MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 173
(XVII) - Nr. 96 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Vineri, 28 ianuarie 2005
SUMAR
ORDONANTE ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
10.
- Ordonantă privind reglementarea unor măsuri financiare
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
5.260/2004.
- Ordin al ministrului educatiei si cercetării pentru aprobarea
Metodologiei privind miscarea personalului didactic din învătământul
preuniversitar
ORDONANTE
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind reglementarea unor măsuri financiare
În temeiul art.
108 din Constitutia
României, republicată, si al art. 1 pct. I.2 din Legea nr.
602/2004 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul României
adoptă prezenta ordonantă.
CAPITOLUL I
Reglementări
ale unor operatiuni financiare
SECTIUNEA 1
Reglementări
privind autorizarea Ministerului Finantelor Publice de a plăti băncilor creditoare
externe dobânzile penalizatoare si comisioanele restante din fondul de risc
Art. 1. - Se
autorizează Ministerul Finantelor Publice în calitate de garant să plătească
băncilor creditoare externe din fondul de risc dobânzile de întârziere si comisioanele
provenind din creditele externe garantate de stat, conform sumelor notificate
de către băncile finantatoare externe.
Art. 2. -
Creantele provenite din sumele plătite de Ministerul Finantelor Publice,
prevăzute la art. 1, vor fi preluate spre valorificare de către Autoritatea
pentru Valorificarea Activelor Statului si vor face obiectul unor acte
aditionale la contractele de cesiune de creantă încheiate de Ministerul
Finantelor Publice cu Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului
conform Ordonantei Guvernului nr.
29/2002 privind instituirea unor măsuri pentru
recuperarea creantelor statului si diminuarea
datoriei publice, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
324/2002.
SECTIUNEA a
2-a
Reglementări
privind aprobarea bugetelor de venituri si cheltuieli pe anul 2005 ale regiilor
autonome, societătilor si companiilor nationale, precum si ale societătilor
comerciale cu capital de stat
Art. 3. - (1) Până la data de 31 martie 2005, Guvernul va aproba bugetele de venituri si cheltuieli pe anul 2005 ale regiilor autonome, societătilor si companiilor nationale, societătilor comerciale subventionate de la bugetul de stat, precum si bugetele de venituri si cheltuieli pe anul 2005 ale societătilor comerciale cu capital majoritar de stat, care au această prevedere în actul constitutiv, actualizate în conformitate cu actele normative aprobate după intrarea în vigoare a Legii bugetului de stat pe anul 2005 nr. 511/2004.
(2) Până la
aceeasi dată ordonatorii principali de credite pot deschide lunar credite
bugetare pentru regiile autonome, societătile si companiile nationale,
societătile comerciale cu capital de stat, aflate în coordonarea acestora, care
beneficiază de alocatii de la bugetul de stat, în limita a 8,33% din creditele
bugetare aprobate pe anul 2005 cu această destinatie prin Legea nr.
511/2004.
(3) Ministerele,
Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului, organele administratiei
publice centrale implicate si Ministerul Muncii, Solidaritătii Sociale si
Familiei vor aproba fondul de salarii lunar al agentilor economici monitorizati
potrivit art. 11 alin. (3) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
79/2001 privind întărirea disciplinei economico-financiare si alte
dispozitii cu caracter financiar, aprobată cu modificări prin Legea nr.
59/2002, cu modificările si completările ulterioare, aflati în coordonarea,
subordonarea, sub autoritatea sau în portofoliul acestora.
(4) Ministerele,
Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului si organele administratiei
publice centrale implicate vor lua măsurile necesare pentru respectarea
prevederilor prezentului articol.
SECTIUNEA a
3-a
Reglementarea
plătii comisioanelor datorate de Ministerul Finantelor Publice Băncii Nationale
a României pentru perioada cuprinsă între 1 ianuarie 2005 si data intrării în
vigoare a prezentei ordonante
Art. 4. - Plata
comisioanelor datorate de Ministerul Finantelor Publice Băncii Nationale a
României, pentru operatiunile derulate în perioada cuprinsă între 1 ianuarie
2005 si data intrării în vigoare a prezentei ordonante, se efectuează în
conformitate cu prevederile art. 3 alin. (7) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
146/2002 privind formarea si utilizarea resurselor derulate prin trezoreria
statului, aprobată cu modificări prin Legea nr.
201/2003, cu completările ulterioare.
SECTIUNEA a
4-a
Reglementări
privind finalizarea documentatiilor aferente scrisorilor de garantie de către
Ministerul Finantelor Publice
Art. 5. -
Ministerul Finantelor Publice este autorizat să finalizeze după data de 1
ianuarie 2005, în conditiile legii, documentatiile aferente scrisorilor de
garantie în cazul acelor beneficiari, agenti economici care rambursează
împrumuturile exclusiv din surse proprii sau autorităti ale
administratiei publice locale, pentru care au
fost emise hotărâri ale Guvernului în temeiul Legii datoriei publice nr. 81/1999.
SECTIUNEA a
5-a
Reglementări
privind sprijinul acordat producătorilor agricoli în vederea efectuării
lucrărilor prevăzute în programele campaniilor agricole anuale
Art. 6. - Pentru a
veni în sprijinul producătorilor agricoli în vederea efectuării lucrărilor
agricole mecanizate prevăzute în programele campaniilor agricole anuale, se
acordă un sprijin financiar, reprezentând o sumă fixă pe litru de motorină.
Art. 7. - (1) În
întelesul prezentei ordonante, producătorii agricoli, persoane fizice sau
juridice, sunt: a) proprietarii de terenuri agricole pe care le exploatează
individual;
b) crescătorii de
animale si/sau de păsări;
c) societătile
agricole cu personalitate juridică constituite potrivit Legii nr. 36/1991
privind societătile agricole si alte forme de asociere în agricultură, precum
si asociatiile familiale;
d) societătile
comerciale cu profil agricol;
e) arendasii care
au încheiat contracte de arendare în conditiile prevăzute de Legea arendării
nr. 16/1994, cu modificările si completările ulterioare, precum si
concesionarii de terenuri agricole;
f) institutele si
statiunile de cercetare-dezvoltare si învătământ cu profil agricol, precum si
unitătile de cult.
(2) Lucrările
agricole mecanizate pentru care se acordă sprijin financiar pentru
achizitionarea de motorină sunt:
a) lucrările
aferente pregătirii terenurilor, înfiintarea culturilor, întretinerea si
recoltarea culturilor, inclusiv eliberarea terenurilor;
b) lucrările
tehnologice din fermele zootehnice.
Art. 8. - Nivelul
sprijinului financiar prevăzut la art. 6 se stabileste anual prin hotărâre a
Guvernului.
Art. 9. - (1) În
termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonante,
Guvernul va aproba, la propunerea Ministerului Agriculturii, Pădurilor si
Dezvoltării Rurale, norme metodologice de aplicare.
(2) În normele metodologice prevăzute la alin. (1) se vor stabili consumurile specifice de motorină, pe lucrări agricole mecanizate, institutiile implicate direct în aplicarea prevederilor din ordonantă, precum si modalitătile de acordare, verificare si plată a sprijinului financiar pentru achizitionarea de motorină.
Art. 10. - Sumele
aferente plătii sprijinului financiar se asigură de la bugetul de stat, prin
bugetul Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale.
Art. 11. - Pentru
anul 2005, sumele aferente plătii sprijinului financiar prevăzut la art. 6 se
vor asigura, în limita prevederilor bugetare aprobate prin Legea nr.
511/2004, Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale pentru
sprijinirea producătorilor agricoli, în cadrul programului “Dezvoltarea
durabilă a productiei de cereale pentru boabe, leguminoase boabe, plante
tehnice, cartof, legume de câmp si în spatii protejate, pomicultură si
viticultură”, prin diminuarea corespunzătoare a sprijinului acordat potrivit
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
61/2004 privind acordarea în anul agricol 2004-2005 a unui sprijin direct
al statului de 2,5 milioane lei/ha producătorilor agricoli pentru suprafete de
teren arabil de până la 5 ha inclusiv, aprobată cu modificări si completări
prin Legea nr.
479/2004.
SECTIUNEA a
6-a
Reglementări
privind finantarea programelor, proiectelor si actiunilor culturale, în
conditii de transparentă si competitivitate
Art. 12. - (1)
Prezenta sectiune reglementează finantarea nerambursabilă din bugetul Fondului
Cultural National si din bugetul Ministerului Culturii si Cultelor a
programelor, proiectelor si actiunilor culturale, organizate în tară si/sau în
străinătate, în conditii de transparentă si competitivitate.
(2) În întelesul
prezentei sectiuni, următorii termeni se definesc astfel:
a) program
cultural - ansamblul de proiecte si actiuni culturale structurate organic, care
se desfăsoară pe o perioadă de timp ce excedează, de regulă, durata unui
exercitiu financiar si care urmăreste satisfacerea unor nevoi culturale la
nivel regional, national sau international;
b) proiect
cultural - ansamblul de actiuni culturale structurate organic, care se
desfăsoară pe o perioadă de timp determinată, de regulă mai mică decât cea a
unui program cultural, si care urmăreste satisfacerea unor nevoi culturale
exprimate la nivel local, zonal sau regional;
c) actiune
culturală - ansamblul de activităti si operatiuni structurate organic, care
urmăreste satisfacerea unor nevoi culturale punctuale;
d) operator
cultural - persoana juridică de drept public sau de drept privat care,
potrivit actelor sale constitutive, desfăsoară activităti culturale;
e) nevoie
culturală - cerinta de produse sau servicii culturale, exprimată explicit
ori implicit de persoanele fizice sau juridice cărora se adresează operatorii
culturali si care sunt beneficiarii directi ai acestora;
f) nevoie
culturală de urgentă - cerinta de produse sau servicii culturale a cărei
nesatisfacere poate avea drept consecintă deteriorarea ori distrugerea unui bun
cultural sau care poate prejudicia interesele imediate ale beneficiarilor
directi ai operatorilor culturali ori poate prejudicia implementarea unui
proiect cu finantare nerambursabilă din partea Comisiei Europene, UNESCO sau a
altor organisme internationale similare si implementat de un operator cultural.
Art. 13. - (1) Se
înfiintează Administratia Fondului Cultural National, institutie publică, cu
personalitate juridică, în subordinea Ministerului Culturii si Cultelor,
denumită în continuare Administratia, finantată din venituri proprii si
din subventii acordate de la bugetul de stat.
(2) Sediul
Administratiei este în imobilul situat în municipiul Bucuresti, Calea
Dorobantilor nr. 99A, sectorul 1.
(3) Veniturile
proprii ale Administratiei se asigură din Fondul Cultural National.
(4) Excedentul
rezultat din executia bugetului Administratiei se regularizează la sfârsitul
anului cu bugetul de stat în limita sumelor primite de la acesta.
Art. 14. -
Obiectivele principale ale Administratiei sunt:
a) gestionarea
Fondului Cultural National;
b) finantarea
programelor, proiectelor si actiunilor culturale, organizate în tară si/sau în
străinătate;
c) dezvoltarea
relatiilor culturale internationale ale României.
Art. 15. - (1)
Organizarea si functionarea Administratiei se stabilesc prin hotărâre a
Guvernului, emisă în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a
prezentei sectiuni.
(2) Administratia
este condusă de un director, numit prin ordin al ministrului culturii si
cultelor, potrivit legii.
(3) Directorul
conduce întreaga activitate a Administratiei, pe care o reprezintă în
raporturile cu persoane fizice si juridice, din tară si din străinătate.
(4) În exercitarea
atributiilor sale directorul emite decizii.
Art. 16. - (1)
Directorul Administratiei este ajutat de un consiliu, format din 11 membri
desemnati de:
a) Ministerul
Culturii si Cultelor - 1 membru;
b) Ministerul
Finantelor Publice - 1 membru;
c) Institutul
Cultural Român - 1 membru;
d) Consiliul
Minoritătilor Nationale - 1 membru;
e) asociatiile de
creatori - 6 membri, câte unul pentru fiecare asociatie cu cel mai mare număr
de membri din domeniu.
(2) Membrii
consiliului vor fi numiti pe o perioadă de 2 ani, prin decizie a directorului
Administratiei.
(3) Directorul
Administratiei este membru al consiliului, cu drept de vot.
Art. 17. - (1)
Veniturile proprii ale Fodului Cultural National provin din următoarele surse:
a) o cotă de 5%
din încasările realizate de agentii economici din vânzarea reproducerilor,
copiilor sau mulajelor realizate, în conditiile legii, după bunuri culturale mobile
proprietate publică ori după monumente sau componente ale monumentelor istorice
proprietate publică;
b) o cotă de 5%
din încasările realizate de agentii economici din vânzarea, prin licitatie
publică, a bunurilor culturale mobile;
c) o cotă de 2% din
încasările realizate de agentiile imobiliare din vânzarea imobilelor monumente
istorice;
d) o cotă de 20%
din încasările realizate de agentii economici din vânzarea publicatiilor
interzise spre vânzare minorilor, precum si din încasările obtinute din vânzarea
sau închirierea fonogramelor sau videogramelor a căror vizionare nu este
recomandată minorilor, potrivit legii;
e) o cotă de 3%
din încasările realizate de agentii economici din vânzarea calendarelor sau
cărtilor postale ilustrate, afiselor, posterelor, imaginilor autocolante sau a
tipăriturilor mixte, altele decât cele prevăzute la lit. a);
f) o cotă de 2%
din încasările realizate de agentii economici care comercializează bunuri
culturale provenitedin import;
g) o cotă de 2%
din încasările realizate de agentii economici din vânzarea produselor de artă
populară;
h) o cotă de 2%
din veniturile realizate de agentii economici care îsi desfăsoară activitatea
în incinta sau în spatiul de protectie al monumentelor istorice proprietate
publică;
i) o cotă de 1%
din încasările realizate de agentii economici din organizarea de distractii de
tip luna-parc;
j) o cotă de 1%
din veniturile realizate de agentii economici care îsi desfăsoară activitatea
în domeniul impresariatului artistic;
k) o cotă de 5%
din încasările realizate de agentii economici din sistemul de telefonie care
oferă servicii cu valoare adăugată;
l) cota prevăzută
la art. 7 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr.
45/2000 privind unele măsuri pentru combaterea producerii si
comercializării neautorizate a fonogramelor, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 41 din 31 ianuarie 2000, aprobată cu modificări prin
Legea nr.
624/2001;
m) o cotă de 10%
din valoarea marcajelor distinctive aplicate videogramelor prevăzute de
Ordonanta Guvernului nr.
124/2000 pentru completarea cadrului juridic privind dreptul de autor si
drepturile conexe, prin adoptarea de măsuri pentru combaterea pirateriei în
domeniile audio si video, precum si a programelor pentru calculator, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 427 din 2 septembrie 2000,
aprobată cu modificări prin Legea nr.
213/2002;
n) o cotă de 3%
din devizul general al investitiilor autorizate să se realizeze de către
agentii economici pentru constructiile amplasate în spatiile de protectie ale
monumentelor istorice proprietate publică;
o) fonduri
obtinute în cadrul colaborării internationale;
p) donatii, legate
sau alte liberalităti;
r) sponsorizări;
s) dobânda
aferentă disponibilitătilor aflate în bugetul Fondului Cultural National;
s) alte venituri
dobândite în conditiile legii.
(2) Cotele
prevăzute la alin. (1) lit. a)-m) se aplică asupra încasărilor totale
realizate, din care s-a dedus T.V.A. aferentă, si se adaugă la sumele care fac
obiectul bazei de calcul.
(3) Veniturile
prevăzute la alin. (1) vor fi gestionate potrivit legii si vor fi folosite
pentru finantarea nerambursabilă a programelor, proiectelor culturale si
actiunilor culturale, în conformitate cu dispozitiile prezentei sectiuni.
Art. 18. - (1)
Sumele reprezentând cotele instituite prin prezenta sectiune se calculează
lunar de către plătitori si se varsă de către acestia în bugetul Fondului
Cultural National, până la data de 15 a lunii următoare.
(2) Sumele
reprezentând cota prevăzută la art. 17 alin. (1) lit. l) se calculează si se
varsă de către Uniunea Producătorilor de Fonograme din România, iar cele
reprezentând cota prevăzută la art. 17 alin. (1) lit. m) se calculează si se
varsă de către Oficiul Român pentru Drepturile de Autor, până la data de 15 a
lunii următoare celei în care acestea s-au încasat de la beneficiar.
(3) Modul de
stabilire, vărsare si gestionare a sumelor aferente cotelor mentionate la art.
17 alin. (1) se reglementează prin norme metodologice aprobate prin ordin al
ministrului culturii si cultelor, care se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Art. 19. - (1)
Neachitarea cotelor la termenul prevăzut la art. 18 alin. (1) atrage perceperea
de dobânzi si penalităti de întârziere, în conformitate cu dispozitiile actelor
normative privind taxele si impozitele datorate la bugetul de stat.
(2) Dobânzile si
penalitătile de întârziere prevăzute la alin. (1) se fac venituri la Fondul
Cultural National.
Art. 20. - (1)
Neachitarea sumelor aferente cotelor timp de două luni de la termenul prevăzut
la art. 18 alin. (1) constituie contraventie si se sanctionează cu amendă de la
20.000.000 la 30.000.000 lei.
(2) Calcularea
necorespunzătoare a sumelor aferente cotelor constituie contraventie si se
sanctionează cu amendă de la 15.000.000 lei la 25.000.000 lei.
(3)
Contraventiilor prevăzute la alin. (1) si (2) le sunt aplicabile dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contraventiilor, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările si completările ulterioare.
Art. 21. - (1)
Utilizarea sumelor colectate la bugetul Fondului Cultural National se face cu
respectarea prevederilor legale în vigoare.
(2) Controlul
respectării obligatiilor de plată a contributiilor la Fondul Cultural National,
în conditiile si la termenele stabilite în prezenta sectiune, precum si
constatarea contraventiilor prevăzute la art. 20 se efectuează de către
reprezentantii organelor cu atributii în domeniul controlului fiscal, precum si
de împuterniciti ai Administratiei si/sau ai serviciilor publice deconcentrate
ale Ministerului Culturii si Cultelor, după caz.
(3) Actiunile de
control vor viza, în principal, următoarele obiective:
a) determinarea
corectă a valorii contributiei la constituirea Fondului Cultural National;
b) virarea
integrală si la termen a sumei datorate;
c) stabilirea
eventualelor diferente între sumele vărsate si cele datorate, conform
prevederilor legale.
(4) Excedentul
anual rezultat din executia bugetului Fondului Cultural National se reportează
în anul următor.
Art. 22. - (1)
Finantările nerambursabile se acordă numai în conditiile existentei unor surse
de finantare proprii sau atrase ale beneficiarului, altele decât cele primite
potrivit prezentei sectiuni.
(2) Institutiile
publice pot beneficia de finantare nerambursabilă, în conditiile prezentei
sectiuni, pentru programele, proiectele ori actiunile culturale, altele decât
cele stabilite ca obligatii sau programe minimale anuale.
(3) Finantarea
programelor, proiectelor sau actiunilor culturale se face în conformitate cu
prevederile prezentei sectiuni si cu normele metodologice emise în aplicarea
acesteia.
Art. 23. - (1)
Ministerul Culturii si Cultelor încredintează Administratiei, pe bază de
contract, utilizarea sumelor prevăzute în bugetul ministerului pentru
finantarea de programe, proiecte si actiuni culturale, altele decât cele
prevăzute la alin. (2), precum si a sumelor destinate finantării editării de
carte prin comandă de stat.
(2) Programele de
importantă natională si internatională initiate si/sau sustinute de Ministerul
Culturii si Cultelor, precum standurile si/sau pavilioanele României la târguri
internationale de carte si expozitii internationale, manifestări complexe
comemorative pentru personalităti ale istoriei si culturii, festivaluri
internationale, se finantează din bugetul de stat prin bugetul Ministerului
Culturii si Cultelor.
Art. 24. - (1)
Acordarea de finantări nerambursabile în conformitate cu prevederile prezentei
sectiuni se face pe bază de selectie de oferte, care se organizează de minimum
două ori în cadrul unui exercitiu financiar si sunt anuntate pe site-ul
finantatorului si/sau în presa scrisă si audiovizuală, după caz.
(2) Evaluarea si
selectia ofertelor se realizează de către comisii formate dintr-un număr impar
de experti independenti, constituite prin grija finantatorului.
(3) Organizarea si
functionarea comisiilor, procedura de selectie a programelor, proiectelor si
actiunilor culturale, precum si cea de solutionare a contestatiilor se
stabilesc prin normele metodologice emise în aplicarea prezentei sectiuni.
Art. 25. - (1)
Finantările nerambursabile destinate satisfacerii unor nevoi culturale de
urgentă se acordă prin atribuire directă de către finantatori.
(2) În scopul
asigurării sumelor necesare finantărilor nerambursabile destinate unor nevoi
culturale de urgentă, Administratia va constitui un fond de rezervă de până la
8% din bugetul său, dar nu mai putin de 2%.
Art. 26. - (1)
Finantarea nerambursabilă a programelor culturale se aprobă pentru întreaga
perioadă de derulare a programului si se asigură anual, potrivit contractului
de finantare.
(2) Finantarea
nerambursabilă a proiectelor culturale se aprobă pentru întreaga perioadă de
derulare a acestora/un singur exercitiu financiar si poate sprijini una sau mai
multe componente ale acestora.
(3) Finantarea
nerambursabilă a actiunilor culturale se poate aproba numai pentru nevoi
culturale temeinic justificate prin solicitarea de finantare.
Art. 27. -
Finantările nerambursabile se aprobă tinându-se seama de următoarele criterii
generale:
a) solicitarea de
finantare nerambursabilă urmăreste satisfacerea unei nevoi culturale;
b) anvergura
internatională, natională, regională sau locală a programului, proiectului sau
a actiunii culturale;
c) numărul,
diversitatea si distributia geografică a beneficiarilor directi ale căror nevoi
culturale urmează a fi satisfăcute;
d) existenta unor
surse de finantare proprii sau atrase ale beneficiarului;
e) numărul,
diversitatea si caracterul multicultural al rezultatelor programelor,
proiectelor sau actiunilor culturale finantate;
f) alte criterii
stabilite prin normele metodologice emise în aplicarea prezentei sectiuni.
Art. 28. - (1) Finantările
nerambursabile se acordă pe bază de contracte civile încheiate cu beneficiarii
de finantări, în conditiile legii.
(2) Clauzele
minimale ale contractului prevăzut la alin. (1) sunt stabilite prin normele
metodologice emise în aplicarea prezentei sectiuni.
Art. 29. - (1)
Finantările nerambursabile se acordă în transe, conform contractelor civile
încheiate, prima dintre acestea fiind de cel mult 30% din totalul finantării
aprobate.
(2) În cazul în
care din finantările nerambursabile acordate urmează a se satisface drepturile
bănesti ale titularilor de drepturi de autor sau drepturi conexe, aceasta se
face prin încheierea de contracte negociate în conditiile Legii nr. 8/1996
privind dreptul de autor si drepturile conexe, cu modificările si completările
ulterioare, titularii de drepturi putând beneficia de avansuri bănesti de cel
mult 30% din valoarea negociată a contractelor încheiate.
(3) Ultima transă
a finantării este de cel putin 15% si se acordă numai după încheierea
activitătii si prezentarea documentelor justificative si a raportului de
evaluare a programului, proiectului sau actiunii culturale.
Art. 30. - (1)
Sumele atribuite sub forma finantărilor nerambursabile vor fi folosite de către
beneficiari numai pentru acoperirea cheltuielilor aferente desfăsurării
programelor, proiectelor si actiunilor culturale, pentru care au fost acordate.
(2) Din
finantările nerambursabile acordate potrivit prezentei sectiuni se pot acoperi
cheltuieli de natura cheltuielilor de cazare, transport si masă ale
participantilor, precum si alte cheltuieli specifice acestor manifestări,
precum: realizarea de studii si cercetări, organizarea de întâlniri
preliminarii, seminarii, conferinte, ateliere de lucru etc., stagii de formare,
achizitionarea de dotări necesare derulării programului, proiectului sau
actiunii culturale,
închirieri de spatii si aparatură, actiuni
promotionale si de publicitate, tipărituri, remuneratii, onorarii, salarii, acordarea
de premii, burse, granturi individuale si altele asemenea.
(3) Finantările
nerambursabile acordate nu pot fi folosite pentru cheltuieli salariale ale
institutiilor publice, pentru acoperirea unor debite ale beneficiarilor de
finantare ori pentru efectuarea de plăti către institutii publice si regii
autonome, companii nationale sau societăti comerciale care
au ca asociat ori ca actionar statul, o
autoritate a administratiei publice ori o institutie publică.
(4) Finantările
nerambursabile nu pot fi utilizate pentru obtinerea de profit.
(5) Nivelul
cheltuielilor prevăzute la alin. (2), precum si decontarea acestora se
realizează în conformitate cu prevederile de drept comun în materie, cu
respectarea clauzelor cuprinse în contractele încheiate de beneficiarul
finantării nerambursabile în realizarea programului, proiectului sau actiunii
culturale.
Art. 31. - (1)
Modul de utilizare a sumelor acordate sub forma finantărilor nerambursabile
este supus controlului reprezentantilor finantatorului, precum si organelor cu
atributii în domeniul controlului fiscal.
(2) Nerespectarea
de către beneficiari a obligatiilor asumate prin contractele de acordare a
finantărilor nerambursabile se sanctionează cu obligarea acestora la
restituirea sumelor primite, la care se adaugă dobânda calculată la sumele deja
acordate, în conformitate cu prevederile contractuale.
Art. 32. - (1) Pe
data intrării în vigoare a prezentei sectiuni gestionarea contului “Disponibil
din Fondul Cultural National” deschis la Trezoreria Statului a Municipiului
Bucuresti se transferă de la Ministerul Culturii si Cultelor la institutia
publică Administratia Fondului Cultural National.
(2) Contractele de
finantare nerambursabilă încheiate în conformitate cu prevederile Ordonantei
Guvernului nr.
79/1998 privind organizarea si functionarea Fondului Cultural National,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 313 din 27 august
1998, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
247/2001, cu modificările ulterioare, si ale Ordonantei Guvernului nr.
51/1998 privind îmbunătătirea sistemului de finantare a programelor si
proiectelor culturale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 296 din 13 august 1998, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
245/2001, se finalizează asa cum au fost încheiate.
Art. 33. - Normele
metodologice emise în aplicarea prezentei sectiuni se elaborează în termen de
90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei sectiuni si sunt aprobate
prin ordin al ministrului culturii si cultelor, care se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 34. -
Dispozitiile prezentei sectiuni nu sunt aplicabile programelor de dezvoltare
sectorială în domeniul culturii.
Art. 35. -
Finantarea programelor, proiectelor si actiunilor culturale de la bugetul de
stat de către alti ordonatori principali de credite, precum si de la bugetele
locale se realizează în conditiile dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr.
51/1998, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
245/2001.
Art. 36. -
Prevederile prezentei sectiuni intră în vigoare la data de 30 iunie 2005.
CAPITOLUL II
Modificarea, completarea si abrogarea dispozitiilor unor acte normative din domeniul financiar
SECTIUNEA 1
Modificarea
si completarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea
si utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului
Art. I. - Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
146/2002 privind formarea si utilizarea resurselor derulate prin trezoreria
statului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 824 din 14
noiembrie 2002, aprobată cu modificări prin Legea nr.
201/2003, cu completările ulterioare, se modifică si se completează după
cum urmează:
1. La articolul
3 se introduc două alineate noi, alineatele (6) si (7), cu următorul cuprins:
“(6) Pentru toate
operatiunile derulate prin contul curent general al Trezoreriei Statului,
precum si prin conturile de valută deschise în evidentele Băncii Nationale a
României, pe numele Ministerului Finantelor Publice, se plătesc comisioane din
bugetul Trezoreriei Statului în conformitate cu prevederile art. 21 si 28 din
Legea nr.
312/2004 privind Statutul Băncii Nationale a României.
(7) Prin derogare
de la alin. (5), precum si de la art. 24 din Legea nr.
500/2002 privind finantele publice, cu modificările ulterioare, plata
comisioanelor se efectuează prin debitarea directă de către Banca Natională a
României a contului curent general al Trezoreriei Statului.”
2. La articolul
7, litera a) a alineatului (2) va avea următorul cuprins
“a) acordarea de
împrumuturi pentru răscumpărarea la scadentă sau înainte de scadentă, după caz,
a împrumuturilor de stat emise pentru finantarea sau refinantarea datoriei
publice, cu conditia asigurării disponibilitătilor necesare pentru efectuarea
cheltuielilor aprobate potrivit legii;”.
3. La articolul
8, litera b) va avea următorul cuprins:
“b) atragerea de
depozite pe termen scurt de la bănci sau alte institutii financiare, la un
nivel al ratei dobânzii stabilit în conditiile cererii si ofertei pietei
monetare;”.
SECTIUNEA a
2-a
Modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal
Art. II. - Ordonanta Guvernului nr.
75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal, republicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 664 din 23 iulie 2004, se modifică
si se completează după cum urmează:
1. Alineatul
(1) al articolului 4 va avea următorul cuprins:
“Art. 4. - (1) În
cazierul fiscal se înscriu date privind sanctiunile aplicate contribuabililor
pentru faptele prevăzute la art. 2, rămase definitive si irevocabile potrivit
prevederilor legale.”
2. Articolul 5
se abrogă.
3. După
alineatul (4) al articolului 9 se introduce un nou alineat, alineatul (41), cu următorul cuprins:
“(41)
Pentru eliberarea cazierului fiscal necesar înregistrării în registrul comertului
a persoanelor fizice si asociatiilor familiale care desfăsoară activităti
economice în mod independent, potrivit procedurii speciale în domeniu, se
percepe o taxă de 50.000 lei.”
SECTIUNEA a
3-a
Modificarea
Ordonantei Guvernului nr. 9/1996 privind îmbunătătirea sistemului de finantare
a institutiilor publice de cultură finantate din venituri extrabugetare si
alocatii de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, a sistemului de
salarizare a personalului din aceste institutii,
precum
si îmbunătătirea salarizării personalului din institutiile si activitătile cu
profil cultural
Art. III. - Pe data intrării în vigoare a sectiunii a
6-a din cadrul cap. I al prezentei ordonante, alineatul (3) al articolului 2
din Ordonanta Guvernului nr. 9/1996 privind îmbunătătirea sistemului de
finantare a institutiilor publice de cultură finantate din venituri
extrabugetare si alocatii de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, a
sistemului de salarizare a personalului din aceste institutii, precum si îmbunătătirea
salarizării personalului din institutiile si
activitătile cu profil cultural, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 21 din 30 ianuarie 1996, aprobată
cu modificări si completări prin Legea nr. 86/1996,
cu modificările si completările ulterioare, se modifică si va avea următorul
cuprins:
“(3) Institutiile
publice prevăzute la art. 1 alin. (1) pot realiza programe, proiecte si actiuni
culturale, altele decât cele stabilite ca obligatii ori programe minimale.”
SECTIUNEA a
4-a
Abrogări
Art. IV. - Pe data intrării în vigoare a sectiunii a
6-a din cadrul cap. I al prezentei ordonante, se abrogă următoarele acte
normative:
a) Ordonanta Guvernului
nr.
79/1998 privind organizarea si functionarea Fondului Cultural National,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 313 din 27 august
1998, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
247/2001, cu modificările ulterioare;
b) art. 7 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 45/2000 privind unele măsuri pentru combaterea producerii si comercializării neautorizate a fonogramelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 41 din 31 ianuarie 2000, aprobată cu modificări prin Legea nr. 624/2001.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
finantelor publice,
Ionel
Popescu
Ministrul agriculturii,
pădurilor si dezvoltării rurale,
Gheorghe
Flutur
Ministrul
culturii si cultelor,
Bucuresti, 21 ianuarie 2005.
Nr. 10.
ACTE ALE ORGANELOR
DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETĂRII
pentru aprobarea Metodologiei privind miscarea
personalului didactic din învătământul preuniversitar
În baza
prevederilor art. 9, 127, 128 si 141 din Legea învătământului nr.
84/1995, republicată, cu modificările si completările ulterioare, si ale
art. 7, 9, 10, 13, 14, 16, 43, 44 si 45 din Legea nr.
128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificările si
completările ulterioare,
în baza Hotărârii
Guvernului nr.
410/2004 privind organizarea si functionarea Ministerului Educatiei si
Cercetării, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul
educatiei si cercetării emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se
aprobă Metodologia privind miscarea personalului didactic din învătământul
preuniversitar, cuprinsă în anexa care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 2. - Cu data
intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă orice dispozitie contrară
metodologiei prevăzute la art. 1.
Art. 3. - Directia
generală evaluare, prognoze, strategii si programe pentru învătământ
preuniversitar din cadrul Ministerului Educatiei si Cercetării
si inspectoratele scolare vor duce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4. -
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul
educatiei si cercetării,
Radu
Damian,
secretar de
stat
Bucuresti, 10 noiembrie 2004.
Nr. 5.260.
ANEXĂ*)
|
|
|
|