MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P
A R T E A I
Anul
173 (XVII) - Nr. 603 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Miercuri, 13 iulie 2005
SUMAR
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
642. – Hotărâre pentru aprobarea Criteriilor de clasificare a
unitătilor administrativ-teritoriale, institutiilor publice si operatorilor
economici din punct de vedere al protectiei civile, în functie de tipurile de
riscuri specifice
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
914. – Ordin al ministrului finantelor publice privind
procedura de declarare si stabilire a impozitului pe veniturile din transferul
proprietătilor imobiliare din patrimoniul personal
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru aprobarea
Criteriilor de clasificare a unitătilor administrativ-teritoriale,
institutiilor publice si operatorilor economici din punct de vedere al
protectiei civile, în functie de tipurile de riscuri specifice
În
temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, si al art. 4 alin. (2) din Legea nr.
481/2004 privind protectia civilă,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Art.
1. – Se aprobă Criteriile de clasificare a unitătilor
administrativ-teritoriale, institutiilor publice si operatorilor economici din
punct de vedere al protectiei civile, în functie de tipurile de riscuri
specifice, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art.
2. – Pe baza criteriilor prevăzute la art. 1, precum si a procedurii prezentate
în anexă inspectoratele judetene si al municipiului Bucuresti pentru situatii
de urgentă stabilesc încadrarea localitătilor, institutiilor publice si
operatorilor economici în clasificarea din punct de vedere al protectiei
civile, în functie de tipurile de riscuri specifice.
Art.
3. – În termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri,
autoritătile administratiei publice locale, conducerile institutiilor publice
si ale operatorilor economici, indiferent de forma de proprietate, vor pune la
dispozitie inspectoratelor judetene si al municipiului Bucuresti pentru
situatii de urgentă datele si informatiile necesare, corespunzătoare
criteriilor de clasificare.
Art.
4. – În termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri, în
cadrul centrelor operationale din inspectoratele judetene si al municipiului
Bucuresti pentru situatii de urgentă se întocmeste catalogul local cuprinzând
clasificarea unitătilor administrativ-teritoriale, institutiilor publice si
operatorilor economici din punct de vedere al protectiei civile, în functie de
tipurile de riscuri specifice.
Art.
5. – În termen de 120 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri,
Inspectoratul General pentru Situatii de Urgentă, prin Centrul Operational
National, centralizează datele din catalogul local al fiecărei unităti
administrativ-teritoriale în Catalogul national cuprinzând clasificarea unitătilor
administrativ-teritoriale, institutiilor publice si operatorilor economici din punct de vedere al
protectiei civile, în functie de tipurile de riscuri specifice.
Art.
6. – (1) În termen de 2 ani de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri,
autoritătile administratiei publice locale, institutiile publice si operatorii
economici vor efectua analize de risc în detaliu, vor delimita geografic si vor
constitui bănci de date informatizate privind aceste riscuri, care vor fi
reactualizate periodic si integrate în sistemul national de monitorizare.
(2)
Anual cataloagele locale si cel national se actualizează prin grija
inspectoratelor judetene si al municipiului Bucuresti pentru situatii de
urgentă, respectiv a Inspectoratului General pentru Situatii de Urgentă.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
administratiei si internelor,
Vasile
Blaga
Ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului,
Gheorghe
Dobre
Ministrul
finantelor publice,
Ionel
Popescu
Bucuresti, 29 iunie 2005.
Nr. 642.
ANEXĂ
CRITERII
DE CLASIFICARE
a
unitătilor administrativ-teritoriale, institutiilor publice si operatorilor
economici din punct de vedere al protectiei civile, în functie de tipurile de
riscuri specifice
Art.
1. – (1) Riscurile care se iau în consideratie pentru clasificarea unitătilor
administrativ-teritoriale, institutiilor publice si operatorilor economici din
punct de vedere al protectiei civile sunt:
a)
riscuri naturale:
1.
cutremure;
2.
alunecări si prăbusiri de teren;
3.
inundatii;
4. fenomene
meteorologice periculoase;
5.
avalanse;
6.
incendii de pădure;
b)
riscuri tehnologice:
1.
accidente chimice;
2.
accidente nucleare;
3.
incendii în masă;
4.
accidente grave pe căi de transport;
5.
esecul utilitătilor publice;
c)
riscuri biologice:
1.
epidemii;
2.
epizootii/zoonoze.
(2)
Elementele expuse riscurilor specifice care se au în vedere sunt:
1.
populatia;
2.
animalele;
3.
proprietatea;
4.
activitătile social-economice;
5.
mediul înconjurător.
Art.
2. – Prin risc se întelege nivelul de pierderi preconizat, în sens
probabilistic, estimat în victime, proprietăti distruse, activităti economice
întrerupte, impact asupra mediului datorită manifestării unui hazard într-o
anumită zonă si cu referire la o anumită perioadă de timp.
Art.
3. – (1) Încadrarea unitătilor administrativ-teritoriale, institutiilor publice
si operatorilor economici în clase de risc se face în baza analizei de risc.
(2) Analiza
de risc este metoda de cuantificare a riscurilor pe baza identificării riscului,
determinării frecventei evenimentelor si consecintelor asupra elementelor
expuse ale fiecărui eveniment pentru fiecare tip de risc specific.
Art.
4. – În functie de frecventa si de consecintele situatiilor de urgentă generate
de tipurile de riscuri specifice, riscul poate fi principal sau secundar.
Art.
5. – (1) Pentru clasificarea unitătilor administrativteritoriale, institutiilor
publice si operatorilor economici din punct de vedere al protectiei civile, în
functie de tipurile de riscuri specifice, în catalogul national si în
cataloagele locale se vor folosi acronime.
(2)
Acronimele, modul de alocare si semnificatia lor sunt prezentate în tabelul de
mai jos:
Tabel
– Modul de alocare a acronimelor asociate riscurilor:
Nr. crt. |
Tipul
de risc |
Principal |
Secundar |
1. |
Cutremur |
C |
c |
2. |
Alunecare/prăbusire de teren |
At/Pt |
at/pt |
3. |
Inundatie |
Id |
id |
4. |
Secetă |
S |
s |
5. |
Avalansă |
Av av |
|
6. |
Incendiu de pădure |
Ip |
ip |
7. |
Accident chimic |
Ach |
ach |
8. |
Accident nuclear |
An |
an |
9. |
Incendiu în masă |
Im |
im |
10. |
Accident grav de transport |
Atp |
atp |
11. |
Esecul utilitătilor publice |
Eup |
eup |
12. |
Epidemie |
Ed |
ed |
13. |
Epizootie |
Ez |
ez |
Art.
6. – (1) Clasificarea unitătilor administrativ-teritoriale, institutiilor
publice si operatorilor economici din punct de vedere al protectiei civile, în
functie de tipurile de riscuri specifice, se face în baza încadrării în
criterii de clasificare.
(2)
Încadrarea se realizează prin aplicarea criteriilor cuprinse în prezenta anexă
si poate avea si alte valori decât cele specificate, justificată în baza unui
studiu de risc efectuat de către institutii abilitate.
Art.
7. – Clasificarea unitătilor administrativ-teritoriale din punct de vedere al
protectiei civile, în functie de tipurile de riscuri specifice, constituie
criteriul de bază pentru:
a)
stabilirea structurii, specializării si amplasării serviciilor publice
profesioniste si voluntare;
b)
dotarea cu mijloace tehnice si materiale de interventie, aparatură si
echipamente de protectie a structurilor profesioniste si voluntare pentru
interventie în situatii de urgentă;
c)
întocmirea schemei de acoperire a riscurilor de către inspectoratele judetene
si al municipiului Bucuresti pentru situatii de urgentă;
d)
elaborarea planurilor pentru gestionarea situatiilor de urgentă;
e)
stabilirea tematicii de pregătire si a exercitiilor pentru structurile
profesioniste si voluntare pentru interventie în situatii de urgentă;
f)
constientizarea populatiei asupra riscurilor specifice si informarea acesteia
cu privire la măsurile ce trebuie luate pentru reducerea efectelor negative si
adoptarea unui comportament adecvat în situatii de urgentă.
Art.
8. – Clasificarea institutiilor publice/operatorilor economici din punct de
vedere al protectiei civile, în functie de tipurile de riscuri specifice,
constituie criteriul de bază pentru:
a)
stabilirea structurilor proprii de interventie pentru limitarea si înlăturarea
efectelor situatiilor de urgentă la care sunt expuse/expusi;
b)
dotarea cu mijloace tehnice si cu materiale de interventie, aparatură si
echipamente de protectie a structurilor de interventie în situatii de urgentă;
c)
întocmirea schemei proprii de acoperire a riscurilor;
d)
elaborarea planurilor de gestionare a situatiilor de urgentă;
e)
stabilirea tematicii de pregătire si a exercitiilor pentru personalul si
structurile proprii de interventie în situatii de urgentă;
f)
determinarea frecventei auditului intern efectuat în cadrul sistemului de
management al riscului;
g)
constientizarea personalului propriu si a populatiei potential afectate în ceea
ce priveste riscurile specifice si informarea acesteia cu privire la măsurile
ce trebuie luate pentru reducerea efectelor negative si adoptarea unui
comportament adecvat în situatii de urgentă.
A. Criterii
de clasificare a unitătilor administrativ-teritoriale
Unitătile
administrativ-teritoriale sunt clasificate astfel:
1.
Din punct de vedere al expunerii la riscul de cutremur:
a)
unitate administrativ-teritorială dispusă în zonă seismică de intensitate mai
mare sau egală cu VII pe scara MSK;
b)
unitate administrativ-teritorială dispusă în zonă seismică de intensitate mai
mică de VII pe scara MSK.
2.
Din punct de vedere al expunerii la riscul de alunecări/prăbusiri de teren:
a)
unitate administrativ-teritorială dispusă în zonă cu potential ridicat de
producere a alunecărilor de teren sau afectată de alunecări primare/reactivate;
b)
unitate administrativ-teritorială dispusă în zonă cu potential mediu/scăzut de
producere a alunecărilor de teren sau neafectată de alunecări
primare/reactivate.
3.
Din punct de vedere al expunerii la riscul de inundatii:
a)
unitate administrativ-teritorială potential afectată de inundatii datorate
revărsărilor unui curs de apă, scurgerilor pe torenti sau unde cantitatea
maximă de precipitatii, înregistrată în ultimii 100 de ani, depăseste 100 mm/24
h;
b)
unitate administrativ-teritorială neafectată de inundatii datorate revărsărilor
unui curs de apă, scurgerilor pe torenti sau unde cantitatea maximă de
precipitatii, înregistrată în ultimii 100 de ani, este mai mică de 100 mm/24 h.
4.
Din punct de vedere al expunerii la riscul de secetă:
a)
unitate administrativ-teritorială situată în zone cu risc fată de fenomenul de
secetă;
b)
unitate administrativ-teritorială situată în afara zonelor cu risc fată de
fenomenul de secetă.
5.
Din punct de vedere al expunerii la riscul de avalanse:
a)
unitate administrativ-teritorială dispusă în zonă de munte;
b)
unitate administrativ-teritorială dispusă în podis/deal/câmpie.
6.
Din punct de vedere al expunerii la riscul de incendii de pădure:
a)
unitate administrativ-teritorială situată în zona de influentă a unui incendiu
de pădure;
b) unitate
administrativ-teritorială situată în afara zonei de influentă a unui incendiu
de pădure.
7.
Din punct de vedere al expunerii la riscul de accident chimic:
a)
unitate administrativ-teritorială situată în interiorul zonelor de planificare
la urgentă chimică;
b)
unitate administrativ-teritorială situată în exteriorul zonelor de planificare
la urgentă chimică.
8.
Din punct de vedere al expunerii la riscul de accident nuclear:
a)
unitate administrativ-teritorială situată în interiorul zonelor de planificare
la urgentă nucleară;
b)
unitate administrativ-teritorială situată în exteriorul zonelor de planificare
la urgentă nucleară.
9.
Din punct de vedere al riscului la incendii în masă:
a)
unitate administrativ-teritorială situată în zona de influentă a incendiilor în
masă;
b)
unitate administrativ-teritorială situată în afara zonelor de influentă a
incendiilor în masă.
10.
Din punct de vedere al riscului la accidente grave pe căi de transport:
a)
unitate administrativ-teritorială cu trafic intens;
b)
unitate administrativ-teritorială cu trafic moderat sau redus.
11.
Din punct de vedere al riscului de esec al utilitătilor publice:
a)
unitate administrativ-teritorială dependentă de un sistem centralizat de
utilităti publice;
b)
unitate administrativ-teritorială dependentă de două sau de mai multe sisteme
centralizate de utilităti publice ori fără sistem centralizat de utilităti
publice.
12.
Din punct de vedere al expunerii la riscul epidemiologic:
a)
unitate administrativ-teritorială cu risc crescut;
b)
unitate administrativ-teritorială cu risc mediu sau scăzut.
13.
Din punct de vedere al expunerii la riscul epizootic:
a)
unitate administrativ-teritorială cu risc crescut;
b)
unitate administrativ-teritorială cu risc mediu sau scăzut.
B. Criterii
de clasificare a institutiilor publice si operatorilor economici
Institutiile
publice si operatorii economici sunt clasificati astfel:
1.
Din punct de vedere al expunerii la riscul de cutremur:
a)
institutie publică/operator economic dispusă/dispus în zonă seismică de intensitate
mai mare sau egală cu VII pe scara MSK;
b)
institutie publică/operator economic dispusă/dispus în zonă seismică de
intensitate mai mică de VII pe scara MSK.
2.
Din punct de vedere al expunerii la riscul de alunecări/prăbusiri de teren:
a) institutie
publică/operator economic dispusă/dispus în zonă cu potential ridicat de
producere a alunecărilor de teren sau afectată de alunecări primare/reactivate;
b)
institutie publică/operator economic dispusă/dispus în zonă cu potential
mediu/scăzut de producere a alunecărilor de teren sau neafectată de alunecări
primare/reactivate.
3.
Din punct de vedere al expunerii la riscul de inundatii:
a)
institutie publică/operator economic potential afectată/afectat de inundatii
datorate revărsărilor unui curs de apă, scurgerilor pe torenti sau unde
cantitatea maximă de precipitatii, înregistrată în ultimii 100 de ani,
depăseste 100 mm/24 h;
b)
institutie publică/operator economic neafectată/neafectat de inundatii datorate
revărsărilor unui curs de apă, scurgerilor pe torenti sau unde cantitatea
maximă de precipitatii, înregistrată în ultimii 100 de ani, este mai mică de
100 mm/24 h.
4.
Din punct de vedere al expunerii la riscul de secetă:
a) institutie publică/operator economic dispusă/dispus în zone cu risc fată de fenomenul de secetă;
b)
institutie publică/operator economic dispusă/dispus în afara zonelor cu risc
fată de fenomenul de secetă.
5.
Din punct de vedere al expunerii la riscul de incendii de pădure:
a)
institutie publică/operator economic situată/situat în zona de influentă a
incendiului de pădure;
b)
institutie publică/operator economic situată/situat în afara zonei de influentă
a incendiului de pădure.
6.
Din punct de vedere al expunerii la riscul de accident chimic:
a)
institutie publică/operator economic dispusă/dispus în zonele de planificare la
urgentă chimică;
b)
institutie publică/operator economic dispusă/dispus în afara zonelor de
planificare la urgentă chimică.
7.
Din punct de vedere al expunerii la riscul de accident nuclear:
a)
institutie publică/operator economic dispusă/dispus în zona de planificare la
urgentă nucleară;
b)
institutie publică/operator economic dispusă/dispus în afara zonelor de
planificare la urgentă nucleară.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE
ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
privind procedura de
declarare si stabilire a impozitului pe veniturile din transferul
proprietătilor imobiliare din patrimoniul personal
În
temeiul prevederilor art. 11 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr.
208/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor
Publice si a Agentiei Nationale de Administrare Fiscală, cu modificările si
completările ulterioare,
în
temeiul prevederilor art. 772 si
773 din Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările si completările ulterioare, precum
si ale art. 196 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările si
completările ulterioare,
ministrul
finantelor publice emite următorul ordin:
Art.
1. – Se aprobă modelul si continutul următoarelor formulare prevăzute în anexa
nr. I: 1. 208 “Declaratie informativă privind impozitul pe veniturile din
transferul proprietătilor imobiliare din patrimoniul personal“, cod
14.13.01.13/10i;
2.
209 “Declaratie privind veniturile din transferul proprietătilor imobiliare din
patrimoniul personal“, cod 14.13.01.13/10;
3.
“Decizie de impunere privind venitul din transferul proprietătilor imobiliare
din patrimoniul personal“, cod 14.13.02.13/10.
Art.
2. – (1) Formularele mentionate la art. 1 pct. 1 si 2 se completează si se
depun conform instructiunilor prevăzute în anexa nr. II.
(2)
Declaratia prevăzută la art. 1 pct. 1 se depune până la data de 25 inclusiv a
lunii următoare semestrului în care a avut loc autentificarea actelor privind
transferul proprietătilor imobiliare din patrimoniul personal.
Art.
3. – Procedura privind stabilirea impozitului pe veniturile din transferul
proprietătilor imobiliare din patrimoniul personal este prevăzută în anexa nr.
III.
Art.
4. – Caracteristicile de tipărire, modul de difuzare, de utilizare si păstrare
a formularelor mentionate la art. 1 sunt prevăzute în anexa nr. IV.
Art.
5. – (1) Declaratia mentionată la art. 1 pct. 1 se depune de notarii publici în
format electronic, pe suport magnetic sau optic, prin folosirea programului de
asistentă elaborat de Ministerul Finantelor Publice, cu respectarea structurii
de date prevăzute în anexa nr. V.
(2)
Formatul electronic va fi însotit de formularul editat de contribuabili cu
ajutorul programului de asistentă, semnat si stampilat, conform legii.
(3)
Programul de asistentă este pus la dispozitie în mod gratuit contribuabililor
de unitătile fiscale subordonate sau poate fi descărcat de pe serverul de web
al Ministerului Finantelor Publice, la adresa www.mfinante.ro.
Art.
6. – Anexele nr. I–V*) fac parte integrantă dinprezentul ordin.
Art.
7. – Directia generală de gestiune a impozitelor si contributiilor din cadrul
Agentiei Nationale de Administrare Fiscală, Directia generală a tehnologiei
informatiei din cadrul Ministerului Finantelor Publice, Directia generală de
administrare a marilor contribuabili, directiile generale ale finantelor
publice judetene si a municipiului Bucuresti, precum si, după caz, directiile
de specialitate din cadrul Ministerului Finantelor Publice si Agentiei
Nationale de Administrare Fiscală vor duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art.
8. – Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
finantelor publice,
Ionel
Popescu
Bucuresti, 28 iunie 2005.
Nr. 914.
ANEXE
|