MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P
A R T E A I
Anul
173 (XVII) - Nr. 673 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Miercuri,
27 iulie 2005
SUMAR
ORDONANTE
SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
35. – Ordonantă pentru modificarea si completarea Ordonantei
Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea vehiculelor rutiere si eliberarea
cărtii de identitate a acestora, în vederea admiterii în circulatie pe
drumurile publice din România
738. – Hotărâre privind organizarea si functionarea
Autoritătii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor si a
unitătilor din subordinea acesteia
758. – Hotărâre privind transmiterea unor bunuri apartinând
domeniului public al statului din administrarea Consiliului Local al
Municipiului Brăila în administrarea Ministerului Transporturilor, Constructiilor
si Turismului si concesionarea, prin atribuire directă, către Compania
Natională “Administratia Porturilor Dunării Maritime“ – S.A. Galati
766. – Hotărâre privind încetarea mandatului unui membru al
Plenului Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spălării Banilor si
numirea în functie pe postul rămas vacant a altui membru
767. – Hotărâre privind stabilirea continutului mandatului
acordat Autoritătii pentru Valorificarea Activelor Statului în conformitate cu
art. II din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 68/2005 pentru modificarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 3/2004 privind finalizarea investitiei
“Turnătoria de tuburi de presiune din fontă ductilă“ pe platforma Sidermet
Călan si stabilirea unor măsuri pentru finalizarea proiectului Donasid Călărasi
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE
ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
403. – Ordin al ministrului economiei si comertului pentru aprobarea
unui contract de concesiune privind concesionarea unui serviciu public de
distributie a energiei electrice
404. – Ordin al ministrului economiei si comertului pentru
aprobarea unui contract de concesiune privind concesionarea unui serviciu
public de distributie a energiei electrice
ORDONANTE
SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru modificarea si
completarea Ordonantei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea vehiculelor rutiere
si eliberarea cărtii de identitate a acestora, în vederea admiterii în
circulatie pe drumurile publice din România
În temeiul art. 108
din Constitutia
României, republicată, al art. 1 pct. III.8 din Legea nr.
209/2005 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul
României adoptă
prezenta ordonantă.
Art.
I. – Ordonanta
Guvernului nr.
78/2000 privind omologarea vehiculelor rutiere si eliberarea cărtii de
identitate a acestora, în vederea admiterii în circulatie pe drumurile publice
din România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 412 din
30 august 2000, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
230/2003, se modifică si se completează după cum urmează:
1. Titlul
ordonantei va avea următorul cuprins:
“ ORDONANTĂ
privind omologarea, eliberarea cărtii de identitate si
certificarea autenticitătii vehiculelor rutiere în vederea înmatriculării sau
înregistrării acestora în România“
2. Articolul
1 va avea următorul cuprins:
“Art.1.
– (1) Vehiculele rutiere pot fi înmatriculate sau înregistrate în România numai
după omologarea si certificarea autenticitătii acestora, după caz, de către
Regia Autonomă «Registrul Auto Român», denumită în continuare R.A.R.,
organism tehnic specializat al Ministerului Transporturilor, Constructiilor si
Turismului.
(2)
Categoriile de vehicule pentru care este obligatorie omologarea în vederea
înmatriculării sau înregistrării în România se stabilesc prin ordin al
ministrului transporturilor, constructiilor si turismului.
(3)
De la data aderării României la Uniunea Europeană sunt exceptate de la
prevederile alin. (1) vehiculele rutiere noi care detin omologare comunitară
(CE) de tip a întregului vehicul valabilă.
(4)
Până la data aderării României la Uniunea Europeană, pentru vehiculele rutiere
noi prezentate pentru omologare natională de tip a întregului vehicul si care
detin omologare comunitară (CE) de tip a întregului vehicul valabilă, procedura
de omologare natională de tip a întregului vehicul cuprinde numai certificarea
conformitătii tipului de vehicul rutier prezentat cu tipul de vehicul omologat
în Uniunea Europeană, pe baza documentatiei respective privind omologarea
comunitară (CE) de tip a întregului vehicul, existentă sau prezentată la R.A.R.
de către fabricantul vehiculului, reprezentantul acestuia sau importator.
(5)
De la data aderării României la Uniunea Europeană sunt exceptate de la
prevederile alin. (1) privind omologarea vehiculele rutiere utilizate care au
fost înmatriculate ultima dată într-un stat membru al Uniunii Europene.“
3. După
articolul 1 se introduce un nou articol, articolul 11, cu următorul cuprins:
“Art.11. – În sensul prezentei ordonante termenii de mai jos au
următorul înteles:
1. vehicul
rutier – un sistem mecanic care circulă pe drumurile publice din România,
cu sau fără mijloace de autopropulsare, si care se utilizează în mod normal
pentru transportul de persoane si/sau mărfuri ori efectuarea de servicii sau
lucrări;
2. vehicul
rutier nou – un vehicul rutier aflat înaintea primei înmatriculări, primei înregistrări
sau primei utilizări, după caz;
3. vehicul
rutier utilizat – un vehicul rutier care nu îndeplineste conditiile
prevăzute la pct. 2 pentru a fi considerat ca vehicul rutier nou;
4. acordurile
de la Geneva – Acordul privind adoptarea de prescriptii tehnice uniforme
aplicabile vehiculelor cu roti, echipamentelor si pieselor ce pot fi montate
sau utilizate pe vehicule cu roti si conditiile de recunoastere reciprocă a
omologărilor eliberate pe baza acestor prescriptii, încheiat la Geneva la 20
martie 1958, la care România a aderat prin Decretul nr. 371/1976, si Acordul
privind adoptarea de reglementări tehnice mondiale aplicabile autovehiculelor,
precum si echipamentelor si componentelor ce pot fi montate si/sau utilizate pe
autovehicule, încheiat la Geneva la 25 iunie 1998, la care România a aderat
prin Legea nr.
97/2002.“
4. Articolul
2 va avea următorul cuprins:
“Art.2.
– (1) Pentru fiecare tip de vehicul rutier omologat de tip, R.A.R. eliberează
fabricantului vehiculului, reprezentantului acestuia sau importatorului:
a)
certificatul de omologare natională a unui tip de vehicul. În baza omologării
nationale de tip a întregului vehicul, detinătorul omologării de tip eliberează
o copie a certificatului de omologare de tip pe care se va atesta conformitatea
vehiculului fabricat cu tipul omologat si care va însoti fiecare vehicul
fabricat în conformitate cu tipul de vehicul omologat; sau
b)
certificatul de omologare CE a unui tip de vehicul, de la data aderării
României la Uniunea Europeană. În baza omologării comunitare (CE) de tip a
întregului vehicul, detinătorul omologării de tip eliberează un certificat de
conformitate care va însoti fiecare vehicul fabricat în conformitate cu tipul
de vehicul omologat.
(2)
În vederea înmatriculării sau înregistrării în România, R.A.R. eliberează
cartea de identitate a vehiculului, conform prevederilor prezentei ordonante.
(3)
Eliberarea cărtii de identitate a vehiculelor include si încadrarea de către
R.A.R. a vehiculelor rutiere din punct de vedere tehnic, inclusiv în ceea ce
priveste nivelul emisiilor poluante ale acestora.“
5. Articolul
3 va avea următorul cuprins:
“Art.3.
– Omologarea unui vehicul rutier este de tip sau individuală, după cum urmează:
a) omologarea
natională de tip a întregului vehicul reprezintă procedura administrativă
prin care R.A.R. certifică faptul că un tip de vehicul rutier îndeplineste
conditiile tehnice si administrative aplicabile conform legislatiei în vigoare;
b) omologarea
individuală a unui vehicul reprezintă procedura administrativă prin care
R.A.R. certifică faptul că un vehicul rutier îndeplineste individual conditiile
tehnice si administrative aplicabile conform legislatiei în vigoare;
c) omologarea
comunitară (CE) de tip a întregului vehicul reprezintă procedura administrativă
prin care R.A.R. certifică faptul că un tip de vehicul rutier îndeplineste
conditiile tehnice si administrative aplicabile conform legislatiei în vigoare
armonizate cu legislatia comunitară în domeniu.“
6. Articolul
4 va avea următorul cuprins:
“Art.4.
– (1) Omologarea individuală a unui vehicul rutier se acordă pentru:
a)
vehiculele rutiere noi fabricate, importate sau introduse în România, în număr
de cel mult 10 bucăti de acelasi tip, de către aceeasi persoană juridică sau
fizică; b) vehiculele rutiere care au fost înmatriculate ultima dată în altă
tară, cu exceptia, de la data aderării României la Uniunea Europeană, a
vehiculelor prevăzute la art. 1 alin. (5);
c)
vehiculele rutiere care au suferit modificări prin care au fost afectate caracteristicile
mentionate în cartea de identitate a vehiculului.
(2)
Omologarea individuală se acordă de către R.A.R. prin reprezentantele judetene
sau a municipiului Bucuresti.“
7. Articolul
5 va avea următorul cuprins:
“Art.5.
– (1) Omologarea natională de tip a întregului vehicul se acordă de către
R.A.R., la cererea fabricantului, a reprezentantului acestuia sau a
importatorului, persoană juridică română.
(2)
La omologarea natională de tip a întregului vehicul, R.A.R. recunoaste
certificatele de omologare de tip ale unui vehicul în ceea ce priveste
sistemele, componentele si entitătile tehnice ale acestuia, emise de către
autoritătile competente din statele membre ale Uniunii Europene în baza
directivelor specifice aplicabile, si certificatele de omologare de tip ale
unui vehicul în ceea ce priveste echipamentele, piesele si componentele
acestuia emise de către autoritătile competente din statele care sunt părti
contractante la acordurile de la Geneva în baza regulamentelor CEE–ONU
aplicabile.
(3)
Omologarea comunitară (CE) de tip a întregului vehicul se acordă de către
R.A.R., la cererea fabricantului sau a reprezentantului acestuia, de la data
aderării României la Uniunea Europeană.
(4)
La omologarea comunitară (CE) de tip a întregului vehicul, R.A.R. recunoaste
certificatele de omologare de tip ale unui vehicul în ceea ce priveste
sistemele, componentele si entitătile tehnice ale acestuia emise de către
autoritătile competente din statele membre ale Uniunii Europene în baza
directivelor specifice aplicabile.“
8. Articolul
6 va avea următorul cuprins:
“Art.6.
– Este interzisă comercializarea unui vehicul rutier care nu a fost omologat,
de tip sau individual, ori căruia nu i s-a eliberat cartea de identitate a
vehiculului de către R.A.R. conform prevederilor prezentei ordonante.“
9. Articolul
7 va avea următorul cuprins:
“Art.7.
– (1) Omologarea natională de tip a unui vehicul în ceea ce priveste sistemele,
echipamentele, piesele, componentele si entitătile tehnice ale acestuia se
acordă de către R.A.R., la cererea fabricantului, a reprezentantului acestuia
sau a importatorului, persoană juridică română, dacă vehiculul îndeplineste
conditiile tehnice si administrative aplicabile.
(2) În baza omologării nationale de tip a unui vehicul în ceea ce priveste sistemele, echipamentele, piesele, componentele si entitătile tehnice ale acestuia, R.A.R. eliberează un certificat de omologare natională de tip.
(3)
De la data aderării României la Uniunea Europeană, omologarea comunitară (CE)
de tip a unui vehicul în ceea ce priveste sistemele, componentele si entitătile
tehnice ale acestuia se acordă de către R.A.R., la cererea fabricantului sau a
reprezentantului acestuia, dacă vehiculul îndeplineste conditiile tehnice si
administrative aplicabile armonizate cu legislatia comunitară în domeniu.
(4)
În baza omologării comunitare (CE) de tip a unui vehicul în ceea ce priveste
sistemele, componentele si entitătile tehnice ale acestuia, R.A.R. eliberează
un certificat de omologare comunitară (CE) de tip.
(5)
Omologarea internatională (CEE–ONU) de tip a unui vehicul în ceea ce priveste
echipamentele, piesele si componentele acestuia se acordă de către R.A.R., la
cererea fabricantului sau a reprezentantului acestuia, dacă vehiculul
îndeplineste conditiile tehnice si administrative aplicabile.
(6)
În baza omologării internationale (CEE–ONU) de tip a unui vehicul în ceea ce
priveste echipamentele, piesele si componentele acestuia, R.A.R. eliberează un
certificat de omologare internatională (CEE–ONU) de tip.“
10. Articolul
8 va avea următorul cuprins:
“Art.8.
– (1) Eliberarea certificatelor de omologare internatională (CEE–ONU) pentru
vehiculele rutiere în ceea ce priveste echipamentele, piesele si componentele
acestora se face în conformitate cu acordurile de la Geneva. Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si Turismului prin R.A.R. si, respectiv, R.A.R.
sunt desemnate de Guvernul României, parte contractantă la acordurile de la
Geneva, ca departament administrativ si, respectiv, serviciu tehnic, în
conformitate cu acordurile de la Geneva.
(2)
R.A.R. îndeplineste în numele Ministerului Transporturilor, Constructiilor si
Turismului procedurile administrative referitoare la aplicarea acordurilor de
la Geneva.“
11. Articolul
9 va avea următorul cuprins:
“Art.9.
– (1) Pentru mentinerea în circulatie, vehiculele rutiere înmatriculate sau
înregistrate în România care au suferit modificări prin care sunt afectate
caracteristicile mentionate în cartea de identitate a vehiculului trebuie
supuse omologării individuale si modificării cărtii de identitate a
vehiculului.
(2)
La modificările mentionate la alin. (1), în cazul interventiei la sistemele
care privesc siguranta circulatiei, protectia mediului, eficienta energetică si
protectia împotriva furturilor si care sunt reglementate de
directivele/regulamentele Uniunii Europene sau de regulamentele CEE–ONU,
trebuie utilizate numai echipamente, componente, entităti tehnice, piese si
materiale de exploatare de origine sau omologate ori certificate conform
legislatiei în vigoare.
(3)
Modificările mentionate la alin. (2) pot fi efectuate numai de operatori
economici autorizati de R.A.R., conform legislatiei în vigoare.“
12. Alineatul
(2) al articolului 10 va avea următorul cuprins:
“(2)
Datele despre vehicul se înscriu de către R.A.R. si, după caz, de către
detinătorul omologării de tip a întregului vehicul.“
13. După
alineatul (5) al articolului 10 se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu
următorul cuprins:
“(6)
La radierea unui vehicul rutier, ca urmare a casării acestuia sau a exportului,
autoritatea competentă care efectuează radierea are obligatia de a retine
cartea de identitate a vehiculului si de a o transmite R.A.R. Pe cartea de
identitate a vehiculului se va mentiona «Vehicul casat» sau «Vehicul exportat».“
14. Articolul
11 va avea următorul cuprins:
“Art.11.
– Eliberarea cărtii de identitate se face în următoarele conditii:
a)
în cazul omologării individuale, precum si în cazul vehiculelor rutiere deja
înmatriculate sau înregistrate în România, dacă vehiculul poate fi identificat
si corespunde legislatiei si reglementărilor aplicabile;
b)
în cazul existentei unei omologări nationale de tip a întregului vehicul
valabile, în baza copiei certificatului de omologare natională de tip a
întregului vehicul;
c)
de la data aderării României la Uniunea Europeană, în cazul existentei unei
omologări comunitare (CE) de tip a întregului vehicul valabile, în baza
certificatului de conformitate CE;
d)
de la data aderării României la Uniunea Europeană, în cazul vehiculelor prevăzute
la art. 1 alin. (5), dacă vehiculul corespunde din punct de vedere al stării
tehnice.“
15. Articolul
12 va avea următorul cuprins:
“Art.12.
– (1) Vehiculele rutiere prezentate în vederea omologării sau eliberării cărtii
de identitate a vehiculului, după caz, care nu pot fi identificate de către
R.A.R. din cauza lipsei sau modificării numerelor de identificare a acestora,
astfel cum au fost ele realizate de către constructor sau de către autoritătile
competente, după caz, nu pot obtine eliberarea cărtii de identitate a
vehiculului si nici eliberarea unuia dintre documentele mentionate la art. 13
alin. (5).
(2)
Vehiculele rutiere înmatriculate sau înregistrate în România, care nu pot fi
identificate, nu pot obtine eliberarea unuia dintre documentele mentionate la
art. 13 alin. (5) si nici eliberarea/modificarea cărtii de identitate a
vehiculului.“
16. Articolul
13 va avea următorul cuprins:
“Art.13.
– (1) La înmatriculare în România, detinătorii vehiculelor rutiere, cu exceptia
celor noi, vor face dovada efectuării de către R.A.R. a certificării
autenticitătii acestora.
(2)
Certificarea autenticitătii unui vehicul rutier constă, după caz, în:
a) atestarea faptului că principalele sale elemente de identificare sunt originale si/sau nu au fost supuse unor modificări neautorizate;
b)
atestarea identitătii vehiculului în raport cu datele mentionate în cartea de
identitate a acestuia;
c)
atestarea faptului că vehiculul nu figurează la data efectuării certificării
autenticitătii ca dat în urmărire pe plan intern sau international conform
bazelor de date aflate la dispozitia autoritătilor competente din România;
d)
atestarea faptului că formularul-tip al documentului care confirmă
înmatricularea anterioară a vehiculului, eliberat de autoritătile competente
din tara de provenientă, este autentic (numai pentru vehiculele aflate la prima
înmatriculare în România).
(3)
Activitatea de certificare a autenticitătii se efectuează prin metode
nedistructive de către specialistii R.A.R., în laboratoare organizate în
spatiile proprii sau în spatii apartinând unor operatori economici.
(4)
Certificarea autenticitătii se efectuează pentru: a) vehiculele rutiere
utilizate supuse omologării individuale în vederea primei înmatriculări în
România;
b)
vehiculele rutiere înmatriculate în România si care îsi schimbă detinătorul;
c)
vehiculele rutiere prevăzute la art. 1 alin. (5).
(5)
Pentru vehiculele care corespund din punct de vedere al certificării
autenticitătii, R.A.R. eliberează un certificat de autenticitate sau o notă de
identificare, după caz.
(6)
Pentru vehiculele care nu corespund din punct de vedere al certificării
autenticitătii, R.A.R. eliberează o notă de constatare.
(7)
Sunt exceptate de la certificarea autenticitătii autovehiculele destinate
competitiilor sportive si vehiculele istorice.
(8)
Certificatul de autenticitate al unui vehicul rutier sau nota de identificare a
acestuia, după caz, este valabil/valabilă timp de 60 de zile de la data
eliberării acestora.“
17. Articolul
131 va avea următorul cuprins:
“Art.131. – Pentru îndeplinirea
atributiilor sale conform prevederilor prezentei ordonante, R.A.R. are acces la
bazele de date referitoare la evidenta vehiculelor rutiere înmatriculate si
înregistrate în România, precum si la bazele de date privind vehiculele date în
urmărire pe plan intern si international aflate la dispozitia autoritătilor
competente din România, pe bază de protocol încheiat între autorităti.“
18. Articolul
14 va avea următorul cuprins:
“Art.14.
– (1) Constituie contraventii următoarele fapte: a) comercializarea unui
vehicul rutier care nu este omologat sau nu detine carte de identitate a
vehiculului eliberată de R.A.R. conform prevederilor prezentei ordonante, după
caz;
b)
mentinerea în circulatie a unui vehicul care a suferit modificări prin care au
fost afectate caracteristicile mentionate în cartea de identitate a
vehiculului, fără ca modificarea să fi fost mentionată în aceasta;
c)
nerespectarea cerintelor precizate la art. 9 alin. (2) si (3) referitoare la
efectuarea modificărilor la vehiculele rutiere înmatriculate sau înregistrate.
(2)
Se sanctionează cu amendă:
a)
de la 1.000 lei (RON) la 2.000 lei (RON) fapta prevăzută la alin. (1) lit. a);
b)
de la 300 lei (RON) la 500 lei (RON) faptele prevăzute la alin. (1) lit. b) si
c).
(3)
Contraventiile prevăzute la alin. (1) lit. a) si c) se constată si se
sanctionează de către personalul R.A.R. împuternicit în acest scop de către
Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
(4)
Contraventia prevăzută la alin. (1) lit. b) se constată si se sanctionează de
către personalul Inspectoratului General al Politiei împuternicit în acest scop
de către Ministerul Administratiei si Internelor.
(5)
Prevederile prezentei ordonante referitoare la contraventii se completează cu
cele ale Ordonantei Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobată cu modificări
si completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările si completările ulterioare.“
19. Articolul
15 va avea următorul cuprins:
“Art.15.
– (1) R.A.R., organism tehnic specializat al Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului, îndeplineste următoarele atributii în
conformitate cu prevederile prezentei ordonante:
a)
acordă omologarea natională de tip a întregului vehicul;
b)
acordă omologarea comunitară (CE) de tip a întregului vehicul, de la data
aderării României la Uniunea Europeană;
c)
acordă omologarea natională de tip a unui vehicul în ceea ce priveste
sistemele, echipamentele, piesele, componentele si entitătile tehnice ale
acestuia;
d)
acordă omologarea comunitară (CE) de tip a unui vehicul în ceea ce priveste
sistemele, componentele si entitătile tehnice ale acestuia, de la data aderării
României la Uniunea Europeană;
e)
acordă omologarea internatională (CEE–ONU) de tip a unui vehicul în ceea ce
priveste echipamentele, piesele si componentele acestuia;
f)
efectuează încercări necesare pentru verificarea îndeplinirii conditiilor
tehnice impuse în vederea acordării omologării nationale de tip a întregului
vehicul;
g)
efectuează încercări necesare pentru verificarea îndeplinirii conditiilor
tehnice impuse în vederea acordării omologării comunitare (CE) de tip a
întregului vehicul, de la data aderării României la Uniunea Europeană;
h)
efectuează încercări necesare pentru verificarea îndeplinirii conditiilor
tehnice impuse în vederea acordării omologării nationale de tip a unui vehicul
în ceea ce priveste sistemele, echipamentele, componentele si entitătile
tehnice ale acestuia;
i) efectuează încercări necesare pentru verificarea îndeplinirii conditiior tehnice impuse în vederea acordării omologării comunitare (CE) de tip a unui vehicul în ceea ce priveste sistemele, componentele si entitătile tehnice ale acestuia, de la data aderării României la Uniunea Europeană;
j)
efectuează încercări necesare pentru verificarea îndeplinirii conditiilor
tehnice impuse în vederea acordării omologării internationale (CEE–ONU) de tip
a unui vehicul în ceea ce priveste echipamentele, piesele si componentele
acestuia;
k)
verifică la detinătorul omologării de tip conformitatea productiei si ia
măsurile necesare pentru mentinerea acesteia pe toată durata de fabricatie a
tipului respectiv de vehicul;
l)
impune detinătorului omologării de tip mentionat la lit. k) remedierea
defectiunilor de fabricatie constatate în mod repetat la mai multe vehicule
rutiere de acelasi tip si care pun sau pot pune în pericol siguranta
circulatiei ori protectia mediului;
m)
supraveghează pe piată conformitatea cu tipul omologat a vehiculelor rutiere,
sistemelor, echipamentelor, componentelor si entitătilor tehnice ale acestora
introduse pe piată;
n)
supraveghează pe piată conformitatea materialelor de exploatare introduse pe
piată;
o)
acordă omologarea individuală a unui vehicul rutier;
p)
efectuează încercările necesare pentru verificarea îndeplinirii conditiilor
tehnice impuse în vederea acordării omologării individuale a unui vehicul;
r)
eliberează cartea de identitate a vehiculului;
s)
asigură modificarea cărtii de identitate a vehiculelor care au suferit
modificări prin care au fost afectate caracteristicile mentionate în cartea de
identitate a vehiculului;
t)
asigură eliberarea duplicatului la cartea de identitate a vehiculului;
u)
efectuează operatiunile impuse la certificarea autenticitătii vehiculelor si
eliberează certificatul de autenticitate, nota de identificare sau nota de
constatare, după caz.
(2)
În functie de neconformitătile constatate, R.A.R. poate impune detinătorilor
omologării de tip măsuri privind sistarea comercializării si/sau retragerea
lotului de vehicule neconforme, cu interdictia comercializării sau a folosirii
până la remediere ori retragerea din circulatie a vehiculelor neconforme cu
tipul omologat.
(3)
Cheltuielile datorate retragerii din circulatie, remedierii neconformitătilor
si repunerii în circulatie a vehiculelor sau, după caz, a lotului de vehicule
se suportă de către detinătorul omologării de tip.“
20. Articolul
16 va avea următorul cuprins:
“Art.16.
– (1) La epuizarea spatiului destinat înscrierii caracteristicilor tehnice ale
vehiculului ori a datelor de identitate ale detinătorilor, R.A.R. este obligat
să elibereze o nouă carte de identitate a vehiculului.
(2)
Pentru situatii speciale, Ministerul Transporturilor, Constructiilor si
Turismului poate aproba eliberarea cărtilor de identitate cu valabilitate
limitată în timp, dar nu mai mult de un an.“
21. Articolul
161 va avea următorul cuprins:
“Art.161. – (1) În cazul pierderii, furtului sau distrugerii cărtii
de identitate a vehiculului, R.A.R. poate emite un duplicat al cărtii de
identitate, cu avizul autoritătii competente care a efectuat înmatricularea sau
înregistrarea, după caz.
(2)
De asemenea, R.A.R. poate emite un duplicat al cărtii de identitate în cazul
refuzului de predare a cărtii de identitate constatat de executorul
judecătoresc cu ocazia executării silite.“
22. După
articolul 17 se introduce un nou articol, articolul 171, cu următorul cuprins:
“Art.171. – (1) Prin ordin al ministrului transporturilor,
constructiilor si turismului se stabilesc:
a)
categoriile de vehicule pentru care este obligatorie omologarea în vederea
înmatriculării sau înregistrării în România;
b)
categoriile de vehicule pentru care se aplică omologarea natională de tip a întregului
vehicul si categoriile de vehicule pentru care se aplică omologarea comunitară
de tip (CE) a întregului vehicul;
c)
procedura de acordare a omologării de tip a întregului vehicul;
d)
procedura de acordare a omologării de tip a vehiculului în ceea ce priveste
sistemele, echipamentele, componentele si entitătile tehnice ale acestuia;
e)
procedura de acordare a omologării individuale a vehiculului;
f)
procedura de certificare a autenticitătii vehiculelor;
g)
conditiile tehnice aplicabile în vederea acordării omologării de tip a
întregului vehicul;
h)
conditiile tehnice aplicabile în vederea acordării omologării de tip a
vehiculului în ceea ce priveste sistemele, echipamentele, componentele si
entitătile tehnice ale acestuia;
i)
conditiile tehnice aplicabile în vederea acordării omologării individuale a
vehiculului.
(2)
Prin ordin comun al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului,
al ministrului administratiei si internelor si al ministrului finantelor
publice se stabilesc instructiunile privind cartea de identitate a vehiculului.
(3) Pe data intrării în vigoare a ordinului prevăzut la alin. (2) se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 610/1992 privind cartea de identitate a vehiculului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 262 din 21 octombrie 1992, si Instructiunile ministrului de interne, ale ministrului finantelor si ale ministrului transporturilor nr. 290/2.802/1.189/1993 de aplicare a Hotărârii Guvernului nr. 610/1992 privind cartea de identitate a vehiculului, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 110 din 28 mai 1993.
(4)
Ordinele prevăzute la alin. (1) si (2) se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I, si se actualizează ori de câte ori este nevoie.“
Art.
II. – În
termen de 90 de zile de la data publicării prezentei ordonante în Monitorul
Oficial al României, Partea I, Ministerul Transporturilor, Constructiilor si
Turismului va actualiza Reglementările privind conditiile tehnice pe care
trebuie să le îndeplinească vehiculele rutiere în vederea admiterii în
circulatie pe drumurile publice din România – RNTR 2, aprobate prin Ordinul
ministrului lucrărilor publice, transporturilor si locuintei nr.
211/2003, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 275 din
18 aprilie 2003, cu modificările si completările ulterioare, precum si
Reglementările privind omologarea vehiculelor rutiere, a echipamentelor si a
componentelor pentru vehicule rutiere, eliberarea cărtii de identitate a
vehiculelor rutiere, certificarea autenticitătii si identificarea vehiculelor
rutiere – RNTR 7, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor,
constructiilor si turismului nr.
36/2003, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 575 din
11 august 2003, cu modificările si completările ulterioare.
Art.
III. –
Ordonanta Guvernului nr.
78/2000 privind omologarea vehiculelor rutiere si eliberarea cărtii de
identitate a acestora, în vederea admiterii în circulatie pe drumurile publice
din România, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 230/2003,
cu modificările si completările aduse prin prezenta ordonantă, după aprobarea
acesteia prin lege, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, dându-se textelor o nouă numerotare.
Art.
IV. – Prezenta
ordonantă intră în vigoare la 90 de zile de la data publicării în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului,
Gheorghe
Dobre
Ministrul
administratiei si internelor,
Vasile
Blaga
Ministrul
finantelor publice,
Ionel
Popescu
Bucuresti, 14 iulie 2005.
Nr. 35.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind organizarea si
functionarea Autoritătii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor
si a unitătilor din subordinea acesteia
În temeiul art. 108
din Constitutia
României, republicată, si al art. 56 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr.
42/2004 privind organizarea activitătii sanitar-veterinare si pentru
siguranta alimentelor, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
215/2004, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Art.
1. – (1) Autoritatea Sanitară Veterinară si pentru Siguranta Alimentelor,
denumită în continuare Autoritatea, se organizează si functionează ca
organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate
juridică, autoritate de reglementare în domeniul sanitar-veterinar si pentru
siguranta alimentelor, în subordinea Guvernului si în coordonarea ministrului
agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale.
(2)
Sediul Autoritătii este în municipiul Bucuresti, str. Negustori nr. 1B,
sectorul 2.
(3)
Autoritatea este reprezentată la nivel judetean de directiile
sanitar-veterinare si pentru siguranta alimentelor, iar la nivel local, de
circumscriptiile sanitar-veterinare zonale si de circumscriptiile
sanitar-veterinare si pentru siguranta alimentelor.
Art.
2. – Pentru realizarea obiectivelor din domeniul său de activitate Autoritatea
exercită următoarele functii:
a)
de strategie, prin care se elaborează, în conformitate cu politica Guvernului
si cu tendintele pe plan international, strategia în vederea asigurării si
garantării sănătătii animalelor, sănătătii publice, protectiei animalelor,
protectiei mediului si a sigurantei alimentelor;
b)
de reglementare, prin care se asigură, în conformitate cu strategia adoptată,
realizarea cadrului juridic si elaborarea reglementărilor specifice
activitătilor din domeniul sanitar-veterinar si al sigurantei alimentelor;
c)
de administrare a structurilor din subordine, prin care se asigură coordonarea
si gestionarea serviciilor pentru care statul este responsabil în domeniul
sanitar-veterinar si al sigurantei alimentelor;
d)
de reprezentare, prin care se asigură, în numele statului sau al Guvernului
României, reprezentarea pe plan intern si extern în domeniul său de activitate;
e)
de autoritate de stat, prin care se dispune si se asigură supravegherea si
controlul aplicării si respectării reglementărilor în domeniul său de
activitate.
Art.
3. – (1) În exercitarea functiilor prevăzute la art. 2 Autoritatea are
următoarele atributii principale:
A.
În domeniul sanitar-veterinar:
a)
organizează activitătile sanitar-veterinare publice pe întregul teritoriu al
tării, după o conceptie unitară, pentru asigurarea sănătătii animalelor,
sănătătii publice, protectiei animalelor, protectiei mediului si a sigurantei
alimentelor;
b)
conduce serviciile sanitar-veterinare de stat si stabileste organizarea si
necesitătile de finantare a acestora;
c)
elaborează norme sanitar-veterinare, aprobate prin ordin al presedintelui
Autoritătii, pentru domeniile de competentă ale serviciilor sanitar-veterinare,
unice si obligatorii pentru toate persoanele fizice si juridice;
d) stabileste
responsabilitătile generale ale medicilor veterinari;
e)
stabileste drepturile si obligatiile medicilor veterinari oficiali;
f)
stabileste drepturile si obligatiile medicilor veterinari de liberă practică
împuterniciti pentru efectuarea unor activităti sanitar-veterinare publice;
g)
participă la elaborarea sau avizarea conventiilor si acordurilor
interguvernamentale privind colaborarea în domeniul sanitar-veterinar;
h)
răspunde împreună cu Ministerul Sănătătii de organizarea si aplicarea măsurilor
necesare pentru prevenirea si combaterea bolilor comune omului si animalelor,
precum si pentru siguranta alimentelor;
i)
organizează, coordonează, gestionează si controlează activitatea privind
identificarea si înregistrarea animalelor;
j)
organizează, coordonează, gestionează si controlează activitatea posturilor de
inspectie la frontieră;
k)
organizează si asigură functionarea sistemului informatic sanitar-veterinar
national si conectarea acestuia la sistemul informatic veterinar comunitar;
l)
elaborează regulamentele de organizare si functionare ale serviciilor
sanitar-veterinare de stat si stabileste atributiile si responsabilitătile
acestora;
m)
organizează si concesionează, prin directiile sanitarveterinare si pentru
siguranta alimentelor judetene, activitătile sanitar-veterinare publice de
interes national si controlează efectuarea acestora de către medicii veterinari
de liberă practică împuterniciti;
n)
stabileste cerintele sanitar-veterinare pentru: anuntarea, declararea,
notificarea internă si internatională a oricărei suspiciuni de boală sau
îmbolnăvire; producerea, comercializarea, detinerea si utilizarea substantelor
tireostatice, hormonale, beta agoniste ori a altor substante similare, pentru
administrare la animale producătoare de hrană; supravegherea si monitorizarea
unor substante si a reziduurilor la animale vii, produse si subproduse
destinate consumului uman; supravegherea, prevenirea si controlul zoonozelor;
producerea, testarea, autorizarea, prescrierea, utilizarea, importul, comertul,
tranzitul si exportul de furaje medicamentate, aditivi furajeri si de hrană
concentrată pentru animale de companie; inspectii si controale
sanitarveterinare; organizarea si functionarea posturilor de inspectie la
frontieră, precum si procedurile de efectuare a acestor inspectii si controale;
producerea, testarea, autorizarea, depozitarea, transportul, comercializarea,
utilizarea, importul, tranzitul, exportul si comertul cu furaje, materii
furajere, premixuri, zooforturi, aditivi furajeri, furaje complete, furaje
suplimentare, furaje combinate, alte materii si produse utilizate în furajarea
si nutritia animalelor; producerea, testarea, autorizarea, depozitarea,
transportul, comercializarea, utilizarea, importul, tranzitul, exportul si
comertul cu produse medicinale veterinare;
o)
asigură supravegherea si controlul privind respectarea conditiilor generale din
domeniul alimentar prin punerea în practică a unor măsuri specifice care să
conducă la diminuarea incidentei si la eliminarea bolilor transmisibile de la animale
la om;
p)
elaborează programele nationale în domeniul sanitarveterinar, aprobate prin
ordin al presedintelui Autoritătii;
q)
controlează aplicarea normelor sanitar-veterinare;
r)
îndeplineste orice alte atributii stabilite prin acte normative în domeniul
sanitar-veterinar.
B.
În domeniul sigurantei alimentelor:
a)
elaborează si implementează strategia si legislatia privind siguranta
alimentelor;
b)
elaborează norme pentru siguranta alimentelor, aprobate prin ordin al
presedintelui, si, dacă este cazul, împreună cu autoritătile competente,
aprobate prin ordine comune;
c)
promovează si coordonează elaborarea metodologiilor unitare de evaluare a
riscului în domeniul sigurantei alimentelor;
d)
realizează evaluarea riscului si stabileste măsurile ce se impun atunci când
apare o problemă majoră ce poate periclita sănătatea oamenilor;
e)
coordonează activitătile de elaborare a codurilor de bună practică si altele
asemenea;
f)
coordonează metodologic activitatea de supraveghere si control privind
siguranta alimentelor, de la producerea materiilor prime până la distribuirea
alimentelor către consumator;
g)
asigură coordonarea elaborării si implementării politicilor guvernamentale în
domeniul sigurantei alimentelor si biotehnologiei;
h)
coordonează identificarea specialistilor în vederea participării la
activitătile “Codex Alimentarius“, precum si la activitătile organismelor si
organizatiilor nationale si internationale în domeniul specific de activitate;
i)
coordonează identificarea specialistilor în vederea participării la actiunile
organismelor si organizatiilor nationale si internationale în domeniul
standardizării, sigurantei si calitătii alimentelor;
j)
coordonează activitatea de control în domeniul sigurantei si calitătii
alimentelor, după modelul existent în tările din Uniunea Europeană;
k)
coordonează metodologic activitatea de control, testare si expertizare a
alimentelor, de la producerea materiilor prime până la distribuirea către
consumator;
l) realizează
si valorifică bazele de date proprii prin colectarea, clasificarea, corelarea,
actualizarea permanentă, arhivarea si diseminarea informatiilor privind
monitorizarea avizelor si a autorizatiilor privind siguranta alimentelor,
acordate de autoritătile publice cu atributii în acest domeniu, monitorizarea
rezultatelor actiunilor de supraveghere si control privind siguranta
alimentelor, precum si a cadrului legislativ în domeniu, datele statistice,
datele privind procesul de cercetare-dezvoltare;
m) coordonează
activitatea de formare, instruire si perfectionare a personalului implicat în
domeniul sigurantei alimentelor;
n)
furnizează avize stiintifice si asistentă tehnică în domeniul specific de
activitate;
o)
reprezintă punctul national de contact si coordonatorul la nivel national al
Sistemului rapid de alertă – SRA;
p)
organizează un punct permanent de contact pe baza unui îtelefon verde“, telefon
de urgentă de la care orice persoană fizică sau juridică poate obtine
informatii obiective si la care aceasta poate prezenta contestatii în domeniul
sigurantei alimentelor;
q)
îndeplineste orice alte atributii în domeniul sigurantei alimentelor, precum si
în domeniul reglementării alimentatiei si biotehnologiei;
r)
supraveghează si monitorizează, din punctul de vedere al sigurantei
alimentelor, operatorii economici care îsi desfăsoară activitatea în domeniul
industriei alimentare;
s)
participă la activitatea de standardizare, gradare si clasificare a produselor
agroalimentare, împreună cu celelalte institutii abilitate;
t)
reprezintă punctul de contact si tine permanent legătura cu autoritătile pentru
siguranta alimentelor constituite la nivel national si international;
u)
elaborează si promovează acte normative în domeniul sanitar-veterinar si al
sigurantei alimentelor si participă la promovarea reglementărilor în domeniul
calitătii alimentelor;
v)
elaborează programe nationale în domeniul sigurantei alimentelor, împreună cu
celelalte institutii abilitate;
x)
îndeplineste, în domeniul sigurantei alimentelor, atributiile stabilite prin
legislatia specifică.
(2)
Autoritatea asigură armonizarea cadrului legislativ national cu reglementările
din Uniunea Europeană în domeniul sanitar-veterinar si al sigurantei
alimentelor.
(3)
Autoritatea elaborează si promovează acte normative în domeniul
sanitar-veterinar si al sigurantei alimentelor.
(4)
Autoritatea întreprinde demersurile necesare în vederea obtinerii unor
contributii financiare comunitare pentru unele activităti în domeniul
sanitar-veterinar si al sigurantei alimentelor, în special pentru implementarea
unor prevederi ale legislatiei comunitare.
(5)
Autoritatea poate contracta servicii de consultantă în domeniul tehnologiei
informatiei si comunicării, relatiilor publice, organizării campaniilor de
promovare, educare si informare referitoare la activitatea specifică, precum si
în domeniul specific de activitate.
(6)
Autoritatea editează buletine informative si alte publicatii de specialitate,
în limita alocatiilor bugetare.
(7)
Autoritatea, prin specialistii din structura sa, stabiliti prin ordin al
presedintelui, coordonează măsurile ce se impun în situatiile de urgentă din
domeniul sanitar-veterinar si al sigurantei alimentelor si, atunci când este
cazul, se consultă cu celelalte institutii abilitate.
(8) În exercitarea atributiilor sale, Autoritatea colaborează cu ministerele, cu celelalte organe de specialitate din subordinea Guvernului, precum si cu alte autorităti ale administratiei publice centrale si locale si cu organisme interesate.
Art.
4. – (1) Autoritatea este condusă de un presedinte cu rang de secretar de stat,
ajutat de 2 vicepresedinti cu rang de subsecretar de stat, numiti prin decizie
a primuluiministru pe o perioadă de 5 ani.
(2)
Vicepresedintii exercită atributiile delegate de presedintele Autoritătii.
Răspunderile si atributiile vicepresedintilor se stabilesc prin ordin al
presedintelui Autoritătii.
(3)
În exercitarea atributiilor sale, presedintele Autoritătii emite ordine si
instructiuni. Ordinele si instructiunile cu caracter normativ se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
(4)
Presedintele Autoritătii este ordonator principal de credite.
(5)
Autoritatea are un secretar general, înalt functionar public, numit prin
decizie a primului-ministru, pe bază de concurs organizat în conditiile legii.
(6)
Secretarul general exercită atributiile prevăzute de Legea nr.
90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului României si a
ministerelor, cu modificările si completările ulterioare, si alte atributii
stabilite prin ordin al presedintelui Autoritătii.
(7)
Presedintele conduce Autoritatea si unitătile subordonate, numeste si
eliberează din functie personalul Autoritătii si conducerea unitătilor
subordonate, în conditiile legii.
(8)
Presedintele reprezintă Autoritatea în raporturile cu ministerele, cu
autoritătile administratiei publice, cu alte autorităti si institutii publice,
cu persoanele fizice si juridice din tară sau din străinătate, precum si în
justitie.
Presedintele
participă ca invitat la sedintele Guvernului în care se dezbat probleme din
domeniul sanitar-veterinar si al sigurantei alimentelor.
Art.
5. – (1) Structura organizatorică a Autoritătii este prevăzută în anexa nr. 1.
Prin ordin al presedintelui, în cadrul directiilor generale si al directiilor se
pot organiza, în conditiile legii, servicii, birouri, compartimente si
colective temporare.
(2)
Numărul maxim de posturi în aparatul propriu al Autoritătii este de 313,
inclusiv demnitarii si cabinetul presedintelui.
(3)
Personalul din cadrul Autoritătii si al directiilor sanitar-veterinare si
pentru siguranta alimentelor judetene si a municipiului Bucuresti este format
din functionari publici si din personal contractual.
(4)
Salarizarea personalului din structura Autoritătii se face potrivit prevederilor
legale aplicabile functionarilor publici si personalului contractual din cadrul
administratiei publice centrale.
(5)
Atributiile si responsabilitătile directiilor generale, directiilor,
birourilor, compartimentelor si structurilor din cadrul Autoritătii, precum si
circuitul intern al documentelor se stabilesc prin regulament de organizare si
functionare, care se aprobă prin ordin al presedintelui Autoritătii.
Art.
6. – În calitatea sa de coordonator al domeniului sanitar-veterinar si pentru
siguranta alimentelor, ministrul agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale
exercită următoarele atributii:
a)
analizează periodic rapoartele de activitate în domeniile coordonate si dispune
măsurile necesare;
b)
avizează proiectele de acte normative initiate de Autoritate si coordonează
politicile din domeniul sanitarveterinar si pentru siguranta alimentelor;
c)
monitorizează măsurile dispuse pentru îndeplinirea angajamentelor asumate în
procesul de integrare europeană în domeniul sanitar-veterinar si pentru
siguranta alimentelor;
d)
avizează numărul maxim de posturi din structura Autoritătii;
e)
avizează structura organizatorică a aparatului propriu al Autoritătii.
Art.
7. – (1) Unitătile care functionează în subordinea Autoritătii, precum si
numărul maxim de posturi al acestora sunt prevăzute în anexa nr. 2.
(2)
Directiile sanitar-veterinare si pentru siguranta alimentelor judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, sunt conduse de câte un director executiv
medic veterinar, ajutat de directori executivi adjuncti, numărul acestora fiind
stabilit cu respectarea prevederilor alin. (4) al art. XVI din titlul III al
cărtii a II-a din Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea
transparentei în exercitarea demnitătilor publice, a functiilor publice si în mediul
de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei, cu modificările si
completările ulterioare.
(3)
Institutele veterinare sunt conduse de câte un director, ajutat de 2 directori
adjuncti.
(4)
Redimensionarea circumscriptiilor sanitar-veterinare de asistentă teritoriale
se face în functie de complexitatea activitătii si de numărul de animale, la
propunerea directorului general al Directiei generale sanitare veterinare din
cadrul Autoritătii, prin ordin al presedintelui Autoritătii.
(5)
Numărul de posturi, structura organizatorică, statele de functii, precum si
regulamentul de organizare si functionare pentru unitătile subordonate se
aprobă prin ordin al presedintelui Autoritătii.
(6)
Salarizarea personalului din directiile sanitarveterinare si pentru siguranta
alimentelor judetene si a municipiului Bucuresti se face potrivit prevederilor
legale aplicabile personalului din serviciile publice deconcentrate ale
ministerelor, iar salarizarea personalului din cadrul institutelor veterinare
centrale se face potrivit prevederilor legale aplicabile personalului din
unitătile bugetare.
Art.
8. – În cadrul Autoritătii functionează Consiliul stiintific si Consiliul
consultativ.
Art.
9. – (1) Consiliul stiintific este format din cel putin 7 personalităti
recunoscute în domeniile de competentă ale Autoritătii.
(2)
Componenta si Regulamentul de organizare si functionare ale Consiliului
stiintific se stabilesc prin ordin al presedintelui Autoritătii.
(3) Consiliul stiintific se Ontruneste trimestrial sau ori de câte ori este necesar pentru examinarea si dezbaterea unor probleme din domeniul sanitar-veterinar si al sigurantei alimentelor si prezintă avizele stiintifice la solicitarea Autoritătii.
(4)
Consiliul stiintific poate fi consultat de către Autoritate cu privire la elaborarea
de acte normative din domeniul său de activitate.
(5)
Membrii Consiliului stiintific beneficiază de o indemnizatie de participare de
maximum 20% din indemnizatia brută a presedintelui Autoritătii.
Art.
10. – (1) Consiliul consultativ este format din reprezentanti ai ministerelor,
ai altor autorităti ale administratiei publice competente în domeniul
sanitarveterinar si pentru siguranta alimentelor si din reprezentanti ai
societătii civile.
(2)
Consiliul consultativ este prezidat de presedintele Autoritătii.
(3)
Consiliul consultativ se Ontruneste periodic, la solicitarea presedintelui
Autoritătii.
(4)
Consiliul consultativ are atributii în stabilirea prioritătilor în ceea ce
priveste cererile de consultări stiintifice privind identificarea, evaluarea si
managementul riscului, precum si al situatiilor de criză.
(5)
Componenta si Regulamentul de organizare si functionare ale Consiliului
consultativ se stabilesc prin ordin al presedintelui Autoritătii, la propunerea
ministerelor si a reprezentantilor societătii civile.
(6)
Consiliul consultativ se Ontruneste pentru examinarea si dezbaterea unor
probleme din domeniul sanitar-veterinar si al sigurantei alimentelor si
prezintă avizele consultative la solicitarea Autoritătii.
Art.
11. – În cadrul Autoritătii, la Directia generală siguranta alimentelor
functionează Secretariatul operational pentru Codex Alimentarius, ale cărui
componentă si atributii se stabilesc prin ordin al presedintelui Autoritătii.
Art.
12. – Autoritatea duce la îndeplinire atributiile în mod transparent si face
publice avizele stiintifice, rapoartele de activitate si alte documente de
interes public, în conditiile legii.
Art.
13. – Autoritatea asigură, în conditiile legii, accesul la documentele proprii
si ia măsuri ca părtile interesate să primească informatii obiective si
accesibile în domeniul său de activitate.
Art.
14. – (1) Sistemul rapid de alertă pentru notificarea riscurilor directe sau
indirecte privind sănătatea animalelor, sănătatea publică, protectia
animalelor, protectia mediului sau siguranta alimentelor se organizează sub
forma unei retele care reuneste Ministerul Sănătătii, Ministerul Agriculturii,
Pădurilor si Dezvoltării Rurale, Autoritatea Natională pentru Protectia
Consumatorilor si Autoritatea Natională Sanitară Veterinară si pentru Siguranta
Alimentelor.
(2)
Autoritatea reprezintă punctul national de contact si coordonatorul la nivel
national al Sistemului rapid de alertă si al Codex Alimentarius.
Art.
15. – (1) Finantarea cheltuielilor curente si de capital ale Autoritătii si ale
unitătilor din subordinea sa, prevăzute în anexa nr. 2, se asigură din venituri
proprii si din subventii acordate de la bugetul de stat.
(2)
În scopul realizării rolului si atributiilor ce îi revin, Autoritatea poate
beneficia de consultantă si asistentă tehnică de specialitate din străinătate,
precum si de programe de formare si perfectionare de specialitate a
personalului, în limita fondurilor disponibile, potrivit legii.
Art.
16. – (1) Autoritatea are în dotare un număr de 17 autoturisme pentru
transportul persoanelor din aparatul propriu, cu un consum lunar de carburanti
stabilit potrivit normativelor în vigoare, si 6 autolaboratoare cu un consum
stabilit potrivit alin. (2).
(2)
Unitătile care functionează în subordinea Autoritătii, prevăzute în anexa nr.
2, pot utiliza pentru activităti specifice un număr de autoturisme, conform
anexei nr. 3, cu un consum lunar de carburanti stabilit potrivit normativelor
în vigoare pentru transport de persoane, autolaboratoarele având consum
nenormat.
(3)
Directia Sanitar-Veterinară si pentru Siguranta Alimentelor Tulcea dispune,
suplimentar, de un autolaborator fluvial, având consum nenormat.
(4)
Cheltuielile aferente dotării si utilizării mijloacelor de transport prevăzute
la alin. (1)–(3) se vor efectua în limita sumelor aprobate anual prin legile
bugetare.
Art.
17. – În exercitarea atributiilor de serviciu personalul împuternicit al
Autoritătii poate dispune punerea sub sechestru sanitar-veterinar a produselor
alimentare necorespunzătoare, măsuri precum confiscarea, distrugerea,
incinerarea produselor alimentare improprii consumului si tăierea sau uciderea
animalelor, în conditiile legii, conform cerintelor sanitar-veterinare si
pentru siguranta alimentelor.
Art.
18. – Contractele-tip pentru efectuarea unor activităti sanitar-veterinare
publice, încheiate de directiile sanitar-veterinare si pentru siguranta
alimentelor judetene si a municipiului Bucuresti cu medicii veterinari de
liberă practică împuterniciti, se aprobă prin ordin al presedintelui
Autoritătii.
Art.
19. – Plata despăgubirilor prevăzute la art. 26 alin. (6) si (7) din Ordonanta
Guvernului nr.
42/2004, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
215/2004, cu modificările si completările ulterioare, se asigură de la
bugetul de stat prin bugetul Ministerului Agriculturii, Pădurilor si
Dezvoltării Rurale, titlul “Transferuri“.
Art.
20. – Contractele de prestări de servicii pentru aplicarea mărcilor auriculare,
precum si pentru alte servicii în domeniul sanitar-veterinar se încheie
potrivit reglementărilor legale în vigoare privind achizitiile publice.
Art.
21. – Sintagma medici veterinari cu atributii de inspector al Politiei
Sanitare Veterinare din legislatia în vigoare se înlocuieste cu sintagma inspector
al autoritătii veterinare si pentru siguranta alimentelor.
Art.
22. – Anexele nr. 1–3 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art.
23. – Pe data intrării în vigoare a prezentei ho.tărâri se abrogă Hotărârea
Guvernului nr.
308/2004 privind organizarea si functionarea Autoritătii Nationale Sanitare
Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor si a unitătilor din subordinea
acesteia, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 243 din 19
martie 2004, cu modificările si completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale,
Gheorghe
Flutur
Presedintele
Autoritătii Nationale Sanitare Veterinare si
pentru
Siguranta Alimentelor,
Răzvan
fiîru
Ministrul
sănătătii,
Mircea
Cinteză
Ministrul
muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Gheorghe
Barbu
Ministrul
finantelor publice,
Bucuresti, 14 iulie 2005.
Nr. 738.
ANEXE
UNITĂTI
care
functionează în subordinea Autoritătii Nationale Sanitare Veterinare si pentru
Siguranta Alimentelor
Institutii publice
finantate din subventii acordate de la bugetul de stat si din venituri proprii:
I.
Unităti cu personalitate juridică:
1.
Institutul de Diagnostic si Sănătate Animală;
2.
Institutul pentru Controlul Produselor Biologice si Medicamentelor de Uz
Veterinar;
3.
Institutul de Igienă si Sănătate Publică Veterinară;
4.
directiile sanitar-veterinare si pentru siguranta alimentelor judetene si a
municipiului Bucuresti, inclusiv laboratoarele veterinare de stat.
II.
Unităti fără personalitate juridică:
1.
circumscriptiile sanitar-veterinare zonale;
2.
circumscriptiile sanitar-veterinare si pentru siguranta alimentelor.
NOTĂ:
Numărul
maxim de posturi pentru aceste unităti este de 3.688.
ANEXA Nr. 3
NORMATIV
de
autovehicule pentru activităti specifice desfăsurate de Autoritatea Natională
Sanitară Veterinară si pentru Siguranta Alimentelor si de unitătile din
subordine
Nr. crt. |
Denumirea
unitătii |
Numărul
maxim de autovehicule pentru activităti specifice |
|
Total |
din
care: |
||
1. |
Autoritatea Natională Sanitară Veterinară si pentru Siguranta
Alimentelor |
23 |
17 autoturisme, din care: – 8 pentru aparatul central –
transport de persoane; – 9 pentru posturile de
inspectie la frontieră (PIF); 6 autolaboratoare, din care: – 3 pentru PIF; – 1 pentru controlul privind
siguranta alimentelor; – 1 pentru controlul privind
sănătatea animală; – 1 pentru controlul privind
sănătatea publică |
2. |
Directiile sanitar-veterinare
si pentru siguranta alimentelor |
6/unitate |
2 autoturisme, din care: – pentru transport de
persoane – conducerea directiilor sanitar-veterinare si pentru
siguranta alimentelor; – parc comun; 3 autolaboratoare pentru: – recoltare de probe pentru
siguranta alimentelor; – recoltare de probe pentru
sănătatea animală; – controlul laptelui si
produselor lactate; 1 autoagregat pentru
dezinfectie |
3. |
Institutul de Diagnostic si
Sănătate Animală |
8 |
2 autoturisme pentru: – transport de persoane
pentru interventii rapide privind suspiciunea unor
boli; – transport pentru evaluare
veterinară; 6 autolaboratoare pentru: – transport de cadavre; – transport de probe test; – transport de probe de
laborator; – decontaminare; – situatii speciale; – autoutilitară pentru transport
de biobază |
4. |
Institutul de Igienă si
Sănătate Publică Veterinară |
4 |
2 autoturisme pentru: – deplasare pentru control în
teritoriu; – transport de mărfuri; 2 autolaboratoare pentru: – recoltare de probe; – examene rapide de laborator
în teritoriu |
5. |
Institutul pentru Controlul
Produselor Biologice |
4 |
2 autoturisme pentru: si Medicamentelor de Uz
Veterinar – deplasare pentru controlul în teritoriu si administratie; – testare clinică în
teritoriu; 2 autolaboratoare pentru: – circulatia produselor
medicinale în teritoriu; – recoltare de probe |
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind transmiterea
unor bunuri apartinând domeniului public al statului din administrarea Consiliului
Local al Municipiului Brăila în administrarea Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului si concesionarea, prin atribuire directă, către
Compania Natională “Administratia Porturilor Dunării Maritime“ – S.A. Galati
În temeiul art. 108
din Constitutia
României, republicată, al art. 12 alin. (1) si (2) din Legea nr.
213/1998 privind proprietatea publică si regimul juridic al acesteia, cu
modificările si completările ulterioare, al art. 40 alin. (2) din Legea nr.
219/1998 privind regimul concesiunilor, cu modificările si completările
ulterioare, si al art. 11 lit. m) din Legea nr.
90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului României si a
ministerelor, cu modificările si completările ulterioare,
în
conformitate cu prevederile art. 10 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr.
42/1997 privind transportul naval, republicată, si ale art. 4 si 22 din
Ordonanta Guvernului nr.
22/1999 privind administrarea porturilor si a căilor navigabile, precum si
desfăsurarea activitătilor de transport naval în porturi si pe căi navigabile,
republicată,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Art.
1. – Se aprobă transmiterea bunurilor apartinând domeniului public al statului,
aflate în portul Brăila, prevăzute în anexa care face parte integrantă din
prezenta hotărâre, din administrarea Consiliului Local al Municipiului Brăila
în administrarea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
Art.
2. – (1) Se aprobă concesionarea, prin atribuire directă, către Compania
Natională “Administratia Porturilor Dunării Maritime“ – S.A. Galati a bunurilor
prevăzute la art. 1, pentru îndeplinirea unui program unitar de dezvoltare a
infrastructurilor portuare si pentru realizarea de noi infrastructuri publice,
în conditiile legii.
(2)
Bunurile prevăzute la alin. (1) vor fi folosite potrivit destinatiei si
scopului în care au fost construite, pentru asigurarea operării, tranzitului,
exploatării, reparării si aprovizionării navelor, în conformitate cu legislatia
în vigoare.
Art.
3. – Personalul de specialitate necesar desfăsurării activitătilor în portul
Brăila va fi preluat de Compania Natională “Administratia Porturilor Dunării
Maritime“ – S.A. Galati, din cadrul Consiliului Local al Municipiului Brăila,
pe baza organigramei si normativului de personal stabilite conform Statutului
Companiei Nationale “Administratia Porturilor Dunării Maritime“ – S.A. Galati,
criteriilor de selectie prevăzute în contractul colectiv de muncă al companiei
si prevederilor legislatiei muncii.
Art.
4. – Predarea-preluarea bunurilor prevăzute la art. 1 se face pe bază de
protocol încheiat între părtile interesate, în urma inventarierii bunurilor de
către acestea, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a
prezentei hotărâri.
Art.
5. – (1) Compania Natională “Administratia Porturilor Dunării Maritime“ – S.A.
Galati se substituie Consiliului Local al Municipiului Brăila în toate
drepturile si obligatiile care decurg din raporturile juridice ale acesteia cu
tertii, inclusiv în acele litigii aflate pe rolul instantelor de judecată,
referitoare la bunurile prevăzute la art. 1, cu exceptia acelor litigii al
căror obiect îl constituie creantele si obligatiile de plată ale Consiliului
Local al Municipiului Brăila, existente la data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri.
(2)
Toate creantele si obligatiile de plată ale Consiliului Local al Municipiului
Brăila, referitoare la bunurile prevăzute la alin. (1), existente la data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri, vor fi încasate, respectiv plătite,
de Consiliul Local al Municipiului Brăila.
Art.
6. – Hotărârea Guvernului nr.
535/2000 privind transmiterea unor bunuri apartinând domeniului public al
statului din administrarea Companiei Nationale “Administratia Porturilor
Dunării Maritime“ – S.A. Galati în administrarea Regiei Autonome “Administratia
Zonei Libere Brăila“ si a Consiliului Local al Municipiului Brăila si anexa nr.
2 “Inventarul bunurilor care apartin domeniului public al Municipiului Brăila“
la Hotărârea Guvernului nr.
363/2002 privind atestarea domeniului public al judetului Brăila, precum si
al municipiului, oraselor si comunelor din judetul Brăila se modifică în mod
corespunzător.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului,
Gheorghe
Dobre
Ministrul
administratiei si internelor,
Vasile
Blaga
Ministrul
finantelor publice,
Ionel
Popescu
Bucuresti, 14 iulie 2005.
Nr. 758.
ANEXĂ*)
LISTA
cuprinzând
bunurile apartinând domeniului public al statului, care se transmit din
administrarea Consiliului Local al Municipiului Brăila în administrarea
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului si se concesionează,
prin atribuire directă, Companiei Nationale “Administratia Porturilor Dunării
Maritime“ – S.A. Galati
privind încetarea
mandatului unui membru al Plenului Oficiului National de Prevenire si Combatere
a Spălării Banilor si numirea în functie pe postul rămas vacant a altui membru
În temeiul art. 108
din Constitutia
României, republicată, si al art. 19 alin. (5) si alin. (13) lit. b) din
Legea nr.
656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spălării banilor, cu
modificările ulterioare,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Art.
1. – În conformitate cu prevederile art. 19 alin. (13) lit. b) din Legea nr.
656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spălării banilor, cu
modificările ulterioare, încetează mandatul de membru al Plenului Oficiului
National de Prevenire si Combatere a Spălării Banilor, exercitat de doamna
Daniela Plescan, reprezentant al Băncii Nationale a României.
Art.
2. – Se numeste în functia de membru al Plenului Oficiului National de
Prevenire si Combatere a Spălării Banilor doamna Adriana Luminita Popa,
reprezentant al Băncii Nationale a României.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Seful
Cancelariei Primului-Ministru,
Aleodor
Marian Frâncu
Ministrul
delegat pentru coordonarea Secretariatului General
al
Guvernului,
Mihai
Alexandru Voicu
Bucuresti, 14 iulie 2005.
Nr. 766.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind stabilirea
continutului mandatului acordat Autoritătii pentru Valorificarea Activelor
Statului în conformitate cu art. II din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
68/2005 pentru modificarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 3/2004
privind finalizarea investitiei “Turnătoria de tuburi de presiune din fontă
ductilă“ pe platforma Sidermet Călan si stabilirea unor măsuri pentru
finalizarea proiectului Donasid Călărasi
În
temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, si al art. II alin. (2) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
68/2005 pentru modificarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
3/2004 privind finalizarea investitiei “Turnătoria de tuburi de presiune
din fontă ductilă“ pe platforma Sidermet Călan si stabilirea unor măsuri pentru
finalizarea proiectului Donasid Călărasi,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol
unic. – Se stabileste continutul mandatului acordat Autoritătii pentru
Valorificarea Activelor Statului în vederea semnării unui contract privind
obligatiile asumate si rezultate din privatizarea Societătii Comerciale
“SIDERCA“ – S.A. Călărasi prin constituirea societătii mixte Societatea
Comercială “DONASID“ – S.A. Călărasi, cu SIPROFER A.G. Elvetia si Societatea
Comercială “SIDERCA“ – S.A. Călărasi, prevăzut în anexa*) care face parte
integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Seful
Cancelariei Primului-Ministru,
Aleodor
Marian Frâncu
Presedintele
Autoritătii pentru Valorificarea Activelor Statului,
Gabriel
Ionel Zbîrcea
Ministrul
economiei si comertului,
Ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului,
Gheorghe
Dobre
Ministrul
finantelor publice,
Ionel
Popescu
Bucuresti, 14 iulie 2005.
Nr. 767.
*) Anexa se comunică Autoritătii
pentru Valorificarea Activelor Statului.
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE
ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL ECONOMIEI SI
COMERTULUI
pentru aprobarea unui
contract de concesiune privind concesionarea unui serviciu public de
distributie a energiei electrice
Având în vedere
prevederile Hotărârii Guvernului nr.
1.048/2004 pentru aprobarea continutului-cadru al caietului de sarcini, a
contractului-cadru de concesiune si a procedurii pentru acordarea concesiunii
serviciului public privind distributia energiei electrice, astfel cum a fost
modificată prin Hotărârea Guvernului nr.
2.412/2004, si ale Hotărârii Guvernului nr.
109/2005,
în
temeiul art. 5 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr.
738/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Economiei si
Comertului, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul
economiei si comertului emite următorul ordin:
Art.
1. – Se aprobă Contractul de concesiune nr. 5 din 20 iunie 2005 a serviciului
de distributie a energiei electrice în zona III – care cuprinde judetele Bacău,
Botosani, Iasi, Neamt, Suceava si Vaslui, încheiat între Ministerul Economiei
si Comertului si Societatea Comercială Filiala de Distributie si Furnizare a
Energiei Electrice “Electrica Moldova“ – S.A.
Art.
2. – Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
economiei si comertului,
Codrut
Ioan Seres
Bucuresti, 15 iulie 2005.
Nr. 403.
MINISTERUL ECONOMIEI SI
COMERTULUI
pentru aprobarea unui
contract de concesiune privind concesionarea unui serviciu public de
distributie a energiei electrice
Având
în vedere prevederile Hotărârii Guvernului nr.
1.048/2004pentru
aprobarea continutului-cadru al caietului de sarcini, a contractului-cadru de
concesiune si a procedurii pentru acordarea concesiunii serviciului public
privind distributia energiei electrice, astfel cum a fost modificată prin
Hotărârea Guvernului nr.
2.412/2004, si ale
Hotărârii Guvernului nr.
109/2005,
în
temeiul art. 5 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr.
738/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Economiei si
Comertului, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul
economiei si comertului emite următorul ordin:
Art.
1. – Se aprobă Contractul de concesiune nr. 6 din 20 iunie 2005 a serviciului
de distributie a energiei electrice în zona IV – care cuprinde judetele Dolj,
Mehedinti, Gorj, Vâlcea, Arges, Olt si Teleorman, încheiat între Ministerul
Economiei si Comertului si Societatea Comercială Filiala de Distributie si
Furnizare a Energiei Electrice “Electrica Oltenia“ – S.A.
Art.
2. – Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
economiei si comertului,
Codrut
Ioan Seres
Bucuresti, 15 iulie 2005.
Nr. 404.