MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 173
(XVII) - Nr. 87 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Miercuri,
26 ianuarie 2005
SUMAR
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia
nr. 519 din 25 noiembrie 2004 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 lit. c) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
614/2004.
- Ordin al ministrului mediului si gospodăririi apelor privind modificarea
anexelor nr. 2 si 4 la Normele metodologice de aplicare a Hotărârii Guvernului
nr. 166/2004 pentru aprobarea proiectului “Dezvoltarea sistemului de colectare
a deseurilor de ambalaje PET postconsum în vederea reciclării”, aprobate prin
Ordinul ministrului mediului si gospodăririi apelor nr. 117/2004
39.
- Ordin al ministrului finantelor publice privind constituirea si
atributiile Comisiei fiscale centrale
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 25
noiembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 5 lit. c) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 16/2001
privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile
Ioan Vida -
presedinte
Nicolae Cochinescu
- judecător
Aspazia Cojocaru -
judecător
Constantin Doldur
- judecător
Acsinte Gaspar -
judecător
Kozsokár Gábor -
judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu -
judecător
Serban Viorel
Stănoiu - judecător
Aurelia Popa -
procuror
Mihai Paul Cotta -
magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 lit. c)
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea
deseurilor industriale reciclabile, exceptie ridicată de Societatea Comercială
“Garamond Tipografie” - S.R.L. în Dosarul nr. 5.881/2004 al Judecătoriei
Cluj-Napoca.
La apelul nominal
răspunde autorul exceptiei, prin avocat, lipsind cealaltă parte, fată de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul
autorului exceptiei de neconstitutionalitate solicită admiterea acesteia,
deoarece dispozitiile criticate contravin art. 45 si art. 135 alin. (1) si alin.
(2) lit. a) din Constitutie.
Se apreciază că
art. 5 lit. c) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 16/2001 este
neconstitutional în măsura în care nu creează un cadru legal prin care să fie
protejate libera initiativă si concurenta în domeniul valorificării deseurilor
industriale reciclabile. Aceste dispozitii legale nu prevăd obligatia agentilor
economici autorizati pentru valorificare de a prelua efectiv deseurile
industriale. Totodată se consideră că prevederile criticate nu reglementează
obligativitatea unei forme legale de publicitate a agentilor economici
specializati si autorizati pentru valorificarea deseurilor industriale
reciclabile. Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiată, deoarece prevederile legale
nu instituie un monopol în domeniul valorificării deseurilor industriale
reciclabile. Referitor la celelalte sustineri în legătură cu unele deficiente
ale ordonantei de urgentă criticate, se arată că acestea sunt neîntemeiate.
CURTEA,
având în vedere
actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea
din 24 mai 2004, pronuntată în Dosarul nr. 5.881/2004, Judecătoria
Cluj-Napoca a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 lit. c) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile, exceptie
ridicată de Societatea Comercială “Garamond Tipografie” - S.R.L. într-un dosar
având ca obiect solutionarea unei plângeri formulate împotriva unui
proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei.
În motivarea
exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine că dispozitiile criticate contravin
prevederilor art. 135 alin. (1) si alin. (2) lit. a) din Constitutie. În acest
sens se arată că prevederile legale “instituie un monopol privind activitătile
agentilor economici specializati si autorizati pentru valorificarea deseurilor
industriale reciclabile. Mai bine zis, numai agentii economici autorizati conform
art. 8 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 16/2001 au posibilitatea
legală atât să preia, cât si să valorifice aceste deseuri industriale
reciclabile”.
Desi art. 4 alin.
(1) din Legea concurentei nr. 21/1996 prevede că “preturile si tarifele practicate
în cadrul unor activităti cu caracter de monopol se stabilesc si se ajustează
cu avizul Ministerului Finantelor Publice, cu exceptia celor pentru care, prin
legi speciale, sunt prevăzute alte competente”, agentilor economici
“specializati si autorizati pentru preluarea si valorificarea deseurilor
industriale nu le este impusă, prin acte normative, obligatia de a practica
anumite preturi sau tarife maximale sau minimale, acestia având posibilitatea
de a practica orice preturi” care sunt impuse agentilor economici producători
si detinători de deseuri industriale. Se apreciază totodată că dispozitiile
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 16/2001
nu prevăd nici măcar obligatia agentilor economici autorizati pentru
valorificare de a prelua efectiv deseurile
industriale de la agentii economici
producători si detinători ai acestor deseuri, creându-se în acest fel o
situatie aberantă si în contradictie cu normele constitutionale care generează
abuzuri grave în desfăsurarea în mod liber a activitătilor economice, precum si
în asigurarea cadrului legal referitor la libertatea comertului, precum si la
protectia concurentei loiale”. Autorul exceptiei de neconstitutionalitate arată
în continuare că Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 16/2001 “nu asigură o publicitate
legală a agentilor economici specializati si autorizati pentru valorificare,
respectiv nu există nici un act normativ care să fie publicat în Monitorul
Oficial al României si care să nominalizeze agentii economici autorizati în
preluarea si valorificarea deseurilor industriale reciclabile”.
Judecătoria
Cluj-Napoca, formulându-si
opinia asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, consideră că
prevederile criticate “nu sunt neconstitutionale [...], întrucât practic nu se
instituie un monopol al agentilor economici autorizati pentru preluarea si
valorificarea deseurilor reciclabile, deoarece, conform dispozitiilor aceluiasi
act normativ, accesul agentilor economici la procedura de autorizare este liber
si neîngrădit, iar această procedură este dictată de importanta socială a
materiei reglementate. Celelalte aspecte privind carente ale textului legal
[...] sunt de competenta legiuitorului”.
Potrivit
prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată. În argumentarea acestei sustineri se
arată că actul normativ criticat prevede totodată si procedura de autorizare a
agentilor economici specializati în activitatea de valorificare a deseurilor
industriale reciclabile, iar accesul la această procedură este liber si
neîngrădit. Astfel, “potrivit art. 7 si 8 din ordonanta de urgentă mai sus
mentionată, agentii economici care realizează activităti de colectare a
deseurilor industriale reciclabile, cei care detin astfel de deseuri si au
spatiile si dotările corespunzătoare, necesare activitătilor de colectare
si valorificare a deseurilor, pot fi
autorizati fără restrictii, cu respectarea prevederilor articolelor mentionate,
de a realiza aceste activităti. Astfel, sunt asigurate libertatea comertului,
protectia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil tuturor factorilor de
productie, în domeniul colectării si valorificării deseurilor industriale
reciclabile”. Art. 5 lit. c) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 16/2001,
arată Guvernul în continuare, prevede posibilitatea de a presta activitătile
enumerate de către agentii economici specializati pentru valorificarea
deseurilor reciclabile, fără a se institui vreun monopol pentru acestia, “având
în vedere importanta socială a acestei activităti, precum si necesitatea
asigurării gestionării eficiente a acestor deseuri, în conditii de protectie a
mediului si sănătătii populatiei”. Cu privire la celelalte critici în legătură
cu unele deficiente ale ordonantei de urgentă criticate, Guvernul apreciază că
solutionarea acestora nu este de competenta Curtii Constitutionale.
Avocatul
Poporului consideră că
exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată.
Se apreciază că
dispozitiile criticate nu încalcă art. 135 alin. (1) si (2) din Constitutie.
Astfel, “optiunea legiuitorului de a institui în sarcina persoanelor juridice
obligatia de reutilizare a deseurilor industriale reciclabile, în propriile
procese de productie, nu contravine principiilor consacrate prin art. 135 din
Constitutie, ci se conformează acestor principii. Se asigură, pe această cale,
cadrul normativ necesar gestionării eficiente a deseurilor industriale
reciclabile, în concordantă cu interesul national de refacere si ocrotire a
mediului înconjurător, precum si de mentinere a echilibrului ecologic”.
Totodată, se arată în continuare, Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
16/2001, alături de alte măsuri legislative, reglementează rolul statului în
garantarea dreptului fundamental la ocrotirea sănătătii, prevăzut de art. 34
din Constitutie, si, respectiv, a celui la un mediu sănătos, prevăzut de
dispozitiile constitutionale ale art. 35.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare,
punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile autorului exceptiei si ale procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
Legea nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor
art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), art. 2, 3, 10
si 29 din Legea nr.
47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei
de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 5 lit. c) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.16/2001 privind gestionarea deseurilor
industriale reciclabile, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 66 din 7 februarie 2001, aprobată cu modificări si completări prin Legea
nr. 465/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 422 din
30 iulie 2001, si, ulterior, republicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 104 din 7 februarie 2002, cu modificările ulterioare.
Dispozitiile
legale criticate au următorul continut:
- Art. 5: “Detinătorii
de deseuri industriale reciclabile, persoane juridice, sunt obligati să asigure
strângerea, sortarea si depozitarea temporară a acestora, cu respectarea
normelor de protectie a mediului si a sănătătii populatiei, precum si
reintroducerea lor în circuitul productiv prin: [...]
c) predarea
către agentii economici specializati, autorizati pentru valorificare, a
deseurilor industriale reciclabile, pe baza documentelor de provenientă.”
În sustinerea
exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulată la instanta de
judecată, autorul acesteia apreciază că dispozitiile legale criticate contravin
prevederilor art. 135 alin. (1) si alin. (2) lit. a) din Constitutie, care au
următorul continut:
- Art. 135: “(1)
Economia României este economie de piată, bazată pe libera initiativă si
concurentă.
(2) Statul
trebuie să asigure:
a) libertatea
comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil pentru
valorificarea tuturor factorilor de productie; [...]”.
Autorul exceptiei
sustine, în esentă, că dispozitiile criticate instituie un monopol privind
activitătile agentilor economici specializati si autorizati pentru
valorificarea deseurilor industriale reciclabile, fără să le fie impusă, prin
acte normative, si obligatia de a practica anumite preturi sau tarife maximale
sau minimale. Totodată se arată că Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
16/2001 nu prevede obligatia agentilor economici autorizati pentru valorificare
de a prelua efectiv deseurile industriale de la agentii economici producători.
De asemenea, se apreciază că dispozitiile ordonantei de urgentă respective
creează un climat favorabil pentru exercitarea unor practici anticoncurentiale,
contrare Legii nr. 21/1996. Analizând Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
16/2001, Curtea retine că obiectul acesteia îl constituie asigurarea
gestionării eficiente a deseurilor industriale
reciclabile în conditii de protectie a mediului si a sănătătii
populatiei.
Între măsurile
prevăzute de ordonanta de urgentă în acest scop se numără si cele mentionate
prin art. 5 lit. c), care stabilesc
obligatia detinătorilor de deseuri industriale reciclabile, persoane juridice,
de a asigura strângerea, sortarea si depozitarea temporară a acestora, cu respectarea normelor de protectie a mediului
si sănătătii populatiei, precum si reintroducerea lor în circuitul productiv,
între altele, prin predarea către agentii economici specializati, autorizati pentru
valorificare, a deseurilor industriale reciclabile, pe baza documentelor de
provenientă.
În ceea ce
priveste obligatia agentilor economici specializati pentru realizarea
operatiilor de valorificare a deseurilor industriale reciclabile de a obtine autorizatie
pentru această activitate, ordonanta de urgentă prevede emiterea autorizatiei
de către Comisia Natională pentru Reciclarea Materialelor din subordinea
Ministerului Economiei si Comertului, conform procedurii stabilite prin norme
de către această comisie, cu avizul Ministerului Finantelor Publice si al
Ministerului Mediului si Gospodăririi Apelor.
În consecintă,
Curtea constată că dispozitia criticată nu este incompatibilă cu libertatea
comertului prevăzută de art. 135 alin. (1) si alin. (2) lit. a) din
Constitutie. Necesitatea autorizării este impusă de specificul activitătii
desfăsurate de agentii economici respectivi, tinându-se seama de natura
specială a materialelor pe care le valorifică, de pericolul pe care acestea îl
prezintă pentru sănătatea populatiei si mentinerea unui mediu sănătos, ca si de
asigurarea provenientei licite a acestor materiale.
Este evident, în
consecintă, că Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 16/2001, prin prevederea
autorizării pentru activitatea de valorificare a deseurilor industriale
reciclabile, nu are ca obiectiv instituirea unui monopol în acest domeniu, cum
sustine autorul exceptiei, ci garantarea existentei unor conditii care să
preîntâmpine eventualele pericole asociate acestor activităti. Dispozitiile criticate, prin continutul lor,
nu au legătură cu practicile anticoncurentiale sau cu concentrarea economică,
prevăzute de Legea concurentei nr. 21/1996, sustinerile autorului exceptiei că
prin aplicarea acestor dispozitii s-ar ajunge la restrângerea, înlăturarea sau
denaturarea semnificativă a concurentei pe piata românească sau pe o parte a acesteia fiind si sub acest aspect
neîntemeiate.
În ceea ce
priveste sustinerea că actul normativ criticat nu prevede impunerea unor
preturi maximale sau minimale pentru achizitionarea deseurilor industriale
reciclabile sau a altor obligatii pentru agentii economici autorizati, Curtea
retine că aceasta este lipsită de concludentă, controlul de constitutionalitate
neavând ca obiect completarea ori modificarea legilor sau ordonantelor
Guvernului. Pe de altă parte, stabilirea unor preturi maximale sau minimale
este incompatibilă cu economia de piată, bazată pe libera initiativă si
concurentă, consacrată de art. 135 alin. (1) din Constitutie.
Cu privire la
criticile referitoare la modalitatea valorificării deseurilor industriale
reciclabile de către agentii economici specializati, precum si sanctionarea
nerespectării acestor activităti, Curtea retine că acestea sunt, în special,
probleme de interpretare si aplicare a legii, de competenta instantelor de
judecată.
Potrivit
considerentelor expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4)
din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al
art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În numele
legii
DECIDE:
Respinge exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 lit. c) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale
reciclabile, exceptie ridicată de Societatea
Comercială “Garamond Tipografie” - S.R.L. în Dosarul nr. 5.881/2004 al
Judecătoriei Cluj-Napoca.
Definitivă si
general obligatorie.
Pronuntată în
sedinta publică din data de 25 noiembrie 2004.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ.
dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul
Cotta
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL MEDIULUI SI GOSPODĂRIRII APELOR
privind modificarea anexelor nr. 2 si 4 la Normele
metodologice de aplicare a Hotărârii Guvernului nr. 166/2004 pentru aprobarea
proiectului “Dezvoltarea sistemului de colectare a deseurilor de ambalaje PET
postconsum în vederea reciclării”, aprobate prin Ordinul ministrului mediului
si gospodăririi apelor nr. 117/2004
În temeiul art. 7
din Hotărârea Guvernului nr. 166/2004 pentru aprobarea proiectului “Dezvoltarea
sistemului de colectare a deseurilor de ambalaje PET postconsum în vederea
reciclării”, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 148 din
19 februarie 2004,
în baza art. 5
alin. (8) din Hotărârea Guvernului nr. 408/2004 privind organizarea si
functionarea Ministerului Mediului si Gospodăririi Apelor, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 285 din 31 martie 2004, cu modificările si completările
ulterioare,
ministrul
mediului si gospodăririi apelor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se
aprobă modificarea anexelor nr. 2 si 4 la Normele metodologice de aplicare a
Hotărârii Guvernului nr. 166/2004 pentru aprobarea proiectului “Dezvoltarea
sistemului de colectare a deseurilor de ambalaje PET postconsum în vederea
reciclării”, aprobate prin Ordinul ministrului mediului si gospodăririi apelor
nr. 117/2004, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 490 din
1 iunie 2004, cu modificările ulterioare, conform anexei care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. -
Administratia Fondului pentru Mediu, aflată în coordonarea Ministerului
Mediului si Gospodăririi Apelor, va duce la îndeplinire prevederile prezentului
ordin.
Art. 3. - Ordinul
ministrului mediului si gospodăririi apelor nr. 117/2004, cu modificările
ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezentul ordin, se va republica în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul mediului
si gospodăririi apelor,
Speranta
Maria Ianculescu
Bucuresti, 20 octombrie 2004.
Nr. 614.
ANEXĂ
I. La anexa nr.
2 “Cerere de finantare nerambursabilă pentru agentii economici reciclatori”,
literele alineatului 6 de la “Finantare solicitată” vor avea următorul cuprins:
“a) proces-verbal
al adunării generale a actionarilor/asociatilor privind solicitarea de acordare
si contractare a finantării, precum si persoana legal desemnată să reprezinte
solicitantul în relatia cu Administratia Fondului pentru Mediu;
b) copia
autorizatiei de valorificare a deseurilor de mase plastice a solicitantului,
emisă în baza Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 16/2001 privind
gestionarea deseurilor industriale reciclabile, republicată, valabilă la data
depunerii cererii de finantare, cu obligativitatea prelungirii termenului de
valabilitate, în cazul expirării acestuia pe perioada finantării;
c) copiile
următoarelor documente ale solicitantului: actul de înfiintare - statut,
contract sau act constitutiv, hotărârea judecătorească prin care a fost
aprobată înfiintarea si toate modificările aduse actului de înfiintare
înregistrate la autoritatea care a aprobat înfiintarea, certificatul de
înregistrare inclusiv anexele cu autorizatiile de functionare pentru sediul
social si pentru toate punctele de lucru declarate, si alte acte considerate
relevante;
d) copii ale
documentelor care dovedesc sediul social si punctele de lucru ale
solicitantului: contract de vânzarecump ărare, contract de închiriere, contract
de leasing, contract de comodat, după caz;
e) certificatul
constatator, în original, emis de oficiul registrului comertului, nu mai vechi
de 10 zile, din care să rezulte: datele de identificare a solicitantului,
capitalul social, obiectul principal de activitate si celelalte activităti
secundare - inclusiv cod CAEN 3720, recuperarea deseurilor si resturilor
nemetalice reciclabile, punctele de lucru declarate, actionarii/asociatii,
situatia juridică, relatia de grup, fondul de comert;
f) certificatele
constatatoare ale societătilor din grup, dacă este cazul, în original, emise de
oficiul registrului comertului, nu mai vechi de 10 zile, din care să rezulte:
datele de identificare, capitalul social, obiectul principal de activitate si
celelalte activităti secundare, punctele de lucru declarate,
actionarii/asociatii, situatia juridică, relatia de grup, fondul de comert;
g) formularele de
bilant contabil pe ultimii doi ani sau pe o perioadă mai scurtă în functie de
data infiintării, vizate de organele teritoriale de specialitate ale
Ministerului Finantelor Publice, în copie, cu balantele de verificare sintetice
si analitice aferente acestora, semnate si stampilate, însotite de raportul
administratorilor si raportul comisiei de cenzori sau raportul de audit, după
caz;
h) copie de pe
ultimul formular de raportare contabilă semestrială, vizat de organele
teritoriale de specialitate ale Ministerului Finantelor Publice, si balanta de
verificare sintetică si analitică aferentă acestuia, semnată si stampilată,
după caz, în functie de data înfiintării;
i) balanta de
verificare sintetică si analitică aferentă lunii precedente depunerii cererii,
transpusă în formularul de bilant, semnate si stampilate;
j) certificate de
atestare fiscală, nu mai vechi de 10 zile, în original, care dovedesc că
solicitantul si societătile cu care se află în grup nu au datorii la bugetul de
stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul Fondului national unic de
sănătate, bugetul asigurărilor de somaj, bugetele locale si alte fonduri;
k) copii ale
declaratiilor privind obligatiile de plată la veniturile Fondului pentru mediu,
în cazul în care solicitantul si/sau societătile aferente grupului se
încadrează în prevederile art. 8 alin. (1) din Legea nr. 73/2000 privind Fondul
pentru mediu, republicată, cu modificările ulterioare;
l) adresă din
partea agentiei teritoriale de protectia mediului, din care să rezulte că
solicitantul nu se încadrează în nici una dintre categoriile de contribuabili
prevăzute în art. 8 alin. (1) din Legea nr. 73/2000, republicată, cu
modificările ulterioare;
m) declaratie
notarială pe propria răspundere a reprezentantului legal desemnat al
solicitantului, conform modelului prezentat în anexa nr. 2.3;
n) certificat de
cazier fiscal al solicitantului, nu mai vechi de 10 zile, în original, eliberat
de organele de specialitate teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice;
o) scrisoare de
referintă bancară a solicitantului, din care să rezulte si următoarele
elemente: verificarea Centralei Riscurilor Bancare - CRB si a Fisierului
National al Incidentelor de Plăti - CIP;
p) copiile
contractelor de aprovizionare cu deseuri de ambalaje PET postconsum ale
solicitantului;
q) planul de
afaceri al solicitantului, însotit de bugetul de venituri si cheltuieli si
fluxul de încasări si plăti în numerar, conform anexelor nr. 2.4, 2.4.1 si
2.4.2;
r) notă de prezentare
privind aspectele tehnice ale solicitantului, din care să rezulte obligatoriu:
fluxul tehnologic si capacitatea liniei sau liniilor tehnologice, descrierea
utilajelor componente, instalatiile de tratare a apelor uzate rezultate din
procesul tehnologic, în cazul în care există;
s) copii ale
actelor de proprietate pentru utilajele din dotare, copii ale contractelor de
închiriere si/sau ale contractelor de leasing, după caz;
t) copiile
contractelor de desfacere pentru materia primă secundară obtinută de
solicitant, copiile comenzilor si ale documentelor justificative: facturi
interne, facturi externe, declaratii vamale de export, acreditive, documente de
transport etc.;
u) copia
autorizatiei de mediu, atât pentru sediul social, cât si pentru punctele de
lucru;
v) alte documente
relevante ce pot fi solicitate de către Administratia Fondului pentru Mediu.”
II. Anexa nr. 4
“Cerere de tragere din finantarea nerambursabilă” se modifică si se completează
după cum urmează:
- Coloana a 5-a
si, respectiv, a 6-a din tabelul de la litera b) vor avea următorul cuprins:
- coloana a 5-a:
“Suma alocată din bugetul Fondului pentru mediu pentru kilogramul de deseuri de
ambalaje PET postconsum, introdus în
procesul de productie, prelucrat si transformat în materie primă secundară,
exclusiv T.V.A. (lei/kg)”;
- coloana a 6-a:
“Valoarea de încasat din bugetul Fondului pentru mediu (col. 2 x col. 5)
(lei)”.
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
privind constituirea si atributiile Comisiei
fiscale centrale
În temeiul art. 10
alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 1.574/2003 privind organizarea si
functionarea Ministerului Finantelor Publice si a Agentiei Nationale de
Administrare Fiscală, cu modificările ulterioare,
în baza
prevederilor art. 6 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificările si completările ulterioare, si ale art. 4, precum si ale art. 37
din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală,
republicată,
ministrul
finantelor publice emite
următorul ordin:
Art. 1. - Pentru
aplicarea unitară a prevederilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificările si completările ulterioare, ale Ordonantei Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, republicată, si a actelor normative care
reglementau taxa pe valoarea adăugată, impozitul pe profit, accizele, impunerea
unor venituri realizate din România de persoane fizice si juridice nerezidente,
impozitul pe venit, înainte de intrarea în vigoare a Codului fiscal, se
constituie Comisia fiscală centrală la nivelul Ministerului Finantelor Publice,
denumită în continuare Comisia.
Art. 2. - (1)
Comisia emite decizii pentru:
a) problemele de
natură fiscală si cele de procedură fiscală, prin coroborarea legislatiei din
domeniu cu legislatia conexă, după caz, pentru care se impune o solutionare
unitară în vederea eliminării interpretărilor diferite în aplicarea
legislatiei;
b) problemele ce
privesc conflictele de competentă ivite între organele fiscale care nu sunt
subordonate unui organ ierarhic comun;
c) cazurile în
care aplicarea scutirii de taxă pe valoarea adăugată pentru bunurile si
serviciile finantate din fonduri
nerambursabile nu se poate realiza conform art. 8 din anexa la Ordinul
ministrului finantelor publice nr. 141/2004.
(2) Comisia are
competenta de a emite si solutii fiscale individuale anticipate, în conditiile
art. 6 alin. (5)-(8) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificările si completările ulterioare.
Art. 3. - (1)
Deciziile Comisiei se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, după
aprobarea prin ordin al ministrului finantelor publice.
(2) Solutiile
fiscale individuale anticipate, adoptate de Comisie, se semnează de
presedintele si vicepresedintele
Comisiei fiscale centrale si se comunică solicitantului.
Art. 4. - (1)
Comisia este formată din 15 membri cu drept de vot, în componenta prevăzută în
anexă. În cazul absentei temeinic justificate a unuia dintre membrii Comisiei,
va participa înlocuitorul de drept al acestuia.
(2) Comisia este
coordonată de secretarul de stat care răspunde de politică si legislatie
fiscală, în calitate de presedinte, si de secretarul de stat, presedintele
Agentiei Nationale de Administrare Fiscală, în calitate de vicepresedinte.
(3) În cazul în
care Comisia a fost învestită cu o cerere pentru emiterea unei solutii fiscale
individuale anticipate, aceasta se suplimentează cu un membru care va fi
directorul executiv adjunct care coordonează activitatea de inspectie fiscală
din cadrul Directiei generale de administrare a marilor contribuabili.
(4) În cazul în
care Comisia este sesizată în legătură cu solutionarea unor conflicte de
competentă ce privesc bugetele locale, secretariatul va solicita Asociatiei
Comunelor din România, Asociatiei Oraselor din România, Asociatiei Municipiilor
din România, Uniunii Nationale a Consiliilor Judetene din România, precum si
Ministerului Administratiei si Internelor desemnarea câte unui reprezentant în
vederea completării Comisiei.
Art. 5. - (1) În
cadrul Comisiei functionează un secretariat format din 4 persoane, dintre care
două persoane din cadrul Directiei de politici si legislatie privind veniturile
bugetului general consolidat, o persoană din cadrul Directiei generale juridice
si o persoană din cadrul proiectului “Codul de procedură fiscală”.
(2) În cazul în
care Comisia este sesizată cu o cerere pentru emiterea unei solutii fiscale
individuale anticipate, aceasta se repartizează, în vederea analizei, unui grup
de lucru constituit dintr-un reprezentant al Directiei generale de politici si
legislatie privind veniturile bugetului general consolidat, un reprezentant al
Directiei generale de inspectie financiar-fiscală din cadrul Administratiei
Nationale de Administrare Fiscală, un reprezentant al Directiei generale de
administrare a marilor contribuabili, un reprezentant al Directiei generale
juridice si un reprezentant al Directiei juridice din cadrul Administratiei
Nationale de Administrare Fiscală.
(3) Reprezentantii
vor fi desemnati de conducerile directiilor mentionate la alin. (2).
Reprezentantul Directiei de inspectie financiar-fiscală va fi coordonatorul
grupului de lucru.
(4) Grupul de
lucru va întocmi o notă de prezentare ce va contine sinteza problematicii
expuse, precum si proiectul solutiei fiscale individuale anticipate, propusă a
fi adoptată.
(5) Comisia poate
solicita contribuabilului completarea cererii, prezentarea unor înscrisuri sau
orice alte informatii necesare solutionării cererii.
Art. 6. - (1)
Directorii generali si/sau adjuncti în ale căror atributii se regăseste
coordonarea impozitelor prevăzute la art. 1, denumiti în continuare directori
coordonatori, respectiv seful proiectului “Codul de procedură fiscală”,
selectează problematica rezultată din corespondenta primită care este de
competenta Comisiei.
(2) Ceilalti
membri ai Comisiei, altii decât cei prevăzuti la alin. (1), pot propune spre
dezbatere, în vederea adoptării unor solutii unitare, probleme din domeniul
legislatiei fiscale si procedurilor fiscale prevăzute la art. 1.
(3) Directorii
coordonatori, pentru problematica selectată, precum si ceilalti membri ai
Comisiei, pentru problemele pe care le supun spre dezbatere, asigură elaborarea
notei de prezentare si solutia propusă. Înscrierea pe ordinea de zi a notelor
de prezentare si a solutiilor propuse se supune aprobării presedintelui
Comisiei.
Art. 7. - (1)
Comisia se întruneste cel putin o dată pe lună sau ori de câte ori este nevoie,
după cum urmează:
a) Comisia se
poate întruni si poate adopta decizii/solutii fiscale individuale anticipate în
prezenta tuturor membrilor acesteia;
b) în cazul solutionării
unor conflicte de competentă ce privesc bugetele locale, Comisia se poate
întruni si poate adopta decizii în prezenta tuturor membrilor acesteia si a
tuturor reprezentantilor desemnati potrivit art. 4 alin. (3).
(2) Deciziile si
solutiile fiscale individuale anticipate se adoptă cu votul a cel putin 9
membri.
(3) La lucrările
Comisiei pot fi invitati să participe fără drept de vot specialisti din cadrul
directiilor de specialitate, precum si coordonatorul grupului de lucru, în
cazul în care Comisia analizează o cerere pentru emiterea unei solutii fiscale
individuale anticipate.
(4) Comisia
analizează notele de prezentare si solutiile propuse, înscrise pe ordinea de
zi, si adoptă prin decizii solutii unitare de aplicare a prevederilor legale
sau, după caz, respinge solutiile propuse, dacă acestea contravin prevederilor
legale ori dacă nu sunt de competenta Comisiei, în sensul art. 2 alin. (1).
(5) Comisia nu
solutionează probleme punctuale care nu presupun adoptarea unor solutii unitare
general aplicabile de către toti agentii economici, acestea rezolvându-se
potrivit atributiilor directiilor, prevăzute în Regulamentul de organizare si
functionare a Ministerului Finantelor Publice, si potrivit legislatiei
specifice.
(6) În cazul în
care Comisia a fost învestită cu o cerere pentru emiterea unei solutii fiscale
individuale anticipate, aceasta va
analiza nota de prezentare si va adopta solutia propusă de grupul de lucru sau
va respinge motivat cererea.
Art. 8. - (1)
Secretariatul va tine câte un registru pentru deciziile Comisiei si pentru
solutiile fiscale individuale anticipate, în care se vor consemna:
- data sedintei;
- participantii
(nominal);
- ordinea de zi;
- modul de votare
a deciziilor/solutiilor fiscale individuale anticipate;
- numărul atribuit
deciziei/solutiilor fiscale individuale anticipate.
(2) Cu cel putin 3
zile înaintea sedintei, secretariatul distribuie membrilor Comisiei si
invitatilor: nota de prezentare a problemelor supuse dezbaterii si solutiile
propuse, sub semnătura directorilor coordonatori, sau, după caz, a celorlalti
membri ai Comisiei. În cazul solutiilor fiscale individuale anticipate, nota de
prezentare se semnează de coordonatorul grupului de lucru.
(3)
Procesul-verbal al sedintei Comisiei se redactează de secretariat, va fi semnat
de membrii Comisiei sau de înlocuitorii de drept ai acestora.
(4) În termen de 3
zile de la data sedintei, secretariatul Comisiei redactează decizia, care va
contine numai solutiile aprobate de Comisie si proiectul de ordin pe care îl va
înainta spre aprobare ministrului finantelor publice.
(5) Prin grija
secretariatului si a directorilor coordonatori decizia Comisiei se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
(6) Prin grija
secretariatului si a coordonatorului grupului de lucru solutia fiscală
individuală anticipată se comunică solicitantului si organului fiscal competent
pentru administrarea contribuabilului solicitant.
Art. 9. - La data
intrării în vigoare a prezentului ordin îsi încetează valabilitatea Ordinul
ministrului finantelor publice nr. 1.033/2004, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 677 din 28 iulie 2004.
Art. 10. - (1)
Solutiile unitare adoptate prin decizii ale Comisiei si aprobate prin ordin al
ministrului finantelor publice sunt aplicabile de la data intrării în vigoare a
actului normativ în baza căruia au fost date.
(2) Solutiile
fiscale individuale anticipate, adoptate de
Comisie, sunt opozabile si obligatorii fată de organul fiscal de la data
comunicării acestora, conform legii.
Art. 11. - Anexa*)
face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 12. -
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
finantelor publice,
Ionel
Popescu
Bucuresti, 17 ianuarie 2005.
Nr. 39.