MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P
A R T E A I
Anul
173 (XVII) - Nr. 707 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Vineri, 5 august 2005
SUMAR
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 391 din
12 iulie 2005 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 215 alin. 3 si 4 din Codul penal
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
807. – Hotărâre privind modificarea unor acte normative în
domeniul agriculturii
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
66. – Ordin al presedintelui Autoritătii Nationale Sanitare
Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor privind aprobarea Normei sanitare
veterinare care aprobă un manual de diagnostic stabilind proceduri de
diagnostic, metode de prelevare a probelor si criterii pentru evaluarea
testelor de laborator pentru confirmarea pestei porcine clasice
67. – Ordin al presedintelui Autoritătii Nationale Sanitare
Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor pentru aprobarea Normei sanitare
veterinare cu privire la măsurile pentru controlul pestei porcine clasice
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din
12 iulie 2005
referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 215 alin. 3 si 4 din Codul penal
Ion
Predescu – presedinte
Aspazia
Cojocaru – judecător
Nicolae
Cochinescu – judecător
Constantin
Doldur – judecător
Acsinte
Gaspar – judecător
Kozsokár
Gábor – judecător
Petre
Ninosu – judecător
Serban
Viorel Stănoiu – judecător
Iuliana
Nedelcu – procuror
Florentina
Geangu – magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 215 alin. 3 si 4 din Codul penal, exceptie
ridicată de Dante Stefan Stroe în Dosarul nr. 1.810/P/2005 al Tribunalului
Galati – Sectia penală. La apelul nominal lipsesc părtile, fată de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Curtea
dispune a se face apelul si în Dosarul nr. 432 D/2005, având ca obiect aceeasi
exceptie, ridicată de Iulian Sopârlă în Dosarul nr. 13.863/P/2002 al
Judecătoriei Galati. La apelul nominal răspunde partea Societatea Comercială
“Suprem Impex“ – S.R.L. din Galati, prin administrator, lipsind autorul
exceptiei si Societatea Comercială “Stejarul“ – S.R.L. din Comănesti. Curtea,
din oficiu, pune în discutie conexarea dosarelor. Partea prezentă, precum si
reprezentantul Ministerului Public sunt de acord cu conexarea dosarelor.
Curtea,
în temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr.
47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, dispune
conexarea Dosarului nr. 432 D/2005 la Dosarul nr. 244 D/2005, care a fost
primul înregistrat. Cauza fiind în stare de judecată, se dă cuvântul
reprezentantului Societătii Comerciale “Suprem Impex“ – S.R.L. din Galati, care
lasă la aprecierea Curtii solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei ca nefondată,
întrucât apreciază că prevederile de lege criticate nu contravin dispozitiilor
constitutionale invocate ca fiind încălcate.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarelor, retine următoarele:
Prin
încheierile din 17 februarie 2005 si 19 aprilie 2005, pronuntate în dosarele
nr. 1.810/P/2005 si nr. 13.863/P/2002, Tribunalul Galati – Sectia penală si
Judecătoria Galati au sesizat Curtea Constitutională cu solutionarea exceptiei
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 215 alin. 3 si 4 din Codul penal, exceptie
ridicată de Dante Stefan Stroe si, respectiv, de Iulian Sopârlă în dosarele
mentionate.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin că dispozitiile legale criticate
sunt neconstitutionale, deoarece prin incriminarea unor fapte ce tin de activitatea
comercială se instituie o sanctiune penală ce nesocoteste libertatea comertului
si libertatea contractuală, în conditiile în care, în opinia lor, o eventuală
eroare contractuală sau neîndeplinirea unei obligatii contractuale poate fi
sanctionată doar în materie civilă. Într-o atare situatie aplicarea unor
sanctiuni penale contravine prevederilor constitutionale ale art. 11 si 20,
prin raportare la art. 1 din Protocolul nr. 4 aditional la Conventia pentru
apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale, precum si ale art.
45 referitoare la libertatea economică si ale art. 135 alin. (2) lit. a) din
Constitutie referitoare la asigurarea de către statul român a libertătii
comertului.
Tribunalul
Galati – Sectia penală si Judecătoria Galati opinează că exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 215 alin. 3 si 4 din Codul penal este
neîntemeiată. În conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierile de sesizare au fost communicate presedintilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul
apreciază că
exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată, deoarece textul legal
criticat incriminează infractiunea de înselăciune, care nu trebuie confundată
cu neexecutarea unei obligatii contractuale. Asa cum rezultă chiar din
cuprinsul art. 215 alin. 3 din Codul penal, pentru
existenta laturii obiective fapta trebuie să fi fost săvârsită în asa fel
încât, fără această eroare, cel înselat nu ar fi încheiat contractul în
conditiile stipulate. Stabilirea existentei tuturor elementelor constitutive
ale infractiunii este însă atributul exclusiv al instantei de judecată. Se mai
arată că dispozitiile constitutionale ale art. 135 trebuie interpretate în
legătură cu art. 45 consacrat libertătii economice, în sensul că ideea
garantării accesului neîngrădit la libera initiativă trebuie privită prin
prisma sarcinilor prevăzute la art. 135 alin. (2) si, pe cale de consecintă, nu
se poate retine încălcarea de către textul legal criticat a acestor prevederi
fundamentale.
Avocatul
Poporului consideră
că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată, întrucât nu poate fi
confundată infractiunea de înselăciune cu
eexecutarea unei obligatii contractuale. Astfel, înselăciunea în oricare
dintre variantele sale este o infractiune contra patrimoniului, constând în înselarea încrederii
participantilor la raporturile juridice patrimoniale, fapt absolut intolerabil
în cadrul acestor raporturi juridice. Această infractiune este prevăzută în
toate legislatiile penale.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la
exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
CURTEA,
examinând
încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului
Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, sustinerile părtii
prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din
Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea
nr. 7/1992, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicată. Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispozitiile art. 215 alin. 3 si 4 din Codul penal, cu următorul
continut: “Inducerea sau mentinerea în eroare a unei persoane cu prilejul
încheierii sau executării unui contract, săvârsită în asa fel încât, fără
această eroare, cel înselat nu ar fi încheiat sau executat contractul în
conditiile stipulate, se sanctionează cu pedeapsa prevăzută în alineatele
precedente, după distinctiile acolo arătate.
Emiterea
unui cec asupra unei institutii de credit sau unei persoane, stiind că pentru
valorificarea lui nu există provizia sau acoperirea necesară, precum si fapta
de a retrage, după emitere, provizia, în totul sau în parte, ori de a interzice
trasului de a plăti înainte de expirarea termenului de prezentare, în scopul
arătat în alin. 1, dacă s-a pricinuit o pagubă posesorului cecului, se sanctionează
cu pedeapsa prevăzută în alin. 2.“ Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine că
prin dispozitiile legale criticate sunt încălcate prevederile constitutionale
ale art. 11 si 20, prin raportare la art. 1 din Protocolul nr. 4 aditional la
Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale,
precum si prevederile art. 45 referitoare la Libertatea economică si ale
art. 135 alin. (2) lit. a) din Constitutie referitoare la asigurarea de către
statul român a libertătii comertului. Examinând exceptia de
neconstitutionalitate, se constată că asupra constitutionalitătii dispozitiilor
art. 215 alin. 3 si 4 din Codul
penal, sub aspectul acelorasi critici de neconstitutionalitate ca si în
prezenta cauză, Curtea Constitutională s-a mai pronuntat prin Decizia nr.
173 din 4 noiembrie 1999, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 624 din 21 decembrie 1999, si, mai recent, prin Decizia nr.
215 din 14 aprilie 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 478 din 7 iunie 2005, în sensul respingerii acesteia. Cu acel prilej
Curtea a retinut că atât alin. 3, cât si alin. 4 ale art. 215 din Codul penal incriminează
înselăciunea ca o gravă faptă
antisocială contra patrimoniului, constând în înselarea încrederii
participantilor la raporturile juridice patrimoniale, fapt absolut intolerabil
în cadrul acestora. De altfel, în toate sistemele de drept înselăciunea ori
escrocheria este o faptă incriminată si sever sanctionată.
Cu
privire la încălcarea dispozitiilor constitutionale ale art. 45 referitoare la Libertatea
economică si ale art. 135 alin. (2) lit. a) referitoare la asigurarea de
către statul român a libertătii comertului s-a retinut că, asa cum rezultă
chiar din continutul textului criticat, elementul material al infractiunii de
înselăciune are drept premisă o actiune si, respectiv, o omisiune care induce
cocontractantul într-o eroare determinantă la încheierea ori executarea
actului. Dacă eroarea nu ar fi existat, contractul nu s-ar fi încheiat sau
executat în conditiile respective. Prin urmare, nu poate fi confundată
infractiunea de înselăciune cu neexecutarea unei obligatii contractuale. De
aceea invocarea dispozitiilor constitutionale mentionate, precum si a celor ale
art. 1 din Protocolul nr. 4 aditional la Conventia pentru apărarea drepturilor
omului si a libertătilor fundamentale, privitoare la interzicerea privării de
libertate pentru datorii, este total nepertinentă.
Cele
statuate prin deciziile mentionate îsi mentin valabilitatea, întrucât în
prezenta cauză nu au intervenit elemente noi care să justifice schimbarea
jurisprudentei Curtii.
Pentru
considerentele arătate, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4)
din Constitutie, precum si al art. 1–3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al
art. 29 alin. (1) si (6) din Legea nr.
47/1992,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În
numele legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 215 alin. 3 si 4 din Codul penal, exceptie
ridicată de Dante Stefan Stroe în Dosarul nr. 1.810/P/2005 al Tribunalului
Galati – Sectia penală si de Iulian Sopârlă în Dosarul nr. 13.863/P/2002 al
Judecătoriei Galati.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 12 iulie 2005.
PRESEDINTE,
ION
PREDESCU
Magistrat-asistent,
Florentina
Geangu
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind modificarea
unor acte normative în domeniul agriculturii
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, si al art. 2 alin. (1) din Legea nr.
1/2004 privind înfiintarea, organizarea si functionarea Agentiei de Plăti
si Interventie pentru Agricultură, Industrie Alimentară si Dezvoltare Rurală,
cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Art.
I. – Hotărârea
Guvernului nr.
1.518/2002 privind aprobarea mecanismului de acordare a primelor de export
de la bugetul de stat pentru produsele agroalimentare, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 5 din 8 ianuarie 2003, se modifică după cum
urmează:
1. Alineatul
(1) al articolului 7 va avea următorul cuprins:
“Art.7.
– (1) Beneficiarii primei de export prevăzuti la art. 6 vor prezenta Agentiei
de Plăti si Interventie pentru Agricultură, Industrie Alimentară si Dezvoltare
Rurală, institutie publică din subordinea Ministerului Agriculturii, Pădurilor
si Dezvoltării Rurale, o cerere-tip conform modelului prevăzut în anexa nr. 1.
“2. Alineatele
(1) si (2) ale articolului 8 vor avea următorul cuprins:
“Art.8.
– (1) Agentia de Plăti si Interventie pentru Agricultură, Industrie Alimentară
si Dezvoltare Rurală verifică cererile si documentele primite de la operatorii
economici prevăzuti la art. 6, în ordinea înregistrării la Registratura
Agentiei de Plăti si Interventie pentru Agricultură, Industrie Alimentară si
Dezvoltare Rurală.
(2)
Cererile care se încadrează în prevederile prezentei hotărâri se aprobă de
Agentia de Plăti si Interventie pentru Agricultură, Industrie Alimentară si
Dezvoltare Rurală, care efectuează plătile către operatorii economici
beneficiari.“
Art.
II. –
Hotărârea Guvernului nr.
74/2003 pentru stabilirea nivelului subventionării primelor de asigurare
acordate producătorilor agricoli, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 78 din 6 februarie 2003, se modifică după cum urmează:
1. Alineatul
(1) al articolului 2 va avea următorul cuprins:
“Art.2.
– (1) Nivelul de subventionare a primelor de asigurare este de 50% din valoarea
acestora, pentru toate societătile de asigurare si asigurare-reasigurare
agreate de Ministerul Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale si de
Comisia de Supraveghere a Asigurărilor.“
2. Alineatul
(2) al articolului 3 va avea următorul cuprins:
“(2)
La încheierea contractului cu societătile de asigurare si asigurare-reasigurare
agreate, producătorii agricoli vor achita 50% din valoarea primelor de
asigurare pentru culturile si speciile de animale, păsări, familii de albine si
pesti pentru care se subventionează primele de asigurare si vor prezenta o
adeverintă de la primărie, din care să rezulte îndeplinirea obligatiilor
prevăzute la art. 19 lit. a) si b) din Legea nr. 381/2002, cu modificările
ulterioare.“
3. Articolul
4 va avea următorul cuprins:
“Art.4.
– Pentru încasarea subventiei societătile de asigurare si asigurare-reasigurare
vor depune la sucursalele judetene ale Agentiei de Plăti si Interventie pentru
Agricultură, Industrie Alimentară si Dezvoltare Rurală, institutie publică din
subordinea Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale, următoarele
acte: copie de pe polita de asigurare, copie de pe documentele de plată cu care
s-a achitat valoarea primelor de asigurare si adeverintă de la primăria în a
cărei rază teritorială se află culturile agricole si speciile de animale
asigurate, din care să rezulte îndeplinirea obligatiilor prevăzute la art. 19
lit. a) si b) din Legea nr.
381/2002, cu modificările ulterioare.“
4. Articolul
5 va avea următorul cuprins:
“Art.5.
– În baza documentatiei primite de la societătile de asigurare si
asigurare-reasigurare, sucursalele judetene ale Agentiei de Plăti si
Interventie pentru Agricultură, Industrie Alimentară si Dezvoltare Rurală
verifică documentatia prezentată si întocmesc un centralizator cu sumele
reprezentând subventionarea primelor de asigurare, pe care îl vor înainta
Agentiei de Plăti si Interventie pentru Agricultură, Industrie Alimentară si
Dezvoltare Rurală pentru aprobare si decontare, conform modelului prevăzut în
anexa nr. 1, însotit de deconturile justificative întocmite conform modelului
prevăzut în anexa nr. 2.“
5. Articolul
6 va avea următorul cuprins:
“Art.6.
– (1) Agentia de Plăti si Interventie pentru Agricultură, Industrie Alimentară
si Dezvoltare Rurală, după aprobarea documentatiei primite, va transmite
Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale tabelul
centralizator, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 1, cuprinzând sumele
reprezentând subventionarea primelor de asigurare, în vederea aprobării de
către ordonatorul principal de credite.
(2)
Ministerul Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale va transmite
Ministerului Finantelor Publice cererea pentru deschiderea creditelor bugetare
însotită de tabelul centralizator cu sumele reprezentând subventionarea
primelor de asigurare.“
6. Articolul
7 va avea următorul cuprins:
“Art.7.
– După aprobarea cererii pentru deschiderea creditelor bugetare de către
Ministerul Finantelor Publice, din bugetul Ministerului Agriculturii, Pădurilor
si Dezvoltării Rurale se alimentează contul Agentiei de Plăti si Interventie
pentru Agricultură, Industrie Alimentară si Dezvoltare Rurală.“
7. Articolul
8 va avea următorul cuprins:
“Art.8.
– Decontarea sumelor reprezentând subventionarea primelor de asigurare către
societătile de asigurare si asigurare-reasigurare se face de către Agentia de
Plăti si Interventie pentru Agricultură, Industrie Alimentară si Dezvoltare
Rurală prin trezorerie.“
8. Alineatul
(1) al articolului 9 va avea următorul cuprins:
“Art.9.
– (1) Întocmirea de documente neconforme cu realitatea si utilizarea fondurilor
de la bugetul de stat în alte scopuri se sanctionează cu restituirea sumelor la
bugetul de stat, prin Agentia de Plăti si Interventie pentru Agricultură,
Industrie Alimentară si Dezvoltare Rurală, actualizate cu indicele ratei
inflatiei, dacă fapta nu a fost săvârsită în astfel de conditii încât să
constituie infractiune.“
9. După
articolul 9 se introduce un nou articol,
articolul 91, cu următorul cuprins:
“Art.91. – Sumele alocate pentru subventionarea primelor de
asigurare acordate producătorilor agricoli se asigură de la bugetul de stat,
prin bugetul Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale, în
limita prevederilor bugetare aprobate.“
10. Anexa
nr. 1 se modifică si se înlocuieste cu anexa nr. 1 la prezenta hotărâre.
Art.
III. –
Hotărârea Guvernului nr.
1.238/2004 pentru stabilirea speciilor si a ajutorului financiar pentru
productia internă de seminte certificată oficial, destinată pentru însământare
în campaniile agricole din toamna anului 2004, primăvara si toamna anului 2005
si primăvara anului 2006, si pentru aprobarea normelor metodologice, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 738 din 16 august 2004, se
modifică după cum urmează:
1. Alineatul
(4) al articolului 7 va avea următorul cuprins:
“(4)
În cazul în care încălcarea dispozitiilor alin. (1)–(3), precum si a
dispozitiilor art. 6 alin. (2) si (3) a fost constatată după acordarea
ajutorului financiar, beneficiarii
sumelor respective sunt obligati să le restituie, actualizate în functie
de nivelul ratei inflatiei, Agentiei de Plăti si Interventie pentru
Agricultură, Industrie Alimentară si
Dezvoltare Rurală, institutie publică din subordinea Ministerului
Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale, în vederea redistribuirii sau virării acestora către bugetul de
stat, după caz. În cazul refuzului de a returna sumele necuvenite, încasate
anterior ca ajutor financiar, beneficiarilor acestor sume le va fi retrasă
autorizatia acordată, în urma înregistrării operatorului economic respectiv
pentru producerea semintelor pe o perioadă de 5 ani, iar sumele respective vor
fi recuperate în conditiile legii de către Ministerul Agriculturii, Pădurilor
si Dezvoltării Rurale.“
2. Articolele
3, 4, 7–11 din anexa nr. 5 “Norme metodologice privind acordarea, verificarea
si plata ajutorului financiar pentru productia internă de seminte certificată
oficial, folosită pentru însământare în campaniile agricole din toamna anului
2004, primăvara si toamna anului 2005 si primăvara anului 2006“ se modifică si
vor avea următorul cuprins:
“Art.3.
– Beneficiarii sumelor reprezentând ajutorul financiar pentru productia internă
de seminte, certificată oficial, destinată însământării, întocmesc cererea
pentru acordarea ajutorului financiar pentru productia internă de seminte,
certificată oficial, destinată însământării, conform modelului prevăzut în
anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice, pe care o adresează sucursalelor
judetene ale Agentiei de Plăti si Interventie pentru Agricultură, Industrie
Alimentară si Dezvoltare Rurală în a căror rază este certificată oficial
sământa.
Art.
4. – Cererile, înaintate de beneficiarii ajutorului financiar pentru productia
internă de seminte certificată oficial, destinată însământării, la sucursalele
judetene ale Agentiei de Plăti si Interventie pentru Agricultură, Industrie
Alimentară si Dezvoltare Rurală sunt însotite de următoarele documente, în
copie:
a)
autorizatiile operatorului economic, persoană fizică sau juridică, înregistrat
pentru producerea, prelucrarea si comercializarea semintelor, după caz, vizate
pe anul în curs. În conditiile în care operatorul economic nu este înregistrat
pentru desfăsurarea activitătii de prelucrare sau nu efectuează prelucrarea
semintelor, el va prezenta contractul de prestări de servicii încheiat cu
operatorul economic prestator si autorizatia de prelucrare a acestuia;
b)
declaratia de multiplicare a semintei în vederea certificării oficiale sau
declaratia de multiplicare însotită de contractul de multiplicare cu un
prestator de servicii înregistrat pentru producerea de seminte, în baza cărora
a fost produsă sământa, înregistrate la inspectoratele teritoriale pentru calitatea semintelor si a
materialului săditor sau la Laboratorul Central pentru Calitatea Semintelor si
a Materialului Săditor;
c)
situatia privind provenienta semintelor care fac obiectul cererii pentru
acordarea ajutorului financiar pentru productia internă de seminte, certificată
oficial, destinată însământării, care va cuprinde: denumirea producătorului,
specia, soiul, categoria biologică, numărul de lot, cantitatea de seminte
vândută si/sau însământată, exprimată în kilograme, numărul si data
documentului de intrare, destinatia productiei, vânzare si/sau însământare, si
copii de pe certificatele oficiale de calitate a semintei;
d)
beneficiarii ajutorului financiar pentru productia internă de seminte,
certificată oficial, destinată însământării, care comercializează sământa,
trebuie să prezinte si lista cuprinzând cumpărătorii de seminte certificate
oficial, care contine: cumpărătorul, adresa, numărul si data facturii, numărul
si data certificatului de calitate emis cumpărătorului, specia, soiul,
categoria biologică, produsul de uz fitosanitar folosit la tratarea semintelor,
grupa de toxicitate, numărul de lot, cantitatea de sământă vândută, pretul de
vânzare, suma suportată de cumpărător, suma stabilită ca ajutor financiar la 100
kg sământă, valoarea ajutorului financiar, modul de efectuare a plătii;
e)
beneficiarii ajutorului financiar pentru productia internă de seminte,
certificată oficial, destinată însământării, care folosesc sământa proprie
pentru însământare, trebuie să facă dovada înfiintării culturii, printr-un
document avizat de reprezentantul teritorial al directiei pentru agricultură si
dezvoltare rurală judetene si a municipiului Bucuresti, din care să reiasă:
specia, soiul, categoria biologică, numărul de lot, suprafata însământată,
norma de sământă la hectar, cantitatea totală de sământă certificată oficial,
folosită. Separat, beneficiarii ajutorului financiar vor furniza date cu
privire la specie, soi, categorie biologică, produsul de uz fitosanitar folosit
la tratarea semintelor si grupa de toxicitate, după caz, numărul de lot,
cantitatea de sământă folosită pentru însământare, suma stabilită ca ajutor
financiar la 100 kg sământă, valoarea ajutorului financiar si suma suportată de
utilizator. Norma de sământă la hectar nu va depăsi limita maximă prevăzută, pe
specii, în anexele nr. 1–4 la hotărâre.
.............................................................................................
Art.
7. – (1) Sucursalele judetene ale Agentiei de Plăti si Interventie pentru
Agricultură, Industrie Alimentară si Dezvoltare Rurală verifică cererile pentru
acordarea ajutorului financiar pentru productia internă de seminte certificată
oficial, destinată însământării, si le transmite spre aprobare si decontare
Agentiei de Plăti si Interventie pentru
Agricultură, Industrie Alimentară si Dezvoltare Rurală.
(2)
După aprobarea cererilor pentru acordarea ajutorului financiar pentru productia
internă de seminte, certificată oficial, destinată însământării, Agentia de
Plăti si Interventie pentru Agricultură, Industrie Alimentară si Dezvoltare
Rurală întocmeste situatia centralizatoare privind cererile aprobate pentru
acordarea ajutorului financiar pentru semintele certificate oficial, din
productia internă, folosite la însământare în campania agricolă a anului
respectiv, conform modelului prezentat în anexa nr. 2 la prezentele norme
metodologice.
(3)
În baza situatiei centralizatoare privind cererile aprobate pentru acordarea
ajutorului financiar pentru semintele certificate oficial, din productia
internă, folosite la însământare în campania agricolă a anului respectiv,
Agentia de Plăti si Interventie pentru Agricultură, Industrie Alimentară si
Dezvoltare Rurală întocmeste centralizatorul sumelor privind ajutorul financiar
acordat pentru semintele certificate oficial, din productia internă, folosite
la însământare în campania agricolă a anului respectiv, conform modelului
prezentat în anexa nr. 3 la prezentele norme metodologice, si îl transmite
Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale până la data de 15
august pentru culturile însământate primăvara si până la data de 20 decembrie
pentru culturile însământate toamna.
Art.
8. – Derularea si decontarea fondurilor alocate ca ajutor financiar pentru
productia internă de seminte, certificată oficial, destinată însământării,
către operatorii economici, persoane fizice sau juridice, beneficiari ai
ajutorului financiar, în conformitate cu prevederile prezentei hotărâri, se fac
prin Agentia de Plăti si Interventie pentru Agricultură, Industrie Alimentară
si Dezvoltare Rurală.
Art.
9. – Centralizatorul transmis de Agentia de Plăti si Interventie pentru
Agricultură, Industrie Alimentară si Dezvoltare Rurală privind ajutorul
financiar acordat pentru semintele certificate oficial, din productia internă,
folosite la însământare în campania agricolă a anului respectiv, se aprobă de
ordonatorul principal de credite si se transmite la Ministerul Finantelor
Publice însotit de cererea de deschidere a creditelor bugetare.
Art.
10. – După aprobarea de către Ministerul Finantelor Publice a cererii pentru
deschiderea creditelor bugetare, Ministerul Agriculturii, Pădurilor si
Dezvoltării Rurale alimentează conturile Agentiei de Plăti si Interventie
pentru Agricultură, Industrie Alimentară si Dezvoltare Rurală, care, în baza
cererilor aprobate pentru acordarea ajutorului financiar pentru productia
internă de seminte certificată oficial, destinată însământării, efectuează
plătile către beneficiarii ajutorului financiar.
Art.
11. – Anexele nr. 1–3 fac parte integrantă din prezentele norme metodologice.“
3. Anexele
nr. 1–3 se modifică si se înlocuiesc cu anexele nr. 2–4 la prezenta hotărâre.
4. Anexa
nr. 4 la anexa nr. 5 “Norme metodologice privind acordarea, verificarea si
plata ajutorului financiar pentru productia internă de seminte certificată
oficial, folosită pentru însământare în campaniile agricole din toamna anului
2004, primăvara si toamna anului 2005 si primăvara anului 2006“ se abrogă.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale,
Gheorghe
Flutur
p.
Ministrul administratiei si internelor,
Anghel
Andreescu,
secretar
de stat
Ministrul
finantelor publice,
Ionel
Popescu
Bucuresti, 14 iulie 2005.
Nr. 807.
ANEXA Nr. 1
(Anexa nr. 1 la Hotărârea
Guvernului nr. 74/2003)
AGENTIA DE PLĂTI SI INTERVENTIE
PENTRU AGRICULTURĂ, INDUSTRIE
ALIMENTARĂ SI DEZVOLTARE RURALĂ
Sucursala Judeteană
....................
Nr.
................./...............................
CENTRALIZATOR
cu
sumele privind subventionarea primelor de asigurare în conformitate cu art. 6
lit. b) din Legea nr. 381/2002,
cu
modificările ulterioare
Nr.
crt |
Societătile
de asigurare si asigurare-reasigurare agreate de Ministerul Agriculturii,
Pădurilor si Dezvoltării Rurale |
Suma
totală reprezentând primele de asigurare (mii
lei) |
Suma
reprezentând 50% din valoarea primelor de asigurare(mii lei) |
1 |
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
|
|
|
4 |
|
|
|
|
TOTAL |
|
|
Sef
sucursală ..........
ANEXA Nr. 2
(Anexa nr. 1 la normele
metodologice)
Judetul ....................................................................................
Beneficiarul ajutorului
financiar .............................................
Adresa/Sediul
.........................................................................
Telefon/Fax .............................................................................
Codul fiscal
............................................................................
Numărul de înregistrare la
registrul comertului ...................
Banca (Trezoreria) .................................................................
Contul nr.
...............................................................................
Verificat
si aprobat pentru suma de ................ mii lei.
Agentia
de Plăti si Interventie pentru Agricultură,
Industrie
Alimentară si Dezvoltare Rurală
Director
general,
Certificăm cantitatea
si calitatea semintei I.T.C.S.M.S.,
L.C.C.S.M.S |
Certificăm
efectuarea tratamentului la semintele de ............ Unitatea
fitosanitară |
CERERE
privind
acordarea ajutorului financiar pentru productia internă de seminte, certificată
oficial,
destinată
însământării în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1.238/2004
1. Sământa vândută |
||||||
Nr.
crt. |
Seminte
certificate oficial –
specia – |
Categoria
biologică |
Suma
reprezentând ajutorul financiar (mii lei/100 kg; 100 buc.) |
Cantitatea
de sământă Total (kg) |
Ajutor
financiar de primit de la bugetul de stat (mii
lei) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL 1 |
x |
x |
|
|
|
2. Sământa utilizată pentru însământare proprie |
||||||
Nr.
crt. |
Seminte
certificate oficial –
specia – |
Categoria
biologică |
Suma
reprezentând ajutorul financiar (mii lei/100 kg; 100 buc.) |
Cantitatea
de sământă Total (kg) |
Ajutor
financiar de primit de la bugetul de stat (mii lei) |
|
Norma la hectar(kg; mii
buc./ha) |
Total(kg) |
|||||
|
TOTAL 2 |
x |
x |
x |
|
|
|
TOTAL GENERAL (1 + 2) |
|
x |
x |
|
|
Răspund
pentru realitatea si legalitatea datelor.
Beneficiarul
ajutorului financiar,
Agentul
economic ..........
Director, ........................ |
Contabil-sef, ................................. |
ANEXA Nr. 3
(Anexa nr. 2 la normele
metodologice)
AGENTIA DE PLĂTI SI INTERVENTIE
PENTRU AGRICULTURĂ, INDUSTRIE
ALIMENTARĂ SI DEZVOLTARE RURALĂ
SITUATIA
CENTRALIZATOARE
privind
cererile aprobate pentru acordarea ajutorului financiar pentru semintele certificate
oficial din productia internă,
folosite
la însământare, în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr.
1.238/2004
Nr. crt. |
Beneficiarul ajutorului
financiar |
Cerere Nr. ..... din ...... |
Specia |
Categoria biologică |
Cantitatea (kg) |
Ajutorul financiar |
|
(mii lei/100 kg; 100 buc.) |
Total (mii lei) |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
NOTĂ:
Situatia
centralizatoare se va întocmi separat pentru semintele vândute si separat
pentru semintele utilizate pentru
însământare proprie.
Director
general,
................................
ANEXA Nr. 4
(Anexa nr. 3 la normele
metodologice)
Se aprobă.
Ordonator principal de credite
AGENTIA DE PLĂTI SI INTERVENTIE
PENTRU AGRICULTURĂ, INDUSTRIE
ALIMENTARĂ SI DEZVOLTARE RURALĂ
CENTRALIZATORUL
sumelor
privind ajutorul financiar acordat pentru semintele certificate oficial, din
productia internă,
folosite
la însământare, în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr.
1.238/2004
Nr
crt. |
Cultura |
Categoria
biologică |
Cantitatea (kg) |
Ajutor
financiar de primit de
la bugetul de stat |
|
(mii
lei/100 kg; 100
buc.) |
Total (mii
lei) |
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Director
general,
................................
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
AUTORITATEA NATIONALĂ SANITARĂ
VETERINARĂ
SI PENTRU SIGURANTA ALIMENTELOR
privind aprobarea
Normei sanitare veterinare care aprobă un manual de diagnostic stabilind
proceduri de diagnostic, metode de prelevare a probelor si criterii pentru
evaluarea testelor de laborator pentru confirmarea pestei porcine clasice
Văzând Referatul de aprobare nr. 33.153
din 5 iulie 2005, întocmit de Directia generală sanitară veterinară din cadrul
Autoritătii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor,
având
în vedere prevederile art. 10 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr.
42/2004 privind organizarea activitătii sanitar-veterinare si pentru
siguranta alimentelor, aprobată cu modificări prin Legea nr.
215/2004, cu modificările si completările ulterioare,
în
temeiul art. 4 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr.
308/2004 privind organizarea si functionarea Autoritătii Nationale Sanitare
Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor si a unitătilor din subordinea
acesteia, cu modificările si completările ulterioare,
presedintele
Autoritătii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor emite următorul ordin:
Art.
1. – Se aprobă Norma sanitară veterinară care aprobă un manual de diagnostic
stabilind proceduri de diagnostic, metode de prelevare a probelor si criterii
pentru evaluarea testelor de laborator pentru confirmarea pestei porcine
clasice, prevăzută în anexa*) care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art.
2. – Autoritatea Natională Sanitară Veterinară si pentru Siguranta Alimentelor,
institutele veterinare centrale si directiile sanitar-veterinare si pentru
siguranta alimentelor judetene si a municipiului Bucuresti vor duce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art.
3. – Prevederile prezentului ordin se aplică exploatatiilor de animale în care
nu se efectuează vaccinarea porcinelor contra pestei porcine clasice.
Art.
4. – La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă orice alte
dispozitii contrare.
Art.
5. – Prezentul ordin constituie transpunerea oficială a Deciziei Comisiei
2002/106/CE care aprobă un manual de diagnostic stabilind proceduri de
diagnostic, metode de prelevare a probelor si criterii pentru evaluarea
testelor de laborator pentru confirmarea pestei porcine clasice, publicată în
Jurnalul Oficial al Comunitătilor Europene (JOCE) nr. L 39 din 9 februarie
2002, p. 71.
Art.
6. – Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I,
si va intra în vigoare la 10 zile de la publicare.
Presedintele
Autoritătii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor,
Răzvan
Tîru
Bucuresti, 12 iulie 2005.
Nr. 66.
*) Anexa se publică ulterior în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 707 bis în afara abonamentului,
care se poate achizitiona de la Centrul pentru relatii cu publicul al Regiei
Autonome “Monitorul Oficial“, Bucuresti, sos. Panduri nr. 1.
AUTORITATEA NATIONALĂ SANITARĂ VETERINARĂ
SI PENTRU SIGURANTA ALIMENTELOR
pentru aprobarea
Normei sanitare veterinare cu privire la măsurile pentru controlul pestei
porcine clasice
Văzând
Referatul de aprobare nr. 33.023 din 29 iunie 2005, întocmit de Directia
generală sanitară veterinară din cadrul Autoritătii Nationale Sanitare
Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor,
având
în vedere prevederile art. 10 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr.
42/2004 privind organizarea activitătii sanitarveterinare si pentru
siguranta alimentelor, aprobată cu modificări prin Legea nr.
215/2004, cu modificările si completările ulterioare,
în
temeiul art. 4 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr.
308/2004 privind organizarea si functionarea Autoritătii Nationale Sanitare
Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor si a unitătilor din subordinea
acesteia, cu modificările si completările ulterioare,
presedintele
Autoritătii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor emite următorul ordin:
Art.
1. – Se aprobă Norma sanitară prezentul ordin.
Art.
2. – Autoritatea Natională Sanitară Veterinară si pentru Siguranta Alimentelor,
institutele veterinare centrale si directiile sanitar-veterinare si pentru
siguranta alimentelor judetene si a municipiului Bucuresti vor duce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art.
3. – La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul
ministrului agriculturii, alimentatiei si pădurilor nr.
404/2002 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare cu privire la măsurile
de control al pestei porcine clasice, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 268 din 17 aprilie 2003.
Art.
4. – Prezentul ordin constituie transpunerea oficială a Directivei Consiliului
2001/89/CE privind măsurile comunitare pentru controlul pestei porcine clasice,
publicată în Jurnalul Oficial al Comunitătilor Europene (JOCE) nr. L 316 din 1
decembrie 2001, p. 5.
Art.
5. – Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I,
si va intra în vigoare la 1 ianuarie 2006, în conformitate cu Hotărârea
Guvernului nr.
1.026/2003 privind strategia de renuntare la vaccinarea contra pestei
porcine clasice în România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 644 din 10 septembrie 2003.
Presedintele
Autoritătii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor,
Răzvan
Tîru
Bucuresti, 12 iulie 2005.
Nr. 67.
*) Anexa se publică ulterior în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 707 bis în afara abonamentului,
care se poate achizitiona de la Centrul pentru relatii cu publicul al Regiei
Autonome “Monitorul Oficial“, Bucuresti, sos. Panduri nr. 1.