MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 173 (XVII) - Nr. 127 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Miercuri, 9 februarie 2005
SUMAR
HOTĂRÂRI ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
55.
- Hotărâre privind aprobarea Strategiei de restructurare a industriei
siderurgice din România si a planurilor individuale de viabilitate ale
companiilor siderurgice, reactualizate pentru perioada 2003-2008
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
912/2004.
- Ordin al ministrului agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale
privind controlul putregaiului inelar al cartofului, produs de Clavibacter
michiganensis ssp. sepedonicus.
80.
- Ordin al ministrului agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale pentru
aprobarea modificării art. 1 alin. (9) si (10) din Ordinul ministrului
agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale nr. 942/2004 privind aprobarea
introducerii însemnului de certificare a calitătii vinurilor DOC îmbuteliate,
destinate comercializării, si aprobarea modificării nivelului sumelor percepute
ca taxe pentru eliberarea autorizatiei de producător de vinuri cu denumire de
origine (DOC) si a certificatului de atestare a dreptului de comercializare a
vinurilor cu denumire de origine (DOC)
ACTE ALE
CONSILIULUI CONCURENTEI
13.
- Ordin privind punerea în aplicare a Regulamentului pentru modificarea si
completarea Regulamentului privind ajutorul de stat pentru întreprinderile mici
si mijlocii
ACTE ALE
CAMEREI AUDITORILOR FINANCIARI DIN ROMÂNIA
41.
- Hotărâre privind modificarea si completarea Hotărârii nr. 9 din 27 iunie
2001 a Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România pentru aprobarea
Regulilor privind pregătirea profesională continuă a auditorilor financiari
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind aprobarea Strategiei de restructurare a
industriei siderurgice din România si a planurilor individuale de viabilitate
ale companiilor siderurgice, reactualizate pentru perioada 2003-2008
În temeiul art.
108 din Constitutia
României, republicată,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - Se
aprobă Strategia de restructurare a industriei siderurgice din România si
planurile individuale de viabilitate ale companiilor siderurgice, parte
componentă a strategiei, reactualizate pentru perioada 2003-2008, a căror
sinteză este prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta
hotărâre.
Art. 2. -
Ministerul Economiei si Comertului, Ministerul Finantelor Publice si
Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului vor monitoriza realizarea
procesului de restructurare în conformitate cu strategia de restructurare si
planurile individuale de viabilitate prevăzute la art. 1.
Art. 3. -
Ministerul Economiei si Comertului va informa periodic Guvernul asupra
realizării strategiei de restructurare si a planurilor individuale de
viabilitate prevăzute la art. 1.
Art. 4. - Pe data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr.
655/2004 privind aprobarea Strategiei de restructurare a industriei
siderurgice din România pentru perioada 2004-2010, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 425 din 12 mai 2004.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
economiei si comertului,
Codrut
Ioan Seres
Ministrul
integrării europene,
Ene Dinga
Ministrul
finantelor publice,
Ionel
Popescu
Presedintele
Autoritătii
pentru
Valorificarea Activelor Statului,
Gabriel
Zbârcea
Ministrul
muncii,
solidaritătii
sociale si familiei,
Bucuresti, 13 ianuarie 2005.
Nr. 55.
ANEXĂ*)
ROMÂNIA
MINISTERUL ECONOMIEI SI COMERTULUI
STRATEGIA
DE RESTRUCTURARE
a
industriei siderurgice din România si planurile de viabilitate ale companiilor
siderurgice
- sinteza –
|
|
|
|
|
|
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL AGRICULTURII, PĂDURILOR SI
DEZVOLTĂRII RURALE
privind controlul putregaiului inelar al
cartofului, produs de Clavibacter michiganensis ssp. Sepedonicus
Văzând Referatul de
aprobare nr. 112.169 din 19 noiembrie 2004 al Directiei generale de
reglementare si implementare,
având în vedere
prevederile Directivei 93/85/CEE privind controlul putregaiului inelar al
cartofului,
în temeiul prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 409/2004 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale, cu modificările ulterioare,
ministrul
agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale emite următorul ordin:
Art. 1. -
Prezentul ordin reglementează măsurile necesare a se aplica împotriva bacteriei
Clavibacter michiganensis (Smith) Davis et al. ssp. Sepedonicus
(Spieckermann et Kotthoff) Davis et al., denumită în continuare organism,
care cauzează putregaiul inelar al cartofului, în scopul:
a) localizării si
determinării distributiei;
b) prevenirii aparitiei
si răspândirii;
c) împiedicării
răspândirii si al controlului în vederea eradicării, în cazul semnalării
acestuia.
Art. 2. - (1)
Unitătile fitosanitare efectuează inspectii oficiale sistematice la tuberculi
si, dacă este cazul, la plantele de cartof (Solanum tuberosum L.),
provenite din raza lor de activitate, în vederea depistării organismului sau
pentru confirmarea absentei acestuia.
(2) În cazul
tuberculilor se prelevează probe atât din cartofii de sământă, cât si din cei
de alt fel, de preferintă din loturi depozitate, si se supun testelor oficiale
de laborator, utilizându-se în vederea detectării si diagnosticării
organismului metoda stabilită în anexa nr. I. În plus, dacă este cazul, se pot
efectua inspectii vizuale oficiale si prin sectionarea altor probe de
tuberculi.
(3) În cazul
plantelor, aceste inspectii se efectuează conform metodelor adecvate, iar
probele ridicate sunt supuse unei testări oficiale.
(4) Detaliile
suplimentare cu privire la procedurile de inspectie prevăzute la alin. (1), numărul,
originea, esalonarea si perioada prelevării probelor sunt stabilite de Directia
fitosanitară din cadrul Ministerului Agriculturii,
Pădurilor si
Dezvoltării Rurale, pe baza informatiilor stiintifice si a principiilor
statistice, precum si a biologiei organismului, tinându-se cont de sistemele de
productie a cartofului existente.
(5) Rezultatele
inspectiilor oficiale prevăzute la alin. (1) trebuie notificate celorlalte
state membre ale Uniunii Europene si Comisiei Europene cel putin o dată pe an.
Detaliile acestei
notificări sunt confidentiale.
Art. 3. -
Suspectarea aparitiei sau prezenta confirmată a organismului în plante de
cartof si tuberculi sau în tuberculii recoltati, depozitati ori comercializati
pe raza de activitate a unitătilor fitosanitare trebuie raportată Directiei
fitosanitare din cadrul Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării
Rurale.
Art. 4. - (1) În
cazul unei aparitii suspectate, Laboratorul Central pentru Carantină
Fitosanitară sau alte laboratoare aprobate de Ministerul Agriculturii,
Pădurilor si Dezvoltării Rurale efectuează teste de laborator oficiale sau
oficial supravegheate, utilizând metoda stabilită în anexa nr. I si în
conformitate cu conditiile precizate la pct. 1 din anexa nr. II, în scopul
confirmării sau infirmării aparitiei suspectate a organismului. În cazul
confirmării prezentei organismului, se aplică prevederile stabilite la pct. 2
din anexa nr. II.
(2) În asteptarea
confirmării sau infirmării aparitiei suspectate a organismului conform alin.
(1), în cazurile de aparitie suspectată în care:
(i) s-au constatat
simptome vizuale de diagnostic suspecte, sugerând prezenta bolii; sau
(ii) a fost
identificat un test pozitiv de imunofluorescentă, asa cum este precizat în
anexa nr. I, sau un alt test pozitiv adecvat, Ministerul Agriculturii,
Pădurilor si Dezvoltării Rurale, prin unitătile fitosanitare:
a) interzice
circulatia tuturor loturilor sau transporturilor din care s-au prelevat probe,
aceasta putându-se face doar sub control oficial si cu conditia să se fi stabilit
că nu există nici un risc identificabil de răspândire a organismului;
b) aplică măsurile
necesare pentru identificarea originii aparitiei suspectate;
c) introduce
măsuri de precautie suplimentare adecvate, bazate pe gradul de risc estimat, în
vederea prevenirii oricărei răspândiri a organismului. Aceste măsuri pot
include controlul oficial al circulatiei oricăror tuberculi sau plante în
cadrul sau în afara oricărei premise asociate cu aparitia suspectată.
(3) Măsurile
prevăzute la alin. (2) pct. (ii) lit. c) pot fi adoptate în conformitate cu
procedura stabilită în art. 18 din Directiva 2000/29/CEE.
(4) Celălalt test
adecvat, prevăzut la alin. (2) pct. (ii), este adoptat în conformitate cu
procedura stabilită în art. 18 din Directiva 2000/29/CEE.
Art. 5. - (1) Dacă
testele de laborator efectuate oficial sau sub control oficial, în conformitate
cu metoda stabilită în anexa nr. I, confirmă prezenta organismului într-o probă
de tuberculi, plante sau părti de plante, Ministerul Agriculturii, Pădurilor si
Dezvoltării Rurale, având în vedere principiile stiintifice fundamentale,
biologia organismului si sistemele particulare de productie, comercializare si
prelucrare, dispune, prin unitătile fitosanitare, următoarele măsuri:
a) declară
contaminati tuberculii sau plantele, transportul si/sau lotul, precum si
utilajul, vehiculele, containerele, depozitele sau părti din acestea si oricare
alte obiecte, inclusiv ambalajele din care a fost prelevată proba, dar si, dacă
este cazul, locul, respectiv locurile de productie, precum si câmpul, respectiv
câmpurile de unde au fost recoltati tuberculii sau plantele;
b) determină,
luând în considerare dispozitiile pct. 1 din anexa nr. III, întinderea
contaminării probabile prin contact cu elementele declarate contaminate, înainte
sau după recoltare, sau printr-o legătură avută cu acestea în sistemul de
productie;
c) delimitează o
zonă, pe baza declarării contaminării prevăzute la lit. a), a determinării
întinderii contaminării probabile prevăzute la lit. b) si a răspândirii posibile
a organismului, conform celor prevăzute la pct. 2 din anexa nr. III.
(2) În
conformitate cu prevederile pct. 3 din anexa nr. III, se prevăd următoarele:
a) unitătile
fitosanitare notifică imediat Directiei fitosanitare din cadrul Ministerului
Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale orice contaminare stabilită
conform alin. (1) lit. a) si detaliile delimitării zonei conform alin. (1) lit.
c);
b) Directia
fitosanitară din cadrul Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării
Rurale notifică imediat celorlalte state membre ale Uniunii Europene si
Comisiei Europene orice contaminare stabilită conform alin. (1) lit. a) si
detaliile delimitării zonei conform alin. (1) lit. c). Detaliile acestei
notificări sunt confidentiale. Ele pot fi prezentate Comitetului în
conformitate cu procedura stabilită în art. 18 din Directiva 2000/29/CEE.
Art. 6. - În urma
notificării conform art. 5 alin. (2) si conform elementelor mentionate în
această notificare, trebuie ca celelalte unităti fitosanitare vizate în notificare
să aplice, după caz, prevederile art. 5 alin. (1) lit. a), b) si, respectiv,
c).
Art. 7. - (1) În
cazul în care tuberculii sau plantele au fost declarate contaminate conform
art. 5 alin. (1) lit. a), testele prevăzute la art. 4 alin. (1) se efectuează
la toate stocurile de cartofi care au o relatie clonală cu cei implicati în
contaminare. Testele se efectuează pe numărul de tuberculi sau de plante
necesare pentru determinarea sursei probabile de infectie primară si a
întinderii contaminării probabile, de preferintă după gradul de risc.
(2) În urma
testării se procedează din nou, după caz, la o declarare a contaminării, la o
determinare a întinderii contaminării probabile si la delimitarea unei zone
conform art. 5 alin. (1) lit. a), b) si, respectiv, c).
Art. 8. - (1)
Tuberculii sau plantele declarate contaminate conform art. 5 alin. (1) lit. a)
nu pot fi plantate si, sub control oficial, sunt:
a) distruse, sau
b) eliminate
într-un alt mod, în cadrul uneia sau mai multor măsuri sub control oficial, în
conformitate cu pct. 1 din anexa nr. IV, dacă s-a stabilit că nu există nici un
risc identificabil de răspândire a organismului.
(2) Tuberculii sau
plantele declarate probabil contaminate conform art. 5 alin. (1) lit. b) nu pot
fi plantate si sunt, fără a prejudicia rezultatul testelor prevăzute la art. 7
alin. (1) pentru stocurile care au o relatie clonală cu ele, utilizate sau
eliminate în mod adecvat, conform pct. 2 din anexa nr. IV, sub control oficial,
astfel încât să fie garantată absenta riscului identificabil de răspândire a
organismului.
(3) Orice utilaj,
vehicul, container, depozit ori părti din acestea sau orice alte obiecte,
inclusiv ambalajele, declarate contaminate conform art. 5 alin. (1) lit. a) sau
considerate ca probabil contaminate conform art. 5 alin. (1) lit. b), trebuie
distruse sau curătate si decontaminate, utilizându-se metodele corespunzătoare
prevăzute la pct. 3 din anexa nr. IV. După dezinfectie aceste obiecte nu mai
sunt considerate ca fiind contaminate.
(4) Fără a
prejudicia prevederile alin. (1), (2) si (3), diferite măsuri, definite la pct.
4 din anexa nr. IV, trebuie aplicate în zona delimitată conform art. 5 alin.
(1) lit. c).
Art. 9. - (1)
Cartofii de sământă trebuie să îndeplinească exigentele prevăzute de Hotărârea
Guvernului nr.
1.030/2001 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei
Guvernului nr.
134/2000 privind măsurile de protectie împotriva introducerii si
răspândirii organismelor de carantină dăunătoare plantelor sau produselor
vegetale în România, astfel cum a fost modificată prin Hotărârea Guvernului nr.
1.619/2003, si să provină în linie directă dintr-un material care a fost
obtinut în cadrul unui program aprobat oficial si care a fost declarat liber de
organism ca urmare a testelor efectuate oficial sau sub control oficial,
utilizându-se metoda descrisă în anexa nr. I.
(2) Testele
mentionate mai sus sunt efectuate:
a) în cazurile în
care contaminarea priveste producerea de cartofi de sământă, pe plantele
selectiei clonale initiale;
b) în celelalte
cazuri, fie pe plantele selectiei clonale, fie pe probe reprezentative de
cartofi de sământă de bază sau din generatii anterioare.
Art. 10. -
Detinerea si manipularea organismului sunt interzise.
Art. 11. - Fără a
prejudicia prevederile Hotărârii Guvernului nr.
1.030/2001, cu modificările ulterioare, Ministerul Agriculturii, Pădurilor
si Dezvoltării Rurale poate acorda derogări de la prevederile art. 7, 8 si 10,
în scopuri experimentale sau stiintifice si pentru lucrări pe selectii
varietale, cu conditia ca aceste derogări să nu prejudicieze măsurile de
combatere a organismului si să nu creeze nici un risc de răspândire a acestuia.
Art. 12. - (1)
Ministerul Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale poate adopta măsuri
suplimentare sau mai riguroase pentru combaterea organismului sau pentru
prevenirea răspândirii sale, în măsura în care acestea respectă prevederile
Hotărârii Guvernului nr.
1.030/2001, cu modificările ulterioare.
(2) Măsurile
suplimentare prevăzute la alin. (1) pot să includă obligatia de a nu planta
decât cartofi de sământă certificati oficial sau supusi unei inspectii oficiale
care să garanteze respectarea standardelor fitosanitare. Cea de-a doua
posibilitate se poate aplica în special cazurilor în care agricultorii sunt
autorizati să utilizeze pe exploatatia lor cartofi de sământă care provin din
recolta proprie, precum si altor cazuri în care sunt plantati cartofi de
sământă din productia proprie.
(3) Detaliile
acestor măsuri vor fi notificate celorlalte state membre ale Uniunii Europene
si Comisiei Europene.
Art. 13. - Anexele
nr. I-IV*) fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 14. -
Amendamentele la anexele prezentului ordin, făcute în lumina dezvoltării
cunostintelor stiintifice sau tehnice, trebuie adoptate în conformitate cu
procedura stabilită în art. 18 din Directiva 2000/29/CEE.
Art. 15. -
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I. Art.
2 alin. (5), art. 4 alin. (3) si (4), art. 5 alin. (2) lit. b), art. 12 alin.
(3) si art. 14 vor intra în vigoare la data aderării României la Uniunea
Europeană.
Art. 16. - De la
data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului
agriculturii si alimentatiei nr.
26/1999 privind măsurile pentru prevenirea introducerii, diseminării si diminuării
pagubelor produse de bacteria Clavibacter michiganensis subsp. sepedonicus (Spieckermann
& Kotthoff) Davis et al., care produce putregaiul inelar al cartofului,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 486 din 8 octombrie
1999.
p. Ministrul
agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale,
Nicolae
Istudor,
secretar de
stat
Bucuresti, 3 decembrie 2004.
Nr. 912.
*) Anexele nr. I-IV se publică ulterior în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 127 bis în afara abonamentului,
care se poate achizitiona de la Centrul pentru relatii cu publicul al Regiei
Autonome “Monitorul Oficial”, Bucuresti, sos. Panduri nr. 1.
MINISTERUL AGRICULTURII, PĂDURILOR SI
DEZVOLTĂRII RURALE
pentru aprobarea modificării art. 1 alin. (9) si
(10) din Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale nr.
942/2004 privind aprobarea introducerii însemnului de certificare a calitătii
vinurilor DOC îmbuteliate, destinate comercializării, si aprobarea modificării
nivelului sumelor percepute ca taxe pentru eliberarea autorizatiei de
producător de vinuri cu denumire de origine (DOC) si a certificatului de
atestare a dreptului de comercializare a vinurilor cu denumire de origine (DOC)
Văzând Referatul
de aprobare al Oficiului National al Denumirilor de Origine pentru Vinuri si
alte Produse Vitivinicole (ONDOV) nr. 96 din 17 ianuarie 2005,
văzând Nota comună
nr. 118/15 din 17 ianuarie 2005 a Patronatului National al Viei si Vinului
(PNVV) si a Organizatiei Nationale Interprofesionale Vitivinicole (ONIV),
în baza
prevederilor Legii viei si vinului în sistemul organizării comune a pietei
vitivinicole nr.
244/2002 si ale Normelor metodologice de aplicare a Legii viei si vinului
în sistemul organizării comune a pietei vitivinicole nr.
244/2002, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.
1.134/2002,
în temeiul
Hotărârii Guvernului nr.
409/2004 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii,
Pădurilor si Dezvoltării Rurale, cu modificările ulterioare,
ministrul
agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale emite următorul ordin:
Art. I. - Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor
si dezvoltării rurale nr.
942 din 10 decembrie 2004 privind aprobarea introducerii însemnului de
certificare a calitătii vinurilor DOC îmbuteliate, destinate comercializării,
si aprobarea modificării nivelului sumelor percepute ca taxe pentru eliberarea
autorizatiei de producător de vinuri cu denumire de origine (DOC) si a
certificatului de atestare a dreptului de comercializare a vinurilor cu
denumire de origine (DOC), publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 1.251 din 24 decembrie 2004, se modifică si se completează după cum
urmează:
- Alineatele
(9) si (10) ale articolului 1 vor avea următorul cuprins:
“(9) Agentii
economici care îmbuteliază vinuri DOC în vederea comercializării sunt obligati
să aplice holograma DOC pe etichetele buteliilor, începând cu data de 1 aprilie
2004.
(10) Vinurile DOC
îmbuteliate si livrate anterior datei intrării în vigoare a prezentului ordin
pot fi comercializate fără aplicarea pe etichete a hologramei DOC, dar nu mai
târziu de 1 noiembrie 2005.”
Art. II. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul
agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale,
Gheorghe
Flutur
Bucuresti, 4 februarie 2005.
Nr. 80.
CONSILIUL CONCURENTEI
privind punerea în aplicare a Regulamentului
pentru modificarea si completarea Regulamentului privind ajutorul de stat
pentru întreprinderile mici si mijlocii
În baza:
- Decretului nr.
57/2004 pentru numirea membrilor Plenului Consiliului Concurentei;
- prevederilor art. 28
alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996,
cu modificările si completările ulterioare, si ale art. 22 alin. (1) si (2) din
Legea nr.
143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificările si completările
ulterioare,
având în vedere
avizul favorabil al Consiliului Legislativ,
presedintele
Consiliului Concurentei emite
următorul ordin:
Art. 1. - În urma
adoptării în plenul Consiliului Concurentei, se pune în aplicare Regulamentul
pentru modificarea si completarea Regulamentului privind ajutorul de stat
pentru întreprinderile mici si mijlocii, cuprins în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. -
Compartimentele de specialitate din cadrul Consiliului Concurentei vor urmări
punerea în aplicare a prevederilor prezentului ordin.
Art. 3. -
Prezentul ordin si regulamentul mentionat la art. 1 vor fi publicate în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Presedintele
Consiliului Concurentei,
Mihai Berinde
Bucuresti, 1 februarie 2005.
Nr. 13.
ANEXĂ
REGULAMENT
pentru
modificarea si completarea Regulamentului privind ajutorul de stat pentru
întreprinderile mici si mijlocii
În temeiul art. 28
alin. (1) si (2) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu modificările si completările ulterioare,
si al art. 22 alin. (1) din Legea nr.
143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificările si completările
ulterioare,
Consiliul
Concurentei adoptă prezentul
regulament.
Art. I. - Regulamentul privind ajutorul de stat pentru
întreprinderile mici si mijlocii, pus în aplicare prin Ordinul presedintelui
Consiliului Concurentei nr.
55/2004, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 340 din
19 aprilie 2004, cu modificările ulterioare, se modifică si se completează după
cum urmează:
1. La articolul
1 alineatul (2), litera a) va avea următorul cuprins:
“a) activitătilor
legate de productia, procesarea sau comercializarea produselor prevăzute în
anexa la regulament;”.
2. La articolul
1 alineatul (2) se introduce litera d) care va avea următorul cuprins:
“d) ajutoarelor de
stat ce fac obiectul Regulamentului privind ajutorul de stat în domeniul
industriei carbonifere, pus în aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului
Concurentei nr.
192/2004, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 736 din
16 august 2004.”
3. Articolul 2
va avea următorul cuprins:
“Art. 2. - (1) În
sensul prezentului regulament, termenii si expresiile de mai jos au următoarele
semnificatii:
Întreprinderea
1. Întreprindere
reprezintă orice entitate care desfăsoară o activitate economică,
indiferent de forma ei legală, în special persoane care desfăsoară, cu titlu
individual sau familial, activităti mestesugăresti sau alte tipuri de
activităti si societăti sau asociatii angajate în mod regulat în activităti
economice.
Numărul de
angajati si pragurile financiare care definesc categoriile de întreprinderi
2. Întreprinderi
mici si mijlocii (IMM) sunt acele întreprinderi care au mai putin de 250 de
angajati si care au fie o cifră anuală de afaceri care nu depăseste
echivalentul în lei a 50 milioane EUR, fie un rezultat anual al bilantului
contabil care nu depăseste echivalentul în lei a 43 milioane EUR.
3. În cadrul
categoriei de IMM, întreprindere mică este întreprinderea care are mai
putin de 50 de angajati si a cărei cifră anuală de afaceri sau rezultatul anual
al bilantului contabil nu depăseste echivalentul în lei a 10 milioane EUR.
4. În cadrul
categoriei de IMM, microîntreprindere este întreprinderea care are mai
putin de 10 angajati si a cărei cifră anuală de afaceri sau rezultatul anual al
bilantului contabil nu depăseste echivalentul în lei a 2 milioane EUR.
Tipurile de
întreprinderi luate în considerare la calculul efectivului si al valorilor
financiare
5. Întreprindere
autonomă este orice întreprindere care nu se încadrează la categoria de
«întreprindere partener» în sensul pct. 6 sau «întreprindere legată» în sensul
pct. 7.
6. Întreprinderile
partenere sunt toate întreprinderile care nu se încadrează la categoria de
întreprinderi legale în sensul pct. 7 si între care există următorul raport: o
întreprindere (din amonte) detine, individual sau în comun cu una ori mai multe
întreprinderi legate, în sensul pct. 7, un procent de 25% sau mai mult din
capitalul social ori din drepturile de vot ale unei alte întreprinderi (din
aval). Cu toate acestea, o întreprindere poate fi definită ca autonomă,
neavând, prin urmare, nici o întreprindere partener, chiar dacă acest prag de
25% este atins sau depăsit de către următoarele categorii de investitori, cu
conditia ca acesti investitori să nu fie legati, în sensul pct. 7, individual
sau în comun, de întreprinderea în cauză: a) societăti publice de investitii,
societăti de capital de risc, persoane fizice sau grupuri de persoane fizice cu
activitate frecventă de investitii în capital de risc, care investesc fonduri
proprii în societăti necotate la bursă, cu conditia ca investitia totală a
acestor investitori în aceeasi întreprindere să nu depăsească echivalentul în
lei a 1.250.000 EUR;
b) universităti
sau centre de cercetare fără scop lucrativ;
c) investitori
institutionali, inclusiv fonduri de dezvoltare regională;
d) autorităti
locale autonome având un buget anual mai mic decât echivalentul în lei a 10
milioane EUR si mai putin de 5.000 de locuitori.
7. Întreprinderile
legate sunt întreprinderile între care există oricare dintre următoarele
raporturi:
a) o întreprindere detine majoritatea drepturilor de vot ale actionarilor sau ale membrilor unei alte întreprinderi;
b) o întreprindere
are dreptul de a numi sau de a destitui majoritatea membrilor consiliului de
administratie, de conducere sau de supraveghere al unei alte întreprinderi;
c) o întreprindere
are dreptul de a exercita o influentă dominantă asupra unei alte întreprinderi,
în baza unui contract încheiat cu aceasta din urmă sau în baza unei prevederi
continute în actul său constitutiv;
d) o întreprindere
care este actionară sau membră a unei alte întreprinderi si detine singură, în
baza unui acord cu alti actionari ori asociati ai acelei întreprinderi,
majoritatea asupra drepturilor de vot ale actionarilor sau asociatilor
întreprinderii respective.
În sensul
prezentului regulament, nu există influentă dominantă dacă investitorii
prevăzuti la teza a doua a pct. 6 nu sunt implicati direct sau indirect în
conducerea întreprinderii respective, fără a prejudicia drepturile pe care le
detin în calitatea lor de actionar sau asociat.
Întreprinderile
între care există oricare dintre raporturile descrise în prezentul punct, prin
intermediul uneia ori mai multor alte întreprinderi, sau cu oricare dintre
investitorii prevăzuti la pct. 6 sunt, de asemenea, considerate întreprinderi
legate.
Întreprinderile
între care există oricare dintre raporturile descrise mai sus, prin intermediul
unei persoane fizice sau unui grup de persoane fizice care actionează împreună,
sunt, de asemenea, considerate întreprinderi legate dacă îsi desfăsoară
activitatea sau o parte din activitate pe aceeasi piată relevantă ori pe piete
adiacente.
Piata adiacentă
este acea piată a produsului
sau a serviciului situată direct în amonte sau în aval de piata relevantă.
8. O întreprindere
nu este considerată IMM dacă 25% sau mai mult din capitalul social ori
drepturile de vot ale unei întreprinderi sunt direct sau indirect controlate,
în comun ori cu titlu individual, de către una sau mai multe organisme ori
colectivităti publice, cu exceptia cazurilor mentionate în teza a doua a pct.
6.
(2)
Întreprinderile pot da o declaratie privind statutul de întreprindere autonomă,
întreprindere parteneră sau de întreprindere legată, incluzând date privind
pragurile stabilite la alin. (1) pct. 2-4. Declaratia poate fi făcută chiar
dacă capitalul social este repartizat astfel încât nu este posibil să se
determine cu exactitate detinătorul, caz în care întreprinderea dă o declaratie
pe propria răspundere că nu este detinută în proportie de 25% sau mai mult de
către o singură întreprindere ori, în comun, de către mai multe întreprinderi
legate. Aceste declaratii nu prejudiciază controalele sau verificările prevăzute
de normele nationale.
Datele
folosite pentru numărul de angajati, valorile financiare si perioada contabilă
(3) Datele ce
trebuie luate în considerare la calcularea numărului de angajati si a valorilor
financiare sunt cele aferente ultimului exercitiu financiar aprobat si sunt
calculate pe o bază anuală. Ele se iau în calcul de la data încheierii
exercitiului financiar. În calculul cifrei de afaceri sumele selectate nu
includ taxa pe valoarea adăugată (T.V.A.) si alte taxe indirecte.
(4) În cazul în
care, la data încheierii exercitiului financiar, o întreprindere constată că a
depăsit sau a scăzut sub pragul numărului de angajati ori sub pragurile
financiare prevăzute la alin. (1) pct. 2-4, calculate pe o bază anuală, această
situatie nu va conduce la pierderea sau la obtinerea statutului de
întreprindere mică, mijlocie ori microîntreprindere, cu exceptia cazului în
care acest lucru se repetă pe o perioadă de 2 ani financiari consecutivi.
(5) În cazul unei
întreprinderi nou-înfiintate, a cărei evidentă contabilă nu a fost încă
aprobată, datele care se vor utiliza vor proveni dintr-o estimare pe propria
răspundere, efectuată de întreprinderea respectivă în cursul anului financiar.
Numărul de
angajati
(6) Prin numărul
de angajati se întelege numărul de unităti de muncă pe an (UMA), reprezentând
numărul persoanelor care au lucrat cu normă întreagă în întreprinderea
respectivă sau în contul său pe întreaga durată a anului de referintă. Munca
prestată de persoanele care nu au lucrat întreaga perioadă a unui an, munca
celor care au lucrat cu normă partială, indiferent de durată, si munca
angajatilor sezonieri sunt considerate fractii ale UMA. În numărul de angajati
se includ:
a) salariati;
b) persoane care
lucrează pentru întreprindere, având legătură de subordonare si fiind
considerate angajate în baza legii;
c)
proprietari-directori;
d) parteneri care
desfăsoară o muncă permanentă în întreprindere si care beneficiază de avantaje
financiare oferite de aceasta.
Elevii sau
studentii care urmează o formă de pregătire profesională pe bază de contract de
scolarizare sau de formare profesională nu sunt considerati angajati. Durata
concediului de maternitate si pentru cresterea copilului nu este luată în
considerare.
Stabilirea
datelor unei întreprinderi
(7) În cazul unei
întreprinderi autonome, datele, inclusiv numărul de angajati, vor fi stabilite
exclusiv pe baza evidentelor contabile ale întreprinderii respective.
(8) Datele,
inclusiv numărul de angajati, ale unei întreprinderi partenere sau legate cu o
altă întreprindere se vor stabili pe baza evidentelor contabile si a altor date
ale întreprinderii sau, dacă există, pe baza conturilor
consolidate în
care întreprinderea este inclusă în consolidare.
(9) Datele
prevăzute la alin. (8) se vor cumula cu datele oricărei întreprinderi partenere
a întreprinderii în cauză, situată imediat în amonte sau în aval fată de ea.
Cumularea este
proportională cu procentul de participare la capital sau de drepturi de vot
(care dintre ele este mai ridicat). În cazul participărilor încrucisate se va
aplica procentul cel mai ridicat.
(10) Datele
prevăzute la alin. (8) si (9) se vor cumula în proportie de 100% cu datele
oricărei întreprinderi care este legată direct sau indirect de întreprinderea
în cauză, dacă datele nu sunt deja incluse în conturi prin consolidare.
(11) Pentru
aplicarea prevederilor alin. (8)-(10), datele întreprinderilor partenere ale
întreprinderii în cauză trebuie să provină din evidentele proprii si din
celelalte date consolidate, dacă acestea există. La acestea se adaugă 100% din
datele întreprinderilor legate de aceste întreprinderi partenere, cu exceptia
cazului în care aceste date au fost deja incluse prin consolidare.
(12) Pentru
aplicarea prevederilor alin. (8)-(10), datele întreprinderilor cu care
întreprinderea respectivă este legată trebuie să provină din evidentele proprii
si din celelalte date consolidate, dacă acestea există. La acestea se adaugă,
în mod proportional, datele oricărei întreprinderi partenere ale acelei
întreprinderi legate, situată imediat în amonte sau în aval fată de ea, cu
exceptia cazului în care au fost deja incluse în conturile consolidate, într-o
pondere cel putin proportională cu procentajul identificat la alin. (9).
(13) Atunci când
în evidentele consolidate nu sunt incluse informatii cu privire la numărul de
angajati al unei întreprinderi, cifrele privind numărul de angajati se
calculează prin cumularea proportională a datelor aferente întreprinderilor
partenere si a datelor aferente întreprinderilor cu care întreprinderea respectivă
este legată.
(14) Investitii
în imobilizări corporale reprezintă orice investitii în active fixe
corporale ce se referă la crearea unei noi unităti, extinderea unei unităti
existente sau angajarea într-o activitate ce implică o schimbare fundamentală a
produsului ori procesului de productie al unei unităti existente, mai ales prin
rationalizare, diversificare sau modernizare. O investitie în active fixe,
realizată sub forma achizitionării unei unităti care s-a închis sau care s-ar
fi închis dacă nu ar fi fost cumpărată, trebuie să fie, de asemenea,
considerată ca fiind o investitie în imobilizări corporale.
(15) Investitii
în imobilizări necorporale reprezintă orice investitii în transfer de
tehnologie prin dobândirea drepturilor de brevet de inventie, a licentelor, a
know-how-ului sau a cunostintelor tehnice nebrevetate.
(16) Intensitatea
brută a ajutorului de stat reprezintă cuantumul ajutorului de stat exprimat
ca procent din costurile eligibile ale proiectului. Toate cifrele utilizate
reprezintă sume înainte de aplicarea impozitelor directe.
Atunci când se
acordă un ajutor de stat sub o altă formă decât subventia, cuantumul ajutorului
de stat reprezintă echivalentul-subventie al acestuia. Ajutoarele de stat
plătibile în mai multe transe sunt actualizate la valoarea lor din momentul în
care au fost acordate.
(17) Ratele
dobânzilor care trebuie să fie folosite pentru actualizare si pentru
calcularea cuantumului ajutorului de stat în cazul unui credit preferential
reprezintă ratele de referintă aplicabile în momentul acordării ajutorului de
stat
(18) Intensitatea
netă a ajutorului de stat reprezintă cuantumul ajutorului de stat net, după
impozitare, exprimat ca procent din costurile eligibile ale proiectului.”
4. După
alineatul (4) al articolului 10 se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu
următorul cuprins:
“(5) Prezentul
regulament transpune Regulamentul Comisiei Uniunii Europene (CE) nr. 70 din 12
ianuarie 2001 pentru aplicarea art. 87 si 88 din Tratatul CE privind ajutorul
de stat pentru întreprinderi mici si mijlocii, publicat în Jurnalul Oficial al
Comunitătilor Europene (JOCE) nr. L 10 din 13 ianuarie 2001 si anexa la
Recomandarea Comisiei Uniunii Europene din 6 mai 2003 privind definitia
microîntreprinderilor, a întreprinderilor mici si mijlocii, publicată în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOCE) nr. L 124 din 20 mai 2003, precum
si Regulamentul Comisiei Uniunii Europene (CE) nr. 364 din 25 februarie 2004 de
modificare a Regulamentului (CE) nr. 70/2001 în ceea ce priveste extinderea
scopului acestuia prin includerea ajutorului de stat pentru cercetare si
dezvoltare, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) nr. L 63
din 28 februarie 2004.”
Art. II. - Prezentul regulament va fi pus în aplicare
prin ordin al presedintelui Consiliului Concurentei si va fi publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
ACTE ALE CAMEREI AUDITORILOR FINANCIARI DIN
ROMÂNIA
CAMERA AUDITORILOR FINANCIARI DIN ROMÂNIA
privind modificarea si completarea Hotărârii nr.
9/2001 a Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România pentru
aprobarea Regulilor privind pregătirea profesională continuă a auditorilor
financiari
Având în vedere
prevederile art. 6 alin. (5) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 598 din 22 august 2003, cu modificările
ulterioare, si ale art. 6 lit. a) pct. a6) din Regulamentul de
organizare si functionare a Camerei Auditorilor Financiari din România, aprobat
prin Hotărârea Guvernului nr.
983/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 634 din
13 iulie 2004,
Consiliul
Camerei Auditorilor Financiari din România hotărăste:
Art. I. - Anexa la Hotărârea nr. 9
din 27 iunie 2001 a Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 574 din 14 septembrie
2001, se modifică după cum urmează:
1. La punctul
III litera A, subpunctul 2 va avea următorul cuprins:
“Auditorii
financiari sunt obligati să efectueze annual 40 de ore de pregătire
profesională, după cum urmează:
- 20 de ore
structurate;
- 20 de ore
nestructurate.”
2. După punctul
IV se introduce un punct nou, punctul V, care va avea următorul cuprins:
“V.
Sanctiuni
Nerespectarea prevederilor
pct. III lit. A subpunctul 2 timp de 2 ani consecutivi conduce la posibilitatea
neacordării vizei sau la aplicarea altor sanctiuni disciplinare, conform cap.
XII art. 94 alin. (1) din Regulamentul de organizare si functionare a Camerei
Auditorilor Financiari din România, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
983/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 634 din
13 iulie 2004.”
Art. II. - Restul prevederilor cuprinse în anexă rămân
neschimbate.
Art. III. - Departamentul de învătământ si admitere si
Secretariatul general al Camerei Auditorilor din România vor duce la
îndeplinire prevederile prezentei hotărâri.
Art. IV. - Prezenta hotărâre va fi publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, conform prevederilor art. 6 alin. (5)
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicată, cu
modificările ulterioare.
Presedintele
Camerei Auditorilor Financiari din România,
Ion
Mihăilescu
Bucuresti, 19 ianuarie 2005.
Nr. 41.