MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 173
(XVII) - Nr. 32 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Marti, 11
ianuarie 2005
SUMAR
HOTĂRÂRI ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
2.294/2004.
- Hotărâre privind aprobarea transferului pachetului de actiuni detinut de
Societatea Comercială Filiala “Institutul de Cercetări si Modernizări
Energetice - ICEMENERG” - S.A. Bucuresti la Societatea Comercială Filiala
“ICEMENERG-SERVICE” - S.A. Bucuresti către Compania Natională de Transport al
Energiei Electrice “Transelectrica” - S.A.
2.406/2004.
- Hotărâre privind gestionarea vehiculelor scoase din uz
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind
aprobarea transferului pachetului de actiuni detinut de Societatea Comercială
Filiala “Institutul de Cercetări si Modernizări Energetice - ICEMENERG” - S.A.
Bucuresti la Societatea Comercială Filiala “ICEMENERG-SERVICE” - S.A. Bucuresti
către Compania Natională de Transport al Energiei Electrice “Transelectrica” -
S.A.
În temeiul art.
108 din Constitutia
României, republicată,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - (1) Se
aprobă transferul pachetului de actiuni detinut de Societatea Comercială
Filiala “Institutul de Cercetări si Modernizări Energetice - ICEMENERG” - S.A.
Bucuresti la Societatea Comercială Filiala “ICEMENERG-SERVICE” - S.A. Bucuresti
către Compania Natională de Transport al Energiei Electrice “Transelectrica” -
S.A.
(2) Compania
Natională de Transport al Energiei Electrice “Transelectrica” - S.A. va
exercita toate drepturile si îsi va asuma toate obligatiile aferente actiunilor
detinute la Societatea Comercială Filiala “ICEMENERG-SERVICE” - S.A. Bucuresti.
(3)
Predarea-preluarea pachetului de actiuni transferate potrivit alin. (1) se face
pe bază de protocol încheiat între părtile interesate, în termen de 30 de zile
de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
(4) Ca urmare a
transferului pachetului de actiuni prevăzut la alin. (1), capitalul social al
Societătii Comerciale Filiala “ICEMENERG-SERVICE” - S.A. Bucuresti este de
4.930.000 mii lei, subscris si vărsat în întregime de Compania Natională de
Transport al Energiei Electrice “Transelectrica” - S.A., în calitate de
actionar unic, si este divizat în 49.300 actiuni nominative, fiecare actiune
având valoarea nominală de 100.000 lei.
(5) Patrimoniul si
capitalul social al Societătii Comerciale Filiala “Institutul de Cercetări si
Modernizări Energetice - ICEMENERG” - S.A. Bucuresti se reduc cu valoarea
actiunilor detinute de aceasta la Societatea Comercială Filiala
“ICEMENERG-SERVICE” - S.A. Bucuresti.
Art. 2. -
Societatea Comercială Filiala “ICEMENERG-SERVICE” - S.A. Bucuresti are sediul
în municipiul Bucuresti, Bd. Energeticienilor nr. 8, sectorul 3.
Art. 3. - Obiectul
de activitate al Societătii Comerciale Filiala “ICEMENERG-SERVICE” - S.A.
Bucuresti este prevăzut în statutul acesteia, care poate fi modificat în baza
hotărârii adunării generale a actionarilor.
Art. 4. - (1)
Societatea Comercială Filiala “ICEMENERG-SERVICE” - S.A. Bucuresti este condusă
de adunarea generală a actionarilor si este administrată de consiliul de
administratie.
(2) Adunarea
generală a actionarilor este formată din 3 membri, care se numesc si se revocă
de către adunarea generală a actionarilor Companiei Nationale de Transport al
Energiei Electrice “Transelectrica” - S.A. în baza mandatului acordat de
ministrul economiei si comertului.
(3) Consiliul de
administratie este format din 5 membri, dintre care unul este directorul
general al societătii comerciale, numiti si revocati de adunarea generală a
actionarilor, împuternicită în acest sens de adunarea generală a actionarilor
Companiei Nationale de Transport al Energiei Electrice “Transelectrica” - S.A.
în baza mandatului acordat de ministrul economiei si comertului.
Art. 5. - Ca urmare
a transferului pachetului de actiuni prevăzut la art. 1, Statutul Societătii
Comerciale Filiala “ICEMENERG-SERVICE” - S.A. Bucuresti, prevăzut în anexa nr.
2 la Hotărârea Guvernului nr. 1.065/2003 privind reorganizarea Companiei
Nationale de Transport al Energiei Electrice “Transelectrica” - S.A. si a
Societătii Comerciale “Institutul de Cercetări si Modernizări Energetice -
ICEMENERG” - S.A. Bucuresti pe calea fuziunii prin absorbtie, precum si
înfiintarea Societătii Comerciale Filiala “Institutul de Cercetări si
Modernizări Energetice - ICEMENERG” - S.A. Bucuresti, ca filială a Companiei
Nationale de Transport al Energiei Electrice “Transelectrica” - S.A., publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 655 din 16 septembrie 2003, se
modifică si se înlocuieste cu Statutul prevăzut în anexa care face parte
integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul
de stat, ministrul economiei si comertului,
Gavril
Baican,
secretar de
stat
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 9 decembrie 2004.
Nr. 2.294.
ANEXĂ
STATUTUL
Societătii
Comerciale Filiala “ICEMENERG-SERVICE” - S.A. Bucuresti
CAPITOLUL I
Denumirea,
forma juridică, sediul, durata
ARTICOLUL 1
(1) Denumirea
societătii comerciale este Societatea Comercială Filiala “ICEMENERG-SERVICE” -
S.A. Bucuresti, filială a Companiei Nationale de Transport al energiei
Electrice “Transelectrica” - S.A.
(2) În toate
actele, facturile, scrisorile sau publicatiile emanând de la societatea comercială
denumirea acesteia va fi precedată de cuvintele “Societatea Comercială Filiala”
sau de initialele “S.C. Filiala” si va fi urmată de sintagma “societate pe
actiuni” sau de initialele “S.A.”, de capitalul social, din care cel efectiv
vărsat potrivit ultimei situatii financiare anuale aprobate, sediul, numărul de
înmatriculare si de codul unic de înregistrare în registrul comertului.
(3) Abrevierea
ICEMENERG are următoarea semnificatie: I - implementare; C - conceptie; E -
executie; M - mentenantă; ENERG - energetică.
ARTICOLUL 2
Societatea
Comercială Filiala “ICEMENERG-SERVICE” - S.A. Bucuresti, denumită în continuare
societate comercială, este persoană juridică română, având forma
juridică de societate comercială pe actiuni, filială a Companiei Nationale de
Transport al Energiei Electrice “Transelectrica” - S.A., si îsi desfăsoară
activitatea în conformitate cu legile române si cu prezentul statut.
ARTICOLUL 3
Sediul
(1) Sediul social
al societătii comerciale este în municipiul Bucuresti, Bd. Energeticienilor nr.
8, sectorul 3, cod 79619.
(2) Sediul
societătii comerciale poate fi transferat în altă localitate din România, pe
baza hotărârii adunării generale extraordinare a actionarilor, potrivit legii.
(3) Societatea
comercială poate înfiinta sedii secundare, sucursale, reprezentante, agentii
situate si în alte localităti din tară si din străinătate.
ARTICOLUL 4
Durata
Durata societătii
comerciale este nelimitată, cu începere de la data înmatriculării acesteia în
registrul comertului.
CAPITOLUL II
Scopul si
obiectul de activitate
ARTICOLUL 5
Societatea comercială
are ca scop: conceperea, producerea, implementarea, repararea, modernizarea si
comercializarea în tară si în străinătate, pe baza proiectelor proprii sau ale
unor terte persoane fizice ori juridice, de aparate, echipamente, instalatii
specializate, produse pe bază de elastomeri si bunuri de consum, precum si
asigurarea serviciilor aferente de consultantă, intermediere, asistentă tehnică
de specialitate, lucrări de montaj si de punere în functiune, expertize si
etalonări metrologice, monitorizări ale mediului.
ARTICOLUL 6
Obiectul de
activitate
(1) Societatea
comercială are ca obiect principal de activitate productia de aparate pentru
distributia si comanda electricitătii - cod CAEN 3120.
(2) Societatea
comercială are ca obiect secundar de activitate următoarele:
a) conceperea,
proiectarea, realizarea, implementarea, modernizarea, repararea,
comercializarea de aparate de încercare, de măsurare, de comandă, de automatizare
si control, aparate, echipamente, instalatii tehnologice si de protectie,
componente si piese de schimb pentru sectorul energetic, industrial, agricol si
de larg consum;
b) realizarea si
comercializarea de produse, prin valorificarea deseurilor rezultate din
activitatea productivă de bază; producerea si comercializarea de bunuri de larg
consum;
c) servicii de
cercetare, consultantă, asistentă tehnică de specialitate, lucrări de montaj,
de service si de punere în functiune în tară si în străinătate pentru produsele
din profilul său de activitate;
d) activităti de
intermediere si reprezentare pentru persoane fizice si juridice din tară si din
străinătate;
e) efectuarea de
operatiuni comerciale în tară si în străinătate;
f) efectuarea de
operatiuni de transport pentru realizarea obiectului de activitate, precum si
pentru alte persoane fizice si juridice din tară si din străinătate;
g) cooperarea si
asocierea cu terte persoane fizice si juridice din tară si din străinătate, în
vederea realizării obiectului său de activitate;
h) lucrări de
proiectare în domeniile: electroenergetic, termoenergetic, hidroenergetic,
nuclearoenergetic, electronică industrială, chimie energetică, masini
electrice, bunuri de consum;
i) punerea în
functiune si asistenta tehnică la punerea în functiune a echipamentelor
energetice;
j) operatiuni
acreditate, de certificare, pentru sisteme de asigurare a calitătii pentru
produse si servicii;
k) prestări de
servicii, probe si măsurători, asigurarea si supravegherea în procurarea,
fabricarea si montarea echipamentelor energetice;
l) activităti de
tipărire, tehnoredactare, multiplicare albnegru si/sau color, brosare,
legătorie, imagini foto, montaje video, organizare de simpozioane, consfătuiri
tehnico-stiintifice si comerciale, târguri si expozitii;
m) prestări de
servicii în domeniile mecanic, electronic, vopsitorie, acoperiri de protectie,
tinichigerie, vulcanizare, chimie, auto;
n) intermedieri,
producerea si/sau comercializarea en gros si en d.tail, prin unităti proprii, a
produselor de larg consum proprii, provenite de la parteneri interni sau
externi ori furnizate partenerilor externi;
o) servicii de
reparatii si întretinere a mijloacelor auto, transport auto intern si
international de mărfuri si de persoane;
p) servicii de
antreprenoriat pentru lucrări complexe de investitii, reabilitări de
echipamente/instalatii energetice sau pentru lucrări de mentenantă;
q) concesionarea,
locatia de gestiune si închirierea de active către persoane fizice si juridice;
r) colaborarea cu
unităti de comert exterior si unităti bancare;
s) realizarea de
activităti sociale pentru persoane fizice si juridice din cadrul societătii
comerciale si din afara ei.
CAPITOLUL III
ARTICOLUL 7
(1) Societatea
comercială este filială a Companiei Nationale de Transport al Energiei
Electrice “Transelectrica” - S.A.
(2) Capitalul
social al societătii comerciale este în valoare de 4.930.000 mii lei,
reprezentând 49.300 actiuni cu valoarea nominală de 100.000 lei fiecare, vărsat
integral la data înfiintării.
(3) Capitalul
social este în întregime detinut de Compania Natională de Transport al Energiei
Electrice “Transelectrica” - S.A. În capitalul social nu sunt incluse bunuri de
natura celor prevăzute la art. 136 alin. (3) din Constitutia României,
republicată.
(4) Compania
Natională de Transport al Energiei Electrice “Transelectrica” - S.A. este
actionar unic la societatea comercială si exercită toate drepturile si îsi
asumă toate obligatiile ce decurg din această calitate.
ARTICOLUL 8
Actiunile
(1) Actiunile
nominative ale societătii comerciale vor fi emise în formă dematerializată,
prin înscriere în registrul actionarilor.
(2) Societatea
comercială va tine evidenta actiunilor într-un registru numerotat, sigilat si
parafat de presedintele consiliului de administratie, care se păstrează la
sediul acesteia.
ARTICOLUL 9
Reducerea
sau majorarea capitalului social
Capitalul social poate fi redus sau majorat pe baza hotărârii adunării generale extraordinare a actionarilor, în conditiile si cu respectarea procedurii prevăzute de lege.
ARTICOLUL 10
Drepturi si
obligatii decurgând din actiuni
(1) Fiecare
actiune subscrisă de actionari, potrivit legii, conferă acestora dreptul la un
vot în adunarea generală a actionarilor, dreptul de a alege si de a fi alesi în
organele de conducere, dreptul de a participa la distribuirea profitului,
conform prevederilor prezentului statut si dispozitiilor legale, respectiv alte
drepturi prevăzute în statut.
(2) Detinerea
actiunii implică adeziunea de drept la statut.
(3) Drepturile si
obligatiile conferite de actiuni urmează actiunile în cazul trecerii lor în
proprietatea altor persoane.
(4) Obligatiile
societătii comerciale sunt garantate cu capitalul social al acesteia, iar
actionarii răspund în limita valorii actiunilor pe care le detin.
(5) Patrimoniul
societătii comerciale nu poate fi grevat de datorii sau de alte obligatii
personale ale actionarilor.
Un creditor al
unui actionar poate formula pretentii asupra părtii din profitul societătii
comerciale ce i se va repartiza de către adunarea generală a actionarilor sau
asupra cotei-părti cuvenite acestuia la lichidarea societătii comerciale,
efectuată în conditiile legii si ale prezentului statut.
ARTICOLUL 11
Cesiunea
actiunilor
(1) Actiunile sunt
indivizibile cu privire la societatea comercială, care nu recunoaste decât un
proprietar pentru fiecare actiune.
(2) Cesiunea
partială sau totală a actiunilor între actionari sau către terti se face în
conditiile si cu procedura prevăzute de lege.
CAPITOLUL IV
Adunarea
generală a actionarilor
ARTICOLUL 12
Reprezentantii în
adunarea generală a actionarilor, în număr de 3, sunt numiti si revocati de
către adunarea generală a actionarilor Companiei Nationale de Transport al
Energiei Electrice “Transelectrica” - S.A. în baza mandatului emis de ministrul
economiei si comertului.
ARTICOLUL 13
Atributii
(1) Adunările
generale ale actionarilor sunt ordinare si extraordinare.
(2) Adunarea
generală ordinară a actionarilor are următoarele atributii principale:
a) aprobă
propunerile privind strategia globală de dezvoltare si de restructurare
economico-financiară a societătii comerciale;
b) alege cenzorii,
în conditiile legii;
c) numeste
consiliul de administratie, îl descarcă de gestiune si îl revocă;
d) stabileste
nivelul remuneratiilor lunare ale membrilor consiliului de administratie,
precum si ale cenzorilor;
e) aprobă bugetul
de venituri si cheltuieli pe exercitiul financiar în curs;
f) aprobă situatia
financiară anuală după analizarea rapoartelor consiliului de administratie si
al cenzorilor;
g) aprobă
repartizarea profitului conform legii;
h) hotărăste cu
privire la contractarea de împrumuturi bancare pe termen lung, inclusiv a celor
externe; stabileste competentele si nivelul de contractare a împrumuturilor
bancare de pe piata internă si externă;
i) hotărăste cu
privire la constituirea de noi persoane juridice sau asocierea cu alte persoane
juridice ori fizice din tară sau din străinătate;
j) analizează
rapoartele consiliului de administratie privind stadiul si perspectivele
referitoare la profit si dividende, pozitia pe piata internă si internatională,
nivelul tehnic, calitatea, forta de muncă, relatiile cu clientii;
k) se pronuntă
asupra gestiunii administratorilor si asupra modului de recuperare a
prejudiciilor produse societătii comerciale de acestia;
l) hotărăste cu
privire la gajarea sau închirierea unor sedii proprii;
m) aprobă
regulamentul de organizare si functionare a consiliului de administratie;
n) aprobă
delegările de competentă pentru consiliul de administratie.
(3) Pentru
atributiile mentionate la lit. c), d), e), f), g), h), i), l), m) si n)
adunarea generală a actionarilor nu va putea lua hotărâri decât în urma
obtinerii de către fiecare reprezentant a unui mandat special prealabil de la
organul care l-a numit.
(4) Adunarea
generală extraordinară a actionarilor se întruneste pentru a hotărî
următoarele:
a) schimbarea
formei juridice a societătii comerciale;
b) mutarea
sediului societătii comerciale;
c) schimbarea
obiectului de activitate;
d) majorarea sau
reducerea capitalului social;
e) fuziunea cu
alte societăti comerciale sau divizarea societătii comerciale;
f) dizolvarea
anticipată a societătii comerciale;
g) emisiunea de
obligatiuni;
h) orice altă
modificare a actului constitutiv sau orice altă hotărâre pentru care este
cerută aprobarea adunării generale extraordinare a actionarilor.
(5) Pentru
atributiile adunării generale extraordinare a actionarilor fiecare reprezentant
trebuie să obtină un mandat special de la organul care l-a numit.
(6) Adunarea
generală extraordinară a actionarilor va putea delega consiliului de
administratie exercitiul atributiilor sale mentionate la lit. b), c) si d).
ARTICOLUL 14
(1) Adunarea
generală a actionarilor se convoacă de către presedintele consiliului de
administratie, precum si în conditiile si de persoanele si/sau organismele
prevăzute de lege.
(2) Adunările
generale ordinare ale actionarilor au loc cel putin o dată pe an, în cel mult 4
luni de la încheierea exercitiului financiar, pentru examinarea situatiilor
financiare anuale pe anul precedent si pentru stabilirea programului de
activitate si a bugetului de venituri si cheltuieli pe anul în curs.
(3) Adunarea
generală a actionarilor va fi convocată ori de câte ori va fi nevoie, în
conformitate cu prevederile legale în vigoare si cu dispozitiile prezentului
statut, cu cel putin 15 zile înainte de data stabilită.
(4) Convocarea va
cuprinde locul si data tinerii adunării generale a actionarilor, precum si
ordinea de zi, cu mentionarea explicită a tuturor problemelor care vor face
obiectul dezbaterilor acesteia.
(5) Când pe
ordinea de zi figurează propuneri pentru modificarea statutului, convocarea va
trebuie să cuprindă textul integral al propunerilor.
(6) Adunarea
generală a actionarilor se întruneste la sediul societătii comerciale sau în
alt loc indicat în convocare.
(7) Adunarea
generală extraordinară a actionarilor va fi convocată ori de câte ori este
cazul, la solicitarea actionarului unic sau la cererea consiliului de
administratie ori a cenzorilor.
ARTICOLUL 15
Organizarea
adunării generale a actionarilor
(1) Pentru
validitatea deliberărilor adunării generale ordinare a actionarilor este
necesară prezenta actionarilor care să detină cel putin jumătate din
participarea la capitalul social, iar hotărârile trebuie să fie luate de
actionarii care detin majoritatea absolută din participarea la capitalul social
a celor prezenti la adunare, dacă în actul constitutiv sau în lege nu se
prevede o majoritate mai mare.
(2) Dacă adunarea
generală a actionarilor nu poate lucra din cauza neîndeplinirii conditiilor
mentionate la alin. (1), adunarea ce se va întruni după a doua convocare poate
să delibereze asupra problemelor înscrise în ordinea de zi a celei dintâi
adunări, oricare ar fi participarea la capitalul social detinută de actionarii
prezenti, cu majoritate.
(3) Pentru
validitatea deliberărilor adunării generale extraordinare a actionarilor, când
actul constitutiv nu dispune altfel, sunt necesare:
- la prima
convocare, prezenta actionarilor care detin trei pătrimi din participarea la
capitalul social, iar hotărârile să fie luate cu votul unui număr de actionari
care să detină cel putin jumătate din participarea la capitalul social;
- la convocările
următoare, prezenta actionarilor care detin jumătate din participarea la
capitalul social, iar hotărârile să fie luate cu votul unui număr de actionari
care să detină cel putin o treime din participarea la capitalul social.
(4) Adunarea
generală a actionarilor este prezidată de presedintele consiliului de
administratie, iar în lipsa acestuia, de către administratorul desemnat în
scris de acesta.
(5) Adunarea
generală a actionarilor, la propunerea presedintelui consiliului de
administratie, desemnează un secretar care să verifice lista de prezentă a
actionarilor si să întocmească procesele-verbale ale adunărilor generale ale
actionarilor.
(6)
Procesul-verbal al adunării generale a actionarilor se va scrie într-un
registru sigilat si parafat. Procesul-verbal va fi semnat de reprezentantii
actionarului, de persoana care a prezidat sedinta si de secretarul care l-a
întocmit.
(7) La sedintele
ordinare si extraordinare ale adunării generale a actionarilor în care se
dezbat probleme privitoare la raporturile de muncă cu personalul societătii
comerciale pot fi invitati si reprezentanti ai
organizatiilor sindicale si/sau reprezentanti ai salariatilor care nu
sunt membri de sindicat, fără drept de vot.
ARTICOLUL 16
Exercitarea
dreptului de vot în adunarea generală a actionarilor
(1) Hotărârile
adunării generale a actionarilor se iau prin vot deschis. Actionarii votează,
de regulă, prin ridicarea mâinii.
(2) La propunerea persoanei care prezidează sau a unui grup de actionari prezenti ori reprezentati, care detin cel putin o pătrime din capitalul social, se va putea decide ca votul să fie secret.
(3) Votul secret
este obligatoriu pentru alegerea membrilor consiliului de administratie si a
cenzorilor, pentru revocarea si pentru luarea hotărârilor referitoare la
răspunderea administratorilor.
(4) Hotărârile
adunării generale a actionarilor sunt obligatorii chiar si pentru actionarii
absenti sau nereprezentati.
(5) Hotărârile
adunării generale a actionarilor sunt semnate de reprezentantii actionarului
unic.
CAPITOLUL V
Consiliul
de administratie
ARTICOLUL 17
Organizare
(1) Societatea
comercială este administrată de un consiliu de administratie compus din 5
membri, dintre care unul este directorul general al acesteia. Membrii
consiliului de administratie sunt numiti si revocati de adunarea generală a
actionarilor. Membrii consiliului de administratie sunt numiti pe o perioadă de
cel mult 4 ani si sunt remunerati pentru această calitate cu o indemnizatie
lunară.
(2) Presedintele
consiliului de administratie poate fi si directorul general al societătii
comerciale.
(3) În situatia în
care se creează un loc vacant în consiliul de administratie, adunarea generală
a actionarilor propune un nou administrator în vederea ocupării acestuia.
Durata pentru care
este ales noul administrator pentru a ocupa locul vacant va fi egală cu
perioada care a rămas până la expirarea mandatului predecesorului său.
(4) Consiliul de
administratie se întruneste lunar la sediul societătii comerciale sau ori de
câte ori este necesar, la convocarea presedintelui sau a unei treimi din
numărul membrilor săi.
(5) Consiliul de
administratie îsi desfăsoară activitatea în baza propriului regulament si a
reglementărilor legale în vigoare.
(6) Consiliul de
administratie este prezidat de presedinte, iar în lipsa acestuia, de către un
membru, în baza mandatului presedintelui.
(7) Presedintele
numeste un secretar din afara consiliului de administratie. De preferat ar fi
ca acesta să fie secretarul adunării generale a actionarilor.
(8) Conducerea
societătii comerciale se asigură de către un director general, care poate fi si
presedintele consiliului de administratie.
(9) Pentru
valabilitatea hotărârilor este necesară prezenta a cel putin jumătate din
numărul membrilor consiliului de administratie, iar acestea se iau cu
majoritatea simplă a membrilor prezenti.
(10) Dezbaterile
consiliului de administratie au loc, conform ordinii de zi stabilite si
comunicate de presedinte, cu cel putin 7 zile înainte de data tinerii sedintei.
Dezbaterile se
consemnează în procesul-verbal al sedintei, care se scrie într-un registru
sigilat si parafat de presedintele consiliului de administratie.
(11)
Procesul-verbal se semnează de toti membrii consiliului de administratie
prezenti si de secretar.
(12) Pe baza
procesului-verbal secretarul consiliului de administratie redactează decizia
consiliului de administratie, care se semnează de presedinte.
(13) Consiliul de
administratie poate delega, prin regulamentul de organizare si functionare, o
parte din atributiile sale directorului general al societătii comerciale si
poate recurge, de asemenea, la experti pentru solutionarea anumitor probleme.
(14) În relatiile
cu tertii societatea comercială este reprezentată de directorul general, pe
baza si în limitele împuternicirilor date de consiliul de administratie, si în
această calitate semnează actele de angajare fată de acestia.
(15) Presedintele
consiliului de administratie este obligat să pună la dispozitie, în conditiile
legii, actionarilor, auditorului economico-financiar extern si cenzorilor, la
cererea acestora, toate documentele societătii comerciale.
(16) Membrii
consiliului de administratie vor depune o garantie conform prevederilor legale.
(17) Membrii
consiliului de administratie răspund individual sau solidar, după caz, fată de
societatea comercială pentru prejudiciile rezultate din infractiuni ori abateri
de la prevederile legale, pentru abaterea de la statut sau pentru greseli în
administrarea acesteia. În astfel de situatii ei vor putea fi revocati.
(18) Sunt
incompatibile cu calitatea de membru în consiliul de administratie persoanele
prevăzute în Legea nr.
31/1990 privind societătile comerciale, republicată.
(19) Nu pot fi
directori ai societătii comerciale si ai sucursalelor acesteia persoanele care
sunt incompatibile potrivit Legii nr.
31/1990, republicată.
(20) La sedintele
consiliului de administratie în care se dezbat probleme referitoare la
raporturile de muncă cu personalul societătii comerciale pot fi invitati si
reprezentantii sindicatului si/sau reprezentantii salariatilor care nu sunt membri
de sindicat, dar care nu vor avea drept de vot.
ARTICOLUL 18
Atributiile
consiliului de administratie, ale directorului general si ale directorilor
executivi
A. Consiliul de administratie are, în principal, următoarele atributii:
a) aprobă
structura organizatorică si regulamentul de organizare si functionare ale
societătii comerciale;
b) aprobă nivelul
garantiilor si modul de constituire a acestora pentru directorul general,
directorii executivi ai societătii comerciale si pentru persoanele care au calitatea
de gestionar;
c) încheie acte
juridice prin care să dobândească, să înstrăineze, să închirieze, să schimbe
sau să constituie în garantie bunuri aflate în patrimoniul societătii
comerciale, cu aprobarea adunării generale a actionarilor, atunci când legea
impune această conditie;
d) aprobă
delegările de competentă pentru directorul general si pentru persoanele din
conducere, în vederea executării operatiunilor societătii comerciale;
e) aprobă
competentele pe domenii de activitate (economic, comercial, tehnic,
administrativ, financiar, juridic etc.) în vederea realizării obiectului de
activitate al societătii comerciale;
f) aprobă
încheierea oricăror contracte pentru care nu a delegat competentă directorului
general al societătii comerciale;
g) supune anual
aprobării adunării generale a actionarilor, în termen de 60 de zile de la
încheierea exercitiului financiar, raportul cu privire la activitatea
societătii comerciale, situatia financiară anuală si contul de profit si
pierdere pe anul precedent, precum si proiectul programului de activitate si
proiectul bugetului de venituri si cheltuieli ale societătii comerciale pe anul
în curs;
h) convoacă
adunarea generală extraordinară a actionarilor ori de câte ori este nevoie si
cu prioritate la solicitarea scrisă a actionarului unic;
i) aprobă
încheierea contractelor de import-export până la limita cuantumului valoric
stabilit de adunarea generală a actionarilor;
j) stabileste
drepturile, obligatiile si responsabilitătile personalului societătii
comerciale, conform structurii organizatorice aprobate;
k) stabileste
competentele si nivelul de contractare a împrumuturilor bancare curente, a
creditelor comerciale pe termen scurt si mediu si aprobă eliberarea
garantiilor;
l) aprobă numărul
de posturi si normativul de constituire a compartimentelor functionale si de
productie;
m) aprobă
programele de productie, cercetare, dezvoltare si investitii;
n) stabileste si
aprobă politici pentru protectia mediului înconjurător, securitatea muncii,
potrivit reglementărilor legale în vigoare;
o) stabileste
tactica si strategia de marketing;
p) stabileste si
aprobă, în limita bugetului de venituri si cheltuieli aprobat de adunarea
generală a actionarilor, modificări în structura acestuia, în limita
competentelor pentru care a primit mandat;
q) negociază
contractul colectiv de muncă prin mandatarea directorului general si aprobă
regulamentul de organizare si functionare a societătii comerciale;
r) rezolvă orice
alte probleme stabilite de adunarea generală a actionarilor sau care sunt prevăzute
de legislatia în vigoare.
B. (1) Directorul
general reprezintă societatea comercială în raporturile cu tertii.
(2) Directorul
general are, în principal, următoarele atributii:
a) aplică
strategia si politicile de dezvoltare ale societătii comerciale, stabilite de
consiliul de administratie;
b) numeste,
suspendă sau revocă directorii executivi, cu avizul consiliului de
administratie;
c) angajează,
promovează si concediază personalul salariat, în conditiile legii;
d) participă la
negocierea contractului colectiv de muncă, ale cărui negociere si încheiere se
desfăsoară în conditiile legii, în limita mandatului dat de consiliul de
administratie;
e) negociază în
conditiile legii contractele individuale de muncă;
f) încheie acte
juridice, în numele si pe seama societătii comerciale, în limitele
împuternicirilor acordate de consiliul de administratie;
g) stabileste
îndatoririle si responsabilitătile personalului societătii comerciale;
h) aprobă
operatiunile de încasări si plăti potrivit competentelor legale si prezentului
statut;
i) aprobă
operatiunile de vânzare si cumpărare de bunuri potrivit competentelor legale si
prezentului statut;
j) împuterniceste
directorii executivi si orice altă persoană să exercite orice atributie din
sfera sa de competentă;
k) rezolvă orice
altă problemă pe care consiliul de administratie a stabilit-o în sarcina sa.
C. (1) Directorii
executivi sunt numiti de directorul general si se află în subordinea acestuia,
sunt functionari ai societătii comerciale, execută operatiunile acesteia si
sunt răspunzători fată de aceasta pentru îndeplinirea îndatoririlor lor, în
aceleasi conditii ca si membrii consiliului de administratie.
(2) Atributiile
directorilor executivi sunt stabilite prin regulamentul de organizare si
functionare a societătii comerciale.
CAPITOLUL VI
Gestiunea
ARTICOLUL 19
(1) Gestiunea
societătii comerciale este controlată de actionari si de 3 cenzori care sunt
alesi de adunarea generală a actionarilor. Durata mandatului lor este de 3 ani
si pot fi realesi. Cel putin unul dintre ei trebuie să fie contabil autorizat
în conditiile legii sau expert contabil.
(2) În perioada în
care Compania Natională de Transport al Energiei Electrice “Transelectrica” -
S.A. detine mai mult de 20% din capitalul social, unul dintre cenzori va fi
recomandat de Ministerul Finantelor Publice.
(3) Adunarea
generală a actionarilor alege, de asemenea, acelasi număr de cenzori si
supleanti ai acestora, care îi vor înlocui, în conditiile legii, pe cenzorii
titulari.
(4) Pentru a putea
exercita dreptul de control, cenzorilor li se pot prezenta, la cerere, date cu
privire la activitatea societătii comerciale, la situatia patrimoniului,
profitului si pierderilor.
(5) Cenzorii au
următoarele atributii principale:
a) în cursul
exercitiului financiar verifică gospodărirea mijloacelor fixe si a mijloacelor
circulante, portofoliul de efecte, casa si registrele de evidentă contabilă si
informează consiliul de administratie asupra neregulilor constatate;
b) la încheierea
exercitiului financiar controlează exactitatea inventarului, a documentelor si
a informatiilor prezentate de consiliul de administratie asupra conturilor
societătii comerciale, a situatiei financiare anuale si contului de profit si
pierdere, prezentând adunării generale a actionarilor un raport scris;
c) la lichidarea
societătii comerciale controlează operatiunile de lichidare;
d) prezintă
adunării generale a actionarilor punctul lor de vedere la propunerile de
reducere a capitalului social sau de modificare a statutului si a obiectului de
activitate ale societătii comerciale.
(6) Cenzorii sunt
obligati, de asemenea:
a) să facă în
fiecare lună si inopinat inspectii ale casei si să verifice existenta
titlurilor sau a valorilor care sunt proprietatea societătii comerciale ori
care au fost primite în gaj, cesiune sau depozit;
b) să ia parte la
adunările generale ordinare si extraordinare ale actionarilor, inserând în
ordinea de zi propunerile pe care le consideră necesare;
c) să constate
depunerea garantiei din partea administratorilor;
d) să vegheze ca
dispozitiile legii si ale prezentului statut să fie îndeplinite de
administratori si de lichidatori.
(7) Cenzorii se
întrunesc la sediul societătii comerciale si iau decizii în unanimitate. Dacă
nu se realizează unanimitatea, raportul cu divergente se înaintează adunării
generale a actionarilor.
(8) Cenzorii pot
convoca adunarea generală extraordinară a actionarilor, dacă aceasta nu a fost
convocată de consiliul de administratie, în cazul în care capitalul social s-a
diminuat cu mai mult de 10% timp de 2 ani consecutivi, cu exceptia primilor 2
ani de la constituirea societătii comerciale, sau ori de câte ori consideră
necesar pentru alte situatii privind încălcarea dispozitiilor legale si
statutare.
(9) Atributiile,
drepturile si obligatiile cenzorilor se completează cu dispozitiile legale în
materie.
(10) Cenzorii si
supleantii lor sunt numiti de adunarea generală a actionarilor pe o perioadă de
maximum 3 ani si pot fi realesi.
(11) Sunt
incompatibile cu calitatea de cenzor persoanele prevăzute în Legea nr. 31/1990,
republicată, si în reglementările legale în vigoare.
(12) Cenzorii sunt
obligati să depună înainte de începerea activitătii o garantie egală cu o
treime din garantia stabilită pentru membrii consiliului de administratie.
(13) În caz de deces,
împiedicare fizică sau legală, încetare ori renuntare la mandat a unui cenzor,
supleantul cel mai în vârstă îl înlocuieste.
(14) Dacă în acest
mod numărul cenzorilor nu se poate completa, cenzorii rămasi numesc altă
persoană în locul vacant, până la cea mai apropiată adunare generală a
actionarilor.
(15) În cazul în
care nu mai rămâne în functie nici un cenzor, consiliul de administratie va
convoca de urgentă adunarea generală a actionarilor, care va proceda la numirea
altor cenzori.
(16) Cenzorii vor
trece într-un registru special deliberările, precum si constatările făcute în
exercitiul mandatului lor.
(17) Revocarea
cenzorilor se va putea face numai de adunarea generală a actionarilor.
CAPITOLUL VII
Activitatea
ARTICOLUL 20
Finantarea
activitătii proprii
Pentru
îndeplinirea obiectului de activitate si în conformitate cu atributiile
stabilite, societatea comercială utilizează sursele de finantare constituite
conform legii, credite bancare si alte surse financiare.
ARTICOLUL 21
Exercitiul
financiar începe la data de 1 ianuarie si se încheie la data de 31 decembrie
ale fiecărui an. Primul exercitiu financiar începe la data înmatriculării
societătii comerciale.
ARTICOLUL 22
Personalul
(1) Personalul de
conducere si de executie din cadrul societătii comerciale este numit, angajat
si concediat de directorul general.
(2) Angajarea si
concedierea personalului din cadrul sucursalelor societătii comerciale se fac
de către conducătorul sucursalei, în limita delegării de competentă care i-a
fost acordată de conducerea filialei.
(3) Plata
salariilor si a impozitelor aferente, a cotelor de asigurări sociale, precum si
a altor obligatii fată de bugetul se stat se va face potrivit legii.
(4) Drepturile si
obligatiile personalului societătii comerciale se stabilesc prin regulamentul
de organizare si functionare, contractul colectiv de muncă si prin reglementări
proprii.
(5) Drepturile de
salarizare si celelalte drepturi de personal se stabilesc prin contractul
colectiv de muncă pentru personalul de executie.
ARTICOLUL 23
Rata amortizării
activelor corporale si necorporale din patrimoniul societătii comerciale se va
calcula potrivit metodei de amortizare stabilite de consiliul de administratie
în conformitate cu prevederile legale.
ARTICOLUL 24
Evidenta
contabilă si situatia financiară anuală
(1) Societatea
comercială va tine evidenta contabilă în lei, va întocmi situatia financiară
anuală si contul de profit si pierdere, având în vedere normele metodologice
elaborate de Ministerul Finantelor Publice.
(2) Situatia
financiară anuală si contul de profit si pierdere vor fi publicate în Monitorul
Oficial al României, Partea a IV-a, conform prevederilor legale.
ARTICOLUL 25
Calculul si
repartizarea profitului
(1) Profitul
societătii comerciale se stabileste pe baza situatiei financiare anuale
aprobate de adunarea generală a actionarilor. Profitul impozabil se stabileste
în conditiile legii.
(2) Profitul
societătii comerciale, rămas după plata impozitului pe profit, se va repartiza
conform hotărârii adunării generale a actionarilor si dispozitiilor legale în
vigoare.
(3) Societatea
comercială îsi constituie un fond de rezervă si alte fonduri, în conditiile
legii.
(4) Plata
dividendelor cuvenite actionarilor se face de către societatea comercială, în
conditiile legii, după aprobarea situatiei financiare anuale de către adunarea
generală a actionarilor.
(5) În cazul
înregistrării de pierderi adunarea generală a actionarilor va analiza cauzele
si va hotărî în consecintă, potrivit legii.
ARTICOLUL 26
Registrele
Societatea
comercială va tine, prin grija membrilor consiliului de administratie si,
respectiv, a cenzorilor, toate registrele prevăzute de lege.
CAPITOLUL
VIII
ARTICOLUL 27
Asocierea
(1) Societatea
comercială poate constitui, singură ori împreună cu alte persoane juridice sau
fizice, române ori străine, alte societăti comerciale sau alte persoane
juridice, în conditiile prevăzute de lege si de prezentul statut.
(2) Societatea
comercială poate încheia contracte de asociere cu alte persoane juridice sau
fizice, fără constituirea de noi persoane juridice, dacă asocierea este
destinată realizării scopului si obiectului său de activitate.
(3) Conditiile de
participare a societătii comerciale la constituirea de noi persoane juridice
sau în contracte de asociere se vor stabili prin actele constitutive ori prin
contractul de asociere, care vor fi aprobate de adunarea generală a
actionarilor în conditiile prevăzute de prezentul statut.
ARTICOLUL 28
Schimbarea
formei juridice
(1) Schimbarea
formei juridice a societătii comerciale se va putea face numai în temeiul
hotărârii adunării generale extraordinare a actionarilor si cu îndeplinirea
tuturor formalitătilor prevăzute de lege si de prezentul statut.
(2) În perioada în
care Compania Natională de Transport al Energiei Electrice “Transelectrica” -
S.A. este actionar unic, schimbarea formei juridice a Societătii Comerciale
Filiala “ICEMENERG - Service” - S.A. Bucuresti se va putea face numai cu
aprobarea Adunării generale a actionarilor a Companiei Nationale de Transport
al Energiei Electrice “Transelectrica” - S.A.
(3) Noua societate
comercială va îndeplini formalitătile legale de înregistrare si publicitate
cerute la înfiintarea societătilor comerciale.
ARTICOLUL 29
Dizolvarea
(1) Dizolvarea
societătii comerciale va avea loc în următoarele situatii:
a) imposibilitatea
realizării obiectului său de activitate;
b) declararea
nulitătii societătii comerciale;
c) hotărârea
adunării generale a actionarilor;
d) pierderi în
urma cărora activul net reprezintă mai putin de jumătate din valoarea
capitalului social, dacă adunarea generală extraordinară a actionarilor nu
decide reîntregirea capitalului social sau reducerea lui la valoarea rămasă;
e) deschiderea
procedurii privind falimentul;
f) când capitalul
social se reduce sub minimul legal;
g) alte cauze
prevăzute de lege sau de prezentul statut.
(2) Hotărârea de
dizolvare a societătii comerciale trebuie să fie înscrisă la oficiul
registrului comertului si publicată în Monitorul Oficial al României, Partea a
IV-a.
ARTICOLUL 30
Lichidarea
(1) Dizolvarea societătii comerciale are ca efect deschiderea procedurii de lichidare.
(2) Lichidarea
societătii comerciale si distributia produsului net al lichidării se fac în
conditiile legii si cu respectarea procedurii prevăzute de lege.
ARTICOLUL 31
Litigiile
(1) Litigiile de
orice fel, apărute între societatea comercială si persoane fizice sau juridice,
române ori străine, sunt de competenta instantelor judecătoresti de drept
comun.
(2) Litigiile
născute din raporturile contractuale dintre societatea comercială si persoanele
juridice române si străine pot fi solutionate si prin arbitraj, potrivit legii.
CAPITOLUL IX
Dispozitii
finale
ARTICOLUL 32
Prevederile
prezentului statut se completează cu dispozitiile Legii nr. 31/1990,
republicată, cu cele ale Codului comercial si ale celorlalte reglementări
legale în vigoare si pot fi modificate si completate prin hotărâre a adunării
generale a actionarilor societătii comerciale.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind gestionarea vehiculelor scoase din uz
În temeiul art.
108 din Constitutia
României, republicată, si al art. 54 pct. 1 lit. f) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 78/2000
privind regimul deseurilor, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
426/2001,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - (1) Prezenta
hotărâre reglementează măsurile de prevenire a producerii de deseuri provenite
de la vehiculele scoase din uz si reutilizarea, reciclarea, precum si alte
forme de valorificare a vehiculelor scoase din uz si a componentelor acestora,
în vederea reducerii cantitătii de deseuri destinate eliminării.
(2) Prevederile
prezentei hotărâri stabilesc măsuri pentru îmbunătătirea din punct de vedere al
protectiei mediului a activitătilor agentilor economici implicati în ciclul de
viată al vehiculelor si, în special, ale agentilor economici direct implicati
în tratarea vehiculelor scoase din uz.
(3) Prezenta
hotărâre se aplică cu respectarea legislatiei nationale privind standardele de
sigurantă, emisiile în atmosferă si nivelul emisiilor de zgomot, precum si cele
referitoare la protectia solului si a apei.
(4) Prevederile
prezentei hotărâri se aplică vehiculelor scoase din uz, inclusiv componentelor
si materialelor acestora, fără a se tine seama de modul în care vehiculul a
fost întretinut sau reparat pe toată durata utilizării acestuia si indiferent
dacă acesta este echipat cu componente furnizate de producător sau cu alte
componente a căror montare ca piese de schimb sau ca piese de înlocuire se
realizează respectându-se reglementările nationale în domeniu.
Art. 2. - În
sensul prezentei hotărâri, următorii termeni si expresii semnifică:
a) vehicul -
orice vehicul apartinând categoriilor M1 sau N1,
precum si vehiculele cu 3 roti, astfel cum sunt definite prin Ordinul
ministrului lucrărilor publice, transporturilor si locuintei nr.
211/2003 pentru aprobarea Reglementărilor privind conditiile tehnice pe
care trebuie să le îndeplinească vehiculele rutiere în vederea admiterii în
circulatie pe drumurile publice din România - RNTR 2, cu modificările si
completările ulterioare, cu exceptia mototriciclurilor;
b) vehicul scos
din uz - un vehicul devenit deseu, în sensul definitiei din anexa nr. IA la
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
78/2000 privind regimul deseurilor, aprobată cu modificări si completări
prin Legea nr.
426/2001;
c) producător -
fabricantul de vehicule sau importatorul profesional al unui vehicul în
România;
d) producător
individual - persoană fizică sau juridică care produce ori importă
vehicule, dar care nu desfăsoară această activitate cu titlu profesional;
e) prevenire -
măsurile care urmăresc reducerea cantitătii si nocivitătii pentru mediu a vehiculelor
scoase din uz, a materialelor si substantelor din componenta acestora;
f) tratare -
orice activitate desfăsurată după ce vehiculul scos din uz a fost predat unui
agent economic care desfăsoară activităti de depoluare, dezmembrare, tăiere,
măruntire, valorificare sau pregătire pentru eliminarea deseurilor măruntite,
precum si orice altă operatiune efectuată în vederea valorificării si/sau
eliminării vehiculelor scoase din uz si a componentelor lor;
g) reutilizare -
orice operatiune prin care componentele vehiculelor scoase din uz sunt
utilizate în acelasi scop pentru care au fost concepute;
h) reciclare -
reprelucrarea deseurilor într-un proces de productie în vederea utilizării în
scopul initial sau pentru alte scopuri, dar cu excluderea valorificării
energetice;
i) valorificare
energetică - utilizarea deseurilor combustibile ca mijloc de generare a
energiei, prin incinerare directă sau coincinerare, cu sau fără alte deseuri,
dar cu recuperarea căldurii;
j) valorificare
- oricare dintre operatiunile prevăzute în anexa nr. IIB la Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr.
78/2000, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
426/2001;
k) eliminare -
oricare dintre operatiunile prevăzute în anexa nr. IIA la Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr.
78/2000, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
426/2001;
l) agenti
economici - producătorii, distribuitorii, colectorii, companiile de
asigurare, precum si agentii care au ca obiect de activitate tratarea,
recuperarea, reciclarea vehiculelor scoase din uz, inclusiv a componentelor si
materialelor acestora;
m) substantă
periculoasă - orice substantă considerată periculoasă potrivit art. 7 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
200/2000 privind clasificarea, etichetarea si ambalarea substantelor si
preparatelor chimice periculoase, aprobată cu modificări prin Legea nr.
451/2001;
n) instalatie
de măruntire a vehiculelor scoase din uz - orice instalatie utilizată
pentru tăierea în bucăti sau pentru fragmentarea vehiculelor scoase din uz,
inclusiv în scopul obtinerii de resturi metalice direct refolosibile;
o) informatii
referitoare la dezmembrare – toate informatiile necesare pentru tratarea
corespunzătoare si ecologic ratională a vehiculelor scoase din uz. Aceste
informatii vor fi puse la dispozitie agentilor economici care detin instalatii
de tratare autorizate de către producătorii de vehicule si producătorii de
componente sub formă de manuale sau pe suport electronic, cum ar fi CD-ROM,
servicii on-line;
p) piesă de
înlocuire - piesă destinată să înlocuiască la un vehicul acea piesă cu care
vehiculul a fost omologat de tip;
r) masă medie
la gol a vehiculului - masă proprie a vehiculului, conform cărtii de
identitate a vehiculului, minus masa continutului rezervorului de carburant
umplut la 90% din capacitate si masa conducătorului auto evaluată la 75 kg;
s) depoluare -
golirea de fluide si de substante chimice periculoase a vehiculelor scoase din
uz, cu respectarea prevederilor anexei nr. 1 la prezenta hotărâre;
t) certificat
de distrugere - certificatul eliberat ultimului detinător al vehiculului
scos din uz de către unitătile autorizate pentru colectare/tratare.
Art. 3. - În
scopul prevenirii aparitiei deseurilor, producătorii de vehicule, în colaborare
cu producătorii de componente si de materiale, vor lua măsurile necesare
pentru:
a) limitarea si
reducerea pe cât posibil a utilizării substantelor periculoase la constructia
vehiculelor, începând din faza de proiectare, pentru a evita poluarea mediului,
facilitarea reciclării componentelor si materialelor, precum si evitarea
eliminării deseurilor periculoase;
b) conceperea si
construirea noilor vehicule cu luarea în considerare a posibilitătilor de
dezmembrare, reutilizare si valorificare a componentelor si materialelor
acestora;
c) dezvoltarea
utilizării materialelor reciclate la producerea de noi vehicule sau alte
produse.
Art. 4. - (1)
Materialele si componentele vehiculelor vor fi introduse pe piată numai dacă nu
contin plumb, mercur, cadmiu si crom hexavalent.
(2) Materialele si
componentele vehiculelor exceptate de la aplicarea prevederilor alin. (1),
precum si conditiile în care se pot utiliza se aprobă prin ordin comun al
ministrului mediului si gospodăririi apelor si al ministrului economiei si
comertului, în termen de 90 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al
României, Partea I, a prezentei hotărâri.
Art. 5. -
Producătorii de vehicule si producătorii de componente sau de materiale au
obligatia de a codifica componentele si materialele pentru a facilita
identificarea acestora la dezmembrarea pentru reutilizare, valorificare,
reciclare. Pot fi aplicate ca standarde de referintă următoarele: SR EN ISO
1043-1:2003, SR ISO 1043-2:1995, SR EN ISO 11469:2001 pentru componente din
materiale plastice si SR ISO 1629:1993 pentru componente din cauciuc sau latex,
cu exceptia anvelopelor.
Art. 6. - (1)
Producătorii, în colaborare cu agentii economici implicati în gestionarea
vehiculelor scoase din uz, sunt obligati să publice în cartea tehnică sau prin
alte mijloace de informare informatii privind:
a) constructia
vehiculelor si a componentelor acestora din punct de vedere al posibilitătilor
de reciclare si valorificare a acestora;
b) modalitătile de
tratare ecologică a vehiculelor uzate, în special în ceea ce priveste
dezmembrarea si evacuarea tuturor fluidelor;
c) dezvoltarea si
optimizarea metodelor de reutilizare, reciclare si recuperare a vehiculelor
uzate si a componentelor acestora;
d) progresele
realizate în domeniul valorificării si reciclării în scopul reducerii
cantitătii de deseuri, precum si pentru cresterea gradului de valorificare si
reciclare.
(2) Producătorii
au obligatia de a pune la dispozitie potentialilor cumpărători informatiile
prevăzute la alin. (1).
Date generale
referitoare la informatiile prevăzute la alin. (1) vor fi incluse în
materialele promotionale utilizate la comercializarea noilor vehicule.
Art. 7 - (1)
Producătorii de vehicule au obligatia de a furniza gratuit agentilor economici
autorizati, care realizează dezmembrarea si/sau tratarea vehiculelor scoase din
uz, la cererea acestora si cu respectarea secretului industrial si comercial,
informatii privind dezmembrarea tipurilor noi de vehicule în termen de cel mult
6 luni de la punerea pe piată a acestora. Aceste informatii vor privi
componentele si materialele, precum si localizarea tuturor substantelor
periculoase utilizate cu scopul atingerii obiectivelor prevăzute la art. 15.
(2) Producătorii
de componente pentru vehicule trebuie să furnizeze agentilor economici
autorizati, care realizează dezmembrarea si/sau tratarea vehiculelor scoase din
uz, la cererea acestora si cu respectarea secretului industrial si comercial,
informatiile necesare privind dezmembrarea, depozitarea si testarea
componentelor reutilizabile.
Art. 8. -
Persoanele fizice sau persoanele juridice detinătoare de vehicule scoase din uz
au următoarele obligatii:
a) să nu abandoneze vehiculele scoase din uz ori componentele solide si/sau lichide ale acestora, pe sol, în apele de suprafată si ale mării teritoriale;
b) să predea
vehiculele scoase din uz agentilor economici autorizati să desfăsoare
activităti de colectare si/sau tratare a vehiculelor scoase din uz.
Art. 9. - (1)
Producătorii de vehicule trebuie să asigure, individual sau prin contracte cu
terte părti, preluarea de la ultimul detinător a vehiculelor pe care le-au
introdus pe piată, atunci când acestea devin vehicule scoase din uz.
(2) În scopul
aplicării prevederilor alin. (1), producătorii de vehicule vor asigura,
individual sau prin contracte cu terte părti, minimum:
a) un punct de
colectare în fiecare judet;
b) un punct de
colectare în fiecare oras cu peste 100.000 de locuitori;
c) 3 puncte de
colectare în municipiul Bucuresti.
(3) Producătorii
de vehicule trebuie:
a) să transmită
anual Ministerului Mediului si Gospodăririi Apelor lista cu punctele de
colectare desemnate, potrivit obligatiilor prevăzute la alin. (1);
b) să afiseze
lista cu punctele de colectare prevăzute la alin. (2) la punctele de vânzare a
vehiculelor noi; lista va include detaliile de contact privind persoanele care
reprezintă aceste puncte de colectare;
c) să pună la
dispozitie publicului, prin publicarea pe Internet, lista prevăzută la lit. a)
a prezentului alineat.
Art. 10. - (1)
Predarea vehiculului scos din uz către punctele de colectare prevăzute la art.
9 alin. (2) se face fără nici o cheltuială a detinătorului care îl predă.
(2) Sunt exceptate
de la aplicarea prevederilor alin. (1):
a) vehiculele
scoase din uz, care nu sunt înmatriculate sau pentru care ultima înmatriculare
nu s-a făcut în România, potrivit prevederilor legale în vigoare;
b) vehiculele
scoase din uz, care au fost înmatriculate temporar în România;
c) vehiculele
scoase din uz, care nu mai contin una sau mai multe componente esentiale, în
mod special grupul motopropulsor, trenul de rulare, caroseria, sasiul,
catalizatorul sau echipamentele electronice de gestionare a functiilor
vehiculului;
d) vehiculele
scoase din uz, cărora li s-au adăugat deseuri.
Art. 11. - (1)
Colectarea vehiculelor scoase din uz se va face numai în baza prezentării
agentului economic care efectuează colectarea si/sau dezmembrarea a
următoarelor documente:
a) cartea de
identitate a vehiculului (original si o copie care va fi predată agentului
economic care efectuează colectarea si/sau dezmembrarea);
b) pentru persoane
fizice, documentul de identitate al ultimului proprietar, dacă acesta
efectuează predarea vehiculului, sau al altei persoane împuternicite de acesta
printr-un act notarial să efectueze predarea vehiculului uzat, precum si actul
notarial de împuternicire, după caz;
c) pentru persoane
juridice, documentul de identitate al persoanei delegate de societatea
detinătoare a vehiculului scos din uz să efectueze predarea vehiculului si
delegatia din partea societătii detinătoare a vehiculului scos din uz pentru
persoana care va efectua predarea vehiculului.
(2) Se exceptează
de la aplicarea prevederilor lit. a) si b) ale alin. (1) vehiculele fără
proprietar sau abandonate pe domeniul public ori privat al statului sau al
unitătilor administrativ-teritoriale si trecute, potrivit legii, în
proprietatea unitătilor administrativ-teritoriale de pe a căror rază au fost
ridicate.
(3) Agentii
economici autorizati pentru colectarea vehiculelor scoase din uz au obligatia
de a emite ultimului detinător al vehiculului scos din uz un certificat de distrugere,
la preluarea vehiculului scos din uz. În cazul în care agentii economici
desfăsoară doar activităti de colectare, certificatele de distrugere vor fi
emise în numele unitătilor de tratare cu care au contract, cu acordul scris al
acestora si cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
(4) Modelul si
conditiile de emitere ale certificatului de distrugere se aprobă prin ordin
comun al ministrului mediului si gospodăririi apelor, al ministrului
administratiei si internelor si al ministrului transporturilor, constructiilor
si turismului, în termen de 90 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al
României, Partea I, a prezentei hotărâri.
Art. 12. - (1)
Colectarea si tratarea vehiculelor scoase din uz, care au fost introduse pe
piată de producători individuali sau ale căror producători si-au încetat
activitatea, se asigură prin proiecte finantate de la Fondul pentru mediu,
conform legislatiei în vigoare.
(2) Finantarea
proiectelor prevăzute la alin. (1) se face numai în cazul în care se dovedeste
cu documente că nivelul costurilor de colectare si tratare a vehiculelor scoase
din uz depăseste veniturile obtinute din vânzarea pieselor reutilizabile si a
materiilor prime secundare, rezultate din tratarea acestora.
Art. 13. - Agentii
economici care efectuează operatiuni de întretinere si reparatii auto au
obligatia de a preda pentru reciclare, valorificare sau reutilizare materialele
si piesele înlocuite, care constituie deseuri, către agentii economici
autorizati, potrivit prevederilor legislatiei în vigoare.
Art. 14. - (1)
Agentii economici care desfăsoară activităti de colectare si dezmembrare a
vehiculelor scoase din uz trebuie să fie autorizati potrivit prevederilor
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
78/2000, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
426/2001, si ale Ordonantei Guvernului nr.
82/2000 privind autorizarea agentilor economici care desfăsoară activităti
de reparatii, de reglare, de modificări constructive, de reconstructie a
vehiculelor rutiere, precum si de dezmembrare a vehiculelor uzate, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr.
222/2003, cu modificările ulterioare.
(2) Agentii
economici care desfăsoară activităti de valorificare si/sau eliminare a
componentelor si materialelor rezultate în urma dezmembrării vehiculelor scoase
din uz trebuie să fie autorizati potrivit prevederilor Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr.
78/2000, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
426/2001, si ale Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile,
republicată, cu modificările ulterioare.
(3) Agentii
economici care desfăsoară activităti de colectare si tratare a vehiculelor
scoase din uz sunt obligati să respecte cerintele minime prevăzute în anexa nr.
1.
(4) În vederea
respectării obligatiilor prevăzute în anexa nr. 1, agentii economici prevăzuti
la alin. (1) au obligatia ca, în termen de 18 luni de la publicarea în
Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei hotărâri, să solicite
autoritătii teritoriale pentru protectia mediului revizuirea autorizatiei de
mediu.
(5) Agentii
economici care desfăsoară activităti de dezmembrare si/sau tratare a
vehiculelor scoase din uz au obligatia de a tine evidenta tuturor categoriilor
de deseuri si a componentelor reutilizabile.
Art. 15. - (1)
Începând cu data de 1 ianuarie 2007, agentii economici trebuie să asigure
realizarea următoarelor obiective, luând în considerare masa medie la gol:
a) reutilizarea si
valorificarea a cel putin 75% din masa vehiculelor fabricate înainte de 1
ianuarie 1980;
b) reutilizarea si
valorificarea a cel putin 85% din masa vehiculelor fabricate după 1 ianuarie
1980;
c) reutilizarea si reciclarea a 70% din masa vehiculelor fabricate înainte de 1 ianuarie 1980;
d) reutilizarea si
reciclarea a 80% din masa vehiculelor fabricate începând cu data de 1 ianuarie
1980.
(2) Începând cu
data de 1 ianuarie 2015, agentii economici trebuie să asigure realizarea
următoarelor obiective, luând în considerare masa medie la gol:
a) reutilizarea si
valorificarea a cel putin 95% din masa vehiculelor, pentru toate vehiculele
scoase din uz;
b) reutilizarea si
reciclarea a cel putin 85% din masa vehiculelor, pentru toate vehiculele scoase
din uz.
(3) Prevederile
alin. (1) si (2) si, de asemenea, prevederile art. 5 si 7 nu se aplică
vehiculelor cu destinatii speciale, astfel cum sunt definite în Ordinul
ministrului lucrărilor publice, transporturilor si locuintei nr.
211/2003, cu modificările si completările ulterioare.
(4) Obiectivele
prevăzute la alin. (1) se pot realiza în următoarele moduri:
a) individuale
către producători, în instalatii proprii, sau în instalatii autorizate ale unor
alti agenti economici cu care producătorii au contract;
b) prin
transferarea acestei responsabilităti către o persoană juridică autorizată în
acest scop de către Ministerul Mediului si Gospodăririi Apelor.
(5) Procedura si
criteriile de autorizare pentru persoanele juridice prevăzute la alin. (4) lit.
b) se stabilesc prin ordin comun al ministrului mediului si gospodăririi apelor
si al ministrului economiei si comertului, în termen de 12 luni de la
publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei hotărâri.
(6) În scopul
monitorizării atingerii obiectivelor prevăzute la alin. (1) si (2), agentii
economici care desfăsoară operatiuni de tratare a vehiculelor scoase din uz au
obligatia de a transmite autoritătilor teritoriale pentru protectia mediului
formularele prevăzute în anexa nr. 2, completate pentru anul precedent, până la
data de 15 martie a anului în curs.
(7) La interval de
3 ani, Ministerul Mediului si Gospodăririi Apelor înaintează Comisiei Europene
un raport privind punerea în aplicare a prezentei hotărâri. Raportul este
întocmit pe baza formularelor prevăzute la alin. (6), cu scopul de a stabili o
bază de date privind vehiculele uzate si tratarea acestora. Raportul contine
informatii relevante referitoare la posibilele modificări în structura
comercializării autovehiculelor si în sectoarele de colectare, dezmembrare,
tăiere, recuperare si reciclare, care pot duce la perturbarea concurentei între
sau în interiorul statelor membre ale Uniunii Europene. Formularele sau
schemele sunt trimise statelor membre ale Uniunii Europene cu 6 luni înainte de
începutul perioadei acoperite de raport. Raportul este înaintat Comisiei Europene
în termen de 9 luni de la sfârsitul perioadei de 3 ani pe care o acoperă.
Art. 16. - (1)
Vehiculele fabricate în serie mică sau cele apartinând sfârsitului de serie de
fabricatie, astfel cum sunt definite în Ordinul ministrului lucrărilor publice,
transporturilor si locuintei nr.
211/2003, cu modificările si completările ulterioare, sunt exceptate de la
aplicarea art. 12 si 15.
(2) Pentru
vehiculele cu 3 roti se aplică numai prevederile art. 8, 9 si 14.
Art. 17. - (1)
Constituie contraventii următoarele fapte si se sanctionează după cum urmează:
a) nerespectarea
obligatiilor prevăzute la art. 6, cu amendă de la 10.000.000 la 20.000.000 lei;
b) nerespectarea
prevederilor art. 7 si ale art. 15 alin. (1), (2) si (6), cu amendă de la
75.000.000 lei la 150.000.000 lei;
c) nerespectarea
prevederilor art. 5, 9, 13 si 14, cu amendă de la 100.000.000 lei la
200.000.000 lei si cu suspendarea temporară a activitătii agentului economic
până la conformarea cu prevederile prezentei hotărâri;
d) punerea pe
piată a vehiculelor cu încălcarea prevederilor art. 4, cu amendă de la
100.000.000 lei la 300.000.000 lei si cu suspendarea temporară a activitătii
agentului economic până la conformarea cu prevederile prezentei hotărâri.
(2) Constatarea
contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de către personalul
împuternicit al Autoritătii Nationale de Control, prin Garda Natională de
Mediu, sau al celorlalte autorităti competente potrivit legii.
(3)
Contraventiilor prevăzute la alin. (1) si (2) le sunt aplicabile dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobată cu modificări
si completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările ulterioare, inclusiv cele prevăzute la art. 28
din ordonanta mentionată.
Art. 18. -
Prezenta hotărâre intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al
României, Partea I, cu exceptia art. 4, 5, 10, 12 si a art. 15 alin. (7), care
intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2007, si a art. 9, care intră în vigoare
la data de 1 octombrie 2006.
Art. 19. - Anexele
nr. 1 si 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 20. -
Prezenta hotărâre transpune Directiva 2000/53/CE privind vehiculele scoase din
uz, publicată în Jurnalul Oficial al Comunitătii Europene (JOCE) nr. L 269 din
21 octombrie 2000, P. 0034-0043, cu exceptia art. 4 alin. (2) si art. 5 alin.
(3) paragraful 2 si 3, care vor fi transpuse prin ordin al ministrului mediului
si gospodăririi apelor, până la data aderării României la Uniunea Europeană.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul
mediului si gospodăririi apelor,
Florin
Stadiu,
secretar de
stat
p. Ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului,
Traian
Panait,
secretar de
stat
p. Ministrul
integrării europene,
Andrei
Popescu,
secretar de
stat
p. Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 21 decembrie 2004.
Nr. 2.406.
ANEXA Nr. 1
necesar a
fi îndeplinite de către unitătile de colectare si de cele de tratare a
vehiculelor scoase din uz, în scopul minimizării impactului asupra mediului al
colectării, dezmembrării si reciclării vehiculelor scoase din uz, precum si a
eliminării în conditii de sigurantă pentru mediu a deseurilor rezultate
1. Cerinte care
trebuie îndeplinite de unitătile de colectare:
a) unitătile de
colectare nu au dreptul să trateze vehiculele scoase din uz, în mod special în
ceea ce priveste evacuarea fluidelor si dezmembrarea acestora.
Acestea trebuie să
încheie contracte cu unitătile de tratare în ceea ce priveste perioadele de
preluare a vehiculelor, în scopul evitării prejudiciilor produse mediului de
stocarea prelungită a acestora si al evitării blocării activitătii de
colectare. Aceste prevederi nu se aplică agentilor economici care sunt
autorizati să desfăsoare activităti de colectare si tratare;
b) unitătile de
colectare trebuie să detină toate autorizatiile necesare pentru activitatea
desfăsurată, conform prevederilor legale în vigoare;
c) este interzisă
stocarea vehiculelor unul peste altul, precum si asezate pe una dintre părtile
laterale sau pe plafon. Vehiculele trebuie stocate în asa fel încât să se evite
orice prejudiciu ce ar putea fi adus componentelor care contin fluide sau
părtilor usor demontabile din sticlă (cum ar fi: parbrizul, luneta sau
geamurile laterale);
d) suprafata
pentru colectare trebuie împărtită într-o suprafată unde vehiculele scoase din
uz sunt predate de către detinători si o suprafată pentru stocarea temporară a
acestora în vederea predării către unitătile de tratare.
Această ultimă
suprafată trebuie să fie protejată împotriva scurgerilor de ulei mineral, în
conformitate cu reglementările legale în vigoare, si să prezinte o retea de
drenare a apelor meteorice. Dacă suprafata este acoperită, existenta retelei de
drenare nu mai este obligatorie;
e) detinerea
echipamentelor necesare transportării vehiculelor la unitătile de tratare,
tinându-se seama de faptul că vehiculele uzate colectate nu mai au drept de
circulatie pe drumurile publice o dată cu emiterea certificatului de distrugere
si implicit cu radierea din circulatie;
f) sunt
obligatorii detinerea în cantităti suficiente si stocarea în conditii
corespunzătoare a substantelor pentru tratarea si neutralizarea oricăror
posibile scurgeri de fluide;
g) este
obligatorie detinerea de instalatii de epurare a apelor, inclusiv a apelor
meteorice, în conformitate cu reglementările legale în vigoare;
h) unitatea de
colectare trebuie să aibă o capacitate adecvată de prevenire si stingere a
incendiilor;
i) unitatea de
colectare trebuie să fie îngrădită, pentru a preveni accesul persoanelor
neautorizate;
j) este
obligatorie amplasarea unui indicator în apropierea căii de acces, în care să
se specifice denumirea, adresa si orele de functionare ale unitătii;
k) toate
vehiculele scoase din uz, colectate de la ultimul detinător, precum si cele
care urmează să fie transferate către unitătile de tratare vor fi evidentiate
în scris într-un registru de operare. În plus, vor fi înregistrate următoarele
informatii:
- copii ale
cărtilor de identitate ale vehiculelor uzate colectate;
- pentru persoanele
fizice - copii ale documentelor de identitate ale ultimilor proprietari sau ale
persoanelor împuternicite de acestia printr-un document notarial să efectueze
predarea vehiculelor uzate;
- pentru
persoanele juridice - copii ale documentelor de identitate ale persoanelor
delegate de societătile detinătoare ale vehiculelor scoase din uz să efectueze
predarea acestora;
- copii ale
certificatelor de distrugere ale tuturor vehiculelor scoase din uz, preluate;
- probleme
deosebite si avarii incluzând cauzele si măsurile de remediere ale acestora.
Registrul de
operare va fi prezentat, la cerere, autoritătilor responsabile cu controlul.
2. Cerinte
pentru unitătile de tratare:
a) zona de lucru
trebuie să fie împărtită în:
- zona de livrare
(primire si înregistrare);
- zona de
depozitare preliminară a vehiculelor care nu au fost tratate prealabil;
- zona de
pretratare a vehiculelor scoase din uz;
- zona de
depozitare a vehiculelor pretratate;
- zona de
dezmembrare;
- zona de stocare
a părtilor reutilizabile care nu contin fluide;
- zona de stocare
a părtilor reutilizabile care contin fluide;
- zona de stocare
a deseurilor solide pentru reciclare/valorificare energetică/eliminare;
- zona de stocare
a deseurilor fluide pentru reciclare/valorificare energetică/eliminare;
- zona de stocare
a vehiculelor dezmembrate ce vor fi transportate către shredder;
- zona de
compactare (dacă se efectuează această operatiune).
Toate zonele
trebuie să fie identificate în mod clar;
b) zonele ce
servesc pentru stocarea vehiculelor scoase din uz primite trebuie să fie
impermeabilizate;
c) pe durata
depozitării, înaintea pretratării si dezmembrării, este interzisă stocarea
vehiculelor asezate pe una dintre părtile laterale sau pe plafon, pentru a
preveni scurgerea fluidelor. Depozitarea vehiculelor uzate unul peste altul
este admisă numai dacă există echipamentele necesare pentru a se asigura
prevenirea deformării si deteriorării componentelor care contin fluide.
d) în zonele în
care se realizează pretratarea, dezmembrarea, stocarea fluidelor si a părtilor
care contin fluide, precum si compactarea trebuie luate măsuri pentru a se
asigura evitarea degradării deseurilor valorificabile;
e) vehiculele
scoase din uz, pretratate si dezmembrate, trebuie depozitate pe suprafete
impermeabile astfel încât să fie evitată contaminarea solului sau a pânzei
freatice;
f) operatorii au
obligatia de a tine un registru de evidentă a operatiunilor de tratare;
g) este
obligatorie detinerea de instalatii de epurare a apelor, inclusiv a apelor
meteorice, în conformitate cu reglementările legale în vigoare;
h) unitatea
trebuie să aibă o capacitate corespunzătoare de depozitare a anvelopelor uzate
si să prevină formarea de stocuri;
i) unitatea
trebuie să aibă o capacitate adecvată de prevenire si stingere a incendiilor;
Pretratare
j) la primirea
vehiculelor scoase din uz operatorii unitătilor de tratare vor efectua cu
prioritate, în cel mai scurt timp posibil, următoarele operatiuni de
pretratare:
- îndepărtarea
acumulatorilor;
- demontarea
rezervorului de combustibil lichid sau gazos de către personal autorizat,
conform instructiunilor producătorului;
- tratarea
componentelor pirotehnice, fie prin dezmembrare si eliminare conform
instructiunilor producătorului, fie prin detonare, pentru a le face inofensive
atât timp cât sunt instalate pe vehicule;
- îndepărtarea pe
cât posibil a tuturor componentelor continând mercur;
k) înaintea
oricărei tratări operatorii unitătilor de tratare trebuie să îndepărteze de pe
vehicule si să colecteze selectiv următoarele fluide si materiale:
- combustibilul
(inclusiv gazul lichefiat);
- lichidul de
răcire;
- lichidul de
frână;
- lichidul de
spălare a parbrizului;
- agentul
frigorific din instalatia de aer conditionat;
- filtrul de ulei;
- condensatoare ce
contin PCB/PCT;
- uleiul de motor,
de transmisie, uleiul hidraulic si cel utilizat în amortizoare, cu exceptia
cazului când acestea sunt necesare pentru reutilizarea componentelor care le
contin.
Componentele si
materialele care prezintă riscuri pentru pânza freatică si pentru apele de
suprafată vor fi depozitate pe suprafete acoperite si impermeabilizate;
Tratare
l) înaintea
oricărei tratări ulterioare, operatorii unitătilor de tratare vor trebui să
îndepărteze următoarele substante, materiale sau componente, din cauza
pericolului pe care acestea îl prezintă:
- componentele
potential periculoase indicate de producători;
- suspensiile,
dacă nu au fost golite de fluide;
- componentele
continând azbest;
- componentele
continând mercur, cum ar fi întrerupătoarele, în măsura în care este posibil;
- componentele si
materialele care contin cadmiu, plumb, crom hexavalent;
- substantele care
nu au legătură cu vehiculele scoase din uz;
m) înainte de
transferarea vehiculelor dezmembrate către shredder sau către o altă instalatie
de tratare ulterioară, operatorii unitătilor de tratare trebuie să asigure cu
prioritate dezasamblarea următoarelor componente:
- convertoare
catalitice;
- greutăti de
echilibrare;
- jante de
aluminiu;
- lunetă, parbriz
si geamuri laterale;
- anvelope;
- componente mari
de plastic, cum sunt barele de protectie, grila radiatorului, dacă acestea nu
sunt separate în timpul sau după procesul de tocare/măruntire într-o manieră
care să permită reciclarea materialelor;
- componente
metalice care contin cupru, aluminiu si magneziu, dacă respectivele metale nu
vor fi separate în timpul sau după procesul de tocare/măruntire;
n) componentele si
substantele obtinute din vehiculele scoase din uz trebuie să fie reciclate sau
reutilizate într-o măsură cât mai mare, acordându-se prioritate reutilizării.
În măsura
posibilitătilor tehnice si financiare, lichidul de frână, uleiurile hidraulice,
lichidul de răcire si agentul frigorific din instalatia de aer conditionat
trebuie să fie reciclate.
Deseurile care vor
fi reciclate trebuie să fie depozitate separat de deseurile care urmează să fie
eliminate;
o) vehiculele
pretratate sau dezmembrate pot fi compactate în instalatii corespunzătoare în
scopul transportării, dacă s-a asigurat demontarea tuturor componentelor care
pot fi reutilizate sau reciclate;
Documente
p) operatorii
unitătilor de tratare au obligatia de a tine un registru de operare în care se
vor mentiona datele de identificare a vehiculelor, operatiile de evacuare a
fluidelor, reutilizarea si reciclarea materialelor, materialele valorificate
energetic, alte tratamente aplicate unor componente;
r) registrul de
operare va contine si toate datele esentiale privind functionarea unitătii,
care rezultă din principiile de transparentă si trasabilitate în ceea ce
priveste gestionarea ecologică si ratională a vehiculelor
scoase din uz,
respectiv:
- copii ale
certificatelor de distrugere;
- inventarele si
locatiile, pe tipuri si cantităti, ale tuturor substantelor, materialelor si
componentelor rezultate în urma operatiunilor de pretratare si tratare a
vehiculelor uzate;
- evidenta tuturor
deseurilor reciclate sau eliminate, precum si informatii privind componentele
reutilizate;
- informatii
privind fluxurile de deseuri din alte domenii de activitate ale unitătii, care
vor fi eliminate împreună cu fluxurile de deseuri rezultate de la gestionarea
vehiculelor scoase din uz;
- probleme în
functionare, cauzele acestora si măsurile luate pentru solutionarea acestora.
ANEXA Nr. 2
Materiale
provenite de la depoluarea si dezmembrarea vehiculelor scoase din uz
(în tone
pe an)
Materiale
provenite de la depoluare si dezmembrare(**) |
Reutilizare (A) |
Reciclare (B1) |
Valorificare energetică (C1) |
Valorificare totală (D1 = B1 +
C1) |
Eliminare E1 |
Acumulatori cu plumb |
|
|
|
|
|
Uleiuri de motor, de transmisie si de ungere |
|
|
|
|
|
Lichide (excluzând combustibilul) |
|
|
|
|
|
Filtre de ulei |
|
|
|
|
|
Alte materiale provenite de la depoluare
(excluzând combustibilul) |
|
|
|
|
|
Catalizatori |
|
|
|
|
|
Componente metalice |
|
|
|
|
|
Anvelope |
|
|
|
|
|
Componente mari de plastic |
|
|
|
|
|
Sticlă |
|
|
|
|
|
Total |
|
|
|
|
|
Materiale
provenite de la tocarea/măruntirea vehiculelor scoase din uz
(în tone
pe an)
Materiale
provenite de la depoluare si dezmembrare(**) |
Reutilizare (A) |
Reciclare (B2) |
Valorificare energetică (C2) |
Valorificare totală (D2 = B2 +
C2) |
Eliminare E2 |
Materiale feroase (otel) |
|
|
|
|
|
Metale neferoase (aluminiu, cupru, zinc,
plumb etc.) |
|
|
|
|
|
Fractie usoară rezultată în urma
tocării/măruntirii (SLF) |
|
|
|
|
|
Altele |
|
|
|
|
|
Total |
|
|
|
|
|
Monitorizarea
vehiculelor scoase din uz (părtilor vehiculelor scoase din uz)
exportate
pentru tratare (în tone pe an)
Masa totală
a vehiculelor care sunt exportate pentru fiecare tară1) (**) |
Totalul
vehiculelor scoase din uz (părtilor vehiculelor scoase din uz) exportate,
care au fost reciclate(F1) |
Totalul
vehiculelor scoase din uz (părtilor vehiculelor scoase din
uz) exportate, care au fost valorificate energetic (F2) |
Totalul
vehiculelor scoase din uz (părtilor vehiculelor care au fost scoase din uz)
(F3) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(**) Se vor utiliza, acolo unde este posibil,
codurile conform Hotărârii Guvernului nr.
856/2002 privind evidenta gestiunii deseurilor si pentru aprobarea listei
cuprinzând deseurile, inclusiv deseurile periculoase.
1) Se va preciza separat, pe tări, masa vehiculelor exportate pentru reutilizare si valorificare.