MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 173 (XVII) - Nr. 785 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Marti, 30 august 2005
SUMAR
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
911. – Hotărâre privind stabilirea
conditiilor de introducere pe piată si de punere în functiune a dispozitivelor
medicale
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
1.080/M-1/689/481. –
Ordin al ministrului finantelor publice, al ministrului afacerilor externe
si al ministrului economiei si comertului privind aprobarea Procedurilor si
modalitătilor de încasare si de decontare a contravalorii creantelor recuperate
în baza Legii nr. 29/1994, cu modificările ulterioare, precum si a tehnicilor
de analiză si selectie a ofertelor, de negociere si de prezentare a
propunerilor de mandat
1.081/M-1/690/480. – Ordin al
ministrului finantelor publice, al ministrului afacerilor externe si al
ministrului economiei si comertului privind aprobarea Procedurilor si
modalitătilor de decontare a contravalorii soldurilor din conturile de cliring,
barter si cooperare economică internatională
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
stabilirea conditiilor de introducere pe piată si de punere în functiune a
dispozitivelor medicale
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, si al art. 5 din Legea nr.
608/2001 privind evaluarea conformitătii produselor, cu modificările si
completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
CAPITOLUL I
Art. 1. – Prezenta hotărâre se aplică dispozitivelor
medicale si accesoriilor acestora. În sensul prezentei hotărâri, accesoriile
sunt tratate ca dispozitive medicale propriu-zise. Dispozitivele medicale si accesoriile
acestora sunt denumite în continuare dispozitive.
Art. 2. – În sensul prezentei hotărâri, termenii si
expresiile de mai jos se definesc după cum urmează:
1. dispozitiv medical – orice instrument,
aparat, echipament, material sau alt articol, utilizat singur ori în
combinatie, inclusiv software-ul necesar functionării corespunzătoare a
acestuia, destinat de producător să fie folosit pentru om în scop de:
a) diagnosticare, prevenire, monitorizare, tratament
sau ameliorare a unei afectiuni;
b) diagnosticare, monitorizare, tratament, ameliorare
sau compensare a unei leziuni ori a unei dizabilităti;
c) investigatie, înlocuire sau modificare a anatomiei
ori a unui proces fiziologic;
d) control al conceptiei si care nu îsi Ondeplineste
actiunea principală prevăzută în sau pe organismul uman prin mijloace
farmacologice, imunologice sau metabolice, dar a cărui functionare poate fi
asistată prin astfel de mijloace;
2. accesoriu – un articol care, desi nu este un
dispozitiv medical, este destinat în mod special de către producător să fie
folosit împreună cu un dispozitiv medical pentru a permite acestuia să fie
utilizat conform scopului propus;
3. dispozitiv medical pentru diagnostic in vitro –
orice dispozitiv care este un reactiv, produs de reactie, calibrator, material
de control, o trusă, un instrument, aparat, echipament sau sistem, utilizat
singur ori în combinatie, destinat de producător pentru a fi utilizat in
vitro pentru examinarea de probe, inclusiv a donărilor de sânge si
tesuturi, derivate din organismul uman în scopul exclusiv sau principal
de a furniza informatii:
a) privind o stare fiziologică sau patologică; sau
b) privind o anomalie congenitală; sau
c) pentru a determina gradul de securitate si
compatibilitate cu primitori potentiali; sau
d) pentru a monitoriza măsuri terapeutice.
Recipientele pentru probe sunt considerate a fi dispozitive medicale pentru
diagnostic in vitro. Recipientele pentru probe sunt acele dispozitive,
tip vacuum sau nu, destinate de către producător în mod special pentru
păstrarea initială si pentru conservarea probelor obtinute din organismul uman,
în scopul unei examinări pentru diagnostic in vitro.
Produsele destinate uzului general de laborator nu
sunt dispozitive medicale pentru diagnostic in vitro, dacă aceste produse,
având în vedere caracteristicile lor, nu sunt proiectate în mod special de
către producătorul lor pentru a fi folosite pentru diagnostic in vitro;
4. dispozitiv medical la comandă – orice
dispozitiv destinat să fie utilizat exclusiv de un pacient determinat, realizat
special conform prescriptiei scrise a unui practician medical calificat care,
pe propria răspundere, îi stabileste caracteristicile specifice ale
proiectului.
Prescriptia mentionată mai sus poate fi, de asemenea,
emisă de oricare altă persoană autorizată în virtutea calificării sale
profesionale.
Dispozitivele medicale de serie mare care trebuie să
fie adaptate pentru a întruni cerintele specifice ale practicianului medical
sau ale oricărui alt utilizator profesionist nu sunt considerate dispozitive la
comandă;
5. dispozitiv medical destinat investigatiei
clinice – orice dispozitiv destinat să fie utilizat de practicianul medical
calificat, atunci când conduce investigatii, conform sectiunii 2.1 din anexa
nr. 10, într-un mediu clinic adecvat. În scopul realizării investigatiei
clinice, orice altă persoană care în virtutea calificării sale profesionale
este autorizată să efectueze astfel de investigatii va fi acceptată ca
echivalent al practicianului medical calificat;
6. producător – persoana fizică sau juridică
responsabilă pentru proiectarea, fabricarea, ambalarea si etichetarea unui
dispozitiv medical, înainte de a fi introdus pe piată sub numele său propriu,
indiferent dacă aceste operatii sunt efectuate de ea însăsi sau, în numele său,
de o tertă parte.
Obligatiile producătorilor se aplică oricărei persoane fizice sau juridice care asamblează, ambalează, prelucrează, reconditionează total si/sau etichetează unul sau mai multe produse gata fabricate si/sau le atribuie acestora destinatia de dispozitive pentru a fi introduse pe piată sub numele său propriu. Prevederile prezentului alineat nu se aplică persoanei care, nefiind un producător în întelesul definitiei prevăzute la alineatul precedent, asamblează sau adaptează dispozitive deja existente pe piată în scopul propus de a fi folosite de către un pacient individual;
7. scop propus – utilizarea pentru care
dispozitivul este destinat, în concordantă cu datele furnizate de producător pe
eticheta acestuia, în instructiunile de utilizare si/sau în materiale
promotionale;
8. introducere pe piată – actiunea de a face
disponibil pentru prima dată, contra cost sau gratuit, un dispozitiv, altul
decât dispozitivul destinat investigatiei clinice, în vederea distribuirii
si/sau utilizării pe piata românească ori a unui stat membru al Uniunii
Europene, indiferent dacă acesta este nou sau complet reconditionat;
9. punere în functiune – etapa în care
dispozitivul este pus la dispozitia utilizatorului final, fiind gata de
utilizare pe piata românească sau a unui stat membru al Uniunii Europene,
pentru prima dată pentru scopul propus;
10. reprezentant autorizat – persoană fizică
sau juridică stabilită în România ori într-un stat membru al Uniunii Europene
sau al Spatiului Economic European, care, în urma desemnării explicite de către
producător, actionează si poate fi contactată de către autorităti si organisme
nationale sau din statele membre ale Uniunii Europene ori ale Spatiului
Economic European, în locul producătorului, cu privire la obligatiile acestuia
conform prezentei hotărâri.
Art. 3. – (1) Dacă un dispozitiv este destinat să
administreze o substantă definită ca produs medicamentos, care este reglementat
de Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
152/1999 privind produsele medicamentoase de uz uman, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr.
336/2002, cu modificările si completările ulterioare, acestui dispozitiv i
se aplică prevederile prezentei hotărâri, fără a deroga de la dispozitiile
aplicabile produselor medicamentoase.
(2) Dacă un astfel de dispozitiv este introdus pe
piată într-o formă în care dispozitivul si produsul medicamentos formează un
singur produs destinat exclusiv utilizării în combinatia dată si care nu este
reutilizabil, acest dispozitiv va fi tratat ca produs medicamentos.
(3) Cerintele esentiale relevante prevăzute în anexa nr.
1 se aplică si dispozitivului prevăzut la alin. (2), exclusiv în ceea ce
priveste securitatea si performantele acestuia.
Art. 4. – (1) Când un dispozitiv încorporează ca parte
integrantă o substantă care, dacă este utilizată separat, poate fi considerată
produs medicamentos, în sensul legislatiei privind produsele medicamentoase, si
care poate actiona asupra organismului uman printr-o actiune auxiliară celei a
dispozitivului, acest dispozitiv se evaluează si se autorizează conform
prevederilor prezentei hotărâri.
(2) Când un dispozitiv încorporează ca parte
integrantă o substantă care, dacă este utilizată separat, poate fi considerată
constituent al unui produs medicamentos sau un produs medicamentos derivat din
sânge uman ori din plasmă umană, în sensul definit în Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
152/1999, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
336/2002, cu modificările si completările ulterioare, denumit în continuare
derivat de sânge uman, si care poate actiona asupra organismului uman
printr-o actiune auxiliară celei a dispozitivului, acest dispozitiv se evaluează
si se autorizează conform prevederilor prezentei hotărâri.
Art. 5. – Prezenta hotărâre nu se aplică:
a) dispozitivelor pentru diagnostic in vitro reglementate
de Hotărârea Guvernului nr.
798/2003 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piată si de
utilizare a dispozitivelor medicale pentru diagnostic in vitro;
b) dispozitivelor implantabile active reglementate de
Hotărârea Guvernului nr.
344/2004 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piată si/sau de
punere în functiune a dispozitivelor medicale implantabile active, cu
modificările ulterioare;
c) produselor medicamentoase reglementate de Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr.
152/1999, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 336/2002, cu
modificările si completările ulterioare, inclusiv produselor medicamentoase
derivate din sânge uman;
d) produselor cosmetice reglementate de Legea nr.
178/2000 privind produsele cosmetice, republicată;
e) sângelui uman, produselor din sânge, plasmei sau
celulelor sanguine de origine umană ori dispozitivelor care încorporează în
momentul introducerii lor pe piată astfel de produse din sânge, plasmă sau
celule, cu exceptia dispozitivelor medicale prevăzute la art. 4 alin. (2);
f) transplanturilor, tesuturilor sau celulelor de
origine umană, precum si produselor care încorporează sau derivă din tesuturi
ori celule de origine umană;
g) transplanturilor, tesuturilor sau celulelor de
origine animală, cu exceptia cazurilor în care un dispozitiv este fabricat prin
utilizarea de tesuturi de origine animală neviabile sau de produse neviabile,
derivate din tesuturi de origine animală.
Art. 6. – (1) Prevederile prezentei hotărâri nu se
aplică echipamentului individual de protectie reglementat de Hotărârea
Guvernului nr.
115/2004 privind stabilirea cerintelor esentiale de securitate ale echipamentelor
individuale de protectie si a conditiilor pentru introducerea lor pe piată.
(2) Pentru a decide dacă unui produs i se aplică
prevederile Hotărârii Guvernului nr.
115/2004 sau prevederile prezentei hotărâri, se va lua în considerare în
mod deosebit principalul scop propus al produsului.
Art. 7. – Prezenta hotărâre constituie o reglementare
armonizată specifică, în sensul art. 1 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr.
497/2003 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piată si de
functionare a aparatelor electrice si electronice din punct de vedere al
compatibilitătii electromagnetice, cu modificările si completările ulterioare.
Art. 8. – Prin aplicarea prevederilor prezentei
hotărâri nu se va aduce atingere aplicării dispozitiilor Ordinului ministrului
sănătătii si al presedintelui Comisiei Nationale pentru Controlul Activitătilor
Nucleare nr.
285/79/2002 pentru aprobarea Normelor privind radioprotectia persoanelor în
cazul expunerilor medicale la radiatii ionizante.
CAPITOLUL II
Conditii pentru introducerea pe piată si punerea în
functiune a dispozitivelor
SECTIUNEA 1
Introducerea pe piată si punerea în
functiune a dispozitivelor
Art. 9. – Ministerul Sănătătii trebuie să ia toate măsurile
necesare pentru a se asigura că dispozitivele pot fi introduse pe piată si/sau
puse în functiune numai dacă sunt conforme cu cerintele prezentei hotărâri,
atunci când sunt furnizate corespunzător si instalate, întretinute si utilizate
corect în conformitate cu scopul propus.
SECTIUNEA a 2-a
Cerinte esentiale
Art. 10. – Dispozitivele trebuie să îndeplinească
cerintele esentiale prevăzute în anexa nr. 1, care le sunt aplicabile, tinând
seama de scopul propus al acestora.
Libera circulatie a dispozitivelor
Art. 11. – (1) Se admite introducerea pe piată sau
punerea în functiune a dispozitivelor care poartă marcajul european de
conformitate CE, prevăzut la art. 49, marcaj care semnifică faptul că aceste
dispozitive au fost supuse evaluării conformitătii potrivit art. 17–28.
(2) Nu pot face obiectul restrictionării de la
introducerea pe piată sau punerea în functiune:
a) dispozitivele destinate investigatiei clinice, puse
la dispozitie în acest scop medicilor specialisti sau persoanelor autorizate,
dacă satisfac conditiile prevăzute în cap. VII si în anexa nr. 8;
b) dispozitivele la comandă, introduse pe piată si
puse în functiune, dacă satisfac conditiile prevăzute la art. 21 si în anexa
nr. 8; dispozitivele din clasele IIa, IIb si III trebuie să fie însotite de
declaratia de conformitate prevăzută în anexa nr. 8. Aceste dispozitive nu
poartă marcajul european de conformitate CE, denumit în continuare marcaj CE.
(3) La târguri, expozitii, demonstratii, întruniri
stiintifice si tehnice si altele asemenea, organizate pe teritoriul României,
dispozitivele care nu sunt în conformitate cu prevederile prezentei hotărâri
pot fi expuse cu conditia să poarte o inscriptionare vizibilă care să indice în
mod clar că nu pot fi comercializate sau puse în functiune înainte de a deveni
conforme cu prevederile prezentei hotărâri.
(4) Când un dispozitiv ajunge la utilizatorul final,
indiferent dacă dispozitivul este sau nu de uz profesional, informatiile
prevăzute la pct. 13 din anexa nr. 1, furnizate utilizatorului si pacientului,
trebuie să fie redactate în limba română.
(5) În cazul în care un dispozitiv face obiectul mai
multor reglementări tehnice armonizate care prevăd aplicarea marcajului CE,
marcajul semnifică faptul că dispozitivul este conform cu prevederile tuturor
reglementărilor tehnice respective.
(6) Dacă una sau mai multe dintre reglementările
tehnice armonizate prevăzute la alin. (5) permit producătorului, pentru o
perioadă tranzitorie, să aleagă reglementările pe care să le aplice, marcajul CE
semnifică faptul că dispozitivele satisfac numai prevederile acelor
reglementări tehnice armonizate care sunt aplicate de producător.
(7) În cazul prevăzut la alin. (6), elementele de
identificare reglementărilor tehnice armonizate aplicate de producător trebuie
să fie indicate în documentele, notele sau în instructiunile cerute de aceste
reglementări, care însotesc dispozitivul.
SECTIUNEA a 4-a
Standardele armonizate în domeniul
dispozitivelor
Art. 12. – (1) Se consideră ca fiind îndeplinite
cerintele esentiale prevăzute la art. 10 dacă dispozitivele sunt conforme cu
standardele române si/sau cu standardele nationale ale statelor membre ale
Uniunii Europene, care adoptă standarde europene armonizate ale căror numere de
referintă au fost publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
(2) Lista standardelor române care adoptă standardele
europene armonizate din domeniul dispozitivelor medicale se aprobă prin ordin
al ministrului sănătătii, se reactualizează periodic si se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
(3) În sensul prezentei hotărâri, referirea la
standardele europene armonizate include si monografiile Farmacopeii europene,
ale căror referinte au fost publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene,
în principal cu privire la materialele de sutură chirurgicală, precum si la
interactiunile dintre produsele medicamentoase si materialele din care sunt
construite dispozitivele care contin aceste produse medicamentoase.
(4) În situatia în care Ministerul Sănătătii sau Comisia
Europeană consideră că standardele armonizate nu satisfac în totalitate
cerintele esentiale prevăzute la art. 10, acesta sesizează Comitetul permanent
de pe lângă Comisia Europeană, înfiintat în scopul aplicării procedurii de
furnizare de informatii în domeniul standardelor si reglementărilor tehnice,
precizând si motivele sesizării.
CAPITOLUL III
Comitetul pentru dispozitive. Clauza de salvgardare.
Clasificarea dispozitivelor.
SECTIUNEA 1
Comitetul pentru dispozitive
Art. 13. – Ministerul Sănătătii desemnează un
reprezentant în vederea participării la Comitetul pentru dispozitive medicale
de pe lângă Comisia Europeană pentru dezbaterea problemelor care pot apărea la
implementarea Directivei 93/42/CEE.
Clauza de salvgardare
Art. 14. – (1) Când se constată că dispozitivele prevăzute la art. 11 alin. (1) si alin. (2) lit. b), corect instalate, întretinute si utilizate conform scopului propus, pot compromite sănătatea si/sau securitatea pacientilor, utilizatorilor sau, după caz, a altor persoane, Ministerul Sănătătii ia toate măsurile adecvate pentru retragerea acestor dispozitive de pe piată sau pentru interzicerea ori restrângerea introducerii lor pe piată sau a punerii lor în functiune.
(2) Ministerul Sănătătii informează imediat Comisia
Europeană cu privire la măsurile prevăzute la alin. (1), indicând motivele
pentru care a luat această decizie si, în special, dacă neconformitatea cu
prevederile prezentei hotărâri se datorează următoarelor aspecte:
a) neîndeplinirea cerintelor esentiale prevăzute la
art. 10;
b) aplicarea incorectă a standardelor prevăzute la
art. 12, în măsura în care se pretinde că standardele au fost aplicate;
c) unele deficiente ale standardelor.
(3) Dacă un dispozitiv neconform poartă marcajul CE,
Ministerul Sănătătii ia măsuri adecvate împotriva celui care a aplicat marcajul
CE si informează Comisia Europeană si statele membre ale Uniunii Europene
despre acest fapt.
SECTIUNEA a 3-a
Clasificarea dispozitivelor
Art. 15. – (1) Dispozitivele sunt împărtite în clasele
I, IIa, IIb si III. Clasificarea se face conform anexei nr. 9.
(2) În eventualitatea unei dispute între producător si
organismul notificat responsabil de evaluarea conformitătii, în privinta
clasificării unui dispozitiv, rezultând din aplicarea regulilor de clasificare,
decizia privind încadrarea se adoptă de Ministerul Sănătătii.
(3) Prin derogare de la regulile stabilite în anexa
nr. 9, implanturile mamare trebuie reclasificate ca dispozitive cuprinse în
clasa III.
CAPITOLUL IV
Vigilenta.
Informarea privind incidentele datorate dispozitivelor
introduse pe piată
Art. 16. – (1) Ministerul Sănătătii trebuie să ia
măsurile necesare pentru a se asigura că orice informatie primită în conditiile
prezentei hotărâri, privind următoarele incidente semnalate în legătură cu
dispozitivele din clasele I, IIa, Iib si III, este înregistrată si evaluată:
a) orice disfunctie ori deteriorare a
caracteristicilor si/sau a performantelor unui dispozitiv, precum si orice
etichetare ori instructiuni inadecvate, susceptibile să producă sau să fi
produs decesul unui pacient ori utilizator sau o deteriorare severă a stării
sale de sănătate;
b) orice rationament de ordin tehnic sau medical în
legătură cu caracteristicile ori cu performantele unui dispozitiv, care a condus,
din motivele precizate la lit. a), la retragerea sistematică de pe piată de
către producător a dispozitivelor de acelasi tip.
(2) Obligatia de a informa Ministerul Sănătătii despre
incidentele survenite în utilizarea dispozitivelor revine personalului medical,
institutiilor medico-sanitare, altor utilizatori, producătorului ori
reprezentantului său autorizat, stabilit în România sau într-un stat membru al
Uniunii Europene ori al Spatiului Economic European, importatorului si
distribuitorului. Ministerul Sănătătii informează producătorul ori
reprezentantul său autorizat despre orice incident semnalat.
(3) După efectuarea
unei evaluări, dacă este posibil, împreună cu producătorul, cu respectarea
prevederilor art. 14, Ministerul Sănătătii informează imediat Comisia Europeană
si celelalte state membre ale Uniunii Europene cu privire la incidentele
prevăzute la alin. (1) pentru care au fost luate sau urmează să se ia măsuri
relevante.
CAPITOLUL V
Evaluarea conformitătii
SECTIUNEA 1
Proceduri de evaluare a conformitătii
Art. 17. – În cazul dispozitivelor din clasa III,
altele decât dispozitivele la comandă sau cele destinate investigatiilor
clinice, producătorul trebuie, în scopul aplicării marcajului CE, să urmeze una
dintre următoarele proceduri:
a) procedura
referitoare la declaratia de conformitate EC, asigurarea totală a calitătii,
prevăzută în anexa nr. 2;
sau
b) procedura referitoare la examinarea EC de tip,
prevăzută în anexa nr. 3, asociată, după caz, cu:
1. procedura referitoare la verificarea EC, prevăzută
în anexa nr. 4; sau
2. procedura referitoare la declaratia de conformitate
EC, asigurarea calitătii productiei, prevăzută în anexa nr. 5.
Art. 18. – În cazul dispozitivelor din clasa IIa,
altele decât dispozitivele la comandă sau cele destinate investigatiilor
clinice, producătorul trebuie, în scopul aplicării marcajului CE, să urmeze una
dintre următoarele proceduri:
a) procedura referitoare la declaratia de conformitate
EC, asigurarea totală a calitătii, prevăzută în anexa nr. 2; în acest caz pct.
4 din anexa nr. 2 nu se aplică; sau
b) procedura referitoare la declaratia de conformitate
EC, prevăzută în anexa nr. 7, asociată, după caz, cu:
1. procedura referitoare la verificarea EC, prevăzută
în anexa nr. 4; sau
2. procedura referitoare la declaratia de conformitate
EC, asigurarea calitătii productiei, prevăzută în anexa nr. 5; sau
3. procedura referitoare la declaratia de conformitate
EC, asigurarea calitătii produsului, prevăzută în anexa nr. 6.
Art. 19. – În cazul dispozitivelor din clasa IIb,
altele decât dispozitivele la comandă sau cele destinate investigatiilor
clinice, producătorul trebuie, în scopul aplicării marcajului CE, să urmeze una
dintre următoarele proceduri:
a) procedura referitoare la declaratia de conformitate
EC, asigurarea totală a calitătii, prevăzută în anexa nr. 2; în acest caz
prevederile pct. 4 din anexa nr. 2 nu se aplică; sau
b) procedura referitoare la examinarea EC de tip,
prevăzută în anexa nr. 3, asociată, după caz, cu una dintre următoarele
proceduri:
1. procedura referitoare la verificarea EC, prevăzută
în anexa nr. 4; sau
2. procedura referitoare la declaratia de conformitate
EC, asigurarea calitătii productiei, prevăzută în anexa nr. 5; sau
3. procedura referitoare la declaratia de conformitate
EC, asigurarea calitătii produsului, prevăzută în anexa nr. 6.
Art. 20. – În cazul dispozitivelor din clasa I, altele
decât dispozitivele la comandă sau cele destinate investigatiilor clinice, producătorul
trebuie, în scopul aplicării marcajului CE, să urmeze procedura prevăzută în
anexa nr. 7 si să emită declaratia de conformitate EC cerută înainte de
introducerea pe piată a dispozitivului.
Art. 21. – (1) În cazul dispozitivelor la comandă,
producătorul trebuie să urmeze procedura prevăzută în anexa nr. 8 si să emită
declaratia prevăzută în aceeasi anexă înainte de introducerea fiecărui
dispozitiv pe piată.
(2) Producătorul are obligatia să prezinte
Ministerului Sănătătii o listă cuprinzând dispozitivele prevăzute la alin. (1),
care au fost puse în functiune pe teritoriul României.
Art. 22. – În cursul procedurii de evaluare a
conformitătii pentru un dispozitiv, producătorul si/sau organismul notificat
trebuie să tină seama de rezultatele obtinute în urma oricăror operatiuni de
evaluare si verificare efectuate în conformitate cu prevederile prezentei
hotărâri într-o fază intermediară de fabricatie.
Art. 23. – Producătorul îl poate împuternici pe reprezentantul său autorizat, stabilit în România ori într-un stat membru al Uniunii Europene sau al Spatiului Economic European, să initieze procedurile de evaluare prevăzute în anexele nr. 3, 4, 7 si 8.
Art. 24. – Atunci când procedura de evaluare a
conformitătii implică interventia unui organism notificat, producătorul ori
reprezentantul său autorizat, stabilit în România ori într-un stat membru al
Uniunii Europene sau al Spatiului Economic European, se poate adresa unui
organism la alegere, corespunzător sarcinilor în legătură cu care acesta a fost
notificat.
Art. 25. – Organismul notificat poate cere, în cazuri
justificate, informatii sau date care sunt necesare pentru a stabili si a
mentine atestarea conformitătii în functie de procedura aleasă.
Art. 26. – (1) Deciziile adoptate de către organismul notificat în conformitate cu anexele nr. 2 si 3 au o valabilitate maximă de 5 ani si pot fi prelungite, pentru perioade de 5 ani, la cererea înaintată de producător ori de reprezentantul său autorizat, la o dată stabilită în contractul semnat de ambele părti.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1),
deciziile privind implanturile mamare, emise de organismele notificate înainte
de data de 1 septembrie 2003, conform procedurii prevăzute la art. 19 lit. a),
nu vor fi prelungite.
Art. 27. – Înregistrările si corespondenta privind
aplicarea procedurilor de evaluare a conformitătii prevăzute la art. 17–21
trebuie redactate, după caz, în limba română sau într-o limbă oficială a
statului membru al Uniunii Europene în care se aplică procedurile respective
si/sau în altă limbă comunitară acceptată de organismul notificat.
Art. 28. – Prin exceptie de la prevederile art. 17–21,
Ministerul Sănătătii poate autoriza, pe baza unei cereri întemeiate,
introducerea pe piată si punerea în functiune pe teritoriul României a unor
dispozitive individuale pentru care nu au fost efectuate procedurile prevăzute
la art. 17–21 si a căror utilizare este în interesul protectiei sănătătii.
SECTIUNEA a 2-a
Procedura specifică pentru sisteme de
dispozitive si pachete de proceduri
Art. 29. – (1) Prin
exceptie de la prevederile art. 17–21, prezentul articol se aplică sistemelor
de dispozitive si pachetelor de proceduri.
(2) Orice persoană fizică sau juridică ce asamblează dispozitive
care poartă marcajul CE conform scopului propus si în limitele utilizării
prevăzute de producător, în scopul de a le introduce pe piată sub forma unui
sistem de dispozitive sau a unui pachet de proceduri, trebuie să emită o
declaratie prin care confirmă următoarele:
a) a verificat compatibilitatea mutuală a
dispozitivelor, conform instructiunilor producătorilor, si reasamblarea a fost
efectuată urmând aceste instructiuni; si
b) a ambalat sistemul de dispozitive sau pachetul de
proceduri si a furnizat utilizatorilor informatii incluzând instructiunile
relevante din partea producătorilor; si
c) întreaga activitate este supusă metodelor adecvate
de control intern si inspectie.
În cazul în care nu sunt îndeplinite conditiile
prevăzute de prezentul alineat, cum ar fi cazul sistemului de dispozitive sau
al pachetului de proceduri care contine dispozitive care nu poartă marcajul CE
ori cazul în care combinatia de dispozitive aleasă nu este compatibilă, tinând
seama de scopul original propus pentru aceste dispozitive, sistemul de
dispozitive sau pachetul de proceduri este considerat ca un dispozitiv
propriu-zis si este supus uneia dintre procedurile aplicabile prevăzute la
sectiunea 1.
(3) Orice persoană fizică sau juridică care
sterilizează dispozitive în scopul introducerii pe piată a sistemelor de
dispozitive sau a pachetelor de proceduri de natura celor prevăzute la alin.
(2) ori alte dispozitive care poartă marcaj CE, concepute de către producătorii
lor pentru a fi sterilizate înainte de folosire, trebuie, la alegerea sa, să
urmeze una dintre procedurile prevăzute în anexele nr. 4, 5 sau 6.
Aplicarea procedurilor si interventia organismului
notificat sunt limitate la aspectele de procedură privind obtinerea
sterilitătii. Persoana trebuie să prezinte o declaratie care să confirme că
sterilizarea a fost efectuată în conformitate cu instructiunile producătorului.
(4) Produsele prevăzute la alin. (2) si (3) nu trebuie
să poarte un marcaj CE aditional, dar trebuie să fie însotite de informatiile
prevăzute la pct. 13 din anexa nr. 1, care reiau, acolo unde este cazul,
informatii furnizate de producătorii dispozitivelor care au fost asamblate.
(5) Declaratia prevăzută la alin. (2) si (3) trebuie
să fie păstrată la dispozitia Ministerului Sănătătii pe o perioadă de 5 ani.
SECTIUNEA a 3-a
Decizii privind clasificarea, clauza de
derogare
Art. 30. – (1) Ministerul Sănătătii transmite
propuneri de solutionare Comisiei Europene, solicitând o rezolvare
corespunzătoare în una dintre următoarele situatii:
a) când consideră că aplicarea regulilor de
clasificare prevăzute în anexa nr. 9 necesită o decizie cu privire la
clasificarea unui dispozitiv sau a unei categorii de dispozitive date;
b) când consideră că un dispozitiv sau o familie de
dispozitive dată trebuie clasificată, prin derogare de la prevederile anexei
nr. 9, într-o altă clasă;
c) când consideră că pentru un dispozitiv sau o
familie de dispozitive conformitatea trebuie stabilită prin derogare de la
prevederile art. 17–21, aplicând exclusiv una dintre procedurile date, aleasă
dintre cele la care se face referire la art. 17–21.
(2) În situatiile prevăzute la alin. (1) Ministerul
Sănătătii informează părtile interesate cu privire la măsurile luate.
CAPITOLUL VI
Înregistrări si baze de date
Înregistrarea persoanelor responsabile de introducerea pe piată a dispozitivelor
Art. 31. – (1) Producătorii care introduc dispozitive
pe piată sub propriul lor nume, conform procedurilor prevăzute la art. 20 si 21,
sau orice altă persoană fizică ori juridică ce desfăsoară activitătile
prevăzute la art. 29 au obligatia de a se înregistra la Ministerul Sănătătii,
furnizând date cu privire la adresa sediului social si la descrierea
dispozitivelor care fac obiectul activitătii acestora, în scopul introducerii
în Baza natională de date privind dispozitivele medicale a Ministerului
Sănătătii.
(2) Pentru toate dispozitivele din clasele IIb si III,
Ministerul Sănătătii va fi informat cu privire la toate datele care să permită
identificarea acestor dispozitive împreună cu eticheta si instructiunile de
utilizare, atunci când aceste dispozitive sunt puse în functiune pe teritoriul
României.
(3) Atunci când un producător care introduce pe piată
sub propriul său nume dispozitivele prevăzute la alin. (1) nu are un sediu
înregistrat în România sau într-un stat membru al Uniunii Europene, el va
desemna persoana/ persoanele stabilită/ stabilite în România sau în statele
membre, responsabilă/responsabile cu comercializarea dispozitivelor. Persoanele
desemnate, stabilite în România, informează Ministerul Sănătătii cu privire la
adresa sediului social si la categoria de dispozitive care fac obiectul
activitătii lor.
(4) Ministerul Sănătătii informează, la cerere,
statele membre ale Uniunii Europene si Comisia Europeană cu privire la datele
la care se face referire la alin. (1)–(3).
SECTIUNEA a 2-a
Baza natională de date
Art. 32. – (1) Datele înregistrate în conformitate cu
prevederile prezentei hotărâri se stochează în Baza natională de date privind
dispozitivele medicale a Ministerului Sănătătii.
(2) Baza natională de date privind dispozitivele
medicale va cuprinde următoarele:
a) date referitoare la înregistrarea producătorilor si
dispozitivelor, potrivit art. 31;
b) date referitoare la certificatele emise,
modificate, suplimentate, suspendate, retrase sau respinse conform procedurilor
prevăzute în anexele nr. 2–7;
c) datele obtinute potrivit procedurii de vigilentă
prevăzute la art. 16.
(3) Datele prevăzute la alin. (2) se furnizează în
format standard.
(4) Normele de procedură pentru aplicarea prevederilor
prezentului articol se aprobă prin ordin al ministrului sănătătii si se publică
în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 33. – Datele înregistrate în conformitate cu
prevederile art. 32 se transmit de Ministerul Sănătătii în Baza europeană de
date, accesibilă autoritătilor competente din statele membre, astfel încât
acestea să dispună de informatiile necesare care să le permită îndeplinirea
atributiilor referitoare la Directiva 93/42/CEE.
SECTIUNEA a 3-a
Măsuri speciale de monitorizare a
sănătătii
Art. 34. – (1) Ministerul Sănătătii poate adopta
măsuri temporare necesare si justificate în ceea ce priveste un anumit
dispozitiv sau grup de dispozitive, atunci când apreciază că, în scopul
protectiei sănătătii si securitătii si/sau pentru a asigura respectarea
cerintelor de sănătate publică, se recomandă interzicerea, limitarea sau
impunerea asupra acestora a unor conditii speciale.
(2) Ministerul Sănătătii informează Comisia Europeană
si celelalte state membre ale Uniunii Europene, precizând ratiunile care au
stat la baza deciziilor adoptate potrivit alin. (1).
CAPITOLUL VII
Art. 35. – În cazul dispozitivelor destinate investigatiilor
clinice, producătorul ori reprezentantul său autorizat, stabilit în România ori
într-un stat membru al Uniunii Europene sau al Spatiului Economic European,
trebuie să respecte procedura de investigatie clinică prevăzută în anexa nr. 8
si are obligatia să notifice în scris Ministerul Sănătătii sau autoritătile
competente ale statelor membre în care se vor desfăsura investigatiile.
Art. 36. – (1) În cazul dispozitivelor din clasa III
si al dispozitivelor implantabile si dispozitivelor invazive pe termen lung din
clasa IIa sau IIb, producătorul poate începe investigatia clinică la sfârsitul
perioadei de 60 de zile după notificare, dacă până la sfârsitul acestei
perioade Ministerul Sănătătii nu îi comunică acestuia o decizie contrară, din
considerente de politică sanitară sau de sănătate publică.
(2) Producătorii pot fi autorizati de Ministerul
Sănătătii să înceapă investigatiile clinice înainte de expirarea perioadei de
60 de zile, dacă prin Comitetul de etică s-a emis aviz favorabil pentru programul
de investigatie propus.
Art. 37. – În cazul dispozitivelor, altele decât cele
prevăzute la art. 36, producătorii pot fi autorizati de Ministerul Sănătătii să
înceapă investigatiile clinice imediat după data notificării, dacă există
acceptul Comitetului de etică cu privire la planul de investigatie.
Art. 38. – Investigatiile clinice trebuie să se
desfăsoare în concordantă cu prevederile anexei nr. 10.
Art. 39. – Ministerul Sănătătii are obligatia să
adopte toate măsurile necesare pentru asigurarea sănătătii publice si a
politicii sale sanitare.
Art. 40. – Producătorul ori reprezentantul său
autorizat, stabilit în România sau într-un stat membru al Uniunii Europene sau
al Spatiului Economic European, trebuie să păstreze la dispozitia Ministerului
Sănătătii raportul prevăzut la pct. 2 poz. 2.3.7 din anexa nr. 10.
Art. 41. – Prevederile art. 35 si 36 nu se aplică în
cazul în care investigatiile clinice se desfăsoară folosind dispozitive
autorizate în conformitate cu art. 17–20 să poarte marcajul CE, dacă scopul
investigatiilor clinice nu este acela de a demonstra posibilitatea de a utiliza
dispozitivele în alte scopuri decât cele mentionate în procedura de evaluare a
conformitătii. Prevederile anexei nr. 10 rămân aplicabile.
CAPITOLUL VIII
Art. 42. – (1) Ministerul Sănătătii va notifica
Comisiei Europene si statelor membre ale Uniunii Europene organismele pe care
le-a desemnat pentru realizarea procedurilor de evaluare a conformitătii,
prevăzute la art. 17–20, împreună cu sarcinile specifice pe care aceste
organisme au fost desemnate să le îndeplinească si cu numerele de identificare
atribuite în prealabil de Comisia Europeană.
(2) Lista organismelor notificate si numărul de identificare alocat acestora, precum si sarcinile specifice pentru care au fost notificate se publică în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene si se actualizează permanent.
Art. 43. – (1) Pentru desemnarea organismelor
notificate, Ministerul Sănătătii aplică criteriile prevăzute în anexa nr. 11.
Se consideră că organismele care îndeplinesc criteriile prevăzute în
standardele nationale, care adoptă standardele europene armonizate
corespunzătoare, satisfac criteriile prezentate în anexa nr. 11.
(2) Ministerul Sănătătii evaluează competenta
organismelor din România pe baza unor norme metodologice elaborate avându-se în
vedere criteriile minime prevăzute în anexa nr. 11, aprobate prin ordin al
ministrului sănătătii, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
Art. 44. – În cazul în care Ministerul Sănătătii constată
că un organism notificat nu mai corespunde criteriilor specificate care au stat
la baza desemnării, va retrage această notificare si va informa statele membre
ale Uniunii Europene si Comisia Europeană cu privire la retragerea notificării.
Art. 45. – Organismul notificat si producătorul ori
reprezentantul său autorizat, stabilit în România ori într-un stat membru al
Uniunii Europene sau al Spatiului Economic European, stabilesc de comun acord
termenele limită pentru finalizarea activitătilor de evaluare si verificare
prevăzute în anexele nr. 2–6.
Art. 46. – Organismul notificat informează celelalte
organisme notificate si Ministerul Sănătătii despre toate certificatele
suspendate sau retrase si, la cerere, despre certificatele emise sau respinse.
De asemenea, pune la dispozitie, la cerere, toate informatiile suplimentare
relevante.
Art. 47. – (1) În cazul în care un organism notificat
constată că cerintele cuprinse în prezenta hotărâre nu au fost îndeplinite sau
au încetat să mai fie îndeplinite de către producător ori dacă un certificat nu
ar fi trebuit să fie emis, acesta, tinând seama de principiul
proportionalitătii, va suspenda sau va retrage certificatul emis ori va impune
restrictii până când conformitatea cu aceste cerinte va fi asigurată de către
producător prin implementarea unor măsuri corective corespunzătoare.
(2) În cazul suspendării sau al retragerii
certificatului ori al impunerii de restrictii sau în cazurile în care este
necesară o interventie din partea autoritătii competente, organismul notificat
informează Ministerul Sănătătii cu privire la acest fapt.
(3) Ministerul Sănătătii informează statele membre ale
Uniunii Europene si Comisia Europeană cu privire la măsurile luate conform
alin. (1).
Art. 48. – Organismul notificat furnizează, la cerere,
toate informatiile si documentele relevante, inclusiv documentele privind
bugetul propriu, pentru a da posibilitatea Ministerului Sănătătii si
organismului national de acreditare să verifice îndeplinirea cerintelor
prevăzute în anexa nr. 11.
CAPITOLUL IX
Marcajul de conformitate
SECTIUNEA 1
Marcajul CE
Art. 49. –
Dispozitivele considerate că satisfac cerintele esentiale prevăzute în anexa
nr. 1, cu exceptia celor pentru investigatii clinice si a dispozitivelor la comandă,
trebuie să poarte, în momentul introducerii pe piată, marcajul european de
conformitate CE. Elementele de identificare a marcajului CE sunt prevăzute în
anexa nr. 12.
Art. 50. – (1) Marcajul european de conformitate CE,
conform prevederilor anexei nr. 12, trebuie să fie aplicat vizibil, lizibil si
de nesters, pe dispozitiv sau pe ambalajul său steril, unde este posibil,
precum si pe instructiunile de utilizare.
(2) Marcajul european de conformitate CE trebuie să
fie aplicat si pe ambalajul în care se comercializează dispozitivul.
(3) Marcajul european de conformitate CE trebuie să
fie însotit de numărul de identificare a organismului notificat care poartă
răspunderea pentru aplicarea procedurilor prevăzute în anexele nr. 2, 4, 5 si
6.
Art. 51. – (1) Este interzisă aplicarea de simboluri sau de inscriptii care pot induce în eroare terte părti cu privire la întelesul ori forma grafică a marcajului CE.
(2) Se poate aplica orice alt marcaj pe dispozitiv, pe
ambalajul său ori în instructiunile care însotesc dispozitivul, cu conditia ca
acesta să nu afecteze vizibilitatea si claritatea marcajului CE.
SECTIUNEA a 2-a
Marcajul CE aplicat incorect
Art. 52. – Fără a afecta prevederile art. 14, în cazul
în care Ministerul Sănătătii stabileste că marcajul CE a fost aplicat în mod
gresit, producătorul ori reprezentantul său autorizat, stabilit în România ori
într-un stat membru al Uniunii Europene sau al Spatiului Economic European,
este obligat să pună capăt acestei situatii de încălcare a reglementărilor în domeniu,
în conditiile impuse de Ministerul Sănătătii.
Art. 53. – Dacă se mentine situatia de neconformitate
prevăzută la art. 52, Ministerul Sănătătii adoptă toate măsurile adecvate
pentru a limita sau a interzice introducerea pe piată a dispozitivului în cauză
sau pentru a se asigura că acesta este retras de pe piată în conformitate cu
procedura prevăzută la art. 14.
Art. 54. – Dispozitiile art. 52 si 53 se aplică si în
cazul în care marcajul CE s-a aplicat în conformitate cu procedurile prevăzute
de prezenta hotărâre, dar inadecvat, pe produse care nu fac obiectul prezentei
hotărâri.
CAPITOLUL X
Supravegherea pietei, contraventii si sanctiuni
Art. 55. – Structura de specialitate din cadrul
Ministerului Sănătătii, instituită prin art. 9 alin. (2) din Legea nr. 176/2000
privind dispozitivele medicale, republicată, verifică respectarea prevederilor
prezentei hotărâri si este responsabilă pentru supravegherea pietei
dispozitivelor.
Art. 56. – (1) Constituie contraventii următoarele
fapte si se sanctionează după cum urmează:
a) nerespectarea cerintelor esentiale prevăzute în
anexa nr. 1, cu amendă de la 5.000 lei (RON) la 10.000 lei (RON), retragerea de
pe piată si/sau interzicerea utilizării si a introducerii pe piată a
dispozitivelor neconforme;
b) nerespectarea prevederilor art. 17–21, art. 29,
art. 31 alin. (1)–(3), art. 49, 50, art. 51 alin. (1) si a prevederilor
referitoare la detinerea documentatiei si a declaratiei de conformitate,
cuprinse în anexa nr. 2 pct. 6, anexa nr. 3 poz. 7.2 si 7.3, anexa nr. 4 pct.
7, anexa nr. 5 pct. 5, anexa nr. 6 pct. 5, anexa nr. 7 pct. 2 si în anexa nr. 8
pct. 2 si 3, cu amendă de la 2.500 lei (RON) la 5.000 lei (RON) si interzicerea
comercializării până la o dată stabilită de organele de control împreună cu producătorul,
reprezentantul autorizat sau importatorul, după caz, pentru eliminarea
neconformitătilor;
c) nerespectarea prevederilor art. 11 alin. (1) si ale
art. 49, cu amendă de la 2.500 lei (RON) la 5.000 lei (RON), retragerea de pe
piată si/sau interzicerea introducerii pe piată a dispozitivelor nemarcate sau
marcate incorect;
d) nerespectarea prevederilor art. 35, 38 si 40, cu
amendă de la 2.500 lei (RON) la 5.000 lei (RON);
e) nerespectarea prevederilor art. 60 alin. (2), cu
amendă de la 2.500 lei (RON) la 5.000 lei (RON) si interzicerea distribuirii
până la efectuarea procedurii de reevaluare prevăzute la art. 60 alin. (1);
f) nerespectarea obligatiei producătorului ori a
reprezentantului său autorizat, după caz, de a comunica Ministerului Sănătătii
incidentele prevăzute în anexa nr. 2 pct. 3 poz. 3.1 lit. g), anexa nr. 4 pct.
3, anexa nr. 5 pct. 3 poz. 3.1 lit. h), anexa nr. 6 pct. 3 poz. 3.1 lit. h),
anexa nr. 7 pct. 4 si în anexa nr. 10 pct. 2 poz. 2.3.5, cu amendă de la 1.000
lei (RON) la 2.500 lei (RON);
g) nerespectarea obligatiei de a anunta Ministerul
Sănătătii despre incidentele în utilizare prevăzute la art. 16 alin. (2), cu
amendă de la 1.000 lei (RON) la 2.500 lei (RON);
h) nerespectarea măsurilor dispuse de Ministerul
Sănătătii în cadrul procedurii de vigilentă, cu amendă de la 1.000 lei (RON) la
2.500 lei (RON);
i) lipsa documentelor care atestă înregistrarea în
baza de date a Ministerului Sănătătii a dispozitivelor si producătorilor, cu
amendă de la 2.500 lei (RON) la 5.000 lei (RON) si interzicerea comercializării
dispozitivelor până la obtinerea acestor documente;
j) nerespectarea prevederilor art. 67, cu amendă de la
5.000 lei (RON) la 10.000 lei (RON) si retragerea de pe piată a produselor cu
marcaj CS.
(2) Constatarea contraventiilor prevăzute la alin. (1)
si aplicarea sanctiunilor se fac de către personalul anume împuternicit de
Ministerul Sănătătii.
(3) Contravenientul poate achita, pe loc sau în termen
de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal ori, după caz, de
la data comunicării acestuia, jumătate din minimul amenzii prevăzute la alin.
(1), agentul constatator făcând mentiune despre această posibilitate în
procesul-verbal.
Art. 57. – Dispozitiile referitoare la contraventiile
prevăzute la art. 56 alin. (1) se completează cu dispozitiile Ordonantei
Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobată cu modificări
si completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările si completările ulterioare.
CAPITOLUL XI
Punerea în aplicare, dispozitii finale si tranzitorii
SECTIUNEA 1
Decizii de respingere sau de restrângere
Art. 58. – (1) Orice decizie adoptată conform
prezentei hotărâri, prin care se respinge sau se restrânge introducerea pe
piată, punerea în functiune a unui dispozitiv, efectuarea unei investigatii
clinice sau prin care se retrag dispozitive de pe piată, trebuie justificată în
mod precis, prin expunerea motivelor care stau la baza acesteia.
(2) Deciziile prevăzute la alin. (1) trebuie aduse de
îndată la cunostintă părtilor interesate, care vor fi informate totodată cu
privire la căile de contestatie pe care le au la dispozitie conform
reglementărilor în vigoare, precum si cu privire la termenul limită până la
care pot fi exercitate căile de contestatie.
(3) În cazul unei decizii de natura celor prevăzute la
alin. (1), producătorul ori reprezentantul său autorizat, stabilit în România
ori într-un stat membru al Uniunii Europene sau al Spatiului Economic European,
va avea posibilitatea de a-si expune în prealabil punctul de vedere, cu
exceptia cazului în care consultarea directă nu este posibilă datorită urgentei
măsurilor ce trebuie adoptate.
Confidentialitate
Art. 59. – (1) Persoanele juridice si fizice implicate
în aplicarea prezentei hotărâri sunt obligate să asigure confidentialitatea cu privire
la informatiile obtinute în procesul de îndeplinire a sarcinilor de serviciu,
cu respectarea legislatiei în vigoare si a practicii nationale cu privire la
secretul actului medical.
(2) Prevederile alin. (1) referitoare la asigurarea
confidentialitătii nu sunt aplicabile Ministerului Sănătătii si organismelor
notificate, în ceea ce priveste obligatiile de informare reciprocă, de
informare a statelor membre ale Uniunii Europene si de difuzare a
avertismentelor, si nici persoanelor care trebuie să furnizeze informatii sub
incidenta legii penale.
SECTIUNEA a 3-a
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 60. – (1) Implanturile mamare introduse pe piată
înainte de data de 1 septembrie 2003, în conformitate cu prevederile art. 19
lit. a) sau lit. b) pct. 3, vor face obiectul unei proceduri de reevaluare a
conformitătii ca dispozitive din clasa III, până la data de 1 decembrie 2005.
(2) Persoanele responsabile de introducerea pe
piată/distribuirea pe teritoriul României a implanturilor mamare trebuie să
prezinte la Oficiul Tehnic de Dispozitive Medicale, până la data de 1 ianuarie
2006, dovada efectuării procedurii de reevaluare prevăzute la alin. (1).
Art. 61. – Dispozitivele evaluate, certificate si
înregistrate în conformitate cu reglementările în vigoare în domeniu până la
data intrării în vigoare a prezentei hotărâri pot fi introduse pe piată până la
expirarea termenului de valabilitate înscris pe certificatul de înregistrare
sau pe autorizatia de utilizare, dar nu mai târziu de data de 1 ianuarie 2007.
Art. 62. – Ministerul Sănătătii stabileste prin ordin
al ministrului sănătătii modul de organizare a Bazei nationale de date privind
dispozitivele medicale, prevăzută la art. 32, precum si taxele percepute pentru
înregistrările ce urmează a fi introduse în această bază de date.
Art. 63. – (1) Până la data aderării României la
Uniunea Europeană se admit introducerea pe piată si/sau punerea în functiune si
a dispozitivelor cu marcaj national de conformitate CS, denumit în continuare marcaj
CS. Elementele de identificare a marcajului CS sunt prevăzute în anexa nr.
2 la Legea nr.
608/2001 privind evaluarea conformitătii produselor, cu modificările si
completările ulterioare.
(2) Se interzice, în conditiile prevăzute de prezenta
hotărâre, aplicarea concomitent pe dispozitive atât a marcajului CS, cât si a
marcajului CE.
(3) Prevederile prezentei hotărâri referitoare la
marcajul CE se aplică si pentru marcajul CS.
Art. 64. – (1) Până la data prevăzută la art. 63 alin.
(1), Ministerul Sănătătii recunoaste si aprobă organismele pentru realizarea
procedurilor de evaluare a conformitătii prevăzute de prezenta hotărâre.
(2) Recunoasterea si aprobarea organismelor prevăzute
la alin. (1) se fac conform cerintelor normelor metodologice elaborate de
Ministerul Sănătătii, care se aprobă prin ordin al ministrului sănătătii si se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Lista organismelor
recunoscute, cu numerele lor de identificare alocate anterior de Ministerul
Economiei si Comertului, sarcinile specifice pe care au fost desemnate să le
realizeze se aprobă si se actualizează, ori de câte ori este necesar, prin
ordin al ministrului sănătătii, care se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Art. 65. – În situatia în care evaluarea conformitătii
produselor se realizează prin utilizarea procedurilor prevăzute de prezenta
hotărâre de către organismele prevăzute la art. 64 alin. (1), producătorul ori
reprezentantul său autorizat, persoană fizică sau juridică cu domiciliul,
respectiv sediul în România, trebuie să aplice marcajul CS.
Art. 66. – (1) Responsabilitătile producătorului,
reprezentantului său autorizat stabilit în România, precum si ale importatorului,
în legătură cu produsele introduse pe piată cu marcaj CS, sunt aceleasi cu cele
prevăzute de prezenta hotărâre pentru produsele cu marcaj CE.
(2) Sanctiunile si măsurile prevăzute la cap. X se
aplică si în cazul produselor introduse pe piată cu marcaj CS.
Art. 67. – (1) De la data aderării României la Uniunea
Europeană dispozitivele pot fi introduse pe piată si/sau puse în functiune
numai în conditiile în care acestea poartă marcajul CE.
(2) De la data aderării României la Uniunea Europeană
se interzice distribuirea, contra cost sau gratuit, a dispozitivelor care
poartă marcajul CS.
Art. 68. – Anexele nr. 1–12*) fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 69. – Pe data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri, Hotărârea Guvernului nr.
382/2005 privind introducerea specificatiilor detaliate pentru
dispozitivele medicale produse prin utilizarea tesuturilor de origine animală,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 412 din 16 mai 2005,
se modifică după cum urmează:
1. Alineatul (2) al articolului 2 va avea următorul
cuprins:
“(2) Termenii prevăzuti la alin. (1) se completează cu
termenii definiti în Hotărârea Guvernului nr.
911/2005 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piată si de
punere în functiune a dispozitivelor medicale.“
2. Articolul 3 va avea următorul cuprins:
“Art.3. – Înainte de a formula o cerere pentru
evaluarea conformitătii potrivit art. 17 din Hotărârea Guvernului nr.
911/2005, producătorul dispozitivelor medicale prevăzute la art. 1 alin.
(1) trebuie să implementeze sistemul de analiză si de gestiune a riscului,
stabilit în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.“
3. Alineatul (1) al articolului 4 va avea următorul
cuprins:
“Art.4. – (1) Ministerul Sănătătii verifică dacă
organismele notificate potrivit art. 42 din Hotărârea Guvernului nr.
911/2005 si-au actualizat cunostintele referitoare la dispozitivele medicale
prevăzute la art. 1 alin. (1), în scopul evaluării conformitătii acestor
dispozitive cu prevederile Hotărârii Guvernului nr.
911/2005 si cu specificatiile prevăzute în anexa la prezenta hotărâre.“
4. Alineatul (1) al articolului 5 va avea următorul
cuprins:
“Art.5. – (1) Procedura de evaluare a conformitătii
dispozitivelor medicale prevăzute la art. 1 alin. (1) cuprinde evaluarea
conformitătii cu cerintele esentiale prevăzute în anexa nr. 1 la Hotărârea
Guvernului nr.
911/2005 si cu specificatiile prevăzute în anexa la prezenta hotărâre.“
5. Articolului 6 va avea următorul cuprins:
“Art.6. – Ministerul Sănătătii va lua toate măsurile
necesare pentru a se asigura că dispozitivele medicale prevăzute la art. 1
alin. (1) sunt introduse pe piată si puse în functiune numai dacă acestea
corespund prevederilor Hotărârii Guvernului nr.
911/2005 si specificatiilor prevăzute în anexa la prezenta hotărâre.“
6. Primul paragraf de la punctul 2 din anexă va
avea următorul cuprins:
“Pentru dispozitivele medicale încadrate în clasa III
potrivit prevederilor regulii 17 din anexa nr. 9 la Hotărârea Guvernului nr.
911/2005, producătorii trebuie să furnizeze organismelor notificate la care
se referă art. 4 din hotărâre toate informatiile care permit o evaluare a
strategiei lor de analiză si de gestiune a riscului. Orice nouă informatie
asupra riscurilor EST obtinută de producător si prezentând relevantă pentru
dispozitivele sale trebuie să fie transmisă spre informare organismelor
notificate.“
Art. 70. – Hotărârea Guvernului nr.
190/2003 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piată si de
utilizare a dispozitivelor medicale, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 185 din 25 martie 2003, cu modificările ulterioare,
precum si orice alte dispozitii contrare se abrogă.
Art. 71. – Prezenta hotărâre intră în vigoare la 3
luni de la data publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu
exceptia prevederilor art. 12 alin. (4), art. 13, art. 14 alin. (2) si (3),
art. 16 alin. (3), art. 30, art. 31 alin. (5), art. 33, art. 34 alin. (2), art.
42, art. 44 si art. 47 alin. (3), care intră în vigoare la data de 1 ianuarie
2007.
Prezenta hotărâre transpune prevederile Directivei
93/42/CEE din 14 iunie 1993 privind dispozitivele medicale, amendată prin
directivele 98/79/CE din 27 octombrie 1998, 2000/70/CE din 16 noiembrie 2000,
2001/104/CE din 7 decembrie 2001 si Reglementarea CE 1.882/2003 din 29
septembrie 2003, si ale Directivei 2003/12/CE din 3 februarie 2003 privind
reclasificarea implanturilor mamare în cadrul Directivei 93/42/CEE privind
dispozitivele medicale.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul sănătătii,
Mircea Cinteză
Ministrul integrării europene,
Ene Dinga
Ministrul economiei si comertului,
Codrut Ioan Seres
Bucuresti,
11 august 2005.
Nr.
911.
ANEXE
|
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE Nr. 1.080 din 28 iulie 2005 |
MINISTERUL AFACERILOR EXTERNE Nr. M-1/689 din 24 august 2005 |
MINISTERUL ECONOMIEI SI COMERTULUI Nr. 481 din 12 august 2005 |
privind
aprobarea Procedurilor si modalitătilor de încasare si de decontare a
contravalorii creantelor recuperate în baza Legii nr. 29/1994, cu modificările ulterioare,
precum si a tehnicilor de analiză si selectie a ofertelor, de negociere si de
prezentare a propunerilor de mandat
În temeiul art. 11
alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr.
208/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor
Publice si a Agentiei Nationale de Administrare Fiscală, cu modificările
ulterioare, al art. 4 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr.
100/2004 privind organizarea si functionarea Ministerului Afacerilor
Externe, cu modificările si completările ulterioare, si al art. 5 alin. (6) din
Hotărârea Guvernului nr.
738/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Economiei si
Comertului, cu modificările si completările ulterioare;
având în vedere prevederile Legii nr. 29/1994 privind
autorizarea Guvernului de a aproba negocierea în vederea recuperării creantelor
României provenite din activitatea de comert exterior si cooperare economică
internatională derulată înainte de 31 decembrie 1989, cu modificările ulterioare,
si ale Hotărârii Guvernului nr. 362/1994 privind constituirea Comisiei
interdepartamentale pentru avizarea modalitătilor de încasare a creantelor
României din activitatea de comert exterior si alte activităti externe,
derulate în baza acordurilor guvernamentale si comerciale înainte de 31
decembrie 1989, cu modificările ulterioare, si ale Hotărârii Guvernului nr.
732/1994 pentru aprobarea Normelor metodologice privind recuperarea creantelor
României provenite din activitatea de comert exterior si cooperare economică
internatională, derulată înainte de 31 decembrie 1989, republicată,
ministrul finantelor publice, ministrul afacerilor
externe si ministrul delegat pentru comert emit
următorul ordin:
Art. 1. – (1) Se aprobă Procedurile si modalitătile de
încasare si de decontare a contravalorii creantelor recuperate în baza Legii
nr. 29/1994, cu modificările ulterioare, precum si tehnicile de analiză si
selectie a ofertelor, de negociere si de prezentare a propunerilor de mandat,
prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
(2) Începând cu data prezentului ordin se abrogă
ordinul ministrului finantelor, ministrului afacerilor externe si ministrului
comertului privind Procedurile si modalitătile de încasare si de decontare a
contravalorii creantelor recuperate în baza Legii nr. 29/1994, precum si
tehnicile de analiză si selectie a ofertelor, de negociere si de prezentare a
propunerilor de mandat.
(3) Ministerul Finantelor Publice, Ministerul
Afacerilor Externe si Ministerul Economiei si Comertului, prin personalul cu
atributii în domeniu, vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 2. – Prezentul ordin intră în vigoare la data
publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul finantelor publice, Ionel Popescu |
Ministrul afacerilor externe, Mihai Răzvan Ungureanu |
p. Ministrul economiei si comertului, Iuliu Winkler, ministru delegat pentru comert |
PROCEDURILE SI MODALITĂTILE
de încasare si de decontare a contravalorii creantelor
recuperate în baza Legii nr. 29/1994, cu modificările ulterioare, precum si
tehnicile de analiză si selectie a ofertelor, de negociere si de prezentare a
propunerilor de mandat
Prin Legea nr. 29/1994, cu modificările ulterioare,
Guvernul României a fost autorizat să negocieze recuperarea creantelor României
provenite din exporturi, actiuni de cooperare si alte activităti externe,
derulate înainte de 31 decembrie 1989.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
1. Prin creantele statului român se întelege
drepturile valutare care provin din activitatea de comert exterior (exporturi
de mărfuri si servicii), din activitatea de cooperare economică internatională
(realizări de obiective complexe în străinătate, participatiile cu capital la
constituirea de societăti de productie, de servicii si bancare cu sediul în
străinătate) si din alte activităti externe derulate înainte de 31 decembrie
1989, indiferent dacă acestea au avut sau nu la bază credite bancare acordate
pentru exporturi, lucrări de constructii-montaj si alte activităti derulate în
cadrul acordurilor guvernamentale si comerciale preluate la datoria publică
conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 447/1991 privind preluarea de
către stat si băncile comerciale a pierderilor înregistrate în anii 1989 si 1990
de agentii economici cu capital de stat, precum si a creditelor bancare
neperformante si ale Legii nr. 7/1992 privind acoperirea financiară a
obligatiilor statului rămase neregularizate la 31 decembrie 1990 si preluarea
de către stat si băncile comerciale a pierderilor înregistrate în anii 1989 si
1990 de agentii economici cu capital de stat, precum si a creditelor bancare
neperformante.
2. Negocierea privind recuperarea creantelor cuvenite
statului român, conform art. 2 din Legea nr. 29/1994, cu modificările
ulterioare, se desfăsoară de către Ministerul Finantelor Publice, Ministerul
Afacerilor Externe si Ministerul Economiei si Comertului, pe baza unui mandat
aprobat de Guvern.
3. La elaborarea mandatului cu privire la negocierea
recuperării creantelor se au în vedere ofertele primite din partea
reprezentantilor autorizati ai tării debitoare, a unor firme si institutii
financiar-bancare specializate în intermedierea recuperării drepturilor
valutare cuvenite statelor creditoare de la debitorii lor externi.
Proiectul de mandat cuprinde propuneri de recuperare a
creantelor statului român, referitoare la:
• procentul de recuperare: în functie de situatia
economică concretă din tara debitoare se poate propune o anumită reducere fată
de valoarea nominală a creantei, care, de regulă, să fie până la un nivel egal
cu cel practicat pe piata secundară a efectelor de comert; în cazul
reglementării la nivel guvernamental pentru tările care beneficiază de
asistentă financiară asupra datoriei din partea organismelor internationale
financiar-bancare, se vor lua în considerare conditiile de reglementare impuse
de Banca Mondială, Fondul Monetar International si Clubul de la Paris;
• perioada de recuperare: încasarea se poate efectua
imediat, esalonat, pe termen mediu si lung, cu sau fără perioadă de gratie;
• modalitatea de recuperare: încasarea în devize
convertibile, importuri de mărfuri, prestări de servicii, investitii de interes
pentru partea română în tara debitoare, cesiune cu titlu oneros;
• valoarea creantei care urmează să fie reglementată
(în totalitate sau partial, cu sau fără luarea în considerare a dobânzilor);
• garantarea ducerii la îndeplinire a obligatiilor
asumate prin documentele care urmează să fie încheiate între Guvernul României
si firma/institutia de intermediere.
CAPITOLUL II
Functionarea Comisiei interdepartamentale pentru
avizarea modalitătilor de încasare a creantelor României din activitatea de
comert exterior si alte activităti externe, derulate în baza acordurilor
guvernamentale si comerciale înainte de 31 decembrie 1989
1. Comisia interdepartamentală pentru avizarea
modalitătilor de încasare a creantelor României din activitatea de comert
exterior si alte activităti externe, derulate în baza acordurilor
guvernamentale si comerciale înainte de 31 decembrie 1989, denumită în
continuare Comisia, este constituită în baza Hotărârii Guvernului nr.
362/1994, cu modificările ulterioare.
2. Comisia se Ontruneste lunar si ori de câte ori este
nevoie, la sediul Ministerului Finantelor Publice.
3. La sedintele Comisiei pot participa, în calitate de
invitati, reprezentantii agentilor economici si ai altor institutii interesate,
la sedintă fiind obligatorie prezenta reprezentantilor desemnati de conducerile
institutiilor care fac parte din aceasta; în cazul în care prezenta membrilor
desemnati nu este posibilă, se va asigura participarea unui alt delegat
mandatat, astfel încât la sfârsitul sedintei, după introducerea în material a
sugestiilor, propunerilor sau observatiilor membrilor Comisiei, acesta să poată
fi semnat.
4. Ministerul Finantelor Publice, pe baza
informatiilor cu privire la situatia economică a tărilor debitoare, a
conditiilor impuse de institutiile financiar-bancare cu privire la
reglementarea datoriilor lor externe, a cotatiilor pe piata secundară, a
bonitătii si experientei ofertantilor si a altor documente, pregăteste si
prezintă Comisiei propuneri privind încasarea creantelor României.
5. Comisia analizează si avizează propunerile de
recuperare a creantelor României primite de la reprezentantii autorizati ai
tărilor debitoare, de la firme si institutii financiar-bancare române si/sau
străine în vederea pregătirii mandatului.
6. Comisia, în baza analizei efectuate, selectează
oferta cea mai avantajoasă părtii române, întocmeste proiectul de mandat si,
după însusirea acestuia de conducerile institutiilor prevăzute în Hotărârea
Guvernului nr. 362/1994, cu modificările ulterioare, îl prezintă spre aprobare
Guvernului.
7. Presedintele Comisiei si membrii acesteia, în
limita mandatului aprobat de Guvern, negociază acordul, conventia, contractul
sau alt document convenit pentru recuperarea creantelor României din tara
debitoare.
8. Ministerul Finantelor Publice, prin presedintele
Comisiei, semnează conventiile care se încheie cu agentii economici importatori
desemnati în conditiile prezentelor proceduri, avizate de Directia generală
juridică.
9. În conventiile care se încheie cu agentii economici
importatori se stabilesc termenele de plată ale contravalorii în lei a
mărfurilor care fac obiectul tranzactiilor.
Se stabileste că data
fată de care se determină termenul de plată a contravalorii în lei a
importurilor de mărfuri si determinarea valorii în lei a sumelor datorate de
agentii economici importatori este data documentului vamal de import atestând
trecerea frontierei de stat a României pentru mărfurile destinate pietei
interne, iar pentru importurile efectuate în vederea reexportului este data
documentului extern de transport naval/terestru/aerian (conosament, scrisoare
de trăsură etc.) sau data avizului de creditare.
10. Ministerul Finantelor Publice, prin presedintele
Comisiei, desemnează banca prin care se derulează operatiunile de recuperare a
drepturilor valutare si în lei cuvenite statului, conform Legii nr. 29/1994, cu
modificările ulterioare.
11. Semestrial, Comisia va întocmi informări cu
privire la recuperarea creantelor externe ale statului, care se vor prezenta
Guvernului, după însusirea acestora de către conducerile institutiilor care au
desemnat membri în comisie, în termen de 45 de zile de la expirarea perioadei
la care se referă raportarea.
CAPITOLUL III
Decontarea în lei a contravalorii creantelor
recuperate în baza Legii nr. 29/1994, cu modificările ulterioare, prin încasări
în devize convertibile, importuri de mărfuri, prestări de servicii si cesionare
de creantă
1. Recuperarea creantelor României prin livrări de
mărfuri se realizează de agenti economici importatori desemnati prin licitatie
publică organizată de Ministerul Economiei si Comertului, la propunerea
Comisiei.
2. Pentru situatiile în care operatiunile de import de mărfuri efectuate în vederea recuperării creantelor necesită urgentă în derulare, o anumită specializare a agentilor economici sau în care, potrivit prevederilor acordului de recuperare, se impune confidentialitate, Comisia poate selecta agentii economici importatori prin licitatie închisă de oferte sau poate nominaliza un agent economic drept contractant unic.
3. Agentii economici selectati să deruleze importurile
prevăzute prin prezentele proceduri încheie contracte cu partenerii externi, cu
respectarea prevederilor acordului de recuperare convenit, inclusiv a
termenelor prevăzute pentru efectuarea operatiunilor de import.
4. Agentii economici români care derulează importuri
de mărfuri în vederea recuperării creantelor statului sunt obligati să achite
contravaloarea în lei a acestor importuri pe baza cursului de schimb leu/USD
comunicat de Banca Natională a României, valabil la data declaratiei vamale de
import.
Agentii economici români care derulează importuri de
mărfuri în vederea reexportului sunt obligati să achite contravaloarea în lei a
acestor importuri pe baza cursului de schimb leu/USD în vigoare la data
efectuării operatiunilor, respectiv la data avizului de
creditare/conosamentului.
5. Agentii economici importatori sunt obligati să
încheie cu Ministerul Finantelor Publice conventii prin care se stabileste
termenul de plată a sumelor datorate conform cap. II pct. 9.
Ministerul Finantelor Publice solicită agentului economic importator să garanteze plata integrală a importului printr-o scrisoare de garantie bancară emisă de o bancă agreată de banca desemnată la cap. II pct. 10 si având scadenta la termenul de plată stabilit prin Conventie.
6. În functie de natura mărfii importate si destinatia
ei pentru reexport, comercializare, investitie, productie, precum si de durata
procesului tehnologic de prelucrare, Comisia stabileste termenul de plată în
care agentii economici achită contravaloarea mărfurilor importate într-un
interval care nu poate depăsi 90 de zile de la data documentelor vamale de
import.
7. Agentii economici importatori au obligatia ca în
termen de 5 zile de la efectuarea formalitătilor de vămuire să depună la
Ministerul Finantelor Publice copii ale documentelor (declaratii vamale de import,
documente de transport etc.)
8. Banca desemnată conform prevederilor prezentelor
proceduri virează în contul Ministerului Finantelor Publice, cu codul IBAN
RO24TREZ999650101XXXXXXX, deschis la Trezoreria operativă centrală, cod de
identificare fiscală atribuit Ministerului Finantelor Publice pentru astfel de
operatiuni 8609468, sumele încasate de la agentii economici importatori
reprezentând contravaloarea în lei a importurilor efectuate de acestia, la
termenele prevăzute prin conventii.
9. Decontarea drepturilor cuvenite agentilor economici
titulari de creantă ale căror credite neperformante în baza cărora au rezultat
aceste creante nu au fost preluate la datoria publică conform prevederilor
Hotărârii Guvernului nr. 447/1991 si ale Legii nr. 7/1992 se va efectua numai
după recuperarea acesteia de la extern, în mod proportional cu procentul de
recuperare, si se aprobă de presedintele Comisiei pe baza documentelor
justificative prezentate de acestia. Ministerul Finantelor Publice va deconta
societătilor exportatoare titulare de creantă valoarea totală a cheltuielilor
efectuate de acestia până în momentul recuperării creantelor, numai pe bază de
documente justificative si în limita prevederilor legale care reglementează
destinatia sumelor încasate din recuperarea creantelor României provenite din
activitatea de comert exterior si cooperare economică internatională, derulată
înainte de 31 decembrie 1989.
10. Orice alte cheltuieli efectuate de agentii
economici exportatori la solicitarea cumpărătorului extern si care sunt
datorate nerespectării prevederilor contractuale de către vânzător sunt
suportate integral de acestia.
CAPITOLUL IV
Decontarea în lei a contravalorii creantelor
recuperate în baza Legii nr. 29/1994, cu modificările ulterioare, prin
investitii în tara debitoare
1. În cazurile în care recuperarea creantelor României
se realizează prin investitii de interes pentru partea română în tara
debitoare, Comisia analizează si selectează agentii economici investitori prin
competitie restrânsă de oferte, acordându-se prioritate titularilor de creantă
interesati.
2. Agentii economici selectati au obligatia de a
încheia contracte cu partenerii externi, cu respectarea prevederilor acordului
de recuperare convenit.
3. Ministerul
Finantelor Publice, prin presedintele Comisiei, semnează conventiile care se
încheie cu agentii economici investitori, prin care se stabilesc conditiile si
termenele de plată a contravalorii în lei a sumelor alocate din creanta
externă, în scopul realizării investitiei în tara debitoare. De asemenea,
solicită ca agentii economici să depună garantii bancare de bună executie, la
un nivel din contravaloarea în lei a creantei respective stabilit de Comisie,
determinată pe baza cursului de schimb leu/USD comunicat de Banca Natională a
României în ziua depunerii garantiei bancare.
Contravaloarea în lei a sumelor alocate din creanta
externă se determină pe baza cursului de schimb publicat de Banca Natională a
României la data efectuării decontării la intern.
CAPITOLUL V
Dispozitii finale
1. Banca desemnată potrivit cap. II pct. 10 se obligă, contra unui comision, să efectueze operatiunile de decontări cu agentii economici, cu statul român si cu reprezentantii autorizati ai statului debitor.
2. Banca desemnată, în conditiile în care este necesar,
va efectua schimbul de documente bancare prin care se confirmă băncilor din
tara debitoare stingerea obligatiilor de plată.
Banca desemnată răspunde de exactitatea sumelor
raportate ca încasate si decontate cu agentii economici, cu statul român si cu
reprezentantii autorizati ai statului debitor în contul creantelor externe
recuperate.
3. Trimestrial banca desemnată pentru derularea
operatiunilor de recuperare a creantelor României, în baza Legii nr. 29/1994,
cu modificările ulterioare, notifică Ministerului Finantelor Publice stadiul
încasării sumelor recuperate în baza acordurilor negociate si autorizate de
Guvernul României.
4. Trimestrial Ministerul Economiei si Comertului
notifică Ministerului Finantelor Publice stadiul efectiv al derulării contractelor
economice încheiate în baza acordurilor de recuperare a creantelor prin import
de mărfuri.
5. Pentru întârzierea în decontarea contravalorii în
lei a sumelor datorate de agentii economici importatori si/sau investitori fată
de termenele de plată stabilite, se aplică penalitătile si dobânzile prevăzute
de reglementările legale în vigoare pentru neplata obligatiilor fată de bugetul
de stat.
6. Sumele reglementate, încasate si utilizate în mod
necuvenit de către agentii economici care au derulat operatiuni de comert
exterior si cooperare economică internatională înainte de 31 decembrie 1989,
reprezentând resursele financiare ale statului rezultate din recuperarea
creantelor externe definite conform prevederilor pct. 1 din Normele
metodologice privind recuperarea creantelor României provenite din activitatea
de comert exterior si cooperare economică internatională, derulată înainte de
31 decembrie 1989, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 732/1994,
republicată, se virează la bugetul de stat.
Pe perioada cuprinsă între data încasării de la extern
si data virării la bugetul de stat se impun si se calculează penalităti si
dobânzi conform reglementărilor legale în vigoare pentru neplata obligatiilor
fată de bugetul de stat.
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE Nr. 1.081 din 28 iulie 2005 |
MINISTERUL AFACERILOR EXTERNE Nr. M-1/690 din 24 august 2005 |
MINISTERUL ECONOMIEI SI COMERTULUI Nr. 480 din 12 august 2005 |
privind
aprobarea Procedurilor si modalitătilor de decontare a contravalorii soldurilor
din conturile de cliring, barter si cooperare economică internatională
În temeiul art. 11
alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr.
208/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor
Publice si a Agentiei Nationale de Administrare Fiscală, cu modificările
ulterioare, al art. 4 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr.
100/2004 privind organizarea si functionarea Ministerului Afacerilor
Externe, cu modificările si completările ulterioare, si al art. 5 alin. (6) din
Hotărârea Guvernului nr.
738/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Economiei si
Comertului, cu modificările si completările ulterioare,
având în vedere prevederile Ordonantei Guvernului nr. 59/1994 privind reglementarea operatiunilor de importexport care se derulează prin cliring, barter si cooperare economică internatională în baza acordurilor comerciale si de plăti guvernamentale, republicată, si ale Instructiunilor privind modul de derulare a operatiilor efectuate prin conturile de cliring, barter si cooperare economică internatională, în baza acordurilor comerciale si de plăti guvernamentale, si de organizare si functionare a activitătii comisiei, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 202/1995 privind administrarea acordurilor comerciale si de plăti, precum si organizarea si functionarea comisiei interdepartamentale instituite prin Ordonanta Guvernului nr. 59/1994, cu modificările ulterioare,
ministrul finantelor publice, ministrul afacerilor
externe si ministrul economiei si comertului emit
următorul ordin:
Art. 1. – (1) Se aprobă Procedurile si modalitătile de
decontare a contravalorii soldurilor din conturile de cliring, barter si
cooperare economică internatională, prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
(2) Începând cu data prezentului ordin se abrogă
ordinul ministrului finantelor, ministrului afacerilor externe, ministrului
comertului, ministrului industriilor, presedintelui Fondului Proprietătii de
Stat si guvernatorului Băncii Nationale a României privind Procedurile si
modalitătile de decontare a contravalorii soldurilor din conturile de cliring,
barter si cooperare economică internatională.
(3) Ministerul Finantelor Publice, Ministerul
Afacerilor Externe si Ministerul Economiei si Comertului, prin personalul cu
atributii în domeniu, vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 2. – Prezentul ordin intră în vigoare la data
publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul finantelor publice, Ionel Popescu |
Ministrul afacerilor externe, Mihai Răzvan Ungureanu |
p. Ministrul economiei si comertului, Codrut Ioan Seres |
ANEXĂ
PROCEDURILE SI MODALITĂTILE
de decontare a contravalorii soldurilor din conturile
de cliring, barter si cooperare economică internatională
Potrivit Ordonantei Guvernului nr.
59/1994 privind reglementarea operatiunilor de import-export care se
derulează prin cliring, barter si cooperare economică internatională în baza
acordurilor comerciale si de plăti guvernamentale, republicată, Guvernul
României aprobă negocierea drepturilor si obligatiilor ce decurg din acordurile
comerciale si de plăti guvernamentale si din aranjamentele tehnico-bancare
corespunzătoare, înregistrate în conturile de cliring, barter si cooperare
economică internatională.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
1. Negocierile privind recuperarea si încasarea
drepturilor si plata obligatiilor ce decurg din acordurile comerciale si de
plăti guvernamentale si din aranjamentele tehnico-bancare încheiate în vederea
derulării acestor acorduri, înregistrate în conturile de cliring, barter si
cooperare economică internatională, se desfăsoară de către Ministerul
Finantelor Publice, Ministerul Economiei si Comertului si Ministerul Afacerilor
Externe, pe baza mandatului aprobat de Guvern.
2. La elaborarea mandatului cu privire la negocierea
recuperării si a încasării drepturilor si a plătii obligatiilor părtii române,
înregistrate în conturile de cliring, barter si cooperare economică
internatională, se au în vedere ofertele primite de la reprezentantii
autorizati ai tărilor respective, de la firme si institutii financiar-bancare
de intermediere, române si/sau străine.
Proiectul de mandat va cuprinde propunerile
referitoare la conditiile de recuperare a drepturilor si de plată a
obligatiilor părtii române, referitoare la:
• coeficientul de recuperare/plată: determinat în
functie de natura obligatiilor, perioada de recuperare, moneda de plată a
obligatiilor/de încasare a drepturilor si modalitatea de plată acceptată de
creditor: în devize convertibile si/sau livrări de mărfuri; în cazul reglementării
la nivel guvernamental pentru tările care beneficiază de asistentă financiară
asupra datoriei din partea organismelor internationale financiar-bancare, se
vor lua în considerare conditiile de reglementare impuse de Banca Mondială,
Fondul Monetar International si Clubul de la Paris;
• perioada de recuperare/plată: încasare/plată
imediată sau esalonată;
• modalitatea de recuperare/plată: încasare/plată în
devize convertibile, import/export de mărfuri, executări de lucrări, investitii,
prestări de servicii, cesiune cu titlu oneros;
• valoarea soldului contului de cliring, barter si
cooperare economică care urmează să fie reglementat (în totalitate sau partial,
cu sau fără luarea în considerare a dobânzilor);
• garantarea ducerii la îndeplinire a obligatiilor
asumate prin documentele care urmează să fie încheiate între Guvernul României
si firma/institutia intermediară.
3. Reactivarea unor drepturi sau obligatii ale părtii
române din conturile de cliring, barter si cooperare economică internatională
se face numai pe bază de mandat aprobat de Guvern.
CAPITOLUL II
Functionarea Comisiei interdepartamentale pentru
analiza si avizarea ofertelor privind recuperarea, angajarea, încasarea
drepturilor si plata obligatiilor
1. Comisia interdepartamentală pentru analiza si
avizarea ofertelor privind recuperarea, angajarea, încasarea drepturilor si
plata obligatiilor, denumită în continuare Comisia, este constituită în
baza Ordonantei Guvernului nr.
59/1994, republicată.
2. Comisia are în componenta sa un presedinte si 8 membri, dintre care 3 membri reprezintă Ministerul Finantelor Publice, 3 membri, Ministerul Economiei si Comertului si câte un membru, Ministerul Afacerilor Externe si Ministerul Administratiei si Internelor.
Membrii Comisiei si presedintele acesteia sunt
nominalizati prin ordin al conducătorilor institutiilor abilitate. În functia
de presedinte se numeste un secretar de stat din cadrul Ministerului Finantelor
Publice, institutie stabilită de Guvern ca administrator al acordurilor
comerciale si de plăti.
3. Comisia se Ontruneste lunar si ori de câte ori este
necesar, la sediul Ministerului Finantelor Publice.
La sedintele Comisiei pot participa, în calitate de
invitati, reprezentantii agentilor economici si ai altor institutii interesate,
la sedintă fiind obligatorie prezenta reprezentantilor desemnati de conducerile
institutiilor care fac parte din aceasta; în cazul în care prezenta membrilor
nu este posibilă, se va asigura participarea unui alt delegat mandatat, astfel
încât la sfârsitul sedintei, după introducerea în material a sugestiilor,
propunerilor sau observatiilor membrilor Comisiei, acesta să poată fi semnat.
4. Comisia analizează ofertele reprezentantilor
autorizati din tările debitoare/creditoare, firmelor si institutiilor
financiar-bancare române si/sau străine, înaintate Ministerului Finantelor
Publice, Ministerului Economiei si Comertului sau altor ministere, după caz, selectează
oferta cea mai avantajoasă pentru partea română si propune spre aprobare
Guvernului proiectul de mandat pentru aprobarea negocierii
drepturilor/obligatiilor ce decurg din acordurile comerciale si de plăti
guvernamentale si din aranjamentele tehnico-bancare corespunzătoare, după
însusirea acestuia de către conducerea Ministerului Finantelor Publice, a
Ministerului Economiei si Comertului si a Ministerului Afacerilor Externe.
5. Presedintele Comisiei si membrii acesteia, în
limita mandatului aprobat de Guvern, negociază acordul, protocolul, minuta,
conventia, contractul sau alt document convenit cu partenerul extern pentru
recuperarea drepturilor/plata obligatiilor părtii române.
6. Ministerul
Finantelor Publice, prin presedintele Comisiei, semnează conventiile care se
încheie cu agentii economici importatori desemnati în conditiile prezentelor
proceduri, avizate de Directia generală juridică.
7. Ministerul Finantelor Publice, în calitate de
administrator al operatiunilor financiare decurgând din acorduri comerciale si
de plăti guvernamentale cu decontare în conturile de cliring, barter si
cooperare economică internatională, prin presedintele Comisiei, desemnează o
bancă cu sediul în România, selectată din ofertele primite, prin care să se
deruleze respectivele operatiuni.
CAPITOLUL III
Administrarea operatiunilor financiare decurgând din
acordurile comerciale si de plăti guvernamentale cu decontare în conturile de
cliring, barter si cooperare economică internatională
1. Ministerul Finantelor Publice administrează
operatiunile financiare decurgând din acordurile comerciale si de plăti
guvernamentale cu decontare în conturile de cliring, barter si cooperare
economică internatională.
2. Agentii economici care derulează operatiunile de
import/export în contul recuperării sumelor cuvenite statului român sau al
plătii sumelor datorate se stabilesc de Ministerul Economiei si Comertului,
prin licitatie publică.
Pentru cazurile deosebite în care operatiunile de recuperare/plată prin import/export de mărfuri/servicii implică o strictă specialitate sau este necesară confidentialitatea operatiunii, Comisia poate desemna agentul economic derulator.
3. Agentii economici exportatori/importatori au
obligatia să prezinte Ministerului Finantelor Publice contractele încheiate cu
partenerii externi, cuprinzând sumele de încasare/plată si graficul de
desfăsurare a operatiunilor respective.
4. Agentii economici exportatori prezintă la
Ministerul Finantelor Publice documentatiile de fundamentare a calculatiilor de
preturi interne privind mărfurile exportate, semnate de persoanele autorizate,
precum si orice alte documente pentru fundamentarea tuturor elementelor de
cheltuieli.
Agentii economici exportatori depun la Ministerul
Finantelor Publice documentele justificative privind efectuarea operatiunilor
de export de mărfuri: factura externă, declaratia vamală de export, declaratia
de încasare valutară, documentele de transport.
5. Pe baza documentelor prevăzute la pct. 3 si 4,
Ministerul Finantelor Publice stabileste contravaloarea în lei cuvenită
agentilor economici exportatori.
Decontarea în lei a operatiunilor de export se face pe
baza pretului intern de livrare la export, format în conditiile legii si
certificat de exportator pe răspunderea acestuia, având ca limită maximă pretul
extern exprimat în lei la cursul de referintă din ziua efectuării exportului,
potrivit documentelor vamale de export.
Decontarea în lei a operatiunilor de export derulate
cu plata esalonată pe termen lung se face pe măsura încasării de la extern,
confirmată pe baza documentelor bancare, la cursul de schimb leu/dolar S.U.A.
în vigoare la data încasării contravalorii exportului respectiv. Aceste
prevederi se aplică operatiunilor de export derulate în cadrul acordurilor de
cliring, barter si cooperare economică internatională derulate după data de 1
ianuarie 1990 si care nu au fost decontate la intern până la data publicării
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 87/1997 pentru modificarea art. 8 alin.
1 din Ordonanta Guvernului nr.
59/1994 privind reglementarea operatiunilor de importexport care se
derulează prin cliring, barter si cooperare economică internatională în baza
acordurilor comerciale si de plăti guvernamentale, în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 375 din 24 decembrie 1997.
6. Orice alte cheltuieli efectuate de agentii
economici exportatori la solicitarea beneficiarului extern si care sunt
datorate nerespectării prevederilor contractuale de către vânzător sunt
suportate integral de acesta.
7. După primirea la Ministerul Finantelor Publice de
la banca desemnată conform cap. II pct. 7 a confirmării acceptării mărfii de la
cumpărătorul extern, Ministerul Finantelor Publice poate efectua decontarea
sumelor datorate agentilor economici exportatori în conditiile prevăzute la
pct. 5, dar numai după încasarea sumelor respective de la banca corespondentă
în contul Ministerului Finantelor Publice.
8. Pe baza documentelor de export, banca desemnată întocmeste documentele bancare necesare si le transmite băncii externe corespondente, pentru evidentierea operatiunii în contul de cliring, barter si cooperare economică internatională, după caz.
Banca desemnată va transmite la Ministerul Finantelor Publice
extrasele de cont împreună cu documentele justificative de export.
9. Agentii economici importatori desemnati în
conditiile prezentelor proceduri sunt obligati să încheie cu Ministerul
Finantelor Publice conventii, prin care se stabilesc: termenul de plată,
conditiile si modalitătile de plată a contravalorii în lei a importului, precum
si garantarea rambursării contravalorii importului.
10. Agentii economici români/străini care derulează
importuri de mărfuri în vederea recuperării drepturilor cuvenite statului român
sunt obligati să achite contravaloarea în lei a acestor importuri.
11. Decontarea în lei a mărfurilor importate se face
pe baza valorii stabilite în vamă la cursul de schimb leu/dolar S.U.A. de la
data declaratiei vamale de import.
Agentii economici români/străini care efectuează
importul în vederea reexportului sunt obligati să achite contravaloarea în lei
a acestuia stabilită pe baza cursului de schimb leu/dolar S.U.A. în vigoare la
data documentului extern de transport terestru/naval/aerian (scrisoare de
trăsură, conosament etc.) sau la data avizului de creditare eliberat de banca
derulatoare.
12. Ministerul Finantelor Publice solicită agentului
economic importator să garanteze plata integrală a importului printr-o
scrisoare de garantie bancară emisă de o bancă agreată de banca desemnată,
având scadenta la 5 zile după termenul de plată stabilit în conventie.
13. Agentii economici importatori desemnati încheie
contracte cu partenerii externi, cu respectarea prevederilor acordurilor de
cliring, barter si cooperare economică internatională.
14. În functie de natura mărfii importate si de
destinatia ei pentru reexport, comercializare, investitii, productie, precum si
de durata procesului tehnologic de prelucrare, Comisia stabileste termenul de
plată în care agentii economici depun contravaloarea în lei a mărfurilor
importate, într-un interval care nu poate depăsi 90 de zile de la data
declaratiei vamale de import (data primei declaratii de import în cazul
efectuării etapizate a vămuirii) sau de la data documentului de
transport/avizului de creditare în cazul reexportului.
15. Agentii economici importatori au obligatia ca, în
termen de 5 zile de la efectuarea formalitătilor de vămuire/reexport, să depună
la Ministerul Finantelor Publice copii ale declaratiilor vamale de import sau
ale documentelor de transport extern, după caz, precum si documentele
justificative privind operatiunile de import efectuate.
16. Agentii economici importatori au obligatia de a
vira sumele în lei datorate, stabilite conform pct. 11, în contul Ministerului
Finantelor Publice cu codul IBAN RO24TREZ999650101XXXXXXX, deschis la
Trezoreria operativă centrală, cod de identificare fiscală atribuit
Ministerului Finantelor Publice pentru astfel de operatiuni 8609468, la termenele
de plată prevăzute în conventie.
17. Pentru întârzierea
în decontarea sumelor datorate conform pct. 11 de agentii economici importatori
fată de termenele de plată stabilite conform pct. 14, se aplică dobânzi si
penalităti de întârziere conform legislatiei în vigoare privind neplata la
termen a obligatiilor bugetare, pe perioada dintre data scadentei si data
plătii efective a contravalorii în lei a importului.
CAPITOLUL IV
Dispozitii finale
1. Banca desemnată potrivit cap. II pct. 7 se obligă,
contra unui comision, să efectueze operatiunile de decontări cu agentii
economici, cu statul român si cu reprezentantii autorizati ai statului
debitor/creditor.
2. Banca desemnată conform prevederilor prezentelor
proceduri transmite lunar la Ministerul Finantelor Publice situatia soldurilor
conturilor de cliring, barter si cooperare economică internatională, precum si
a importurilor neîncasate în termen de la agentii economici români.