MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 173 (XVII) - Nr. 1151 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Luni, 19 decembrie 2005
SUMAR
LEGI SI DECRETE
379. – Legea bugetului de stat pe
anul 2006
1.306. – Decret pentru
promulgarea Legii bugetului de stat pe anul 2006
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
bugetului
de stat pe anul 2006
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. – Obiectul
prezentei legi îl constituie stabilirea volumului veniturilor si a structurii
acestora, pe capitole, al cheltuielilor pe destinatii si pe ordonatori
principali de credite pentru bugetul de stat, bugetele Fondului national unic
de asigurări sociale de sănătate, creditelor externe, fondurilor externe
nerambursabile, precum si pentru sumele alocate din venituri proprii, pentru
anul 2006.
Art. 2. – (1) Sinteza bugetului de stat pe anul 2006,
detaliată la venituri pe capitole, subcapitole si paragrafe, iar la cheltuieli,
pe părti, capitole, subcapitole, paragrafe, titluri, articole si alineate, după
caz, este prevăzută în anexa nr. 1.
(2) Bugetul de stat pe anul 2006 se stabileste la venituri în sumă de 42.825,4 milioane lei, iar la cheltuieli în sumă de 43.658,0 milioane lei, cu un deficit de 832,6 milioane lei.
(3) Sinteza cheltuielilor bugetare pe anul 2006, pe
surse de finantare, cu detalierea pe capitole, subcapitole, paragrafe, titluri,
articole si alineate, după caz, este prevăzută în anexa nr. 2.
(4) Bugetele ordonatorilor principali de credite si
anexele la acestea sunt prevăzute în anexa nr. 3.
(5) Se interzic retinerea si utilizarea de către
ordonatorii de credite finantati integral din bugetul de stat a oricăror venituri
proprii care nu sunt prevăzute în anexe la bugetele ordonatorilor principali de
credite.
CAPITOLUL II
Structura veniturilor bugetului de stat
Art. 3. – Veniturile bugetului de stat pe anul 2006
sunt în sumă de 42.822,6 milioane lei si se prezintă astfel:
– milioane lei –
VENITURI
– TOTAL din care: |
42.822,6 |
Venituri
curente |
42.761,5 |
din
acestea: |
|
Venituri
fiscale: |
40.486,6 |
din
care: |
|
Impozit
pe venit, profit si câstiguri din capital de la persoane juridice |
8.853,6 |
din
care: |
|
–
impozit pe profit |
7.446,0 |
Impozit
pe venit, profit si câstiguri de la persoane fizice |
1.532,3 |
din
care: |
|
–
impozit pe venit si salarii |
8.444,2 |
–
cote defalcate din impozitul pe |
–6.912,0 |
venit
(se scad) |
|
Impozite
si taxe pe proprietate |
480,0 |
Impozite
si taxe pe bunuri si servicii |
27.743,7 |
din
care: |
|
–
taxa pe valoarea adăugată |
26.047,0 |
–
sume defalcate din taxa pe |
|
valoarea
adăugată (se scad) |
–9.703,4 |
–
accize |
10.702,4 |
Impozit
pe comertul exterior si tranzactiile internationale |
1.877,0 |
Contributii
de asigurări |
271,0 |
Venituri
nefiscale |
2.003,9 |
Venituri
din capital |
56,1 |
Încasări
din rambursarea împrumuturilor acordate |
5,0 |
CAPITOLUL III
Regimul si destinatiile cheltuielilor bugetului de
stat
Art. 4. – Cheltuielile bugetului de stat pe anul 2006,
în sumă de 43.655,2 milioane lei, în structură economică se prezintă astfel:
– milioane lei –
CHELTUIELI
– TOTAL |
43.655,2 |
din
care: |
|
1.
Cheltuieli curente |
38.198,6 |
Cheltuieli
de personal |
8.959,1 |
Bunuri
si servicii |
3.992,1 |
Dobânzi
|
3.117,6 |
Subventii
|
4.337,4 |
Fonduri
de rezervă |
345,1 |
Transferuri
între unităti ale administratiei publice |
4.790,2 |
Alte
transferuri |
4.941,7 |
Asistentă
socială |
7.031,8 |
Alte
cheltuieli |
683,6 |
2.
Cheltuieli de capital |
3.001,8 |
3.
Împrumuturi |
6,2 |
4.
Rambursări de credite |
2.448,6 |
din
acestea: |
|
a)
Rambursări de credite externe |
2.440,0 |
b)
Rambursări de credite interne |
8,6 |
Art. 5. – (1) Guvernul poate aproba prin hotărâre
redistribuiri de posturi si fondurile aferente acestora între bugetele
ordonatorilor principali de credite, în vederea întăririi structurilor cu
atributii în cadrul procesului de pregătire a aderării României la Uniunea
Europeană.
(2) Pentru aplicarea prevederilor alin. (1)
ordonatorii principali de credite, cu avizul Ministerului Finantelor Publice,
sunt autorizati să introducă modificările corespunzătoare în anexele la
bugetele acestora privind “Numărul maxim de posturi si fondul aferent
salariilor de bază“ si “Cheltuielile de personal“ pe anul 2006.
(3) Plata premiului anual aferent anului 2006 pentru
personalul din institutiile publice, indiferent de sistemul de finantare si de
subordonare, inclusiv pentru personalul aferent activitătilor de pe lângă unele
institutii publice finantate integral din venituri proprii, se efectuează din
prevederile bugetare pe anul 2007, începând cu luna ianuarie 2007.
(4) Din prevederile bugetare aprobate pentru anul 2006
institutiile publice prevăzute la alin. (3) asigură plata premiului anual
aferent anului 2005.
(5) Prevederile din actele normative în vigoare
referitoare la primele ce se acordă cu ocazia plecării în concediul de odihnă
se suspendă până la data de 31 decembrie 2006.
(6) În conformitate cu prevederile alin. (1) si (2),
pe parcursul anului 2006, Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării
Rurale i se majorează numărul maxim de posturi prevăzut în anexa la bugetul
acestuia cu până la 3.953 de posturi.
Art. 6. – (1) Cheltuielile pentru servicii publice
generale, care se finantează de la bugetul de stat pe anul 2006, se stabilesc
în sumă de 9.126,4 milioane lei, din care: 1.396,1 milioane lei cheltuieli de
personal, 964,2 milioane lei bunuri si servicii, 2.037,6 milioane lei dobânzi,
345,2 milioane lei fonduri de rezervă, 1.062,2 milioane lei transferuri între
unităti ale administratiei publice, 2.779,6 milioane lei alte transferuri,
103,1 milioane lei alte cheltuieli, 170,8 milioane lei cheltuieli de capital si
267,6 milioane lei rambursări de credite.
(2) Cheltuielile pentru servicii publice generale pe
capitole de cheltuieli sunt în sumă de 2.207,4 milioane lei pentru autorităti
publice si actiuni externe, 1.093,6 milioane lei pentru cercetare fundamentală
si cercetare-dezvoltare, 2.455,7 milioane lei pentru alte servicii publice
generale, 2.946,0 milioane lei pentru tranzactii privind datoria publică si
împrumuturi si 423,7 milioane lei transferuri cu caracter general între
diferite niveluri ale administratiei publice.
(3) Administratia Prezidentială poate să deconteze, în limitele prevăzute de dispozitiile legale, cheltuielile de transport, cazare si alte cheltuieli pentru membrii delegatiilor oficiale, reprezentantii unor institutii si reprezentantii mass-media, care nu sunt salariatii Administratiei Prezidentiale si care îl însotesc pe Presedintele României în vizitele pe care le efectuează în tară si străinătate, de la titlul “Bunuri si servicii“, articolul “Alte cheltuieli“, alineatul “Protocol si reprezentare“.
Cheltuielile aferente deplasărilor efectuate de
personalul Administratiei Prezidentiale se suportă de la acelasi articol de cheltuieli.
Administratia Prezidentială poate solicita institutiilor reprezentate în
delegatiile oficiale conduse de Presedintele României, care se deplasează în
străinătate, decontarea cheltuielilor de transport ce le revin din costul total
al prestatiilor realizate cu aeronavele speciale si alte mijloace de transport
avute la dispozitie.
(4) Cheltuielile de întretinere si reparatii ale
bunurilor din patrimoniul administrat de Camera Deputatilor, repartizate în
scopul exercitării mandatului de către deputati în circumscriptiile electorale,
sunt cuprinse în bugetul Camerei Deputatilor la titlul “Bunuri si servicii“.
(5) Cheltuielile pentru exploatarea si întretinerea
Clubului Parlamentarilor Români si a cabinetului medical din cadrul Camerei
Deputatilor se suportă din bugetul acesteia. Cheltuielile pentru exploatarea si
întretinerea cabinetului medical din cadrul Senatului se suportă din bugetul
acestuia.
(6) Bugetul de venituri si cheltuieli pentru
activitătile desfăsurate pe lângă Camera Deputatilor si finantate integral din
venituri proprii este prevăzut în anexa la bugetul Camerei Deputatilor.
Art. 7. – (1) Cheltuielile pentru apărare, ordine
publică si sigurantă natională, care se finantează de la bugetul de stat pe
anul 2006, se stabilesc în sumă de 11.228,5 milioane lei, din care 6.486,7
milioane lei cheltuieli de personal, 1.623,9 milioane lei bunuri si servicii,
141,9 milioane lei dobânzi, 580,0 milioane lei transferuri între unităti ale
administratiei publice, 149,5 milioane lei alte transferuri, 38,8 milioane lei
asistentă socială, 0,3 milioane lei alte cheltuieli, 1.605,0 milioane lei
cheltuieli de capital si 602,4 milioane lei rambursări de credite.
(2) Cheltuielile pentru apărare se stabilesc în sumă
de 4.324,1 milioane lei.
(3) Cheltuielile pentru ordine publică si sigurantă
natională se stabilesc în sumă de 6.904,4 milioane lei.
(4) Cheltuielile pentru pregătirea personalului în
institutiile militare de învătământ se suportă de către ordonatorii principali
de credite care au în subordine astfel de unităti de învătământ, indiferent de
institutiile publice de apărare, ordine publică si sigurantă natională din care
face parte personalul militar scolarizat.
(5) În anul 2006 se constituie, la dispozitia
procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casatie si
Justitie, respectiv la dispozitia directorului general al Directiei generale de
combatere a crimei organizate si antidrog si directorului general al Directiei
generale anticoruptie din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor,
câte un depozit în valoare de 1.000,0 mii lei pentru actiuni privind
organizarea de flagranturi, în lei sau în valută, după caz.
(6) Sumele constituite potrivit prevederilor alin. (5)
sunt prevăzute la titlul “Bunuri si servicii“ în bugetul ordonatorului
principal de credite bugetare, iar modul de gestionare si utilizare a acestor
sume se va stabili prin ordin al procurorului general al Parchetului de pe
lângă Înalta Curte de Casatie si Justitie, respectiv al ministrului
administratiei si internelor.
(7) Sumele prevăzute în bugetul Ministerului
Administratiei si Internelor pentru retehnologizarea centralelor termice si
electrice se repartizează pe judete, pe unităti administrativ-teritoriale si
obiective prin ordin al ministrului, pe baza programelor de modernizare si
retehnologizare prezentate de autoritătile administratiei publice locale.
(8) În anul 2006 din fondurile alocate Oficiului
pentru protectia martorilor din cadrul Ministerului Administratiei si
Internelor, suma de 1.000,0 mii lei va fi utilizată pentru finantarea
programului de protectie a martorilor.
Art. 8. – (1) Cheltuielile social-culturale, care se
finantează de la bugetul de stat pe anul 2006, se stabilesc în sumă de 12.602,5
milioane lei, din care: 739,6 milioane lei cheltuieli de personal, 755,7
milioane lei bunuri si servicii, 131,8 milioane lei dobânzi, 16,1 milioane lei
subventii, 2.549,5 milioane lei transferuri între unităti ale administratiei
publice, 69,0 milioane lei alte transferuri, 6.993,1 milioane lei asistentă
socială, 554,9 milioane lei alte cheltuieli, 414,6 milioane lei cheltuieli de
capital, 0,2 milioane lei împrumuturi si 378,0 milioane lei rambursări de
credite.
(2) Cheltuielile social-culturale pe capitole de
cheltuieli sunt în sumă de 2.532,2 milioane lei pentru învătământ, 1.473,7
milioane lei pentru sănătate, 979,4 milioane lei pentru cultură, recreere si
religie si 7.617,2 milioane lei pentru asigurări si asistentă socială.
(3) Sumele pentru sprijinirea organizatiilor cetătenilor apartinând minoritătilor nationale, pentru finantarea de proiecte si programe interetnice si de combatere a intolerantei si pentru proiecte de comunicare, informare publică si promovarea intereselor românesti peste hotare, precum si pentru finantarea unor actiuni cu caracter socialcultural sunt prevăzute în anexa la bugetul Secretariatului General al Guvernului, iar modul de repartizare si utilizare a acestora se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
(4) Sumele de la bugetul de stat destinate Comitetului
Olimpic Român sunt prevăzute în anexa la bugetul Cancelariei Primului-Ministru.
(5) Fondurile alocate pentru sprijinirea activitătilor
românilor de pretutindeni sunt prevăzute în bugetul Ministerului Afacerilor
Externe, iar destinatiile si modul de utilizare a acestora se aprobă prin
hotărâre a Guvernului.
(6) În bugetul Ministerului Afacerilor Externe, la
capitolul “Autorităti publice si actiuni externe“, titlul “Bunuri si servicii“,
este cuprinsă si suma de 1.500 mii lei necesară pentru acordarea de asistentă
consulară în situatii deosebite.
(7) În bugetul Ministerului Culturii si Cultelor, la
titlul “Bunuri si servicii“, este cuprinsă si suma de 15.000 mii lei, care se
va utiliza pentru finantarea actiunilor aferente programului prioritar “Sibiu,
capitala culturală a Europei 2007“.
(8) Taxele postale percepute în anul 2006 de Compania
Natională iPosta Română“ – S.A. pentru prestatiile reprezentând plata la
domiciliul beneficiarilor a drepturilor de asigurări si asistentă socială nu
pot depăsi 1,35% din valoarea sumelor plătite.
(9) Din bugetul Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului, de la capitolul “Asigurări si asistentă socială“,
titlul “Bunuri si servicii“, se finantează cheltuielile aferente gratuitătilor
si reducerilor la transportul pe calea ferată, cu metroul, auto si naval, de
care beneficiază, în conditiile legii, persoanele ale căror drepturi sunt
stabilite prin:
a) Legea recunostintei fată de eroii-martiri si
luptătorii care au contribuit la victoria Revolutiei române din decembrie 1989 nr.
341/2004, cu modificările si completările ulterioare;
b) Legea nr. 44/1994
privind veteranii de război, precum si unele drepturi ale invalizilor si
văduvelor de război, republicată, cu modificările si completările ulterioare;
c) Legea nr.
147/2000 privind reducerile acordate pensionarilor pentru transportul
intern, cu modificările ulterioare;
d) Ordonanta Guvernului nr.
112/1999 privind călătoriile gratuite în interes de serviciu si în interes
personal pe căile ferate române, republicată;
e) Legea învătământului nr.
84/1995, republicată, cu modificările si completările ulterioare.
(10) Sumele prevăzute în bugetul Ministerului Muncii,
Solidaritătii Sociale si Familiei pentru finantarea drepturilor acordate
persoanelor cu handicap sunt repartizate pe judete si sectoare ale municipiului
Bucuresti, conform anexei la bugetul acestui minister.
(11) Din bugetul Ministerului Educatiei si Cercetării
se finantează si programul privind dotarea institutiilor de învătământ
preuniversitar de stat cu obiecte de inventar de natura mobilierului scolar.
Aceste bunuri se transferă unitătilor beneficiare pe bază de protocol.
(12) În bugetul Ministerului Educatiei si Cercetării,
la capitolul “Învătământ“, sunt prevăzute sume pentru achizitionarea de
mijloace auto pentru transportul elevilor, ce urmează să fie transferate, pe
bază de protocol, institutiilor beneficiare, si edificarea de campusuri
scolare.
Derularea programului pentru edificarea de campusuri
scolare se va realiza pe baza normelor metodologice aprobate de Ministerul
Educatiei si Cercetării.
(13) În bugetul Ministerului Sănătătii este cuprinsă
si suma de 370 mii lei pentru Societatea Natională de Cruce Rosie din România.
Art. 9. – (1) Cheltuielile pentru servicii si
dezvoltare publică, locuinte, mediu si ape, care se finantează de la bugetul de
stat pe anul 2006, se stabilesc în sumă de 1.103,4 milioane lei, din care: 73,1
milioane lei cheltuieli de personal, 60,5 milioane lei bunuri si servicii,
151,5 milioane lei dobânzi, 18,5 milioane lei subventii, 123,2 milioane lei
transferuri între unităti ale administratiei publice, 133,1 milioane lei alte
transferuri, 330,5 milioane lei cheltuieli de capital si 213,0 milioane lei
rambursări de credite.
(2) Cheltuielile pentru servicii si dezvoltare
publică, locuinte, mediu si ape, pe capitole de cheltuieli, sunt în sumă de
883,0 milioane lei pentru locuinte, servicii si dezvoltare publică si 220,4
milioane lei pentru protectia mediului.
Art. 10. – (1) Cheltuielile din bugetul de stat pentru
actiuni economice se stabilesc în sumă de 9.594,3 milioane lei, din care: 263,5
milioane lei cheltuieli de personal, 587,7 milioane lei bunuri si servicii,
654,8 milioane lei dobânzi, 4.302,7 milioane lei subventii, 475,5 milioane lei
transferuri între unităti ale administratiei publice, 1.810,5 milioane lei alte
transferuri, 25,3 milioane lei alte cheltuieli, 480,8 milioane lei cheltuieli
de capital, 6,0 milioane lei împrumuturi si 987,5 milioane lei rambursări de
credite.
(2) Cheltuielile pentru actiuni economice, pe capitole
de cheltuieli, sunt în sumă de 1.166,9 milioane lei pentru actiuni generale
economice, comerciale si de muncă, 437,1 milioane lei pentru combustibili si
energie, 621,4 milioane lei pentru industria extractivă, prelucrătoare si
constructii, 3.145,8 milioane lei pentru agricultură, silvicultură, piscicultură
si vânătoare, 4.077,5 milioane lei pentru transporturi, 12,1 milioane lei
pentru comunicatii, 81,1 milioane lei pentru cercetare si dezvoltare în
domeniul economic si 52,4 milioane lei pentru alte actiuni economice.
(3) Cheltuielile destinate stimulării productiei de
export si a exportului, în sumă de 334,9 milioane lei, se vor utiliza pentru
acordarea de bonificatii de dobândă la exportul de obiective complexe si
produse cu ciclu lung de fabricatie, asigurarea si reasigurarea creditelor de
export pe termen scurt, mediu si lung, a garantiilor la exportul de obiective
complexe si produse cu ciclu lung de fabricatie, asigurarea si reasigurarea
investitiilor române în străinătate.
(4) Se autorizează Ministerul Economiei si Comertului să încheie angajamente legale în anul 2006, în limita sumei de 5,0 milioane lei, cu termene de plată în anul 2007, pentru contractarea actiunilor necesare organizării de târguri, expozitii si misiuni economice.
(5) În bugetul Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului, la titlul “Transferuri între unităti ale
administratiei publice“, este cuprinsă si suma de 10,0 milioane lei, care se va
utiliza pentru finantarea lucrărilor aferente străzilor care se vor amenaja în
perimetrele destinate constructiilor de cvartale de locuinte noi, construite
prin Agentia Natională pentru Locuinte în localitătile rurale si urbane.
(6) Repartizarea pe judete pentru comune si orase,
precum si pe municipii a transferurilor din bugetul de stat către bugetele
locale pentru străzile care se vor amenaja în perimetrele destinate
constructiilor de cvartale de locuinte noi, construite prin Agentia Natională
pentru Locuinte în localitătile rurale si urbane, se face de către Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si Turismului tinând cont de proiectele aflate
în executie, de termenele de finalizare ale acestora, precum si de cele
nou-promovate.
(7) Din suma prevăzută în bugetul Ministerului
Economiei si Comertului pentru subventii pe produse, suma de 255,0 milioane lei
se utilizează pentru plata obligatiilor agentilor economici aflati sub
autoritatea sau în coordonarea Ministerului Economiei si Comertului către
bugetul de stat si bugetul asigurărilor sociale de stat pentru exercitiul
financiar al anului 2006, inclusiv a accesoriilor aferente acestora.
(8) Agentii economici care beneficiază de prevederile
alin. (7) se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.
(9) Ministerul Finantelor Publice si Ministerul
Economiei si Comertului vor elabora instructiuni în aplicarea prevederilor
alin. (7).
(10) Din suma prevăzută în bugetul Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului, la titlul “Subventii“, suma de
389,7 milioane lei se utilizează pentru plata obligatiilor agentilor economici
aflati sub autoritatea sau în coordonarea Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului către bugetul de stat si bugetul asigurărilor
sociale de stat pentru exercitiul financiar al anului 2006, inclusiv a
accesoriilor aferente acestora.
(11) Agentii economici care beneficiază de prevederile
alin. (10) se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.
(12) Ministerul Finantelor Publice si Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si Turismului vor elabora instructiuni în
aplicarea prevederilor alin. (10).
Art. 11. – La partea de cheltuieli a bugetului de stat
se stabilesc si se utilizează, pe bază de hotărâri ale Guvernului:
a) Fondul de rezervă bugetară la dispozitia
Guvernului, în sumă de 334,5 milioane lei, care se foloseste pentru finantarea
unor cheltuieli urgente sau neprevăzute apărute în timpul exercitiului bugetar;
b) Fondul de interventie la dispozitia Guvernului, în
sumă de 10,6 milioane lei, care se utilizează pentru finantarea unor actiuni
urgente în vederea înlăturării efectelor unor calamităti naturale si
sprijinirii persoanelor fizice sinistrate.
Art. 12. – Cheltuielile pentru dobânzi se stabilesc în
sumă de 3.117,5 milioane lei, din care:
a) 1.182,3 milioane lei reprezintă dobânzi aferente
datoriei publice interne;
b) 1.886,2 milioane lei reprezintă dobânzi aferente
datoriei publice externe.
CAPITOLUL IV
Dispozitii referitoare la bugetele locale
Art. 13. – Din taxa pe valoarea adăugată se alocă
9.703,4 milioane lei sume defalcate pentru bugetele locale, din care:
a) 1.057,8 milioane lei pentru finantarea
cheltuielilor descentralizate la nivelul judetelor si municipiului Bucuresti,
din care 368,3 milioane lei pentru sustinerea sistemului de protectie a
copilului, potrivit anexei nr. 4;
b) 6.101,0 milioane lei pentru finantarea
cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, oraselor, municipiilor si
sectoarelor municipiului Bucuresti, din care 4.880,2 milioane lei pentru
finantarea cheltuielilor de personal din institutiile de învătământ
preuniversitar de stat ale comunelor, oraselor si municipiilor, potrivit anexei
nr. 5;
c) 252,1 milioane lei
pentru subventionarea energiei termice livrate populatiei, prevăzute în anexa
nr. 6, care se repartizează prin hotărâre, de către consiliul judetean, pe
unităti administrativ-teritoriale, după consultarea primarilor, în functie de
cantitatea de energie termică livrată populatiei, subventia aferentă si,
prioritar, de capacitatea financiară redusă a unor localităti, în vederea
mentinerii functionalitătii serviciului de furnizare a energiei termice pentru
populatie;
d) 490,4 milioane lei pentru retehnologizarea,
modernizarea si dezvoltarea sistemelor centralizate de producere si distributie
a energiei termice, care se vor repartiza pe unităti administrativ-teritoriale,
prin hotărâre a Guvernului, în conditiile prevederilor art. 2 alin. (2) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
48/2004 pentru adoptarea unor măsuri privind furnizarea energiei termice
populatiei, pentru încălzirea locuintei si prepararea apei calde de consum,
prin sisteme publice centralizate de alimentare cu energie termică, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr.
430/2004;
e) 359,3 milioane lei destinate finantării
cheltuielilor privind drumurile judetene si comunale, prevăzute în anexa nr. 7,
a căror repartizare se face, de regulă, în functie de lungimea acestora, prin hotărâre,
de către consiliul judetean;
f) 1.442,8 milioane lei pentru echilibrarea bugetelor
locale ale comunelor, oraselor, municipiilor si judetelor, prevăzute în anexa
nr. 8, care se repartizează pe unităti administrativ-teritoriale, potrivit
prevederilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
45/2003 privind finantele publice locale, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr.
108/2004, cu modificările si completările ulterioare.
Art. 14. – (1) Sumele defalcate din taxa pe valoarea
adăugată, prevăzute la art. 13 lit. a), sunt destinate finantării:
a) sistemului de protectie a copilului;
b) centrelor de asistentă socială a persoanelor cu
handicap;
c) drepturilor privind acordarea de produse lactate si
de panificatie pentru elevii din clasele I–IV din învătământul de stat si
pentru copiii prescolari din grădinitele de stat cu program normal de 4 ore;
d) cheltuielilor aferente învătământului special;
e) institutiilor de cultură descentralizate începând
cu anul 2002;
f) plătii contributiilor pentru personalul neclerical
angajat în unitătile de cult din tară;
g) serviciilor publice comunitare de evidentă a
persoanelor de sub autoritatea consiliilor judetene si a Consiliului General al
Municipiului Bucuresti;
h) ajutoarelor de stat regionale acordate în temeiul
Legii nr. 84/1992 privind regimul zonelor libere, cu modificările si
completările ulterioare, pentru administratiile zonelor libere aflate sub
autoritatea consiliilor judetene.
(2) În situatiile în care contractarea produselor
lactate si de panificatie se face si de către consiliile locale ale comunelor,
oraselor si municipiilor, consiliul judetean va repartiza sume cu această
destinatie unitătilor administrativteritoriale respective.
(3) Sumele pentru asigurarea contributiilor pentru
personalul neclerical se includ în bugetul propriu al judetului, respectiv al
municipiului Bucuresti, iar plata se face prin centrele de cult de care
apartine acesta.
Institutiile de cultură care au trecut în finantarea
autoritătilor administratiei publice locale începând cu anul 2002 sunt
prevăzute în anexa nr. 5 la Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr.
507/2003, cu modificările si completările ulterioare.
(4) Sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată,
prevăzute la art. 13 lit. b), sunt destinate finantării:
a) cheltuielilor de personal, burselor si obiectelor
de inventar ale institutiilor de învătământ preuniversitar de stat;
b) drepturilor asistentilor personali ai persoanelor
cu handicap grav;
c) ajutorului social si a ajutorului pentru încălzirea
locuintei cu lemne, cărbuni si combustibili petrolieri;
d) serviciilor publice comunitare de evidentă a
persoanelor de sub autoritatea consiliilor locale ale comunelor, oraselor si
municipiilor;
e) ajutoarelor de stat regionale acordate în temeiul
Legii nr. 84/1992 privind regimul zonelor libere, cu modificările si
completările ulterioare, pentru administratiile zonelor libere aflate sub
autoritatea consiliilor locale;
f) cheltuielilor creselor.
(5) Repartizarea sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată prevăzute la alin. (4) pe comune, orase, municipii si sectoarele municipiului Bucuresti, după caz, se face de către consiliul judetean, respectiv de către Consiliul General al Municipiului Bucuresti, prin hotărâre, după consultarea primarilor si cu asistenta tehnică de specialitate a directiei generale a finantelor publice si, după caz, a inspectoratului scolar judetean sau al municipiului Bucuresti sau a directiei de muncă, solidaritate socială si familie, în functie, de regulă, de numărul de beneficiari ai serviciilor respective.
(6) Pentru criteriul “Capacitatea financiară“ prevăzut
la art. 29 alin. (3) lit. a) si alin. (5) din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr.
45/2003, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
108/2004, cu modificările si completările ulterioare, se utilizează formula
prevăzută în anexa nr. 9.
(7) Pentru finantarea cheltuielilor prevăzute la art.
13, pe lângă sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată, autoritătile
administratiei publice locale vor aloca si sume din bugetele locale ale
acestora.
(8) Numărul maxim de posturi finantate pentru personalul neclerical din unitătile de cult este prevăzut în anexa nr. 10.
(9) Din bugetele locale se finantează si cheltuielile
aferente facilitătilor de transport feroviar pe liniile interne pentru
personalul didactic preuniversitar, potrivit prevederilor art. 107 alin. (4)
din Legea nr.
128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificările si
completările ulterioare.
Art. 15. – (1) În anul 2006 se acordă transferuri de
la bugetul de stat către bugetele locale pentru investitii finantate partial
din împrumuturi externe la a căror realizare contribuie si Guvernul, potrivit
legii, în sumă de 70,0 milioane lei.
(2) Ministerul Finantelor Publice repartizează
transferurile respective pe judete si pe municipiul Bucuresti si, în cadrul
acestora, pe unităti administrativ-teritoriale, pentru finantarea unor proiecte
de investitii care beneficiază de împrumuturi externe, potrivit acordurilor de
împrumut încheiate cu organismele financiare internationale.
(3) Ordonatorii principali de credite ai bugetelor
locale, care beneficiază de transferuri din bugetul de stat pentru investitii
finantate partial din împrumuturi externe, au obligatia să analizeze lunar
executia lucrărilor de investitii si, în situatia constatării de fonduri
disponibile, să propună Ministerului Finantelor Publice reîntregirea
transferurilor de la bugetul de stat, prevăzute în pozitie globală.
Art. 16. – Categoriile de venituri si cheltuieli
aferente bugetelor locale pe anul 2006 sunt prevăzute în anexa nr. 11.
CAPITOLUL V
Dispozitii referitoare la bugetul Fondului national
unic de asigurări sociale de sănătate
Art. 17. – (1) Veniturile si cheltuielile bugetului
Fondului national unic de asigurări sociale de sănătate pe anul 2006,
constituit în baza prevederilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurări
sociale de sănătate, cu modificările si completările ulterioare, sunt prevăzute
în anexa nr. 12.
(2) Prevederile art. 5 alin. (3)–(5) din prezenta lege
se aplică si bugetului Fondului national unic de asigurări sociale de sănătate.
Art. 18. – (1) Se autorizează Casa Natională de
Asigurări de Sănătate să angajeze cheltuieli si să efectueze plăti din bugetul
Fondului national unic de asigurări sociale de sănătate pe anul 2006, după
încheierea executiei trimestriale, în limita veniturilor acestui buget ce
depăsesc pe trimestrul I, semestrul I si, respectiv, 9 luni, 25%, 50% si,
respectiv, 75% din prevederile anuale aprobate.
(2) Plafoanele maxime în limita cărora se aplică
prevederile alin. (1) se stabilesc de către Casa Natională de Asigurări de
Sănătate, cu avizul Ministerului Finantelor Publice.
CAPITOLUL VI
Art. 19. – Guvernul poate aproba prin hotărâre
modificări în structură si între ordonatorii principali de credite, cu
încadrarea în nivelul total al cheltuielilor din credite externe prevăzute în
anexa nr. 2, în functie de derularea programelor de împrumut extern, aprobate potrivit
legii.
Art. 20. – Se interzice ordonatorilor principali de
credite redistribuirea creditelor bugetare de la obiectivele de investitii în
continuare, respectiv de la obiectivele de investitii noi la pozitia “Alte
cheltuieli de investitii“, cuprinse în programele de investitii publice, anexă
la bugetele acestora.
Art. 21. – (1) În bugetele ordonatorilor principali de
credite sunt prevăzute, după caz, si sumele reprezentând contributia Guvernului
României la realizarea programelor si proiectelor cu finantare internatională.
(2) Ordonatorii principali de credite au obligatia ca,
în cadrul creditelor bugetare aprobate pe anul 2006, să asigure integral si cu
prioritate fondurile necesare reprezentând componenta locală aferentă derulării
programelor si proiectelor cu finantare internatională, precum si fondurile
necesare finantării angajamentelor asumate prin documentele de pregătire a
aderării României la Uniunea Europeană.
(3) Se interzice ordonatorilor principali de credite
să efectueze virări de credite bugetare de la titlul “Transferuri între unităti
ale administratiei publice“, alineatele “Transferuri privind contributii de
sănătate pentru persoane care satisfac serviciul militar în termen“ si
“Transferuri privind contributii de sănătate pentru persoane care execută
pedepse privative de libertate sau arest preventiv“ la celelalte alineate si
articole de cheltuieli ale aceluiasi capitol sau la alte capitole bugetare, cu
exceptia celor efectuate între aceste alineate de cheltuieli.
(4) Se interzice ordonatorilor principali de credite
să efectueze virări de credite bugetare de la titlul “Alte transferuri“,
alineatele “Programe cu finantare rambursabilă“, “Programe comunitare“,
“Programe PHARE si alte programe cu finantare nerambursabilă“, “Programe ISPA“,
“Programe SAPARD“ la celelalte alineate si articole de cheltuieli ale aceluiasi
capitol sau la alte capitole bugetare.
(5) Din sumele prevăzute în bugetele ordonatorilor
principali de credite la alineatele “Programe comunitare“, “Programe PHARE si
alte programe cu finantare nerambursabilă“, “Programe ISPA“ si “Programe
SAPARD“ pentru cofinantarea actiunilor se pot efectua cheltuieli curente si de
capital pentru derularea corespunzătoare a obiectivelor cuprinse în aceste
programe.
(6) Sumele reprezentând contributia Guvernului la
realizarea obiectivelor de investitii cu finantare externă de la titlul “Alte
transferuri“, alineatul “Investitii ale agentilor economici cu capital de stat“
si de la titlul “Cheltuieli de capital“ nu pot fi redistribuite la alte obiective
de investitii.
Art. 22. – (1) Sumele destinate plătii cotizatiilor si
contributiilor la organisme internationale, aprobate potrivit prevederilor
legale, inclusiv plătii eventualelor comisioane bancare percepute de băncile
străine corespondente ale institutiilor de credit autorizate de Banca Natională
a României pentru efectuarea transferurilor valutare aferente, sunt prevăzute
în bugetele ordonatorilor principali de credite la titlul “Alte transferuri“.
Contributia României la organisme financiar-bancare internationale, stabilită
potrivit dispozitiilor legale în vigoare, se asigură din bugetul Ministerului
Finantelor Publice.
(2) În vederea asigurării plătii la scadentă a
cotizatiilor si contributiilor la organisme internationale, la organisme
financiar-bancare internationale, pentru programe comunitare, a rambursărilor
de credite externe, a dobânzilor aferente creditelor externe, precum si pentru
derularea corespunzătoare a programelor cu finantare rambursabilă si a
programelor PHARE, ordonatorii principali de credite pot efectua, în conditiile
prevederilor Legii nr.
500/2002 privind finantele publice, cu modificările ulterioare, virări de
credite bugetare de la celelalte titluri de cheltuieli din cadrul aceluiasi
capitol sau de la alte capitole, după caz, în cursul întregului an.
(3) Se interzice ordonatorilor principali de credite
să efectueze virări de credite bugetare de la titlul “Rambursări de credite“ la
celelalte titluri de cheltuieli din cadrul aceluiasi capitol sau la alte
capitole bugetare.
Art. 23. – (1) În termen de 15 zile de la data
publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I, Guvernul
va aproba bugetele de venituri si cheltuieli pe anul 2006 ale regiilor
autonome, societătilor si companiilor nationale, societătilor comerciale
subventionate de la bugetul de stat, la propunerea ministerelor si a altor
organe centrale coordonatoare, precum si bugetele de venituri si cheltuieli pe
anul 2006 ale societătilor comerciale cu capital de stat, care au această
prevedere în actul constitutiv.
(2) În cadrul termenului prevăzut la alin. (1) se
aprobă si bugetele de venituri si cheltuieli ale institutelor nationale de
cercetare-dezvoltare.
(3) La regiile
autonome, societătile si companiile nationale, societătile comerciale cu capital
de stat care au prevăzut în actul constitutiv de înfiintare aprobarea bugetului
de venituri si cheltuieli prin hotărâre a Guvernului, subventionate de la
bugetul de stat si/sau care nu si-au programat profit, cheltuielile de
protocol, reclamă si publicitate se prevăd la nivelul stabilit de către Guvern,
prin bugetele de venituri si cheltuieli.
(4) În bugetele de venituri si cheltuieli ale regiilor
autonome, societătilor si companiilor nationale, precum si ale societătilor
comerciale subventionate de la bugetul de stat cheltuielile social-culturale se
prevăd la nivelul aprobat de către Guvern.
CAPITOLUL VII
Dispozitii finale
Art. 24. – În bugetele institutiilor publice,
indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv ale
activitătilor finantate integral din venituri proprii, înfiintate pe lângă
unele institutii publice, cu exceptia institutiilor finantate integral din
venituri proprii, nu sunt cuprinse sume pentru acordarea tichetelor de masă.
Art. 25. – Sumele existente în sold la 31 decembrie
2005 reprezentând venituri încasate din vânzarea formularelor tipizate,
potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 7/1995 privind stabilirea
regimului unor formulare tipizate din domeniul financiar, republicată, si ale
Hotărârii Guvernului nr. 831/1997 pentru aprobarea modelelor formularelor
comune privind activitatea financiară si contabilă si a normelor metodologice
privind întocmirea si utilizarea acestora, se vor folosi în anul 2006 pentru
finantarea următoarelor cheltuieli:
a) prestări de servicii privind distribuirea si
primirea corespondentei cu contribuabilii persoane fizice si juridice;
b) prestări de servicii aferente restituirii, prin
mandat postal, a diferentelor de impozit pe venit, precum si finantarea altor
activităti privind administrarea acestui impozit;
c) achizitionarea de autovehicule pentru desfăsurarea
activitătii, precum si pentru acoperirea cheltuielilor de întretinere si
functionare a acestora;
d) achizitionarea de echipamente, tehnică de calcul si
software specializat aferent, de birotică si consumabile necesare pentru
evidenta formularelor tipizate si acoperirea cheltuielilor cu service-ul
acestora, precum si pentru administrarea impozitului pe venit;
e) construirea, amenajarea, închirierea si/sau
cumpărarea de spatii pentru depozitarea formularelor tipizate, precum si alte
cheltuieli asimilate investitiilor la spatiile ocupate cu această activitate în
sediile unitătilor teritoriale, respectiv extinderi, transformări, modernizări,
consolidări.
Art. 26. – (1)
Cheltuielile privind despăgubirile, inclusiv cele provenite din aplicarea
legislatiei privind creantele fiscale administrate de Ministerul Finantelor
Publice si Agentia Natională de Administrare Fiscală, alte daune stabilite ca
fiind datorate de Ministerul Finantelor Publice si de Agentia Natională de
Administrare Fiscală, în nume propriu sau în reprezentarea interesului
statului, pe baza hotărârilor definitive ale instantelor judecătoresti, precum
si obligatiile bănesti ale statului român, născute din aplicarea Conventiei
europene a drepturilor omului si constatate prin acorduri de solutionare
amiabilă, prin decizii ale Comitetului Ministrilor al Consiliului Europei si
hotărâri ale Curtii Europene a Drepturilor Omului, se acoperă de către
Ministerul Finantelor Publice, pe bază de documente legale, din sumele
prevăzute cu această destinatie în bugetul de stat pe anul 2006.
(2) Din sumele prevăzute în bugetul Ministerului
Finantelor Publice pentru despăgubiri civile, precum si pentru cheltuieli
judiciare si extrajudiciare derivate din actiuni în reprezentarea intereselor
statului, potrivit dispozitiilor legale, se asigură si fondurile necesare în
vederea aplicării:
a) Legii nr.
9/1998 privind acordarea de compensatii cetătenilor români pentru bunurile
trecute în proprietatea statului bulgar în urma aplicării Tratatului dintre
România si Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, republicată;
b) Legii nr.
290/2003 privind acordarea de despăgubiri sau compensatii cetătenilor
români pentru bunurile proprietate a acestora, sechestrate, retinute sau rămase
în Basarabia, Bucovina de Nord si fiinutul Herta, ca urmare a stării de război
si a aplicării Tratatului de Pace între România si Puterile Aliate si Asociate,
semnat la Paris la 10 februarie 1947, cu modificările ulterioare;
c) Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
190/2000 privind regimul metalelor pretioase, aliajelor acestora si
pietrelor pretioase în România, republicată, cu modificările si completările
ulterioare.
(3) Din sumele prevăzute în bugetul Ministerului Finantelor
Publice pentru despăgubiri civile, cheltuieli judiciare si extrajudiciare
derivate din actiuni în reprezentarea intereselor statului, potrivit
dispozitiilor legale, pecum si pentru
aplicarea Legii nr.
9/1998, republicată, se asigură, la solicitarea Secretariatului General al
Guvernului, respectiv a Cancelariei Primului-Ministru, fondurile necesare în
vederea suportării cheltuielilor judiciare si extrajudiciare derivate din
actiuni în care Guvernul României este parte si, respectiv, aplicării Legii nr.
9/1998, republicată. Pe măsura necesitătilor de finantare, se autorizează
Ministerul Finantelor Publice să introducă modificările corespunzătoare în
bugetul de stat si în bugetele celor trei ordonatori principali de credite în
scopul asigurării creditelor bugetare în limita cărora vor fi efectuate
plătile.
Art. 27. – (1) Institutiile si autoritătile publice
centrale si locale care au în administrare hoteluri, case de odihnă si de
oaspeti, baze de odihnă, tratament si alte asemenea unităti vor asigura finantarea
cheltuielilor curente si de capital pentru respectivele unităti exclusiv din
veniturile proprii ale acestora.
(2) Ordonatorii de credite nu vor putea finanta nici o activitate legată de administrarea unitătilor prevăzute la alin. (1) din sume alocate de la bugetul de stat, bugetele locale si bugetele Fondului national unic de asigurări sociale de sănătate.
Art. 28. – Facilitătile si fondurile alocate prin
prezenta lege, care sunt de natura ajutorului de stat, se acordă cu respectarea
legislatiei în domeniul ajutorului de stat, după autorizarea acestora de către
Consiliul Concurentei.
Art. 29. – Prevederile art. 4 din Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr.
71/2004 privind acordarea unor facilităti familiilor de pensionari,
aprobată prin Legea nr.
565/2004, nu se aplică în anul 2006.
Art. 30. – (1) Se autorizează Ministerul Finantelor
Publice să introducă, începând cu anul 2007, în conformitate cu procedurile
comunitare pentru fondurile postaderare, modificările corespunzătoare între
ordonatorii principali de credite care gestionează fonduri comunitare
nerambursabile, inclusiv cele privind cofinantarea aferentă de la bugetul de
stat, cu conditia încadrării în nivelul total al fondurilor externe
nerambursabile si al cofinantării aferente.
(2) Fondurile externe nerambursabile postaderare si
cofinantarea aferentă se vor evidentia, în bugetele ordonatorilor principali de
credite, în primul trimestru, în vederea utilizării acestora în cadrul
implementării programelor si proiectelor.
Art. 31. – La rectificarea bugetului de stat pe anul
2006, din sursele suplimentare se vor aloca, cu prioritate, fonduri pentru
Ministerul Educatiei si Cercetării, Ministerul Culturii si Cultelor, precum si
pentru autoritătile si institutiile publice cu atributii în realizarea Planului
de actiune pentru implementarea Strategiei nationale anticoruptie pe perioada
2005–2007 si a Planului de actiune pentru implementarea Strategiei de reformă a
sistemului pe perioada 2005–2007, ca urmare a angajamentelor asumate în cadrul
negocierilor cu Uniunea Europeană.
Art. 32. – Anexele nr. 1–12*) fac parte integrantă din
prezenta lege.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României,
cu respectarea prevederilor art. 65 alin. (2) si ale art. 76 alin. (2) din
Constitutia României, republicată.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR, DAN RADU RUSANU |
p. PRESEDINTELE SENATULUI, GEORGE SABIN CUTAS |
Bucuresti,
15 decembrie 2005.
Nr.
379.
ANEXE
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru
promulgarea Legii bugetului de stat pe anul 2006
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (3) si ale art.
100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele României decretează:
Articol unic. – Se promulgă Legea bugetului de stat pe
anul 2006 si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
TRAIAN BĂSESCU
Bucuresti,
14 decembrie 2005.
Nr. 1.306.