MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 173
(XVII) - Nr. 16 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 6
ianuarie 2005
SUMAR
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 526 din
25 noiembrie 2004 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 11 alin. (2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu
destinatia de locuinte
HOTĂRÂRI ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
2.195/2004.
- Hotărâre privind stabilirea conditiilor de introducere pe piată si/sau
punere în functiune a ambarcatiunilor de agrement
2.200/2004.
- Hotărâre privind organizarea si functionarea Autoritătii Nationale pentru
Cercetare Stiintifică
2.450/2004.
- Hotărâre privind aprobarea bugetului de venituri si cheltuieli pe anul
2005 al Regiei Autonome “Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat”,
regie autonomă de interes national aflată sub autoritatea Secretariatului
General al Guvernului
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 25
noiembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 11 alin. (2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu
destinatia de locuinte
Ioan Vida -
presedinte
Nicolae Cochinescu
- judecător
Aspazia Cojocaru -
judecător
Constantin Doldur
- judecător
Kozsokár Gábor -
judecător
Acsinte Gaspar -
judecător
Petre Ninosu -
judecător
Serban Viorel
Stănoiu - judecător
Aurelia Popa -
procuror
Irina Loredana
Lăpădat - magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 alin.
(2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile
cu destinatia de locuinte, exceptie ridicată de Duta Donisan si Liviu Donisan
în Dosarul nr. 12.012/2003 al Judecătoriei Sectorului 1 Bucuresti.
La apelul nominal
răspunde partea Zoe Stoenescu, în nume propriu si în calitate de mandatar al
părtii Olimpia Petrovanu. Lipsesc celelalte părti, fată de care procedura de
citare este legal îndeplinită.
Magistratul-asistent
informează completul de judecată că autoarea exceptiei, Duta Donisan, a depus
la dosarul cauzei o cerere prin care solicită acordarea unui nou termen de
judecată în vederea pregătirii apărării.
Partea Zoe
Stoenescu se opune cererii de amânare a judecării cauzei.
Reprezentantul
Ministerului Public apreciază ca neîntemeiată cererea de amânare a judecării
cauzei. Curtea, deliberând, respinge cererea de amânare a judecării cauzei.
Cauza fiind în
stare de judecată, presedintele acordă cuvântul pe fond.
Partea Zoe
Stoenescu solicită respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind
neîntemeiată. Depune concluzii scrise.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca neîntemeiată. În acest sens, arată că textul de lege
criticat este în deplină concordantă cu dispozitiile constitutionale invocate.
Pe de altă parte, apreciază că autorul exceptiei critică, în fapt, o omisiune
de reglementare, ceea ce excedează competentei de solutionare a Curtii
Constitutionale.
CURTEA,
având în vedere
actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea
din 19 februarie 2004, pronuntată în Dosarul nr. 12.012/2003, Judecătoria
Sectorului 1 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 11 alin. (2) din Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr.
40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile
cu destinatia de locuinte, exceptie ridicată de Duta Donisan si Liviu
Donisan.
În motivarea
exceptiei de neconstitutionalitate se sustine că dispozitiile art. 11 alin. (2) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
40/1999 utilizează termenul de “chirias” cu referire exclusiv la titularul
contractului de închiriere si cu excluderea persoanelor netitulare de contract
care urmează să locuiască împreună cu acesta în acelasi imobil. Se mai arată că
locatarul netitular de contract, cu drepturi locative câstigate, nu este avut
în vedere de textul de lege criticat, ceea ce creează o inegalitate în fata
legii, contravenind astfel dispozitiilor art. 16 alin. (1) si (2) din
Constitutie.
Judecătoria
Sectorului 1 Bucuresti consideră
exceptia de neconstitutionalitate ca fiind neîntemeiată. În acest sens, se
arată că dispozitiile art. 11 alin. (2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
40/1999 folosesc termenul de “chirias” fără referire la titularul
contractului de închiriere, legea având în vedere si persoanele cu drepturi
locative proprii în imobilul cu destinatia de locuintă, astfel încât “si
acestora le revine obligatia prevăzută de textul de lege criticat, fără
discriminare”.
Potrivit art. 30
alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată. Se arată că textul de lege criticat
creează obligatii si drepturi diferite pentru chiriasii, titulari de contract,
în raport cu persoanele mentionate în contractul de închiriere, care au
drepturi locative întrucât locuiesc cu titularul contractului. Această
reglementare nu aduce atingere principiului egalitătii în drepturi, prevăzut de
art. 16 din Constitutie, deoarece, asa cum s-a statuat în jurisprudenta Curtii
Constitutionale, principiul egalitătii nu înseamnă uniformitate, astfel încât
este justificată o diferentă de tratament juridic, pentru două categorii
diferite de subiecte de drept. Se mai sustine că, potrivit dispozitiilor Legii nr.
114/1996, dreptul locativ se dobândeste nu numai de către titularul
contractului de închiriere, ci si de alte persoane prevăzute în contract si
care urmează să locuiască cu acesta. Aceste persoane dobândesc însă un drept
privat, care include în componenta sa numai dreptul de folosintă a locuintei,
nu si alte drepturi (rezilierea contractului, renegocierea termenilor
contractuali etc.), care apartin exclusiv titularului de contract.
Avocatul
Poporului consideră că
dispozitiile art. 11 alin. (2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
40/1999 sunt constitutionale. În acest sens, se arată că prevederile legale
criticate nu contin privilegii sau discriminări între persoanele prevăzute de
ipoteza normei juridice. Mai mult, măsura evacuării, prevăzută prin textul de
lege criticat, face parte din ansamblul procedurilor de judecată instituite
prin lege, modalitate de reglementare conformă cu dispozitiile constitutionale
ale art. 126 alin. (2) din Constitutie.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului
Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, sustinerile părtii
prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională constată că a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (1), art. 2,
3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei
de neconstitutionalitate îl constituie prevederile art. 11 alin. (2) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile
cu destinatia de locuinte, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 148 din 8 aprilie 1999, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
241/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 265 din
23 mai 2001.
Prevederile legale
criticate au următorul continut:
- Art. 11 alin.
(2): “Lipsa unui răspuns scris sau refuzul nejustificat al chiriasului sau
al fostului chirias de a încheia un nou contract de închiriere în termen de 60
de zile de la primirea notificării îl îndreptăteste pe proprietar să ceară în
justitie evacuarea neconditionată a locatarilor, cu plata daunelorinterese, pe
calea ordonantei presedintiale.”
În opinia
autorilor exceptiei de neconstitutionalitate, aceste dispozitii legale
contravin prevederilor cuprinse în art. 16 alin. (1) si (2) din Constitutie,
prevederi care au următorul continut:
- Art. 16: “(1)
Cetătenii sunt egali în fata legii si a autoritătilor publice, fără privilegii
si fără discriminări.
(2) Nimeni nu
este mai presus de lege.”
Potrivit sustinerilor
autorilor exceptiei de neconstitutionalitate, textul de lege criticat instituie
discriminări între chiriasul titular al contractului de închiriere si
persoanele care locuiesc împreună cu acesta, prin prisma faptului că numai
titularul de contract are dreptul de a decide cu privire la continuarea
contractului sau rezilierea acestuia.
Examinând exceptia
de neconstitutionalitate, Curtea retine că, în materia contractului de
închiriere a locuintelor, raporturile locative contractuale iau nastere, în mod
direct, între proprietarul imobilului cu destinatia de locuintă si chiriasul -
titular al contractului de închiriere. Persoanele care locuiesc împreună cu
acesta, înscrise în contractul de închiriere, dobândesc dreptul de a folosi
locuinta împreună cu titularul contractului, neputând lua decizii si încheia
acte juridice care privesc raporturile ce rezultă din contractul de închiriere.
Potrivit textului
de lege criticat, notificarea se face doar titularului de contract, si tot
acestuia îi revin exclusiv obligatiile principale rezultate din contract. În
raporturile cu cealaltă parte contractantă, respectiv proprietarul imobilului
cu destinatia de locuintă, titularul contractului de închiriere este
reprezentantul persoanelor înscrise în contract, în calitate de chiriasi,
actele lui fiind opozabile si acestora.
Numai în mod
exceptional se stabilesc raporturi contractuale directe între proprietar si
persoanele înscrise în contractul de închiriere. De exemplu, în cazul decesului
titularului contractului de închiriere, legea prevede continuarea raporturilor
contractuale cu persoanele netitulare de contract (art. 27 din Legea nr.
114/1996).
Prin urmare,
aceste două categorii de persoane se află în situatii juridice diferite, ceea
ce justifică o diferentă de tratament juridic, astfel încât nu poate fi
retinută încălcarea art. 16 alin. (1) si (2) din Constitutie.
Prevederile legale
criticate au mai făcut obiectul controlului de constitutionalitate, prin
raportare la aceleasi dispozitii constitutionale. Prin mai multe decizii, de
exemplu Decizia nr.
237 din 21 noiembrie 2000, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 702 din 28 decembrie 2000, Decizia nr.
186 din 25 iunie 2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 562 din 31 iulie 2002, Decizia nr.
128 din 18 martie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 311 din 8 aprilie 2004, Curtea Constitutională s-a pronuntat în sensul
respingerii exceptiei de neconstitutionalitate. Prin deciziile mentionate,
Curtea Constitutională a statuat si asupra altor aspecte ale principiului
egalitătii în drepturi, retinând că “dispozitiile art. 11 alin. (2) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
40/1999 nu instituie nici un fel de privilegii sau discriminări (...) între
chiriasi, ci, dimpotrivă, textul de lege criticat dă expresie principiului
constitutional al egalitătii în drepturi, prin aceea că tinde la asigurarea
unui echilibru între ocrotirea intereselor proprietarului în valorificarea
prerogativelor dreptului său de proprietate si protectia chiriasului împotriva
oricărei exercitări abuzive a acestui drept”.
Solutiile si
considerentele cuprinse în deciziile mentionate îsi mentin valabilitatea si în
prezenta cauză, întrucât nu au intervenit elemente noi de natură a determina
modificarea jurisprudentei Curtii Constitutionale în materie.
Pentru
considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutie, precum si al art. 1-3, art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29
din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele
legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 alin. (2) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr.
40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile
cu destinatia de locuinte, exceptie ridicată de Duta Donisan si Liviu Donisan
în Dosarul nr. 12.012/2003 al Judecătoriei Sectorului 1 Bucuresti.
Definitivă si
obligatorie.
Pronuntată în
sedinta publică din data de 25 noiembrie 2004.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ.
dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Irina
Loredana Lăpădat
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind stabilirea conditiilor de introducere pe
piată si/sau punere în functiune a ambarcatiunilor de agrement
În temeiul art. 108 din
Constitutia
României, republicată, al art. 5 din Legea nr.
608/2001 privind evaluarea conformitătii produselor, cu modificările si
completările ulterioare, si având în vedere prevederile art. 69 si 70 din
Acordul european instituind o asociere între România, pe de o parte, si
Comunitătile Europene si statele membre ale acestora, pe de altă parte, semnat
la Bruxelles la 1 februarie 1993, ratificat prin Legea nr. 20/1993,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
CAPITOLUL I
Dispozitii
generale
SECTIUNEA 1
Art. 1. - (1)
Prevederile prezentei hotărâri se aplică:
a) în materie de
proiectare si constructie:
(i)
ambarcatiunilor de agrement si ambarcatiunilor partial construite si echipate;
(ii)
motovehiculelor nautice;
(iii) componentelor
prevăzute în anexa nr. 2, atunci când sunt introduse pe piată separat sau sunt
destinate instalării pe ambarcatiunile de agrement;
b) în materie de
emisii de gaze:
(i) motoarelor de
propulsie care sunt instalate sau sunt special concepute pentru a fi instalate
pe sau în ambarcatiuni de agrement si motovehicule nautice;
(ii) motoarelor de
propulsie instalate pe sau în aceste ambarcatiuni care fac obiectul unei
.modificări majore a motorului”;
c) în materie de
emisii sonore:
(i)
ambarcatiunilor de agrement echipate cu motor interior cu propulsor orientabil
- stern drive engine -, fără evacuare integrată sau cu motor de
propulsie interior - inboard;
(ii)
ambarcatiunilor de agrement echipate cu motor interior cu propulsor orientabil
fără evacuare integrată sau cu motor de propulsie interior, care fac obiectul
unei transformări majore a ambarcatiunilor si au fost introduse ulterior pe
piată, în decurs de 5 ani după efectuarea transformării;
(iii)
motovehiculelor nautice;
(iv) motoarelor
exterioare - outboard - si motoarelor interioare cu propulsor orientabil
cu evacuare integrată, destinate instalării pe ambarcatiunile de agrement;
d) pentru
produsele care intră sub incidenta lit. a) pct. (ii), lit. b) si lit. c) se
aplică numai începând cu prima introducere pe piată si/sau punere în functiune
după data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
(2) Prevederile
prezentei hotărâri nu se aplică:
a) în materie de
proiectare si constructie:
(i)
ambarcatiunilor concepute exclusiv pentru competitii sportive, incluzând
ambarcatiunile cu vâsle si ambarcatiunile destinate instruirii în canotaj, care
au fost etichetate ca atare de către constructorul lor;
(ii) canoelor si
caiacelor, gondolelor si hidrobicicletelor;
(iii) planselor cu
vele;
(iv) planselor,
inclusiv planselor cu motor;
(v) originalelor
sau copiilor individuale ale ambarcatiunilor vechi, concepute înainte de 1950,
construite în cea mai mare parte din materiale originale si etichetate ca atare
de către constructorul lor;
(vi)
ambarcatiunilor experimentale, cu conditia ca ulterior respectivele exemplare
să nu fie introduse pe piată;
(vii)
ambarcatiunilor construite pentru utilizare proprie, cu conditia ca ulterior
respectivele exemplare să nu fie introduse pe piată pentru o perioadă de cel
putin 5 ani de la data constructiei;
(viii)
ambarcatiunilor special destinate să aibă echipaj si să transporte pasageri în
scop comercial, indiferent de numărul acestora, fără a contraveni termenului
“ambarcatiune de agrement”, definit la art. 2 alin. (1) lit. a) si, în particular,
celor definite în Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor si
locuintei nr.
595/2003 privind aprobarea Cerintelor tehnice minime pentru navele fluviale
care arborează pavilionul român;
(ix)
submersibilelor;
(x)
ambarcatiunilor pe pernă de aer;
(xi)
ambarcatiunilor pe aripi imerse;
(xii)
ambarcatiunilor propulsate cu aburi produsi prin combustie externă pe bază de
cărbune, cocs, lemn, minereu, hidrocarburi sau gaz;
b) în materie de
emisii de gaze:
(i) motoarelor de
propulsie instalate sau destinate în mod special instalării pe:
1. ambarcatiunile
concepute exclusiv pentru competitii sportive, care au fost etichetate ca atare
de către constructorul lor;
2. ambarcatiunile
experimentale, cu conditia ca ulterior respectivele exemplare să nu fie introduse
pe piată;
3. ambarcatiunile
special destinate să aibă echipaj si să transporte pasageri în scop comercial,
indiferent de numărul acestora, fără a contraveni termenului “ambarcatiune de
agrement”, definit la art. 2 alin. (1) lit. a) si, în particular, celor
definite în Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor si
locuintei nr.
595/2003;
4. submersibilele;
5. ambarcatiunile
pe pernă de aer;
6. ambarcatiunile
pe aripi imerse;
(ii) originalelor
sau copiilor individuale ale motoarelor vechi de propulsie concepute înainte de
1950, care nu sunt produse în serie si sunt instalate pe ambarcatiunile
prevăzute la lit. a) pct. (v) si (vii);
(iii) motoarelor
de propulsie construite pentru utilizare proprie, cu conditia ca ulterior
respectivele exemplare să nu fie introduse pe piată pentru o perioadă de cel
putin 5 ani de la data constructiei.
c) în materie de
emisii sonore:
(i) tuturor
ambarcatiunilor prevăzute la lit. b);
(ii) ambarcatiunilor construite pentru utilizare proprie, cu conditia ca ulterior respectivele exemplare să nu fie introduse pe piată pentru o perioadă de cel putin 5 ani de la data constructiei.
SECTIUNEA a
2-a
Art. 2. - (1) În
sensul prezentei hotărâri, următorii termeni se definesc astfel:
a) ambarcatiune
de agrement - orice ambarcatiune, indiferent de tip si de modul de
propulsie, al cărei corp are lungimea de 2,5 m până la 24 m, măsurată conform
standardelor armonizate aplicabile, si care este destinată utilizării în
scopuri sportive si recreative; faptul că aceeasi ambarcatiune poate fi
închiriată sau folosită pentru instruirea în navigatia de agrement nu împiedică
includerea ei în domeniul de aplicare a prezentei hotărâri atunci când este
introdusă pe piată în scop de agrement;
b) motovehicul
nautic - o ambarcatiune cu lungimea mai mică de 4 m, care utilizează un
motor cu ardere internă ce antrenează o pompă cu jet de apă ca sursă principală
de propulsie si care este destinată să fie operată de către o persoană sau
persoane care stau jos, în picioare ori în genunchi, mai degrabă pe corpul
ambarcatiunii decât în interiorul acesteia;
c) motor de
propulsie - orice motor cu ardere internă, cu aprindere prin scânteie sau
prin compresie, utilizat în scop de propulsie, inclusiv motoarele interioare - inboard,
motoarele interioare cu propulsor orientabil - stern drive engine -,
cu sau fără evacuare integrată, si motoarele exterioare - outboard, în 2
si 4 timpi;
d) modificare
majoră a motorului - modificarea unui motor care:
1. ar putea,
eventual, cauza depăsirea de către motor a limitelor de emisie stabilite în
anexa nr. 1 lit. B, excluzând înlocuirea obisnuită a componentelor motorului,
care nu afectează caracteristicile emisiilor; sau
2. măreste puterea
nominală a motorului cu mai mult de 15%;
e) transformare
majoră a ambarcatiunii - o transformare a ambarcatiunii care:
1. schimbă modul
de propulsie al ambarcatiunii;
2. implică o
modificare majoră a motorului;
3. modifică
ambarcatiunea în asemenea măsură încât aceasta se consideră drept una nouă;
f) mod de
propulsie - metoda mecanică prin care ambarcatiunea este pusă în miscare,
în special elicele marine sau sistemele mecanice cu actionare cu jet de apă;
g) familie de
motoare - o clasificare realizată de către producător, conform căreia
motoarele, prin conceptie, se preconizează că au caracteristici similare cu
privire la emisiile de gaze si corespund cerintelor privind emisiile de gaze
din prezenta hotărâre;
h) producător -
orice persoană fizică sau juridică care proiectează si produce un produs
reglementat prin prezenta hotărâre sau care a dispus proiectarea si/sau
fabricarea unui astfel de produs în vederea introducerii pe piată în numele
său;
i) reprezentant
autorizat - orice persoană fizică sau juridică cu domiciliul, respectiv cu
sediul în România sau într-un stat membru al Uniunii Europene, împuternicită de
producător să actioneze în numele său în ceea ce priveste obligatia acestuia de
a se conforma prezentei hotărâri.
(2) Termenii
definiti la alin. (1) se completează cu termenii definiti la art. 4 din Legea nr.
608/2001 privind evaluarea conformitătii produselor, cu modificările si
completările ulterioare.
CAPITOLUL II
SECTIUNEA 1
Conditii
de introducere pe piată si/sau de punere în functiune
Art. 3. - (1) Se admit
introducerea pe piată si/sau punerea în functiune a produselor prevăzute la
art. 1 alin. (1), pentru a fi utilizate conform destinatiei lor, numai dacă nu
pun în pericol siguranta si sănătatea persoanelor, a mediului si a
proprietătii, atunci când sunt construite si întretinute corespunzător.
(2) Autoritătile
publice pot emite reglementări privind navigatia în apele nationale, în scopul
asigurării sigurantei si calitătii navigatiei, precum si protectia mediului în
apele nationale, cu conditia ca aceste reglementări să nu determine modificări
produselor care se conformează prevederilor prezentei hotărâri.
SECTIUNEA a
2-a
Cerinte
esentiale
Art. 4. - Produsele prevăzute la art. 1 alin. (1) se introduc pe piată numai dacă îndeplinesc cerintele esentiale privind siguranta acestora, protectia sănătătii, protectia mediului si protectia consumatorilor, prevăzute în anexa nr. 1.
SECTIUNEA a
3-a
Libera
circulatie a produselor prevăzute la art. 1 alin. (1)
Art. 5. - (1)
Introducerea pe piată si/sau punerea în functiune a produselor prevăzute la
art. 1 alin. (1), care poartă marcajul CE, prevăzut în anexa nr. 17, care
semnifică conformitatea produsului cu prevederile prezentei hotărâri, inclusiv
cu procedurile de conformitate prevăzute la cap. III, nu pot fi interzise,
restrânse sau împiedicate.
(2) Introducerea
pe piată a ambarcatiunilor partial construite si echipate, pentru care există o
declaratie emisă de producător sau de reprezentantul autorizat al acestuia ori
de importator, conform prevederilor cuprinse în anexa nr. 4 lit. A, potrivit
căreia respectivele ambarcatiuni sunt destinate spre a fi finalizate de alti
producători, nu poate fi interzisă, restrânsă sau împiedicată.
(3) Introducerea
pe piată si/sau punerea în functiune a componentelor prevăzute în anexa nr. 2,
care poartă marcajul CE, care semnifică conformitatea cu cerintele esentiale
aplicabile, atunci când respectivele componente sunt însotite de declaratia de
conformitate prevăzută în anexa nr. 3 si urmează să fie încorporate într-o
ambarcatiune de agrement, potrivit unei declaratii emise de producător, conform
prevederilor cuprinse în anexa nr. 4 lit. B, sau de reprezentantul autorizat al
acestuia ori de către importator, nu pot fi interzise, restrânse sau
împiedicate.
(4) Nu pot fi
interzise, restrânse sau împiedicate introducerea pe piată si/sau punerea în
functiune:
a) a motoarelor
interioare si a motoarelor interioare cu propulsor orientabil fără evacuare
integrată;
b) a motoarelor
care au primit aprobare de tip conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr.
1.209/2004 privind stabilirea procedurilor pentru aprobarea de tip a
motoarelor destinate a fi montate pe masini mobile nerutiere si a motoarelor
secundare destinate vehiculelor pentru transportul rutier de persoane sau de
marfă si stabilirea măsurilor de limitare a emisiilor de gaze si particule poluante
provenite de la acestea, în scopul protectiei atmosferei, si care corespund
etapei a II-a prevăzute în sectiunea 4 din anexa nr. 1 la aceeasi hotărâre; si
c) a motoarelor
care au primit aprobare de tip conform prevederilor Ordinului ministrului lucrărilor
publice, transporturilor si locuintei nr.
211/2003 pentru aprobarea Reglementărilor privind conditiile tehnice pe
care trebuie să le îndeplinească vehiculele rutiere în vederea admiterii în
circulatie pe drumurile publice din România - RNTR 2, cu modificările si
completările ulterioare, în cazul în care producătorul sau reprezentantul
autorizat al acestuia declară, în conformitate cu anexa nr. 3 pct. 3, că
motorul respectă cerintele privind emisiile de gaze din prezenta hotărâre,
atunci când este instalat într-o ambarcatiune de agrement sau motovehicul
nautic în conformitate cu instructiunile furnizate de producător.
(5) Cu ocazia
organizării saloanelor, expozitiilor si prezentărilor, produsele prevăzute la
art. 1 alin. (1), care nu sunt conforme prevederilor prezentei hotărâri, pot fi
expuse cu conditia ca un anunt vizibil să indice clar faptul că respectivele
produse nu pot fi introduse pe piată si nici nu pot fi puse în functiune până
când nu vor fi îndeplinite prevederile prezentei hotărâri.
(6) În cazul în care
produselor prevăzute la art. 1 alin. (1) le sunt aplicabile si alte
reglementări care, de asemenea, impun aplicarea marcajului CE, acest marcaj
indică conformitatea produsului cu prevederile tuturor reglementărilor
aplicabile. Marcajul CE va arăta conformitatea cu reglementările aplicabile sau
cu părtile relevante ale acestora. În acest caz, elementele reglementărilor
aplicabile de producător trebuie să fie indicate pe documentele, declaratia de
conformitate sau pe instructiunile cerute de reglementări si să însotească
aceste produse.
Art. 6. - (1) Se
consideră că ambarcatiunile si componentele prevăzute la art. 1 alin. (1)
respectă cerintele esentiale prevăzute la art. 4, în cazul în care acestea sunt
conforme cu standardele românesti care adoptă standardele europene armonizate
aplicabile, ale căror numere de referintă au fost publicate în Jurnalul Oficial
al Comunitătilor Europene.
(2) Lista
standardelor românesti care adoptă standardele europene armonizate se
elaborează în termen de 6 luni de la data publicării prezentei hotărâri si se
aprobă prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului,
care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) În situatia în
care se constată că standardele prevăzute la alin. (2) nu corespund în
totalitate cerintelor esentiale prevăzute la art. 4, Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si Turismului înstiintează Comitetul tehnic
pentru elaborarea standardelor si reglementărilor tehnice din cadrul Comisiei
Europene. Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului va duce la
îndeplinire decizia adoptată de Comitetul tehnic pentru elaborarea standardelor
si reglementărilor tehnice din cadrul Comisiei Europene.
Art. 7. - (1) În
cazul în care organismul de control constată că produsele prevăzute la art. 1
alin. (1) care poartă marcajul CE, desi sunt corect construite, instalate,
întretinute si utilizate în conformitate cu destinatia lor, pun în pericol
siguranta persoanelor, a mediului si a proprietătii, va decide, după caz, fie
retragerea de pe piată a produselor respective, fie interzicerea sau
restrictionarea introducerii acestora pe piată si/sau punerea lor în functiune.
(2) Organismul de
control va informa în scris Ministerul Transporturilor, Constructiilor si
Turismului asupra măsurilor adoptate, indicând motivele care au stat la baza
deciziei si, în special, dacă neconformitatea se datorează:
a) nerespectării
cerintelor esentiale prevăzute la art. 4;
b) aplicării
incorecte a standardelor prevăzute la art. 6, în cazul în care s-a declarat
aplicarea acestora;
c) deficientelor
din cuprinsul standardelor prevăzute la art. 6.
(3) Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si Turismului va informa Comisia Europeană si
statele membre ale Uniunii Europene cu privire la măsurile luate potrivit
prevederilor alin. (2).
(4) În cazul în
care organismul de control constată că unul dintre produsele prevăzute la art.
1 alin. (1), care poartă marcajul CE, nu este conform prevederilor prezentei
hotărâri ia măsuri împotriva celui care a aplicat marcajul si informează
Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului despre decizia sa.
(5) Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si Turismului informează Comisia Europeană si
statele membre ale Uniunii Europene cu privire la măsurile luate potrivit
prevederilor alin. (4).
CAPITOLUL III
SECTIUNEA 1
Proceduri
pentru evaluarea conformitătii
Art. 8. - (1)
Înainte de introducerea pe piată si de punerea în functiune a produselor
prevăzute la art. 1 alin. (1), producătorul sau reprezentantul autorizat al
acestuia trebuie să aplice procedurile prevăzute la alin. (2)-(4). În cazul
evaluării ambarcatiunilor de agrement după terminarea constructiei acestora,
atunci când nici producătorul, nici reprezentantul autorizat al acestuia nu îsi
asumă răspunderea cu privire la conformitatea produsului cu prevederile
prezentei hotărâri, aceasta poate fi asumată de către orice persoană fizică sau
juridică cu domiciliul, respectiv cu sediul, în România sau într-un stat membru
al Comunitătii Europene care introduce pe piată produsul si/sau îl pune în
functiune sub responsabilitatea sa. În acest caz, persoana care introduce
produsul pe piată sau îl pune în functiune trebuie să prezinte unui organism
notificat o cerere pentru întocmirea unui raport după terminarea constructiei.
Persoana care introduce produsul pe piată si/sau îl pune în functiune trebuie
să furnizeze organismului notificat orice document disponibil si dosar tehnic
care face referire la introducerea pe piată pentru prima oară a produsului în tara
de origine.
Organismul
notificat va exemina produsul individual si va efectua calculele si alte
evaluări pentru asigurarea conformitătii echivalente cu cerintele relevante din
prezenta hotărâre. În acest caz, plăcuta constructorului descrisă în anexa nr.
1 lit. A pct. 2.2 va include sintagma “Certificat după terminarea
constructiei”. Organismul notificat va întocmi un raport de conformitate cu
privire la evaluarea efectuată si va informa persoana care introduce produsul
pe piată si/sau îl pune în functiune asupra obligatiilor sale.
Acea persoană va
întocmi o declaratie de conformitate potrivit anexei nr. 3 si va aplica sau va
dispune aplicarea în numele său a marcajului CE pe produs, însotit de numărul
distinctiv al respectivului organism notificat.
(2) Pentru
proiectarea si constructia produselor prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. a),
producătorul ambarcatiunii sau reprezentantul autorizat al acestuia va aplica
pentru ambarcatiunile din categoriile de proiectare A, B, C si D, definite la
pct. 1 din anexa nr. 1 lit. A, următoarele proceduri:
a) pentru
categoriile A si B:
(i) pentru
ambarcatiunile cu lungimea corpului cuprinsă între 2,5 m si 12 m: “Controlul
intern al productiei cu încercări suplimentare (Modulul Aa)”, prevăzut în anexa
nr. 7, sau “Examinarea EC de tip (Modulul B)”, prevăzută în anexa nr. 8,
completată cu procedura “Conformitatea cu tipul (Modulul C)”, prevăzută în
anexa nr. 9, sau oricare dintre următoarele module: B+D, B+E, B+F, G ori H;
(ii) pentru
ambarcatiunile cu lungimea corpului cuprinsă între 12 m si 24 m: “Examinarea EC
de tip (Modulul B)”, prevăzută în anexa nr. 8, completată cu procedura
“Conformitatea cu tipul (Modulul C)”, prevăzută în anexa nr. 9, sau oricare
dintre următoarele module: B+D, B+E, B+F, G ori H;
b) pentru
categoria C:
(i) pentru
ambarcatiunile cu lungimea corpului cuprinsă între 2,5 m si 12 m:
1. dacă sunt
aplicate standardele europene armonizate pentru conformitatea cu cerintele
esentiale prevăzute în anexa nr. 1 lit. A pct. 3.2 si 3.3: “Controlul intern al
productiei (Modulul A)”, prevăzut în anexa nr. 6, sau “Controlul intern al
productiei cu încercări suplimentare (Modulul Aa)”, prevăzut în anexa nr. 7,
ori “Examinarea EC de tip (Modulul B)”, prevăzută în anexa nr. 8, completată cu
procedura “Conformitatea cu tipul (Modulul C)”, prevăzută în anexa nr. 9, sau
oricare dintre următoarele module: B+D, B+E, B+F, G ori H;
2. dacă nu sunt
aplicate standardele europene armonizate pentru conformitatea cu cerintele
esentiale prevăzute în anexa nr. 1 lit. A pct. 3.2 si 3.3: “Controlul intern al
productiei cu încercări suplimentare (Modulul Aa)”, prevăzut în anexa nr. 7,
ori “Examinarea EC de tip (Modulul B)”, prevăzută în anexa nr. 8, completată cu
procedura “Conformitatea cu tipul (Modulul C)”, prevăzută în anexa nr. 9, sau oricare
dintre următoarele module: B+D, B+E, B+F, G ori H;
(ii) pentru
ambarcatiunile cu lungimea corpului cuprinsă între 12 m si 24 m: “Examinarea EC
de tip (Modulul B)”, prevăzută în anexa nr. 8, completată cu procedura
“Conformitatea cu tipul (Modulul C)”, prevăzută în anexa nr. 9, sau oricare
dintre următoarele module: B+D, B+E, B+F, G ori H;
c) pentru
categoria D: pentru ambarcatiunile cu lungimea corpului cuprinsă între 2,5 m si
24 m: “Controlul intern al productiei (Modulul A)”, prevăzut în anexa nr. 6,
sau “Controlul intern al productiei cu încercări suplimentare (Modulul Aa)”,
prevăzut în anexa nr. 7, ori “Examinarea EC de tip (Modulul B)”, prevăzută în
anexa nr. 8, completată cu procedura “Conformitatea cu tipul (Modulul C)”,
prevăzută în anexa nr. 9, sau oricare dintre următoarele module: B+D, B+E, B+F,
G ori H;
d) pentru
motovehiculele nautice: “Controlul intern al productiei (Modulul A)”, prevăzut
în anexa nr. 6, sau “Controlul intern al productiei cu încercări suplimentare
(Modulul Aa)”, prevăzut în anexa nr. 7, ori “Examinarea EC de tip (Modulul B)”,
prevăzută în anexa nr. 8, completată cu procedura “Conformitatea cu tipul
(Modulul C)”, prevăzută în anexa nr. 9, sau oricare dintre următoarele module:
B+D, B+E, B+F, G ori H;
e) Pentru componentele prevăzute în anexa nr. 2: oricare dintre următoarele module: B+C, B+D, B+F sau G ori H.
(3) În materie de
emisii de gaze: pentru produsele prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. b),
producătorul motorului sau reprezentantul autorizat al acestuia va aplica “Examinarea
EC de tip (Modulul B)”, prevăzută în anexa nr. 8, urmată de procedura
“Conformitatea cu tipul (Modulul C)”, prevăzută în anexa nr. 9, sau oricare
dintre următoarele module: B+D, B+E, B+F, G ori H.
(4) În materie de
emisii sonore:
a) pentru produsele
prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. c) pct. (i) si (ii), producătorul
ambarcatiunii sau reprezentantul autorizat al acestuia va aplica:
(i) în cazul în
care încercările sunt efectuate utilizând standardul român SR EN ISO 14509:2002
pentru măsurarea zgomotului: fie “Controlul intern al productiei cu încercări
suplimentare (Modulul Aa)”, prevăzut în anexa nr. 7, fie “Verificarea unitătii
de produs (Modulul G)”, prevăzută în anexa nr. 13, fie “Asigurarea totală a
calitătii (Modulul H)”, prevăzută în anexa nr. 14;
(ii) în cazul în
care la evaluare se utilizează numărul Froude si metoda raportului
putere/deplasament: fie “Controlul intern al productiei (Modulul A)”, prevăzut
în anexa nr. 6, fie “Controlul intern al productiei cu încercări suplimentare
(Modulul Aa)”, prevăzut în anexa nr. 7, fie “Verificarea unitătii de produs
(Modulul G)”, prevăzută în anexa nr. 13, fie “Asigurarea totală a calitătii
(Modulul H)”, prevăzută în anexa nr. 14;
(iii) în cazul în
care se utilizează pentru evaluare datele cu privire la ambarcatiunea de
referintă certificată, stabilite în conformitate cu pct. (i): fie “Controlul
intern al productiei (Modulul A)”, prevăzut în anexa nr. 6, fie “Controlul
intern al productiei cu încercări suplimentare (Modulul Aa)”, prevăzut în anexa
nr. 7, fie “Verificarea unitătii de produs (Modulul G)”, prevăzută în anexa nr.
13, fie “Asigurarea totală a calitătii (Modulul H)”,
prevăzută în anexa
nr. 14;
b) pentru
produsele prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. c) pct. (iii) si (iv),
producătorul motorului/motovehiculului nautic sau reprezentantul autorizat al
acestuia va efectua “Controlul intern al productiei cu încercări suplimentare
(Modulul Aa)”, prevăzut în anexa nr. 7, sau Modulul G ori H.
(5) Documentele si
corespondenta realizate în legătură cu procedurile de evaluare a conformitătii
prevăzute la alin. (1) se redactează în limba română sau într-o limbă acceptată
de organismul de certificare care evaluează conformitatea.
SECTIUNEA a
2-a
Art. 9. - (1)
Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului notifică Comisiei
Europene si statelor membre organismele desemnate pentru realizarea
procedurilor de evaluare a conformitătii prevăzute la art. 8, împreună cu
sarcinile specifice pe care aceste organisme sunt desemnate să le
îndeplinească, precum si numerele de identificare alocate în prealabil de
Comisia Europeană.
(2) Evaluarea
organismelor prevăzute la alin. (1) se realizează de Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si Turismului, avându-se în vedere criteriile
minime din anexa nr. 15, pe baza unei metodologii de evaluare care se aprobă
prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului si se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) Se consideră
că organismele care îndeplinesc criteriile de evaluare prevăzute în standardele
europene armonizate relevante îndeplinesc criteriile minime prevăzute în anexa
nr. 15.
(4) În conditiile
în care se constată că un organism notificat nu mai întruneste criteriile
minime prevăzute în anexa nr. 15, Ministerul Transporturilor, Constructiilor si
Turismului retrage desemnarea organismului si informează de îndată Comisia
Europeană si statele membre ale Uniunii Europene cu privire la decizia
adoptată.
SECTIUNEA a
3-a
Marcaje
Art. 10. - (1)
Atunci când următoarele produse sunt introduse pe piată, acestea trebuie să
aibă aplicat marcajul CE:
a) ambarcatiunile de agrement, motovehiculele nautice si componentele prevăzute în anexa nr. 2, care respectă cerintele esentiale prevăzute în anexa nr. 1;
b) motoarele
exterioare care respectă cerintele esentiale prevăzute în anexa nr. 1 lit. B si
C;
c) motoarele
interioare cu propulsor orientabil cu evacuare integrată, care respectă
cerintele esentiale prevăzute în anexa nr. 1 lit. B si C.
(2) Marcajul CE,
prevăzut în anexa nr. 17, se aplică în mod vizibil, lizibil si durabil direct
pe ambarcatiuni si pe motovehicule nautice, conform pct. 2.2 din anexa nr. 1
lit. A, pe componentele prevăzute în anexa nr. 2 si/sau pe ambalajul acestora
si pe motoarele exterioare si cele interioare cu propulsor orientabil cu
evacuare integrată, conform pct. 1.1 din anexa nr. 1 lit. B. Marcajul CE
trebuie să fie asociat cu numărul de identificare al organismului notificat
responsabil pentru implementarea procedurilor prevăzute în anexele nr. 10-14.
(3) Este interzisă
aplicarea pe produsele prevăzute la art. 1 alin. (1) a unor marcaje sau
inscriptii asemănătoare cu marcajul CE, care pot fi confundate cu acest marcaj
de conformitate. Oricare alt marcaj poate fi aplicat pe produsele prevăzute la
art. 1 alin. (1) si/sau pe ambalajul acestora, cu conditia ca vizibilitatea si
lizibilitatea marcajului CE să nu fie astfel reduse.
(4) În cazul în
care organismul de control constată că marcajul a fost aplicat în mod eronat,
producătorul sau reprezentantul autorizat al acestuia trebuie să înceteze
încălcarea prevederilor prezentei hotărâri si să realizeze produsul conform
prevederilor privind aplicarea marcajului.
(5) În cazul în
care organismul de control constată că neconformitatea continuă, acesta ia
măsurile necesare de restrângere sau de interzicere de la introducerea pe piată
a produsului în cauză ori asigură retragerea sa de pe piată.
CAPITOLUL IV
Art. 11. - (1)
Constituie contraventii următoarele fapte si se sanctionează după cum urmează:
a) nerespectarea
cerintelor esentiale prevăzute la art. 4, cu amendă de la 50.000.000 lei la
100.000.000 lei, retragerea de pe piată si/sau interzicerea utilizării si a
introducerii pe piată a produselor neconforme;
b) nerespectarea
prevederilor art. 8, cu amendă de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei si
interzicerea comercializării până la o dată stabilită de organismul de control
împreună cu producătorul, reprezentantul autorizat al acestuia sau cu
importatorul, după caz, pentru eliminarea neconformitătilor;
c) nerespectarea
prevederilor art. 10 si 14 se sanctionează cu amendă de la 25.000.000 lei la
50.000.000 lei, retragerea de pe piată si/sau interzicerea introducerii pe
piată a produselor nemarcate sau marcate incorect;
d) nerespectarea
prevederilor art. 16 se sanctionează cu amendă de la 50.000.000 lei la
100.000.000 lei si retragerea de pe piată a produselor cu marcaj CS.
(2) Constatarea
contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevăzute la alin. (1) se face de
către personalul împuternicit al Autoritătii Navale Române, organ tehnic de
specialitate din subordinea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si
Turismului.
(3) Prevederile
privind contraventiile mentionate la alin. (1) se completează cu dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobată cu modificări
si completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările ulterioare.
Art. 12. -
Organismul de control care verifică respectarea prevederilor prezentei hotărâri
si este responsabil pentru supravegherea pietei este Autoritatea Navală Română,
organ tehnic de specialitate din subordinea Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului.
Art. 13. - (1)
Orice decizie luată în baza prezentei hotărâri de către Autoritatea Navală
Română, din care rezultă retragerea de pe piată, interzicerea sau
restrictionarea introducerii pe piată si/sau punerii în functiune a produselor
prevăzute la art. 1 alin. (1), va mentiona temeiul legal al deciziei, în
conditiile prezentei hotărâri, motivele de fapt care au condus la luarea
deciziei, căile legale de atac si termenele legale în care acestea pot fi
exercitate si va fi adusă la cunostintă Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului, precum si persoanelor interesate, în termen de 15
zile lucrătoare de la data emiterii.
(2) Împotriva
deciziei administrative se poate face plângere, în termen de 15 zile de la data
primirii deciziei, la instanta judecătorească de contencios administrativ
competentă teritorial, în conditiile legii.
CAPITOLUL V
Art. 14. - (1)
Până la data intrării în vigoare a Protocolului la Acordul european privind
evaluarea conformitătii si acceptarea produselor industriale (PECA) pentru
domeniul ambarcatiunilor de agrement ori până la data aderării României la
Uniunea Europeană, dacă un astfel de protocol nu este încheiat, se admit
introducerea pe piată si/sau punerea în functiune si a produselor prevăzute la
art. 1 alin. (1) cu marcajul national de conformitate CS, denumit în continuare
marcaj CS, prevăzut în anexa nr. 2 la Legea nr.
608/2001 privind evaluarea conformitătii produselor, cu modificările si
completările ulterioare.
(2) În conditiile
prevăzute de prezenta hotărâre, se interzice aplicarea pe produsele prevăzute
la art. (1) alin. (1), concomitent, a marcajului CE si a marcajului CS.
(3) Marcajul CS
prevăzut la art. 14 alin. (1) se aplică de producător sau de reprezentantul său
autorizat, persoană fizică ori juridică cu domiciliul, respectiv cu sediul, în
România.
(4) Marcajul CS
este urmat, dacă este cazul, de numărul de identificare al organismului
înregistrat în Registrul organismelor recunoscute, care a evaluat
conformitatea, conform prevederilor prezentei hotărâri.
(5) Înainte de
introducerea pe piată sau de punerea în functiune a produselor cu marcaj CS,
producătorul sau reprezentantul autorizat al acestuia are obligatia de a
asigura realizarea cerintelor prevăzute la art. 4 si marcarea produselor în
conformitate cu pevederile art. 10 alin. (2) si (3).
Art. 15. - (1) Până
la data intrării în vigoare a Protocolului la Acordul european privind
evaluarea conformitătii si acceptarea produselor industriale (PECA) pentru
domeniul ambarcatiunilor de agrement ori până la data aderării României la
Uniunea Europeană, în situatia în care un astfel de protocol nu este încheiat,
Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului întocmeste lista
cuprinzând organismele aprobate să execute procedurile prevăzute la art. 8,
indicând sarcinile specifice pe care respectivele organisme trebuie să le
îndeplinească, precum si numărul de identificare atribuit.
(2) Lista
cuprinzând organismele prevăzute la alin. (1) se aprobă prin ordin al
ministrului transporturilor, constructiilor si turismului si se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) Ordinul
prevăzut la alin. (2) se modifică si se completează ori de câte ori se
actualizează lista cuprinzând organismele aprobate.
(4) Anterior
emiterii ordinului prevăzut la alin. (2), Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului solicită înscrierea organismelor recunoscute în
Registrul organismelor recunoscute si atribuirea numărului de identificare.
(5) Organismele
cuprinse în lista aprobată a organismelor recunoscute actionează, conform
prevederilor prezentei hotărâri, de la data intrării în vigoare a ordinului
prevăzut la alin. (2).
Art. 16. - (1) De
la data intrării în vigoare a Protocolului la Acordul european privind
evaluarea conformitătii si acceptarea produselor industriale (PECA) pentru
domeniul ambarcatiunilor de agrement sau la data aderării României la Uniunea
Europeană, în situatia în care un astfel de protocol nu a fost încheiat, se
admit introducerea pe piată si punerea în functiune a produselor prevăzute la
art. 1 alin. (1) numai cu marcaj CE.
(2) De la data aderării
României la Uniunea Europeană se interzice distribuirea, contra cost sau
gratuit, a produselor prevăzute la art. 1 alin. (1), marcate cu marcajul CS.
Art. 17. - (1) Pe
data intrării în vigoare a Protocolului la Acordul european privind evaluarea
conformitătii si acceptarea produselor industriale (PECA) pentru domeniul
ambarcatiunilor de agrement sau la data aderării României la Uniunea Europeană,
în situatia în care un astfel de protocol nu a fost încheiat, ordinul prevăzut
la art. 15 alin. (2) se abrogă.
(2) La termenele
stabilite la alin. (1) organismele cuprinse în lista aprobată a organismelor
recunoscute pot fi desemnate si notificate de Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului conform prevederilor art. 9.
Art. 18. - Anexele
nr. 1-17*) fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 19. -
Prevederile prezentei hotărâri intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2005.
Art. 20. - Se
admit introducerea pe piată si punerea în functiune a produselor care sunt în
curs de fabricatie, conform reglementărilor nationale actuale, după cum
urmează:
a) până la 31
decembrie 2005, produsele care intră sub incidenta art. 1 alin. (1) lit. a);
b) până la 31
decembrie 2005, motoarele cu aprindere prin compresie si motoarele cu aprindere
prin scânteie în 4 timpi; si
c) până la 31
decembrie 2006, motoarele cu aprindere prin scânteie în 2 timpi.
Art. 21. - Pe data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr.
312/2002 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piată a ambarcatiunilor
de agrement, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 264 din
19 aprilie 2002.
Art. 22. -
Prezenta hotărâre transpune Directiva Parlamentului European si a Consiliului
94/25/CE din 16 iunie 1994 privind armonizarea legislativă si administrativă a
statelor membre referitoare la ambarcatiunile de agrement, publicată în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 164 din 30 iunie 1994, amendată prin
Directiva Parlamentului European si a Consiliului 2003/44/CE din 16 iunie 2003,
publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 214 din 26 august 2003.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului,
Traian
Panait,
secretar de
stat
Ministru de
stat, ministrul economiei si comertului,
Dan Ioan
Popescu
p. Ministrul
finantelor publice,
Gheorghe
Gherghina,
secretar de
stat
Bucuresti, 30 noiembrie 2004.
Nr. 2.195.
ANEXE
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind organizarea si functionarea Autoritătii Nationale pentru Cercetare Stiintifică
În temeiul art.
108 din Constitutia
României, republicată, si al art. 71 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr.
11/2004 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul
administratiei publice centrale, aprobată cu modificări si completări prin Legea
nr.
228/2004, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - (1)
Autoritatea Natională pentru Cercetare Stiintifică, denumită în continuare Autoritatea,
este organul de specialitate al administratiei publice centrale, aflat în
subordinea Ministerului Educatiei si Cercetării, prin care acesta îsi
realizează atributiile în domeniul cercetării.
(2) Autoritatea
este institutie publică, finantată de la bugetul de stat, prin bugetul
Ministerului Educatiei si Cercetării, cu sediul în municipiul Bucuresti, str.
Mendeleev nr. 21-25, sectorul 1.
(3) Începând cu
anul bugetar 2005, Autoritatea trece în subordinea Guvernului si în coordonarea
primului-ministru, prin Cancelaria Primului-Ministru.
Art. 2. - Autoritatea
exercită atributiile autoritătii de stat pentru domeniul cercetare-dezvoltare
si îsi desfăsoară activitatea în conformitate cu prevederile Ordonantei
Guvernului nr.
57/2002 privind cercetarea stiintifică si dezvoltarea tehnologică, aprobată
cu modificări si completări prin Legea nr.
324/2003, cu modificările si completările ulterioare.
Art. 3. -
Autoritatea are misiunea de a asigura elaborarea, aplicarea, monitorizarea si
evaluarea politicilor în domeniul cercetării-dezvoltării si inovării, în acord
cu strategia si cu Programul de guvernare, în scopul de a fi asigurate, pe
aceste baze, lărgirea patrimoniului national si international tehnologic si de
inovare, dezvoltarea economică durabilă, accesul pe piata internă, europeană si
pe piete globale, realizarea societătii informationale bazate pe cunoastere,
satisfacerea nevoilor cetăteanului si cresterea calitătii vietii acestuia.
Art. 4. -
Autoritatea, în domeniul său de competentă, are rolul si responsabilitatea:
a) de a asigura
planificarea strategică si tactică;
b) de a defini
obiective strategice si tactice;
c) de a defini,
aplica, monitoriza si evalua politicile necesare realizării obiectivelor;
d) de a defini
cadrul normativ-metodologic, functional, operational si financiar necesar
aplicării politicilor, de a urmări armonizarea legislatiei nationale cu cea a
Uniunii Europene si de a prelua acquisul comunitar;
e) de a asigura
comunicarea cu celelalte autorităti publice pentru a realiza coerenta
politicilor guvernamentale;
f) de a asigura
comunicarea cu structurile societătii civile si cu cetătenii;
g) de a defini,
finanta, aplica, monitoriza si evalua programe, în scopul atingerii
obiectivelor;
h) de a stimula
dezvoltarea regională si locală, precum si pe cea a sectorului privat;
i) de a stimula
dezvoltarea parteneriatului international.
Art. 5. - În
vederea îndeplinirii rolului său, Autoritatea exercită următoarele functii:
a) de politică -
functia de prezentare si armonizare a punctelor de vedere politice privind
domeniul cercetării-dezvoltării si inovării;
b) de strategie -
prin care planifică strategic si asigură elaborarea si implementarea
politicilor în domeniul cercetării-dezvoltării si inovării;
c) de administrare
- prin care prognozează, planifică, alocă, monitorizează si evaluează
utilizarea de resurse pentru implementarea politicilor în domeniu;
d) de
monitorizare, evaluare si control al realizării politicilor în domeniul
cercetării-dezvoltării si inovării;
e) de elaborare a
cadrului normativ-metodologic, functional, operational si financiar în care se
realizează politicile în domeniu;
f) de autoritate
de stat - prin care asigură urmărirea si controlul respectării reglementărilor
din domeniul său de activitate;
g) de reprezentare
- prin care asigură, în numele Guvernului, reprezentarea în organismele si
organizatiile nationale, regionale si internationale, ca autoritate de stat
pentru domeniul său de activitate;
h) de comunicare,
atât cu celelalte structuri ale administratiei publice, cât si cu societatea
civilă si cu cetăteanul;
i) de cooperare internatională
- prin care asigură aplicarea acordurilor internationale în domeniu si
promovarea de noi acorduri.
Art. 6. - (1) În
vederea exercitării functiilor sale, Autoritatea are următoarele atributii
principale:
a) fundamentarea,
elaborarea si actualizarea periodică a politicilor si strategiilor în domeniu;
b) diseminarea de
informatii în domeniul cercetării-dezvoltării si inovării; stimularea cresterii
constiintei publice cu privire la rolul cercetării-dezvoltării si inovării în
procesul dezvoltării economice durabile; stimularea si, după caz, asigurarea
editării, tipăririi si difuzării de publicatii sau de materiale specifice
domeniului său de competentă;
c) elaborarea de
politici privind dezvoltarea resurselor umane pentru si prin cercetare;
d) stimularea
transferului tehnologic, a valorificării rezultatelor, inovării, a absorbtiei
si difuziei acestora în rândul agentilor economici si în economie în general;
definirea, finantarea si implementarea de proiecte, programe si de activităti,
prin care se creează si se utilizează instrumente financiare si scheme de
finantare pentru reducerea riscului pe piată al întreprinderilor, în special al
celor mici si mijlocii; sustinerea brevetării unor rezultate ca primă formă de
valorificare; cofinantarea temelor care asigură parteneriate între unitătile de
cercetare si agentii economici;
e) definirea de
politici de restructurare, privatizare si de atragere a capitalului străin în
domeniu;
f) urmărirea
armonizării politicilor proprii cu cele din domeniul industriei, comertului,
sănătătii, educatiei, precum si din alte domenii;
g) atragerea,
utilizarea, monitorizarea si evaluarea asistentei tehnice si a consultantei
interne si internationale pentru domeniul său specific de competentă;
h) definirea de
indicatori specifici, asigurarea elaborării si implementării de scheme de
analiză si de monitorizare si evaluare a sistemului cercetării tehnologice si
inovării; publicarea de rapoarte, studii si altele asemenea; realizarea de
studii, analize, monitorizări, evaluări si alte activităti similare în domeniul
cercetării-dezvoltării si inovării, pentru evaluarea si controlul conducerii
programelor si proiectelor; organizarea de seminarii si mese rotunde, actiuni
promotionale de imagine si diseminare de informatii, traduceri, precum si
altele asemenea; în aceste scopuri poate contracta servicii de consultantă,
expertiză, asistentă tehnică etc.;
i) stimularea si
monitorizarea participării României la programe si proiecte internationale,
europene, comunitare si bilaterale în domeniu;
j) elaborarea si
initierea de proiecte de acte normative si de reglementări în domeniu; crearea
si dezvoltarea cadrului institutional în domeniu; avizarea proiectelor de acte
normative care contin prevederi ce intră sub incidenta domeniului său de
competentă; monitorizarea aplicării, după aprobare, a actelor normative si a
reglementărilor promovate;
k) stimularea
dezvoltării regionale si locale, precum si a coeziunii sociale, prin programe
si proiecte de dezvoltare a cercetării stiintifice si dezvoltării tehnologice
si de stimulare a inovării; stimularea, înfiintarea sau initierea înfiintării
si dezvoltării de parcuri stiintifice si tehnologice, centre de inovare si
incubare în afaceri, centre de legături cu industria, de transfer tehnologic si
altele asemenea, inclusiv organizatii fără scop lucrativ sau patrimonial;
l) conducerea,
finantarea, monitorizarea si implementarea de programe/proiecte de
cercetare-dezvoltare si de stimulare a inovării; atribuirea conducerii
programelor, conform reglementărilor în vigoare;
m) exercitarea
atributiilor ce îi revin, potrivit legii, ca organ de specialitate al
administratiei publice centrale, sub a cărui autoritate directă functionează
unităti aflate în subordinea sau în coordonarea sa; monitorizarea si evaluarea
de unităti specifice domeniului;
n) elaborarea
Planului national de cercetare-dezvoltare si inovare, denumit în continuare Planul
national, pe perioade multianuale, inclusiv evaluarea surselor necesare;
stabilirea si actualizarea obiectivelor strategiei urmărite prin Planul
national, în concordantă cu prioritătile politicilor economice si sociale ale
Guvernului;
o) stimularea
dialogului cu comunitatea stiintifică si cu alte structuri ale societătii
civile; în acest sens, se consultă si se stimulează implicarea acestor
structuri, în mod direct si activ, inclusiv prin sustinere financiară, în
definirea si implementarea politicilor în domeniul cercetării-dezvoltării si
inovării;
p) aprobarea
regulamentului-cadru si a componentei Colegiului Consultativ pentru Cercetare-Dezvoltare
si Inovare, denumit în continuare Colegiul Consultativ, precum si a
organelor de lucru ale acestuia; asigurarea secretariatului Colegiului
Consultativ si, după caz, a organelor de lucru ale acestuia;
q) evaluarea
programelor cuprinse în Planul national si detalierea lor anuală; aprobarea
prevederilor anuale ale Planului national si informarea Guvernului asupra
realizării acestora;
r) stabilirea
fondurilor destinate finantării programelor nucleu si repartizarea acestor
fonduri pe fiecare programnucleu;
s) elaborarea
Planului sectorial de cercetare-dezvoltare propriu, precum si avizarea
planurilor sectoriale de cercetare-dezvoltare ale celorlalte autorităti
publice;
t) prognozarea,
planificarea si programarea, după caz, a bugetului aferent cercetării cuprins
în bugetul de stat, a resurselor financiare necesare realizării politicilor în
domeniul său de competentă; utilizarea acestor resurse;
u) implementarea
sistemului informativ national pentru cercetare stiintifică si dezvoltare
tehnologică, elaborarea si implementarea politicilor de dezvoltare a
tehnologiilor informatice;
v) colaborarea cu
organisme si cu organizatii nationale si internationale din domeniul
cercetării-dezvoltării si inovării;
w) coordonarea de
politici în domeniul proprietătii intelectuale si stimularea dezvoltării unui
mediu favorabil inovării;
x) coordonarea
activitătii de participare a României la târguri, expozitii si la alte asemenea
manifestări interne si internationale cu caracter tehnico-stiintific.
(2) Autoritatea
îndeplineste orice alte atributii stabilite prin acte normative pentru domeniul
său de activitate.
(3) Autoritatea,
corespunzător obiectului său de activitate, se substituie Ministerului
Educatiei si Cercetării în toate drepturile si obligatiile decurgând din
raporturile juridice ale acestuia cu tertii.
Art. 7. - (1) Regulamentul de organizare si functionare al Autoritătii se aprobă prin ordin al ministrului educatiei si cercetării.
(2) Începând cu
anul bugetar 2005, Regulamentul de organizare si functionare al Autoritătii se
aprobă prin ordin al presedintelui Autoritătii.
(3) Structura
organizatorică a Autoritătii, precum si organismele consultative de pe lângă
aceasta sunt prevăzute în anexa nr. 1.
(4) În structura
organizatorică a Autoritătii pot functiona directii generale, directii,
servicii si birouri. În cadrul acesteia, prin ordin al ministrului educatiei si
cercetării, se pot organiza directii în cadrul directiilor generale, iar prin
decizie a presedintelui se pot organiza servicii si birouri, precum si colective
temporare de lucru.
(5) Începând cu
anul bugetar 2005, presedintele Autoritătii poate aproba prin ordin organizarea
de directii în cadrul directiilor generale, de servicii, de birouri, precum si
de colective temporare de lucru.
Art. 8. - (1) În
structura Autoritătii se organizează, la nivel de directie generală, Organismul
intermediar pentru Programul operational sectorial de crestere a
competitivitătii economice, pentru obiectivele de cercetare stiintifică,
dezvoltare tehnologică si inovare.
(2) Organismul
intermediar pentru Programul operational sectorial de crestere a
competitivitătii economice, pentru obiectivele de cercetare stiintifică,
dezvoltare tehnologică si inovare, va îndeplini atributiile delegate de
Autoritatea de management pentru Programul operational sectorial de crestere a
competitivitătii economice si/sau de către autoritătile de plată, prin acordul
părtilor implicate.
(3) Organismul
intermediar pentru Programul operational sectorial de crestere a
competitivitătii economice va deveni operational începând cu anul 2005 si va
functiona cu un număr de 33 de posturi în anul 2006, din care 10 posturi în
anul 2005 si 23 de posturi în anul 2006.
(4) Numărul de
posturi prevăzut la alin. (3) este cuprins în numărul maxim de posturi aprobat
pentru functionarea Autoritătii.
(5) Structura
functiilor publice si structura organizatorică a Organismului intermediar
pentru Programul operational sectorial de crestere a competitivitătii economice
vor fi definitivate o dată cu structura functiilor publice si cu structura
organizatorică a Autoritătii.
Art. 9. - (1)
Numărul maxim de posturi pentru functionarea Autoritătii este de 92, exclusiv
presedintele si vicepresedintele.
(2) Statul de
functii se aprobă prin ordin al ministrului educatiei si cercetării, la propunerea
presedintelui Autoritătii.
Art. 10. - (1)
Autoritatea este condusă de un presedinte, cu rang de secretar de stat, ajutat
de un vicepresedinte, cu rang de subsecretar de stat, numiti prin decizie a
primului-ministru, la propunerea ministrului educatiei si cercetării.
(2) Începând cu
anul bugetar 2005, presedintele si vicepresedintele sunt numiti prin decizie a
primului-ministru, la propunerea Cancelariei Primului-Ministru.
(3) Salarizarea presedintelui si a vicepresedintelui Autoritătii, precum si acordarea celorlalte drepturi se fac conform prevederilor legale aplicabile persoanelor care ocupă functii de demnitate publică.
Art. 11. - (1)
Presedintele Autoritătii are următoarele atributii:
a) asigură
conducerea operativă a Autoritătii;
b) reprezintă Autoritatea
în relatii cu tertii si semnează actele ce o angajează fată de acestia;
c) angajează si
concediază personalul unitătii, în conditiile legii;
d) încheie
contracte individuale de muncă si dispune măsuri cu privire la modificarea,
executarea, suspendarea si încetarea acestora, cu respectarea legislatiei în
vigoare;
e) exercită orice
atributii care îi revin conform prevederilor legale si regulamentului de
organizare si functionare.
(2) În exercitarea
atributiilor sale, presedintele emite decizii.
(3) Pentru
fondurile primite de la bugetul de stat, presedintele este ordonator secundar
de credite.
(4) Presedintele
poate delega dreptul de semnătură vicepresedintelui sau secretarului general,
cu exceptia atributiei de ordonator de credite, care poate fi delegată numai
vicepresedintelui.
Art. 12. - (1)
Începând cu anul 2005, presedintele Autoritătii răspunde de întreaga activitate
a institutiei în fata primului-ministru si a Cancelariei Primului-Ministru.
(2) Presedintele
Autoritătii reprezintă institutia în raporturile cu celelalte autorităti
publice, cu persoanele juridice si fizice din tară si din străinătate, precum
si în justitie.
(3) Presedintele
autoritătii îndeplineste, în domeniul de activitate al Autoritătii, atributiile
generale prevăzute pentru functia de ministru la art. 53 din Legea nr.
90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului României si a
ministerelor, cu modificările si completările ulterioare, precum si orice alte
atributii specifice, stabilite prin actele normative în vigoare.
(4) În exercitarea
atributiilor ce îi revin, presedintele Autoritătii emite ordine si
instructiuni, în conditiile legii.
Art. 13. -
Atributiile vicepresedintelui se stabilesc prin regulamentul de organizare si
functionare.
Art. 14. - (1)
Secretarul general este înalt functionar public, numit si salarizat conform
prevederilor legale.
(2) Secretarul
general îndeplineste atributii de conducere administrativă, care se stabilesc
prin Regulamentul de organizare si functionare al Autoritătii.
Art. 15. - (1) Pentru
desfăsurarea activitătii, Autoritatea preia în administrare de la Ministerul
Educatiei si Cercetării unele bunuri aflate în patrimoniul acestuia.
(2)
Predarea-preluarea bunurilor prevăzute la alin. (1) se face prin protocol
încheiat între părtile interesate, în termen de 30 de zile de la data intrării
în vigoare a prezentei hotărâri.
(3) Autoritatea
are în dotare pentru activitătile specifice un parc auto, stabilit potrivit
dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr.
80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritătile
administratiei publice si institutiile publice, aprobată cu modificări prin
Legea nr.
247/2002, cu modificările si completările ulterioare, precum si un
autovehicul destinat deplasărilor în teritoriu pentru monitorizare si control.
Art. 16. - (1) În
vederea îmbunătătirii comunicării între organele administratiei publice
centrale si a armonizării politicilor elaborate de acestea, pe lângă Autoritate
functionează Consiliul Interministerial pentru cercetaredezvoltare.
(2) Consiliul
interministerial pentru cercetare-dezvoltare are rol consultativ, se constituie
si functionează prin hotărâre a Guvernului.
(3) Colegiul
Consultativ se constituie si functionează conform prevederilor art. 44 din
Ordonanta Guvernului nr.
57/2002, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
324/2003, cu modificările ulterioare.
Art. 17. - (1)
Unitătile care functionează în subordinea Autoritătii sunt prevăzute în anexa
nr. 2, iar cele care functionează în coordonarea sa sunt prevăzute în anexa nr.
3.
(2) Structura
organizatorică, statele de functii si regulamentele de organizare si
functionare pentru unitătile subordonate se stabilesc prin decizie a
presedintelui, iar începând cu anul 2005, prin ordin al presedintelui, la
propunerea directorului general sau, după caz, a directorului unitătii.
(3) Numirea si
eliberarea directorilor generali sau, după caz, a directorilor unitătilor
prevăzute în anexele nr. 2 si 3 se fac prin decizie a presedintelui, iar
începând cu anul 2005, prin ordin al presedintelui, în conditiile prevederilor
legale.
(4) Numirea si
eliberarea din functie a membrilor consiliilor de administratie ale unitătilor
prevăzute în anexa nr. 3 se fac prin decizie a presedintelui, iar începând cu
anul 2005, prin ordin al presedintelui.
Art. 18. - (1) La
înfiintarea Autoritătii, personalul acesteia se constituie din personal preluat
sau, după caz, transferat de la Ministerul Educatiei si Cercetării, precum si
din personal nou-angajat, în conditiile legii.
(2) Conform
prevederilor art. 13 alin. (5) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
11/2004 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul
administratiei publice centrale, aprobată cu modificări si completări prin
Legea nr.
228/2004, cu modificările si completările ulterioare, personalul
Autoritătii preluat de la Ministerul Educatiei si Cercetării îsi mentine, până
la data intrării în vigoare a noii legi a salarizării personalului din
institutiile publice, nivelul salarizării prevăzut prin actele normative în
vigoare.
Art. 19. - Autoritatea
poate să încheie contracte sau conventii cu alte organisme si cu agenti
economici din tară si din străinătate, în vederea colaborării si cooperării pe
plan national sau international în domeniul său de activitate, în conditiile
legii.
Art. 20. - Se
autorizează Ministerul Finantelor Publice să introducă modificările în
structura bugetului de stat pe anul 2005, corespunzător prevederilor prezentei
hotărâri, la propunerea ordonatorilor principali de credite, pe baza
protocolului de predare-primire încheiat între Ministerul Educatiei si
Cercetării si Cancelaria Primului-Ministru.
Art. 21. - Anexele
nr. 1-3*) fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 22. - Pe data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri, Hotărârea Guvernului nr.
410/2004 privind organizarea si functionarea Ministerului Educatiei si
Cercetării, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 277 din
30 martie 2004, cu modificările si completările ulterioare, se modifică în mod
corespunzător.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
educatiei si cercetării,
Alexandru
Athanasiu
Seful
Cancelariei Primului-Ministru,
Alin
Teodorescu
Ministrul
muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Dan Mircea
Popescu
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 30 noiembrie 2004.
Nr. 2.200.
ANEXE
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind aprobarea bugetului de venituri
si cheltuieli pe anul 2005 al Regiei Autonome “Administratia Patrimoniului
Protocolului de Stat”, regie autonomă de interes national aflată sub
autoritatea Secretariatului General al Guvernului
În temeiul art. 108
din Constitutia
României, republicată, al Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
79/2001 privind întărirea disciplinei economico-financiare si alte
dispozitii cu caracter financiar, aprobată cu modificări prin Legea nr.
59/2002, cu completările ulterioare, si al art. 38 alin. (1) din Legea
bugetului de stat pe anul 2005 nr.
511/2004,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - Se
aprobă bugetul de venituri si cheltuieli pe anul 2005 al Regiei Autonome
“Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat”, regie autonomă de interes
national aflată sub autoritatea Secretariatului General al Guvernului, prevăzut
în anexa*) care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - (1)
Cheltuielile totale aferente veniturilor înscrise în bugetul de venituri si
cheltuieli al Regiei Autonome “Administratia Patrimoniului Protocolului de
Stat”, prevăzut la art. 1, reprezintă limite maxime care nu pot fi depăsite
decât în cazuri justificate si numai cu aprobarea Guvernului, la propunerea
Secretariatului General al Guvernului, cu avizul Ministerului Finantelor
Publice si al Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei.
(2) În cazul în
care în executie se înregistrează depăsiri sau nerealizări ale veniturilor
totale aprobate, Regia Autonomă “Administratia Patrimoniului Protocolului de
Stat” va efectua cheltuieli totale, altele decât cele de natura cheltuielilor
de personal, proportional cu gradul de realizare a veniturilor totale.
Art. 3. - (1)
Nerespectarea prevederilor art. 2 constituie contraventie si se sanctionează cu
amendă de la 10.000.000 lei la 50.000.000 lei.
(2) Contraventiei
prevăzute la alin. (1) i se aplică dispozitiile Ordonantei Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobată cu modificări
si completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările ulterioare.
Art. 4. -
Contraventia se constată si amenda se aplică de către organele de control
financiar ale statului, împuternicite potrivit legii, persoanelor vinovate de
nerespectarea prevederilor prezentei hotărâri.
PRIM-MINISTRU
INTERIMAR
EUGEN
BEJINARIU
Contrasemnează:
p. Ministrul
pentru coordonarea
Secretariatului
General al Guvernului,
Petre Ion
Nicolae,
p. Ministrul
muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Valentin
Mocanu,
secretar de
stat
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 28 decembrie 2004.
Nr. 2.450.
*) Anexa se comunică Secretariatului General al Guvernului.