MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 173 (XVII) - Nr. 742 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Marti, 16 august 2005
SUMAR
REPUBLICĂRI
REPUBLICĂRI
LEGEA CONCURENTEI Nr. 21/1996*)
*)
Republicată în temeiul art. III din Legea nr.
538/2004 privind modificarea si completarea Legii concurentei nr.
21/1996, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.130
din 30 noiembrie 2004, dându-se textelor o nouă numerotare.
Legea nr.
21/1996 a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 88
din 30 aprilie 1996 si a mai fost modificată prin Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
121/2003 pentru modificarea si completarea Legii concurentei nr.
21/1996, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 875 din
10 decembrie 2003, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
184/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 461 din
24 mai 2004.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. – Prezenta lege are drept scop protectia, mentinerea si stimularea concurentei si a unui mediu concurential normal, în vederea promovării intereselor consumatorilor.
Art. 2. – (1) Dispozitiile prezentei legi se aplică
actelor si faptelor care au sau pot avea ca efect restrângerea, împiedicarea
sau denaturarea concurentei săvârsite de:
a) agenti economici sau asociatii de agenti economici
– persoane fizice sau juridice – de cetătenie, respectiv de nationalitate
română sau străină, denumiti în continuare agenti economici;
b) organele administratiei publice centrale sau
locale, în măsura în care acestea, prin deciziile emise sau prin reglementările
adoptate, intervin în operatiuni de piată, influentând direct sau indirect
concurenta, cu exceptia situatiilor când asemenea măsuri sunt luate în
aplicarea altor legi sau pentru apărarea unui interes public major.
(2) Când agentii economici, determinati conform alin.
(1) lit. a), participă la o grupare realizată pe cale conventională prin acord,
întelegere, pact, protocol, contract si altele asemenea, fie ea explicită,
publică ori ocultă, secretă, dar fără personalitate juridică si indiferent de
formă – antantă, coalitie, grup, bloc, federatie si altele asemenea –, pentru
actele si faptele prevăzute la alin. (1), săvârsite în cadrul participării la o
asemenea grupare, dispozitiile prezentei legi se aplică fiecărui agent
economic, tinând seama de principiul proportionalitătii.
(3) Dispozitiile prezentei legi se aplică actelor si
faptelor prevăzute la alin. (1), când sunt săvârsite pe teritoriul României,
precum si celor săvârsite în afara teritoriului tării, atunci când produc
efecte pe teritoriul României.
(4) Prezenta lege nu se aplică:
a) pietei muncii si relatiilor de muncă;
b) pietei monetare si
pietei titlurilor de valoare, în măsura în care libera concurentă pe aceste
piete face obiectul unor reglementări speciale.
Art. 3. – Administrarea prezentei legi si punerea ei
în aplicare sunt încredintate Consiliului Concurentei, ca autoritate
administrativă autonomă, învestită în acest scop, în conditiile, modalitătile
si limitele stabilite prin dispozitiile ce urmează.
Art. 4. – (1) Preturile produselor si tarifele
serviciilor si lucrărilor se determină în mod liber prin concurentă, pe baza
cererii si ofertei. Preturile si tarifele practicate în cadrul unor activităti
cu caracter de monopol natural sau al unor activităti economice, stabilite prin
lege, se stabilesc si se ajustează cu avizul Ministerului Finantelor Publice,
cu exceptia celor pentru care, prin legi speciale, sunt prevăzute alte
competente.
(2) În sectoarele economice sau pe pietele unde
concurenta este exclusă sau substantial restrânsă prin efectul unei legi sau
datorită existentei unei pozitii de monopol, Guvernul poate, prin hotărâre, să
instituie forme corespunzătoare de control al preturilor pentru o perioadă de
cel mult 3 ani, care poate fi prelungită succesiv pe durate de câte cel mult un
an, dacă împrejurările care au justificat adoptarea respectivei hotărâri continuă
să existe.
(3) Pentru sectoare economice determinate si în
împrejurări exceptionale, precum: situatii de criză, dezechilibru major între
cerere si ofertă si disfunctionalitate evidentă a pietei, Guvernul poate
dispune măsuri cu caracter temporar pentru combaterea cresterii excesive a
preturilor sau chiar blocarea acestora. Asemenea măsuri pot fi adoptate prin
hotărâre pentru o perioadă de 6 luni, care poate fi prelungită succesiv pentru
durate de câte cel mult 3 luni, cât timp persistă împrejurările care au
determinat adoptarea respectivei hotărâri.
(4) Interventia Guvernului în situatiile prevăzute la
alin. (2) si (3) se face cu avizul Consiliului Concurentei.
CAPITOLUL II
Art. 5. – (1) Sunt interzise orice întelegeri exprese
sau tacite între agentii economici ori asociatiile de agenti economici, orice
decizii luate de asociatiile de agenti economici si orice practici concertate,
care au ca obiect sau au ca efect restrângerea, împiedicarea ori denaturarea
concurentei pe piata românească sau pe o parte a acesteia, în special cele care
urmăresc:
a) fixarea concertată, în mod direct sau indirect, a
preturilor de vânzare ori de cumpărare, a tarifelor, a rabaturilor, a
adaosurilor, precum si a oricăror alte conditii comerciale;
b) limitarea sau controlul productiei, distributiei,
dezvoltării tehnologice ori investitiilor;
c) împărtirea pietelor de desfacere sau a surselor de
aprovizionare, pe criteriu teritorial, al volumului de vânzări si achizitii ori
pe alte criterii;
d) aplicarea, în privinta partenerilor comerciali, a
unor conditii inegale la prestatii echivalente, provocând în acest fel, unora
dintre ei, un dezavantaj în pozitia concurentială;
e) conditionarea încheierii unor contracte de
acceptare de către parteneri a unor clauze stipulând prestatii suplimentare
care, nici prin natura lor si nici conform uzantelor comerciale, nu au legătură
cu obiectul acestor contracte;
f) participarea, în mod concertat, cu oferte trucate
la licitatii sau la orice alte forme de concurs de oferte;
g) eliminarea de pe piată a altor concurenti,
limitarea sau împiedicarea accesului pe piată si a libertătii exercitării
concurentei de către alti agenti economici, precum si întelegerile de a nu
cumpăra de la sau de a nu vinde către anumiti agenti economici fără o
justificare rezonabilă.
(2) Pot fi exceptate de la interdictia stabilită la
alin. (1) întelegerile, deciziile luate de asociatiile de agenti economici sau
practicile concertate care îndeplinesc cumulativ conditiile prevăzute la lit.
a)–d) si una dintre conditiile prevăzute la lit. e), după cum urmează:
a) efectele pozitive prevalează asupra celor negative
sau sunt suficiente pentru a compensa restrângerea concurentei provocată de
respectivele întelegeri, decizii luate de asociatiile de agenti economici sau
practici concertate;
b) beneficiarilor sau consumatorilor li se asigură un
avantaj corespunzător celui realizat de părtile la respectiva întelegere,
decizie luată de către o asociatie de agenti economici sau practică concertată;
c) eventualele restrângeri ale concurentei sunt
indispensabile pentru obtinerea avantajelor scontate, iar prin respectiva
întelegere, decizie luată de către o asociatie de agenti economici sau practică
concertată părtilor nu li se impun restrictii care nu sunt necesare pentru
realizarea obiectivelor enumerate la lit. e);
d) respectiva întelegere, decizie luată de o asociatie
de agenti economici sau practică concertată nu dă agentilor economici sau
asociatiilor de agenti economici posibilitatea de a elimina concurenta de pe o
parte substantială a pietei produselor ori serviciilor la care se referă;
e) întelegerea, decizia luată de o asociatie de agenti
economici sau practica concertată în cauză contribuie ori poate contribui la:
1. ameliorarea productiei ori distributiei de produse,
executării de lucrări ori prestărilor de servicii;
2. promovarea progresului tehnic sau economic,
îmbunătătirea calitătii produselor si serviciilor;
3. întărirea pozitiilor concurentiale ale întreprinderilor
mici si mijlocii pe piata internă;
4. practicarea în mod durabil a unor preturi
substantial mai reduse pentru consumatori.
(3) Regimul exceptării sub formă de dispensă, al
deciziei de acordare a acesteia, termenele, informatiile de prezentat, durata
si conditiile dispensei se stabilesc de către Consiliul Concurentei, prin
regulamente si instructiuni.
Beneficiul exceptării prevăzut la alin. (2) se acordă
prin decizie a Consiliului Concurentei pentru cazuri individuale de întelegeri,
decizii luate de asociatii de agenti economici sau practici concertate si se
stabileste prin regulamente ale Consiliului Concurentei pentru cazurile de
exceptare pe categorii de întelegeri, decizii ale asociatiilor de agenti
economici sau practici concertate. Agentii economici sau asociatiile de agenti
economici pot solicita Consiliului Concurentei dispensă, probând îndeplinirea
conditiilor stabilite la alin. (2).
(4) Categoriile de întelegeri, deciziile luate de
asociatiile de agenti economici si practici concertate, exceptate prin
aplicarea prevederilor alin. (2), precum si conditiile si criteriile de
încadrare pe categorii de acordare si de retragere a beneficiului exceptării se
stabilesc de Consiliul Concurentei, prin regulament.
(5) Întelegerile, deciziile luate de asociatiile de
agenti economici si practicile concertate care se încadrează în vreuna dintre
categoriile exceptate prin aplicarea prevederilor alin. (2) si stabilite prin
prevederile alin. (3) sunt considerate legale, fără obligatia notificării sau
obtinerii unei decizii din partea Consiliului Concurentei. Agentii economici
sau asociatiile de agenti economici, care se prevalează de beneficiul
exceptării pe categorii, sunt tinuti să facă dovada îndeplinirii conditiilor si
citeriilor prevăzute la alin. (3) si (4).
(6) Deciziile de acordare a dispenselor pentru
întelegeri, decizii ale asociatiilor de agenti economici ori practici
concertate, emise în aplicarea prevederilor alin. (3), vor prevedea data de la
care se aplică, durata pentru care este acordată dispensa, precum si conditiile
si obligatiile ce trebuie respectate de către beneficiari.
(7) Dispensa acordată conform alin. (6) pentru o
întelegere, decizie luată de o asociatie de agenti economici ori practică
concertată poate fi reînnoită, la cerere, dacă sunt satisfăcute în continuare
conditiile cerute, si poate fi revocată dacă conditiile în care a fost acordată
nu mai corespund; decizia de acordare a dispensei este nulă dacă a fost
acordată pe baza unor informatii false, inexacte ori incomplete în raport cu cele
solicitate.
Art. 6. – Este interzisă folosirea în mod abuziv a unei pozitii dominante detinute de către unul sau mai multi agenti economici pe piata românească ori pe o parte substantială a acesteia, prin recurgerea la fapte
anticoncurentiale, care au ca obiect sau pot avea ca
efect afectarea activitătii economice ori prejudicierea consumatorilor.
Asemenea practici abuzive pot consta, în special, în:
a) impunerea, în mod direct sau indirect, a preturilor
de vânzare sau de cumpărare, a tarifelor ori a altor clauze contractuale
inechitabile si refuzul de a trata cu anumiti furnizori sau beneficiari;
b) limitarea productiei, distributiei sau dezvoltării
tehnologice în dezavantajul utilizatorilor ori consumatorilor;
c) aplicarea, în privinta partenerilor comerciali, a
unor conditii inegale la prestatii echivalente, provocând în acest fel, unora
dintre ei, un dezavantaj în pozitia concurentială;
d) conditionarea încheierii unor contracte de
acceptare, de către parteneri, a unor clauze stipulând prestatii suplimentare
care, nici prin natura lor si nici conform uzantelor comerciale, nu au legătură
cu obiectul acestor contracte;
e) practicarea unor preturi excesive sau practicarea
unor preturi de ruinare, în scopul înlăturării concurentilor, sau vânzarea la
export sub costul de productie, cu acoperirea diferentelor prin impunerea unor
preturi majorate consumatorilor interni;
f) exploatarea stării de dependentă în care se găseste
un alt agent economic fată de un asemenea agent sau agenti economici si care nu
dispune de o solutie alternativă în conditii echivalente, precum si ruperea
relatiilor contractuale pentru singurul motiv că partenerul refuză să se supună
unor conditii comerciale nejustificate.
Art. 7. – (1) Dacă, prin măsurile luate si prin
sanctiunile aplicate de Consiliul Concurentei, conform prevederilor cap. IV–VI,
unui agent economic abuzând de pozitia sa dominantă, nu se obtin restabilirea
situatiei si prevenirea repetării abuzului, Consiliul Concurentei, pentru motiv
de afectare gravă a unui interes public major, poate cere Curtii de Apel
Bucuresti să ordone măsurile adecvate pentru lichidarea pozitiei dominante pe
piată a acestuia, instanta judecătorească putând dispune, după caz:
a) invalidarea unor contracte sau a unor clauze
contractuale prin intermediul cărora se exploatează abuziv pozitia dominantă;
b) invalidarea actului sau a actelor de realizare a
unei concentrări creatoare de pozitie dominantă, chiar atunci când prin actul
sau actele juridice în cauză s-ar fi constituit o nouă persoană juridică;
c) limitarea sau interdictia accesului pe piată;
d) vânzarea de active;
e) restructurarea prin divizare a agentului economic.
(2) Consiliul Concurentei trebuie să specifice, prin
trimitere la textul legal, măsura sau măsurile ce solicită a fi ordonate de
instantă, fără a putea cere luarea, în cazul dedus judecătii, a oricăreia
dintre ele ori a tuturor, iar instanta neputând dispune o altă măsură decât cea
sau cele la care se referă cererea.
(3) Instanta judecătorească va putea ordona una sau
mai multe dintre măsurile prevăzute la alin. (1) numai sub conditia să fie
evitată orice crestere a preturilor din această cauză sau afectarea executării
de către agentul economic a obligatiilor asumate fată de terti.
(4) Se consideră interes public major, motivând cererea
Consiliului Concurentei pentru dispunerea de măsuri extreme dintre cele
prevăzute la alin. (1), securitatea publică, pluralitatea de agenti economici
independenti, bunăstarea consumatorilor si regulile prudentiale. Sarcina probei
afectării grave a unui interes public major incumbă Consiliului Concurentei.
(5) Împotriva sentintei Curtii de Apel Bucuresti,
sesizată conform alin. (1), pot introduce recurs la Înalta Curte de Casatie si Justitie
Consiliul Concurentei si agentii economici supusi măsurilor dispuse prin
aceasta.
Art. 8. – (1) Prevederile art. 5 nu se aplică în cazul
agentilor economici sau grupărilor de agenti economici la care cifra de afaceri
pentru exercitiul financiar precedent recurgerii la comportamente susceptibile
a fi calificate practici anticoncurentiale nu depăseste un plafon stabilit
anual de către Consiliul Concurentei si:
– cota de piată totală a agentilor economici implicati
în întelegerea, decizia asociatiei de agenti economici sau practica concertată
nu depăseste 5% pe nici una dintre pietele relevante afectate, în cazul
întelegerilor, deciziilor luate de asociatiile de agenti economici sau
practicilor concertate dintre agentii economici concurenti; sau
– cota de piată a fiecărui agent economic implicat în
întelegerea, decizia asociatiei de agenti economici sau practica concertată nu
depăseste 10% pe nici una dintre pietele relevante afectate, în cazul
întelegerilor, deciziilor luate de asociatiile de agenti economici sau
practicilor concertate dintre agentii economici care nu sunt concurenti*).
(2) Limitele prevăzute la alin. (1) nu sunt aplicabile
practicilor anticoncurentiale interzise prin prevederile art. 5, atunci când
acestea privesc preturi, tarife, acorduri de partajare a pietei sau licitatii.
Art. 9. – (1) Sunt interzise orice actiuni ale
organelor administratiei publice centrale sau locale, având ca obiect sau
putând avea ca efect restrângerea, împiedicarea sau denaturarea concurentei, în
special:
a) să ia decizii care limitează libertatea comertului
sau autonomia agentilor economici, ce se exercită cu respectarea
reglementărilor legale;
b) să stabilească conditii discriminatorii pentru
activitatea agentilor economici.
(2) Dispozitiile alin. (1) nu fac obiectul aplicării
exceptiei stabilite la art. 2 alin. (1) lit. b).
(3) În cazul în care organele administratiei publice
centrale sau locale nu se conformează deciziei Consiliului Concurentei, acesta
are posibilitatea de a ataca actiunea la Curtea de Apel Bucuresti.
CAPITOLUL III
Concentrarea economică
Art. 10. – (1) Concentrarea economică se realizează
prin orice act juridic, indiferent de forma acestuia si care, fie operează
transferul proprietătii sau al folosintei asupra totalitătii ori a unei părti a
bunurilor, drepturilor si obligatiilor unui agent economic, fie are ca obiect
sau ca efect să permită unui agent economic ori unei grupări de agenti
economici de a exercita, direct sau indirect, o influentă determinantă asupra
unui alt agent economic sau mai multor alti agenti economici.
(2) O operatiune de
concentrare economică are loc atunci când:
a) doi sau mai multi agenti economici, anterior
independenti, fuzionează;
b) una sau mai multe persoane care detin deja
controlul cel putin asupra unui agent economic ori unul sau mai multi agenti
economici dobândesc, direct sau indirect, controlul asupra unuia sau mai multor
alti agenti economici ori asupra unor părti ale acestora, fie prin luare de
participare la capital, fie prin cumpărare de elemente de activ, prin contract
sau prin alte mijloace.
(3) Operatiunile de asociere, având ca obiect sau ca
efect coordonarea comportamentului concurential al agentilor economici
participanti care rămân independenti, nu constituie concentrare prin dobândiera
controlului, chiar când asemenea operatiuni ar consta în crearea de entităti
economice comune. Dacă entitatea economică comună este o persoană juridică
îndeplinind statornic toate functiile unei entităti economice autonome, fără
însă a realiza o coordonare a comportamentului concurential fie între agenti
economici fondatori, fie între ea si acestia, operatiunea este o concentrare în
sensul prevederilor alin. (2) lit. b).
(4) În sensul prezentei legi, controlul decurge din
drepturi, contracte sau orice alte elemente care conferă, fiecare în parte ori
luate împreună si tinând seama de circumstantele de fapt sau de drept,
posibilitatea de a exercita o influentă determinantă asupra unui agent
economic, în special din:
a) drepturi de proprietate sau de folosintă asupra
totalitătii ori a unei părti a bunurilor unui agent economic;
b) drepturi sau contracte care conferă o influentă
determinantă asupra constituirii, deliberărilor ori deciziilor organelor unui
agent economic.
*)
Conform art. 1 din Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr.
519/2004, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.271
din 29 decembrie 2004, “Plafonul valoric raportat la cifra de afaceri, prevăzut
de art. 8 alin. (1) din Legea concurentei nr.
21/1996, cu modificările si completările ulterioare, se majorează de la 20
miliarde lei la 30 miliarde lei“.
(5) Controlul este dobândit, conform prevederilor
alin. (2)–(4), de către persoana sau persoanele ori de către agentii economici
care sunt titulari ai drepturilor ori beneficiari ai contractelor mentionate la
alin. (4) sau care, fără a fi titulari ai unor asemenea drepturi ori contracte,
au puterea de a exercita influenta determinantă conferită de acestea.
Art. 11. – Nu constituie o operatiune de concentrare economică
situatiile în care:
a) controlul este dobândit si exercitat de către un
lichidator desemnat prin hotărâre judecătorească sau de către o altă persoană
mandatată de autoritatea publică pentru îndeplinirea unei proceduri de încetare
de plăti, redresare, concordat, lichidare judiciară, urmărire silită sau altă
procedură similară;
b) băncile si alte institutii de credit, institutiile
financiare si societătile financiare, societătile de servicii de investitii
financiare sau societătile de asigurare si reasigurare, a căror activitate
normală include tranzactii si negocieri de titluri pe cont propriu sau pe
contul tertilor, detin, cu titlu temporar, participări de capital la un agent
economic pe care le-au dobândit în vederea revânzării lor, cât timp ele nu
exercită drepturile de vot aferente acestor participări astfel încât să
determine comportamentul concurential al respectivului agent economic ori le
exercită numai în vederea revânzării acestei participări, cu conditia ca
revânzarea respectivei participări să intervină în termen de un an calculat de
la data dobândirii; la cerere, Consiliul Concurentei poate proroga termenul,
dacă solicitantul dovedeste că revânzarea participării dobândite nu a fost
rezonabil posibilă în termenul fixat;
c) controlul este dobândit de persoanele sau agentii
economici mentionati la art. 10 alin. (2) lit. b), cu conditia ca drepturile de
vot aferente participării detinute să nu fie exercitate, mai ales la numirea de
membri în organele de administrare, conducere executivă, supraveghere si
control ale agentului economic la care detin participarea, decât în scopul
salvgardării valorii integrale a acestei investitii, fără a determina direct
sau indirect comportamentul concurential al agentului economic controlat;
d) agentii economici, inclusiv cei care fac parte din
grupuri economice, realizează operatiuni de restructurare sau reorganizare a
propriilor activităti.
Art. 12. – Sunt interzise concentrările economice
care, având ca efect crearea sau consolidarea unei pozitii dominante, conduc
sau ar putea conduce la restrângerea, înlăturarea sau denaturarea semnificativă
a concurentei pe piata românească sau pe o parte a acesteia.
Art. 13. – (1) Pentru stabilirea compatibilitătii lor
cu un mediu concurential normal, operatiunile de concentrare economică se
apreciază după următoarele criterii:
a) necesitatea de a mentine si de a dezvolta concurenta pe piata românească, tinând seama de structura tuturor pietelor în cauză si de concurenta existentă sau potentială dintre agentii economici situati în România sau în străinătate;
b) cota de piată detinută de către agentii economici
în cauză, puterea lor economică si financiară;
c) alternativele disponibile pentru furnizori si
utilizatori, accesul lor la piete si la surse de aprovizionare, precum si orice
bariere instituite prin acte normative sau de altă natură la intrarea pe piată;
d) tendinta cererii si a ofertei pentru bunurile si
serviciile în cauză;
e) măsura în care sunt afectate interesele
beneficiarilor sau ale consumatorilor;
f) contributia la progresul tehnic si economic.
(2) Concentrările economice susceptibile a conduce la
restrângerea, înlăturarea sau denaturarea semnificativă a concurentei pe piata
românească sau pe o parte a acesteia pot fi autorizate dacă părtile interesate
în operatiunea de concentrare dovedesc îndeplinirea cumulativă a următoarelor
conditii:
a) operatiunea de concentrare urmează a contribui la
cresterea eficientei economice, la ameliorarea productiei, distributiei sau
progresului tehnic ori la cresterea competitivitătii la export;
b) efectele favorabile ale concentrării compensează
efectele nefavorabile ale restrângerii concurentei;
c) de avantajele rezultate profită într-o măsură
rezonabilă si consumatorii, în special prin preturi reale mai reduse.
Art. 14. – Prevederile prezentului capitol nu se
aplică operatiunilor de concentrare economică, atunci când cifra de afaceri
cumulată a agentilor economici implicati nu depăseste echivalentul în lei a
10.000.000 euro si nu există cel putin 2 agenti economici implicati în operatiune
care să realizeze pe teritoriul României, fiecare în parte, o cifră de afaceri
mai mare decât echivalentul în lei a 4.000.000 euro. Echivalentul în lei se
calculează la cursul de schimb comunicat de Banca Natională a României, valabil
pentru ultima zi a exercitiului financiar din anul anterior operatiunii.
Art. 15. – (1) Concentrările economice care depăsesc
pragurile prevăzute la art. 14 sunt supuse controlului si trebuie notificate
Consiliului Concurentei.
(2) Concentrările economice care se realizează prin
fuziunea a 2 sau mai multor agenti economici trebuie notificate de către
fiecare dintre părtile implicate; în celelalte cazuri, notificarea trebuie să
fie înaintată de către persoana, agentul economic sau agentii economici care
dobândesc controlul asupra unuia sau mai multor agenti economici ori asupra
unor părti ale acestora.
(3) Procedura de notificare, termenele, documentele si
informatiile de prezentat, comunicările si prezentarea de observatii de către
agentii economici interesati se stabilesc prin regulament si instructiuni
adoptate de Consiliul Concurentei.
(4) Este interzisă punerea în aplicare a unei
operatiuni de concentrare economică până la emiterea de către Consiliul
Concurentei a unei decizii în conformitate cu art. 46.
(5) Consiliul Concurentei poate acorda, la cerere, o derogare de la regula instituită la alin. (4); cererea de acordare a derogării trebuie să fie motivată. În decizia pe care o va emite Consiliul Concurentei va tine cont de efectele suspendării concentrării economice asupra unuia sau mai multora dintre agentii economici implicati în operatiune, asupra unei terte părti, precum si de efectele asupra concurentei. Această derogare poate fi conditionată de impunerea unor obligatii ce trebuie îndeplinite de către părti si poate fi acordată oricând, atât anterior, cât si ulterior notificării.
(6) Validitatea oricărei operatiuni realizate în
contradictie cu alin. (4) va depinde de decizia pe care Consiliul Concurentei o
va lua cu privire la operatiunea notificată, conform art. 46 alin. (1) lit. b),
alin. (2) lit. a), b) sau c) ori alin. (3).
CAPITOLUL IV
Consiliul Concurentei
Art. 16. – (1) Se înfiintează Consiliul Concurentei, autoritate
administrativă autonomă în domeniul concurentei, cu personalitate juridică,
care îsi exercită atributiile potrivit prevederilor prezentei legi. Sediul
Consiliului Concurentei este în municipiul Bucuresti.
(2) Structura organizatorică si de personal a
Consiliului Concurentei, atributiile de conducere si de executie ale
personalului său se stabilesc prin regulamentele interioare adoptate de acesta.
Art. 17. – (1) Plenul Consiliului Concurentei este un
organ colegial si este format din 7 membri, după cum urmează: un presedinte, 2
vicepresedinti si 4 consilieri de concurentă. Numirea membrilor Plenului
Consiliului Concurentei se realizează de către Presedintele României, la
propunerea Guvernului.
(2) Durata mandatului membrilor Plenului Consiliului
Concurentei este de 5 ani, acestia putând fi reînvestiti cel mult încă o dată.
La numirea primului Plen al Consiliului Concurentei după intrarea în vigoare a
prezentei legi, un vicepresedinte si 2 consilieri de concurentă vor avea un
mandat de 2 ani si jumătate, stabilit prin decretul de numire în functie.
(3) Presedintele, vicepresedintii si consilierii de
concurentă trebuie să aibă o independentă reală si să se bucure de o înaltă
reputatie profesională si probitate civică. Pentru a fi numit membru al Consiliului
Concurentei se cer studii superioare, înaltă competentă profesională, o bună
reputatie si vechime de minimum 10 ani în activităti din domeniile: economic,
comercial, al preturilor si concurentei sau juridic.
(4) Presedintele trebuie să fi îndeplinit o functie de
conducere cu largi responsabilităti, în care a făcut dovada competentei sale
profesionale si manageriale.
(5) Calitatea de membru al Consiliului Concurentei
este incompatibilă cu exercitarea oricărei alte activităti profesionale sau de
consultantă, cu participarea, directă sau prin persoane interpuse, la
conducerea sau administrarea unor entităti publice ori private sau cu detinerea
de functii ori de demnităti publice, cu exceptia activitătii didactice din
învătământul superior. Ei nu pot fi desemnati experti sau arbitri nici de părti
si nici de instanta judecătorească sau de către o altă institutie.
(6) Membrii Plenului Consiliului Concurentei nu
reprezintă autoritatea care i-a numit si sunt independenti în luarea
deciziilor.
(7) Membrii Plenului Consiliului Concurentei si
inspectorii de concurentă nu pot face parte din partide sau alte formatiuni
politice.
(8) Mandatul de membru al Plenului Consiliului
Concurentei încetează:
a) la expirarea duratei;
b) prin demisie;
c) prin deces;
d) prin imposibilitate
definitivă de exercitare, constând într-o indisponibilitate mai lungă de 60 de
zile consecutive;
e) la survenirea unei incompatibilităti dintre cele
prevăzute la alin. (5) si (7), conform prevederilor alin. (11);
f) prin revocare, pentru încălcarea gravă a prezentei
legi si pentru condamnare penală, prin hotărâre judecătorească definitivă si
irevocabilă, pentru săvârsirea unei infractiuni.
(9) Membrii Plenului Consiliului Concurentei sunt
revocabili, în cazul prevăzut la alin. (8) lit. f), de către autoritatea care
i-a numit. Până la rămânerea definitivă a hotărârii judecătoresti penale ei pot
fi suspendati din functie de către aceeasi autoritate.
(10) În caz de vacantă a unui loc în Plenul
Consiliului Concurentei pentru una dintre situatiile prevăzute la alin. (8)
lit. b)–f), se va proceda, conform prevederilor alin. (1), la desemnarea si
numirea unui nou membru pentru durata rămasă din mandat, în functia devenită
vacantă.
(11) Membrii Consiliului Concurentei sunt obligati să notifice de îndată Consiliului survenirea oricărei situatii de incompatibilitate sau impediment dintre cele prevăzute la alin. (5) si (7), ei fiind de drept suspendati din functie din momentul survenirii acestei situatii, iar dacă situatia se prelungeste peste 10 zile consecutive, mandatul încetează si se procedează conform prevederilor alin. (9) si (10).
Art. 18. – (1) Înainte de a începe să-si exercite
functia, fiecare membru al Consiliului Concurentei este obligat să depună în
fata Presedintelui României, în prezenta celorlalti membri numiti si după
citirea decretului prezidential de numire în functie, următorul jurământ: “Jur
să respect Constitutia si legile tării, să apăr interesele României, drepturile
si libertătile fundamentale ale cetătenilor, să-mi îndeplinesc cu onoare,
demnitate, loialitate, responsabilitate si fără părtinire atributiile ce-mi
revin. Asa să-mi ajute Dumnezeu!“
(2) Presedintele Consiliului Concurentei prestează cel
dintâi jurământul.
(3) În cazul neprestării jurământului în termen de 30
de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României a decretului de
numire, membrul numit este de drept demisionar, urmând a se relua procedura
desemnării si numirii altei persoane pentru functia devenită vacantă.
(4) Actele efectuate de oricare dintre membrii
Consiliului Concurentei înainte de prestarea jurământului sunt nule de drept.
Art. 19. – (1) Mandatele membrilor Consiliului
Concurentei încep de la data depunerii jurământului de către acestia si expiră
la împlinirea termenelor prevăzute la art. 17 alin. (2), calculate de la
această dată.
(2) Dacă, până la expirarea mandatului în curs,
presedintele Consiliului Concurentei desemnat pentru mandatul următor nu va fi
prestat jurământul cu respectarea dispozitiilor art. 18, membrii Consiliului
Concurentei în exercitiu îsi vor continua activitatea până la depunerea
jurământului de către presedintele Consiliului, desemnat pentru mandatul
următor sub conducerea presedintelui anterior.
Art. 20. – (1) Consiliul Concurentei îsi desfăsoară
activitatea, deliberează si ia decizii în plen si în comisii, cu majoritatea
voturilor membrilor.
(2) Fiecare comisie este formată din 2 consilieri de
concurentă în componenta stabilită de presedintele Consiliului Concurentei,
pentru fiecare caz în parte, si este condusă de către un vicepresedinte al
Consiliului Concurentei.
(3) Presedintele Consiliului Concurentei ordonă
efectuarea de investigatii si desemnează raportorul pentru fiecare
investigatie.
(4) În aplicarea prezentei legi, Consiliul Concurentei
examinează în plen:
a) rapoartele de investigatie, cu eventualele obiectii
formulate la acestea, si decide asupra măsurilor de luat;
b) autorizarea concentrărilor economice;
c) sesizarea instantelor judecătoresti în aplicarea
prevederilor art. 7;
d) punctele de vedere, recomandările si avizele de
formulat în aplicarea dispozitiilor prezentei legi;
e) categoriile de întelegeri, decizii luate de
asociatiile de agenti economici si practici concertate propuse pentru
exceptare;
f) proiectele de reglementări propuse spre adoptare;
g) raportul anual asupra situatiei concurentei;
h) analiza încălcărilor prevederilor art. 9.
(5) În formatiunile deliberative fiecare membru
dispune de un vot; în caz de partaj egal al voturilor, solutia votată de
presedinte prevalează.
(6) Deciziile adoptate de Consiliul Concurentei în plen conform prevederilor alin. (4) se semnează de către presedinte, în numele Consiliului Concurentei; ele vor putea fi atacate în termen de 30 de zile de la publicare sau, după caz, de la comunicare, în procedura de contencios administrativ la Curtea de Apel Bucuresti; sentinta va fi pronuntată fără drept de apel, împotriva ei putând fi declarat recurs la Înalta Curte de Casatie si Justitie.
Art. 21. – (1) Presedintele Consiliului Concurentei
angajează patrimonial, prin semnătura sa, Consiliul Concurentei ca persoană
juridică si-l reprezintă ca institutie publică în fata persoanelor fizice si
juridice, a autoritătilor legislative, judiciare si administrative, precum si a
altor institutii românesti, străine si internationale. El exercită prerogative
disciplinare asupra întregului personal al Consiliului Concurentei.
(2) Ordinele si deciziile Consiliului Concurentei,
prin care se dispun măsuri si se aplică sanctiuni, se semnează de către
presedinte, iar reglementările adoptate de Consiliul Concurentei sunt puse în
aplicare, suspendate ori abrogate prin ordin al presedintelui.
(3) În caz de absentă ori de indisponibilitate a
presedintelui, reprezentarea legală a Consiliului Concurentei revine unuia
dintre vicepresedinti, desemnat de presedinte pentru durata absentei sau a
indisponibilitătii.
(4) Presedintele Consiliului Concurentei poate delega
puteri de reprezentare oricăruia dintre vicepresedinti, consilierii de
concurentă, inspectorii de concurentă sau altor persoane, mandatul trebuind să
mentioneze expres puterile delegate si durata exercitării lor.
Art. 22. – (1) În vederea exercitării atributiilor
sale, Consiliul Concurentei îsi elaborează si îsi adoptă regulamentul de
organizare, functionare si procedură si îsi constituie aparatul propriu, la
nivel central si local.
(2) Nomenclatorul de functii al aparatului propriu,
cuprinzând inspectori de concurentă si alte categorii de personal, conditiile
de încadrare pe functii, de promovare în grad si de stimulare, precum si
atributiile fiecărei functii se stabilesc prin regulament adoptat de Consiliul
Concurentei, cu respectarea reglementărilor privind functia publică si
functionarii publici si a reglementărilor privind salarizarea personalului
contractual din sectorul bugetar.
(3) Functia publică de specialitate pentru Consiliul
Concurentei este cea de inspector de concurentă.
Art. 23. – Functia de presedinte al Consiliului
Concurentei este asimilată celei de ministru, cea de vicepresedinte celei de
secretar de stat, iar cea de consilier de concurentă celei de subsecretar de
stat.
Art. 24. – În organizarea Consiliului Concurentei
functionează un secretariat general, condus de un secretar general, desemnat de
către Consiliul Concurentei. Atributiile secretarului general se stabilesc prin
regulamentul de organizare, functionare si procedură adoptat de Consiliul
Concurentei.
Art. 25. – (1) Consiliul Concurentei îsi întocmeste
proiectul de buget propriu, care se prevede distinct în bugetul de stat.
(2) Pentru functionarea Consiliului Concurentei si a
aparatului său teritorial, Guvernul si, după caz, organele administratiei
publice locale vor atribui Consiliului Concurentei în administrare imobilele
necesare, respectiv terenurile si dotările din domeniul public de interes
national sau, după caz, local, în termen de 60 de zile de la înregistrarea
cererii Consiliului Concurentei.
(3) Sumele reprezentând tarife, taxe si amenzi sau
alte sanctiuni aplicate de Consiliul Concurentei se fac venit la bugetul de
stat, în conditiile legii.
Art. 26. – Consiliul Concurentei are următoarele
atributii:
a) efectuează, la initiativa sa sau în urma unei
plângeri, sesizări sau notificări, investigatiile privind aplicarea art. 5, 6,
12 si 15;
b) ia deciziile prevăzute de prezenta lege pentru
cazurile de încălcare a dispozitiilor art. 5, 6, 9, 12 si 15, constatate în
urma investigatiilor efectuate de către inspectorii de concurentă, în baza
prevederilor legii si abilitării cu puteri de inspectie prin ordin al
presedintelui; o copie a acestui ordin va fi înmânată de inspectorii de
concurentă abilitati agentului economic sau asociatiei de agenti economici
supusi investigatiei;
c) certifică, la cererea agentilor economici sau a
asociatiilor de agenti economici si, atunci când consideră necesar, în urma declansării
unei investigatii, pe baza dovezilor prezentate, că nu există temei pentru
interventia sa în baza art. 5 alin. (1) sau a art. 6;
d) ia decizii de acordare a dispenselor în cazurile de
exceptări individuale de întelegeri, decizii luate de asociatiile de agenti
economici sau practici concertate, care se încadrează în prevederile art. 5
alin. (2), precum si decizii în cazurile de concentrări economice;
e) ia decizii de retragere a beneficiului exceptării
de la prevederile art. 5 alin. (1), stabilit prin regulament al Consiliului
Concurentei pentru unele categorii de întelegeri, decizii luate de asociatiile
de agenti economici sau practici concertate, atunci când constată că acestea nu
mai îndeplinesc prevederile art. 5 alin. (2);
f) asigură aplicarea efectivă a deciziilor proprii;
g) efectuează, din proprie initiativă, investigatii
utile pentru cunoasterea pietei;
h) sesizează Guvernul asupra existentei unei situatii de monopol sau a altor cazuri, asemenea celor prevăzute la art. 4 alin. (2) si (3), si propune acestuia adoptarea măsurilor necesare pentru remedierea disfunctionalitătilor constatate;
i) sesizează instantele judecătoresti asupra cazurilor
în care acestea sunt competente;
j) urmăreste aplicarea dispozitiilor legale si a altor
acte normative incidente în domeniul de reglementare al prezentei legi;
k) sesizează Guvernului cazurile de imixtiune a
organelor administratiei publice centrale si locale în aplicarea prezentei
legi;
l) emite aviz conform pentru proiectele de acte
normative care pot avea impact anticoncurential si propune modificarea acelora
care au un asemenea efect;
m) face recomandări Guvernului si organelor
administratiei publice locale pentru adoptarea de măsuri care să faciliteze
dezvoltarea pietei si a concurentei;
n) propune Guvernului sau organelor administratiei
publice locale luarea de măsuri disciplinare împotriva personalului din
subordinea acestora, în cazul în care acesta nu respectă dispozitiile
obligatorii ale Consiliului Concurentei;
o) realizează studii si întocmeste rapoarte privind
domeniul său de activitate si furnizează Guvernului, publicului si
organizatiilor internationale specializate informatii privind această
activitate;
p) reprezintă România si promovează schimbul de
informatii si de experientă în relatiile cu organizatiile si institutiile
internationale de profil si cooperează cu autoritătile de concurentă străine si
comunitare;
r) stabileste si aprobă misiunea, strategia generală
si programele de activitate ale autoritătii de concurentă;
s) ia orice alte decizii în îndeplinirea atributiilor
ce decurg din prezenta lege.
Art. 27. – (1) Consiliul Concurentei adoptă
regulamente si instructiuni, emite ordine, ia decizii si formulează avize, face
recomandări si elaborează rapoarte în aplicarea prevederilor prezentei legi.
(2) Consiliul Concurentei adoptă regulamente, în
special cele care privesc:
a) organizarea, functionarea si procedura;
b) autorizarea concentrărilor economice;
c) exceptarea unor categorii de întelegeri, decizii
ale asociatiilor agentilor economici sau practici concertate;
d) regimul dispenselor;
e) constatarea si aplicarea sanctiunilor prevăzute de
prezenta lege;
f) tarifele pentru notificări, solicitări de dispense,
de acces la documentatie si eliberare de copii sau extrase;
g) inspectorii de concurentă;
h) regimul disciplinar al personalului.
(3) Consiliul Concurentei adoptă instructiuni, în
special cele care privesc:
a) notificările de concentrări economice;
b) solicitările de dispense si prorogarea de dispense;
c) calcularea cifrei de afaceri si a plafoanelor
valorice prevăzute de prezenta lege;
d) definirea pietei relevante în scopul stabilirii
părtii substantiale de piată;
e) plata taxelor si a tarifelor stabilite prin
prezenta lege si prin regulamente.
(4) Consiliul Concurentei emite ordine prin care
stabileste plafoanele valorice revizuibile periodic, prevăzute de prezenta
lege, pune în aplicare, suspendă sau abrogă propriile reglementări adoptate,
dispune efectuarea de investigatii, ordonă inspectii si măsurile de luat în
privinta agentilor economici.
(5) Deciziile sunt acte individuale de administrare,
gestiune si disciplină internă, de aplicare de sanctiuni, de autorizare, de
acordare si de prorogare de dispense.
(6) Avizele sunt formulate, recomandările si
propunerile sunt făcute, punctele de vedere sunt formulate, rapoartele sunt
elaborate si comunicate, după caz publicate, conform dispozitiilor prezentei
legi.
Art. 28. – (1) Proiectele de regulamente si
instructiuni, precum si modificările acestora necesită avizul Consiliului
Legislativ, după care sunt adoptate în Plenul Consiliului Concurentei si puse
în aplicare prin ordin al presedintelui Consiliului Concurentei.
(2) Reglementările Consiliului Concurentei pot fi
atacate în contencios administrativ la Curtea de Apel Bucuresti, în termen de
30 de zile de la comunicare, respectiv publicarea actului atacat.
Art. 29. – Consiliul Concurentei va comunica punctul
său de vedere asupra oricărui aspect în domeniul politicii concurentiale, la
cererea:
a) Presedintiei României;
b) comisiilor parlamentare, senatorilor si
deputatilor;
c) organelor administratiei publice centrale si
locale;
d) organizatiilor profesionale, patronale si sindicale
interesate, incluzând printre acestea si Camera de Comert si Industrie a
României;
e) organizatiilor pentru protectia consumatorilor;
f) instantelor judecătoresti si parchetelor.
Art. 30. – (1) Cu privire la politica de privatizare,
respectiv politicile de ramură sau sectoriale, Consiliul Concurentei va
consulta ministerele de resort si alte organe ale administratiei publice
centrale sau locale, precum si organizatiile patronale în cauză.
(2) Organele si organizatiile prevăzute la alin. (1)
vor trimite Consiliului Concurentei punctul lor de vedere în termen de 30 de
zile de la solicitare. Acest punct de vedere va fi atasat la raportul asupra
cazului analizat.
(3) În îndeplinirea atributiilor sale Consiliul
Concurentei se va consulta cu organele administratiei publice centrale sau
locale si va solicita informatii si asistentă din partea acestora.
(4) Consiliul Concurentei, ca autoritate natională în
domeniul concurentei, va fi responsabil de relatia cu institutiile Comunitătii
Europene, în conformitate cu prevederile incidente din legislatia comunitară.
Art. 31. – (1) Consiliul Concurentei întocmeste annual
un raport privind activitatea sa si modul în care agentii economici si
autoritătile publice respectă regulile concurentei, potrivit prezentei legi.
(2) Raportul se adoptă în Plenul Consiliului
Concurentei si se dă publicitătii.
Art. 32. – (1) Prin prezenta lege se instituie
următoarea taxă: taxa de autorizare a concentrărilor economice, care se
plăteste în cazul emiterii unei decizii de autorizare conform art. 46 alin. (1)
lit. b) si alin. (2) lit. b) si c).
(2) Taxa de autorizare a concentrării economice se
stabileste la o cotă de 0,1% din cifra de afaceri cumulată a agentilor
economici implicati în concentrarea economică autorizată si se calculează pe
baza cifrei de afaceri pentru exercitiul financiar precedent deciziei de
autorizare a concentrării economice, determinată conform reglementărilor
Consiliului Concurentei.
(3) Sumele provenind din plata taxei prevăzute la
alin. (1) se varsă la bugetul de stat în termen si conform procedurilor
stabilite de reglementările fiscale.
CAPITOLUL V
Art. 33. – (1)
Descoperirea si investigarea încălcărilor prevederilor prezentei legi incumbă
Consiliului Concurentei care actionează prin inspectorii de concurentă.
(2) În cazul infractiunii prevăzute la art. 60 alin.
(1) din prezenta lege, personalul desemnat în conditiile alin. (1) va putea
efectua numai actele stabilite prin art. 214 din Codul de procedură penală.
Art. 34. – Consiliul Concurentei dispune efectuarea de
investigatii, potrivit atributiilor sale, în conditiile art. 40:
a) din oficiu;
b) la plângerea unei persoane fizice sau juridice
afectate în mod real si direct prin încălcarea prevederilor art. 5 alin. (1),
art. 6, 12 si 15;
c) la cererea agentilor economici sau a asociatiilor
de agenti economici interesati, conform prevederilor art. 5 alin. (2) sau ale
art. 13 alin. (2);
d) la cererea oricăreia dintre autoritătile,
institutiile, organizatiile sau a oricăruia dintre organele mentionate la art.
29 lit. a)–f).
Art. 35. – În realizarea investigatiilor, precum si a
atributiilor conferite în baza prezentei legi, inspectorii de concurentă pot
solicita agentilor economici sau asociatiilor de agenti economici informatiile
si documentele care le sunt necesare, mentionând baza legală si scopul
solicitării, si pot stabili termene până la care aceste informatii si documente
să le fie furnizate, sub sanctiunea prevăzută în prezenta lege.
Art. 36. – (1) Pentru investigarea încălcării
prevederilor prezentei legi, inspectorii de concurentă sunt abilitati cu puteri
de inspectie, cu exceptia debutantilor, si au următoarele puteri de inspectie:
a) să intre în spatiile, terenurile sau mijloacele de
transport pe care agentii eonomici ori asociatiile de agenti economici le detin
legal;
b) să examineze orice documente, registre, acte
financiar-contabile si comerciale sau alte evidente legate de activitatea
agentilor economici sau asociatiilor de agenti economici, indiferent de locul
în care sunt depozitate;
c) să ia declaratii reprezentantilor si angajatilor
agentului economic sau asociatiei de agenti economici referitoare la fapte sau
documente considerate relevante;
d) să ridice sau să obtină în orice formă copii ori
extrase din orice documente, registre, acte financiarcontabile si comerciale
sau din alte evidente legate de activitatea agentului economic sau asociatiei
de agenti economici;
e) să sigileze orice amplasament destinat
activitătilor agentului economic sau asociatiei de agenti economici si orice
documente, registre, acte financiar-contabile si comerciale sau alte evidente
legate de activitatea agentului economic sau asociatiei de agenti economici, pe
durata si în măsura necesară inspectiei.
(2) Inspectorii de concurentă cu puteri de inspectie,
prevăzuti la alin. (1), vor proceda la actele prevăzute la alin. (1) numai dacă
există indicii că pot fi găsite documente sau pot fi obtinute informatii
considerate necesare pentru îndeplinirea misiunii lor, iar rezultatul acestora
va fi consemnat într-un proces-verbal de constatare si inventariere.
(3) Inspectorii de concurentă cu puteri de inspectie
pot face inspectii inopinate si pot solicita orice fel de informatii sau
justificări legate de îndeplinirea misiunii, atât la fata locului, cât si la
convocare la sediul Consiliului Concurentei.
(4) Exercitarea puterilor de inspectie se face în
conformitate cu regulamentul privind organizarea, functionarea si procedura
Consiliului Concurentei.
Art. 37. – În baza autorizării judiciare date prin
încheiere, conform art. 38, inspectorul de concurentă poate efectua inspectii
în orice alte spatii, inclusiv domiciliul, terenuri sau mijloace de transport
apartinând conducătorilor, administratorilor, directorilor si altor angajati ai
agentilor economici sau asociatiilor de agenti economici supusi investigatiei.
Art. 38. – (1) Inspectorii de concurentă pot proceda
la inspectii, în conformitate cu prevederile art. 37, doar în baza unui ordin
emis de către presedintele Consiliului Concurentei si cu autorizarea judiciară
dată prin încheiere de către presedintele tribunalului în a cărui
circumscriptie sunt situate locurile de controlat sau de către un judecător
delegat de acesta. Când aceste locuri sunt situate în circumscriptiile unor
tribunale diferite si actiunea trebuie desfăsurată simultan în fiecare dintre ele,
oricare dintre presedintii tribunalelor competente poate emite o încheiere
unică.
(2) Cererea de autorizare trebuie să cuprindă toate
informatiile de natură a justifica inspectia, iar judecătorul sesizat este
tinut să verifice dacă cererea este întemeiată.
(3) Inspectia si actele pe care le cuprinde se
efectuează sub autoritatea si sub controlul judecătorului care le-a autorizat.
(4) Judecătorul poate inspecta locurile supuse
interventiei, putând decide în orice moment suspendarea sau încetarea inspectiei.
(5) Oricare ar fi împrejurările, inspectia nu poate
începe înainte de ora 8,00 sau după ora 18,00 si trebuie efectuată în prezenta
ocupantului locului sau a reprezentantului său; numai inspectorii de
concurentă, ocupantul locului sau reprezentantul său pot lua cunostintă de
piese si documente înaintea ridicării acestora.
(6) Inventarele si punerile de sigilii se fac conform
dispozitiilor Codului de procedură penală; originalele procesului-verbal si ale
inventarului sunt transmise judecătorului care a ordonat inspectia, iar piesele
si documentele care nu mai sunt utile stabilirii adevărului vor fi restituite
ocupantului locului.
(7) Încheierea mentionată la alin. (1) poate fi
atacată cu recurs la curtea de apel; recursul nu este suspensiv de executare.
(8) Consiliul Concurentei este informat de îndată
despre începerea inspectiei si despre operatiunile efectuate.
Art. 39. – (1) Organele administratiei publice centrale si locale, precum si orice ale institutii si autorităti publice sunt obligate să permită inspectorilor de concurentă accesul la documentele, datele si informatiile detinute de acestea, potrivit puterilor de inspectie stabilite de presedintele Consiliului Concurentei, fără a se putea opune caracterul de secret de stat sau secret de serviciu al unor asemenea documente, date si informatii.
(2) Inspectorii de concurentă, primind acces la
documentele, datele si informatiile mentionate la alin. (1), sunt tinuti la
respectarea strictă a caracterului de secret de stat sau secret de serviciu atribuit
legal respectivelor documente, date si informatii.
Art. 40. – (1) La primirea unei cereri sau plângeri
denuntând, respectiv acuzând o practică anticoncurentială, Consiliul
Concurentei examinează dacă aceasta prezintă suficient temei de fapt si de drept
pentru a justifica dispunerea pornirii unei investigatii.
(2) Dacă cererea sau plângerea nu prezintă suficiente
temeiuri pentru a justifica pornirea unei investigatii, Consiliul Concurentei o
respinge, comunicând decizia, în scris, autorului, cu precizarea motivelor, în
termen de 30 de zile de la înregistrarea cererii sau a plângerii. Decizia de
respingere va fi precedată de ascultarea argumentelor reclamantului în fata
comisiei Consiliului Concurentei care coordonează compartimentul de
specialitate implicat.
(3) În cazul în care cererea sau plângerea înaintată
nu cade sub incidenta prezentei legi, Consiliul Concurentei va răspunde, în
scris, în termenele prevăzute prin legi speciale.
Art. 41. – (1) De câte ori dispune pornirea unei
investigatii, presedintele Consiliului Concurentei desemnează un raportor,
responsabil pentru întocmirea raportului asupra investigatiei, comunicarea lui
părtilor în cauză, primirea observatiilor si prezentarea raportului în Plenul
Consiliului Concurentei, dacă este cazul.
(2) Raportorul desemnat instrumentează toate actele
procedurii de investigatie, propunând Consiliului Concurentei dispunerea
măsurilor care sunt de competenta acestuia.
Art. 42. – Atunci când, în urma declansării unei
investigatii, se constată că aceasta nu a condus la descoperirea unor dovezi
suficiente privind încălcarea legii, care să justifice impunerea de măsuri sau
sanctiuni de către Consiliul Concurentei, acesta, prin ordin al presedintelui,
va putea închide investigatia si va informa de îndată părtile implicate. Cu
exceptia situatiei în care investigatia s-a declansat ca urmare a unei
plângeri, închiderea unei investigatii nu necesită audierea în Plenul
Consiliului Concurentei.
Art. 43. – (1) Cu exceptia situatiei prevăzute la art.
42, orice procedură de investigatie necesită audierea agentilor economici
participanti la întelegerea, decizia luată de asociatii de agenti economici,
practica concertată, abuzul de pozitie dominantă sau la concentrarea economică,
obiect al investigatiei. Audierea este dispusă de presedintele Consiliului
Concurentei.
(2) Presedintele Consiliului Concurentei poate desemna
experti si poate admite audierea autorului plângerii sau al reclamatiei, la
cererea acestuia, precum si a oricărei persoane fizice sau juridice care
declară că detine date si informatii relevante pentru stabilirea adevărului în
cauza investigată.
(3) Neprezentarea sau renuntarea la audiere, precum si
refuzul oricărei depozitii sau declaratii nu constituie impedimente pentru
continuarea procedurii de investigatie.
Art. 44. – (1) Cu minimum 30 de zile înainte de data
fixată pentru audiere, o copie a raportului va fi transmisă, spre luare la
cunostintă, persoanelor a căror audiere a fost dispusă conform art. 43 alin.
(1). Persoanelor a căror audiere a fost admisă conform art. 43 alin. (2) li se
va trimite copia raportului numai la cerere si dacă presedintele Consiliului
Concurentei apreciază că este util în interesul investigatiei.
(2) Presedintele Consiliului Concurentei poate permite
părtilor în cauză consultarea dosarului la secretariatul Consiliului
Concurentei si obtinerea, contra cost, de copii si extrase ale actelor
procedurii de investigatie.
(3) Documentele, datele si informatiile din dosarul
cauzei, care prezintă caracter de secret de stat ori sunt confidentiale, nu
sunt accesibile pentru consultare ori obtinere de copii sau extrase decât prin
decizie a presedintelui Consiliului Concurentei.
(4) În cazul unei proceduri de investigatie, având ca
obiect o concentrare economică, dispozitiile prezentului articol referitoare la
consultarea dosarului sunt aplicabile asociatilor si directorilor executivi ai
entitătilor participante la concentrare, în măsura în care ei justifică în
cauză un interes legitim.
Art. 45. – După audierile dispuse si, dacă este cazul,
admise si după examinarea observatiilor părtilor asupra raportului de
investigatie, Consiliul Concurentei poate decide, după cum urmează:
a) în cazul unei investigatii, dispusă din oficiu sau
la sesizare, privind încălcarea prevederilor art. 5 alin. (1) sau ale art. 6,
după caz, să ordone încetarea practicilor anticoncurentiale constatate, să
formuleze recomandări, să impună părtilor conditii speciale si alte obligatii,
să aplice agentilor economici amenzi în conditiile prevăzute la cap. VI;
b) în cazul unei cereri, conform prevederilor art. 5
alin. (3), să emită o decizie motivată de acordare sau de refuz de exceptare
individuală prin dispensă pentru întelegerea, decizia luată de asociatii de
agenti economici ori practica concertată în cauză.
Art. 46. – (1) În termen de 30 de zile de la primirea
notificării unei operatiuni de concentrare economică, Consiliul Concurentei:
a) va emite o decizie de neinterventie, când va ajunge
la concluzia că operatiunea de concentrare economică notificată nu cade sub
incidenta prezentei legi;
b) va emite o decizie de neobiectiune, când va
constata că, desi operatiunea de concentrare economică notificată cade sub
incidenta prezentei legi, nu există îndoieli serioase privind compatibilitatea
cu un mediu concurential normal;
c) va decide deschiderea unei investigatii, când va
constata că operatiunea de concentrare economică notificată cade sub incidenta
prezentei legi si prezintă îndoieli serioase privind compatibilitatea cu un
mediu concurential normal.
(2) În termen de maximum 5 luni de la primirea notificării de concentrare economică pentru care Consiliul Concurentei a decis deschiderea unei investigatii datorită îndoielilor privind compatibilitatea sa cu un mediu concurential normal, Consiliul Concurentei:
a) va emite o decizie de refuz, dacă prin operatiunea
de concentrare economică se creează sau se consolidează o pozitie dominantă în
sensul art. 12;
b) va emite o decizie de autorizare, dacă prin
operatiunea de concentrare economică nu se creează si nici nu se consolidează o
pozitie dominantă în sensul art. 12;
c) va emite o decizie prin care stabileste obligatiile
si/sau conditiile ce trebuie îndeplinite pentru autorizarea operatiunii de
concentrare economică, dacă se constată că aceasta, cu modificările respective,
ar putea fi compatibilă cu un mediu concurential normal.
(3) În cazul în care Consiliul Concurentei nu ia o
decizie în termenele fixate la alin. (1) si (2), operatiunea de concentrare
economică notificată poate avea loc.
(4) În situatia în care notificarea unei operatiuni de
concentrare economică necesită completări, termenele prevăzute la alin. (1) si
(2) încep să curgă de la data la care părtile au furnizat Consiliului
Concurentei informatiile solicitate în vederea completării notificării.
(5) Consiliul Concurentei poate stabili, prin
regulament, o procedură simplificată pentru analiza anumitor operatiuni de
concentrare economică.
Art. 47. – (1) Înainte de emiterea unei decizii
conform art. 45 si 46, Consiliul Concurentei poate impune – printr-o decizie
privind măsuri interimare – agentilor economici implicati luarea oricărei
măsuri pe care o consideră necesară în scopul restabilirii mediului
concurential si repunerii părtilor în situatia anterioară.
(2) Măsurile de suspendare sau de interdictie a
practicilor anticoncurentiale constatate, precum si dispozitiile obligatorii
date agentilor economici de a reveni la situatia anterioară vor fi dispuse de
Consiliul Concurentei, în aplicarea prevederilor art. 45 si 46, numai la
constatarea unor fapte manifest ilicite, constitutive de practici
anticoncurentiale prohibite expres de prezenta lege si care trebuie eliminate
fără întârziere, pentru a prerveni sau a opri producerea unui prejudiciu grav
si cert.
(3) Măsurile prevăzute la alin. (1) si (2) trebuie să
fie strict limitate, atât în durată, cât si în obiectul lor, la ceea ce este
necesar pentru a corija afectarea liberei concurente.
(4) Deciziile luate de Consiliul Concurentei în
aplicarea prevederilor alin. (1) si ale art. 45 si 46 vor fi communicate de
îndată părtilor; ele pot fi atacate în contencios administrativ la Curtea de
Apel Bucuresti în termen de 30 de zile de la comunicare. Instanta poate ordona,
la cerere, suspendarea executării deciziei atacate.
Art. 48. – (1) Decizia luată de Consiliul Concurentei
în aplicarea prevederilor art. 46 cu privire la o operatiune de concentrare
economică în care este implicată o regie autonomă va fi notificată si
ministrului de resort.
(2) În termen de 30 de zile de la notificarea deciziei
conform alin. (1), Guvernul, la propunerea ministrului de resort, poate lua, pe
răspunderea sa, o decizie diferită de cea a Consiliului Concurentei pentru
ratiuni de interes public general. Decizia este executorie si va fi publicată
împreună cu decizia Consiliului Concurentei în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
CAPITOLUL VI
Art. 49. – Sunt nule de drept, fie ele exprese ori
tacite, publice sau oculte, orice angajamente, conventii sau clauze
contractuale raportându-se la o practică anticoncurentială prohibită prin art.
5 si 6 din prezenta lege.
Art. 50. – Constituie contraventii si se sanctionează
cu amendă de până la 1% din cifra de afaceri totală din anul financiar anterior
sanctionării următoarele fapte:
a) omisiunea notificării unei concentrări economice
cerute de art. 15;
b) furnizarea de informatii inexacte sau incomplete
prin solicitarea făcută conform prevederilor art. 5 alin. (3) ori prin
notificarea făcută conform prevederilor art. 15;
c) furnizarea de informatii inexacte sau incomplete
ori de documente incomplete sau nefurnizarea informatiilor si documentelor
solicitate conform prevederilor art. 35;
d) furnizarea de informatii, documente, înregistrări
si evidente într-o formă incompletă în timpul inspectiilor desfăsurate conform
prevederilor art. 36;
e) refuzul de a se supune unei inspectii desfăsurate
conform prevederilor art. 36 si 37.
Art. 51. – (1) Constituie contraventii si se
sanctionează cu amendă de până la 10% din cifra de afaceri totală realizată în
anul financiar anterior sanctiunii următoarele fapte:
a) încălcarea prevederilor art. 5 alin. (1), ale art.
6 sau ale art. 12;
b) punerea în practică a unei operatiuni de
concentrare economică cu încălcarea prevederilor art. 15 alin. (4) si (5);
c) începerea unei actiuni de concentrare economică
declarată incompatibilă cu prevederile prezentei legi printr-o decizie a
Consiliului Concurentei, luată conform prevederilor art. 46 alin. (2) lit. a);
d) neîndeplinirea unei obligatii sau a unei conditii
impuse printr-o decizie luată în conformitate cu prevederile prezentei legi.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1),
Consiliul Concurentei va stabili, prin instructiuni, conditiile si criteriile
de aplicare a unei politici de clementă, care poate merge până la absolvire de
răspundere pecuniară.
Art. 52. – Individualizarea sanctiunii în cazul
săvârsirii vreuneia dintre contraventiile prevăzute la art. 50 si 51 se face
tinând seama de gravitatea si durata faptei si a consecintelor sale asupra
concurentei. Sanctiunile vor fi gradate pe transe, prin instructiuni adoptate
de către Consiliul Concurentei.
Art. 53. – Dacă în termen de 45 de zile de la
notificarea deciziei luate de Consiliul Concurentei, în conformitate cu
prevederile prezentei legi, agentul economic în cauză nu se conformează
măsurilor dispuse de acesta, Consiliul Concurentei îi poate aplica amenda
maximă prevăzută la art. 51 ori poate cere instantei judecătoresti competente
dispunerea uneia dintre măsurile stabilite la art. 7 alin. (1).
Art. 54. – Consiliul Concurentei poate obliga, prin
decizie, agentii economici sau asociatiile de agenti economici la plata unor
amenzi cominatorii, în sumă de până la 5% din cifra de afaceri zilnică medie
din anul financiar anterior sanctionării, pentru fiecare zi de întârziere,
calculată de la data stabilită prin decizie, pentru a-i determina:
a) să respecte prevederile art. 5 alin. (1), ale art.
6 si ale art. 12;
b) să aplice măsurile enuntate printr-o decizie luată
conform prevederilor art. 45 lit. a) si b), ale art. 46 alin. (2) lit. c) si
ale art. 47 alin. (1) si (2);
c) să furnizeze în mod complet si corect informatiile
si documentele care le-au fost cerute conform prevederilor art. 35;
d) să se supună inspectiei prevăzute la art. 36–38.
Art. 55. – (1) Contraventiile prevăzute în prezenta
lege se constată si se sanctionează de către Consiliul Concurentei în plen,
comisii sau prin inspectorii de concurentă.
(2) Sanctiunile pentru contraventiile prevăzute la
art. 50 lit. b)–e) si la art. 51 alin. (1) lit. d) se aplică de către
inspectorii de concurentă.
(3) Sanctiunile pentru contraventiile prevăzute la
art. 50 lit. a) si la art. 51 alin. (1) lit. c) si d), precum si amenzile
cominatorii prevăzute la art. 54 se aplică de către comisiile Consiliului
Concurentei prin decizii.
(4) Sanctiunile pentru contraventiile prevăzute la
art. 51 alin. (1) lit. a) si b) se aplică de către Plenul Consiliului
Concurentei prin aceeasi decizie prin care s-a constatat săvârsirea respectivei
contraventii. Instanta competentă este cea prevăzută la art. 47 alin. (4).
(5) Deciziile luate în conditiile alin. (3) si (4) pot
fi atacate la Curtea de Apel Bucuresti, Sectia contencios administrativ, în
termen de 30 de zile de la comunicare.
(6) În baza deciziei Consiliului Concurentei
profiturile sau, după caz, veniturile suplimentare realizate de agentii
economici ca urmare a săvârsirii contraventiilor prevăzute si sanctionate de
prezenta lege vor fi confiscate si vărsate la bugetul de stat.
Art. 56. –
Contraventiilor prevăzute la art. 50 lit. b)–e) si la art. 51 alin. (1) lit. d)
li se aplică prevederile Ordonantei Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobată cu modificări
si completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările si completările ulterioare, cu exceptia art. 28
si 29.
Art. 57. – (1) Deciziile emise conform art. 45, 46, 54
si 55 vor fi comunicate părtilor în cauză de către Consiliul Concurentei si vor
fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, pe cheltuiala
contravenientului sau a solicitantului, după caz, ori pe pagina de Internet a Consiliului
Concurentei.
(2) La publicarea deciziilor se va tine seama de
interesele legitime ale agentilor economici în cauză, astfel încât secretul
profesional să nu fie divulgat.
Art. 58. – (1) Dreptul Consiliului Concurentei de a
aplica sanctiuni contraventionale pentru încălcările prevederilor prezentei
legi se prescrie după cum urmează:
a) în termen de 3 ani, în cazul încălcării
prevederilor art. 50 lit. c), d) si e);
b) în termen de 5 ani, în cazul tuturor celorlalte
încălcări ale prevederilor prezentei legi.
(2) Prescriptia dreptului la actiune al Consiliului Concurentei începe să curgă de la data încetării practicii anticoncurentiale. În cazul încălcărilor legii, ce au caracter de continuitate sau de repetabilitate, prescriptia începe să curgă de la data încetării ultimului act sau fapt anticoncurential în cauză.
Art. 59. – (1) Orice actiune întreprinsă de către
Consiliul Concurentei în scopul unei examinări preliminare sau în scopul
declansării unei investigatii în legătură cu o anumită încălcare a legii va
întrerupe cursul termenelor de prescriptie prevăzute la art. 58. Întreruperea
termenului de prescriptie va avea efect de la data comunicării actiunii
întreprinse de către Consiliul Concurentei, făcută către cel putin un agent
economic sau o asociatie de agenti economici care a participat la săvârsirea
încălcării legii.
(2) Actiunile ce pot fi întreprinse de către Consiliul
Concurentei si care întrerup cursul termenului de prescriptie includ, în
principal, următoarele:
a) solicitări de informatii, în scris;
b) ordin al presedintelui Consiliului Concurentei de
declansare a unei investigatii;
c) începerea procedurilor legale.
(3) Întreruperea termenului de prescriptie îsi produce
efectele fată de toti agentii economici sau asociatiile de agenti economici
care au participat la săvârsirea încălcării legii.
(4) În cazul întreruperii termenului de prescriptie,
un nou termen, cu o durată similară, începe să curgă de la data la care
Consiliul Concurentei a întreprins una dintre actiunile mentionate la alin. (2).
Termenul de prescriptie va expira cel mai târziu în ziua în care se Omplineste
perioada egală cu dublul termenului de prescriptie, aplicabil pentru săvârsirea
încălcării în cauză, în situatia în care Consiliul Concurentei nu a impus nici
una dintre sanctiunile prevăzute de prezenta lege.
Art. 60. – (1) Participarea cu intentie frauduloasă si
în mod determinant a unei persoane fizice la conceperea, organizarea sau
realizarea practicilor interzise de art. 5 alin. (1) si de art. 6 si care nu
sunt exceptate conform prevederilor art. 5 alin. (2) sau ale art. 8 constituie
infractiune si se pedepseste cu închisoare de la 6 luni la 4 ani sau cu amendă.
(2) Actiunea penală se pune în miscare la sesizarea
Consiliului Concurentei.
(3) Instanta judecătorească poate dispune publicarea,
în presă, pe cheltuiala celui vinovat, a hotărârii definitive.
Art. 61. – Independent de sanctiunile aplicate în
conformitate cu prevederile prezentei legi, dreptul la actiune al persoanelor
fizice si/sau juridice pentru repararea integrală a prejudiciului cauzat lor
printr-o practică anticoncurentială prohibită de prezenta lege rămâne rezervat.
Art. 62. – Orice persoană care utilizează sau divulgă,
în alte scopuri decât cele prevăzute de prezenta lege, documente sau informatii
cu caracter de secret profesional, primite sau de care a luat cunostintă în
îndeplinirea atributiilor de serviciu sau în legătură cu serviciul, răspunde
potrivit legii penale, putând fi obligată si la repararea prejudiciului cauzat.
CAPITOLUL VII
Dispozitii comune si finale
Art. 63. – În cazul în care încadrarea juridică făcută
printr-o notificare de agentii economici implicati nu este corectă, Consiliul
Concurentei poate schimba această încadrare.
Art. 64. – (1) Cifra de afaceri vizată în art. 8 si 14
este suma veniturilor realizate din vânzările de produse si/sau din prestările
de servicii realizate de agentul economic în cursul ultimului exercitiu
financiar, din care se scad sumele datorate cu titlu de obligatii fiscale si
valoarea contabilizată a exporturilor efectuate direct sau prin mandatar.
(2) Când o operatiune de concentrare economică are loc
în modalitatea prevăzută la art. 10 alin. (2) lit. b), prin cumpărare de
elemente de activ, din cifra de afaceri stabilită conform alin. (1) va fi luată
în considerare numai suma aferentă activelor constituind obiect al tranzactiei.
(3) Dacă, în cursul unei perioade de 2 ani, două sau
mai multe tranzactii de felul celor mentionate la alin. (2) au loc între
aceleasi persoane fizice si/sau juridice, ele sunt considerate ca o singură
operatiune de concentrare economică, realizată la data ultimei tranzactii.
Art. 65. – Cifra de afaceri este înlocuită:
a) pentru societăti bancare, institutii de credit sau
financiare si societăti financiare, prin a zecea parte din valoarea bilantului
lor;
b) pentru societătile de asigurări, prin valoarea
primelor brute emise, care vor include toate sumele primite sau de primit
conform contractelor de asigurări încheiate de ele sau în contul lor, inclusiv
primele cedate reasigurătorilor, după deducerea impozitelor si a taxelor
identificate de către Consiliul Concurentei prin instructiuni.
Art. 66. – În scopul
aplicării prevederilor art. 8 si 14, dar fără a contraveni prevederilor alin.
(2) si (3) ale art. 64, dacă vreuna dintre societătile comerciale avute în
vedere la aplicarea prevederilor art. 8 sau ale art. 14 face parte dintr-un
grup de societăti comerciale, pentru cifra sa de afaceri se va lua în
considerare cifra de afaceri cumulată a respectivului grup, conform bilantului
consolidat al acestuia.
Art. 67. – Plafoanele valorice stabilite, conform
dispozitiilor prezentei legi, prin raportare la cifra de afaceri vor fi
actualizate periodic prin decizie a plenului si puse în aplicare prin ordin al
presedintelui Consiliului Concurentei, tinându-se seama de evolutia pietelor.
NOTĂ:
Reproducem mai jos art. II*)–VI din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr.
121/2003 pentru modificarea si completarea Legii concurentei nr.
21/1996, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
184/2004 si modificată prin Legea nr.
538/2004, articole care nu au fost cuprinse în forma
republicabilă a Legii nr.
21/1996:
“Art.II. – (1) Indemnizatiile prevăzute în
anexa nr. VII/2b la Legea nr.
154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază în sectorul
bugetar si a indemnizatiilor pentru persoane care ocupă functii de demnitate
publică, cu modificările si completările ulterioare, la nr. crt. 34, 35 si 36
se înlocuiesc cu indemnizatiile prevăzute la nr. crt. 16, 17 si 18 din aceeasi
anexă.
*) În urma
interventiilor legislative suferite de art. II din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
121/2003 prin Legea nr.
184/2004 si prin Legea nr.
538/2004, alineatele acestui articol au fost renumerotate.
Astfel,
alineatul (3) a fost abrogat prin Legea nr.
184/2004, alin. (21)–(24),
introduse prin Legea nr.
184/2004, au devenit alin. (3)–(6), iar alin. (2) a fost modificat prin
Legea nr.
538/2004.
(2) Salariile de bază ale inspectorilor de concurentă
si al secretarului general din cadrul Consiliului Concurentei se stabilesc prin
asimilare cu indemnizatiile prevăzute de Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
177/2002 privind salarizarea si alte drepturi ale magistratilor, aprobată
cu modificări si completări prin Legea nr.
347/2003, astfel: de la anexa nr. 1 cap. A, nr. crt. 11 – pentru
inspectorul de concurentă superior, nr. crt. 18 – pentru inspectorul de
concurentă principal, nr. crt. 23 – pentru inspectorul de concurentă asistent
si nr. crt. 32 – pentru inspectorul de concurentă debutant si de la anexa nr. 1
cap. B, nr. crt. 1 – pentru secretarul general.
(3) Personalul de specialitate din cadrul Consiliului
Concurentei beneficiază în mod corespunzător de prevederile art. 30 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
177/2002, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
347/2003.
(4) Personalul Consiliului Concurentei beneficiază de
spor de confidentialitate de până la 15% din salariul de bază. Categoriile de
personal, cuantumul sporului si conditiile de acordare se stabilesc prin ordin
al presedintelui Consiliului Concurentei, cu încadrarea în cheltuielile de
personal aprobate institutiei.
(5) Prin derogare de la prevederile art. 20 alin. (1)
din Legea nr.
154/1998, prevederile alin. (3) si (4) se aplică în mod corespunzător si membrilor
Plenului Consiliului Concurentei.
(6) Membrii Plenului Consiliului Concurentei si
inspectorii de concurentă beneficiază si de drepturile stabilite prin alte acte
normative aplicabile personalului din sectorul bugetar.
(7) Personalul din cadrul Oficiului Concurentei care
este preluat de către Consiliul Concurentei, în functie de atributiile
reglementate prin lege pentru această institutie, se stabileste pe bază de
protocol, care va fi încheiat între Ministerul Finantelor Publice, Oficiul
Concurentei si Consiliul Concurentei în termen de maximum 30 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă. Pe baza acestui protocol
Consiliul Concurentei va modifica corespunzător Regulamentul de organizare,
functionare si procedură al Consiliului Concurentei.
(8) Plângerile si sesizările formulate în temeiul
Legii nr.
21/1996, aflate în curs de solutionare de către Oficiul Concurentei, precum
si investigatiile în desfăsurare vor fi preluate de către Consiliul
Concurentei, pe bază de protocol, în maximum 30 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentei ordonante de urgentă.
(9) Consiliul Concurentei va prelua bunurile mobile si
imobile aflate în administrarea sau în proprietatea Oficiului Concurentei,
corespunzător activitătilor si personalului preluat, prin protocol, care va fi
încheiat între Ministerul Finantelor Publice, Oficiul Concurentei si Consiliul
Concurentei în termen de maximum 30 de zile de la data intrării în vigoare a
prezentei ordonante de urgentă.
Art. III. – (1) În cadrul Ministerului
Finantelor Publice se organizează o directie generală de specialitate, precum
si compartimente în cadrul unitătilor teritoriale, având, în principal,
următorul obiect de activitate:
a) aplicarea de către Ministerul Finantelor Publice,
în calitate de principal furnizor de ajutor de stat, a legislatiei în domeniul
ajutorului de stat;
b) aplicarea dispozitiilor legale în domeniul
preturilor, pentru care legea abilitează Ministerul Finantelor Publice;
c) urmărirea evolutiei preturilor în economie;
d) aplicarea dispozitiilor legale în domeniul
concurentei neloiale si al publicitătii, pentru care legea abilitează
Ministerul Finantelor Publice;
e) participarea la schimbul de informatii si
experientă în relatiile cu organizatiile si institutiile internationale, în
domeniul său de activitate.
(2) Personalul din cadrul Oficiului Concurentei se
preia de către Ministerul Finantelor Publice, cu păstrarea drepturilor
salariale detinute anterior preluării, în functie de atributiile stabilite prin
prezenta ordonantă de urgentă pentru această institutie, prin protocol, care va
fi încheiat între Ministerul Finantelor Publice, Oficiul Concurentei si
Consiliul Concurentei în termen de maximum 30 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentei ordonante de urgentă.
(3) Denumirea Oficiul Concurentei se
înlocuieste cu Ministerul Finantelor Publice în toate actele normative
care reglementează domeniile de activitate prevăzute la alin. (1).
(4) Plângerile, sesizările si solicitările formulate
în temeiul altor acte normative decât Legea nr.
21/1996, aflate în curs de solutionare de către Oficiul Concurentei, vor fi
preluate de către Ministerul Finantelor Publice, pe bază de protocol, în termen
de maximum 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă.
(5) Ministerul Finantelor Publice va prelua bunurile
mobile si imobile aflate în administrarea sau în proprietatea Oficiului
Concurentei, corespunzător activitătilor si personalului preluat, prin
protocol, care va fi încheiat între Ministerul Finantelor Publice, Oficiul
Concurentei si Consiliul Concurentei în termen de maximum 30 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă.
(6) În aplicarea alin. (1), (2) si (5), în termen de
30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă,
Ministerul Finantelor Publice va înainta Guvernului un proiect de modificare a
hotărârii Guvernului privind organizarea si functionarea Ministerului
Finantelor Publice.
Art. IV. – Regulamentele si instructiunile
Consiliului Concurentei, în vigoare, vor fi revizuite în mod corespunzător în
termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a prezentei ordonante de
urgentă.
Art. V. – Pe data intrării în vigoare a
prezentei ordonante de urgentă orice dispozitii contrare se abrogă.
Art. VI. – Prevederile art. II–IV intră în vigoare în termen de 3 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă.“