MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P
A R T E A I
Anul
173 (XVII) - Nr. 483 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Miercuri, 8 iunie 2005
SUMAR
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
503. – Hotărâre privind transmiterea fără plată a imobilului
– investitie nefinalizată de utilitate publică – “Bloc Materno Infantil cu 280
de paturi din incinta Spitalului Judetean Drobeta-Turnu Severin“ din domeniul
privat al statului si din administrarea Ministerului Sănătătii în domeniul
privat al judetului Mehedinti si în administrarea Consiliului Judetean
Mehedinti
REPUBLICĂRI
Legea nr. 129/1998 privind înfiintarea, organizarea si
functionarea Fondului Român de Dezvoltare Socială
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind transmiterea fără
plată a imobilului – investitie nefinalizată de utilitate publică – “Bloc
Materno Infantil cu 280 de paturi din incinta Spitalului Judetean Drobeta-Turnu
Severin“ din domeniul privat al statului si din administrarea Ministerului
Sănătătii în domeniul privat al judetului Mehedinti si în administrarea
Consiliului Judetean Mehedinti
În temeiul art. 108
din Constitutia
României, republicată, si al art. 11 lit. m) din Legea nr.
90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului României si a
ministerelor, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Art.
1. – Se aprobă transmiterea fără plată a imobilului – investitie nefinalizată
de utilitate publică – “Bloc Materno Infantil cu 280 de paturi din incinta Spitalului
Judetean Drobeta-Turnu Severin“, compus din constructii si terenul aferent,
având datele de identificare prevăzute în anexa care face parte integrantă din
prezenta hotărâre, din domeniul privat al statului si din administrarea
Ministerului Sănătătii în domeniul privat al judetului Mehedinti si în
administrarea Consiliului Judetean Mehedinti.
Art.
2. – Predarea-preluarea imobilului transmis potrivit art. 1 se face pe bază de
protocol încheiat între părtile interesate, în termen de 30 de zile de la intrarea
în vigoare a prezentei hotărâri.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
administratiei si internelor,
Vasile
Blaga
Ministrul
sănătătii,
Mircea
Cinteză
Ministrul
finantelor publice,
Ionel
Popescu
Bucuresti, 1 iunie 2005.
Nr. 503.
ANEXĂ
DATELE
DE IDENTIFICARE
a
imobilului – investitie nefinalizată de utilitate publică – “Bloc Materno
Infantil cu 280 de paturi din incinta Spitalului Judetean Drobeta-Turnu
Severin“, care se transmite fără plată din domeniul privat al statului si din
administrarea Ministerului Sănătătii în domeniul privat al judetului Mehedinti
si în administrarea Consiliului Judetean Mehedinti
Locul
unde este situat
imobilul care
se transmite |
Persoana
juridică de
la care se
transmite imobilul |
Persoana
juridică la
care se
transmite imobilul |
Caracteristicile
tehnice ale imobilului (teren
si constructie la stadiul fizic imobilului
la stadiul actual
de executie) |
Valoarea
totală a fizic
de executie al
clădirii |
Municipiul Drobeta- Turnu
Severin, splaiul Mihai Viteazul nr. 5,
judetul Mehedinti |
Statul român – Ministerul Sănătătii |
Judetul Mehedinti Consiliul Judetean Mehedinti |
Clădire nefinalizată a
investitiei – “Bloc Materno Infantil cu
280 de paturi din incinta Spitalului Judetean Drobeta-Turnu Severin“,
amplasată pe un teren având suprafata de 1.725 m2 si vecini: N – Complexul de Servicii
Comunitare al Directiei Generale de Asistentă Socială Mehedinti, S – splaiul
Mihai Viteazul, E – Statia de Salvare, V – Spitalul Judetean Mehedinti. Corp A 1: subsol + parter + 3
etaje; – suprafata construită = 385
m2; suprafata desfăsurată =
1.933 m2; Corp A 2: subsol + parter + 4
etaje; – suprafata construită = 346
m2; suprafata desfăsurată =
2.024 m2; Corp A 3: subsol + parter + 3
etaje; – suprafata construită = 882
m2; suprafata desfăsurată =
4.300 m2; Corp B: subsol + parter +
mansardă; – suprafata construită = 353
m2; suprafata desfăsurată =
1.073 m2; Corp C: subsol + parter + un
etaj; – suprafata construită = 989
m2; suprafata desfăsurată =
3.015 m2. |
Clădire 68,661 miliarde lei |
REPUBLICĂRI
privind înfiintarea,
organizarea si functionarea Fondului Român de Dezvoltare Socială
*) Republicată în temeiul art. III din Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr.
131/2004 pentru modificarea si completarea Legii nr.
129/1998 privind înfiintarea, organizarea si functionarea Fondului Român de
Dezvoltare Socială, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
1.243 din 23 decembrie 2004, aprobată prin Legea nr.
27/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 197 din
8 martie 2005, dându-se textelor o nouă numerotare.
Legea nr.
129/1998 a fost republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
751 din 15 octombrie 2002 si a mai fost modificată prin Ordonanta Guvernului nr.
28/2004 pentru modificarea si completarea Legii nr.
129/1998 privind înfiintarea, organizarea si functionarea Fondului Român de
Dezvoltare Socială, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
88 din 31 ianuarie 2004, aprobată prin Legea nr.
113/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 336 din
16 aprilie 2004.
CAPITOLUL
I
Dispozitii
generale
Art.
1. – (1) Se înfiintează Fondul Român de Dezvoltare Socială, denumit în
continuare Fondul, organism de interes public, fără scop lucrativ, cu
personalitate juridică si cu sediul în municipiul Bucuresti.
(2)
Fondul îsi desfăsoară activitatea sub autoritatea Guvernului, în conditiile
prezentei legi.
Art.
2. – (1) În sensul prezentei legi, notiunile de mai jos au următorul înteles:
a) beneficiarii
sunt grupuri din comunităti rurale sărace, grupuri sărace de etnie romă,
grupuri dezavantajate, grupuri productive provenind din comunităti sărace si
alte categorii sociale stabilite ca eligibile, de comun acord cu finantatorii
sau donatorii;
b) comunitătile
rurale sărace sunt acele grupuri de gospodării si familii, trăind într-un
sat sau într-o asezare umană izolată, care se confruntă cu aceleasi probleme si
obstacole, au interese identice si îndeplinesc caracteristicile prevăzute în
Manualul de operare al Fondului;
c) grupurile
dezavantajate sunt alcătuite, după caz, din vârstnici săraci, fără sprijin
familial, anumite categorii de bolnavi, persoane lipsite de locuinte sau
adăpost, femei, victime ale violentei domestice, femei sărace, părinti săraci
cu copii în întretinere, copii ai străzii, adolescente sărace gravide si alte
asemenea categorii;
d) grupurile
productive provenite din comunităti sărace sau grupurile productive constituite
la nivelul altor categorii sociale stabilite ca eligibile, provenite din
comunităti orăsenesti, comunale sau sătesti, sunt cele ale producătorilor
agricoli, mestesugarilor, artizanilor si altor categorii de meseriasi;
e) grupurile
sărace de etnie romă sunt persoane din asezări situate în mediul urban sau
rural constituite preponderent din membri ai etniei rome;
f) acordul
de grant este acea conventie încheiată între Fond si reprezentantii de
drept ai beneficiarilor, în temeiul căreia Fondul transmite beneficiarilor sau,
după caz, organizatiilor intermediare, cu titlu gratuit, sume de bani, denumite
granturi, în scopul exclusiv al executării proiectelor aprobate;
g) proiectul
este o initiativă venită din partea beneficiarilor, în conformitate cu
regulamentele Fondului;
h) facilitatorul
este o persoană fizică sau o persoană juridică selectată de Fond, care îsi
asumă obligatia să ajute o comunitate rurală săracă, un grup dezavantajat, un
grup productiv ori altă categorie socială stabilită ca eligibilă, provenită din
comunităti orăsenesti, comunale sau sătesti, după caz, să se organizeze, să îsi
identifice necesitătile proprii, să le ierarhizeze, să elaboreze un proiect, să
depăsească problemele de organizare si comunicare apărute în timpul derulării
unui proiect, să participe la dezvoltarea durabilă a comunitătii si după încheierea
finantării Fondului;
i) reprezentantii
beneficiarilor sunt, după caz, fie comitetele de conducere a proiectelor,
în cazul grupurilor din comunităti rurale sărace, al grupurilor productive
provenind din comunităti sărace si al altor categorii sociale stabilite ca
eligibile, provenite din comunităti orăsenesti, comunale sau sătesti, fie
organizatiile intermediare, în cazul grupurilor dezavantajate, fie primăria
unitătii administrativteritoriale singură si/sau în parteneriat cu organizatii
neguvernamentale, în cazul grupurilor sărace de etnie romă;
j) comitetul
de conducere a proiectului este unitatea de gestiune si conducere a
proiectului, alcătuită din 3 persoane: presedinte, secretar, trezorier, din
cadrul grupurilor comunitare rurale sărace, al grupurilor productive provenind
din comunităti sărace si al altor categorii sociale stabilite ca eligibile,
provenite din comunităti orăsenesti, comunale sau sătesti, desemnate de acestea
potrivit Procedurii de dobândire a personalitătii juridice de către grupurile
din comunitătile rurale sărace, grupurile productive din comunitătile rurale
sărace si alte categorii sociale stabilite ca eligibile, provenite din
comunităti orăsenesti, comunale sau sătesti;
k) comitetul
de întretinere a proiectului este unitatea de întretinere a proiectului,
alcătuită din minimum 3 persoane din cadrul grupului din comunitatea rurală
săracă sau din cadrul altor categorii sociale stabilite ca eligibile, provenite
din comunităti orăsenesti, comunale sau sătesti, mandatate de membrii acestuia
printr-un document legalizat de secretarul unitătii administrativ-teritoriale
în a cărei rază se află comunitatea beneficiară sau grupul beneficiar, după
caz;
l) organizatiile
intermediare sunt organizatii neguvernamentale, persoane juridice de drept
privat, fără scop lucrativ, sau autorităti ale administratiei publice locale,
după caz, aflate în raporturi contractuale de parteneriat cu organizatii
neguvernamentale.
(2)
Pentru a beneficia de prevederile prezentei legi, grupurile prevăzute la alin.
(1) lit. b), d) si e), precum si grupurile apartinând altor categorii sociale
stabilite ca eligibile, provenite din comunităti/asezări orăsenesti, comunale
sau sătesti, în conditiile alin. (1) lit. a), trebuie să dobândească
personalitate juridică pe baza procesuluiverbal de constituire ca persoană
juridică, încheiat de cel putin 10 membri ai comunitătii, respectiv de cel
putin 30 de membri în cazul beneficiarilor de etnie romă, înregistrat la
consiliul local în a cărui rază teritorială se află comunitatea/asezarea
beneficiară sau grupul beneficiar, după caz. De personalitatea juridică astfel
dobândită se poate face uz numai în raporturile juridice născute în legătură cu
aplicarea prevederilor prezentei legi. Persoana juridică astfel constituită
încetează să fiinteze după ce a fost realizat obiectivul finantării, potrivit
unor proceduri stabilite de Fond.
Art.
3. – Categoriile de proiecte finantate de Fond sunt următoarele:
a) proiecte
de mică infrastructură rurală propuse de grupurile din comunitătile rurale
sărace, definite la art. 2 alin. (1) lit. b);
b) proiecte
de activităti generatoare de venit propuse de grupurile productive
provenite din comunităti sărace, definite la art. 2 alin. (1) lit. d);
c) proiecte
de servicii sociale comunitare propuse de organizatiile intermediare,
definite la art. 2 alin. (1) lit. l);
d) proiecte
si programe cu abordare integrată adresate grupurilor sărace de etnie romă,
asa cum au fost definite la art. 2 alin. (1) lit. e). Modalitătile de derulare
a proiectelor si programelor cu abordare integrată, adresate grupurilor sărace
de etnie romă, se vor stabili, de comun acord cu finantatorii, prin Manualul de
operare;
e)
alte tipuri de proiecte considerate ca eligibile, de comun acord cu
finantatorii sau donatorii, după caz.
Art. 4. – (1) Grupul
din comunitatea rurală săracă, grupurile sărace de etnie romă sau grupul
apartinând altor categorii sociale stabilite ca eligibile, provenite din
comunităti orăsenesti, comunale sau sătesti, pot face uz de personalitatea
juridică dobândită potrivit art. 2 alin. (2) numai în raporturile juridice
născute în legătură cu realizarea unui proiect/program si cu întretinerea
acestuia după încetarea finantării de către Fond. La închiderea proiectelor
finantate de Fond, comitetul de întretinere a proiectului preia toate
drepturile si este tinut de toate obligatiile comitetului de conducere a
proiectului în ceea ce priveste întretinerea bunurilor rezultate din executarea
proiectului, executând, după caz, si ultimele acte de gestiune financiară ce
constau în plata garantiei de bună executie a contractelor încheiate, din
contul bancar deschis pentru proiectul finantat de Fond.
(2)
Proprietatea asupra obiectivelor rezultate din executarea proiectelor de mică
infrastructură rurală revine, la data închiderii proiectelor, unitătilor
administrativ-teritoriale, cu obligatia întretinerii lor împreună cu comitetul
de întretinere a proiectului.
Art.
5. – (1) După aprobarea de către Fond a cererii de finantare, membrii grupului
productiv provenit dintr-o comunitate săracă sau grupul productiv apartinând
altor categorii sociale stabilite ca eligibile, provenite din comunităti
orăsenesti, comunale sau sătesti, grupuri care au dobândit personalitate
juridică potrivit art. 2 alin. (2), vor constitui, în vederea încheierii acordului
de grant, o nouă persoană juridică în una dintre formele juridice recunoscute
prin dispozitiile legale în vigoare, în raport cu specificul proiectului
aprobat de Fond.
(2)
În situatia prevăzută la alin. (1) persoana juridică mentionată la art. 2 alin.
(2) încetează să fiinteze, potrivit procedurilor stabilite de Fond.
(3)
Proprietatea asupra bunurilor achizitionate în scopul executării proiectelor de
activităti generatoare de venit revine, la data închiderii proiectelor,
persoanei juridice nouconstituite în conditiile alin. (1).
Art.
6. – Proprietatea asupra bunurilor achizitionate în scopul realizării
proiectelor de servicii sociale comunitare revine, la data închiderii lor,
organizatiilor intermediare definite la art. 2 alin. (1) lit. l), care au obligatia
să le utilizeze pentru aceleasi scopuri pentru care au fost achizitionate.
Art.
7. – În situatia în care nu sunt respectate prevederile acordului de grant
Fondul va stabili procedurile ce reglementează retragerea sumelor din grant
rămase în conturile bancare.
Art.
8. – (1) Fondul are ca scop contributia la reducerea sărăciei prin finantarea
de proiecte în comunitătile sărace beneficiare, inclusiv pentru grupurile
sărace de etnie romă si pentru grupurile dezavantajate, cresterea capacitătilor
manageriale locale, sustinerea descentralizării administrative, cresterea
capacitătii de organizare la nivel local.
(2)
În vederea extinderii activitătii sale, utilizării experientei acumulate si
completării resurselor financiare Fondul poate desfăsura si alte activităti în
domeniul dezvoltării sociale, cum ar fi: instruire, asistentă si consultantă.
(3)
Finantarea proiectelor prevăzută la alin. (1) se face pe baza ierarhizării, în
functie de criteriile de selectie si în limita fondurilor disponibile.
(4)
Fondul se înfiintează pentru o durată initială de 4 ani si reprezintă un
program al Guvernului României, constituit cu sustinerea financiară a
organizatiilor financiare internationale si a altor donatori din tară si din
străinătate, a bugetului de stat si a bugetelor locale. Fondul îsi va continua
activitatea, si după expirarea duratei initiale, pe perioada în care dispune de
resurse financiare.
Art.
9. – (1) În realizarea scopului său, Fondul adoptă reglementări proprii în
conditiile prevăzute de prezenta lege, opozabile numai persoanelor cu care
intră în raporturi juridice. Aceste reglementări se vor referi la manualele de
operare, Manualul procedurilor administrative si financiare,
ghiduri/regulamente/proceduri operationale, Ghidul facilitatorului, procedura de
dobândire a personalitătii juridice, potrivit art. 2 alin. (2), precum si la
alte asemenea reglementări, în functie de necesităti.
(2) Prin hotărârea Consiliului director al Fondului se va stabili care dintre reglementările prevăzute la alin. (1) va fi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3)
În baza reglementărilor sale, Fondul îsi administrează propriul buget de
venituri si cheltuieli.
Art.
10. – Pentru realizarea scopului său, Fondul îsi poate constitui, atunci când
este cazul, sucursale fără personalitate juridică, la nivel zonal.
Art.
11. – Organizarea si functionarea Fondului se caracterizează prin:
a)
autonomie administrativă, în conditiile prezentei legi;
b)
neimplicare politică.
Art.
12. – În activitatea sa Fondul promovează următoarele principii:
a)
transparentă în privinta administrării bugetului de venituri si cheltuieli
propriu;
b)
alocarea de fonduri pe baza evaluării propunerilor de proiecte, în raport cu
conditiile impuse de Fond;
c)
orientarea resurselor către nevoile identificate si/sau cererile exprimate de
grupurile din comunitătile rurale sărace, inclusiv de grupurile sărace de etnie
romă, de grupurile apartinând altor categorii sociale stabilite ca eligibile,
provenite din comunităti orăsenesti, comunale sau sătesti si din grupurile
dezavantajate;
d)
participarea comunitară si parteneriatul;
e)
asigurarea unui raport optim între costurile si eficienta proiectelor;
f)
contributia beneficiarilor si a organizatiilor intermediare, după caz, la
realizarea proiectelor, prin aporturi în muncă, în natură si/sau în numerar;
g)
abordarea integrată a problemelor beneficiarilor.
CAPITOLUL
II
Organizarea
Fondului
Art.
13. – Organul de conducere al Fondului este consiliul director, alcătuit din 11
membri, după cum urmează:
a)
un reprezentant desemnat de primul-ministru;
b)
câte un reprezentant al Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei,
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, Ministerului
Finantelor Publice, Ministerului Administratiei si Internelor, Ministerului
Integrării Europene si al Agentiei Nationale pentru Romi, desemnati de
conducătorii institutiilor respective;
c)
patru personalităti publice recunoscute, din societatea civilă, care nu fac
parte din organizatii neguvernamentale participante la Fond, numite de către
Presedintele României.
Art.
14. – (1) Durata mandatului consiliului director este de 4 ani.
(2)
Membrii consiliului director, prevăzuti la art. 13 lit. a) si b), sunt numiti
prin hotărâre a Guvernului.
(3)
În cadrul primei sedinte, membrii consiliului director fac propunerea pentru
desemnarea presedintelui acestuia, pe care o înaintează primului-ministru
pentru aprobare.
Art.
15. – (1) Membrii consiliului director pot fi revocati de autoritatea care i-a
numit, în următoarele situatii:
a)
au săvârsit fapte penale pentru care au suferit condamnări definitive sau orice
alte fapte de natură să afecteze autoritatea Fondului;
b)
se află într-o situatie de conflict de interese cu Fondul;
c)
nu promovează principiile prevăzute la art. 12.
(2)
De asemenea, pot fi revocati membrii consiliului director desemnati de
autoritătile prevăzute la art. 13 lit. a) si b), în cazul în care si-au pierdut
calitatea în temeiul căreia au fost propusi de către aceste autorităti.
(3)
Existenta uneia dintre situatiile care determină revocarea membrilor
consiliului director se constată în baza sesizării acestuia, a autoritătilor
prevăzute la art. 13 lit. a) si b) sau prin actul de control al organelor
prevăzute la art. 40.
Art.
16. – (1) Consiliul director se Ontruneste în sedinte de lucru trimestriale si
ori de câte ori este nevoie.
(2)
Pentru participarea la sedintele consiliului director, presedintele si membrii
beneficiază de o indemnizatie lunară de 25% din indemnizatia lunară a
secretarului de stat. Pentru deplasările în interesul Fondului, presedintele si
membrii consiliului director beneficiază de decontarea cheltuielilor de
transport, cazare si diurnă în conditiile prevăzute de dispozitiile legale în
vigoare pentru personalul din sectorul bugetar, aplicabile pentru categoria
asimilată rangului de secretar de stat.
Art.
17. – Consiliul director coordonează si controlează întreaga activitate a
Fondului. În acest scop, acesta exercită următoarele atributii:
a)
stabileste strategia si politicile Fondului;
b)
urmăreste concordanta si complementaritatea strategiei si politicilor Fondului
cu strategiile si cu politicile sectoriale ale statului în domeniul combaterii
sărăciei;
c)
adoptă reglementările Fondului;
d)
aprobă bugetul de venituri si cheltuieli si raportul anual de activitate al
Fondului, elaborate prin grija directorului executiv;
e)
urmăreste complementaritatea proiectelor în raport cu proiectele initiate de
alte organizatii si evitarea paralelismelor determinate de proiecte similare;
f)
desemnează cenzori externi independenti, în vederea verificării situatiilor
financiare ale Fondului, si primeste rapoartele acestora;
g)
aprobă înfiintarea de sucursale ale Fondului la nivel zonal;
h)
desemnează subcomitete pe categorii de proiecte, formate din 3 membri ai consiliului
director care fac recomandări privind aprobarea finantării acestora;
i)
aprobă finantarea proiectelor rezultate în urma procesului de evaluare, la
recomandarea subcomitetelor;
j)
adoptă orice alte măsuri necesare pentru realizarea scopului Fondului.
Art.
18. – (1) Consiliul director se Ontruneste, în conditiile art. 16 alin. (1), la
convocarea presedintelui sau a unei treimi din membrii săi.
(2)
Sedintele consiliului director sunt conduse de presedinte sau, în absenta
acestuia, de către unul dintre membrii desemnati de presedinte.
(3)
Consiliul director adoptă hotărâri în prezenta a cel putin 7 membri, dintre
care unul trebuie să fie presedintele consiliului sau, după caz, un înlocuitor
mandatat de către presedinte.
(4)
În situatia în care, cu ocazia adoptării unei hotărâri, unul dintre membrii
consiliului director stie că se află într-un conflict de interese, el este
obligat să se abtină de la vot. Încălcarea acestei obligatii poate conduce la
revocarea sa si la anularea hotărârii adoptate.
(5)
La sedintele consiliului director participă, în calitate de invitat, conducerea
executivă a Fondului.
(6)
Consiliul director îsi aprobă propriile reglementări de organizare si
functionare.
Art.
19. – (1) Activitatea curentă a Fondului este condusă de directorul executiv,
numit de primul-ministru, la propunerea consiliului director si cu conditia
îndeplinirii cerintelor de pregătire si de experientă profesională, impuse de
natura activitătii Fondului.
(2)
Directorul executiv va fi ajutat în îndeplinirea atributiilor sale de către un
director adjunct, angajat în conditiile legislatiei muncii.
Art.
20. – Directorul executiv al Fondului are următoarele atributii:
a)
conduce activitatea compartimentelor de specialitate ale Fondului;
b)
supraveghează si îndrumă activitatea sucursalelor zonale ale Fondului;
c)
asigură colaborarea Fondului cu autoritătile administratiei publice centrale si
locale, precum si cu organizatiile neguvernamentale;
d)
asigură elaborarea rapoartelor si a oricăror alte materiale, inclusiv a bugetului
de venituri si cheltuieli si a raportului anual de activitate, care se supun
analizei si aprobării consiliului director;
e)
aprobă, în limitele competentei stabilite de prezenta lege, eliberarea de
fonduri bănesti către sucursalele zonale ale Fondului;
f)
informează periodic consiliul director asupra stadiului de implementare a
proiectelor.
Art.
21. – (1) Directorul executiv este reprezentantul legal al Fondului în
relatiile cu persoanele fizice si persoanele juridice, precum si în fata
autoritătii judecătoresti.
(2)
Directorul executiv angajează si concediază, în conditiile legii si ale
reglementărilor interne ale Fondului, personalul acestuia. De asemenea, încheie
contracte cu colaboratori externi, în considerarea termenilor de referintă, pe
o durată determinată.
(3)
Directorul executiv încheie orice fel de acte juridice circumscrise scopului
Fondului si angajează patrimoniul acestuia, în conformitate cu reglementările
aprobate de consiliul director.
Art.
22. – (1) Organigrama Fondului este aprobată de către consiliul director, la
propunerea directorului executiv.
(2)
În cadrul organigramei este prevăzut si un birou pentru relatia cu grupurile
sărace de etnie romă, precum si personal suplimentar în cadrul structurilor
existente, implicat în derularea proiectelor si programelor integrate pentru
grupurile sărace de etnie romă, o dată cu punerea la dispozitie a resurselor
financiare necesare functionării, a spatiului necesar, conform art. 35, precum
si a resurselor financiare necesare pentru finantarea acestor tipuri de
proiecte si programe.
Art.
23. – (1) Salariatii Fondului sunt încadrati cu contract de muncă în conditiile
legislatiei muncii.
Colaboratorii
externi ai Fondului sunt recrutati prin selectie, încheindu-se cu acestia
angajamente contractuale.
(2)
Structura personalului si a colaboratorilor, drepturile si obligatiile
acestora, inclusiv sub aspectul nivelului salarizării si contravalorii
prestatiilor, se stabilesc prin reglementările Fondului.
(3)
În legătură cu gestionarea fondurilor bănesti si a celorlalte bunuri din
patrimoniul Fondului, oricare dintre persoanele prevăzute la alin. (1) poate fi
subiect activ al infractiunilor de serviciu sau în legătură cu serviciul.
CAPITOLUL
III
Patrimoniul
Fondului
Art.
24. – (1) La data constituirii Fondului, patrimoniul acestuia este alcătuit
din:
a)
dreptul de folosintă asupra bunurilor puse la dispozitie de Regia Autonomă
“Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat“, potrivit legii;
b)
dreptul de folosintă asupra echipamentului de birotică si de comunicatii
procurat din fonduri nerambursabile, provenite de la organisme financiare
internationale.
(2)
Resursele financiare ale Fondului provin:
a)
de la organisme financiare internationale;
b)
din donatii ale persoanelor fizice si persoanelor juridice, din tară si din
străinătate, si din sponsorizări, care pot fi utilizate în conformitate cu
prevederile art. 26 alin. (1), precum si pentru extinderea modalitătilor de
combatere a sărăciei;
c)
din dobânzi încasate la disponibilitătile în lei ale Fondului si dobânzi rămase
neutilizate de la proiecte, destinate exclusiv pentru finantarea proiectelor;
d)
din venituri proprii realizate din prestarea de servicii de instruire,
asistentă si consultantă în domeniul dezvoltării sociale, care vor fi utilizate
pentru completarea fondurilor destinate acoperirii cheltuielilor de organizare
si functionare ale Fondului, precum si finantării de proiecte;
e)
de la bugetele locale, în limitele aprobate de consiliile locale sau de
consiliile judetene, după caz;
f)
de la bugetul de stat, în limita echivalentului în lei a 12,4 milioane dolari
S.U.A., din care echivalentul în lei a 300.000 dolari S.U.A. pentru asigurarea
conditiilor necesare extinderii activitătii Fondului ca urmare a implicării în
pregătirea proiectelor si programelor integrate privind grupurile sărace de
etnie romă.
(3)
Sumele care se acordă anual sub formă de transferuri de la bugetul de stat vor
fi prevăzute în bugetul Ministerului Finantelor Publice.
(4)
Disponibilitătile Fondului se păstrează într-un cont deschis la o bancă si sunt
purtătoare de dobândă.
(5)
Pentru desfăsurarea activitătii Fondului, în primele 3 luni de la înfiintare
finantarea cheltuielilor se asigură din bugetul de stat, pe seama Fondului de
rezervă bugetară la dispozitia Guvernului, nivelul sumelor necesare urmând a fi
aprobat prin hotărâre a Guvernului.
Art.
25. – Patrimoniul Fondului este administrat de directorul executiv, în
conformitate cu regulamentul adoptat de consiliul director.
Art.
26. – (1) Resursele financiare ale Fondului sunt utilizate pentru:
a)
finantarea de proiecte;
b)
finantarea de programe cu abordare integrată;
c)
acoperirea cheltuielilor proprii, impuse de buna functionare a Fondului.
(2)
Alocarea resurselor financiare ale Fondului pentru proiecte se face numai pe
bază de selectie si concurs, potrivit reglementărilor adoptate de consiliul
director.
(3)
Plafoanele maxime ale contributiei financiare a Fondului la realizarea
proiectelor, precum si costurile eligibile sunt stabilite prin reglementări ale
Fondului.
(4)
Detalierea destinatiilor resurselor financiare ale Fondului este prevăzută în
reglementările adoptate de consiliul director.
Art.
27. – Resursele Fondului nu pot fi utilizate pentru:
a)
achizitionarea de terenuri si clădiri;
b)
operatiuni speculative de orice tip;
c)
achizitionarea de valori mobiliare;
d)
constructii si amenajări pe terenul unor proprietari, persoane fizice sau
persoane juridice cu scop lucrativ, altele decât cele care fac obiectul de
preocupare al Fondului;
e)
întretinerea si alte costuri ulterioare finantării, necesare bunei functionări
a infrastructurii rezultate ca urmare a executării proiectelor;
f)
alte operatiuni prevăzute în reglementările adoptate de consiliul director.
CAPITOLUL
IV
Dispozitii generale
Art. 28. – (1) În
demersul de finantare a proiectelor, Fondul efectuează următoarele operatiuni:
a)
promovarea si difuzarea informatiilor către public cu privire la propria
activitate si la proiectele pe care le poate finanta, precum si facilitarea, la
nivelul beneficiarilor în procesul de identificare si ierarhizare a nevoilor
acestora si al elaborării proiectelor;
b)
organizarea procesului de evaluare, selectie si aprobare a propunerilor de
proiecte primite de la beneficiari;
c)
încheierea acordului de grant cu reprezentantii beneficiarilor ori cu
organizatiile intermediare, după caz;
d)
organizarea programelor de instruire si schimb de experientă pentru
reprezentantii beneficiarilor;
e)
plata sumelor afectate realizării proiectelor;
f)
monitorizarea, supravegherea si evaluarea executării proiectelor;
g)
constatarea realizării obiectivelor prevăzute la nivelul acordului de grant.
(2)
Desfăsurarea operatiunilor prevăzute la alin. (1) este stabilită în
reglementările Fondului.
Art.
29. – În cursul efectuării operatiunilor prevăzute la art. 28, Fondul intră în
raporturi juridice contractuale cu diferiti parteneri, cum sunt: agenti de
piată, organizatii neguvernamentale, autorităti ale administratiei publice
locale si persoane fizice.
SECTIUNEA
a 2-a
Art.
30. – (1) Acordul de grant se încheie, în formă scrisă, între Fond, reprezentat
de directorul executiv, pe de o parte, si reprezentantii beneficiarilor, în
numele si pe seama acestora, pe de altă parte. În cazul grupurilor
dezavantajate, acordul de grant se încheie între Fond, reprezentat de
directorul executiv, de pe o parte, si organizatia intermediară, în nume
propriu si pe seama grupurilor, pe de altă parte.
(2)
Continutul-cadru al acordului de grant este stabilit prin reglementări ale
Fondului.
Art.
31. – Plata grantului se face în lei, în conditiile stabilite prin acordul de
grant, la cursul de schimb al valutei obtinut de Fond în urma licitatiei
valutare din ziua efectuării plătii.
Art.
32. – (1) Utilizarea grantului în alte scopuri decât cele prevăzute în acordul
de grant este interzisă si atrage desfiintarea acordului de grant, fără
interventia instantei judecătoresti sau a celei de arbitraj, după caz.
(2) În cazul în care se constată utilizarea granturilor în alte scopuri decât cele prevăzute în acordurile de grant, recuperarea sumelor granturilor de la respectivii beneficiari se efectuează conform legislatiei în vigoare privind modul de utilizare a fondurilor publice, de către Fond împreună cu organele fiscale competente, pe perioada functionării Fondului, iar după încetarea functionării acestuia, de către organele fiscale competente.
Art.
33. – (1) Contractele dintre beneficiarii grantului si terti furnizori si
prestatori de servicii se încheie în formă scrisă si constituie titluri
executorii.
(2)
Contractele prevăzute la alin. (1) trebuie să cuprindă mentiuni referitoare la
acordul de grant, la grant si la implicarea Fondului.
(3)
Pe bunurile rezultate din executarea contractelor prevăzute la alin. (1) furnizorul,
antreprenorul si prestatorul de servicii au obligatia să aplice, în orice formă
si la vedere, emblema si celelalte semne distinctive ale Fondului, stabilite
prin reglementările acestuia.
Art.
34. – Dacă în cursul executării acordului de grant se constată încălcări ale
obligatiilor contractuale sau nesocotiri ale dispozitiilor prezentei legi si
ale prevederilor din reglementările Fondului, acesta poate proceda la
suspendarea executării până la remedierea deficientelor constatate sau
rezilierea acordului de grant, fără interventia instantei judecătoresti ori a
instantei de arbitraj.
CAPITOLUL
V
Art. 35. – Regia
Autonomă “Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat“ va pune la
dispozitia Fondului un imobil adecvat pentru sediul acestuia, care să asigure
si spatiul necesar desfăsurării activitătii Biroului pentru relatia cu
grupurile sărace de etnie romă.
Art.
36. – Pe toată perioada initierii, elaborării, evaluării, selectiei, aprobării
si realizării proiectelor, beneficiarii, respectiv reprezentantii acestora, si
facilitatorii ori organizatiile intermediare, după caz, au dreptul la asistentă
juridică gratuită din partea autoritătilor administratiei publice locale de pe
raza judetului, indiferent de nivelul ierarhic al acestora, pentru pregătirea
si încheierea oricăror acte juridice aferente prezentării unui proiect spre
finantare de către Fond.
Art.
37. – Comitetul de conducere a proiectului organizează si conduce
contabilitatea drepturilor si obligatiilor patrimoniale în partidă simplă, în
conformitate cu prevederile Legii contabilitătii nr.
82/1991, republicată, cu avizul organelor teritoriale competente ale
Ministerului Finantelor Publice.
Art.
38. – În termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, vor
fi numiti membrii consiliului director, precum si directorul executiv al
Fondului.
Art.
39. – În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi,
consiliul director va adopta reglementările Fondului, va aproba organigrama
acestuia si va proceda la angajarea personalului necesar desfăsurării
activitătii.
Art.
40. – (1) Organele abilitate prin lege efectuează controlul asupra modului în
care sunt utilizate sumele corespunzătoare finantării Fondului, provenite de la
bugetul de stat, bugetele locale si din împrumuturi acordate statului român de
organisme financiare internationale.
(2)
Membrii consiliului director, directorul executiv si personalul Fondului nu
răspund pentru actiunile sau inactiunile beneficiarilor de granturi care
încalcă reglementările Fondului, după probarea respectării de către Fond a
prevederilor acordurilor de grant încheiate, respectiv suspendarea ori sistarea
finantării proiectului si/sau aplicarea legislatiei în materie.
Art.
41. – Sumele provenite din împrumuturi, contractate de statul român cu
organisme financiare internationale si utilizate pentru finantarea Fondului, în
vederea realizării scopului acestuia, reprezintă angajamente si
responsabilităti ale statului român si se rambursează de către Ministerul
Finantelor Publice.
Art.
42. – La încetarea duratei de functionare, resursele financiare neutilizate ale
Fondului se fac venit la bugetul de stat.
NOTĂ:
1.
Redăm mai jos art. II din Ordonanta Guvernului nr.
120/2000 pentru modificarea si completarea Legii nr. 129/1998 privind
înfiintarea, organizarea si functionarea Fondului Român de Dezvoltare Socială:
“Art.II.
– (1) Pentru proiectele de activităti generatoare de venit, aflate în curs de
finantare la momentul intrării în vigoare a prezentei ordonante, înaintea
închiderii lor, membrii grupului productiv provenit dintr-o comunitate săracă,
grup care a dobândit personalitate juridică în baza prevederilor art. 2 alin.
(2) din Legea nr.
129/1998, pot constitui, potrivit procedurilor stabilite de Fond, o nouă
persoană juridică în una dintre formele de asociere prevăzute la art. 23*) alin. (1) din Legea nr.
129/1998, astfel cum a fost modificată si completată prin prezenta
ordonantă.
(2)
Proprietatea asupra bunurilor rezultate în urma executării proiectelor de
activităti generatoare de venit, finantate de Fond, revine, cu obligatia
asigurării întretinerii acestora, persoanei juridice nou-constituite în
conditiile alin. (1). În această situatie, persoana juridică prevăzută la art.
2 alin. (2) din Legea nr.
129/1998 încetează să fiinteze, potrivit procedurilor stabilite de Fond.
(3)
În situatia în care membrii grupului productiv provenit dintr-o comunitate
săracă nu se constituie într-o nouă persoană juridică potrivit alin. (1),
proprietatea asupra bunurilor rezultate în urma executării proiectelor
finantate de Fond revine unitătilor administrativ-teritoriale sau unitătilor de
interes public local, cu avizul Fondului.“
2.
Redăm mai jos art. II din Ordonanta Guvernului nr.
28/2004 pentru modificarea si completarea Legii nr.
129/1998 privind înfiintarea, organizarea si functionarea Fondului Român de
Dezvoltare Socială, cu referire la art. 24 alin. (3):
“Art.II.
– Se autorizează Ministerul Finantelor Publice să introducă modificările care
decurg din aplicarea prezentei ordonante în bugetul de stat si în bugetele
ordonatorilor principali de credite pe anul 2004, la propunerea acestora.“
3.
Redăm mai jos art. II din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
131/2004 pentru modificarea si completarea Legii nr.
129/1998 privind înfiintarea, organizarea si functionarea Fondului Român de
Dezvoltare Socială:
“Art.II.
– Ministerul Finantelor Publice este autorizat să introducă modificările care
decurg din aplicarea prezentei ordonante de urgentă în structura bugetului de
stat si în structura si volumul bugetelor Secretariatului General al Guvernului
si al Ministerului Finantelor Publice.“
*) Art. 23 a devenit în forma republicată art. 5.