MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 173
(XVII) - Nr. 15 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Miercuri,
5 ianuarie 2005
SUMAR
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia
nr. 444 din 26 octombrie 2004 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 129 alin. (1) si (2) din Legea nr. 128/1997 privind
Statutul personalului didactic
Decizia
nr. 446 din 26 octombrie 2004 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 26 din Legea nr. 22/1969 privind
angajarea gestionarilor, constituirea de garantii si răspunderea în legătură cu
gestionarea bunurilor agentilor economici, autoritătilor sau institutiilor
publice
Decizia
nr. 540 din 7 decembrie 2004 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate
a art. 273, 278 si 2781 din
Codul de procedură penală
HOTĂRÂRI ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
2.333/2004.
- Hotărâre pentru aplicarea de către Ministerul Administratiei si
Internelor a prevederilor Legii nr. 562/2004 privind autorizarea institutiilor
publice din sistemul de apărare, ordine publică si securitate natională de a
vinde personalului propriu unele locuinte de serviciu pe care acestea le au în
administrare
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
1.689/2004.
- Ordin al ministrului sănătătii privind înregistrarea dispozitivelor
medicale si a producătorilor de dispozitive medicale
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 26
octombrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 129 alin. (1) si (2) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul
personalului didactic
Ioan Vida -
presedinte
Nicolae Cochinescu
- judecător
Aspazia Cojocaru -
judecător
Constantin Doldur
- judecător
Kozsokár Gábor -
judecător
Acsinte Gaspar -
judecător
Petre Ninosu -
judecător
Serban Viorel
Stănoiu - judecător
Dana Titian -
procuror
Irina Loredana
Lăpădat - magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 129 alin.
(1) si (2) din Legea nr.
128/1997 privind Statutul personalului didactic, exceptie ridicată de
Dumitru Brezoianu în Dosarul nr. 3.242/LM/2004 al Tribunalului Bucuresti -
Sectia a VIII-a conflicte de muncă si litigii de muncă.
La apelul nominal
răspund autorul exceptiei, precum si partea Universitatea “Titu Maiorescu” din
Bucuresti, prin consilier juridic Rodica Burdusel.
Autorul exceptiei
de neconstitutionalitate sustine admiterea acesteia astfel cum a fost formulată
prin notele scrise depuse la dosar, arătând că textul de lege criticat încalcă
egalitatea în drepturi a cetătenilor si dreptul la muncă. Se mai sustine că
prin conditionarea exercitării profesiei de cadru didactic universitar de
împlinirea unei anumite vârste, fără a se tine seama de criteriul competentei profesionale,
este încălcat principiul autonomiei universitare, fiind afectat în ultimă
instantă însusi procesul de învătământ.
Partea
Universitatea “Titu Maiorescu” din Bucuresti, prin consilier juridic, sustine
admiterea exceptiei de neconstitutionalitate. În acest sens se arată că textul
de lege criticat împiedică derularea normală a procesului de învătământ în
cadrul institutiilor de învătământ superior, prin obligarea cadrelor didactice
să-si înceteze activitatea profesională la o anumită vârstă. Se mai arată că
Legea nr.
128/1997 privind Statutul personalului didactic, utilizând notiunea de
“autonomie universitară”, are în vedere universitatea ca persoană juridică si
nu corpul profesoral care asigură în fapt realizarea puterii universitare si
care este singurul în măsură să ia decizii în ceea ce îi priveste pe membrii
săi.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei ca fiind
neîntemeiată. În acest sens arată că prevederile legale criticate sunt în
conformitate cu dispozitiile constitutional invocate.
CURTEA,
având în vedere
actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea
din 7 iunie 2004, pronuntată în Dosarul nr. 3.242/LM/2004, Tribunalul
Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de muncă si litigii de muncă a sesizat
Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art.
129 alin. (1) si (2) din Legea nr.
128/1997 privind Statutul personalului didactic, exceptie ridicată de
Dumitru Brezoianu.
În motivarea
exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine că dispozitiile legale criticate încalcă
egalitatea în drepturi a cetătenilor, deoarece creează discriminări între
acestia pe criterii profesionale. De asemenea, se arată că textul de lege
criticat încalcă si dispozitiile constitutionale cuprinse în art. 41 alin. (1),
prin aceea că îngrădeste dreptul la muncă al cadrelor universitare, interzicând
exercitarea profesiei după împlinirea unei anumite vârste.
Tribunalul
Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de muncă si litigii de muncă consideră exceptia de neconstitutionalitate
ca fiind întemeiată. În acest sens se arată că textul de lege criticat încalcă
dispozitiile constitutionale cuprinse în art. 16 alin. (1) si în art. 41 alin.
(1), fără ca restrictia instituită prin acest text de lege să se încadreze în
nici unul dintre cazurile reglementate expres si limitativ de dispozitiile art.
53 din Constitutie. Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată. Se arată că dispozitiile legale criticate
nu încalcă egalitatea în drepturi a cetătenilor, deoarece principiul egalitătii
în drepturi nu presupune si uniformitatea de tratament juridic. Se invocă în
acest sens jurisprudenta Curtii Constitutionale. De asemenea, se consideră că
dispozitiie legale criticate nu contravin nici dispozitiilor constitutionale
cuprinse în art. 41 alin. (1), deoarece libertatea în alegerea profesiei si a
meseriei poate fi limitată si de alte criterii legale, justificate
constitutional, cum ar fi starea sănătătii, vârsta, aptitudinile etc.,
determinate de specificul profesiei, meseriei ori a locului de muncă.
Avocatul
Poporului consideră că
textul de lege criticat nu contravine în nici un mod egalitătii în drepturi a
cetătenilor, dat fiind faptul că, prin natura profesiei, cadrele didactice se
află într-o situatie diferită fată de persoanele angajate în alte sectoare de
activitate, ceea ce justifică aplicarea unui tratament juridic diferit. De
asemenea, se mai arată că prin stabilirea unor conditii de vârstă pentru exercitarea
profesiei de cadru didactic nu sunt îngrădite în nici un fel dreptul la muncă
si nici libertatea de alegere a profesiei sau a locului de muncă.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând Încheierea
de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului,
raportul întocmit de judecătorul-raportor, sustinerile părtilor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională constată că a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei
de neconstitutionalitate îl constituie prevederile art. 129 alin. (1) si (2)
din Legea nr.
128/1997 privind Statutul personalului didactic, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 158 din 16 iulie 1997, cu modificările si
completările ulterioare.
Prevederile legale
criticate au următorul continut:
- Art. 129: “(1)
Profesorii universitari si conferentiarii universitari cu titlul stiintific de
doctor pot rămâne în activitate până la vârsta de 65 de ani.
(2) La
împlinirea vârstei de pensionare, profesorii universitari si conferentiarii
universitari cu titlul stiintific de doctor, cu exceptiile prevăzute în titlul
VIII – Dispozitii tranzitorii si finale, care dovedesc competentă profesională
deosebită, pot fi mentinuti ca titulari în functia didactică, la cerere, cu
acordul consiliului facultătii si cu aprobarea anuală a senatului universitar,
prin vot nominal deschis, până la împlinirea vârstei de 70 de ani.”
În opinia autorului
exceptiei de neconstitutionalitate, aceste prevederi legale contravin
dispozitiilor cuprinse în art. 16 alin. (1) si în art. 41 alin. (1) din
Constitutie, prevederi care au următorul continut:
- Art. 16 alin.
(1) : “(1) Cetătenii sunt egali în fata legii si a autoritătilor publice,
fără privilegii si fără discriminări.”
- Art. 41 alin.
(1): “(1) Dreptul la muncă nu poate fi îngrădit. Alegerea profesiei, a
meseriei sau a ocupatiei, precum si a locului de muncă este liberă.”
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine că prin dispozitiile legale criticate legiuitorul a limitat exercitarea profesiei de cadru didactic universitar până la împlinirea unei anumite vârste. Această limitare este justificată însă prin natura specifică a domeniului de activitate în care se aplică, respectiv învătământul, domeniu de interes public, reglementat prin norme de natură a garanta o bună desfăsurare a procesului de învătământ.
În acest context
nu se poate sustine că dispozitiile legale criticate constituie o imixtiune a
legiuitorului în probleme ce tin de autonomia universitară. În cadrul
autonomiei universitare, garantată prin dispozitiile art. 32 alin. (6) din
Constitutie, revine fiecărei institutii de învătământ superior sarcina de a
aprecia cu privire la activitatea desfăsurată de fiecare cadru universitar. În
acest sens institutiile de învătământ superior au posibilitatea conferită de
lege de a continua colaborarea cu profesorii universitari pensionati, care pot
ocupa functia de profesor universitar consultant, în conformitate cu art. 64
din Legea nr.
128/1997, respectiv în conditiile existentei avizului consiliului
facultătii si cu aprobarea senatului universitar.
Nu poate fi
primită critica autorului exceptiei de neconstitutionalitate privind încălcarea
art. 16 alin. (1) referitor la principiul egalitătii în drepturi a cetătenilor,
prin discriminarea creată între cadrele didactice universitare si alte
categorii socioprofesionale. În sensul jurisprudentei constante a Curtii
Constitutionale principiul egalitătii nu este sinonim cu uniformitatea, astfel
încât situatia juridică a anumitor categorii de persoane (în spetă profesorii
universitari) justifică aplicarea unui regim juridic diferit. Mai mult,
criteriul vârstei nu se regăseste printre criteriile discriminatorii, prin care
se încalcă egalitatea între cetăteni, enumerate în dispozitiile art. 4 alin.
(2) din Constitutie, acesta având în spetă doar natura unei conditii legale
pentru exercitarea unei profesii, aplicabilă în mod egal tuturor persoanelor aflate
în situatii identice, respectiv acelora care se încadrează în ipoteza prevăzută
de norma juridică.
Cadrele didactice
universitare, a căror activitate profesională se desfăsoară pe baza unui
contract individual de muncă, se află într-o situatie diferită de cea a altor
categorii socioprofesionale, invocate de autorul exceptiei, de exemplu cele
care exercită anumite atributii legate de o functie publică sau titlu
stiintific, cum este cazul parlamentarilor, respectiv academicienilor, astfel
încât nici sub acest aspect nu poate fi retinută încălcarea principiului
constitutional al egalitătii în drepturi.
Autorul exceptiei
invocă si încălcarea art. 41 alin. (1) din Constitutie, sub aspectul îngrădirii
dreptului la muncă, prin interzicerea exercitării profesiei după împlinirea
unei anumite vârste.
Curtea observă că
principiul libertătii alegerii profesiei, statuat prin dispozitiile art. 41
alin. (1) din Constitutie, nu se referă la obligatia statului de a garanta
efectiv accesul tuturor cetătenilor la toate profesiile, ci la posibilitatea
concretă de alegere pe care o are fiecare cetătean, în conditii identice cu
cele ale oricărei alte persoane. Cu alte cuvinte alegerea profesiei este liberă
din momentul în care conditiile solicitate pentru respectiva profesie sunt
îndeplinite. În acest sens stabilirea unei conditii de vârstă pentru
exercitarea profesiei de cadru didactic universitar reprezintă o conditie
legală aplicabilă tuturor persoanelor aflate în aceeasi situatie, fără
discriminare, astfel încât nu se poate sustine că norma legală criticată
încalcă principiul constitutional al libertătii de alegere a profesiei sau a
locului de muncă si nici dreptul la muncă.
În acelasi timp
exercitarea dreptului la muncă trebuie să se facă si în conformitate cu toate
cerintele instituite prin normele constitutionale. Sub acest aspect, prin
Decizia nr. 107 din 1 noiembrie 1995, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 85 din 26 aprilie 1996, Curtea a confirmat existenta
unui drept de diferentă în materie de vârstă de pensionare si a retinut că
drepturile fundamentale consacrate de Constitutie nu pot fi privite în mod
izolat, ci într-o corelatie firească, logică. Asa fiind, prin dispozitiile art.
47 alin. (2) din Constitutie este consacrat dreptul la pensie ca o formă de
realizare a dreptului la asigurări sociale si ca drept fundamental ce decurge
din exercitarea dreptului la muncă. În aceste conditii, asa cum s-a arătat în
decizia mentionată, dispozitiile legale trebuie corelate în asa fel încât să
asigure respectarea tuturor drepturilor fundamentale în cauză. Asadar, sub
aspectul mentionat, cele statuate prin Decizia nr. 107 din 1 noiembrie 1995 îsi
păstrează valabilitatea si în cauza de fată.
Pentru
considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art.
29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În numele
legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 129 alin. (1) si (2) din Legea nr.
128/1997 privind Statutul personalului didactic, exceptie ridicată de
Dumitru Brezoianu în Dosarul nr. 3.242/LM/2004 al Tribunalului Bucuresti -
Sectia a VIII-a conflicte de muncă si litigii de muncă.
Definitivă si
general obligatorie.
Pronuntată în
sedinta publică din data de 26 octombrie 2004.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ.
dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 26
octombrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 26 din Legea nr. 22/1969 privind angajarea gestionarilor,
constituirea de garantii si răspunderea în legătură cu gestionarea bunurilor
agentilor economici, autoritătilor sau institutiilor publice
Ioan Vida -
presedinte
Nicolae Cochinescu
- judecător
Aspazia Cojocaru -
judecător
Constantin Doldur
- judecător
Kozsokár Gábor -
judecător
Acsinte Gaspar -
judecător
Petre Ninosu -
judecător
Serban Viorel
Stănoiu - judecător
Dana Titian -
procuror
Daniela Ramona
Maritiu - magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 26 din
Legea nr. 22/1969 privind angajarea gestionarilor, constituirea de garantii si
răspunderea în legătură cu gestionarea bunurilor agentilor economici,
autoritătilor sau institutiilor publice, exceptie ridicată de Silvia Dumitru în
Dosarul nr. 2.280/2003 al Tribunalului Constanta - Sectia civilă.
La apelul nominal
este prezentă partea Societatea Comercială “Tomis” - S.A. din Constanta, prin
avocat Daniel Stefănică, lipsind autoarea exceptiei, fată de care procedura de
citare este legal îndeplinită.
Cauza fiind în
stare de judecată, avocatul Societătii Comerciale “Tomis” - S.A. solicită
respingerea exceptiei de neconstitutionalitate, arătând că, prin Decizia nr. 45
din 24 aprilie 1996, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
129 din 21 iunie 1996, Curtea Constitutională a statuat că, chiar dacă s-ar
admite că Legea nr. 22/1969 instituie în sarcina gestionarilor, încadrati în
baza unui contract de muncă, o prezumtie relativă de culpă pentru daunele
directe produse în legătură cu munca lor de gestionare în cadrul unitătii unde
lucrează, nu s-ar putea spune că instituirea unei asemenea prezumtii contravine
prevederilor constitutionale referitoare la prezumtia de nevinovătie. De
asemenea, arată că, prin Decizia nr. 39 din 5 aprilie 1995, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 151 din 17 iulie 1995, Curtea
Constitutională a statuat că scopul legii, în forma rezultată după modificarea
ei, este de a proteja în egală măsură ambele forme de proprietate împotriva
unor acte prejudiciabile.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca neîntemeiată. Arată că dispozitiile constitutionale
referitoare la prezumtia de nevinovătie nu au relevantă în cauza dedusă
controlului. De asemenea, arată că, potrivit art. 287 din Codul muncii, sarcina
probei în conflictele de muncă revine angajatorului, acesta fiind obligat să
depună dovezile în apărarea sa până la prima zi de înfătisare.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin Încheierea
din 7 mai 2004, pronuntată în Dosarul nr. 2.280/2003, Tribunalul Constanta -
Sectia civilă a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 26 din Legea nr. 22/1969 privind
angajarea gestionarilor, constituirea de garantii si răspunderea în legătură cu
gestionarea bunurilor agentilor economici, autoritătilor sau institutiilor publice,
exceptie ridicată de Silvia Dumitru.
În motivarea
exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine că dispozitiile legale criticate încalcă
dispozitiile art. 23 alin. (11) din Constitutie, prin aceea că se instituie în
sarcina gestionarilor, încadrati în baza unui contract de muncă, o prezumtie
relativă de culpă pentru daunele din gestiune, chiar dacă gestionarul nu si-a
îndeplinit personal atributiile, ci si-a delegat atributiile unui tert.
Tribunalul
Constanta - Sectia civilă opinează
în sensul că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată. Se arată că
dispozitiile criticate trebuie privite în contextul noilor reglementări, si
anume Codul muncii, care a înlocuit răspunderea materială cu o răspundere
patrimonială bazată pe principiile răspunderii civile contractuale,
dispozitiile referitoare la decizia de imputare si angajamentul de plată
nemaifiind preluate. Angajarea răspunderii patrimoniale poate fi cenzurată pe
cale judecătorească, orice aspect privitor la vinovătie putând fi analizat de
organele competente. De altfel, Curtea Constitutională a statuat, prin Decizia
nr. 45 din 24 aprilie 1996, că prevederile constitutionale referitoare la
prezumtia de nevinovătie nu pot fi privite ca un obstacol pentru instituirea
unei prezumtii de culpă în alte ipoteze de răspundere juridică decât cea
penală.
În conformitate cu
dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum si Avocatului Poporului pentru
a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia ridicată.
Guvernul apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată. Se arată că art. 24 din Legea nr.
22/1969 dispune că angajatii răspund material, potrivit Codului muncii si
prevederilor prezentei legi, pentru pagubele cauzate în gestiuni prin fapte ce
nu constituie infractiuni. Întrucât prin noul Cod al muncii s-au abrogat
reglementările privind răspunderea materială a salariatilor din vechiul Cod al
muncii, rezultă că, în situatia prevăzută de dispozitiile de lege criticate,
gestionarul are o răspundere integrală patrimonială, potrivit art. 270 si
următorul din noul Cod al muncii, întemeiată pe normele si principiile
răspunderii civile contractuale, pentru pagubele materiale produse
angajatorului din vina si în legătură cu munca sa, răspundere care se
stabileste numai prin hotărâre judecătorească, pronuntată de către instanta
competentă, în cadrul solutionării cererii de chemare în judecată formulate de
angajatorul păgubit. De altfel, Curtea Constitutională a statuat, prin Decizia
nr. 45 din 24 aprilie 1996, că prevederile constitutionale referitoare la
prezumtia de nevinovătie nu pot fi privite ca un obstacol pentru instituirea
unei prezumtii de culpă în alte ipoteze de răspundere juridică decât cea
penală.
Avocatul
Poporului arată că exceptia
de neconstitutionalitate este neîntemeiată. În acest sens, arată că art. 23
alin. (11) din Constitutie consacră prezumtia de nevinovătie exclusiv pentru
ipoteza răspunderii penale, această concluzie rezultând nu numai din
reglementarea constitutională care face referire explicită la “hotărârea
judecătorească de condamnare”, dar si din economia reglementărilor, prevederile
constitutionale referitoare la prezumtia de nevinovătie fiind înscrise în
cuprinsul dispozitiilor ce se referă la libertatea individuală. Asa fiind,
instituirea prin dispozitiile de lege criticate a răspunderii integrale a
gestionarului pentru pagubele cauzate în gestiune si în cazul în care
atributiile sale sunt exercitate de un delegat sau de o comisie nu contravine
prevederilor art. 23 alin. (11) din Constitutie.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului
Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, sustinerile părtii
prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2) si ale
art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei
de neconstitutionalitate îl constituie art. 26 din Legea nr. 22/1969 privind
angajarea gestionarilor, constituirea de garantii si răspunderea în legătură cu
gestionarea bunurilor agentilor economici, autoritătilor sau institutiilor
publice, publicată în Buletinul Oficial al României, Partea I, nr. 132 din 18
noiembrie 1969, modificată si completată prin Legea nr. 54 din 8 iulie 1994,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 181 din 15 iulie
1994.
Textul de lege
criticat are următorul continut:
- Art. 26: “Gestionarul
răspunde integral si în cazul în care atributiile sale fiind exercitate,
potrivit dispozitiilor legale, de un delegat sau de o comisie, se constată o
pagubă fără a se putea stabili că aceasta s-a produs în absenta gestionarului.”
Autorul exceptiei
sustine că dispozitiile legale criticate încalcă prevederile constitutionale
cuprinse în art. 23 alin. (11), ce au următorul continut:
- Art. 23 alin.
(11): “Până la rămânerea definitivă a hotărârii judecătoresti de condamnare,
persoana este considerată nevinovată.”
Examinând exceptia
de neconstitutionalitate, Curtea constată că, potrivit art. 24 din Legea nr.
22/1969, “angajatii răspund material, potrivit codului muncii si
prevederilor prezentei legi, pentru pagubele cauzate în gestiuni prin fapte ce
nu constituie infractiunii”. Iar, potrivit art. 270 alin. (1) din Codul
muncii, “salariatii răspund patrimonial, în temeiul normelor si principiilor
răspunderii civile contractuale, pentru pagubele materiale produse
angajatorului din vina si în legătură cu munca lor”.
Drepturile si
îndatoririle, ca si sarcinile de serviciu, sunt concretizate pentru toate
categoriile de salariati, inclusiv pentru gestionari, în contractele
individuale de muncă. În cazul producerii unor prejudicii materiale, faptul
dacă acestea s-au produs în legătură cu munca anumitor salariati si din vina
acestora se examinează în raport cu sarcinile concrete, prevăzute în contractul
individual de muncă, si cu modul de îndeplinire a acestora.
Asa fiind, Curtea
retine că, în situatia reglementată de dispozitiile criticate, gestionarul
răspunde patrimonial pentru o pagubă cauzată în gestiune prin fapte ce nu
constituie infractiune, nefiind vorba, în acest caz, despre o răspundere
penală, ci despre o răspundere patrimonială.
În ceea ce
priveste invocarea, de către autorul exceptiei, a principiului referitor la
prezumtia de nevinovătie, Curtea constată că acesta nu poate fi desprins din
contextul său constitutional. Prezumtia de nevinovătie este reglementată în
legătură cu libertatea individuală a persoanei, privind retinerea, arestarea si
solutionarea procesului penal, până la rămânerea definitivă a hotărârii de
condamnare.
Astfel, prin
Decizia nr. 45 din 24 aprilie 1996, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 129 din 21 iunie 1996, Curtea Constitutională, solutionând
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 24 si 25 din Legea nr.
22/1969, a statuat că art. 23 alin. (11) din Constitutie consacră prezumtia de
nevinovătie, dar exclusiv pentru ipoteza răspunderii penale. Această concluzie
rezultă nu numai din termenii reglementării constitutionale, făcându-se
referire explicită la “hotărârea judecătorească de condamnare”, dar si
din economia reglementărilor, prevederile art. 23 alin. (11) fiind înscrise în
cuprinsul dispozitiilor cu privire la “libertatea individuală”. Asa
fiind, prevederile art. 23 alin. (11) din Constitutie nu pot fi considerate un
obstacol pentru instituirea prin lege a unei prezumtii de vinovătie în alte
ipoteze de răspundere juridică decât cea penală.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al
art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În numele
legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 26 din Legea nr. 22/1969 privind
angajarea gestionarilor, constituirea de garantii si răspunderea în legătură cu
gestionarea bunurilor agentilor economici, autoritătilor sau institutiilor
publice, exceptie ridicată de Silvia Dumitru în Dosarul nr. 2.280/2003 al
Tribunalului Constanta – Sectia Civilă.
Definitivă si
general obligatorie.
Pronuntată în
sedinta publică din data de 26 octombrie 2004.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ.
dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Daniela
Ramona Maritiu
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 7
decembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
art. 273, 278 si 2781 din Codul de procedură penală
Ioan Vida -
presedinte
Nicolae Cochinescu
- judecător
Aspazia Cojocaru -
judecător
Constantin Doldur
- judecător
Acsinte Gaspar -
judecător
Kozsokár Gábor -
judecător
Petre Ninosu -
judecător
Ion Predescu -
judecător
Serban Viorel
Stănoiu - judecător
Marilena Mincă -
procuror
Florentina Geangu
- magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 273, 278
si 2781 din Codul de procedură penală,
exceptie ridicată de Elena Corsei în Dosarul nr. 6.505/2004 al Judecătoriei
Timisoara.
La apelul nominal
răspunde avocat Arcadie Anastasescu, pentru autoarea exceptiei. Procedura de
citare a fost legal îndeplinită.
Având cuvântul pe
fond, avocatul autoarei exceptiei arată că textele de lege criticate încalcă
prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie, întrucât se creează un tratament
inegal între procuror si învinuit sau inculpat datorită lipsei unui termen
legal privind redeschiderea urmăririi penale. Se mai arată că, în absenta unei
reglementări care să prevadă posibilitatea persoanei interesate de a ataca în
fata instantei ordonanta prin care s-a dispus redeschiderea urmăririi penale,
se încalcă dispozitiile art. 21 din Constitutie,
privind accesul liber la justitie. În concluzie, se solicită admiterea
exceptiei de neconstitutionalitate asa cum a fost formulată.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca neîntemeiată, arătând că textul legal criticat nu
încalcă dispozitiile constitutionale invocate de autoarea exceptiei.
CURTEA,
având în vedere
actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin Încheierea
din 16 iunie 2004, pronuntată în Dosarul nr. 6.505/2004, Judecătoria Timisoara
a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 273, 278 si 2781 din Codul de procedură penală.
Exceptia a fost ridicată de Elena Corsei în dosarul cu numărul de mai sus,
având ca obiect solutionarea plângerii formulate de aceasta împotriva
Ordonantei nr. 628/II/6/2004 a Parchetului de pe lângă Curtea de Apel
Timisoara.
În motivarea
exceptiei de neconstitutionalitate se sustine că dispozitiile art. 273, 278 si
2781 din
Codul de procedură penală contravin prevederilor constitutionale ale art. 16,
referitoare la egalitatea în drepturi, precum si celor ale art. 21, privind
accesul liber la justitie. În acest sens, autoarea exceptiei arată că
dispozitiile art. 273 din Codul de procedură penală creează un tratament inegal
între procuror si învinuit sau inculpat datorită lipsei unui termen legal
privind redeschiderea urmăririi penale. De asemenea, autoarea exceptiei arată
că dispozitiile art. 278 si ale art. 2781 din Codul de procedură penală sunt
neconstitutionale, venind în contradictie cu prevederile art. 21 din
Constitutie, întrucât nu prevăd posibilitatea persoanei interesate de a ataca
în fata instantei ordonanta prin care s-a dispus redeschiderea urmăririi
penale, această măsură având un caracter absolut, nefiind supusă vreunei verificări
de legalitate si oportunitate.
Judecătoria
Timisoara arată că
dispozitiile art. 273 din Codul
de procedură penală nu contravin în nici un fel art. 16 din Constitutie.
Totodată, se arată că prevederile art. 278 si ale art. 2781 nu pot fi considerate
neconstitutionale pe motiv că nu ar permite contestarea în instantă a solutiei
de redeschidere a urmăririi penale de către o persoană ale cărei interese
legitime ar fi vătămate de o asemenea solutie, atâta timp cât persoana
interesată a contestat o asemenea solutie.
În conformitate cu
dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată, deoarece, pe de o parte, redeschiderea
urmăririi penale, potrivit dispozitiilor art. 273 din Codul de procedură penală, nu se
dispune în modalităti diferite, pe baza unor criterii discriminatorii, iar pe
de altă parte, învinuitul sau inculpatul, în ipoteza în care se va dispune
trimiterea sa în judecată, are asigurat accesul la justitie prin trecerea în
faza a doua a procesului penal, faza cercetării judecătoresti, iar în situatia
în care s-ar dispune scoaterea de sub urmărire penală, încetarea urmăririi
penale ori clasarea, dispozitiile art. 278 si ale art. 2781 din Codul de procedură penală
asigură posibilitatea persoanei vătămate, precum si a oricărei alte persoane
ale cărei interese legitime au fost vătămate, de a formula o plângere împotriva
solutiei procurorului.
Avocatul
Poporului apreciază că este
neîntemeiată critica de neconstitutionalitate fată de dispozitiile art. 16 din Constitutie,
întrucât prevederile art. 273 din Codul
de procedură penală nu contin privilegii sau discriminări. Mai arată că
prevederile art. 278 si ale art. 2781 din Codul de procedură penală nu
contravin art. 21 din Legea fundamentală, deoarece accesul la justitie nu
presupune, în toate cazurile, accesul la toate structurile judecătoresti si la
toate căile de atac prevăzute de lege.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului
Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, sustinerile autorului
exceptiei, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate
la prevederile Constitutiei,
precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
precum si ale art. 1 alin. (2), art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei
îl constituie dispozitiile art. 273, 278 si 2781 din Codul de procedură penală,
astfel cum au fost modificate si completate prin Legea nr.
281/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 468 din
1 iulie 2003, dispozitii care au următorul continut:
- Art. 273
(Reluarea în caz de redeschidere a urmăririi): “Redeschiderea urmăririi
penale în cazul în care s-a dispus încetarea urmăririi penale sau scoaterea de
sub urmărire are loc dacă ulterior se constată că nu a existat în fapt cazul
care a determinat luarea acestor măsuri sau că a dispărut împrejurarea pe care
se întemeia încetarea sau scoaterea de sub urmărire.
Redeschiderea
urmăririi penale are loc, de asemenea, când instanta de judecată, potrivit art.
2781 a admis plângerea împotriva ordonantei sau, după caz, a rezolutiei
procurorului de scoatere de sub urmărire penală sau de încetare a urmăririi
penale ori de clasare si a trimis cauza procurorului în vederea redeschiderii
urmăririi penale. În cazul în care instanta, potrivit art. 2781, a admis plângerea împotriva rezolutiei de neîncepere a urmăririi
penale si a trimis cauza procurorului în vederea începerii urmăririi penale,
acesta poate reveni asupra neînceperii urmăririi si dispune începerea urmăririi
în conditiile prevăzute de lege.
În cazurile
prevăzute în alin. 1 si 11, dacă se
consideră pe baza datelor din dosar că se justifică luarea unei măsuri
preventive, procurorul procedează potrivit art. 233 sau 236, care se aplică în
mod corespunzător. În ordonanta prin care s-a dispus reluarea urmăririi penale,
se face mentiune cu privire la luarea acestor măsuri. Redeschiderea urmăririi
penale se dispune de procuror prin ordonantă.”;
- Art. 278
(Plângerea contra actelor procurorului):“Plângerea împotriva măsurilor luate
sau a actelor efectuate de procuror ori efectuate pe baza dispozitiilor date de
acesta se rezolvă de prim-procurorul parchetului sau, după caz, de procurorul
general al parchetului de pe lângă curtea de apel ori de procurorul sef de
sectie al Parchetului de pe lângă Curtea Supremă de Justitie.
În cazul când
măsurile si actele sunt ale prim-procurorului ori ale procurorului general al
parchetului de pe lângă curtea de apel sau ale procurorului sef de sectie al
Parchetului de pe lângă Curtea Supremă de Justitie ori au fost luate sau
efectuate pe baza dispozitiilor date de către acestia, plângerea se rezolvă de
procurorul ierarhic superior. În cazul rezolutiei de neîncepere a urmăririi
penale sau al ordonantei ori, după caz, al rezolutiei de scoatere de sub
urmărire penală sau de încetare a urmăririi penale, plângerea se face în termen
de 20 de zile de la înstiintarea persoanelor interesate, potrivit art. 228
alin. 6, art. 246 alin. 1 si art. 249 alin. 2.
Dispozitiile
art. 275-277 se aplică în mod corespunzător.”;
- Art. 2781 (Plângerea în fata
instantei împotriva rezolutiilor sau a ordonantelor procurorului de netrimitere
în judecată): “După respingerea plângerii făcute conform art. 275-278
împotriva rezolutiei de neîncepere a urmăririi penale sau a ordonantei ori,
după caz, a rezolutiei de clasare, de scoatere de sub urmărire penală sau de
încetare a urmăririi penale, date de procuror, persoana vătămată, precum si
orice alte persoane ale căror interese legitime sunt vătămate pot face plângere
în termen de 20 de zile de la data comunicării de către procuror a modului de
rezolvare, potrivit art. 277 si 278, la instanta căreia i-ar reveni, potrivit
legii, competenta să judece cauza în primă instantă.
În cazul în
care prim-procurorul parchetului sau, după caz, procurorul general al
parchetului de pe lângă curtea de apel, procurorul sef de sectie al Parchetului
de pe lângă Curtea Supremă de Justitie ori procurorul ierarhic superior nu a
solutionat plângerea în termenul de 20 de zile prevăzut în art. 277, termenul
de 20 de zile prevăzut în alin. 1 curge de la data expirării termenului de 20
de zile.
Dosarul va fi trimis de parchet instantei în termen de 5 zile de la primirea adresei prin care se cere dosarul.
Persoana fată
de care s-a dispus neînceperea urmăririi penale, scoaterea de sub urmărire sau
încetarea urmăririi, precum si persoana care a făcut plângerea se citează.
Neprezentarea
acestor persoane legal citate nu împiedică solutionarea cauzei. Când instanta
consideră că este absolut necesară prezenta persoanei lipsă, poate lua măsuri
pentru prezentarea acesteia.
La judecarea
plângerii prezenta procurorului este obligatorie.
La termenul
fixat pentru judecarea plângerii, instanta dă cuvântul persoanei care a făcut
plângerea, persoanei fată de care s-a dispus neînceperea urmăririi penale,
scoaterea de sub urmărire sau încetarea urmăririi si apoi procurorului.
Instanta, judecând plângerea, verifică rezolutia sau ordonanta atacată, pe baza
lucrărilor si a materialului din dosarul cauzei si a oricăror înscrisuri noi
prezentate.
Instanta
pronuntă una dintre următoarele solutii:
a) respinge
plângerea, prin sentintă, mentionând solutia din rezolutia sau ordonanta
atacată;
b) admite
plângerea, prin sentintă, desfiintează rezolutia sau ordonanta atacată si
trimite cauza procurorului în vederea începerii sau a redeschiderii urmăririi
penale, după caz.
Dispozitiile
art. 333 alin. 2 se aplică în mod corespunzător;
c) admite
plângerea, prin încheiere, desfiintează rezolutia sau ordonanta atacată si,
când probele existente la dosar sunt suficiente pentru judecarea cauzei, retine
cauza spre judecare, dispozitiile privind judecarea în primă instantă si căile
de atac, aplicându-se în mod corespunzător.
În cazul
prevăzut la alin. 8 lit. c), actul de sesizare a instantei, ca primă instantă,
îl constituie plângerea persoanei la care se referă alin. 1.
Hotărârea instantei pronuntată potrivit alin. 8 lit. a) si b) poate fi atacată cu recurs de procuror, de persoana care a făcut plângerea, de persoana fată de care s-a dispus neînceperea urmăririi penale, scoaterea de sub urmărire penală sau încetarea urmăririi penale, precum si de orice persoane ale căror interese legitime sunt vătămate.
În situatia
prevăzută în alin. 8 lit. a) persoana în privinta căreia instanta, prin
hotărâre definitivă, a decis că nu este cazul să se înceapă ori să se
redeschidă urmărirea penală, nu mai poate fi urmărită pentru aceeasi faptă,
afară de cazul când s-au descoperit fapte sau împrejurări noi ce nu au fost
cunoscute de organul de urmărire penală si nu a intervenit unul dintre cazurile
prevăzute în art. 10.
Instanta este
obligată să rezolve plângerea în termen de cel mult 20 de zile de la primire si
să comunice, de îndată si motivat, persoanei care a făcut plângerea, modul în
care aceasta a fost rezolvată.”
Examinând exceptia
de neconstitutionalitate, Curtea constată că aceasta este neîntemeiată pentru
următoarele considerente:
Referitor la
sustinerea autoarei exceptiei conform căreia dispozitiile art. 273 din Codul de procedură penală creează
un tratament inegal între procuror si învinuit sau inculpat datorită lipsei
unui termen legal privind redeschiderea urmăririi penale, încălcându-se astfel
dispozitiile constitutionale ale art. 16, se constată că aceasta nu poate fi
retinută.
Astfel, pe de o
parte, prevederile art. 273 din Codul
de procedură penală nu aduc nici o atingere principiului constitutional al
egalitătii în drepturi, deoarece sensul art. 16 alin. (1) din Constitutie este
garantarea egalitătii în drepturi între cetăteni în fata legii si a
autoritătilor publice, iar nu între cetăteni si autoritătile publice. Or,
procurorul care dispune reluarea urmăririi penale, în conditiile art. 273 din Codul de procedură penală,
actionează în calitate de reprezentant al unei autorităti publice, si anume
Ministerul Public.
Pe de altă parte,
stabilirea unui termen de felul celui sugerat de către autoarea exceptiei este
lipsită de temei atâta timp cât redeschiderea urmăririi penale în cazul în
care, ca în spetă, s-a dispus scoaterea de sub urmărire are loc dacă ulterior
se constată că nu a existat în fapt cazul care a determinat luarea acestei
măsuri ori atunci când a dispărut împrejurarea pe care se întemeia scoaterea de
sub urmărire, ipotezele legale care pot surveni oricând înainte de prescriptia
răspunderii penale si fac necesară redeschiderea urmăririi. Existenta unui
termen maxim înlăuntrul căruia poate fi dispusă redeschiderea urmăririi penale
reiese din dispozitiile art. 270 alin. 2, coroborate cu cele ale art. 10 alin.
1 lit. g) din Codul de procedură
penală, iar înainte de împlinirea acestui termen organele judiciare sunt
obligate să îndeplinească actele necesare desfăsurării procesului penal în
concordantă cu prevederile art. 1-4 din Codul de procedură penală
privind scopul procesului penal, principiul legalitătii, principiul
oficialitătii, principiul aflării adevărului si principiul rolului activ al
organelor de urmărire penală si al instantelor de judecată. În baza acestor
principii fundamentale ale procesului penal si atâta timp cât nu există
impedimente legale privind punerea în miscare a actiunii penale sau exercitarea
acesteia în continuare, organele judiciare au obligatia să îndeplinească din
oficiu actele necesare desfăsurării procesului penal în vederea tragerii la
răspundere penală a persoanelor vinovate de săvârsirea unei infractiuni,
potrivit vinovătiei acesteia.
Nu pot fi retinute
nici sustinerile autoarei exceptiei privind contrarietatea dispozitiilor art.
278 si ale art. 2781 din Codul de procedură penală cu
cele ale art. 21 din Legea fundamentală pe motiv că acestea nu reglementează
posibilitatea persoanei interesate de a ataca în fata instantei ordonanta prin
care s-a dispus redeschiderea urmăririi penale. Sub acest aspect se observă că
autoarea exceptiei solicită, în realitate, completarea prevederilor de lege
criticate, în sensul de a se permite atacarea la instantele judecătoresti nu
doar a rezolutiilor si ordonantelor procurorului de netrimitere în judecată, ci
si a altor acte sau măsuri ale procurorului, precum, în speta de fată,
ordonanta prin care s-a dispus redeschiderea urmăririi penale, ceea ce este
contrar atât dispozitiilor art. 2 alin. (3) din Legea nr.
47/1992, în conformitate cu care în exercitarea controlului, “Curtea
Constitutională se pronuntă numai asupra constitutionalitătii actelor cu
privire la care a fost sesizată, fără a putea modifica sau completa prevederea
supusă controlului”, cât si prevederilor constitutionale cuprinse în art. 61
alin. (1), potrivit cărora “Parlamentul este organul reprezentativ suprem al
poporului român si unica autoritate legiuitoare a tării”.
Totodată, nu se
poate retine sustinerea potrivit căreia ordonanta prin care s-a dispus
redeschiderea urmăririi penale ar avea un caracter absolut, nefiind supusă
vreunei verificări de legalitate si oportunitate, deoarece învinuitul sau
inculpatul, în situatia în care se dispune trimiterea sa în judecată, are
asigurat accesul la justitie prin posibilitatea de a invoca în fata instantei
de judecată toate neregularitătile săvârsite în cursul urmăririi penale sau în
cazul în care se dispune scoaterea de sub urmărire penală, încetarea urmăririi
penale ori clasarea are posibilitatea formulării unei plângeri în fata
instantei împotriva rezolutiei sau a ordonantei procurorului de netrimitere în
judecată, în temeiul prevederilor art. 2781 din Codul de procedură penală.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al
art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În numele
legii
DECIDE:
Respinge exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 273, 278 si 2781 din Codul de procedură penală,
exceptie ridicată
de Elena Corsei în Dosarul nr. 6.505/2004 al Judecătoriei Timisoara.
Definitivă si
general obligatorie.
Pronuntată în sedinta
publică din data de 7 decembrie 2004.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ.
dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Florentina
Geangu
pentru aplicarea de către Ministerul
Administratiei si Internelor a prevederilor Legii nr. 562/2004 privind
autorizarea institutiilor publice din sistemul de apărare, ordine publică si
securitate natională de a vinde personalului propriu unele locuinte de serviciu
pe care acestea le au în administrare
În temeiul art. 108
din Constitutia României, republicată, al art. 9 din Legea nr.
562/2004 privind autorizarea institutiilor publice din sistemul de apărare,
ordine publică si securitate natională de a vinde personalului propriu unele
locuinte de serviciu pe care acestea le au în administrare si al art. 10 alin.
(2) din Legea nr.
213/1998 privind proprietatea publică si regimul juridic al acesteia, cu modificările
ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - (1) Se
aprobă trecerea din domeniul public al statului în domeniul privat al acestuia
a locuintelor de serviciu aflate în administrarea Ministerului Administratiei
si Internelor, identificate potrivit anexei nr. 1, în vederea vânzării acestora
titularilor contractelor de închiriere, potrivit dispozitiilor Legii nr.
562/2004 privind autorizarea institutiilor publice din sistemul de apărare,
ordine publică si securitate natională de a vinde personalului propriu unele
locuinte de serviciu pe care acestea le au în administrare.
(2) În termen de
30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri, Ministerul
Administratiei si Internelor va întreprinde toate măsurile necesare pentru
înscrierea, potrivit legii, a dreptului de proprietate privată a statului
asupra locuintelor de serviciu pe care le are în administrare.
(3) Cheltuielile
necesare pentru înscrierea dreptului prevăzut la alin. (2) se suportă din
sursele bugetare aprobate anual Ministerului Administratiei si Internelor.
Art. 2. - Se
aprobă Normele metodologice privind vânzarea unor locuinte de serviciu aflate
în administrarea Ministerului Administratiei si Internelor, prevăzute în anexa
nr. 2.
Art. 3. -
Ministerul Administratiei si Internelor si Ministerul Finantelor Publice vor
opera modificările corespunzătoare în inventarul imobilelor din domeniul public
al statului, potrivit legii.
Art. 4. - Anexele
nr. 1 si 2*) fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministru de
stat,
ministrul
administratiei si internelor,
Marian
Florian Săniută
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 14 decembrie 2004.
Nr. 2.333.
DATELE DE
IDENTIFICARE
a
locuintelor de serviciu aflate în administrarea Ministerului Administratiei si
Internelor, care trec din domeniul public al statului în domeniul privat al
acestuia
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL SĂNĂTĂTII
privind înregistrarea dispozitivelor medicale si a
producătorilor de dispozitive medicale
Având în vedere
prevederile art. 9 alin. (1), art. 11 alin. (1) si (2) si ale art. 32, 33, 60
si 63 din Hotărârea Guvernului nr.
190/2003 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piată si de
utilizare a dispozitivelor medicale, cu
modificările ulterioare, ale art. 8 alin. (2), ale art. 10 alin. (1) si (2) si
ale art. 29 si 66 din Hotărârea Guvernului nr.
798/2003 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piată si de
utilizare a dispozitivelor medicale pentru diagnostic in vitro, precum
si ale art. 6 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr.
344/2004 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piată si/sau de
punere în functiune a dispozitivelor medicale implantabile active, cu
modificările ulterioare,
văzând Referatul
de aprobare al Directiei generale farmaceutice, inspectia de farmacie si
aparatură medicală nr. OB 14.977/2004,
în temeiul
Hotărârii Guvernului nr.
743/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Sănătătii, cu
modificările si completările ulterioare,
ministrul
sănătătii emite prezentul
ordin.
CAPITOLUL I
Dispozitii
generale
Art. 1. - (1)
Prezentul ordin stabileste conditiile si modul de înregistrare a dispozitivelor
medicale si a unitătilor de tehnică medicală care fabrică dispozitive medicale,
denumite în continuare producători.
(2) Prevederile
prezentului ordin se aplică dispozitivelor medicale, dispozitivelor medicale
implantabile active si dispozitivelor medicale pentru diagnostic in vitro, denumite
în continuare dispozitive medicale.
Art. 2. - În
prezentul ordin sunt aplicabile definitiile si procedurile stipulate în
Hotărârea Guvernului nr. 190/2003 privind stabilirea conditiilor de introducere
pe piată si de utilizare a dispozitivelor medicale, cu modificările ulterioare,
Hotărârea Guvernului nr. 798/2003 privind stabilirea conditiilor de introducere
pe piată si de utilizare a dispozitivelor medicale pentru diagnostic in
vitro si în Hotărârea Guvernului nr. 344/2004 privind stabilirea
conditiilor de introducere pe piată si/sau de punere în functiune a
dispozitivelor medicale implantabile active, cu modificările ulterioare.
Art. 3. -
Structura de specialitate din cadrul Ministerului Sănătătii, care realizează
înregistrarea dispozitivelor medicale si a producătorilor, este Directia generală
farmaceutică, inspectia de farmacie si aparatură medicală, denumită în
continuare DGFIFAM.
CAPITOLUL II
Înregistrarea
dispozitivelor medicale cu marcaj CE
Art. 4. -
Unitătile de tehnică medicală care introduc pe piata din România, în calitate
de producător sau de importator, dispozitive medicale cu marcaj CE trebuie să
le înregistreze la Ministerul Sănătătii.
Art. 5. - (1)
Pentru înregistrarea dispozitivelor medicale cu marcaj CE, indiferent de clasa
sau tipul acestora, unitatea de tehnică medicală înaintează o cerere la Oficiul
Tehnic de Dispozitive Medicale, denumit în continuare OTDM.
(2) Cererea
prevăzută la alin. (1) va fi însotită de următoarele documente:
a) avizul de
functionare a unitătii solicitante, emis de Ministerul Sănătătii;
b) declaratia de
conformitate a producătorului;
c) certificatul de
marcaj CE, cu anexele aferente, în original sau în copie legalizată în tara de
origine, care va fi însotită de traducerea legalizată în limba română.
Certificatul de marcaj CE trebuie să fie emis de un organism european de
certificare notificat, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene;
d) manualul de
utilizare sau instructiunile de utilizare, după caz, ale dispozitivului
medical, în original;
e) traducerea în
limba română a manualului de utilizare sau a instructiunilor de utilizare a
dispozitivului medical;
f) lista
cuprinzând piesele de schimb, consumabilele si furnizorii acestora, aferentă
dispozitivului medical pentru care se solicită înregistrarea, emisă de
producător, după caz;
g) lista cu
accesorii, după caz;
h) configuratia
(subansamblurile principale) dispozitivului medical, după caz;
i) specificatia
tehnică elaborată de producător.
Art. 6. - (1) În
baza cererii si a documentelor prevăzute la art. 5 alin. (2), OTDM întocmeste
raportul de evaluare si transmite Ministerului Sănătătii propunerea de
înregistrare a dispozitivului medical, în termen de 15 zile de la înregistrarea
cererii.
(2) Ministerul
Sănătătii emite certificatul de înregistrare a dispozitivelor medicale în
termen de 15 zile de la primirea propunerii de înregistrare, transmisă de OTDM.
(3) Raportul de
evaluare prevăzut la alin. (1) se întocmeste de OTDM pe bază de tarife.
CAPITOLUL III
Înregistrarea
dispozitivelor medicale fără marcaj CE
Art. 7. -
Producătorul sau reprezentantul autorizat al producătorului înregistrează la
Ministerul Sănătătii următoarele tipuri de dispozitive medicale fără marcaj CE:
a) dispozitive
medicale de clasa I, cu exceptia celor sterile si/sau cu functie de măsurare;
b) dispozitive
medicale la comandă;
c) sisteme si
pachete de proceduri (conform art. 30 din Hotărârea Guvernului nr. 190/2003);
d) dispozitive
medicale pentru diagnostic in vitro, cu exceptia dispozitivelor
prevăzute în anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 798/2003 si a dispozitivelor
de autotestare.
Art. 8. - În
vederea înregistrării dispozitivelor medicale prevăzute la art. 7, Ministerul
Sănătătii deleagă activitatea de evaluare a documentatiei tehnice către OTMD.
Art. 9. - (1)
Pentru înregistrarea dispozitivelor medicale prevăzute la art. 7, producătorul
sau reprezentantul autorizat al producătorului înaintează o cerere la OTDM.
(2) Cererea
prevăzută la alin. (1) va fi însotită de următoarele documente:
a) declaratia de
conformitate prevăzută în anexa nr. 7 la Hotărârea Guvernului nr. 190/2003, cu
modificările ulterioare, în cazul dispozitivelor prevăzute la art. 7 lit. a);
b) declaratia de
conformitate prevăzută în anexa nr. 8 la Hotărârea Guvernului nr. 190/2003, cu
modificările ulterioare, în cazul dispozitivelor prevăzute la art. 7 lit. b);
c) declaratia de
conformitate prevăzută la art. 30 din Hotărârea Guvernului nr. 190/2003, cu
modificările ulterioare, în cazul dispozitivelor prevăzute la art. 7 lit. c);
d) declaratia de
conformitate prevăzută în anexa nr. 3 la Hotărârea Guvernului nr. 798/2003, în
cazul dispozitivelor prevăzute la art. 7 lit. d);
e) documentatia
tehnică prevăzută în procedura de evaluare a conformitătii aplicabilă tipului
de dispozitiv.
Art. 10. - (1) În
baza cererii si a documentelor prevăzute la art. 9 alin. (2), OTDM întocmeste
raportul de evaluare si transmite Ministerului Sănătătii propunerea de
înregistrare a dispozitivului medical, în termen de 30 de zile de la
înregistrarea cererii.
(2) În cazul în
care sunt necesare documente tehnice suplimentare pentru a demonstra
îndeplinirea cerintelor esentiale aplicabile, OTDM înstiintează despre aceasta
unitatea solicitantă în termen de 15 zile de la înregistrarea cererii.
(3) În situatia
prevăzută la alin. (2) OTDM transmite propunerea de înregistrare a dispozitivului
medical în termen de 15 zile de la completarea dosarului cu documentele
solicitate.
(4) Raportul de
evaluare prevăzut la alin. (1) se întocmeste de OTDM pe bază de tarife.
(5) Ministerul
Sănătătii emite certificatul de înregistrare a dispozitivelor medicale în
termen de 15 zile de la primirea propunerii de înregistrare transmise de OTDM.
Art. 11. - (1)
Pentru toate categoriile de dispozitive medicale fără marcaj CE, cu exceptia
celor prevăzute la art. 7, certificatul de înregistrare a dispozitivelor medicale
se emite de DGFIFAM în termen de 15 zile de la primirea propunerii de
înregistrare transmise de un organism recunoscut din lista organismelor
recunoscute care efectuează evaluarea conformitătii dispozitivelor medicale,
aprobată prin ordin al ministrului sănătătii.
(2) Organismul
recunoscut transmite Ministerului Sănătătii propunerea de înregistrare a
dispozitivelor, pe baza certificatului de conformitate emis.
Art. 12. - (1)
Organismul recunoscut trebuie să transmită Ministerului Sănătătii datele referitoare
la certificatele de conformitate emise, modificate, suplimentate, suspendate,
retrase sau respinse conform procedurilor de evaluare a conformitătii
aplicabile.
(2) Datele
prevăzute la alin. (1) se înregistrează în baza de date a Ministerului Sănătătii.
(3) Modificările
si suplimentările certificatului de conformitate se consemnează într-o anexă la
certificatul de înregistrare a dispozitivelor medicale.
(4) Pe perioada
suspendării certificatului de conformitate se suspendă certificatul de înregistrare
a dispozitivelor medicale, precum si dreptul de a distribui dispozitivul
medical respectiv.
Art. 13. - (1)
Certificatul de înregistrare a dispozitivelor medicale este valabil 5 ani si se
emite în formatul prezentat în anexa nr. 1, în două exemplare originale, dintre
care unul va fi înmânat unitătii solicitante după achitarea taxei prevăzute la
art. 20 alin. (1) lit. a), iar celălalt va rămâne în evidenta DGFIFAM.
(2) Modificările
denumirilor dispozitivelor sau producătorilor, survenite după emiterea certificatului
de înregistrare a dispozitivelor medicale, se consemnează într-o anexă la
certificatul de înregistrare a dispozitivelor medicale, pe baza propunerii
transmise de OTDM, care se eliberează după achitarea taxei prevăzute la art. 20
alin. (1) lit. c).
(3) Reînnoirea
certificatului de înregistrare a dispozitivelor medicale se face la cerere,
numai dacă dispozitivul medical este fabricat în continuare de către producător
si urmează procedura aplicabilă prevăzută în prezentul ordin.
(4) Unitătile de tehnică
medicală care au aviz de functionare emis de Ministerul Sănătătii pot
comercializa dispozitive medicale înregistrate pe baza unei copii conforme cu
originalul a certificatului de înregistrare a dispozitivelor medicale,
eliberată la cerere de către DGFIFAM.
CAPITOLUL IV
Art. 14. -
Importul dispozitivelor medicale se face pe baza unuia dintre următoarele
documente:
a) certificatul de
înregistrare a dispozitivelor medicale eliberat de Ministerul Sănătătii;
b) autorizatia de
utilizare eliberată de Ministerul Sănătătii, până la expirarea termenului de
valabilitate înscris pe aceasta;
c) avizul de vamă,
în formatul prezentat în anexa nr. 2, eliberat de OTDM.
Art. 15. - (1)
Formularul avizului de vamă prevăzut la art. 14 lit. c) se eliberează în una
dintre următoarele situatii:
a) dispozitive
medicale provenite din donatii;
b) dispozitive
medicale destinate studiilor clinice, cercetării si altor asemenea activităti;
c) dispozitive
medicale pentru evaluare tehnică, investigatie clinică si/sau evaluarea
performantei în vederea certificării si/sau înregistrării;
d) dispozitive
medicale importate de titularul unui cabinet medical si/sau pentru uz personal,
nu în scopul comercializării;
e) dispozitive
medicale importate ca mostre pentru târguri, expozitii sau alte manifestări
promotionale.
(2) La
definitivarea operatiunii de vămuire, agentul vamal din cadrul biroului vamal
la care se realizează operatiunea de vămuire a dispozitivelor medicale la
import, prevăzute la alin. (1), vizează si retine avizul de vamă prevăzut la
art. 14 lit. c), viza atrăgând încetarea valabilitătii documentului în cauză.
CAPITOLUL V
Art. 16. - Pentru
producătorii români care au obtinut certificat de înregistrare a dispozitivelor
medicale pentru cel putin un dispozitiv medical introdus pe piată sub nume
propriu, se emite de către DGFIFAM un certificat de înregistrare a
producătorului de dispozitive medicale.
Art. 17. - (1)
Certificatul de înregistrare a producătorului de dispozitive medicale se emite
la solicitarea producătorului prevăzut la art. 16 si se înregistrează în baza
de date a Ministerului Sănătătii.
(2) Pentru
obtinerea certificatului prevăzut la alin. (1) producătorul înaintează DGFIFAM
o cerere, conform modelului prevăzut în anexa nr. 4.
(3) Cererea
prevăzută la alin. (2) va fi însotită de următoarele documente:
a) copie a
certificatului de înregistrare la registrul comertului, cu anexele sale si,
dacă este cazul, certificatele de înscriere de mentiuni aferente sau alt
înscris oficial/act normativ care să ateste înfiintarea unitătii solicitante;
b) declaratie
privind persoana de contact din cadrul unitătii pentru probleme de securitate a
dispozitivelor medicale si de vigilentă;
c) lista
dispozitivelor medicale fabricate de unitate si înregistrate la Ministerul
Sănătătii si numerele corespunzătoare ale certificatelor de înregistrare a
dispozitivelor medicale;
d) documentul care
confirmă plata taxei prevăzute la art. 20 alin. (1) lit. b).
(4) Certificatul
de înregistrare a producătorului de dispozitive medicale se emite în baza
documentelor prevăzute la alin. (3), în termen de 30 de zile de la
înregistrarea cererii, în formatul prevăzut în anexa nr. 3, si este valabil 5
ani de la data emiterii, cu posibilitate de reînnoire.
Art. 18. - (1)
Producătorii au obligatia de a comunica DGFIFAM orice modificare ce intervine
după obtinerea certificatului de înregistrare a producătorului de dispozitive
medicale.
(2) Modificările
prevăzute la alin. (1) se consemnează într-o anexă la certificatul de
înregistrare a producătorului initial, se înregistrează în baza de date a
Ministerului Sănătătii si se eliberează solicitantului după achitarea taxei
prevăzute la art. 20 alin. (1) lit. d).
Art. 19. -
Schimbarea sediului ori a denumirii producătorului, înfiintarea/radierea de
puncte de lucru se consemnează în anexa la certificatul de înregistrare a
producătorului de dispozitive medicale pe baza documentelor emise de registrul
comertului sau a unui alt înscris oficial ori act normativ care să ateste
aceste modificări.
CAPITOLUL VI
Art. 20. - (1)
Pentru înregistrarea în baza de date a dispozitivelor medicale si a
producătorilor si emiterea certificatelor de înregistrare corespunzătoare,
Ministerul Sănătătii percepe următoarele taxe:
a) certificat de
înregistrare a dispozitivelor medicale - 2.000.000 lei;
b) certificat de
înregistrare a producătorului de dispozitive medicale - 1.000.000 lei;
c) anexa pentru
modificarea certificatului de înregistrare a dispozitivelor medicale - 200.000
lei;
d) anexa pentru
modificarea certificatului de înregistrare a producătorului de dispozitive
medicale - 200.000 lei.
(2) Sumele
provenite din taxele prevăzute la alin. (1) constituie venituri la bugetul de
stat.
Art. 21. - Autorizatiile
de utilizare si certificatele de înregistrare a dispozitivelor medicale,
eliberate până la data intrării în vigoare a prezentului act normativ, rămân
valabile până la expirarea termenului de valabilitate înscris în acestea.
Art. 22. - (1) Avizele
de functionare pentru activităti de fabricare, emise până la data intrării în
vigoare a prezentului act normativ, rămân valabile până la expirarea termenului
de valabilitate înscris pe acestea.
(2) În cazul în
care este necesară modificarea sau completarea avizului de functionare prevăzut
la alin. (1), se emite certificatul de înregistrare a producătorului de
dispozitive medicale în conformitate cu prevederile prezentului ordin.
Art. 23. - Structura
de specialitate din cadrul Ministerului Sănătătii - DGFIFAM, OTDM si
organismele de certificare recunoscute vor duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. 24. - Până la
înfiintarea OTDM prin reorganizarea Statiei de Verificare si Întretinere a
Aparaturii Medicale (SVIAM), activitătile prevăzute în prezentul ordin să fie
executate de OTDM vor fi duse la îndeplinire de SVIAM.
Art. 25. - (1)
Prezentul ordin intră în vigoare la 1 ianuarie 2005.
(2) La data
intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului sănătătii
nr.
846/2004 pentru aprobarea delegării de competente ale structurii de
specialitate în domeniul dispozitivelor medicale din cadrul Ministerului
Sănătătii către Statia de Verificare si Întretinere a Aparaturii Medicale
(SVIAM), publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 622 din 8
iulie 2004, precum si orice alte dispozitii contrare.
Art. 26. -
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
sănătătii,
Ovidiu
Brînzan
Bucuresti, 22 decembrie 2004.
Nr. 1.689.
ROMÂNIA
MINISTERUL
SĂNĂTĂTII
Structura de
specialitate în domeniul dispozitivelor medicale
a
dispozitivelor medicale
nr. ........
din ..............
În conformitate cu
prevederile Hotărârii Guvernului nr. 743/2003 privind organizarea si functionarea
Ministerului Sănătătii, cu modificările si completările ulterioare, ale
Ordinului ministrului sănătătii nr.
1.689/2004 privind înregistrarea dispozitivelor medicale si a producătorilor de
dispozitive medicale si în baza documentatiei înaintate, Ministerul Sănătătii
înregistrează dispozitivul medical cu marcaj CE/cu marcaj CS/fără marcaj
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
(denumirea, tipul)
Producător:
...................................................................................................................................………
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
Orice modificare a
conditiilor stabilite prin reglementările Ministerului Sănătătii, care au stat
la baza avizării, atrage anularea prezentului certificat.
Prezentul
certificat este valabil 5 ani de la data emiterii.
Director,
.......................
ANEXA Nr. 2
ROMÂNIA
MINISTERUL SĂNĂTĂTII
OTDM
AVIZ DE
VAMĂ
nr. ........
din ..............
În conformitate cu
prevederile Hotărârii Guvernului nr. 743/2003 privind organizarea si
functionarea Ministerului Sănătătii, cu modificările si completările
ulterioare, ale Ordinului ministrului sănătătii nr. 1.689/2004 privind
înregistrarea dispozitivelor medicale si a producătorilor de dispozitive
medicale si în baza documentatiei înaintate, OTDM înregistrează dispozitivele
medicale:
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
(denumirea, tipul, producătorul)
o provenite din
donatii;
o destinate
studiilor clinice, cercetării si altor asemenea activităti;
o pentru evaluare
tehnică, investigatie clinică si/sau evaluarea performantei în vederea
certificării si/sau înregistrării;
o importate de
titularul unui cabinet medical si/sau pentru uz personal, nu în scopul
comercializării;
o importate ca
mostre pentru târguri, expozitii sau alte manifestări promotionale.
Solicitant:
......................................................................................................................
(denumirea, sediul)
Data emiterii
.........................
Director,
...........................................
Viza biroului
vamal
ANEXA Nr. 3
ROMÂNIA
MINISTERUL SĂNĂTĂTII
Structura de specialitate în domeniul dispozitivelor
medicale
a
producătorului de dispozitive medicale
nr. ........
din ..............
În conformitate cu prevederile
Hotărârii Guvernului nr. 743/2003 privind organizarea si functionarea
Ministerului Sănătătii, cu modificările si completările ulterioare, ale
Ordinului ministrului sănătătii nr. 1.689/2004 privind înregistrarea
dispozitivelor medicale si a producătorilor de dispozitive medicale si în baza
documentatiei înaintate, Ministerul Sănătătii înregistrează unitatea ...................................................................................................................................,
cu
sediul în .......................................................................................................,
ca producător al următoarelor dispozitive medicale: ...................................................
(denumirea, tipul)
Orice modificare a
conditiilor stabilite prin reglementările Ministerului Sănătătii, care au stat
la baza avizării, atrage anularea prezentului certificat.
Prezentul
certificat este valabil 5 ani de la data emiterii.
Director,
.......................
ANEXA Nr. 4
pentru
eliberarea certificatului de înregistrare a producătorului de dispozitive
medicale
nr.
........ din ..............
Către
MINISTERUL
SĂNĂTĂTII
Structura de
specialitate în domeniul dispozitivelor medicale
Unitatea de
tehnică medicală ..........................................................................................,
cu sediul în ...........................................................................,
puncte de lucru în ...................………......................., telefon ................................,
fax ....................................., e-mail
............................................................, reprezentată prin
............................, având functia de ........................,
solicit eliberarea Certificatului de înregistrare a producătorului de
dispozitive medicale.
Anexez următoarele
documente:
a) copie a
certificatului de înregistrare la registrul comertului, cu anexele sale si,
dacă este cazul, certificatele de înscriere de mentiuni aferente sau alt
înscris oficial/act normativ care să ateste înfiintarea unitătii solicitante;
b) declaratie
privind persoana de contact din cadrul unitătii pentru probleme de securitate a
dispozitivelor medicale si de vigilentă;
c) lista
dispozitivelor medicale fabricate de unitate si înregistrate la Ministerul
Sănătătii si numerele corespunzătoare ale certificatelor de înregistrare a
dispozitivelor medicale.
Data
...................................
Semnătura .......................