MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P
A R T E A I
Anul
173 (XVII) - Nr. 593 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Vineri, 8 iulie 2005
SUMAR
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 253 din 10 mai 2005 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 172 alin. (2) din Ordonanta
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală
Decizia nr. 273 din 26 mai 2005 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 42 alin. (3) din Legea fondului
funciar nr. 18/1991
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
583. – Hotărâre privind aprobarea Protocolului dintre
Guvernul României si Guvernul Republicii Polone cu privire la inventarierea
cadrului juridic bilateral, semnat la Bucuresti la 30 martie 2005
Protocol
între Guvernul României si Guvernul Republicii Polone cu privire la
inventarierea cadrului juridic bilateral
596. – Hotărâre privind trecerea unui bun imobil aflat în
administrarea Ministerului Administratiei si Internelor din domeniul public al
statului în domeniul privat al acestuia
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
340. – Ordin al ministrului economiei si comertului pentru
modificarea Ordinului ministrului industriei si resurselor nr. 86/2003
503. – Ordin al ministrului agriculturii, pădurilor si
dezvoltării rurale privind componenta Comitetului National pentru Combaterea
Secetei, a Degradării Terenurilor si a Desertificării
864. – Ordin al ministrului finantelor publice pentru
aprobarea Procedurii privind regimul de declarare derogatoriu
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din
10 mai 2005
referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 172 alin. (2) din
Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală
Ioan
Vida – presedinte
Nicolae
Cochinescu – judecător
Constantin
Doldur – judecător
Acsinte
Gaspar – judecător
Kozsokár
Gábor – judecător
Petre
Ninosu – judecător
Ion
Predescu – judecător
Serban
Viorel Stănoiu – judecător
Florentina
Baltă – procuror
Cristina
Cătălina Turcu – magistrat-asistent
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
172 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, exceptie ridicată de Societatea
Comercială “Vitivinicola Basarabi“ – S.A. în Dosarul nr. 4.827/COM/2004 al
Tribunalului Constanta – Sectia comercială.
Dezbaterile
au avut loc în sedinta publică din 21 aprilie 2005 si au fost consemnate în
încheierea de la acea dată, când Curtea, având nevoie de timp pentru a
delibera, a dispus amânarea pronuntării la data de 10 mai 2005.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin
Încheierea din 8 noiembrie 2004, pronuntată în Dosarul nr. 4.827/COM/2004, Tribunalul
Constanta – Sectia comercială a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 172 alin. (2) din Ordonanta
Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, exceptie ridicată de
Societatea Comercială “Vitivinicola Basarabi“ – S.A. într-o cauză având ca
obiect o cerere de deschidere a procedurii reorganizării judiciare si a
falimentului.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul sustine că textul de
lege criticat încalcă prevederile art. 16 alin. (2) si art. 21 alin. (3) teza
întâi din Constitutie. În acest sens arată că, analizând prevederile art. 172
alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, se poate concluziona că
legiuitorul a făcut o distinctie între creditorii persoane fizice ori juridice
si creditorii organe fiscale, constând în aceea că numai prima categorie de
creditori poate fi obligată la plata unei cautiuni până la judecarea cererii de
deschidere a procedurii reorganizării judiciare si a falimentului, în
conformitate cu prevederile Legii nr.
64/1995. Prin urmare, creditorii persoane fizice ori persoane juridice sunt
supusi unui tratament discriminatoriu în raport cu creditorii organe fiscale,
consecinta fiind încălcarea art. 16 alin. (2) din Constitutie, potrivit căruia
“nimeni nu este mai presus de lege“.
Posibilitatea
obligării creditorului la plata unei cautiuni, în cazul în care introduce
cerere pentru deschiderea procedurii reorganizării judiciare si a falimentului,
a fost instituită cu scopul de a preveni formularea cu rea-credintă a cererii
si pentru a acoperi eventualul prejudiciu pe care debitorul l-ar putea suferi.
Aceste garantii nu mai există atunci când creditorii sunt organe fiscale, care
nu au obligatia consemnării cautiunii.
Principiul
procesului echitabil este, de asemenea, încălcat în ceea ce priveste egalitatea
de tratament a părtilor, respectiv “egalitatea de arme procesuale“, în măsura
în care unul dintre participantii la proces este favorizat prin dispozitiile
textului de lege criticat.
Autorul
exceptiei concluzionează că lipsa totală a cautiunii va genera lipsa totală a
existentei exercitiului dreptului la recuperarea pierderilor suferite. Invocă
în acest sens jurisprudenta Curtii Constitutionale, respectiv Decizia nr.
40 din 29 ianuarie 2004.
Tribunalul
Constanta – Sectia comercială apreciază că exceptia de neconstitutionalitate a textului de
lege criticat, prin raportare la art. 16 alin. (2) din Constitutie, este
neîntemeiată, întrucât textul constitutional vizează cetătenii si nu persoanele
juridice, sens în care este si practica jurisdictională a Curtii
Constitutionale.
În
ceea ce priveste critica adusă art. 172 alin. (2) din Codul
de procedură fiscală, în raport cu art. 21 alin. (3) teza întâi din
Constitutie, arată că principiul constitutional al procesului echitabil nu este
încălcat, deoarece cauza urmează să fie solutionată cu respectarea principiului
contradictorialitătii si a dreptului la apărare, fiecare dintre părti dispunând
de posibilităti suficiente si echivalente pentru a-si sustine pozitia asupra
stării de insolventă, fără ca vreuna dintre părti să fie defavorizată în raport
cu cealaltă. Debitoarea are dreptul de a se adresa instantelor judecătoresti
pentru repararea eventualelor pagube suferite ca urmare a introducerii cu
rea-credintă de către creditoare a cererii de deschidere a procedurii
reorganizării judiciare si a falimentului.
Potrivit
dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul
apreciază că
exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată. Astfel, nu poate fi
retinută critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 172 alin. (2)
din Ordonanta Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, prin raportare la art. 16 alin.
(2) din Constitutie, întrucât acesta vizează cetătenii si nu persoanele
juridice.
Cu
privire la problema exercitării cu rea-credintă, de către organele fiscale de
executare, a dreptului de a cere instantei judecătoresti începerea procedurii
reorganizării judiciare si a falimentului, face următoarele precizări: din
prevederile Codului
de procedură fiscală reiese că, în cazul debitelor fiscale ale
comerciantilor, societăti comerciale, cooperative de consum ori cooperative
mestesugăresti sau persoane fizice, organele fiscale de executare au obligatia
de a cere instantelor judecătoresti competente începerea procedurii
reorganizării judiciare sau a falimentului, în conditiile legii, în
considerarea interesului public, si anume colectarea creantelor fiscale.
În
ceea ce priveste sustinerea autorului exceptiei referitoare la încălcarea prin
dispozitiile legale criticate a prevederilor art. 21 alin. (3) teza întâi din
Constitutie, potrivit cărora “părtile au dreptul la un proces echitabil“, apreciază
că aceasta este neîntemeiată, deoarece scutirea organelor fiscale de executare
de la plata cautiunii în cazul deschiderii procedurii reorganizării judiciare
si a falimentului, ca de altfel si scutirea de la plata oricăror taxe, tarife,
comisioane sau cautiuni pentru cererile, actiunile si orice alte măsuri pe care
le îndeplinesc în vederea administrării creantelor fiscale, cu exceptia celor
privind comunicarea actului administrativ fiscal (art. 197 din Codul
de procedură fiscală), reprezintă o consecintă a naturii activitătii
desfăsurate de acestea, a cărei finalitate o constituie colectarea creantelor
fiscale în vederea asigurării resurselor financiare ale bugetului consolidat.
În
sensul celor arătate invocă Decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. 1 din 8
februarie 1994 si Decizia nr.
512 din 18 noiembrie 2004.
Avocatul
Poporului apreciază
că textul de lege criticat este constitutional. Astfel, potrivit jurisprudentei
Curtii Constitutionale, de exemplu Decizia nr. 18 din 27 februarie 1996,
principiul egalitătii în drepturi prevăzut de art. 16 din Constitutie se aplică
numai cetătenilor, persoanele juridice fiind excluse din sfera sa de aplicare.
Textul
de lege criticat nu aduce atingere dispozitiilor art. 21 alin. (3) teza întâi
din Constitutie, deoarece nu este de natură să oprească părtile interesate de a
fi apărate si de a se prevala de toate garantiile procesuale care conditionează
într-o societate democratică un proces echitabil. Totodată, în temeiul art. 126
alin. (2) din Constitutie, legiuitorul poate institui, în considerarea unor
situatii particulare, reguli speciale de procedură, precum si modalităti de
exercitare a drepturilor procedurale.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei
de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului
Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, sustinerile
reprezentantului autorului exceptiei, concluziile procurorului, dispozitiile
legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile
Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 172 alin.
(2) din Ordonanta Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 560 din 24 iunie 2004, care au următorul
continut:
–
Art. 172 alin. (2): “Cererile organelor fiscale privind începerea procedurii
reorganizării judiciare si a falimentului se vor înainta instantelor
judecătoresti si sunt scutite de consemnarea vreunei cautiuni.“
Autorul
exceptiei sustine că dispozitiile legale criticate încalcă prevederile art. 16
alin. (2) si art. 21 alin. (3) teza întâi din Constitutie, care au următorul
continut:
–
Art. 16 alin. (2): “Nimeni nu este mai presus de lege.“;
–
Art. 21 alin. (3) teza întâi: “Părtile au dreptul la un proces echitabil
[...].“
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că, potrivit art. 38 alin.
(4) din Legea nr.
64/1995, judecătorul-sindic, la cererea debitorului, îi poate obliga pe
creditorii care au introdus cereri privind deschiderea procedurii reorganizării
judiciare si a falimentului să consemneze, în termen de 15 zile, la o bancă, o
cautiune de cel mult 10% din valoarea creantelor. Cautiunea va fi restituită
creditorilor, dacă cererea lor este admisă, iar în ipoteza respingerii
acesteia, poate fi folosită pentru a acoperi pagubele suferite de debitor.
Asadar,
cautiunea are o dublă finalitate, si anume, pe de o parte, prevenirea
exercitării abuzive a dreptului de a cere deschiderea procedurii reorganizării
judiciare si a falimentului, iar pe de altă parte, preconstituirea unui
disponibil financiar care să-i asigure debitorului, în eventualitatea
prejudicierii sale, ca urmare a declansării unei asemenea proceduri,
posibilitatea unei desdăunări efective.
Prin
art. 172 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, legiuitorul a instituit o
exceptie de la regula mentionată în ceea ce priveste organele fiscale, ale
căror cereri de deschidere a procedurii reorganizării judiciare si a
falimentului sunt scutite de consemnarea vreunei cautiuni.
Exceptia
îsi găseste justificarea în aceea că, în ipoteza în care calitatea de creditor
apartine statului, riscul ca debitorul prejudiciat prin efectul procedurii
reorganizării judiciare si a falimentului să nu poată obtine repararea acestuia
datorită insolvabilitătii creditorului nu există, potrivit principiului că
statul nu este niciodată în încetare de plăti.
De
altfel, un atare debitor beneficiază în valorificarea dreptului său la
dezdăunare de prevederile art. 195 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr.
92/1992 care instituie răspunderea patrimonială a statului si a unitătilor
administrativ-teritoriale pentru prejudiciile cauzate contribuabililor de
functionarii publici din cadrul organelor fiscale, în cadrul atributiilor de
serviciu, ceea ce lipseste de suport sustinerea autorului exceptiei, potrivit
căreia “lipsa totală a cautiunii va genera lipsa totală a existentei
exercitiului dreptului la recuperarea pierderilor suferite“.
O
altă ratiune a instituirii exceptiei rezidă în aceea că posibilitatea obligării
statului la plata cautiunii, ca o conditie a admisibilitătii cererilor
formulate prin prepusii săi de începere a procedurii reorganizării judiciare si
a falimentului, consacrată cu titlu de regulă de art. 38 alin. (4) din Legea nr.
64/1995, ar impune alocarea si deci indisponibilizarea unor fonduri
bugetare substantiale.
Chiar
independent de ratiunile evidentiate, care au impus si justificat consacrarea
unui regim juridic derogatoriu pentru stat, în această materie, sustinerea
neconstitutionalitătii reglementării legale în cauză în raport cu prevederile
art. 16 alin. (2) din Constitutie, potrivit cărora “nimeni nu este mai
presus de lege“, este lipsită de temei, de vreme ce reglementarea criticată
este instituită printr-o ordonantă, act juridic asimilat legii.
Nici
critica de neconstitutionalitate cu privire la prevederile art. 21 alin. (3)
teza întâi din Constitutie nu poate fi retinută, tratamentul juridic diferit
aplicat statului în această materie nefiind de natură să afecteze caracterul
echitabil al procesului astfel declansat, inclusiv egalitatea de arme între
părtile litigante, asa cum rezultă din ansamblul prevederilor Legii nr.
64/1995.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, al art. 1–3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29
din Legea nr.
47/1992,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În
numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 172 alin. (2) din Ordonanta
Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, exceptie ridicată de Societatea
Comercială “Vitivinicola Basarabi“ – S.A. în Dosarul nr. 4.827/COM/2004 al
Tribunalului Constanta – Sectia comercială.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 10 mai 2005.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof.
univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Cristina
Cătălina Turcu
din
26 mai 2005
referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 42 alin. (3) din Legea
fondului funciar nr. 18/1991
Ioan
Vida – presedinte
Aspazia
Cojocaru – judecător
Constantin
Doldur – judecător
Acsinte
Gaspar – judecător
Petre
Ninosu – judecător
Ion
Predescu – judecător
Serban
Viorel Stănoiu – judecător
Florentina
Baltă – procuror
Irina
Loredana Lăpădat – magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 42 alin.
(3) din Legea fondului funciar nr.
18/1991, exceptie ridicată de Mariana Dochinoiu în Dosarul nr. 10.473/2003
al Judecătoriei Pitesti. La apelul nominal lipsesc părtile. Procedura de citare
a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul
Ministerului Public solicită respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca
neîntemeiată. În acest sens arată că prevederile legale criticate, excluzând de
la atribuirea către fostii proprietari sau mostenitorii acestora a suprafetelor
de teren pe care s-au efectuat investitii, nu contravin dispozitiilor art. 44
alin. (2) teza întâi, alin. (3) si (5) din Constitutie, ci sunt în deplină
concordantă cu cele cuprinse în alin. (1) teza a doua, potrivit cărora
continutul si limitele dreptului de proprietate sunt stabilite prin lege.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin
Încheierea din 25 noiembrie 2004, pronuntată în Dosarul nr. 10.473/2003, Judecătoria
Pitesti a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 42 alin. (3) din Legea fondului funciar nr.
18/1991, exceptie ridicată de Mariana Dochinoiu.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autoarea acesteia sustine că,
fată de dispozitiile art. 44 alin. (2) teza întâi, alin. (3) si (5) din
Constitutie, textul de lege criticat este neconstitutional.
Judecătoria
Pitesti consideră
că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată. În acest sens arată că
art. 42 alin. (3) din Legea fondului funciar nr.
18/1991 stabileste limitele dreptului de proprietate, în deplină
conformitate cu dispozitiile art. 44 alin. (1) teza a doua din Constitutie si
cu prevederile art. 480 din Codul civil.
Potrivit
art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul
apreciază că
exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată. Se arată în acest sens că
“excluderea de la restituire a suprafetelor de teren pe care s-au efectuat
investitii, altele decât îmbunătătirile funciare, are la bază exercitarea
dreptului pe care legiuitorul îl are de a decide asupra modului de reparare a
abuzurilor din legislatia trecută cu privire la proprietatea funciară“. Se mai
arată că “scopul Legii fondului funciar nr.
18/1991 a fost acela de a statornici măsuri reparatorii în interesul
fostilor proprietari“, în aplicarea dispozitiilor constitutionale ale art. 44
alin. (1) teza a doua, potrivit cărora continutul si limitele drepturilor de
proprietate sunt stabilite de lege.
Avocatul
Poporului consideră
că textul de lege criticat nu contravine dispozitiilor art. 44 din Constitutie.
Se arată în acest sens că “reglementarea prin dispozitiile legale criticate a
modalitătilor de restituire a terenurilor intrate în proprietatea de stat
anterior anului 1990 si pe care s-au efectuat investitii, altele decât
îmbunătătiri funciare, este conformă cu dispozitiile art. 44 alin. (1) teza a
doua, potrivit cărora continutul si limitele dreptului de proprietate sunt
stabilite de lege“.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând
Încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului
Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie prevederile art. 42 alin. (3)
din Legea fondului funciar nr.
18/1991, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1 din 5
ianuarie 1998, al căror cuprins este următorul:
–
Art. 42 alin. (3): “Nu pot fi atribuite suprafetele de teren pe care s-au
efectuat investitii, altele decât îmbunătătiri funciare.“
În
opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, prevederile contravin
dispozitiilor art. 44 alin. (2) teza întâi, alin. (3) si (5) din Constitutie,
al căror continut este următorul: “(2) Proprietatea privată este garantată
si ocrotită în mod egal de lege, indiferent de titular. (...)
(3)
Nimeni nu poate fi expropriat decât pentru o cauză de utilitate publică,
stabilită potrivit legii, cu dreaptă si prealabilă despăgubire. (...)
(5)
Pentru lucrări de interes general, autoritatea publică poate folosi subsolul
oricărei proprietăti imobiliare, cu obligatia de a despăgubi proprietarul
pentru daunele aduse solului, plantatiilor sau constructiilor, precum si pentru
alte daune imputabile autoritătii.“
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate ridicată, Curtea constată că aceasta este
neîntemeiată si urmează a fi respinsă, pentru următoarele considerente:
Art. 42 alin. (3) din Legea nr. 18/1991 prevede că terenurile agricole pe care s-au efectuat investitii, altele decât îmbunătătiri funciare, nu pot fi atribuite fostilor proprietari sau mostenitorilor acestora. În sustinerea neconstitutionalitătii acestui text de lege, autoarea exceptiei invocă încălcarea dispozitiilor art. 44 alin. (2) teza întâi, alin. (3) si (5) din Constitutie.
Curtea constată că dispozitiile art. 44 din Constitutie, astfel cum au fost modificate prin Legea de revizuire a Constitutiei României nr. 429/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 758 din 29 octombrie 2003, referitoare la dreptul de proprietate privată, instituie obligatia constitutională a statului de a garanta si ocroti dreptul de proprietate privată, dar statuează si cu privire la stabilirea prin lege a continutului si limitelor acestuia.
Asadar,
prevederile art. 42 alin. (3) din Legea nr.
18/1991, excluzând de la reconstituirea dreptului de proprietate acele
suprafete de teren pe care s-au efectuat investitii, altele decât
îmbunătătirile funciare, sunt în deplină concordantă cu dispozitiile art. 44
alin. (1) teza a doua din Constitutie, potrivit cărora continutul si limitele
dreptului de proprietate sunt stabilite prin lege. Mai mult, textul de lege
criticat nu interzice reconstituirea dreptului de proprietate pe alt
amplasament sau plata despăgubirilor, având în vedere caracterul reparator al
Legii nr.
18/1991.
În
ceea ce priveste invocarea încălcării dispozitiilor art. 44 alin. (3) si (5)
referitoare la expropriere si, respectiv, la dreptul autoritătii publice de a
folosi subsolul oricărei proprietăti imobiliare pentru lucrări de interes
general, Curtea constată că textul de lege ce face obiect al controlului de
constitutionalitate nu contravine acestor dispozitii constitutionale. Astfel,
art. 44 alin. (3) din Constitutie stabileste că exproprierea nu poate fi
realizată decât pentru o cauză de utilitate publică, că despăgubirile se stabilesc
de comun acord cu proprietarul, iar, în caz de divergentă, prin justitie. Alin.
(5) al art. 44, statuând asupra posibilitătii folosirii subsolului unei
proprietăti imobiliare de către autoritătile publice, prevede în egală măsură
obligatia acestor autorităti publice de a despăgubi proprietarul pentru daunele
ce le sunt imputabile. Din acest punct de vedere, textele constitutionale
referitoare la expropriere si la dreptul autoritătii publice de a folosi
subsolul oricărei proprietăti imobiliare pentru lucrări de interes general
reprezintă atât limitări ale dreptului de proprietate, cât si garantii ale
acestui drept. Legiuitorul constitutional prevede în acest sens dreptul
proprietarului de a beneficia de despăgubiri stabilite de comun acord sau prin
intermediul justitiei, în caz de divergentă.
Pentru
considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutie, precum si al art. 1–3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art.
29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În
numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 42 alin. (3) din Legea fondului
funciar nr.
18/1991, exceptie ridicată de Mariana Dochinoiu în Dosarul nr. 10.473/2003
al Judecătoriei Pitesti.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 26 mai 2005.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof.
univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Irina
Loredana Lăpădat
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind aprobarea
Protocolului dintre Guvernul României si Guvernul Republicii Polone cu privire
la inventarierea cadrului juridic bilateral, semnat la Bucuresti la 30 martie
2005
În
temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, si al art. 20 din Legea nr.
590/2003 privind tratatele,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol
unic. – Se aprobă Protocolul dintre Guvernul României si Guvernul Republicii
Polone cu privire la inventarierea cadrului juridic bilateral, semnat la
Bucuresti la 30 martie 2005.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
afacerilor externe,
Mihai
Răzvan Ungureanu
Ministrul
justitiei,
Bucuresti, 23 iunie 2005.
Nr. 583.
PROTOCOL
între
Guvernul României si Guvernul Republicii Polone cu privire la inventarierea
cadrului juridic bilateral
Guvernul
României si Guvernul Republicii Polone, denumite în continuare părti
contractante,
tinând cont de
dezvoltarea relatiilor bilaterale pe baza tratatelor încheiate între cele două
state si în dorinta de consolidare în continuare a cooperării pe baza cadrului
juridic bilateral,
luând
în considerare rezultatele convorbirilor desfăsurate între Ministerul
Afacerilor Externe al României si Ministerul Afacerilor Externe al Republicii
Polone cu privire la inventarierea cadrului juridic bilateral,
întrucât
calitatea de membru al Uniunii Europene face necesară adaptarea cadrului
juridic bilateral, au convenit următoarele:
ARTICOLUL
1
Părtile
contractante constată că tratatele bilaterale încheiate între România si
Republica Polonă, mentionate în anexa nr. 1, rămân în vigoare.
ARTICOLUL
2
Părtile
contractante constată că tratatele bilaterale încheiate între România si
Republica Polonă, mentionate în anexa nr. 2, îsi încetează valabilitatea la
data intrării în vigoare a prezentului protocol.
ARTICOLUL
3
Anexele
nr. 1 si 2 constituie parte integrantă a prezentului protocol.
ARTICOLUL
4
Prezentul
protocol va intra în vigoare la data primirii ultimei notificări prin care
părtile contractante îsi comunică îndeplinirea procedurilor interne necesare
pentru intrarea în vigoare.
Semnat
la Bucuresti la 30 martie 2005, în două exemplare originale, fiecare în limba
română si în limba polonă, ambele texte fiind egal autentice.
În
numele Guvernului României, Mihai Răzvan Ungureanu |
În
numele Guvernului Republicii Polone, Adam Daniel Rotfeld |
ANEXA Nr. 1
LISTA
tratatelor
bilaterale care rămân în vigoare la data intrării în vigoare a Protocolului
dintre Guvernul României si Guvernul Republicii Polone cu privire la
inventarierea cadrului juridic bilateral
1. Tratat de
conciliere si arbitraj între România si Polonia, semnat la Bucuresti la 24
octombrie 1929;
2.
Conventie româno-polonă comercială si de navigatie, semnată la Varsovia la 23
iunie 1930 (numai în privinta art. 27–30);
3.
Tratat între Republica Populară Română si Republica Populară Polonă privind
asistenta juridică în cauzele civile, familiale si penale, semnat la Bucuresti
la 5 ianuarie 1962 (numai în privinta art. 79);
4.
Acord între Guvernul Republicii Socialiste România si Guvernul Republicii
Populare Polone privind transporturile rutiere internationale, semnat la
Bucuresti la 29 ianuarie 1968;
5.
Conventie între Guvernul Republicii Socialiste România si Guvernul Republicii
Populare Polone privind desfiintarea vizelor pentru călătoriile în interes de
serviciu si particular, semnată la Bucuresti la 28 iunie 1971 (cu exceptia art.
6 paragraful 2);
6.
Acord între Guvernul Republicii Socialiste România si Guvernul Republicii
Populare Polone privind colaborarea în domeniul folosirii energiei atomice în
scopuri pasnice, semnat la Varsovia la 23 februarie 1972;
7.
Conventie între Guvernul Republicii Socialiste România si Guvernul Republicii Populare
Polone privind înfiintarea si activitatea Centrului de Informatii si Cultură
Română la Varsovia si a Centrului de Informatii si Cultură Polonă la Bucuresti,
semnată la Bucuresti la 11 iulie 1972;
8.
Tratat cu privire la relatiile prietenesti si la cooperarea între România si
Republica Polonă, semnat la Bucuresti la 25 ianuarie 1993;
9.
Conventie consulară între România si Republica Polonă, semnată la Bucuresti la
25 ianuarie 1993;
10.
Întelegere între Guvernul României si Guvernul Republicii Polone cu privire la
preluarea reciprocă a persoanelor aflate ilegal pe teritoriul unuia dintre
statele contractante, semnată la Varsovia la 24 iulie 1993;
11.
Acord între Ministerul Apărării Nationale al României si Ministerul Apărării
Nationale al Republicii Polone privind cooperarea în domeniul militar, semnat
la Bucuresti la 23 februarie 1994;
12.
Protocol de colaborare între Ministerul Afacerilor Externe al României si
Ministerul Afacerilor Externe al Republicii Polone, semnat la Varsovia la 23
iunie 1994;
13.
Acord între Guvernul României si Guvernul Republicii Polone pentru evitarea
dublei impuneri si prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe
venit si pe capital, semnat la Varsovia la 23 iunie 1994;
14.
Acord între Guvernul României si Guvernul Republicii Polone privind promovarea
si protejarea reciprocă a investitiilor, semnat la Varsovia la 23 iunie 1994;
15.
Acord între Guvernul României si Guvernul Republicii Polone privind colaborarea
în domeniile stiintei, învătământului si culturii, semnat la Varsovia la 23
iunie 1994;
16.
Acord între Guvernul României si Guvernul Republicii Polone privind colaborarea
în domeniul turismului, semnat la Bucuresti la 13 decembrie 1994;
17.
Acord de colaborare între Directia Generală a Arhivelor Statului din România si
Directia Generală a Arhivelor de Stat din Republica Polonă, semnat la Varsovia
la 19 octombrie 1995;
18.
Acord între Guvernul României si Guvernul Republicii Polone privind cooperarea
în stiintă si tehnologie, semnat la Bucuresti la 14 mai 1996;
19.
Tratat între România si Republica Polonă privind asistenta juridică si
relatiile juridice în cauzele civile, semnat la Bucuresti la 15 mai 1999;
20.
Acord între Guvernul României si Guvernul Republicii Polone cu privire la
transporturile aeriene civile, semnat la Varsovia la 19 mai 1999;
21.
Protocol de colaborare între Ministerul Justitiei din România si Ministerul
Justitiei din Republica Polonă, semnat la Varsovia la 18 aprilie 2000;
22.
Acord între Guvernul României si Guvernul Republicii Polone privind colaborarea
în combaterea criminalitătii organizate, a terorismului si a altor infractiuni,
semnat la Varsovia la 11 iulie 2001;
23.
Program de aplicare a Acordului între Guvernul României si Guvernul Republicii
Polone privind colaborarea în domeniile stiintei, învătământului si culturii
pentru perioada 2003–2006, semnat la Bucuresti la 8 octombrie 2003.
ANEXA Nr. 2
LISTA
tratatelor
bilaterale care îsi încetează valabilitatea la data intrării în vigoare a
Protocolului dintre Guvernul României si Guvernul Republicii Polone cu privire
la inventarierea cadrului juridic bilateral
1.
Conventie privitoare la cooperarea economică dintre Republica Populară Română
si Republica Polonă, semnată la Bucuresti la 10 septembrie 1948;
2. Conventie privind schimbul de mărfuri si plăti între Republica Populară Română si Republica Polonă, semnată la Bucuresti la 10 septembrie 1948;
3.
Conventie între Guvernul Republicii Populare Române si Guvernul Republicii
Populare Polone privind constituirea Comisiei Guvernamentale Româno-Polone
pentru colaborare economică, semnată la Varsovia la 9 decembrie 1958;
4.
Protocol între Ministerul Finantelor al Republicii Populare Române si
Ministerul Finantelor al Republicii Populare Polone cu privire la decontarea
cotei-părti cuvenite părtii polone ca rezultat al lichidării Societătii Române
pentru Selectionare si Înmultirea Semintelor Agricole “S.I.S.A.“ – societate pe
actiuni, semnat la Bucuresti, la 24 septembrie 1960;
5.
Conventie între Guvernul Republicii Socialiste România si Guvernul Republicii
Populare Polone privind colaborarea în domeniul protectiei plantelor si
carantinei fitosanitare, semnată la Bucuresti la 10 februarie 1969;
6.
Conventie între Consiliul General pentru Educatie Fizică si Sport al Republicii
Socialiste România si GKKFiT al Republicii Populare Polone cu privire la
cooperarea în domeniul culturii fizice, semnată la Bucuresti la 8 noiembrie
1973;
7.
Conventie între Guvernul Republicii Socialiste România si Guvernul Republicii
Populare Polone privind colaborarea pentru mentinerea capacitătilor de
extractie a sulfului în Polonia si asigurarea livrărilor de lungă durată de
sulf către România, semnată la Bucuresti la 30 mai 1986;
8.
Protocol între Guvernul României si Guvernul Republicii Polone privind
lichidarea creantelor si obligatiilor reciproce în relatiile de plăti existente
la 31 decembrie 1990, semnat la Bucuresti la 18 decembrie 1990;
9.
Conventie între Guvernul României si Guvernul Republicii Polone privind
cooperarea în domeniul veterinar, semnată la Bucuresti la 14 mai 1996;
10. Protocol încheiat între Ministerul Finantelor din România si Ministerul Finantelor din Republica Polonă în problema lichidării datoriei în valută convertibilă a României fată de Republica Polonă, semnat la Bucuresti la 25 februarie 1997.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind trecerea unui
bun imobil aflat în administrarea Ministerului Administratiei si Internelor din
domeniul public al statului în domeniul privat al acestuia
În temeiul art. 108
din Constitutia
României, republicată, al art. 10 alin. (2) din Legea nr.
213/1998 privind proprietatea publică si regimul juridic al acesteia, cu
modificările si completările ulterioare, si al art. 2 din Ordonanta Guvernului nr.
112/2000 pentru reglementarea procesului de scoatere din functiune, casare
si valorificare a activelor corporale care alcătuiesc domeniul public al
statului si al unitătilor administrativ-teritoriale, aprobată prin Legea nr.
246/2001,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Art.
1. – Se aprobă trecerea din domeniul public al statului în domeniul privat al
acestuia si în administrarea Ministerului Administratiei si Internelor a
retelei “racord termic“, situată în localitatea Boldesti, Str. Poligonului nr.
2, judetul Prahova, identificată potrivit anexei care face parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art.
2. – Trecerea în domeniul privat al statului a bunului imobil prevăzut la art.
1 se face în vederea scoaterii din functiune si casării acestuia.
Art.
3. – După scoaterea din functiune si casarea bunului imobil Ministerul
Administratiei si Internelor îsi va actualiza în mod corespunzător datele din
evidenta cantitativ-valorică.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
administratiei si internelor,
Vasile
Blaga
Ministrul
finantelor publice,
Ionel
Popescu
Bucuresti, 23 iunie 2005.
Nr. 596.
ANEXĂ
DATELE
DE IDENTIFICARE
a
bunului imobil aflat în administrarea Ministerului Administratiei si Internelor
care trece din domeniul public al statului în domeniul privat al acestuia
Adresa
bunului imobil |
Persoana
juridică în a cărei administrare se
află bunul imobil |
Caracteristicile
bunului imobil care
trece în domeniul privat al
statului |
Localitatea Boldesti, Str.
Poligonului nr. 2, judetul Prahova |
Ministerul Administratiei si
Internelor |
– retea racord termic în
lungime de 3.328 m – valoare contabilă =
7.354.440 lei –
nr. de inventar M.F.P. 40.162 (partial) |
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL ECONOMIEI SI
COMERfiULUI
pentru modificarea
Ordinului ministrului industriei si resurselor nr. 86/2003
În aplicarea Hotărârii
Guvernului nr.
1.340/2001 privind organizarea si functionarea Inspectiei de Stat pentru
Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune si Instalatiilor de Ridicat,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 37 din 21 ianuarie
2002, modificată si completată prin Hotărârea Guvernului nr.
182/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 254 din
28 martie 2005,
în
temeiul Hotărârii Guvernului nr.
738/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Economiei si
Comertului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 485 din 7
iulie 2003,
având
în vedere referatul de aprobare prezentat,
ministrul
economiei si comertului emite următorul ordin:
Art.
I. – Se
modifică si se completează Prescriptia tehnică PT C 3-2003, editia 1, “Cerinte
tehnice privind utilizarea recipientelor-butelii cu capacitate până la 26 litri
pentru GPL“, aprobată prin Ordinul ministrului industriei si resurselor nr.
86/2003, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 161 si
161 bis din 13 martie 2003, modificată prin Ordinul ministrului industriei si
resurselor nr. 210/2003, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 245 din 10 aprilie 2003, după cum urmează:
1. Punctul
2.3 va avea următorul cuprins:
“Agentii
economici autorizati care fac dovada proprietătii buteliilor pe baza
documentelor financiar-contabile pot să îsi personalizeze buteliile.
Personalizarea buteliilor se va face conform metodologiei privind
personalizarea recipientelorbutelii cu capacitate până la 26 litri pentru GPL,
aprobată prin ordin al inspectorului de stat sef al ISCIR si publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Agentii
economici vor solicita în scris la ISCIR-INSPECT aprobarea pentru
personalizare. Agentul economic va începe actiunea de personalizare efectivă
numai după primirea confirmării scrise de la ISCIR-INSPECT.
Adresa
de solicitare trebuie să cuprindă un tabel centralizator cu denumirea
producătorului, seriile si anii de fabricatie.
Personalizarea
se poate efectua de către:
– IT
ISCIR în raza căreia se află sediul agentului economic sau punctul de lucru al
acestuia, printr-un inspector de specialitate;
–
responsabilul cu supravegherea lucrărilor al agentului economic, pe baza unei
împuterniciri scrise primite de la IT ISCIR.“
2. Punctul
3.1.3 va avea următorul cuprins:
“Buteliile
care au corespuns verificărilor de la pct. 3.1.2.1 vor fi supuse la încercarea
la presiune.
Încercarea
la presiune se va efectua, pentru fiecare butelie în parte, în prezenta
responsabilului cu supravegherea lucrărilor sau a inspectorului de specialitate
al IT ISCIR în raza căreia se află sediul agentului economic sau punctul de
lucru al acestuia, la presiunea de încercare indicată de producătorul buteliei.
Responsabilul
cu supravegherea lucrărilor poate efectua încercările la presiune dacă
Ondeplineste cumulativ următoarele conditii:
– să
dovedească că a înregistrat o cerere la IT ISCIR în raza căreia se află sediul
agentului economic sau punctul de lucru al acestuia, care trebuie să cuprindă
lotul, seria de fabricatie, anul fabricatiei si numărul de bucăti;
–
încercarea la presiune se efectuează doar la buteliile personalizate;
–
încercarea la presiune se va efectua pe baza unei împuterniciri scrise acordate
de către IT ISCIR în raza căreia se află sediul agentului economic sau punctul
de lucru al acestuia.
Încercarea
se va efectua cu combustibil pentru uz neindustrial tip P (petrol).
Buteliile
vor fi mentinute la presiunea de încercare timp de 5 minute. După 2 minute vor
fi lovite usor de-a lungul îmbinărilor sudate cu un ciocan de cupru fără muchii
ascutite de 200...300 g. După trecerea celor 5 minute se va examina cu atentie
fiecare butelie.
Încercarea
se consideră reusită dacă nu se constată scurgeri, lăcrimări sau dacă după
încercare nu sunt deformatii permanente superioare celor mentionate la pct.
3.1.2.1.
Buteliile
vor fi prezentate la încercarea la presiune bine curătate, în special în zona
îmbinărilor sudate.
Pentru
încercare, buteliile se vor aseza astfel ca examinarea să se facă în conditii
corespunzătoare.
Asezarea
buteliilor pe standul de probă se va face într-un mod care să permită fixarea
sigură a buteliilor pe acesta.
Trebuie
stabilite măsuri speciale de protectie pentru personalul care efectuează
încercarea la presiune.
Instalatia
pentru încercarea buteliilor trebuie să fie mentinută în perfectă stare de
functionare si va fi echipată cu cel putin două manometre montate pe robinete
cu trei căi.
Pentru
realizarea presiunii se vor utiliza pompe de presiune care să nu provoace
urcarea bruscă sau cu socuri a presiunii. Viteza de crestere a presiunii nu va
depăsi 5 bar/minut.
După
efectuarea încercării, presiunea din butelii va fi micsorată treptat si fără
socuri, apoi buteliile se golesc complet de petrol.
Buteliile
la care s-au constatat scurgeri, lăcrimări sau deformatii permanente superioare
celor mentionate la pct. 3.1.2.1 vor fi casate, astfel încât să nu mai fie
posibilă punerea lor în circulatie.
IT
ISCIR în raza căreia se află sediul agentului economic sau punctul de lucru al
acestuia are dreptul să efectueze controale inopinate privind modul de
efectuare a încercării la presiune.“
3. Punctul
3.1.4 va avea următorul cuprins:
“Verificarea
tehnică periodică a buteliilor se va efectua la:
–
agentii economici autorizati pentru umplere, reparare, verificare tehnică
periodică, scoatere din uz si casare;
–
agentii economici autorizati pentru reparare, verificare tehnică periodică,
scoatere din uz si casare.
Agentii
economici mentionati mai sus trebuie să fie autorizati de ISCIR-INSPECT în
conformitate cu prevederile anexei E.
Agentii
economici autorizati au următoarele obligatii:
– să
solicite în scris de la IT ISCIR în raza căreia se află sediul agentului
economic sau punctul de lucru al acestuia împuternicire pentru efectuarea
lucrărilor precizate la pct. 3.1.3, cu cel putin 5 zile înainte de data
începerii lucrărilor;
– să
posede si să mentină în conditii corespunzătoare întregul echipament necesar
verificării;
– să
asigure toate conditiile necesare pentru efectuarea verificărilor;
– să
completeze «Declaratia de conformitate pentru verificare tehnică periodică»,
conform modelului din anexa H.
Rezultatele
verificărilor tehnice periodice vor fi înscrise într-un registru tinut la zi si
întocmit conform modelului din anexa I. Registrul va fi numerotat, snuruit,
sigilat si va purta stampila IT ISCIR în raza căreia se află sediul agentului
economic sau punctul de lucru al acestuia.
Pentru activitatea de verificare tehnică periodică se vor utiliza numai aparate de măsurare si control verificate metrologic, la scadentă, precum si calibre si sabloane corespunzătoare.“
4. Punctul
3.2.15 se abrogă.
5. Punctul
3.4 va avea următorul cuprins:
“Scoaterea
din uz si casarea buteliilor se va face de către agentii economici autorizati
de ISCIR-INSPECT.
Se
vor scoate din uz si vor fi casate în mod obligatoriu buteliile care prezintă
neconformitătile prevăzute în anexa B.
Scoaterea
din uz a buteliilor în vederea casării se va face pe baza proceselor-verbale
încheiate de către comisii constituite de agentul economic si din care va face
parte în mod obligatoriu responsabilul cu supravegherea lucrărilor al agentului
economic, care trebuie să fie împuternicit de către IT ISCIR în raza căreia se
află sediul agentului economic sau punctul de lucru al acestuia, sau un
inspector de specialitate al IT ISCIR. Întrunirea comisiei va fi anuntată în
scris la IT ISCIR în raza căreia se află sediul agentului economic sau punctul
de lucru al acestuia, cu 15 zile înaintea datei stabilite. Adresa de înaintare
va avea o anexă în care vor fi mentionate producătorul, seria si anul de
fabricatie ale fiecărei butelii.
Agentii
economici sunt obligati să distrugă imediat buteliile scoase din uz în urma
procesului-verbal încheiat de comisie. Înainte de distrugere se vor demonta
robinetele, se vor goli complet buteliile si se vor pregăti corespunzător în
vederea distrugerii. Distrugerea buteliilor se va face prin turtire, în
conformitate cu procedurile de lucru, în prezenta responsabilului cu
supravegherea lucrărilor, în baza unei împuterniciri scrise emise de IT ISCIR
în raza căreia se află sediul agentului economic sau punctul de lucru al
acestuia, sau a inspectorului de specialitate al IT ISCIR.
Distrugerea
buteliilor se va face astfel încât să nu mai fie posibilă o viitoare utilizare
a acestora. Procesul-verbal întocmit va contine seriile si anii de fabricatie
ai buteliilor distruse. În cazul distrugerii buteliilor în prezenta
responsabilului cu supravegherea lucrărilor, o copie a procesului-verbal se va
transmite la IT ISCIR în raza căreia se află sediul agentului economic sau
punctul de lucru al acestuia.
Evidenta
buteliilor casate se va tine de către agentul economic într-un registru
completat la zi si întocmit conform modelului din anexa K. Registrul va fi
numerotat, snuruit, sigilat si va purta stampila IT ISCIR în raza căreia se
află sediul agentului economic sau punctul de lucru al acestuia.“
6. Punctul
E.1.3 din anexa E va avea următorul cuprins:
“În
afară de obligatiile si responsabilitătile prevăzute în continutul prezentei
prescriptii tehnice, agentii economici autorizati mai au si următoarele
obligatii si responsabilităti:
a)
să desfăsoare activitătile autorizate conform procedurilor de lucru si
prevederilor prescriptiei tehnice;
b)
să întocmească si să difuzeze instructiuni de utilizare pentru fiecare butelie;
c) pentru activitătile de umplere, reparare, verificare tehnică periodică, scoatere din uz si casare, precum si pentru activitătile de transport agentii economici sunt obligati să numească un responsabil cu supravegherea lucrărilor (RSL);
d)
pentru activitătile de distribuire agentii economici sunt obligati să aibă
angajat personal operator autorizat, nefiind necesar RSL;
e)
să folosească la activitătile de umplere, transport si distribuire personal
instruit si autorizat de IT ISCIR în raza căreia se află sediul agentului
economic sau punctul de lucru al acestuia;
f)
să detină prescriptiile tehnice, Colectia ISCIR, specifice domeniului de
activităti pentru care solicită autorizarea;
g)
să întocmească si să tină la zi registre de evidentă pentru fiecare categorie
de activitate pentru care a fost autorizat;
h)
să ia măsuri corespunzătoare, astfel ca responsabilul cu supravegherea
lucrărilor, autorizat de ISCIR-INSPECT, să îsi poată îndeplini în conditii
corespunzătoare sarcinile prevăzute;
i)
să comunice în scris, în termen de 15 zile, la ISCIRINSPECT orice schimbare a
responsabilului cu supravegherea lucrărilor si să o definitiveze numai după
confirmarea acestuia de ISCIR-INSPECT; până la definitivarea schimbării
personalului tehnic respectiv nu se vor putea efectua activităti care fac
obiectul autorizatiei;
j)
să înregistreze într-un registru numerotat, snuruit, sigilat si stampilat de IT
ISCIR în raza căreia se află sediul agentului economic sau punctul de lucru al
acestuia operatia de casare a buteliilor;
k)
să transmită la IT ISCIR în raza căreia se află sediul agentului economic sau
punctul de lucru al acestuia o copie a proceselor-verbale de casare a
buteliilor.“
7. Punctul
E.2.3 din anexa E va avea următorul cuprins:
“În
afară de obligatiile si responsabilitătile prevăzute în continutul prezentei
prescriptii tehnice, responsabilul cu supravegherea lucrărilor (RSL) mai are si
următoarele obligatii si responsabilităti:
a)
să cunoască legislatia în domeniu, prescriptiile tehnice specifice, Colectia
ISCIR, standardele si normativele în vigoare privind activitatea pentru care a
fost autorizat;
b)
să încheie documente de verificare în care să consemneze constatările si rezultatele
verificărilor si examinărilor, după cum urmează:
–
declaratia de conformitate pentru reparare si verificare tehnică periodică;
–
declaratie de conformitate pentru umplere;
c)
să aplice în cazurile prevăzute de prescriptia tehnică poansonul de verificare
pe buteliile verificate;
d)
să semneze registrele de evidentă a activitătilor executate la agentul economic
si să urmărească tinerea la zi a acestora, care sunt:
–
registrul privind verificarea tehnică periodică a buteliilor;
–
registrul privind umplerea buteliilor;
–
registrul pentru evidenta buteliilor reparate;
–
registrul pentru evidenta buteliilor casate;
e)
să participe la instructajele organizate de ISCIR.“
8. Anexa
K va avea următorul cuprins:
“Model
de registru pentru evidenta buteliilor casate cu capacitatea de până la 26
litri pentru GPL
Registrul
va contine următoarele rubrici:
–
producătorul;
–
seria de fabricatie;
–
anul fabricatiei;
–
numele, prenumele si semnătura RSL;
–
alte mentiuni.“
Art.
II. –
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
economiei si comertului,
Codrut
Ioan Seres
Bucuresti, 20 iunie 2005.
Nr. 340.
privind componenta Comitetului National
pentru Combaterea Secetei, a Degradării Terenurilor si a Desertificării
În
temeiul art. 2 si 3 din Hotărârea Guvernului nr.
474/2004 privind înfiintarea, organizarea si functionarea Comitetului
National pentru Combaterea Secetei, a Degradării Terenurilor si a
Desertificării,
în
baza art. 9 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr.
155/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii,
Pădurilor si Dezvoltării Rurale, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul
agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale emite următorul ordin:
Art.
1. – Se aprobă componenta nominală a Comitetului National pentru Combaterea
Secetei, a Degradării Terenurilor si a Desertificării, prevăzută în anexa care
face parte integrantă din prezentul ordin.
Art.
2. – Directia politici, strategii si reglementări forestiere din cadrul
Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale va comunica
prezentul ordin persoanelor interesate.
Art. 3. – La data emiterii prezentului ordin, Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale nr. 623/2004 privind componenta Comitetului National pentru Combaterea Secetei, a Degradării Terenurilor si a Desertificării îsi încetează aplicabilitatea. Ministrul agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale,
Gheorghe
Flutur
Bucuresti, 21 iunie 2005.
Nr. 503.
COMPONENTA
Comitetului National pentru Combaterea Secetei, a Degradării Terenurilor si a Desertificării
1.
Gheorghe Flutur – ministrul agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale –
presedinte
2.
Lucia Ana Varga – secretar de stat la Ministerul Mediului si Gospodăririi
Apelor – vicepresedinte
3.
Radu Mircea Popescu – secretar de stat la Ministerul Administratiei si
Internelor – vicepresedinte
4.
Doina-Elena Dascălu – secretar de stat la Ministerul Finantelor Publice –
vicepresedinte
5.
Vasile Lupu – secretar de stat la Ministerul Agriculturii, Pădurilor si
Dezvoltării Rurale
6.
Cătălin Rosu – Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului
7.
Cristiana Tritoiu – Ministerul Integrării Europene 8. Geta-Ioana Rendec –
Ministerul Educatiei si Cercetării
9.
Victor Giurgiu – Academia Română
10.
Gheorghe Sin – Academia de Stiinte Agricole si Silvice “Gheorghe
Ionescu-Sisesti“
11.
Dragos Frumosu – Consiliul Economic si Social 12. Gheorghe Dima – Regia
Natională a Pădurilor – Romsilva
13.
Viorel Popescu – Societatea Natională “Îmbunătătiri Funciare“ – S.A.
14.
Ovidiu Gabor – Administratia Natională “Apele Române“ – S.A.
15.
Elena Mateescu – Administratia Natională de Meteorologie
16.
Radu Crisan – Agentia Natională de Cadastru si Publicitate Imobiliară
17.
Mihail Dumitru – Institutul de Cercetări pentru Pedologie si Agrochimie
18.
Nicolae Geambasu – Institutul de Cercetări si Amenajări Silvice
19.
Dan Paul – Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Protectia
Mediului
20.
Dănut Maria – Institutul de Studii si Proiecte pentru Îmbunătătiri Funciare –
S.A.
21.
Viorel Mitoiu – Societatea Comercială “Aquaproiect“ – S.A.
22.
Monica Dumitrascu – Institutul de Geografie al Academiei Române
23.
Gheorghe Crutu – Statiunea de Cercetare- Dezvoltare pentru Irigatii si Drenaje
Băneasa – Giurgiu
24.
Ion Picu – Institutul de Cercetare-Dezvoltare Agricolă Fundulea
25.
Gabriel Stănescu – Institutul de Cadastru, Geodezie, Fotogrammetrie si
Cartografie
26.
Iosif Razec – Institutul de Cercetare-Dezvoltare pentru Pajisti Brasov
27. Gheorghe Olteanu –
Institutul de Cercetare-Dezvoltare pentru Cartof si Sfeclă de Zahăr Brasov
28.
Nicolae Tănăsescu – Institutul de Cercetare- Dezvoltare pentru Pomicultură
Mărăcineni
29.
Nicolae Varga – Institutul de Cercetare-Dezvoltare pentru Viticultură si
Vinificatie Valea Călugărească
30.
Gabriel Let – Statiunea de Cercetare-Dezvoltare Agricolă Brăila
31.
Dumitru Gheorghe – Statiunea de Cercetare-Dezvoltare pentru Cultura Plantelor
pe Nisipuri Dăbuleni
32.
Nelu Popa – Statiunea Centrală de Cercetări pentru Combaterea Eroziunii Solului
Perieni – Vaslui
33.
Ion Bulica – Statiunea de Cercetare-Dezvoltare Agricolă Valu lui Traian
34.
Stancu Iancu – Universitatea din Craiova – Facultatea de Agricultură
35.
Gerard Jităreanu – Universitatea de Stiinte Agricole si Medicină Veterinară
“Ion Ionescu de la Brad“ din Iasi
36.
Mihai Cristian Adamescu – Universitatea din Bucuresti – Departamentul de
Ecologie Sistemică
37.
Mihai Ielenicz – Universitatea din Bucuresti – Facultatea de Geografie
38.
Ioan Vasile Abrudan – Universitatea “Transilvania“ din Brasov – Facultatea de
Silvicultură si Exploatări Forestiere
39.
Sorin Câmpeanu – Universitatea de Stiinte Agronomice si Medicină Veterinară din
Bucuresti – Facultatea de Îmbunătătiri Funciare si Ingineria Mediului
40.
Iacob Borza – Universitatea de Stiinte Agricole si Medicină Veterinară a
Banatului din Timisoara
41.
Mircea Selărescu – Universitatea Tehnică de Constructii din Bucuresti –
Facultatea de Hidrotehnică
42.
Lucica Rosu – Universitatea “Ovidius“ din Constanta – Facultatea de Constructii
43.
Iosif Bartha – Universitatea Tehnică “Gheorghe Asachi“ din Iasi – Facultatea de
Hidrotehnică
44.
Constantin Mircea Orlescu – Universitatea “Politehnică“ din Timisoara –
Facultatea de Hidrotehnică
45.
Viorel Budiu – Universitatea de Stiinte Agricole si Medicină Veterinară din
Cluj-Napoca
46.
Liviu Buhociu – Comitetul National de Irigatii si Drenaje
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
pentru aprobarea
Procedurii privind regimul de declarare derogatoriu
În
temeiul prevederilor art. 11 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr.
208/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor
Publice si a Agentiei Nationale de Administrare Fiscală, cu modificările si
completările ulterioare,
având
în vedere prevederile art. 78 alin. (4) din Ordonanta Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările si
completările ulterioare,
ministrul
finantelor publice emite următorul ordin:
Art. 1. – Se aprobă
Procedura privind regimul de declarare derogatoriu, prevăzută în anexa care
face parte integrantă din prezentul ordin.
Art.
2. – Directia generală de gestiune a impozitelor si contributiilor din cadrul
Agentiei Nationale de Administrare Fiscală, Directia generală a tehnologiei
informatiei din cadrul Ministerului Finantelor Publice, Directia generală de
administrare a marilor contribuabili, directiile generale ale finantelor
publice judetene si a municipiului Bucuresti, precum si, după caz, directiile
de specialitate din cadrul Ministerului Finantelor Publice si Agentiei
Nationale de Administrare Fiscală vor duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art.
3. – Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
finantelor publice,
Ionel
Popescu
Bucuresti, 20 iunie 2005.
Nr. 864.
ANEXĂ
PROCEDURĂ
privind
regimul de declarare derogatoriu
A. Acordarea
regimului de declarare derogatoriu
1. În caz de
inactivitate temporară, pentru perioade mai mari de 12 luni, dar nu mai mult de
3 ani consecutivi, precum si în cazul obligatiilor de declarare a unor venituri
care, potrivit legii, sunt scutite la plata impozitului pe venit depunerea
declaratiilor fiscale poate fi făcută conform unui regim de declarare derogatoriu.
2.
Regimul de declarare derogatoriu se solicită de plătitorii de impozite si taxe
la organul fiscal în a cărui rază teritorială se află domiciliul fiscal al
acestora, prin depunerea unei cereri.
3.
Pentru a beneficia de regimul de declarare derogatoriu contribuabilii trebuie
să îndeplinească, cumulativ, următoarele conditii:
a)
să nu figureze, la data aprobării cererii, cu obligatii fiscale restante către
bugetul general consolidat;
b)
să nu desfăsoare nici un fel de activitate;
c)
să nu obtină venituri din exploatare, venituri financiare si/sau venituri
exceptionale;
d)
să nu dispună de personal angajat si să nu plătească venituri cu regim de
retinere la sursă a impozitului;
e)
să nu fie în curs de solutionare o cerere de rambursare sau de restituire a
impozitelor, taxelor si contributiilor;
f)
să nu fie în curs de derulare un control fiscal.
4.
Organul fiscal va solutiona cererea în termen de 30 de zile de la data
depunerii si va comunica în scris plătitorului atât perioada pentru care
regimul de declarare derogatoriu a fost aprobat, cât si conditiile în care
acesta a fost aprobat.
Organul
fiscal care solutionează cererea va conditiona aprobarea acesteia de
îndeplinirea obligatiilor rezultate din evidenta fiscală a plătitorului.
Cererea poate fi respinsă în cazul în care nu sunt îndeplinite conditiile
prevăzute la pct. 3 sau când organul fiscal consideră, motivat, că acordarea
regimului de declarare derogatoriu solicitat poate conduce la aparitia unor
cazuri de evaziune fiscală.
5. Pe perioada de aplicare a regimului de declarare derogatoriu organul fiscal poate face oricând cercetări privind respectarea conditiilor prevăzute la pct. 3.
În
situatia în care în perioada aprobată pentru aplicarea regimului de declarare
derogatoriu organul fiscal constată neîndeplinirea conditiilor prevăzute la
pct. 3, contribuabilul va fi supus controlului inopinat, potrivit prevederilor
art. 94 alin. (1) lit. b) din Ordonanta Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările si
completările ulterioare.
6.
Obligatiile de declarare aferente activitătii desfăsurate anterior perioadei de
aplicare a regimului de declarare derogatoriu se mentin.
B. Încetarea
regimului de declarare derogatoriu
1.
Regimul de declarare derogatoriu aprobat îsi încetează valabilitatea:
– la
data aprobată pentru încetarea acestuia;
–
începând cu luna în care nu mai este îndeplinită oricare dintre conditiile
prevăzute la lit. A pct. 3.
2.
În cazul încetării regimului de declarare derogatoriu, plătitorul este obligat
să reintre, din oficiu, în regimul normal de declarare.
Reintrarea
în regimul de declarare derogatoriu este posibilă numai după ce se depune o
nouă cerere de solicitare, cu respectarea procedurii si a conditiilor prevăzute
în prezentul ordin.
C. Depunerea
declaratiilor fiscale
1.
Sunt supuse regimului de declarare derogatoriu următoarele declaratii:
1.1.
formularul 100 “Declaratie privind obligatiile de plată la bugetul general
consolidat“, cod 14.13.01.01/a, aprobat prin Ordinul ministrului finantelor
publice nr. 281/2004, cu modificările si completările ulterioare;
1.2.
formularul 300 “Decont de taxă pe valoarea adăugată“, cod 14.13.01.02, aprobat
prin Ordinul ministrului finantelor publice nr.
256/2004;
1.3.
formularul 101 “Declaratie privind impozitul pe profit“, cod 14.13.01.04,
aprobat prin Ordinul ministrului finantelor publice nr.
35/2005;
1.4.
formularul 120 “Decont privind accizele“, cod 14.13.01.03, aprobat prin Ordinul
ministrului finantelor publice nr.
35/2005;
1.5.
formularul 130 “Decont privind impozitul la titeiul si la gazele naturale din
productia internă“, cod 14.13.01.05, aprobat prin Ordinul ministrului
finantelor publice nr.
35/2005.
2.
Termene de depunere:
2.1.
Pe perioada aplicării regimului de declarare derogatoriu contribuabilii nu au
obligatia depunerii declaratiilor prevăzute la pct. 1.1–1.5, cu exceptia
situatiei prevăzute la pct. 2.2.
2.2.
Pentru fractiunile de ani fiscali cuprinse în perioada de aplicare a regimului
de declarare derogatoriu, contribuablii au obligatia depunerii declaratiilor
prevăzute la pct. 1.3–1.5 la termenele prevăzute de lege.
D. Proceduri
de administrare
1.
După aprobarea cererii informatia privind aplicarea regimului de declarare
derogatoriu se înscrie în vectorul fiscal al contribuabilului.
Informatia
privind încetarea regimului de declarare derogatoriu, ca urmare a
neîndeplinirii oricăreia dintre conditiile prevăzute la lit. A pct. 3, se
înscrie în vectorul fiscal al contribuabilului.
2.
Contribuabilii aflati în regim de declarare derogatoriu nu sunt administrati
conform procedurilor curente de gestiune, nefiind notificati pentru nedepunerea
în termen a declaratiilor fiscale, cu exceptia celor prevăzuti la lit. C pct.
2.2.
Notificarea
contribuabililor care nu depun declaratiile fiscale pe perioada aplicării
regimului de declarare derogatoriu se va face avându-se în vedere termenele de
depunere prevăzute de lege pentru declaratiile mentionate la lit. C pct.
1.3–1.5.
3.
Pe perioada regimului de declarare derogatoriu toate celelalte proceduri de
administrare fiscală referitoare la plata obligatiilor bugetare si inspectia
fiscală sunt aplicabile contribuabililor.
4.
Contribuabilii aflati în regim de declarare derogatoriu nu vor fi inclusi în
evidenta specială a contribuabililor prevăzuti la art. 75 alin. (5) din
Ordonanta Guvernului nr.
92/2003, republicată, cu modificările si completările ulterioare.
5. Contribuabilii inclusi în evidenta specială pot solicita regim de declarare derogatoriu, caz în care li se aplică procedurile prevăzute de prezentul ordin.