MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P
A R T E A I
Anul
173 (XVII) - Nr. 102 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Luni, 31 ianuarie 2005
SUMAR
DECRETE
4. - Decret privind încetarea raporturilor de serviciu ale unui
chestor de politie din Ministerul Administratiei si Internelor
ORDONANTE
SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
21. - Ordonantă pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr.
43/1997 privind regimul drumurilor
22. - Ordonantă privind reorganizarea activitătii de
consultantă agricolă
64. - Hotărâre privind sprijinul direct al statului prin
acordarea de subventii, în anul 2005, producătorilor agricoli din sectorul
animalier, pentru cresterea productiei animaliere si piscicole, precum si a
efectivelor de animale
65. - Hotărâre privind sprijinul direct al statului prin acordarea
de subventii în anul 2005 producătorilor agricoli din sectorul vegetal, în
scopul cresterii productiei si a indicilor de calitate a produselor agricole
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
privind încetarea
raporturilor de serviciu ale unui chestor de politie din Ministerul
Administratiei si Internelor
În
temeiul prevederilor art. 94 lit. b) si ale art. 100 din Constitutia
României, republicată, precum si ale Legii nr.
360/2002 privind Statutul politistului, cu modificările si completările
ulterioare,
având
în vedere propunerea ministrului administratiei si internelor,
Presedintele
României decretează:
Articol
unic. - Pe data
de 19 ianuarie 2005 domnului chestor-sef de politie Toma Ilie Zaharia îi
încetează raporturile de serviciu cu Ministerul Administratiei si Internelor.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
TRAIAN
BĂSESCU
În
temeiul art. 100 alin. (2) din
Constitutia
României, republicată,
contrasemnăm
acest decret.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Bucuresti, 28 ianuarie 2005.
Nr. 4.
ORDONANTE
SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru modificarea
Ordonantei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, si al art. 1 pct. I.17 din Legea nr.
602/2004 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul
României adoptă
prezenta ordonantă.
Art.
I. - Ordonanta
Guvernului nr.
43/1997 privind regimul drumurilor, republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 237 din 29 iunie 1998, cu modificările si completările
ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Alineatul
(3) al articolului 40 va avea următorul cuprins:
“(3)
Lista cuprinzând drumurile publice, cu masele maxime admise si dimensiunile
prevăzute în anexa nr. 2 pentru vehicule de transport marfă, va fi stabilită
periodic sau, pe măsura finalizării lucrărilor de reabilitare, prin ordin al
ministrului transporturilor, constructiilor si turismului, care se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I”.
2. Articolul
60 va avea următorul cuprins:
“Art.
60. - (1) Constituie contraventii si se sanctionează cu amendă următoarele
fapte: a) încălcarea prevederilor art. 17 alin. (2), ale art. 18, 31, 36, 38 si
ale art. 49 alin. (2) se sanctionează cu amendă de la 10.000.000 lei la
20.000.000 lei, aplicată persoanelor fizice sau juridice;
b)
încălcarea prevederilor art. 16 alin. (2), art. 26, 30, art. 32 alin. (2), art.
43, art. 44 alin. (3), art. 46, art. 47 alin. (11)-(5),
ale art. 48, 50, 52 si 53 se sanctionează cu amendă de la 30.000.000 lei la
40.000.000 lei, aplicată persoanelor fizice sau juridice;
c)
încălcarea prevederilor art. 41 alin. (1) prin nerespectarea prevederilor din
autorizatia specială de transport emisă pentru depăsirea maselor si/sau
dimensiunilor maxime admise se sanctionează cu amendă de la 30.000.000 lei la
40.000.000 lei, aplicată operatorului de transport, astfel cum este mentionat
în documentele de transport, sau detinătorului vehiculului, astfel cum este
mentionat în certificatul de înmatriculare a vehiculului;
d)
încălcarea prevederilor art. 41 alin. (1) prin efectuarea transporturilor cu
depăsirea masei totale si/sau a dimensiunilor maxime admise, fără autorizatie
specială de transport eliberată de administratorul drumului, se sanctionează cu
amendă de la 50.000.000 lei la 60.000.000 lei, aplicată operatorului de
transport, astfel cum este mentionat în documentele de transport, sau
detinătorului vehiculului, astfel cum este mentionat în certificatul de
înmatriculare a vehiculului;
e)
încălcarea prevederilor art. 41 alin. (1) prin efectuarea transporturilor cu
depăsirea masei maxime admise pe axe până la masa maximă ce poate fi
autorizată, fără autorizatie specială de transport, se sanctionează cu
avertisment scris, aplicat operatorului de transport, astfel cum este mentionat
în documentele de transport, sau detinătorului vehiculului, astfel cum este
mentionat în certificatul de înmatriculare a vehiculului;
f)
încălcarea prevederilor art. 41 alin. (1) prin efectuarea transporturilor cu
depăsirea masei maxime pe axe ce poate fi autorizată, fără autorizatie specială
de transport, se sanctionează cu amendă de la 60.000.000 lei la 80.000.000 lei,
aplicată operatorului de transport, astfel cum este mentionat în documentele de
transport, sau detinătorului vehiculului, astfel cum este mentionat în
certificatul de înmatriculare a vehiculului;
g)
încălcarea restrictiilor de circulatie instituite potrivit art. 44 alin. (2) se
sanctionează cu amendă de la 30.000.000 lei la 40.000.000 lei, aplicată
conducătorului auto;
h)
refuzul de a se supune verificării prin cântărire si/sau măsurare a
dimensiunilor vehiculului se sanctionează cu amendă de la 30.000.000 lei la
40.000.000 lei, aplicată conducătorului auto;
i)
blocarea accesului la instalatiile de cântărire apartinând administratorului
drumului se sanctionează cu amendă de la 30.000.000 lei la 40.000.000 lei,
aplicată conducătorului auto.
(2)
Pentru încălcarea prevederilor art. 41 alin. (1), precum si a restrictiilor de
circulatie instituite potrivit art. 44 alin. (2) contravenientul va plăti, pe lângă
amenda contraventională, si contravaloarea autorizatiei speciale de transport.
În aceste situatii agentul constatator
înscrie în procesul-verbal de constatare a contraventiei obligatia de plată a
autorizatiei speciale de transport, calculată si eliberată potrivit
prevederilor legale. Procesul-verbal devine titlu executoriu fără învestire sau
altă formalitate si cu privire la obligatia de plată a autorizatiei speciale de
transport.
(3)
Pentru vehiculele înmatriculate în alte state, amenda contraventională se
aplică în toate cazurile conducătorului auto.
(4)
Amenda contraventională si contravaloarea autorizatiei speciale de transport se
pot achita si în punctele de trecere a frontierei.
(5)
Pentru încălcarea prevederilor art. 41 alin. (1) si a restrictiilor de
circulatie instituite potrivit art. 44 alin. (1) si (2) si sanctionate potrivit
alin. (1) lit. c), d), f) si g), vehiculul va fi imobilizat în spatii amenajate
pe reteaua internă sau în punctele de trecere a frontierei până la achitarea
contravalorii autorizatiei speciale de transport.
(6) La
data aderării României la Uniunea Europeană, verificarea privind masele si
dimensiunile maxime admise se va efectua în trafic si în punctele de trecere de
la frontiera cu statele nemembre ale Uniunii Europene.
(7) La
data aderării României la Uniunea Europeană agentiile de control si încasare
ale Companiei Nationale de Autostrăzi si Drumuri Nationale din România - S.A.,
aflate la frontiera cu statele membre ale Uniunii Europene, devin agentii de
încasare a tarifelor datorate administratorului drumului.
(8)
Contravenientul care achită integral contravaloarea autorizatiei speciale de
transport în termen de 48 de ore de la data înmânării sau comunicării
procesului-verbal de constatare a contraventiei poate achita, în acelasi
termen, jumătate din minimul amenzii prevăzute de actul normativ, potrivit art.
28 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contraventiilor, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările si completările ulterioare.”
3. Articolul
61 va avea următorul cuprins:
“Art.
61. - Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevăzute la art.
60 alin. (1) si (5) se fac de către:
a)
personalul împuternicit de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si
Turismului;
b)
administratorul drumului, prin personal împuternicit;
c)
ofiterii si agentii de politie, după caz.”
Art.
II.- Termenul osie,
utilizat în cuprinsul Ordonantei Guvernului nr.
43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările si
completările ulterioare, se înlocuieste cu termenul axă.
Art.
III. - Prezenta
ordonantă intră în vigoare la 60 de zile de la data publicării în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art.
IV. - Ordonanta
Guvernului nr.
43/1997 privind regimul drumurilor, republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 237 din 29 iunie 1998, cu modificările si completările
ulterioare, precum si cu modificările aduse prin prezenta ordonantă, după
aprobarea acesteia prin lege, va fi republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului,
Gheorghe
Dobre
p.
Ministrul administratiei si internelor,
Anghel
Andreescu,
secretar
de stat
Ministrul
finantelor publice,
Bucuresti, 27 ianuarie 2005.
Nr. 21.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind reorganizarea
activitătii de consultantă agricolă
Având în vedere necesitatea adoptării
unui cadru juridic în conformitate cu reglementările Uniunii Europene, precum
si a identificării si delimitării structurilor si responsabilitătilor
institutionale, inclusiv a consolidării activitătii de consultantă agricolă,
în
temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, si al art. 1 pct. I.22 din Legea nr.
602/2004 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul
României adoptă
prezenta ordonantă.
Art.
1. - Agentia Natională de Consultantă Agricolă se reorganizează ca organ de
specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridică, în
subordinea Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale,
finantată din venituri proprii si din subventii acordate de la bugetul de stat.
Art.
2. - Sediul Agentiei Nationale de Consultantă Agricolă este în municipiul
Bucuresti, Str. Doamnei nr. 17-19, sectorul 3.
Art.
3. - Agentia Natională de Consultantă Agricolă are următoarele atributii
principale si responsabilităti:
a)
pregătirea pentru integrare în Uniunea Europeană a populatiei rurale care
desfăsoară activităti agricole, piscicole, silvice si de diversificare a
activitătilor din mediul rural;
b)
diseminarea prevederilor legislative armonizate cu cele ale Uniunii Europene;
c)
promovarea în rândul populatiei rurale a programelor de dezvoltare rurală;
d)
asistenta tehnică de specialitate si pentru aplicarea rezultatelor cercetării
în domeniul dezvoltării rurale;
e)
consultanta managerială;
f)
asistenta si consultanta tehnică pentru accesarea rapidă a fondurilor
structurale, a sistemului de sustinere a producătorilor agricoli si a altor
programe de finantare;
g)
pregătirea si perfectionarea profesională în domeniul agricol, silvic si
piscicol a populatiei din mediul rural.
Art.
4. - Conducerea Agentiei Nationale de Consultantă Agricolă este asigurată de
către un director general si de un director general adjunct, numiti prin ordin
al ministrului agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale.
Art.
5. - Regulamentul de organizare si functionare a Agentiei Nationale de
Consultantă Agricolă, patrimoniul, mijloacele de transport specializate, precum
si numărul maxim de posturi se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
Art. 6.
- (1) Oficiile/centrele de consultantă agricolă judetene si al municipiului
Bucuresti, precum si centrele locale de consultantă agricolă trec din
subordinea consiliilor judetene, respectiv a Consiliului General al
Municipiului Bucuresti, si, după caz, a consiliilor locale în subordinea
Agentiei Nationale de Consultantă Agricolă.
(2)
Casele agronomului prevăzute în Hotărârea Guvernului nr.
1.901/2004 privind înfiintarea caselor agronomului prin reorganizarea Casei
Agronomului trec din subordinea directiilor pentru agricultură si dezvoltare
rurală judetene si a municipiului Bucuresti în subordinea Agentiei Nationale de
Consultantă Agricolă.
(3)
Patrimoniul, posturile, fondurile de finantare aferente anului 2005, precum si
personalul aferent oficiilor/centrelor de consultantă agricolă judetene si al
municipiului Bucuresti, ale centrelor locale de consultantă agricolă ce apartin
acestora, precum si ale caselor agronomului se preiau, conform legii, de către
Agentia Natională de Consultantă Agricolă în termen de 30 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei ordonante. Preluarea acestora se face pe bază
de protocol de predare-preluare.
(4)
Personalul care se preia conform alin. (3) se consideră transferat în interesul
serviciului.
Art.
7. - (1) Veniturile proprii ale Agentiei Nationale de Consultantă Agricolă se
constituie din servicii specifice acordate agentilor economici si/sau în
parteneriat privat care îsi desfăsoară activitatea în domeniul agriculturii,
alimentatiei si dezvoltării rurale, după cum urmează:
a)
tarife pentru întocmirea documentatiei necesare pentru obtinerea finantărilor;
b)
tarife acordate pentru consultanta de specialitate;
c)
tarife rezultate din activitatea de instruire, calificare si perfectionare
profesională;
d)
tarife obtinute din orice activitate de diseminare a informatiei de
specialitate prin materiale tipărite si materiale audio-video;
e)
tarife obtinute în urma organizării de târguri, expozitii, simpozioane, mese
rotunde, loturi demonstrative, fermepilot.
(2)
Cuantumul tarifelor se aprobă anual prin ordin al ministrului agriculturii,
pădurilor si dezvoltării rurale, la propunerea Agentiei Nationale de
Consultantă Agricolă.
Art.
8. - Excedentele rezultate din executia bugetului se regularizează la sfârsitul
anului cu bugetul de stat, în limita sumelor primite de la acesta.
Art.
9. - Se autorizează Ministerul Finantelor Publice să introducă modificările în
volumul si în structura bugetului de stat pe anul 2005, inclusiv modificarea
sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată, aferente centrelor judetene si
locale de consultantă agricolă pe anul 2005, la propunerea Ministerului
Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale, pe baza protocoalelor de
predare-preluare, încheiate corespunzător prevederilor prezentei ordonante.
Art.
10. - Prezenta ordonantă intră în vigoare la 3 zile de la data publicării în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale,
Gheorghe
Flutur
Ministrul
muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Gheorghe
Barbu
Ministrul
finantelor publice,
Ionel
Popescu
Bucuresti, 27 ianuarie 2005.
Nr. 22.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind sprijinul direct
al statului prin acordarea de subventii, în anul 2005, producătorilor agricoli
din sectorul animalier, pentru cresterea productiei animaliere si piscicole,
precum si a efectivelor de animale
În
temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, al art. 11 alin. (2) din Legea zootehniei nr.
72/2002, cu modificările ulterioare, al art. 7 alin. (1) si (3) si al art.
8 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
108/2001 privind exploatatiile agricole, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr.
166/2002, cu completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Art.
1. - (1) Producătorii agricoli, persoane fizice sau juridice, care detin, cresc
si exploatează animale de productie si reproductie sau care detin/administrează
amenajări piscicole pentru producerea de peste de consum, organizati în
exploatatii agricole constituite potrivit Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
108/2001 privind exploatatiile agricole, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr.
166/2002, cu completările ulterioare, beneficiază în anul 2005 de sprijin
direct al statului, prin acordarea de subventii de la bugetul de stat prin
bugetul Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale, în limita
sumei de 1.540 miliarde lei, în cadrul programului “Dezvoltarea durabilă a
zootehniei si a eficientei sectorului de productie animalieră, precum si
reabilitarea sectorului piscicol din România”.
(2)
Pentru a beneficia în anul 2005 de sprijinul direct al statului, prin acordarea
de subventii de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Agriculturii,
Pădurilor si Dezvoltării Rurale, potrivit prezentei hotărâri, producătorii din
sectorul piscicol trebuie să fie înregistrati si în Registrul unitătilor de
productie din acvacultură, din cadrul Ministerului Agriculturii, Pădurilor si
Dezvoltării Rurale, si să detină licentă de acvacultură, potrivit legislatiei
în vigoare.
Art.
2. - (1) Se acordă subventie pentru productia de carne a cărei valoare este de:
a)
6.000 lei/kg carne în viu pentru tineretul bovin cu o greutate minimă de 450
kg/cap;
b)
12.000 lei/kg carne în viu pentru porcii în greutate de 90-110 kg/cap, livrati
la abatoarele autorizate;
c)
7.000 lei/kg carne în viu pentru tineretul ovin în greutate de peste 30 kg/cap;
d)
8.000 lei/kg carne de pasăre în viu - pui broiler, livrată la abatoarele
autorizate.
(2)
Subventiile pentru productiile de carne se acordă pentru: animalele livrate la
abatoarele autorizate, animalele abatorizate în regim de prestare de servicii
pentru crescătorii de animale sau animalele abatorizate în abatoare proprii,
autorizate, în cadrul unitătilor integrate si a căror activitate este
evidentiată distinct.
(3)
Dintre producătorii agricoli prevăzuti la art. 1, persoanele juridice,
crescători de porci si pui broiler, pentru a beneficia de subventie pentru
productia de carne în viu, pentru animalele livrate în anul 2005 la abatoarele
autorizate, potrivit prevederilor alin. (2), trebuie să facă dovada că au
asigurat necesarul de furaje prin programul propriu anual de sustinere cu
furaje a productiei marfă de carne de porc sau de pasăre.
(4)
Programul propriu anual de sustinere cu furaje a productiei marfă de carne de
porc sau de pasăre, întocmit potrivit modelului prevăzut în normele
metodologice de aplicare a prezentei hotărâri, se depune la directia pentru
agricultură si dezvoltare rurală judeteană, respectiv a municipiului Bucuresti,
la data primei solicitări a subventiei.
Art.
3. - (1) Pentru productiile de carne în viu obtinute în conformitate cu
prevederile Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr.
34/2000 privind produsele agroalimentare ecologice, aprobată prin Legea nr.
38/2001, si certificate ecologic de către un organism de inspectie si
certificare acreditat de Ministerul Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării
Rurale, se acordă următoarele subventii:
a)
7.000 lei/kg carne în viu pentru tineretul bovin cu o greutate minimă de 450
kg/cap;
b)
14.000 lei/kg carne în viu pentru porcii în greutate de 90-110 kg/cap, livrati
la abatoarele autorizate;
c)
9.000 lei/kg carne de pasăre în viu - pui broiler, livrată la abatoarele
autorizate.
(2)
Subventiile pentru productiile de carne prevăzute la alin. (1) se acordă pentru
animalele abatorizate în abatoare cu activitate ecologică certificată.
Art.
4. - Pentru ouăle obtinute în conformitate cu prevederile Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr.
34/2000, aprobată prin Legea nr.
38/2001, si certificate ecologic de către un organism de inspectie si
certificare acreditat de Ministerul Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării
Rurale se acordă subventie a cărei valoare este de 1.000 lei/bucată.
Art.
5. - Se acordă subventie pentru materialul biologic de reproductie, în functie
de valoarea zootehnică si de biotehnologia de reproductie folosită pentru
obtinerea produsului, precum si de zona geografică în care este situată
exploatatia agricolă.
Art.
6. - (1) Subventiile pentru materialul biologic de reproductie se acordă
pentru:
a)
viteii obtinuti si mentinuti minimum 6 luni în exploatatie si care împlinesc
această vârstă începând cu 1 ianuarie 2005;
b)
junincile la prima fătare;
c)
scrofitele la prima fătare care întarcă minimum 8 purcei;
d)
oile mioare, berbecii adulti si berbecii miori folositi la însământare
artificială si montă naturală;
e)
berbecii adulti si berbecii miori din rasele de carne, folositi la însământare
artificială si montă naturală.
(2)
Nivelul subventiei pentru fiecare categorie este prevăzut în anexa care face
parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art.
7. - Viteii, junincile, scrofitele, oile mioare, berbecii adulti si berbecii
miori reprezintă produse care se valorifică drept animale de reproductie si
productie de către producătorii agricoli care desfăsoară activitate de crestere
si exploatare a animalelor.
Art.
8. - (1) Pentru laptele de oaie si de capră se acordă subventie a cărei valoare
este de 2.800 lei pentru fiecare litru de lapte livrat pentru prelucrare la
agentii economici specializati în procesare, cu licentă de fabricatie, al cărui
continut întruneste conditiile STAS 2418-61.
(2)
Laptele de oaie livrat pentru prelucrare agentilor economici trebuie să aibă un
continut de minimum 6,5 unităti de grăsime si de minimum 1,033 unităti de
densitate.
(3)
Laptele de capră livrat pentru prelucrare agentilor economici trebuie să aibă
un continut de minimum 3,3 unităti de grăsime si de minimum 1,029 unităti de
densitate.
(4)
Agentii economici specializati în procesarea laptelui sunt obligati să
întocmească evidente corecte si la zi privind cantitătile de lapte preluate, în
conditiile de calitate prevăzute în prezenta hotărâre.
Art.
9. - (1) Se acordă subventie pentru familiile de albine elită si pentru
familiile de albine productie, a cărei valoare este de 100.000 lei/familie.
(2)
Pot beneficia de subventie detinătorii de familii de albine care livrează
minimum 10 kg miere pentru fiecare familie de albine, în baza documentului
fiscal de valorificare a mărfii la unitătile de procesare autorizate.
Art.
10. - Se acordă subventie pentru ouăle de viermi de mătase, a cărei valoare
este de 600.000 lei/cutia de 10 grame, producătorilor agricoli care livrează
minimum 20 kg de gogosi crude pentru fiecare cutie de 10 grame la unitătile de
procesare, în baza documentului fiscal de valorificare a acestora.
Art.
11. - (1) Se acordă subventie pentru productia de peste de consum, din specii
cu valoare economică ridicată, livrată la fondul pietei prin unitătile de
comercializare autorizate, a cărei valoare este de:
a)
12.000 lei/kg pentru specia salău cu o greutate minimă de 1 kg/bucată;
b)
12.000 lei/kg pentru specia somn cu o greutate minimă de 2 kg/bucată;
c)
10.000 lei/kg pentru specia stiucă cu o greutate minimă de 1 kg/bucată;
d)
40.000 lei/kg pentru speciile de sturioni cu o greutate minimă de 2 kg/bucată.
(2)
Subventiile pentru productiile de peste de consum din speciile prevăzute la
alin. (1) se acordă pentru o cantitate minimă de 100 kg/specie/producător la
fiecare livrare.
Art.
12. - (1) Cantitătile de carne, de peste si de produse zootehnice, pe specii,
pentru care se acordă subventii, se stabilesc prin ordin al ministrului
agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale, cu încadrare în fondurile
alocate de la bugetul de stat cu această destinatie.
(2)
Cantitătile prevăzute la alin. (1) se repartizează pe judete si se aprobă prin
ordin al ministrului agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale.
Art.
13. - (1) Acordarea subventiilor de la bugetul de stat se realizează pe bază de
cerere scrisă, emisă de detinătorul de animale sau de producătorul din sectorul
piscicol către directia pentru agricultură si dezvoltare rurală judeteană sau a
municipiului Bucuresti, în termenul stabilit în normele metodologice de
aplicare a prezentei hotărâri, pentru fiecare produs.
(2)
Acordarea subventiilor de la bugetul de stat se face în ordinea depunerii
cererilor, până la utilizarea în întregime a fondului alocat pentru productiile
de carne, de peste si de produse zootehnice, pe specii, potrivit prezentei
hotărâri.
(3)
Persoanele fizice sau juridice pot solicita subventiile cuvenite, direct sau
prin intermediul consiliilor pe produs, al organizatiilor interprofesionale pe
produs sau grupă de produse sau al organizatiilor profesionale reprezentative,
recunoscute de Ministerul Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale, precum
si prin intermediul grupurilor de producători pentru comercializarea produselor
agricole si piscicole, constituite potrivit legislatiei în vigoare, din care
fac parte.
(4)
Decontarea subventiilor prevăzute la art. 2-4, 6 si 8-11 se face de către
directiile pentru agricultură si dezvoltare rurală judetene sau a municipiului
Bucuresti, prin virament în contul beneficiarului, astfel: pentru persoana
juridică, la trezorerii, iar pentru persoana fizică, în contul deschis de
aceasta la bănci sau la Casa de Economii si Consemnatiuni - C.E.C. - S.A. ori
prin mandat postal, după caz.
Art.
14. - (1) Atestarea faptului că viteii, gestatia la juninci, scrofitele si oile
mioare provin din însământări artificiale sau din montă naturală se face pe
baza înscrierii în registrele unice de montă si fătări, completate de
operatorul însământător sau de detinătorul legal al reproducătorilor atestati
si autorizati să desfăsoare activitatea de reproductie în conformitate cu
legislatia în vigoare.
(2)
Atestarea berbecilor adulti si berbecilor miori se face pe baza certificatelor
de origine si valoare productivă, precum si a autorizatiei de utilizare pentru
montă naturală sau însământare artificială.
Art.
15. - (1) Cererea-tip pentru solicitarea subventiilor, însotită de documentele
justificative, se depune pentru verificare la directia pentru agricultură si
dezvoltare rurală judeteană sau a municipiului Bucuresti, direct ori prin
intermediul reprezentantului organizatiilor asociative profesionale sau de
comercializare a productiilor, asa cum sunt definite de legislatia în vigoare,
din care fac parte solicitantii.
(2)
Verificarea cererilor se face de către seful centrului teritorial pentru
ameliorare si reproductie în zootehnie, care confirmă cererile prin semnătură
si le depune la unitatea pentru ameliorare si reproductie în zootehnie
judeteană. După avizarea de către directorul unitătii pentru ameliorare si
reproductie în zootehnie judetene cererile sunt depuse la directia pentru
agricultură si dezvoltare rurală judeteană sau a municipiului Bucuresti pentru
aprobare.
(3)
Pentru animalele din zona de munte, din localitătile aprobate prin ordin al
ministrului agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale, verificarea
cererilor se face de către seful centrului teritorial pentru ameliorare si
reproductie în zootehnie, după avizarea de către seful serviciului zonei
montane.
(4)
Verificarea cererilor solicitantilor din domeniul piscicol se face de către
inspectorul piscicol teritorial, care confirmă cererile prin semnătură. După
avizarea de către acesta, cererile sunt depuse la directia pentru agricultură
si dezvoltare rurală judeteană sau a municipiului Bucuresti pentru aprobare.
Art.
16. - (1) Directiile pentru agricultură si dezvoltare rurală judetene sau a
municipiului Bucuresti, după verificarea si aprobarea documentatiilor pentru
încasarea subventiilor, întocmesc situatiile centralizatoare si le transmit la
Ministerul Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale.
(2)
Ministerul Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale, după verificarea si
aprobarea solicitărilor, transmite la Ministerul Finantelor Publice cererea de
deschidere a creditelor bugetare. Cererea de deschidere a creditelor bugetare va fi însotită de
situatia justificativă a sprijinului direct al statului pe produs, al cărei
model se aprobă prin normele metodologice de aplicare a prezentei hotărâri.
Art.
17. - (1) Achitarea sumelor de la bugetul de stat în mod necorespunzător, prin
înscrierea sau atestarea de date ori de situatii nereale pe documentele de
decontare, constituie contraventie si se sanctionează cu amendă de la 100
milioane lei la 300 milioane lei, precum si cu obligarea la restituirea
contravalorii stimulentelor încasate nejustificat, majorate potrivit indicelui
de inflatie.
(2)
Sanctiunile prevăzute la alin. (1) se aplică si persoanelor juridice.
(3)
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevăzute la alin. (1) se
fac de către persoane împuternicite de către Ministerul Agriculturii, Pădurilor
si Dezvoltării Rurale.
(4)
Contravenientul poate achita, pe loc sau în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului verbal
ori, după caz, de la data comunicării acestuia, jumătate din minimul amenzii
prevăzute la alin. (1), agentul constatator făcând mentiune despre această
posibilitate în procesul-verbal.
(5)
Prevederile alin. (1)-(4) referitoare la contraventii se completează cu
dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contraventiilor, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările si completările ulterioare.
Art.
18. - Organele de control ale Ministerului Agriculturii, Pădurilor si
Dezvoltării Rurale verifică permanent modul de acordare si utilizare a sumelor
alocate potrivit prezentei hotărâri.
Art.
19. - În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri, prin ordin al ministrului agriculturii, pădurilor si dezvoltării
rurale, cu avizul ministrului finantelor publice, se aprobă normele
metodologice de aplicare a acesteia, precum si conditiile de acordare a
subventiilor.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale,
Gheorghe
Flutur
Ministrul
finantelor publice,
Ionel
Popescu
Bucuresti, 21 ianuarie 2005.
Nr. 64.
ANEXĂ
CATEGORIILE
de
animale, albine, viermi de mătase si pesti subventionate si valoarea
subventiilor în anul 2005
A. Juninci
la prima fătare:
1. obtinute
din însământări artificiale si provenite din:
a)
vaci-mame de tauri 6 milioane lei/cap
b)
rase pure în controlul oficial al productiei 4 milioane lei/cap
c)
efective necuprinse în controlul oficial al productiei 2 milioane lei/cap
d)
fiice ale taurilor în testare 8 milioane lei/cap
2. obtinute
din montă naturală (cu tauri autorizati) si provenite din:
a)
efective din zona de munte 2 milioane lei/cap
B. Vitei
obtinuti din vaci si juninci, precum si malacii obtinuti din bivolite:
1. însământate
artificial, mentinuti în exploatare 6 luni, proveniti din:
a)
vaci-mame de tauri 3 milioane lei/cap
b) rase
pure în controlul oficial al productiei 1.000.000 lei/cap
c)
efective necuprinse în controlul oficial al productiei 750.000 lei/cap
2. montate
natural (cu tauri autorizati), mentinuti în exploatare 6 luni, proveniti din:
a)
zona de munte, din efective necuprinse în controlul oficial al productiei
800.000 lei/cap
b)
restul zonelor, din efective necuprinse în controlul oficial al productiei
600.000 lei/cap
C. Scrofite
de reproductie la prima fătare:
1. scrofite
rasă pură din ferme de elită sau de multiplicare:
a)
montate natural 4 milioane lei/cap
b)
însământate artificial 5 milioane lei/cap
2. scrofite
din ferme de hibridare:
a)
montate natural 2,5 milioane lei/cap
b)
însământate artificial 3 milioane lei/cap
3.
scrofite din ferme comerciale care provin din ferme de elită, de
multiplicare sau de hibridare: 2 milioane lei/cap
D. Oi
mioare si berbeci:
1. oi
mioare:
a)
însământate artificial 150.000 lei/cap
b)
montate natural 100.000 lei/cap
2. berbeci
adulti:
a) din
rase de carne, folositi la însământări artificiale 1.500.000 lei/cap
b) din
rase de carne, folositi la montă naturală 1.000.000 lei/cap
c) din
alte rase, folositi la însământări artificiale 300.000 lei/cap
d) din
alte rase, folositi la montă naturală 150.000 lei/cap
3. berbeci
miori:
a) din
rase de carne, folositi la însământări artificiale 1.500.000 lei/cap
b) din
rase de carne, folositi la montă naturală 1.000.000 lei/cap
c) din
alte rase, folositi la însământări artificiale 500.000 lei/cap
d) din
alte rase, folositi la montă naturală 300.000 lei/cap
E. Albine:
-
familii de elită si de productie 100.000 lei/familie
F. Viermi
de mătase:
-
cutii de 10 grame cu ouă de viermi de mătase 600.000 lei/cutie
G. Pesti:
-
salău 12.000 lei/kg
- somn
12.000 lei/kg
- stiucă
10.000 lei/kg
-
sturioni 40.000 lei/kg.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind sprijinul direct
al statului prin acordarea de subventii în anul 2005 producătorilor agricoli
din sectorul vegetal, în scopul cresterii productiei si a indicilor de calitate
a produselor agricole
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, al art. 7 alin. (1) si (3) si al art. 8 alin. (1)
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
108/2001 privind exploatatiile agricole, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr.
166/2002, cu completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Art.
1. - (1) Producătorii agricoli, persoane fizice sau juridice, organizati în
exploatatii agricole, în baza prevederilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
108/2001 privind
exploatatiile agricole, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
166/2002, cu completările ulterioare, care detin sau administrează
exploatatii agricole si care valorifică pe piata internă produsele prevăzute în
anexa nr. 1, beneficiază de sprijinul direct al statului pe produs, în scopul
îmbunătătirii eficientei economice a cresterii productiei si a indicilor de
calitate a produselor agricole.
(2)
Sprijinul direct al statului, acordat producătorilor agricoli în anul 2005 în
sectorul vegetal, este în valoare de 1.283 miliarde lei si se asigură de la bugetul
de stat prin bugetul Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării
Rurale, în cadrul programului “Dezvoltarea durabilă a productiei de cereale
pentru boabe, leguminoase boabe, plante tehnice, cartof, legume de câmp si în
spatii protejate, pomicultură si viticultură”.
(3) De
prevederile prezentei hotărâri beneficiază si unitătile de cercetare si
învătământ agricol, care produc si valorifică produsele agricole prevăzute în
anexa nr. 1.
Art.
2. - (1) Sprijinul direct al statului se acordă pentru produsele agricole
prevăzute în anexa nr. 1.
(2)
Produsele agricole prevăzute în anexa nr. 1, valorificate sub formă de sământă
pentru semănat, nu beneficiază de prevederile prezentei hotărâri.
(3)
Produsele agricole care fac obiectul plătii în natură al contractelor de
arendare, concesionare sau al contractelor de livrare a îngrăsămintelor,
pesticidelor si altor inputuri, inclusiv al contractelor de leasing pentru
utilaje agricole nu constituie marfă pentru care se acordă sprijin financiar
potrivit prezentei hotărâri.
(4)
Produsele agricole prevăzute în anexa nr. 1, care se utilizează ca materie
primă pentru realizarea de produse alimentare si/sau industriale în cadrul
unitătilor proprii de productie ale producătorilor, sunt considerate produse
marfă si beneficiază de prevederile prezentei hotărâri.
(5) De
la prevederile alin. (3) face exceptie sfecla de zahăr livrată la fabricile de
zahăr procesatoare.
Art.
3. - Pentru legumele cultivate în sere încălzite, beneficiarii sprijinului
direct al statului trebuie să facă dovada consumului de energie termică în
perioada 15 octombrie 2004 - 31 mai 2005, 20 septembrie - 31 decembrie 2005.
Art.
4. - Cantitătile de produse pe culturi, nivelul sprijinului acordat, sumele
aferente acestora, precum si conditiile de eligibilitate ale producătorilor
agricoli se stabilesc prin ordin al ministrului agriculturii, pădurilor si
dezvoltării rurale, cu încadrarea în fondurile alocate de la bugetul de stat cu
această destinatie.
Art.
5. - (1) Pentru a beneficia de sprijinul direct al statului, producătorii
agricoli trebuie să formuleze o cereretip adresată directiilor pentru
agricultură si dezvoltare rurală judetene sau a municipiului Bucuresti,
potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 2.
(2)
Producătorii agricoli, persoane fizice sau juridice, solicită subventiile pe
produs la directiile pentru agricultură si dezvoltare rurală judetene sau a
municipiului Bucuresti, direct sau prin intermediul consiliilor pe produs, al
organizatiilor interprofesionale pe produs sau grupă de produse ori al
organizatiilor profesionale reprezentative, recunoscute de Ministerul
Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale, precum si prin intermediul
grupurilor de producători pentru comercializarea productiei agricole,
constituite potrivit legislatiei în vigoare, din care fac parte.
Art.
6. - (1) În baza cererii-tip adresate directiei pentru agricultură si
dezvoltare rurală judetene sau a municipiului Bucuresti, pe raza căreia se află
suprafetele exploatate, se întocmesc dosare producătorilor agricoli, care
cuprind datele de identificare, dimensionarea suprafetelor cultivate, schitele
de amplasare a culturilor agricole si acte doveditoare ale încasării
contravalorii mărfii livrate.
(2)
Obligatia întocmirii dosarului prevăzut la alin. (1) revine directiei pentru
agricultură si dezvoltare rurală judetene sau a municipiului Bucuresti, prin
reprezentantii săi teritoriali, în baza datelor furnizate de producătorii
agricoli.
(3)
Dosarele întocmite de reprezentantii directiei pentru agricultură si dezvoltare
rurală judetene sau a municipiului Bucuresti se păstrează în original la sediul
acesteia si se introduc într-un program informativ, care se actualizează în
functie de situatiile deosebite apărute în teritoriu, ori de câte ori este
necesar.
(4)
Răspunderea pentru realitatea si exactitatea datelor cuprinse în dosarele
producătorilor agricoli revine reprezentantilor directiei pentru agricultură si
dezvoltare rurală judetene sau a muncipiului Bucuresti.
(5)
Termenul limită pentru depunerea cererilor pentru acordarea sprijinului direct
al statului pe produs este până la expirarea perioadei de valorificare a
produselor prevăzute în anexa nr. 1.
(6)
Directiile pentru agricultură si dezvoltare rurală judetene si a municipiului
Bucuresti, după verificarea si aprobarea cererilor formulate de producătorii
agricoli, întocmesc si depun la Ministerul Agriculturii, Pădurilor si
Dezvoltării Rurale situatia centralizatoare privind cererile pentru încasarea de
la bugetul de stat a fondurilor alocate
ca sprijin direct al statului pentru producătorii agricoli, potrivit
modelului prevăzut în anexa nr. 3.
(7) În
baza situatiei centralizatoare prevăzute la alin. (6), directiile pentru
agricultură si dezvoltare rurală judetene sau a municipiului Bucuresti
întocmesc si depun centralizatorul cuprinzând sumele cuvenite ca sprijin direct
al statului pe produs la Ministerul Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării
Rurale, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 4.
(8)
Acordarea sumelor se face în ordinea depunerii cererilor, până la utilizarea în
întregime a fondului alocat pentru productia marfă, pe culturi si pe judete,
respectiv municipiul Bucuresti.
Art.
7. - Decontarea sprijinului financiar se face de către directiile pentru
agricultură si dezvoltare rurală judetene sau a municipiului Bucuresti direct
în contul beneficiarului, pentru persoana juridică, la trezorerii, iar pentru
persoana fizică, în contul deschis de aceasta la bănci, la Casa de Economii si
Consemnatiuni C.E.C. - S.A., sau prin mandat postal.
Art.
8. - În baza centralizatorului prevăzut în anexa nr. 4, Ministerul
Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale transmite Ministerului Finantelor
Publice Situatia centralizatoare privind sumele cuvenite producătorilor
agricoli pentru sprijinul direct al statului în anul .........., potrivit
anexei nr. 5, precum si cererea pentru deschiderea creditelor bugetare.
Art.
9. - După aprobarea cererii pentru deschiderea creditelor bugetare de către
Ministerul Finantelor Publice, din bugetul Ministerului Agriculturii, Pădurilor
si Dezvoltării Rurale se alimentează conturile directiilor pentru agricultură
si dezvoltare rurală judetene si a municipiului Bucuresti, care, pe baza
cererilor aprobate pentru încasarea sumelor alocate de la bugetul de stat,
întocmite de producătorii agricoli, efectuează plata către acestia.
Art.
10. - (1) Achitarea sumelor de la bugetul de stat în mod necorespunzător, prin
înscrierea sau atestarea de date ori de situatii nereale pe documentele de decontare,
constituie contraventie si se sanctionează cu amendă de la 30.000.000 lei la
50.000.000 lei, precum si cu obligarea la restituirea contravalorii sumelor
încasate nejustificat, majorate potrivit indicelui de inflatie.
(2)
Constatarea contraventiei si aplicarea sanctiunii prevăzute la alin. (1) se fac
de către persoane împuternicite ale Ministerului Agriculturii, Pădurilor si
Dezvoltării Rurale.
(3)
Contravenientul poate achita, pe loc sau în termen de cel mult 48 de ore de la
data încheierii procesuluiverbal ori, după caz, de la data comunicării
acestuia, jumătate din minimul amenzii prevăzute la alin. (1), agentul
constatator făcând mentiune despre această posibilitate în procesul-verbal.
(4)
Contraventiei prevăzute la alin. (1) îi sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei
Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contraventiilor, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările si completările ulterioare.
Art.
11. - Organele de control ale Ministerului Agriculturii, Pădurilor si
Dezvoltării Rurale vor verifica permanent modul de acordare si utilizare a
alocatiilor de la bugetul de stat, reprezentând sprijinul direct al statului pe
produs.
Art.
12. - Anexele nr. 1-5*) fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale,
Gheorghe
Flutur
Ministrul
finantelor publice,
Ionel
Popescu
Bucuresti, 21 ianuarie 2005.
Nr. 65.
ANEXE
LISTA
cuprinzând
produsele agricole vegetale pentru care se acordă sprijin direct al statului
prin subventie pe produs