MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P
A R T E A I
Anul
173 (XVII) - Nr. 478 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Marti, 7 iunie 2005
SUMAR
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 215 din
14 aprilie 2005 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 215 alin. 3 si 4 din Codul penal
Decizia nr. 225 din 21 aprilie 2005 referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
55/2004 pentru modificarea Codului de procedură penală
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
706. – Ordin al ministrului afacerilor externe privind
intrarea în vigoare a unor tratate semnate de România cu alte state
ACTE
ALE CONSILIULUI SUPERIOR AL MAGISTRATURII
193. – Hotărâre pentru modificarea Regulamentului privind
concursul de admitere si examenul de absolvire a Institutului National al
Magistraturii
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din
14 aprilie 2005
referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 215 alin. 3 si 4 din Codul penal
Ioan
Vida – presedinte
Nicolae
Cochinescu – judecător
Aspazia
Cojocaru – judecător
Constantin
Doldur – judecător
Acsinte
Gaspar – judecător
Kozsokár
Gábor – judecător
Petre
Ninosu – judecător
Ion
Predescu – judecător
Serban
Viorel Stănoiu – judecător
Marinela
Mincă – procuror
Afrodita
Laura Tutunaru – magistrat-asistent
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
215 alin. 3 si 4 din Codul
penal, exceptie ridicată de Silviu Iulian Pamfile în Dosarul nr. 3.493/2004
al Curtii de Apel Ploiesti – Sectia penală. La apelul nominal lipsesc părtile,
fată de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca neîntemeiată, deoarece norma penală criticată
pedepseste fapta săvârsită cu vinovătie, si nu o eroare contractuală.
Dispozitiile fundamentale ale art. 45 si ale art. 135 alin. (2) lit. a)
statuează că libertatea economică si libertatea contractuală trebuie să se
exercite în conditiile stabilite de lege, si nu în afara acesteia.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin
Încheierea din 26 ianuarie 2005, pronuntată în Dosarul nr. 3.493/2004, Curtea
de Apel Ploiesti – Sectia penală a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 215 alin. 3 si 4 din Codul penal.
Exceptia
a fost ridicată de Silviu Iulian Pamfile în dosarul penal cu numărul de mai
sus, având drept obiect solutionarea unui recurs.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine că
dispozitiile legale criticate sunt neconstitutionale, deoarece prin
incriminarea unor fapte ce tin de activitatea comercială se instituie o
sanctiune penală ce nesocoteste libertatea comertului si libertatea
contractuală, în conditiile în care, în opinia sa, o eventuală eroare
contractuală sau neîndeplinirea unei obligatii contractuale pot fi sanctionate
doar în materie civilă. Într-o atare situatie, aplicarea unor sanctiuni penale
contravine si dispozitiilor din art. 1 al Protocolului nr. 4 aditional la
Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale,
referitoare la interdictia privării de libertate a unei persoane pentru
singurul motiv că nu este în măsură să execute o obligatie contractuală.
Curtea
de Apel Ploiesti – Sectia penală opinează că exceptia de neconstitutionalitate este
neîntemeiată, deoarece incriminarea penală a înselăciunii în contracte sau prin
emiterea unui cec, stiind că pentru valorificarea acestuia nu există provizia
sau acoperirea necesară în scopul arătat în alin. 1, dacă s-a pricinuit o
pagubă posesorului cecului, nu reprezintă o încălcare a libertătii comertului
sau a libertătii economiei.
În
toate legislatiile europene, înselăciunea, frauda sau escrocheria au fost
incriminate si sanctionate ca fapte de natură penală în scopul protejării celor
ce-si exercită cu bună-credintă drepturile si libertătile economice, comerciale
ori contractuale.
Potrivit
art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul
României apreciază
că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată, deoarece textul legal
criticat incriminează infractiunea de înselăciune care nu trebuie confundată cu
neexecutarea unei obligatii contractuale. Asa cum rezultă din chiar cuprinsul
art. 215 alin. 3 din Codul
penal, pentru existenta laturii obiective fapta trebuie să fi fost
săvârsită în asa fel încât, fără această eroare, cel înselat nu ar fi
încheiat contractul în conditiile stipulate. Stabilirea existentei tuturor
elementelor constitutive ale infractiunii este însă atributul exclusiv al
instantei de judecată.
Dispozitiile
constitutionale ale art. 135 referitoare la economie trebuie
interpretate în legătură cu art. 45 consacrat libertătii economice, în sensul
că ideea garantării accesului neîngrădit la libera initiativă este privită prin
prisma sarcinilor prevăzute la art. 135 alin. (2) si, pe cale de consecintă, nu
se poate retine încălcarea de către textul legal criticat a acestor prevederi
fundamentale.
Avocatul
Poporului consideră
că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată, deoarece prevederile art.
215 alin. 3 si 4 din Codul
penal nu îngrădesc libertatea economică si nici libertatea comertului si nu
sanctionează neîndeplinirea unei obligatii contractuale, ci înselăciunea
practicată la încheierea ori executarea unui contract, ca atentat la bunurile
persoanei prin amăgire. Această infractiune este prevăzută în toate
legislatiile penale.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei
de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului
Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională constată că a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 215 alin. 3
si 4 din Codul penal,
cu următorul continut: “Inducerea sau mentinerea în eroare a unei persoane
cu prilejul încheierii sau executării unui contract, săvârsită în asa fel
încât, fără această eroare, cel înselat nu ar fi încheiat sau executat
contractul în conditiile stipulate, se sanctionează cu pedeapsa prevăzută în
alineatele precedente, după distinctiile acolo arătate.
Emiterea
unui cec asupra unei institutii de credit sau unei persoane, stiind că pentru
valorificarea lui nu există provizia sau acoperirea necesară, precum si fapta
de a retrage, după emitere, provizia, în totul sau în parte, ori de a interzice
trasului de a plăti înainte de expirarea termenului de prezentare, în scopul
arătat în alin. 1, dacă s-a pricinuit o pagubă posesorului cecului, se
sanctionează cu pedeapsa prevăzută în alin. 2.“
Autorul
exceptiei de neconstitutionalitate sustine că prin dispozitiile legale
criticate sunt încălcate prevederile constitutionale ale art. 11 si ale art.
20, prin raportare la art. 1 din Protocolul nr. 4 aditional la Conventia pentru
apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale, precum si ale art.
45 referitoare la Libertatea economică si ale art. 135 alin. (2) lit. a)
din Constitutie referitoare la asigurarea de către statul român a libertătii
comertului. Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că,
asupra constitutionalitătii dispozitiilor art. 215 alin. 3 si 4 din Codul penal, s-a mai
pronuntat, prin raportare la art. 20 din Constitutie, prin Decizia nr.
173 din 4 noiembrie 1999, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 624 din 21 decembrie 1999, în sensul respingerii acesteia. Cu
acel prilej, Curtea a retinut că atât alin. 3, cât si alin. 4 al art. 215 din Codul penal incriminează
înselăciunea ca o gravă faptă antisocială contra patrimoniului, constând în
înselarea încrederii participantilor la raporturile juridice patrimoniale, fapt
absolut intolerabil în cadrul acestora. De altfel, în toate sistemele de drept
înselăciunea ori escrocheria este o faptă incriminată si sever sanctionată.
Cele statuate prin decizia mentionată îsi mentin valabilitatea, întrucât în
prezenta cauză nu au intervenit elemente noi care să justifice schimbarea
jurisprudentei Curtii.
Cu
privire la încălcarea dispozitiilor constitutionale ale art. 45 referitoare la Libertatea
economică si ale art. 135 alin. (2) lit. a) referitoare la asigurarea de
către statul român a libertătii comertului, Curtea retine că, asa cum rezultă
din chiar continutul textului criticat, elementul material al infractiunii de
înselăciune are drept premisă o actiune si, respectiv, o omisiune care induce
cocontractantul într-o eroare determinantă la încheierea ori executarea
actului. Dacă eroarea nu ar fi existat, contractul nu s-ar fi încheiat sau
executat în conditiile respective. Prin urmare, nu poate fi confundată
infractiunea de înselăciune cu neexecutarea unei obligatii contractuale. De
aceea, invocarea dispozitiilor constitutionale mentionate, precum si a celor
ale art. 11 din Pactul international cu privire la drepturile civile si
politice, privitoare la interzicerea sanctionării penale a neexecutării unei
obligatii contractuale, este total nepertinentă.
Pentru
considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutie, precum si al art. 1–3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art.
29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În
numele legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 215 alin. 3 si 4 din Codul penal, exceptie
ridicată de Silviu Iulian Pamfile în Dosarul nr. 3.493/2004 al Curtii de Apel
Ploiesti – Sectia penală.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 14 aprilie 2005.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof.
univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Afrodita
Laura Tutunaru
din
21 aprilie 2005
referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 55/2004 pentru modificarea Codului de procedură penală
Ioan
Vida – presedinte
Nicolae
Cochinescu – judecător
Constantin
Doldur – judecător
Acsinte
Gaspar – judecător
Kozsokár
Gábor – judecător
Petre
Ninosu – judecător
Ion
Predescu – judecător
Serban
Viorel Stănoiu – judecător
Nicoleta
Grigorescu – procuror
Florentina
Geangu – magistrat-asistent
Pe
rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
55/2004, exceptie ridicată de Ionel Rădulescu în Dosarul nr. 2.425/P/2004
al Tribunalului Arges – Sectia penală.
La
apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Reprezentantul
Ministerului Public, făcând referire la jurisprudenta Curtii Constitutionale în
materie, pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca
neîntemeiată.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin
Încheierea din 9 decembrie 2004, pronuntată în Dosarul nr. 2.425/P/2004, Tribunalul
Arges – Sectia penală a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
55/2004 pentru modificarea Codului de procedură penală, exceptie
ridicată de Ionel Rădulescu în dosarul mentionat având ca obiect solutionarea
recursului declarat de acesta împotriva Încheierii de sedintă din data de 7
decembrie 2004, pronuntată de Judecătoria Pitesti, prin care s-a respins
cererea de recuzare a completului de judecată.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine că prevederile legale criticate, potrivit
cărora alin. 7 al art. 52 din Codul de procedură penală se abrogă, urmând ca
încheierea instantei de judecată prin care s-a respins cererea de recuzare să
poată fi atacată numai o dată cu sentinta sau decizia recurată, sunt contrare
dispozitiilor constitutionale privind dreptul la apărare.
Tribunalul
Arges – Sectia penală, exprimându-si opinia asupra exceptiei, apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată, întrucât, “prin intrarea în vigoare a
dispozitiilor legale criticate, nu se aduce atingere dreptului la apărare al
persoanei care a formulat o cerere de recuzare, ci s-a avut în vedere
necesitatea eliminării neîntârziate a posibilitătii de exercitare abuzivă a
drepturilor procesuale, care ar impieta asupra desfăsurării în conditii normale
a procesului penal“.
În
conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul
apreciază că
exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată, deoarece prin Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr.
55/2004 legiuitorul a realizat o unitate de reglementare în materie penală
si civilă, consacrând o solutie legislativă similară celei prevăzute în art. 34
din Codul de procedură civilă.
Se arată, totodată, că dispozitiile Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
55/2004 se circumscriu domeniului de reglementare a procedurii de judecată,
care, potrivit dispozitiilor art. 126 alin. (2) din Constitutie, este atributul
exclusiv al legiuitorului.
Avocatul
Poporului consideră
că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată. Faptul că, prin
dispozitiile legale criticate, se elimină calea de atac a recursului împotriva
încheierii prin care s-a respins cererea de recuzare nu este de natură să aducă
atingere dreptului la apărare. Exercitarea căilor de atac împotriva
încheierilor o dată cu hotărârea prin care s-a solutionat fondul cauzei oferă
părtilor suficiente garantii procesuale pentru apărarea drepturilor,
libertătilor si intereselor lor legitime. Se arată, totodată, că textele legale
criticate sunt norme de procedură si reprezintă optiuni ale legiuitorului,
conforme cu prevederile art. 126 alin. (2) din Constitutie.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la
exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului
Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din
Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr.
55 din 25 iunie 2004 pentru modificarea Codului de procedură penală,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 592 din 1 iulie 2004,
având următorul cuprins:
“Articol
unic – Alineatul 7 al articolului 52 din Codul de procedură penală,
republicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 78 din 30 aprilie
1997, cu modificările si completările ulterioare, se abrogă.“
Aceste
dispozitii sunt considerate de autorul exceptiei ca fiind neconstitutionale în
raport cu prevederile art. 24 din Constitutie, potrivit cărora: “(1) Dreptul
la apărare este garantat. (2) În tot cursul procesului, părtile au dreptul să
fie asistate de un avocat, ales sau numit din oficiu.“
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, se constată că asupra constitutionalitătii
dispozitiilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
55/2004, în raport cu alte prevederi din Legea fundamentală decât cele
invocate de autorul exceptiei de fată, Curtea s-a mai pronuntat prin Decizia nr.
555 din 16 decembrie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 145 din 17 februarie 2005, precum si, mai recent, prin Decizia nr.
181 din 29 martie 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 403 din 12 mai 2005, statuând că acest act normativ este constitutional.
Cu acel prilej, s-a retinut că «recursul constituie una dintre căile de atac
prevăzute de lege, cu privire la care Constitutia statuează, în art. 129, că se
poate exercita, “în conditiile legii“. Deplina competentă în ceea ce
priveste stabilirea acestor conditii revine legiuitorului, în acest sens fiind
prevederile constitutionale ale art. 126 alin. (2), potrivit cărora “Competenta
instantelor judecătoresti si procedura de judecată sunt prevăzute numai prin
lege“. Abrogarea, prin actul normativ criticat, a dispozitiilor procedural
penale care reglementau recursul împotriva încheierii de respingere a recuzării
s-a realizat, asadar, de către legiuitor în temeiul prerogativelor sale
constitutionale, fiind determinată de ratiuni de politică penală, respectiv de “necesitatea
eliminării neîntârziate a posibilitătii de exercitare abuzivă a drepturilor
procesuale, care impietează asupra desfăsurării în conditii normale a
procesului penal si poate conduce la punerea în libertate a unor infractori
periculosi“, astfel cum se mentionează în mod expres în preambulul
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
55/2004. Asa fiind, actul normativ criticat nu numai că nu aduce atingere
prevederilor constitutionale, ci constituie o aplicare a acestora, legiuitorul
fiind preocupat de asigurarea exigentelor unui proces echitabil, prin
împiedicarea exercitării abuzive a drepturilor procesuale si prin asigurarea
celeritătii procesului penal (solutionarea cauzei într-un termen rezonabil
fiind una dintre exigente)». Aceste considerente îsi păstrează valabilitatea si
în cauza de fată. În spetă, faptul că încheierea prin care s-a respins cererea
de recuzare nu poate fi atacată separat cu recurs nu aduce nici o atingere
dreptului la apărare, consacrat de prevederile art. 24 din Constitutie, câtă
vreme dispozitiile Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
55/2004 nu înlătură în nici un mod posibilitatea părtilor de a-si angaja un
apărător, de a fi asistate de acesta si de a se prevala de toate garantiile
procesuale prevăzute de lege. Dimpotrivă, în temeiul prevederilor art. 361
alin. 2 si ale art. 3851
alin. 2 din Codul de procedură penală,
partea interesată are la dispozitie căile de atac împotriva hotărârii
judecătoresti prin care se solutionează fondul cauzei, putând să îsi exercite
pe deplin dreptul la apărare.
Fată
de cele arătate, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutie, precum si al art. 1–3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art.
29 alin. (1) si (6) din Legea nr.
47/1992,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În
numele legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr.
55/2004, exceptie ridicată de Ionel Rădulescu în Dosarul nr. 2.425/P/2004
al Tribunalului Arges – Sectia penală.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 21 aprilie 2005.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof.
univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Florentina
Geangu
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL AFACERILOR EXTERNE
privind intrarea în
vigoare a unor tratate semnate de România cu alte state
În
temeiul art. 25 alin. (9) din Legea nr.
590/2003 privind tratatele, potrivit căruia prin ordin al ministrului
afacerilor externe se face cunoscută intrarea în vigoare a tratatelor
internationale încheiate de România cu alte state, care se publică, fără plată,
în Monitorul Oficial al României, Partea I, constatând că România a îndeplinit
procedurile legale necesare pentru intrarea în vigoare a tratatelor
internationale enumerate mai jos,
ministrul
afacerilor externe emite prezentul ordin.
Art.
1. – La data de 25 aprilie 2005 a intrat în vigoare Acordul dintre Guvernul
României si Guvernul Republicii Azerbaidjan privind cooperarea în combaterea
traficului ilicit de stupefiante, substante psihotrope si precursori, semnat la
Bucuresti la 11 octombrie 2004, ratificat de Parlamentul României prin Legea nr.
86 din 7 aprilie 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 311 din 13 aprilie 2005.
Art.
2. – La data de 3 iunie 2005 va intra în vigoare Acordul dintre Guvernul
României si Guvernul Republicii Azerbaidjan privind colaborarea si asistenta
reciprocă în domeniul vamal, semnat la Bucuresti la 11 octombrie 2004, aprobat
de Guvernul României prin Hotărârea nr.
2.402 din 21 decembrie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 43 din 13 ianuarie 2005.
Art.
3. – La data de 15 februarie 2005 a intrat în vigoare Acordul dintre Guvernul
României si Guvernul Republicii Chile privind eliminarea regimului de vize,
semnat la Bucuresti la 11 octombrie 2004, aprobat de Guvernul României prin
Hotărârea nr.
2.092 din 24 noiembrie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 1.159 din 8 decembrie 2004.
Art.
4. – La data de 19 martie 2005 a intrat în vigoare Acordul-cadru de cooperare
tehnică, stiintifică si tehnologică dintre Guvernul României si Guvernul
Republicii Chile, semnat la Santiago de Chile la 20 noiembrie 1998, aprobat de
Guvernul României prin Hotărârea nr.
1.259 din 7 decembrie 2000, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 659 din 15 decembrie 2000.
Art.
5. – La data de 20 mai 2005 a intrat în vigoare Acordul dintre Guvernul
României si Guvernul Republicii Chile privind cooperarea în domeniul prevenirii
si combaterii consumului ilegal si a traficului ilicit de stupefiante si
substante psihotrope, semnat la Bucuresti la 11 octombrie 2004, ratificat de
Parlamentul României prin Legea nr.
87 din 7 aprilie 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 310 din 13 aprilie 2005.
Art.
6. – La data de 7 mai 2005 a intrat în vigoare Conventia dintre Guvernul
României si Guvernul Republicii Cipru privind cooperarea în domeniul sanitar
veterinar, semnată la Bucuresti la 7 aprilie 2003, aprobată de Guvernul
României prin Hotărârea nr.
945 din 14 august 2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 603 din 26 august 2003.
Art.
7. – La data de 13 ianuarie 2005 a intrat în vigoare Acordul dintre Guvernul
României si Guvernul Republicii Islamice Iran privind promovarea si protejarea
reciprocă a investitiilor, semnat la Teheran la 26 ianuarie 2003, ratificat de
Parlamentul României prin Legea nr.
442 din 27 octombrie 2003, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 783 din 6 noiembrie 2003.
Art.
8. – La data de 21 iunie 2005 va intra în vigoare Acordul dintre Guvernul
României si Guvernul Republicii Slovace privind navigatia pe căile navigabile
interioare, semnat la Bratislava la 5 martie 2003, ratificat de Parlamentul
României prin Legea nr.
63 din 24 martie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 285 din 31 martie 2004.
Art.
9. – La data de 21 aprilie 2005 a intrat în vigoare Acordul dintre România si
Regatul Spaniei privind protectia informatiilor clasificate în domeniul
apărării, semnat la Bucuresti la 3 martie 2004, ratificat de Parlamentul
României prin Legea nr.
363 din 15 septembrie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 863 din 22 septembrie 2004.
Art. 10. – La data de 13 ianuarie 2005 a intrat în
vigoare Memorandumul de întelegere dintre Guvernul României si Guvernul
Regatului Suediei privind schimbările climatice, semnat la Bucuresti la 9
aprilie 2003, ratificat de Parlamentul României prin Legea nr.
587 din 15 decembrie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 1.240 din 22 decembrie 2004.
Ministrul
afacerilor externe,
Mihai
Răzvan Ungureanu
Bucuresti, 23 mai 2005.
Nr. 706.
CONSILIUL SUPERIOR AL
MAGISTRATURII
PLENUL
pentru modificarea
Regulamentului privind concursul de admitere si examenul de absolvire a
Institutului National al Magistraturii
În temeiul art. 133 alin. (5) si (7) din Constitutia
României, republicată, al art. 24 alin. (1) si al art. 39 alin. (1) din
Legea nr.
317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, având în vedere
dispozitiile art. 106 alin. (1) lit. a) din Legea nr.
303/2004 privind statutul magistratilor,
văzând
Adresa nr. 1.393/2005 a Institutului National al Magistraturii,
Plenul
Consiliului Superior al Magistraturii hotărăste:
Art.
I. –
Regulamentul privind concursul de admitere si examenul de absolvire a
Institutului National al Magistraturii, aprobat prin Hotărârea Plenului
Consiliului Superior al Magistraturii nr.
158/2004, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 879 din
27 septembrie 2004, se modifică si se completează după cum urmează:
1. La
articolul 5, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
“Art.
5. – (1) Presedintele Consiliului Superior al Magistraturii numeste, la
propunerea Institutului National al Magistraturii, comisia de admitere,
comisiile de elaborare a subiectelor si comisia de solutionare a
contestatiilor.“
2. La
articolul 5, alineatul (5) va avea următorul cuprins:
“(5)
Contestatiile vor fi solutionate prin hotărâre de comisia de solutionare a
contestatiilor.“
3. După
articolul 5, în cadrul sectiunii a III-a, se introduce un subtitlu cu denumirea
“Dispozitii generale privind desfăsurarea concursului.“
4. Articolul
6 va avea următorul cuprins:
“Art.6.
– (1) Examinarea candidatilor se face în două etape.
(2)
Prima etapă constă în verificarea cunostintelor juridice prin sustinerea unei
probe eliminatorii tip grilă la următoarele materii;
a)
drept civil;
b)
drept procesual civil;
c)
drept penal;
d)
drept procesual penal.
(3)
A doua etapă constă în sustinerea a 3 probe:
a) o
probă scrisă constând în rezolvarea unor spete de drept civil, drept procesual
civil, drept penal si drept procesual penal;
b)
un test de verificare a rationamentului logic constând în verificarea
capacitătii de analiză si sinteză, a rationamentului logic, prin rezolvarea
unui test-grilă cu 100 de întrebări;
c)
un interviu constând în chestionarea orală a candidatior în scopul
identificării aptitudinilor, motivatiilor si elementelor de etică specifice
profesiei de magistrat.
(4)
Comisia de elaborare a subiectelor este constituită din magistrati, cadre
universitare din învătământul superior acreditat sau din Institutul National al
Magistraturii, specialisti în materiile de concurs.“
5. La
articolul 7, alineatele (2), (3), (4) si (5) vor avea următorul cuprins:
“(2)
Detinerea oricăror aparate electronice si de comunicare în sala de concurs este
interzisă. La proba eliminatorie este interzisă detinerea în sala de concurs a
oricăror surse de informare. Încălcarea acestor dispozitii atrage eliminarea
din concurs. La proba scrisă constând în spete candidatii au dreptul să aibă
asupra lor coduri sau alte acte normative, care vor putea fi consultate în
timpul examenului.
(3)
Candidatii care nu se află în sală în momentul deschiderii plicului cu subiecte
pentru probele scrise pierd dreptul de a mai sustine proba respectivă.
(4)
În vederea elaborării lucrărilor scrise, candidatii primesc coli de hârtie tip,
având stampila Consiliului Superior al Magistraturii, si folosesc numai cerneală
sau pix de culoare neagră.
(5)
Înainte de comunicarea subiectelor pentru probele scrise candidatii îsi înscriu
numele si prenumele, judetul de domiciliu si numărul legitimatiei primite la
intrarea în sala de concurs pe coltul foii ce urmează a fi sigilat.“
6. Articolul
8 va avea următorul cuprins:
“Art.8.
– (1) Corectarea lucrărilor se face conform baremului stabilit de comisia de
elaborare a subiectelor, pentru fiecare subiect de concurs, barem care se
afisează la sfârsitul probelor scrise.
(2)
Pe timpul corectării coltul lucrării nu se desigilează. Notele acordate se
înscriu în borderou sub semnătura celor care le-au acordat si apoi pe lucrare,
de către presedintele comisiei de admitere, după care se introduc în baza de
date a comisiei de admitere. După efectuarea acestor operatiuni se desface
coltul sigilat al lucrării si se corelează numărul lucrării cu numele
candidatului. La proba scrisă constând în rezolvarea unor spete, precum si la
testul de verificare a rationamentului logic coltul lucrării nu se desigilează
decât după sustinerea interviului de către toti candidatii.
(3)
Rezultatele obtinute la fiecare probă se afisează la sediul Institutului
National al Magistraturii, al Consiliului Superior al Magistraturii si la
sediile tribunalelor, respectiv ale parchetelor de pe lângă acestea, si se aduc
la cunostintă publică pe pagina de Internet a Consiliului Superior al
Magistraturii si pe cea a Institutului National al Magistraturii.“
7. Articolul
9 va avea următorul cuprins:
“Art.9.
– (1) Nota obtinută la concurs reprezintă media rezultată din adunarea notelor
de la fiecare dintre cele trei probe din etapa a doua, calculată în raport cu
următoarea pondere: proba de verificare a cunostintelor juridice 80%, proba de
verificare a rationamentului logic 10%, interviul 10%.
(2)
Pe baza acestei note din etapa a doua se întocmeste tabelul de clasificare a
candidatilor, care se transmite pentru afisare la sediul Institutului National
al Magistraturii, la sediul Consiliului Superior al Magistraturii si la sediile
tribunalelor si parchetelor de pe lângă acestea si se publică pe pagina de
Internet a Consiliului Superior al Magistraturii si pe cea a Institutului
National al Magistraturii.
(3)
Pentru admiterea la Institutul National al Magistraturii, candidatul trebuie să
obtină media generală de cel putin 7 (sapte), dar nu mai putin de nota 5
(cinci) la fiecare dintre cele patru materii de la proba scrisă constând în
rezolvarea unor spete.
(4)
Departajarea candidatilor cu note egale se face în ordinea descrescătoare a
mediilor de la examenul de licentă si apoi în ordinea descrescătoare a mediilor
aritmetice obtinute în facultate la disciplinele de concurs enumerate în art. 6
alin. (2) lit. a)–d).“
8. Articolul
10 va avea următorul cuprins:
“Art.10.
– (1) Candidatii care sunt admisi vor fi programati pentru a se prezenta la
vizita medicală efectuată de o comisie medicală numită prin ordin comun al
ministrului justitiei si al ministrului sănătătii.
(2)
Consiliul Superior al Magistraturii, prin inspectorii generali, va verifica
îndeplinirea de către candidatii admisi a conditiei bunei reputatii prevăzute
la art. 13 alin. (2) lit. c) din Legea nr.
303/2004.
(3)
Consiliul Superior al Magistraturii validează rezultatele concursului si
hotărăste cu privire la îndeplinirea conditiilor prevăzute la alin. (1) si (2).
(4) Consiliul Superior a Magistraturii stabileste lista definitivă a
candidatilor declarati admisi la Institutul National al Magistraturii, pe care
o comunică potrivit art. 8 alin. (3).“
9. Articolul
11 va avea următorul cuprins:
“Art.11.
– Locurile scoase la concurs la Institutul National al Magistraturii vor fi
ocupate, conform art. 9 alin. (4), de candidatii declarati admisi.“
10. După
articolul 11 se introduce un subtitlu cu denumirea “Proba eliminatorie“.
11. Articolul
12 va avea următorul cuprins:
“Art.12.
– (1) Prima probă, eliminatorie, constă în solutionarea unui test-grilă cu 100
de întrebări, câte 25 pentru fiecare dintre disciplinele de concurs mentionate
la art. 6 alin. (2) lit. a)–d).
(2)
Lucrările se notează cu «Admis» sau «Respins», în functie de punctajul obtinut
de candidat.
(3)
La testul-grilă fiecare răspuns corect valorează un punct. Sunt declarati
admisi în etapa a II-a candidatii care au obtinut minimum 80 de puncte.“
12. Articolul
13 va avea următorul cuprins:
“Art.
13. – (1) Candidatii nemultumiti de punctajul obtinut la proba eliminatorie pot
depune contestatie la Consiliul Superior al Magistraturii sau la tribunalele,
respectiv parchetele de pe lângă acestea la care s-au înscris, în termen de 48
de ore de la data afisării rezultatelor. Contestatiile care se depun la
tribunale sau la parchetele de pe lângă acestea se transmit imediat după
înregistrare, prin fax, la Consiliul Superior al Magistraturii.
(2)
În vederea solutionării contestatiilor, coltul lucrării se va sigila din nou.
(3)
Contestatiile se solutionează de către comisia de contestatii numită conform
art. 5 alin. (1), în termen de 3 zile de la expirarea termenului prevăzut la
alin. (1).“
13. După
articolul 13 se introduce un subtitlu cu denumirea “Etapa a doua. Proba scrisă
constând în rezolvarea unor spete“.
14. Articolul
14 va avea următorul cuprins:
“Art.14.
– (1) Cu o zi înainte de desfăsurarea probei scrise constând în rezolvarea unor
spete, comisia de elaborare a subiectelor stabileste câte trei variante de
subiecte pentru fiecare materie.
(2)
Subiectele vor fi puse în plicuri separate, sigilate, care vor fi desfăcute în
ziua concursului, după intrarea în sală a candidatilor, în prezenta unor
observatori si după verificarea lor prealabilă de către unul dintre candidati.
Despre
toate aceste operatiuni se va face mentiune în procesul-verbal.
(3)
Prin tragere la sorti vor fi stabilite subiectele pentru lucrările scrise, care
vor fi multiplicate si predate delegatilor din sălile de examen.
(4)
Delegatul comunică subiectele si ora când începe si când se încheie proba.
(5)
Pe toată durata desfăsurării probelor scrise, în sălile de concurs au acces
numai membrii comisiei de admitere si delegatii care supraveghează desfăsurarea
concursului.“
15. Articolul
15 va avea următorul cuprins:
“Art.15.
– (1) Timpul destinat pentru elaborarea lucrărilor scrise este cel stabilit de
către comisia de elaborare a subiectelor. La expirarea timpului stabilit pentru
proba scrisă candidatul predă lucrarea sub semnătură, iar delegatul care a
supravegheat desfăsurarea concursului mentionează în borderou numărul de pagini
al lucrării respective si aplică stampila Consiliului Superior al
Magistraturii.
(2)
Delegatul care a supravegheat desfăsurarea concursului predă lucrările comisiei
de admitere, care le numerotează si le înscrie în borderoul centralizator.
(3)
Pentru fiecare sală de concurs se întocmeste un borderou separat si un
proces-verbal tipizat.
(4)
Pe toată durata desfăsurării probei scrise este interzisă părăsirea sălii de
concurs de către candidati. Părăsirea temporară a sălii de concurs se face
numai în cazuri exceptionale, cu însotitor.
(5)
Frauda sau tentativa de fraudă, dovedită, atrage eliminarea din concurs. În
aceste cazuri responsabilul de sală consemnează în procesul-verbal faptele si
măsurile luate, iar lucrarea se anulează cu mentiunea «Fraudă».
Procesul-verbal
se comunică presedintelui comisiei de admitere si candidatului respectiv.“
16. Articolul
16 va avea următorul cuprins:
“Art.16.
– (1) Nota acestei probe reprezintă media artimetică a notelor obtinute la
fiecare dintre cele patru materii mentionate în art. 6 alin. (2) lit. a)–d).
(2)
Candidatii nemultumiti de nota obtinută pot depune contestatie la Consiliul
Superior al Magistraturii sau la tribunalele, respectiv parchetele de pe lângă
acestea, la care s-au înscris, în termen de 48 de ore de la data afisării
rezultatelor. Contestatiile care se depun la tribunale sau la parchetele de pe
lângă acestea se transmit imediat după înregistrare, prin fax, la Consiliul
Superior al Magistraturii.
(3)
În vederea solutionării contestatiilor, coltul lucrării se va sigila din nou.
(4)
Contestatiile se solutionează de către comisia de contestatii numită conform
art. 5 alin. (1), în termen de
5
zile de la expirarea termenului prevăzut la alin. (2).“
17. După
articolul 16 se introduce un subtitlu cu denumirea “Testul de verificare a
rationamentului logic“.
18. Articolul
17 va avea următorul cuprins:
“Art.17.
– (1) Proba constă în solutionarea unui testgrilă cu 100 de întrebări.
(2)
Fiecare răspuns corect valorează 0,1 puncte.“
19. După
articolul 17 se introduce un nou articol, articolul 171, cu următorul cuprins:
“Art.171. – (1) Candidatii nemultumiti
de punctajul obtinut pot depune contestatie la Consiliul Superior al
Magistraturii sau la tribunalele, respectiv parchetele de pe lângă acestea, la
care s-au înscris, în termen de 48 de
ore de la data afisării rezultatelor. Contestatiile care se depun la tribunale
sau la parchetele de pe lângă acestea se transmit imediat după înregistrare,
prin fax, la Consiliul Superior al Magistraturii.
(2)
În vederea solutionării contestatiilor, coltul lucrării se va sigila din nou.
(3)
Contestatiile se solutionează de către comisia de contestatii numită conform
art. 5 alin. (1), în termen de 3 zile de la expirarea termenului prevăzut la
alin. (1).“
20. După
articolul 17 se introduce un subtitlu cu denumirea “Interviul“.
21. După
articolul 171 se introduce un nou articol, articolul 172, cu următorul cuprins:
“Art.172. – (1) Candidatii sustin un
interviu în fata comisiei de elaborare a subiectelor, numită de presedintele
Consiliului Superior al Magistraturii, la propunerea Institutului National al
Magistraturii, în conformitate cu art. 5 alin. (1).
(2)
Nota obtinută la această probă reprezintă media aritmetică a notelor acordate
de membrii comisiei de admitere, în conformitate cu baremul afisat la sfârsitul
acestei probe. Nota astfel acordată este definitivă.“
Art.
II. – Prezenta
hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, si pe pagina de
Internet a Consiliului Superior al Magistraturii.
Art.
III. –
Regulamentul privind concursul de admitere si examenul de absolvire a
Institutului National al Magistraturii, aprobat prin Hotărârea Plenului
Consiliului Superior al Magistraturii nr. 158/2004, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 879 din 27 septembrie 2004, cu modificările si completările aduse
prin prezenta hotărâre, va fi republicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
Presedintele
Consiliului Superior al Magistraturii,
judecător
dr. Dan Lupascu
Bucuresti, 25 mai 2005.
Nr. 193.