MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P
A R T E A I
Anul
173 (XVII) - Nr. 575 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Luni, 4 iulie 2005
SUMAR
LEGI
SI DECRET
205. – Lege privind reglementarea situatiei financiare a
Administratiei Nationale a Îmbunătătirilor Funciare, a Societătii Nationale
“Îmbunătătiri Funciare“ – S.A., a asociatiilor utilizatorilor de apă pentru
irigatii si a altor agenti economici si institutii publice care desfăsoară
activităti de îmbunătătiri funciare prin suportarea de la bugetul de stat
pentru anul 2005 a unor cheltuieli efectuate în anul 2004
539. – Decret pentru promulgarea Legii privind reglementarea
situatiei financiare a Administratiei Nationale a Îmbunătătirilor Funciare, a
Societătii Nationale “Îmbunătătiri Funciare“ – S.A., a asociatiilor
utilizatorilor de apă pentru irigatii si a altor agenti economici si institutii
publice care desfăsoară activităti de îmbunătătiri funciare prin suportarea de
la bugetul de stat pentru anul 2005 a unor cheltuieli efectuate în anul 2004
563. – Decret pentru eliberarea din functie a unui magistrat
564. – Decret pentru eliberarea din functie a unui magistrat
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
610. – Hotărâre pentru modificarea si completarea Normelor
metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate
prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004
LEGI
SI DECRETE
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind reglementarea
situatiei financiare a Administratiei Nationale a Îmbunătătirilor Funciare, a
Societătii Nationale “Îmbunătătiri Funciare“ – S.A., a asociatiilor
utilizatorilor de apă pentru irigatii si a altor agenti economici si institutii
publice care desfăsoară activităti de îmbunătătiri funciare prin suportarea de
la bugetul de stat pentru anul 2005 a unor cheltuieli efectuate în anul 2004
Parlamentul
României adoptă
prezenta lege.
Art.
1. – Se autorizează Ministerul Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale să
deconteze din bugetul pentru anul 2005 unele cheltuieli efectuate până la data de
31 decembrie 2004 de către Administratia Natională a Îmbunătătirilor Funciare,
Societatea Natională “Îmbunătătiri Funciare” – S.A., de asociatiile
utilizatorilor de apă pentru irigatii si de alti agenti economici si institutii
publice pentru acoperirea cheltuielilor cu energia electrică consumată la
statiile de pompare si a cheltuielilor de întretinere si reparatii a
infrastructurii de îmbunătătiri funciare, în limita sumei de 322,6 miliarde
lei.
Art.
2. – Dobânzile, majorările de întârziere si penalitătile de orice fel,
calculate de Societatea Comercială de Distributie si Furnizare a Energiei
Electrice “Electrica“ – S.A. pentru neachitarea la termenele scadente a
costurilor cu energia electrică consumată pentru pomparea apei pentru irigatii si desecări de
către Societatea Natională “Îmbunătătiri Funciare” – S.A. si asociatiile
utilizatorilor de apă pentru irigatii se suportă de la bugetul de stat, în
limita sumei de 50 miliarde lei, cu încadrarea în prevederile bugetare aprobate
Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale pentru anul 2005.
Această
lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art.
75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia
României, republicată.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR ADRIAN NĂSTASE |
PRESEDINTELE
SENATULUI NICOLAE VĂCĂROIU |
Bucuresti, 29 iunie 2005.
Nr. 205.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
pentru promulgarea Legii
privind reglementarea situatiei financiare a Administratiei Nationale a
Îmbunătătirilor Funciare, a Societătii Nationale “Îmbunătătiri Funciare“ –
S.A., a asociatiilor utilizatorilor de apă pentru irigatii si a altor agenti
economici si institutii publice care desfăsoară activităti de îmbunătătiri
funciare prin suportarea de la bugetul de stat pentru anul 2005 a unor
cheltuieli efectuate în anul 2004
În
temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol
unic. – Se promulgă Legea privind reglementarea situatiei financiare a
Administratiei Nationale a Îmbunătătirilor Funciare, a Societătii Nationale
“Îmbunătătiri Funciare“ – S.A., a asociatiilor utilizatorilor de apă pentru
irigatii si a altor agenti economici si institutii publice care desfăsoară
activităti de îmbunătătiri funciare prin suportarea de la bugetul de stat
pentru anul 2005 a unor cheltuieli efectuate în anul 2004 si se dispune
publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
TRAIAN
BĂSESCU
Bucuresti, 28 iunie 2005.
Nr. 539.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
pentru eliberarea din
functie a unui magistrat
În
temeiul prevederilor art. 94 lit. c), art. 100 alin. (1), art. 125 alin. (2) si
ale art. 134 alin. (1) din Constitutia
României, republicată, ale art. 63 alin. (1) lit. b) si alin. (2) din Legea
nr.
303/2004 privind statutul magistratilor, precum si ale art. 36 alin. (1)
lit. a) din Legea nr.
317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii,
având
în vedere Hotărârea Consiliului Superior al Magistraturii nr. 168 din 18 mai
2005,
Presedintele
României decretează:
Articol
unic. – Domnul Maximovici Doru, procuror inspector la Parchetul de pe lângă
Curtea de Apel Iasi, se eliberează din functia de magistrat ca urmare a
pensionării.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
TRAIAN
BĂSESCU
Bucuresti, 28 iunie 2005.
Nr. 563.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
pentru eliberarea din
functie a unui magistrat
În
temeiul prevederilor art. 94 lit. c), art. 100 alin. (1), art. 125 alin. (2) si
ale art. 134 alin. (1) din Constitutia României, republicată, ale art. 63 alin.
(1) lit. b) si alin. (2) din Legea nr.
303/2004 privind statutul magistratilor, precum si ale art. 36 alin. (1)
lit. a) din Legea nr.
317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, având în vedere
Hotărârea Consiliului Superior al Magistraturii nr. 168 din 18 mai 2005,
Presedintele
României decretează:
Articol
unic. – Doamna Osipencu Elena, judecător la Înalta Curte de Casatie si
Justitie, se eliberează din functia de magistrat ca urmare a pensionării.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
TRAIAN
BĂSESCU
Bucuresti, 28 iunie 2005.
Nr. 564.
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004
În
temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Art.
I. – Normele
metodologice de aplicare a Legii nr.
571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.
44/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 112 din
6 februarie 2004, cu modificările si completările ulterioare, se modifică si se
completează după cum urmează:
A. Titlul
II “Impozitul pe profit“:
1. Punctul
16 va avea următorul cuprins:
(3)
Contribuabilii care au optat până la data de 30 aprilie 2005 inclusiv, conform
prevederilor legale, pentru impunerea veniturilor aferente contractelor de
vânzare cu plata în rate, pe măsură ce ratele devin scadente, beneficiază în
continuare de această facilitate pe durata derulării contractelor respective;
cheltuielile corespunzătoare sunt deductibile la aceleasi termene scadente,
proportional cu valoarea ratei înregistrate în valoarea totală a contractului.
Norme
metodologice:
16.
Pentru contribuabilii care au optat la momentul livrării bunurilor, executării
lucrărilor sau prestării serviciilor pentru impunerea veniturilor aferente
contractelor cu plata în rate până la data de 30 aprilie 2005 inclusiv,
veniturile si cheltuielile aferente bunurilor mobile si imobile produse,
lucrărilor executate si serviciilor prestate, valorificate în baza unui
contract cu plata în rate, sunt impozabile, respectiv deductibile, pe măsură ce
ratele devin scadente, pe durata derulării contractelor respective.“
2. Punctul
711 se completează cu un nou
alineat cu următorul cuprins:
(12)
Contribuabilii care au investit în mijloace fixe amortizabile sau în brevete de
inventie amortizabile si care au dedus cheltuieli de amortizare reprezentând
20% din valoarea de intrare a acestora, conform prevederilor legale, la data punerii
în functiune a mijlocului fix sau a brevetului de inventie, până la data de 30
aprilie 2005 inclusiv, au obligatia să păstreze în patrimoniu aceste mijloace
fixe amortizabile cel putin o perioadă egală cu jumătate din durata lor normală
de utilizare. În cazul în care nu sunt respectate prevederile prezentului
alineat, impozitul pe profit se recalculează si se stabilesc dobânzi si
penalităti de întârziere de la data aplicării facilitătii respective, potrivit
legii.
Norme
metodologice:
[...]
Cheltuielile
de amortizare reprezentând deducerea de 20% prevăzută la art. 24 alin. (12) din
Codul
fiscal sunt deductibile numai pentru mijloacele fixe amortizabile,
respectiv brevete de inventie amortizabile înregistrate si puse în functiune
până la data de 30 aprilie 2005 inclusiv.
Valoarea
fiscală rămasă se determină după scăderea din valoarea de intrare a
respectivelor mijloace fixe amortizabile/brevete de inventie amortizabile a
sumei egale cu deducerea fiscală de 20% si se recuperează pe durata normală de
functionare. În cazul în care duratele normale de functionare au fost
recalculate, potrivit normelor legale în vigoare, perioada pentru care există
obligatia păstrării în patrimoniu a acestor mijloace fixe se corelează cu
duratele normale de functionare recalculate.“
3. Punctul
97 va avea următorul cuprins:
“97.
Profitul impozabil rezultat din vânzarea-cesionarea proprietătilor imobiliare
situate în România si a titlurilor de participare detinute la o persoană
juridică română se impune cu cota de 10% numai pentru tranzactiile efectuate
până la data de 30 aprilie 2005 inclusiv. În conditiile în care se realizează
pierdere din aceste tranzactii până la data de 30 aprilie 2005 inclusiv,
aceasta se recuperează din profiturile impozabile rezultate din operatiuni de
aceeasi natură, pe perioada prevăzută la art. 26 din Codul
fiscal.“
B. Titlul
III “Impozitul pe venit“:
1. La
punctul 3, după liniuta a 10-a se introduc trei noi liniute în aplicarea
articolului 42 litera a), cu următorul cuprins:
[...]
a)
ajutoarele, indemnizatiile si alte forme de sprijin cu destinatie specială,
acordate din bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele
fondurilor speciale, bugetele locale si din alte fonduri publice, precum si
cele de aceeasi natură primite de la alte persoane, cu exceptia indemnizatiilor
pentru incapacitate temporară de muncă.
Nu
sunt venituri impozabile indemnizatiile pentru: risc maternal, maternitate,
cresterea copilului si îngrijirea copilului bolnav, potrivit legii.
Norme
metodologice:
[...]
–
indemnizatia pentru risc maternal;
–
indemnizatia pentru îngrijirea copilului bolnav în vârstă de până la 7 ani, iar
în cazul copilului cu handicap, pentru afectiunile intercurente, până la
împlinirea vârstei de 18 ani;
–
indemnizatia lunară pentru activitatea de liber-profesionist a artistilor
interpreti sau executanti din România, acordată potrivit Legii nr. 109/2005
privind instituirea indemnizatiei pentru activitatea de liber-profesionist a
artistilor interpreti sau executanti din România.“
2. După
punctul 3, în aplicarea articolului 42 litera a), se introduce un nou punct,
punctul 31, cu următorul cuprins:
“31. Nu sunt venituri impozabile
indemnizatiile pentru risc maternal si cele pentru îngrijirea copilului bolnav în
vârstă de până la 7 ani, iar în cazul copilului cu handicap, pentru afectiunile
intercurente, până la împlinirea vârstei de 18 ani, reprezentând drepturi
primite de persoanele fizice conform legii, începând cu data de 1 mai 2005.
Veniturile de natura celor de mai sus, aferente perioadei de până la 1 mai
2005, sunt impozabile potrivit legii.“
3. La
punctul 38, în aplicarea articolului 48, liniutele a opta si a cincisprezecea
vor avea următorul cuprins:
“–
cheltuielile cu primele de asigurare care privesc imobilizările corporale si
necorporale, inclusiv pentru stocurile detinute, precum si primele de asigurare
pentru asigurarea de risc profesional potrivit legii;
............................................................................................
– cheltuielile
reprezentând contributiile pentru asigurările sociale, pentru constituirea
Fondului pentru plata ajutorului de somaj, pentru asigurările sociale de
sănătate, pentru accidente de muncă si boli profesionale, precum si alte
contributii obligatorii pentru contribuabil si angajatii acestuia;“.
4. La
punctul 39, în aplicarea articolului 48, liniuta a treia va avea următorul
cuprins:
“–
cheltuieli reprezentând cotizatii plătite asociatiilor profesionale si
contributii profesionale obligatorii plătite organizatiilor profesionale din
care fac parte contribuabilii si datorate potrivit legii;“.
5. Punctele
51 si 52, în aplicarea articolului 50, se abrogă.
6. La
punctul 68, în aplicarea articolului 55 alineatele (1) si (2), liniuta a treia
de la litera a) va avea următorul cuprins:
“–
indemnizatii pentru trecerea temporară în altă muncă, pentru reducerea timpului
de muncă, pentru carantină, precum si alte indemnizatii de orice fel, altele
decât cele mentionate la pct. 3, având aceeasi natură;“.
7. După
punctul 87 se introduce un nou punct, punctul 871, în aplicarea articolului 55
alineatul (4) litera k1), cu următorul cuprins:
k1) veniturile din salarii
realizate de către persoanele fizice cu handicap grav si accentuat, încadrate
cu contract individual de muncă;
Norme
metodologice:
871. Nu sunt venituri impozabile
veniturile din salarii realizate de persoanele fizice cu handicap grav si
accentuat, încadrate cu contract individual de muncă, încasate începând cu data
de 1 mai 2005. Veniturile de natura celor de mai sus, aferente perioadei de
până la 1 mai 2005, sunt impozabile potrivit legii.“
8. După
punctul 140 se introduc trei noi puncte, punctele 1401, 1402 si 1403, în aplicarea articolului 65
alineatul (2) litera a) si articolului 66 alineatul (1), cu următorul cuprins:
[...]
a)
venituri din dobânzi la depozitele la vedere/conturile curente pentru care
ratele dobânzilor sunt mai mici sau egale cu nivelurile ratelor dobânzilor de
referintă de pe pietele interbancare la depozitele la o lună, comunicate în
prima zi lucrătoare a lunii pentru care se face calculul, corespunzătoare
monedelor în care sunt denominate depozitele la vedere/conturile curente
respective, precum si la depunerile la casele de ajutor reciproc; [...]
Norme
metodologice:
[...]
1401. Reprezintă venit impozabil
suma totală obtinută sub formă de dobândă, în cazul în care ratele
dobânzilor la depozitele la vedere/conturile curente care au generat dobânda
respectivă sunt mai mari decât nivelurile ratelor dobânzilor de referintă de pe
pietele interbancare la depozitele la o lună, comunicate în prima zi lucrătoare
a lunii pentru care se face calculul, corespunzătoare monedelor în care sunt
denominate depozitele la vedere/conturile curente, începând cu data de 4 iunie
2005.
Pentru
depozitele la vedere/conturile curente în lei, nivelul ratei dobânzii de
referintă de pe piata interbancară la depozitele la o lună este nivelul BUBID
la o lună, comunicat de Banca Natională a României în prima zi bancară a lunii
pentru care se face calculul.
Pentru
depozitele la vedere/conturile curente în devize, Banca Natională a României va
comunica la începutul fiecărei luni nivelul ratelor dobânzilor de referintă la
o lună de pe pietele interbancare externe reprezentative pentru devizele
respective, asa cum sunt ele comunicate prin sisteme de difuzare a informatiei
tip Reuters, Bloomberg etc., în prima zi lucrătoare a lunii pentru care se face
calculul (EURIBOR la o lună pentru depozitele la vedere/conturile curente în
EUR; LIBOR la o lună pentru depozitele la vedere/conturile curente în USD, GBP,
CHF etc.).
[...]
Art.
66. – (1) Câstigul sau pierderea rezultat/rezultată din transferul titlurilor
de valoare, altele decât titlurile de participare la fondurile deschise de
investitii si părtile sociale, reprezintă diferenta pozitivă sau negativă
dintre pretul de vânzare si pretul de cumpărare pe tipuri de titluri de valori,
diminuată, după caz, cu costurile aferente; în cazul tranzactiilor cu actiuni
primite de persoanele fizice cu titlu gratuit, în cadrul Programului de
privatizare în masă, pretul de cumpărare la prima tranzactionare va fi asimilat
cu valoarea nominală a acestora. În cazul tranzactiilor cu actiuni cumpărate la
pret preferential, în cadrul sistemului stock options plan, câstigul se
determină ca diferentă între pretul de vânzare si pretul de cumpărare
preferential, diminuat cu costurile aferente. [...]
Norme
metodologice:
1402. Pretul de cumpărare al unui titlu
de valoare este pretul determinat si evidentiat de intermediar pentru
respectivul titlu, detinut de un client, pe fiecare simbol, la care se adaugă
costurile aferente, conform normelor emise de Comisia Natională a Valorilor
Mobiliare, potrivit art. 67 alin. (6) din Codul
fiscal. Pretul de cumpărare pentru determinarea impozitului pe câstigul
obtinut din transferul titlurilor de valoare se stabileste prin aplicarea
metodei pretului mediu ponderat.
1403. Ordinea de vânzare a
titlurilor de valoare, raportată la detinerile pe simbol, se înregistrează
cronologic, în functie de data dobândirii, de la cea mai veche detinere la cea
mai nouă detinere.“
9. După
punctul 144 se introduc trei puncte noi, punctele 1441, în aplicarea articolului 67
alineatul (2), si punctele 1442 si 1443, în aplicarea articolului 67 alineatul (3), cu următorul
cuprins:
[...]
(2)
Veniturile sub formă de dobânzi se impun cu o cotă de 10% din suma acestora,
pentru depozitele la termen constituite, instrumentele de economisire
dobândite, contractele civile încheiate, începând cu data de 1 iunie 2005.
Pentru depozitele la termen constituite, instrumentele de economisire
dobândite, contractele civile încheiate, a căror scadentă este ulterioară datei
de 1 iunie 2005, în scop fiscal, data scadentei se asimilează cu data
constituirii. Pentru veniturile sub formă de dobânzi, impozitul se calculează
si se retine de către plătitorii de astfel de venituri la momentul
înregistrării în contul curent sau în contul de depozit al titularului, în
cazul dobânzilor capitalizate, respectiv la momentul răscumpărării, în cazul
unor instrumente de economisire. În situatia sumelor primite sub formă de
dobândă pentru împrumuturile acordate în baza contractelor civile, calculul
impozitului datorat se efectuează la momentul plătii dobânzii. Virarea impozitului pentru veniturile din dobânzi se
face lunar, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare
înregistrării/răscumpărării, în cazul unor instrumente de economisire,
respectiv la momentul plătii dobânzii, pentru venituri de această natură pe
baza contractelor civile.
Norme
metodologice:
[...]
1441. Impozitul pe dobânda
rezultată din calcul se determină prin aplicarea cotei de 1% din suma acesteia
pentru depozitele la termen constituite, instrumentele de economisire
dobândite, contractele civile încheiate înainte de 4 iunie 2005 si a căror
scadentă este ulterioară datei de 4 iunie 2005 inclusiv.
Veniturile
din dobânzi pentru depozitele la termen constituite, instrumentele de
economisire dobândite, contractele civile încheiate între 4 iunie 2005 si 31
decembrie 2005 inclusiv se impun cu cota de 10% din suma acestora. Cota de
impozit de 10% se aplică si pentru veniturile impozabile, generate de
depozitele la vedere/conturile curente definite la pct. 1401, începând cu 4 iunie 2005.
Cota
de impozit de 16% se aplică asupra venitului din dobândă obtinut pentru
depozitele la termen constituite, instrumentele de economisire dobândite,
contractele civile încheiate la 1 ianuarie 2006.
Cota
de impozit de 16% se aplică si pentru veniturile impozabile, generate de
depozitele la vedere/conturile curente definite la pct. 1401, începând cu data de 1 ianuarie 2006.
(3)
Calculul, retinerea si virarea impozitului pe veniturile din investitii, altele
decât cele prevăzute la alin. (1) si (2), se efectuează astfel:
a)
în cazul câstigului din transferul dreptului de proprietate asupra titlurilor
de valoare, altele decât titlurile de participare la fondurile deschise de
investitii si părtile sociale, care au fost dobândite si înstrăinate într-o
perioadă mai mică de 365 de zile, obligatia calculării si virării impozitului
revine persoanei care detine si tranzactionează astfel de titluri de valoare,
iar termenul de virare a impozitului este până la data de 25 ianuarie a anului
următor pentru anul fiscal încheiat;
a1) în cazul câstigului din
transferul dreptului de proprietate asupra titlurilor de valoare, altele decât
titlurile de participare la fondurile deschise de investitii si părtile
sociale, care au fost dobândite si înstrăinate într-o perioadă mai mare de 365
de zile, obligatia calculării, retinerii si virării impozitului revine
intermediarilor, iar termenul de virare a impozitului este până la data de 25
inclusiv a lunii următoare celei în care a fost retinut;
Norme
metodologice:
1442. Pentru determinarea perioadei
de detinere a titlurilor de valoare, conform prevederilor art. 67 alin. (3)
lit. a) si a1) din Codul
fiscal, intermediarii vor evidentia la fiecare operatiune de cumpărare,
începând cu data de 4 iunie 2005, data intrării titlurilor de valoare în
portofoliul persoanelor care detin si efectuează tranzactii cu acestea.
b)
în cazul câstigului din răscumpărarea titlurilor de participare la un fond deschis
de investitii, obligatia calculării, retinerii si virării impozitului revine
societătii de administrare a investitiilor.
Norme
metodologice:
1443. Termenul de virare a
impozitului retinut de societătile de administrare a investitiilor este până la
data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care a fost retinut.“
10. După
punctul 151 se introduc unsprezece puncte noi, punctele 1511–15111 în aplicarea articolelor 77, 771–773, cu următorul cuprins:
Retinerea
impozitului aferent veniturilor din premii si din jocuri de noroc
Art.
77. – (1) Venitul sub formă de premii dintr-un singur concurs se impune, prin
retinere la sursă, cu o cotă de 16% aplicată asupra venitului net.
(2)
Veniturile din jocuri de noroc se impun, prin retinere la sursă, cu o cotă de
20% aplicată asupra venitului net care nu depăseste cuantumul de 100 milioane
lei si cu o cotă de 25% aplicată asupra venitului net care depăseste cuantumul
de 100 milioane lei.
(3)
Obligatia calculării, retinerii si virării impozitului revine plătitorilor de
venituri.
(4)
Nu sunt impozabile veniturile obtinute din premii si din jocuri de noroc, în
bani si/sau în natură, sub valoarea sumei neimpozabile stabilite în sumă de
6.000.000 lei pentru fiecare concurs sau joc de noroc, realizate de acelasi
organizator sau plătitor într-o singură zi.
(5)
Impozitul calculat si retinut în momentul plătii este impozit final.
(6)
Impozitul pe venit astfel calculat si retinut se virează la bugetul de stat
până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care a fost retinut.
Norme
metodologice:
1511. Începând cu data de 1 mai
2005 inclusiv, veniturile din jocuri de noroc se impun, prin retinere la sursă,
aplicându-se cotele de impozit de mai jos asupra venitului net calculat ca
diferentă între venitul brut si suma neimpozabilă de 6 milioane lei, astfel:
– cu
o cotă de 20% aplicată asupra venitului net care este mai mic sau egal cu 100
milioane lei; si
– cu
o cotă de 25% aplicată asupra venitului net care depăseste cuantumul de 100
milioane lei.
Definirea
venitului din transferul proprietătilor imobiliare din patrimoniul personal
Art.
771. – (1) Sunt supuse impozitării
veniturile realizate din transferul dreptului de proprietate asupra
constructiilor de orice fel si terenul aferent acestora, care se înstrăinează
în termen de până la 3 ani inclusiv, de la data dobândirii, precum si
veniturile realizate din transferul dreptului de proprietate asupra terenurilor
de orice fel, fără constructii, dobândite după 1 ianuarie 1990.
Norme
metodologice:
1512. Definirea unor termeni:
a)
prin constructii de orice fel se întelege:
–
constructii cu destinatia de locuintă;
–
constructii cu destinatia de spatii comerciale;
–
constructii industriale, hale de productie, sedii administrative, platforme
industriale, garaje, parcări;
–
orice constructie sau amenajare subterană ori supraterană cu caracter
permanent, pentru a cărei edificare este necesară autorizatia de constructie în
conditiile Legii nr.
50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de constructii,
republicată, cu modificările si completările ulterioare;
b)
prin terenul aferent acestora (constructiilor) se întelege terenuri –
curti, constructii –, conform titlului de proprietate.
În
cazul în care constructiile au fost demolate, la înstrăinarea terenului se va
aplica regimul de impozitare prevăzut pentru terenurile fără constructii;
c)
prin transferul dreptului de proprietate se întelege înstrăinarea, prin
acte juridice între vii, a dreptului de proprietate în oricare dintre
modalitătile prevăzute de lege.
Este
supus impozitării si transferul dreptului de proprietate asupra unei cote
indivize din imobilele mentionate la art. 771 alin.
(1) din Codul
fiscal.
Nu
este supusă impozitării constituirea unor dezmembrăminte ale dreptului de
proprietate uzufruct, uz, habitatie, servitute, superficie cu privire la imobilele
mentionate la art. 771
alin. (1) din Codul
fiscal;
d)
prin terenuri de orice fel, fără constructii, se întelege: terenurile
situate în intravilan sau extravilan, dobândite după data de 1 ianuarie 1990.
Dacă
ulterior dobândirii terenului pe acesta s-a edificat o constructie, acestui
teren i se va aplica regimul de impozitare pentru terenurile mentionate la lit.
b) (teren aferent constructiilor);
e)
data de la care începe să curgă termenul de 3 ani este data actului de
dobândire, iar calculul termenului de 3 ani se face în conditiile dreptului
comun, finalizându-se în ziua celui de-al treilea an de la dobândire.
Pentru
constructiile noi, termenul de 3 ani curge de la data încheierii
procesului-verbal de receptie finală a constructiei, în conditiile legii.
Pentru
constructiile neterminate, la înstrăinarea acestora valoarea de bază se va
stabili pe baza unui raport de expertiză, care va cuprinde valoarea constructiei
neterminate la care se adaugă valoarea terenului aferent stabilită în
conditiile legii, raport ce va fi întocmit, pe cheltuiala contribuabilului, de
un expert autorizat în conditiile legii, iar termenul de 3 ani se calculează de
la data expirării termenului legal prevăzut în autorizatia de construire.
În
situatia imobilelor definite la art. 771 alin.
(1) din Codul
fiscal, care au fost detinute într-o stare de indiviziune, sistată
printr-un act de partaj voluntar sau judiciar, data si modalitatea
dobândirii va fi data la care fiecare coindivizar a dobândit proprietatea,
având în vedere caracterul declarativ si retroactiv al efectelor partajului.
(2)
Venitul impozabil din transferul proprietătilor imobiliare, cu
exceptiile prevăzute la alin. (3), reprezintă diferenta favorabilă dintre
valoarea de înstrăinare a proprietătilor imobiliare, terenuri si/sau
constructii, si valoarea de bază a acestora.
Norme
metodologice:
1513. Prin valoare de bază se
întelege valoarea bunului imobil care face obiectul tranzactiei, stabilită sau
evaluată în conditiile art. 771
alin. (4) din Codul
fiscal.
Prin
valoare de înstrăinare a proprietătilor imobiliare se întelege:
–
pretul de vânzare declarat de părti, în cazul înstrăinării imobilului prin
contract de vânzare-cumpărare;
–
valoarea stabilită de părtile contractante pe baza propriei aprecieri, în cazul
transferului dreptului de proprietate prin alte acte încheiate în formă
autentică:
donatie,
întretinere, rentă viageră, schimb, dare în plată etc.
Prin
venit impozabil se întelege diferenta pozitivă ce rezultă în urma
scăderii valorii de bază din valoarea de înstrăinare a proprietătilor
imobiliare.
(3)
Sunt exceptate de la prevederile alin. (1) aportul în natură la capitalul
social al societătilor comerciale, precum si veniturile realizate din
înstrăinarea constructiilor de orice fel cu terenul aferent, terenurile fără constructii
din intravilan si extravilan dobândite de contribuabil prin:
a)
reconstituirea dreptului de proprietate;
b)
mostenire sau donatie între rudele până la gradul al patrulea inclusiv;
c)
schimb imobiliar.
Norme
metodologice:
1514. Nu sunt supuse impozitării
veniturile realizate din înstrăinarea constructiilor de orice fel cu terenul
aferent, precum si a terenurilor fără constructii din intravilan si extravilan,
dacă au fost dobândite de transmitător prin:
a)
reconstituirea dreptului de proprietate în conditiile legilor speciale: Legea
fondului funciar nr.
18/1991, republicată, cu modificările si completările ulterioare, Legea nr.
1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor
agricole si a celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului
funciar nr.
18/1991 si ale Legii nr. 169/1997, cu modificările si completările
ulterioare, Legea nr. 112/1995
pentru reglementarea situatiei juridice a unor imobile cu destinatia de
locuinte, trecute în proprietatea statului, cu modificările ulterioare, si
Legea nr.
10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în
perioada 6 martie 1945 – 22 decembrie 1989, republicată, si orice alte acte
normative cu caracter reparatoriu;
b)
mostenire legală sau/si testamentară. În cazul succesiunii testamentare nu are
relevantă gradul de rudenie între autorul succesiunii si mostenitorul
testamentar sau legatarul cu titlu particular;
c)
donatie între rude până la gradul al patrulea inclusiv.
În
cazul în care gradul de rudenie nu rezultă în mod explicit din actul de
dobândire, transmitătorul va putea face dovada rudeniei până la gradul al
IV-lea inclusiv cu persoana de la care a dobândit imobilul, cu acte de stare
civilă.
În
cazul în care imobilul a fost dobândit de la mai multi proprietari aflati în
indiviziune, este suficient ca dobânditorul să facă dovada gradului de rudenie
cu oricare dintre coindivizarii transmitători;
d)
schimb imobiliar, indiferent de natura bunului imobil: constructii de orice fel
cu terenul aferent, terenuri fără constructii în intravilan sau extravilan,
indiferent de persoanele între care s-a făcut schimbul.
Transmiterea,
prin mostenire, donatie sau schimb imobiliar, a constructiilor de orice fel si
a terenului aferent, precum si a terenurilor de orice fel, fără constructii,
indiferent de modalitatea de dobândire a acestora, neconstituind o operatiune
juridică aducătoare de venituri, nu generează o diferentă favorabilă în sensul
prevederilor art. 771
alin. (2) din Codul
fiscal si, în consecintă, nu este supusă impozitului pe venitul din
transferul proprietătilor imobiliare din patrimoniul personal.
Nu
este supus impozitării aportul în natură adus la capitalul social al
societătilor comerciale, indiferent de forma de organizare a acestora.
În
situatia constituirii ca aport la capitalul social, adus de către asociati,
constând în constructii de orice fel cu terenul aferent si/sau terenuri fără
constructii situate în intravilan ori extravilan, nu are relevantă data sau
modul de dobândire a bunurilor imobile de natura celor de mai sus, care sunt
aportate la capitalul social al unei societăti comerciale.
(4)
Valoarea de bază a bunurilor imobile prevăzute la alin. (1), în functie de
modalitatea de dobândire, se stabileste avându-se în vedere:
a)
pretul de achizitie pentru bunurile imobile dobândite prin cumpărare, majorat
cu 5%;
b)
valoarea imobilului mentionată în act, dacă acesta a fost dobândit prin
donatie, schimb, rentă viageră, dare în plată, adjudecare, contract de
întretinere, hotărâre judecătorească etc., majorată cu 5%;
c)
pentru constructiile noi, costul acestora la data realizării, dovedit prin
raport de expertiză întocmit de un expert autorizat, în conditiile legii, la
care se adaugă valoarea terenului aferent, stabilită în conditiile prezentei
legi;
d)
valoarea rezultată din expertizele utilizate de către camerele notarilor
publici, la data dobândirii imobilelor a căror valoare de bază nu se poate
stabili prin modalitătile prevăzute la lit. a)–c);
e)
valoarea stabilită în functie de modul de dobândire, în conditiile prevăzute la
lit. a) si b), pentru terenurile situate în intravilan si extravilan,
actualizată cu rata inflatiei pe economie din ultima lună pentru care există
date oficiale comunicate de către Institutul National de Statistică, dacă la
data dobândirii nu erau întocmite expertize de către camerele notarilor
publici. Pentru terenurile si constructiile de orice fel, dobândite de
contribuabili într-o modalitate din care nu rezultă valoarea la care acestea au
fost dobândite, valoarea de bază este valoarea minimă stabilită în prima
expertiză utilizată de camera notarilor publici în circumscriptia căreia se
află terenul;
f)
pretul de achizitie pentru bunurile dobândite în conditiile prevăzute la lit.
a) sau valoarea mentionată pentru bunurile dobândite în conditiile prevăzute la
lit. b), la care se adaugă costul lucrărilor si serviciilor de natură să crească
valoarea imobilului, la data efectuării acestora, dovedite prin raport de
expertiză întocmit de un expert autorizat, în conditiile legii.
Norme
metodologice:
1515. a) Prin pret de achizitie se
întelege pretul cu care a fost cumpărat bunul imobil. Pretul de cumpărare se
majorează cu 5% din acel pret rezultând valoarea de bază.
b)
În oricare dintre modurile de dobândire mentionate la art. 771 alin. (4) lit. b) din Codul
fiscal, valoarea de bază se calculează prin majorarea valorii mentionate în
act cu 5%.
c)
În cazul constructiilor noi, prin costul acestora la data realizării se
întelege valoarea stabilită prin expertiză la care se adaugă valoarea terenului
aferent.
d)
În cazul în care, din orice motive, valoarea de bază pentru bunurile dobândite
conform lit. a), b) si c) nu se poate stabili prin modalitătile prevăzute mai
sus pentru fiecare bun, valoarea de bază va fi aceea stabilită prin expertizele
utilizate de camerele notarilor publici la data dobândirii acestor imobile. În
cazul în care în aceste expertize erau mentionate o valoare minimă si o valoare
maximă, valoarea de bază va fi considerată valoarea minimă stabilită în
expertize.
e)
Pentru terenurile dobândite într-o perioadă cuprinsă între 1 ianuarie 1990 si
data de la care notarii publici au început să utilizeze expertizele folosite de
camerele notarilor publici, prin care s-au stabilit valorile de circulatie
pentru bunurile imobile, valoarea de bază se stabileste prin majorarea pretului
de achizitie, calculată în conditiile lit. a), ori a valorii mentionate în act,
pentru terenurile dobândite în modalitătile prevăzute la lit. b), cu rata
inflatiei pe economie, calculată până în ultima lună si comunicată lunar
Uniunii Nationale a Notarilor Publici din România de către Institutul National
de Statistică.
Pentru
terenurile neconstruite din intravilan si extravilan, dobândite într-o
modalitate din care nu rezultă valoarea terenului ce a făcut obiectul
tranzactiei, valoarea de bază este valoarea minimă stabilită în prima expertiză
utilizată de camera notarilor publici în circumscriptia căreia se află terenul.
Pentru
constructiile de orice fel cu terenul aferent acestora, dobândite într-o
modalitate din care nu rezultă valoarea imobilului, valoarea de bază o
reprezintă valoarea minimă stabilită în expertizele utilizate de camerele
notarilor publici la data dobândirii bunului imobil.
f)
Bunurile dobândite în una dintre modalitătile prevăzute la lit. a) si b) pot
suferi, între momentul dobândirii si momentul înstrăinării, îmbunătătiri care
să le aducă un spor de valoare. Acest spor de valoare se va dovedi printr-un
raport de expertiză întocmit de un expert autorizat, în conditiile legii. În
această situatie valoarea de bază se va stabili prin cumularea valorilor
stabilite în conditiile lit. a) si
b),
la care se va adăuga valoarea îmbunătătirilor stabilite prin expertiza
întocmită în conditiile de mai sus.
(5)
Expertizele întocmite de camerele notarilor publici vor fi reactualizate cel
putin o dată pe an si avizate de Ministerul Finantelor Publice, prin directiile
teritoriale.
Norme
metodologice:
1516. Expertizele se fac de către
experti autorizati în conditiile legii si vor contine date si informatii
privind terenurile si constructiile de orice fel.
Expertizele
utilizate de camerele notarilor publici vor avea în vedere, la prima
reactualizare, stabilirea unei valori unice, fără a se mai stabili valori
minime si maxime, ori a unor criterii tehnice prin care să se poată stabili în
mod obiectiv valorile de circulatie pentru bunurile imobile supuse impozitării,
în conditiile prezentelor norme metodologice.
(6)
Pierderea din transferul proprietătii imobiliare reprezintă pierdere definitivă
a contribuabilului.
Norme
metodologice:
1517. Prin pierderea din
transferul proprietătii imobiliare se întelege diferenta negativă dintre
valoarea de înstrăinare si valoarea de bază a bunurilor imobile mentionate la
art. 771 alin. (1) din Codul
fiscal.
Această
diferentă reprezintă pierderea contribuabilului si nu se poate compensa cu alte
venituri realizate de contribuabil.
Stabilirea
si plata impozitului pe veniturile din transferul proprietătilor imobiliare
Art.
772. – (1) Impozitul se calculează
prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului impozabil determinat potrivit art.
771.
(2)
Notarii publici care autentifică actele între vii translative ale dreptului de
proprietate au obligatia de a calcula, de a încasa si de a vira impozitul la
bugetul de stat până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care a
fost autentificat actul.
Norme
metodologice:
1518. Cota de impozit de 10% se
aplică pentru veniturile din transferul proprietătilor imobiliare, realizate
începând cu data de 4 iunie 2005 si până la 31 decembrie 2005 inclusiv.
Începând cu data de 1 ianuarie 2006, veniturile realizate din transferul
proprietătilor imobiliare sunt impozitate cu cota de 16%.
1519. Impozitul determinat în
conditiile prezentelor norme metodologice se va încasa de către notarul public
la autentificarea actului si se va vira la bugetul de stat, până la data de 25 inclusiv
a lunii următoare, într-un cont unic deschis de Trezoreria Statului.
Încasarea
impozitului determinat în conditiile de mai sus de către notarii publici se va
face fie prin emiterea de chitante cu regim special fiscal (cod 14-4-1), fie
prin emiterea de bonuri fiscale cu aparate de marcat electronice fiscale.
Aceste chitante sau bonuri fiscale se vor centraliza lunar în Fisa pentru
operatiuni diverse (cod 14-6-22/b), care stă la baza înregistrărilor în
declaratia informativă.
Impozitul
încasat în cursul unei luni se va declara lunar la organul fiscal în a cărui
rază teritorială se desfăsoară activitatea notarului public, până la data de 25
a lunii următoare celei în care a fost autentificat actul. Cheltuielile
ocazionate de aplicarea acestor reglementări sunt deductibile, fiind cheltuieli
aferente veniturilor realizate de notarii publici.
(3)
În cazul în care transferul dreptului de proprietate asupra constructiilor sau
terenurilor se face prin altă procedură decât cea notarială, contribuabilul are
obligatia de a declara venitul obtinut, în maximum 5 zile de la data
înstrăinării bunului, la organul fiscal în a cărui rază teritorială îsi are
domiciliul fiscal. Contribuabilii care nu au domiciliul fiscal în România
declară venitul obtinut la organul fiscal în a cărui rază teritorială este
situat imobilul înstrăinat.
Norme
metodologice:
15110. Stabilirea impozitului pe
veniturile din transferul proprietătilor imobiliare din patrimoniul personal,
în cazul în care transferul dreptului de proprietate asupra constructiilor sau
terenurilor se face prin altă procedură decât cea notarială, revine organului
fiscal competent, prin emiterea unei decizii de impunere.
Prin
organ fiscal competent se întelege:
–
organul fiscal în a cărui rază teritorială se află domiciliul fiscal al
contribuabilului, pentru persoanele fizice care au domiciliul fiscal în
România;
–
organul fiscal în a cărui rază teritorială se află imobilul înstrăinat, pentru
ceilalti contribuabili persoane fizice.
Termenul
de plată a impozitului este de 30 de zile de la data comunicării deciziei de
impunere.
Obligatiile
declarative ale notarilor publici cu privire la transferul proprietătilor
imobiliare
Art.
773. – Notarii publici au
obligatia să depună semestrial la organul fiscal teritorial o declaratie
informativă privind transferurile de proprietăti imobiliare, cuprinzând
următoarele elemente pentru fiecare tranzactie:
a)
părtile contractante;
b)
valoarea înscrisă în documentul de transfer;
c)
impozitul pe venitul din transferul proprietătilor imobiliare din patrimoniul
personal;
d)
taxele notariale aferente transferului.
Norme
metodologice:
15111. Prin taxe notariale
aferente transferului se întelege taxa de timbru pentru activitatea
notarială, tariful pentru activitatea de publicitate imobiliară care se deduce
din taxa de timbru pentru activitatea notarială, valoarea timbrului judiciar
încasat pentru actul respectiv.
Declaratia
informativă se depune semestrial la organul fiscal în a cărui rază teritorială
se desfăsoară activitatea notarului public.
La
declaratia informativă întocmită în conditiile de mai sus nu se anexează actele
autentificate de către notarii publici, prin care s-au realizat tranzactii
imobiliare supuse impozitării în conditiile prezentelor norme metodologice.
Declaratia
informativă cuprinde numai tranzactiile prin care s-au efectuat transferuri ale
dreptului de proprietate imobiliară supuse impozitării în conditiile
prezentelor norme metodologice.“
C. Titlul
V “Impozitul pe veniturile obtinute din România de nerezidenti si impozitul pe
reprezentantele firmelor străine înfiintate în România“:
1. Punctul
92 va avea următorul cuprins:
“92. Cota de impozit de 10% se
aplică si la dobânzile aferente depozitelor colaterale, inclusiv conturilor
escrow, constituite începând cu data de 4 iunie 2005 inclusiv.“
2. După
punctul 96 se introduc cinci noi puncte,
punctele 97 si 98, în aplicarea articolului 116
alineatul (2) litera a), precum si punctele 99, 910 si 911, în aplicarea articolului 117
litera a), cu următorul cuprins:
[...]
a)
cota de impozit de 10% se aplică pentru dobânzile la depozite la termen,
certificate de depozit si alte instrumente de economisire la bănci si la alte institutii
de credit autorizate si situate în România, constituite/achizitionate începând
cu data de 1 iunie 2005. Pentru depozitele la termen, certificatele de depozit
si alte instrumente de economisire a căror scadentă este ulterioară datei de 1
iunie 2005, în scop fiscal, data scadentei este asimilată cu data constituirii;
Norme
metodologice:
[...]
97. Impozitul pe dobânda
rezultată din calcul se determină prin aplicarea cotei de 5% din suma acesteia
pentru depozitele la termen, certificatele de depozit si alte instrumente de
economisire la bănci si la alte institutii de credit autorizate si situate în
România, constituite/achizitionate înainte de 4 iunie 2005 si a căror scadentă
este ulterioară datei de 4 iunie 2005.
98. Veniturile din dobânzi pentru
depozitele la termen, certificatele de depozit si alte instrumente de
economisire la bănci si la alte institutii de credit autorizate si situate în
România, constituite/achizitionate între 4 iunie si 31 decembrie 2005 inclusiv,
se impun cu cota de 10% din suma acestora.
[...]
a)
venitul din dobânzi la depozitele la vedere/conturile curente pentru care
ratele dobânzilor sunt mai mici sau egale cu nivelurile ratelor dobânzilor de
referintă pe pietele interbancare la depozitele la o lună, comunicate în prima
zi lucrătoare a lunii pentru care se face calculul, corespunzătoare monedelor
în care sunt denominate depozitele la vedere/conturile curente respective,
precum si la depunerile la casele de ajutor reciproc; [...]
Norme
metodologice:
99. Cota de impozit de 10% se
aplică, începând cu data de 4 iunie 2005, la suma totală a venitului din
dobânzi, atunci când ratele dobânzilor la depozitele la vedere/conturile
curente sunt mai mari decât nivelurile ratelor dobânzilor de referintă pe
pietele interbancare la depozitele la o lună, comunicate în prima zi lucrătoare
a lunii pentru care se face calculul, corespunzătoare monedelor în care sunt
denominate depozitele la vedere/conturile curente respective.
910. Dobânzile la depozitele la
vedere/conturile curente pentru care în cursul lunii ratele la care sunt
calculate sunt mai mici sau egale cu nivelul ratelor dobânzilor de referintă pe
pietele interbancare la depozitele la o lună sunt scutite de impozit.
911. Pentru depozitele la
vedere/conturile curente în lei, nivelul ratei dobânzii de referintă de pe
piata interbancară la depozitele la o lună este nivelul BUBID la o lună,
comunicat de Banca Natională a României în prima zi bancară a lunii pentru care
se face calculul.
La
depozitele la vedere/conturile curente în devize, Banca Natională a României va
comunica la începutul fiecărei luni nivelul ratelor dobânzilor de referintă la
o lună de pe pietele interbancare externe reprezentative pentru devizele
respective, asa cum sunt ele comunicate prin sisteme de difuzare a informatiei
tip Reuters, Bloomberg etc., în prima zi lucrătoare a lunii pentru care se face
calculul (EURIBOR la o lună pentru depozitele la vedere/conturile curente în
EURO; LIBOR la o lună pentru depozitele la vedere/conturile curente în USD,
GBP, CHF etc.).“
D. Titlul
VI “Taxa pe valoarea adăugată“:
1. Punctul
23 se completează cu un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
“(3)
În cazul reducerilor de pret acordate de producătorii/distribuitorii de bunuri
pe bază de cupoane valorice, în cadrul unor campanii promotionale, se consideră
că aceste reduceri sunt acordate în beneficiul comerciantilor care au acceptat
aceste cupoane valorice de la consumatorii finali, chiar dacă în circuitul
acestor bunuri de la producători/distribuitori la comercianti s-au interpus
unul ori mai multi intermediari cumpărători-revânzători.
Reflectarea
acestor reduceri de pret în facturi fiscale se realizează potrivit prevederilor
pct. 591. Cupoanele valorice trebuie să
contină minimum următoarele elemente:
a)
numele producătorului/distribuitorului care acordă reducerea de pret în scopuri
promotionale;
b)
produsul pentru care se face promotia;
c)
valoarea reducerii acordate în sumă globală, care contine si taxa pe valoarea
adăugată aferentă reducerii, dar care nu se mentionează distinct în cupon;
d)
termenul de valabilitate a cuponului;
e)
mentiunea potrivit căreia cupoanele pot fi utilizate numai în magazinele
agreate în desfăsurarea promotiei în cauză;
f)
instructiunile privind utilizarea acestor cupoane;
g)
denumirea societătii specializate în administrarea cupoanelor valorice, dacă
este cazul;“.
2. După
punctul 34 se introduce un nou punct, punctul 341, cu următorul cuprins:
k) prestările de servicii culturale, precum si livrările de bunuri strâns legate de aceste servicii, efectuate de institutiile publice sau de organizatii culturale nonprofit;
Norme
metodologice:
341. (1) Prestările de servicii
culturale prevăzute de art. 141 alin. (1) lit. k din Codul
fiscal, efectuate de institutii publice sau de organizatii culturale
nonprofit, cuprind activităti precum: reprezentatiile de teatru, operă, operetă
si alte reprezentatii culturale similare, organizarea de expozitii,
festivaluri, restaurarea si punerea în valoare a patrimoniului cultural mobil
si imobil. Livrările de bunuri strâns legate de aceste servicii cuprind livrări
precum: vânzarea de brosuri, pliante si alte materiale care popularizează un
eveniment cultural.
(2)
Cinematografele care sunt înregistrate ca plătitori de taxă pe valoarea
adăugată la data de 1 iunie 2005 vor aplica cota de 19% de taxă pe valoarea
adăugată în perioada 1–3 iunie 2005, iar începând cu data de 4 iunie 2005 vor
aplica cota redusă de 9%. Cinematografele care nu sunt înregistrate ca plătitori
de taxă pe valoarea adăugată la 1 iunie 2005 vor aplica prevederile art. 152
din Codul
fiscal.“
3. Punctul
36 va avea următorul cuprins:
m)
activitătile specifice posturilor publice nationale de radio si de televiziune,
cu exceptia activitătilor de publicitate si altor activităti de natură
comercială;
Norme
metodologice:
36.
(1) Prin posturi publice nationale de radio si televiziune se întelege
Societatea Română de Radiodifuziune si Societatea Română de Televiziune,
prevăzute de Legea nr.
41/1994 privind organizarea si functionarea Societătii Române de
Radiodifuziune si Societătii Române de Televiziune, republicată, cu
modificările si completările ulterioare.
(2)
Societătile care au ca obiect difuzarea prin cablu a programelor audiovizuale
au obligatia să aplice regimul de taxare pentru abonamentele care se referă la
perioade de difuzare ulterioare datei de 1 iunie 2005, indiferent dacă
încasarea acestora s-a realizat în avans. Abonamentele restante, neîncasate
pentru perioade de difuzare anterioare datei de 1 iunie 2005, nu se supun
regimului de taxare, indiferent de data la care vor fi încasate.“
4. Punctul
37 se abrogă.
5. Punctul
40 se abrogă.
6. Punctul
52 va avea următorul cuprins:
Perioada
fiscală
(2)
Prin derogare de la prevederile alin. (1), pentru persoanele impozabile care nu
au depăsit în cursul anului precedent o cifră de afaceri din operatiuni
taxabile si/sau scutite cu drept de deducere de 100.000 euro inclusiv, la
cursul de schimb valutar din ultima zi lucrătoare a anului precedent, perioada
fiscală este trimestrul calendaristic.
............................................................................................
Deducerea
taxei pentru persoanele impozabile cu regim mixt
Art.
147 [...]
(11)
Regularizarea deducerilor operate după pro-rata provizorie se realizează prin
aplicarea pro-rata definitivă asupra sumei taxei pe valoarea adăugată
deductibile aferente achizitiilor prevăzute la alin. (5). Diferenta în plus sau
în minus fată de taxa dedusă, conform pro-rata provizorie, se înscrie pe un
rând distinct în decontul ultimei perioade fiscale.
............................................................................................
Determinarea
taxei de plată sau a sumei negative de taxă
Art.
148. – (1) În situatia în care taxa pe valoarea adăugată aferentă bunurilor si
serviciilor achizitionate de o persoană impozabilă, care este dedusă într-o
perioadă fiscală, este mai mare decât taxa pe valoarea adăugată colectată,
aferentă operatiunilor taxabile, rezultă un excedent în perioada de raportare,
denumit în continuare sumă negativă a taxei pe valoarea adăugată.
(2)
În situatia în care taxa pe valoarea adăugată aferentă operatiunilor taxabile,
exigibilă într-o perioadă fiscală, denumită taxa colectată, este mai
mare decât taxa pe valoarea adăugată aferentă bunurilor si serviciilor
achizitionate, dedusă în acea perioadă fiscală, rezultă o diferentă denumită taxa
pe valoarea adăugată de plată pentru perioada fiscală de raportare.
Norme
metodologice:
52.
(1) În perioada fiscală de raportare se deduce taxa pe valoarea adăugată
aferentă achizitiilor de bunuri/servicii, care devine exigibilă în acea
perioadă fiscală. Taxa pe valoarea adăugată aferentă achizitiilor de
bunuri/servicii, exigibilă în perioada fiscală de raportare, pentru care nu
s-au primit documente de justificare a deducerii până la data depunerii
decontului de taxă pe valoarea adăugată, se include în deconturile întocmite
pentru perioadele fiscale următoare. Nu este permisă deducerea taxei pe
valoarea adăugată în perioada fiscală de raportare dacă exigibilitatea
intervine într-o perioadă fiscală viitoare.
(2)
La persoanele impozabile înregistrate ca plătitori de taxă pe valoarea
adăugată, inclusiv cele cu regim mixt, în cursul unei perioade fiscale taxa pe
valoarea adăugată aferentă achizitiilor de bunuri/servicii se reflectă în
contul 4426 «Taxa pe valoarea adăugată deductibilă», indiferent dacă sunt
destinate realizării de operatiuni care dau drept de deducere, total sau
partial, conform pro rata, sau de operatiuni care nu dau drept de
deducere.
(3)
În cursul anului, diferentele nedeductibile rezultate ca urmare a aplicării pro
rata conform art. 147 alin. (5) din Codul
fiscal sau taxa pe valoarea adăugată devenită nedeductibilă conform art.
147 alin. (4) din Codul
fiscal se înregistrează pe cheltuielile perioadei fiscale de raportare.
(4)
Prin derogare de la prevederile alin. (3), persoanele impozabile cu regim mixt,
care aplică pro rata provizorie în cursul anului, includ în valoarea de
intrare a activelor amortizabile diferentele nedeductibile rezultate ca urmare
a aplicării pro rata conform art. 147 alin. (5) din Codul
fiscal sau taxa pe valoarea adăugată devenită nedeductibilă conform art.
147 alin. (4) din Codul
fiscal.
(5)
Taxa de dedus în plus, rezultată ca urmare a regularizării efectuate conform art.
147 alin. (11) din Codul
fiscal, se înregistrează prin diminuarea cheltuielilor ultimei perioade
fiscale, iar taxa de dedus în minus, prin majorarea cheltuielilor ultimei
perioade fiscale.
(6)
Persoanele impozabile înregistrate ca plătitori de taxă pe valoarea adăugată,
inclusiv cele cu regim mixt, trebuie să colecteze într-o perioadă fiscală taxa
pe valoarea adăugată aferentă operatiunilor taxabile care sunt exigibile în
aceeasi perioadă fiscală. Taxa pe valoarea adăugată aferentă livrărilor de
bunuri si/sau prestărilor de servicii, care este exigibilă în perioada fiscală
de raportare, dar nu a fost evidentiată în decontul de taxă pe valoarea
adăugată al perioadei fiscale de raportare, se înscrie în deconturile
perioadelor fiscale următoare.
(7)
În cazul persoanelor impozabile, pentru care perioada fiscală este trimestrul,
jurnalele de vânzări si cumpărări se totalizează numai la sfârsitul fiecărui
trimestru. Conturile de taxă pe valoarea adăugată nu se închid la fiecare
sfârsit de lună, ci numai la sfârsitul unui trimestru care reprezintă perioada
fiscală în scopul aplicării taxei pe valoarea adăugată. Taxa de plată si suma
negativă a taxei pe valoarea adăugată se determină la finele perioadei fiscale,
respectiv a trimestrului. Cifra de afaceri care serveste drept referintă la
aplicarea art. 146 alin. (2) din Codul
fiscal este constituită din suma, fără taxa pe valoarea adăugată, a
livrărilor de bunuri si prestărilor de servicii taxabile si/sau scutite cu
drept de deducere, inclusiv avansurile încasate în anul precedent pentru astfel
de operatiuni.“
7. Punctul
57 va avea următorul cuprins:
“57.
(1) Orice asociat sau partener al unei asocieri ori organizatii fără
personalitate juridică este considerat persoană impozabilă separată pentru
acele activităti economice care nu sunt desfăsurate în numele asocierii sau
organizatiei respective.
(2)
Asocierile în participatiune constituite exclusiv din persoane impozabile
române nu dau nastere unei persoane impozabile separate. Asocierile de tip
joint-venture, consortium sau alte forme de asociere în scopuri comerciale,
care nu au personalitate juridică si sunt constituite în temeiul Codului
comercial sau al Codului civil, sunt tratate drept asocieri în participatiune.
(3)
În cazul asocierilor în participatiune dintre persoane impozabile române si
persoane impozabile stabilite în străinătate sau exclusiv din persoane
impozabile stabilite în străinătate, se aplică următoarele reguli:
a)
asocierea constituie persoană impozabilă si are dreptul să solicite
înregistrarea ca plătitor de taxă pe valoarea adăugată în situatia în care prin
contractul de asociere se prevede că asocierea nu este reprezentată fată de
terti prin asociatul activ, ci actionează în nume propriu în contul
asociatilor;
b) asocierea nu constituie persoană impozabilă si nu se înregistrează ca plătitor de taxă pe valoarea adăugată, dacă prin contractul de asociere se prevede că asociatul activ reprezintă asocierea fată de terti. Dacă asociatul activ este persoană impozabilă română, acesta va aplica prevederile art. 156 alin. (1) lit. d) din Codul fiscal. În cazul asocierilor în participatiune constituite exclusiv din persoane stabilite în străinătate, asociatul activ trebuie să îsi desemneze în România un reprezentant fiscal sau, după caz, să îsi înregistreze un sediu permanent, dacă sunt îndeplinite conditiile prevăzute la titlul I din Codul fiscal pentru un astfel de sediu, si apoi va aplica art. 156 alin. (1) lit. d) din Codul fiscal.“
8. După
punctul 59 se introduce un nou punct, punctul 591, care va avea următorul
cuprins:
“591. (1) În cazul reducerilor de
pret acordate de producătorii/distribuitorii de bunuri potrivit prevederilor
pct. 23 alin. (3), pe bază de cupoane valorice, facturile de reducere se
întocmesc direct pe numele comerciantilor care au acceptat cupoanele valorice
de la consumatorii finali, chiar dacă initial facturile de livrare a bunurilor
pentru care se acordă aceste reduceri de pret au fost emise de
producători/distribuitori către diversi intermediari cumpărători-revânzători.
La rubrica “Cumpărător“ se înscriu datele de identificare ale cumpărătorului
care a acceptat cupoanele valorice de la consumatorii finali. În plus, în
factura fiscală de reducere de pret se va mentiona îreducere de pret acordată
în baza cupoanelor valorice“.
(2)
În cazul în care producătorii/distribuitorii de bunuri încheie contracte cu
societăti specializate în administrarea cupoanelor valorice, facturile de
reduceri de pret se întocmesc astfel:
a)
producătorii/distribuitorii emit o singură factură fiscală cu semnul minus
pentru valoarea reducerilor de pret acordate în cursul unei luni si a taxei pe
valoarea adăugată aferente, care trebuie să cuprindă mentiunea “reduceri de
pret acordate în baza cupoanelor valorice conform anexei“. Anexa trebuie să
contină informatii din care să rezulte valoarea reducerilor de pret acordate de
un producător/distribuitor pentru fiecare comerciant, pe categorii de bunuri.
La rubrica “Cumpărător“ se vor înscrie datele de identificare ale societătii
specializate în administrarea cupoanelor valorice;
b)
societătile specializate în administrarea cupoanelor valorice vor emite către
fiecare comerciant o singură factură fiscală cu semnul minus pentru toate
bunurile în cauză, în care vor înscrie valoarea reducerilor de pret acordate de
producători/distribuitori în cursul unei luni si a taxei pe valoarea adăugată
aferente. Aceste facturi fiscale trebuie să contină mentiunea “reduceri de pret
acordate în baza cupoanelor valorice conform anexei“. Anexa trebuie să contină
informatii din care să rezulte valoarea reducerilor de pret acordate de un producător/distribuitor
pentru fiecare comerciant, pe categorii de bunuri.
La
rubrica “Furnizor“ se vor înscrie datele de identificare ale societătii
specializate în administrarea cupoanelor valorice.“
E. Titlul
VII “Accize“
1. La
punctul 1 alineatul (2), litera g) va avea următorul cuprins:
“g)
pentru uleiuri minerale:
A= Q
x K x R,
unde:
A =
cuantumul accizei
Q =
cantitatea exprimată în tone, litri sau gigajouli
K =
acciza unitară prevăzută la art. 176 nr. crt. 9–16 din Codul
fiscal
R =
cursul de schimb leu/euro;“
2. La
punctul 1 alineatul (2), după litera g) se introduce o nouă literă, litera h),
cu următorul cuprins:
“h)
pentru electricitate:
A =
Q x K x R,
unde:
A = cuantumul
accizei
Q =
cantitatea de energie electrică activă exprimată în MWh
K =
acciza unitară prevăzută la art. 176 nr. crt. 17 si 18 din Codul
fiscal
R =
cursul de schimb leu/euro.“
3. La
punctul 5, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
“(11) Pentru combustibilul lichid usor, utilizat în
exclusivitate la producerea energiei termice, se datorează bugetului de stat o acciză
la nivelul accizei datorate pentru păcură.“
4. După
punctul 5 se introduc două puncte noi, punctele 51 si 52, cu următorul cuprins:
Nivelul
accizelor
Art.
176 [...]
Nr. crt. |
Denumirea produsului sau a grupei de produse |
U.M. |
Acciza(echivalent euro/U.M.) |
[...] |
|
|
|
17. |
Electricitate utilizată în
scop comercial |
MWh
|
0,14 |
18. |
Electricitate utilizată în scop
necomercial |
MWh |
0,30 |
Norme
metodologice:
51. (1) Utilizarea în scop
comercial reprezintă utilizarea de către un agent economic – consumator
final –, identificat în conformitate cu alin. (2), care, în mod independent, realizează,
în orice loc, furnizarea de bunuri si servicii, oricare ar fi scopul sau
rezultatele unor astfel de activităti economice.
(2)
Activitătile economice cuprind toate activitătile producătorilor,
comerciantilor si persoanelor care furnizează servicii, inclusiv activitătile
agricole si de minerit si activitătile profesiilor libere sau asimilate.
(3) Utilizarea
în scop necomercial reprezintă orice utilizare de către consumatorii
finali, altii decât cei prevăzuti la alin. (1).
(4)
Nu este considerat fapt generator de accize consumul de electricitate destinat
productiei de electricitate, productiei combinate de energie electrică si
energie termică, precum si consumul utilizat pentru mentinerea capacitătii de a
produce electricitate.
Calculul
accizei pentru tigarete
Art.
177 [...]
(11) La propunerea Ministerului
Finantelor Publice, Guvernul poate modifica acciza minimă în functie de evolutia
accizei aferente tigaretelor din categoria de pret cea mai vândută, astfel
încât nivelul accizei minime să reprezinte 90% din acciza aferentă tigaretelor
din categoria de pret cea mai vândută.
Norme
metodologice:
52. În vederea determinării
accizei aferente tigaretelor din categoria de pret cea mai vândută,
antrepozitarii autorizati si importatorii autorizati de astfel de produse sunt
obligati să prezinte lunar, odată cu situatia utilizării marcajelor, situatia
livrărilor de tigarete efectuate în luna de raportare. Această situatie va
cuprinde informatii referitoare la cantitătile livrate în luna de raportare,
exprimate în 1.000 de bucăti tigarete, aferente fiecărei categorii de pret
practicate.“
5. Alineatul
(2) al punctului 7 se abrogă.
6. La
punctul 8, alineatul (4) va avea următorul cuprins:
“(4)
În cazul productiei de uleiuri minerale, antrepozitarul autorizat propus
trebuie să depună documentatia conform prevederilor prezentelor norme
metodologice, după ce a fost avizată de Ministerul Economiei si Comertului din
punct de vedere tehnic si după ce lista cuprinzând semifabricatele si produsele
finite din nomenclatorul lor de fabricatie, domeniul de utilizare si acciza
propusă pentru fiecare produs au fost verificate si avizate de Autoritatea Natională
a Vămilor din punct de vedere al încadrării pe pozitii tarifare. Verificarea si
avizarea din punctul de vedere al încadrării pe pozitii tarifare se vor efectua
de către Autoritatea Natională a Vămilor în urma analizării documentatiei
specifice depuse de antrepozitarul autorizat propus. Documentatia specifică
trebuie să contină: descrierea detaliată a mărfii, care să permită
identificarea acesteia; compozitia mărfii, stabilită inclusiv pe bază de
analiză de laborator, cu mentionarea metodei de expertizare utilizate; alte
date si elemente care să permită Autoritătii Nationale a Vămilor să verifice
dacă a fost corect stabilită clasificarea tarifară.“
7. La
punctul 8, după alineatul (41) se introduce un nou alineat, alineatul (42), cu următorul cuprins:
“(42) În cazul electricitătii se
vor autoriza ca antrepozitari agentii economici care furnizează direct către
consumatorii finali energia electrică. Antrepozitarul autorizat propus trebuie
să depună documentatia întocmită conform prevederilor prezentelor norme
metodologice, însotită de copia licentei de furnizare de energie electrică,
emisă de Autoritatea Natională de Reglementare în Domeniul Energiei.“
8. La
punctul 91, după alineatul (1) se
introduc două noi alineate, alineatele (2) si (3), cu următorul cuprins:
“(2)
Locurile destinate producerii de uleiuri minerale pentru care se datorează
accize numai în euro/tonă sau euro/1.000 kg, locurile destinate producerii
combustibililor al căror cod tarifar se încadrează la art. 175 alin. (2) lit.
d) din Codul
fiscal, precum si locurile destinate îmbutelierii gazului petrolier
lichefiat vor fi dotate cu mijloace de măsurare a masei.
(3)
În vederea înregistrării productiei de bere obtinute, fiecare antrepozitar
autorizat pentru productie este obligat:
a)
să înregistreze productia de bere rezultată la finele procesului tehnologic,
prin aparatura adecvată de măsurare a butoaielor, sticlelor, navetelor,
paletilor sau a berii filtrate la vasele de depozitare, si să înscrie aceste
date în rapoartele de productie si gestionare, cu specificarea capacitătii
ambalajelor si a cantitătii de bere exprimate în litri;
b)
să determine concentratia zaharometrică a berii, conform standardelor în vigoare
privind determinarea concentratiei exprimate în grade Plato a berii, elaborate
de Asociatia de Standardizare din România, si să elibereze buletine de analize
fizico-chimice. La verificarea realitătii concentratiei zaharometrice a
sortimentelor de bere se va avea în vedere concentratia înscrisă în
specificatia tehnică internă, elaborată pe baza standardului în vigoare pentru
fiecare sortiment.“
9. La
punctul 11, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu
următorul cuprins:
“(3)
În cazul electricitătii, antrepozitarul autorizat pentru furnizarea energiei
electrice către consumatorul final nu are obligatia constituirii garantiei.“
10. Alineatele
(5) si (6) ale punctului 12 vor avea următorul cuprins:
“(5)
Cazanele detinute de gospodăriile individuale care produc tuică si rachiuri din
fructe, în cazul productiei destinate vânzării, precum si cazanele detinute de
antrepozitarii autorizati pentru productia de tuică si rachiuri din fructe
trebuie să fie litrate si dotate cu vase litrate de organele abilitate de
Biroul Român de Metrologie Legală, precum si cu mijloace de măsurare legală a
concentratiei alcoolice a produselor obtinute.
(6)
Antrepozitarii autorizati au obligatia, după caz, să detină autorizatia de
mediu, eliberată potrivit reglementărilor legale în vigoare.“
11. La
punctul 121, după alineatul (5) se
introduc trei noi alineate, alineatele (6), (7) si (8), cu următorul cuprins:
“(6)
Antrepozitarii autorizati pentru productia de produse accizabile supuse
marcării, cărora le-a fost revocată sau anulată autorizatia, sunt obligati să
plătească în termen de 15 zile de la data revocării sau anulării, în contul
Companiei Nationale “Imprimeria Natională“ – S.A., contravaloarea tuturor
marcajelor achizitionate, precum si a celor executate si aflate în stoc la
Compania Natională “Imprimeria Natională“ – S.A., neachitate până la acea dată.
(7)
Eliberarea unei noi autorizatii sau a acordului comisiei prevăzute la alin.
(5), privind valorificarea produselor înregistrate în stoc, va fi conditionată
de dovada plătii în contul Companiei Nationale “Imprimeria Natională“ – S.A. a
tuturor marcajelor mentionate la alin. (6).
(8)
În termen de 15 zile de la data achitării, marcajele neutilizate, mentionate la
alin. (6), vor fi distruse de către Compania Natională “Imprimeria Natională“ –
S.A. Cheltuielile legate de distrugere vor fi suportate de către agentii
economici în cauză.“
12. După
punctul 15 se introduce un nou punct, punctul 151, cu următorul cuprins:
Momentul
exigibilitătii accizelor
Art.
192. – (1) Pentru orice produs accizabil, acciza devine exigibilă la data când
produsul este eliberat pentru consum în România.
Norme
metodologice:
151. În cazul electricitătii,
acciza devine exigibilă la momentul facturării energiei electrice furnizate
către consumatorii finali.“
13. Alineatul
(1) al punctului 17 va avea următorul cuprins:
“17.
(1) În toate situatiile prevăzute la art. 192 alin. (3), (5), (6) si (7) din
Codul fiscal, acciza se plăteste în termen de 5 zile de la data la care a
devenit exigibilă. În plus, în cazurile în care se acordă scutire de la plata
accizelor în baza certificatelor de scutire sau a autorizatiilor de utilizator
final, certificatul sau autorizatia, după caz, se va retrage de către
autoritatea fiscală emitentă a acestora.“
14. La
punctul 19, după alineatul (9) se introduce un nou alineat, alineatul (91), cu următorul cuprins:
“(91). Prin exceptie de la
prevederile alin. (9), în cazul electricitătii nu se întocmeste document
administrativ de însotire.“
15. Alineatul
(1) al punctului 21 va avea următorul cuprins:
“21.
(1) Scutirea de la plata accizelor se acordă direct beneficiarului atunci când produsele
accizabile de la un antrepozit fiscal, de la un importator, de la rezerva de
stat si de la rezerva de mobilizare sau de la un distribuitor agreat, astfel
cum este definit acesta la pct. 23, denumiti în continuare furnizori. Beneficiază
de scutire directă si contractantii fortelor armate apartinând oricărui stat
parte la Tratatul Atlanticului de Nord, asa cum sunt definiti în acordurile
speciale (NATO/SOFA).“
16. Alineatul
(3) al punctului 22 va avea următorul cuprins:
“(3)
Scutirea se acordă direct pentru:
a)
alcoolul etilic si alte produse alcoolice, denaturate si utilizate în
producerea de produse specifice industriei de apărare;
b)
alcoolul etilic si alte produse alcoolice, utilizate de antrepozitarii
autorizati care functionează în sistem integrat.
Prin
sistem integrat se întelege utilizarea alcoolului etilic si a altor
produse alcoolice de către antrepozitar, pentru realizarea de produse finite
destinate a fi consumate ca atare, fără a mai fi supuse vreunei modificări;
c)
alcoolul etilic si alte produse alcoolice, denaturate, importate si utilizate
de importatori în procesul de productie.“
17. La
alineatul (15) al punctului 22, literele a) si b) vor avea următorul cuprins:
“a)
pentru alcoolul etilic tehnic: violet de metil în concentratie de 0,6–1,2 g la
1.000 litri, alcooli superiori în concentratie de 0,2–0,5 kg/1.000 litri,
benzină de extractie în concentratie de 0,4–1 kg/1.000 litri, propilen glicol
în concentratie de 2–5 kg/1.000 litri sau dietilftalat în concentratie de 0,2–1
kg/1.000 litri;
b)
pentru alcoolul etilic: fenolftaleină în concentratie de 10–40 g/1.000 litri;“.
18. La
punctul 22, după alineatul (15) se introduce un nou alineat, alineatul (151), cu următorul cuprins:
“(151) Denaturarea alcoolului etilic
se realizează numai în antrepozitele fiscale de productie unde a fost produs
alcoolul etilic.“
19. La
punctul 22, după alineatul (17) se introduce un nou alineat, alineatul (171), cu următorul cuprins:
“(171) Scutirile de la plata
accizelor, în vigoare până la data de 1 aprilie 2005, se acordă prin compensare
si/sau restituire numai pentru cantitătile de alcool etilic si produse
alcoolice utilizate efectiv până la acea dată, în scopurile pentru care au fost
eliberate autorizatiile de utilizator final.“
20. La
punctul 23, alineatele (2) si (3) vor avea următorul cuprins:
“(2)
Scutirea se acordă direct pentru:
a)
produsele prevăzute la art. 201 alin. (1) din Codul
fiscal, cu exceptia celor prevăzute la lit. a) din acelasi articol;
b)
uleiurile minerale achizitionate de distribuitorii agreati si destinate
scopurilor prevăzute la art. 201 alin. (1) lit. b) si c) din Codul
fiscal;
c)
uleiurile minerale cu codul NC 2711 14 00, utilizate în orice alt scop decât
drept carburant sau combustibil.
(3)
Pentru situatia prevăzută la art. 201 alin. (1) lit. a) din Codul
fiscal, cu exceptia uleiurilor minerale cu codul NC 2711 14 00, scutirea se
acordă indirect prin compensare si/sau restituire, după caz, potrivit
prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură
fiscală, republicată, cu modificările ulterioare.“
21. Alineatul
(7) al punctului 23 va avea următorul cuprins:
“(7)
Autorizatia de utilizator final se emite în toate cazurile de către autoritatea
fiscală teritorială. Autorizatia se emite în 3 exemplare cu următoarele
destinatii:
a)
primul exemplar se păstrează de către utilizatorul final sau de către
distribuitorul agreat;
b)
al doilea exemplar este utilizat ca document administrativ de însotire;
c)
exemplarul 3 se transmite de către utilizatorul final furnizorului si se
păstrează de către acesta. În cazul achizitionării produselor accizabile
printr-un distribuitor agreat, acesta transmite o copie a exemplarului 3 către
antrepozitul fiscal expeditor sau către importator.“
22. Alineatul
(10) al punctului 23 va avea următorul cuprins:
“(10)
Autorizatia de utilizator final va fi solicitată si de către beneficiarii
uleiurilor minerale neaccizabile, rezultate din prelucrarea titeiului sau a
altor materii prime, care au punctul de inflamabilitate sub 85sC, destinate
utilizării în alt scop decât drept carburant sau combustibil. În acest caz, în
autorizatia de utilizator final la rubrica destinată articolului se va înscrie
art. 201 alin. (1) lit. a) din Codul
fiscal si în plus mentiunea: «În conformitate cu precizările pct. 23 alin.
(10) aferente titlului VII “Accize“ din Hotărârea Guvernului nr.
44/2004, cu modificările si completările ulterioare».“
23. Alineatul
(16) al punctului 23 se abrogă.
24. Alineatul
(20) al punctului 23 va avea următorul cuprins:
“(20)
În cazul gazului petrolier lichefiat, pentru care scutirea de la plata
accizelor se acordă direct utilizatorilor finali, livrat prin distribuitorii
agreati, distribuitorul agreat se aprovizionează cu gaz petrolier lichefiat la
preturi cu accize, iar livrarea către utilizatorii finali se face la preturi
fără accize. Distribuitorul agreat este cel care va solicita autoritătii
fiscale compensarea si/sau restituirea, după caz, a accizelor aferente
cantitătilor livrate în regim de scutire, potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului
nr. 92/2003, republicată, cu modificările ulterioare.“
25. Alineatele
(22) si (23) ale punctului 23 se abrogă.
26. La
punctul 23, după alineatul (25) se introduce un nou alineat, alineatul (251), cu următorul cuprins:
“(251) Scutirile de la plata accizelor,
în vigoare până la data de 1 aprilie 2005, se acordă prin compensare si/sau
restituire numai pentru cantitătile de uleiuri minerale utilizate efectiv până
la acea dată, în scopurile pentru care au fost eliberate autorizatiile de
utilizator final.“
27. La
punctul 28, după alineatul (12) se introduce un nou alineat, alineatul (13), cu
următorul cuprins:
“(13)
În cazul marcajelor pierdute sau sustrase, antrepozitarii si importatorii
autorizati au obligatia ca, în termen de 15 zile de la înregistrarea declaratiei,
procesuluiverbal de constatare sau a sesizării scrise a persoanei care a
constatat disparitia marcajelor, să achite contravaloarea acestora în contul
Companiei Nationale «Imprimeria Natională» – S.A.“
28. Alineatul
(7) al punctului 29 va avea următorul cuprins:
“(7)
În cazul antrepozitarului autorizat ca producător, cantitatea de marcaje ce
poate fi aprobată în decursul unei luni se stabileste de către autoritatea
fiscală competentă, de comun acord cu Compania Natională «Imprimeria Natională»
– S.A. Această cantitate se determină în functie de cantitatea de marcaje
rămasă de ridicat de la Compania Natională «Imprimeria Natională» – S.A.,
cantitate comunicată de aceasta la cerere autoritătii fiscale competente, de
stocul de marcaje neutilizat, existent la data solicitării, si de numărul de
marcaje aferent livrărilor efectuate în luna anterioară. Cantitatea maximă de
marcaje ce poate fi aprobată pentru o lună nu poate depăsi cantitatea de
marcaje aferentă livrărilor din luna anterioară solicitării, la care se mai
poate adăuga 10% din aceasta.
În
situatia în care se solicită o cantitate de marcaje mai mare decât cea
prevăzută de prezentele norme metodologice, nota de comandă va fi aprobată
numai după obtinerea unui aviz prealabil, bine justificat, al autoritătii
fiscale emitente a autorizatiei de antrepozit fiscal. La preluarea marcajelor
de la Compania Natională «Imprimeria Natională» – S.A., solicitantul este
obligat să prezinte si dovada virării în contul acestei companii a
contravalorii marcajelor utilizate, aferente livrărilor efectuate în luna
anterioară, fără de care nu poate ridica noua comandă.“
29. Punctul
301 se abrogă.
30. După
punctul 30 se introduce un nou punct, punctul 301, cu următorul cuprins:
Nivelul
si calculul accizelor
(7)
În cazul produselor prevăzute la alin. (4) si (5), accizele preced taxa pe
valoarea adăugată si se calculează o singură dată prin aplicarea cotelor
procentuale prevăzute de lege asupra bazei de impozitare, care reprezintă:
[...]
b)
pentru produsele din import – valoarea în vamă stabilită potrivit legii, la
care se adaugă taxele vamale si alte taxe speciale, după caz.
Norme
metodologice:
301. (1) Definirea categoriilor de
autoturisme sau autoturisme de teren din import noi ori rulate se face în
functie de starea autoturismului la momentul introducerii în tară, în
conformitate cu prevederile legislatiei vamale în vigoare.
(2)
În cazul autoturismelor sau al autoturismelor de teren din import noi ori
rulate, care fac obiectul achizitionării ca urmare a unui contract de leasing,
accizele se calculează în functie de starea autoturismului sau autoturismului
de teren din momentul introducerii în tară.
Cota
de acciză datorată este cea în vigoare la momentul plătii – aferentă stării
autoturismului la momentul introducerii acestuia în tară – si ea se aplică asupra
bazei de impozitare formate din valoarea de intrare a autoturismului, stabilită
la introducerea în tară a acestuia, la care se adaugă cuantumul taxelor vamale
si alte taxe speciale, după caz, datorate la momentul încheierii regimului
vamal.
(3)
Pentru alte produse supuse accizelor achizitionate din import în baza unui
contract de leasing, baza de impozitare pentru accize este valoarea de intrare
la care se adaugă cuantumul taxelor vamale si alte taxe speciale, după caz, la
momentul închiderii operatiunii de import.
(4)
Transformarea în lei a valorii de intrare se efectuează conform prevederilor
legislatiei vamale în vigoare.“
31. Alineatele
(2) si (3) ale punctului 33 vor avea următorul cuprins:
“(2)
Sumele datorate drept accize si impozit la titeiul si la gazele naturale din
productia internă se virează de către plătitori în următoarele conturi de
venituri ale bugetului de stat, deschise la unitătile de trezorerie si
contabilitate publică în a căror rază teritorială acestia sunt înregistrati ca
plătitori de impozite si taxe, si anume:
–
contul 20.14.01.01 “Accize încasate din vânzarea uleiurilor minerale“: accizele
datorate pentru uleiuri minerale
–
contul 20.14.01.02 “Accize încasate din vânzarea de alcool, distilate si
băuturi alcoolice“: accizele datorate pentru alcool, distilate, băuturi
alcoolice, vinuri si bere
–
contul 20.14.01.03 “Accize încasate din vânzarea produselor din tutun“:
accizele datorate pentru produse din tutun
–
contul 20.14.01.04 “Accize încasate din vânzarea de cafea“: accizele datorate
pentru cafea
–
contul 20.14.01.05 “Accize încasate din vânzarea altor produse“: accizele
datorate pentru alte produse si grupe de produse cuprinse la cap. II “Alte
produse accizabile“ de la titlul VII din Codul
fiscal
–
contul 20.14.01.07 “Accize încasate din vânzarea energiei electrice“: accizele
datorate pentru energie electrică
–
contul 20.17.01.24 “Impozitul pe titeiul din productia internă si gazele naturale“:
impozitul pentru titei si pentru gazele naturale din productia internă
provenite din zăcăminte de gaze naturale, din zăcăminte de gaze cu condensat si
din zăcăminte de titei.
(3)
Accizele datorate pentru importuri de produse accizabile se achită de către
plătitori în următoarele conturi deschise la unitătile Trezoreriei Statului pe
numele birourilor vamale prin care se derulează operatiunile de import:
–
contul 20.14.01.08 “Accize încasate în vamă din importul uleiurilor minerale“
–
contul 20.14.01.09 “Accize încasate în vamă din importul de alcool, distilate
si băuturi alcoolice“
–
contul 20.14.01.10 “Accize încasate în vamă din importul de produse din tutun“
–
contul 20.14.01.11 “Accize încasate în vamă din importul de cafea“
–
contul 20.14.01.12 “Accize încasate în vamă din importul altor produse“
–
contul 20.14.01.13 “Accize încasate în vamă din importul energiei electrice“
32. La
punctul 38, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (51), cu următorul cuprins:
“(51) Cantitătile de produse
accizabile provenite din stocul înregistrat la data de 31 decembrie 2004,
detinute de agentii economici prevăzuti la alin. (5), care nu mai au dreptul
potrivit legii de a fi comercializate, pot fi predate sub supraveghere fiscală,
în vederea distrugerii, în conditiile prevăzute de legislatia în domeniu.“
33. La
punctul 38, după alineatul (13) se introduce un nou alineat, alineatul (14), cu
următorul cuprins:
“(14)
Produsele alcoolice de natura celor definite la art. 169–173 din Codul
fiscal si produsele din tutun care nu îndeplinesc conditiile legale de
comercializare, detinute de antrepozitarii autorizati pentru productie si/sau
depozitare, precum si de către agentii economici comercianti, pot fi predate
sub supraveghere fiscală, în vederea distrugerii, în conditiile prevăzute de
legislatia în domeniu. Supravegherea fiscală va fi asigurată de către
autoritatea fiscală în a cărei rază teritorială îsi desfăsoară activitatea
agentul economic.“
34. După
punctul 41 se introduc două noi puncte, punctele 411 si 412, cu următorul cuprins:
“411. Agentii economici care
desfăsoară activitate de furnizare de energie electrică sunt obligati ca până
la data de 30 septembrie 2005 să depună cererile si documentatia întocmită în
conformitate cu prevederile prezentelor norme metodologice, în vederea
autorizării ca antrepozitari.
412. (1) Un contract de leasing se
consideră a fi initiat la momentul în care beneficiarul contractului de leasing
a încheiat prin semnare un contract ferm cu societatea de leasing, în baza
căruia urmează să se deruleze operatiunea de leasing.
(2)
În cazul contractelor de leasing initiate înainte de data de 1 aprilie 2005,
acciza datorată la închiderea regimului vamal de import se calculează în
functie de starea autoturismelor la momentul introducerii lor în tară si pe
baza cotelor de acciză în vigoare la momentul initierii contractului de
leasing, în conditiile prevăzute de legislatia în domeniu aplicabilă până la
data de 1 aprilie 2005.
(3)
Prevederile alin. (1) si (2) se aplică si în cazul altor produse supuse
accizelor, cuprinse la art. 208 din Codul
fiscal, introduse în tară în baza unor contracte de leasing.“
F. Titlul
VIII “Măsuri speciale privind supravegherea productiei, importului si
circulatiei unor produse accizabile“
1. Alineatul
(2) al punctului 6 va avea următorul cuprins:
“(2) Toate reziduurile de uleiuri minerale rezultate din exploatare – scurgeri, spălări, curătări, decantări, contaminări – în alte locatii decât antrepozitele fiscale de productie pot fi vândute sau cedate numai în vederea prelucrării si numai către un antrepozit fiscal de productie.
Vânzarea
sau cedarea poate avea loc numai pe bază de factură si, respectiv, aviz de
însotire, vizate de reprezentantul organului fiscal teritorial în a cărui rază îsi
desfăsoară activitatea antrepozitul fiscal. Colectarea si prelucrarea
reziduurilor petroliere pot fi efectuate numai de către un antrepozit fiscal de
productie de uleiuri minerale.
Colectarea
uleiurilor uzate provenite de la motoare de combustie, transmisii la motoare,
turbine, compresoare etc. se face de către agentii economici autorizati în
acest sens, iar prelucrarea uleiurilor respective se poate face numai în
antrepozite fiscale de productie de uleiuri minerale.“
2. La
punctul 6, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu următorul cuprins:
“(21) În situatia în care nici un
antrepozit fiscal de productie nu acceptă cumpărarea sau preluarea reziduurilor
de uleiuri minerale, atunci detinătorii reziduurilor de uleiuri minerale pot
preda aceste produse sub supraveghere fiscală, în vederea distrugerii, în
conditiile prevăzute de legislatia în domeniu.“
3. Alineatul
(3) al punctului 7 va avea următorul cuprins:
“(3)
În notiunea scop industrial mentionată la art. 240 alin. (1) din Codul
fiscal se includ activitatea privind utilizarea uleiurilor minerale ca
materie primă pentru obtinerea altor produse, care se regăsesc în produsul
final rezultat din procesul de productie, precum si acele activităti cu
caracter industrial care se regăsesc încadrate în Clasificarea activitătilor
din economia natională – CAEN, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 656/1997,
cu modificările ulterioare.“
4. La
punctul 73, după alineatul (3) se
introduc trei noi alineate, alineatele (4), (5) si (6), cu următorul cuprins:
“(4)
Intră sub incidenta prevederilor art. 2441 alin.
(2) din Codul
fiscal toate băuturile alcoolice, respectiv: bere, vinuri, băuturi
fermentate – altele decât bere si vinuri –, produse intermediare, băuturi
alcoolice din grupa alcoolului etilic. Pentru băuturile alcoolice realizate de
către agentii economici producători care detin certificat de marcă sau
adeverintă eliberată de Oficiul de Stat pentru Inventii si Mărci, livrările vor
fi însotite de o copie a acestor documente.
(5)
Pentru realizarea băuturilor alcoolice sub licentă, se va obtine în prealabil
avizul autoritătii fiscale emitente a autorizatiei de antrepozit fiscal.
Activitatea desfăsurată fără acest aviz se consideră a fi activitate în afara
antrepozitului fiscal. Livrările vor fi însotite de un document legal din care
să rezulte dreptul producătorului de a utiliza marca în cursul duratei de
protectie a mărcii. Documentul legal poate fi contract de licentă, cesiune,
consimtământ scris din partea titularului mărcii sau declaratia producătorului
înregistrat în România din care să rezulte că acesta fabrică sortimentele
respective, concret nominalizate în declaratie, în baza contractelor de
licentă.
(6)
Pentru vinurile realizate de agentii economici producători, livrările vor fi
însotite de o copie a buletinului de analiză fizico-chimică si caracteristici
organoleptice, eliberat de laboratoare autorizate.“
Art.
II. – Pentru
antrepozitarii care deja produc băuturi alcoolice sub licentă, avizul
autoritătii emitente a autorizatiei de antrepozit fiscal se va obtine în termen
de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
Art.
III. –
Hotărârea Guvernului nr.
44/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr.
571/2003 privind Codul
fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 112 din 6
februarie 2004, cu modificările si completările ulterioare, precum si cu cele
aduse prin prezenta hotărâre, va fi republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
finantelor publice,
Ionel
Popescu
Bucuresti, 23 iunie 2005.
Nr. 610.