MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 173
(XVII) - Nr. 137 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Marti, 15
februarie 2005
SUMAR
HOTĂRÂRI ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
78.
- Hotărâre privind organizarea si functionarea Ministerului Culturii si
Cultelor
91.
- Hotărâre privind aprobarea bugetului de venituri si cheltuieli pe anul
2005 al Autoritătii Nationale de Reglementare pentru Serviciile Publice de
Gospodărie Comunală
93.
- Hotărâre pentru aprobarea amendamentelor convenite prin scrisoarea-acord,
semnată la Zagreb la 21 octombrie 2004 si la Bucuresti la 10 noiembrie 2004,
între Guvernul României si Banca Internatională pentru Reconstructie si
Dezvoltare, la Acordul de împrumut dintre România si Banca Internatională
pentru Reconstructie si Dezvoltare pentru realizarea Proiectului de finantare
rurală, semnat la Washington D.C. la 30 aprilie 2001
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
109/2004.
- Ordin al presedintelui Autoritătii Nationale Sanitare Veterinare si
pentru Siguranta Alimentelor privind aprobarea Normei sanitare veterinare si
pentru siguranta alimentelor ce stabileste cerinte pentru determinarea
nivelurilor de dioxină si a compusilor policlordifenili (PCB) asemănători
dioxinei din furaje
110/2004.
- Ordin al presedintelui Autoritătii Nationale Sanitare Veterinare si
pentru Siguranta Alimentelor privind aprobarea Normei sanitare veterinare si
pentru siguranta alimentelor ce stabileste conditii de sănătate publică, de
sănătate animală si certificarea veterinară pentru activităti de import în
România din tări terte de carne de ratite de crescătorie
112/2004.
- Ordin al presedintelui Autoritătii Nationale Sanitare Veterinare si
pentru Siguranta Alimentelor privind aprobarea Normei sanitare veterinare si
pentru siguranta alimentelor ce stabileste conditii speciale de import în
România de moluste bivalve, echinoderme, tunicate si gasteropode marine ce
provin din Thailanda
113/2004.
- Ordin al presedintelui Autoritătii Nationale Sanitare Veterinare si
pentru Siguranta Alimentelor privind aprobarea Normei sanitare veterinare si
pentru siguranta alimentelor ce stabileste liste ale tărilor terte din care
România autorizează activităti de import al unor produse destinate pentru
consum uman, ce sunt supuse Normei sanitare veterinare ce stabileste conditiile
de sănătate a animalelor si de sănătate publică ce reglementează comertul
statelor membre ale Uniunii Europene cu România si importul în România de
produse ce nu sunt supuse cerintelor si regulilor specifice
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind organizarea si functionarea Ministerului
Culturii si Cultelor
În temeiul art. 108
din Constitutia
României, republicată, al art. 40 alin. (1) din Legea nr.
90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului României si a
ministerelor, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - (1)
Ministerul Culturii si Cultelor este organ de specialitate al administratiei
publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului, care
elaborează si asigură aplicarea strategiei si politicilor în domeniile culturii
si artei, cultelor si cinematografiei si care elaborează, în colaborare cu
Consiliul National al Audiovizualului, strategia în domeniul audiovizualului.
(2) Ministerul
Culturii si Cultelor are sediul în municipiul Bucuresti, sos. Kiseleff nr. 30,
sectorul 1.
Art. 2. - În
activitatea sa, Ministerul Culturii si Cultelor asigură respectarea si
promovarea libertătilor si drepturilor fundamentale, consacrate de Constitutia
României si de tratatele si conventiile internationale la care România este
parte, în ceea ce priveste:
a) libertatea de
expresie si de creatie;
b) sansele egale
si accesul liber la cultură;
c) participarea la
viata culturală, inclusiv la formularea politicilor culturale;
d) libertatea
constiintei si a credintelor religioase.
Art. 3. -
Ministerul Culturii si Cultelor îsi desfăsoară activitatea pe baza următoarelor
principii fundamentale:
a) cultura si
libertătile culturale reprezintă un element esential al dezvoltării umane;
b) creativitatea
culturală este o sursă a progresului uman;
c) cultura este un
factor important al dezvoltării durabile;
d) cultura este un
factor al cresterii calitătii vietii si al asigurării coeziunii sociale;
e) cultele
religioase recunoscute de lege sunt libere, autonome si egale în fata autoritătilor.
Art. 4. - În
activitatea sa, Ministerul Culturii si Cultelor urmăreste îndeplinirea
următoarelor obiective generale:
a) cresterea
gradului de acces si de participare la cultură;
b) promovarea
diversitătii si prezervarea identitătilor culturale;
c) promovarea
multiculturalismului si protejarea culturii minoritătilor;
d) protejarea si
punerea în valoare a patrimoniului cultural material si imaterial;
e) promovarea si
dezvoltarea creatiei contemporane si sustinerea creatorilor;
f) sustinerea circulatiei
operelor si a creatiilor, promovarea dialogului intercultural si a creatiei
culturale în circuitul mondial de valori;
g) sprijinirea
mobilitătii creatorilor si artistilor, precum si a specialistilor din domeniul
culturii;
h) stimularea
vietii culturale în cadrul comunitătilor locale si apropierea acestora de
valorile culturii;
i) sustinerea
participării comunitătilor la dezvoltarea societătii cunoasterii, prin asumarea
de către institutiile publice de cultură a functiilor de centre de acces universal
la informatie;
j) proiectarea
unui sistem specific de protectie socială pentru creatori si artisti;
k) stimularea
dezvoltării sectorului industriilor culturale;
l) formarea si
specializarea resurselor umane din sectorul culturii;
m) promovarea de
programe si proiecte în domeniul educatiei adultilor;
n) sprijinirea
cultelor religioase recunoscute de lege.
Art. 5. - În
îndeplinirea rolului si a obiectivelor sale generale, Ministerul Culturii si
Cultelor are următoarele atributii principale:
1. elaborează, cu
consultarea si participarea autoritătilor publice interesate, a operatorilor
culturali si societătii civile, strategii, programe nationale si directii de
actiune pentru fiecare domeniu din sfera sa de competentă;
2. sprijină si finantează, în conditiile legii, proiecte, programe si actiuni culturale în toate domeniile culturii si artei;
3. asigură buna
functionare a sistemului său institutional, în aplicarea principiilor
subsidiaritătii si proportionalitătii;
4. elaborează ori,
după caz, avizează proiecte de acte normative, potrivit legii, pentru domeniul
specific de activitate sau având incidentă cu acesta;
5. initiază si
negociază, în conditiile legii, încheierea de conventii, acorduri si alte
întelegeri internationale în domeniul său de activitate sau face propuneri
pentru aderarea la cele existente ori pentru ratificarea acestora, după caz;
6. initiază si
dezvoltă parteneriate cu autoritătile administratiei publice locale si cu
structurile societătii civile pentru diversificarea, modernizarea si optimizarea
serviciilor oferite de institutiile si asezămintele de cultură, în vederea
satisfacerii nevoilor culturale si educative ale publicului;
7. sprijină, în
colaborare cu autoritătile administratiei publice locale, buna functionare si
activitatea institutiilor si a asezămintelor de cultură aflate în subordinea
autoritătilor judetene sau locale;
8. promovează
drepturile si interesele creatorilor, artistilor si specialistilor din domeniul
culturii;
9. asigură, cu
respectarea legislatiei în vigoare, colaborarea si consultarea cu sindicatele
si patronatul din domeniile sale de activitate, precum si cu alte structuri ale
societătii civile, pentru formularea politicilor culturale, elaborarea actelor
normative cu incidentă asupra sectorului culturii si pentru rezolvarea
problemelor care privesc interesele sau activitatea operatorilor culturali;
10. asigură, în
conditiile legii, relatiile cu Parlamentul, cu celelalte autorităti, pentru
armonizarea initiativelor legislative si a măsurilor administrative din domeniile
sale de interes;
11. asigură
promovarea programelor si proiectelor din domeniul său de activitate, într-un
sistem competitional deschis, pe baza principiilor transparentei si
primordialitătii valorii;
12. elaborează
norme, normative si metodologii pentru domeniul său de activitate, obligatorii
pentru toate institutiile si asezămintele culturale, indiferent de subordonarea
acestora;
13. coordonează si
controlează activitatea institutiilor subordonate, numeste si revocă, în
conditiile legii, conducerile acestora;
14. asigură
dezvoltarea capacitătii institutionale a structurilor din subordinea sa si
formarea profesională a angajatilor acestora;
15. propune
Guvernului măsurile pentru descentralizarea administrativă si financiară a
institutiilor din subordine;
16. initiază
proiecte de acte normative pentru înfiintarea sau reorganizarea unor institutii
din subordine, avizează, în conditiile legii, înfiintarea sau reorganizarea
institutiilor si a asezămintelor publice de cultură, indiferent de subordinea
acestora;
17. aprobă,
potrivit legii, preturi si tarife la serviciile asigurate de Ministerul
Culturii si Cultelor si oferite de institutiile din subordinea sa;
18. asigură, prin
Consiliul tehnico-economic, avizarea documentatiilor tehnico-economice din competenta
sa de aprobare, potrivit legii;
19. exercită
atributiile ce îi revin, potrivit legii, ca organ central de specialitate al
administratiei publice sub autoritatea căruia functionează agentii economici
din domeniul său de activitate;
20. colaborează cu
institutiile specializate pentru elaborarea de indicatori statistici de
specialitate, pentru colectarea datelor statistice primare si pentru
prelucrarea acestora;
21. initiază,
organizează si sustine, în conditiile legii, concursuri interne si internationale,
tabere, rezidente de creatie si interpretare, precum si alte manifestări
similare;
22. acordă, în
conditiile legii, burse, granturi de studii si călătorie, premii si distinctii
pentru toate domeniile sale de activitate si sprijină participarea oamenilor de
cultură si a artistilor români la manifestări similare din străinătate;
23. colaborează cu
autoritătile si institutiile din sectorul educational pentru dezvoltarea
programelor de învătământ artistic si diversificarea ofertei de specializări
necesare domeniului culturii;
24. colaborează cu
structurile din sistemul educational pentru realizarea de programe de educatie
artistică si de dezvoltare a abilitătilor creative, în scopul cresterii
nivelului de receptare a actului artistic, cu precădere în rândul tinerilor;
25. propune
Guvernului recunoasterea statutului de utilitate publică pentru organizatii
neguvernamentale cu activitate în domeniul culturii si cultelor, cu respectarea
normelor legale.
Art. 6. - (1) În
îndeplinirea rolului si a obiectivelor sale, Ministerul Culturii si Cultelor
are următoarele atributii specifice:
1. coordonează,
împreună cu Ministerul Afacerilor Externe si cu Institutul Cultural Român, în
colaborare cu Academia Română si cu alte institutii interesate, după caz,
activitatea si programele institutelor culturale ale României din străinătate,
promovează si sustine programele si proiectele culturale derulate de acestea.
2. numeste si
eliberează din functie, prin ordin comun al ministrului culturii si cultelor,
ministrului afacerilor externe si al presedintelui Institutului Cultural Român,
în conditiile legii, directorii si directorii adjuncti ai institutelor
culturale ale României din străinătate;
3. avizează
numirile si eliberările din functie ale personalului diplomatic cu atributii în
domeniul culturii;
4. propune
Guvernului, împreună cu Ministerul Afacerilor Externe si cu Institutul Cultural
Român, înfiintarea de noi institute culturale ale României în străinătate;
5. promovează si
sustine, în conditiile legii, programe si proiecte culturale cu participarea
diasporei românesti si colaborează în acest scop cu autorităti, institutii,
organizatii neguvernamentale sau cu alte entităti;
6. stabileste,
împreună cu Comisia Natională a Monumentelor Istorice, Comisia Natională de
Arheologie si Comisia Natională a Muzeelor si Colectiilor, Strategia natională
în domeniul patrimoniului cultural national, mobil si imobil;
7. elaborează
norme, normative si metodologii pentru domeniul patrimoniului cultural
national, potrivit legii;
8. coordonează
activitătile de cercetare, proiectare, evidentă, conservare, restaurare si
punere în valoare a patrimoniului cultural national, mobil si imobil, si le
finantează potrivit legii;
9. coordonează activitatea de atestare a expertilor si a specialistilor în domeniile specifice proiectării, restaurării, conservării si punerii în valoare a patrimoniului cultural national imobil;
10. avizează,
potrivit legii, constituirea agentilor economici care au ca obiect de
activitate efectuarea de cercetări, proiectarea si executarea de lucrări asupra
monumentelor istorice;
11. coordonează
activitatea de acreditare a expertilor, conservatorilor si restauratorilor în
domeniul patrimoniului cultural national mobil;
12. colaborează cu
autoritătile publice centrale si locale pentru educarea publicului cu scopul de
a cunoaste, a respecta si a pune în valoare patrimoniul cultural national;
13. colaborează cu
autoritătile administratiei publice centrale si locale la elaborarea si
avizarea, împreună cu Comisia Natională a Monumentelor Istorice si cu Comisia
Natională de Arheologie, după caz, a programelor si planurilor de amenajare si
dezvoltare a teritoriului, pentru zonele în care se găsesc monumente istorice;
14. actionează,
potrivit competentelor sale, pentru recuperarea bunurilor din patrimoniul
cultural national, sustrase sau exportate ilicit;
15. avizează
temele de proiectare si solutiile arhitecturale si de artă monumentală, cu
consultarea organizatiilor profesionale si de creatori din domeniu, pentru
obiectivele arhitecturale sau de artă monumentală care se realizează din
bugetele publice;
16. contribuie la
crearea cadrului juridic si institutional prin care să se asigure păstrarea,
dezvoltarea si punerea în valoare a artei si culturii minoritătilor nationale
din România;
17. sustine
programe pentru promovarea, protejarea si revitalizarea culturii traditionale
si a patrimoniului cultural imaterial;
18. promovează si
coordonează, în conditiile legii, programe de formare în domeniul
mestesugurilor si ocupatiilor traditionale;
19. coordonează
activitatea de atestare a artistilor liberprofesioni sti, a traducătorilor,
precum si activitatea de atestare si avizare în domeniul impresariatului
artistic;
20. suspendă sau
retrage, după caz, avizele si/sau atestatele acordate, în cazul nerespectării
de către titulari a actelor normative în vigoare;
21. colaborează cu
autoritătile administratiei publice, cu institutiile de specialitate si cu
organizatiile din domeniu pentru formarea si perfectionarea profesională a
personalului din aparatul propriu si al serviciilor deconcentrate, precum si
din institutiile publice de cultură;
22. organizează si
sustine, în conditiile legii, cursuri sau alte forme specifice de pregătire;
23. editează
publicatii de specialitate si de informare pentru domeniile sale de competentă;
24. coordonează,
asigură si urmăreste, potrivit legii, alocarea resurselor bugetare si
realizarea programului de dezvoltare a bazei materiale si de investitii din
domeniul său de activitate;
25. aprobă
Strategia de dezvoltare a cinematografiei nationale, elaborată de Centrul
National al Cinematografiei
26. elaborează, în
cooperare cu Consiliul National al Audiovizualului, Strategia natională în
domeniul audiovizualului;
27. sprijină, în
conditiile legii, protectia drepturilor de autor si ale artistilor interpreti;
28. asigură
relatiile statului cu toate cultele religioase legal recunoscute din România;
29. sprijină toate
cultele religioase legal recunoscute, potrivit statutelor de organizare si
functionare a acestora, în vederea participării lor la viata socială si
spirituală a tării, si mediază situatiile litigioase;
30. acordă
asistentă cultelor religioase, în conditiile legii, pentru solutionarea
problemelor specifice;
31. analizează
cererile de înfiintare a noi culte religioase, întocmeste documentatiile cerute
de lege si face propuneri în vederea recunoasterii acestora;
32. formulează
propuneri pentru recunoasterea, conform legii, a sefilor cultelor religioase, a
conducătorilor de eparhii, a celorlalti ierarhi si a celor asimilati acestora,
la solicitarea cultelor religioase;
33. gestionează
resursele financiare publice alocate pentru completarea surselor necesare în
vederea salarizării personalului clerical si laic din cadrul cultelor
religioase, inclusiv din învătământul teologic neintegrat în învătământul de
stat, potrivit legii;
34. colaborează cu
sistemul educational si avizează, alături de autoritătile publice cu comptente
în domeniul învătământului, planurile de învătământ si programele analitice
elaborate de cultele religioase recunoscute oficial;
35. sprijină
cultele religioase în organizarea si desfăsurarea activitătilor de asistentă
religioasă si socială în armată, penitenciare, spitale, în cămine de bătrâni,
case de copii si în alte institutii, precum si în familii care se confruntă cu
nevoi speciale;
36. sprijină
cultele religioase în activitatea de evidentă, păstrare, conservare, restaurare
si punere în valoare a bunurilor culturale mobile si imobile, aflate în
proprietatea sau în folosinta cultelor, în conditiile legii;
37. organizează,
în colaborare cu cultele religioase si cu institutiile specializate din tară
si/sau din străinătate, activităti periodice de instruire si de perfectionare
profesională a personalului de specialitate care asigură conservarea si punerea
în valoare a bunurilor culturale ale cultelor religioase, în conditiile legii;
38. organizează si
sprijină, în conditiile legii, activităti si manifestări pentru cunoasterea si
promovarea culturii religioase, pentru punerea în valoare a mărturiilor de artă
si de arhitectură religioasă, atât în tară, cât si în străinătate, prin
expozitii, simpozioane, sesiuni de comunicări si prin promovarea turismului
cultural-religios;
39. acordă sprijin
financiar, în conditiile legii, pentru:
a) construirea si
repararea lăcasurilor de cult, inclusiv pentru întocmirea documentatiilor care
stau la baza acestor lucrări;
b) consolidarea si
punerea în valoare a bunurilor imobile si mobile din patrimoniul eclezial,
aflate în proprietatea sau în posesia ori în folosinta cultelor religioase,
inclusiv pentru întocmirea documentatiilor tehnice care stau la baza acestor
lucrări, în conditiile legilor specifice;
c) întretinerea si
functionarea unitătilor de cult fără venituri sau cu venituri reduse;
d) sustinerea unor
actiuni religioase având caracter national sau international, realizate de
conducerile cultelor religioase din România;
e) dezvoltarea si
sustinerea activitătii de cercetare si analiză a fenomenului religios, potrivit
legii;
f) sustinerea
activitătii de asistentă socială, organizată de cultele religioase în spitale,
centre de plasament, cămine de bătrâni si/sau în alte institutii, precum si a
activitătilor privind reinsertia socială a persoanelor defavorizate si
marginalizate, potrivit legii;
40. urmăreste
respectarea aplicării legislatiei, în colaborare cu organele de specialitate
din subordinea Guvernului si cu autoritătile administratiei publice locale, cu
privire la producerea si valorificarea, în exclusivitate de către cultele
religioase, a unor articole si bunuri specifice.
(2) Ministerul
Culturii si Cultelor îndeplineste orice alte atributii prevăzute de lege.
Art. 7. - Pentru
realizarea obiectivelor si pentru îndeplinirea atributiilor sale generale si specifice,
pentru conceperea si punerea în aplicare de politici si actiuni intersectoriale
si de parteneriate public-privat si centrallocal, Ministerul Culturii si
Cultelor va actiona în cooperare cu autoritătile administratiei publice
centrale si locale, cu institutii publice de specialitate, cu operatorii
culturali, cu structurile societătii civile si ale mediului de afaceri, din
tară si din străinătate.
Art. 8. - Pentru
exercitarea atributiilor sale, Ministerul Culturii si Cultelor este abilitat să
solicite si să primească informatii si date de la autoritătile administratiei
publice, de la institutii publice si de la persoane juridice de drept privat cu
activitate în domeniul său de competentă.
Art. 9. - (1)
Structura organizatorică a Ministerului Culturii si Cultelor este prevăzută în
anexa nr. 1; în cadrul acesteia, prin ordin al ministrului culturii si
cultelor, se mai pot organiza, în conditiile legii, servicii sau birouri,
precum si colective temporare, pentru realizarea unor programe, proiecte, studii
sau cercetări.
(2) Numărul maxim
de posturi este de 177, exclusiv demnitarii si personalul aferent cabinetului
ministrului culturii si cultelor.
(3) Atributiile si
modul de functionare ale compartimentelor din aparatul propriu al Ministerului
Culturii si Cultelor, precum si relatiile functionale dintre acestea se
stabilesc prin regulamentul de organizare si functionare, care se aprobă prin
ordin al ministrului culturii si cultelor.
(4) Ministrul
culturii si cultelor poate constitui comisii de specialitate si alte organisme
consultative, care să participe la elaborarea strategiilor din domeniu si la
fundamentarea deciziilor de specialitate.
Art. 10. - (1)
Conducerea Ministerului Culturii si Cultelor se exercită de către ministrul
culturii si cultelor.
(2) Ministrul
culturii si cultelor conduce întreaga activitate a Ministerului Culturii si
Cultelor si îl reprezintă în raporturile cu celelalte ministere, cu alte
autorităti publice, institutii si organizatii, precum si cu persoanele fizice
si juridice din tară sau din străinătate.
(3) Ministrul
culturii si cultelor este ordonator principal de credite.
(4) În exercitarea
atributiilor sale ministrul culturii si cultelor emite ordine si instructiuni.
(5) În
îndeplinirea atributiilor sale ministrul culturii si cultelor este ajutat de
trei secretari de stat si de un secretar general.
(6) Ministrul
culturii si cultelor poate dispune, în conditiile legii, exercitarea temporară
de către alti demnitari sau functionari a unor atributii prevăzute prin
Regulamentul de organizare si functionare a Ministerului Culturii si Cultelor.
Art. 11. - (1)
Secretarii de stat se subordonează ministrului culturii si cultelor si
îndeplinesc atributiile si sarcinile stabilite de acesta.
(2) Secretarii de
stat coordonează compartimente de specialitate din cadrul Ministerului Culturii
si Cultelor, potrivit anexei nr. 1 si regulamentului de organizare si
functionare a ministerului.
Art. 12. -
Secretarul general este subordonat ministrului culturii si cultelor si
îndeplineste atributiile prevăzute prin lege si sarcinile stabilite de acesta.
Art. 13. - (1)
Ministrul culturii si cultelor numeste si revocă presedintii si specialistii
Comisiei Nationale a Monumentelor Istorice, Comisiei Nationale de Arheologie,
Comisiei Nationale a Muzeelor si Colectiilor, precum si ai altor comisii de
specialitate din domeniul culturii, potrivit legii.
(2) Fondurile
necesare functionării comisiilor se suportă din bugetul Ministerului Culturii
si Cultelor, în conditiile legii.
(3) Prin ordin al
ministrului culturii si cultelor, în limita fondurilor aprobate prin bugetul de
stat pentru cheltuieli de personal, se stabilesc, în conditiile legii,
indemnizatiile cuvenite membrilor comisiilor care nu sunt salariati ai
Ministerului Culturii si Cultelor.
Art. 14. - (1) La
nivelul judetelor si al municipiului Bucuresti functionează directiile judetene
pentru cultură, culte si patrimoniul cultural national, respectiv a
municipiului Bucuresti, servicii publice deconcentrate, cu personalitate
juridică, ale Ministerului Culturii si Cultelor.
(2) Directiile
judetene pentru cultură, culte si patrimoniul cultural national, respectiv a
municipiului Bucuresti, sunt conduse de un director executiv, care este
functionar public, potrivit legii.
Art. 15. - (1)
Directiile judetene pentru cultură, culte si patrimoniul cultural national,
respectiv a municipiului Bucuresti, au următoarele atributii principale:
1. îndeplinesc
atributiile prevăzute de lege în domeniul protejării patrimoniului cultural
national;
2. colaborează cu
autoritătile publice si cu institutiile specializate pentru protejarea si
punerea în valoare a bunurilor din patrimoniul cultural national si aplică în
acest sens prevederile legale în domeniu;
3. participă la
realizarea activitătilor de observare si de control asupra actiunilor care pot
de nastere la încălcări ale legislatiei dreptului de autor si a drepturilor
conexe si constată, în conditiile legii, încălcările acesteia;
4. avizează, în
conditiile legii, numirea sau eliberarea conducătorilor institutiilor publice
cultural-artistice de importantă locală si judeteană;
5. avizează,
potrivit legii, înfiintarea, reorganizarea sau desfiintarea institutiilor
publice de cultură si a asezămintelor culturale care functionează sub
autoritatea consiliilor judetene sau locale;
6. finantează, în
conditiile legii, programe, proiecte si actiuni culturale, în situatii de
urgentă;
7. sprijină, în
conditiile legii, activitatea organizatiilor neguvernamentale si a altor
persoane juridice de drept privat cu activitate în domeniile culturii si cultelor;
8. initiază si sprijină, în conditiile legii, actiuni de revitalizare a traditiilor si obiceiurilor locale, a ocupatiilor specifice traditionale, de formare a specialistilor si meseriasilor în domeniul artizanatului si mestesugurilor traditionale;
9. editează sau
sprijină, în conditiile legii, publicatii de specialitate si de informare în
domeniul culturii si artei;
10. solicită si
primesc, în conditiile legii, în nume propriu sau în numele si pentru
Ministerul Culturii si Cultelor, de la autorităti ale administratiei publice,
de la institutii publice si de la persoane juridice de drept privat cu
activitate în domeniul cultural, al artelor si informării publice, date si
informatii necesare pentru exercitarea atributiilor ce le revin;
11. controlează
respectarea îndeplinirii obligatiilor de plată a contributiilor la Fondul
Cultural National, în conditiile si la termenele stabilite prin lege;
12. îndeplinesc,
la nivelul unitătilor administrativteritoriale, atributiile Ministerului
Culturii si Cultelor în domeniul cultelor;
13. îndeplinesc
orice alte atributii stabilite de ministrul culturii si cultelor.
(2) Organizarea si
functionarea directiilor judetene pentru cultură, culte si patrimoniul cultural
national, respectiv a municipiului Bucuresti, precum si atributiile acestora,
altele decât cele prevăzute în prezenta hotărâre, se stabilesc prin regulamente
aprobate prin ordin al ministrului culturii si cultelor.
Art. 16. - (1)
Unitătile care functionează în subordinea, sub autoritatea Ministerului Culturii
si Cultelor ori în coordonarea ministrului culturii si cultelor sunt prevăzute
în anexa nr. 2.
(2) Structura
organizatorică, statele de functii pentru institutiile publice subordonate,
precum si atributiile acestora se aprobă prin ordin al ministrului culturii si
cultelor, dacă legea nu dispune altfel.
Art. 17. - (1) Pe
data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, Institutul de Memorie Culturală
îsi schimbă denumirea în “CIMEC - Institutul de Memorie Culturală”, institutie
publică de cultură, cu personalitate juridică, finantată integral din venituri
proprii.
(2) Pe data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri, Comitetul National Român pentru
Deceniul Mondial al Dezvoltării Culturale îsi schimbă denumirea în “Comitetul
National pentru Dezvoltare Culturală”, institutie publică de cultură, cu
personalitate juridică, finantată integral din bugetul de stat.
Art. 18. - (1)
Ministerul Culturii si Cultelor are în dotare, pentru transportul persoanelor
din aparatul propriu, un număr de autoturisme stabilit potrivit normelor legale
în vigoare.
(2) Ministerul
Culturii si Cultelor are, de asemenea, în dotare, pentru activitătile sale
specifice, un microbuz pentru transport de marfă si persoane, cu un consum
lunar mediu de carburanti de 400 litri, si un autoturism, cu un consum mediu
lunar de carburanti de 350 litri.
Art. 19. - Anexele
nr. 1 si 2*) fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 20. - Pe data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr.
742/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Culturii si
Cultelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 493 din 8
iulie 2003, cu modificările si completările ulterioare, precum si orice alte
dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
culturii si cultelor,
Monica
Octavia Muscă
Ministrul
muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Gheorghe
Barbu
Ministrul
finantelor publice,
Ionel
Popescu
Bucuresti, 27 ianuarie 2005.
Nr. 78.
ANEXE
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind aprobarea bugetului de venituri si
cheltuieli pe anul 2005 al Autoritătii Nationale de Reglementare pentru
Serviciile Publice de Gospodărie Comunală
În temeiul art.
108 din Constitutia
României, republicată, si al art. 3 alin. (4) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
11/2004 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul
administratiei publice centrale, aprobată cu modificări si completări prin
Legea nr.
228/2004, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - Se
aprobă bugetul de venituri si cheltuieli pe anul 2005 al Autoritătii Nationale
de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodărie Comunală, prevăzut în
anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - (1)
Cheltuielile totale aferente veniturilor înscrise în bugetul de venituri si
cheltuieli al Autoritătii Nationale de Reglementare pentru Serviciile Publice
de Gospodărie Comunală reprezintă limite maxime si nu pot fi depăsite decât în
cazuri justificate si numai cu aprobarea Guvernului.
(2) În cazul în
care în cursul executiei se înregistrează nerealizări ale veniturilor aprobate,
Autoritatea Natională de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodărie
Comunală poate efectua cheltuieli proportional cu gradul de realizare a
veniturilor.
Art. 3. -
Autoritatea Natională de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodărie
Comunală răspunde de modul de formare, administrare, angajare si utilizare a
sumelor prevăzute în bugetul de venituri si cheltuieli, în conformitate cu
prevederile legale.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Seful
Cancelariei Primului-Ministru,
Aleodor Frâncu
Ministrul
muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Gheorghe
Barbu
Ministrul
finantelor publice,
Ionel
Popescu
Bucuresti, 10 februarie 2005.
Nr. 91.
ANEXĂ*)
pentru aprobarea amendamentelor convenite prin scrisoarea-acord,
semnată la Zagreb la 21 octombrie 2004 si la Bucuresti la 10 noiembrie 2004,
între Guvernul României si Banca Internatională pentru Reconstructie si
Dezvoltare, la Acordul de împrumut dintre România si Banca Internatională
pentru Reconstructie si Dezvoltare pentru realizarea Proiectului de finantare
rurală, semnat la Washington D.C. la 30 aprilie 2001
În temeiul art. 108
din Constitutia
României, republicată, al art. 20 din Legea nr.
590/2003 privind tratatele si al art. 7 alin. (2) din Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr.
8/2002 privind ratificarea Acordului de împrumut dintre România si Banca
Internatională pentru Reconstructie si Dezvoltare pentru realizarea Proiectului
de finantare rurală, semnat la Washington D.C. la 30 aprilie 2001, aprobată cu
modificări prin Legea nr.
307/2002, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Articol unic. - Se
aprobă amendamentele convenite prin scrisoarea-acord, semnată la Zagreb la 21
octombrie 2004 si la Bucuresti la 10 noiembrie 2004, între Guvernul României si
Banca Internatională pentru Reconstructie si Dezvoltare, la Acordul de împrumut
dintre România si Banca Internatională pentru Reconstructie si Dezvoltare
pentru realizarea Proiectului de finantare rurală, semnat la Washington D.C. la
30 aprilie 2001, ratificat prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 8/2002,
aprobată cu modificări prin Legea nr.
307/2002, cu modificările si completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
afacerilor externe,
Mihai
Răzvan Ungureanu
Ministrul
finantelor publice,
Ionel
Popescu
Bucuresti, 10 februarie 2005.
Nr. 93.
BANCA MONDIALĂ 21 octombrie 2004
Excelentei Sale
Mihai Nicolae
Tănăsescu
Ministrul
finantelor publice
Ministerul
Finantelor Publice
Bucuresti, România
România: Împrumutul nr. 4602-RO (Proiectul de finantare rurală)
Amendamente la acordul de împrumut*)
*) Traducere.
Stimate domnule
ministru,
Mă refer la
Acordul de împrumut dintre România si Banca Internatională pentru Reconstructie
si Dezvoltare (Banca) privind proiectul mentionat mai sus, datat 30
aprilie 2001, asa cum a fost amendat (Acordul), si la scrisoarea
dumneavoastră, datată 6 august 2004, prin care s-au solicitat unele amendamente
la Acord. Răspundem afirmativ cererii dumneavoastră si prin prezenta amendăm Acordul
după cum urmează (modificările sunt redate cu caractere italice):
1. Tabelul din
paragraful 1 al anexei nr. 1 se amendează după cum urmează:
“ANEXA Nr. 1
TRAGERI DIN
ÎMPRUMUT
1. Tabelul de mai jos
cuprinde categoriile de cheltuieli care urmează să fie finantate din sumele
împrumutului pentru fiecare categorie, alocarea sumelor împrumutului pentru
fiecare categorie, precum si procentul în care urmează să fie finantate
cheltuielile în cadrul fiecărei categorii:
Categoria |
Suma alocată
din împrumut (exprimată
în USD) |
Procent (%)
din cheltuieli care urmează să
fie finantate din împrumut |
(1) Subîmprumuturi si leasing financiar în
cadrul părtilor A.1 si A.2 ale Proiectului |
44.000.000 |
100% |
(2) Microîmprumuturi în cadrul părtii A.3 a
Proiectului |
10.014.000 |
75% |
(3) Bunuri: a) în cadrul părtii B a Proiectului b) în cadrul părtii C a Proiectului |
5.088.000 104.000 |
100% din totalul cheltuielilor externe, 100%
din totalul cheltuielilor locale (cost ex factory) si 80% din cheltuielile
locale pentru alte bunuri cumpărate de pe piata internă |
(4) Lucrări în cadrul părtii B a
Proiectului |
528.000 |
80% |
(5) Servicii de consultantă si cursuri de pregătire,
inclusiv servicii pentru partea C.1 a Proiectului |
10.488.000 |
100% |
(6) Costuri curente de operare: a) aferente BPC b) aferente UMP 131.000 |
5.661.000 |
80% până la data de 30 septembrie 2005. 65% după această dată 80% |
(7) Nealocate |
3.986.000 |
|
TOTAL: |
80.000.000 |
“ |
2. Paragraful 4
b) al părtii A din anexa nr. 1 se amendează după cum urmează:
“b) bunuri în
cadrul contractelor cu o valoare mai mică de 1.000.000 USD echivalent fiecare,
în cadrul părtii B a Proiectului, si mai mică de 100.000 USD echivalent
fiecare, în cadrul părtii C a Proiectului;”
3. Partea C.7
din sectiunea I a anexei nr. 4 “Achizitii" se amendează după cum urmează:
“Bunurile si
lucrările necesare pentru realizarea subproiectelor din partea A a
Proiectului, pentru dezvoltarea filialelor BPC din partea B a Proiectului,
estimate la un cost mai mic de 1.000.000 USD echivalent pe contract, pot fi
achizitionate în conformitate cu practicile comerciale ale respectivilor
beneficiari sau BPC.”
4. Partea D.2
b) din sectiunea I a anexei nr. 4 “Achizitii" se amendează după cum
urmează:
“b) Cu privire la:
(i) primele două contracte pentru achizitia de bunuri sau lucrări, încheiate în
cadrul fiecăreia dintre părtile A si B ale Proiectului, inclusiv primele două
contracte încheiate de fiecare BPI, societătile de leasing, BPC si furnizorii
de servicii, în conformitate cu prevederile părtii C.6 a acestei sectiuni; si
(ii) primul contract pentru achizitia de bunuri sau lucrări, încheiat în cadrul
părtii C a Proiectului, în conformitate cu prevederile părtilor C.3 si C.6 ale
acestei sectiuni, se vor aplica următoarele proceduri:
(i) înainte de
alegerea oricărui furnizor prin procedura de cumpărare Împrumutatul va
transmite Băncii un raport referitor la compararea si evaluarea cotatiilor
primite;
(ii) înainte de
semnarea unui contract încheiat prin procedura de contractare directă sau
procedura de cumpărare Împrumutatul va transmite Băncii un exemplar al specificatiilor
si proiectul de contract; si (iii) se vor aplica procedurile mentionate în
paragrafele 2(f), 2(g) si 3 din anexa nr. 1 la Ghid.”
5. O nouă parte
C.3 se va adăuga la sectiunea II a anexei nr. 4, după cum urmează:
“3. Practici
comerciale
Serviciile de
consultantă necesare pentru dezvoltarea sucursalelor BPC, în cadrul părtii B a
Proiectului, estimate la un cost mai mic de 200.000 USD echivalent pe contract,
pot fi achizitionate în conformitate cu practicile comerciale ale respectivelor
BPC.”
6. Partea B.1
b) din anexa A la anexa nr. 5 “Programul de implementare” se amendează după cum
urmează:
“b) persoane
fizice cu cetătenie română, domiciliate în zone rurale, si microîntreprinderi
private, înregistrate în România, rezidente în zone rurale sau care derulează
activităti economice în aceste zone.”
Vă rugăm să
confirmati acordul dumneavoastră fată de cele de mai sus, în numele României,
prin semnarea, datarea si restituirea către noi a copiei anexate a acestei
scrisori. Acest amendament va deveni efectiv la primirea copiei contrasemnate a
acestei scrisori.
Al
dumneavoastră sincer,
Anand K.
Seth,
director,
Unitatea
Europa Centrală si de Sud
Regiunea
Europa si Asia Centrală
De acord,
ROMÂNIA
Prin Mihai Nicolae
Tănăsescu
(reprezentant
autorizat)
Ministrul finantelor
publice
Data: 10 noiembrie
2004
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
AUTORITATEA NATIONALĂ SANITARĂ VETERINARĂ
SI PENTRU SIGURANTA ALIMENTELOR
privind aprobarea Normei sanitare veterinare si pentru
siguranta alimentelor ce stabileste cerinte pentru determinarea nivelurilor de
dioxină si a compusilor policlordifenili (PCB) asemănători dioxinei din furaje
În temeiul art. 10
lit. b) din Ordonanta Guvernului nr.
42/2004 privind organizarea activitătii sanitar-veterinare si pentru
siguranta alimentelor, aprobată si modificată prin Legea nr.
215/2004,
văzând Referatul
de aprobare nr. 23.470 din 15 noiembrie 2004, întocmit de Directia generală
sanitară veterinară din structura Autoritătii Nationale Sanitare Veterinare si
pentru Siguranta Alimentelor,
presedintele
Autoritătii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se
aprobă Norma sanitară veterinară si pentru siguranta alimentelor ce stabileste
cerinte pentru determinarea nivelurilor de dioxină si a compusilor
policlordifenili (PCB) asemănători dioxinei din furaje, prevăzută în anexa*)
care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. -
Autoritatea Natională Sanitară Veterinară si pentru Siguranta Alimentelor,
institutele veterinare centrale si directiile sanitare veterinare si pentru
siguranta alimentelor judetene si a municipiului Bucuresti vor duce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. -
Prezentul ordin constituie transpunerea oficială a Directivei Comisiei
2002/70/CE ce stabileste cerinte pentru determinarea nivelurilor de dioxine si
PCB asemănători dioxinei din furaje, publicată în Jurnalul Oficial al
Comunitătilor Europene (JOCE) nr. L 209 din 6 august 2002, pag. 0015-0021.
Art. 4. -
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, si
va intra în vigoare la 5 zile de la publicare.
p.
Presedintele Autoritătii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta
Alimentelor,
Gabriel
Vasile Drăgan
Bucuresti, 17 noiembrie 2004.
Nr. 109.
*) Anexa se publică ulterior în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 137 bis în afara abonamentului, care se poate
achizitiona de la Centrul pentru relatii cu publicul al Regiei Autonome
“Monitorul Oficial”, Bucuresti, sos. Panduri nr. 1.
AUTORITATEA NATIONALĂ SANITARĂ VETERINARĂ SI
PENTRU SIGURANTA ALIMENTELOR
privind aprobarea Normei sanitare veterinare si pentru siguranta alimentelor ce stabileste conditii de sănătate publică, de sănătate animală si certificarea veterinară pentru activităti de import în România din tări terte de carne de ratite de crescătorie
În temeiul art. 10
lit. b) din Ordonanta Guvernului nr.
42/2004 privind organizarea
activitătii sanitar-veterinare si pentru siguranta alimentelor, aprobată si
modificată prin Legea nr.
215/2004,
văzând Referatul
de aprobare nr. 23.464 din 15 noiembrie 2004, întocmit de Directia generală sanitară
veterinară
din structura
Autoritătii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor,
presedintele
Autoritătii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se
aprobă Norma sanitară veterinară si pentru siguranta alimentelor ce stabileste
conditii de sănătate publică, de sănătate animală si certificarea veterinară
pentru activităti de import în România din tări terte de carne de ratite de
crescătorie, prevăzută în anexa*) care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 2. -
Autoritatea Natională Sanitară Veterinară si pentru Siguranta Alimentelor,
institutele veterinare centrale si directiile sanitare veterinare si pentru
siguranta alimentelor judetene si a municipiului Bucuresti vor duce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. -
Prezentul ordin constituie transpunerea oficială a Deciziei Comisiei
2000/609/CEE ce stabileste conditii de sănătate publică, de sănătate animală si
certificarea veterinară pentru activităti de import în România din tări terte
de carne de ratite de crescătorie, amendând Decizia 94/85/CE ce stabileste o
listă de tări terte din care statele membre autorizează activităti de import de
carne proaspătă de pui, publicată în Jurnalul Oficial al Comunitătilor Europene
(JOCE) nr. L 258 din 12 octombrie 2000, pag. 9.
Art. 4. -
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, si
va intra în vigoare la 15 zile de la publicare.
p.
Presedintele Autoritătii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta
Alimentelor,
Gabriel
Vasile Drăgan
Bucuresti, 17 noiembrie 2004.
Nr. 110.
AUTORITATEA NATIONALĂ SANITARĂ VETERINARĂ SI
PENTRU SIGURANTA ALIMENTELOR
privind aprobarea Normei sanitare veterinare si
pentru siguranta alimentelor ce stabileste conditii speciale de import în
România de moluste bivalve, echinoderme, tunicate si gasteropode marine ce
provin din Thailanda
În temeiul art. 10
lit. b) din Ordonanta Guvernului nr.
42/2004 privind organizarea
activitătii sanitar-veterinare si pentru siguranta alimentelor, aprobată si
modificată prin Legea nr.
215/2004,
văzând Referatul
de aprobare nr. 23.476 din 15 noiembrie 2004, întocmit de Directia generală
sanitară veterinară din structura Autoritătii Nationale Sanitare Veterinare si
pentru Siguranta Alimentelor,
presedintele
Autoritătii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se
aprobă Norma sanitară veterinară si pentru siguranta alimentelor ce stabileste
conditii speciale de import în România de moluste bivalve, echinoderme,
tunicate si gasteropode marine ce provin din Thailanda, prevăzută în anexa*)
care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. -
Autoritatea Natională Sanitară Veterinară si pentru Siguranta Alimentelor,
institutele veterinare centrale si directiile sanitare veterinare si pentru siguranta
alimentelor judetene si a municipiului Bucuresti vor duce la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. 3. -
Prezentul ordin constituie transpunerea oficială a Deciziei Comisiei 97/562/CE
ce stabileste conditii speciale pentru importul de moluste bivalve,
echinoderme, tunicate si gasteropode marine ce provin din Thailanda, publicată
în Jurnalul Oficial al Comunitătilor Europene (JOCE) nr. L 232 din 23 august
1997.
Art. 4. -
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, si
va intra în vigoare la 15 zile de la publicare.
p.
Presedintele Autoritătii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta
Alimentelor,
Gabriel
Vasile Drăgan
Bucuresti, 17 noiembrie 2004.
Nr. 112.
AUTORITATEA NATIONALĂ SANITARĂ VETERINARĂ SI
PENTRU SIGURANTA ALIMENTELOR
privind aprobarea Normei sanitare veterinare si
pentru siguranta alimentelor ce stabileste liste ale tărilor terte din care
România autorizează activităti de import al unor produse destinate pentru
consum uman, ce sunt supuse Normei sanitare veterinare ce stabileste conditiile
de sănătate a animalelor si de sănătate publică ce reglementează comertul
statelor membre ale Uniunii Europene cu România si importul în România de
produse ce nu sunt supuse cerintelor si regulilor specifice
În temeiul art. 10
lit. b) din Ordonanta Guvernului nr.
42/2004 privind organizarea activitătii sanitar-veterinare si pentru
siguranta alimentelor, aprobată si modificată prin Legea nr.
215/2004,
văzând Referatul
de aprobare nr. 23.475 din 15 noiembrie 2004, întocmit de Directia generală
sanitară veterinară din structura Autoritătii Nationale Sanitare Veterinare si
pentru Siguranta Alimentelor,
presedintele
Autoritătii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se
aprobă Norma sanitară veterinară si pentru siguranta alimentelor ce stabileste
liste ale tărilor terte din care România autorizează activităti de import al
unor produse destinate pentru consum uman, ce sunt supuse Normei sanitare
veterinare ce stabileste conditiile de sănătate a animalelor si de sănătate
publică ce reglementează comertul statelor membre ale Uniunii Europene cu
România si importul în România de produse ce nu sunt supuse cerintelor si
regulilor specifice, prevăzută în anexa*) care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. -
Autoritatea Natională Sanitară Veterinară si pentru Siguranta Alimentelor,
institutele veterinare centrale si directiile sanitare veterinare si pentru
siguranta alimentelor judetene si a municipiului Bucuresti vor duce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. -
Prezentul ordin constituie transpunerea oficială a Deciziei Comisiei
2003/812/CE ce stabileste liste ale tărilor terte din care statele membre
autorizează activităti de import al anumitor produse destinate pentru consum
uman, ce sunt supuse Directivei Consiliului 92/118/CEE, publicată în Jurnalul
Oficial al Comunitătilor Europene (JOCE) nr. L 305 din 22 noiembrie 2003, pag.
17.
Art. 4. -
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, si
va intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2005.
p.
Presedintele Autoritătii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta
Alimentelor,
Gabriel
Vasile Drăgan
Bucuresti, 17 noiembrie 2004.
Nr. 113.
*) Anexa se publică ulterior în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 137 bis în afara abonamentului, care se poate
achizitiona de la Centrul pentru relatii cu publicul al Regiei Autonome
“Monitorul Oficial”, Bucuresti, sos. Panduri nr. 1.