MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 173
(XVII) - Nr. 128 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 10
februarie 2005
SUMAR
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
55/42. -
Ordin al ministrului sănătătii si al presedintelui Casei Nationale de
Asigurări de Sănătate pentru aprobarea derulării programelor si subprogramelor
de sănătate finantate din bugetul Fondului national unic de asigurări sociale
de sănătate în anul 2005
REPUBLICĂRI
Legea
nr. 96/2000 privind organizarea si functionarea Băncii de Export-Import a
României EXIMBANK - S.A. si instrumentele specifice de sustinere a comertului
exterior
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
SĂNĂTĂTII Nr. 55 din
3 februarie 2005 |
CASA
NATIONALĂ DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE Nr. 42 din
3 februarie 2005 |
pentru aprobarea derulării programelor si
subprogramelor de sănătate finantate din bugetul Fondului national unic de
asigurări sociale de sănătate în
anul 2005
În temeiul Legii
nr. 100/1998 privind asistenta de sănătate publică, Legii bugetului de stat pe
anul 2005 nr. 511/2004, al Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 150/2002
privind organizarea si functionarea sistemului de asigurări sociale de
sănătate, cu modificările si completările ulterioare si al Hotărârii Guvernului
nr. 52/2005 pentru aprobarea Contractului-cadru privind conditiile acordării
asistentei medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de
sănătate în anul 2005,
văzând Referatul
de aprobare nr. DG 5.107/230/2005,
ministrul
sănătătii si presedintele
Casei Nationale de Asigurări de Sănătate emit următorul ordin:
Art. 1. - (1) Se
aprobă derularea programelor si subprogramelor de sănătate finantate din
bugetul Fondului national unic de asigurări sociale de sănătate, gestionat de
presedintele Casei Nationale de Asigurări de Sănătate, în anul 2005.
(2) Se aprobă
Normele metodologice de organizare, finantare si monitorizare a programelor si subprogramelor
de sănătate, finantate din bugetul Fondului national unic de asigurări sociale
de sănătate, raportarea si controlul indicatorilor specifici, în anul 2005,
cuprinse în anexa nr. I.
Art. 2. - (1)
Subprogramele de sănătate finantate din Fondul national unic de asigurări
sociale de sănătate, sumele aferente acestora, scopul, obiectivele, indicatorii
fizici si de eficientă sunt cuprinsi în anexa nr. II.
(2) Unitătile
sanitare prin care se derulează subprogramele de sănătate prevăzute la alin.
(1) sunt nominalizate de ministerele în subordinea cărora
functionează si sunt precizate în anexa nr.
III.
Art. 3. - (1)
Sumele alocate din bugetul Fondului national unic de asigurări sociale de
sănătate pentru finantarea subprogramelor de sănătate se utilizează pentru
asigurarea în spital si în ambulatoriu a unor
medicamente si materiale sanitare specifice unor boli cu consecinte grave
asupra stării de sănătate a populatiei.
(2) Casa Natională
de Asigurări de Sănătate va evalua numărul de bolnavi tratati, corespunzător
nivelului sumelor aferente medicamentelor si materialelor sanitare ce se
achizitionează pentru subprogramele de sănătate.
(3) Numărul de
bolnavi tratati în cadrul programelor de sănătate finantate din Fondul national
unic de asigurări sociale de sănătate se raportează caselor de asigurări de
sănătate si, respectiv, Casei Nationale de Asigurări de Sănătate, pe baza
evidentei tehnico-operative conduse la nivelul unitătilor sanitare si al
cabinetelor medicale acreditate, prin care se derulează aceste subprograme.
(4) În cazul
subprogramelor de sănătate pentru care achizitia medicamentelor si/sau
materialelor sanitare specifice nu se face prin licitatie la nivel national,
finantarea acestora din Fondul national unic de asigurări sociale de sănătate
se efectuează lunar de către casele de asigurări de sănătate, în cadrul
fondurilor aprobate pentru cheltuieli materiale si prestări de servicii cu
caracter medical, din bugetul caselor de asigurări de sănătate.
(5) Casele de
asigurări de sănătate răspund de asigurarea, urmărirea si controlul utilizării
fondurilor aprobate pentru derularea subprogramelor de sănătate
finantate din bugetul Fondului national unic
de asigurări sociale de sănătate, de monitorizarea, analiza si controlul
subprogramelor de sănătate finantate din bugetul Fondului national unic de asigurări sociale de sănătate, de
monitorizarea, analiza si controlul indicatorilor raportati de unitătile
sanitare prin care se derulează subprogramele de sănătate.
(6) Casele de
asigurări de sănătate vor raporta lunar Casei Nationale de Asigurări de
Sănătate utilizarea sumelor contractate potrivit destinatiei acestora, precum
si numărul de bolnavi tratati si costul mediu/bolnav.
Art. 4. - (1)
Unitătile sanitare apartinând ministerelor cu retea sanitară proprie pot derula
programe, respectiv subprograme de sănătate finantate din bugetul Fondului
national unic de asigurări sociale de sănătate.
(2) Unitătile
sanitare prin care se derulează programe, respectiv subprograme de sănătate, se
nominalizează de ministerele în subordinea cărora functionează.
Art. 5. - (1)
Achizitia, în conditiile legii, a unor medicamente si/sau materiale sanitare
specifice ce se acordă în spital si în ambulatoriu se efectuează prin
licitatie la nivel national pentru
următoarele subprograme de sănătate:
- Supravegherea si
controlul infectiei HIV/SIDA;
- Supravegherea si
controlul tuberculozei;
- Prevenirea si
combaterea bolilor cardiovasculare;
- Preventie si
control în patologia oncologică;
- Preventie si
control în diabet si alte boli de nutritie;
- Preventie în
patologia nefrologică si dializă.
(2) Pentru
subprogramele de sănătate pentru care nu se organizează licitatie la nivel
national, achizitionarea medicamentelor si materialelor sanitare specifice se
face, în conditiile legii, de către unitătile sanitare care derulează
subprogramele respective.
(3) Procedura de
achizitie publică prin licitatie la nivel national se organizează de către
Ministerul Sănătătii cu participarea Casei Nationale de Asigurări de Sănătate
si se aprobă prin ordin comun.
(4) Până la
efectuarea licitatiei la nivel national, în anul 2005, aprovizionarea cu
medicamente si/sau materiale sanitare specifice ce se acordă în spital si în
ambulatoriu se efectuează potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr.
52/2005 pentru aprobarea Contractului-cadru privind conditiile acordării
asistentei medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate în
anul 2005.
(5) Repartizarea
medicamentelor si materialelor sanitare specifice, aferente subprogramelor de
sănătate prevăzute la alin. (1), se face pe baza contractelor încheiate între
Casa Natională de Asigurări de Sănătate, în calitate de achizitor, si
furnizorii de medicamente si materiale sanitare specifice adjudecate prin
licitatiile nationale.
Art. 6. -
Modificarea sumelor aferente subprogramelor de sănătate, a structurii si
indicatorilor, pe parcursul derulării finantării acestora, în functie de
necesităti, se efectuează, la propunerea fundamentală a ordonatorilor de
credite, prin ordin comun al ministrului sănătătii si al presedintelui Casei
Nationale de Asigurări de Sănătate.
Art. 7. -
Conditiile si modalitatea de decontare a serviciilor de hemodializă si dializă
peritoneală în sistem ambulatoriu, contractate de Casa Natională de Asigurări
de Sănătate cu centrele-pilot, se aprobă prin decizie a presedintelui Casei
Nationale de Asigurări de Sănătate.
Art. 8. -
Ministerul Sănătătii, prin coordonatorii nationali, răspunde de organizarea,
monitorizarea, controlul si analiza indicatorilor fizici, de eficientă si de
rezultat.
Art. 9. - Pe
parcursul executiei, se pot aproba, prin ordin comun al ministrului sănătătii
si al presedintelui Casei Nationale de Asigurări de Sănătate, subprograme noi
de sănătate, finantate prin redistribuire de fonduri bugetare, în conditiile
legii.
Art. 10. - Directiile generale si directiile de specialitate, Casa Natională de Asigurări de Sănătate, casele de asigurări de sănătate si institutiile publice implicate, precum si unitătile sanitare vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 11. - Anexele
nr. I-III fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 12. -
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
sănătătii, Mircea
Cinteză |
Presedintele
Casei Nationale de Asigurări de Sănătate, Cristian
Celea |
ANEXA Nr. I
NORME
METODOLOGICE
de
organizare, finantare si monitorizare a programelor si subprogramelor de
sănătate, finantate din bugetul Fondului national unic de asigurări sociale de
sănătate, raportarea si controlul indicatorilor specifici, în anul 2005
Prevederi
referitoare la derularea programelor, respectiv subprogramelor de sănătate
finantate din bugetul Fondului national unic de asigurări sociale de sănătate
I. Finantarea
programelor, respectiv subprogramelor de sănătate
1. Din bugetul aprobat
prin Legea bugetului de stat pe anul 2005 nr. 511/2004, Casa Natională de
Asigurări de Sănătate finantează programe de sănătate în vederea realizării
scopului si obiectivelor stabilite prin lege.
2. a) Sumele
alocate subprogramelor de sănătate finantate din Fondul national unic de
asigurări sociale de sănătate sunt destinate asigurării, în spital si în
ambulatoriu, a unor medicamente si materiale sanitare specifice unor boli cu
consecinte grave asupra stării de sănătate a populatiei. Lista medicamentelor
si materialelor
sanitare specifice este publicată prin
decizie a presedintelui Casei Nationale de Asigurări de Sănătate.
b) Sumele aferente
contractelor de achizitii publice prin licitatie la nivel national de
medicamente si materiale sanitare specifice, necesare subprogramelor de
sănătate, încheiate si derulate de Casa Natională de Asigurări de Sănătate,
precum si cele aferente subprogramelor pentru care nu se organizează astfel de
licitatii, alocarea făcându-se pe bază de contracte distincte încheiate între
casele de asigurări de sănătate si unitătile sanitare, se evidentiază în
bugetul Fondului national unic de asigurări sociale de sănătate la capitolul
62.16 “Servicii medicale si medicamente”, titlul 20 “Cheltuieli materiale si
servicii”, articolul 25 “Cheltuieli materiale si prestări de servicii cu
caracter medical”, în cadrul bugetului aprobat.
c) Sumele alocate
pentru subprogramele de sănătate pentru care nu se organizează licitatie la
nivel national, precum si contravaloarea medicamentelor si materialelor
sanitare specifice, achizitionate la nivel national, se cuprind în bugetele de
venituri si cheltuieli ale unitătilor sanitare, se aprobă o dată cu acestea si
se utilizează potrivit destinatiilor stabilite.
d) În cazul
subprogramelor de sănătate pentru care achizitia de medicamente si materiale
sanitare specifice nu se efectuează prin licitatie la nivel national, sumele
aferente acestora sunt cuprinse în contractele încheiate, distinct, între
casele de asigurări de sănătate si unitătile sanitare implicate.
Aceste sume vor fi
defalcate pentru procurarea medicamentelor sau materialelor sanitare ce se
acordă în spital si, respectiv, în ambulatoriu, de către casele de
asigurări de sănătate în colaborare cu
coordonatorii de subprograme de sănătate.
Contractele
mentionate mai sus se realizează după modelul de contract prevăzut în anexa la
prezentele norme metodologice.
3. Medicamentele
si materialele sanitare specifice ce se acordă în ambulatoriu în cadrul
subprogramelor de sănătate se asigură prin farmaciile apartinând unitătilor
sanitare prin care se derulează subprogramul.
4. a) Unitătile
sanitare prin care se derulează subprograme de sănătate în baza contractelor
încheiate cu casele de asigurări de sănătate prezintă acestora, în
primele 5 zile ale lunii în curs, decontul
pentru luna precedentă, cuprinzând numărul de bolnavi tratati, costul mediu pe
bolnav, sumele achitate, conform copiei ordinului de plată (cu stampila
trezoreriei) cu care s-a achitat contravaloarea facturii pentru medicamente
si/sau materiale sanitare specifice aprovizionate pentru luna precedentă,
precum si cererea justificativă, însotită de copia de pe factura emisă de
furnizor pentru medicamentele si/sau materialele sanitare specifice
aprovizionării pentru luna în curs.
b) Casele de
asigurări de sănătate vor analiza indicatorii prezentati în decont si gradul de
utilizare a resurselor puse la dispozitie anterior si vor deconta, în limita
sumei prevăzute în contract, în termen de 5 zile de la primire, contravaloarea
facturii prezentate în copie de unitatea prestatoare de servicii medicale
pentru medicamentele si/sau materialele specifice aprovizionate pentru luna
curentă în cadrul subprogramelor de sănătate.
c) Neprezentarea
documentelor prevăzute la lit. a) de către unitătile sanitare atrage sistarea
finantării.
d) Nerespectarea
clauzelor contractuale, în sensul utilizării fondurilor pentru alte destinatii,
sau neraportarea indicatorilor stabiliti atrage rezilierea contractului
respectiv.
e) Situatiile
prevăzute la lit. c) si d) vor fi aduse la cunostintă Casei Nationale de
Asigurări de Sănătate de către organele constatatoare, în termen de 48 de ore
de la data constatării.
5. Unitătile
sanitare prin care se derulează subprograme de sănătate, pentru care achizitia
medicamentelor si materialelor sanitare specifice se realizează prin licitatie
la nivel national, urmează procedura cuprinsă în Ordinul ministrului sănătătii
si familiei si al presedintelui Casei Nationale de Asigurări de Sănătate nr.
510/190/2002 pentruaprobarea Normelor metodologice privind încheierea si
derularea contractelor de achizitii publice pentru medicamente si/sau materiale
sanitare specifice, necesare realizării programelor, respectiv subprogramelor
de sănătate, cu modificările si completările ulterioare.
II. Raportarea
indicatorilor din subprogramele de sănătate si responsabilitătile specifice în
derularea acestora
6. a) Indicatorii
fizici si de eficientă corespunzători subprogramelor de sănătate finantate din
bugetul Fondului national unic de asigurări sociale de sănătate se transmit
caselor de asigurări de sănătate si Casei Nationale de Asigurări de Sănătate în
vederea analizei acestora.
b) Casele de
asigurări de sănătate transmit Casei Nationale de Asigurări de Sănătate, lunar,
trimestrial (cumulat de la începutul anului) si anual, până la data de
15 a lunii următoare perioadei pentru care se
face raportarea, sumele alocate de acestea pentru fiecare subprogram de
sănătate, sumele utilizate de către unitătile
prestatoare de servicii medicale care
derulează subprograme, precum si indicatorii fizici (în baza evidentei
nominale) si de eficientă, conform anexei nr. II.
7. Costul
mediu/bolnav tratat se calculează ca raport între suma cheltuită pentru
medicamente si/sau materiale sanitare specifice consumate pentru tratamentul
bolnavilor si numărul de bolnavi beneficiari în cadrul fiecărui subprogram.
8. La finele
anului, nivelul costurilor medii realizate va sta la baza unor analize
comparative atât cu nivelul indicatorilor prevăzut a se realiza, cât si cu cel
realizat pe case de asigurări de sănătate.
9. a) Unitătile
sanitare care derulează subprograme de sănătate transmit caselor de asigurări
de sănătate raportări lunare, trimestriale (cumulat de la începutul anului) si
anuale, cuprinzând numărul de bolnavi tratati si sumele aferente medicamentelor
si/sau materialelor sanitare specifice utilizate în tratamentul acestora.
b) Unitătile
sanitare care derulează subprograme de sănătate au obligatia de a organiza
evidenta nominală si în baza codurilor numerice personale pentru bolnavii care
beneficiază de medicamente sau materiale sanitare specifice, prescrise si
eliberate în cadrul subprogramelor.
Această evidentă
va fi pusă la dispozitie caselor de asigurări de sănătate, lunar, până la data
de 10 a lunii următoare încheierii perioadei pentru care se face
raportarea.
10. Lunar,
directiile de specialitate din cadrul Casei Nationale de Asigurări de Sănătate
care au repartizate sarcini privind programele de sănătate analizează pe
fiecare subprogram si pe judete sumele
alocate si gradul de utilizare a fondurilor la nivelul unitătilor sanitare,
precum si indicatorii fizici si de eficientă realizati.
11.
Responsabilitătile specifice în derularea programelor de sănătate sunt:
a) Casa Natională
de Asigurări de Sănătate si casele de asigurări de sănătate răspund de
asigurarea, urmărirea si controlul utilizării fondurilor alocate pentru
derularea subprogramelor de sănătate, monitorizarea, controlul si analiza
indicatorilor fizici si de eficientă.
b) Medicii din
cadrul unitătilor sanitare cu responsabilităti în realizarea subprogramului:
- răspund de
utilizarea fondurilor primite pentru efectuarea cheltuielilor;
- dispun măsurile
necesare aplicării metodologiei de program în vederea asigurării împlinirii
obiectivelor prevăzute;
- răspund de organizarea,
monitorizarea si buna desfăsurare a activitătilor medicale din cadrul
subprogramelor de sănătate;
- răspund de
raportarea corectă si la timp a datelor către casele de asigurări de sănătate;
- evaluează
impactul asupra stării de sănătate a populatiei cuprinse în subprogramele de
sănătate.
c) Contabilul-sef
(directorul economic) al unitătii sanitare răspunde de modul de organizare a
contabilitătii, a evidentelor tehnico-operative, de utilizarea sumelor potrivit
destinatiilor aprobate, cu respectarea legilor în vigoare, de exactitatea si
realitatea datelor raportate caselor de asigurări de sănătate.
III. Controlul
raportării indicatorilor prevăzuti în subprogramele de sănătate
12. Indicatorii
prevăzuti în programele finantate din bugetul Fondului national unic de
asigurări sociale de sănătate sunt supusi controlului ce se efectuează de către
organele abilitate.
13. Controlul
raportării indicatorilor din subprogramele de sănătate se realizează de către
casele de asigurări de sănătate, trimestrial, la unitătile sanitare care
derulează aceste subprograme.
14. Controlul
indicatorilor din subprogramele de sănătate va urmări, în principiu,
următoarele:
a) încadrarea în
bugetul aprobat, precum si măsura în care fondurile alocate au fost utilizate
potrivit destinatiilor stabilite si au servit la realizarea obiectivelor
propuse în subprogramul de sănătate respectiv;
b) respectarea de
către persoanele implicate a responsabilitătilor legate de derularea
subprogramelor de sănătate;
c) realitatea
indicatorilor raportati;
d) acuratetea si
validarea datelor colectate si raportate;
e) eventuale
obstacole sau disfunctionalităti în derularea programului sau subprogramului de
sănătate.
15. În urma
fiecărui control se va întocmi un raport care va fi discutat cu persoanele
responsabile în derularea subprogramelor respective, în vederea remedierii
eventualelor disfunctionalităti, urmând ca, în termen de 30 de zile, să se
stabilească rezultatele finale ale controlului. În cazul în care casa de
asigurări de sănătate identifică probleme ce nu pot fi solutionate la nivel
local, acestea vor fi transmise spre solutionare directiilor coordonatoare din
Casa Natională de Asigurări de
Sănătate.
Pentru anul 2005,
controlul anual se va efectua până la data de 15 februarie 2006.
ANEXĂ
la normele metodologice
Sectiunea II
pentru
finantarea subprogramelor de sănătate în anul 2005
I. Părtile
contractante
Casa de Asigurări
de Sănătate ..., cu sediul în municipiul/orasul
......................................, str. ...............................
nr. ......, judetul/sectorul
.................................................., telefon/fax
........................, reprezentată prin presedinte-director general
......................... si director economic ................................,
pe de o parte,
si
unitatea sanitară
......................................., cu sediul în
..................................., str. .....................................
nr. ..., telefon ..........................., fax ............................,
reprezentat prin .................................., având actul de
înfiintare/organizare nr. ......................., autorizatia sanitară de
functionare nr. ............................., certificatul de acreditare nr.
........................, codul fiscal ..................................... si
contul nr. ............................, deschis la Trezoreria Statului, copie
de pe dovada asigurării de răspundere civilă în domeniul medical.
II. Obiectul
contractului
Obiectul
prezentului contract îl constituie finantarea subprogramelor de sănătate
......................................................... (se specifică fiecare subprogram)
pentru asigurarea medicamentelor si/sau a
materialelor sanitare specifice
..................................................................... (se completează, după caz, în functie de
subprograme) necesare în terapia
în spital si în ambulatoriu, conform Hotărârii Guvernului nr. 52/2005 pentru
aprobarea Contractului-cadru privind conditiile acordării asistentei medicale
în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate în anul 2005 si Ordinului
ministrului sănătătii si al presedintelui Casei Nationale de Asigurări de
Sănătate nr. 55/42/2005 pentru aprobarea derulării programelor si
subprogramelor de sănătate finantate din bugetul Fondului national unic de
asigurări sociale de sănătate în anul 2005.
III. Durata
contractului
3.1. Prezentul
contract este valabil de la data încheierii lui si până la data de 31 decembrie
2005.
3.2. Durata
prezentului contract se poate prelungi, cu acordul părtilor, în situatia
prelungirii duratei de aplicabilitate a Hotărârii Guvernului nr. 52/2005.
IV. Obligatiile
părtilor
4.1. Obligatiile
casei de asigurări de sănătate
4.1.1. Casa de
Asigurări de Sănătate ............................................... se obligă
să asigure fonduri pentru derularea subprogramelor de sănătate în cadrul
bugetului aprobat cu această destinatie, decontând lunar contravaloarea
facturilor pentru medicamente si/sau materiale sanitare specifice necesare
asigurării în spital si în ambulatoriu, după caz, a tratamentului pentru
bolnavii cu afectiunile cuprinse în subprograme.
4.1.2. Finantarea
subprogramelor se face din Fondul national unic de asigurări sociale de
sănătate, în cadrul bugetului aprobat pentru cheltuieli materiale si prestări
de servicii cu caracter medical la subcapitolul respectiv.
4.1.3. Sumele
alocate sunt stabilite în functie de numărul de bolnavi tratati si de costul
mediu pe bolnav.
4.1.4. Defalcarea
sumelor alocate pe spital si ambulatoriu se face de casa de asigurări de
sănătate, în colaborare cu coordonatorii locali de programe de sănătate.
4.1.5.
Medicamentele ce se acordă în ambulatoriu în cadrul subprogramelor se asigură
prin farmacia unitătii sanitare prin care acestea se derulează.
4.1.6. Casa de
Asigurări de Sănătate ........................................... analizează
indicatorii prezentati în decontul înaintat de unitatea sanitară, precum si
gradul de utilizare a fondurilor puse la dispozitie anterior.
4.1.7. Casa de
Asigurări de Sănătate ...................................................
decontează, în termen de 5 zile, în baza cererilor justificative transmise de
unitatea sanitară, în limita sumei prevăzute în contract, contravaloarea
facturii, prezentată în copie, pentru medicamentele si/sau materialele sanitare
specifice necesare tratamentului din luna curentă.
4.2. Obligatiile
unitătii sanitare .........................................
Unitatea sanitară
are următoarele obligatii:
4.2.1. să
elaboreze strategii de profilaxie primară, secundară si tertiară pentru bolile
cuprinse în subprogram;
4.2.2. să
utilizeze fondurile primite pentru fiecare subprogram de sănătate, potrivit
destinatiei acestora;
4.2.3. să dispună
măsuri pentru gestionarea eficientă a mijloacelor materiale si bănesti;
4.2.4. să
organizeze evidenta cheltuielilor pe fiecare subprogram si pe subdiviziunile
clasificatiei bugetare, atât în prevederi, cât si în executie;
4.2.5. să se
asigure că serviciile medicale furnizate în baza prezentului contract se
încadrează din punct de vedere al calitătii în normele privind calitatea
asistentei medicale, elaborate de către comisiile de specialitate din cadrul
Colegiului Medicilor din România si de Casa Natională de Asigurări de Sănătate;
4.2.6. să
furnizeze tratamentul adecvat si să prescrie medicamentele conform
reglementărilor în vigoare;
4.2.7. să
efectueze achizitia medicamentelor si/sau materialelor sanitare specifice, în
conditiile legii;
4.2.8. să
transmită casei de asigurări de sănătate raportări lunare, trimestriale
(cumulat de la începutul anului) si anuale privind sumele utilizate pe fiecare
subprogram de sănătate, precum si indicatorii realizati, răspunzând de
exactitatea si realitatea datelor raportate pentru justificarea plătii
contravalorii facturii pentru medicamentele si/sau materialele sanitare
specifice procurate în luna precedentă, cât si a indicatorilor raportati;
4.2.9. să
organizeze evidenta nominală si în baza codurilor numerice personale pentru
bolnavii care beneficiază de medicamente si/sau materiale sanitare specifice
prescrise si eliberate în cadrul subprogramelor de sănătate. Până la data de 10
a lunii următoare încheierii perioadei pentru care se face raportarea va
raporta casei de asigurări de sănătate evidenta nominală si în baza codurilor
numerice personale pentru bolnavii tratati în cadrul subprogramelor de
sănătate.
V. Valoarea
contractului (se detaliază fiecare subprogram pe destinatii 2.3, 2.7, 2.8
etc.)
5.1.
............................... lei, din care:
5.1.1.
............................ lei pe spital;
5.1.2.
.................. lei pe ambulatoriu.
5.2.
5.3.
5.4. Finantarea
subprogramelor
5.4.1. Unitatea
sanitară prezintă în primele 5 zile ale lunii curente, pentru luna expirată,
decontul pentru luna precedentă cuprinzând numărul de bolnavi tratati, costul
mediu pe bolnav, sumele achitate, conform ordinului de plată (cu stampila
trezoreriei) cu care s-a achitat contravaloarea facturii pentru medicamente
si/sau materiale sanitare specifice procurate în luna precedentă, precum si
cererea justificativă, însotită de copia facturii emise de furnizor pentru
medicamentele si/sau materialele specifice aprovizionate pentru luna în curs.
5.4.2. Casa de
asigurări de sănătate analizează indicatorii prezentati prin decont, precum si
gradul de utilizare a fondurilor puse la dispozitie anterior si decontează, în
limita sumei prevăzute în contract, în termen de maximum 5 zile de la primire,
contravaloarea facturii prezentate în copie de unitatea sanitară pentru
medicamentele si/sau materialele specifice achizitionte pentru luna curentă.
VI. Răspunderea
contractuală
6.1. Unitatea
sanitară are următoarele responsabilităti:
6.1.1. Prin
medicii coordonatori:
a) răspunde de
utilizarea fondurilor primite pentru efectuarea cheltuielilor pentru
medicamentele si materialele sanitare specifice;
b) răspunde de
organizarea evidentei nominale si în baza codurilor numerice personale pentru
bolnavii care beneficiază de medicamentele si/sau materialele sanitare
specifice, prescrise în cadrul subprogramelor;
c) dispune
măsurile necesare aplicării metodologiei de program, în vederea asigurării
îndeplinirii obiectivelor prevăzute în program;
d) răspunde de
organizarea, monitorizarea si buna desfăsurare a activitătilor medicale din
cadrul programului;
e) răspunde de
raportarea la timp a datelor către Casa de Asigurări de Sănătate
......................................., precum si de realitatea si exactitatea
acestora;
f) evaluează
impactul asupra stării de sănătate a populatiei cuprinse în program.
6.1.2. Prin
contabilul-sef al unitătii sanitare:
- răspunde de
modul de organizare a evidentelor tehnico-operative, de utilizarea sumelor
alocate potrivit destinatiilor aprobate, cu respectarea normelor legale în
vigoare, de exactitatea si realitatea datelor raportate lunar.
6.2. Casa de
Asigurări de Sănătate ........................... controlează trimestrial modul
de utilizare a fondurilor alocate si analizează lunar indicatorii prezentati.
6.2.1. Controlul
casei de asigurări de sănătate va urmări, în principal, următoarele:
a) dacă
activitătile se desfăsoară conform reglementărilor legale în vigoare;
b) dacă se
constată obstacole sau disfunctionalităti în derularea programului;
c) dacă se
încadrează în sumele contractate pe subprograme de sănătate, dacă fondurile
alocate au fost utilizate potrivit destinatiilor stabilite si dacă au servit la
realizarea obiectivelor propuse în domeniul sau subprogramul respectiv;
d) dacă persoanele
implicate respectă responsabilitătile legate de subprogram;
e) realitatea si
exactitatea datelor.
6.3. Neprezentarea
de către unitatea sanitară a documentelor prevăzute la pct. 4.2.8. atrage
sistarea finantării.
6.4. Nerespectarea
clauzelor cuprinse la pct. 4.2.2 si 4.2.8 atrage rezilierea contractului.
VII. Solutionarea
litigiilor
7.1. Litigiile
apărute pe perioada derulării contractului se solutionează de către părti pe
cale amiabilă. În situatia în care părtile nu ajung la o întelegere, acestea se
vor adresa instantelor judecătoresti competente.
VIII. Clauze
speciale
8.1. Sumele
înscrise în actele aditionale încheiate în anul 2005 la contractele pentru anul
2004 vor fi consemnate distinct ca sume incluse în valoarea totală a
contractului pe anul 2005.
8.2. Se pot
încheia acte aditionale la prezentul contract în situatia în care, prin ordin
comun al ministrului sănătătii si al presedintelui Casei Nationale de Asigurări
de Sănătate, se aprobă modificări în volumul si în structura programului, pe
parcursul derulării acestuia.
8.3. Dacă o clauză
a acestui contract ar fi declarată nulă, celelalte prevederi ale contractului
nu vor fi afectate de această nulitate. Părtile convin ca orice clauză
declarată nulă să fie înlocuită printr-o altă clauză care să corespundă cât mai
bine cu putintă spiritului contractului. Dacă pe durata derulării prezentului
contract expiră termenul de valabilitate a autorizatiei sanitare, toate
celelalte prevederi ale contractului nu vor fi afectate de nulitate, cu
conditia reînnoirii autorizatiei sanitare pentru toată durata de valabilitate a
contractului.
IX. Dispozitii
finale
9.1. Orice
modificare poate fi făcută numai cu acordul scris al ambelor părti.
9.2. În conditiile
aparitiei unor noi acte normative în materie, care intră în vigoare pe durata
derulării prezentului contract, clauzele contrare se vor modifica si se vor
completa în mod corespunzător numai cu acordul părtilor.
9.3. Rezilierea
contractului înainte de expirarea valabilitătii acestuia poate fi făcută numai
cu acordul celor doi semnatari.
X. Forta majoră
10.1. Orice
împuternicire independentă de vointa părtilor, intervenită după data semnării
prezentului contract si care împiedică executarea acestuia, este considerată
fortă majoră si exonerează de răspundere partea care o invocă.
Sunt considerate fortă
majoră, în sensul acestei clauze, împrejurări ca: război, revolutie,
cutremur, marile inundatii, embargou.
10.2. Partea care
invocă forta majoră trebuie să anunte cealaltă parte în termen de 5 zile de la
data aparitiei respectivului caz de fortă majoră si, de asemenea, de la
încetarea acestui caz.
10.3. Dacă nu se
procedează la anuntarea în termenele prevăzute mai sus a începerii si încetării
cazului de fortă majoră, partea care îl invocă suportă toate daunele provocate
celeilalte părti prin neanuntarea la termen.
10.4. În cazul în
care împrejurările care obligă la suspendarea executării prezentului contract
se prelungesc pe o perioadă mai mare de 6 luni, fiecare parte poate cere
rezolutiunea contractului.
Prezentul contract
s-a încheiat astăzi, ............................................, în două
exemplare, câte un exemplar pentru fiecare parte, si se completează conform
normelor în vigoare.
Casa de
asigurări de sănătate Presedinte
- director general, ....................................................... Director
economic, ....................................................... |
Unitatea
sanitară Director, ....................................................... Director
economic/contabil-sef, ....................................................... |
Vizat Serviciul
juridic |
ANEXA Nr. II
SUBPROGRAME
DE SĂNĂTATE
finantate
din bugetul Fondului national unic de asigurări sociale de sănătate în anul
2005
Denumirea
programului/subprogramului |
FNUASS Cheltuieli
materiale si servicii: medicamente
si materiale sanitare specifice - mii lei – |
1. Program comunitar de sănătate publică
|
1.163.500.000 |
1.2. Supravegherea si controlul infectiilor
HIV/SIDA |
1.038.500.000 |
1.3. Supravegherea si controlul
tuberculozei |
125.000.000 |
2. Program de prevenire si control al
bolilor netransmisibile |
6.838.148.000 |
2.1. Prevenirea si combaterea bolilor
cardiovasculare |
350.000.000 |
2.2. Preventie si control în patologia
oncologică |
2.100.000.000 |
2.3. Preventie si diagnostic precoce în
alte boli neurologice |
499.230.769 |
2.4. Preventie si control în diabet si în
alte boli de nutritie |
1.800.000.000 |
2.5. Profilaxie în patologia psihiatrică si
psihosocială |
5.700.000*) |
2.6. Preventie în patologia nefrologică si
dializă |
1.794.300.000 |
2.7. Preventie si control al hemofiliei si
talasemiei |
50.000.000 |
2.8. Preventie în patologia endrocrină |
48.000.000 |
2.9. Preventie în traumatologie si în
ortopedie |
186.417.231 |
2.12. Transplant de organe si tesuturi |
4.500.000 |
TOTAL: |
8.001.648.000 |
*) Reprezintă sume aferente plătilor din anul
2004, cu termen de plată în anul 2005.
II/1. PROGRAM
COMUNITAR DE SĂNĂTATE PUBLICĂ
Subprogram 1.2
- Supravegherea si controlul infectiilor HIV/SIDA
Scop:
Îmbunătătirea
stării de sănătate si cresterea sperantei de viată a persoanelor infectate
HIV/SIDA, prin mentinerea sistemului imunitar al acestora la nivel protector
fată de infectiile oportuniste.
Obiective:
Asigurarea în
spital si în ambulatoriu a medicamentelor antiretrovirale si pentru infectiile
asociate persoanelor cu infectie HIV/SIDA si postexpunere.
Indicatori
specifici:
Indicatori fizici:
- număr de
persoane infectate HIV/SIDA tratate - 6.100;
- număr de
persoane postexpunere tratate - 75.
Indicatori de
eficientă:
- cost
mediu/bolnav HIV/SIDA tratat/an - 170.123 mii lei;
- cost mediu/persoană tratată postexpunere/an - 10.000 mii lei.
Natura
cheltuielilor subprogramului:
- cheltuieli
pentru medicamente antiretrovirale si pentru infectii asociate.
Subprogram 1.3
- Supravegherea si controlul tuberculozei
Scop:
Cresterea
procentului de bolnavi de tuberculoză tratati si vindecati.
Obiective:
Asigurarea
medicamentelor specifice, în spital si în ambulatoriu, pentru tratamentul
tuberculozei si a materialelor sanitare specifice pentru examene bacteriologice
si radiologice.
Indicatori
specifici:
Indicatori fizici:
- numărul de
bolnavi de tuberculoză tratati - 40.000
Indicatori de
eficientă:
- cost mediu/bolnav
de tuberculoză tratat/an - 3.125 mii lei.
Natura
cheltuielilor subprogramului:
- cheltuieli
pentru medicamente si materiale sanitare specifice pentru examenele
bacteriologice si radiologice.
II.2. PROGRAM DE
PREVENIRE SI CONTROL AL BOLILOR NETRANSMISIBILE
Subprogram 2.1
- Prevenirea si combaterea bolilor cardiovasculare
Scop:
Îmbunătătirea
stării de sănătate si cresterea sperantei de viată a bolnavilor cu afectiuni
cardiovasculare, prin procedee de chirurgie cardiovasculară, cardiologie
interventională si electrofiziologie.
Obiective:
Asigurarea în
spital a materialelor sanitare specifice chirurgiei cardiovasculare,
cardiologiei
interventionale si
electrofiziologiei.
Indicatori
specifici:
Indicatori fizici:
- numărul de
bolnavi tratati - 5.626, din care:
- 2.632 prin
chirurgie cardiovasculară;
- 2.995 prin
cardiologie interventională si prin electrofiziologie.
Indicatori de
eficientă:
- cost
mediu/bolnav tratat prin chirurgie cardiovasculară/an - 79.800 mii lei;
- cost
mediu/bolnav tratat prin cardiologie interventională/electrofiziologie/an -
46.747 mii lei.
Natura
cheltuielilor subprogramului:
- cheltuieli
pentru materiale sanitare specifice tratamentului prin procedee specifice
chirurgiei cardiovasculare, cardiologiei interventionale si electrofiziologiei.
Subprogram 2.2
- Preventie si control în patologia oncologică
Scop:
Reducerea
mortalitătii specifice prin afectiuni oncologice.
Obiective:
Asigurarea în
spital si în ambulatoriu a tratamentului specific bolnavilor cu patologie
oncologică: citostatice, imunomodulatori, hormoni, factori de crestere si
inhibitori de osteoclaste.
Indicatori
specifici:
Indicatori fizici:
- număr de bolnavi
tratati - 60.000.
Indicatori de
eficientă:
- cost
mediu/bolnav tratat/an - 35.000 mii lei.
Natura
cheltuielilor subprogramului:
- cheltuieli
pentru medicamente specifice (citostatice, imunomodulatori, hormoni, factori de
crestere, inhibitori de osteoclaste).
Subprogram 2.3
- Preventie si diagnostic precoce în bolile neurologice
Scop:
Îmbunătătirea
stării de sănătate a bolnavilor cu scleroză multiplă prin reducerea numărului
de pusee; reducerea mortalitătii datorată AVC prin tratament antitrombotic cu
clopidogrel.
Obiective:
Asigurarea în
spital si în ambulatoriu a tratamentului cu interferon beta 1a, interferon beta
1b, glatiramer acetat pentru bolnavii cu scleroză multiplă si a tratamentului
cu clopidogrel pentru bolnavii cu AVC.
Indicatori
specifici:
Indicatori fizici:
- număr de bolnavi
cu scleroză multiplă tratati - 900;
- număr de bolnavi
cu AVC tratati - 3.000.
Indicatori de
eficientă:
- cost
mediu/bolnav cu scleroză multiplă tratat/an - 444.444 mii lei;
- cost
mediu/bolnav cu AVC tratat/an - 33.077 mii lei.
Natura
cheltuielilor subprogramului:
- cheltuieli
pentru interferon beta 1a - toate formele, interferon beta 1b, glatiramer
acetat si clopidogrel.
Subprogram 2.4
- Preventie si control în diabet si în alte boli de nutritie
Scop:
Îmbunătătirea
stării de sănătate si cresterea sperantei de viată a bolnavilor cu diabet
zaharat.
Obiective:
Asigurarea
medicamentelor antidiabetice (insulină si antidiabetice orale).
Indicatori
specifici:
Indicatori fizici:
- număr de bolnavi
cu diabet zaharat tratati - 315.000.
Indicatori de
eficientă:
- cost
mediu/bolnav tratat/an - 5.714 mii lei.
Natura
cheltuielilor subprogramului:
- cheltuieli
pentru medicamente (ADO si insulină).
Subprogram 2.6
- Preventie în patologia nefrologică si dializă
Scop:
Reducerea
mortalitătii specifice prin insuficientă renală cronică în stadiu uremic.
Obiective:
Asigurarea în
spital si ambulatoriu a medicamentelor si a materialelor sanitare specifice
hemodializei si dializei peritoneale.
Indicatori
specifici:
Indicatori fizici:
- numărul de
bolnavi tratati prin dializă - 6.600.
Indicatori de
eficientă:
- cost
mediu/bolnav dializat/an - 272.727 mii lei.
Natura cheltuielilor
subprogramului:
- cheltuieli
pentru medicamente si materiale sanitare specifice.
Subprogram 2.7
- Preventie si control al hemofiliei si talasemiei
Scop:
Îmbunătătirea
stării de sănătate si cresterea sperantei de viată a bolnavilor cu hemofilie,
prin reducerea numărului de accidente hemoragice, si a bolnavilor cu talasemie,
prin tratament cu chelatori de fier.
Obiective:
Asigurarea în
spital si în ambulatoriu a medicamentelor specifice.
Indicatori
specifici:
Indicatori fizici:
- numărul de
bolnavi cu hemofilie si talasemie tratati - 1.305.
Indicatori de
eficientă:
- cost
mediu/bolnav tratat/an - 38.314 mii lei.
Natura
cheltuielilor subprogramului:
- cheltuieli
pentru medicamente specifice.
Subprogram 2.8
- Preventie în patologia endocrină
Scop:
Îmbunătătirea
stării de sănătate si cresterea sperantei de viată a bolnavilor cu osteoporoză
si a bolnavilor cu gusă datorată carentei de iod.
Obiective:
Asigurarea în
spital si în ambulatoriu a medicamentelor specifice pentru tratamentul
osteoporozei si a gusei datorate carentei de iod.
Indicatori
specifici:
Indicatori fizici
- număr de bolnavi
cu osteoporoză tratati - 6.500;
- număr de bolnavi
cu gusă datorată carentei de iod - 15.000.
Indicatori de
eficientă
- cost
mediu/bolnav cu osteoporoză tratat/an - 5.755 mii lei;
- cost
mediu/bolnav cu gusă datorată carentei de iod tratat/an - 706 mii lei.
Natura
cheltuielilor subprogramului:
- cheltuieli
pentru medicamente specifice tratamentului osteoporozei si gusei datorate
carentei de iod.
Subprogram 2.9
- Preventie în traumatologie si în ortopedie
Scop:
Îmbunătătirea
stării de sănătate a bolnavilor cu afectiuni articulare preexistente sau
dobândite, prin endoprotezare.
Obiective:
Asigurarea cu
materiale sanitare specifice endoprotezării articulare primare si de revizie.
Indicatori
specifici:
Indicatori fizici:
- număr de bolnavi
endoprotezati - 6.658.
Indicatori de
eficientă:
- cost
mediu/bolnav endoprotezat - 28.000 mii lei.
Natura
cheltuielilor subprogramului:
- cheltuieli
materiale sanitare specifice (endoproteze, cimentul aferent implantării,
elemente de ranforsare cotil si metafizo-diafizară femur).
Subprogram 2.12
- Transplant de organe si tesuturi
Scop:
Îmbunătătirea
stării de sănătate si cresterea sperantei de viată a bolnavilor cu organe
aflate în insuficientă cronică ireversibilă care necesită transplant de organe
si tesuturi.
Obiective:
Asigurarea
reactivilor necesari realizării testelor pentru receptori de organe si tesuturi
bolnavilor care vor beneficia de transplant de organe si tesuturi cu avizul
Ministerului Sănătătii.
Indicatori
specifici:
Indicatori fizici:
- număr de bolnavi
testati - 225.
Indicatori de
eficientă:
- cost
mediu/bolnav testat/an - 20.000 mii lei.
Natura
cheltuielilor subprogramului:
- cheltuieli
pentru reactivii necesari testelor pentru receptori de organe si tesuturi.
ANEXA Nr. III
prin care
se derulează subprogramele de sănătate finantate din bugetul Fondului national
unic
de
asigurări sociale de sănătate
1. Programul
comunitar de sănătate publică
1.2. Supravegherea
si controlul infectiilor HIV/SIDA:
- Institutul de
Boli Infectioase “Prof. dr. Matei Bals” Bucuresti;
- Spitalul de Boli
Infectioase si Boli Tropicale “Victor Babes”;
- unităti sanitare
cu sectii sau compartimente care au în competentă tratarea bolnavilor HIV/SIDA;
- unităti sanitare
cu sectii sau compartimente care au în competentă tratarea bolnavilor HIV/SIDA,
apartinând ministerelor cu retea sanitară proprie.
1.3. Supravegherea
si controlul tuberculozei:
- Institutul de
Pneumoftiziologie “Prof. dr. Marius Nasta” Bucuresti;
- reteaua de
pneumoftiziologie (spitale TBC, dispensare TBC, sanatorii TBC, sectii,
preventorii);
- unităti sanitare
apartinând ministerelor cu retea sanitară proprie.
2. Programul de
prevenire si control al bolilor netransmisibile
2.1. Prevenirea si
combaterea bolilor cardiovasculare:
- Institutul de
Boli Cardiovasculare “Prof. dr. C. C. Iliescu” Bucuresti;
- Institutul
Inimii “Prof. dr. Niculae Stăncioiu” Cluj-Napoca;
- Institutul de
Boli Cardiovasculare Timisoara;
- Institutul de
Boli Cardiovasculare si Transplant Târgu Mures;
- Spitalul Clinic
Judetean de Urgentă Târgu Mures;
- Centrul de
Cardiologie Iasi;
- Centrul de
Cardiologie Craiova;
- Spitalul Clinic
de Urgentă Floreasca - Clinica de chirurgie cardiovasculară;
- Spitalul Clinic
Universitar Bucuresti - Clinica de cardiologie;
- Spitalul Clinic
“Sf. Ioan” Bucuresti - Clinica de cardiologie;
- Spitalul
Judetean Baia Mare;
- unităti sanitare
apartinând ministerelor cu retea sanitară proprie.
2.2. Preventie si
control în patologia oncologică:
- Institutul
Oncologic “Prof. dr. Alexandru Trestioreanu” Bucuresti;
- Institutul
Oncologic “Prof. dr. I. Chiricută” Cluj-Napoca;
- unităti sanitare
care au în structură sectii, compartimente sau cabinete medicale ce au în
competentă tratarea bolnavilor pentru afectiuni oncologice;
- unităti sanitare
apartinând ministerelor cu retea sanitară proprie.
2.3. Preventie si
diagnostic precoce în alte boli neurologice:
- Spitalul Clinic
Universitar Bucuresti - Clinica de neurologie;
- Spitalul Militar
Central de Urgentă “Carol Davila” - Clinica de neurologie;
- Spitalul Clinic
Colentina - Clinica de neurologie;
- Spitalul Clinic
Judetean de Urgentă Târgu Mures;
- Spitalul Clinic
de Urgentă nr. 1 “Sf. Spiridon” Iasi - Clinica de neurologie;
- Institutul de
Boli Cerebrovasculare “Prof. Dr. Vlad Voiculescu” Bucuresti - Clinica de
neurologie (AVC).
2.4. Preventie si
control în diabet si în alte boli de nutritie:
- Institutul de
Diabet, Nutritie si Boli Metabolice “Prof. dr. N. Paulescu” Bucuresti;
- centre si
unităti sanitare judetene cu sectii, compartimente si/sau cabinete prin care se
asigură tratamentul pacientilor cu diabet zaharat, nominalizate de către
coordonatorul local;
- unităti sanitare
apartinând ministerelor cu retea sanitară proprie.
2.6. Preventie în
patologia nefrologică si dializă:
- unitătile
sanitare cu sectii si compartimente de profil;
- centrele-pilot
de furnizare a serviciilor medicale de hemodializă si dializă peritoneală;
- unităti sanitare
cu sectii si compartimente de profil apartinând ministerelor cu retea sanitară
proprie.
2.7. Preventie si
control al hemofiliei si talasemiei:
- Institutul
National de Hematologie Transfuzională “Prof. Dr. C. T. Nicolau” Bucuresti;
- Clinica de
Hematologie Fundeni; Clinica de Pediatrie Fundeni;
- Institutul
pentru Ocrotirea Mamei si Copilului “Prof. dr. Alfred Rusescu” Bucuresti;
- unităti sanitare
cu sectii sau compartimente de pediatrie si hematologie;
- unităti sanitare
apartinând ministerelor cu retea sanitară proprie.
2.8. Preventie în
patologia endocrină:
- Institutul de
Endocrinologie “C.I. Parhon” Bucuresti;
- Spitalul Clinic
de Urgentă Elias;
- unităti sanitare
cu sectii sau compartimente de profil;
- unităti sanitare
apartinând ministerelor cu retea sanitară proprie.
2.9. Preventie în
traumatologie si în ortopedie:
- unităti sanitare
cu sectii sau compartimente de profil;
- unităti sanitare
apartinând ministerelor cu retea sanitară proprie.
2.12. Transplant
de organe si tesuturi:
- unităti
sanitare, sectii sau compartimente în care se realizează testarea receptorilor
de organe sau tesuturi;
- unităti sanitare
apartinând ministerelor cu retea sanitară proprie.
privind organizarea si functionarea Băncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A.
si instrumentele specifice de sustinere a
comertului exterior
*) Republicată în temeiul art. II alin. (1)
din Legea nr. 440/2004 pentru modificarea si completarea Legii nr. 96/2000
privind organizarea si functionarea Băncii de Export-Import a României EXIMBANK
- S.A. si instrumentele specifice de sustinere a comertului exterior, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 985 din 26 octombrie 2004.
Legea nr. 96/2000 a fost publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 250 din 6 iunie 2000.
CAPITOLUL I
Dispozitii
generale
Art. 1. - (1)
Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., denumită în continuare EXIMBANK
- S.A., este o institutie specializată, prin care se derulează activităti
de sustinere a comertului exterior românesc prin instrumente financiar-bancare
si de asigurări specifice.
(2) EXIMBANK -
S.A. îsi desfăsoară activitatea în numele si în contul statului, precum si în
nume si în cont propriu, realizând pentru persoanele juridice legal
constituite, rezidente sau nerezidente,
finantări, cofinantări, refinantări, garantări, alte operatiuni bancare,
asigurări si reasigurări ale operatiunilor de comert exterior românesc.
Art. 2. - Prin
prezenta lege se stabilesc următoarele obiective generale ale activitătilor
EXIMBANK - S.A.:
a) finantarea
productiei de bunuri si servicii destinate exportului, precum si a
operatiunilor de comert exterior, prin acordarea de credite, în lei si în
valută, din surse interne sau externe;
b) garantarea
creditelor, în lei si în valută, pentru productia de export, pentru exporturi
si importuri de bunuri si servicii si/sau investitii în obiective destinate
productiei de bunuri si servicii pentru export;
c) efectuarea
operatiunilor de refinantare a băncilor pentru finantări acordate de acestea
exportatorilor români;
d) administrarea
si derularea de credite externe destinate sprijinirii productiei de bunuri si
servicii destinate exportului si a exportului, precum si a operatiunilor
aprobate de Comitetul Interministerial de
Garantii si Credite de Comert Exterior, în vederea sprijinirii investitiilor,
stimulării întreprinderilor mici si mijlocii, restructurării si modernizării
societătilor comerciale, dezvoltării infrastructurii si a altor utilităti de
interes public;
e) efectuarea
altor operatiuni bancare, pentru punerea în aplicare a obiectului specific de
activitate, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
f) asigurarea si
reasigurarea creditelor de export pe termen scurt împotriva riscurilor
comerciale si de tară, care nu pot fi asigurate pe piata privată, constituită
din cel putin două societăti de asigurare, persoane juridice străine si o
societate persoană juridică română;
g) asigurarea si
reasigurarea creditelor de export pe termen mediu si lung împotriva riscurilor
comerciale si de tară;
h) garantarea
si/sau asigurarea si reasigurarea investitiilor românesti în străinătate;
i) asigurarea si
reasigurarea creditelor destinate realizării de bunuri si servicii pentru
export;
j) efectuarea
altor operatiuni specifice activitătii de asigurare si reasigurare de credite,
garantii si investitii pentru sprijinirea activitătii de export, în
conformitate cu prevederile legale în vigoare;
k) încheierea de
acorduri si de conventii, necesare pentru propria activitate, cu organizatii
similare din tară si din străinătate;
l) evaluarea, în
calitate de consultant financiar si bancar, a riscurilor comerciale si de tară;
m) acordarea
asistentei pentru expertizări tehnice si efectuarea operatiunilor bancare de
punere în aplicare a proiectelor aprobate de Comitetul Interministerial de
Garantii si Credite de Comert Exterior;
n) colectarea,
prelucrarea, stocarea si furnizarea informatiilor specifice de credit;
o) efectuarea
altor operatiuni prevăzute de lege, în vederea sprijinirii productiei de bunuri
si de servicii destinate exportului si a comertului exterior.
CAPITOLUL II
Organizarea
si functionarea EXIMBANK - S.A.
Art. 3. - (1)
EXIMBANK - S.A. este societate comercială pe actiuni, în care statul român
detine minimum 51% din capitalul social.
(2) EXIMBANK -
S.A. îsi desfăsoară activitatea în conformitate cu prezenta lege, cu
prevederile legislatiei bancare, ale legislatiei referitoare la societătile
comerciale din domeniul asigurărilor si reasigurărilor, precum si cu statutul
propriu.
(3) EXIMBANK -
S.A. îsi desfăsoară activitatea la nivel central, iar la nivel teritorial si în
străinătate, prin sucursale si alte sedii secundare - agentii si altele
asemenea.
Art. 4. - EXIMBANK
- S.A. este condusă de un consiliu de administratie numit de adunarea generală
a actionarilor, format din 7 membri: presedintele consiliului de administratie,
care este si presedintele executiv al băncii, 2 vicepresedinti, care sunt si
vicepresedintii executivi ai băncii, si 4 membri.
Art. 5. -
Consiliul de administratie al EXIMBANK - S.A. are următoarele atributii
principale:
a) aprobă
structura organizatorică a băncii, numărul de posturi, salarizarea
personalului, precum si regulamentul de organizare si functionare;
b) aprobă
organizarea si functionarea comitetelor de audit, de credit, de risc, de
administrare a activelor si pasivelor, precum si a altor organe de lucru, în
vederea desfăsurării activitătii sale specifice;
c) analizează,
avizează si prezintă spre aprobare adunării generale a actionarilor proiectul
anual al bugetului de venituri si cheltuieli, precum si bilantul contabil;
d) aprobă normele
interne ale EXIMBANK - S.A. de desfăsurare a activitătii;
e) aprobă nivelul
dobânzilor, comisioanelor si al altor tarife practicate de bancă;
f) stabileste
regimul semnăturilor si al împuternicirilor în cadrul EXIMBANK - S.A.;
g) decide
înfiintarea de sucursale si alte sedii secundare - agentii si altele asemenea -
în tară si în străinătate; h) numeste directorii si directorii adjuncti din
centrală si din sediile secundare, din tară si din străinătate, cu respectarea
reglementărilor în vigoare, stabilind atributiile, competentele si răspunderile
acestora;
i) îndeplineste
alte atributii în vederea realizării obiectivelor EXIMBANK - S.A.
Art. 6. - (1)
Numirea membrilor Consiliului de administratie al EXIMBANK - S.A. se face pe o
perioadă de 4 ani, cu posibilitatea de reînnoire a mandatului.
(2) În cazul
descompletării consiliului de administratie, completarea locurilor vacante se
face pe functia respectivă si numai până la expirarea mandatului celor înlocuiti,
cu respectarea prevederilor prezentei legi.
(3) Revocarea din
functie a oricărui membru al Consiliului de administratie al EXIMBANK - S.A. în
timpul mandatului se face de adunarea generală a actionarilor, dacă:
a) nu mai este
eligibil în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
b) a fost
condamnat la o pedeapsă de libertate pentru fapte săvârsite în legătură cu
exercitarea atributiilor de administrator;
c) se află în
imposibilitatea de a-si exercita mandatul pentru o perioadă de cel mult 45 de zile.
(4) Activitatea
consiliului de administratie este reglementată de prevederile legale
referitoare la societătile comerciale, de legislatia bancară, de prevederile
prezentei legi si de regulamentele de organizare ale EXIMBANK - S.A., aprobate
de adunarea generală a actionarilor, în conformitate cu legislatia în vigoare.
(5) Membrii
Consiliului de administratie al EXIMBANK - S.A. nu pot să reprezinte, direct
sau indirect, vreun interes financiar sau de altă natură care i-ar pune în
conflict cu obligatiile si îndatoririle fată de EXIMBANK - S.A.
Art. 7. -
Situatiile financiare ale EXIMBANK - S.A., întocmite pe bază individuală si,
după caz, pe bază consolidată, sunt auditate de auditori financiari, persoane
juridice autorizate de Camera Auditorilor Financiari din România si aprobate de
Banca Natională a României.
Art. 8. - Anual,
până la data de 31 mai, EXIMBANK - S.A. prezintă Guvernului raportul de
activitate pentru anul precedent.
CAPITOLUL III
Comitetul
Interministerial de Garantii si Credite de Comert Exterior si activitatea
EXIMBANK - S.A.
în numele
si în contul statului
Art. 9. - (1)
EXIMBANK - S.A. desfăsoară, în limita competentelor aprobate de Comitetul
Interministerial de Garantii si Credite de Comert Exterior, următoarele
operatiuni, în numele sau cu garantia statului:
a) emite garantii
de export;
b) acordă
bonificatii de dobândă;
c) realizează
finantări, cofinantări si refinantări;
d) realizează
asigurarea si reasigurarea creditelor de export de bunuri si servicii împotriva
riscurilor politice si comerciale, a investitiilor românesti în străinătate,
asigurarea garantiilor de export si a
operatiunilor de export în leasing;
e) efectuează
operatiuni de stimulare a exporturilor complexe, în conditiile prevăzute la
art. 13;
f) garantează
credite pentru realizarea de bunuri si servicii destinate exportului, credite
cumpărător si investitii românesti în străinătate;
g) efectuează alte
operatiuni de stimulare a exporturilor românesti, stabilite de actele normative
în vigoare, în conformitate cu obiectivele politicii de comert exterior a
Guvernului;
h) realizează alte
operatiuni prevăzute de lege.
(2) Operatiunile
de garantare, asigurare si reasigurare, desfăsurate în numele si în contul
statului, se acordă, de regulă, în limita a 85% din valoarea contractelor de
export. În functie de obiectivele de politică de comert exterior, prin hotărâre
a Guvernului, acest procent poate fi majorat.
(3) Normele care
reglementează activitătile desfăsurate în numele si în contul statului sunt
aprobate de Comitetul Interministerial de Garantii si Cedite de Comert Exterior
si se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, potrivit legii.
Art. 10. - Pentru
sprijinirea exporturilor românesti în numele si în contul statului se
constituie la EXIMBANK - S.A. următoarele fonduri:
a) fondul pentru
garantii de export, pentru garantarea creditelor pentru bunuri si servicii
destinate exportului, a creditelor cumpărător si a investitiilor românesti în
străinătate;
b) fondul pentru
asigurarea si reasigurarea creditelor de export, a garantiilor de export, a
operatiunilor de export în leasing si a investitiilor românesti în străinătate;
c) fondul pentru
acordarea bonificatiilor de dobândă;
d) fondul pentru
asigurarea si reasigurarea creditelor obtinute în vederea realizării de bunuri
si servicii destinate exportului;
e) alte fonduri
care vor fi înfiintate prin hotărâre a Guvernului, cu reglementarea
modalitătilor de utilizare.
Art. 11. - (1)
Sursele financiare de alimentare a fondurilor prevăzute la art. 10, cu exceptia
fondului pentru acordarea bonificatiilor de dobândă, sunt:
a) sumele alocate
anterior datei intrării în vigoare a prezentei legi, în scopul sprijinirii
exporturilor, si disponibile la această dată;
b) sumele
prevăzute anual în bugetul de stat cu această destinatie;
c) sumele
prelevate în limita unei cote de 25% din creantele externe recuperate de stat
efectiv de la tările debitoare;
d) sumele nete
care provin din primele de asigurare;
e) sumele
recuperate din asigurarea creditelor;
f) sumele
recuperate de la persoana juridică garantată;
g) dobânda
încasată din fructificarea sumelor disponibile ale fondurilor;
h) alte surse,
conform legii.
(2) Sursa de
alimentare a fondului pentru acordarea bonificatiilor de dobândă va fi
dimensionată si alocată anual de la bugetul de stat, în conformitate cu
strategia Guvernului de sprijinire a comertului exterior românesc.
(3) Sumele
prevăzute anual în bugetul de stat pentru constituirea fondurilor prevăzute la
art. 10 reprezintă limite maxime care nu pot fi depăsite, vor fi virate lunar
de Ministerul Finantelor Publice la EXIMBANK - S.A. si vor fi repartizate de
Comitetul Interministerial de Garantii si Credite de Comert Exterior, în
functie de necesitătile de sustinere a exporturilor.
(4) Fondurile
prevăzute la art. 10, cu exceptia fondului pentru acordarea bonificatiilor de
dobândă, vor putea fi angajate în limita maximă de expunere stabilită de
Comitetul Interministerial de Garantii si Credite de Comert Exterior.
Art. 12. - (1)
Fondurile prevăzute la art. 10 vor fi utilizate de EXIMBANK - S.A. pentru
achitarea angajamentelor asumate de aceasta, în numele si în contul
statului, cu aprobarea Comitetului
Interministerial de Garantii si Credite de Comert Exterior, astfel: a) fondul
pentru garantii de export prevăzut la art. 10
lit. a), pentru plata:
1. garantiilor de
participare la licitatii internationale;
2. garantiilor de
restituire a avansului si a altor plăti progresive încasate de la beneficiarii
externi în contul contractelor de export;
3. garantiilor
pentru buna executare a contractelor externe;
4. garantiilor
pentru restituirea contravalorii echipamentelor si materialelor puse la
dispozitie contractual de beneficiarul extern;
5. garantiilor la
creditele pentru realizarea productiei de bunuri si servicii destinate
exportului, pentru creditele cumpărător si a garantiilor pentru investitiile
românesti în străinătate;
6. altor garantii
specifice de export, stabilite prin contracte externe, potrivit prevederilor
legale în vigoare;
b) fondurile
pentru asigurarea si reasigurarea creditelor de export mentionate la art. 10
lit. b) si d), pentru plata despăgubirilor privind angajamentele asumate, pe
riscul statului, de EXIMBANK - S.A., precum si pentru acoperirea costurilor de
recuperare, în conformitate cu prevederile contractelor de asigurare si ale
procedurilor aprobate de Comitetul Interministerial de Garantii si Credite de
Comert Exterior.
Angajamentele
asumate, pe riscul statului, de EXIMBANK - S.A. se referă la:
1. asigurări si
reasigurări de credite de export pe termen scurt împotriva riscurilor
comerciale si de tară neasigurabile pe piata privată, în conditiile art. 2 lit.
f);
2. asigurări si
reasigurări de credite de export pe termen mediu si lung împotriva riscurilor
comerciale si de tară;
3. asigurări de
garantii de export si asigurări de investitii românesti în străinătate;
4. alte operatiuni
de asigurare, coasigurare si reasigurare de credite împotriva riscurilor de
neplată, neasigurabile pe piata privată. Garantiile si asigurările de export
sunt emise de EXIMBANK - S.A., pe baza aprobării Comitetului Interministerial
de Garantii si Credite de Comert Exterior;
c) Fondul pentru
acordarea bonificatiilor de dobândă va fi alocat până la data stabilită de
comun acord cu Uniunea Europeană.
(2) Administrarea
fondurilor mentionate la art. 10 se va face de EXIMBANK - S.A. Sumele
disponibile din aceste fonduri vor putea fi utilizate de EXIMBANK - S.A. ca
surse atrase, necesare pentru sustinerea activitătii bancare.
Nivelul
obligatiilor de plată ale EXIMBANK - S.A. pentru utilizarea acestor sume se va
stabili prin conventie încheiată între Ministerul Finantelor Publice si
EXIMBANK - S.A., în cote procentuale, iar sumele aferente vor constitui resurse
din fructificare pentru alimentarea fiecărui fond. Pentru evidentierea
contabilă a operatiunilor pe seama acestor fonduri se vor deschide conturi
distincte în evidenta contabilă a EXIMBANK - S.A. Metodologia de înregistrare
în contabilitate a operatiunilor privind constituirea si utilizarea fondurilor
se stabileste prin norme elaborate de EXIMBANK - S.A., cu avizul Comitetului
Interministerial de Garantii si Credite de Comert Exterior si cu aprobarea
Ministerului Finantelor Publice si a Băncii Nationale a României. Sumele
disponibile la sfârsitul anului la aceste fonduri se reportează în anul următor
si se utilizează cu aceeasi destinatie.
(3) Pentru
administrarea fondurilor mentionate la art. 10 EXIMBANK - S.A. percepe
comisioane, care vor fi aprobate prin proceduri interne de Comitetul
Interministerial de Garantii si Credite de Comert Exterior si care vor fi
decontate pe seama acestor fonduri.
(4) Diminuarea cu
peste 20% a fondurilor prevăzute la art. 10 lit. a), b) si d), ca urmare a
executării angajamentelor asumate de EXIMBANK - S.A., în contul statului,
conform prezentei legi, se va regulariza trimestrial cu bugetul de stat. Până
la realizarea efectivă a regularizărilor Comitetul Interministerial de Garantii
si Credite de Comert Exterior poate decide, cu avizul Ministerului Finantelor
Publice, reîntregirea temporară a deficitului fondului utilizat pe seama
celorlalte fonduri disponibile prevăzute mai sus.
Art. 13. - (1)
Prin exporturi complexe, în sensul art. 9 alin. (1) lit. e), se întelege
exportul de echipamente, instalatii sau părti de instalatii, separat ori
împreună cu tehnologii, licente, know-how, asistentă tehnică, proiectare,
constructii-montaj, lucrări de punere în functiune si receptie, precum si
piesele de schimb si materialele aferente. De asemenea, sunt considerate
exporturi complexe lucrările geologice de proiectare-explorare, lucrările de
exploatare pentru zăcăminte minerale, constructiile de retele electrice,
executarea de foraje de sonde, constructiile de schele, de instalatii si
conducte de transport, de depozitare si de distribuire a produselor petroliere
si a gazelor naturale, precum si realizarea de nave complete, de obiective în
domeniile transporturilor, agriculturii, îmbunătătirilor funciare, amenajărilor
de mediu, hidrotehnice, silvice, organizarea exploatărilor forestiere, centrale
energetice si termice, statii electrice, statii de tratare a apei, statii de
epurare, linii tehnologice flexibile si automate de prelucrare, constituirea de
ansambluri de locuinte si obiective social-culturale, retele de apă-canalizare,
construirea de drumuri si poduri, amenajări portuare si produse de tehnică
militară si altele asemenea. După caz, la propunerea Comitetului
Interministerial de Garantii si Credite de Comert Exterior, prin hotărâre a
Guvernului, se poate aproba includerea în categoria exporturilor complexe si a
unor proiecte care îi sunt supuse analizei si aprobării, apartinând si altor
domenii de activitate.
(2) Stimularea
realizării de obiective complexe si a productiei cu ciclu lung de fabricatie,
destinate exportului, se realizează, pe lângă asigurarea creditelor de export,
în conditiile prevăzute de prezenta lege, prin:
a) garantii pentru
participări la licitatii internationale, executarea lucrărilor si alte garantii
stabilite prin contractele externe;
b) acordarea de
garantii ale statului pentru credite utilizate pentru productia din tară si din
străinătate, destinată exporturilor complexe, precum si pentru creditele de
export pe termen scurt, mediu si lung, conform standardelor internationale în
domeniu;
c) acordarea de
bonificatii de până la 60% din dobânda plătită pentru creditele de export, în
fazele de pre- si postlivrare.
(3) Exporturile
complexe se realizează pe bază de contracte externe de către un contractant
general, agent economic român sau străin, care poate colabora, pe bază de
contracte comerciale, cu subcontractantii – agenti economici români sau
străini. Exporturile produselor cu ciclu lung de fabricatie se pot realiza pe
bază de contracte externe încheiate de către un contractant general sau de
către producător, direct ori prin comisionar.
(4)
Subcontractantii interni, participanti la realizarea de exporturi complexe,
sunt: proiectantul general, antreprenorul general, producătorii, precum si
prestatorii de servicii angajati în realizarea acestora.
(5) Perioada de
fabricatie a produselor cu ciclu lung de fabricatie si valoarea contractelor de
export aferente se stabilesc anual si ori de câte ori este necesar, prin
hotărâre a Guvernului.
Art. 14. - (1)
Comitetul Interministerial de Garantii si Credite de Comert Exterior este
alcătuit din reprezentanti ai organelor de specialitate ale administratiei
publice centrale si ai EXIMBANK - S.A.
(2) Modul de
desfăsurare a activitătii Comitetului Interministerial de Garantii si Credite
de Comert Exterior este reglementat prin hotărâre a Guvernului. Presedintele,
vicepresedintii si membrii comitetului sunt desemnati prin hotărâre a
Guvernului.
(3) Comitetul
Interministerial de Garantii si Credite de Comert Exterior are următoarele
atributii:
a) aprobă limita
maximă de expunere a fondurilor prevăzute la art. 10;
b) examinează si
aprobă:
(i) emiterea
garantiilor de export, a garantiilor pentru creditele pentru realizarea de
bunuri si servicii destinate exportului, pentru creditul cumpărător si a
garantiilor pentru investitii românesti în străinătate;
(ii) asigurarea si
reasigurarea creditelor de export, a investitiilor românesti în străinătate, a
garantiilor de export si a operatiunilor de export în leasing, în numele si în
contul statului;
(iii)
instrumentele de sustinere a activitătii de comert exterior, în conformitate cu
dispozitiile prezentei legi si cu politica Guvernului de promovare si sustinere
a exporturilor;
(iv) nivelul de
acordare a bonificatiilor de dobândă pentru creditele de export acordate în lei
de EXIMBANK - S.A. si de băncile comerciale pentru activitatea de export,
conform prevederilor prezentei legi si politicii Guvernului de promovare si
sustinere a exporturilor;
c) la începutul
fiecărui an, lista mărfurilor de export care nu pot beneficia de instrumentele
de sustinere a comertului exterior derulate prin EXIMBANK - S.A. este stabilită
prin hotărâre a Guvernului si publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, în conditiile legii.
(4) Comitetul
Interministerial de Garantii si Credite de Comert Exterior stabileste
utilizarea plafoanelor valorice în cadrul cărora se vor aproba si desfăsura
operatiunile, în numele si în contul statului, pe baza clasamentelor de risc de
tară elaborate de EXIMBANK - S.A.
(5) Comitetul
Interministerial de Garantii si Credite de Comert Exterior se întruneste, de
regulă, bilunar sau de câte ori este nevoie.
Art. 15. -
EXIMBANK - S.A. examinează si avizează, pentru prezentarea la Comitetul
Interministerial de Garantii si Credite de Comert Exterior, solicitările de
garantii pentru importurile de tehnologie, masini si utilaje destinate
dezvoltării, modernizării, retehnologizării, precum si creării unor noi
capacităti de productie de bunuri si servicii destinate exportului. Garantia
statului se emite de Ministerul Finantelor Publice si se preia în evidentă la
datoria publică.
Art. 16. - (1)
EXIMBANK - S.A. poate asigura si reasigura împotriva riscurilor comerciale si
de tară:
a) creditele de
export pe termen scurt, neasigurabile pe piata privată, precum si creditele de
export pe termen mediu si lung;
b) investitii
românesti în străinătate;
c) creditele
obtinute în vederea realizării de bunuri si servicii destinate exportului,
garantiile de export si operatiunile de export în leasing.
(2) Asigurările
mentionate la alin. (1) se vor efectua potrivit prevederilor legale în vigoare.
(3) Asigurarea
creditelor de export pe termen scurt, mediu si lung, asigurarea investitiilor
românesti în străinătate si a garantiilor de export se vor face în cadrul
plafoanelor valorice pe tări, stabilite de EXIMBANK - S.A. si aprobate de
Comitetul Interministerial de Garantii si Credite de Comert Exterior, în
functie de politica Guvernului de promovare si sustinere a exportului si a
investitiilor pe diferite piete.
Art. 17. -
EXIMBANK - S.A. poate realiza si alte operatiuni în contul statului, potrivit
obiectivelor prevăzute la art. 2, si poate implementa orice instrumente de
stimulare a activitătii de comert exterior, stabilite de Comitetul
Interministerial de Garantii si Credite de Comert Exterior si aprobate prin
hotărâre a Guvernului, în conformitate cu competentele sale legale si cu
politica Guvernului de sustinere a comertului exterior.
CAPITOLUL IV
Activitatea
EXIMBANK - S.A. în nume si în cont propriu
Art. 18. - (1)
EXIMBANK - S.A. efectuează operatiuni de bancă în scopul stimulării activitătii
de comert exterior, în conformitate cu reglementările legislatiei bancare în
vigoare si cu prevederile prezentei legi.
(2) EXIMBANK -
S.A. efectuează operatiuni de finantare, cofinantare si refinantare a
operatiunilor de comert exterior, în vederea facilitării accesului exporturilor
românesti pe pietele internationale.
(3) EXIMBANK -
S.A. poate încheia acorduri cu institutii financiare din tară si din
străinătate, în vederea constituirii de fonduri care să fie utilizate ca surse
atrase pentru sustinerea activitătilor în nume si în cont propriu.
(4) EXIMBANK -
S.A. poate emite obligatiuni pe piata internă si externă, în conditiile legii,
în vederea atragerii de surse, necesare pentru desfăsurarea activitătii sale.
Art. 19. - (1)
EXIMBANK - S.A. asigură si reasigură, împotriva riscurilor comerciale si de
tară, credite de export pe termen scurt, mediu si lung, conform prevederilor
legale în vigoare.
(2) EXIMBANK -
S.A. reasigură, cu precădere pe piata internatională, riscurile preluate.
(3) EXIMBANK -
S.A. poate realiza si alte operatiuni de asigurări si reasigurări de credite în
cont propriu, pe baza normelor proprii aprobate de consiliul de administratie.
(4) În activitatea
de asigurare si reasigurare de credite EXIMBANK - S.A. elaborează norme interne
conform reglementărilor nationale si internationale în domeniu.
(5) EXIMBANK -
S.A. va desfăsura operatiuni de asigurare si reasigurare de credite de export
pe termen scurt, mediu si lung împotriva riscurilor comerciale si de tară, în
nume si în cont propriu, în conformitate cu prevederile alin. (1)-(4), până la
31 decembrie 2004.
CAPITOLUL V
Contabilitatea
operatiunilor
Art. 20. -
Contabilitatea EXIMBANK - S.A. se realizează distinct pe operatiuni desfăsurate
în numele si în contul statului si pe operatiuni desfăsurate în nume si în cont
propriu, atât pentru activitatea bancară, cât si pentru activitătile de
asigurare si reasigurare desfăsurate potrivit legii.
Art. 21. -
EXIMBANK - S.A. întocmeste situatii financiare anuale, distinct pe activităti,
respectiv bancară si de asigurări, pe bază individuală si pe bază consolidată,
în conformitate cu legislatia în domeniu si cu standardele internationale de
contabilitate.
CAPITOLUL VI
Dispozitii
finale
Art. 22. - (1)
Membrii si împuternicitii în adunarea generală a actionarilor, membrii
consiliului de administratie si auditorii, precum si salariatii EXIMBANK - S.A.
sunt obligati să păstreze secretul profesional asupra oricăror fapte, date si
informatii de care au luat cunostintă în cursul exercitării functiilor lor si
care nu sunt destinate publicitătii.
(2) Folosirea în
interes propriu a informatiilor si datelor obtinute ca urmare a activitătii
desfăsurate în EXIMBANK - S.A. se pedepseste potrivit legii.
Art. 23. - (1) Pe
data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă Hotărârea Guvernului nr.
189/1991 privind aprobarea înfiintării Băncii de Export-Import a României -
societate pe actiuni - (Romanian Eximbank), publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 71 din 3 aprilie 1991, precum si orice alte dispozitii contrare.
(2) Statutul
actual al EXIMBANK - S.A. rămâne în vigoare până la aprobarea de către adunarea
generală a actionarilor a noului statut, dar nu mai târziu de 30 de zile de la
data intrării în vigoare a prezentei legi.
NOTĂ:
Reproducem mai jos
prevederile alin. (2) si (3) ale art. II din Legea nr. 440/2004 care nu sunt
încorporate în textul republicat al Legii nr. 96/2000 si care se aplică în
continuare ca dispozitii proprii ale Legii nr. 440/2004:
“(2) Pe data
intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă:
a) Ordonanta
Guvernului nr. 14/1995 privind unele măsuri pentru stimularea realizării de
obiective complexe si a productiei cu ciclu lung de fabricatie, destinate
exportului, aprobată prin Legea nr. 70/1995, cu modificările ulterioare;
b) Normele tehnice
nr. 101.325/M.C./1998 privind unele măsuri pentru stimularea realizării de
obiective complexe si a productiei cu ciclu lung de fabricatie, destinate
exportului, emise de ministrul industriei si comertului, ministrul lucrărilor
publice si amenajării teritoriului, ministrul finantelor si presedintele Băncii
de Export-Import a României, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 128 din 27 martie 1998, cu modificările si completările ulterioare.
(3) În termen de
60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Banca de
Export-Import a României EXIMBANK - S.A. îsi va modifica actul constitutiv în
mod corespunzător.”