MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 173
(XVII) - Nr. 68 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 20
ianuarie 2005
SUMAR
DECRETE
1. -
Decret pentru numirea unui magistrat
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia
nr. 506 din 16 noiembrie 2004 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 lit. c) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
274/2004.
- Ordin al presedintelui Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale pentru
aprobarea Instructiunilor tehnice privind fundamentarea, aprobarea si încasarea
tarifelor si taxelor prevăzute la art. 52 alin. (1) si (2) din Legea petrolului
nr. 238/2004
713/2004.
- Ordin al ministrului sănătătii privind aprobarea normelor de autorizare
sanitară a unitătilor sanitare cu paturi
847/1.532/357/2004.
- Ordin al ministrului agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale, al
ministrului sănătătii si al presedintelui Autoritătii Nationale pentru
Protectia Consumatorilor privind modificarea si completarea Ordinului
ministrului agriculturii, alimentatiei si pădurilor, al ministrului sănătătii
si familiei si al presedintelui Autoritătii Nationale pentru Protectia
Consumatorilor nr. 268/441/117/2003 pentru aprobarea Normelor privind
definirea, descrierea si prezentarea băuturilor spirtoase
3. -
Ordin al presedintelui Autoritătii Nationale Sanitare Veterinare si pentru
Siguranta Alimentelor pentru modificarea si completarea Ordinului presedintelui
Autoritătii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr.
83/2004 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind marcarea si
certificarea produselor de origine animală destinate consumului uman, cu
exceptia cărnii proaspete
DECRETE
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
pentru numirea unui magistrat
În temeiul
prevederilor art. 94 lit. c), art. 100 alin. (1), art. 125 alin. (2) si ale
art. 134 alin. (1) din Constitutia
României, republicată, ale art. 30 alin. (1) din Legea nr.
303/2004 privind statutul magistratilor, precum si ale art. 36 alin. (1)
lit. a) din Legea nr.
317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii,
având în vedere
Hotărârea Consiliului Superior al Magistraturii nr. 274 din 22 decembrie 2004,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. -
Doamna Barbu Delia Simona se numeste în functia de procuror la Parchetul de pe
lângă Judecătoria Băilesti.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
Bucuresti, 14 ianuarie 2005.
Nr. 1.
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 16
noiembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 5 lit. c) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 16/2001
privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile
Ioan Vida -
presedinte
Nicolae Cochinescu
- judecător
Aspazia Cojocaru -
judecător
Constantin Doldur
- judecător
Acsinte Gaspar -
judecător
Kozsokár Gábor -
judecător
Petre Ninosu -
judecător
Ion Predescu -
judecător
Serban Viorel
Stănoiu - judecător
Ion Tiucă -
procuror
Gabriela
Dragomirescu - magistrat-asistent sef
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 lit. c)
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile, exceptie
ridicată de Societatea Comercială “Maruva Import Export” - S.R.L. din
Cluj-Napoca în Dosarul nr. 5.880/2004 al Judecătoriei Cluj-Napoca.
La apelul nominal
răspunde, pentru autorul exceptiei, domnul avocat Constantin Eugen Iordăchescu,
în baza delegatiei depuse la dosar, constatându-se lipsa Autoritătii Nationale
de Control - Garda financiară – Comisariatul Regional Cluj, fată de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită. Curtea dispune a se face apelul
si în Dosarul nr. 482D/2004, având ca obiect aceeasi exceptie, ridicată de
Societatea Comercială “GPV România Prodcom Service” - S.R.L. din Cluj-Napoca în
Dosarul nr. 6.536/2004 al Tribunalului Cluj - Sectia comercială si de
contencios administrativ. La apelul nominal răspunde, pentru autorul exceptiei,
domnul avocat Mih.ly Andor, constatându-se lipsa Autoritătii Nationale de
Control - Garda financiară - Comisariatul Regional Cluj, fată de care procedura
de citare este legal îndeplinită. De asemenea, Curtea dispune a se face apelul
si în Dosarul nr. 495D/2004, având ca obiect aceeasi exceptie, ridicată de
Societatea Comercială “Tipoholding” - S.A. din Cluj-Napoca în Dosarul nr.
6.093/2004 al Judecătoriei Cluj-Napoca. La apelul nominal răspunde, pentru
autorul exceptiei, domnul avocat Constantin Eugen Iordăchescu, în baza
delegatiei depuse la dosar, constatându-se lipsa Autoritătii Nationale de
Control - Garda financiară - Comisariatul Regional Cluj, fată de care procedura
de citare este legal îndeplinită.
Curtea, din
oficiu, pune în discutie conexarea dosarelor.
Reprezentantii
părtilor prezente, precum si reprezentantul Ministerului Public sunt de acord
cu conexarea dosarelor.
Curtea, în temeiul
art. 53 alin. (5) din Legea nr.
47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, dispune
conexarea dosarelor nr. 482D/2004 si nr. 495D/2004 la Dosarul nr. 423D/2004,
care a fost primul înregistrat.
Cauza fiind în
stare de judecată, se dă cuvântul reprezentantului Societătii Comerciale
“Maruva Import Export” - S.R.L. din Cluj-Napoca, care solicită admiterea
exceptiei de neconstitutionalitate, arătând următoarele: dispozitiile de lege
criticate instituie în fapt un monopol de stat asupra activitătilor desfăsurate
de agentii economici specializati si autorizati pentru valorificarea deseurilor
industriale reciclabile, ceea ce încalcă art. 45 si art. 135 alin. (1) si alin.
(2) lit. a) din Constitutie,
întrucât nu creează un regim juridic care să protejeze detinătorii de deseuri
de practicile anticoncurentiale. De asemenea, mai arată că, potrivit acelorasi
dispozitii de lege, agentii economici autorizati pentru valorificare nu au
obligatia legală de a prelua efectiv deseurile industriale de la producătorii
si detinătorii acestora, astfel că se creează abuzuri grave în desfăsurarea în
mod liber a activitătilor economice. De asemenea, se mai sustine că agentilor
economici specializati nu le este impusă nici obligatia practicării anumitor
preturi sau tarife, ceea ce face din agentii economici producători si
detinători de deseuri industriale furnizori captivi ai acestora. Ordonanta
criticată nu reglementează obligativitatea unei forme legale de publicitate a
agentilor economici specializati si autorizati pentru valorificarea deseurilor,
asa încât detinătorul de deseuri nu are posibilitatea de a verifica
valabilitatea autorizatiei acestora. În sfârsit, se mai sustine că prevederile
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
16/2001 contravin art. 115 din Constitutie,
întrucât din continutul acesteia nu rezultă, explicit sau implicit, în ce a
constat urgenta reală si serioasă pentru adoptarea acestui act normativ.
Aceleasi
argumente, în sensul admiterii exceptiei de neconstitutionalitate, sunt
formulate si de către reprezentantul Societătii Comerciale “GPV România Prodcom
Service” - S.R.L. din Cluj-Napoca si al Societătii Comerciale “Tipoholding” -
S.A. din Cluj-Napoca, atât prin sustinerile orale, cât si prin notele scrise
depuse la dosare.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei, întrucât apreciază că prevederile de lege criticate nu contravin dispozitiilor constitutionale invocate ca fiind încălcate.
CURTEA,
având în vedere
actele si lucrările dosarelor, constată următoarele:
Prin încheierile
din 31 mai 2004, din 9 august 2004 si din 21 iunie 2004, pronuntate în dosarele
nr. 5.880/2004, nr. 6.536/2004 si nr. 6.093/2004, Judecătoria Cluj-Napoca si
Tribunalul Cluj - Sectia comercială si de contencios administrativ au sesizat
Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art.
5 lit. c) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile. Exceptiile
au fost ridicate de Societatea Comercială “Maruva Import Export” - S.R.L. cu
sediul în Cluj-Napoca, de Societatea Comercială “GPV România Prodcom Service” -
S.R.L. din Cluj-Napoca si de Societatea Comercială “Tipoholding” - S.A. din
Cluj-Napoca în cauze având ca obiect plângeri contraventionale formulate
împotriva proceselor-verbale de constatare si sanctionare a unor contraventii.
În motivarea
exceptiei de neconstitutionalitate, care în toate dosarele se întemeiază pe sustineri privind încălcarea
art. 135 alin. (1) si alin. (2) lit. a) din Constitutie,
referitoare la principiile privind libertatea comertului si protectia
concurentei loiale, cu o argumentare asemănătoare, se arată că art. 5 lit. c)
din ordonanta criticată sinstituie în fapt un monopol privind activitătile
agentilor economici specializati si autorizati pentru valorificarea deseurilor
industriale reciclabile”. Or, potrivit art. 4 alin. (1) din Legea concurentei nr.
21/1996, cu modificările si completările ulterioare, tarifele si preturile
practicate în cadrul unor activităti cu caracter de monopol se stabilesc si se
ajustează cu avizul Ministerului Finantelor Publice, cu exceptia celor pentru
care, prin legi speciale, sunt prevăzute alte competente; agentilor economici
specializati si autorizati pentru preluarea si valorificarea deseurilor
industriale nu le este impusă, prin acte normative, obligatia de a practica
anumite preturi sau tarife maximale ori minimale, “acestia având posibilitatea
de a practica orice preturi, după bunul lor plac si care, în consecintă, sunt
impuse fortat agentilor economici producători si detinători de deseuri
industriale, care se află în pozitia de furnizor captiv al acestor
«beneficiari» ai livrărilor de deseuri”.
În continuare,
sunt criticate prevederile Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
16/2001, în ansamblu, în legătură cu care se sustine: agentii economici
autorizati pentru valorificare nu sunt obligati să preia efectiv deseurile
industriale de la agentii economici detinători ai acestora, ceea ce creează
abuzuri în desfăsurarea în mod liber a activitătilor economice, precum si în
asigurarea cadrului legal referitor la libertatea comertului si la protectia
concurentei loiale; dau posibilitatea agentilor economici specializati si
autorizati în valorificarea deseurilor de a exploata starea de dependentă a
agentului economic detinător de deseuri industriale reciclabile si de a impune
preturi de vânzare sau de cumpărare a deseurilor si chiar refuzul de a trata cu
anumiti furnizori de deseuri; nici ordonanta si nici alt act normativ publicat
în Monitorul Oficial al României nu asigură publicitatea legală a agentilor
economici specializati si autorizati pentru valorificare, astfel că detinătorii
de deseuri industriale reciclabile nu cunosc identitatea lor si nu pot
verifica, întrucât ordonanta criticată nu prevede dacă acestia detin sau nu
autorizatii de valorificare emise de Comisia Natională pentru Reciclarea
Materialelor.
În sfârsit, în
Dosarul nr. 423D/2004, autorul exceptiei de neconstitutionalitate, prezentând
situatia de fapt, consideră că în cauză nu sunt întrunite elementele
constitutive ale contraventiei, iar procesul-verbal de constatare si
sanctionare întocmit este lovit de nulitate absolută.
Judecătoria
Cluj-Napoca apreciază că
dispozitiile art. 5 lit. c) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
16/2001 nu sunt constitutionale “în sensul arătat de către reprezentanta
petitionarei, deoarece practic nu se instituie un monopol al agentilor
economici autorizati pentru preluarea si valorificarea deseurilor reciclabile”,
întrucât, “conform dispozitiilor aceluiasi act normativ, accesul agentilor
economici la procedura de autorizare este liber si neîngrădit, iar această
procedură este dictată si de importanta socială a materiei reglementate”. Cu
privire la celelalte sustineri ale autorului exceptiei de
neconstitutionalitate, instanta de judecată consideră că acestea sunt de
competenta legiuitorului, “Curtea Constitutională neavând căderea de a se
pronunta în acest sens”. De asemenea, în Dosarul nr. 495D/2004, mai arată că
scopul ordonantei criticate este asigurarea gestionării eficiente a deseurilor
industriale reciclabile, în conditii de protectie a mediului si a sănătătii
populatiei, si reprezintă expresia dreptului recunoscut statelor de a adopta
legile pe care le consideră necesare pentru a reglementa folosinta bunurilor
conform interesului general, drept garantat de Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale.
Tribunalul Cluj
- Sectia comercială si de contencios administrativ, exprimându-si opinia asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate, apreciază că aceasta este neîntemeiată.
În conformitate cu
dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate ridicată este neîntemeiată. Astfel, în legătură cu
invocarea încălcării prevederilor art. 135 alin. (1) si (2) lit. a) din Constitutie,
apreciază că art. 5 lit. c) din ordonantă nu “instituie un monopol” al
agentilor economici specializati si autorizati în activitatea de colectare a
deseurilor industriale reciclabile, ci stabilesc doar “conditiile în care cu
egalitate de sanse, în urma autorizării, agentii economici pot să desfăsoare
activităti de reciclare pe piata deseurilor industriale”. Mai consideră că
“legiuitorul nu impune agentilor economici detinători de deseuri industriale să
intre în raporturi economice cu agentii economici specializati si autorizati să
desfăsoare operatiuni pe piata deseurilor industriale”, dar în considerarea
interesului public general cu privire la reciclarea si valorificarea acestor
deseuri, conform normelor de protectie a mediului si a sănătătii populatiei, “a
înteles să limiteze si să controleze predarea către agentii economici
specializati, autorizati pentru valorificare, a deseurilor industriale
reciclabile, pe baza documentelor de provenientă”; or, această reglementare nu
contravine, asa cum sustine autorul exceptiei, principiilor economiei de piată
consacrate de art. 135 alin. (1) si alin. (2) lit. a) din Constitutie.
În legătură cu criticile privind inexistenta obligatiei legale ca agentii
economici specializati si autorizati pentru preluarea si valorificarea
deseurilor industriale să practice anumite preturi sau tarife minimale ori
maximale apreciază că dispozitiile de lege criticate “nu au ca obiect de
reglementare stabilirea unor preturi”. În ceea ce priveste referirea autorului
exceptiei la presupusa pozitie dominantă pe care o dobândesc agentii economici
autorizati să valorifice deseuri industriale reciclabile, arată că aceasta este
eronată, deoarece agentul economic detinător al unor astfel de deseuri, care
alege să le gestioneze în conditiile stabilite de art. 5 lit. c), iar nu
potrivit celor stabilite la lit. a) sau b) ale aceluiasi articol din ordonantă,
“nu poate invoca faptul că se află într-o «stare de dependentă» fată de agentul
economic autorizat conform legii si nici faptul că nu dispune de «o solutie alternativă în conditii
echivalente»”. În sfârsit, consideră că sustinerile referitoare la deficientele
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
16/2001 si care nu privesc prevederile art. 5 lit. c) din aceasta nu
constituie aspecte de neconstitutionalitate.
Avocatul
Poporului consideră că
textul de lege criticat este constitutional. În acest sens, arată că art. 5
lit. c) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
16/2001, care instituie în sarcina persoanelor juridice bligatia de a preda
deseurile industriale reciclabile către agentii economici specializati,
autorizati să le valorifice, nu contravine art. 135 alin. (1) si alin. (2) lit.
a) din Constitutie,
ci “se conformează acestor principii”, asigurându-se astfel “cadrul normativ
necesar gestionării eficiente a deseurilor industriale reciclabile, în
concordantă cu interesul national de refacere si ocrotire a mediului
înconjurător, precum si de mentinere a echilibrului ecologic”. Consideră că,
alături de alte măsuri, prin această ordonantă “se reglementează rolul statului
în garantarea dreptului fundamental la ocrotirea sănătătii, prevăzut de art. 34
din Constitutie,
respectiv a dreptului la un mediu sănătos, prevăzut de art. 35 din Constitutie”.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând
încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului
Poporului, rapoartele întocmite de judecătorii-raportori, concluziile
reprezentantului Ministerului Public, dispozitiile legale criticate, raportate
la prevederile Constitutiei,
precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
precum si celor ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei
de neconstitutionalitate îl constituie prevederile art. 5 lit. c) din Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr.
16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile,
republicată, cu modificările si completările ulterioare, prevederi al căror
continut este următorul: “Detinătorii de deseuri industriale reciclabile,
persoane juridice, sunt obligati să asigure strângerea, sortarea si depozitarea
temporară a acestora, cu respectarea normelor de protectie a mediului si a
sănătătii populatiei, precum si reintroducerea lor în circuitul productiv prin:
[...]; c) predarea către agentii economici specializati, autorizati pentru
valorificare, a deseurilor industriale reciclabile, pe baza documentelor de
provenientă.”
În opinia
autorilor exceptiei de neconstitutionalitate, aceste dispozitii de lege
contravin art. 135 alin. (1) si alin. (2) lit. a) din Constitutie,
potrivit cărora: “(1) Economia României este o economie de piată, bazată pe
libera initiativă si concurentă.
(2) Statul
trebuie să asigure:
a) libertatea
comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil pentru
valorificarea tuturor factorilor de productie;”.
Examinând exceptia
de neconstitutionalitate ridicată, Curtea retine următoarele: art. 5 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
16/2001 stabileste obligatia persoanelor juridice detinătoare de deseuri
industriale reciclabile de a asigura, cu respectarea normelor de protectie a
mediului si a sănătătii populatiei, reintroducerea lor în circuitul productiv
prin una dintre modalitătile prevăzute la lit. a)-c) ale textului. Din
continutul articolului rezultă că optiunea alegerii uneia dintre aceste
modalităti apartine detinătorului de deseuri. În cauză, critica de
neconstitutionalitate priveste lit. c) a art. 5 din ordonantă, referitoare la
predarea deseurilor industriale reciclabile către agentii economici
specializati, autorizati pentru valorificare, pe baza documentelor de provenientă.
În opinia autorului exceptiei, aceste dispozitii încalcă principiile
fundamentale privind libertatea comertului si concurenta loială, prevăzute de
art. 135 alin. (1) si alin. (2) lit. a) din Constitutie.
În esentă, încălcarea constă în aceea că dispozitiile de lege supuse
controlului de constitutionalitate instituie în fapt “un monopol privind
activitătile agentilor economici specializati si autorizati pentru
valorificarea deseurilor industriale reciclabile”, respectiv “numai agentii
economici autorizati conform art. 8 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
16/2001 au posibilitatea atât să preia, cât si să valorifice aceste deseuri
industriale reciclabile”. Asa fiind, consideră că prevederile art. 4 alin. (1)
din Legea concurentei nr. 21/1996 ar fi aplicabile si agentilor economici care
desfăsoară această activitate de monopol; or, în realitate, ei nu sunt obligati
prin acte normative să practice preturi sau tarife maximale ori minimale, ceea
ce conduce la impunerea unor preturi “după bunul plac” si situarea agentilor
economici detinători de deseuri industriale “în pozitia de consumator captiv al
acestor servicii”.
Curtea constată că
dispozitiile textului de lege criticat ca fiind neconstitutional nu justifică
formularea acestor sustineri, întrucât lit. c) a art. 5 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr.
16/2001 stabileste una dintre modalitătile în care detinătorii de deseuri
industriale reciclabile, persoane juridice, pot să desfăsoare activităti de
reciclare a deseurilor industriale. Într-adevăr, potrivit ordonantei, atât
agentii economici care realizează activităti de colectare a deseurilor
industriale reciclabile de la persoane fizice, cât si detinătorii de deseuri
industriale reciclabile, persoane juridice, care realizează operatiuni de valorificare
a deseurilor, sunt obligati să desfăsoare această activitate cu respectarea
normelor de protectie a mediului si a sănătătii populatiei si numai pe bază de
autorizatie de valorificare emisă de Comisia Natională pentru Reciclarea
Materialelor.
Asadar, oricare
dintre persoanele juridice detinătoare de deseuri industriale reciclabile care,
potrivit optiunii lor, doresc să desfăsoare o astfel de activitate o poate
face, dar cu respectarea conditiilor anterior arătate, deoarece nici art. 5,
nici altă prevedere din cuprinsul ordonantei nu interzice aceasta. Rezultă că
prin dispozitiile de lege ce fac obiectul controlului de constitutionalitate nu
se instituie, asa cum sustine autorul exceptiei, “un monopol privind
activitătile agentilor economici specializati si autorizati pentru
valorificarea deseurilor industriale reciclabile”, ci se stabilesc doar
conditiile în care acesti agenti economici pot desfăsura activităti de
reciclare a deseurilor industriale; or, asemenea reglementare nu încalcă
prevederile constitutionale ale art. 135 alin. (1) si alin. (2) lit. a) si sunt
chiar în sensul prevederilor art. 34 “Dreptul la ocrotirea sănătătii” si
ale art. 35 “Dreptul la mediu sănătos” din Constitutie.
În ceea ce
priveste celelalte critici formulate atât în legătură cu dispozitiile art. 5
din ordonantă – inexistenta obligatiei agentilor economici specializati si
autorizati pentru preluarea si valorificarea deseurilor industriale si
inexistenta unei proceduri legale referitoare la publicitatea acestei categorii
de agenti economici -, cât si privind prevederile ordonantei în ansamblu,
Curtea constată că acestea nu vizează aspecte de constitutionalitate si, în
consecintă, nu pot fi retinute.
Tot astfel, nu pot
fi retinute nici aspectele înfătisate cu privire la situatia de fapt din dosar,
întrucât ele nu intră în competenta de solutionare a Curtii Constitutionale.
Fată de cele de
mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie,
precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În numele
legii
DECIDE :
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 lit. c) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile, exceptie
ridicată de Societatea Comercială “Murava Import Export” - S.R.L. din
Cluj-Napoca în Dosarul nr. 5.880/2004 al Judecătoriei Cluj-Napoca, de
Societatea Comercială “Tipoholding” - S.A. din Cluj-Napoca în Dosarul nr.
6.093/2004 al Judecătoriei Cluj- Napoca si de Societatea Comercială “GPV
România Prodcom Service” - S.R.L. din Cluj-Napoca în Dosarul nr. 6.536/2004 al
Tribunalului Cluj – Sectia comercială si de contencios administrativ.
Definitivă si
general obligatorie.
Pronuntată în
sedinta publică din data de 16 noiembrie 2004.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ.
dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent
sef,
Gabriela
Dragomirescu
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
AGENTIA NATIONALĂ PENTRU RESURSE MINERALE
pentru aprobarea Instructiunilor tehnice privind
fundamentarea, aprobarea si încasarea tarifelor si taxelor prevăzute la art. 52
alin. (1) si (2) din Legea petrolului nr. 238/2004
În temeiul art. 4
alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr.
756/2003 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru
Resurse Minerale, precum si al art. 94 alin. (2) din Normele metodologice
pentru aplicarea Legii petrolului nr.
238/2004, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.
2.075/2004,
presedintele
Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se
aprobă Instructiunile tehnice privind fundamentarea, aprobarea si încasarea
tarifelor si taxelor prevăzute la art. 52 alin. (1) si (2) din Legea petrolului
nr.
238/2004, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 2. -
Prezentul ordin intră în vigoare în termen de 3 zile de la data publicării. Pe
data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul presedintelui
Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale nr.
204/2000 privind tarifele percepute pentru actele emise de Agentia
Natională pentru Resurse Minerale în exercitarea atributiilor sale, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 404 din 29 august 2000, cu
modificările ulterioare, precum si Ordinul presedintelui Agentiei Nationale
pentru Resurse Minerale nr.
107/2001 privind aprobarea tarifelor percepute pentru emiterea actelor de
confirmare a resurselor geologice si a rezervelor de petrol, emise în baza
Legii petrolului nr. 134/1995,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 596 din 21 august
2001.
Presedintele
Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale,
Maria
Iuliana Stratulat
Bucuresti, 24 decembrie 2004.
Nr. 274.
ANEXĂ
INSTRUCTIUNI
TEHNICE
privind fundamentarea, aprobarea si încasarea
tarifelor si taxelor prevăzute la art. 52 alin. (1) si (2) din Legea petrolului
nr. 238/2004
CAPITOLUL I
Dispozitii
generale
Art. 1. - Agentia
Natională pentru Resurse Minerale (A.N.R.M.) este autoritatea competentă
a statului, organizată în subordinea Guvernului, desemnată prin Legea
petrolului nr. 238/2004 cu gestionarea resurselor de petrol, proprietate
publică a statului român, cu negocierea si încheierea acordurilor petroliere,
cu urmărirea respectării prevederilor legale si contractuale, precum si cu
constituirea fondului geologic national si a fondului national de resurse
minerale.
Art. 2. - În
conformitate cu prevederile art. 52 din Legea petrolului nr.
238/2004, pentru actele eliberate în exercitarea atributiilor sale,
A.N.R.M. percepe:
a) tarife
stabilite pe baza costurilor aferente, cuprinzând cheltuieli cu salarii,
contributii sociale aferente salariilor si cheltuieli materiale;
b) taxe pentru
consultarea si utilizarea unor date si informatii referitoare la resursele de
petrol, stabilite în functie de volumul informatiilor, calitatea acestora,
metodele de investigare si de vechimea acestora.
Art. 3. - Conform
prevederilor art. 94 din Normele metodologice pentru aplicarea Legii petrolului
nr. 238/2004, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.
2.075/2004, tarifele si taxele se fundamentează, se aprobă si se încasează
conform instructiunilor tehnice emise de conducătorul A.N.R.M.
CAPITOLUL II
Art. 4. - În
exercitarea atributiilor prevăzute de legislatia în vigoare, A.N.R.M.
analizează, din punct de vedere al conformitătii cu actele normative care
reglementează activitatea extractivă, studiile de fezabilitate, documentatiile
de evaluare a rezervelor/resurselor, precum si planurile si programele de explorare/exploatare,
în vederea emiterii avizelor, notificărilor, autorizatiilor, inclusiv a
documentelor de verificare, înregistrare si confirmare a resurselor/rezervelor
de petrol.
Art. 5. - Tarifele
se fundamentează pe baza costurilor aferente, directe si indirecte, cuprinzând
cheltuieli cu salarii, contributii sociale aferente salariilor si cheltuieli
materiale.
Art. 6. - (1)
Calcularea tarifului pentru fiecare act emis de A.N.R.M. se face prin
înmultirea costurilor (lei/oră/ specialist) cu numărul mediu de ore necesar
elaborării fiecărui act emis, precizat în anexa nr. 1.
(2) Tarifele
pentru actele emise de A.N.R.M. sunt prevăzute în anexa nr. 1.
Art. 7. - În
evaluarea numărului de ore necesar elaborării unui act sunt luate în
considerare:
a) activitatea de
secretariat si arhivă (înregistrare, repartizare, urmărire a procesului,
corespondentă cu solicitantul si/sau cu alte entităti, după caz, căutarea în
arhive si manipularea documentelor necesare în solutionarea solicitării etc.);
b) activitatea de
documentare;
c) solicitarea si
analiza unor puncte de vedere;
d) solicitarea
unor expertize independente, dacă este cazul. Plata expertizelor independente
se face direct de titularul acordului petrolier către expertizatorul atestat de
A.N.R.M.;
e) solicitarea unor
eventuale completări si precizări ale documentatiei;
f) emiterea
actului;
g) aprobarea
documentului emis de către conducerea A.N.R.M.
Art. 8. -
Atestarea capacitătii tehnice a persoanelor juridice si fizice care desfăsoară
activităti în domeniul petrolier se face în conformitate cu prevederile
ordinului presedintelui A.N.R.M.
Art. 9. - (1)
Calcularea taxelor pentru consultarea si utilizarea unor date si informatii
referitoare la resursele de petrol are în vedere volumul informatiilor,
calitatea acestora, metodele de investigare.
(2) Taxele pentru
consultarea si utilizarea unor date si informatii referitoare la resursele de
petrol sunt precizate în anexa nr. 2.
Art. 10. - Taxele
prevăzute în anexa nr. 2 se aplică unor date mai noi de 10 ani. Pentru date cu
o vechime mai mare de 10 ani taxele se reduc astfel:
a) 20%, pentru
date si informatii cu o vechime de 10-20 de ani;
b) 30%, pentru
date si informatii cu o vechime de 20-40 de ani;
c) 40%, pentru
date si informatii cu o vechime mai mare de 40 de ani.
CAPITOLUL III
Aprobarea
tarifelor si taxelor
Art. 11. -
Aprobarea tarifelor si taxelor se face prin ordin al presedintelui A.N.R.M.
Art. 12. -
Actualizarea tarifelor se face în situatiile în care costurile directe si
indirecte depăsesc cu mai mult de 20% costurile curente.
CAPITOLUL IV
Încasarea
tarifelor si taxelor
Art. 13. -
Solicitarea eliberării actelor prevăzute în anexa nr. 1 se face printr-o
scrisoare-comandă, conform modelului prevăzut în anexa nr. 6.
Art. 14. -
Solicitarea accesului la consultarea datelor si utilizarea informatiilor
prevăzute în anexa nr. 2 se face printr-o scrisoare-comandă, conform modelului
prevăzut în anexa nr. 7.
Art. 15. - Actele
eliberate de A.N.R.M., prevăzute la pct. 6, 7, 12 si 13 din anexa nr. 1, si
consultarea si utilizarea documentelor si informatiilor mentionate la pct. 1
din anexa nr. 2 vor fi încadrate, în functie de criteriile prezentate în
anexele nr. 3-5, în tariful, respectiv taxa corespunzătoare, de către directia
de specialitate responsabilă cu elaborarea actului.
Art. 16. -
Emiterea facturii pentru taxele si tarifele percepute de A.N.R.M. se face de
către Directia economico-financiară, resurse umane si administrativ.
Art. 17. - Actele
sau, după caz, datele si informatiile vor fi eliberate numai după ce solicitantul
face dovada că a achitat tariful corespunzător.
Art. 18. - Anexele
nr. 1-7 fac parte integrantă din prezentele instructiuni tehnice.
ANEXE
la instructiuni
ANEXA Nr. 3
La instructiuni
CRITERII
de
încadrare*) în clasele A, B sau C a actelor emise conform nr. crt. 6 din anexa
nr. 1 si lista avizelor emise de Agentia Natională pentru Resurse Minerale în
baza Legii petrolului nr. 238/2004
În această
categorie se încadrează actele emise, referitoare la obiective:
A.a) situate la
adâncimi mai mici de 1.000 m;
A.b) propuse a fi
explorate prin programe de complexitate redusă (o singură metodă);
A.c) în zonele cu
geologie simplă, caracterizată prin:
(i) înclinări
reduse ale straturilor;
(ii) lipsa
variatiilor de facies;
(iii) formatiuni
nederanjate tectonic.
Actele de
complexitate redusă sunt:
A.1. Aviz pentru
săparea sondelor până la adâncimea de 1.000 m;
A.2. Aviz pentru
prospectiuni geologice, geofizice sau geochimice (un singur perimetru sau o
singură metodă de explorare);
A.3. Aviz pentru
prelungirea termenului de finalizare a lucrărilor;
A.4. Aviz pentru
modificarea amplasamentului (peste 150 m fată de amplasamentul initial);
A.5. Aviz pentru
încadrarea sondelor la categoria explorare;
A.6. Aviz pentru
sistarea lucrărilor (foraj sau probe de productie);
A.7. Aviz pentru
modificarea obiectivului si adâncimii;
A.8. Alte avize
referitoare la operatiuni petroliere efectuate pentru obiectivele clasificate
conform criteriilor stabilite la pct. A.a)-A.c).
Clasa B. - Acte
de complexitate medie
În această categorie
se încadrează actele emise, referitoare la obiective:
B.a) situate pe
treapta de adâncime cuprinsă între 1.000 m
si 3.000 m;
B.b) propuse a fi
explorate prin programe de complexitate medie (două sau mai multe metode de
explorare);
B.c.) în zonele cu
geologie complicată, caracterizată prin:
(i) straturi larg
cutate;
(ii) formatiuni
afectate de falii normale sau de decrosare;
(iii) formatiuni
care prezintă variatii laterale de facies.
Actele de
complexitate medie sunt:
B.1. Aviz pentru
săparea sondelor la adâncimi cuprinse între 1.000 m-3.000 m;
B.2. Aviz pentru
prospectiuni geologice, geofizice si geochimice (două sau mai multe perimetre
si/sau două sau mai multe metode de explorare);
B.3. Aviz pentru
trecerea în conservare a sondelor;
B.4. Aviz pentru
trecerea în exploatare experimentală sau definitivă;
B.5. Aviz pentru
abandonarea sondelor;
B.6. Aviz pentru
prelungirea exploatării experimentale;
B.7. Aviz pentru
ridicarea abandonării/conservării;
B.8. Alte avize
referitoare la operatiuni petroliere efectuate pentru obiectivele clasificate
conform criteriilor stabilite la pct. B.a)-B.c).
Clasa C. - Acte
de complexitate ridicată
În această
categorie se încadrează actele emise, referitoare la obiective:
C.a) situate la
adâncimi mai mari de 3.000 m;
C.b) propuse a fi
explorate prin programe de complexitate ridicată (mai multe metode de
explorare);
C.c) situate în
zone cu geologie foarte complicată, caracterizate prin:
(i) straturi
puternic tectonizate;
(ii) afectate de
falii cu caracter de încălecare;
(iii) formatiuni
care prezintă frecvente variatii de facies pe orizontală si verticală.
Actele de
complexitate ridicată sunt:
C.1. Aviz pentru
programul de cercetare anual;
C.2. Aviz pentru
săparea sondelor la adâncimi mai mari de 3.000 m;
C.3. Aviz pentru prospectiuni
geologice, geofizice si
geochimice (mai
mult de două perimetre sau mai mult de două metode de explorare);
C.4. Aviz pentru
abandonarea sondelor;
C.5. Aviz pentru
trecerea în conservare;
C.6. Aviz pentru
trecerea în exploatare experimentală/definitivă;
C.7. Aviz pentru
ridicarea abandonării/conservării;
C.8. Aviz pentru
prelungirea exploatării experimentale;
C.9. Aviz pentru
transformarea în sondă de injectie;
C.10. Alte avize
referitoare la operatiuni petroliere efectuate pentru obiectivele clasificate
conform criteriilor stabilite la pct. C.a)-C.c).
*) Încadrarea se face pe baza îndeplinirii a
minimum două dintre conditiile clasei respective.
ANEXA Nr. 4
la instructiunile tehnice
de încadrare*) în categoriile de complexitate A,
B, C sau D a actelor emise conform nr. crt. 8, 13 si 14 din anexa nr. 1
Categoria
zăcământului Criteriile de încadrare*)
A. Zăcăminte
comerciale (structuri) de mici dimensiuni, care au:
- 1-5
pachete/orizonturi pentru care se evaluează resurse geologice;
- 1-2 tipuri de
substantă;
- maximum 5
blocuri tectonice separate din punct de vedere hidrodinamic;
- maximum 5
obiective de exploatare pentru care se elaborează dinamici de productie;
- maximum 20 de
sonde săpate pe structură.
B. Zăcăminte
comerciale (structuri) de mici dimensiuni, care au;
- 1-5
pachete/orizonturi pentru care se evaluează resurse geologice;
- 1-2 tipuri de
substantă;
- maximum 5
blocuri tectonice separate hidrodinamic si/sau 2 boltiri secundare în cadrul
structurii;
- 6-10 obiective
de exploatare pentru care se elaborează dinamici de productie;
- 21-100 de sonde
săpate pe structură.
C. Zăcăminte
comerciale (structuri) de dimensiuni medii, care au:
- 6-10
pachete/orizonturi pentru care se evaluează rezurse geologice;
- mai mult de două
tipuri de substantă;
- 6-10 blocuri
tectonice separate hidrodinamic si/sau 3 boltiri secundare în cadrul structurii
si/sau maximum două sectoare separate din punct de vedere structuraltectonic;
- 11-15 obiective
de exploatare pentru care se elaborează dinamici de productie;
- 21-100 de sonde
săpate pe structură.
D. Zăcăminte
comerciale (structuri) de dimensiuni mari, care au:
- peste 10
pachete/orizonturi pentru care se evaluează resurse geologice;
- mai mult de două
tipuri de substantă;
- peste 10 blocuri
tectonice separate hidrodinamic si/sau mai mult de 3 boltiri secundare în
cadrul structurii si/sau mai mult de două sectoare separate din punct de vedere
structural-tectonic;
- peste 15
obiective de exploatare pentru care se elaborează dinamici de productie;
- peste 100 de
sonde săpate pe structură.
*) Încadrarea se face pe baza îndeplinirii a
minimum 3 dintre conditiile gradului respectiv.
ANEXA Nr. 5
la instructiunile tehnice
de
încadrare*) în clasele A, B sau C a documentatiilor geologice si geofizice
prevăzute la nr. crt. 1 din anexa nr. 2
A. Clasa A
Criteriile de
încadrare a unei documentatii la clasa A sunt următoarele:
a) se referă la
suprafete mai mici de 50 km2;
b) cuprinde date
referitoare la zone cu geologie simplă, caracterizată prin înclinări reduse ale
straturilor, lipsa variatiilor de facies, formatiuni în zonele cu geologie
simplă, caracterizată prin înclinări reduse ale straturilor, lipsa variatiilor
de facies si/sau formatiuni nederanjate tectonic;
c) cuprinde date
si informatii înregistrate cu cel mult două metodologii diferite de explorare;
d) cuprinde date
referitoare la cel mult 20 de sonde;
e) cuprinde date
mai vechi de 20 de ani.
B. Clasa B
Criteriile de
încadrare a unei documentatii la clasa B sunt următoarele:
a) se referă la suprafete
cuprinse între 50 km2 si 200 km2;
b) cuprinde date
referitoare la zone cu geologie complicată, caracterizată prin prezenta
straturilor larg cutate, formatiuni afectate de falii normale sau de decrosare
si/sau formatiuni care prezintă variatii laterale de facies;
c) cuprinde date
si informatii înregistrate cu 2-4 metodologii diferite de explorare;
d) cuprinde date
referitoare la 21-100 de sonde;
e) cuprinde date
cu vechime de 10-20 de ani.
C. Clasa C
Criteriile de
încadrare a unei documentatii la “clasa C” sunt următoarele:
a) se referă la
suprafete mai mari de 200 km2;
b) cuprinde date
referitoare la zone cu geologie foarte complicată, caracterizate prin straturi
puternic tectonizate, afectate de falii cu caracter de încălecare si/sau
formatiuni care prezintă frecvente variatii de facies pe orizontală si
verticală;
c) cuprinde date
si informatii înregistrate prin mai mult de 4 metodologii diferite de
explorare;
d) cuprinde date
referitoare la mai mult de 100 de sonde;
e) cuprinde date
cu vechime mai mică de 10 ani.
*) Încadrarea se face pe baza îndeplinirii a
minimum 3 dintre conditiile clasei respective.
ANEXA Nr. 6
la instructiunile tehnice
Persoana juridică
......................................................................... Reprezentată prin
........................................................................ Adresa
.......................................................................................... Cod unic de înregistrare
............................................................. Nr. înregistrare la registrul comertului
....................................... Nr. de telefon, fax sau adresa de e-mail
................................. |
Nr. ......./........ |
Către
AGENTIA
NATIONALĂ PENTRU RESURSE MINERALE
În baza
prevederilor Legii petrolului nr. 238/2004, vă transmitem anexat documentatia ..................................................*),
în vederea emiterii
.........................................................**), pentru operatiuni
petroliere în perimetrul
................................................................***).
În termen de 10
zile de la data primirii comunicării de plată vom achita tariful perceput, prin
ordin de plată sau în numerar.
Prezenta tine loc
de comandă fermă.
Reprezentant
autorizat al agentului economic,
...................................................................
Încadrarea documentatiei****)
Documentatia a
fost evaluată în cadrul ................................*****), se încadrează la
pozitia ............. din anexa nr. 1 la instructiunile tehnice aprobate prin
Ordinul presedintelui Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale nr. 274/2004
si se tarifează cu suma de ................ lei.
Data ............................ |
Director, ............................. |
*) Titlul documentatiei.
**) Conform denumirii actelor precizate în
anexele nr. 1 si 3.
***) Denumirea perimetrului conform
titulaturii din acordul de concesiune.
****) Se completează de Agentia Natională
pentru Resurse Minerale.
*****) Titulatura directiei generale sau a
inspectoratelor teritoriale ale Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale, în
ale căror atributii intră emiterea actului solicitat.
ANEXA Nr. 7
la instructiunile tehnice
Persoana
juridică................................................................
Reprezentată
prin...............................................................
Adresa..............................................................................
Cod unic de înregistrare
.................................................…
Nr. înregistrare la registrul
comertului............................…..
Nr. de telefon, fax sau adresa e-mail
...........................……
Către
AGENTIA
NATIONALĂ PENTRU RESURSE MINERALE
În baza
prevederilor Legii petrolului nr. 238/2004, în vederea efectuării operatiunilor
petroliere în perimetrul ...................*), vă rugăm să ne puneti
la dispozitie următoarele date/informatii:
1.
...................................................
2. ...................................................
3.
...................................................
În termen de 10
zile de la data primirii comunicării de plată vom achita taxa percepută, prin
ordin de plată sau în numerar.
Prezenta tine loc
de comandă fermă.
Reprezentant
autorizat al agentului economic,
......................................................
Încadrarea
datelor/informatiilor solicitate conform anexei nr. 2**)
Datele/informatiile
solicitate se încadrează la pozitia/pozitiile .....................................
din anexa nr. 2 la instructiunile tehnice aprobate prin Ordinul presedintelui
Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale nr. 274/2004 si se tarifează cu suma
de .................. lei.
Data ..................... |
Director, ........................... |
*) Denumirea perimetrului conform titulaturii
din acordul de concesiune.
**) Se completează de Agentia Natională pentru
Resurse Minerale.
MINISTERUL SĂNĂTĂTII
privind aprobarea normelor de autorizare sanitară
a unitătilor sanitare cu paturi
Văzând Referatul
Directiei generale sănătate publică si Inspectia sanitară de stat nr. OB
6.695/2004,
în temeiul
dispozitiilor Hotărârii Guvernului nr.
743/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Sănătătii, cu
modificările si completările ulterioare,
ministrul
sănătătii emite următorul
ordin:
Art. 1. - Se
aprobă normele de autorizare a unitătilor sanitare cu paturi, cuprinse în
anexele nr. 1-4.
Art. 2. - Anexele
nr. 1-4*) fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 3. - Directia
generală sănătate publică si Inspectia sanitară de stat, directiile de sănătate
publică judetene si a municipiului Bucuresti si toate unitătile sanitare cu
paturi, indiferent de forma de organizare, vor
duce la îndeplinire dispozitiile prezentului ordin.
Art. 4. - La data
intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul M.S. nr. 190/1982
privind stabilirea normelor tehnice de prevenire si controlul infectiilor
nosocomiale.
Art. 5. -
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
sănătătii,
Ovidiu
Brînzan
Bucuresti, 8 iunie 2004.
Nr. 713.
*) Anexele nr. 1-4 se publică ulterior în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 68 bis în afara abonamentului,
care se poate achizitiona de la Centrul pentru relatii cu publicul al Regiei
Autonome “Monitorul Oficial”, Bucuresti, sos. Panduri nr. 1.
MINISTERUL
AGRICULTURII, PĂDURILOR
SI DEZVOLTĂRII RURALE Nr. 847 din
15 noiembrie 2004 |
MINISTERUL
SĂNĂTĂTII Nr. 1.532
din 18 noiembrie 2004 |
AUTORITATEA
NATIONALĂ PENTRU PROTECTIA
CONSUMATORILOR Nr. 357 din
28 decembrie 2004 |
privind modificarea si completarea Ordinului
ministrului agriculturii, alimentatiei si pădurilor, al ministrului sănătătii
si familiei si al presedintelui Autoritătii Nationale pentru Protectia
Consumatorilor nr. 268/441/117/2003 pentru aprobarea Normelor privind
definirea,
descrierea si prezentarea băuturilor spirtoase
Văzând Referatul de
aprobare nr. 95.243 din 8 noiembrie 2004 privind modificarea si completarea
Ordinului ministrului agriculturii, alimentatiei si pădurilor, al ministrului
sănătătii si familiei si al presedintelui Autoritătii Nationale pentru
Protectia Consumatorilor nr.
268/441/117/2003 pentru aprobarea Normelor privind definirea, descrierea si
prezentarea băuturilor spirtoase,
având în vedere
prevederile art. 34 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
97/2001 privind reglementarea productiei, circulatiei si comercializării
alimentelor, aprobată si modificată prin Legea nr.
57/2002,
în temeiul
prevederilor Hotărârii Guvernului nr.
409/2004 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii,
Pădurilor si Dezvoltării Rurale, cu modificările si completările ulterioare,
ale Hotărârii Guvernului nr.
743/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Sănătătii, cu
modificările si completările ulterioare, precum si ale Hotărârii Guvernului nr.
755/2003 privind organizarea si functionarea Autoritătii Nationale pentru
Protectia Consumatorilor,
ministrul
agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale, ministrul sănătătii si presedintele Autoritătii Nationale
pentru Protectia Consumatorilor emit următorul ordin:
Art. I. - Normele privind definirea, descrierea si
prezentarea băuturilor spirtoase, aprobate prin Ordinul ministrului
agriculturii, alimentatiei si pădurilor, al ministrului sănătătii si familiei
si al presedintelui Autoritătii Nationale pentru Protectia Consumatorilor nr.
268/441/117/2003, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 573 din 11 august 2003, se
modifică si se completează după cum urmează:
1. Alineatul
(2) al articolului 6 va avea următorul cuprins:
“(2) Băuturile
spirtoase care nu corespund prevederilor precizate pentru produsele definite la
art. 5 nu pot primi denumirile care le sunt rezervate la acest articol. Ele
trebuie denumite «băuturi spirtoase» sau «băuturi alcoolice distilate».”
2. Articolul 11
va avea următorul cuprins:
“Art. 11. - (1) În
afara produselor definite la art. 5 pct. 8, 10, 12, 14 si 21, se interzice
inscriptionarea pe etichete a cuvintelor: «de fructe si/sau portiuni vegetale,
cafea, ciocolată».
(2) În cazul
produselor mentionate la art. 5 pct. 21, se admite inscriptionarea cuvintelor:
«de fructe si/sau portiuni vegetale, cafea, ciocolată», numai în cazul în care
aceste ingrediente apar în denumirea sub care se vinde produsul si sunt
înscrise în lista ingredientelor, urmate de cantitatea exprimată în procente.”
Art. II. - Ministerul Agriculturii, Pădurilor si
Dezvoltării Rurale, Ministerul Sănătătii si Autoritatea Natională pentru
Protectia Consumatorilor, prin directiile pentru agricultură si dezvoltare
rurală judetene si a municipiului Bucuresti, prin directiile de sănătate
publică judetene si a municipiului Bucuresti si prin oficiile pentru protectia
consumatorilor judetene si al municipiului Bucuresti, vor duce la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. III. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p.
Ministrul agriculturii, pădurilor si
dezvoltării rurale, Nicolae
Istudor, secretar de
stat |
p.
Ministrul sănătătii, Ion
Bazac, secretar de
stat |
Presedintele
Autoritătii Nationale pentru
Protectia Consumatorilor, Eduard
Gabriel Matei |
AUTORITATEA NATIONALĂ SANITARĂ VETERINARĂ
SI PENTRU SIGURANTA ALIMENTELOR
pentru modificarea si completarea Ordinului
presedintelui Autoritătii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta
Alimentelor nr. 83/2004 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind
marcarea si certificarea produselor de origine animală destinate consumului
uman, cu exceptia cărnii proaspete
În temeiul
prevederilor art. 10 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr.
42/2004 privind organizarea activitătii sanitarveterinare si pentru
siguranta alimentelor, aprobată si modificată prin Legea nr.
215/2004, cu modificările si completările ulterioare,
în baza Hotărârii
Guvernului nr.
308/2004 privind organizarea si functionarea Autoritătii Nationale Sanitare
Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor si a unitătilor din subordinea
acesteia, cu modificările si completările ulterioare,
în baza
legislatiei sanitare veterinare armonizate cu reglementările Uniunii Europene
în vigoare,
văzând Referatul
de aprobare nr. 30.159 din 13 ianuarie 2005, întocmit de Directia generală
sanitară veterinară,
presedintele
Autoritătii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor emite următorul ordin:
Articol unic. - Ordinul presedintelui Autoritătii Nationale
Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor nr.
83/2004 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind marcarea si
certificarea produselor de origine animală destinate consumului uman, cu
exceptia cărnii proaspete, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 927 din 11 octombrie 2004, se modifică si se completează după cum urmează:
1. După
articolul 5 se introduce articolul 51 cu următorul cuprins:
“Art. 51. - Prin derogare de la art. 5, prevederile prezentului ordin se aplică
începând cu data de 30 iunie 2005.”
2. Articolul 3
din anexă va avea următorul cuprins:
“Art. 3. -
Produsele de origine animală definite la art. 1, cu exceptia laptelui crud si a
laptelui destinat consumului uman, obtinute de către producătorii particulari
în gospodăria proprie, pot fi comercializate direct de către producătorii
particulari către consumatorul final, fără marcă de sănătate, numai în locurile
special amenajate, autorizate în acest sens, controlate si supravegheate
sanitar veterinar si pentru siguranta alimentelor.”
3. La articolul
6 litera C, punctul 1 va avea următorul cuprins:
“1. Marca de
sănătate care se aplică pe produsele din carne de vânat sălbatic destinate
exportului în Uniunea Europeană este o stampilă de formă ovală având
dimensiunile de 6,5/4,5 cm care contine următoarele informatii:
- în partea
superioară: “ROMANIA” cu litere majuscule;
- în centru:
numărul de aprobare al unitătii sau centrului de reambalare, acordat de
autoritatea centrală competentă pentru efectuarea unor activităti de export;
- în partea
inferioară: “INSPECTAT GUVERNAMENTAL” cu litere majuscule.
Inscriptiile de pe
stampilă se efectuează în limba engleză.
Caracterele literelor
au înăltimea de 0,8 cm si 1 cm pentru cifre.”
Presedintele
Autoritătii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor,
Liviu
Harbuz
Bucuresti, 14 ianuarie 2005.
Nr. 3.