MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 173 (XVII) - Nr. 1158 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Miercuri, 21 decembrie 2005
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
45. – Ordin al presedintelui
Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Energiei privind aprobarea
Procedurii de alocare a sumelor de bani rezultate din neîndeplinirea de către
furnizorii de energie electrică a cotelor obligatorii de achizitie de
certificate verzi
46. – Ordin al presedintelui
Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Energiei privind aprobarea
modificării cotei obligatorii de achizitie de certificate verzi de către
furnizorii de energie electrică pentru anul 2005
2.364. – Ordin al ministrului culturii
si cultelor pentru aprobarea Normelor metodologice privind stabilirea, vărsarea
si gestionarea sumelor care constituie Fondul cultural national
5.418. – Ordin al ministrului
educatiei si cercetării privind aprobarea Regulamentului de organizare si
functionare a centrelor judetene/al municipiului Bucuresti de resurse si de
asistentă educatională si a regulamentelor-cadru ale institutiilor din
subordine
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
AUTORITATEA
NATIONALĂ DE REGLEMENTARE ÎN DOMENIUL ENERGIEI
privind aprobarea
Procedurii de alocare a sumelor de bani rezultate din neîndeplinirea de către
furnizorii de energie electrică a cotelor obligatorii de achizitie de
certificate verzi
În temeiul art. 9 alin. (6) si (7) si al art. 51 din
Legea energiei electrice nr.
318/2003, al art. III din Hotărârea Guvernului nr.
958/2005 pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr.
443/2003 privind promovarea productiei de energie electrică din surse
regenerabile de energie si pentru modificarea si completarea Hotărârii
Guvernului nr.
1.892/2004 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei
electrice din surse regenerabile de energie,
având în vedere Referatul de aprobare întocmit de
Departamentul functionare si dezvoltare piată de energie si
Procesul-verbal al sedintei Comitetului de
reglementare al Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Energiei din
data de 16 noiembrie 2005,
presedintele Autoritătii Nationale de Reglementare în
Domeniul Energiei emite următorul ordin:
Art. 1. – Se aprobă Procedura de alocare a sumelor de
bani rezultate din neîndeplinirea de către furnizorii de energie electrică a
cotelor obligatorii de achizitie de certificate verzi, prevăzută în anexa*)
care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. – Operatorul de transport si de sistem –
Compania Natională de Transport al Energiei Electrice “Transelectrica“ – S.A.
Bucuresti, furnizorii de energie electrică, producătorii de energie electrică
si operatorul pietei centralizate de certificate verzi – Societatea Comercială
OPCOM – S.A. vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. – Departamentul functionare si dezvoltare
piată de energie din cadrul Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul
Energiei va urmări respectarea prevederilor prezentului ordin.
Art. 4. – Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Presedintele Autoritătii Nationale de Reglementare în
Domeniul Energiei,
Nicolae Opris
Bucuresti,
30 noiembrie 2005.
Nr. 45.
*) Anexa
se publică în format electronic pe pagina web a Autoritătii Nationale de
Reglementare în Domeniul Energiei, www.anre.ro.
AUTORITATEA
NATIONALĂ DE REGLEMENTARE ÎN DOMENIUL ENERGIEI
privind
aprobarea modificării cotei obligatorii de achizitie de certificate verzi de
către furnizorii de energie electrică pentru anul 2005
În temeiul art. 9
alin. (6) si (7) si al art. 51 din Legea energiei electrice nr.
318/2003, al art. II pct. 3 din Hotărârea Guvernului nr.
958/2005 pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr.
443/2003 privind promovarea productiei de energie electrică din surse regenerabile de energie
si pentru modificarea si completarea Hotărârii Guvernului nr.
1.892/2004 pentru stabilirea sistemului de promovare a
producerii energiei electrice din surse regenerabile de energie,
având în vedere Referatul de aprobare întocmit de
Departamentul functionare si dezvoltare piată de energie si Procesul-verbal al
sedintei Comitetului de reglementare al Autoritătii Nationale de Reglementare
în Domeniul Energiei din data de 8 decembrie 2005,
presedintele Autoritătii Nationale de Reglementare în
Domeniul Energiei emite următorul ordin:
Art. 1. – Cota obligatorie, pentru anul 2005, de
achizitie de certificate verzi de către furnizorii care furnizează energie
electrică consumatorilor se stabileste la 2,65% din cota legal stabilită pentru
acest an.
Art. 2. – Furnizorii de energie electrică vor duce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. – Departamentul functionare si dezvoltare
piată de energie din cadrul Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul
Energiei va urmări respectarea prevederilor prezentului ordin.
Art. 4. – Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Presedintele Autoritătii Nationale de Reglementare în
Domeniul Energiei,
Nicolae Opris
Bucuresti,
8 decembrie 2005.
Nr. 46.
MINISTERUL
CULTURII SI CULTELOR
pentru
aprobarea Normelor metodologice privind stabilirea, vărsarea si gestionarea
sumelor care constituie Fondul cultural national
În temeiul prevederilor art. 18 alin. (3) din
Ordonanta Guvernului nr.
10/2005 privind reglementarea unor măsuri financiare, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 96 din 28 ianuarie 2005, aprobată
cu modificări si completări prin Legea nr. 146/2005,
cu modificările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 10 alin. (4) din
Hotărârea Guvernului nr.
78/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Culturii si
Cultelor, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul culturii si cultelor emite
următorul ordin:
Art. 1. – Se aprobă Normele metodologice privind
stabilirea, vărsarea si gestionarea sumelor care constituie Fondul cultural
national, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. – Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul culturii si cultelor,
Adrian Iorgulescu
Bucuresti,
8 noiembrie 2005.
Nr.
2.364.
ANEXĂ
NORME METODOLOGICE
privind stabilirea, vărsarea si gestionarea sumelor
care constituie Fondul cultural national
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. – (1) Fondul cultural national este gestionat
de Administratia Fondului Cultural National, institutie publică, cu
personalitate juridică, în subordinea Ministerului Culturii si Cultelor,
finantată din venituri proprii si subventii acordate de la bugetul de stat,
înfiintată prin dispozitiile art. 13 din sectiunea a 6-a a cap. I din Ordonanta
Guvernului nr.
10/2005 privind reglementarea unor măsuri financiare, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 146/2005,
cu modificările ulterioare, denumită în continuare ordonantă.
(2) Veniturile proprii ale Fondului cultural national
provin din sursele prevăzute la art. 17 alin. (1) din ordonantă.
(3) Veniturile proprii ale Fondului cultural national
se încasează, se administrează si se contabilizează de Administratia Fondului
Cultural National, potrivit dispozitiilor legale, si sunt utilizate pentru
finantarea nerambursabilă a programelor, proiectelor culturale si actiunilor
culturale, în conformitate cu dispozitiile cap. I, sectiunea a 6-a din
ordonantă.
Art. 2. – În sensul prevederilor ordonantei, următorii
termeni se definesc astfel:
a) prin agenti economici se întelege persoanele
juridice de drept privat, precum si asociatiile familiale si persoanele fizice
autorizate potrivit legii, care desfăsoară activitătile prevăzute la art. 17
alin. (1) din ordonantă;
b) prin reproducerile, copiile sau mulajele
realizate, în conditiile legii, după bunuri culturale mobile aflate în
proprietatea publică sau după monumentele sau componente ale monumentelor
istorice aflate în proprietate publică, prevăzute la art. 17 alin. (1) lit.
a) din ordonantă, se întelege orice fel de transpunere, în materiale identice
sau diferite, prin orice mijloace tehnice, din formă bidimensională în formă
tridimensională sau din formă tridimensională în formă bidimensională, a
imaginii totale sau partiale, a simbolului sau a unei părti componente
caracteristice bunului respectiv;
c) prin bun cultural mobil, prevăzut la art. 17
alin. (1) lit. a) si b) din ordonantă, se întelege acel bun mobil care face
parte din patrimoniul cultural national mobil, conform prevederilor Legii nr.
182/2000 privind protejarea patrimoniului cultural national mobil, cu
modificările si completările ulterioare;
d) prin monument istoric, prevăzut la art. 17
alin. (1) lit. a), c), h) si n) din ordonantă, se întelege orice bun imobil,
asa cum este definit de prevederile Legii nr.
422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, cu modificările si
completările ulterioare;
e) prin publicatii interzise spre vânzare
minorilor, prevăzute la art. 17 alin. (1) lit. d) din ordonantă, se
întelege materialele tipărite, care contin preponderent imagini si/sau texte ce
reprezintă nemijlocit organe sexuale, acte sau raporturi sexuale ori aspecte
legate de viata sexuală, cu exceptia materialelor cu caracter didactic,
educativ, stiintific sau sanitar;
f) prin fonograme, prevăzute la art. 17 alin.
(1) lit. d1) din ordonantă, se întelege fonogramele
definite conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr.
45/2000 privind unele măsuri pentru combaterea producerii si
comercializării neautorizate a fonogramelor, aprobată cu modificări prin Legea nr.
624/2001, cu modificările si completările ulterioare, care contin
preponderent sunete ce fac referire la organe sexuale, acte sau raporturi
sexuale ori aspecte legate de viata sexuală, violentă fizică si psihică, care
încurajează plăcerile sadice sau consumul de droguri, care detaliază tehnicile
criminale;
g) prin videograme a căror vizionare nu este
recomandată minorilor, prevăzute la art. 17 alin. (1) lit. d1) din
ordonantă, se întelege videogramele definite conform prevederilor Ordonantei
Guvernului nr.
124/2000 pentru completarea cadrului juridic privind dreptul de autor si
drepturile conexe, prin adoptarea de măsuri pentru combaterea pirateriei în
domeniile audio si video, precum si a programelor pentru calculator, aprobată
cu modificări prin Legea nr.
213/2002, care contin: scene de violentă fizică si psihică repetată, scene
cu continut de cruzime sau sadism, scene care încurajează plăcerile sadice ori
consumul de droguri, scene care detaliază tehnicile criminale, scene de
prezentare explicită a actului sexual, scene de viol, scene care prezintă
modalităti de satisfacere a dorintelor sexuale si de divertisment sexual, scene
pornografice;
h) prin agenti economici care comercializează
bunuri culturale provenite din import, prevăzuti la art. 17 alin. (1) lit.
f) din ordonantă, se întelege agentii economici care introduc si
comercializează pe teritoriul României, direct sau indirect, bunuri culturale
provenite din străinătate;
i) prin incinta sau domeniul public aflat în
spatiul de protectie al monumentelor istorice proprietate publică, prevăzute
la art. 17 alin. (1) lit. h) din ordonantă, se întelege monumentul istoric
proprietate publică sau zona delimitată de jur-împrejurul acestuia, în
conformitate cu prevederile Legii nr.
422/2001, cu modificările si completările ulterioare, aflată în domeniul
public;
j) prin agenti economici care îsi desfăsoară activitatea
în domeniul impresariatului artistic, prevăzuti la art. 17 alin. (1) lit.
j) din ordonantă, se întelege impresarii artistici, asa cum acestia sunt
definiti de prevederile Hotărârii Guvernului nr.
751/2002 privind înfiintarea Comisiei de atestare si avizare în domeniul
impresariatului artistic si pentru aprobarea Normelor metodologice de atestare
a impresarilor artistici si de avizare pentru derularea activitătii de
impresariat artistic, cu modificările si completările ulterioare, de
prevederile legale în vigoare;
k) prin servicii vocale cu continut erotic,
prevăzute la art. 17 alin. (1) lit. k) din ordonantă, se întelege serviciile cu
valoare adăugată furnizate pe cale vocală, prin apelare telefonică, care contin
preponderent sunete ce fac referire la acte sau raporturi sexuale ori aspecte
legate de viata sexuală;
l) prin servicii cu valoare adăugată, prevăzute
la art. 17 alin. (1) lit. k) din ordonantă, se întelege serviciile definite în
conformitate cu prevederile art. 2 alin. (1) lit. f) din Legea nr.
506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal si protectia
vietii private în sectorul comunicatiilor electronice;
m) prin
fonduri obtinute în cadrul colaborării internationale, prevăzute la art.
17 alin. (1) lit. o) din ordonantă, se întelege sumele puse la dispozitie
fondului de către organismele internationale, pe bază de acorduri si conventii.
CAPITOLUL II
Stabilirea si vărsarea sumelor datorate fondului
Art. 3. – În situatiile prevăzute la art. 17 alin. (1)
lit. a), d)–g) din ordonantă, plătitori sunt producătorii, iar, în situatia
prevăzută la art. 17 alin. (1) lit. k) din ordonantă, plătitori sunt furnizorii
de servicii vocale cu continut erotic din sistemul de telefonie care oferă
servicii cu valoare adăugată.
Art. 4. – Sumele reprezentând cotele instituite conform art. 17 alin. (1) lit. a)–j) din ordonantă se calculează lunar de către plătitori, se înregistrează în contabilitatea proprie, în conturi distincte, si se varsă de către acestia în bugetul Fondului cultural national, până la data de 15 a lunii următoare.
Art. 5. – (1) Sumele reprezentând cotele instituite
conform art. 17 alin. (1) lit. k) din ordonantă se calculează lunar de către
plătitori si se înregistrează în contabilitatea proprie, în conturi distincte.
(2) Sumele reprezentând cotele prevăzute la alin. (1)
se retin si se varsă în bugetul Fondului cultural national de către operatorii
retelelor de comunicatii electronice prin intermediul cărora au fost furnizate
serviciile respective.
(3) Obligatia de vărsare apartine plătitorilor, numai
în cazul în care acestia sunt si operatorii retelelor de comunicatii
electronice si încasează sumele în mod direct de la beneficiar.
(4) Operatorii retelelor de comunicatii electronice
pot vărsa sumele reprezentând cota prevăzută la art. 17 alin. (1) lit. k) din
ordonantă până la data de 15 a lunii următoare, fie celei în care acestea s-au
încasat de la beneficiar, fie celei în care furnizorii au încasat de la
operatori contravaloarea serviciilor oferite, după caz.
(5) În facturile lunare eliberate de furnizor
operatorilor retelelor de comunicatii electronice prevăzuti la alin. (2) se va
evidentia distinct suma reprezentând cota prevăzută la art. 17 alin. (1) lit.
k) din ordonantă.
Art. 6. – Sumele reprezentând cota prevăzută la art.
17 alin. (1) lit. l) din ordonantă se calculează si se varsă de către Uniunea
Producătorilor de Fonograme din România, iar sumele reprezentând cota prevăzută
la art. 17 alin. (1) lit. m) din ordonantă se calculează si se varsă de către
Oficiul Român pentru Drepturile de Autor, până la data de 15 a lunii următoare
celei în care acestea s-au încasat de la beneficiar.
Art. 7. - Responsabilitatea pentru corecta calculare a
sumelor reprezentând cotele instituite conform art. 17 alin. (1) lit. a)–k) din
ordonantă revine întotdeauna plătitorilor.
Art. 8. – Virarea sumelor datorate Fondului cultural
national se evidentiază în declaratia lunară, conform modelului prezentat în
anexa care face parte integrantă din prezentele norme metodologice.
Art. 9. – Declaratia lunară privind obligatiile de
plată către Fondul cultural national se va depune direct sau prin postă, prin
scrisoare cu valoare declarată, la sediul Administratiei Fondului Cultural
National din municipiul Bucuresti, situat în Calea Dorobantilor nr. 99 A, sectorul
1, până la data de 20 a lunii în care se face plata, pentru luna anterioară.
Art. 10. – (1) Sumele se virează cu ordin de plată tip
trezorerie în contul 50.61 – “Disponibil din Fondul cultural national“, deschis
la Directia de trezorerie si contabilitate publică a municipiului Bucuresti, pe
seama Ministerului Culturii si Cultelor, până la data deschiderii acestui cont
pe seama Administratiei Fondului Cultural National.
(2) Pentru disponibilitătile bănesti existente în
contul de trezorerie 50.61, care va fi deschis pe seama Administratiei Fondului
Cultural National, se acordă dobândă, conform prevederilor legale în vigoare.
(3) Data de la care vărsarea cotelor se va face în
contul Administratiei Fondului Cultural National, precum si detalii despre
acest cont se vor publica pe site-ul celor două institutii.
Art. 11. – În ordinul de plată agentii economici vor
mentiona expres:
“Reprezintă contributia/restanta/penalităti pentru
Fondul cultural national de ........... %, aferentă/aferente lunii
..................., anul ......., pentru veniturile realizate, în sumă de
.................. lei“.
CAPITOLUL III
Elaborarea si executia bugetului fondului
Art. 12. – (1) În cadrul Administratiei Fondului
Cultural National se constituie un compartiment distinct, abilitat să
gestioneze sumele care constituie Fondul cultural national, cu atributii în
asigurarea evidentei colectării cotelor pe agenti economici, urmărirea
depunerii declaratiei, precum si corelarea sumelor cuprinse în declaratii cu
sumele virate.
(2) Administratia Fondului Cultural National, prin
compartimentul prevăzut la alin. (1), va colabora îndeaproape cu organismele si
institutiile subordonate ale Ministerului Finantelor Publice, abilitate să
realizeze controlul respectării obligatiilor de plată a contributiilor la
Fondul cultural national, precum si cu serviciile deconcentrate ale
Ministerului Culturii si Cultelor.
Art. 13. – Bugetul de venituri si cheltuieli al
Fondului cultural national, întocmit de Administratia Fondului Cultural
National, se aprobă de către directorul acestei institutii, cu acordul
ordonatorului principal de credite ierarhic superior.
Art. 14. – Contul de executie bugetară a Fondului
cultural national se întocmeste si se raportează trimestrial si anual la
termenele transmise de Ministerul Culturii si Cultelor (ca anexă la situatia
financiară întocmită de Administratia Fondului Cultural National).
Art. 15. – Sumele încasate în cursul anului, conform
art. 17 alin. (1) din ordonantă, si neconsumate până la sfârsitul exercitiului
financiar se reportează în anul următor.
CAPITOLUL IV
Art. 16. – (1) Neachitarea sumelor aferente cotelor
timp de două luni de la termenul prevăzut la art. 18 alin. (1) constituie
contraventie si se sanctionează cu amendă de la 2.000 la 3.000 lei (RON),
conform prevederilor art. 20 alin. (1) din ordonantă.
(2) Calcularea necorespunzătoare a sumelor aferente
cotelor constituie contraventie si se sanctionează cu amendă de la 1.500 la
2.500 lei (RON), conform prevederilor art. 20 alin. (2) din ordonantă.
(3) Contraventiilor prevăzute la alin. (1) si (2) le
sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobată cu modificări
si completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările si completările ulterioare.
Art. 17. – (1) Controlul respectării obligatiilor de
plată a contributiilor la Fondul cultural national, în conditiile si la
termenele stabilite în prezentele norme metodologice, precum si constatarea
contraventiilor prevăzute la art. 16 se efectuează de către reprezentantii
organelor cu atributii în domeniul controlului fiscal, precum si de
împuterniciti ai Administratiei Fondului Cultural National si/sau ai
serviciilor publice deconcentrate ale Ministerului Culturii si Cultelor, după
caz.
(2) Administratia
Fondului Cultural National va propune Ministerului Culturii si Cultelor si
Ministerului Finantelor Publice un plan comun de actiune pentru controlul
respectării obligatiilor de plată a contributiilor la Fondul cultural national.
Art. 18. – Prezentele norme metodologice intră în
vigoare la data aprobării lor prin ordin al ministrului culturii si cultelor.
ANEXĂ1)
la
normele metodologice
MINISTERUL
EDUCATIEI SI CERCETĂRII
privind
aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a centrelor judetene/al
municipiului Bucuresti de resurse si de asistentă educatională si a
regulamentelor-cadru ale institutiilor din subordine
În baza dispozitiilor Legii învătământului nr.
84/1995, republicată, cu modificările si completările ulterioare,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr.
223/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Educatiei si
Cercetării, cu modificările si completările ulterioare,
având în vedere Hotărârea Guvernului nr.
1.251/2005 privind unele măsuri de îmbunătătire a activitătii de învătare,
instruire, compensare, recuperare si protectie specială a
copiilor/elevilor/tinerilor cu cerinte educative speciale din cadrul sistemului
de învătământ special si special integrat,
ministrul educatiei si cercetării emite
prezentul ordin.
Art. 1. – Se aprobă Regulamentul de organizare si
functionare a centrelor judetene/al municipiului Bucuresti de resurse si de
asistentă educatională, prevăzut în anexa nr. 1 care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. – Se aprobă Regulamentul-cadru de înfiintare,
organizare si functionare a centrelor scolare pentru educatie incluzivă,
prevăzut în anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 3. – Se aprobă Regulamentul-cadru privind
organizarea si functionarea centrelor judetene/al municipiului Bucuresti si a
cabinetelor de asistentă psihopedagogică, prevăzut în anexa nr. 3 care face
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 4. – Se aprobă Regulamentul-cadru de organizare
si functionare a centrelor si cabinetelor logopedice interscolare, prevăzut în
anexa nr. 4 care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 5. – Serviciile de mediere scolară functionează
în baza reglementărilor legislatiei în vigoare.
Art. 6. – Directia generală învătământ preuniversitar,
Directia generală managementul resurselor umane, Directia generală
buget-finante, patrimoniu si investitii, inspectoratele scolare judetene/al
municipiului Bucuresti vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 7. – Prevederile prezentului ordin intră în
vigoare după publicarea acestuia în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 8. – Odată cu intrarea în vigoare a prezentului
ordin se abrogă prevederile Ordinului ministrului educatiei, cercetării si
tineretului nr.
4.923/2003 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea si
functionarea centrelor si a cabinetelor de asistentă psihopedagogică, publicat
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 702 din 7 octombrie 2003, si
prevederile art. 88–96 din Regulamentul de organizare si functionare a
învătământului special.
Ministrul educatiei si cercetării,
Mircea Miclea
Bucuresti,
8 noiembrie 2005.
Nr.
5.418.
ANEXA
Nr. 1
REGULAMENT
de organizare si functionare a centrelor judetene/al
municipiului Bucuresti de resurse si de asistentă educatională
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. – (1) Se
înfiintează în fiecare judet centrul judetean de resurse si de asistentă
educatională, iar în municipiul Bucuresti se înfiintează Centrul municipiului
Bucuresti de resurse si de asistentă educatională.
(2) Centrele mentionate la alin. (1) sunt unităti
conexe ale învătământului preuniversitar, cu personalitate juridică,
subordonate Ministerului Educatiei si Cercetării si coordonate de inspectoratele
scolare judetene/al municipiului Bucuresti.
Art. 2. – Centrul judetean/al municipiului Bucuresti
de resurse si de asistentă educatională reprezintă o nouă institutie de
învătământ specializată în oferirea, coordonarea si monitorizarea de servicii
educationale specifice acordate copiilor/elevilor, cadrelor didactice,
părintilor si membrilor comunitătii pentru a asigura tuturor accesul la o
educatie de calitate, precum si asistenta necesară în acest sens.
Art. 3. – Centrul judetean/al municipiului Bucuresti
de resurse si de asistentă educatională oferă servicii specializate de mediere
scolară, coordonează, monitorizează si evaluează, la nivel judetean,
activitatea si serviciile educationale oferite de centrele scolare pentru
educatie incluzivă, centrele si cabinetele logopedice interscolare, centrele
judetene si cabinetele de asistentă psihopedagogică.
Art. 4. – Scopul activitătii centrului judetean/al
municipiului Bucuresti de resurse si de asistentă educatională îl constituie
asigurarea calitătii serviciilor educationale în domeniile mentionate la art.
3.
Art. 5. – Obiectivele principale ale activitătii
centrului judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistentă
educatională sunt:
– cuprinderea si mentinerea în sistemul de învătământ
obligatoriu a tuturor copiilor/tinerilor, indiferent de particularitătile lor
psihoindividuale si sociale;
– asigurarea suporturilor suplimentare necesare
desfăsurării educatiei de calitate în functie de potentialul biopsihosocial al
fiecărui copil/tânăr;
– informarea si consilierea cadrelor didactice în
spiritul schimbării mentalitătii si al îmbunătătirii activitătii
didacticoeducative;
– crearea conditiilor de dezvoltare a personalitătii
elevilor/tinerilor în vederea integrării acestora în viata scolară, socială si
profesională;
– implicarea părintilor în activităti specifice unei
relatii eficiente: scoală–familie–comunitate, ca bază a adaptării scolare si
integrării sociale a copiilor/tinerilor.
Art. 6. – Finantarea centrului judetean/al
municipiului Bucuresti de resurse si de asistentă educatională se asigură de la
bugetele judetelor/bugetele consiliilor locale ale municipiului Bucuresti,
conform art. 6 din Hotărârea Guvernului nr.
1.251/2005 privind unele măsuri de îmbunătătire a activitătii de învătare,
instruire, compensare, recuperare si protectie specială a
copiilor/elevilor/tinerilor cu cerinte educative speciale din cadrul sistemului
de învătământ special si special integrat.
Art. 7. – Centrul judetean/al municipiului Bucuresti
de resurse si de asistentă educatională se înfiintează în cel mult 60 de zile
de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentului
ordin.
CAPITOLUL II
Responsabilitătile si serviciile centrului judetean/al
municipiului Bucuresti de resurse si de asistentă educatională
Art. 8. – Centrul judetean/al municipiului Bucuresti
de resurse si de asistentă educatională îndeplineste următoarele functii:
– de coordonare, realizare, monitorizare si evaluare a
serviciilor educationale din judet/municipiu;
– de monitorizare a evolutiilor beneficiarilor
serviciilor educationale mentionate;
– de informare si documentare pentru toti membrii
comunitătii (cadre didactice, părinti, copii, studenti, autorităti locale
etc.);
– de colaborare cu partenerii sociali din comunitate,
precum si cu organizatii si asociatii la nivel national si international.
Art. 9. – Centrul judetean/al municipiului Bucuresti
de resurse si de asistentă educatională dezvoltă următoarele servicii:
– servicii de consiliere psihopedagogică si orientare
scolară si profesională, prin centrele judetene si cabinetele de asistentă
psihopedagogică;
– servicii de terapie a tulburărilor de limbaj, prin
centrele si cabinetele logopedice interscolare;
– servicii de sprijin pentru copiii cu cerinte
educative speciale, integrati în unitătile de învătământ de masă, prin centrele
scolare pentru educatie incluzivă;
– servicii de mediere scolară, prin mediatorii
scolari; – servicii complexe de educatie pentru copiii cu deficiente, prin
centrele scolare pentru educatie incluzivă;
– servicii de informare si consiliere pentru cadre
didactice, copii, părinti, alti membri ai comunitătii;
– servicii de orientare a formării initiale si
continue prin parteneriate cu institutiile abilitate să ofere formare initială
si continuă;
– servicii de terapii specifice, oferite prin centrele
judetene si cabinetele de asistentă psihopedagogică si prin centrele scolare
pentru educatie incluzivă.
Art. 10. – Responsabilitătile centrului judetean/al
municipiului Bucuresti de resurse si de asistentă educatională sunt
următoarele:
– coordonează, monitorizează si evaluează metodologic
si stiintific serviciile educationale realizate de institutiile de învătământ
preuniversitar enumerate la art. 3;
– participă la formarea initială a cadrelor didactice
prin asigurarea practicii pedagogice în unităti de învătământ preuniversitar
din judet/municipiu;
– participă la formarea continuă prin identificarea
nevoii de formare continuă si colaborarea cu institutiile acreditate în acest
scop (Casa Corpului Didactic, institutii de învătământ superior, ONG-uri etc.);
– informează si consiliază cadrele didactice în
domeniul educatiei incluzive;
– informează beneficiarii în domeniul consilierii
privind cariera;
– realizează materiale si mijloace de învătământ cu
valoare de suport metodico-stiintific pentru cadrele didactice din învătământul
preuniversitar;
– evaluează specialistii care oferă servicii
educationale din centrele de asistentă psihopedagogică si din centrele
logopedice, precum si mediatorii scolari;
– realizează o bază de date care centralizează toate
serviciile oferite beneficiarilor;
– semnează/aprobă documentele elaborate de
profesionistii din subordine;
– gestionează cărtile de muncă ale personalului din
subordine, cu exceptia personalului din centrele scolare pentru educatie
incluzivă;
– înfiintează cabinete de resurse în scolile de masă,
pentru a oferi serviciile educationale direct beneficiarilor;
– realizează studii si cercetări privind: corelarea
ofertei educationale cu cererea pietei fortei de muncă si implementarea
strategiilor moderne de predare-învătareevaluare în actul didactic;
– facilitează relationarea unitătilor si institutiilor
din învătământul preuniversitar cu comunitatea, prin parteneriate, proiecte si
programe;
– coordonează si certifică activitătile de voluntariat
desfăsurate în cadrul Strategiei nationale de actiune comunitară.
Art. 11. – De serviciile centrului judetean/al
municipiului Bucuresti de resurse si de asistentă educatională beneficiază:
– copii, elevi, tineri;
– părinti sau apartinători legali ai copiilor;
– personalul angajat în unitătile de învătământ sau în
alte institutii care actionează în domeniul problematicii copiilor;
– studenti;
– membri ai comunitătii locale.
Art. 12. – Centrul judetean/al municipiului Bucuresti
de resurse si de asistentă educatională poate organiza prestări de servicii de
tipul celor precizate la art. 9 către terti, pentru activitătile care se
subscriu prezentului regulament, în baza unui contract de prestări servicii.
CAPITOLUL III
Art. 13. – (1) Centrul judetean/al municipiului
Bucuresti de resurse si de asistentă educatională are următoarea structură
organizatorică:
– personal de conducere;
– personal didactic auxiliar;
– personal nedidactic.
(2) Conducerea centrului judetean/al municipiului
Bucuresti de resurse si de asistentă educatională este asigurată de directorul
acestuia si de un consiliu de administratie format din coordonatorul centrului
logopedic interscolar, directorul centrului judetean de asistentă
psihopedagogică, coordonatorul mediatorilor scolari, directorii adjuncti ai
centrelor scolare pentru educatie incluzivă si alti membri, în conformitate cu
legislatia în vigoare. Directorul centrului judetean/al municipiului Bucuresti
de resurse si de asistentă educatională este presedintele consiliului de
administratie.
Art. 14. – (1) Statul de functii al centrului
judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistentă educatională va
cuprinde:
– un post didactic de profesor cu functia de director;
– posturi didactice auxiliare: mediatori scolari,
asistent social, secretar, contabil, documentarist;
– posturi nedidactice: îngrijitor, portar.
(2) Numărul total de posturi/catedre din cadrul
centrului judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistentă
educatională este cel aprobat de inspectoratul scolar judetean/al municipiului
Bucuresti cu consultarea serviciilor
specializate din cadrul Ministerului Educatiei si Cercetării.
(3) Personalul didactic si didactic auxiliar al
centrului judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistentă
educatională va fi încadrat de inspectoratul scolar judetean/al municipiului
Bucuresti, cu respectarea prevederilor legislatiei în vigoare.
Art. 15. – Centrul judetean/al municipiului Bucuresti
de resurse si de asistentă educatională va avea următoarea bază
tehnico-materială:
– birouri;
– sală de festivităti/conferinte;
– bibliotecă/centru de documentare
metodico-stiintifică si în domeniul legislatiei scolare, sală de lectură;
– baza logistică necesară desfăsurării activitătilor
de formare, precum si de editare a unor materiale didactice;
– săli multifunctionale;
– cel putin două calculatoare conectate la reteaua de
Internet.
CAPITOLUL IV
Art. 16. – Personalul didactic si didactic auxiliar
din centrul judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistentă
educatională beneficiază de toate drepturile prevăzute de Legea nr.
128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificările si
completările ulterioare.
Art. 17. – (1) Functia de director se ocupă în
conformitate cu prevederile art. 20 alin. (3) si ale art. 21 din Legea nr.
128/1997, cu modificările si completările ulterioare.
(2) Metodologia
privind ocuparea postului de director al centrului judetean/al municipiului
Bucuresti de resurse si de asistentă educatională se include în Metodologia de
ocupare a posturilor de conducere (de îndrumare si control) din învătământul
preuniversitar, elaborată de Ministerul Educatiei si Cercetării, în termen de
90 de zile de la publicarea prezentului ordin în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
(3) Functia de director al centrului judetean/al
municipiului Bucuresti de resurse si de asistentă educatională se ocupă numai
de absolventi ai unitătilor de învătământ de lungă durată, cu specializarea
pedagogie, psihologie, psihopedagogie specială.
Art. 18. – Încadrarea personalului didactic auxiliar
se face pe bază de concurs, potrivit art. 19 alin. (1) si (2) din Legea nr.
128/1997, cu modificările si completările ulterioare.
Art. 19. – Centrul judetean/al municipiului Bucuresti
de resurse si de asistentă educatională poate să angajeze colaboratori în regim
de cumul sau plata cu ora, fără a depăsi numărul de posturi/catedre aprobat
anual.
Art. 20. – Personalul didactic auxiliar si nedidactic
îsi desfăsoară activitatea având norma de 8 ore pe zi.
CAPITOLUL V
Evaluarea personalului
Art. 21. – Domeniile de competentă ale personalului
didactic auxiliar si nedidactic vor fi stipulate în fisele postului, însotite
de fise de evaluare. În functie de aceste documente se realizează evaluarea
anuală a acestor categorii de personal.
Art. 22. – Evaluarea anuală (an scolar) a directorului
centrului judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistentă
educatională se face de consiliul de administratie al inspectoratului scolar,
în baza unei fise de post si a unei fise de evaluare specifice, elaborate de
Ministerul Educatiei si Cercetării.
CAPITOLUL VI
Dispozitii finale
Art. 23. – În termen de 90 de zile de la aprobarea functionării, fiecare centru judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistentă educatională îsi va elabora regulamentul de ordine interioară.
REGULAMENTUL-CADRU
de înfiintare, organizare si functionare a centrelor
scolare pentru educatie incluzivă
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. – (1) Centrul
scolar pentru educatie incluzivă reprezintă cadrul institutional de actiune
care asigură accesul la educatie tuturor copiilor prin educatie formală si
servicii educationale acordate copiilor cu cerinte educative speciale
scolarizati atât în învătământul special, cât si în învătământul de masă,
precum si personalului care este implicat în educatia acestora.
(2) Centrul scolar pentru educatie incluzivă este o
unitate de învătământ cu personalitate juridică, din reteaua scolară, aflată
sub coordonarea Ministerului Educatiei si Cercetării, în conformitate cu
prevederile art. 141, coroborate cu prevederile alin. (2) al art. 10 din Legea
învătământului nr.
84/1995, republicată, cu modificările si completările ulterioare.
(3) Activitătile specifice procesului de învătământ
din centrul scolar pentru educatie incluzivă se află sub îndrumarea si
coordonarea inspectoratului scolar judetean/al municipiului Bucuresti, iar
documentele emise vor fi echivalente celor emise de orice unitate scolară din
tară.
(4) Serviciile educationale organizate si desfăsurate
de centrul scolar pentru educatie incluzivă sunt coordonate, monitorizate si
evaluate de centrul judetean de resurse si de asistentă educatională, conform
prevederilor anexei nr. 1.
Art. 2. – Centrul scolar pentru educatie incluzivă
utilizează sediul, patrimoniul, logistica, însemnele, regimul juridic si
stampila unitătii/institutiei de învătământ fondatoare.
După transformarea unitătii/institutiei de învătământ
în centru scolar pentru educatie incluzivă, însemnele si stampila vor purta
antetul acestuia (CSEI).
Art. 3. – Centrul scolar pentru educatie incluzivă
desfăsoară activităti de predare-învătare-evaluare, normate în baza legislatiei
în vigoare, si dezvoltă servicii educationale în domeniul educatiei incuzive,
de tipul: formare, informare, documentare, cosiliere, proiecte si programe etc.
Art. 4. – Centrul scolar pentru educatie incluzivă
colaborează cu: institutii de învătământ, institutii conexe ale învătământului
preuniversitar, cu directiile judetene de asistentă socială si protectia
copilului, cu autoritătile locale, cu agenti economici, cu organizatii
neguvernamentale, cu reprezentanti ai comunitătii locale, cu persoane fizice
din tară si din străinătate care au preocupări în domeniul educatiei.
Art. 5. – În centrul scolar pentru educatie incluzivă
se interzic activităti de organizare si propagandă politică, prozelitismul
religios sau activităti care încalcă normele generale de moralitate.
CAPITOLUL II
Art. 6. – Centrul scolar pentru educatie incluzivă
îndeplineste următoarele functii:
– de interventie directă prin oferire de servicii
psihopedagogice, psihologice si de consiliere în domeniul educatiei incluzive
beneficiarilor directi: copii/elevi/tineri cu cerinte educative speciale,
părinti, cadre didactice din scolile de masă, membri ai comunitătii locale;
– de informare, formare continuă/perfectionare si
consiliere a personalului didactic în domeniul educatiei incluzive;
– de suport metodico-stiintific în domeniul educatiei
incluzive pentru cadrele didactice din scolile de masă;
– de învătare, de pregătire pentru viata de adult.
Art. 7. – (1) Centrul scolar pentru educatie incluzivă
are următoarele atributii:
– realizează depistarea precoce si asigură interventia
timpurie în cazul copiilor cu cerinte educative speciale;
– scolarizează copii cu diverse grade si tipuri de
dizabilităti;
– realizează terapii specifice pentru copiii cu
cerinte educative speciale din învătământul special si din învătământul de
masă;
– evaluează, diagnostichează si urmăreste evolutia
scolară a copiilor cu cerinte educative, prin intermediul comisiei interne de
evaluare continuă, conform art. 24 din Hotărârea Guvernului nr.
1.437/2004 privind organizarea si metodologia de functionare a comisiei
pentru protectia copilului. Examinarea si testarea psihologică sunt efectuate
doar de către profesorul psiholog, conform atestării din partea Colegiului Psihologilor
din România, pe baza metodologiei unitare elaborate de Colegiul Psihologilor si
avizate de Ministerul Educatiei si Cercetării;
– realizează si aplică planuri de servicii
personalizate pentru fiecare copil evaluat;
– realizează adaptări curriculare pentru copiii cu
cerinte educative speciale integrati în învătământul obisnuit;
– propune servicii de sprijin si/sau terapii
specifice, după caz;
– asigură asistentă psihoeducatională copiilor cu
cerinte educative speciale, prin cadre didactice de sprijin/itinerante,
terapeuti, consilieri etc.;
– de consiliere si asistentă psihopedagogică a
cadrelor didactice care furnizează programe de educatie remedială;
– promovează învătământul incluziv;
– asigură asistentă educatională copiilor/elevilor
nedeplasabili, prin formele de scolarizare: la domiciliul elevului, cu
frecventă redusă, cu scutire de frecventă, comasat etc.;
– monitorizează evolutia copiilor cu cerinte educative
speciale;
– oferă asistentă socială si servicii în regim de
semiinternat/centru de zi pentru copiii/elevii cu cerinte speciale care
solicită acest lucru;
– informează si consiliază familiile copiilor cu
cerinte educative speciale cu privire la problematica educatiei copiilor lor;
– participă, împreună cu centrul judetean de resurse
si de asistentă educatională, la activităti de informare, formare,
perfectionare si documentare a cadrelor didactice din învătământul obisnuit si
special, care se ocupă de educatia copiilor cu cerinte educative speciale;
– valorifică experienta psihopedagogică pozitivă si
promovează ideile moderne privind educatia specială prin publicatii de
specialitate periodice, prin cercetare aplicativă si prin crearea de mijloace
didactice;
– asigură resursele umane si materiale necesare
realizării practicii pedagogice în domeniul educatiei speciale;
– desfăsoară
activităti de cercetare si consultantă metodico-stiintifică, sub coordonarea
centrului judetean de resurse si de asistentă educatională;
– asigură propria dezvoltare institutională, precum si
cea a centrului judetean de resurse si de asistentă educatională, prin
mijloacele legale disponibile (granturi, proiecte de finantare, sponsorizări,
donatii, parteneriate etc.);
– colaborează cu institutiile care promovează
alternativele educationale aprobate;
– colaborează cu toate institutiile din comunitatea
locală implicate în problematica copiilor.
(2) Atributiile personalului didactic, didactic
auxiliar si nedidactic sunt derivate din atributiile prevăzute la alin. (1) si
sunt stipulate în fisa postului.
Art. 8. – Centrul scolar pentru educatie incluzivă
asigură servicii specializate în următoarele domenii:
– educatie specială si specializată a copiilor cu
deficiente;
– compensare prin terapii specifice pentru copii/elevi
cu dificultăti de învătare, dificultăti de dezvoltare, dificultăti de adaptare,
tulburări de limbaj, tulburări de comportament, deficiente fizice si
neuromotorii, deficiente senzoriale etc.;
– evaluare psihopedagogică, diagnosticare, orientare
scolară si profesională;
– asistentă educatională si terapeutic-recuperatorie
pentru copiii/elevii cu cerinte educative speciale integrati în unitătile de
învătământ de masă;
– informare si consiliere pentru părinti;
– informare si consiliere a cadrelor didactice;
– cercetare psihopedagogică si elaborare de studii de
specialitate;
– testare si consiliere psihologică (realizate numai
de către profesorii psihologi atestati de Colegiul Psihologilor din România).
Art. 9. – De serviciile centrului scolar pentru
educatie incluzivă beneficiază:
– copii cu vârste cuprinse între 0–3 ani;
– prescolari si scolari din învătământul special si
din cel de masă;
– părinti sau apartinători legali ai copiilor;
– personalul angajat în unitătile de învătământ sau în
alte institutii care actionează în domeniul educatiei speciale a copiilor;
– elevi/studenti care efectuează module de practică
pedagogică;
– membri ai comunitătii locale.
CAPITOLUL III
Art. 10. – (1) Statul de functii al centrului scolar
pentru educatie incluzivă va cuprinde:
– posturi/catedre didactice, didactic auxiliare si
nedidactice, în conformitate cu planul de scolarizare aprobat anual prin
hotărâre a Guvernului;
– posturi/catedre didactice, personal nedidactic si
auxiliar, în functie de necesarul de resurse umane cerut de asistenta
educatională.
(2) Numărul total de posturi/catedre nu poate să depăsească pe cel aprobat de inspectoratul scolar judetean/al municipiului Bucuresti.
(3) În cadrul centrului scolar pentru educatie
incluzivă există posibilitatea redistribuirii posturilor/catedrelor în functie
de continutul activitătii proiectate.
(4) Personalul didactic si didactic auxiliar al
centrului scolar pentru educatie incluzivă va fi încadrat de inspectoratul
scolar judetean/al municipiului Bucuresti, cu respectarea prevederilor art. 7
si 8 din Legea nr.
128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificările si
completările ulterioare.
Art. 11. – (1) Activitatea de
predare-învătare-evaluare din centrul scolar pentru educatie incluzivă se poate
desfăsura în
următoarele
formatiuni de studiu:
– grupe de copii pentru interventie timpurie;
– grupe de prescolari cu cerinte educative speciale;
– clase I–IV pentru elevi cu grade/tipuri diferite de
deficiente;
– clase V–X pentru elevi cu grade/tipuri diferite de
deficiente;
– grupe/clase I–X pentru elevi cu deficiente asociate,
severe, profunde;
– clase de arte si meserii pentru elevi/tineri cu
deficiente asociate, severe, profunde;
– copii/elevi cu cerinte educative speciale integrati
în unitătile de învătământ de masă în grupe/clase sau care beneficiază de
servicii de sprijin si/sau de terapii specifice.
(2) Prevederile alin. 1 ale prezentului articol nu se
referă la situatia în care centrul scolar pentru educatie incluzivă
functionează într-o scoală de masă. În această situatie centrul scolar pentru
educatie incluzivă îsi va axa cu prioritate activitatea pe serviciile de
asistentă educatională, terapii specifice si consiliere psihopedagogică.
Art. 12. – Centrul scolar pentru educatie incluzivă va
beneficia de baza didactico-materială a unitătii de învătământ în care s-a
înfiintat si va cuprinde în mod obligatoriu cel putin zece dintre următoarele
spatii/utilităti, cu obligatia de a le realiza în totalitate în decurs de trei
ani de la înfiintarea centrului:
– săli de clasă;
– cabinete pentru terapii specifice si consiliere;
– cabinet pentru comisia internă de evaluare continuă;
– sală de sport si cabinet de cultură fizică
medicală/kinetoterapie;
– laboratoare si cabinete pentru învătarea limbilor
străine si de informatică;
– ateliere pentru activităti practice sau de
profesionalizare;
– sală de festivităti;
– ludotecă;
– bibliotecă/centru de documentare
metodico-stiintifică si în domeniul legislatiei scolare, care beneficiază si de
o sală de lectură;
– baza logistică necesară desfăsurării activitătilor de
formare si de editare de materiale didactice;
– sală de mese si bloc alimentar;
– spatii de joacă special amenajate pentru copii.
CAPITOLUL IV
Structura organizatorică
Art. 13. – Centrul scolar pentru educatie incluzivă se
organizează si functionează ca unitate de tip scolar, în conformitate cu
legislatia actuală, respectiv Legea nr.
84/1995, republicată, cu modificările si completările ulterioare, Legea nr.
128/1997, cu modificările si completările ulterioare, Ordinul ministrului
educatiei si cercetării nr.
4.925/2005 pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a
unitătilor de învătământ preuniversitar, Regulamentul de organizare si
functionare a învătământului special în vigoare etc.
Art. 14. – Centrul scolar pentru educatie incluzivă are
următoarea structură organizatorică:
– personal de conducere;
– personal didactic;
– personal didactic auxiliar;
– personal nedidactic.
Art. 15. – Centrul scolar pentru educatie incluzivă
poate beneficia de sprijin material si financiar din partea unor persoane
fizice sau juridice din tară si din străinătate, în conditiile legii.
Art. 16. – Centrul scolar pentru educatie incluzivă
poate organiza prestări de servicii de tipul celor precizate la art. 15 către
terti, pentru activitătile care se subscriu prezentului regulament, în baza
unui contract de prestări de servicii.
CAPITOLUL V
Încadrarea, normarea si salarizarea personalului
Art. 17. – Statul de functiuni al centrului scolar
pentru educatie incluzivă va cuprinde:
– personal de conducere (director, director-adjunct);
– membrii comisiei interne de evaluare continuă;
– posturi/catedre
didactice de specialitate pentru activitatea de predare-învătare-evaluare, care
vor fi ocupate de: cadru didactic de sprijin/itinerant, profesor de
psihopedagogie specială, profesor, institutor, învătător,
educatoare, învătător/profesor-educator, profesor
psihopedagog, profesor consilier, profesor psiholog scolar, kinetoterapeut,
maistru-instructor etc.;
– asistent social;
– bibliotecar – gestionar al centrului scolar de
resurse si de asistentă educatională si al bazei didactico-materiale din
unitate.
Art. 18. – (1) În cadrul centrului scolar pentru
educatie incluzivă norma didactică de predare-învătare-evaluare si pentru
activităti specifice se poate constitui din mai multe componente:
– post de educatoare, învătător, institutor, în
conformitate cu prevederile art. 43 lit. a) si b) din Legea nr.
128/1997, cu modificările si completările ulterioare;
– catedră de profesor, în conformitate cu prevederile
art. 43 lit. c) din Legea nr.
128/1997, cu modificările si completările ulterioare;
– post de învătător, institutor în învătământul
special, conform prevederilor art. 43 lit. f) din Legea nr.
128/1997, cu modificările si completările ulterioare;
– catedră de profesor, profesor psihopedagog, profesor
psihopedagogie specială, conform prevederilor art. 43 lit. f) din Legea nr.
128/1997, cu modificările si completările ulterioare;
– catedră de cadru didactic de sprijin/itinerant – 16
ore/săptămână, conform prevederilor art. 7 din Metodologia de organizare si
functionare a serviciilor educationale prin cadre didactice de
sprijin/itinerante pentru copiii cu cerinte educative speciale, scolarizati în
învătământul de masă, aprobată prin Ordinul ministrului educatiei si cercetării
nr.
5.379/2004;
– catedră de profesor psihopedagog pentru reabilitarea
audio-verbală cu aparatură surdologică, la fiecare grupă de prescolari cu
deficiente de auz, precum si pentru elevii si studentii cu deficiente de auz
integrati în învătământul de masă preuniversitar si universitar, cu norma
didactică de 16 ore/săptămână;
– câte două catedre de profesori psihopedagogi pentru
fiecare grupă de interventie timpurie, cu norma didactică de 16 ore/săptămână;
– catedră de psihopedagogie specială constituită din 8
ore/săptămână la clasă/grupă si 8 ore/săptămână constând în activităti de
expertiză, diagnostic si evaluare, terapii specifice, sprijin si asistentă
educatională pentru membrii comisiei interne de evaluare continuă;
– activităti complementare realizate prin alte tipuri
de activităti educationale specifice centrului (informare, formare, consiliere,
coordonare de proiecte si programe, expertiză, diagnostic si evaluare
educatională etc.), în cadrul normei didactice.
(2) Învătătorul/profesorul-educator are norma didactică
de 20 de ore/săptămână, iar maistrul-instructor are norma didactică de 20 de
ore/săptămână, în conformitate cu prevederile art. 43 lit. f) din Legea nr.
128/1997, cu modificările si completările ulterioare.
Art. 19. – Finantarea activitătii centrului scolar
pentru educatie incluzivă este asigurată de la bugetele judetelor/bugetele
consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, precum si din alte
surse legal constituite.
Art. 20. – (1) Personalul didactic si didactic
auxiliar din centrul scolar pentru educatie incluzivă beneficiază de toate
drepturile prevăzute de Legea nr.
128/1997, cu modificările si completările ulterioare.
(2) Cu exceptia activitătii de
predare-învătare-evaluare si a celei de formare/perfectionare din centrul
scolar pentru educatie incluzivă organizat în scoala de masă, toate celelalte
actiuni si activităti prevăzute la art. 7 si 8 din ordin sunt considerate ca
apartinând educatiei speciale si, ca urmare, sunt remunerate în conformitate cu
legislatia în vigoare.
Art. 21. – Coordonatorul centrului scolar pentru
educatie incluzivă este directorul-adjunct al unitătii scolare (care este cadru
didactic cu specialitatea psihopedagogie specială, pedagogie, psihologie sau
pedagogie socială), numit prin concurs organizat în baza Metodologiei de
ocupare a posturilor de directori în învătământul preuniversitar, aprobată
anual prin ordin al ministrului educatiei si cercetării.
Art. 22. – Ocuparea posturilor centrului scolar pentru
educatie incluzivă se realizează conform metodologiei Ministerului Educatiei si
Cercetării de ocupare a posturilor/catedrelor declarate vacante în învătământul
preuniversitar, aprobată anual.
Art. 23. – Centrul scolar pentru educatie incluzivă
poate să angajeze colaboratori în regim de cumul sau plată cu ora, fără a
depăsi numărul de posturi/catedre aprobat anual.
Art. 24. – Personalul didactic auxiliar îsi desfăsoară
activitatea având norma de 8 ore pe zi.
Art. 25. – Personalul nedidactic îsi desfăsoară
activitatea în cadrul serviciilor: financiar-contabil, administrativ,
informatizare, tehnic si de întretinere, medical, cu normă de 8 ore pe zi.
Art. 26. – Numărul maxim al centrelor scolare pentru
educatie incluzivă nu este limitat la nivelul judetului/municipiului Bucuresti.
CAPITOLUL VI
Evaluarea personalului
Art. 27. – Domeniile de competentă ale personalului
didactic auxiliar si nedidactic sunt cele stipulate în normativele aflate în
vigoare, precum si în regulamentul de ordine interioară al centrului scolar
pentru educatie incluzivă. În functie de aceste documente se realizează
evaluarea anuală a acestor categorii de personal.
Art. 28. – (1) Evaluarea anuală a personalului
didactic din centrul scolar pentru educatie incluzivă se face de conducerea
centrului si de consiliul de administratie al acestuia, conform atributiilor
mentionate în fisa postului.
(2) Evaluarea vizând calitatea serviciilor
educationale este realizată de centrul judetean de resurse si de asistentă
psihopedagogică.
CAPITOLUL VII
Dispozitii finale
Art. 29. – Unitatea de
învătământ sau centrul de zi care functionează în parteneriat cu inspectoratul
scolar pentru a deveni centru scolar pentru educatie incluzivă trebuie să
răspundă cerintelor prezentului regulament. În acest sens va alcătui un dosar
care va cuprinde documentatia justificativă, însotit de acte doveditoare, pe
care îl va depune la inspectoratul scolar judetean/al municipiului Bucuresti,
conform art. 34.
Art. 30. – În urma aprobării de către inspectoratul
scolar judetean/al municipiului Bucuresti, institutia solicitantă va dobândi
statutul de centru scolar pentru educatie incluzivă (CSEI).
Art. 31. – În termen de 90 de zile de la aprobarea
functionării, fiecare centru scolar pentru educatie incluzivă îsi va elabora
propriul regulament de ordine interioară.
Art. 32. – Documentele necesare pentru înfiintarea
centrelor scolare pentru educatie incluzivă:
• atestarea bazei materiale, prin prezentarea
inventarului de mijloace fixe;
• oferta de servicii educationale;
• protocoale de colaborare (ONG-uri, unităti de
învătământ, autorităti locale);
• schema de încadrare, cu mentionarea numărului total
de posturi/catedre, precum si descrierea lor pe specialităti;
• protocol cu unitătile scolare pentru activitătile de
voluntariat;
• minimum 1/3 din numărul total al personalului
didactic trebuie să fie absolventi ai învătământului superior, cu una dintre
specializările: psihopedagogie, pedagogie, psihologie, pedagogie socială sau
limbă si literatură română, incluzând si metodistii în domeniul educatiei
speciale, precum si inspectorul scolar de specialitate;
• număr de elevi cu deficiente din centrul scolar de
resurse si de asistentă educatională;
• număr de copii cu cerinte educative speciale
asistati în scoala obisnuită;
• strategie de dezvoltare institutională cu componente
de perfectionare profesională, cercetare si promovare a serviciilor;
• oferta managerială a directorului privind
dezvoltarea centrului scolar pentru educatie incluzivă;
• avizul consiliului de administratie;
• alte documente: proiecte derulate, solicitări din
comunitate, posibilităti de sponsorizare etc.
ANEXA
Nr. 3
REGULAMENT-CADRU
privind organizarea si functionarea centrelor
judetene/al municipiului Bucuresti si a cabinetelor de asistentă
psihopedagogică
CAPITOLUL I
Art. 1. – (1) Centrele de asistentă psihopedagogică,
denumite în continuare centre judetene de asistentă psihopedagogică – CJAP,
respectiv Centrul Municipal de Asistentă Psihopedagogică – CMAP, sunt
unităti conexe ale învătământului preuniversitar, care functionează în fiecare
judet, respectiv în municipiul Bucuresti, în baza art. 49 alin. (1) din Legea
învătământului nr.
84/1995, republicată, cu modificările si completările ulterioare, si sunt
coordonate, monitorizate si evaluate de centrele judetene/al municipiului
Bucuresti de resurse si de asistentă educatională.
(2) Cabinetele de asistentă psihopedagogică
functionează în unităti de învătământ preuniversitar si asigură asistenta
psihopedagogică unui număr de 800 de elevi sau de 400 de prescolari.
(3) Cabinetele de asistentă psihopedagogică
functionează în unitătile de învătământ la care sunt înmatriculati cel putin
800 de elevi. În unitătile de învătământ cu mai putin de 800 de elevi vor
functiona cabinete interscolare arondate unui cabinet de asistentă
psihopedagogică, în functie de resursele umane calificate si de dotările
materiale specifice.
(4) Se pot înfiinta cabinete interscolare de asistentă
psihopedagogică pentru un număr minim de 400 de prescolari. Unui cabinet
interscolar i se pot aronda si unităti de învătământ prescolar.
Art. 2. – (1) CJAP/CMAP sunt institutii subordonate
organizatoric inspectoratului scolar judetean/al municipiului Bucuresti si
centrelor judetene/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistentă
educatională, iar din punct de vedere metodologic, Ministerului Educatiei si
Cercetării.
(2) Activitătile cabinetelor de asistentă
psihopedagogică sunt coordonate de CJAP/CMAP.
(3) De activitatea CJAP/CMAP răspund coordonatorul
CJAP/CMAP si directorul centrului judetean/al municipiului Bucuresti de resurse
si de asistentă educatională.
(4) Finantarea centrelor judetene si a cabinetelor de
asistentă psihopedagogică se realizează din bugetele judetelor/bugetele
consiliilor locale ale municipiului Bucuresti, prin intermediul centrului
judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistentă educatională.
(5) CJAP/CMAP prezintă, la cererea directorului
centrului judetean de resurse si de asistentă educatională, rapoarte periodice
privind activitatea proprie.
Art. 3. – (1) CJAP/CMAP organizează actiuni de
cunoastere si consiliere psihopedagogică a prescolarilor/elevilor, realizate
individual si colectiv, actiuni cu părintii prin consultatii individuale si
colective, precum si actiuni de colaborare cu comunitătile locale, în scopul
orientării scolare si profesionale, orientării carierei elevilor, prin
informare, documentare, consiliere, acestea fiind monitorizate si evaluate
periodic de centrul judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de
asistentă educatională si de inspectoratul scolar judetean/Inspectoratul Scolar
al Municipiului Bucuresti (ISJ/ISMB).
(2) Cabinetele de asistentă psihopedagogică din
unitătile de învătământ asigură în permanentă informarea, cunoasterea si
consilierea psihopedagogică a prescolarilor/elevilor, prin consultatii
individuale si colective, actiuni de îndrumare a părintilor si de colaborare cu
comunitătile locale, în scopul orientării scolare, profesionale si a carierei
elevilor.
Art. 4. – ISJ/ISMB asigură, prin intermediul centrului
judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistentă educatională,
tuturor centrelor si cabinetelor de asistentă psihopedagogică spatii si dotări
corespunzătoare, în cabinete sau laboratoare, destinate exclusiv desfăsurării
activitătilor de cunoastere si consiliere psihopedagogică a prescolarilor/elevilor,
în cadrul unitătilor de învătământ.
Art. 5. – CJAP/CMAP
colaborează în cadrul centrului judetean/al municipiului Bucuresti de resurse
si de asistentă educatională cu unităti si institutii de învătământ, cu
directiile judetene pentru protectia copilului, cu agentiile judetene de
ocupare si formare profesională, cu alte organizatii guvernamentale si
neguvernamentale, cu inspectoratul judetean de politie (Compartimentul
prevenire), precum si cu alte persoane juridice care au atributii în domeniul educatiei.
Art. 6. – Activitatea CJAP/CMAP nu se subordonează
doctrinelor promovate de partide sau formatiuni politice. În spatiile
apartinând CJAP/CMAP sunt interzise:
a) functionarea partidelor sau formatiunilor politice;
b) desfăsurarea activitătii de organizare si
propagandă politică;
c) prozelitismul religios;
d) activitătile care încalcă normele generale de
moralitate.
CAPITOLUL II
Organizarea centrelor judetene/al municipiului
Bucuresti de asistentă psihopedagogică si a cabinetelor de asistentă psihopedagogică
Art. 7. – Orientarea scolară si profesională, precum
si alte activităti desfăsurate în CJAP/CMAP si în cabinetele de asistentă
psihopedagogică se realizează prin: interventie (asistentă) psihologică, metode
psihopedagogice si de consiliere în carieră.
Art. 8. – (1) Categoriile de personal care
functionează în cadrul CJAP/CMAP sunt:
a) personal de conducere;
b) personal didactic;
c) personal didactic auxiliar.
(2) Personalul de conducere – coordonatorul CJAP/CMAP,
asimilat functiei de director de unitate de învătământ, prevăzută la art. 21
alin. (1) din Legea nr.
128/1997, cu modificările si completările ulterioare, poate fi profesor cu
specializarea în pedagogie, psihopedagogie, psihologie, sociologie, pedagogie
socială, psihosociologie, psihopedagogie specială sau, în mod exceptional,
profesor, absolvent al Facultătii de Filosofie–Istorie (promotiile 1978–1989,
grupe optionale de psihologie, pedagogie, sociologie), prevăzut de art. 7 alin.
(3) din Legea nr.
128/1997, cu modificările si completările ulterioare, având cel putin
gradul didactic II si o vechime de minimum 5 ani în activitatea de asistentă
psihopedagogică.
(3) Ocuparea functiei de coordonator al CJAP/CMAP se
face prin concurs organizat de ISJ, conform metodologiilor elaborate de Ministerul
Educatiei si Cercetării privind organizarea si desfăsurarea concursului pentru
functiile de director si director-adjunct din unitătile de învătământ.
(4) Coordonatorul CJAP/CMAP este degrevat partial de
norma didactică a personalului didactic din CJAP/CMAP, având obligatia de a
preda efectiv între 2 si 4 ore săptămânal în specialitatea înscrisă pe diplomă,
conform dispozitiilor art. 46 alin. (1) si (2) din Legea nr.
128/1997, cu modificările si completările ulterioare.
(5) Salarizarea coordonatorului se face conform
dispozitiilor art. 51 alin. (2) din Legea nr.
128/1997, cu modificările si completările ulterioare.
Art. 9. – În cadrul CJAP/CMAP functiile didactice
sunt:
profesor pedagog, profesor psihopedagog, profesor
psiholog, profesor sociolog, profesor pedagog social, profesor psihosociolog,
profesor de psihopedagogie specială sau, în mod exceptional, profesor,
absolvent al Facultătii de Filosofie–Istorie (promotiile 1978 – 1989, grupe
optionale de psihologie, pedagogie, sociologie), prevăzut de art. 7 alin. (3)
din Legea nr.
128/1997, cu modificările si completările ulterioare.
Art. 10. – În cadrul CJAP/CMAP functiile didactice
auxiliare sunt: asistent social, laborant, informatician, secretar, în
conformitate cu prevederile art. 6 alin. (1) din Legea nr.
128/1997, cu modificările si completările ulterioare.
Art. 11. – Structura organizatorică, statul de functii
si numărul de personal didactic si didactic auxiliar din structura CJAP/CMAP
sunt aprobate anual prin intermediul centrului judetean/al municipiului
Bucuresti de resurse si de asistentă educatională, de Ministerul Educatiei si
Cercetării, la propunerea ISJ/ISMB.
Art. 12. – Cabinetele de asistentă psihopedagogică au
prevăzut în statul de functii un post de profesor, având una dintre
specializările: pedagogie, psihopedagogie, psihologie, sociologie, pedagogie
socială, psihosociologie, psihopedagogie specială sau, în mod exceptional,
profesor, absolvent al Facultătii de Filosofie–Istorie (promotiile 1978–1989,
grupe optionale de psihologie, pedagogie, sociologie), prevăzut de art. 7 alin.
(3) din Legea nr.
128/1997, cu modificările si completările ulterioare.
Art. 13. – Încadrarea CJAP/CMAP, precum si a
cabinetelor scolare si interscolare de asistentă psihopedagogică cu personal
didactic si didactic auxiliar se face pe bază de concurs, potrivit prevederilor
art. 9 alin. (1), (2), (3) si ale art. 19 alin. (1) din Legea nr.
128/1997, cu modificările si completările ulterioare, precum si cu
respectarea prevederilor din Metodologia de ocupare a posturilor/catedrelor
declarate vacante în învătământul preuniversitar, aprobată anual prin ordin al
ministrului educatiei si cercetării.
CAPITOLUL III
Functionarea centrelor judetene/al municipiului
Bucuresti de asistentă psihopedagogică si a cabinetelor de asistentă
psihopedagogică
SECTIUNEA 1
Stabilirea normei didactice
Art. 14. – (1) Norma
didactică a personalului didactic din CJAP/CMAP se stabileste potrivit
prevederilor art. 43 lit. e) din Legea nr.
128/1997, cu modificările si completările ulterioare, si conform Ordonantei
Guvernului nr.
103/1998 privind modificarea structurii normei didactice în învătământul
preuniversitar, aprobată cu modificări prin Legea nr.
109/1999.
(2) Norma didactică a personalului didactic din
CJAP/CMAP cuprinde un număr de 40 de ore/săptămână, repartizate astfel:
a) 18 ore/săptămână, care constau în: activităti de
asistentă psihopedagogică, desfăsurate individual si colectiv cu
prescolarii/elevii, consiliere, examinare, preorientare, orientare, reorientare
scolară si profesională, activităti de consiliere a părintilor, cadrelor
didactice, participare la sedinte cu părintii, la comisiile metodice si
consiliile pedagogice cu tematică specifică, centralizarea datelor pentru
elaborarea materialelor informative pe problematica orientării scolare si
profesionale la nivel judetean, întocmirea si realizarea de programe de
informare si consiliere privind cariera, activităti de cercetare stiintifică cu
tematică psihopedagogică; 2–4 ore de predare în specialitatea înscrisă pe
diplomă;
b) 22 de ore/săptămână, care constau în: activităti de
pregătire metodico-stiintifică si complementară, pregătirea si corectarea
rezultatelor examinărilor, stabilirea măsurilor si întocmirea programelor de
interventie si evaluare psihopedagogică, activităti de documentare stiintifică,
colaborarea cu comunitătile locale, pretestarea psihologică a cadrelor
didactice, în conformitate cu prevederile art. 3 din Ordinul ministrului
educatiei si cercetării, al ministrului sănătătii si al presedintelui Casei
Nationale de Asigurări de Sănătate nr.
4.840/IR 38.342/2.796/2005 privind controlul medical anual pentru
personalul din învătământul preuniversitar.
Art. 15. – (1) Norma didactică a personalului didactic
din cabinetele de asistentă psihopedagogică se stabileste potrivit prevederilor
art. 43 lit. e) din Legea nr.
128/1997, cu modificările si completările ulterioare, si conform Ordonantei
Guvernului nr.
103/1998, aprobată cu modificări prin Legea nr.
109/1999.
(2) Norma didactică a personalului didactic din
cabinetele de asistentă psihopedagogică cuprinde un număr de 40 de
ore/săptămână, repartizate astfel:
a) 18 ore/săptămână, care constau în: activităti de
asistentă psihopedagogică, desfăsurate individual si colectiv cu
prescolarii/elevii, consiliere, examinare, preorientare, orientare, reorientare
scolară si profesională, activităti de consiliere a părintilor, cadrelor
didactice, participare la sedinte si lectorate cu părintii, la comisiile
metodice si consiliile pedagogice cu tematică specifică; 2–4 ore de predare în
specialitatea înscrisă pe diplomă;
b) 22 de ore/săptămână, care constau în: activităti de
pregătire metodico-stiintifică si complementară, pregătirea si corectarea
rezultatelor examinărilor, stabilirea măsurilor si întocmirea programelor de
interventie si evaluare psihopedagogică, activităti metodico-stiintifice,
colaborarea cu comunitătile locale.
Atributiile centrelor judetene/al
municipiului Bucuresti de asistentă psihopedagogică si a cabinetelor de
asistentă psihopedagogică
Art. 16. – CJAP/CMAP are următoarele atributii:
a) oferă informare, consiliere, documentare si
îndrumare pentru prescolari/elevi, părinti, educatoare, învătători, institutori
si profesori pe diferite teme: cunoastere si autocunoastere, adaptarea elevilor
la mediul scolar, adaptarea scolii la nevoile elevilor, optimizarea relatiilor
scoală–elevi–părinti;
b) asigură prin intermediul metodelor, procedeelor si
tehnicilor specifice prevenirea si diminuarea factorilor care determină
tulburări comportamentale, comportamente de risc sau disconfort psihic.
Tehnicile de interventie în domeniul psihoterapiei si consilierii psihologice
pot fi utilizate doar de profesorul psiholog, conform atestării din partea
Colegiului Psihologilor din România;
c) asigură examinarea psihologică atât pentru cadrele
didactice, cât si pentru elevi, la cererea părintilor, a scolii sau a
inspectoratelor scolare, în situatii de esec scolar, abandon scolar, conflicte.
Examinarea si testarea psihologică sunt efectuate doar de profesorul psiholog,
conform atestării din partea Colegiului Psihologilor din România, pe baza
metodologiei unitare elaborate de Colegiul Psihologilor si avizate de
Ministerul Educatiei si Cercetării;
d) propune si organizează programe de orientare a
carierei elevilor în scoli;
e) asigură servicii de consiliere si cursuri pentru
părinti;
f) coordonează si sprijină cabinetele de asistentă
psihopedagogică si cabinetele interscolare din unitătile de învătământ
preuniversitar;
g) colaborează cu personalul de la centrele medicale
de igienă si profilaxie;
h) colaborează cu personalul de la agentiile locale de
ocupare si formare profesională;
i) sprijină si asigură asistenta si consilierea
metodologică a educatoarelor, învătătorilor, institutorilor, profesorilor si
dirigintilor;
j) elaborează studii psihosociologice privind
optiunile elevilor claselor terminale vizând calificările profesionale prin
învătământul profesional si liceal, precum si tipurile de scoli din cadrul
retelei;
k) înaintează ISJ/ISMB, prin centrele judetene/al
municipiului Bucuresti de resurse si de asistentă educatională, studii de
specialitate privind elementele de prognoză si analiză referitoare la oferta
fortei de muncă în zonă (evolutie, dinamică, profesii în disparitie, profesii
noi), în vederea orientării scolare, profesionale si a carierei elevilor din
judet;
l) este implicat alături de ISJ în examinarea
propunerilor tuturor unitătilor scolare din retea si a ofertei privind planul
de scolarizare;
m) coordonează actiunea de derulare a
proiectelor/programelor, parteneriatelor educationale interne sau
internationale derulate pe plan local, vizând problematica consilierii,
orientării scolare, profesionale si a carierei elevilor, în parteneriat cu
autoritătile de învătământ, autoritătile locale, asociatii si fundatii cu preocupări
în domeniu;
n) monitorizează, prin intermediul echipei operative a
profesorilor din centru, situatiile deosebite din unitătile de învătământ
preuniversitar din judet/municipiul Bucuresti (abandon scolar ridicat, risc
privind consumul de droguri, tulburări comportamentale) în care din motive
obiective nu au putut fi normate catedre în cabinete scolare, urmând să
prezinte rapoarte semestriale;
o) recomandă părintilor consultarea altor institutii
pentru problemele care nu sunt de competenta CJAP/CMAP (centre logopedice,
comisii de expertiză, cabinete medicale, cabinetele psihologice etc.);
p) coordonează si sprijină cadrele didactice din
centru si cabinete în vederea perfectionării curente si prin grade didactice;
r) colaborează cu cabinetele logopedice;
s) colaborează cu mediatorii scolari;
s) asigură servicii de consiliere si asistentă
psihopedagogică pentru copiii cu cerinte educative speciale.
Art. 17. – Cabinetele
de asistentă psihopedagogică si cabinetele interscolare au următoarele
atributii:
a) asigură informarea
si consilierea prescolarilor/elevilor, părintilor, educatoarelor,
învătătorilor, institutorilor si profesorilor pe diferite subiecte: cunoastere
si autocunoastere, adaptarea elevilor la mediul scolar, adaptarea scolii la
nevoile elevilor, optimizarea relatiilor scoală–elevi–părinti;
b) asigură prin intermediul metodelor, procedeelor si
tehnicilor specifice prevenirea si diminuarea factorilor care determină
tulburări comportamentale, comportamente de risc sau disconfort psihic.
Tehnicile de interventie în domeniul psihoterapiei si consilierii psihologice
pot fi utilizate doar de profesorul psiholog, conform atestării din partea
Colegiului Psihologilor din România;
c) asigură examinarea psihologică atât pentru cadrele
didactice, cât si pentru elevi, la cererea părintilor, a scolii sau a
inspectoratelor scolare, în situatii de esec scolar, abandon scolar, conflicte.
Examinarea si testarea psihologică sunt efectuate doar de profesorul psiholog,
conform atestării din partea Colegiului Psihologilor din România, pe baza
metodologiei unitare elaborate de Colegiul Psihologilor din România si avizate
de Ministerul Educatiei si Cercetării;
d) propun si organizează programe de orientare scolară, profesională si a carierei elevilor în scolile unde îsi desfăsoară activitatea, în colaborare cu consilierii educativi;
e) asigură servicii de consiliere si cursuri pentru
părinti;
f) sprijină si asigură asistenta si consilierea
metodologică a educatoarelor, învătătorilor, institutorilor, profesorilor si
dirigintilor;
g) elaborează studii psihosociologice privind
optiunile elevilor claselor terminale vizând calificările profesionale prin
învătământul profesional si liceal, precum si tipurile de scoli din cadrul
retelei;
h) recomandă părintilor consultarea altor institutii pentru problemele care nu sunt de competenta cabinetului de asistentă psihopedagogică (centre logopedice, comisii de expertiză, cabinete medicale, cabinete psihologice etc.);
i) colaborează cu mediatorii scolari;
j) asigură servicii de consiliere si asistentă
psihopedagogică pentru copiii cu cerinte educative speciale.
Art. 18. – (1) Atributiile personalului de conducere,
ale personalului didactic, ale personalului didactic auxiliar si ale
personalului nedidactic din centrele si cabinetele de asistentă psihopedagogică
sunt prevăzute în Regulamentul de organizare si functionare si în Regulamentul
de ordine interioară ale CJAP/CMAP, precum si în fisa postului si sunt
monitorizate anual de către centrul judetean/al municipiului Bucuresti de
resurse si de asistentă educatională si ISJ.
(2) Unul dintre posturile didactice din CJAP/CMAP va
fi orientat/specializat în domeniul psihologiei copilului prescolar si din
învătământul primar.
(3) Fisele de post se aprobă anual de către
inspectorul scolar general, cu avizul directorului centrului judetean/al
municipiului Bucuresti de resurse si de asistentă educatională, respectiv de
coordonatorul CJAP/CMAP pentru personalul din cabinetele de asistentă
psihopedagogică.
Art. 19. – Personalul didactic încadrat în cabinetele
scolare si interscolare de asistentă psihopedagogică sprijină activitatea
comisiilor metodice ale educatoarelor, învătătorilor, institutorilor si
profesorilor, activitatea de consiliere si orientare a dirigintilor din
unitătile de învătământ preuniversitar în care functionează cabinete scolare si
interscolare.
CAPITOLUL IV
Dispozitii finale
Art. 20. – Finantarea cheltuielilor curente si de
capital ale CJAP/CMAP, precum si a cabinetelor de asistentă psihopedagogică se
asigură conform legii.
Art. 21. – CJAP/CMAP, precum si cabinetele de
asistentă psihopedagogică pot beneficia în cadrul centrului judetean/al
municipiului Bucuresti de resurse si de asistentă educatională de sprijin
material si financiar din partea unor persoane fizice sau juridice, potrivit
prevederilor art. 170 alin. (3) din Legea nr.
84/1995, republicată, cu modificările si completările ulterioare.
Art. 22. – Personalul didactic si didactic auxiliar
din CJAP/CMAP, precum si din cabinetele de asistentă psihopedagogică
beneficiază de toate drepturile prevăzute de Legea nr.
128/1997, cu modificările si completările ulterioare.
ANEXA
Nr. 4
REGULAMENTUL-CADRU
de organizare si functionare a centrelor si
cabinetelor logopedice interscolare
CAPITOLUL I
Art. 1. – (1) Centrele si cabinetele logopedice
interscolare (CLI) sunt structuri de învătământ special integrat pentru
copiii/elevii cu cerinte educative speciale, care prezintă tulburări de limbaj
si de comunicare, precum si dificultăti de învătare.
(2) Centrele si cabinetele logopedice interscolare
sunt unităti conexe de învătământ preuniversitar, coordonate de centrul
judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistentă educatională.
Art. 2. – Activitatea specială desfăsurată în centrele si cabinetele logopedice interscolare constă în terapia tulburărilor de limbaj si de comunicare, precum si în elaborarea si realizarea unor programe/proiecte specifice, corespunzătoare principalelor disfunctionalităti ale limbajului si comunicării.
Art. 3. – Activitatea desfăsurată în centrele si
cabinetele logopedice interscolare constă în terapia tulburărilor de limbaj si
de comunicare. Tulburările de limbaj si de comunicare care intră în competenta
profesorilor logopezi din centrele si cabinetele logopedice interscolare sunt:
• tulburările de pronuntie/articulare;
• tulburările de ritm si fluentă a vorbirii;
• tulburările limbajului scris-citit;
• tulburările de dezvoltare a limbajului;
• tulburările de voce;
• alte tulburări de limbaj care influentează negativ
adaptarea scolară si socială a copiilor.
Art. 4. – Activitatea de interventie logopedică îsi
propune obiective specifice care vizează:
a) depistarea, evaluarea complexă si identificarea
tulburărilor de limbaj si de comunicare la copiii prescolari cuprinsi sau nu în
grădinite si la scolarii mici;
b) asigurarea caracterului preventiv al activitătii de
terapie logopedică, prin acordarea unei atentii prioritare copiilor prescolari
cu tulburări de limbaj, în scopul prevenirii instalării dificultătilor de
învătare a scrisului/cititului la vârsta scolară;
c) orientarea terapiei logopedice spre corectare,
recuperare, compensare, adaptare si integrare scolară si socială;
d) corectarea tulburărilor de limbaj si de comunicare
în vederea diminuării riscului de esec scolar.
Art. 5. – Activitatea de îndrumare logopedică a
educatoarelor, învătătorilor si instructorilor de educatie cu privire la
activitatea de interventie logopedică se realizează de către profesorii
logopezi din centrele si cabinetele logopedice interscolare prin:
a) participarea/organizarea unor actiuni de informare
si consiliere logopedică în unitătile scolare si prescolare arondate fiecărui
profesor logoped;
b) actiuni metodice de îndrumare/consiliere logopedică
a cadrelor didactice din scoli si grădinite, în vederea corectării tulburărilor
usoare de limbaj;
c) dezbateri tematice privind importanta consolidării
limbajului în procesul dezvoltării generale a copilului, conditie esentială
unei integrări scolare si sociale optime.
Art. 6. – Înfiintarea centrelor si a cabinetelor
logopedice interscolare, stabilirea sediilor, încadrarea acestora cu personal
didactic calificat si dotarea cabinetelor logopedice cu aparatură si material
didactic necesar se fac de către inspectoratele scolare judetene/al
municipiului Bucuresti, la propunerea centrelor judetene/al municipiului
Bucuresti de resurse si de asistentă educatională, cu avizul inspectorului
scolar pentru învătământ special si special integrat.
Art. 7. – (1) Interventiile logopedice se desfăsoară
în centre logopedice, cabinete logopedice si cabinete de resurse, organizate de
regulă în scolile sau în grădinitele de masă.
(2) Unitătile de învătământ precizate mai sus vor
asigura spatiul si dotarea minimă necesară bunei desfăsurări a activitătii
logopedice si vor permite accesul părintilor si al copiilor în cabinet.
(3) Într-un centru logopedic interscolar pot functiona
unul sau mai multe cabinete logopedice, în functie de numărul elevilor cu
tulburări de limbaj care au nevoie de terapie logopedică, precum si de numărul
profesorilor logopezi normati si încadrati.
(4) Activitatea logopedică se desfăsoară în cabinetele
logopedice sau în cabinetele de resurse dotate corespunzător normelor
metodologice cu cel mult 2 profesori logopezi care îsi planifică activitătile
în ture diferite.
Art.
8. – (1) Finantarea centrelor/cabinetelor logopedice interscolare se asigură
din bugetul de stat prin bugetele judetelor/bugetele consiliilor locale ale
sectoarelor municipiului Bucuresti, prin centrul judetean/al municipiului
Bucuresti de resurse si de asistentă psihopedagogică.
(2) Conform prevederilor legale, centrele/cabinetele
logopedice interscolare pot beneficia de sponsorizări din partea unor persoane
fizice si juridice, a unor organizatii guvernamentale si nonguvernamentale
nationale si internationale.
CAPITOLUL II
Normarea, încadrarea si organizarea activitătii
profesorilor logopezi
Art. 9. – (1) Numărul posturilor de profesori logopezi
se stabileste de inspectoratul scolar judetean/al municipiului Bucuresti, la
propunerea inspectorului scolar de specialitate, în functie de:
a) numărul copiilor din grădinite;
b) numărul elevilor din clasele I–IV.
(2) Un profesor logoped acoperă o zonă de interventie
(circumscriptie logopedică) de cel putin 500 de copii/elevi din grădinite si
din clasele I–IV.
(3) Repartizarea zonelor de interventie din teritoriul
alocat centrelor si cabinetelor logopedice interscolare se realizează de către
comisia metodică a centrelor logopedice interscolare, în functie de numărul
copiilor/elevilor si de numărul de profesori logopezi încadrati.
(4) Depistarea copiilor/elevilor cu tulburări de
limbaj din zona de interventie logopedică arondată, examinarea complexă si
planificarea activitătii (programarea copiilor la cabinet) se vor realiza în
decurs de o lună de la începutul fiecărui an scolar.
(5) Activitătile de reevaluare/reexaminare se
realizează la începutul semestrului al II-lea, timp de o săptămână.
Art. 10. – (1) Pe parcursul unui an scolar un profesor
logoped lucrează cu un efectiv de 15–40 copii/elevi cu tulburări de limbaj.
(2) Norma didactică a unui profesor logoped este de 16
ore pe săptămână.
(3) Activitatea logopedică se poate desfăsura zilnic
între orele 8,00–19,00, în cabinetele logopedice din sediu, în cabinetele
logopedice interscolare sau în cabinetele de resurse, în functie de orarul
unitătilor de învătământ (scoli si grădinite) de la care provin copiii.
(4) Durata unei activităti de terapie logopedică este
de regulă de 45 de minute.
(5) Activitatea de interventie logopedică se
realizează de regulă în afara orelor de curs. Forma de organizare este
activitatea cu grupe mici de 2–4 copii sau individual, în functie de
următoarele criterii:
– tipul tulburării de limbaj;
– gravitatea tulburării de limbaj;
– vârsta copilului/elevului;
– colaborarea cu familia (receptivitatea, implicarea
activă în procesul terapeutic, posibilitatea de răspuns la programarea propusă
etc.).
Art. 11. – (1) Activitatea profesorilor logopezi din
centrul logopedic interscolar se desfăsoară în conformitate cu atributiile si
responsabilitătile prevăzute în fisa postului, precum si cu normele
deontologice ale profesiei.
(2) Activitatea este
esalonată în etape si vizează următoarele obiective specifice:
a) identificarea, depistarea si înregistrarea copiilor
sesizati din zona de interventie logopedică, examinarea de către fiecare
profesor logoped, la începutul fiecărui an scolar, a tuturor copiilor
prescolari din grupele mari si pregătitoare din grădinite si a copiilor din
clasa I din toate unitătile care apartin circumscriptiei sale logopedice;
b) înregistrarea copiilor cu tulburări de limbaj în
fisele de depistare avizate de directorul unitătii în care s-a făcut
depistarea;
c) convocarea copiilor cu tulburări medii si grave la
centrul logopedic interscolar, pe bază de invitatii scrise adresate părintilor;
d) examinarea complexă logopedică si psihopedagogică a
copiilor luati în corectare, în colaborare cu familia si cu cadrele didactice,
în scopul identificării tuturor factorilor care au influentat negativ evolutia
limbajului si a comunicării copilului;
e) formularea diagnosticului si prognosticului pentru
fiecare copil/elev evaluat;
f) proiectarea activitătii de terapie a tulburărilor
de limbaj si de comunicare identificate;
g) interventie terapeutic-recuperatorie în concordantă
cu diagnosticul logopedic al copiilor/elevilor evaluati;
h) evaluarea periodică a progreselor realizate de
elevi si reproiectarea activitătii de interventie.
Art. 12. – Evidenta copiilor/elevilor cu tulburări de
limbaj se realizează prin următoarele documente:
• fise de depistare pe unităti scolare si prescolare –
anuale;
• registre de evidentă a copiilor cu tulburări de
limbaj care sunt cuprinsi în corectare în centrul logopedic interscolar,
realizate pe an scolar;
• registre de evidentă a prezentei la corectare;
• fisa logopedică, ca instrument de consemnare a
datelor anamnezice, a demersului terapeutic si a dinamicii corectării;
• programe de terapie logopedică pe tip de tulburare.
Art. 13. – (1) Numirea, transferul, stabilirea normei didactice si salarizarea profesorilor logopezi se fac în conditiile prevăzute de legislatia în vigoare si de precizările Ministerului Educatiei si Cercetării.
(2) Administrarea, dotarea si gospodărirea directă a
centrelor/cabinetelor logopedice interscolare revin unitătii scolare în care
îsi are sediul centrul/cabinetul logopedic interscolar.
(3) Plata salariilor profesorilor logopezi se
realizează de centrele judetene/al municipiului Bucuresti de resurse si de
asistentă psihopedagogică.
Art. 14. – Coordonarea metodologică a profesorilor
logopezi este asigurată la fiecare centru logopedic interscolar de către un
profesor logoped coordonator, care conduce si comisia metodică a centrului
logopedic interscolar respectiv.
El este propus de profesorii logopezi din
judet/municipiul Bucuresti si este numit de către directorul centrului
judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistentă psihopedagogică.
Art. 15. – (1) Prezenta profesorilor logopezi este
completată si avizată de către directorul unitătii scolare în care îsi
desfăsoară activitatea profesorul logoped si contrasemnată de către directorul
centrului judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de asistentă
psihopedagogică.
(2) Condica de consemnare a activitătii profesorilor
logopezi este completată si avizată de către coordonatorul centrului logopedic
interscolar si contrasemnată de către directorul centrului judetean/al
municipiului Bucuresti de resurse si de asistentă psihopedagogică.
Art. 16. – Normele de încadrare, salarizare si
premiere a profesorilor logopezi din centrele/cabinetele logopedice
interscolare se stabilesc si se acordă conform legislatiei în vigoare.
Art. 17. – (1) La încadrarea/perfectionarea cadrelor
didactice din centrul logopedic interscolar este obligatorie asigurarea
calificării si perfectionării corespunzătoare domeniului specific de activitate
– calificarea în psihologie/psihopedagogie specială/pedagogie.
(2) Ocuparea posturilor de profesor logoped se face cu
îndeplinirea conditiilor prevăzute la art. 5 alin. (2) lit. c) coroborat cu
art. 7 alin. (3) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic,
cu modificările si completările ulterioare, precum si cu respectarea
prevederilor din Metodologia de ocupare a posturilor/catedrelor declarate
vacante în învătământul preuniversitar, aprobată anual prin ordin al
ministrului educatiei si cercetării.
(3) Formarea initială, încadrarea si formarea continuă
a cadrelor didactice din centrele logopedice interscolare se reglementează prin
legislatia scolară în vigoare.
Art. 18. – (1) Perfectionarea pregătirii cadrelor
didactice din centrele/cabinetele logopedice interscolare se realizează prin
forme si programe diversificate, în functie de necesitătile si de interesele de
perfectionare.
(2) Această activitate este coordonată de Ministerul
Educatiei si Cercetării si se realizează prin formele stipulate în legislatia
scolară în vigoare.
(3) Formarea continuă a profesorilor logopezi se
realizează si prin participarea la cursuri, seminarii, simpozioane si alte
manifestări organizate în conformitate cu legislatia în vigoare.
Art. 19. – Consiliile judetene/ale sectoarelor
municipiului Bucuresti, prin centrele judetene/al municipiului Bucuresti de
resurse si de asistentă psihopedagogică în a căror subordine se află
centrele/cabinetele logopedice interscolare, au obligatia să asigure în
cabinetele logopedice materialele, aparatura si echipamentele specifice
necesare (casetofoane, casete audio, calculatoare, imprimantă si soft,
copiator, reportofon, TV si video, consumabile).
Art. 20. – Cabinetele logopedice vor fi dotate
corespunzător cu:
– material didactic: audio-video, oglindă logopedică,
copiator, calculator, truse logopedice, atlase logopedice, jocuri pentru
dezvoltarea limbajului, casete, dischete etc.;
– materiale psihopedagogice speciale: teste pentru
examinarea limbajului, probe pentru cunoasterea vârstei psihologice;
– teste de evaluare a proceselor psihice;
– probe de evaluare a nivelului de cunostinte.
CAPITOLUL III
Dispozitii finale
Art. 21. – La nivelul
judetului/sectoarelor municipiului Bucuresti functionează un singur centru
logopedic interscolar a cărui activitate este coordonată, monitorizată si
evaluată de centrul judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si de
asistentă psihopedagogică.
Art. 22. – Evaluarea activitătii din centrele
logopedice interscolare, ca structuri de învătământ special integrate în
sistemul de învătământ public, se realizează de centrele judetene/al
municipiului Bucuresti de resurse si de asistentă educatională.
Art. 23. – Reteaua care cuprinde centrul si cabinetele
logopedice interscolare este propusă de centrul judetean/al municipiului
Bucuresti de resurse si de asistentă educatională si aprobată de inspectoratele
scolare judetene/al municipiului Bucuresti.
Art. 24. – Cabinetele logopedice interscolare sunt
numerotate la nivelul judetelor/municipiului Bucuresti.
Art. 25. – În vederea integrării si reabilitării
copiilor/elevilor cu deficiente în si prin comunitate, inspectoratele scolare
vor asigura un număr suficient de posturi de profesor logoped, corelat cu
populatia scolară.
Art. 26. – Centrul logopedic interscolar poate
participa, sub coordonarea centrului judetean/al municipiului Bucuresti de
resurse si de asistentă psihopedagogică, la actiuni de formare continuă,
oferind sprijin pentru practica studentilor de la facultătile de profil, în
baza unui protocol.
Art. 27. – La data intrării în vigoare a prezentului regulament se abrogă prevederile referitoare la centrele logopedice interscolare din Regulamentul de organizare si functionare a învătământului special.