MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 173
(XVII) - Nr. 86 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Miercuri,
26 ianuarie 2005
SUMAR
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
99/2004.
- Ordin al presedintelui Autoritătii Nationale Sanitare Veterinare si
pentru Siguranta Alimentelor pentru aprobarea Normei sanitare veterinare
privind conditiile suplimentare pentru transportul, depozitarea,
comercializarea si controlul sanitar veterinar al laptelui si produselor
lactate
756/2004.
- Ordin al ministrului mediului si gospodăririi apelor pentru aprobarea
Normativului tehnic privind incinerarea deseurilor
757/2004. - Ordin al ministrului mediului si gospodăririi
apelor pentru aprobarea Normativului tehnic privind depozitarea deseurilor
1.711/2004.
- Ordin al ministrului finantelor publice pentru aprobarea Normelor
metodologice privind finantarea actiunilor de pregătire a economiei nationale
si a teritoriului pentru apărare si întocmirea bugetului de stat pentru război
Rectificări
la:
- Legea nr. 593/2004
- Decretul nr. 1.151/2004
- Ordinul ministrului finantelor publice nr.
19/2005
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
AUTORITATEA NATIONALĂ SANITARĂ VETERINARĂ
SI PENTRU SIGURANTA ALIMENTELOR
pentru aprobarea Normei sanitare veterinare
privind conditiile suplimentare pentru transportul, depozitarea,
comercializarea si controlul sanitar veterinar al laptelui si produselor
lactate
În temeiul
prevederilor art. 10 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 42/2004 privind
organizarea activitătii sanitarveterinare si pentru siguranta alimentelor, aprobată
cu modificări prin Legea nr. 215/2004,
în baza Hotărârii
Guvernului nr. 308/2004 privind organizarea si functionarea Agentiei Veterinare
si pentru Siguranta Alimentelor si a unitătilor din subordinea acesteia,
modificată si completată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.557/2004,
în baza
prevederilor art. 30 din Norma sanitară veterinară privind conditiile de
sănătate pentru producerea si comercializarea laptelui crud, a laptelui tratat
termic si a produselor pe bază de lapte, aprobată prin Ordinul ministrului
agriculturii, alimentatiei si pădurilor nr. 389/2002,
văzând Referatul
de aprobare nr. 23.035 din 21 octombrie 2004, întocmit de Directia generală
veterinară din structura Autoritătii Nationale Sanitare Veterinare si pentru
Siguranta Alimentelor,
presedintele
Autoritătii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se
aprobă Norma sanitară veterinară privind conditiile suplimentare pentru
transportul, depozitarea, comercializarea si controlul sanitar veterinar al
laptelui si produselor lactate, prevăzută în anexa care face parte integrantă
din prezentul ordin.
Art. 2. - Norma
sanitară veterinară privind conditiile suplimentare pentru transportul,
depozitarea, comercializarea si controlul sanitar veterinar al laptelui si
produselor lactate este elaborată în scopul implementării pct. 2 si 8 din cap.
V al anexei nr. 3 la Norma sanitară veterinară privind conditiile de sănătate
pentru producerea si comercializarea laptelui crud, a laptelui tratat termic si
a produselor pe bază de lapte, aprobată prin Ordinul ministrului agriculturii,
alimentatiei si pădurilor nr. 389/2002, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 860 din 28 noiembrie 2002.
Art. 3. -
Institutele centrale de profil, directiile sanitare veterinare si pentru
siguranta alimentelor judetene si a municipiului Bucuresti vor duce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4. -
Autoritatea Natională Sanitară Veterinară si pentru Siguranta Alimentelor va
controla modul de aplicare a prevederilor prezentului ordin.
Art. 5. -
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p.
Presedintele Autoritătii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta
Alimentelor,
Gabriel
Vasile Drăgan
Bucuresti, 9 noiembrie 2004.
Nr. 99.
ANEXĂ
NORMĂ
SANITARĂ VETERINARĂ
privind
conditiile suplimentare pentru transportul, depozitarea, comercializarea si
controlul sanitar veterinar al laptelui si produselor lactate
CAPITOLUL I
Conditii
suplimentare pentru transportul laptelui si al produselor lactate
Art. 1. - Pentru
transportul laptelui trebuie create asemenea conditii încât salubritatea
acestuia să nu fie influentată de temperatura mediului exterior (căldură,
înghet), de praf, insecte, rozătoare, impurităti sau să nu fie supus deprecierii calitative. În acest
scop se vor respecta următoarele măsuri:
a) laptele si
produsele lactate se vor transporta cu respectarea principiilor generale de
igienă, cu următoarele specificatii:
- toate produsele
lactate se vor transporta numai în ambalaje curate si astfel conditionate încât
să nu permită contaminarea sau degradarea produselor;
- brânzeturile se
vor transporta în ambalaje care să asigure stabilitatea si integritatea
produselor în timpul transportului;
- untul se va
transporta ambalat în hârtie neabsorbantă de grăsimi sau folii metalizate, în
pachete, tuburi sau bloc, introduse în cartoane sau lăzi rezistente la
transport;
b) vehiculele care
transportă lapte sau produse lactate trebuie să aibă pe foaia de parcurs sau pe
o dovadă (etichetă) certificarea că vehiculul a fost spălat si dezinfectat,
purtând data si semnătura celui care a
efectuat dezinfectia si stampila cu inscriptia “DEZINFECTAT”;
c) conducătorii
vehiculelor care transportă lapte sau produse lactate răspund de încărcarea
corectă a produselor, de starea de curătenie a vehiculelor, cât si de existenta
documentelor de dezinfectie si vor fi instruiti în vederea cunoasterii normelor
de igienă în vigoare;
d) transportul
laptelui tratat termic si al produselor lactate se realizează la temperaturile
stabilite de către producător si specificate pe eticheta produsului.
CAPITOLUL II
Depozitarea
produselor lactate
Art. 2. - În
spatiile în care se depozitează laptele sau produsele lactate, pentru maturare
sau păstrare mai îndelungată, trebuie asigurate următoarele conditii:
a) spatiile
trebuie să aibă pardoseala si peretii netezi si impermeabili, curati si lipsiti
de mucegaiuri; totusi, pentru depozitarea sau maturarea anumitor tipuri de
produse lactate, autoritatea veterinară competentă poate acorda derogări
generale sau individuale de la conditiile constructive pentru spatiile de
depozitare sau maturare;
b) în dotare vor
fi prevăzute grătarele si rafturile necesare pentru asezarea produselor sau a
ambalajelor, nefiind permis contactul direct al acestora cu pardoseala;
c) să fie asigurat
microclimatul (temperatură, umiditate, ventilatie) optim pentru produsul
respectiv; în scopul controlului permanent al acestuia, depozitele vor fi
prevăzute cu termometre si higrometre cu înregistrare;
d) produsele
trebuie să fie asezate în mod ordonat, pe sortimente, loturi sau sarje, iar
acestea trebuie să fie marcate vizibil prin mijloace pe care să se înscrie în
mod obligatoriu sortimentul, cantitatea, data intrării produsului si data
expirării termenului de valabilitate;
e) asezarea
produselor se va face astfel încât fiecare grup să fie accesibil în vederea
efectuării controlului sau, după caz, a recoltării probelor pentru examene de
laborator;
f) să se efectueze
periodic, dar cel putin de două ori pe an, o curătenie generală, urmată de
dezinfectie; ori de câte ori va fi nevoie se va face dezinfectie sau
deratizare.
CAPITOLUL III
Comercializarea
laptelui si a produselor lactate de către producătorii individuali
Art. 3. -
Detinătorii de animale din sectorul gospodăriilor populatiei pot valorifica din
productia animalelor proprietate personală laptele si produsele lactate în
următoarele conditii:
a) să respecte
conditiile de igienă în adăposturile animalelor;
b) să aplice
corect măsurile de igienă corporală a animalelor;
c) să execute
mulsul în conditiile normelor sanitare veterinare în vigoare;
d) să strecoare si
să răcească laptele imediat după muls;
e) să respecte
normele de igienă personală (mâini si haine curate) în timpul mulsului si al
manipulării laptelui si produselor lactate;
f) să supună
animalele controlului si actiunilor de depistare a bolilor si de profilaxie
sanitară veterinară;
g) să nu
folosească laptele de la animale bolnave, animale aflate în diferite tratamente
sau în perioada de asteptare după folosirea anumitor medicamente si să anunte
imediat medicul veterinar despre cazurile de îmbolnăvire;
h) să nu adauge în
lapte apă, substante conservante, antiseptice sau orice alte substante si să nu
valorifice laptele de la care s-a extras grăsimea;
i) laptele si
produsele lactate puse în vânzare de către producătorii individuali trebuie să
prezinte aceleasi caractere organoleptice cu ale celor puse în vânzare în
unitătile de desfacere.
Art. 4. -
Detinătorii de animale din sectorul gospodăriilor populatiei, care valorifică
pentru consum public lapte sau produse lactate, vor avea în mod obligatoriu
asupra lor un carnet de sănătate a animalelor, eliberat si vizat trimestrial de
către un medic veterinar pe baza verificării stării de sănătate a animalelor si
a respectării conditiilor de igienă în adăposturi, în timpul mulsului si după
muls.
Art. 5. - În cazul
în care detinătorii de animale din sectorul gospodăriilor populatiei valorifică
produsele în orase sau municipii, acestia sunt obligati să se prezinte de
fiecare dată, în prealabil, la circumscriptia sanitară veterinară si pentru
siguranta alimentelor teritorială pentru examenul sanitar veterinar al
produselor aduse spre comercializare.
CAPITOLUL IV
Controlul
sanitar veterinar al laptelui si produselor lactate în unitătile de desfacere
si consum
Art. 6. - Laptele
si produsele lactate nu se pot desface decât în unităti sau raioane speciale,
autorizate în acest scop de către autoritatea veterinară competentă.
Aceste unităti si
raioane speciale, în afara conditiilor generale de igienă, trebuie să
îndeplinească următoarele conditii:
- să fie dotate cu
spatii frigorifice pentru depozitarea laptelui si produselor lactate, prevăzute
cu termometre si higrometre cu înregistrare;
- laptele si
produsele lactate se vor expune pentru comercializare numai în vitrine
frigorifice;
- să fie dotate cu
ustensilele necesare comercializării laptelui si produselor lactate,
confectionate din materiale netede, rezistente, necorodabile, usor de igienizat
si dezinfectat.
Art. 7. - Se
interzice comercializarea laptelui si a produselor lactate în locuri
neamenajate corespunzător prevederilor prezentei norme sanitare veterinare,
autorizate de către autoritatea sanitară veterinară competentă.
Cu avizul
autoritătii sanitare veterinare competente se poate admite comercializarea
produselor lactate preambalate în centre volante.
Art. 8. - În
unitătile si raioanele de desfacere a laptelui sau a produselor lactate se vor
respecta următoarele conditii:
a) laptele si
produsele lactate se vor păstra până la comercializare la temperatura stabilită
de către producător si specificată pe eticheta produsului;
b) în spatiile
frigorifice în care se păstrează laptele sau produsele lactate este interzisă
păstrarea altor alimente sau obiecte;
c) este interzisă
expunerea laptelui sau a produselor lactate în vitrine exterioare.
Art. 9. - În
unitătile de desfacere a laptelui sau a produselor lactate sunt interzise:
a) prelucrarea si
comercializarea laptelui sau a produselor lactate provenite direct de la
producătorii individuali;
b) comercializarea
laptelui si a produselor lactate insalubre sau ambalate necorespunzător;
c) comercializarea
laptelui si a produselor lactate cu termen de valabilitate expirat;
d) prelungirea
termenului de valabilitate la lapte si produse lactate;
e) comercializarea
laptelui si a produselor lactate recuperate din ambalaje incomplet închise;
f) comercializarea
laptelui si a produselor lactate etichetate necorespunzător; în scopul
asigurării trasabilitătii produselor, eticheta va cuprinde în mod obligatoriu
numele si adresa producătorului.
Art. 10. - La
desfacerea de către producătorii individuali din sectorul gospodăriilor
populatiei a laptelui si produselor lactate în pietele agroalimentare sau în
spatiile special destinate si autorizate în acest scop, se vor respecta
următoarele norme:
a) laptele si
smântâna se vor păstra numai în ambalaje confectionate din materiale netede,
rezistente, necorodabile, usor de igienizat si dezinfectat, curate si
acoperite;
b) laptele si produsele
lactate se vor expune spre comercializare numai în sectoarele rezervate acestui
scop, pe tăvi emailate sau din material plastic si numai sub vitrină
protectoare;
c) pentru
ambalarea produselor se va folosi numai hârtie albă, curată si neimprimată, folie
de polietilenă sau folie metalizată;
d) producătorii
individuali vor purta în timpul desfacerii produselor lactate, în mod
obligatoriu, echipament de protectie corespunzător, curat, de culoare albă,
compus din halat, sort si bonetă care să acopere tot părul; rănile de pe piele
trebuie acoperite cu materiale impermeabile;
e) producătorii
individuali vor avea asupra lor carnetul de sănătate al animalelor vizat de
către medicul veterinar de la locul unde se află animalele si documentul prin
care se face dovada stării personale de sănătate cu viza medicului;
f) laptele si
produsele lactate se comercializează de către producătorii individuali pe
propria răspundere, iar calitatea si salubritatea acestora vor fi controlate
randomizat de către circumscriptia sanitară veterinară si pentru siguranta
alimentelor teritorială.
Art. 11. -
Controlul sanitar veterinar al laptelui si produselor lactate în unităti de
desfacere si consum are drept scop:
a) verificarea
existentei autorizatiei sanitare veterinare de functionare si a respectării
conditiilor de igienă din spatiile de desfacere, de depozitare si din anexe;
b) verificarea
igienei personalului;
c) conditiile de
păstrare, de depozitare si de comercializare a laptelui si produselor lactate;
d) controlul
laptelui si produselor lactate, care cuprinde verificarea următoarelor aspecte:
1. stabilirea
originii produsului prin actele de însotire;
2. starea
ambalajelor, respectiv integritatea, sistemul de închidere, salubritatea,
etichetarea, stabilirea datei fabricatiei si a termenului de valabilitate,
caracterele organoleptice ale produsului; la nici unul dintre produse nu se
admit impurităti, prezenta de mucegaiuri, cu exceptia celor tehnologice,
consistentă filantă, gust sau miros străin;
e) în toate
situatiile în care este necesară completarea examenului organoleptic prin
examene de laborator se vor preleva probe în acest scop, potrivit
instructiunilor în vigoare.
MINISTERUL MEDIULUI SI GOSPODĂRIRII APELOR
pentru aprobarea Normativului tehnic privind
incinerarea deseurilor
În temeiul
prevederilor art. 54 pct. 2 lit. a) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
78/2000 privind regimul deseurilor, aprobată cu modificări si completări prin
Legea nr. 426/2001,
în baza Hotărârii
Guvernului nr. 408/2004 privind organizarea si functionarea Ministerului
Mediului si Gospodăririi Apelor, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul
mediului si gospodăririi apelor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se
aprobă Normativul tehnic privind incinerarea deseurilor, prevăzut în anexa*)
care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. -
Normativul tehnic prevăzut la art. 1 va fi revizuit în functie de modificările
cerintelor legislative nationale si europene si ale conditiilor
tehnico-economice.
Art. 3. - Directia
gestiunea deseurilor si substantelor chimice periculoase din cadrul autoritătii
centrale pentru protectia mediului si agentiile competente pentru protectia
mediului duc la îndeplinire prezentul ordin.
Art. 4. - Pe data
intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului apelor si
protectiei mediului nr. 1.215/2003 pentru aprobarea Normativului tehnic privind
incinerarea deseurilor, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 150 si 150 bis din 7 martie 2003.
Art. 5. -
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, si intră
în vigoare la 30 de zile de la publicare.
Ministrul
mediului si gospodăririi apelor,
Speranta
Maria Ianculescu
Bucuresti, 26 noiembrie 2004.
Nr. 756.
MINISTERUL MEDIULUI SI GOSPODĂRIRII APELOR
pentru aprobarea Normativului tehnic privind
depozitarea deseurilor
În temeiul
prevederilor art. 54 pct. 2 lit. b) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
78/2000 privind regimul deseurilor, aprobată cu modificări si completări prin
Legea nr. 426/2001, al art. 7 din Hotărârea Guvernului nr. 162/2002 privind
depozitarea deseurilor,
în baza Hotărârii
Guvernului nr. 408/2004 privind organizarea si functionarea Ministerului
Mediului si Gospodăririi Apelor, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul
mediului si gospodăririi apelor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se
aprobă Normativul tehnic privind depozitarea deseurilor, prevăzut în anexa*)
care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. -
Normativul tehnic prevăzut la art. 1 va fi revizuit în functie de modificările
cerintelor legislative nationale si europene si ale conditiilor
tehnico-economice.
Art. 3. - Directia
gestiunea deseurilor si substantelor chimice periculoase din cadrul autoritătii
centrale pentru protectia mediului si agentiile competente pentru protectia
mediului duc la îndeplinire prezentul ordin.
Art. 4. - Pe data
intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului apelor si
protectiei mediului nr. 1.147/2002 pentru aprobarea Normativului tehnic privind
depozitarea deseurilor - construirea, exploatarea, monitorizarea si închiderea
depozitelor de deseuri, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 150 si 150 bis din 7 martie 2003.
Art. 5. -
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, si intră
în vigoare la 30 de zile de la publicare.
Ministrul
mediului si gospodăririi apelor,
Speranta
Maria Ianculescu
Bucuresti, 26 noiembrie 2004.
Nr. 757.
*) Anexa se publică ulterior în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 86 bis în afara abonamentului, care se poate
achizitiona de la Centrul pentru relatii cu publicul al Regiei Autonome
“Monitorul Oficial”, Bucuresti, sos. Panduri nr. 1.
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
pentru aprobarea Normelor metodologice privind
finantarea actiunilor de pregătire a economiei nationale si a teritoriului
pentru apărare si întocmirea bugetului de stat pentru război
În baza
prevederilor art. 39 din Legea nr. 477/2003 privind pregătirea economiei
nationale si a teritoriului pentru apărare, ale art. 3 alin. (2) si ale art. 10
alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 1.574/2003 privind organizarea si
functionarea Ministerului Finantelor Publice si a Agentiei Nationale de
Administrare Fiscală, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul
finantelor publice emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se
aprobă Normele metodologice privind finantarea actiunilor de pregătire a
economiei nationale si a teritoriului pentru apărare si întocmirea bugetului de
stat pentru război, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 2. - Pe data
intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Precizările metodologice
privind elaborarea bugetului de stat pentru primul an de război nr.
60.365/1996, Normele metodologice privind finantarea actiunilor de pregătire a
economiei nationale si a teritoriului pentru apărare nr. 50.248/1997, emise de
Ministerul Finantelor, precum si orice alte prevederi contrare.
Art. 3. -
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul
finantelor publice,
Gheorghe
Gherghina,
secretar de
stat
Bucuresti, 16 noiembrie 2004.
Nr. 1.711.
ANEXĂ
NORME
METODOLOGICE
privind
finantarea actiunilor de pregătire a economiei nationale si a teritoriului
pentru apărare si întocmirea bugetului de stat pentru război
CAPITOLUL I
Sistemul
de finantare a actiunilor de pregătire a economiei nationale si a teritoriului
pentru apărare
1. Pregătirea
economiei nationale si a teritoriului pentru apărare cuprinde ansamblul de
măsuri si actiuni care se stabilesc si se realizează din timp de pace pentru
satisfacerea nevoilor de apărare si asigurarea continuitătii activitătilor
economico-sociale în caz de mobilizare sau de război.
Măsurile de
pregătire a economiei nationale pentru apărare se referă la identificarea
capacitătilor pentru apărare, stabilirea, crearea si păstrarea rezervelor de
mobilizare, precum si la alte actiuni care vor fi apreciate ca necesare, în
conditiile legii.
Potrivit art. 38
din Legea nr. 477/2003 privind pregătirea economiei nationale si a teritoriului
pentru apărare, finantarea pregătirii economiei nationale si a teritoriului
pentru apărare se asigură de la bugetul de stat.
În acest scop,
agentii economici si institutiile publice, cărora le revin sarcini prin planul
de mobilizare a economiei nationale pentru apărare, au obligatia ca până la
data de 1 mai a fiecărui an să transmită Oficiului Central de Stat pentru
Probleme Speciale propuneri fundamentate privind fondurile necesare realizării
acestor sarcini pentru anul următor, în vederea finantării lor de la bugetul de
stat.
Pe baza măsurilor
si actiunilor prevăzute în planul de mobilizare a economiei nationale pentru
apărare si a propunerilor ministerelor, ale celorlalte autorităti ale
administratiei publice centrale si locale, ale altor institutii si ale
agentilor economici cu atributii în domeniu, Oficiul Central de Stat pentru
Probleme Speciale elaborează proiectul planului de pregătire a economiei
nationale pentru apărare si propune, la termenele stabilite prin Legea nr.
500/2002 privind finantele publice, cuprinderea în bugetul propriu a fondurilor
necesare în vederea finantării măsurilor si actiunilor pentru anul pentru care
se elaborează proiectul de buget.
După aprobarea
legii bugetare anuale, Oficiul Central de Stat pentru Probleme Speciale
definitivează proiectul planului de pregătire a economiei nationale pentru
apărare, corelat cu fondurile alocate de la bugetul de stat, si îl supune
aprobării prin hotărâre a Guvernului, potrivit art. 18 alin. (1) din Normele metodologice
de aplicare a Legii nr. 477/2003 privind pregătirea economiei nationale si a
teritoriului pentru apărare, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 370/2004.
Pe baza planului
de pregătire a economiei nationale pentru apărare, aprobat de către Guvern,
Oficiul Central de Stat pentru Probleme Speciale încheie, în limita fondurilor
alocate de la bugetul de stat, contracte cu agentii economici si institutiile
publice cu atributii în realizarea măsurilor aprobate privind pregătirea
economiei nationale pentru apărare.
În vederea
asigurării finantării programului de pregătire a teritoriului pentru apărare,
autoritătile administratiei publice centrale si locale, precum si institutiile
cu atributii în domeniul apărării, sigurantei nationale si ordinii publice au
obligatia ca, anual, la termenele stabilite prin Legea nr. 500/2002, să propună
includerea în programele de investitii proprii, cu prioritate, a fondurilor
aferente realizării obiectivelor aprobate de Consiliul Suprem de Apărare a
Tării si comunicate acestora de către Oficiul Central de Stat pentru Probleme
Speciale.
Propunerile
mentionate, precum si modificările care intervin în procesul de elaborare a
legii bugetare anuale, comparativ cu solicitările initiale privind fondurile
necesare pregătirii teritoriului pentru apărare, vor fi avizate în prealabil de
Oficiul Central de Stat pentru Probleme Speciale.
2. Fundamentarea
fondurilor ce se alocă anual de la bugetul de stat pentru finantarea pregătirii
economiei nationale si a teritoriului pentru apărare se face pe baza datelor si
elementelor justificative prezentate de ordonatorii principali de credite,
potrivit responsabilitătilor si sarcinilor rezultate din planurile de pregătire
a economiei nationale pentru apărare si programele de pregătire a teritoriului
pentru apărare, aprobate în conditiile legii.
În bugetele
ordonatorilor principali de credite cu atributii în domeniu sunt înscrise în
acest scop următoarele naturi de cheltuieli:
a) La cheltuielile
curente vor fi înscrise fondurile care se referă la:
- cheltuieli
materiale si servicii, legate de:
- asigurarea
transportului, manipulării, depozitării, conservării, împrospătării, efectuării
probelor de calitate, valorificării, casării, inventarierii si evidentei
contabile a materialelor si produselor din rezerva de mobilizare;
- contravaloarea
prestatiilor legate de administrarea si paza depozitelor ce sunt evidentiate
separat de cele destinate productiei curente a agentilor economici (personal de
deservire si întretinere depozite, reparatii, încălzire, iluminat, chirii
etc.);
- trecerea în
conservare a utilajelor, instalatiilor, liniilor tehnologice si statiilor
pirotehnice din componenta capacitătilor pentru apărare, potrivit art. 25 din
Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 477/2003 privind pregătirea
economiei nationale si a teritoriului pentru apărare, aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr. 370/2004;
- elaborarea,
păstrarea si actualizarea documentatiilor tehnice, tehnologice si a
S.D.V.-urilor, conform prevederilor cap. VI “Documentatia tehnică, tehnologică
si S.D.V.” din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 477/2003 privind
pregătirea economiei nationale si a teritoriului pentru apărare, aprobate prin
Hotărârea Guvernului nr. 370/2004;
- alte cheltuieli
materiale prevăzute de lege.
b) La cheltuielile
de capital vor fi înscrise fondurile care se referă la:
- finantarea
acumulării, reîntregirii si împrospătării produselor din rezerva de mobilizare,
potrivit dispozitiilor art. 27 din Legea nr. 477/2003 privind pregătirea
economiei nationale si a teritoriului pentru apărare;
- finantarea
obiectivelor cuprinse în planul de pregătire a teritoriului pentru apărare, în
conditiile art. 53 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 477/2003
privind pregătirea economiei nationale si a teritoriului pentru apărare,
aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 370/2004;
- finantarea altor
actiuni de pregătire a economiei si a teritoriului pentru apărare prevăzute de
lege, de natura cheltuielilor de capital.
Propunerile de
credite bugetare se vor fundamenta, avându-se în vedere realizările
exercitiului bugetar anterior, sarcinile nou-intervenite, precum si propunerile
de reducere a cheltuielilor neeconomicoase din domeniul pregătirii economiei
nationale si a teritoriului pentru apărare.
3. Fondurile
necesare finantării actiunilor de pregătire a economiei nationale si a
teritoriului pentru apărare se aprobă si se utilizează în conditiile Legii nr.
500/2002.
4. Cheltuielile se
efectuează în limita creditelor bugetare aprobate, deschise si repartizate cu
această destinatie, de la capitolul 69.01 “Alte actiuni economice”, titlul 20
“Cheltuieli materiale si servicii” sau titlul 70 “Cheltuieli de capital”, după
caz, potrivit clasificatiei indicatorilor privind finantele publice, aprobată
prin Ordinul ministrului finantelor nr. 1.394/1995, cu modificările si
completările ulterioare.
5. Pentru
prestarea unor servicii în domeniul pregătirii economiei nationale si a
teritoriului pentru apărare, ordonatorii principali de credite încheie
contracte ferme, în conditiile legii, cu institutiile publice sau cu agentii
economici prestatori, care includ atât cheltuielile cu munca vie stabilite
potrivit dispozitiilor legale pentru angajatii proprii, cât si cheltuielile
materiale aferente activitătilor privind pregătirea economiei nationale si a
teritoriului pentru apărare, dimensionate la strictul necesar.
Materialele,
produsele si serviciile prevăzute în planul de pregătire a economiei nationale
pentru apărare sau în programul cu obiectivele de pregătire operativă a
teritoriului pentru apărare si contractate în exercitiul bugetar curent se
plătesc din creditele bugetare aprobate numai pe bază de documente
justificative întocmite în conformitate cu dispozitiile legale.
CAPITOLUL II
Finantarea
si decontarea produselor ce se scot din rezerva de mobilizare pentru
împrospătare, preschimbare sau scoatere definitivă
1. Agentii
economici la care se constituie rezerve de mobilizare sunt obligati să
preîntâmpine deteriorarea acestora din punct de vedere calitativ, pe calea
împrospătărilor ce trebuie efectuate conform Hotărârii Guvernului nr. 370/2004
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 477/2003 privind
pregătirea economiei nationale si a teritoriului pentru apărare.
Împrospătarea
produselor din rezervele de mobilizare se realizează prin vânzarea acestora si
reîntregirea corespunzătoare a stocurilor cu produse similare noi.
În situatia în
care scoaterea la împrospătare a unor produse nu se poate realiza datorită
conjuncturii de piată, vânzarea produselor din rezerva de mobilizare se poate
face la preturi reduse fată de valoarea de inventar, aprobate în conditiile
legii.
Sumele încasate se
fac venit la bugetul de stat.
2. Scoaterea
produselor din rezerva de mobilizare sub formă de împrumut se efectuează, în
mod exceptional, la solicitarea agentilor economici interesati, prin hotărâri
ale Guvernului, initiate de Oficiul Central de Stat pentru Probleme Speciale,
în care sunt stipulate conditiile de restituire a produselor respective, după
depunerea unei garantii în contul Oficiului Central de Stat pentru Probleme
Speciale, al cărei cuantum să asigure reîntregirea stocurilor.
Garantia depusă de
către agentii economici pentru care se scot sub formă de împrumut materiale si
produse din rezerva de mobilizare se virează în contul “Disponibil din sume de
mandat si în depozit”, deschis la unitătile Trezoreriei Statului pe seama
Oficiului Central de Stat pentru Probleme Speciale care administrează rezerva
de mobilizare.
3. Utilizarea
aparaturii, autospecialelor, utilajelor sau altor echipamente păstrate în
exploatare la agentii economici se efectuează în conditiile tehnice si
financiare cuprinse în contractele încheiate între Oficiul Central de Stat
pentru Probleme Speciale si utilizatori.
4. Scoaterea cu
caracter definitiv si valorificarea unor produse din rezerva de mobilizare se
efectuează ca urmare a modificării nomenclatorului, a nivelului de constituire,
a atingerii limitei de valabilitate a termenului de serviciu sau a duratei
normale de functionare.
Sumele încasate
din garantii retinute definitiv, penalităti, cote de adaos sau din
valorificarea produselor scoase din rezerva de mobilizare se constituie ca
venituri ale bugetului de stat.
CAPITOLUL III
Contabilitatea,
gestionarea si inventarierea rezervelor de mobilizare
1. Potrivit alin.
(1) al art. 30 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 477/2003
privind pregătirea economiei nationale si a teritoriului pentru apărare,
aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 370/2004, rezervele de mobilizare se
constituie si se păstrează la agentii economici si la institutiile publice care
au sarcini pentru mobilizare, precum si în spatiile de depozitare a rezervelor
de stat, pe baza contractelor încheiate cu Oficiul Central de Stat pentru
Probleme Speciale.
Agentii economici
care gestionează rezerve de mobilizare, organizează si conduc contabilitatea în
conformitate cu prevederile Legii contabilitătii nr. 82/1991, republicată, si
cu Planul de conturi pentru institutiile publice si instructiunile de aplicare
a acestuia, aprobat prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 324/1984,
cu modificările si completările ulterioare.
Evidenta contabilă
a rezervelor de mobilizare se tine separat de evidenta contabilă a agentilor
economici respectivi.
Evidenta contabilă
a încasării veniturilor si efectuării cheltuielilor bugetare pentru rezerva de
mobilizare se organizează potrivit Planului de conturi pentru institutiile
publice si instructiunilor de aplicare a acestuia, aprobat prin Ordinul
ministrului finantelor publice nr. 324/1984, cu modificările si completările
ulterioare. Pentru evidenta rezervelor de mobilizare se utilizează conturile
specifice cu aplicare la institutiile publice si agentii economici cu sarcini
în domeniu, prezentate în anexa nr. 1.
Completarea sau
dezvoltarea în continuare a acestui plan de conturi, precum si a monografiei
contabile a principalelor operatiuni privind constituirea si utilizarea
rezervelor de mobilizare, prezentată în anexa nr. 2, se face cu aprobarea
Ministerului Finantelor Publice, la propunerea institutiilor în cauză.
2. Referitor la
regulile generale privind inventarierea rezervelor de mobilizare, se vor aplica
Normele privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de activ si
de pasiv, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.753/2004,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.174 din 13 decembrie
2004.
Rezultatele
inventarierii se transmit Oficiului Central de Stat pentru Probleme Speciale,
care asigură măsurile corespunzătoare pentru valorificarea acestora.
Potrivit pct. 50
din normele mentionate mai sus, unitătile apartinând Ministerului Apărării
Nationale, Ministerului Administratiei si Internelor si altor institutii cu
caracter special prevăzute prin lege efectuează inventarierea patrimoniului pe
bază de norme proprii avizate de Ministerul Finantelor Publice.
Oficiul Central de
Stat pentru Probleme Speciale întocmeste si înaintează la Ministerul Finantelor
Publice, la termenele stabilite, situatii financiare trimestriale si anuale
centralizate privind activitatea financiar-contabilă a sectorului privind
rezerva de mobilizare, potrivit normelor metodologice privind închiderea
conturilor contabile, întocmirea si depunerea situatiilor financiare privind
executia bugetară, elaborate pentru institutiile publice.
Situatiile
financiare trimestriale si anuale pentru rezerva de mobilizare vor fi cuprinse
în cele ale ordonatorului principal de credite.
CAPITOLUL IV
În conformitate cu
prevederile art. 10 alin. (5) din Legea nr.
477/2003, Ministerul Finantelor Publice, pe baza planului de mobilizare a
economiei nationale pentru apărare transmis de Oficiul Central de Stat pentru
Probleme Speciale si a propunerilor ministerelor si ale celorlalte institutii
cu atributii în caz de mobilizare sau de război, avizate de Oficiul Central de
Stat pentru Probleme Speciale, elaborează proiectul bugetului de stat pentru
război.
În scopul
asigurării echilibrului dintre cerintele cuprinse în planul de mobilizare a
economiei nationale si resursele financiare ce urmează a fi prevăzute în
bugetul de stat pentru război, ministerele si celelalte organe de specialitate
ale administratiei publice centrale si locale vor avea în vedere următoarele:
1. Luându-se în
considerare noul statut al României de membru NATO, la elaborarea propunerilor
pentru bugetul de stat pentru război se va avea în vedere asigurarea fondurilor
care să permită participarea la apărarea colectivă, bazată pe o reevaluare
radicală a cerintelor operationale în functie de capabilităti si resurse, în
concordantă cu regulile ce guvernează această organizatie, obligatiile României
fată de Alianta Nord-Atlantică si responsabilitătile nationale ale Armatei.
2. La stabilirea
fondurilor ce urmează a fi cuprinse în bugetul de stat pentru război, baza de
calcul o constituie bugetul de stat pe anul pentru care se elaborează, detaliat
pe ordonatorii principali de credite si în cadrul acestora pe capitole de
cheltuieli bugetare.
În baza acestor
date si a sarcinilor ce le revin din planul de mobilizare, ministerele si
celelalte organe ale administratiei publice centrale si locale vor proceda la
cuantificarea influentelor si a modificărilor care se produc în volumul si
structura activitătilor ce se desfăsoară în economie pentru starea de
mobilizare, conform anexei nr. 3, cu sumele rezultate urmând a fi ajustate
fondurile prevăzute în bugetul de stat pe anul în curs aprobat de către
Parlamentul României.
Pentru punerea de
acord a sarcinilor cuprinse în planul de mobilizare cu posibilitătile de
asigurare a resurselor legate de conditiile specifice si prioritătile economiei
la război, propunerile transmise de ministere si celelalte organe ale
administratiei publice centrale si locale vor fi analizate în prealabil si
avizate de către Oficiul Central de Stat pentru Probleme Speciale - organism
guvernamental cu atributii în domeniul pregătirii economiei nationale si a
teritoriului pentru apărare.
3. În ceea ce
priveste dimensionarea propunerilor de cheltuieli ce urmează a fi înscrise în
bugetul de stat pentru război, tinându-se seama de volumul restrâns al
resurselor financiare pe care statul le poate mobiliza în asemenea situatii pe
seama veniturilor ce pot fi atrase la bugetul de stat sau la bugetele locale,
după caz, ministerele si celelalte institutii publice cu sarcini la mobilizare,
precum si agentii economici care asigură în mod direct cerintele economiei de
război vor definitiva aceste propuneri pe baza unor măsuri si programe
specifice unui buget de austeritate, între care se pot mentiona:
- utilizarea
integrală a capacitătilor de productie specializate în fabricatia de tehnică si
materiale militare, asigurându-se prioritate în alocarea si dirijarea
resurselor bugetare către sectoarele si ramurile producătoare de armament,
munitii si tehnică de luptă;
- fondurile
destinate investitiilor publice vor fi dirijate cu preponderentă pentru
investitiile legate de extinderea capacitătilor de productie în domeniul
fabricatiei de tehnică si materiale militare, admitându-se continuarea
lucrărilor numai la obiectivele care contribuie nemijlocit la sustinerea
efortului de apărare, precum si lucrări pentru prevenirea si înlăturarea
efectelor produse de un eventual conflict militar, actiuni accidentale si
calamităti naturale;
- asigurarea si
completarea nivelului stocurilor intangibile de materii prime, materiale si
produse strategice existente în rezervele de stat si de mobilizare pentru
interventii operative determinate de trecerea la realizarea productiei de
tehnică militară si armament;
- măsuri de rationalizare si limitare a numărului de personal din sectorul administratiei publice, reconversia si dirijarea fortei de muncă disponibile către sectorul productiei de apărare;
- eliminarea
cheltuielilor în scopuri administrative si gospodăresti si rationalizarea în
acest sens a cheltuielilor de întretinere si functionare a sectorului public;
- alte măsuri
impuse de restrângerea unor activităti si sectoare în concordantă cu nevoile sistemului
national de apărare.
4. Propunerile de
cheltuieli ce urmează a fi înscrise în proiectul bugetului de stat pentru
război se vor stabili în conditiile preturilor avute în vedere la elaborarea
proiectului bugetului de stat pe anul respectiv.
La definitivarea
influentelor rezultate ca urmare a actualizării unor indicatori valorici
prevăzuti în planul de mobilizare ce a fost elaborat în preturile anilor
anteriori, este necesar ca acestea să se bazeze pe date certe consemnate în
situatiile financiare ale agentilor economici (de exemplu: cifra de afaceri,
valoarea productiei industriale si agricole pe ramuri si sectoare, valoarea
investitiilor, volumul desfacerilor de mărfuri etc.).
În baza datelor
actualizate prezentate de către ministere si celelalte organe de specialitate
ale administratiei publice centrale si locale, Oficiul Central de Stat pentru
Probleme Speciale va proceda la modificarea si actualizarea tuturor
indicatorilor valorici prevăzuti în planul de mobilizare aprobat de Consiliul
Suprem de Apărare a Tării.
5. La
fundamentarea propunerilor de modificare a cheltuielilor prevăzute în bugetul
de stat pe anul în curs în vederea determinării cheltuielilor bugetare pentru
război, se vor avea în vedere toate modificările intervenite în nivelul si structura
indicatorilor specifici fiecărei categorii de cheltuieli, astfel:
- în cadrul
cheltuielilor de personal, definitivarea fondurilor bugetare se va efectua
pornindu-se de la numărul de salariati propus a se finanta de la bugetul de
stat în anul curent, corectat cu reducerile corespunzătoare impuse de cerintele
redistribuirii si asigurării cu personal a ramurilor si sectoarelor implicate
direct în productia de armament si tehnică militară;
- la dimensionarea
cheltuielilor materiale si servicii se va tine seama de reducerea substantială
a volumului de activitate al institutiilor publice si de prioritătile legate de
asigurarea fondurilor pentru cheltuielile specifice privind hrana,
medicamentele si materialele sanitare, echipament si cazarmament si a altor cheltuieli
de război;
- la definitivarea
cheltuielilor de capital se vor avea în vedere prioritătile stabilite prin
planul de mobilizare, fondurile alocate pentru investitii urmând a fi dirijate
cu preponderentă în industria de apărare, precum si pentru lucrările de
pregătire operativă a teritoriului pentru apărare.
Pentru asigurarea
unor priorităti specifice economiei de război, listele sinteză a obiectivelor
de investitii stabilite pentru fiecare minister sau organ al administratiei
centrale ori locale, după caz, vor fi analizate si avizate si de către
Ministerul Apărării Nationale, potrivit modelului din anexa nr. 4.
6. În baza art. 41
din Legea nr. 477/2003, prin care se stabilesc atributii în domeniul pregătirii
economiei nationale si a teritoriului pentru apărare, inclusiv pentru
autoritătile administratiei publice locale, acestea vor elabora propuneri
corespunzătoare privind proiectul bugetului de stat pentru război.
În ceea ce
priveste propunerile de cheltuieli din bugetele locale, la stabilirea necesarului
de fonduri se impune asigurarea cu prioritate a cheltuielilor legate de
pregătirea teritoriului pentru apărare, a celor privind acordarea asistentei
medicale, precum si a măsurilor de protectie a populatiei civile în conditii de
război.
Proiectele bugetelor
locale pe ansamblul judetului si al municipiului Bucuresti vor fi analizate si
avizate în prealabil de către serviciile descentralizate ale Oficiului Central
de Stat pentru Probleme Speciale, după care vor fi transmise Ministerului
Finantelor Publice, prin directiile generale ale finantelor publice judetene si
a municipiului Bucuresti.
ANEXE
CONTURI
SPECIFICE
utilizate
în evidenta rezervelor de mobilizare
În Legea nr.
593/2004 pentru modificarea si completarea Legii bibliotecilor nr.
334/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.240 din
22 decembrie 2004, se face următoarea rectificare (care nu apartine Redactiei
“Monitorul Oficial”, Partea I):
- la art. II, în
loc de: “Legea bibliotecilor nr. 334/2004...” se va citi: “Legea
bibliotecilor nr. 334/2002...”.
La Decretul nr.
1.151/2004 pentru numirea membrilor Colegiului national al Institutului
Revolutiei Române din Decembrie 1989, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 1.224 din 20 decembrie 2004, se face următoarea
rectificare (care nu apartine Redactiei “Monitorul Oficial”, Partea I): - anexa
se completează cu pozitia 25 cu următorul cuprins: “25. Vlădesan Emil”.
În anexa la Ordinul
ministrului finantelor publice nr.
19/2005 privind aprobarea deducerilor personale lunare pentru
contribuabilii care realizează venituri din salarii la functia de bază începând
cu luna ianuarie 2005, potrivit prevederilor art. 56 alin. (2) din Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 39 din 12 ianuarie 2005, se fac următoarele rectificări (care nu
apartin Redactiei “Monitorul Oficial”, Partea I):
- în tabelele prevăzute la pct. 2, 3, 4 si 5:
- în loc de: “14.000.000”
se va citi: “13.999.999”;
- în loc de: “14.000.001”
se va citi: “14.000.000”;
- în loc de: “18.000.000”
se va citi: “17.999.999”;
- în loc de: “18.000.001”
se va citi: “18.000.000”;
- în loc de: “22.000.000”
se va citi: “21.999.999”;
- în loc de: “22.000.001”
se va citi: “22.000.000”;
- în loc de: “26.000.000”
se va citi: “25.999.999”;
- în loc de: “26.000.001” se va citi: “26.000.000”.