MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P
A R T E A I
Anul 173 (XVII) - Nr. 642 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Miercuri, 20 iulie 2005
ORDONANTE
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
75. – Ordonantă de urgentă privind asigurarea calitătii
educatiei
101. – Ordonantă de urgentă pentru modificarea si
completarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 70/2004 privind instituirea
unor măsuri postprivatizare la Societatea Comercială “Automobile Dacia“ – S.A.
ORDONANTE
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind asigurarea
calitătii educatiei
Luând
în considerare necesitatea asigurării calitătii educatiei, prin stabilirea
cadrului legislativ care să permită dezvoltarea unei culturi institutionale a
calitătii educatiei si protectia beneficiarului de educatie,
tinând
cont de necesitatea schimbării situatiei actuale când România se numără printre
foarte putinele tări europene care nu dispun de un mecanism reglementat de
asigurare a calitătii educatiei,
având
în vedere art. 141 lit. s) din Legea învătământului nr.
84/1995, republicată, cu modificările si completările ulterioare,
în
temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia României, republicată,
Guvernul
României adoptă
prezenta ordonantă de urgentă.
CAPITOLUL
I
Dispozitii
generale
Art.
1. – (1) Prezenta ordonantă de urgentă reglementează asigurarea calitătii
educatiei.
(2)
Prevederile prezentei ordonante de urgentă se aplică tuturor organizatiilor
furnizoare de educatie care operează pe teritoriul României.
Art.
2. – În întelesul prezentei ordonante de urgentă:
a) educatia
se referă la programele si activitătile de formare academică sau
profesională initială si continuă.
b) organizatia
furnizoare de educatie este o institutie de învătământ, o organizatie
nonguvernamentală sau o societate comercială, care, potrivit statutului,
desfăsoară activităti ori programe legal autorizate de formare initială sau
continuă;
c) programele
de studii concretizează oferta educatională a unei organizatii furnizoare
de educatie;
d) beneficiarii
directi ai educatiei sunt elevii si studentii, precum si persoanele adulte
cuprinse într-o formă de educatie;
e) beneficiarii
indirecti ai educatiei sunt angajatorii, angajatii, familiile
beneficiarilor directi si, într-un sens larg, întreaga societate;
f) cadrul
national al calificărilor cuprinde în mod progresiv si corelat gradele,
diplomele sau certificatele de studiu care atestă nivelurile distincte de
calificare, exprimate în termenii rezultatelor în învătare. Cadrul national al
calificărilor este comparabil si compatibil cu cel european corespunzător.
Art.
3. – (1) Calitatea educatiei este ansamblul de caracteristici ale unui
program de studiu si ale furnizorului acestuia, prin care sunt satisfăcute
asteptările beneficiarilor, precum si standardele de calitate.
(2) Evaluarea
calitătii educatiei constă în examinarea multicriterială a măsurii în care
o organizatie furnizoare de educatie si programul acesteia îndeplinesc
standardele si standardele de referintă. Atunci când evaluarea calitătii este
efectuată de însăsi organizatia furnizoare de educatie, aceasta ia forma
evaluării interne. Atunci când evaluarea calitătii este efectuată de o agentie
natională sau internatională specializată, aceasta ia forma evaluării externe.
(3) Asigurarea
calitătii educatiei este realizată printr-un ansamblu de actiuni de
dezvoltare a capacitătii institutionale de elaborare, planificare si
implementare de programe de studiu, prin care se formează încrederea
beneficiarilor că organizatia furnizoare de educatie satisface standardele de
calitate. Asigurarea calitătii exprimă capacitatea unei organizatii furnizoare
de a oferi programe de educatie, în conformitate cu standardele anuntate. Ea
este astfel promovată încât să conducă la îmbunătătirea continuă a calitătii
educatiei.
(4) Controlul
calitătii educatiei în institutiile de învătământ prescolar, primar,
gimnazial, profesional, liceal si postliceal presupune activităti si tehnici cu
caracter operational, aplicate sistematic de o autoritate de inspectie
desemnată pentru a verifica respectarea standardelor prestabilite.
(5) Îmbunătătirea
calitătii educatiei presupune evaluare, analiză si actiune corectivă
continuă din partea organizatiei furnizoare de educatie, bazată pe selectarea
si adoptarea celor mai potrivite proceduri, precum si pe alegerea si aplicarea
celor mai relevante standarde de referintă.
Art.
4. – (1) Acreditarea organizatiilor furnizoare de educatie si a programelor lor
de studiu este parte a asigurării calitătii.
(2) Acreditarea
este acea modalitate de asigurare a calitătii prin care se certifică
respectarea standardelor predeterminate, pentru înfiintarea si functionarea
organizatiilor furnizoare de educatie si a programelor lor de studii.
Art.
5. – (1) Calitatea educatiei reprezintă o prioritate permanentă pentru orice
institutie, organizatie sau unitate de învătământ, precum si pentru angajatii
acesteia. Predarea si învătarea de calitate contribuie la dezvoltarea personală
a elevilor, studentilor si a altor beneficiari de educatie, la bunăstarea
societătii si la păstrarea si ameliorarea mediului.
(2)
Politicile promovate de Ministerul Educatiei si Cercetării si strategiile
specifice de aplicare a acestora contribuie la evaluarea, asigurarea, controlul
si îmbunătătirea permanentă a calitătii educatiei. Finantarea din surse publice
a educatiei se face, în primul rând, în functie de calitate.
(3)
Institutiile de învătământ trebuie să functioneze astfel încât prin calitatea
activitătii să satisfacă încrederea publică, iar învătământul să se afirme ca
bun public.
(4)
Politicile de asigurare a calitătii educatiei din România sunt permanent
corelate cu actiunile promovate la nivel european si mondial.
Art.
6. – (1) La nivel de organizatie furnizoare de educatie si la nivel de sistem
educational, prezenta ordonantă de urgentă are ca obiective principale:
a)
îmbunătătirea calitătii educatiei prin stabilirea si implementarea de mecanisme
institutionale si procedurale de evaluare, asigurare, control si îmbunătătire a
calitătii;
b)
producerea si diseminarea de informatii sistematice, coerente si credibile,
public accesibile despre calitatea educatiei, oferite de diferitele organizatii
prezente pe piata educatională din România;
c)
protectia beneficiarilor de educatie;
d)
crearea unei culturi a calitătii la nivelul organizatiei furnizoare de
educatie;
e)
fundamentarea politicilor si strategiilor sectoriale în domeniul educatiei.
(2)
În cadrul învătământului superior, evaluarea comparativă transinstitutională a
programelor de studii universitare are drept consecintă finantarea diferentiată,
în functie de calitatea diferită a programului oferit, si conditionează accesul
institutiilor de învătământ superior la granturi de cercetare.
CAPITOLUL
II
Art.
7. – (1) Asigurarea calitătii educatiei este centrată preponderent pe
rezultatele învătării.
(2)
Rezultatele învătării sunt exprimate în termeni de cunostinte, competente,
valori si atitudini care se obtin prin parcurgerea si finalizarea unui nivel de
învătământ sau program de studii.
Art.
8. – (1) Metodologia asigurării calitătii în educatie se bazează pe relatiile
ce se stabilesc între următoarele componente:
a)
criterii;
b)
standarde si standarde de referintă;
c)
indicatori de performantă;
d)
calificări.
(2)
Calitatea în educatie este asigurată prin următoarele procese:
a)
planificarea si realizarea efectivă a rezultatelor asteptate ale învătării;
b)
monitorizarea rezultatelor;
c)
evaluarea internă a rezultatelor;
d)
evaluarea externă a rezultatelor;
e)
îmbunătătirea continuă a rezultatelor în educatie.
(3)
Componentele si procesele de asigurare a calitătii si relatiile dintre ele se
diferentiază în functie de:
a)
nivelul de învătământ si, după caz, al calificării;
b)
tipul organizatiei furnizoare de educatie;
c)
tipul programului de studii.
Art.
9. – În întelesul prezentei ordonante de urgentă:
a) Criteriul
se referă la un aspect fundamental de organizare si functionare a unei
organizatii furnizoare de educatie.
b) Standardul
reprezintă descrierea cerintelor formulate în termen de reguli sau rezultate,
care definesc nivelul minim obligatoriu de realizare a unei activităti în
educatie.
c) Standardul
de referintă reprezintă descrierea cerintelor care definesc un nivel
optimal de realizare a unei activităti de către o organizatie furnizoare de
educatie, pe baza bunelor practici existente la nivel national, european sau
mondial.
d) Indicatorul
de performantă reprezintă un instrument de măsurare a gradului de realizare
a unei activităti desfăsurate de o organizatie furnizoare de educatie prin
raportare la standarde, respectiv la standarde de referintă.
e) Calificarea
este rezultatul învătării obtinut prin parcurgerea si finalizarea unui
program de studii profesionale sau universitare.
Art.
10. – Asigurarea calitătii educatiei se referă la următoarele domenii si
criterii:
A. Capacitatea
institutională, care rezultă din organizarea internă din infrastructura
disponibilă, definită prin următoarele criterii:
a)
structurile institutionale, administrative si manageriale;
b)
baza materială;
c)
resursele umane;
B. Eficacitatea
educatională, care constă în mobilizarea de resurse cu scopul de a se
obtine rezultatele asteptate ale învătării, concretizată prin următoarele
criterii:
a)
continutul programelor de studiu;
b)
rezultatele învătării;
c)
activitatea de cercetare stiintifică sau metodică, după caz;
d)
activitatea financiară a organizatiei;
C. Managementul
calitătii, care se concretizează prin următoarele criterii:
a)
strategii si proceduri pentru asigurarea calitătii;
b)
proceduri privind initierea, monitorizarea si revizuirea periodică a
programelor si activitătilor desfăsurate;
c)
proceduri obiective si transparente de evaluare a rezultatelor învătării;
d)
proceduri de evaluare periodică a calitătii corpului profesoral;
e)
accesibilitatea resurselor adecvate învătării;
f)
baza de date actualizată sistematic, referitoare la asigurarea internă a
calitătii;
g)
transparenta informatiilor de interes public cu privire la programele de studii
si, după caz, certificatele, diplomele si calificările oferite;
h)
functionalitatea structurilor de asigurare a calitătii educatiei, conform
legii.
CAPITOLUL
III
Asigurarea
internă a calitătii educatiei
Art.
11. – (1) La nivelul fiecărei organizatii furnizoare de educatie din România se
înfiintează comisia pentru evaluarea si asigurarea calitătii.
(2)
Organizatia furnizoare de educatie elaborează si adoptă propria strategie si
propriul regulament de functionare a comisiei pentru evaluarea si asigurarea
calitătii.
(3)
Conducătorul organizatiei este direct responsabil de calitatea educatiei
furnizate. Comisia pentru evaluarea si asigurarea calitătii este formată din
3–9 membri.
Conducerea
ei operativă este asigurată de conducătorul organizatiei sau de un coordonator
desemnat de acesta.
(4)
Componenta comisiei pentru evaluarea si asigurarea calitătii în unitătile din
învătământul preuniversitar cuprinde, în număr relativ egal:
a)
reprezentanti ai corpului profesoral;
b)
reprezentanti ai părintilor, în cazul învătământului prescolar, primar sau
gimnazial ori ai elevilor, în cazul învătământului profesional, liceal si
postliceal;
c)
reprezentanti ai consiliului local.
(5)
Comisia pentru evaluarea si asigurarea calitătii în cadrul institutiilor de
învătământ superior cuprinde, în număr relativ egal:
a)
reprezentanti ai corpului profesoral;
b)
reprezentanti ai studentilor si ai absolventilor;
c)
reprezentanti ai angajatorilor.
(6)
Membrii comisiei pentru evaluarea si asigurarea calitătii nu pot îndeplini
functii de conducere în institutia respectivă, cu exceptia persoanei care
asigură conducerea ei operativă. Activitatea membrilor comisiei pentru
evaluarea si asigurarea calitătii poate fi remunerată, cu respectarea
legislatiei în vigoare.
(7)
Pentru orice altă organizatie furnizoare de educatie, comisia pentru evaluarea
si asigurarea calitătii cuprinde următoarele categorii:
a)
reprezentanti ai furnizorului;
b)
reprezentanti ai beneficiarilor directi;
c)
reprezentanti ai angajatorilor.
Art.
12. – Atributiile comisiei pentru evaluarea si asigurarea calitătii sunt:
a)
elaborează si coordonează aplicarea procedurilor si activitătilor de evaluare
si asigurare a calitătii, aprobate de conducerea organizatiei furnizoare de
educatie, conform domeniilor si criteriilor prevăzute la art. 10;
b)
elaborează anual un raport de evaluare internă privind calitatea educatiei în
organizatia respectivă. Raportul este adus la cunostintă tuturor beneficiarilor
prin afisare sau publicare si este pus la dispozitie evaluatorului extern;
c)
elaborează propuneri de îmbunătătire a calitătii educatiei;
d)
cooperează cu agentia română specializată pentru asigurarea calitătii, cu alte
agentii si organisme abilitate sau institutii similare din tară ori din
străinătate, potrivit legii.
CAPITOLUL
IV
Art.
13. – Evaluarea externă a calitătii educatiei cuprinde:
a)
evaluarea capacitătii institutionale a organizatiei furnizoare de educatie;
b)
evaluarea eficacitătii educationale a organizatiei furnizoare de educatie;
c)
evaluarea managementului calitătii la nivel institutional;
d)
evaluarea calitătii programelor de studiu oferite;
e)
evaluarea concordantei dintre evaluarea internă si situatia reală;
f)
evaluarea comparativă transinstitutională a unui acelasi tip de program de
studiu oferit de diferite organizatii furnizoare de educatie.
Art.
14. – (1) Pentru evaluarea externă a calitătii se înfiintează Agentia Română de
Asigurare a Calitătii în Învătământul Superior, denumită în continuare ARACIS,
si Agentia Română de Asigurare a Calitătii în Învătământul Preuniversitar,
denumită în continuare ARACIP.
(2)
Pe baza acordului ARACIS, respectiv ARACIP, evaluarea externă poate fi
efectuată si de alte agentii autohtone sau internationale.
Art.
15. – (1) ARACIS si ARACIP au în structura organizatorică:
a)
Departamentul de acreditare;
b)
Departamentul de asigurare a calitătii.
(2)
Pentru evaluarea si acreditarea organizatiilor furnizoare de educatie continuă
si a programelor acestora, agentiile nationale pot înfiinta departamente
speciale.
Art.
16. – (1) ARACIS este o institutie publică independentă, de interes national,
cu personalitate juridică si cu buget propriu de venituri si cheltuieli.
(2)
Sediul, organigrama si regulamentul de functionare ale ARACIS se stabilesc, la
propunerea ARACIS, prin hotărâre a Guvernului.
Art.
17. – (1) ARACIS are următoarele atributii în domeniul acreditării:
a)
elaborează periodic metodologia si standardele de acreditare pentru diferitele
tipuri de programe si furnizori de învătământ superior, care se avizează de
Ministerul Educatiei si Cercetării si se aprobă prin hotărâre a Guvernului;
b)
evaluează în temeiul standardelor si al metodologiei aprobate prin hotărâri ale
Guvernului, la cerere sau din proprie initiativă, si propune autorizarea,
respectiv acreditarea furnizorilor de învătământ superior si a programelor lor
de studii. Pe baza rapoartelor de acreditare, Ministerul Educatiei si
Cercetării elaborează actele normative pentru înfiintarea de structuri de
învătământ superior.
(2)
ARACIS are următoarele atributii în domeniul asigurării calitătii:
a)
formulează si revizuieste periodic, pe baza bunelor practici, standarde
nationale de referintă si indicatorii de performantă pentru evaluarea si
asigurarea calitătii în învătământul superior;
b)
colaborează cu Ministerul Educatiei si Cercetării si cu ARACIP în elaborarea si
promovarea de politici si strategii de actiune, pentru cresterea calitătii
educatiei în România;
c)
organizează anual consultări cu institutiile de învătământ superior pentru a
stabili prioritătile asigurării calitătii;
d)
elaborează si face publice propriile proceduri de evaluare externă a calitătii
educatiei;
e)
încheie cu institutii din tară si din străinătate contracte de prestări de
servicii pentru evaluarea externă a calitătii programelor si furnizorilor de
programe de educatie specifice învătământului superior, precum si pentru
evaluarea transinstitutională a programelor similare în vederea stabilirii de
ierarhizări la nivel national sau international;
f)
efectuează, pe bază contractuală, la solicitarea Ministerului Educatiei si
Cercetării, evaluarea calitătii unor programe si institutii de învătământ
superior;
g)
face publice rezultatele evaluărilor externe;
h)
publică manuale, ghiduri, lucrări de sinteză a bunelor practici de evaluare si
de asigurare internă si externă a calitătii;
i)
elaborează periodic, cel putin la fiecare 4 ani, analize de sistem asupra
calitătii învătământului superior din România;
j)
colaborează cu agentii similare din alte tări pentru dezvoltarea si aplicarea
de măsuri eficiente de îmbunătătire a calitătii programelor de învătământ
superior;
k)
elaborează Codul de etică profesională a expertilor ARACIS;
l)
publică anual un raport cu privire la propria activitate;
m)
elaborează periodic rapoarte de autoevaluare a calitătii propriei activităti în
vederea pregătirii evaluării externe de către agentii similare din alte tări.
Art.
18. – În îndeplinirea atributiilor sale, ARACIS are următoarele drepturi:
a)
să folosească colaboratori externi, experti în domeniul de activitate al
ARACIS, remunerati conform legii;
b) să alcătuiască, pe baza unei metodologii transparente si folosind criterii de competentă si competitivitate, propriul registru de evaluatori, pe care îi pregăteste metodologic si îi deleagă pentru efectuarea misiunilor de evaluare externă a calitătii;
c)
să verifice, la încheierea misiunii de evaluare, respectarea metodologiei de
evaluare aplicate de experti;
d)
să informeze institutia evaluată si, după caz, Ministerul Educatiei si
Cercetării asupra rezultatului evaluării externe.
Art.
19. – (1) ARACIS este condusă de un consiliu alcătuit din 15 membri, cu functii
didactice de predare în învătământul superior.
(2)
La înfiintarea ARACIS, membrii Consiliului interimar sunt stabiliti după cum
urmează:
a) 8
membri propusi de Ministerul Educatiei si Cercetării;
b) 7
membri proprusi de Conferinta Natională a Rectorilor.
(3)
Consiliul interimar va avea în componentă si reprezentanti ai învătământului în
limbile minoritătilor.
(4)
Numirea membrilor, a presedintelui si a vicepresedintelui Consiliului interimar
se face prin ordin al ministrului educatiei si cercetării, în termen de 30 de
zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă.
(5)
În termen de cel mult 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei ordonante de
urgentă, consiliul interimar:
a)
elaborează metodologia de evaluare externă, standardele, standardele de
referintă si lista de indicatori de performantă;
b)
scoate la concurs posturile din organigrama ARACIS.
Candidatii
pentru ocuparea acestor posturi nu pot cumula functii didactice în învătământul
superior;
c)
constituie propriul registru de experti pentru activitătile de acreditare si de
evaluare a calitătii în învătământul superior;
d)
organizează concurs, pe baza unei metodologii proprii, pentru ocuparea a 8
posturi din consiliu. Noul consiliu rezultat are un mandat de 3 ani si îsi
alege presedintele si vicepresedintele;
e)
nu pot fi membri ai consiliului persoane care îndeplinesc o functie de
demnitate publică sau functia de rector.
(6)
La fiecare 3 ani, Consiliul ARACIS se Onnoieste prin scoaterea la concurs a 8
posturi si îsi alege noul presedinte si vicepresedinte.
Art.
20. – Pentru îndeplinirea obiectivelor sale, ARACIS preia patrimoniul, toate
drepturile si obligatiile, infrastructura logistică, personalul tehnic si baza
de date a Consiliului National de Evaluare si Acreditare Academică. Functiile
Consiliului National de Evaluare si Acreditare Academică sunt transferate
Departamentului de acreditare din cadrul ARACIS, în termen de maximum 3 luni de
la data intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă.
Art.
21. – (1) ARACIS se finantează integral din venituri proprii.
(2)
Veniturile proprii ale ARACIS provin din:
a)
venituri din contracte de prestări de servicii pentru evaluarea calitătii;
b)
taxe de autorizare si acreditare a institutiilor de învătământ superior pe
programe de studiu, propuse de ARACIS si aprobate prin hotărâre a Guvernului;
c)
taxe de evaluare externă a calitătii, stabilite de ARACIS;
d)
fonduri externe nerambursabile, obtinute prin participarea la programe
internationale, donatii, sponsorizări, alte surse.
Art.
22. – (1) ARACIS poate face demersurile pentru înscrierea în registrul european
al agentiilor de asigurare a calitătii în învătământul superior.
(2)
ARACIS se supune periodic procedurilor de acreditare internatională.
Art.
23. – Potrivit principiului subsidiaritătii, institutiile românesti de
învătământ superior acreditate au dreptul de a solicita evaluarea externă a
calitătii fie de la ARACIS, fie de la o altă agentie înscrisă în registrul
european al agentiilor de asigurare a calitătii în învătământul superior,
agreată de ARACIS.
Art.
24. – (1) ARACIP este institutie publică, de interes national, în coordonarea
Ministerului Educatiei si Cercetării, cu personalitate juridică si cu buget
propriu de venituri si cheltuieli.
(2)
Sediul, structura organizatorică si functionarea ARACIP se stabilesc prin
hotărâre a Guvernului.
(3)
ARACIP are următoarele atributii:
a)
elaborează, actualizează periodic si propune Ministerului Educatiei si
Cercetării standardele, standardele de referintă si indicatorii de performantă
pentru evaluarea si asigurarea calitătii în învătământul preuniversitar, care
se aprobă prin hotărâre a Guvernului;
b)
elaborează si propune Ministerului Educatiei si Cercetării metodologia de
evaluare institutională si de acreditare, care se aprobă prin hotărâre a
Guvernului;
c)
realizează activitatea de evaluare si acreditare a furnizorilor de educatie din
învătământul preuniversitar;
d)
propune Ministerului Educatiei si Cercetării înfiintarea, respectiv
acreditarea, prin ordin, a institutiilor de învătământ preuniversitar pentru
fiecare nivel de învătământ, program de studii si calificare profesională, după
caz;
e)
efectuează, pe baze contractuale, la solicitarea Ministerului Educatiei si
Cercetării, evaluarea calitătii educatiei din învătământul preuniversitar;
f)
propune Ministerului Educatiei si Cercetării acreditarea organizatiilor care
oferă programe de formare profesională;
g)
realizează împreună cu inspectoratele scolare si directiile de resort din
Ministerul Educatiei si Cercetării activitatea de monitorizare si control al
calitătii;
h) efectuează periodic, din 5 în 5 ani, evaluarea organizatiilor furnizoare de educatie acreditate;
i)
face publice rezultatele evaluărilor externe;
j)
elaborează manuale de evaluare internă a calitătii, diferentiate potrivit art.
8 alin. (3), si le supune aprobării prin ordin al ministrului educatiei si
cercetării;
k)
elaborează ghiduri de bune practici;
l)
publică un raport anual cu privire la propria activitate;
m)
elaborează periodic, cel putin la fiecare 4 ani, analize de sistem asupra
calitătii învătământului preuniversitar din România;
n)
elaborează recomandări de îmbunătătire continuă a calitătii învătământului
preuniversitar;
o)
elaborează Codul de etică profesională a expertilor în evaluare si acreditare.
(4)
În îndeplinirea atributiilor sale ARACIP are dreptul să folosească colaboratori
externi, experti în domeniul de activitate al agentiei, Onscrisi în registrul
propriu al expertilor în evaluare si acreditare, remunerati conform legii.
(5)
ARACIP este condusă de un presedinte si un vicepresedinte si dispune de un
aparat propriu format din experti si personal administrativ, angajati prin
concurs.
(6)
Nu pot fi angajati ai ARACIP persoane care îndeplinesc o functie de demnitate publică.
Art.
25. – Pentru îndeplinirea obiectivelor sale ARACIP preia patrimoniul, toate
drepturile si obligatiile, infrastructura logistică, personalul si baza de date
ale Comisiei Nationale de Evaluare si Acreditare a Învătământului
Preuniversitar.
Functiile
Comisiei Nationale de Evaluare si Acreditare a Învătământului Preuniversitar
sunt transferate Departamentului de acreditare al ARACIP, în termen de maximum
3 luni de la data intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă.
Art.
26. – (1) Ministerul Educatiei si Cercetării, prin structurile sale, este
responsabil de controlul si implimentarea măsurilor de asigurare si
îmbunătătire a calitătii recomandate de ARACIP.
(2)
Controlul calitătii în învătământul preuniversitar se exercită prin
inspectoratele scolare si directiile de resort din Ministerul Educatiei si
Cercetării, pe baza unor metodologii specifice, aprobate prin ordin al
ministrului educatiei si cercetării.
Art.
27. – (1) Finantarea ARACIP se face integral din venituri proprii.
(2)
Veniturile proprii ale ARACIP provin din:
a)
venituri obtinute pe bază de contract încheiat cu Ministerul Educatiei si
Cercetării pentru evaluarea calitătii educatiei în învătământul preuniversitar;
b)
perceperea unor taxe de autorizare, acreditare si evaluare periodică, aprobate
prin hotărâre a Guvernului;
c)
fonduri externe nerambursabile obtinute prin participarea la programe
internationale;
d)
donatii, sponsorizări, alte surse.
Art.
28. – (1) ARACIS si ARACIP se reunesc bianual pentru a armoniza transectorial
politicile si strategiile aplicate în domeniul evaluării si asigurării
calitătii în educatie.
(2)
ARACIS si ARACIP propun Ministerului Educatiei si Cercetării proiecte de
politici în domeniul asigurării calitătii.
CAPITOLUL
V
Acreditarea
organizatiilor furnizoare de educatie si a programelor de studiu
Art.
29. – (1) Orice persoană juridică, publică sau privată, interesată în
furnizarea de educatie se supune procesului de evaluare si acreditare, în
conditiile legii, înainte de a începe să functioneze.
(2)
În învătământul preuniversitar acreditarea se face la nivelul structurilor
institutionale pentru fiecare nivel de învătământ, fiecare tip de program de
studii si de calificare profesională, după caz.
(3)
În învătământul superior acreditarea se face la nivelul structurilor
institutionale pentru fiecare program din ciclul de licentă, care duce la o
calificare universitară distinctă. Programele specifice ciclurilor de studii de
masterat si doctorat se supun evaluării externe, în vederea acreditării, numai
la cererea institutiei de învătământ superior.
(4)
Acreditarea presupune parcurgerea a două etape succesive:
a) autorizarea
de functionare provizorie, care reprezintă actul de înfiintare si acordă
dreptul de a desfăsura procesul de învătământ si de a organiza, după caz,
admiterea la studii;
b) acreditarea,
care acordă – alături de drepturile prevăzute la lit. a) – si dreptul de a
emite diplome, certificate si alte acte de studii recunoscute de Ministerul
Educatiei si Cercetării si de a organiza, după caz, examen de absolvire.
(5)
Evaluarea externă, în vederea acreditării, se declansează la cererea
organizatiei care îsi propune să ofere unul sau mai multe programe de educatie
initială sau continuă si se bazează pe un ansamblu de standarde referitoare la
domeniile si criteriile prevăzute la art. 10.
(6)
Standardele nationale specifice fiecărei etape de acreditare, diferentiate
potrivit art. 8 alin. (3), metodologiile de evaluare externă, esalonarea în
timp a procesului de acreditare, precum si taxele percepute în vederea
autorizării si acreditării se stabilesc periodic, la propunerea agentiilor de
asigurare a calitătii si a Ministerului Educatiei si Cercetării, prin hotărâre
a Guvernului.
Art.
30. – Procedura de autorizare de functionare provizorie cuprinde următoarele
activităti:
a)
organizatia interesată în furnizarea de educatie elaborează un raport de
evaluare internă, pe baza prevederilor art. 10, pentru fiecare nivel de
învătământ, tip de program de studiu si de calificare;
b)
raportul de evaluare internă se depune la departamentul de acreditare al
agentiei de asigurare a calitătii împreună cu o cerere de declansare a
procedurii de evaluare externă si de autorizare de functionare provizorie;
c)
departamentul de acreditare numeste o comisie de experti în evaluare si
acreditare, care analizează raportul de evaluare internă, verifică prin vizite
la institutia solicitantă îndeplinirea standardelor pe domeniile si criteriile
prevăzute la art. 10 si elaborează propriul raport de evaluare;
d) departamentul de
acreditare al agentiei de asigurare a calitătii validează raportul expertilor
prin verificarea respectării metodologiei de evaluare externă, iar agentia
propune Ministerului Educatiei si Cercetării acordarea sau, după caz,
neacordarea autorizatiei de functionare provizorie;
e)
pentru organizatiile care sunt interesate în desfăsurarea de activităti de
educatie de nivel preuniversitar, autorizatia de functionare provizorie se
acordă în baza avizului favorabil al ARACIP, prin ordin al ministrului
educatiei si cercetării;
f)
pentru organizatiile care sunt interesate în desfăsurarea de activităti de
învătământ superior, autorizatia de functionare provizorie se acordă în baza
avizului favorabil al ARACIS si al Ministerului Educatiei si Cercetării, prin
hotărâre a Guvernului.
Art.
31. – Procedura de acreditare cuprinde următoarele activităti:
a)
organizatia autorizată să functioneze provizoriu elaborează un raport de
evaluare internă folosind ca termeni de referintă standardele specifice etapei
de acreditare;
b)
raportul de evaluare internă se depune la departamentul de acreditare al
agentiei de asigurare a calitătii împreună cu o cerere de declansare a
procedurii de evaluare externă si de acreditare;
c)
termenul de depunere a cererii în vederea acreditării nu poate depăsi 2 ani de
la data absolvirii primei promotii, sub sanctiunea ridicării autorizatiei de
functionare provizorie;
d)
departamentul de acreditare numeste o comisie de experti în evaluare si
acreditare care analizează raportul de evaluare internă, verifică prin vizite
la institutia solicitantă îndeplinirea standardelor referitoare la domeniile si
criteriile prevăzute la art. 10 si elaborează propriul raport de evaluare;
e)
departamentul de acreditare al agentiei de asigurare a calitătii validează
raportul expertilor prin verificarea respectării metodologiei de evaluare
externă, iar agentia propune Ministerului Educatiei si Cercetării acreditarea
sau, după caz, neacreditarea institutiei solicitante;
f)
pentru organizatiile care desfăsoară activităti de educatie de nivel
preuniversitar, acreditarea se acordă prin ordin al ministrului educatiei si
cercetării, în baza avizului ARACIP;
g)
pentru organizatiile care desfăsoară activităti de învătământ superior,
acreditarea se acordă prin lege, în baza avizului ARACIS si al Ministerului
Educatiei si Cercetării.
Art.
32. – (1) Organizatia furnizoare de educatie care a fost autorizată să
functioneze provizoriu are dreptul de a gestiona personal didactic, nedidactic
si de cercetare, conform propriei strategii de dezvoltare, si de a participa la
programe europene, în conditiile legii.
(2)
Organizatia furnizoare de educatie, acreditată, este parte a sistemului
national de educatie, cu toate drepturile si obligatiile conferite de lege.
Art.
33. – (1) După obtinerea autorizatiei de functionare provizorie, organizatia
furnizoare de educatie implementează mecanismul de asigurare internă a
calitătii si Ontocmeste rapoarte de evaluare internă a calitătii educatiei, pe
care le transmite, anual, ARACIP sau ARACIS, după caz.
(2) După obtinerea acreditării, rapoartele anuale de evaluare internă a calitătii se transmit ARACIP, respectiv ARACIS, la cererea agentiei sau din propria initiativă a organizatiei furnizoare de educatie, atunci când solicită o nouă evaluare externă.
(3)
Organizatia furnizoare de educatie si programele de studii acreditate ale
acesteia se supun periodic, din 5 în 5 ani, evaluării externe de către ARACIP,
respectiv ARACIS, sau de o altă agentie agreată de acestea, potrivit legii.
Art.
34. – (1) În conditiile în care ARACIP, respectiv ARACIS, constată că nu sunt
îndeplinite standardele de calitate, informează Ministerul Educatiei si
Cercetării, care avertizează organizatia furnizoare de educatie si acordă
termenul de un an pentru aducerea activitătii educationale cel putin la nivelul
standardelor nationale.
(2)
Pe baza unui nou raport de evaluare internă întocmit de organizatia furnizoare
de educatie, ARACIP, respectiv ARACIS, dispune o nouă evaluare externă.
(3)
Dacă si noul raport de evaluare externă este nefavorabil, Ministerul Educatiei
si Cercetării dispune:
a)
încetarea scolarizării în cadrul programului respectiv de studii începând cu
anul I;
b)
obligarea organizatiei furnizoare de educatie să elaboreze, în continuare,
rapoarte anuale de evaluare internă a calitătii educatiei pentru anii de studii
pentru care continuă activitatea.
(4)
Organizatia furnizoare de educatie este obligată să se supună, după un termen
de maximum 2 ani de la ultimul raport de evaluare nefavorabil, unei noi
evaluări externe.
(5)
Dacă si acest al treilea raport de evaluare externă este nefavorabil,
Ministerul Educatiei si Cercetării elaborează si promovează actul normativ prin
care încetează definitiv scolarizarea în cadrul respectivului program si se
reglementează situatia bazei materiale si a studentilor sau elevilor, după caz.
Art.
35. – (1) Pot desfăsura activităti de învătământ superior si pot utiliza
denumirile de universitate, academie de studii sau altele similare numai
institutiile de învătământ superior autorizate să functioneze provizoriu ori
acreditate.
(2)
Desfăsurarea de activităti de învătământ preuniversitar si universitar si
eliberarea de acte de studii, în alte conditii decât cele prevăzute prin
prezenta ordonantă de urgentă, atrag răspunderea civilă sau penală, după caz, a
celor vinovati.
(3)
Sesizarea organelor de urmărire penală se face de către Ministerul Educatiei si
Cercetării sau de către orice altă persoană fizică ori juridică care se
consideră lezată în drepturile sale prin functionarea institutiei în cauză.
CAPITOLUL
VI
Art.
36. – (1) Organizatiile furnizoare de educatie aplică mecanismele de evaluare
internă a calitătii, prevăzute de prezenta ordonantă de urgentă, începând cu
semestrul al doilea al anului scolar, respectiv universitar, 2005–2006.
(2)
În anul scolar, respectiv universitar, 2005–2006 ARACIS si ARACIP
experimentează metodologiile de evaluare si asigurare externă a calitătii. Până
la 1 septembrie 2006, ARACIS si ARACIP elaborează un raport detaliat asupra
rezultatelor experimentării.
(3)
Începând cu anul scolar, respectiv universitar, 2006–2007 se trece la aplicarea
metodologiilor de evaluare si asigurare externă a calitătii conform prezentei
ordonante de urgentă, la nivel national, tinându-se cont de rezultatele
stadiului de experimentare.
Art. 37 – (1) În cazul
institutiilor de învătământ preuniversitar si universitar care se află în
proces de autorizare de functionare provizorie sau acreditare la data intrării
în vigoare a prezentei ordonante de urgentă, se aplică prevederile Legii nr.
88/1993 privind acreditarea institutiilor de învătământ superior si
recunoasterea diplomelor, republicată, si, respectiv, ale Ordonantei Guvernului
nr.
87/1998 privind evaluarea si acreditarea învătământului preuniversitar,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
196/1999, de către Consiliul National de Evaluare si Acreditare Academică,
respectiv Comisia Natională de Evaluare si Acreditare a Învătământului
Preuniversitar, până la finalizarea procesului, dar nu mai mult de 3 luni de la
data intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă.
(2)
Organizatiile interesate pot depune noi cereri de autorizare de functionare
provizorie sau acreditare numai după 6 luni de la intrarea în vigoare a
prezentei ordonante de urgentă.
Art.
38. – În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonante
de urgentă, se vor supune aprobării hotărârile Guvernului privind sediul,
organigrama si regulamentul de functionare ale ARACIS si ARACIP.
Art.
39. – La 3 luni de la intrarea în vigoare a prezentei ordonante de urgentă, se
abrogă Legea nr.
88/1993 privind
acreditarea institutiilor de învătământ superior si recunoasterea diplomelor,
republicată, Ordonanta Guvernului nr.
87/1998 privind
evaluarea si acreditarea învătământului preuniversitar, aprobată cu modificări
si completări prin Legea nr.
196/1999, art. 18
alin. (3), art. 23 alin. (2), art. 56 alin. (1), art. 106 alin. (2), art. 107,
art. 113 si art. 148 alin. (1) din Legea învătământului nr.
84/1995, republicată, cu modificările si completările ulterioare, precum si
orice alte dispozitii contrare.
Art.
40. – Toate institutiile si unitătile de învătământ public care functionează la
data intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă sunt considerate
acreditate si se supun procedurilor de evaluare periodică din 5 în 5 ani.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
educatiei si cercetării,
Mircea
Miclea
Ministrul
muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Gheorghe
Barbu
Ministrul
finantelor publice,
Ionel
Popescu
Bucuresti, 12 iulie 2005.
Nr. 75.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru modificarea si completarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 70/2004 privind instituirea unor măsuri
postprivatizare la Societatea Comercială “Automobile Dacia“ – S.A.
Având
în vedere necesitatea reglementării urgente a unor aspecte juridice legate de
aplicarea prevederilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
70/2004 privind instituirea unor măsuri postprivatizare la Societatea
Comercială “Automobile
Dacia“ – S.A., aprobată cu modificări prin Legea nr.
516/2004,
în
considerarea faptului că pe rolul instantelor judecătoresti se află litigii si
proceduri de executare silită, iar neadoptarea în regim de urgentă a acestei
reglementări va conduce la pronuntarea unor solutii contradictorii de către
instantele judecătoresti în legătură cu interpretarea si aplicarea prevederilor
respectivului act normativ, cu consecinta diminuării sumelor pe care
Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului are obligatia de a le vărsa
în contul curent general al Trezoreriei Statului, pentru a fi utilizate conform
destinatiilor prevăzute de Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
111/2003 privind utilizarea veniturilor din privatizare si din
valorificarea activelor bancare neperformante, aprobată cu modificări prin
Legea nr.
48/2005,
în
temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia României, republicată,
Guvernul
României adoptă
prezenta ordonantă de urgentă.
Art.
I. – Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr.
70/2004 privind instituirea unor măsuri postprivatizare la Societatea
Comercială “Automobile Dacia“ – S.A., publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 886 din 29 septembrie 2004, aprobată cu modificări prin
Legea nr.
516/2004, se modifică si se completează după cum urmează:
1. La
articolul 2 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:
“(2)
Mandatul prevăzut la alin. (1) va fi comunicat instantelor judecătoresti, la
cererea acestora, de către Autoritatea pentru Valorificarea Activelor
Statului.“
2. Articolul
4 va avea următorul cuprins:
“Art.4.
– (1) Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului dobândeste calitate
procesuală în toate procesele si cererile cu care sunt si vor fi învestite
instantele judecătoresti având ca obiect si care sunt în legătură cu sumele si
pretentiile rezultate din executarea mandatului prevăzut la art. 1.
(2)
La cererea Societătii Comerciale «Automobile Dacia» – S.A. sau din oficiu,
instanta judecătorească sesizată cu solutionarea proceselor si cererilor
prevăzute la alin. (1) va proceda la introducerea în cauză a Autoritătii pentru
Valorificarea Activelor Statului în toate cazurile în care constată că cererea
de chemare în judecată a fost formulată numai împotriva Societătii Comerciale
«Automobile Dacia» – S.A.“
3. După
articolul 4 se introduc două articole noi, articolele 5 si 6, cu următorul
cuprins:
“Art.5.
– Prin derogare de la art. 403 si 404 din Codul de procedură civilă,
contestatia la executare formulată de Autoritatea pentru Valorificarea
Activelor Statului sau de Societatea Comercială «Automobile Dacia» – S.A.
împotriva executării silite pornite în temeiul hotărârii judecătoresti date în
procesele si cererile prevăzute la art. 4 alin. (1) suspendă executarea silită
până la data la care hotărârea judecătorească dată asupra contestatiei rămâne
irevocabilă potrivit legii.
Art.
6. – Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului, în conditiile si
limitele stabilite potrivit mandatului prevăzut la art. 1, efectuează plata
către Societatea Comercială «Automobile Dacia» – S.A. a sumelor prevăzute în
hotărârile judecătoresti irevocabile.“
Art.
II. –
Procesele, cererile si procedurile de executare silită aflate în curs la data
intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă vor continua potrivit
prevederilor acesteia.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Presedintele
Autoritătii
pentru
Valorificarea Activelor Statului,
Seful
Cancelariei Primului-Ministru,
Aleodor
Marian Frâncu
Ministrul
economiei si comertului,
Codrut
Ioan Seres
Bucuresti, 14 iulie 2005.
Nr. 101.