MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 173
(XVII) - Nr. 64 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Miercuri,
19 ianuarie 2005
SUMAR
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia
nr. 487 din 11 noiembrie 2004 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 351 alin. (1) din Legea nr.
64/1995 privind procedura reorganizării judiciare si a falimentului
Decizia nr. 488 din 11 noiembrie 2004 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 35 din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizării judiciare si a falimentului
Decizia
nr. 500 din 16 noiembrie 2004 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 78 alin. (1) si (8) din Legea nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale
HOTĂRÂRI ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
2.427/2004.
- Hotărâre privind evaluarea si controlul riscului substantelor existente
ACTE ALE
CONSILIULUI CONCURENTEI
527/2004.
- Ordin pentru punerea în aplicare a Regulamentului privind
individualizarea sanctiunilor pentru contraventiile prevăzute de Legea nr.
143/1999 privind ajutorul de stat
ACTE ALE
COMITETULUI INTERMINISTERIAL DE GARANTII SI CREDITE DE COMERT EXTERIOR
14.692/2004.
- Hotărâre pentru aprobarea Normelor privind activitatea de acordare de
bonificatii de dobândă, în numele si contul statului, nr. NI-CST-02-I/0
14.700/2004.
- Hotărâre pentru reconfirmarea Normelor privind operatiunile de emitere a
garantiilor de export de către EXIMBANK, în numele si contul statului, în
scopul stimulării realizării de obiective complexe si a productiei cu ciclu
lung de fabricatie, destinate exportului, nr. NI-GAR-02-II/0, aprobate prin
Hotărârea Comitetului Interministerial de Garantii si Credite de Comert
Exterior nr. 14.681/2004, cu modificările si completările ulterioare, si a Normelor
privind derularea activitătii de garantare a creditelor pentru productia pentru
export (garantii pentru capital de lucru), în numele si contul statului, nr.
NI-CST-01-II/0, aprobate prin Hotărârea Comitetului Interministerial de
Garantii si Credite de Comert Exterior nr. 13.926/2004, cu modificările si
completările ulterioare
14.726/2004.
- Hotărâre pentru aprobarea Normei privind derularea, în numele si contul
statului, a activitătii de asigurare pe termen scurt a riscului de neplată la
extern (cod ISO: NI-ASR-07-I/0)
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 11
noiembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 351 alin.
(1) din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizării judiciare si a
falimentului
Ioan Vida -
presedinte
Nicolae Cochinescu
- judecător
Aspazia Cojocaru -
judecător
Constantin Doldur
- judecător
Acsinte Gaspar -
judecător
Kozsokár Gábor -
judecător
Petre Ninosu -
judecător
Ion Predescu -
judecător
Serban Viorel
Stănoiu - judecător
Aurelia Popa -
procuror
Mihai Paul Cotta -
magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 351 alin.
(1) din Legea nr.
64/1995 privind procedura reorganizării judiciare si a falimentului,
exceptie ridicată de Terezia Rosca, Dorel Rosca si Gheorghe Ciucă în Dosarul
nr. 1.301/C/2004 al Curtii de Apel Oradea - Sectia comercială si contencios
administrativ.
La apelul nominal
se constată lipsa părtilor, fată de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită. Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate, ca neîntemeiată. Se apreciază că din
continutul reglementărilor Legii nr.
64/1995 nu rezultă nici un element de incompatibilitate cu dispozitiile
art. 44 alin. (2) din Constitutie.
CURTEA,
având în vedere
actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea
din 23 aprilie 2004, pronuntată în Dosarul nr. 1.301/C/2004, Curtea de Apel
Oradea – Sectia comercială si contencios administrativ a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 351 alin. (1) din Legea nr.
64/1995, exceptie
ridicată de Terezia Rosca, Dorel Rosca si Gheorghe Ciucă cu ocazia judecării
recursului formulat de autorii exceptiei împotriva unei sentinte civile având
ca obiect Legea nr.
64/1995.
În motivarea
exceptiei de neconstitutionalitate, autorii acesteia sustin, în esentă, că dispozitiile criticate
contravin prevederilor art. 44 alin. (2) din Constitutie,
deoarece, în baza textului legal, le este încălcat dreptul de proprietate, prin
aceea că “face o discriminare mare între diferiti creditori”.
Curtea de Apel
Oradea - Sectia comercială si contencios administrativ, formulându-si opinia asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate, consideră că aceasta este neîntemeiată. Se
arată că prevederile criticate nu creează discriminări între creditori,
“deoarece garantiile reale sunt mijloace pe care legea le pune la dispozitia
tuturor creditorilor pentru a-i feri de insolventa debitorilor”. Totodată,
instanta apreciază că dispozitiile criticate pentru neconstitutionalitate “nu
contravin prevederilor art. 44 alin. (2) din Constitutie,
câtă vreme acestea din urmă se coroborează cu prevederile alin. (1) din art. 44
din Constitutie,
potrivit căruia continutul si limitele drepturilor de proprietate sunt
stabilite prin lege”.
Potrivit
prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată. În argumentarea acestui punct de
vedere se arată, referitor la continutul Legii nr.
64/1995, că “Procedura insolventei reprezintă o procedură concursuală de
executare silită, caracterizată prin egalitatea de tratament între creditorii
chirografari, dar nu între acestia si creditorii garanti, ale căror drepturi de
creantă urmează a fi îndestulate, în principal, din bunurile grevate în
favoarea lor”.
Cu privire la art.
351 din lege, Guvernul apreciază că acesta
“reprezintă, însă, o abordare echilibrată si echitabilă în ceea ce priveste
protejarea intereselor creditorilor garantati si, respectiv, ale debitorului”.
Pe de altă parte, se arată în continuare, “art. 106 din lege infirmă în mod
explicit afirmatiile recurentilor, statuând expres că acele cheltuieli
rezultate în urma valorificării bunurilor grevate de garantii urmează a fi
acoperite din sumele de bani astfel obtinute [art. 106 alin. (1) pct. 1].
Prin urmare nu
creditorii chirografari, ci cei garantati suportă concursul acestor cheltuieli
privilegiate. Totodată, eventualele sume de bani excedentare valorii obligatiei
garantate urmează a fi predate averii debitorului pentru satisfacerea
creditorilor chirografari [art. 106 alin. (2) teza a doua]”.
Avocatul
Poporului consideră că
prevederile criticate sunt constitutionale. În acest sens este invocată
jurisprudenta Curtii Constitutionale, care a statuat că “procedura prevăzută de
Legea nr.
64/1995 a fost instituită de legiuitor ca un mijloc de constrângere a
debitorului care nu si-a îndeplinit obligatiile de plată de bunăvoie, iar
dreptul de proprietate si prerogativele sale, în special dreptul de dispozitie,
trebuie exercitate în conditiile legii, cu respectarea drepturilor creditorilor
(Decizia nr.
73/2004)”.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul
de vedere al Guvernului si cel al Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei,
precum si Legea nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
precum si celor ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei
de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 351 alin. (1) din Legea nr.
64/1995 privind procedura reorganizării judiciare si a falimentului,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 608 din 13
decembrie 1999, introdus prin Ordonanta Guvernului nr.
38/2002, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 95 din 2 februarie 2002, aprobată cu modificări
prin Legea nr.
82/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 194 din
26 martie 2003. Art. 351 alin.
(1) din Legea nr.
64/1995 a fost modificat prin Legea nr.
149/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 424 din
12 mai 2004.
Aceste dispozitii legale au următorul
continut:
- Art. 351: “(1) Creditorul titular al unei creante garantate cu ipotecă, gaj
sau altă garantie reală mobiliară ori drept de retentie, de orice fel, poate
solicita judecătorului-sindic ridicarea suspendării mentionate la art. 35 cu
privire la creanta sa si valorificarea imediată, în cadrul procedurii, a
bunului asupra căruia poartă garantia sau dreptul de retentie, în una dintre
următoarele situatii:
A. a) atunci
când valoarea obiectului garantiei este pe deplin acoperită de valoarea totală
a creantelor si părtilor de creante garantate cu acel obiect; si
b) obiectul
garantiei nu prezintă o importantă vitală pentru reusita unei reorganizări
care, în cazul concret, ar avea sanse efective de realizare;
B. atunci când
nu există o protectie corespunzătoare a creantei garantate în raport cu
obiectul garantiei, datorită:
- diminuării
valorii obiectului garantiei sau existentei unui pericol real ca aceasta să
sufere o diminuare apreciabilă;
- diminuării
valorii părtii garantate dintr-o creantă cu rang inferior, ca urmare a acumulării
dobânzilor, majorărilor si penalitătilor de orice fel la o creantă garantată cu
rang superior;
- lipsei unei
asigurări a obiectului garantiei împotriva riscului pieirii sau deteriorării.” Autorii exceptiei de neconstitutionalitate
sustin că textele legale criticate contravin dispozitiilor art. 44 alin. (2)
teza întâi din Constitutie,
deoarece, în baza textului legal criticat, creditorii chirografari sunt discriminati
prin neacoperirea, în urma
valorificării bunurilor asupra cărora poartă garantia, a datoriilor ocazionate
de faliment, iar pe de altă parte, executarea silită a acestor bunuri este
scoasă de sub controlul judecătorului-sindic si al altor creditori ai
debitoarei falite.
Textul
constitutional invocat în sustinerea exceptiei este art. 44 alin. (2). În
realitate, din motivarea exceptiei rezultă că autorii acesteia fac referire
numai la teza întâi a textului.
Având în vedere si
referirea la “discriminare” în memoriul depus la instantă, Curtea retine că
este invocat, în sustinerea exceptiei, si principiul egalitătii în drepturi
consacrat de art. 16 alin. (1) din Constitutie.
Cele două texte
constitutionale au următorul cuprins:
- Art. 16 alin.
(1): “Cetătenii sunt egali în fata legii si a autoritătilor publice, fără
privilegii si fără discriminări.”;
- Art. 44 alin.
(2) teza întâi: “(2) Proprietatea privată este garantată si ocrotită în mod
egal de lege, indiferent de titular.”
Examinând textul
de lege supus controlului de constitutionalitate, comparativ cu dispozitiile
constitutionale invocate, Curtea constată că între acestea nu există elemente
de incompatibilitate.
Textul de lege
criticat acordă, în mod firesc, creditorilor ipotecari sau titulari ai unei
alte garantii reale imobiliare ori ai unui drept de retentie posibilitatea de a
cere judecătorului-sindic ridicarea suspendării prevăzute de art. 35 din lege
cu privire la creanta sa si valorificarea imediată, în cadrul procedurii
prevăzute de Legea nr.
64/1995, a bunului asupra căruia poartă garantia sau dreptul de retentie în
situatiile prevăzute de lege. Posibilitatea conferită de lege creditorilor care
se bucură de garantii reale ori de un drept de retentie este justificată; ea
corespunde atât naturii garantiilor respective, care constau în afectarea unui
bun al debitorului în vederea executării obligatiei asumate, cât si, în cazul
dreptului de retentie, legăturii obiective de conexitate între bunul detinut de
creditor si datoria debitorului.
În consecintă,
Curtea constată că invocarea încălcării egalitătii în drepturi a creditorilor
chirografari cu cei care beneficiază de garantii reale ori de un drept de
retentie este lipsită de temei.
Curtea
Constitutională a statuat în jurisprudenta sa, în acord cu cea a Curtii
Europene a Drepturilor Omului, că instituirea unui tratament juridic deosebit
pentru situatii diferite nu are semnificatia încălcării principiului egalitătii
si al nediscriminării, când aceasta se justifică în mod rational si obiectiv.
De asemenea,
Curtea constată că sustinerea referitoare la încălcarea dispozitiilor art. 44
alin. (2) teza întâi din Constitutie,
privind protectia egală a dreptului de proprietate, indiferent de titular, este
neîntemeiată, întrucât în cauză nu se pune problema unui transfer de
proprietate sau de diminuare a proprietătii creditorilor chirografari, ci de
posibilitatea acordată creditorului titular al unei garantii reale sau al unui
drept de retentie de a cere, în ambele situatii, judecătorului-sindic ridicarea
suspendării actiunilor judiciare sau extrajudiciare cu privire la creanta sa si
valorificarea imediată, în cadrul procedurii, a bunului asupra căruia poartă
garantia sau dreptul de retentie, tocmai în virtutea legăturii obiective dintre
creantele respective si bunurile asupra cărora poartă garantia reală sau
dreptul de retentie.
Potrivit
considerentelor expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4)
din Constitutie,
precum si al art. 1, 2, 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din
Legea nr.
47/1992,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În numele
legii
DECIDE:
Respinge exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 351 alin. (1) din Legea nr.
64/1995 privind procedura reorganizării judiciare si a falimentului, cu
modificările si completările ulterioare, exceptie ridicată de Terezia Rosca,
Dorel Rosca si Gheorghe Ciucă în Dosarul nr. 1.301/C/2004 al Curtii de Apel
Oradea - Sectia comercială si contencios administrativ.
Definitivă si
general obligatorie.
Pronuntată în
sedinta publică din data de 11 noiembrie 2004.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ.
dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul
Cotta
din 11
noiembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 35 din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizării
judiciare si a falimentului
Ioan Vida -
presedinte
Nicolae Cochinescu
- judecător
Aspazia Cojocaru -
judecător
Constantin Doldur
- judecător
Acsinte Gaspar -
judecător
Kozsokár Gábor -
judecător
Petre Ninosu -
judecător
Ion Predescu -
judecător
Serban Viorel
Stănoiu - judecător
Aurelia Popa -
procuror
Benke Károly -
magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 35 din
Legea nr.
64/1995 privind procedura reorganizării judiciare si a falimentului,
exceptie ridicată de Societatea Comercială “Ghenuta” - S.R.L. Iasi în Dosarul
nr. 9.273/2003 al Tribunalului Iasi.
La apelul nominal
se constată lipsa părtilor, fată de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită. Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate. Se arată că natura unitară si concursuală a
procedurii de deschidere a falimentului este în concordantă cu textul
constitutional al art. 16 alin. (1), precum si cu cel al art. 53.
CURTEA,
având în vedere
actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea
din 21 aprilie 2004, pronuntată în Dosarul nr. 9.273/2003, Tribunalul Iasi a
sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 35 din Legea nr.
64/1995 privind procedura reorganizării judiciare si a falimentului, exceptie
ridicată de Societatea Comercială “Ghenuta” - S.R.L. Iasi.
În motivarea
exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine că dispozitiile art. 35 din Legea nr.
64/1995 privind procedura reorganizării judiciare si a falimentului
contravin dispozitiilor constitutionale ale art. 16 alin. (1) si celor ale art.
53 alin. (1).
Autorul exceptiei
de neconstitutionalitate arată, în esentă, că se încalcă principiul egalitătii
părtilor în fata instantei, întrucât “reclamanta ar avea o pozitie
privilegiată, în sensul că acesteia i s-ar crea în continuare dreptul de
valorificare a creantei sale” în dauna creantei autorului exceptiei, parte care
a cerut, printr-o cerere reconventională, compensarea celor două creante. Prin
urmare, se consideră de către autorul exceptiei că i “s-ar crea o situatie
inechitabilă si discriminatorie prin suspendarea dreptului de a-si valorifica
creanta”.
De asemenea, se
arată că se încalcă prevederile art. 53 alin. (1) din Constitutie
prin “restrângerea exercitiului de valorificare a creantei, si, respectiv, de
solutionare a cererii reconventionale, o dată cu solutionarea actiunii
reclamantei”.
Tribunalul Iasi
consideră că exceptia de
neconstitutionalitate ridicată este neîntemeiată. Se arată că dispozitiile
constitutionale ale art. 16 alin. (1) se referă “în mod expres si limitativ la
cetăteni, deci la persoane fizice, categorie din care părtile în litigiu nu fac
parte”.
Totodată, se
apreciază, pe de altă parte, că “ratiunea pentru care legiuitorul a adoptat
această solutie nu poate fi alta decât nevoia de a se crea un cadru unic în
care creditorii să îsi poată valorifica drepturile contra debitorului aflat în
stare de faliment”, iar procedurile paralele nu ar face decât să pericliteze
această unitate. De asemenea, se sustine că imposibilitatea procedurală creată
de art. 35 din Legea nr.
64/1995, în sensul solutionării separate a actiunii principale de cererea
reconventională introdusă de autorul exceptiei de neconstitutionalitate, nu
încalcă prevederile constitutionale ale art. 53, întrucât “utilizarea unor căi
si proceduri diferite de valorificare a dreptului nu echivalează cu o restrângere
ori anulare a acestuia, [...] dreptul, în materialitatea sa, rămânând
neafectat”.
Potrivit
prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul consideră că exceptia de
neconstitutionalitate ridicată este neîntemeiată.
În punctul de
vedere prezentat, Guvernul sustine, ca si instanta de judecată, că ratiunea
instituirii unei asemenea proceduri “rezidă în nevoia practică de a se crea un
cadru unic în care creditorii să-si poată valorifica drepturile împotriva debitorului
acestora aflat în stare de faliment”, iar existenta unei proceduri paralele cu
procedura concursuală a insolventei ar “compromite eforturile depuse pentru
evaluarea activului si pasivului averii debitorului în vederea distribuirii
rezultatului lichidării, în conditiile legii si în cotele stabilite, către
creditori”.
De asemenea, se
mai arată că dispozitiile art. 35 din Legea nr.
64/1995, trebuie corelate cu cele ale art. 26 si 584 din
lege, care stabilesc conditiile exercitării dreptului debitorului de a solicita
deschiderea procedurii falimentului, precum si obligatia creditorilor să îsi
înscrie creantele în masa credală într-un termen stabilit de judecătorul-sindic,
în caz contrar acestia “pierd dreptul de a participa la distribuirile de sume
obtinute din lichidarea bunurilor si dreptul de a se îndrepta împotriva
debitorului pentru realizarea creantelor, ulterior închiderii procedurii”.
Guvernul consideră că aceste prevederi “asigură egalitatea tratamentului
tuturor creditorilor ale căror creante sunt anterioare deschiderii procedurii
concursuale a insolventei”, iar suspendarea prevăzută de art. 35 nu afectează
dreptul creditorilor la valorificarea creantelor, întrucât “acestia vor avea
asigurată stabilirea valorii creantei lor asupra averii debitorilor în cadrul
procedurii contradictorii de validare a creantelor, ce se desfăsoară în fata
judecătorului-sindic”. Guvernul apreciază că suspendarea actiunilor judiciare
sau extrajudiciare prevăzută de art. 35 se aplică si eventualelor cereri
reconventionale formulate în cadrul actiunilor în pretentii introduse de
lichidator ulterior deschiderii procedurii”.
Prin urmare, se
consideră că “suspendarea actiunilor individuale ar putea pricinui eo ipso o
vătămare a dreptului de creantă, însă numai dacă nu ar exista posibilitatea de
declarare a creantelor în procedura de insolventă”, iar existenta unei asemenea
proceduri exclude incidenta “unei vătămări neconstitutionale a dreptului
creditorilor”.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei,
precum si Legea nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
precum si celor ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei
de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 35 din Legea nr.
64/1995 privind procedura reorganizării judiciare si a falimentului,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 608 din 13
decembrie 1999, cu modificările si completările ulterioare. Dispozitiile
criticate ca fiind neconstitutionale au următorul cuprins:
- Art. 35: “De
la data deschiderii procedurii se suspendă toate actiunile judiciare sau
extrajudiciare pentru realizarea creantelor asupra debitorului sau bunurilor
sale.”
Textele
constitutionale invocate în sustinerea exceptiei sunt art. 16 alin. (1), precum
si art. 53 alin. (1), acestea având următorul cuprins:
- Art. 16 alin.
(1): “Cetătenii sunt egali în fata legii si a autoritătilor publice, fără
privilegii si fără discriminări.”;
- Art. 53 alin.
(1): “Exercitiul unor drepturi sau al unor libertăti poate fi restrâns numai
prin lege si numai dacă se impune, după caz, pentru: apărarea securitătii
nationale, a ordinii, a sănătătii ori a moralei publice, a drepturilor si a
libertătilor cetătenilor; desfăsurarea instructiei penale; prevenirea
consecintelor unei calamităti naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru
deosebit de grav.”
Examinând exceptia
de neconstitutionalitate ridicată, Curtea retine că, în esentă, critica
formulată constă în sustinerea că
suspendarea actiunilor judiciare si extrajudiciare de la data deschiderii
procedurii falimentului prevăzută de textul criticat instituie o inegalitate de
tratament în valorificarea printr-o cerere reconventională a creantei
pârâtului-debitor fată de reclamantul-creditor aflat în procedura lichidării
judiciare, restrângându-se totodată
exercitiul dreptului de valorificare a creantei o dată cu solutionarea
actiunii părtii adverse.
Curtea retine că
măsura stabilită prin textul de lege criticat se justifică prin natura specială
a procedurii prevăzute de Legea nr.
64/1995, procedură care impune crearea unui cadru unitar, colectiv,
consensual si egalitar în care creditorii unui debitor comun să îsi poată
valorifica drepturile împotriva debitorului aflat în stare de faliment.
În aceste
conditii, Curtea constată că existenta unor actiuni paralele cu procedura
concursuală prevăzută de lege ar produce incertitudine cu privire la masa
credală, ar face imposibilă evaluarea activului si pasivului averii
debitorului, în vederea distribuirii rezultatului lichidării. Pentru evitarea
acestor situatii, art. 26 din lege prevede necesitatea ca debitorul aflat în
stare de insolventă să depună o listă a bunurilor sale, precum si a numelor si
adreselor tuturor creditorilor. De asemenea, art. 584 din
lege prevede că, exceptând salariatii ale căror creante vor fi înregistrate de
administrator conform evidentelor contabile, toti ceilalti creditori ale căror
creante sunt anterioare datei de deschidere a procedurii vor depune cererea de
admitere a creantelor în termenul fixat în hotărârea de deschidere a
procedurii, declaratiile de creante fiind înregistrate într-un registru păstrat
la grefa tribunalului.
În ceea ce
priveste pretinsa încălcare a art. 16 alin. (1) din Constitutie,
Curtea retine că dispozitiile legale criticate prin exceptia de
neconstitutionalitate nu prevăd exceptii si nici nu fac vreo deosebire între
creditorii titulari ai unor actiuni judiciare sau extrajudiciare asupra
debitorului supus procedurii sau asupra bunurilor sale.
Curtea constată că
sustinerea autorului exceptiei că textul de lege criticat încalcă prevederile
art. 53 alin. (1) din Constitutie,
în sensul că restrânge exercitiul dreptului de valorificare a creantei si,
respectiv, de solutionare a cererii reconventionale, o dată cu solutionarea
actiunii principale, este neîntemeiată, titularul unei creante având
posibilitatea valorificării acesteia în conditiile Legii nr.
64/1995, în cadrul procedurii stabilite prin această lege. De asemenea,
textul de lege în discutie se referă numai la suspendarea actiunilor în
justitie, neafectând posibilitatea valorificării creantei în cauză.
Curtea retine că, referitor la celelalte
probleme ridicate de autorul exceptiei, si anume dacă textul criticat se aplică
numai actiunilor introduse anterior deschiderii procedurii reorganizării
judiciare si falimentului sau si celor introduse ulterior acestei date, precum
si dacă textul se aplică si cererilor reconventionale, numai instanta
judecătorească este competentă a se pronunta, acestea reprezentând aspecte care
privesc interpretarea si aplicarea legii, iar nu constitutionalitatea acesteia.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie,
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr.
47/1992, republicată,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În numele
legii
DECIDE:
Respinge exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 35 din Legea nr.
64/1995 privind procedura reorganizării judiciare si a falimentului,
exceptie ridicată de Societatea Comercială “Ghenuta” - S.R.L. Iasi în Dosarul
nr. 9.273/2003 al Tribunalului Iasi.
Definitivă si
general obligatorie.
Pronuntată în
sedinta publică din data de 11 noiembrie 2004.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ.
dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Benke
Károly
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 16
noiembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 78 alin. (1) si (8) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale
Ioan Vida -
presedinte
Nicolae Cochinescu
- judecător
Aspazia Cojocaru -
judecător
Constantin Doldur
- judecător
Kozsokár Gábor -
judecător
Acsinte Gaspar -
judecător
Petre Ninosu -
judecător
Ion Predescu -
judecător
Serban Viorel
Stănoiu - judecător
Ion Tiucă -
procuror
Daniela Ramona
Maritiu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 78 alin. (1) si (8) din Legea nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări
sociale, exceptie ridicată de Constantin Antofie în Dosarul nr. 428/A/2004 al
Curtii de Apel Craiova – Sectia contencios administrativ.
La apelul nominal
lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca neîntemeiată. În acest sens arată că dispozitia de
lege criticată nu instituie o situatie discriminatorie, asa cum sustine autorul
exceptiei, ci se aplică tuturor cetătenilor aflati în ipoteza normei legale.
Persoanele care se înscriu la pensia pentru limită de vârstă se află într-o
situatie diferită de cele care se înscriu la pensie anticipată, care justifică
în mod obiectiv tratamentul juridic diferit. De altfel, Curtea a statuat
constant că principiul constitutional al egalitătii nu presupune uniformitate,
în cazul existentei unor situatii diferite în care se află anumite categorii de
cetăteni justificându-se solutiile legislative diferite, fără a fi considerate
discriminatorii.
CURTEA,
având în vedere
actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin Încheierea
din 25 mai 2004, pronuntată în Dosarul nr. 428/A/2004, Curtea de Apel
Craiova - Sectia de contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutională
cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 78 alin. (1) si (8)
din Legea nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări
sociale, exceptie ridicată de Constantin Antofie.
În motivarea
exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine că se diminuează drepturile de pensie prin
faptul că art. 78 alin. (1) din Legea nr.
19/2000 prevede că punctajul mediu anual se stabileste împărtindu-se la 12
totalul punctelor realizate în anul respectiv, iar nu la numărul de luni în
care s-a cotizat în acel an. De asemenea, arată că alin. (8) al art. 78 are
caracter discriminatoriu pentru faptul că prevede majorarea punctajului numai
pentru perioadele cotizate peste perioada standard de cotizare, după împlinirea
vârstei standard de pensionare, iar nu si în cazul persoanelor care se înscriu
la pensia anticipată după ce au cotizat peste perioada completă de cotizare.
Consideră că dispozitiile legale criticate ar trebui interpretate sau
modificate în asa fel încât să nu determine diminuarea dreptului real la pensie
si să nu facă diferentiere între două categorii de pensionari.
Curtea de Apel
Craiova - Sectia de contencios administrativ consideră că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată,
întrucât dispozitiile de lege criticate nu încalcă prevederile constitutionale
invocate de autorul exceptiei, în cauză punându-se numai problema interpretării
dispozitiilor art. 78 din Legea nr.
19/2000.
În conformitate cu
dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum si Avocatului Poporului, pentru
a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia ridicată.
Guvernul apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată. În acest sens arată că textele de lege
criticate contin dispozitii cu caracter preponderent tehnic, si anume
modalitatea de determinare a punctajului anual al asiguratului, punctajul mediu
anual realizat de asigurat în perioada de cotizare, majorarea punctajului
realizat după îndeplinirea conditiilor de pensionare pentru limită de vârstă,
fără a se încălca dispozitiile art. 47 alin. (2) din Constitutie.
De asemenea, textele de lege criticate nu încalcă dispozitiile art. 16 alin.
(1) si (2) din Constitutie,
întrucât asiguratii care se regăsesc într-una dintre situatiile prevăzute la
art. 5 din Legea nr.
19/2000, care, după îndeplinirea conditiilor legale pentru obtinerea
pensiei pentru limită de vârstă, îsi continuă activitatea, contribuind o anumită perioadă la sistemul public, sunt
într-o situatie diferită fată de asiguratii care beneficiază de pensie
anticipată ori de pensie anticipată partial, situatie ce justifică în mod obiectiv
si rezonabil tratamentul juridic diferit.
Avocatul
Poporului apreciază că
exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată. Arată că din încheierea
instantei de judecată nu rezultă textele constitutionale presupus a fi
încălcate de dispozitiile art. 78 din Legea nr.
19/2000. De asemenea, Curtea Constitutională nu se poate pronunta asupra
modului de interpretare a legii, ci numai asupra întelesului său contrar Constitutiei,
interpretarea legii fiind atributul suveran al instantei de judecată în opera
de înfăptuire a justitiei.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului
Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei,
precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei
de neconstitutionalitate îl constituie art. 78 alin. (1) si (8) din Legea nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie
2000, cu modificările si completările ulterioare. Textul de lege criticat are
următorul continut:
- Art. 78 alin.
(1) si (8): “(1) Punctajul anual al asiguratului se determină prin
împărtirea la 12 a punctajului rezultat în anul respectiv din însumarea
numărului de puncte realizat în fiecare lună. Numărul de puncte realizat în
fiecare lună se calculează prin raportarea salariului brut lunar individual,
inclusiv sporurile si adaosurile, sau, după caz, a venitului lunar asigurat,
care a constituit baza de calcul a contributiei individuale de asigurări
sociale, la salariul mediu brut lunar din luna respectivă, comunicat de Comisia
Natională pentru Statistică. [...]
(8) Asiguratii
care, după îndeplinirea conditiilor de pensionare pentru limită de vârstă,
reglementate de prezenta lege, contribuie o anumită perioadă la sistemul
public, regăsindu-se în una dintre situatiile prevăzute la art. 5, beneficiază
de majorarea punctajului realizat în această perioadă cu 0,3% pentru fiecare
lună, respectiv cu 3,6% pentru fiecare an suplimentar.”
Autorul exceptiei
de neconstitutionalitate sustine că prin dispozitiile legale criticate sunt
încălcate prevederile art. 11, 20, art. 16 alin. (1) si art. 47 alin. (2) din
Constitutia României, precum si prevederile art. 7 si 8 din Declaratia
Universală a Drepturilor Omului, art. 14 si 26 din Pactul international cu
privire la drepturile civile si politice, art. 9 din Pactul international cu
privire la drepturile economice, sociale si culturale, art. 6 si 14 din
Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale, ce
au următorul continut:
- Art. 11: “(1)
Statul român se obligă să îndeplinească întocmai si cu bună-credintă obligatiile
ce-i revin din tratatele la care este parte.
(2) Tratatele
ratificate de Parlament, potrivit legii, fac parte din dreptul intern.
(3) În cazul în
care un tratat la care România urmează să devină parte cuprinde dispozitii
contrare Constitutiei,
ratificarea lui poate avea loc numai după revizuirea Constitutiei.”;
- Art. 20: “(1)
Dispozitiile constitutionale privind drepturile si libertătile cetătenilor vor
fi interpretate si aplicate în concordantă cu Declaratia Universală a
Drepturilor Omului, cu pactele si cu
celelalte tratate la care România este parte.
(2) Dacă există
neconcordante între pactele si tratatele privitoare la drepturile fundamentale
ale omului, la care România este parte, si legile interne, au prioritate
reglementările internationale, cu exceptia
cazului în care Constitutia sau legile interne contin dispozitii mai
favorabile.”;
- Art. 16 alin.
(1): “Cetătenii sunt egali în fata legii si a autoritătilor publice, fără
privilegii si fără discriminări.”;
- Art. 47 alin.
(2): “Cetătenii au dreptul la pensie, la concediu de maternitate plătit, la
asistentă medicală în unitătile sanitare de stat, la ajutor de somaj si la alte
forme de asigurări sociale publice sau private, prevăzute de lege. Cetătenii au
dreptul si la măsuri de asistentă socială, potrivit legii.”
Examinând exceptia
de neconstitutionalitate, Curtea constată că dispozitiile de lege criticate
reprezintă norme cu caracter tehnic, referitoare la determinarea punctajului
mediu anual, ca bază de calcul al cuantumului pensiei ce se acordă, respectiv,
la acordarea unor sporuri la punctajul stabilit, reglementarea acestei
proceduri fiind dreptul exclusiv al legiuitorului, fără ca prin acesta să se
aducă atingere vreunei dispozitii sau principiu constitutional. În ceea ce
priveste critica potrivit căreia dispozitiile de lege criticate vin în
contradictie cu principiul egalitătii în drepturi a cetătenilor, Curtea
constată că aceasta nu este întemeiată. Astfel, persoanele care se înscriu la
pensia pentru limită de vârstă sau la pensie anticipată se află, în mod
obiectiv, în situatii diferite determinate de faptul că acestea sunt două tipuri diferite de pensii,
cu regim juridic si conditii de acordare diferite, ceea ce justifică si impune
tratamentul juridic diferentiat. Dispozitiile art. 78 alin. (1) si (8) din
Legea nr.
19/2000 nu contin în sine nici o reglementare care să creeze o inegalitate
pe criterii de rasă, de nationalitate, de origine etnică, de limbă, de religie,
de sex, de opinie, de apartenentă politică, de avere sau de origine socială,
aplicându-se fără nici o discriminare tuturor persoanelor aflate în situatie
identică.
De asemenea,
Curtea constată că nu poate fi retinută nici critica potrivit căreia
dispozitiile de lege criticate înfrâng prevederile constitutionale ale art. 47
alin. (2).
Curtea observă că
dispozitiile constitutionale ale art. 47 alin. (2) consacră, printre altele,
dreptul la pensie, pentru toti cetătenii, în conditiile prevăzute de lege.
Astfel, criteriile si conditiile ce trebuie îndeplinite pentru beneficiul
efectiv al dreptului la pensie, criteriile de acordare a pensiei si modul de
calcul al cuantumului acesteia, ca si toate celelalte norme de drept
substantial ori de procedură privind functionarea sistemului public de
asigurări sociale trebuie reglementate prin lege. Legiuitorul are, în
consecintă, competenta exclusivă si optiunea liberă pentru stabilirea
modalitătii de determinare a punctajului anual al asiguratului, a punctajului
mediu anual realizat de asigurat în perioada de cotizare, a modului de majorare
al punctajului realizat după îndeplinirea conditiilor de pensionare pentru
limită de vârstă, precum si a modului de determinare a cuantumului drepturilor
de asigurări sociale. În ceea ce priveste critica potrivit căreia dispozitiile
legale criticate ar trebui interpretate sau modificate în asa fel încât să nu
determine diminuarea dreptului real la pensie si să nu facă diferentiere între
două categorii de pensionari, Curtea constată că nu se poate pronunta asupra
modului de interpretare a legii, ci numai asupra întelesului său contrar Constitutiei,
interpretarea legii fiind atributul suveran al instantei de judecată în opera
de înfăptuire a justitiei.
Cu privire la
raportarea de către autorul exceptiei a prevederilor atacate la dispozitiile
internationale din Declaratia Universală a Drepturilor Omului, Pactul
international cu privire la drepturile civile si politice, Pactul international
cu privire la drepturile economice, sociale si culturale si din Conventia
pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale, Curtea
retine că acestea se referă la interzicerea discriminării, la dreptul la un
proces echitabil, la dreptul la securitate socială, inclusiv la dreptul la
asigurări sociale, respectiv la dreptul la recunoasterea personalitătii
juridice. Pentru aceleasi argumente, Curtea constată că nu poate retine nici
aceste critici de neconstitutionalitate.
Pentru considerentele expuse mai sus, în
temeiul art. 146 lit. d) din Constitutie,
precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În numele
legii
DECIDE:
Respinge exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 78 alin. (1) si (8) din Legea nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări
sociale, exceptie ridicată de Constantin Antofie în Dosarul nr. 428/A/2004 al
Curtii de Apel Craiova - Sectia contencios administrativ.
Definitivă si
general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de
16 noiembrie 2004.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ.
dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Daniela
Ramona Maritiu
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind evaluarea si controlul riscului
substantelor existente
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, si al art. 6 din Legea nr.
360/2003 privind regimul substantelor si preparatelor chimice periculoase,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - Prezenta
hotărâre are următoarele obiective:
a) crearea unui
sistem coerent de evaluare si control al riscului substantelor existente,
produse sau importate, pentru îmbunătătirea protectiei sănătătii populatiei si
a mediului;
b) stabilirea
principiilor generale pentru evaluarea riscurilor pentru populatie si pentru
mediu asociate substantelor existente;
c) stabilirea unui
cadru administrativ si legislativ care să permită aplicarea de către România a
legislatiei europene privind evaluarea si controlul riscului substantelor
existente, de la data aderării.
Art. 2. - (1)
Prezenta hotărâre se aplică la:
a) colectarea si
circulatia informatiilor referitoare la substantele existente si accesul la
aceste informatii;
b) evaluarea
riscurilor pentru populatie, inclusiv angajati si consumatori, si pentru mediu
ale substantelor existente, în vederea asigurării unui management mai bun al
acestor riscuri, care să fie armonizat cu prevederile comunitare.
(2) Prevederile
prezentei hotărâri se vor aplica fără a se încălca legislatia existentă cu
privire la protectia angajatilor la locul de muncă si a consumatorilor.
Art. 3. - În
sensul prezentei hotărâri, termenii si expresiile de mai jos semnifică:
a) substantă -
elemente chimice si compusii acestora, în stare naturală sau obtinuti prin
orice proces de productie, incluzând orice aditiv necesar pentru conservarea
stabilitătii produsului si orice impuritate care rezultă din procesul utilizat,
cu exceptia oricărui solvent care poate fi separat fără să afecteze
stabilitatea substantei sau să schimbe compozitia acesteia;
b) preparat -
un amestec sau o solutie compusă din două sau mai multe substante;
c) import -
introducerea fizică de substante si/sau de preparate ale acestora pe teritoriul
vamal al tării ca urmare a unei proceduri vamale;
d) producere -
producerea substantelor si/sau a preparatelor care sunt izolate în stare
solidă, lichidă sau gazoasă;
e) substante
existente - substante enumerate în inventarul european al substantelor
existente puse pe piată (IESCE-EINECS), aprobat prin Ordinul ministrului industriei si resurselor nr.
227/2002;
f) autoritate
competentă - autoritatea publică centrală pentru protectia mediului,
stabilită la art. 4 alin. (2);
g) identificarea
pericolelor - activitatea prin care se identifică efectele adverse pe care
o substantă le poate provoca în mod inerent;
h) evaluarea
relatiei doză-răspuns sau concentratie- efect - estimarea relatiei
dintre doză sau nivelul de expunere la o anumită substantă si incidenta si
gravitatea efectului ca urmare a expunerii;
i) evaluarea
expunerii - determinarea emisiilor, căilor de pătrundere în mediu si
vitezelor de transport, transformării sau degradării substantei, în vederea
estimării concentratiilor/dozelor la care populatiile umane sau componentele de
mediu: apă, sol, aer sunt sau pot fi expuse;
j) caracterizarea
riscului - estimarea incidentei si gravitătii efectelor adverse care, după
toate probabilitătile, se pot produce în cadrul unei populatii umane sau în
cadrul unei componente de mediu, ca urmare a unei expuneri reale sau
previzibile la o substantă, cu includerea estimării riscului, cum ar fi
de exemplu cuantificarea riscului previzibil;
k) Comitet -
Comitetul interministerial stiintific consultativ pentru evaluarea toxicitătii
si ecotoxicitătii substantelor chimice periculoase, înfiintat prin Hotărârea
Guvernului nr.
1.739/2004;
l) experiment -
orice utilizare a unui animal în scop experimental sau în alte scopuri
stiintifice, care îi poate provoca durere, suferintă, extenuare sau o vătămare
de durată, inclusiv orice cale a unei actiuni intentionate ori care poate să
aibă drept rezultat nasterea unui animal în astfel de conditii, dar cu
excluderea metodelor mai putin dureroase, cum ar fi metodele “umane”, acceptate
în practica modernă pentru uciderea sau marcarea unui animal; un experiment
începe atunci când un animal este pregătit pentru început pentru a fi utilizat
si se sfârseste atunci când nu se mai fac observatii suplimentare asupra
experimentului; eliminarea durerii, suferintei, extenuării sau a vătămării de
durată, prin utilizarea succesivă a anesteziei ori analgezicelor sau a altor
metode, nu poate înlocui utilizarea unui animal în afara scopului acestei
definitii. Practicile care nu au scop experimental, agricol sau nu sunt
practicate în clinicile veterinare sunt excluse;
m) buna
practică de laborator (BPL) - un set de principii care asigură cadrul în
care studiile de laborator sunt planificate, realizate, urmărite, înregistrate,
raportate si arhivate. Aceste studii sunt initiate în scopul obtinerii datelor
cu ajutorul cărora se pot evalua pericolele, riscurile asupra utilizatorilor,
consumatorilor si părtilor terte, inclusiv asupra mediului, pe care le pot avea
medicamentele, substantele chimice agricole, cosmeticele, alimentele, aditivii
si contaminantii alimentari, alimentele noi si biocidele. Utilizarea BPL
conferă sigurantă autoritătilor de reglementare, în sensul că datele obtinute
în timpul studiului sunt credibile, reflectă o situatie reală si pot fi
utilizate la evaluările de risc/sigurantă.
Art. 4. - (1)
Autoritătile publice centrale cu atributii în evaluarea riscului substantelor
existente pe care acestea le prezintă pentru sănătatea populatiei si mediu
sunt:
a) Ministerul
Mediului si Gospodăririi Apelor;
b) Ministerul
Sănătătii;
c) Ministerul
Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei;
d) Ministerul
Economiei si Comertului, prin Agentia Natională pentru Substante si Preparate
Chimice Periculoase;
e) Agentia
Natională pentru Protectia Mediului.
(2) Ministerul
Mediului si Gospodăririi Apelor este autoritatea competentă pentru evaluarea
riscurilor substantelor existente pe care acestea le prezintă pentru
sănătatea populatiei si mediu si are
următoarele atributii si responsabilităti:
a) evaluează
informatiile primite de la producători si importatori potrivit prevederilor
art. 6, 7, 10 si 12;
b) stabileste
împreună cu Comitetul cazurile în care este necesar să se solicite
producătorilor si importatorilor de substante chimice informatii suplimentare
privind proprietătile fizico-chimice, toxicitatea si ecotoxicitatea acestora,
date referitoare la expunere, precum si alte date relevante necesare pentru
evaluarea riscului acestor substante;
c) întocmeste
împreună cu Comitetul, pe baza informatiilor furnizate de producători si de
importatori potrivit prevederilor art. 6 si 7, lista natională cu substantele
prioritare;
d) evaluează
riscul pentru mediu, reprezentat de substantele existente si în special de
substantele prioritare;
e) creează si
întretine baza de date privind proprietătile ecotoxicologice ale substantelor
periculoase;
f) stabileste,
după caz, strategia corespunzătoare pentru limitarea riscurilor reprezentate de
substantele periculoase existente si propune măsuri de control si/sau programe
de supraveghere a acestor riscuri;
g) organizează
separat sau împreună cu alte autorităti publice pregătirea personalului din
subordine sau din alte ministere si institutii, implicat în evaluarea riscului.
(3) Ministerul
Sănătătii are următoarele atributii si responsabilităti:
a) colectează
date, stabileste prioritătile si estimează riscul substantelor existente în
relatie cu sănătatea populatiei;
b) stabileste
strategiile prin care se îndeplinesc măsurile de limitare a riscurilor pentru
populatia expusă la substantele periculoase existente care afectează
ireversibil sănătatea populatiei;
c) monitorizează
starea de sănătate a populatiei expuse la substantele periculoase existente din
mediul înconjurător sau profesional;
d) realizează baza
de date privind proprietătile toxicologice ale substantelor periculoase;
e) identifică si
evaluează riscurile pentru sănătate în relatie cu substantele existente care
afectează sănătatea populatiei;
f) participă la
stabilirea principiilor de evaluare a riscului pe care substantele existente îl
prezintă pentru sănătatea populatiei si pentru mediu;
g) participă la
elaborarea si promovarea actelor normative referitoare la evaluarea efectelor
pe care substantele existente le au asupra sănătătii populatiei si mediului;
h) exercită
controlul respectării regimului substantelor existente, în scopul prevenirii
afectării sănătătii populatiei;
i) coordonează,
împreună cu Ministerul Mediului si Gospodăririi Apelor, formarea specialistilor
care realizează evaluarea de risc pentru sănătate în relatie cu substantele
existente.
(4) Ministerul
Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei are următoarele atributii si
responsabilităti:
a) initiază si
promovează, împreună cu celelalte autorităti competente, acte normative
specifice referitoare la securitatea si sănătatea angajatilor care desfăsoară
activităti sau se află în locuri de muncă în care sunt prezente substante
chimice, precum si la evaluarea si controlul riscului pe care îl prezintă
acestea pentru om si mediu;
b) stabileste,
împreună cu celelalte autorităti competente, reglementări în domeniul securitătii
si sănătătii în muncă si politicile de prevenire a accidentelor de muncă si a
bolilor profesionale datorate substantelor chimice;
c) controlează,
prin Inspectia Muncii, modul în care angajatorii aplică si respectă măsurile de
prevenire a accidentelor de muncă si a bolilor profesionale, necesare în cazul
prezentei în mediul de muncă a substantelor chimice;
d) colectează si
prelucrează datele necesare în vederea evaluării riscului generat de prezenta
la locul de muncă a substantelor chimice existente, în domeniul său de
competentă;
e) creează si
actualizează baza de date privind incidentele si accidentele de muncă datorate
substantelor chimice existente;
f) organizează,
independent sau împreună cu alte autorităti publice, activitatea de pregătire
profesională a personalului implicat în evaluarea/controlul evaluării riscului
datorat substantelor chimice existente.
(5) Ministerul
Economiei si Comertului, prin Agentia Natională pentru Substante si Preparate
Chimice Periculoase, are următoarele atributii si responsabilităti:
a) solicită si
primeste de la producători si importatori informatii referitoare la
proprietătile substantelor existente;
b) coordonează, în
colaborare cu ministerele interesate, pregătirea si perfectionarea personalului
atestat pentru controlul si supravegherea substantelor existente si pentru
instruirea organismelor responsabile;
c) coordonează si
furnizează suportul informational în domeniul substantelor existente;
d) furnizează
informatii specifice si detaliate autoritătii competente pentru evaluarea
riscului substantelor existente si tuturor agentiilor si organismelor
guvernamentale care au atributii în domeniul substantelor existente;
e) inspectează si
verifică respectarea aplicării bunei practici de laborator pentru substantele
existente.
(6) Agentia
Natională pentru Protectia Mediului are următoarele atributii si
responsabilităti:
a) urmăreste
implementarea prevederilor legislative referitoare la substantele existente;
b) participă,
împreună cu alte autorităti care au atributii în domeniul substantelor chimice,
la colectarea datelor si informatiilor referitoare la substantele existente;
c) participă la
activitătile de evaluare a riscului pe care substantele existente îl pot avea
pentru sănătatea populatiei si mediu.
Art. 5. -
Producătorii si importatorii au următoarele atributii si răspunderi:
a) se documentează
si/sau efectuează testări privind proprietătile substantelor existente, în
vederea evaluării riscului pe care aceste substante îl prezintă pentru
sănătatea populatiei si pentru mediu, si transmit autoritătilor publice
responsabile de evaluarea riscului substantelor existente informatiile
prevăzute la art. 6 si 7;
b) întocmesc si
transmit autoritătii competente rapoarte cu privire la studiile corespunzătoare
pentru evaluarea riscului substantelor existente;
c) efectuează, la
cererea autoritătii competente, testări suplimentare pentru obtinerea de noi
informatii referitoare la proprietătile fizico-chimice, toxicologice si ecotoxicologice
ale substantelor existente, necesare pentru evaluarea riscului acestora;
d) verifică dacă
există informatii suplimentare obtinute de către producătorii initiali ai
substantei si, în cazul în care asemenea informatii există, solicită aceste informatii,
contra cost, în scopul limitării experientelor pe vertebrate;
e) actualizează,
ori de câte ori este cazul, informatiile prevăzute la lit. a);
f) actualizează,
la un interval de 3 ani, informatiile referitoare la volumele de productie si
import si le transmit autoritătii competente.
Raportarea
datelor privind substantele existente produse sau importate în volume mari
Art. 6. - (1) Un
producător care a fabricat sau un importator care a importat o substantă
existentă, ca atare sau într-un preparat, în cantităti care depăsesc 1.000 tone
pe an, cel putin o dată în ultimii 3 ani anteriori intrării în vigoare a
prezentei hotărâri, trebuie să transmită autoritătii competente, conform unei
proceduri stabilite prin norme aprobate prin ordin al ministrului mediului si
gospodăririi apelor, în termen de 60 de zile de la publicarea în Monitorul
Oficial al României, Partea I, a prezentei hotărâri, următoarele informatii,
prevăzute în detaliu în anexa nr. 2:
a) denumirea si
numărul IESCE-EINECS al substantei;
b) cantitatea de
substantă produsă sau importată;
c) clasificarea
substantei, potrivit anexei nr. 2 la Normele metodologice de aplicare a
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
200/2000 privind clasificarea, etichetarea si ambalarea substantelor si
preparatelor chimice periculoase, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.
490/2002, denumite în continuare norme metodologice;
d) informatii
privind utilizările preconizate ale substantei;
e) date privind
proprietătile fizico-chimice ale substantei;
f) date privind
căile de pătrundere si distributie în mediu;
g) date privind
ecotoxicitatea substantei;
h) date privind
toxicitatea acută si subacută a substantei;
i) date privind
caracterul carcinogen, mutagen si/sau toxic pentru reproducere al substantei;
j) orice altă
indicatie relevantă în evaluarea riscului substantei.
(2) Producătorii
si importatorii trebuie să depună toate eforturile pentru obtinerea datelor
existente prevăzute la alin. (1) lit. e)-j).
(3) În absenta
datelor prevăzute la alin. (1) lit. e)-j), producătorii si importatorii nu sunt
obligati să efectueze teste suplimentare pe animale în vederea obtinerii unor
asemenea date.
(4) Pe baza
raportărilor făcute de producători si de importatori potrivit alin. (1),
autoritatea competentă va întocmi o listă cu substantele existente produse sau
importate în cantităti ce depăsesc 1.000 tone pe an.
Raportarea datelor privind substantele existente produse sau importate
în volume mici
Art. 7. - (1) Un
producător care a fabricat sau un importator care a importat o substantă
existentă, ca atare sau într-un preparat, în cantităti care depăsesc 10 tone pe
an, dar nu mai mari de 1.000 tone pe an, cel putin o dată în ultimii 3 ani
anteriori intrării în vigoare a prezentei hotărâri, trebuie să prezinte
autoritătii competente, conform unei proceduri stabilite prin norme aprobate
prin ordin al ministrului mediului si gospodăririi apelor, în termen de 60 de
zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei
hotărâri, următoarele informatii, prevăzute în detaliu în anexa nr. 3:
a) denumirea
substantei si numărul IESCE-EINECS;
b) cantitatea de
substantă produsă sau importată;
c) clasificarea
substantei potrivit anexei nr. 2 la normele metodologice;
d) informatii
asupra utilizărilor preconizate ale substantei .
(2) Autoritatea
competentă împreună cu Comitetul stabilesc cazurile în care este necesar ca
producătorii si importatorii prevăzuti la alin. (1) să prezinte informatii
suplimentare.
(3) Informatiile
suplimentare prevăzute la alin. (2) se vor referi la aspectele cuprinse în
anexa nr. 2, precum si la orice alte aspecte relevante pentru evaluarea
riscului.
(4) Producătorii
si importatorii nu sunt obligati să efectueze teste suplimentare pe animale în
scopul obtinerii informatiilor solicitate de autoritatea competentă.
(5) Pe baza
raportărilor făcute de producători si de importatori potrivit alin. (1),
autoritatea competentă va întocmi o listă cu substantele existente produse sau
importate în cantităti care depăsesc 10 tone pe an, dar nu mai mari de 1.000
tone pe an.
Art. 8. - Substantele prevăzute în anexa
nr. 1 sunt exceptate de la prevederile art. 6 si 7. Autoritatea competentă
împreună cu Comitetul pot solicita informatii referitoare la substantele
prevăzute în anexa nr. 1 doar dacă acestea sunt relevante în procesele de
evaluare a riscului.
Procedura
de raportare a datelor
Art. 9. - (1) În
cazul unei substante produse sau importate de către mai multi producători sau
importatori, informatiile prevăzute la art. 6 si la art. 7 alin. (2)-(4) pot fi
prezentate de un singur producător sau importator care să îi reprezinte, cu
acordul producătorilor sau al importatorilor implicati.
(2) Producătorii
si importatorii implicati, prevăzuti la alin. (1), au obligatia să prezinte
autoritătii competente un set de informatii cu caracter general, stabilite la
pct. 1 din anexa nr. 2, si să facă referiri la setul de date furnizat de
producătorul sau de importatorul care îi reprezintă.
Art. 10. - (1)
Producătorii si importatorii care au prezentat pentru o anumită substantă
chimică existentă autoritătii competente informatiile prevăzute la art. 6 si 7
au obligatia să le actualizeze.
(2) Pentru
actualizarea informatiilor producătorii si importatorii furnizează autoritătii
competente informatii cu privire la:
a) utilizări noi
ale substantei, care modifică în mod semnificativ tipul, forma, magnitudinea
sau durata de expunere a omului ori a mediului la acea substantă;
b) date noi
referitoare la proprietătile fizico-chimice, efectele toxicologice sau
ecotoxicologice, dacă acestea sunt relevante pentru evaluarea riscului
potential prezentat de substantă;
c) orice
modificare privind clasificarea provizorie a substantei, potrivit prevederilor
anexei nr. 2 la normele metodologice.
(3) Producătorii
si importatorii vor actualiza la fiecare 3 ani informatiile referitoare la
volumele de productie si de import, prevăzute la art. 6 si 7, dacă există
modificări legate de volumele de productie sau comercializare prevăzute în
anexa nr. 2 sau în anexa nr. 3.
(4) Orice
producător sau importator al unei substante existente, care obtine informatii
care vin în sprijinul concluziei că substanta în cauză poate prezenta un risc
serios pentru om sau pentru mediu, are obligatia să raporteze imediat aceste
informatii autoritătii competente.
Art. 11. - (1) Pe baza informatiilor
furnizate de producători si de importatori, potrivit art. 6 si 7, autoritatea
competentă împreună cu Comitetul întocmesc o listă cu substante sau grupe de
substante prioritare, denumită în continuare listă prioritară, cerând ca
acestora să li se acorde o atentie imediată în procesul de evaluare a riscului,
datorită efectelor lor potential negative asupra sănătătii populatiei sau
mediului.
(2) Lista
prevăzută la alin. (1) se aprobă prin ordin al ministrului mediului si
gospodăririi apelor si se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) La elaborarea
listei substantelor chimice prioritare vor fi avute în vedere următoarele:
a) efectele
substantei asupra omului si mediului;
b) expunerea
omului sau a mediului la substanta respectivă;
c) lipsa datelor
referitoare la efectele pe care substanta le poate avea asupra omului si
mediului;
d) preocupări
similare ale altor organisme internationale;
e) alte acte
normative si/sau programe legate de substantele periculoase.
(4) În procesul de
evaluare a riscului o atentie specială trebuie acordată substantelor care pot
avea efecte cronice, mai ales substantelor despre care se cunoaste sau sunt
suspectate că sunt cancerigene, toxice pentru reproducere si/sau mutagene ori
care sunt cunoscute sau suspectate că măresc incidenta acestor efecte.
Date ce
trebuie furnizate pentru substantele
care apar
pe lista prioritară
Art. 12. - (1)
Pentru substantele incluse pe lista prioritară prevăzută la art. 11 alin. (1),
producătorii si importatorii furnizează autoritătii competente toate
informatiile relevante existente si rapoartele aferente studiilor
corespunzătoare pentru evaluarea riscului substantei respective, în termenul
stabilit de autoritatea competentă.
(2) Pentru datele
care lipsesc, producătorii si importatorii sunt obligati să efectueze testele
necesare obtinerii datelor respective si să furnizeze autoritătii competente
rezultatele testelor si rapoartele acestor teste, într-un interval de timp ce
va fi stabilit de autoritatea competentă si Comitet.
(3) Prin exceptie
de la prevederile alin. (2), producătorii sau importatorii pot cere autoritătii
competente să fie exceptati de la anumite sau de la toate testările
suplimentare, dacă o anumită parte a informatiilor nu este necesară pentru
evaluarea riscului sau dacă aceste informatii sunt imposibil de obtinut; ei pot
solicita totodată si o perioadă mai mare pentru realizarea testelor
suplimentare. Producătorii si importatorii trebuie să ofere o justificare reală
în sprijinul acestei exceptări, iar decizia de acceptare a cererii va fi luată
de autoritatea competentă împreună cu Comitetul.
Art. 13. - (1)
Autoritatea competentă este responsabilă pentru evaluarea informatiilor
furnizate de producător/ producători sau de importator/importatori în
conformitate cu prevederile art. 6, 7, 10 si 12 si a oricăror alte informatii
disponibile, precum si pentru stabilirea necesitătii furnizării de către
producători sau importatori de informatii suplimentare pentru care este
necesară efectuarea de noi teste.
(2) Autoritatea
competentă împreună cu Comitetul stabilesc limita de timp în care aceste
informatii suplimentare trebuie furnizate.
(3) Autoritatea
competentă împreună cu Comitetul vor evalua riscul acelei substante pentru
populatie si pentru mediu.
(4) Acolo unde este cazul, autoritatea
competentă împreună cu Comitetul vor propune o strategie pentru limitarea
riscurilor substantei chimice respective, inclusiv măsuri de control si/sau
programe de supraveghere. Când aceste măsuri de control includ recomandări de
limitare a comercializării sau utilizării substantei în cauză, autoritatea
competentă va prezenta o analiză socioeconomică cu avantajele si dezavantajele
substantei si a posibilitătilor de înlocuire a acesteia cu alte substante.
(5) Autoritatea
competentă împreună cu Comitetul evaluează riscul real sau potential pentru
populatie si pentru mediu, reprezentat de o anumită substantă, pe baza
prevederilor art. 15-17.
(6) Când
producătorilor sau importatorilor li se cer informatii si/sau testări
suplimentare, acestia trebuie să verifice, în scopul limitării experientelor pe
vertebrate, dacă informatiile necesare evaluării substantei există deja si pot
fi obtinute contra cost de la producătorii sau importatorii anteriori ai
substantei respective. Atunci când experimentele sunt totusi necesare, trebuie
verificat dacă testele pe animale nu pot fi înlocuite sau limitate prin
utilizarea altor metode.
(7) Testele de
laborator necesare se efectuează conform bunei practici de laborator prevăzute
de Hotărârea Guvernului nr. 63/2002 privind aprobarea Principiilor de bună
practică de laborator, precum si inspectia si verificarea respectării acestora
în cazul testărilor efectuate asupra substantelor chimice.
Obligatii
referitoare la furnizarea de informatii
si teste
suplimentare
Art. 14. - (1)
Orice producător sau importator al unei substante incluse pe lista prioritară
prevăzută la art. 11 alin. (1) si care a furnizat informatii potrivit art. 6 si
7 într-o perioadă de timp rezonabilă, stabilită de autoritatea competentă,
transmite acesteia datele si rezultatele testelor prevăzute la art. 12 alin.
(1) si (2), privind substanta respectivă, în termenul prevăzut la art. 13 alin.
(2).
(2) Dacă există
motive reale pentru a considera că o substantă care apare în IESCE-EINECS
prezintă un risc serios pentru populatie sau pentru mediu, se cere producătorului/producătorilor
si importatorului/importatorilor substantei respective să furnizeze
informatiile pe care le detine/detin si/sau să supună substanta respectivă
testării, să pregătească un raport despre aceasta si să îl transmită
autoritătii competente.
(3) În cazul unei
substante produse sau importate ca atare ori într-un preparat de către mai
multi producători sau importatori, testările prevăzute la alin. (1) si (2) se
pot efectua de către unul sau de mai multi producători ori importatori, ca
reprezentanti ai celorlalti producători sau importatori implicati. Ceilalti
producători sau importatori implicati care si-au ales reprezentanti vor face
referiri la testele efectuate de acel producător sau acei producători ori
importatori alesi ca reprezentanti si au obligatia să contribuie la costurile
respective în mod corect si echitabil.
Art. 15. - (1)
Evaluarea riscului include identificarea pericolului si, după caz, evaluarea
relatiei doză-răspuns sau concentratie-efect, evaluarea expunerii si
caracterizarea riscurilor.
(2) Evaluarea
riscului se bazează pe furnizarea de informatii despre substantă potrivit art.
6, 7, art. 12 alin. (1) si (2) si art. 13 alin. (2), dar si a altor informatii
disponibile si se efectuează în conformitate cu procedurile prevăzute la art.
16 si 17.
(3) În procedura
de evaluare a expunerii autoritatea competentă ia în considerare acele
populatii umane sau componente de mediu pentru care expunerea la o substantă
este rezonabil previzibilă, pe baza informatiilor disponibile despre substanta
respectivă, în special a informatiilor privind fabricarea, transportul,
depozitarea, încorporarea într-un preparat sau alt mod de prelucrare,
utilizarea si eliminarea ori recuperarea acesteia.
Art. 16. - (1)
Pentru fiecare substantă care figurează pe lista prioritară stabilită potrivit
art. 11, autoritatea competentă împreună cu Comitetul fac o evaluare a riscului
privind efectele substantei asupra sănătătii populatiei.
(2) În prima etapă
se va identifica periculozitatea substantei prin determinarea proprietătilor si
efectelor potential adverse manifestate
de substantă, potrivit părtii A din anexa nr. 4 si părtii A din anexa nr. 5.
(3) După
identificarea periculozitătii, autoritatea competentă împreună cu Comitetul vor
avea în vedere în etapele ulterioare următoarele activităti prevăzute în partea
B din anexa nr. 4 si în partea B din anexa nr. 5:
a)
(i) evaluarea
relatiei doză-răspuns sau concentratie-efect, unde este cazul;
(ii) evaluarea la
expunere pentru orice populatie umană expusă sau susceptibil de a fi expusă la
substanta respectivă, ca de exemplu: angajati, consumatori sau persoane expuse
indirect prin intermediul mediului;
b) caracterizarea
riscului.
Art. 17. - (1)
Pentru fiecare substantă care figurează pe lista prioritară stabilită potrivit
art. 11, autoritatea competentă realizează, pentru identificarea
periculozitătii substantei, într-o primă etapă, o evaluare a riscului privind
efectele substantei asupra mediului înconjurător.
(2) După
identificarea periculozitătii, în etapele ulterioare, autoritatea competentă
realizează următoarele activităti prevăzute în anexa nr. 6:
a) (i) evaluarea
relatiei doză-răspuns sau concentratie- efect, unde este cazul;
(ii) evaluarea la
expunere pentru componentele de mediu expuse sau susceptibile de a fi expuse la
substanta respectivă;
b) caracterizarea
riscului.
Art. 18. - (1)
Rezultatele evaluării riscului sunt examinate de autoritatea competentă
împreună cu Comitetul, care vor emite concluzii integrate referitoare la
efectele globale ale substantei asupra sănătătii populatiei, potrivit anexei
nr. 7.
(2) Rezultatele
evaluării riscului sunt examinate de autoritatea competentă care va emite
concluzii integrate referitoare la efectele globale ale substantei asupra
mediului înconjurător, conform anexei nr. 7.
Art. 19. - După
evaluarea riscului, autoritatea competentă întocmeste un raport care va contine
informatiile prevăzute în anexa nr. 8 împreună cu toate datele importante de
evaluare a riscului, precum si un rezumat al acestuia.
Art. 20. - (1)
Producătorul sau importatorul precizează care dintre informatiile prevăzute la
art. 6, 7, 10 si 14 au caracter confidential si vor fi tratate în consecintă de
autoritatea competentă si de celelalte autorităti implicate în procesul de
evaluare a riscului. Caracterul confidential al anumitor informatii trebuie
motivat de către producător sau de importator.
(2) Următoarele
date si informatii nu au caracter confidential:
a) denumirea
substantei, conform IESCE-EINECS;
b) denumirea
producătorului sau a importatorului;
c) datele asupra
proprietătilor fizico-chimice ale substantei si asupra căilor de pătrundere si
distributie în mediu;
d) rezultatele
sumare ale testelor toxicologice si ecotoxicologice, mai ales datele asupra
caracterului cancerigen, mutagen si/sau toxic pentru reproducere al substantei;
e) informatii
referitoare la metodele si măsurile de precautie privind substanta si măsurile
ce trebuie luate în cazuri de urgentă;
f) informatii
care, dacă nu sunt aduse la cunostintă, ar avea ca rezultat efectuarea sau
repetarea inutilă a unor experimente pe animale;
g) metodele
analitice care fac posibilă detectarea unei substante periculoase atunci când
se evacuează în mediu, precum si determinarea expunerii directe a omului la
acea substantă.
(3) Încetarea motivelor
pentru care producătorul/ importatorul a considerat o informatie ca având
caracter confidential va fi comunicată autoritătii competente.
Art. 21. -
Încălcarea dispozitiilor prezentei hotărâri se sanctionează potrivit
prevederilor Legii nr. 360/2003 privind regimul substantelor si preparatelor
chimice periculoase.
Art. 22. - (1)
Anexele nr. 1-8*) fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
(2) Anexele nr.
1-8 se actualizează prin ordin al conducătorului autoritătii competente.
Art. 23. -
Prezenta hotărâre intră în vigoare la data aderării României la Uniunea
Europeană, cu exceptia art. 6, 7 si 11 si anexelor nr. 2 si 3, ale căror
prevederi intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării prezentei
hotărâri în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 24. -
Prezenta hotărâre transpune Regulamentul Consiliului nr. 793/93/CEE privind
evaluarea si controlul riscului substantelor existente, publicat în Jurnalul
Oficial al Comunitătilor Europene nr. L 084 din 5 mai 1993, si Regulamentul
Comisiei nr. 1.488/94/CE privind stabilirea principiilor de evaluare a
riscurilor pentru om si mediu ale substantelor existente în conformitate cu
Regulamentul Consiliului nr. 793/93/CE, publicat în Jurnalul Oficial al
Comunitătilor Europene nr. L 161 din 29 iunie 1994.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul
mediului si gospodăririi apelor,
Ioan
Jelev,
secretar de
stat
Ministrul
sănătătii,
p. Ministrul
muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Valentin
Mocanu,
secretar de
stat
p. Ministrul
integrării europene,
Andrei
Popescu,
secretar de
stat
Bucuresti, 21 decembrie 2004.
Nr. 2.427.
ANEXE
CONSILIUL CONCURENTEI
pentru punerea în aplicare a Regulamentului
privind individualizarea sanctiunilor pentru contraventiile prevăzute de Legea
nr. 143/1999 privind ajutorul de stat
În baza:
- Decretului nr.
57/2004 privind numirea membrilor Plenului Consiliului Concurentei;
- prevederilor
art. 28 alin. (1) din Legea concurentei nr.
21/1996, cu modificările si completările ulterioare, si ale art. 22 alin.
(1) si (2) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificările si
completările ulterioare, având în vedere avizul favorabil al Consiliului
Legislativ,
presedintele
Consiliului Concurentei emite
următorul ordin:
Art. 1. - În urma
adoptării în plenul Consiliului Concurentei, se pune în aplicare Regulamentul
privind individualizarea sanctiunilor pentru contraventiile prevăzute de Legea nr.
143/1999 privind ajutorul de stat, prevăzut în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. -
Compartimentele de specialitate din cadrul Consiliului Concurentei vor urmări
punerea în aplicare a prevederilor prezentului ordin.
Art. 3. -
Prezentul ordin si regulamentul mentionat la art. 1 vor fi publicate în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Presedintele
Consiliului Concurentei,
Mihai
Berinde
Bucuresti, 31 decembrie 2004.
Nr. 527.
ANEXĂ
privind
individualizarea sanctiunilor pentru contraventiile prevăzute de Legea nr.
143/1999 privind ajutorul de stat
În temeiul
prevederilor art. 28 alin. (1) din Legea concurentei nr.
21/1996, cu modificările si completările ulterioare, precum si ale art. 2
din Hotărârea Guvernului nr.
1.839/2004 pentru stabilirea limitelor amenzilor aplicabile în cazul săvârsirii
contraventiilor prevăzute de Legea nr.
143/1999 privind ajutorul de stat, Consiliul Concurentei adoptă prezentul regulament.
ARTICOLUL 1
Scopul
Scopul prezentului regulament, emis în
aplicarea Hotărârii Guvernului nr.
1.839/2004 pentru stabilirea limitelor amenzilor aplicabile în cazul
săvârsirii contraventiilor prevăzute de Legea nr.
143/1999 privind ajutorul de stat, este de a stabili criteriile ce trebuie
avute în vedere la individualizarea sanctiunilor în cazul săvârsirii
contraventiilor prevăzute la art. 263 alin.
(1) din Legea nr.
143/1999, cu modificările si completările ulterioare.
ARTICOLUL 2
Constatarea
contraventiei
Contraventiile se
constată de către inspectorii de concurentă prin proces-verbal, conform
prevederilor Regulamentului privind constatarea contraventiilor si aplicarea
sanctiunilor de către Consiliul Concurentei, pus în aplicare prin Ordinul
presedintelui Consiliului Concurentei nr.
80/2004, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 430 din
13 mai 2004.
ARTICOLUL 3
Individualizarea
sanctiunilor
(1) Sanctiunea se
aplică în limitele prevăzute în Hotărârea Guvernului nr.
1.839/2004 si trebuie să fie proportională cu gradul de pericol social al
faptei săvârsite.
(2) La
individualizarea sanctiunii se va tine seama de gravitatea faptei, de
circumstantele în care a fost săvârsită, de situatia economică si financiară a
contravenientului, de pozitia acestuia fată de faptă, precum si de consecintele
pe care fapta le are sau le poate avea asupra economiei nationale si/sau asupra
functionării pietei.
(3) În functie de
gravitate, faptele se împart în trei categorii:
a) fapte de
gravitate mică - furnizarea de informatii si documente inexacte sau incomplete,
nefurnizarea informatiilor si documentelor, refuzul acordării explicatiilor si
furnizării declaratiilor solicitate de Consiliul Concurentei si neîndeplinirea
obligatiei de organizare a evidentei specifice privind ajutoarele de stat primite;
b) fapte de
gravitate medie - neîndeplinirea de către întreprinderile publice, de către
întreprinderile care beneficiază de drepturi speciale sau exclusive ori care
prestează servicii economice de interes general sau de către întreprinderile
publice care actionează în sectorul industriei prelucrătoare a obligatiilor de
a păstra informatiile referitoare la relatiile financiare care au loc între ele
si autoritătile publice, nefurnizarea de informatii solicitate de către
Consiliul Concurentei, necomunicarea îndeplinirii conditiilor de încadrare
stabilite prin regulament al Consiliului Concurentei;
c) fapte de
gravitate mare - refuzul de a se supune controlului desfăsurat de Consiliul
Concurentei conform legii, netransmiterea de către întreprinderile publice care
actionează în sectorul industriei prelucrătoare a raportului solicitat de
Consiliul Concurentei conform legii.
(4) Reprezintă
circumstante atenuante, fără a se limita la acestea, si vor fi luate în
considerare la individualizarea sanctiunii următoarele:
a) contravenientul
nu are antecedente contraventionale în acest domeniu;
b) atitudinea
cooperantă a contravenientului în cadrul procedurii declansate de Consiliul
Concurentei;
c) încetarea
încălcărilor prevederilor legale încă de la primele interventii ale Consiliului
Concurentei.
(5) Reprezintă
circumstante agravante, fără a se limita la acestea, si vor fi luate în
considerare la individualizarea sanctiunii următoarele:
a) contravenientul
are antecedente contraventionale în acest domeniu;
b) refuzul de a
coopera sau încercarea de obstructionare a Consiliului Concurentei în
îndeplinirea atributiilor sale;
c) existenta unor
consecinte de natură să afecteze îndeplinirea angajamentelor asumate de România
în relatiile economice internationale.
(6) Situatia economică
financiară a contravenientului este caracterizată de cifra de afaceri si de
alti indicatori economico-financiari în anul financiar anterior.
ARTICOLUL 4
Dispozitii
finale
(1)
Contraventiilor prevăzute la art. 263 alin. (1) din Legea nr.
143/1999, cu modificările si completările ulterioare, li se aplică
prevederile Ordonantei Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobată cu modificări
si completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările ulterioare, cu exceptia dispozitiilor art. 28-29.
(2) Prezentul
regulament va fi pus în aplicare prin ordin al presedintelui Consiliului
Concurentei si va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ACTE ALE
COMITETULUI INTERMINISTERIAL DE
GARANTII SI CREDITE DE COMERT EXTERIOR
COMITETUL INTERMINISTERIAL DE GARANTII
SI CREDITE DE COMERT EXTERIOR
pentru aprobarea Normelor privind activitatea de
acordare de bonificatii de dobândă,
în numele si contul statului, nr. NI-CST-02-I/0
Comitetul Interministerial de Garantii si
Credite de Comert Exterior, întrunit în plenul sedintei din ziua de 22
noiembrie 2004, în baza Hotărârii Guvernului nr. 844/1991 privind înfiintarea
Comitetului Interministerial de Garantii si Credite de Comert Exterior, cu
modificările ulterioare, si Hotărârii Guvernului nr. 293/1992 pentru aprobarea
atributiilor, competentelor si modului de functionare ale Comitetului
Interministerial de Garantii si Credite de Comert Exterior, precum si a
conventiilor-cadru pentru derularea activitătii de finantare si asigurare a
creditelor de comert exterior în numele si în contul statului, cu modificările
ulterioare, analizând propunerea de aprobare a Normelor privind activitatea de
acordare de bonificatii de dobândă, în numele si contul statului, nr. NI-CST-02-I/0
si tinând seama de:
- Legea nr.
96/2000 privind organizarea si functionarea Băncii de Export-Import a
României EXIMBANK - S.A. si instrumentele specifice de sustinere a comertului
exterior, cu modificările si completările ulterioare;
- Nota nr. 954 din
16 noiembrie 2004, întocmită de Banca de Export-Import a României EXIMBANK -
S.A.;
- avizul favorabil
acordat de Comisia pregătitoare în sedinta din data de 18 noiembrie 2004 si
propunerile formulate în sedinta din data de 22 noiembrie 2004 de către membrii
Comitetului Interministerial de Garantii si Credite de Comert Exterior,
HOTĂRĂSTE:
Se aprobă Normele*)
privind activitatea de acordare de bonificatii de dobândă, în numele si contul
statului, nr. NI-CST-02-I/0 anexate la prezenta hotărâre.
Presedintele
Comitetului Interministerial de Garantii si Credite de Comert Exterior,
Paul Ichim
Bucuresti, 22 noiembrie 2004.
Nr. 14.692.
COMITETUL INTERMINISTERIAL DE GARANTII
SI CREDITE DE COMERT EXTERIOR
pentru reconfirmarea Normelor privind operatiunile
de emitere a garantiilor de export de către EXIMBANK, în numele si contul
statului, în scopul stimulării realizării de obiective complexe si a productiei
cu ciclu lung de fabricatie, destinate exportului, nr. NI-GAR-02-II/0, aprobate
prin Hotărârea Comitetului Interministerial de Garantii si Credite de Comert
Exterior nr. 14.681/2004, cu modificările si completările ulterioare, si a
Normelor privind derularea activitătii de garantare a creditelor pentru
productia pentru export (garantii pentru capital de lucru), în numele si contul
statului, nr. NI-CST-01-II/0, aprobate prin Hotărârea Comitetului
Interministerial de Garantii si Credite de Comert Exterior nr. 13.926/2004, cu
modificările si completările ulterioare
Comitetul
Interministerial de Garantii si Credite de Comert Exterior, întrunit în plenul
sedintei din ziua de 22 noiembrie 2004, în baza Hotărârii Guvernului nr.
844/1991 privind înfiintarea Comitetului Interministerial de Garantii si
Credite de Comert Exterior, cu modificările ulterioare, si Hotărârii Guvernului
nr. 293/1992 pentru aprobarea atributiilor, competentelor si modului de
functionare ale Comitetului Interministerial de Garantii si Credite de Comert
Exterior, precum si a conventiilor-cadru pentru derularea activitătii de
finantare si asigurare a creditelor de comert exterior în numele si în contul
statului, cu modificările ulterioare, analizând propunerea privind
reconfirmarea unor norme referitoare la derularea operatiunilor EXIMBANK de
asigurare si garantare, în numele si contul statului, si tinând seama de:
- Legea nr.
96/2000 privind organizarea si functionarea Băncii de Export-Import a
României EXIMBANK - S.A. si instrumentele specifice de sustinere a comertului
exterior, cu modificările si completările ulterioare;
- Nota nr. 979 din
22 noiembrie 2004, întocmită de Banca de Export-Import a României EXIMBANK -
S.A.;
- avizul favorabil
acordat de Comisia pregătitoare în sedinta din data de 18 noiembrie 2004 si
propunerile formulate în sedinta din data de 22 noiembrie 2004 de către membrii
Comitetului Interministerial de Garantii si Credite de Comert Exterior,
HOTĂRĂSTE:
Se aprobă
reconfirmarea următoarelor norme*) referitoare la derularea
operatiunilor EXIMBANK de garantare, în numele si contul statului, anexate la
prezenta hotărâre:
1. Norme privind
operatiunile de emitere a garantiilor de export de către EXIMBANK, în numele si
contul statului, în scopul stimulării realizării de obiective complexe si a
productiei cu ciclu lung de fabricatie, destinate exportului, nr.
NI-GAR-02-II/0, aprobate prin Hotărârea Comitetului Interministerial de
Garantii si Credite de Comert Exterior nr. 14.681 din 8 noiembrie 2004, cu
modificările si completările ulterioare;
2. Norme privind
derularea activitătii de garantare a creditelor pentru productia pentru export
(garantii pentru capital de lucru), în numele si contul statului, nr.
NI-CST-01-II/0, aprobate prin Hotărârea Comitetului Interministerial de
Garantii si Credite de Comert Exterior nr. 13.926 din 26 aprilie 2004, cu
modificările si completările ulterioare.
p.
Presedintele Comitetului Interministerial de Garantii si Credite de Comert
Exterior,
Mariana
Diaconescu
Bucuresti, 22 noiembrie 2004.
Nr. 14.700.
*) Normele se publică ulterior în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 64 bis în afara abonamentului, care se poate
achizitiona de la Centrul pentru relatii cu publicul al Regiei Autonome
“Monitorul Oficial”, Bucuresti, sos. Panduri nr. 1.
COMITETUL INTERMINISTERIAL DE GARANTII
SI CREDITE DE COMERT EXTERIOR
pentru aprobarea Normei privind derularea, în
numele si contul statului, a activitătii de asigurare pe termen scurt a
riscului de neplată la extern (cod ISO: NI-ASR-07-I/0)
Comitetul Interministerial de Garantii si
Credite de Comert Exterior, întrunit în plenul sedintei din ziua de 6 decembrie
2004, în baza Hotărârii Guvernului nr. 844/1991 privind înfiintarea Comitetului
Interministerial de Garantii si Credite de Comert Exterior, cu modificările
ulterioare, si Hotărârii Guvernului nr. 293/1992 pentru aprobarea atributiilor,
competentelor si modului de functionare ale Comitetului Interministerial de
Garantii si Credite de Comert Exterior, precum si a conventiilor-cadru pentru
derularea activitătii de finantare si asigurare a creditelor de comert exterior
în numele si în contul statului, cu modificările ulterioare, analizând Norma
privind derularea, în numele si contul statului, a activitătii de asigurare pe
termen scurt a riscului de neplată la extern (cod ISO: NI-ASR-07-I/0) si tinând
seama de:
- Legea nr.
96/2000 privind organizarea si functionarea Băncii de Export-Import a
României EXIMBANK - S.A. si instrumentele specifice de sustinere a comertului
exterior, cu modificările si completările ulterioare;
- Nota nr. 1.004
din 25 noiembrie 2004, întocmită de Banca de Export-Import a României EXIMBANK
- S.A.;
- avizul favorabil
acordat de Comisia pregătitoare în sedinta din data de 2 decembrie 2004 si
propunerile formulate în sedinta din data de 6 decembrie 2004 de către membrii
Comitetului Interministerial de Garantii si Credite de Comert Exterior,
HOTĂRĂSTE:
Se aprobă Norma*)
privind derularea, în numele si contul statului, a activitătii de asigurare pe
termen scurt a riscului de neplată la extern (cod ISO: NI-ASR-07-I/0), anexată
la prezenta hotărâre.
p. Presedintele
Comitetului Interministerial de Garantii si Credite de Comert Exterior,
Mariana
Diaconescu
Bucuresti, 6 decembrie 2004.
Nr. 14.726.
*) Norma se publică ulterior în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 64 bis în afara abonamentului, care se poate
achizitiona de la
Centrul pentru relatii cu publicul al Regiei Autonome “Monitorul Oficial”, Bucuresti, sos. Panduri nr. 1.