MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 173 (XVII) - Nr. 1193 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Vineri, 30 decembrie 2005
SUMAR
ORDONANTE SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
196. – Ordonantă de urgentă
privind Fondul pentru mediu
198. – Ordonantă de urgentă
privind constituirea, alimentarea si utilizarea Fondului de întretinere,
înlocuire si dezvoltare pentru proiectele de dezvoltare a infrastructurii
serviciilor publice care beneficiază de asistentă financiară nerambursabilă din
partea Uniunii Europene
203. – Ordonantă de urgentă
pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal
207. – Ordonantă de urgentă
pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
51/1998 privind valorificarea unor active ale statului
1.831. – Hotărâre pentru
modificarea Hotărârii Guvernului nr. 269/2001 privind registrul agricol pentru
perioada 2001–2005
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
269. –
Ordin al presedintelui Casei Nationale de Asigurări de Sănătate pentru
modificarea si completarea Ordinului presedintelui Casei Nationale de Asigurări
de Sănătate nr. 221/2005 pentru aprobarea Normelor metodologice privind
contributia de asigurări sociale de sănătate
744. – Ordin al ministrului economiei si comertului
privind prelungirea termenului de valabilitate a unor licente automate de
export, a căror valabilitate expiră la 31 decembrie 2005*)
745. – Ordin al ministrului economiei si comertului
privind deschiderea unor contingente tarifare la importul în România al unor
produse agricole originare din Uniunea Europeană (UE) si modul de administrare
a acestor contingente în anul 2006*)
746. – Ordin al ministrului economiei si comertului
privind deschiderea unor contingente tarifare la importul în România al unor
produse agricole transformate originare din Uniunea Europeană (UE) si modul de
administrare a acestor contingente în anul 2006*)
747. – Ordin al ministrului economiei si comertului
privind deschiderea unor contingente tarifare la importul în România al unor
produse agricole originare din Republica Albania si modul de administrare a
acestor contingente în anul 2006*)
748. – Ordin al ministrului economiei si comertului
privind modul de administrare a contingentului tarifar, exceptat de la plata
taxelor vamale, la importul în România al unor produse din categoria zahăr
rafinat, originare din Republica Moldova în anul 2006*)
749. – Ordin al ministrului economiei si comertului
privind deschiderea unor contingente tarifare la importul în România al unor
produse agricole originare din tările membre ale Acordului Central European de
Comert Liber (CEFTA) si modul de administrare a acestor contingente în anul
2006*)
750. – Ordin al ministrului economiei si comertului privind
deschiderea unor contingente tarifare la importul în România al unor produse
agricole originare din Republica Macedonia si modul de administrare a acestor
contingente în anul 2006*)
751. – Ordin al ministrului economiei si comertului
privind deschiderea unor contingente tarifare la importul în România al unor
produse agricole originare din Republica Turcia si modul de administrare a
acestor contingente în anul 2006*)
752. – Ordin al ministrului economiei si comertului
privind deschiderea unor contingente tarifare la importul în România al unor
produse agricole originare din Serbia si Muntenegru si modul de administrare a
acestor contingente în anul 2006*)
753. – Ordin al ministrului economiei si comertului
privind deschiderea unor contingente tarifare la importul în România al unor
produse agricole originare din Statul Israel si modul de administrare a acestor
contingente în anul 2006*)
*)
Ordinele nr. 744–753/2005 se publică ulterior în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 1.193 bis în afara abonamentului, care se poate achizitiona de la
Centrul pentru relatii cu publicul al Regiei Autonome “Monitorul Oficial“,
Bucuresti, sos. Panduri nr. 1.
ORDONANTE SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
Fondul pentru mediu
Având în vedere necesitatea clarificării regimului
juridic al veniturilor din care se constituie Fondul pentru mediu si a
atributiilor Administratiei Fondului pentru Mediu în ceea ce priveste
activitatea privind declararea, constatarea, controlul, colectarea,
solutionarea contestatiilor si executarea silită a contributiilor datorate la
Fondul pentru mediu, în contextul diminuării veniturilor încasate la Fondul
pentru mediu,
tinând seama de necesitatea sporirii numărului de
categorii de proiecte ce pot fi finantate din Fondul pentru mediu, în special
cele privind prevenirea si controlul integrat al poluării, Directiva-cadru a
apei si instalatiile mari de ardere, pentru îndeplinirea angajamentelor asumate
pentru capitolul 22 – Mediu, elemente care vizează interesul public si
constituie o situatie de urgentă si extraordinară,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia
României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă de
urgentă.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. – Fondul
pentru mediu este un instrument economico-financiar destinat sustinerii si
realizării proiectelor pentru protectia mediului, în conformitate cu
dispozitiile legale în vigoare în domeniul protectiei mediului.
Art. 2. – Fondul pentru mediu se constituie si se
gestionează în conformitate cu prevederile legale.
CAPITOLUL II
Administrarea Fondului pentru mediu
Art. 3. – (1) Unitatea care răspunde de gestionarea
Fondului pentru mediu este Administratia Fondului pentru Mediu, denumită în
continuare Administratia Fondului, institutie publică cu personalitate
juridică, finantată integral din venituri proprii, în coordonarea autoritătii
publice centrale pentru protectia mediului.
(2) Administratia Fondului are sediul în municipiul
Bucuresti, Splaiul Independentei nr. 294, corp A, sectorul 6.
(3) Administratia Fondului are în principal,
următoarele atributii:
a) urmăreste constituirea si gestionarea Fondului
pentru mediu;
b) întocmeste planul anual de lucru si bugetul de
venituri si cheltuieli;
c) analizează, selectează si finantează proiectele pentru protectia mediului aprobate în conformitate cu prevederile prezentei ordonante de urgentă si conform cu procedurile prevăzute în Manualul de operare al Fondului pentru mediu;
d) urmăreste si controlează implementarea proiectelor
aprobate si finantate din Fondul pentru mediu;
e) finantează lucrări destinate prevenirii,
înlăturării si/sau diminuării efectelor produse de fenomenele meteorologice
periculoase la lucrările de gospodărire a apelor, conform dispozitiilor art. 13.
Art. 4. – (1) Administratia Fondului este condusă de
un presedinte cu rang de subsecretar de stat.
(2) Presedintele este numit, suspendat si revocat din
functie, în conditiile legii, prin decizie a primului-ministru, la propunerea
conducătorului autoritătii publice centrale pentru protectia mediului.
(3) În exercitarea conducerii Administratiei Fondului,
presedintele emite dispozitii.
(4) Presedintele are calitatea de ordonator de credite
pentru fondurile pe care le gestionează, reprezintă Administratia Fondului în
relatiile cu tertii, precum si în justitie, numeste si eliberează din functie,
în conditiile legii, personalul acesteia.
(5) Administratia Fondului are personal propriu
contractual care asigură functiile de conducere, de executie si de control,
potrivit regulamentului de organizare si functionare propriu.
(6) Salarizarea personalului Administratiei Fondului
se face conform contractului colectiv de muncă încheiat la nivelul institutiei.
(7) În îndeplinirea atributiilor prevăzute la art. 3
alin. (3), Administratia Fondului are următoarele structuri de decizie:
a) Comitetul de avizare;
b) Comitetul director.
Art. 5. – (1) Comitetul de avizare are următoarea
componentă:
a) trei reprezentanti, la nivel de secretar de stat si
de director general sau director din cadrul autoritătii publice centrale pentru
protectia mediului, împuterniciti prin ordin al ministrului;
b) doi reprezentanti, la nivel de secretar de stat si
de director general sau director din cadrul autoritătii publice centrale pentru
economie si comert, împuterniciti prin ordin al ministrului;
c) un reprezentant la nivel de secretar de stat sau
director din cadrul autoritătii publice centrale care răspunde de silvicultură,
împuternicit prin ordin al ministrului;
d) câte un reprezentant la nivel de director general
sau director, împuterniciti prin ordin al ministrului de resort, din cadrul
autoritătii publice centrale pentru sănătate, autoritătii publice centrale
pentru finante publice, autoritătii publice centrale pentru transporturi, constructii
si turism, autoritătii publice centrale pentru administratie si interne;
e) un reprezentant al confederatiei patronale din
domeniul proiectului supus avizării, desemnat de aceasta;
f) un reprezentant al organizatiilor neguvernamentale
din domeniul protectiei mediului, desemnat de acestea;
g) presedintele Administratiei Fondului.
(2) Presedintele Comitetului de avizare este
reprezentantul, la nivel de secretar de stat, al autoritătii publice centrale
pentru protectia mediului, iar vicepresedinte este reprezentantul, la nivel de
secretar de stat, al autoritătii publice centrale pentru economie si comert.
(3) Comitetul de avizare analizează si aprobă prin
vot:
a) manualul de operare, inclusiv metodologia de
selectare, aprobare si finantare a proiectelor;
b) planul anual de lucru, inclusiv categoriile de
proiecte eligibile pentru finantare;
c) proiectele ce urmează să fie finantate din Fondul
pentru mediu, dintre cele propuse de Comitetul director;
d) modalitătile de sustinere financiară a proiectelor
si, după caz, dobânda cu care se acordă finantările rambursabile.
(4) Membrii Comitetului de avizare, exclusiv
secretarii de stat, primesc o indemnizatie de participare pentru activitatea
desfăsurată în cadrul sedintelor acestuia, în cuantumul si în conditiile stabilite
prin Regulamentul de organizare si functionare al Administratiei Fondului.
Art. 6. – (1) Comitetul director este constituit din
presedintele Administratiei Fondului si conducătorii directiilor de
specialitate ale acesteia.
(2) Regulamentul privind organizarea si desfăsurarea
concursului pentru functia de presedinte al Administratiei Fondului se aprobă
prin ordin al conducătorului autoritătii publice centrale pentru protectia
mediului.
(3) Comitetul director are următoarele atributii:
a) aprobă bugetul de venituri si cheltuieli al
Administratiei Fondului, cu acordul autoritătii publice centrale pentru
protectia mediului;
b) avizează manualul de operare elaborat de către
directiile de specialitate si îl supune spre aprobare comitetului de avizare;
c) avizează planul anual de lucru elaborat de către
directiile de specialitate si îl propune spre aprobare Comitetului de avizare;
d) avizează si propune
spre aprobare Comitetului de avizare proiectele selectionate pentru a fi
finantate din Fondul pentru mediu;
e) propune spre aprobare Comitetului de avizare
modalitătile de sustinere a proiectelor si, după caz, dobânda cu care se acordă
finantările rambursabile;
f) aprobă situatiile financiare si conturile de
executie trimestriale si anuale, pe care le înaintează autoritătii publice
centrale pentru protectia mediului;
g) urmăreste constituirea si gestionarea Fondului
pentru mediu;
h) urmăreste implementarea proiectelor finantate;
i) aprobă raportul anual privind gestionarea Fondului
pentru mediu, pe care îl face public, conform prevederilor legale.
Art. 7. – Cheltuielile curente si de capital ale
Administratiei Fondului se asigură din Fondul pentru mediu, în limita a 3% din
veniturile acestuia.
Art. 8. – (1) Operatiunile financiare ale
Administratiei Fondului, care privesc constituirea, gestionarea si utilizarea
resurselor financiare, se derulează prin Trezoreria Statului.
(2) Disponibilitătile financiare ale Fondului pentru
mediu se păstrează în Trezoreria Statului într-un cont distinct si sunt
purtătoare de dobânzi.
(3) Fondurile financiare provenite din surse externe
se gestionează pe baza contractelor încheiate cu partenerii externi în
conformitate cu scopul pentru care au fost acordate si cu destinatiile
prevăzute de prezenta ordonantă de urgentă.
CAPITOLUL III
Veniturile Fondului pentru mediu
Art. 9. – (1) Veniturile Fondului pentru mediu se
constituie din:
a) o contributie de 3% din veniturile realizate din
vânzarea deseurilor feroase si neferoase de către detinătorii de astfel de
deseuri, persoane fizice sau juridice.
Sumele se retin prin stopaj la sursă de către
operatorii economici colectori si/sau valorificatori, autorizati potrivit
legislatiei în vigoare privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile,
care au obligatia să le vireze la Fondul pentru mediu;
b) taxele pentru emisiile de poluanti în atmosferă, încasate de la operatori economici, în cuantumul prevăzut în anexa nr. 1;
c) taxele încasate de la operatorii economici
utilizatori de noi terenuri pentru depozitarea deseurilor valorificabile, în
limitele prevăzute în anexa nr. 2;
d) o taxă de 1 leu (RON)/kg din greutatea ambalajelor
introduse pe piata natională de către producătorii si importatorii de bunuri
ambalate si ambalaje de desfacere;
e) o contributie de 2% din valoarea substantelor clasificate
ca fiind periculoase pentru mediu, prevăzute în anexa nr. 2 la Normele
metodologice de aplicare a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
200/2000 privind clasificarea, etichetarea si ambalarea substantelor si
preparatelor chimice periculoase, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.
490/2002, comercializate de către producători si importatori, cu exceptia
celor utilizate la producerea medicamentelor;
f) în cazul vânzării masei lemnoase pe picior,
contributia la Fondul pentru mediu se stabileste prin aplicarea unui procent de
3% la valoarea de vânzare a acesteia. Suma se încasează de vânzător de la
cumpărător odată cu valoarea masei lemnoase si se varsă de către acesta la
Fondul pentru mediu;
g) în cazul exploatării masei lemnoase pe picior de
către administratorul, respectiv proprietarul pădurii, prin activitate proprie
sau prin intermediul unui prestator de servicii, contributia la Fondul pentru
mediu se stabileste prin aplicarea unui procent de 3% la valoarea de vânzare a
sortimentelor de lemn obtinute si se achită de administratorul, respectiv
proprietarul pădurii;
h) contributia pentru prelucrarea lemnului se
stabileste prin aplicarea unui procent de 3% la valoarea de vânzare a
produselor obtinute si se achită de operatorul economic care a realizat
prelucrarea lemnului;
i) o taxă de 1 leu (RON)/kg anvelopă, încasată de la
producătorii si importatorii care introduc pe piată anvelope noi si/sau uzate
destinate reutilizării;
j) o contributie de 3% din suma care se plăteste
annual pentru gestionarea fondurilor de vânătoare, plătită de către gestionarii
fondurilor de vânătoare;
k) donatii, sponsorizări, asistentă financiară din
partea persoanelor fizice sau juridice române ori străine si a organizatiilor
sau organismelor internationale;
l) sumele încasate din rambursarea finantărilor
acordate, dobânzi, penalităti de întârziere, alte operatiuni financiare
derulate din sursele financiare ale Fondului pentru mediu;
m) sumele încasate de la manifestări organizate în
beneficiul Fondului pentru mediu;
n) cuantumul taxelor pentru emiterea avizelor,
acordurilor si a autorizatiilor de mediu;
o) dobânzi si penalităti de orice fel datorate de
către debitorii Fondului pentru mediu.
(2) Administratia Fondului gestionează si alte
venituri aprobate prin hotărâre a Guvernului.
Art. 10. – (1) În cazul utilizării de către operatorii
economici a deseurilor industriale reciclabile, ca materii prime secundare, în
proportie de cel putin 50%, sumele stabilite la art. 9 alin. (1) lit. b) nu se
plătesc.
(2) Taxele prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. d) si i)
se plătesc numai în cazul neîndeplinirii obiectivului de valorificare a
deseurilor de ambalaje, respectiv obiectivul de gestionare a anvelopelor uzate
prevăzute în legislatia în vigoare, plata făcându-se pe diferenta dintre obiectivul
anual si obiectivul realizat efectiv de către operatorii economici
responsabili.
(3) Operatorii economici producători si importatori de
bunuri ambalate si de ambalaje de desfacere si operatorii economici
responsabili pentru gestionarea anvelopelor uzate sunt obligati să calculeze si
să declare lunar, până la data de 25 a lunii următoare celei în care s-a
desfăsurat activitatea, diferenta dintre obiectivul calculat utilizând
procentajul stabilit prin legislatia în vigoare ca obiectiv de valorificare anual
si obiectivul efectiv realizat.
(4) Nivelul contributiilor si taxelor prevăzute la
art. 9 alin. (1) lit. a)–j) se actualizează prin hotărâre a Guvernului, la
propunerea autoritătii publice centrale pentru protectia mediului.
(5) Baza de calcul la care se aplică procentele
prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. a), e), f), g), h) si j) reprezintă valoarea
de vânzare, exclusiv taxa pe valoarea adăugată aferentă.
(6) Contributia prevăzută la art. 9 alin. (1) lit. f)
va fi inclusă în contractele de vânzare a masei lemnoase pe picior.
Art. 11. – (1) Sumele prevăzute la art. 9 alin. (1)
lit. a)–c), e), f), g) si h) se declară si se plătesc lunar de către persoanele
juridice si persoanele fizice care desfăsoară respectivele activităti, până la
data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care s-a desfăsurat activitatea.
(2) Sumele prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. d), i)
si j) se declară si se plătesc anual de către persoanele juridice care
desfăsoară respectivele activităti, până la data de 25 ianuarie a anului următor.
(3) Declaratia se depune sau se transmite la
Administratia Fondului, iar plata se realizează într-un cont distinct deschis
la trezorerie pe numele acesteia.
(4) Modelul si
continutul declaratiilor la Fondul pentru mediu, prevăzute la art. 10 alin. (3)
si la alin. (1) si (2) din prezentul articol, se aprobă prin ordin al
conducătorului autoritătii publice centrale pentru protectia mediului în termen
de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă.
Art. 12. – (1) Contributiile si taxele ce se
constituie venit la bugetul Fondului pentru mediu se gestionează de către
Administratia Fondului si urmează regimul juridic al impozitelor, taxelor,
contributiilor si al altor sume datorate bugetului general consolidat,
reglementat de Ordonanta Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările si
completările ulterioare.
(2) Activitatea privind declararea, stabilirea,
verificarea si colectarea, inclusiv solutionarea contestatiilor privind
contributiile si taxele la Fondul pentru mediu datorate de către persoanele
juridice si fizice, precum si îndeplinirea măsurilor asigurătorii si procedura
de executare silită se realizează de către Administratia Fondului în conditiile
Codului de procedură fiscală. Administratia Fondului are calitatea de creditor
bugetar.
(3) Pentru neachitarea la termenul de scadentă de
către debitori a obligatiilor de plată prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. a)–j)
se datorează dobânzi si penalităti de întârziere egale cu cele datorate pentru
neachitarea la termen a obligatiilor fiscale.
(4) În cazul neachitării la scadentă a contributiilor
si taxelor datorate la Fondul pentru mediu, Administratia Fondului procedează
la aplicarea măsurilor de recuperare a creantelor prin executare silită.
(5) Administratia Fondului poate constitui un fond
pentru acordarea de stimulente personalului, prin:
a) retinerea unei cote de 5% din sumele încasate prin
executare silită sau în cadrul procedurii reorganizării judiciare si a
falimentului;
b) aplicarea unei cote de 15% asupra dobânzilor si
penalitătilor de întârziere, stabilite cu titlu definitiv în timpul controlului
si încasate de către Administratia Fondului, pentru diferentele constatate.
(6) Totalul fondului de stimulente constituit conform
alin. (5) se repartizează astfel:
a) o cotă de 85% pentru Administratia Fondului;
b) o cotă de 15% pentru autoritatea publică centrală
pentru protectia mediului.
(7) Metodologia de acordare a stimulentelor pentru
personalul propriu se aprobă prin ordin al conducătorului autoritătii publice
centrale pentru protectia mediului în termen de 30 de zile de la intrarea în
vigoare a prezentei ordonante de urgentă.
CAPITOLUL IV
Destinatia Fondului pentru mediu
Art. 13. – (1) Fondul pentru mediu se utilizează
pentru sustinerea si realizarea proiectelor prioritare pentru protectia
mediului.
(2) Categoriile de proiecte eligibile pentru finantare
se stabilesc prin planul anual de lucru si vizează îmbunătătirea performantei
de mediu privind:
a) prevenirea poluării;
b) reducerea impactului asupra atmosferei, apei si
solului;
c) reducerea nivelurilor de zgomot;
d) utilizarea de tehnologii curate;
e) gestionarea deseurilor, inclusiv a deseurilor
periculoase;
f) protectia resurselor de apă, statiile de tratare,
statiile de epurare pentru comunităti locale;
g) gospodărirea integrată a zonei costiere;
h) conservarea biodiversitătii;
i) administrarea ariilor naturale protejate;
j) educatia si constientizarea publicului privind
protectia mediului;
k) cresterea productiei de energie din surse
regenerabile;
l) reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră;
m) reconstructia ecologică si gospodărirea durabilă a
pădurilor;
n) împădurirea terenurilor degradate situate în zonele
deficitare în păduri, stabilite în conditiile legii;
o) închiderea iazurilor de decantare din sectorul
minier;
p) lucrări destinate prevenirii, înlăturării si/sau
diminuării efectelor produse de fenomenele meteorologice periculoase la
lucrările de gospodărire a apelor aferente obiectivelor din domeniul public al
statului.
(3) Din Fondul pentru mediu sunt finantate proiectele
din categoriile prevăzute la alin. (2), prin una sau mai multe dintre
următoarele modalităti propuse de Comitetul director si aprobate de Comitetul
de avizare:
a) sustinerea financiară a proiectelor prin finantare
sau cofinantare nerambursabilă;
b) sustinerea financiară a proiectelor prin finantare
sau cofinantare rambursabilă;
c) sustinerea totală sau partială a dobânzii aferente
creditelor bancare contractate pentru realizarea proiectelor;
d) cofinantarea proiectelor finantate din fonduri
comunitare si/sau alte fonduri internationale.
(4) Se acordă sustinere financiară din Fondul pentru
mediu, pentru proiectele propuse de către operatorii economici, organizatii
neguvernamentale, autorităti locale si unităti de învătământ.
(5) Analiza, selectarea, finantarea, urmărirea si
controlul implementării proiectelor se fac în conformitate cu prevederile
manualului de operare al Fondului pentru mediu si ale actelor normative date în
aplicarea prezentei ordonante de urgentă, cu exceptia lucrărilor prevăzute la
alin. (2) lit. o).
(6) Categoriile de
lucrări care se pot finanta conform prevederilor alin. (2) lit. o), precum si
sumele destinate finantării acestora se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la
propunerea autoritătii publice centrale pentru protectia mediului.
(7) Finantarea proiectelor aprobate se realizează în
baza contractelor de finantare anuale sau multianuale.
(8) Contractele de finantare, împreună cu actele prin
care se constituie garantii ale rambursării finantării, constituie titluri
executorii, fără a fi necesară învestirea cu formulă executorie.
(9) Finantarea din Fondul pentru mediu se face cu
respectarea legislatiei privind ajutorul de stat.
(10) Sumele rămase neutilizate la sfârsitul anului se reportează
în anul următor, fiind utilizate cu aceeasi destinatie.
Art. 14. – (1) Proiectele solicitantilor care nu si-au
achitat obligatiile fiscale către stat si către Fondul pentru mediu, precum si
proiectele celor care sponsorizează activităti cu efect negativ asupra mediului
nu beneficiază de sprijin financiar din partea Administratiei Fondului.
(2) Veniturile Fondului pentru mediu nu pot fi
utilizate pentru plasamente sau operatiuni financiare speculative.
CAPITOLUL V
Sanctiuni
Art. 15. – (1) Încălcarea prevederilor prezentei
ordonante de urgentă atrage răspunderea civilă, contraventională sau penală,
după caz.
(2) Nedepunerea la termen a declaratiilor lunare
privind obligatiile la Fondul pentru mediu constituie contraventie si se
sanctionează cu amendă de la 2.000 lei (RON) la 2.500 lei (RON).
Art. 16. – (1) Constatarea contraventiilor si
aplicarea sanctiunilor prevăzute de prezenta ordonantă de urgentă se fac de
către personalul de specialitate din cadrul Administratiei Fondului si al
Gărzii Nationale de Mediu, prin unitătile sale teritoriale.
(2) Contraventiilor prevăzute în prezenta ordonantă de
urgentă le sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobată cu modificări
si completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările si completările ulterioare.
CAPITOLUL VI
Art. 17. – Metodologia de calcul a contributiilor si
taxelor prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. a)–k) se stabileste prin ordin al
autoritătii publice centrale pentru protectia mediului în termen de 90 de zile
de la intrarea în vigoare a prezentei ordonante de urgentă.
Art. 18. – (1) Regulamentul de organizare si
functionare a Administratiei Fondului se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la
propunerea autoritătii publice centrale pentru protectia mediului, în termen de
60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonante de urgentă.
(2) Structura organizatorică a Administratiei Fondului
se aprobă prin ordin al conducătorului autoritătii publice centrale pentru
protectia mediului în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a
regulamentului de organizare si functionare.
Art. 19. – Anexele nr. 1 si 2 fac parte integrantă din
prezenta ordonantă de urgentă.
Art. 20. – La data intrării în vigoare a prezentei
ordonante de urgentă se abrogă Legea nr.
73/2000 privind Fondul pentru mediu, republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 889 din 9 decembrie 2002, cu modificările si
completările ulterioare, prevederile art. 18 si ale art. 19 alin. (2) din
Ordonanta Guvernului nr.
77/2004 pentru stimularea asocierii proprietarilor de păduri private în
scopul gospodăririi durabile a acestora, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 791 din 27 august 2004, aprobată cu modificări prin
Legea nr.
515/2004, precum si orice alte dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul mediului si gospodăririi apelor,
Sulfina Barbu
Ministrul agriculturii, pădurilor si dezvoltării
rurale,
Gheorghe Flutur
Ministrul economiei si comertului,
Codrut Ioan Seres
Ministrul transporturilor, constructiilor si
turismului,
Gheorghe Dobre
Ministrul sănătătii,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Bucuresti,
22 decembrie 2005.
Nr.
196.
ANEXA
Nr. 1
TAXELE
pentru emisiile de poluanti în atmosferă, încasate de
la operatorii economici
Nr. crt.
|
Emisii de poluanti în atmosferă |
Taxa de încasat |
1. |
Pulberi
|
0,02 lei (RON)/kg |
2. |
Oxizi
de azot |
0,04 lei (RON)/kg |
3. |
Oxizi
de sulf |
0,04 lei (RON)/kg |
4. |
Poluanti
organici persistenti |
20 lei (RON)/kg |
5. |
Metale
grele: |
|
|
–
plumb |
12 lei (RON)/kg |
|
–
cadmiu |
16 lei (RON)/kg |
|
–
mercur |
20 lei (RON)/kg |
ANEXA
Nr. 2
TAXELE
încasate de la operatorii economici utilizatori de noi
terenuri pentru depozitarea următoarelor categorii de deseuri valorificabile
Nr. crt.
|
Categorii de deseuri valorificabile |
Taxa de încasat |
1. |
Provenite
de la extractia si prelucrarea titeiului |
4 lei (RON)/m2/an |
2. |
Provenite
din prelucrarea primară a lemnului |
1,2 lei (RON)/m2/an |
3. |
Provenite
de la producerea alcoolului |
0,2 lei (RON)/m2/an |
4. |
Slamuri
carbonifere |
4 lei (RON)/m2/an |
5. |
Zgură
de furnal |
4 lei (RON)/m2/an |
6. |
Cenusă
de termocentrală |
4 lei (RON)/m2/an |
7. |
Cenusă
de pirită |
4 lei (RON)/m2/an |
8. |
Fosfogips
|
4 lei (RON)/m2/an |
9. |
Zguri
provenite din metalurgie |
4 lei (RON)/m2/an |
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
constituirea, alimentarea si utilizarea Fondului de întretinere, înlocuire si
dezvoltare pentru proiectele de dezvoltare a infrastructurii serviciilor publice
care beneficiază de asistentă financiară nerambursabilă din partea Uniunii
Europene
Caracterul de urgentă
este determinat de îndeplinirea conditiei referitoare la înfiintarea unui fond
de întretinere, înlocuire si dezvoltare a fiecărui obiectiv de investitii,
conditie asumată de Guvernul României prin memorandumurile de finantare
încheiate cu Comisia Europeană privind asistenta financiară nerambursabilă,
precum si de necesitatea stabilirii bazei legale pentru crearea acestui tip de
fond.
În cazul în care baza legală pentru constituirea si
utilizarea Fondului de întretinere, înlocuire si dezvoltare nu se va realiza în
cel mai scurt timp posibil, Comisia Europeană va considera conditionalitătile
din memorandumurile de finantare ISPA neîndeplinite si va bloca transferul de
fonduri către Fondul National.
În temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia
României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă de
urgentă.
Art. 1. – Se aprobă constituirea, alimentarea si
utilizarea Fondului de întretinere, înlocuire si dezvoltare, denumit în
continuare Fondul IID, de către operatori si/sau unitătile
administrativ-teritoriale, după caz, pentru proiectele de dezvoltare a
infrastructurii serviciilor publice care beneficiază de asistentă financiară
nerambursabilă din partea Uniunii Europene.
Art. 2. – Fondul IID se constituie, se alimentează si
se utilizează conform Normelor pentru constituirea, alimentarea si utilizarea
Fondului de întretinere, înlocuire si dezvoltare, prevăzute în anexa*) care
face parte integrantă din prezenta ordonantă de urgentă.
Art. 3. – (1) În cazul în care operatorul sau unitatea
administrativ-teritorială are deja constituit un fond de acest tip, fondul de
rezervă existent continuă să se alimenteze potrivit prevederilor acordului sau
contractului de împrumut, astfel cum a fost ratificat ori aprobat prin actul
normativ care a prevăzut obligativitatea constituirii lui.
(2) Normele prevăzute la art. 2 reglementează
obligatiile minimale ale operatorului sau unitătii administrativ-teritoriale cu
privire la constituirea Fondului IID pentru realizarea proiectelor de
dezvoltare a infrastructurii serviciilor publice care beneficiază de asistentă
financiară nerambursabilă din partea Uniunii Europene.
Art 4. – Orice modificare a Normelor pentru
constituirea, alimentarea si utilizarea Fondului pentru întretinere, înlocuire
si dezvoltare, prevăzute la art. 2, în functie de conditiile concrete ale
proiectelor si de cerintele finantatorilor, este initiată de Ministerul
Finantelor Publice.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Bucuresti,
22 decembrie 2005.
Nr.
198.
ANEXĂ
NORME
pentru constituirea, alimentarea si utilizarea Fondului
de întretinere, înlocuire si dezvoltare
pentru
modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal
În vederea sustinerii programului de aderare a
României la Uniunea Europeană, precum si pentru corelarea unor dispozitii din
legislatia fiscală, se impune adoptarea în regim de urgentă a prezentului act
normativ.
În temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia
României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă de
urgentă.
Art. I. – Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, cu modificările si completările
ulterioare, se modifică si se completează după cum urmează:
1. După alineatul (4) al articolului 21 se
introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins:
“(5) Regia Autonomă «Administratia Patrimoniului
Protocolului de Stat» deduce la calculul profitului impozabil următoarele
cheltuieli:
a) cheltuielile reprezentând diferenta dintre sumele cuvenite
pe bază de contract de prestări de servicii cu Senatul, Camera Deputatilor,
Administratia Prezidentială, Guvernul României si Curtea Constitutională pentru
plata activitătii de reprezentare si protocol si cheltuielile înregistrate
efectiv de regie;
b) cheltuielile efectuate, în conditiile legii, pentru
asigurarea administrării, păstrării integritătii si protejării imobilului
«Palat Elisabeta» din domeniul public al statului;
c) cheltuielile aferente producerii si emiterii
permiselor de sedere temporară/permanentă pentru cetătenii străini, în
conditiile reglementărilor legale.“
2. După alineatul (4) al articolului 168 se
introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins:
“(5) Prevederile alin. (1) si (2) nu se aplică pentru
electricitate si gazul natural.“
Art. II. – Prevederile art. I intră în
vigoare la data de 1 ianuarie 2006.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Bucuresti,
22 decembrie 2005.
Nr. 203.
pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active ale statului
Având în vedere
blocajul economic cauzat de punerea în aplicare a modalitătilor de executare
silită a activelor statului detinute de Autoritatea pentru Valorificarea
Activelor Statului,
tinând seama de necesitatea prelungirii
aplicabilitătii reglementărilor speciale privind executarea silită a activelor
statului numai în temeiul unor hotărâri judecătoresti sau arbitrale irevocabile
si luând în considerare că neinstituirea urgentă a acestei măsuri este de
natură să producă statului prejudicii însemnate si, mai ales, ireversibile,
rezultând din dificultatea întoarcerii executării silite în situatia
desfiintării hotărârilor judecătoresti ori arbitrale în temeiul cărora s-a
efectuat executarea silită, se impune reglementarea în regim de urgentă a
acestor situatii.
În temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia
României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă de
urgentă.
Articol unic. – Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
51/1998 privind valorificarea unor active ale statului, republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 948 din 24 decembrie 2002, cu
modificările si completările ulterioare, se modifică si se completează după cum
urmează:
1. După articolul 42 se introduce un nou articol,
articolul 421, cu
următorul cuprins:
“Art.421. – În
cazul în care popririle înfiintate de Autoritatea pentru Valorificarea
Activelor Statului, pentru executare silită prin poprirea conturilor bancare
sau prin poprirea tertilor, generează imposibilitatea debitorului de a-si
continua activitatea economică, cu consecinte sociale deosebite, creditorul
poate dispune, la cererea debitorului si tinând seama de motivele invocate de
acesta, suspendarea temporară, totală sau partială a executării silite prin
poprirea conturilor bancare sau a tertilor.“
2. Alineatul (3) al articolului 851 va avea
următorul cuprins:
“(3) Dispozitiile alin. (1) si (2) se aplică până la
data de 30 iunie 2006 inclusiv.“
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Presedintele interimar al Autoritătii
pentru Valorificarea Activelor Statului,
Giliola Ciorteanu
p. Seful Cancelariei Primului-Ministru,
Dan Petrescu
p. Ministrul finantelor publice,
Cătălin Doica,
secretar de stat
Bucuresti,
22 decembrie 2005.
Nr.
207.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
modificarea Hotărârii Guvernului nr. 269/2001 privind registrul agricol pentru
perioada 2001–2005
În temeiul art. 108 din Constitutia României,
republicată,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. – Hotărârea Guvernului nr.
269/2001 privind registrul agricol pentru perioada 2001–2005, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 118 din 7 martie 2001, se modifică
după cum urmează:
1. Titlul va avea următorul cuprins:
“HOTĂRÂRE
privind registrul agricol pentru
perioada 2001–2006“
2. Articolul 1 va avea următorul cuprins:
“Art.1. – Se aprobă registrul agricol pentru perioada
2001–2006. Formularele sunt prevăzute în anexele nr. 1 si 2 care fac parte
integrantă din prezenta hotărâre.“
3. Formularele prevăzute în anexele nr. 1 si 2 se
modifică în mod corespunzător.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul agriculturii,
pădurilor si dezvoltării rurale,
Vasile Lupu,
secretar de stat
p. Ministrul administratiei si internelor,
Paul Victor Dobre,
secretar de stat
Bucuresti,
22 decembrie 2005.
Nr.
1.831.
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
CASA
NATIONALĂ DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE
pentru
modificarea si completarea Ordinului presedintelui Casei Nationale de Asigurări
de Sănătate nr. 221/2005 pentru aprobarea Normelor metodologice privind
contributia de asigurări sociale de sănătate
În temeiul prevederilor:
– Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr.
150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurări
sociale de sănătate, cu modificările si completările ulterioare,
având în vedere:
– dispozitiile Legii nr.
571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările si completările ulterioare,
precum si Referatul de aprobare nr. 2.208/2.494 din 28 decembrie 2005,
presedintele Casei Nationale de Asigurări de Sănătate emite
prezentul ordin.
Art. I. – Normele metodologice privind
contributia de asigurări sociale de sănătate, aprobate prin Ordinul
presedintelui Casei Nationale de Asigurări de Sănătate nr.
221/2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.064
din 28 noiembrie 2005, se modifică si se completează după cum urmează:
1. Partea introductivă a alineatului (3) al
articolului 5 va avea următorul cuprins:
“(3) Veniturile asimilate salariilor cuprind:“
2. Alineatul (1) al articolului 6 va avea următorul
cuprins:
“Art.6. – (1) Veniturile realizate de persoane autorizate
potrivit legii să desfăsoare activităti independente asupra cărora se
calculează contributia sunt veniturile din activităti desfăsurate de persoane
fizice în baza unei autorizatii eliberate în acest sens, realizate în mod
individual si/sau într-o formă de asociere.“
3. Alineatul (4) al articolului 6 se abrogă.
4. Alineatul (3) al articolului 7 va avea următorul
cuprins:
“(3) Pentru veniturile realizate din activităti
desfăsurate de persoane care exercită profesii libere sau autorizate potrivit
legii să desfăsoare activităti independente, contributia de 6,5% se plăteste de
persoana care le realizează.“
5. Alineatul (3) al articolului 8 va avea următorul
cuprins:
“(3) În cazul în care contribuabilii care realizează
venituri din profesii libere sau sunt autorizati să desfăsoare activităti
independente, la finele anului, înregistrează pierderi sau realizează venituri
la nivelul fiecărei luni sub nivelul salariului de bază minim brut pe tară,
contributia se calculează prin aplicarea cotei de 6,5% la nivelul unui salariu
de bază minim brut pe tară pentru fiecare lună, dacă este singurul venit asupra
căruia se calculează contributia.“
6. Titlul sectiunii a 4-a va avea următorul
cuprins:
“SECTIUNEA a 4-a
Asiguratii beneficiari ai indemnizatiei
de somaj“
7. Alineatul (1) al articolului 10 va avea
următorul cuprins:
“Art.10. – (1) Beneficiarii indemnizatiei de somaj
sunt asigurati în sistemul asigurărilor sociale de sănătate, iar contributia
bănească lunară în cotă de 6,5% se aplică asupra indemnizatiei de somaj si se
suportă din bugetul asigurărilor pentru somaj.“
8. Alineatul (2) al articolului 11 se abrogă.
9. Alineatul (2) al articolului 13 va avea
următorul cuprins:
“(2) Pentru veniturile impozabile din dividende,
obligatia plătii contributiei de 6,5% revine persoanelor fizice beneficiare ale
acestor venituri. Contributia pentru veniturile din dividende se virează până
la data de 25 a lunii următoare celei în care s-a făcut plata dividendelor.“
10. Alineatul (1) al articolului 14 va avea
următorul cuprins:
“Art.14. – (1) Prin sintagma alte venituri care se
supun impozitului pe venit prevăzută la art. 51 alin. (2) lit. e) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
150/2002, cu modificările si completările ulterioare, se întelege
veniturile impozabile prevăzute de Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările si completările ulterioare,
altele decât cele prevăzute la art. 51 alin. (2) lit. a)–d) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr.
150/2002, cu modificările si completările ulterioare.“
11. Alineatul (5) al articolului 14 se abrogă.
12. Alineatul (1) al articolului 15 va avea
următorul cuprins:
“Art.15. – (1) Contributiile pentru persoanele
prevăzute la art. 6 alin. (2) lit. b) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
150/2002, cu modificările si completările ulterioare, se calculează după
următoarea formulă:
Salariul de bază minim brut pe tară x 2 x 6,5% |
x |
Numărul de zile lucrătoare din luna în situatiile
prevăzute la art. 6 alin. (2) lit. b), în care se face calculul din luna pentru care se
face calculul“ |
Numărul de zile lucrătoare în care s-a aflat |
13. Alineatul (2) al articolului 15 va avea
următorul cuprins:
“(2) Pentru perioada în care indemnizatiile pentru
incapacitate temporară de muncă nu se suportă din bugetul asigurărilor sociale
de stat, angajatorul are obligatia de a plăti contributia de 7% raportat la
fondul de salarii pentru salariatii aflati în această situatie.“
14. Alineatul (3) al articolului 15 va avea
următorul cuprins:
“(3) Angajatorii vor retine din contributia datorată
bugetului asigurărilor sociale de stat sumele calculate potrivit alin. (1).“
15. Alineatul (7) al articolului 18 se abrogă.
16. Alineatul (4) al articolului 19 va avea
următorul cuprins:
“(4) Termenele de plată a contributiilor la Fondul
national unic de asigurări sociale de sănătate sunt stabilite, în cazul
angajatorilor, până la data de 25 a lunii următoare celei pentru care se
datorează plata drepturilor salariale lunare.“
17. Alineatul (1) al articolului 20 va avea
următorul cuprins:
“Art.20. – (1) Listele privind evidenta nominală a
asiguratilor si a obligatiilor de plată către Fondul national unic de asigurări
sociale de sănătate se vor depune la casele de asigurări de sănătate pe suport
electronic si pe suport hârtie (listate la imprimantă, semnate si stampilate),
însotite de dovada plătii contributiilor.“
18. La alineatul (2) al articolului 20, prima
liniută va avea următorul cuprins:
“– anexa nr. 3a) contine datele aferente
asiguratilor;“
19. Alineatele (4) si (5) ale articolului 21 se
abrogă.
20. După articolul 23 se introduc două noi
articole, articolele 24 si 25, cu următorul cuprins:
“Art.24. – (1) Dispozitiile art. 15 alin. (1)–(3) si
alin. (5) sunt aplicabile până la data de 1 ianuarie 2006.
(2) Începând cu data de 1 ianuarie 2006, contributia
persoanelor aflate în concediu pentru cresterea copilului până la vârsta de 2
ani si în cazul copilului cu handicap până la împlinirea vârstei de 3 ani se
calculează prin aplicarea cotei de 6,5% asupra sumei reprezentând valoarea a de
două ori salariul de bază minim brut pe tară, garantat în plată, si se suportă
de la bugetul de stat în conformitate cu dispozitiile Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr.
148/2005 privind sustinerea familiei în vederea cresterii copilului.
Art. 25. – Începând cu data de 1 ianuarie 2006 cota de
contributie pentru concedii si indemnizatii, destinată plătii indemnizatiilor
prevăzute de Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurări sociale de
sănătate, este de 0,75% aplicată la fondul de salarii sau, după caz, la
drepturile reprezentând indemnizatie de somaj ori asupra veniturilor supuse
impozitului pe venit si se achită la bugetul Fondului national unic de
asigurări sociale de sănătate.“
21. La anexele nr. 3a) si 4, a doua mentiune din subsol
va avea următorul cuprins:
“**) Se va mentiona categoria de asigurat (S –
salariat, ACC – salariat normă partială, CM – concedii acordate în baza
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
158/2005).“
Art. II. – Prezentul ordin se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Presedintele Casei Nationale de Asigurări de Sănătate,
Cristian Vlădescu
Bucuresti,
28 decembrie 2005.
Nr. 269.
*) Ordinele nr. 744–753/2005 se publică ulterior în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.193 bis în afara abonamentului, care se poate achizitiona de la Centrul pentru relatii cu publicul al Regiei Autonome “Monitorul Oficial“, Bucuresti, sos. Panduri nr. 1.