195/2002 nu a fost aprobată printr-o lege de către Parlament. Pe de altă
parte, potrivit prevederilor “art. 72 alin. (3) lit. h) din Constitutia
României“, infractiunile, pedepsele si regimul de executare al acestora sunt
reglementate prin lege organică. Or, infractiunea prevăzută de art. 79 alin.
(1) este continută de o ordonantă de urgentă, iar nu de o lege organică, asa
cum impun prevederile “art. 72 alin. (3) lit. h), ale art. 114 alin. (4) si
alin. (4)1“ din Legea fundamentală.
În ceea ce priveste
sustinerile autorului exceptiei, potrivit cărora noul act normativ, respectiv
ordonanta de urgentă pretins a fi neconstitutională, incriminează fapte ce
anterior, conform Decretului nr. 328/1966, erau doar contraventii, se arată că
acestea nu sunt întemeiate, întrucât nu se încalcă nici o dispozitie din
Constitutie.
Potrivit
dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierile de sesizare au fost communicate presedintilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
formula punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate
ridicată.
Guvernul,
în punctul său
de vedere, apreciază că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată.
Analiza exceptiei de neconstitutionalitate urmează să se facă prin raportare la
reglementările “Constitutiei din 1991, care cuprind conditiile de
constitutionalitate pe care Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
195/2002 trebuia să le îndeplinească la momentul adoptării“. În acest
context se constată că dispozitiile de lege criticate, potrivit continutului
lor si prin raportare la art. 72 alin. (3) lit. f) din Constitutia din 1991,
constituie reglementări de domeniul legii organice. Potrivit dispozitiilor art.
114 alin. (1) si alin. (4) din Constitutie, Guvernul poate emite ordonante de
urgentă si în domeniile rezervate legilor organice, deoarece interdictia de a
reglementa pe cale de ordonantă simplă, atât în domeniile rezervate legilor
organice, cât si în afara domeniilor limitativ enumerate în legea de abilitare
emisă de Parlament, nu se poate aplica, prin analogie, si în cazul ordonantei
de urgentă, pentru care Constitutia prevede, la art. 114 alin. (4), alte
conditii, si anume: necesitatea adoptării unei reglementări într-un caz exceptional
si depunerea ordonantei de urgentă spre aprobare la Parlament, fără a mai face
distinctii după obiectul reglementării. În acest sens este invocată si
jurisprudenta constantă în materie a Curtii Constitutionale, respectiv
deciziile nr.
34/1998, nr.
15/2000, nr.
85/2001 si nr.
101/2004.
În
consecintă, critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 79 alin. (1)
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
195/2002, raportate la prevederile art. 72 alin. (3) lit. f) si ale art.
114 alin. (4) din Constitutia din 1991, este neîntemeiată.
În
ceea ce priveste sustinerile autorului exceptiei, referitoare la incriminarea
prin actul normativ criticat a unor fapte ce în reglementarea anterioară erau
calificate drept contraventii, se arată că acestea nu constituie o critică de
neconstitutionalitate, ci exprimă doar “dezacordul cu optiunea legiuitorului de
a da relevantă penală unei fapte care anterior era considerată ca prezentând un
pericol social redus“.
Avocatul
Poporului apreciază
că dispozitiile art. 79 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
195/2002 sunt constitutionale.
În
ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a textului mentionat fată de
prevederile “art. 72 alin. (3) lit. h) si ale art. 114 alin. (4) si alin. (4)1 din Constitutie“, devenite, în urma republicării
acesteia, “art. 73 alin. (3) lit. h) si art. 115 alin. (4) si (5) teza întâi si
a doua“, aceasta nu poate fi retinută. “Examinarea adoptării
constitutionalitătii unui act normativ sub aspectul competentei, al conditiilor
si al formei de adoptare“ si în consecintă al motivelor de neconstitutionalite
extrinsecă a dispozitiilor criticate “se poate face numai prin raportare la
prevederile constitutionale în vigoare la momentul adoptării respectivului act
normativ, iar nu în raport cu cele existente în momentul solutionării exceptiei
de neconstitutionalitate“.
Asadar,
constitutionalitatea extrinsecă a ordonantei de urgentă criticate trebuie
analizată numai prin raportare la prevederile constitutionale ale art. 114, în
vigoare la momentul adoptării sale. “În jurisprudenta sa, Curtea
Constitutională a statuat în mod constant că Guvernul poate reglementa prin
ordonante de urgentă în domenii care fac obiectul legii organice“, retinând că
“interdictia abilitării Guvernului pentru a emite ordonante în domeniul legilor
organice priveste, în mod nemijlocit, pe legiuitor, întrucât alin. (1) al art.
114 dispune expres că Parlamentul poate adopta o asemenea lege în domenii care
nu fac obiectul legilor organice. O asemenea interdictie nu era prevăzută însă
de alin. (4) al art. 114, referitor la ordonante de urgentă, deoarece cazul
exceptional ce impune adoptarea unei măsuri urgente pentru salvgardarea unui
interes public ar putea reclama instituirea unei reglementări de domeniul legii
organice, nu numai ordinare, care, dacă nu ar putea fi adoptată, interesul
public avut în vedere ar fi sacrificat, ceea ce este contrar finalitătii
constitutionalitătii institutiei (Deciziile nr. 34/1998 si nr.
101/2004)“.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei
de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA
,
examinând
încheierea de sesizare, sustinerile părtii prezente, punctele de vedere ale
Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului si dispozitiile de lege criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie, potrivit încheierii de
sesizare a instantei de judecată, dispozitiile art. 79 din Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr.
195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 958 din 28 decembrie 2002, cu modificările
ulterioare. Critica autorului exceptiei de neconstitutionalitate se referă însă
doar la alin. (1) al art. 79 din ordonanta mentionată, astfel că numai asupra
acestui text de lege Curtea Constitutională urmează a se pronunta. Aceste
prevederi au următorul continut:
–
Art. 79 alin. (1): “Conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul sau
tramvai de către o persoană care are o îmbibatie alcoolică de peste 0,80 g/l
alcool pur în sânge ori o concentratie ce depăseste 0,40 mg/l alcool pur în
aerul expirat sau care se află sub influenta unor substante ori produse
stupefiante sau medicamente cu efecte similare acestora se pedepseste cu
închisoare de la 1 la 5 ani.“
În
motivarea exceptiei ridicate, autorul acesteia invocă încălcarea îart. 72 alin.
(3) lit. h)“, precum si a art. 114 alin. (4) din Constitutie, în forma sa
nerevizuită. Din continutul criticii formulate rezultă însă că autorul
exceptiei se referă în realitate la prevederile constitutionale ale art. 72
alin. (3) lit. f) si ale art. 114 alin. (4) din Constitutie care, în urma
revizuirii si republicării Legii fundamentale, au devenit art. 73 alin. (3)
lit. h), respectiv art. 115 alin. (4) si (5) teza întâi din aceasta, având
următorul cuprins:
–
Art. 73 alin”(3) lit. h): “Prin lege organică se reglementează: (...)
h)
infractiunile, pedepsele si regimul executării acestora.“;
–
Art. 115 alin. (4) si (5) teza întâi: “(4) Guvernul poate adopta ordonante
de urgentă numai în situatii extraordinare a căror reglementare nu poate fi
amânată, având obligatia de a motiva urgenta în cuprinsul acestuia.
(5)
Ordonanta de urgentă intră în vigoare numai după depunerea sa spre dezbatere în
procedură de urgentă la Camera competentă să fie sesizată si după publicarea ei
în Monitorul Oficial al României. (...).“
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate ridicată, Curtea retine următoarele: critica
de neconstitutionalitate extrinsecă a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
195/2002 constă, în esentă, în sustinerea potrivit căreia art. 79 alin.
(1), care reglementează infractiunea de a conduce autovehicule sub influenta
băuturilor alcoolice sau a unor substante ori produse stupefiante sau
medicamente cu efecte similare acestora, precum si pedeapsa corespunzătoare,
încalcă prevederile art. 73 alin. (3) lit. h) din Constitutie, referitoare la
domeniile de reglementare ale legilor organice.
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate consideră că această ordonantă de urgentă, datorită faptului că nu a fost încă aprobată de Parlament cu întrunirea numărului de voturi necesar adoptării legilor organice, nu poate fi încadrată în această categorie si contravine, astfel, art. 72 alin. (3) lit. f) si art. 114 alin. (4) din Constitutie.
Infractiunea
prevăzută de art. 79 alin. (1) este stabilită printr-o ordonantă de urgentă,
iar nu de o lege organică.
Curtea
Constitutională observă faptul că argumentarea criticii prezentate se bazează
pe o confuzie în ceea ce priveste conditiile impuse de Legea fundamentală
pentru ca Guvernul să emită ordonante de urgentă, domeniile de reglementare ale
acestora, precum si conditiile necesare pentru intrarea lor în vigoare.
În
ceea ce priveste sustinerile privind examinarea constitutionalitătii unui act
normativ prin raportare la normele Legii fundamentale în vigoare la momentul
sesizării Curtii Constitutionale, Curtea, în jurisprudenta sa, a statuat că
“examinarea constitutionalitătii unui act normativ sub aspectul competentei, al
conditiilor si al formei de adoptare se poate face numai prin raportare la
prevederile constitutionale în vigoare la momentul adoptării respectivului act
normativ, iar nu în raport cu cele existente în momentul solutionării exceptiei
de neconstitutionalitate“. (Decizia nr.
101 din 9 martie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 413 din 10 mai 2004). În consecintă, argumentele formulate în acest sens
nu pot fi retinute.
Art.
114 alin. (4) din Constitutie, în forma sa anterioară revizuirii prin Legea nr.
429/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 758 din
29 octombrie 2003, stabilea că, în cazuri exceptionale, Guvernul poate adopta
ordonante de urgentă, care intră în vigoare numai după depunerea lor spre
aprobare la Parlament. Dacă Parlamentul nu se află în sesiune, el se convoacă
în mod obligatoriu. Proiectul de lege pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr.
195/2002 a fost depus la Camera Deputatilor în data de 20 decembrie 2002,
iar Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
195/2002 privind circulatia pe drumurile publice a fost publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 958 din 28 decembrie 2002. Prin
urmare, au fost îndeplinite conditiile cerute de art. 107 alin. (4) si art. 114
alin. (4) din Constitutie pentru ca ordonanta de urgentă să intre în vigoare.
Cât priveste aprobarea sau respingerea acestui proiect de lege, ca urmare a
dezbaterii si votului exprimat în Parlament, aceasta nu constituie o conditie
pentru intrarea în vigoare a unei ordonante de urgentă. Autorul exceptiei
confundă operatiunea de “depunere spre aprobare la Parlament“ a unei ordonante
de urgentă, necesară sine qua non intrării sale în vigoare si, asadar,
producerii de efecte juridice în urma publicării în Monitorul Oficial al
României, cu operatiunea – ulterioară – de aprobare sau respingere, prin lege,
a respectivei ordonante de urgentă a Guvernului.
De altfel, urmărind derularea procesului legislativ al proiectului de lege pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 195/2002, Curtea Constitutională observă că acesta a fost adoptat la data de 31 august 2004 de către Camera Deputatilor, conform procedurii legislative prevăzute de Constitutia din 1991 si cu îndeplinirea cerintelor specifice adoptării unei legi organice. La data de 5 mai 2005, Senatul a adoptat cu modificări proiectul de lege, pentru ca, în urma constituirii, potrivit art. 155 alin. (1) din Constitutia în forma sa revizuită, a unei comisii de mediere, raportul acesteia să fie adoptat în plenul Senatului la data de 9 iunie 2005 si de plenul Camerei Deputatilor la data de 21 iunie 2005.
Potrivit
art. 77 alin. (2) din Constitutie, înainte de promulgare, Presedintele României
a cerut Parlamentului reexaminarea legii, la 4 iulie 2005.
În
ceea ce priveste caracterul organic al normelor pe care ordonanta de urgentă le
poate cuprinde, se observă că, potrivit prevederilor constitutionale
anterioare, precum si celor ulterioare revizuirii Legii fundamentale, Guvernul
poate reglementa, prin intermediul ordonantei de urgentă, si în domeniul
rezervat legilor organice. În temeiul art. 114 alin. (1) din Constitutia din
1991, institutia delegării legislative printr-o lege specială de abilitare a
Guvernului prevede interdictia expresă de a emite ordonante în domenii ce fac
obiectul legilor organice doar în ceea ce priveste ordonantele simple ale
Guvernului, fără ca această interdictie să se aplice, prin analogie, si
ordonantei de urgentă, care îsi găseste reglementarea distinctă în cadrul alin.
(4) al art. 114. În acest sens Curtea Constitutională a statuat în mod
constant, de exemplu prin Decizia nr. 34 din 17 februarie 1998, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 88 din 25 februarie 1998.
În
consecintă, critica de neconstitutionalitate este neîntemeiată. Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr.
195/2002 prevede, la art. 79 alin. (1), o infractiune în legătură cu
regimul circulatiei pe drumurile publice, precum si pedeapsa aplicabilă, ceea
ce corespunde întru totul normelor constitutionale ale art. 72 alin. (3) lit.
f) si ale art. 114 alin. (4) din Constitutia din 1991.
În
ceea ce priveste sustinerile autorului exceptiei potrivit cărora Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr.
195/2002 reglementează, la art. 79, o infractiune care, conform actului
normativ anterior în materie, constituia doar contraventie, Curtea constată că
aceasta nu este o adevărată critică de neconstitutionalitate, ci exprimă doar
nemultumirea fată de optiunea legiuitorului de a reconsidera, în cadrul unei
noi politici penale în materia circulatiei pe drumurile publice, caracterul
unei fapte în infractiune, si care anterior era apreciată ca prezentând un
pericol social redus, fiind calificată drept contraventie. De altfel, autorul
nici nu indică un text constitutional pretins a fi încălcat prin această nouă
calificare juridică a faptei respective.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, precum si al art. 1–3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si
al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În
numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 79 alin. (1) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr.
195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, exceptie ridicată de Dan
Constantin Neamtu în Dosarul nr. 172/2005 al Tribunalului Brasov – Sectia
penală.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 5 iulie 2005.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof.
univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia
Margareta Nită
ORDONANTE
SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru modificarea
art. 22 lit.
a) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 144/2001 privind îndeplinirea de
către cetătenii români, la iesirea din tară, a conditiilor de intrare în
statele membre ale Uniunii Europene si în alte state si a art. 12 alin. (1) din
Ordonanta Guvernului nr. 65/1997 privind regimul pasapoartelor în România
În temeiul art. 108
din Constitutia
României, republicată, si al art. 1 pct. VIII.2 si 3 din Legea nr.
209/2005 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul
României adoptă
prezenta ordonantă.
Art.
I. – Litera a)
a articolului 22 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
144/2001 privind îndeplinirea de către cetătenii români, la iesirea din
tară, a conditiilor de intrare în statele membre ale Uniunii Europene si în
alte state, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 725 din
14 noiembrie 2001, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
177/2002, cu modificările si completările ulterioare, se modifică si va
avea următorul cuprins:
“a)
cetătenii români care pleacă în străinătate pentru a urma tratament medical, a
participa la simpozioane, conferinte, studii, manifestări cultural-sportive, a
efectua o vizită pe bază de invitatie ori în situatia îmbolnăvirii sau
decesului unei rude stabilite în străinătate. În aceste situatii se vor
prezenta documente doveditoare din care să rezulte scopul călătoriei si asigurarea
financiară a acesteia;“.
Art.
II. –
Alineatul (1) al articolului 12 din Ordonanta Guvernului nr. 65/1997 privind
regimul pasapoartelor în România, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 226 din 30 august 1997, aprobată cu modificări prin Legea nr.
216/1998, cu modificările si completările ulterioare, se modifică si va
avea următorul cuprins:
“Art.12.
– (1) Pasapoartele simple se eliberează în termen de 20 de zile de la data
depunerii cererii sau, în regim de urgentă, la cererea expresă a
solicitantului, în termen de 3 zile. Tariful suplimentar pentru eliberarea
pasapoartelor simple în regim de urgentă este de 100 lei (RON).“
Art.
III. –
Prezenta ordonantă intră în vigoare la 3 zile de la data publicării în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p.
Ministrul administratiei si internelor,
Anghel
Andreescu,
secretar
de stat
Ministrul
afacerilor externe,
Mihai
Răzvan Ungureanu
Ministrul
finantelor publice,
Ionel
Popescu
Bucuresti, 28 iulie 2005.
Nr. 43.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind indexarea
indemnizatiei lunare cuvenite adultilor cu handicap grav si accentuat
În temeiul art. 108
din Constitutia
României, republicată, si al art. 19 alin. (1) lit. a) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr.
102/1999 privind protectia specială si încadrarea în muncă a persoanelor cu
handicap, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
519/2002, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Art.
1. – (1) Adultii cu handicap grav si accentuat, cu exceptia nevăzătorilor, care
nu realizează venituri din salarii sau pensii, cu exceptia pensiei de urmas,
beneficiază de un venit lunar sub forma unei indemnizatii lunare în cuantum de
150 lei (RON).
(2)
Prezenta hotărâre intră în vigoare începând cu drepturile aferente lunii
septembrie 2005.
Art.
2. – Sumele corespunzătoare majorării indemnizatiei cuvenite adultilor cu
handicap grav si accentuat, prevăzută la art. 1, vor fi suportate din fondurile
aprobate Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei, la
“Transferuri din bugetul de stat către bugetele locale pentru drepturile
acordate persoanelor cu handicap“.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Gheorghe
Barbu
Ministrul
administratiei si internelor,
Vasile
Blaga
Ministrul
finantelor publice,
Ionel
Popescu
Bucuresti, 14 iulie 2005.
Nr. 778.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind deschiderea
unor puncte de trecere a frontierei
În temeiul art. 108
din Constitutia
României, republicată, si al art. 9 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
105/2001 privind frontiera de stat a României, aprobată cu modificări prin
Legea nr.
243/2002, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Art.
1. – (1) Se aprobă deschiderea unor puncte de trecere a frontierei pe
aerodromurile militare si în zona militară a aeroporturilor si porturilor
prevăzute în anexa nr. 1, pentru executarea cu aeronave/nave militare si
civile, române si/sau străine a transportului:
a)
esaloanelor militare;
b)
delegatiilor militare si civile, la nivel înalt;
c)
armamentului, munitiei, tehnicii si efectelor militare;
d)
donatiilor si ajutoarelor umanitare oferite/primite de România;
e)
echipelor de interventie la dezastre si pentru căutaresalvare;
f)
personalului în caz de evacuare medicală sau serviciu medical de urgentă;
g)
produselor strategice care sunt exportate sau importate.
(2)
Punctele de trecere a frontierei prevăzute la alin. (1) sunt deschise numai
transporturilor coordonate sau executate de către Ministerul Apărării
Nationale.
(3)
Punctele de trecere a frontierei prevăzute la alin. (1) functionează temporar
numai în intervalele de timp prevăzute în solicitările Ministerului Apărării
Nationale, formulate si transmise structurilor Politiei de Frontieră Române,
respectiv structurilor Autoritătii Nationale a Vămilor, cu cel putin 24 de ore
înainte de sosirea sau plecarea aeronavei/navei.
Art.
2. – Spatiile si utilitătile necesare pentru desfăsurarea activitătii de
control pentru trecerea frontierei de stat si pentru activitatea vamală se
asigură de către Ministerul Apărării Nationale, potrivit anexei nr. 2.
Art.
3. – Necesarul de personal pentru desfăsurarea activitătii de control pentru
trecerea frontierei va fi asigurat în cadrul numărului de posturi aprobat
pentru Ministerul Administratiei si Internelor si Autoritătii Nationale a
Vămilor.
Art.
4. – (1) Controlul efectuat la trecerea frontierei de stat de către Politia de
Frontieră Română se asigură de către structurile prevăzute în anexa nr. 3.
(2)
La solicitarea Ministerului Apărării Nationale, transmisă cu cel putin 24 de
ore înainte de sosirea sau plecarea aeronavei/navei, biroul vamal cel mai
apropiat de punctul de trecere a frontierei de stat va asigura un reprezentant
care să efectueze controlul vamal necesar.
(3)
Deplasarea personalului prevăzut la alin. (1) si (2) la/de la punctul de
trecere a frontierei de stat se asigură de Ministerul Apărării Nationale cu
mijloace de transport proprii.
Art.
5. – Anexele nr. 1–3 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art.
6. – Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri Hotărârea Guvernului nr.
711/1995 privind deschiderea temporară a unui punct de control pentru trecerea
frontierei în zona militară a Aeroportului International Otopeni, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 210 din 13 septembrie 1995, se
abrogă.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
apărării nationale,
Teodor
Atanasiu
p.
Ministrul administratiei si internelor,
Anghel
Andreescu,
secretar
de stat
Ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului,
Gheorghe
Dobre
Ministrul
afacerilor externe,
Mihai
Răzvan Ungureanu
Ministrul
finantelor publice,
Ionel
Popescu
Bucuresti, 14 iulie 2005.
Nr. 781.
ANEXA Nr. 1
Aerodromurile
militare, aeroporturile si porturile în care se deschid puncte de trecere a
frontierei de stat
A.
Zona militară a aeroporturilor internationale:
–
“Henri Coandă“ – Bucuresti;
–
Timisoara;
–
Constanta;
–
Bacău.
B.
Aerodromuri militare:
–
Câmpia Turzii;
–
Fetesti;
– Boboc.
C.
Zona militară a porturilor:
–
Constanta;
–
Mangalia;
–
Brăila.
ANEXA Nr. 2
Spatiile si dotările necesare Politiei de
Frontieră Române în punctele de trecere a frontierei de stat deschise pe
aerodromurile militare si în zona militară a aeroporturilor si porturilor
A.
În aerodromuri si în zona militară a aeroporturilor:
a)
săli pentru efectuarea controlului de frontieră cu un singur flux, folosit
alternativ la plecări sau la sosiri, prevăzute cu grup sanitar, cu următoarele
dotări:
– un
calculator;
– un
post de lucru prevăzut cu racord la reteaua electrică de 220 V;
b)
încăpere pentru personalul politiei de frontieră, cu următoarele dotări:
–
două mese tip birou si 4 scaune;
– un
dulap metalic tip fiset;
– un
telefon/fax cuplat la reteaua publică;
– un
telefon cuplat la reteaua interurbană de cooperare I.C.
B.
În zona militară a porturilor, dotările prevăzute la lit. A se asigură la
bordul navelor.
Spatiile si dotările necesare Autoritătii
Nationale a Vămilor în punctele de trecere a frontierei de stat deschise pe
aerodromurile militare si în zona militară a aeroporturilor si porturilor
A.
În aerodromuri si în zona militară a aeroporturilor:
a) o
încăpere pentru personalul Autoritătii Nationale a Vămilor;
b) o
încăpere pentru bunuri retinute sau confiscate;
c)
un calculator;
d)
un telefon/fax cuplat la reteaua publică;
e)
un telefon cuplat la reteaua interurbană de cooperare I.C;
f)
mese si scaune pentru încăperi.
B.
În zona militară a porturilor, dotările prevăzute la lit. A se asigură la
bordul navelor.
ANEXA Nr. 3
Structurile
Politiei de Frontieră Române care asigură personal pentru controlul de
frontieră în punctele de trecere a frontierei de stat deschise pe aerodromurile
militare si în zona militară a aeroporturilor si porturilor
Punctul de trecere a
frontierei de stat |
Structura Politiei de Frontieră
Române care asigură personal pentru controlul de frontieră |
Zona militară a Aeroportului
“Henri Coandă“ Bucuresti |
Punct Politie de Frontieră
Aeroport “Henri Coandă“ – Bucuresti |
Zona militară a Aeroportului
Timisoara |
Inspectoratul Judetean al
Politiei de Frontieră Timis – Punct Politie de Frontieră Aeroport Timisoara |
Zona militară a Aeroportului
Constanta |
Inspectoratul Judetean al
Politiei de Frontieră Constanta – Punct Politie de Frontieră Aeroport
Constanta |
Zona militară a Aeroportului
Bacău |
Inspectoratul Judetean al
Politiei de Frontieră Bacău – Punct Politie de Frontieră Aeroport Bacău |
Aerodromul militar Câmpia
Turzii |
Punct Politie de frontieră
Aeroport Cluj-Napoca |
Aerodromul militar Fetesti |
Inspectoratul Judetean al
Politiei de Frontieră Ialomita – Punct Politie de Frontieră Cernavodă |
Aerodromul militar Boboc |
Inspectoratul Judetean al
Politiei de Frontieră Brăila – Punct Politie de Frontieră Brăila |
Zona militară a Portului
Constanta |
Inspectoratul Judetean al
Politiei de Frontieră Constanta – Punct Politie de Frontieră Port Constanta |
Zona militară a Portului
Mangalia |
Inspectoratul Judetean al
Politiei de Frontieră Constanta – Punct Politie de Frontieră Mangalia |
Zona militară a Portului
Brăila |
Inspectoratul Judetean al
Politiei de Frontieră Brăila – Punct Politie de Frontieră Brăila |
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind sprijinul
direct al statului care se acordă pentru productia de tutun brut, în anul 2005,
în scopul cresterii productiei si a calitătii tutunului
În
temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, si al art. 17 si 18 din Legea nr.
236/2003 privind organizarea pietei tutunului brut în România,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Art.
1. – (1) Producătorii agricoli de tutun, persoane fizice sau juridice,
beneficiază de sprijinul direct al statului, sub formă de prime de productie, în
scopul îmbunătătirii cresterii productiei si calitătii tutunului.
(2) Valoarea primei acordate pe kilogramul de tutun, stabilită pe grupe de varietăti, conform art. 18 alin. (2) si (3) din Legea nr. 236/2003 privind organizarea pietei tutunului brut în România, este prevăzută în anexa nr. 1.
(3)
Prevederile prezentei hotărâri se aplică si unitătilor de învătământ agricol,
care produc si valorifică tutunul brut în conditiile Legii nr.
236/2003.
(4) Sprijinul direct
al statului se acordă producătorilor agricoli de tutun care cultivă, în baza
contractului de vânzare-cumpărare a tutunului încheiat cu unitătile
primprocesatoare, si fac dovada suprafetelor plantate că sunt înregistrate în
registrul agricol, iar în cazul persoanelor juridice, în registrul
exploatatiilor agricole.
(5)
Cuantumul sprijinului care se acordă producătorilor de tutun după livrarea
tutunului se stabileste pe baza declaratiei de livrare, întocmită de unitătile
primprocesatoare de tutun, înregistrată la directiile pentru agricultură si
dezvoltare rurală judetene în conformitate cu prevederile Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr.
186/2001 privind instituirea sistemului de declaratii de livrare a
tutunului brut, aprobată cu modificări prin Legea nr.
326/2002.
Art.
2. – (1) Pentru a beneficia de sprijinul direct al statului, acordat sub formă
de primă, producătorii agricoli trebuie să prezinte directiilor pentru
agricultură si dezvoltare rurală judetene si a municipiului Bucuresti
următoarele documente:
a)
cererea-tip conform modelului prevăzut în anexa nr. 2;
b)
contractele de vânzare-cumpărare încheiate cu unitătile prim-procesatoare,
înregistrate la directiile pentru agricultură si dezvoltare rurală judetene si
a municipiului Bucuresti, în copie, care trebuie să respecte conditiile
instituite prin contractul-tip de cultivare a tutunului, aprobat prin Ordinul
ministrului agriculturii, pădurilor, apelor si mediului nr.
502/2003 privind contractul-tip de vânzare-cumpărare a tutunului brut,
referitoare la suprafata cultivată, varietatea de tutun, calitatea tutunului si
pretul de livrare;
c)
declaratiile de livrare întocmite si semnate conform prevederilor Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr.
186/2001, aprobată cu modificări prin Legea nr.
326/2002, în cazul persoanelor fizice, si/sau documentele contabile care
atestă livrarea si efectuarea plătii, corespunzător cantitătii livrate.
(2)
Producătorii agricoli de tutun depun cererea pentru acordarea sprijinului
direct al statului pentru productia de tutun după livrarea în totalitate a
cantitătii de tutun, realizată conform prevederilor contractului de
vânzare-cumpă rare a tutunului.
(3)
Termenul limită pentru depunerea cererii, de către producătorii agricoli de
tutun, pentru acordarea sprijinului direct al statului acordat pentru productia
de tutun, sub formă de primă, este 30 aprilie a anului următor anului de
recoltă, dată la care, conform art. 10 alin. (1) din Normele metodologice de
aplicare a Legii nr.
236/2003 privind organizarea pietei tutunului brut în România, aprobate
prin Hotărârea Guvernului nr.
754/2004, întreaga productie de tutun este livrată.
Art.
3. – (1) În baza cererii prezentate directiilor pentru agricultură si
dezvoltare rurală judetene si a municipiului Bucuresti, pe a căror rază teritorială
se află suprafetele exploatate, se întocmesc dosare producătorilor agricoli de
tutun, care cuprind datele de identificare, dimensionarea suprafetelor
cultivate, schitele de amplasare a culturilor de tutun, precum si documentele
prevăzute la art. 2 alin. (1).
(2)
Obligatia întocmirii dosarului prevăzut la alin. (1) revine directiilor pentru
agricultură si dezvoltare rurală judetene si a municipiului Bucuresti, prin
reprezentantii săi teritoriali, în baza datelor si documentelor furnizate de
producătorii agricoli de tutun.
(3)
Dosarele întocmite de reprezentantii teritoriali se păstrează în original la
sediul directiilor pentru agricultură si dezvoltare rurală judetene si a
municipiului Bucuresti si se introduc într-un program informativ, care se
actualizează în functie de situatiile deosebite apărute în teritoriu sau ori de
câte ori este necesar.
(4)
Răspunderea pentru exactitatea datelor cuprinse în dosarele producătorilor
agricoli de tutun revine reprezentantilor directiilor pentru agricultură si
dezvoltare rurală judetene si a municipiului Bucuresti.
(5)
Directiile pentru agricultură si dezvoltare rurală judetene si a municipiului
Bucuresti, după verificarea dosarelor si aprobarea cererilor formulate de
producătorii agricoli de tutun, întocmesc situatia centralizatoare a cererilor
pentru acordarea sumelor cuvenite ca sprijin direct al statului sub formă de
primă pentru productia de tutun livrată, prevăzută în anexa nr. 3, si depun la
Ministerul Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale centralizatorul
cuprinzând sumele cuvenite ca sprijin direct al statului pentru productia de
tutun, conform modelului prevăzut în anexa nr. 4.
Art.
4. – În baza centralizatorului prevăzut în anexa nr. 4, Ministerul
Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale transmite Ministerului Finantelor
Publice, alături de cererea de deschidere de credite bugetare, situatia
centralizatoare privind sumele cuvenite producătorilor agricoli de tutun pentru
sprijinul direct al statului, pentru productia de tutun, potrivit anexei nr. 5.
Art.
5. – După aprobarea cererii pentru deschiderea creditelor bugetare de către
Ministerul Finantelor Publice, din bugetul Ministerului Agriculturii, Pădurilor
si Dezvoltării Rurale se alimentează conturile directiilor pentru agricultură
si dezvoltare rurală judetene si a municipiului Bucuresti, care, pe baza
cererilor aprobate pentru încasarea sumelor alocate de la bugetul de stat,
întocmite de producătorii agricoli de tutun, efectuează plata către acestia.
Art. 6. – Plata sprijinului direct al statului acordat sub formă de primă se face de către directiile pentru agricultură si dezvoltare rurală judetene si a municipiului Bucuresti direct în contul beneficiarului, deschis la trezorerie pentru persoane juridice, iar pentru persoane fizice, în contul deschis de acestea la băncile comerciale, la Casa de Economii si Consemnatiuni – C.E.C. – S.A. sau cu mandat postal.
Art.
7. – (1) Achitarea sumelor de la bugetul de stat în mod necuvenit, prin
înscrierea sau atestarea de date ori de situatii nereale pe documentele de
decontare, constituie contraventie si se sanctionează cu amendă de la 500 lei
(RON) la 1.000 lei (RON), precum si cu obligarea la restituirea contravalorii
sumelor încasate nejustificat, majorate potrivit indicelui de inflatie.
(2)
Constatarea contraventiei si aplicarea sanctiunii prevăzute la alin. (1) se fac
de către împuterniciti ai Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării
Rurale, inspectori ai sucursalelor judetene ale Agentiei de Plăti si
Interventie pentru Agricultură, Industrie Alimentară si Dezvoltare Rurală.
(3)
Contravenientul poate achita, pe loc sau în termen de cel mult 48 de ore de la
data încheierii procesului-verbal ori, după caz, de la data comunicării
acestuia, jumătate din minimul amenzii prevăzute la alin. (1), agentul
constatator făcând mentiune despre această posibilitate în procesul-verbal.
(4)
Prevederile alin. (1)–(3) referitoare la contraventii se completează cu
dispozitiile Ordonantei Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobată cu modificări
si completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările si completările ulterioare.
Art.
8. – Organele de control ale Ministerului Agriculturii, Pădurilor si
Dezvoltării Rurale vor verifica permanent modul de acordare si utilizare a
alocatiilor de la bugetul de stat, reprezentând sprijinul direct al statului
pentru productia de tutun.
Art.
9. – Sprijinul direct al statului pentru productia de tutun, acordat
producătorilor agricoli în anul 2005, este în valoare de 9.690.000 lei (RON) si
se asigură de la bugetul aprobat Ministerului Agriculturii, Pădurilor si
Dezvoltării Rurale pe anul 2005, capitolul 67.01 “Agricultură si silvicultură“,
titlul “Prime“.
Art.
10. – Articolul 3 din Hotărârea Guvernului nr.
141/2005 pentru stabilirea nivelului sprijinului acordat producătorilor
agricoli în vederea efectuării lucrărilor agricole mecanizate pentru anul 2005
si aprobarea Normelor metodologice privind acordarea, verificarea si plata
sprijinului financiar pentru achizitionarea de motorină în vederea efectuării
lucrărilor agricole mecanizate, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 180 din 2 martie 2005, cu modificările ulterioare, se modifică si
va avea următorul cuprins:
“Art.3.
– Suma aferentă plătii sprijinului financiar în anul 2005 este de 262.910.000
lei (RON) si se asigură de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului
Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale pe anul 2005 în cadrul
Programului «Dezvoltarea durabilă a productiei de cereale pentru boabe,
leguminoase boabe, plante tehnice, cartofi, legume de câmp si în spatii
protejate, pomicultură si legumicultur㻓.
Art.
11. – Anexele nr. 1–5 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale,
Gheorghe
Flutur
Ministrul
finantelor publice,
Ionel
Popescu
Bucuresti, 14 iulie 2005.
Nr. 786.
ANEXA Nr. 1
sprijinului
direct al statului acordat sub formă de primă de productie pentru tutun, pe
grupe de varietăti, pentru anul 2005
Grupa de
varietăti/varietatea |
Total
primă –
lei/kg – |
Prima
fixă –
lei/kg – |
Prima
variabilă –
lei/kg – |
Ajutorul
specific –
lei/kg – |
Flue cured: |
|
|
|
|
– Virginia |
23.529 |
16.000 |
7.059 |
470 |
Sun cured: |
|
|
|
|
1. tutun oriental: – Djebel, Molovata |
18.676 |
12.700 |
5.603 |
373 |
2. tutun semioriental: – Ghimpati |
13.235 |
9.000 |
3.970 |
265 |
3. tutun mare consum: – Bărăgan |
11.765 |
8.000 |
3.530 |
235 |
Air cured: |
|
|
|
|
– Burley |
23.529 |
16.000 |
7.059 |
470 |
ANEXA Nr. 2
Producătorul agricol
...............................................
(datele de identificare)
Comuna
..................................................................
Judetul
....................................................................
Directia pentru Agricultură si
Dezvoltare Rurală a Judetului ............
Nr. ..........................
din .......................
CERERE
pentru
acordarea sprijinului direct al statului sub formă de primă pentru productia de
tutun în anul ............
I. Producătorul
agricol, persoană fizică/juridică, ...................................., din
comuna (orasul) .................................., judetul
.........................., reprezentat prin domnul/doamna
...................................., posesor/posesoare al/a buletinului/cărtii
de identitate seria .......... nr. ...................., codul numeric personal
....................., solicit acordarea sprijinului direct sub formă de primă
pentru productia de tutun realizată, în cantitate de ........ kg, varietatea
.................................................. .
II.
În primăvara anului 2005 am înfiintat cultura de tutun, varietatea
......................................, în baza contractului de
vânzare-cumpărare a tutunului nr. .................../................,
înregistrat la Directia pentru Agricultură si Dezvoltare Rurală a Judetului
..............., pe suprafata de ............ ha.
III. Anexez, în copie, la prezenta cerere următoarele: contractul de vânzare-cumpărare a tutunului, încheiat cu unitatea prim-procesatoare ...................................., înregistrat la Directia pentru Agricultură si Dezvoltare Rurală a Judetului .........................., cu nr. ................./......................................, declaratia de livrare a tutunului si alte documente contabile care justifică livrarea tutunului .................... [acte doveditoare conform art. 2 alin. (1) lit. c) din hotărâre].
IV.
Solicit decontarea sumelor reprezentând sprijinul direct al statului sub formă
de primă din fondurile alocate de către directia pentru agricultură si
dezvoltare rurală judeteană si a municipiului Bucuresti, prin:
Trezorerie |
Denumirea contului |
Banca comercială |
Denumirea contului |
C.E.C. – S.A. |
|
Oficiul postal |
Denumirea |
Răspund
de exactitatea celor declarate. |
Numele
si prenumele (stampila) |
Vizat: |
|
Primar, ............................ |
Secretar, ............................ |
ANEXA Nr. 3
Directia pentru Agricultură si
Dezvoltare Rurală
a Judetului
............................/Municipiului Bucuresti
SITUATIA
CENTRALIZATOARE
a
cererilor pentru acordarea sumelor cuvenite ca sprijin direct al statului sub
formă de primă pentru productia de tutun livrată în anul ........
Nr. crt. |
Sistemul
de uscare/varietatea/ producătorul
agricol |
Cererea nr.
... din ... |
Cantitatea –
kg – |
Valoarea
primei Stabilita
pe un kg de tutun –
lei/kg – |
Suma –
milioane lei – |
I. |
Flue cured Virginia |
|
|
16.000 |
|
1. |
Numele producătorului agricol |
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
II. |
Sun cured |
|
|
|
|
|
Tutun oriental: Djebel si Molovata |
|
|
12.700 |
|
1. |
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
|
Tutun semioriental Ghimpati |
|
|
9.000 |
|
1. |
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
|
Tutun mare consum – Bărăgan |
|
|
8.000 |
|
III. |
Air cured Burley |
|
|
16.000 |
|
1. |
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
TOTAL GENERAL: |
x |
x |
|
x |
|
Director executiv, ................................. |
Director executiv adjunct, ................................. |
ANEXA Nr. 4
Directia pentru Agricultură si
Dezvoltare Rurală
a Judetului
............................/Municipiului Bucuresti
CENTRALIZATORUL
cuprinzând
sumele cuvenite ca sprijin direct al statului pentru productia de tutun în anul
...
Nr. crt. |
Sistemul de
uscare/varietatea |
Cantitatea –
kg – |
Valoarea
primei –
lei/kg – |
Suma
cuvenită –
milioane lei – |
I |
Flue cured: |
|
|
|
|
– Virginia |
|
16.000 |
|
II. |
Sun cured: |
|
|
|
1. |
tutun oriental |
|
12.700 |
|
|
– Djebel si Molovata |
|
|
|
2. |
tutun semioriental: |
|
9.000 |
|
|
– Ghimpati |
|
|
|
3. |
tutun mare consum |
|
|
|
|
– Bărăgan |
|
8.000 |
|
III. |
Air cured: |
|
|
|
|
– Burley |
|
16.000 |
|
|
TOTAL: |
|
|
|
Director executiv, .................................. |
Director executiv adjunct, .................................. |
ANEXA Nr. 5
MINISTERUL AGRICULTURII, PĂDURILOR
SI DEZVOLTĂRII RURALE
Se aprobă,
Ordonator principal de credite,
...............................................
SITUATIE
CENTRALIZATOARE
privind
sumele cuvenite producătorilor agricoli de tutun pentru sprijinul direct al
statului pentru productia de tutun în anul ...
Nr. crt. |
Sistemul de
uscare/varietatea |
Cantitatea –
kg – |
Valoarea
primei –
lei/kg – |
Suma
cuvenită –
milioane lei – |
1. |
Flue cured: |
|
|
|
|
– Virginia |
|
|
|
2. |
Sun cured: |
|
|
|
|
– tutun oriental: |
|
|
|
|
– Djebel |
|
|
|
|
– Molovata |
|
|
|
|
– tutun semioriental: |
|
|
|
|
– Ghimpati |
|
|
|
|
– tutun mare consum: |
|
|
|
|
– Bărăgan |
|
|
|
3. |
Air cured: |
|
|
|
|
– Burley |
|
|
|
Directia
buget-finante,
Director
..............................................
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind aprobarea
volumului maxim de masă lemnoasă care poate fi recoltată în anul 2006
În
temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, si al art. 40 alin. 1 din Legea nr. 26/1996 – Codul
silvic, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Art.
1. – (1) Pentru anul 2006 se aprobă recoltarea unui volum maxim de masă
lemnoasă pe picior de 18,5 milioane m3 din următoarele categorii de resurse:
a)
11,1 milioane m3 din păduri aflate în
proprietatea publică a statului;
b)
2,7 milioane m3 din păduri proprietate publică
a unitătilor administrativ-teritoriale;
c)
2,3 milioane m3 din păduri proprietate privată
a persoanelor juridice de drept privat;
d)
1,7 milioane m3 din păduri proprietate privată
a persoanelor fizice;
e)
0,7 milioane m3 din vegetatia forestieră
situată pe terenuri din afara fondului forestier national.
(2)
Revizuirea volumului de masă lemnoasă, pe categoriile de resurse prevăzute la
alin. (1) si pe destinatiile prevăzute la art. 2 alin. (1), se face ori de câte
ori este cazul, prin ordin al conducătorului autoritătii publice centrale care
răspunde de silvicultură, în functie de evolutia procesului de reconstituire a
dreptului de proprietate pentru păduri si alte terenuri cu vegetatie
forestieră, fără a se depăsi volumul maxim de 18,5 milioane m3.
(3)
Repartizarea pe judete a volumelor de masă lemnoasă provenind din resursele
prevăzute la alin. (1) lit. b)–e) se face prin ordin al conducătorului
autoritătii publice centrale care răspunde de silvicultură.
Art.
2. – (1) Volumul prevăzut la art. 1 alin. (1) lit. a) va avea următoarele
destinatii:
a)
6,1 milioane m3 din volumul de masă lemnoasă
provenind din resursele prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. a) sunt destinati
spre vânzare pe picior, în conformitate cu prevederile legale în vigoare
privind vânzarea masei lemnoase destinate operatorilor economici;
b)
2,5 milioane m3 din volumul de masă lemnoasă
provenind din resursele prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. a) sunt destinati
pentru prestări de servicii operatorilor economici atestati în activitatea de
exploatare forestieră, pe bază de licitatii sau de negociere directă.
Sortimentele de lemn rezultate în urma exploatării si sortării vor fi
valorificate, de către administratorul pădurilor proprietate publică a statului
către consumatorii de material lemnos, prin licitatii sau prin negocieri
directe;
c)
2,0 milioane m3 din volumul de masă lemnoasă
provenind din resursele prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. a) sunt destinati
aprovizionării populatiei din mediul rural;
d)
0,5 milioane m3 sunt destinati nevoilor proprii
ale administratorului pădurilor proprietate publică a statului.
(2)
Masa lemnoasă necesară pentru aplicarea prevederilor Legii nr. 33/1996 privind
repunerea în unele drepturi economice a locuitorilor Muntilor Apuseni, cu
modificările si completările ulterioare, si pentru aplicarea Legii nr. 152/1998
privind înfiintarea Agentiei Nationale pentru Locuinte, cu modificările si
completările ulterioare, stabilită si comunicată conform metodologiilor
aprobate, se pune la dispozitie de administratorul pădurilor proprietate
publică a statului, din cantitatea alocată conform prevederilor art. 2 alin.
(1) lit. a), care se diminuează corespunzător.
Art.
3. – (1) Masa lemnoasă prevăzută la art. 2 alin. (1) lit. a), neadjudecată
conform procedurilor legale în vigoare, va fi exploatată de administratorul
pădurilor proprietate publică a statului, prin prestări de servicii cu
operatori economici atestati, pe bază de licitatie sau cu forte proprii.
(2) Masa lemnoasă
neadjudecată pentru prestări de servicii de operatorii economici atestati în
activitatea de exploatare forestieră, după două licitatii si o negociere
directă organizate într-un interval de maximum 45 de zile calendaristice, se va
vinde pe picior sau se va exploata în regie proprie, în conditiile
Regulamentului de vânzare a masei lemnoase de către detinătorii de fond
forestier proprietate publică, către agentii economici, aprobat prin Hotărârea
Guvernului nr.
85/2004.
(3)
O cotă de 10% din valoarea masei lemnoase pe picior, prevăzută la art. 2 alin.
(1) lit. a), este destinată alimentării fondului extrabugetar pentru
construirea de drumuri forestiere.
Art.
4. – (1) Destinatia volumului de masă lemnoasă prevăzut la art. 1 alin. (1)
lit. b) se stabileste pentru fiecare unitate administrativ-teritorială prin hotărârea
consiliului local.
(2)
Hotărârea consiliului local se transmite oficial structurii care administrează
fondul forestier.
(3)
Volumul de masă lemnoasă provenind din resursele prevăzute la art. 1 alin. (1)
lit. b), destinat operatorilor economici, va fi oferit spre vânzare pe picior
prin licitatii, în conformitate cu prevederile legale în vigoare privitoare la
vânzarea masei lemnoase destinate operatorilor economici.
(4)
Exploatarea volumului de masă lemnoasă care provine din categoriile de resurse
prevăzute la art. 1 alin. (1) se realizează numai de operatori economici
atestati pentru exploatări forestiere în conditiile art. 3 alin. (1) din
Regulamentul de vânzare a masei lemnoase de către detinătorii de fond forestier
proprietate publică, către agentii economici.
(5)
Prin exceptie de la prevederile alin. (4), exploatarea masei lemnoase în
pădurile proprietate privată a persoanelor fizice se poate face de proprietarii
acestora, cu respectarea reglementărilor în vigoare.
Art.
5. – (1) Încălcarea prevederilor art. 4 alin. (4) constituie contraventie si se
sanctionează cu amendă de la 1.000 lei (RON) la 3.000 lei (RON).
(2)
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevăzute la alin. (1) se
fac de personalul silvic cu atributii de control al regimului silvic, care are
calitatea de functionar public, din cadrul institutiilor statului.
Art.
6. – Prevederile referitoare la contraventiile prevăzute la art. 5 se
completează cu dispozitiile Ordonantei Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobată cu modificări
prin Legea nr.
180/2002, cu modificările si completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale,
Gheorghe
Flutur
p.
Ministrul administratiei si internelor,
Anghel
Andreescu,
secretar
de stat
p.
Ministrul economiei si comertului,
Eugen
fiapu-Nazare,
secretar
de stat
Ministrul
mediului si gospodăririi apelor,
Sulfina
Barbu
Bucuresti, 14 iulie 2005.
Nr. 789.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru modificarea
art. 1 din Hotărârea Guvernului nr. 792/2003 privind autorizarea Academiei
Române de Aviatie de a contracta o finantare de tip leasing financiar
În
temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol
unic. –
Articolul 1 din Hotărârea Guvernului nr.
792/2003 privind autorizarea Academiei Române de Aviatie de a contracta o
finantare de tip leasing financiar, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 513 din 16 iulie 2003, se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art.1.
– Se autorizează Academia Română de Aviatie să contracteze o finantare de tip
leasing financiar pentru o perioadă de 5 ani, în valoare maximă de 13,6
milioane euro, inclusiv dobânzile, comisioanele si celelalte costuri aferente,
pentru atribuirea unui contract de furnizare a 3 elicoptere si a echipamentelor
de sol necesare întretinerii acestora.“
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului,
Ministrul
finantelor publice,
Ionel
Popescu
Bucuresti, 14 iulie 2005.
Nr. 790.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind transmiterea
unui imobil, proprietate publică a statului, din administrarea Ministerului
Apărării Nationale în administrarea Ministerului Administratiei si Internelor,
pentru Grupul de Pompieri “Avram Iancu“ al judetului Cluj
În temeiul art. 108
din Constitutia
României, republicată, si al art. 12 alin. (1) si (2) din Legea nr.
213/1998 privind proprietatea publică si regimul juridic al acesteia, cu
modificările si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Art.
1. – Se aprobă transmiterea unui imobil, proprietate publică a statului, având
datele de identificare prevăzute în anexa care face parte integrantă din
prezenta hotărâre, din administrarea Ministerului Apărării Nationale în
administrarea Ministerului Administratiei si Internelor, pentru Grupul de
Pompieri “Avram Iancu“ al judetului Cluj.
Art.
2. – Predarea-preluarea imobilului transmis potrivit prevederilor art. 1 se
face pe bază de protocol încheiat între părtile interesate, în termen de 60 de
zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
apărării nationale,
Teodor
Atanasiu
p.
Ministrul administratiei si internelor,
Anghel
Andreescu,
secretar
de stat
Ministrul
finantelor publice,
Ionel
Popescu
Bucuresti, 14 iulie 2005.
Nr. 794.
ANEXĂ
DATELE
DE IDENTIFICARE
a
imobilului, proprietate publică a statului, care se transmite din administrarea
Ministerului Apărării Nationale în administrarea Ministerului Administratiei si
Internelor, pentru Grupul de Pompieri “Avram Iancu“ al judetului Cluj
Locul
unde este
situat imobilul care se transmite |
Persoana
juridică de
la care se
transmite imobilul |
Persoana
juridică la
care se transmite imobilul |
Codul
de clasificare din
inventarul bunurilor aflate
în administrarea Ministerului
Apărării Nationale, care
alcătuiesc domeniul
public al statului |
Caracteristicile tehnice ale imobilului |
Orasul Huedin, Piata Republicii nr. 40, judetul Cluj |
Statul român, Ministerul Apărării Nationale |
Statul român, Ministerul Administratiei si Internelor |
– imobil 2465 – cod 8.29.09 – nr. M.F. 106.697 |
– suprafata construită =
1.486,62 m2 – suprafata desfăsurată =
2.641,62 m2 – suprafata totală a
terenului, inclusiv constructiile = 3.323 m2 |
privind trecerea unui
imobil din domeniul public al statului si din administrarea Ministerului Apărării
Nationale în domeniul public al orasului Lipova si în administrarea Consiliului
Local al Orasului Lipova, judetul Arad
În temeiul art. 108
din Constitutia
României, republicată, precum si al art. 9 alin. (1) si al art. 12 alin.
(1) si (2) din Legea nr.
213/1998 privind proprietatea publică si regimul juridic al acesteia, cu
modificările si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Art.
1. – Se aprobă trecerea unui imobil, având datele de identificare prevăzute în
anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre, din domeniul public al
statului si din administrarea Ministerului Apărării Nationale în domeniul
public al orasului Lipova si în administrarea Consiliului Local al Orasului
Lipova, judetul Arad.
Art.
2. – Predarea-preluarea imobilului transmis potrivit prevederilor art. 1 se
face pe bază de protocol încheiat între părtile interesate, în termen de 60 de
zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
apărării nationale,
Teodor
Atanasiu
p.
Ministrul administratiei si internelor,
Anghel
Andreescu,
secretar
de stat
Ministrul
finantelor publice,
Ionel
Popescu
Bucuresti, 14 iulie 2005.
Nr. 795.
ANEXĂ
DATELE
DE IDENTIFICARE
a
imobilului care trece din domeniul public al statului si din administrarea
Ministerului Apărării Nationale în domeniul public al orasului Lipova si în
administrarea Consiliului Local al Orasului Lipova, judetul Arad
Locul
unde este
situat imobilul care se transmite |
Persoana
juridică de
la care se
transmite imobilul |
Persoana
juridică la
care se transmite imobilul |
Codul
de clasificare din
inventarul bunurilor aflate
în administrarea Ministerului
Apărării Nationale, care
alcătuiesc domeniul
public al statului |
Caracteristicile tehnice ale imobilului |
Orasul Lipova, sos. Lipova– Arad, km 3, judetul Arad |
Statul român, Ministerul Apărării Nationale |
Orasul Lipova, Consiliul Local al Orasului Lipova, judetul Arad |
– imobil 1753 – cod 8.29.09 – nr. M.F. 103.514 |
–
suprafata construită/suprafata desfăsurată = 213,16 m2 – suprafata totală a
terenului = 50.755 m2 |